A Continental árbevétele és eredménye 2020 második negyedévében – a várakozásoknak megfelelően – jelentősen csökkent a koronavírus-járvány következtében. Ennek ellenére a Continental jobb eredményt tudott elérni a piac teljesítményénél.
„Akkora járműipari visszaesésre, amekkorát most tapasztalhatunk, a második világháború vége óta nem volt példa. 2020 első és második negyedévében, azaz a járműipari világválság mélypontjának közepén Kínában, az Egyesült Államokban és Európában is jobb eredményt értünk el a piac teljesítményénél” – mondta el Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatótanácsának elnöke a féléves eredmények ismertetésekor Hannoverben.
Ennek megfelelően a konszern árbevétele a második negyedévben 6,6 milliárd eurót tett ki (2019. 2. negyedév: 11,3 milliárd euró). A konszolidálás előtti módosításoktól és az árfolyamváltozásoktól megtisztítva mindez 40 százalékos csökkenést jelent. Ezzel egyidejűleg a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek előállítása világszinten az előzetes adatok szerint a második negyedévben közel 45 százalékkal, összesen 12,3 millió darabra csökkent (2019. 2. negyedév: 22,1 millió egység). A koronavírus-járvány miatti ideiglenes gyárbezárások miatt a második negyedéves gyártási eredmények az Európában előállított 2,0 millió egységgel (-63 százalék) és az Észak-Amerikában legyártott 1,3 millió járművel (‑69 százalék) meglehetősen gyengének tekinthetők. Ezzel szemben Kínában a járműgyártás az állami támogatási programoknak köszönhetően 9 százalékkal haladta meg az előző év értékét, így 5,9 millió személygépkocsi és könnyű haszongépjármű gördült le a gyártósorokról.
A korrigált működési eredmény a második negyedévben ‑634 millió euró volt (2019. 2. negyedév: 865 millió euró). Ez ‑9,6 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőségnek felel meg (2019. 2. negyedév: 7,7 százalék). A nettó eredmény ‑741 millió eurót tett ki (2019. 2. negyedév: 485 millió euró).
„Épp az ilyen – nagy kihívásokkal járó – helyzetben mutatkozik meg, hogy a Continental jövőközpontú vállalat, amely jól felkészült a válságokra. Továbbra is szilárdan tartjuk a kitűzött céljainkat” – tette hozzá Degenhart. Elmondása szerint a Continental előnye a több lábon állás, a jelenlét több iparágban is – az ipari szegmensben, illetve az elsőszerelésű és utánpótlás-abroncsok üzletiterületén is. „Az elmúlt években következetesen fejlesztettük az ipari és a végfelhasználókkal kapcsolatos üzletágainkat. Ennek köszönhetően kevésbé vagyunk érzékenyek a járműipar hullámzó teljesítményére” – hangsúlyozta Degenhart. Ennek megfelelően a második negyedévben a Continental ipari és végfelhasználói területén elért eredmény 23 százalékkal csökkent, ami lényegesen erősebb teljesítmény a világszintű járműgyártáshoz viszonyítva, amely ugyanebben az időszakban 45 százalékkal esett vissza.
Fokozott költséggazdálkodás, kevesebb beruházás, csökkentett munkaidő
A váratlanul romló környezet miatt a Continental a második negyedévben 400 millió euróval csökkentette fix költségeitaz előző év azonos időszakához képest. A vállalat jó úton halad annak eléréséhez, hogy az előző évhez képest éves szinten több mint 5 százalékkal lefaragja fix kiadási költségeket. „A mérlegadatokat illetőn rendkívül szilárd alapokon állunk, amihez hozzájárultak a késlekedés nélkül bevezetett megtakarítási intézkedéseink is. Érezékelhető és gyors hatással jártak a kemény költségmegtakarítási lépéseink. Ezzel növelni tudjuk mozgásterünket, és a megfelelő irányba haladunk” – szögezte le Degenhart.
2020 második negyedévében a Continental 448 millió euróra (2019. 2. negyedév: 785 millió euró) csökkentette eszközökre és szoftverekre fordított tőkeberuházásait. A megtakarításhoz valamennyi üzleti terület hozzájárult. Ennek megfelelően a beruházási mutató az egyidejűleg nagy mértékben visszaesett árbevétel ellenére 6,8 százalékra csökkent az előző év hasonló időszakában elért 7,0 százalék után. Az egész évre nézve a vállalat egy negyeddel kívánja csökkenteni beruházásait az előző évhez képest. Az első negyedév végén a Continental a beruházások tekintetében elérni kívánt megtakarítási célt 20 százaléknál magasabbra tervezte.
A kutatás-fejlesztésre fordított tőkeberuházások a második negyedévben 809 millió eurót tettek ki (2019. 2. negyedév: 917 millió euró). A nagy mértékben visszaesett árbevétel miatt a mutató 12,2 százalékra növekedett az előző év hasonló időszakában elért 8,1 százalék után.
Június elejétől a Continental valamennyi gyára újra megkezdte a termelést az egész világon. Mindazonáltal egyes régiókban a mindennapi életre továbbra is korlátozások érvényesek a koronavírus-járvány miatt. Az egész világon megfigyelhető, jelentősen lecsökkent keresletnek megfelelően egyes gyárak kihasználtsága jóval elmarad a válság előtti szinttől. A járványhelyzet további alakulásától és következményeitől függően elképzelhető, hogy a vállalat egyes gyáraiban átmenetileg újra a termelés módosítására kényszerül. Jelenleg világszinten az összes munkatárs közel 25 százaléka csökkentett munkaidőben dolgozik. Júniusban Németországban mintegy 30.000 munkatárs dolgozott csökkentett óraszámban, átlagosan 5 nappal kevesebbet a hónapban.
A gazdasági bizonytalanság miatt továbbra sincs részletes előrejelzés
Amint azt a vállalat a július közepén rendezett közgyűlésen is bejelentette, a Continental kihívásokkal teli piaci környezettel számol 2020 harmadik negyedévére, bár a legyártott autók növekvő száma magasabb árbevételre enged következtetni, mint 2020 második negyedévében. Ennek ellenére az árbevétel várhatóan elmarad a 2019 harmadik negyedévében elért bevételtől.
A gazdasági bizonytalanságok továbbra is jelentősek maradnak. Bár a Continental csoport üzleti fejlesztése javult a második negyedév során, a gazdasági környezetet a továbbra is jelen lévő koronavírus-járvány miatt továbbra is rendkívüli bizonytalanságok jellemzik. Ezért továbbra is nehéz felmérni a termelésre, az ellátási láncokra és a keresletre hatással lévő lehetséges további negatív következményeket. Ezért a Continental egyelőre tartózkodik a teljes 2020-as évre adott előrejelzés kiadásától. Az egész évet tekintve azonban a DAX- on jegyzett vállalat azzal számol, hogy mind az értékesítés és az árbevétel, mind a korrigált EBIT érezhetően az előző év értéke alatt fog maradni. A 2020-as eredménycsökkenés előreláthatólag a szabad készpénzállomány jelentős csökkenéséhez fog vezetni az előző évvel összehasonlítva.
2020 harmadik negyedévére a Continental az előző év megfelelő negyedévével összehasonlítva világszinten a járműgyártás ‑10‑20 százalékos csökkenését várja. 2020 egészére a piacfigyelők jelenlegi becslései kevesebb mint 70 millió jármű előállítását jósolják, ami több mint 20 százalékos csökkenésnek felelne meg az előző évhez képest (2019: 89 millió jármű).
A pénzeszközök rendkívül magas szinten; jelentősen visszafogott beruházások
2020 második negyedévében a felvásárlások és üzletrész-értékesítések előtti szabad cash flow -1,8 milliárd eurót tett ki (2019. 2. negyedév: -29 millió euró). „A második negyedév negatív szabad cash flow értéke a közvetlen következménye a koronavírus-járvány miatti jelentős piaci csökkenésnek” – fejtette ki Wolfgang Schäfer, a Continental pénzügyekért felelős igazgatótanácsi tagja. A visszaesés lényegében az előző év azonos időszakával összehasonlítva csökkenést jelentő működési eredményre, valamint negatív működőtőke-hatásokra vezethető vissza. Ez utóbbiak az árbevételre a második negyedév utolsó heteiben jellemző volatilitásból adódnak, és a várakozások szerint a működés stabillá válása esetén újra semlegesítődnek. A második negyedév fordulónapján a Continental 10,1 milliárd eurós pénzeszközökkel rendelkezett (2020. március: 6,8 milliárd euró). Májusban és júniusban a Continental három kötvényt bocsátott ki összesen 2,1 milliárd eurót meghaladó volumenben, emellett a fő bankjainál 3 milliárd euróra növelte hitelkeretét.
A Continental Group mutatószámai
1 Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.
2 Konszolidálási módosításokkal korrigálva.
3 A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva..
4 Szakképzésben résztvevők nélkül.
A Continental szuperszámítógéppel gyorsítja fel a mesterséges intelligencia fejlesztését
„A járműgyártás jelenleg csökkenő tendenciát mutat, azonban a járműipar átalakulása változatlanul tovább halad. Egyfelől következetesen folytatnunk kell a költségek csökkentését, másfelől célzottan az új technológiák fejlesztésére kell koncentrálnunk beruházásainkat” – hangsúlyozta Degenhart. Példát jelentenek erre a vezetőt támogató asszisztensrendszerek, amelyek terén a Continental hosszú ideje a piacvezetők egyike, folyamatosan tovább erősítve pozícióit.
Ennek jegyében a technológiai vállalat múlt héten bejelentette, hogy 2020 eleje óta a jövő technológiáinak fejlesztését a járműiparban egyedülálló szuperszámítógéppel gyorsítja fel. A Continental világszerte megtalálható irodáiból a fejlesztők igénybe vehetik mind a számítógép-klaszter számítási teljesítményét, mind a rendkívül komplex és hatalmas adatmennyiségekkel működő fejlesztésekhez szükséges tárhelyét. Ezek közé tartoznak különösen a mesterséges intelligencia témaköréhez kapcsolódó fejlesztések. Mesterséges intelligencia szükséges például a jövő olyan iránymutató technológiáinak fejlesztéséhez, mint az asszisztensekkel segített vezetés, illetve az automatizált rendszerek és az önvezető autók. A világ legnagyobb teljesítményű számítógéprendszereinek aktuális 500-as listáján a Continental új szuperszámítógépe az első helyet foglalja el a járműiparon belül. Ezzel a Continental felgyorsítja a technológia terén piacvezető fejlesztéseit, nyomatékosítva egyúttal a szoftverek és a digitális kommunikáció, valamint a rendszerarchitektúrák terén meglévő kulcskompetenciáit.
„A szoftverek jelentik az oxigént az ipar számára. Ezen a téren továbbra is kimagasló, nyereséget hozó növekedéssel számolunk. Ennek oka, hogy a járművek egyre több funkcióval fognak rendelkezni” – fejtette ki meggyőződését Degenhart. Ezzel nő a számítógépes programok általi értékteremtés mértéke is, ami évente két számjegyű százalékos növekedést mutat fel. „Erre a több mint 20.000 szoftver- és IT-specialistával rendelkező meghatározó szoftverfejlesztőként a lehető legjobban felkészültünk” – tette hozzá.
A Continental például a nagy teljesítményű számítógépek, a modern járművek digitális szívének fejlesztésével – az autók adott modellsorozatának időtartamára számítva – már ma 3 milliárd eurót meghaladó árbevételt biztosított magának. A vállalat egyetlen ügyfele számára előreláthatólag 2022-ig több mint 2,5 millió ilyen kompakt, nagy teljesítményű számítógépet fog szállítani. Ezzel a Continental ezen a területen az iparág vezető vállalatai közé tartozik. A cég a Volkswagen számára nemrég különösen nagy teljesítményű járműszervert fejlesztett. Az InCar-Application-Server (ICAS1) a VW ID modellsorozatának új elektromos járművei számára a jármű nagyfokú digitális integrációját teszi lehetővé, például a biztonsági frissítések vezeték nélküli, gyors és biztonságos telepítését. 2022-ig a Continental több mint tíz további hasonló projekttel számol.
Koronavírushíd: innovatív utak a versenyképesség és a foglalkoztatottság biztosításához
„A járműipar átalakulása és a koronavírus-járvány leküzdése mindannyiunk számára hatalmas kihívást jelent. Mindezek együttesen messzemenő változásokat eredményeznek – a Continentalnál is. Ezeket a munkavállalókkal együtt alakítjuk ki, olyan kiegyensúlyozott, tisztességes, az értékeinket szem előtt tartó megoldásokat keresve, amelyek erősítik innovációs képességünket, egyúttal életképességünket, mint vállalat” – fejtette ki Dr. Ariane Reinhart, a Continental emberi kapcsolatkért felelős igazgatótanácsi tagja. „Megértjük a munkavállalóink körében megjelenő bizonytalanságot, illetve azt is, hogy néhányan közülük aggódnak munkahelyükért. Azonban éppen a válság idején kell kihasználnunk a jövővel kapcsolatos esélyeinket. Ehhez a munkavállalói képviseletekkel kötött átfogó megállapodások és az érintett telephelyeinkre vonatkozó egyedi megoldások kombinációja szükséges” – tette hozzá. Elmondása szerint jelenleg olyan „koronavírushíd” kiépítésén dolgoznak, amely innovatív megközelítésekkel segít abban, hogy a vállalat képes legyen a több száz millió eurós költségszakadék áthidalására, és mindeközben a foglalkoztatás és a versenyképesség lehető legnagyobb mértékű biztosítására. „A munkaidő csökkentése észszerű megközelítés a termelés biztosításához, a foglalkoztatási perspektívák megőrzéséhez és azok képzések útján történő bővítéséhez. A felszabaduló időt célzottan képzésekre, továbbképzésekre kellene hasznosítani. Ez növeli az egyes dolgozók munkavállalási képességét is” – tette hozzá.
A vállalati területek egyes mutatószámai
1. Január 1-től június 30-ig | Második negyedév | |||||||||
Automotive Technologies (millió €) | 2020 | 2019 | Δ %-ban | 2020 | 2019 | Δ %-ban | ||||
Árbevétel | 6.740,4 | 9.578,8 | -29,6 | 2.560,0 | 4.841,0 | -47,1 | ||||
EBITDA | 139,6 | 1.067,8 | -86,9 | -287,3 | 562,3 | -151,1 | ||||
az árbevétel %-ában | 2,1 | 11,1 | -11,2 | 11,6 | ||||||
EBIT | -401,9 | 536,3 | -174,9 | -552,6 | 276,2 | -300,1 | ||||
az árbevétel %-ában | -6,0 | 5,6 | -21,6 | 5,7 | ||||||
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) | 1.153,4 | 1.215,3 | -5,1 | 548,0 | 614,1 | -10,8 | ||||
az árbevétel %-ában | 17,1 | 12,7 | 21,4 | 12,7 | ||||||
Beruházások1 | 390,2 | 577,9 | -32,5 | 196,6 | 316,0 | -37,8 | ||||
az árbevétel %-ában | 5,8 | 6,0 | 7,7 | 6,5 | ||||||
Munkavállalók száma (06.30-án)2 | 93.936 | 96.939 | -3,1 | |||||||
Megtisztított árbevétel3 | 6.726,6 | 9.577,6 | -29,8 | 2.560,0 | 4.840,2 | -47,1 | ||||
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4 | -387,3 | 575,9 | -167,3 | -462,3 | 297,3 | -255,5 | ||||
a megtisztított árbevétel %-ában | -5,8 | 6,0 | -18,1 | 6,1 | ||||||
1 Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.
2 Szakképzésben résztvevők nélkül.
3 Konszolidálási módosításokkal korrigálva.
4 A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva.
1. Január 1-től június 30-ig | Második negyedév | |||||||||
Rubber Technologies (millió €) | 2020 | 2019 | Δ %-ban | 2020 | 2019 | Δ %-ban | ||||
Árbevétel | 6.933,2 | 8.889,3 | -22,0 | 2.961,5 | 4.517,7 | -34,4 | ||||
EBITDA | 942,3 | 1.539,5 | -38,8 | 291,3 | 750,7 | -61,2 | ||||
az árbevétel %-ában | 13,6 | 17,3 | 9,8 | 16,6 | ||||||
EBIT | 338,0 | 973,0 | -65,3 | -8,4 | 463,0 | -101,8 | ||||
az árbevétel %-ában | 4,9 | 10,9 | -0,3 | 10,2 | ||||||
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) | 223,5 | 238,3 | -6,2 | 105,9 | 119,8 | -11,6 | ||||
az árbevétel %-ában | 3,2 | 2,7 | 3,6 | 2,7 | ||||||
Beruházások1 | 338,5 | 533,7 | -36,6 | 174,3 | 288,3 | -39,5 | ||||
az árbevétel %-ában | 4,9 | 6,0 | 5,9 | 6,4 | ||||||
Munkavállalók száma (06.30-án)2 | 99.490 | 104.795 | -5,1 | |||||||
Megtisztított árbevétel3 | 6.826,4 | 8.887,1 | -23,2 | 2.941,3 | 4.517,2 | -34,9 | ||||
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4 | 416,2 | 1.070,2 | -61,1 | 35,2 | 535,7 | -93,4 | ||||
a megtisztított árbevétel %-ában | 6,1 | 12,0 | 1,2 | 11,9 | ||||||
1. Január 1-től június 30-ig | Második negyedév | |||||||||
Powertrain Technologies (millió €) | 2020 | 2019 | Δ %-ban | 2020 | 2019 | Δ %-ban | ||||
Árbevétel | 2.960,2 | 3.967,0 | -25,4 | 1.131,2 | 1.961,4 | -42,3 | ||||
EBITDA | 25,2 | 371,4 | -93,2 | -91,3 | 185,4 | -149,2 | ||||
az árbevétel %-ában | 0,9 | 9,4 | -8,1 | 9,5 | ||||||
EBIT | -267,2 | 117,2 | -328,0 | -244,3 | 56,3 | -533,9 | ||||
az árbevétel %-ában | -9,0 | 3,0 | -21,6 | 2,9 | ||||||
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) | 344,7 | 365,8 | -5,8 | 154,7 | 182,7 | -15,3 | ||||
az árbevétel %-ában | 11,6 | 9,2 | 13,7 | 9,3 | ||||||
Beruházások1 | 164,2 | 295,6 | -44,5 | 60,0 | 164,3 | -63,5 | ||||
az árbevétel %-ában | 5,5 | 7,5 | 5,3 | 8,4 | ||||||
Munkavállalók száma (06.30-án)2 | 38.150 | 42.412 | -10,0 | |||||||
Megtisztított árbevétel3 | 2.960,2 | 3.967,0 | -25,4 | 1.131,2 | 1.961,4 | -42,3 | ||||
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4 | -172,0 | 151,4 | -213,6 | -183,9 | 72,5 | -353,7 | ||||
a megtisztított árbevétel %-ában | -5,8 | 3,8 | -16,3 | 3,7 | ||||||
1 Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.
2 Szakképzésben résztvevők nélkül.
3 Konszolidálási módosításokkal korrigálva.
4 A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva.
A nem járműipari üzletág a második negyedévben nagyobb fejlődést ért el
Az Automotive Technologies üzletág árbevétele 2,6 milliárd euró volt (2019. 2. negyedév: 4,8 milliárd euró), a korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőség pedig ‑18,1 százalék lett (2019. 2. negyedév: 6,1 százalék). Az árbevételek alakulása ‑45,6 százalékot tett ki.
A Rubber Technologies üzletág 3,0 milliárd eurós árbevételt (2019. 2. negyedév: 4,5 milliárd euró) és 1,2 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőséget ért el (2019. 2. negyedév: 11,9 százalék). Az árbevételek alakulása így -33,1 százalék lett.
A Powertrain Technologies üzletág 1,1 milliárd eurós árbevételről (2019. 2. negyedév: 2,0 milliárd euró) és -16,3 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőségről adott számot (2019. 2. negyedév: 3,7 százalék). Az árbevételek alakulása ennek alapján ‑40,8 százalék lett.
A Continental iránymutató technológiákat és szolgáltatásokat fejleszt az emberek és eszközeik fenntartható és integrált mobilitásának támogatásához. Az 1871-ben alapított technológiai vállalat biztonságos, hatékony, intelligens, kedvező árú megoldásokat kínál a járművek és gépek, valamint a közlekedés és a szállítmányozás számára. A Continental 2019-ben 44,5 milliárd eurós árbevételt ért el, és jelenleg 59 országban és piacon több mint 230.000 munkavállalót foglalkoztat.