AutóAddikt Hírek A Ford egy fenntarthatóbb jövő megformálásán ügyködik

A Ford egy fenntarthatóbb jövő megformálásán ügyködik

Egy fenntarthatóbb holnap megformálása – avagy hogyan hasznosítja újra a Ford a formázó gyurmát, hogy csökkentse hulladék-kibocsátását? Cikkünkből kiderül.

ford-fenntarthato-fejlodes-clay-autoaddikt
A gyurmafigurák készítése sok gyerek kedvenc időtöltése, akik éveken át gyúrják és újra meg újra felhasználják a képlékeny anyagot. Kissé fejlettebb formában a Ford ugyanezt az ötletet alkalmazta az agyagnál is, amiből a holnap autóit mintázzák meg: megformázzák, újra átformázzák, majd újra feldolgozzák, és ez utóbbi lépéssel évente mintegy 2.500 kilogrammnyi gyurmát takarítanak meg.

Bár a Ford digitális formatervezést és egyéb modern technológiákat is alkalmaz, az autók életnagyságú modelljének elkészítése még mindig kulcsfontosságú lépés a kreatív tervezési folyamatban, hiszen a dizájnerek ennek révén könnyebben azonosítják az esetleges apró hibákat a jármű karosszériáján és utasterében.

“Folyamatosan használjuk az új technológiákat, de ha már a fejlesztés korai szakaszában valós, kézzel fogható benyomást akarunk kapni az autóról, akkor a gyurmához folyamodunk” – magyarázta Lloyd VandenBrink, a Ford dearborni tehergépjármű-stúdiójának vezető modellezője. “Amikor a formaterv még kiforratlan, az gyurmamodellt látva azonnal kiderül, hol tökéletesíthetünk rajta.”

Csakhogy e modellek megformázásához rengeteg anyag kell. A Ford évente akár 100.000 kilogrammnyi agyagot is elhasznál az életnagyságú modellek megalkotásához. Régebben ezt az anyagot sosem használták fel újra, ám az elmúlt öt évben a vállalat egy szabadalmaztatott gép segítségével több mint 100.000 kilogramm agyagot újrahasznosítottak – vagyis ennyivel is csökkentette hulladéktermelését.

Ez a mennyiség egy tucatnyi életnagyságú modellhez is elég. Az új Raptor megformázásához például 877 kilogramm agyagra volt szükség – nem beszélve arról a 20.000 munkaóráról, amit a dizájnerek az elmúlt négy évben a modellezéssel töltöttek.

Innováció a reciklálásban

A Ford által újrahasznosított agyag túlnyomó része a marási folyamatból származik, amikor a dizájnerek egy gép segítségével faragják ki az autó kontúrjait. Mivel a modell felületének tökéletességét még egy homokszem is tönkreteheti, a formázás közben lehulló agyagforgácsokat gondosan összegyűjtik.

A forgácsok ezután egy feldolgozó gépbe kerülnek, ami kizárólag a Ford különleges összetételű agyagjának feldolgozására készült, és semmilyen más anyaghoz nem használható. A gép keverőfejei összepréselik, és homogén anyaggá keverik az agyagot, kiszorítva belőle az összes légbuborékot. Az agyag ezután áthalad egy csövön, amit pontosan annyira melegítenek fel, hogy a rajta átpréselt anyag elég képlékennyé és masszívvá váljon a további formázáshoz.

Bár a digitális szoftver és az új szkennelési technológia látványosan forradalmasította a formatervezést, még mindig az agyag a legjobb megoldás arra, hogy apró változásokat eszközöljenek egy autó dizájnján. Egy kicsinyített vagy digitális modellen bizonyos dolgok egyszerűen nem látszanak elég jól, ám egy életnagyságú modellen még az apróbb problémás területek is jól azonosíthatók – például az övvonal élének mélysége vagy a motorháztető domborításának mértéke.

Közös gyurmázás

Az agyag a formatervezési folyamat kiegészítésére szolgál. A Ford számítógéppel tervezi meg új modelljeit; az így kialakított formákat agyagba faragják, majd kézi munkával tökéletesítik, aztán az új formát beszkennelik, és visszatáplálják a gépbe.

“A számítógépek általában egy-egy önálló felhasználó ötletén dolgoznak, ám az agyagmodellek formázásához több ember együttműködése kell” – mondta el VandenBrink. “A csoportos beszélgetés, a közös ötletelés mindig remek módszer az együttműködéshez, és az agyagmodellezés ugyanezt jelenti a dizájnerek számára. A modellt mindenki láthatja, és a tervezők együtt találhatják ki, hogy formálhatnák még tökéletesebbé az autó külsejét.”

ÉRDEKESSÉGEK:

  • Az elmúlt öt évben a Ford annyi agyagot reciklált, amennyivel több mint 26.000 darab 0,33 literes üdítős dobozt lehetne megtölteni. A reciklált agyag körülbelül annyit nyom, mint három ázsiai elefánt.
  • Régebben a kén is az agyag fontos adalékai közé tartozott, ám a melegítés hatására ez elillan, és elektronikai problémákat okozhat. Éppen ezért a 2000-es években már nem használtak ként.
  • A Ford által a modellezéshez használt anyag nem kizárólag agyagot tartalmaz, hanem különféle gyanta- és olajalapú töltőanyagokat is, viszont egyáltalán nincs benne víz, mint a keramikusok által használt hagyományos agyagban.
  • A bálnavadászat betiltása óta a bálnazsírt agyaggal helyettesítik.