AutóAddikt Magazin A jövő hajtáslánc-technológiái BMW modellekben

A jövő hajtáslánc-technológiái BMW modellekben

A BMW eDrive technológia egyre több BMW modellbe építésével, a TwinPower Turbo technológiával dolgozó belsőégésű erőforrások folyamatos fejlesztésével és az üzemanyagcellás elektromos jármű (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) koncepciójával a BMW Group hosszú távon is felkészül a jövő kihívásaira.

bmw_hidrogen_jovo_hajtaslanc_technologiak_autoaddikt

Ezen fejlesztéseket rugalmas járműszerkezeti megoldások és egyre változatosabb hajtáslánc-praktikák egészítik ki: hatékony benzines és dízelüzemű erőforrások, plug-in hibrid rendszerek és nagyfeszültségű akkumulátorral dolgozó elektromos meghajtások, a jövőben pedig hidrogén üzemanyagcellára épülő hajtáslánc-technológia nyújt hatékony megoldást az egyes szegmensek és követelményrendszerek igényeire.

A BMW Group tesztlétesítménye Miramas-ban: ideális környezet az innovatív hajtáslánc-megoldások és futómű-technológiák átfogó tesztelésére.

A BMW Group dél-franciaországi, Miramas-ban működő tesztlétesítménye immáron közel 30 éve a BMW autók és motorkerékpárok fejlesztésének központi helyszíne. Stabil éghajlati körülményeivel és széleskörű használati lehetőségeivel a mintegy 473 hektáron elterülő létesítmény kiváló környezetet biztosít az egyes hajtáslánc-megoldások és futómű-technológiák átfogó tesztelésére. Az Autodrome de Miramas nevű létesítményt 1986-ban vásárolta meg a BMW Franciaország, majd az elmúlt közel 30 évben folyamatosan bővítette és fejlesztette a területet. Miközben a különféle tesztpályák együttes hossza meghaladja az 50 kilométert, a Miramas-i létesítmény ultramodern irodáknak és fejlesztő objektumoknak is otthont ad az új modellek, illetve technológiai alkatrészek kifejlesztése és finomhangolása érdekében.

A tesztlétesítmény központi eleme a hajdani versenypálya 5 kilométer hosszú aszfaltcsíkja, amit a nagysebességű tesztekhez autópálya-gyűrű, ezen felül számos járműkezelési szakasz és dombos terep, éles kanyarok, egyenetlen felületek és off-road pályák egészítenek ki. A létesítmény egyik legkülönlegesebb pontja a Nürburgring egyik szakaszának reprodukciója: a Miramas-i versenypálya Petit Ovale negyedének felújításakor a Nürburgring Caracciola-Kurve (Karussell néven ismert) kanyarját is lemásolták. A tesztpályák extrém megterhelésnek teszik ki a járműtechnológiákat, ezáltal a futómű-alkatrészek és az elektronikai vezérlő rendszerek optimalizálásának és finomhangolásának tökéletes helyszíne.

A BMW 2-es Active Tourer plug-in hibrid prototípus: a BMW eDrive technológiát újabb BMW-modellek öröklik meg

Az elektromos mobilitás megjelenése új fejezetet nyitott a BMW modelltörténetében. A BMW i modellekhez kifejlesztett BMW eDrive technológiát a plug-in hibrid hajtáslánc részeként újabb járműkoncepciók öröklik meg, a technológia felhasználhatóságának rugalmasságát állítva a középpontba. A rendszert most először hangolták össze az elsőkerék-meghajtás és a keresztben beépített belsőégésű motor kettősével.

A Miramas-ban bemutatott BMW 2-es Active Tourer plug-in hibrid prototípus az első kerekeket hajtó, háromhengeres BMW TwinPower Turbo benzinmotor, az előre beépített nagyfeszültségű generátor és a hátsó kerekeket hajtó elektromos motor hármas egységének első képviselője. Az innovatív hajtáslánc-megoldás egy, a BMW i8 plug-in hibrid sportautóéhoz hasonló, útviszonyokhoz igazodó összkerékhajtást hoz létre, fordított elrendezésben.

Eme plug-in hibrid hajtáslánc kiemelkedő hatékonysága, az összkerékhajtásban rejlő elektromos autózás lehetősége és az elektromos motor azonnal rendelkezésre álló, maximális erőtartaléka eleddig ismeretlen tényező volt ebben a szegmensben. A BMW 2-es Active Tourer plug-in hibrid prototípus 38 kilométert képes megtenni tisztán elektromos meghajtással, 6,5 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, az EU-ciklus plug-in hibrid járműveket vizsgáló tesztkörén pedig 100 kilométerre vetítve körülbelül 2 literes üzemanyag-fogyasztást és kilométerenkénti 50 gramm alatti károsanyag-kibocsátást produkál majd.

Közvetlen vízbefecskendező rendszer: hűtő hatás, amely többlet erőt és nagyobb hatékonyságot biztosít

Miután az innovatív vízbefecskendező rendszer néhány hónappal ezelőtt bemutatkozott a MotoGPTM biztonsági autójaként dolgozó, módosított BMW M4 sportmodellben (BMW M4 MotoGP Safety Car), a turbófeltöltéses benzinmotorok közvetlen vízbefecskendező rendszere is világpremierjét ünnepli a BMW Group új motorcsaládjának képviselőjében. Az innovatív technológiát – amely a belsőégésű folyamat hőjének csökkentésével fokozza a rendszer hatékonyságát – a 2015-ös BMW Group Innovációs Napokon egy 1-es BMW-ben, a háromhengeres benzinmotorral mutatja be a vállalatcsoport.

A közvetlen vízbefecskendező rendszer által kiváltott hűtő hatás lényegesen megnövelt teljesítményt és hatékonyságot biztosít. Mi több, működésével az üzemanyag-fogyasztás is jelentős mértékben csökken. A teljesítmény-többlet azonnal érezhető – kiváltképp, ha a sofőr sportos stílusban vezet –, ez esetben a hétköznapok átlagos üzemanyag-fogyasztása is eszerint alakul. A közvetlen vízbefecskendező rendszer számos motoralkatrész hőterhelését csökkenti és minimalizálja az emissziót.

Hidrogén üzemanyagcella: a BMW eDrive technológia és a zéró emissziójú mobilitás hosszú távú opciójának úttörő kombinációja

A BMW Group immáron több mint 15 éve világelsőnek számít a hidrogén üzemanyagcellára épülő hajtásláncok kutatása és fejlesztése terén. A Toyota Motor Corporation-nel 2013-ban megkötött együttműködés újabb lendületet adott a projektnek, amelynek célja, hogy 2020-ra készek legyenek az üzemanyagcellás elektromos jármű (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) úttörő alkatrészei és megoldásai. Az üzemanyagcella, amely a hidrogént elektromos energiává és vízpárává alakítja, teljesen emisszió-mentes közlekedést tesz lehetővé, a BMW-től elvárt menetdinamika mellett – ráadásul kiemelkedően hosszú hatótávolsággal és rövid tankolási idővel. Mint ilyen, az innovatív rendszer a BMW eDrive technológia következő fejezetének ideális képviselője.
A 2015-ös BMW Group Innovációs Napokon a gyártó első ízben mutatja be vezetés közben a hidrogén üzemanyagcellára épülő hajtáslánc-technológiában rejlő lehetőségeket.

A hidrogén üzemanyagcellára épülő hajtáslánc hosszú távon a BMW EfficientDynamics stratégia szerves részét képezi majd, lehetővé téve, hogy a BMW Group innovatív hajtáslánc-technológiáit minden korábbinál rugalmasabb módon illessze a különféle járműkoncepciókhoz, ügyféligényekhez és jogi korlátozásokhoz, a világ minden táján. Mi több, a hidrogén üzemanyagcellára épülő hajtáslánc az egyedi járműfelépítéseknek is teret enged. A jövő üzemanyagcellás elektromos járművei ezáltal jelentősen kibővített szabadságot engednek az innovatív járműtervezés és a helyfüggő megoldások fejlesztése területén, az eDrive technológiát alkalmazó BMW i modellek LifeDrive járműstruktúrájához hasonlóan.