AutóAddikt Exkluzív 1997 Mercedes-Benz S420 W140 projekt 1997 Mercedes-Benz W140 S420: hátsó lámpaburaszett cseréje – gyorstalpaló

1997 Mercedes-Benz W140 S420: hátsó lámpaburaszett cseréje – gyorstalpaló

Előző cikkünkben megírtuk, hogy a folyamatosan megújuló W140-es Mercedes S420 vadonatúj ULO lámpaburaszettet kapott. Most összefoglaljuk, hogyan zajlott a csere, s mely dolgokra kellett ügyelnünk közben.

…ilyen lett

Első lépésként érdemes a csomagtérvilágítás izzóit kiszedni, hogy a szerelés folyamata alatt ne merítsék az akkumulátort. Ehhez kihajtjuk a bal és a jobb oldali kárpitrészt a burák hátuljánál (pont úgy, mintha izzót cserélnénk), és puha ronggyal megfogjuk, kipattintjuk a helyükről az izzókat.

Ezután a csomagtér peremén húzódó műanyag leszorítóelemet távolítjuk el, úgy, hogy a tartó patentokat kiszedjük először. Ehhez megfelelő méretű csavarhúzót használunk, a belső leszorítódugót kipattintjuk, figyelve arra, hogy a tartóaljzatok benn maradjanak. Ha van háló is a csomagtartó pereménél, leakasztjuk a kampókról, majd azokat is kicsavarozzuk (ugyanolyan patenttalj tart itt is, mint a dugóknál).

Ha megvan az összes – 2-2 darab a zárszerkezet körül, a többi az oldalíven, leemeljük a műanyag leszorítóelemet, ügyelve a patentaljakra.

Így máris felszabadul a csomagtérperem kárpitja. Ezt azért fontos lehajtani, hogy a középső prizmacsík 4 felfüggesztő csavarját elérjük belülről – kezdjük is ezzel a leszerelési folyamatot. 3 csavar jól hozzáférhető, 1 viszont a zárnál van közvetlen, itt ügyeljünk arra, hogy ne sértsük fel a kábelezés burkolatát, valamint a zár működéséért felelős vákumcső is itt fut.

Amint megvannak a csavarok, óvatosan emeljük ki a középső prizmaelemet. A sorrend azért fontos, mivel a prizmacsík fogja közre a két, balos és jobbos burát, amelyek sarkai méretpontosan illeszkednek a prizmaösszekötő alá, tulajdonképpen lenyomva a lámpamodulok sarkait.

Jöhetnek a lámpaburák: mielőtt nekifogunk, az oldalkárpitot hajtsuk félre. Figyeljünk mindkét oldalon a felfogató fémekre, óvatosan pattintsuk ki a kárpitszegélyeket, és vigyázzunk arra, hogy a túlzott behajlítások törést, repedést okozhatnak a kárpit anyagában.

Kezdődhet a kicsavarozás. A W140-es hátsó lámpatestei két részből állnak, egymáshoz vannak fogatva belülről. A belső rész maga az izzók foglalatának háza, tehát a kicsavarozás belülről ezt oldja. Mivel két patent fogja az izzóházat a burához, nem kell tartanunk attól, hogy a kicsavarozás után lepottyanna a szabadon maradt bura.

Ha elkészültünk a kicsavarozással, egyszerre, párhuzamosan nyomjuk le a felső, illetve húzzuk felfelé az alsó fület a foglalatház hátulján. Enyhe kattanás után le is választható a buráról, itt arra ügyeljünk, hogy az izzók, illetve a foglalat kábelezése ne sérüljön a kiemelésnél.

Célszerű az izzóházat alaposan megtisztítani, mielőtt visszarakjuk. A foglalatokat, magát a felületet, de az izzókat is – bár tanácsos új izzókészletet berakni.

A lámpaburák kiszerelése jöhet is. Nyilván úgy áll a régi bura a helyén, mint a cövek, bár ez nagyban függ attól, mikor volt, vagy egyáltalán volt-e már cserélve. A gumitömítések rendben rá tudnak nőni a kasznira, azaz a lámpaburafészek körvonalára. Ettől sem kell megijedni, óvatos, de határozott nyomással próbáljuk kifelé tolni a burát.

Ha minden sikeres, akkor kinn is van a bura. Kezdődhet a tisztítás procedúrája: alaposan töröljük le a frame-et, távolítsunk el minden szennyeződést (például gumimaradék, por). Nem ritka itt a korrózió sem, nálunk – hála az égnek – nem volt taoasztalható ilyesmi.

Amint készen vagyunk tisztítással, és meg is száradt a felület, kezdődhet az új bura beépítése. Figyelni kell arra, hogy a bura keretére felhelyezett gumicsík-tömítés kövesse a bura vonalát, igazítsunk rajta szükség szerint, hogy rendben felfeküdjön a felületre.

Adja magát a bura behelyezése, ugyanis a számos csavarvég csak egy helyre tud passzolni. Óvatosan nyomjuk leendő helyére a buraelemet, pattintsuk vissza a már megtiszított, készre installált (izzók behelyezve) izzópanelt, majd az anyákat csavarozzuk fel kézzel. Amint megvan, kezdhetjük a csavarok meghúzását – ajánlott először a négy sarkon kezdeni, majd utána haladni a többi irányba.

Ahogy csavarozzuk egyre szorosabbra, úgy kezd illeszkedni végleges helyére, pozíciójába a bura. Vigyázzunk arra, hogy túlságosan ne szorítsuk meg a csavarokat, ugyanis a műanyag könnyen elrepedhet, illetve a csavarmenetek is átszakadhatnak.

Miután a helyére került a lámpabura, célszerű várni pár órát – mi az ULO lámpák esetében majd’ 1 napot vártunk – s ráhúzhatunk a csavarokra újra. Ezt azért kell megtenni, mert a gumitömítés, hogy összenyomódik, és felveszi a keret formáját, ad ráhagyást még, így az illeszkedés még jobban elérhető lesz.

Mindkét lámpabura modul esetében ugyanaz a folyamat, ahogy fentebb vázoltuk.

A középső prizmacsíkot pedig hasonlóképp helyezzük fel, mint a lámpaburákat: amint helyére került a bal és jobb oldali elem, záróelemként jöhet a prizmacsík.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer