AutóAddikt Hírek Continental A Continental eredménye felülmúlta a történelmi mélyponton teljesítő piacot az idei második...

A Continental eredménye felülmúlta a történelmi mélyponton teljesítő piacot az idei második negyedévben

A Continental árbevétele és eredménye 2020 második negyedévében – a várakozásoknak megfelelően – jelentősen csökkent a koronavírus-járvány következtében. Ennek ellenére a Continental jobb eredményt tudott elérni a piac teljesítményénél.

„Akkora járműipari visszaesésre, amekkorát most tapasztalhatunk, a második világháború vége óta nem volt példa. 2020 első és második negyedévében, azaz a járműipari világválság mélypontjának közepén Kínában, az Egyesült Államokban és Európában is jobb eredményt értünk el a piac teljesítményénél” – mondta el Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatótanácsának elnöke a féléves eredmények ismertetésekor Hannoverben.

Ennek megfelelően a konszern árbevétele a második negyedévben 6,6 milliárd eurót tett ki (2019. 2. negyedév: 11,3 milliárd euró). A konszolidálás előtti módosításoktól és az árfolyamváltozásoktól megtisztítva mindez 40 százalékos csökkenést jelent. Ezzel egyidejűleg a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek előállítása világszinten az előzetes adatok szerint a második negyedévben közel 45 százalékkal, összesen 12,3 millió darabra csökkent (2019. 2. negyedév: 22,1 millió egység). A koronavírus-járvány miatti ideiglenes gyárbezárások miatt a második negyedéves gyártási eredmények az Európában előállított 2,0 millió egységgel (-63 százalék) és az Észak-Amerikában legyártott 1,3 millió járművel (‑69 százalék) meglehetősen gyengének tekinthetők. Ezzel szemben Kínában a járműgyártás az állami támogatási programoknak köszönhetően 9 százalékkal haladta meg az előző év értékét, így 5,9 millió személygépkocsi és könnyű haszongépjármű gördült le a gyártósorokról.

korrigált működési eredmény a második negyedévben ‑634 millió euró volt (2019. 2. negyedév: 865 millió euró). Ez ‑9,6 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőségnek felel meg (2019. 2. negyedév: 7,7 százalék). A nettó eredmény ‑741 millió eurót tett ki (2019. 2. negyedév: 485 millió euró).

„Épp az ilyen – nagy kihívásokkal járó – helyzetben mutatkozik meg, hogy a Continental jövőközpontú vállalat, amely jól felkészült a válságokra. Továbbra is szilárdan tartjuk a kitűzött céljainkat” – tette hozzá Degenhart. Elmondása szerint a Continental előnye a több lábon állás, a jelenlét több iparágban is – az ipari szegmensben, illetve az elsőszerelésű és utánpótlás-abroncsok üzletiterületén is. „Az elmúlt években következetesen fejlesztettük az ipari és a végfelhasználókkal kapcsolatos üzletágainkat. Ennek köszönhetően kevésbé vagyunk érzékenyek a járműipar hullámzó teljesítményére” – hangsúlyozta Degenhart. Ennek megfelelően a második negyedévben a Continental ipari és végfelhasználói területén elért eredmény 23 százalékkal csökkent, ami lényegesen erősebb teljesítmény a világszintű járműgyártáshoz viszonyítva, amely ugyanebben az időszakban 45 százalékkal esett vissza.

Fokozott költséggazdálkodás, kevesebb beruházás, csökkentett munkaidő

A váratlanul romló környezet miatt a Continental a második negyedévben 400 millió euróval csökkentette fix költségeitaz előző év azonos időszakához képest. A vállalat jó úton halad annak eléréséhez, hogy az előző évhez képest éves szinten több mint 5 százalékkal lefaragja fix kiadási költségeket. „A mérlegadatokat illetőn rendkívül szilárd alapokon állunk, amihez hozzájárultak a késlekedés nélkül bevezetett megtakarítási intézkedéseink is. Érezékelhető és gyors hatással jártak a kemény költségmegtakarítási lépéseink. Ezzel növelni tudjuk mozgásterünket, és a megfelelő irányba haladunk” – szögezte le Degenhart.

2020 második negyedévében a Continental 448 millió euróra (2019. 2. negyedév: 785 millió  euró) csökkentette eszközökre és szoftverekre fordított tőkeberuházásait. A megtakarításhoz valamennyi üzleti terület hozzájárult. Ennek megfelelően a beruházási mutató az egyidejűleg nagy mértékben visszaesett árbevétel ellenére 6,8 százalékra csökkent az előző év hasonló időszakában elért 7,0 százalék után. Az egész évre nézve a vállalat egy negyeddel kívánja csökkenteni beruházásait az előző évhez képest. Az első negyedév végén a Continental a beruházások tekintetében elérni kívánt megtakarítási célt 20 százaléknál magasabbra tervezte. 

kutatás-fejlesztésre fordított tőkeberuházások a második negyedévben 809 millió eurót tettek ki (2019. 2. negyedév: 917 millió euró). A nagy mértékben visszaesett árbevétel miatt a mutató 12,2 százalékra növekedett az előző év hasonló időszakában elért 8,1 százalék után.

Június elejétől a Continental valamennyi gyára újra megkezdte a termelést az egész világon. Mindazonáltal egyes régiókban a mindennapi életre továbbra is korlátozások érvényesek a koronavírus-járvány miatt. Az egész világon megfigyelhető, jelentősen lecsökkent keresletnek megfelelően egyes gyárak kihasználtsága jóval elmarad a válság előtti szinttől. A járványhelyzet további alakulásától és következményeitől függően elképzelhető, hogy a vállalat egyes gyáraiban átmenetileg újra a termelés módosítására kényszerül. Jelenleg világszinten az összes munkatárs közel 25 százaléka csökkentett munkaidőben dolgozik. Júniusban Németországban mintegy 30.000 munkatárs dolgozott csökkentett óraszámban, átlagosan 5 nappal kevesebbet a hónapban.

A gazdasági bizonytalanság miatt továbbra sincs részletes előrejelzés

Amint azt a vállalat a július közepén rendezett közgyűlésen is bejelentette, a Continental kihívásokkal teli piaci környezettel számol 2020 harmadik negyedévére, bár a legyártott autók növekvő száma magasabb árbevételre enged következtetni, mint 2020 második negyedévében. Ennek ellenére az árbevétel várhatóan elmarad a 2019 harmadik negyedévében elért bevételtől. 

A gazdasági bizonytalanságok továbbra is jelentősek maradnak. Bár a Continental csoport üzleti fejlesztése javult a második negyedév során, a gazdasági környezetet a továbbra is jelen lévő koronavírus-járvány miatt továbbra is rendkívüli bizonytalanságok jellemzik. Ezért továbbra is nehéz felmérni a termelésre, az ellátási láncokra és a keresletre hatással lévő lehetséges további negatív következményeket. Ezért a Continental egyelőre tartózkodik a teljes 2020-as évre adott előrejelzés kiadásától. Az egész évet tekintve azonban a DAX- on jegyzett vállalat azzal számol, hogy mind az értékesítés és az árbevétel, mind a korrigált EBIT érezhetően az előző év értéke alatt fog maradni. A 2020-as eredménycsökkenés előreláthatólag a szabad készpénzállomány jelentős csökkenéséhez fog vezetni az előző évvel összehasonlítva.

2020 harmadik negyedévére a Continental az előző év megfelelő negyedévével összehasonlítva világszinten a járműgyártás ‑10‑20 százalékos csökkenését várja. 2020 egészére a piacfigyelők jelenlegi becslései kevesebb mint 70 millió jármű előállítását jósolják, ami több mint 20 százalékos csökkenésnek felelne meg az előző évhez képest (2019: 89 millió jármű).

A pénzeszközök rendkívül magas szinten; jelentősen visszafogott beruházások

2020 második negyedévében a felvásárlások és üzletrész-értékesítések előtti szabad cash flow -1,8 milliárd eurót tett ki (2019. 2. negyedév: -29 millió euró). „A második negyedév negatív szabad cash flow értéke a közvetlen következménye a koronavírus-járvány miatti jelentős piaci csökkenésnek” – fejtette ki Wolfgang Schäfer, a Continental pénzügyekért felelős igazgatótanácsi tagja. A visszaesés lényegében az előző év azonos időszakával összehasonlítva csökkenést jelentő működési eredményre, valamint negatív működőtőke-hatásokra vezethető vissza. Ez utóbbiak az árbevételre a második negyedév utolsó heteiben jellemző volatilitásból adódnak, és a várakozások szerint a működés stabillá válása esetén újra semlegesítődnek. A második negyedév fordulónapján a Continental 10,1 milliárd eurós pénzeszközökkel rendelkezett (2020. március: 6,8 milliárd euró). Májusban és júniusban a Continental három kötvényt bocsátott ki összesen 2,1 milliárd eurót meghaladó volumenben, emellett a fő bankjainál 3 milliárd euróra növelte hitelkeretét.

A Continental Group mutatószámai

 1. Január 1-től június 30-ig Második negyedév  
millió €20202019Δ %-ban20202019Δ %-ban 
Árbevétel16.532,422.310,7-25,96.619,711.264,0-41,2 
EBITDA1.052,32.930,6-64,1-108,11.456,9-107,4 
az árbevétel %-ában6,413,1 -1,612,9  
EBIT-392,81.576,6-124,9-829,1753,3-210,1 
az árbevétel %-ában-2,47,1 -12,56,7  
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó)1.721,61.819,4-5,4808,6916,6-11,8 
az árbevétel %-ában10,48,2 12,28,1  
Beruházások1923,41.426,3-35,3448,4784,5-42,8 
az árbevétel %-ában5,66,4 6,87,0  
A részvényeseket illető konszerneredmény-448,81.060,0-142,3-741,1484,8-252,9 
Egy részvényre jutó eredmény €-ban, hígítatlan-2,245,30-142,3-3,702,42-252,9 
Egy részvényre jutó eredmény €-ban, hígított-2,245,30-142,3-3,702,42-252,9 
        
Megtisztított árbevétel216.411,822.307,3-26,46.599,511.262,7-41,4 
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)3-202,31.749,2-111,6-634,0864,9-173,3 
a megtisztított árbevétel %-ában-1,27,8 -9,67,7  
        
Szabad cash flow-1.802,3-1.025,575,7-1.812,7-262,2591,3 
        
Nettó pénzügyi adósságállomány (06.30-án)5.923,75.665,84,6    
Eladósodottsági mutató %-ban41,131,3     
        
Munkavállalók száma (06.30-án)4232.023244.615-5,1     
       

1  Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.

2 Konszolidálási módosításokkal korrigálva.               

3 A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva..

4 Szakképzésben résztvevők nélkül.

A Continental szuperszámítógéppel gyorsítja fel a mesterséges intelligencia fejlesztését

„A járműgyártás jelenleg csökkenő tendenciát mutat, azonban a járműipar átalakulása változatlanul tovább halad. Egyfelől következetesen folytatnunk kell a költségek csökkentését, másfelől célzottan az új technológiák fejlesztésére kell koncentrálnunk beruházásainkat” – hangsúlyozta Degenhart. Példát jelentenek erre a vezetőt támogató asszisztensrendszerek, amelyek terén a Continental hosszú ideje a piacvezetők egyike, folyamatosan tovább erősítve pozícióit.

Ennek jegyében a technológiai vállalat múlt héten bejelentette, hogy 2020 eleje óta a jövő technológiáinak fejlesztését a járműiparban egyedülálló szuperszámítógéppel gyorsítja fel. A Continental világszerte megtalálható irodáiból a fejlesztők igénybe vehetik mind a számítógép-klaszter számítási teljesítményét, mind a rendkívül komplex és hatalmas adatmennyiségekkel működő fejlesztésekhez szükséges tárhelyét. Ezek közé tartoznak különösen a mesterséges intelligencia témaköréhez kapcsolódó fejlesztések. Mesterséges intelligencia szükséges például a jövő olyan iránymutató technológiáinak fejlesztéséhez, mint az asszisztensekkel segített vezetés, illetve az automatizált rendszerek és az önvezető autók. A világ legnagyobb teljesítményű számítógéprendszereinek aktuális 500-as listáján a Continental új szuperszámítógépe az első helyet foglalja el a járműiparon belül. Ezzel a Continental felgyorsítja a technológia terén piacvezető fejlesztéseit, nyomatékosítva egyúttal a szoftverek és a digitális kommunikáció, valamint a rendszerarchitektúrák terén meglévő kulcskompetenciáit.

„A szoftverek jelentik az oxigént az ipar számára. Ezen a téren továbbra is kimagasló, nyereséget hozó növekedéssel számolunk. Ennek oka, hogy a járművek egyre több funkcióval fognak rendelkezni” – fejtette ki meggyőződését Degenhart. Ezzel nő a számítógépes programok általi értékteremtés mértéke is, ami évente két számjegyű százalékos növekedést mutat fel. „Erre a több mint 20.000 szoftver- és IT-specialistával rendelkező meghatározó szoftverfejlesztőként a lehető legjobban felkészültünk” – tette hozzá.

A Continental például a nagy teljesítményű számítógépek, a modern járművek digitális szívének fejlesztésével – az autók adott modellsorozatának időtartamára számítva – már ma 3 milliárd eurót meghaladó árbevételt biztosított magának. A vállalat egyetlen ügyfele számára előreláthatólag 2022-ig több mint 2,5 millió ilyen kompakt, nagy teljesítményű számítógépet fog szállítani. Ezzel a Continental ezen a területen az iparág vezető vállalatai közé tartozik. A cég a Volkswagen számára nemrég különösen nagy teljesítményű járműszervert fejlesztett. Az InCar-Application-Server (ICAS1) a VW ID modellsorozatának új elektromos járművei számára a jármű nagyfokú digitális integrációját teszi lehetővé, például a biztonsági frissítések vezeték nélküli, gyors és biztonságos telepítését. 2022-ig a Continental több mint tíz további hasonló projekttel számol.

Koronavírushíd: innovatív utak a versenyképesség és a foglalkoztatottság biztosításához

„A járműipar átalakulása és a koronavírus-járvány leküzdése mindannyiunk számára hatalmas kihívást jelent. Mindezek együttesen messzemenő változásokat eredményeznek – a Continentalnál is. Ezeket a munkavállalókkal együtt alakítjuk ki, olyan kiegyensúlyozott, tisztességes, az értékeinket szem előtt tartó megoldásokat keresve, amelyek erősítik innovációs képességünket, egyúttal életképességünket, mint vállalat” – fejtette ki Dr. Ariane Reinhart, a Continental emberi kapcsolatkért felelős igazgatótanácsi tagja. „Megértjük a munkavállalóink körében megjelenő bizonytalanságot, illetve azt is, hogy néhányan közülük aggódnak munkahelyükért. Azonban éppen a válság idején kell kihasználnunk a jövővel kapcsolatos esélyeinket. Ehhez a munkavállalói képviseletekkel kötött átfogó megállapodások és az érintett telephelyeinkre vonatkozó egyedi megoldások kombinációja szükséges” – tette hozzá. Elmondása szerint jelenleg olyan „koronavírushíd” kiépítésén dolgoznak, amely innovatív megközelítésekkel segít abban, hogy a vállalat képes legyen a több száz millió eurós költségszakadék áthidalására, és mindeközben a foglalkoztatás és a versenyképesség lehető legnagyobb mértékű biztosítására. „A munkaidő csökkentése észszerű megközelítés a termelés biztosításához, a foglalkoztatási perspektívák megőrzéséhez és azok képzések útján történő bővítéséhez. A felszabaduló időt célzottan képzésekre, továbbképzésekre kellene hasznosítani. Ez növeli az egyes dolgozók munkavállalási képességét is” – tette hozzá.

A vállalati területek egyes mutatószámai

 1. Január 1-től június 30-ig Második negyedév 
Automotive Technologies (millió €)20202019Δ %-ban20202019Δ %-ban 
Árbevétel6.740,49.578,8-29,62.560,04.841,0-47,1 
EBITDA139,61.067,8-86,9-287,3562,3-151,1 
az árbevétel %-ában2,111,1 -11,211,6  
EBIT-401,9536,3-174,9-552,6276,2-300,1 
az árbevétel %-ában-6,05,6 -21,65,7  
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó)1.153,41.215,3-5,1548,0614,1-10,8  
az árbevétel %-ában17,112,7 21,412,7  
Beruházások1390,2577,9-32,5196,6316,0-37,8 
az árbevétel %-ában5,86,0 7,76,5  
        
Munkavállalók száma (06.30-án)293.93696.939-3,1    
        
Megtisztított árbevétel36.726,69.577,6-29,82.560,04.840,2-47,1 
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4-387,3575,9-167,3-462,3297,3-255,5 
a megtisztított árbevétel %-ában-5,86,0 -18,16,1  

1  Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.

2  Szakképzésben résztvevők nélkül.

3  Konszolidálási módosításokkal korrigálva.

4  A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva.

 1. Január 1-től június 30-ig Második negyedév 
Rubber Technologies (millió €)20202019Δ %-ban20202019Δ %-ban 
Árbevétel6.933,28.889,3-22,02.961,54.517,7-34,4 
EBITDA942,31.539,5-38,8291,3750,7-61,2 
az árbevétel %-ában13,617,3 9,816,6  
EBIT338,0973,0-65,3-8,4463,0-101,8 
az árbevétel %-ában4,910,9 -0,310,2  
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó)223,5238,3-6,2105,9119,8-11,6 
az árbevétel %-ában3,22,7 3,62,7  
Beruházások1338,5533,7-36,6174,3288,3-39,5 
az árbevétel %-ában4,96,0 5,96,4  
        
Munkavállalók száma (06.30-án)299.490104.795-5,1    
        
Megtisztított árbevétel36.826,48.887,1-23,22.941,34.517,2-34,9 
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4416,21.070,2-61,135,2535,7-93,4 
a megtisztított árbevétel %-ában6,112,0 1,211,9  
 1. Január 1-től június 30-ig Második negyedév 
Powertrain Technologies (millió €)20202019Δ %-ban20202019Δ %-ban 
Árbevétel2.960,23.967,0-25,41.131,21.961,4-42,3 
EBITDA25,2371,4-93,2-91,3185,4-149,2 
az árbevétel %-ában0,99,4 -8,19,5  
EBIT-267,2117,2-328,0-244,356,3-533,9 
az árbevétel %-ában-9,03,0 -21,62,9  
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó)344,7365,8-5,8154,7182,7-15,3  
az árbevétel %-ában11,69,2 13,79,3  
Beruházások1164,2295,6-44,560,0164,3-63,5 
az árbevétel %-ában5,57,5 5,38,4  
        
Munkavállalók száma (06.30-án)238.15042.412-10,0    
        
Megtisztított árbevétel32.960,23.967,0-25,41.131,21.961,4-42,3 
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4-172,0151,4-213,6-183,972,5-353,7 
a megtisztított árbevétel %-ában-5,83,8 -16,33,7  

1  Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.

2  Szakképzésben résztvevők nélkül.

3  Konszolidálási módosításokkal korrigálva.

4  A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva.

A nem járműipari üzletág a második negyedévben nagyobb fejlődést ért el

Az Automotive Technologies üzletág árbevétele 2,6 milliárd euró volt (2019. 2. negyedév: 4,8 milliárd euró), a korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőség pedig ‑18,1 százalék lett (2019. 2. negyedév: 6,1 százalék). Az árbevételek alakulása ‑45,6 százalékot tett ki.

Rubber Technologies üzletág 3,0 milliárd eurós árbevételt (2019. 2. negyedév: 4,5 milliárd euró) és 1,2 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőséget ért el (2019. 2. negyedév: 11,9 százalék). Az árbevételek alakulása így -33,1 százalék lett.

Powertrain Technologies üzletág 1,1 milliárd eurós árbevételről (2019. 2. negyedév: 2,0 milliárd euró) és -16,3 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőségről adott számot (2019. 2. negyedév: 3,7 százalék). Az árbevételek alakulása ennek alapján ‑40,8 százalék lett.

A Continental iránymutató technológiákat és szolgáltatásokat fejleszt az emberek és eszközeik fenntartható és integrált mobilitásának támogatásához. Az 1871-ben alapított technológiai vállalat biztonságos, hatékony, intelligens, kedvező árú megoldásokat kínál a járművek és gépek, valamint a közlekedés és a szállítmányozás számára. A Continental 2019-ben 44,5 milliárd eurós árbevételt ért el, és jelenleg 59 országban és piacon több mint 230.000 munkavállalót foglalkoztat.

Előző cikkA Lexus lesz az idei, 77. Velencei Filmfesztivál, a La Biennale hivatalos mobilitási partnere
Következő cikkA Mercedes-Benz W140 S-osztály (1991-1998) evolúciója, részletes típustörténete