AutóAddikt Exkluzív 1997 Mercedes-Benz S420 W140 projekt Classic Vehicle Hungary: külső tükrök javítása projektautónkon, az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420-on

Classic Vehicle Hungary: külső tükrök javítása projektautónkon, az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420-on

A W140-es bálnák egyik típusbetegségeként aposztrofálják a külső visszapillantó tükrök hibáját. Mi is belefutottunk ebbe a problémába, de hála az égnek: a Classic Vehicle Hungary instant segített, és megoldotta.

Alapvetően az elektromosan mozgatható külső tükrök a W140-en kimondottan bonyolult felípítésűnek tűnhetnek, legalábbis a laikusok számára. Tény, hogy rengeteg kábel fut a tüklörházon belül, a burkolat alatt, kötegelve, de külön, szólóban is.

Behajtható tükrökkel rendelkezik projektautónk is, az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420. Itt ugyebár máris felléphet mindenféle meghibásodás lehetősége – fel is lépett, így, 22 év eltelte után.

Próbaképp (és megmozgatásképp) periodikusan folyamatos ki- és behajtást eszközölünk a külső tükrökön, egyfajta check ez, valamint a karbantartás része is. Legutóbbi alkalommal a tükrök behalottak annak rendje s módja szerint, majd a kihajtási folyamatnál szolid pukkanás hallatszott a motortér felől, a tükrök pedig megálltak úgy egyharmados úton. Se kép, se hang.

Megkezdtük a hiba feltárását: irány a motortér, azon belül is a fő biztosítéktábla (ugyanis elpukkant biztosítékra gyanakodtunk, amelyet a tükrök mozgató elektronikája – motor, kábelezés – okozhatott).

Ilyen esetekben – ha a külső tükrök elektronikus meghibásodására gyanakszunk – legelőször a 20-as, a 21-es, valamint a 30-as biztosítékot vizsgáljuk meg. A 20-as elsősorban a klímavezérlésért és a klímakompresszorért, az automata klímaért felel (egy áramkörön és panelen található a tükörállítással) felel. A 21-es az ablakmosófolyadék melegítéséért, a sebességváltóolaj hűtéséért, valamint az automata AC-ért felel, s mellé nem utolsó sorban a külső tükrök ki- és behajtásáért. A 30-as az üléspozíció memóriákat kezeli, mellette a kormányállítást, s persze a tükörlapok mozgatását is felügyeli.

Átvizsgáltuk tehát a biztosítékokat, és egyetlen tönkrement darabot találtunk, a 21-es számú slotban, egy 20A-s sárga színűt. Ebből arra következtettünk, hogy a tükrök ki- és behajtásával kapcsolatos probléma léphetett fel: motor, és/vagy kábelezés.

Hamza Csabát, a Classic Vehicle Hungary tulajdonsát hívtuk a probléma elhárítását kérve. A tükörházak lekerültek, és máris kiderült: a kábelkötegek külső szigetelése finoman szólva megfáradt mindkét tükörnél, s a csupasz kábelek beleértek a fémvázba, ezáltal zárlatot okoztak, és kilőtték a 21-es biztosítékot.

Ez még a jobbik eset: félő volt, hogy esetlegesen az egész vezérlőpanelt kell cserélni – ehhez tartozik a feljebb említett 3 darab biztiosíték, egész tág körű működést és funkcionalitást lefedve. Ráadáasul rizikós volt az is, hogy a többi részegységet (például klímakompresszor, ülések elektronikája) károsíthatja ez a zárlat/meghibásodás, így tényleges gyors beavatkozás kellett.

Netes fórumokon lehet olyanokat olvasni, hogy próbálkozhatunk ilyen esetekben magasabb amperszámú biztosítékkal (például 25A, vagy 30A), hátha behajlik vagy kihajlik a tükör, blablabla. NE próbálkozzunk ilyesmivel, mert egyrészt károsíthatjuk magát a tükröt, a motorokat, a kábelezés kiéghet, másrészt a kapcsolódó elektronika is tönkremehet pillanatok alatt.

Csaba saját kezűleg végezte el a külső tükrök javítását. Leszerelés után szét lett bontva a kábelezés, maga a szerkezeti felépítés, majd teljesen új kábelkötegek lettek beépítve. A kábelkötegekben futó kábelek mindegyike vadonatúj lett, valamint az összefogó burkoló szigetelés is megújult. Így most újabb hosszú évekig (elméletileg) hibamentesen működhetnek az elektromosan ki- és behajtható tükrök, valamint a tükörlapok állításával sem valószínű, hogy lesz probléma a közeljövőben.

A Classic Vehicle Hungary teljes körű autójavítást (diagnosztika, olajcsere, időszakos szerviz, karbantartás, motorjavítás-felújítás, futóműjavítás, gumis munkák, autóvillamosság) végez, érdemes felkeresni őket bármilyen kisebb, vagy nagyobb volumenű hibajelenség kapcsán. Ráadásul specialistái a klasszikus, youngtimer/oldtimer besorolású autóknak, remek szakértői a Mercedeseknek is – nem véletlen, hogy az Autóaddikt.hu a Classic Vehicle Hungaryt választotta partneréül.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer