AutóAddikt Magazin Akio Toyoda: „a Teslának szakácskönyve van, a Toyotának konyhája”

Akio Toyoda: „a Teslának szakácskönyve van, a Toyotának konyhája”

Akio Toyoda higgadt, megfontolt cégvezetőként csak akkor mond véleményt, ha kérdezik. Most kérdezték, ő pedig a tőle megszokott, kíméletlenül elmés módon válaszolt.

Az idei nyár egyik legnagyobb tőzsdei szenzációja volt, amikor a Tesla piaci tőkeértéke meghaladta a Toyotáét (és ezzel az összes többi autógyártóét is). Az amerikai villanyautó-gyártó részvényeinek értéke azóta is szárnyal, de a szakértők már az első pillanatban figyelmeztettek arra, hogy a „sok pénzt ér” nem feltétlenül egyenértékű a „kiváló értékessel”.

Tételesen részletezték az okokat, amelyek miatt a Tesla a nagyobb aktuális tőkeérték ellenére a legkevésbé sem értékesebb vállalat a Toyotánál: A japán autógyártóénál kétszer nagyobb haszonkulcstól kezdve a nagyságrendekkel kisebb gyártási darabszámokon át a tulajdonosi struktúráig számos olyan szempontot lehet találni, ami a Toyota felé billenti a mérleg nyelvét.

A lényeg azonban, emlékeztetnek a szakértők, a kiszámíthatóság és a stabilitás: ha a Tesla néhány év helyett néhány évtizeden át képes fenntartani teljesítményét, valóban kiérdemelheti a világ legértékesebb autógyártója címet, ehhez azonban addig a Toyotának is lesz néhány szava.

Miközben a Business Insider (lásd keretes írásunk) és a hozzá hasonló gazdasági szaklapok hosszasan elemezték a helyzetet, Akio Toyoda, a Toyota elnöke (és egyben a cégalapító Kiichiro Toyoda unokája) nem vesztegette a szót az átlagember által nehezen értelmezhető magyarázatokra. Amikor novemberben a Bloomberg riportere a témára terelte a szót, frappáns hasonlattal válaszolt: „A Tesla azt mondja, náluk van a jövő receptje. A Toyota azonban nem receptekkel foglalkozik: konyhát üzemeltetünk, amiben valódi séfek dolgoznak. Az ő ügyfeleik receptet kapnak, a mi vásárlóink ételt.”

Emellett nem tagadja persze, hogy a Tesla-jelenség katalizátorként gyorsította fel az autóipar elektromos átállását. Az amerikai vállalat olyan innovációkat vezetett be az iparágban, amelyeket egyre szélesebb körben alkalmaznak – ilyen például a fedélzeti rendszerek szoftvereinek vezeték nélküli frissítése. „A Tesla kétségtelenül többet ér ma a tőzsdén, mint a Toyota” – folytatta gondolatmenetét Akio Toyoda. „Ügyfeleinknek azonban nem emelkedő részvényárfolyamra, hanem használható és megbízható autókra van szüksége, abból pedig jelentősen szélesebb választékot kínálunk számukra.”


Miért nem értékesebb a Tesla, mint a Toyota?

A Business Insider díjnyertes autóipari szakírója, Matthew DeBord több cikkében is hosszasan és részletesen elemezte a két autógyártó teljességgel eltérő iparági helyzetét. Véleménye szerint a Tesla értékét a jövőbeli nagyság ígérete, az autóipar radikális átalakulásába vetett hit, és az alternatív hajtásláncok ebből adódó értéknövekedésének reménye emelte a magasba.

A Toyotának nem kell optimista jövőképbe kapaszkodnia: hosszú évek óta teljesít rendkívül stabilan, megbízhatóan, pontosan, ahogy a részvényesei elvárják tőle. Ugyanez a stabilitás jellemzi a cég tőzsdei teljesítményét is, míg a Tesla részvények értéke valóságos hullámvasutazáson vett rész az elmúlt néhány évben.

Ami a termelést illeti, a Tesla kevés szegmensben van jelen, viszonylag rövid idő óta, éves gyártási darabszámai a félmilliót sem érik el. A Toyota ellenben évtizedek óta fejleszt és gyárt autót, minden jelentős kategóriában képviselteti magát, és húszszor annyi autót ad el egy évben globálisan, mint a Tesla.

Ráadásul a Toyota stabil szereplője azoknak a piaci szegmenseknek, ahonnan a Teslának ki kell szorítania a jelenlegi szereplőket, méghozzá egy olyan technológiával, amely jelenleg híján van a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával.

Míg a Teslát egyfajta műszaki innovátorként tartják számon, a Toyota elsősorban folyamati innovációinak köszönheti nem csak hírnevét, de nagyságát is. Az előbbieket általában rövid, az utóbbiakat hosszú távon értékeli nagyra a gazdasági környezet. És hogy mindjárt ellent is mondjunk ennek: a Tesla voltaképpen semmit nem talált fel (hiszen már évtizedekkel ezelőtt is ismert volt a teljesen elektromos hajtású autó koncepciója), csupán optimalizálta és ezáltal divatossá tette a villanyautót. Míg a Toyota hibrid technológiája vadonatúj koncepcióként született meg az ezredfordulón, ami hamarosan egy újabb forradalmi újdonság, a hidrogén hajtású elektromos autó széleskörű gyártásával folytatódik a második generációs Mirai modell személyében.

Azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Teslát leginkább Elon Musk személyes varázsa tartja az érdeklődés fókuszában: ha bármilyen okból távozna a cég éléről, a piac kiszámíthatatlanul reagálna. Akio Toyoda nem kevésbé karizmatikus cégvezető, ám a Toyota élete nélküle is stabil mederben folyna tovább, még ha hiányozna is sajátos látásmódja – emelte ki a cikk szerzője.