AutóAddikt Magazin 55 éves a Ford Mustang

55 éves a Ford Mustang

Április 17-én, azaz tegnap ünnepelte 55. születésnapját az amerikai autógyártás egyik ikonja, a Ford Mustang.

1964 áprilisában még senki nem sejtette, hogy egy legenda van születőben, de a siker azonnali és mindet elsöprő volt. A Póni első születésnapját már 400.000 eladott példánnyal ünnepelte a Ford; 55 évvel később pedig a modell népszerűsége még mindig töretlen, hisz 2018-ban ünnepelte a dearborni gyár a 10 milliomodik Mustang elkészültét!

Az első Mustang, egy 210 lőerős 4.7 literes V8-as Wimbledon fehér Convertible, vagyis kabrió változat elkészülte óta nagy utat tett meg a modell a mai 5.0 literes V8-as 450 lőerős Mustang változatig. Az évek során 19 modellév változat jelent meg, a legkisebb V8-as 4,7 liter, a legnagyobb széria V8-as 7 literes volt. A Mustang 2015-ös európai bevezetésével párhuzamosan a Mustang elérhetővé vált a Ford 2,3-as 350 lőerős Ecoboost motorjával is.

A 55 éves története során a Ford Mustangot folyamatosan élénk érdeklődés kísérte szerte a világban. Az autóipar legendás modellje több mint 9.000 dalban, több TV-műsorban, számítógépes játékban és több mint 25 mozifilmben szerepelt, és felkerült a New York-i Empire State Building és a dubai Burj Khalifa felhőkarcoló tetejére is. A Fastback és Convertible karosszériaváltozatokban gyártott Mustangra Európa szerte hatalmas igény van, a 2015 nyári bevezetése óta eddig már több mint 45000 darab talált gazdára. Az amerikai Flat Rock összeszerelő üzemben gyártott Mustang a világ 145 országában elérhető.

A világ legtöbb (több mint nyolcmillió) Facebook-lájkját begyűjtő Ford Mustang a mozivásznon olyan hollywoodi sztárokkal együtt jelent meg, mint Will Smith, Nicholas Cage, Jason Statham és Tom Cruise, Sean Connery, Dwayne Johnson vagy Keanu Reeves; egyik legemlékezetesebb alakítása pedig Steve McQueen nevéhez fűződik.

A Mustang sikerében és gyors ismertté válásában nagy szerepe volt ezeknek a filmes szerepeinek is. 1964-ben aratta első sikerét a Goldfinger című James Bond filmben Sean Connery társaként, melyet 1968-ban a híres BULLITT, vagyis magyarul San Francisco-i zsaru című film követett melyben Steve McQueen egy 1968-as Mustang GT kupéval üldöz két bérgyilkost San Francisco utcáin.

1971-ben újabb filmes szerep következett, a Diamonds are Forever – „Gyémántok az örökkévalóságnak” című filmben James Bond a legújabb 1971-es Mustang Mach 1-et két kerékre állítva száguld át egy szűk sikátoron.

Ugyancsak emlékezetes pillanat volt a 2014-es Mustang világpremierje, mely a világ legmagasabb épületének, a Burj Khalifa-nak a tetőteraszán zajlott. Ahhoz, hogy a Mustangot fel tudják vinni a tetőre, 6 dearborni mérnök szétszedte, majd a bemutató helyszínén újra összerakta az Mustangot.

2015-ben újabb rekord következett, a social media korában a #Mustang lett a leggyakrabban használt autós hashtag az Instagramon.

2018-ban a BULLITT bemutatójának 50. évfordulójára készült el a különleges Ford Mustang Bullitt, ami immár egész Európát meghódította. Az új modellváltozatot egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 460 LE, forgatónyomatéka pedig 529 Nm.

A Mustang 55. születésnapja előtt tisztelegve a limitált szériás Mustang Bullitt K2196 szorszámú példányát vehette át múlt héten a Ford Magyarországtól Dr. Kiss Gergely háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, a Ford Mustang magyarországi márkanagykövete.

Telivér Mustang

A legújabb, 2019-es Mustang karosszériája megőrizte a Mustang legendás formavilágát amelyekről a rajongók ma is tévedhetetlenül felismerik a klasszikus Mustangot: a nyújtott, látványosan formázott motorházat és a rövid hátsó részt, az alacsony tetővonalat és széles kiállást, a karcsú profilt, erősen döntött szélvédővel és hátsó ablakkal. A megjelenést olyan stíluselemek teszik semmivel össze nem téveszthetővé, mint a háromdimenziós hatású, hármas oszlopot formázó hátsó lámpatest és a legendás, cápaharapást idéző orrkiképzés.

Az új Mustang karcsúbb és atlétikusabb, ugyanakkor a tervezők ügyeltek arra, hogy megőrizzék az autó első pillantásra felismerhető karakterét, amely a gyártás 55 éve során egyfajta védjeggyé vált. A beépített légbeömlő nyílásoknak köszönhetően a motorháztető laposabb lett; ez, és az áttervezett hűtőrács céltudatosabb, agresszívebb hatást kelt, miközben az autó aerodinamikáját is javítja.

A Ford mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak az orr-rész aerodinamikájára: az itt elhelyezett, nagyobb légterelő megnövelt leszorító ereje érezhetően javítja az autó menetstabilitását. Az első kerékjárati ívek mögül hátrafelé nyújtózó küszöbidomok optimalizálják a Mustang alatti légáramlatokat, mintegy 3 százalékkal javítva az autó légellenállását.

A Mustang hatásos hátsó részét még mutatósabbá varázsolja az új lökhárító és diffúzor, nem beszélve az 5,0 literes V8-as változat négyszögletes kipufogóvégeiről, amelyek erőt és teljesítményt sugallnak. Az új Mustang oldalnézetét egy új, opcionális csomagtartó-légterelő teszi még sportosabbá.

A fényszórók, a nappali menetfények, az irányjelzők és az ikonikus, hármas osztású hátsó lámpatestek immár a tiszta fényű és energiatakarékos LED technológiával működnek az európai kivitelekben, sőt a vásárlók LED ködfényszórót is rendelhetnek. A fényszórók áttervezett fészkeinek formájában a felső hűtőrács trapéz alakja ismétlődik.

Az új Mustang utastere kifejezetten prémium benyomást kelt. Az ajtóbetéteket lágy tapintású anyag borítja, a belső kilincsek alumíniumból készülnek, és a középkonzolt is új, kézzel varrott, kontrasztos színű öltésekkel díszített, lágy tapintású burkolat fedi. A műszeregyüttes keretéhez négy új alumíniumfelület közül választhatnak a vásárlók.

Az új motorindító gomb már ajtó kinyitásának pillanatától kezdve vörös fénnyel villog – egészen addig, amíg a vezető életre nem kelti a Mustang motorját. Az indítógomb harmincat villan percenként, ami pontosan megegyezik egy nyugodtan pihenő musztáng pulzusával.

Lenyűgöző teljesítmény

A lelkesítő erő és az élvezetes vezetési élmény már a modell 1964-es bemutatása óta bele van kódolva a Mustang génjeibe. Az új modell természetesen ezen a téren is jó néhány újdonságot felvonultat, hiszen megújult a hajtáslánc és felfüggesztés, és a Mustang vezetője még fejlettebb technológiák segítségére számíthat.

A mérnökök tökéletesítették a Ford 5,0 literes V8-asát, hogy nagyobb teljesítményt adjon le, és minden eddiginél magasabb fordulatszámon működhessen. A blokk csúcsteljesítménye 450 lóerő, nyomatékcsúcsa pedig 529 Nm, amit a Ford új, kettős rendszerű (nagy nyomású közvetlen és alacsony nyomású port) üzemanyag-befecskendező rendszerével sikerült elérni, ami nemcsak a teljesítményt, hanem az alacsony fordulatszám-tartományban leadott forgatónyomatékot is növeli.

A maximális tapadásról és az egyenletes gyorsításról a Startvezérlés gondoskodik. Egy másik rendszer, az Elektronikus Startzár mind a V8-ashoz, mind pedig a 2,3 literes EcoBoost motorhoz alapáron jár. A Startzár lényege, hogy álló helyben lefékezi az első kerekeket, miközben a hajtott hátsó kerekek elpörögnek, hogy a gumik átmelegedjenek, s így tökéletesebben tapadjanak a rajt pillanatában.

A még lelkesítőbb vezetési élmény érdekében a Ford mérnökei tovább tökéletesítették a Mustang menetdinamikáját. Az új kalibrációjú lengéscsillapítók növelik a kanyarstabilitást, a hátsó futómű merevségét pedig egy keresztlengőkar-csatlakozás javítja, ami a kanyarokban mérsékeli a nem kívánatos kilengéseket, s ezzel csökkenti a karosszéria csavarodását. A vastagabb stabilizátorrudak szintén a jobb irányíthatóságot szolgálják, mivel kanyarodás közben hatásosabban kontrollálják a karosszéria oldaldőlését.

Az új, opcionális MagneRide® lengéscsillapítók villámgyorsan alkalmazkodnak az útviszonyok pillanatnyi változásaihoz. A lengéscsillapítót különleges hidraulikafolyadék tölti ki, s ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke azonnal megváltozik. A rendszert a kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok vezérlik.

Az új Üzemmódok segítségével az autós a mindenkori vezetési körülményekhez igazíthatja az elektronikus stabilitásvezérlés, a gázpedál, az automata sebességváltó, a kormánymű és az Aktív Szelepes Kipufogó beállításait. A Normál, Sport, Versenypálya és Havas/Vizes út beállításokat a következő üzemmódok egészítik ki:

A Gyorsulási Verseny üzemmód, amely álló helyből maximális gyorsulást biztosít a hagyományos negyedmérföldes pályán
A My Mode beállítás, amelyben az autós a saját ízlése szerint hangolhatja a teljesítményt, a menetdinamikát, sőt még a kipufogóhangot is.

Az új Aktív Szelepes Kipufogó technológia segítségével a vezetők immár a Mustang kipufogóhangjának erősségét is a hangulatukhoz vagy az autózás körülményeihez igazíthatják. Az innovatív Jó Szomszéd üzemmód az előre beprogramozott napszakokban erősen visszafogja a hangerőt, hogy a Mustang ne zavarja a szomszédok pihenését, miközben tulajdonosa kora reggel bemelegíti a legendás 5,0 literes V8-as blokkot.