AutóAddikt Exkluzív 1997 Mercedes-Benz S420 W140 projekt 1997 Mercedes-Benz S420 W140 és 2021 Mercedes-Benz S400d W223: legendák találkozása

1997 Mercedes-Benz S420 W140 és 2021 Mercedes-Benz S400d W223: legendák találkozása

Régóta terveztük, hogy immár több, mint kettő éve dédelgetett projektautónkat, az 1997-es évjáratú W140-es Mercedes-Benz S420-at egy modern, mai S-osztály mellé állítjuk. Akár lehetne ez összehasonlítás is, bár nyilván ennek nincs annyira létjogosultsága, hiszen – ha a W140 fejlesztésének kezdetét vesszük, 1981-et – eltelt 40 év. Ha a W140-es piaci megjelenését nézzük, akkor „csak” 30 év telt el, viszont ha faceliftes projekt W140-esünk évjáratát (1997) nézzük, akkor 24 év távlatában születik most a cikk.

Ugyanakkor nem rossz az, hogy az 1997-es W140-es Mercedes-t hasonlítjuk össze a 2021-es W223 modellel, ugyanis 1995-ben jókora faceliftet kapott az S-osztály, így még több, mai mércével is korszerűnek számító innovációval lett felszerelve az autó, olyanokkal, amelyek a mai napig megtalálhatók az S-osztályban, és persze akkori milestone-ként elterjedt azóta az autóiparban. Később majd kitérünk ezekre is.

A Mercedes-Benz hazai képviselete pártolta ötletünket, és fel is ajánlottak egy 2021-es évjáratú (2020-as modellév) S400d Lang modellt. Így indulhatott a főprojekt egy kisebb kiruccanása, egyfajta al-projektként. Nézzük is a részleteket!

Kicsit csalóka lehet a két összefotózott autó, ugyanis a W223 hosszított tengelytávú kivitel, a W140-esünk pedig rövid tengelytávos. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a W223 rövid tengelytávú változata 5179 milliméter hosszú, míg a W140 5113 milliméter (6 centiméter különbség). A cikkben szereplő W223 tehát lang, így a hossza 5279 milliméter. Tehát 16 centi plusz esetünkben a W223 javára.

A szélesség 1954 milliméter (kilincstől kilincsig szélesség) a W223-nál, míg a W140 1886 milliméter. Itt nincs 1 centiméter plusz, ugyanakkor egymás mellé állítva a két autót a 140-es tűnik szélesebbnek – nyilvánvalóan a kialakítás és jelleg miatt. No meg persze a színárnyalat is sokat számít, nem beszélve a W223 gömbölyített éleiről.

Tengelytáv tekintetében a W223 3106 milliméterrel domborít, míg a W140 3040 millimétert tudott. Az LWB-s W223 tradicionálisan 10 centi plusz nyújt e téren (is), így 3116 milliméter tengelytávval rendelkezett a fotón szereplő S400d.

Nézzük a magasságot! 1503 millimétert produkál a W223, míg a W140 1486 milimétert. Itt nagyjából 1.5 centi méretkülönbség van. A W140 optikailag itt is termetesebbnek tűnik, alaővetően az oldalablak-felületek eltérő mérete miatt.

Projektautónkon 16 colos gyári felnik kaptak helyet, 235/60 R16 gumiabroncsokkal. A W223-ason AMG Line felnik voltak szerelve, 18 col átmérővel, 255/50 R18 gumiabroncsokkal.

Csomagtér: a W140-es 1991-ben már kereken 500 litert tudott e téren, az új S-Klasse jelenleg 540 litert mutat fel. Ez 40 liter plusz jelent.

S végül jöjjön a súly. Ez persze megint nem releváns összehasonlítási érték, hiszen eleve egy 4Matic, azaz összkerekes, 400d (2925 köbcentiméteres sorhatos dízelmotor, 330 LE, 700 Nm forgatónyomaték), LWB modellről van szó, amely nagyjából az összes jelenleg létező rendelhető extrát megkapta. Így ezek teszik ki az önsúly jelentős részét, ami 2090 kilogramm. A W140-es szimplán hátsókerék-meghajtású, 420 V8 benzinmotorral (4196 köbcentiméter, 279 LE, 400 Nm forgatónyomaték).

Enteriőr tekintetében a W140 – feljebb már utaltunk rá – a Sacco-korszak, valamint a 80-as, 90-es évek elvárt dizájnját hozza. Nincs túlbonyolítva semmi, a lényegre koncentrál, maximálisan érződő prémium, luxusktzegóriához illő anyaghasználattal (lakkozott fa, bőr). Műanyagot elsősorban a műszeregységek kezelőgombjai tekintetében találunk a középkonzolon, valamint az ajtók belső felületein. Az autó az akkori rendelhető teljes extralistás opciókból csak állófűtéssel, beltérvélemmel, trip computerrel (bár ez inkább 500-as és 600-as opció volt) és hátsó rolóval nem rendelkezik.

Igen nagy a Maybach-áthallás a W223-nál, ami érthető, hiszen alig érezhető határvonal húzódik csak a két modell közt. A luxus megtestesítőjeként a beltér dizájn hibátlan, a steppelt bőrkárpitozás impozáns, az anyaghasználat szintén. Analóg óracsoportot ne keressünk, a W223 a 21. századi trendek és igények szerint LCD kijelzőket használ a központi műszeregység, és a középkonzol kapcsán is. A W223 – esetünkben S400d modellje – mindennel fel volt szerelve, ami nagyjából rendelhető hozzá (beltéri) extraként.

Tervezzük, hogy hamarosan egy benzines W223 S-osztályt is a W140 mellé állítunk, amely egy kicsit közelebbi rokonságot (?) mutat majd az S420 projektautónkkal. Ez egy S500 lesz, bár itt sem a régi szép tendencia szerint társítják a típusjelzéshez a motort, ugyanis egy 2999 köbcentis sorhatos turbótöltött benzinest kapunk, 430 lóerős teljesítménnyel.

Annyi bizonyos, hogy a W140 klasszikus formavilága (Sacco-időszak) erőteljesen helytáll a modernkori S-osztály dizájnja mellett. S megbizonyosodhattunk arról is, hogy a 140-esnek a mai napig nincs oka szégyenkezni az elenyésző, pár centis méretkülönbségek miatt – ezek nagy része ténylegesen csak milliméterre pontos méréssel végezhetők el.

Az is egyértelmű, hogy az S-osztály mindig is az etalont jelentette a maga éráiban, minden egyes új modell piacra dobásánál. A W140 a kilencvenes évek elején temérdek olyan innovációt hozott be a köztudatba, amelyek akkor egyetlen más gyártó modelljében sem léteztek. A dupla rétegű üvegezés az (akkor) egyedülálló hangszigetelés érdekében, a softclose, az elektromosan behajtható tükrök, a fejlett ABS és EPS rendszerek már a korai W140-es S-osztálynál is megtalálhatóak voltak, majd később, az 1995-ös ráncfelvarrás után már megjelent az AutoPilot névre hallgató pontmátrix kijelzős navigációs rendszer, az adaptív felfüggesztés, vagy épp a fejlett Parktronic System, a radarszenzoros parkolássegéd.

S ahogy annak lennie kell, az új, 2020-as modellévű W223-as kódjelű S-osztály is rengeteg olyan innovatív technológiát hordoz, vezet be a közdtudatba, ami jelenleg egyedülálló. AR navigáció, eyetracking opció, beszéd alapú kommunikáció, fejlett parkolásautomatika, adaptív komfort-lengéscsillapítás, fejlett önvezető opciók, világelső biztonsági (utas, gyalogos) funkciók, hátsókerék-kormányzás – és még sorolhatnánk.

Fogjuk is, hiszen hamarosan érkezünk az S400d 4Matic globális, átfogó teszt cikkével, amelyben minden részletre bőségesen kitérünk. Addig is lelőhetnénk néhány poént, de nem tesszük, legyen az egy különálló olvasmány, így nem keverednek majd össze a gondolatok.

Megelőlegeztük a címben a „legenda” jelzőt a W223-as Mercedesnek. Alapvetően a 140-es már jó ideje igazi hall of fame-tag, és erős a gyanúnk, hogy a jelenleg futó S-osztály is méltó követője lesz majd – hiszen hosszú ideje ez az első olyan S Mercedes, amely még egyedibb, még kivételesebb, és még innovatívabb tálalással jelentkezett, mint a 221-es vagy a 222-es akár.

Autóaddikt Facebook galéria: IDE kattintva

Együttműködő partnerek: Mercedes-Benz, Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer