Főoldal Blog Oldal: 131

A BMW i bemutatja a világ első elektromos hajtással felszerelt szárnyas repülőruháját

A BMW i divízió a Designworks és az osztrák extrémsportoló, Peter Salzmann közreműködésével három év alatt valóra váltotta az emberek évszázadok óta dédelgetett álmát. Az elektromos hajtással felszerelt, vadonatúj tervezésű szárnyas repülőruha a #NEXTGen 2020 egyik leglátványosabb dokumentarista videójában mutatkozik be a nagyközönség előtt.

A BMW i divízió által tervezett elektromos mobilitás a harmadik dimenziót is meghódítja. Az online megrendezendő #NEXTGen 2020 eseménysorozat égisze alatt a BMW Group bemutatja a világ első elektromos hajtással felszerelt szárnyas repülőruháját (Electrified Wingsuit by BMW i), amely teljesen új módon váltja valóra az emberiség repülés iránti évszázados vágyát. Az innovatív meghajtást és a vadonatúj tervezésű szárnyas repülőruhát a BMW i divízió, a Designworks és a profi osztrák extrémsportoló, Peter Salzmann közösen álmodta meg, a nóvum első repülését pedig gondosan kidolgozott kamerakoncepcióval rögzítették. A látványos dokumentarista videó, amelyet a bajor prémiumgyártó első ízben a #NEXTGen 2020-as felvonásán prezentál, lebilincselő stílusban mutatja be, hogy a BMW eDrive hajtáslánc-technológia milyen eltérő mobilitási élményekre képes – nem csupán az utakon.

A #NEXTGen 2020-as felvonásán a BMW Group számos aspektusból bemutatja, hogy miként formálja az autóipar technológiai fejlődését. A jövőbe mutató kezdeményezések és az értékes elköteleződések mellett a bajor prémiumgyártó szektorokon átívelő megjelenésekkel is készül, miközben a vállalatcsoport legújabb termékei, innovatív technológiai vívmányai és a személyes mobilitás jövőjének lélegzetelállító tanulmányai is reflektorfénybe gurulnak.

Az eseménysorozat középpontjában egyértelműen az elektromos mobilitás áll, amely téren a BMW Group minden kétséget kizáróan a világ élvonalában jár, széleskörű technológiafejlesztési és –gyártási szaktudásának, valamint az iparág legszélesebb hálózatról tölthető modellpalettájának köszönhetően. A BMW i3 tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) 2013-as piaci bevezetése óta az olyan innovatív alkatrészek, mint például az elektromos motor, a vezérlőelektronika, a járműtöltő technológia és a nagyfeszültségű akkumulátor, jelentős fejlődésen mentek keresztül. A BMW iX3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) lemezei alatt már a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja dolgozik, amelyet az optimalizált energiahatékonyság és energiasűrűség, illetve a kivételesen kompakt beépíthetőség elvei szerint tervezték meg a mérnökök.

Kompakt hajtásrendszer, optimalizált kialakítás, egyedülálló repülési élmény

Az évtizedes szakmai tapasztalat és a BMW i divízió átfogó technológiafejlesztési kompetenciája egy merőben új, innovatív irányban kamatozott, amelynek végeredménye egy rendkívül erőteljes, kompakt méretű, illetve könnyű hajtás- és energiatároló-rendszer, amely a BMW i által tervezett szárnyas repülőruhát egyedülálló repülési élménnyel vértezi fel. Az „Electrified Wingsuit by BMW i” repülést segítő egysége kettő darab beépített, szénszálból készült propellerből áll, amelyek percenkénti körülbelül 25 000 fordulatukkal egyenként 7,5 kW, együttesen 15 kW teljesítmény leadására képesek, mintegy 5 percen keresztül. A hajtásrendszer és az ugyancsak új tervezésű szárnyas repülőruha kialakításában, valamint megtervezésében Peter Salzmann és a Designworks kreatív csapata is közreműködött. A BMW Group leányvállalata a kezdetektől nagy hatással van a BMW i divízió formanyelvére, kreativitását pedig nem csupán az autóiparban, de nemzetközi ügyfélhálózatán keresztül számos egyéb iparágban is kamatoztatja.

Az elektromos hajtással felszerelt szárnyas repülőruha ötletének megszületése és osztrák Alpokban megtartott premierje között három év telt el. Ez idő alatt a BMW i divízió, a Designworks és Peter Salzmann aprólékosan, részletekbe menően dolgozta ki a koncepció technológiai megoldásait. Az energiatároló egységeket is tartalmazó, kettő darab propellert a szárnyas repülőruha frontrészébe építették be, a teszteléshez pedig kiváló helyszínt biztosított a BMW Group Münchenben működő aerodinamikai tesztközpontjának szélcsatornája.

Helikopteres ugrás, repülés a BMW eDrive hajtáslánc-technológiával, majd landolás ejtőernyővel

Az elektromos hajtással felszerelt szárnyas repülőruha ötlete Peter Salzmann fejéből pattant ki, aki új szintre kívánta emelni a repülés élményét. A 33 esztendős osztrák sportoló elsősorban ejtőernyős instruktorként és repülési trénerként dolgozik, de bázisugróként és extrémsportolóként repertoárjába a filmes kaszkadőrmutatványok és a meghívásos show-fellépések is beletartoznak. Amikor sziklákról vagy repülőgépekről ugrik le, Peter Salzmann egy textilből készült ruhát feszít ki a karjai és a lábai közé, a szárnyas repülőruhának köszönhetően így szabadesés közben az esési sebesség és a felhajtóerő együtthatóját vízszintes siklórepülésre képes váltani. Egy méter szabadesést így hozzávetőlegesen három méter vízszintes siklórepülésben tesz meg. A szárnyas repülőruhában repülő emberek több mint 100 km/órás sebességet is képesek elérni a levegőben.

Az elektromos hajtás célja, hogy időben és távolságban egyaránt hosszabban tartó siklórepüléssel fokozza a szárnyas repülőruha teljesítményét. Peter Salzmann elmondása szerint az elektromos hajtás bekapcsolásakor a szárnyas repülőruha viselője azonnali gyorsulási élményt él át, a végsebesség pedig a több mint 300 km/órát is elérheti. Első repülését a sportoló helikopterből kiugorva, két társával együtt hajtotta végre az osztrák Alpok fölött. Mindhárman 3 000 méter tengerszint feletti magasságban ugrottak ki, meghatározott alakzatban repülve az előre meghatározott hegycsúcsok felé. A három sportolóból egyedül Peter Salzmann viselt elektromos hajtással felszerelt szárnyas repülőruhát, két társa hagyományos, elektromos meghajtás nélküli viseletben ugrott. Az elektromos rásegítésnek köszönhetően Peter Salzmann sokkal gyorsabban és lassabban süllyedve haladt a cél felé, mint társai, leszállás előtt pedig plusz kört is képes volt megtenni a hegycsúcs körül. Végül mindhárman ejtőernyőt nyitva, ugyanazon a leszállóhelyen landoltak.

A sikeres premiert követően Peter Salzmann, a BMW i divízió tervezőmérnökei és a Designworks kreatív csapata már a világ első elektromos hajtással szerelt szárnyas repülőruhájának továbbfejlesztéséhez is hozzálátott. Az osztrák extrémsportoló meggyőződéssel vallja, hogy a jövőt az elektromos meghajtású technológiák formálják majd, ahogyan az utakon, úgy a levegőben is. Mint mondja, az „Electrified Wingsuit by BMW i” egyértelmű bizonyítékul szolgál arra, hogy az elektromos mobilitás térnyerésével még a korábban elképzelhetetlen lehetőségek is valósággá válhatnak.

Lexus RC Emotional Ash: a tárgyilagosság költészete

A japán kézműves hagyományok előszeretettel nyúlnak kritikus tisztelettel a természethez: ápolják, ugyanakkor tökéletesítik is annak jellemzőit. Kiváló példája ennek a Lexus legújabb belpiacos limitált kiadása.

Miután felső kategóriás kupéjából az LC-ből a repülés élményét ígérő – és ígéretét speciális aerodinamikai részleteinek köszönhetően részben meg is valósító – különkiadást készített, a Lexus belépő sportmodelljét is különleges kezelésnek vetette alá. A Lexus RC Emotional Ash a nevében is jelzett kőrisfa-betéteknek köszönheti egyedi hangulatát.

Az Emotional Ash kiadás sok szempontból az Észak-Amerikában már bemutatott Black Line kivitel japán belpiacos változata. Orsó alakú hűtőmaszkja, külső tükrei és kipufogóvégződése ugyanúgy magas fényű fekete kidolgozást kapott; 19 colos keréktárcsái és ezüst öltésekkel varrott sportülései (szintén mind feketék) ugyanúgy az F Sport modellváltozattól származnak.

A fényszórók a márka legújabb technikai dizájnjához igazodva háromlencsés optikát alkalmaznak: az RC formavilágának kortalanságát jelzi, hogy a modern megoldás tökéletesen illeszkedik a márka egykori stílusteremtő típusának vonalaihoz.

A lényeget a végére hagytuk: az ablakemelő gombok panelje, a műszerfal díszítőbetétei és a kormánykerék felső íve nyitott pórusú kőrisfából készültek. Az erőteljes erezetű faanyagokra jellemző, különleges textúrát speciális „Honjo” ezüst festékanyaggal teszik még kontrasztosabbá: ez megvilágítva szinte felragyog, még kontrasztosabbá téve az egyedi, természetes felületet.

A Lexus a hátsókerék-hajtású RC minden létező kivitelét hajlandó Emotional Ash „kezelésben részesíteni”. A sportos alapverzió a 2.0 literes 8AR-FTS turbómotorral szerelt RC 300; a gran turismót keresők igényeit a 3.5 V6 2GR-FKS szívómotoros RC 350 elégíti ki a legjobban, míg a kifinomult, fenntartható autózást kedvelő ügyfelek az európai RC-eladások közel 94 százalékát kitevő RC 300h (2.5 literes, soros négyhengeres 2AR-FSE motorra épülő hibrid hajtáslánc) típusban találják meg a számításukat.

Arany kormánykerék 2020: győzött az új Opel Corsa-e

A minden tekintetben meggyőző új Opel Corsa nyerte az autóipar egyik legbecsesebb díját: ma kapta meg az akkumulátoros-elektromos Corsa-e az „Arany kormánykerék 2020-at“. A Corsa-e a „kiskocsi” kategóriában szerezte meg az első helyet, erős versenytársakkal szemben. Németország piacvezető kisautója felvillanyozta a szakembereket éppúgy, mint az AUTO BILD és a Bild am Sonntag olvasóit, illetve az autóvásárlókat.

„Az Opel villamosít, aminek az új Opel Corsa-e a legjobb bizonyítéka. Megmutatja, mennyire dinamikus, ugyanakkor mindennapi használatra alkalmas lehet egy villanyautó, amelyet mindenki megengedhet magának. Büszkék vagyunk, hogy mindenkinél bejött a Corsa-e, az ügyfeleinknél, az AUTO BILD és a Bild am Sonntag olvasóinál, a szakmai zsűrinél és a prominens személyeknél“, örült az Opel elnök-vezérigazgatója, Michael Lohscheller az Opel már 18-adik „autós Oscar-díjának“.

A győzelemhez mindig két instancián keresztül vezet az út: elsőként az AUTO BILD és a Bild am Sonntag olvasóit kérdezik meg. Ők szavaznak az autóújdonságokról, és mindegyik kategóriában három favoritjukat szavazzák be a döntőbe. A DEKRA Lausitzring-pályáján prominens újságírókból, versenyzőkből és autószakértőkből álló szakértői zsűri teszteli a döntősöket az AUTO BILD ismert tesztelési kritériumai szerint. A „kiskocsik“ között az új Opel Corsa-e összesen 3.218 pontot gyűjtött be, jócskán, 141, illetve 431 ponttal megelőzve a második Hyundai i20-at, illetve a harmadik VW e-Upot. 

Opel Corsa-e: a legfinomabb elektromobilitás

Az új Corsa-e hajtóműve emissziómentes autózást egyesít élvezetes örömvezetéssel. Erről 100 kW/136 LE teljesítmény és már álló helyzettől kifejtett 260 newtonméter maximális forgatónyomaték gondoskodik. A WLTP-ciklus[1] szerint mért 337 kilométeres hatótávjával mindennapi használatra tökéletesen alkalmas a kis villanyautó. 50 kWh kapacitású akkumulátora 100 kW-os egyenáramú töltőoszlopról 30 perc alatt tölthető fel 80 százalékig. Egyébként mindenféle töltési lehetőségre – Wall Box faliszekrény, nagysebességű töltés, háztartási konnektor – felkészítették és felszerelték az akkumulátoros-elektromos ötszemélyes járművet. 

A gazdag alapfelszerelésbe már a belépő modelltől beletartozik a távvezérlős klímaautomata, az elektromos rögzítőfék, a kulcsnélküli „Keyless Start“ zárás és indítás, az Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis Multimedia Radio, hétcolos színes érintőképernyővel, illetve OpelConnect Services szolgáltatásokkal és teljesen digitális vezetőhellyel. Ezenkívül felár nélkül van benne többek között frontális ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer, automatikus vészfékezéssel és gyalogosfelismeréssel, sávtartó asszisztens, jelzőtábla-felismerő, valamint intelligens sebességszabályozó és sebességkorlátozó. A 2021. december 31.-től érvényes innovációs támogatásnakköszönhetően a vevők már kereken húszezer euróért beülhetnek a Corsa-e volánja mögé.

Az aktuális Corsa-generáció a kiskocsik bestsellere

Az „Arany kormánykerékkel“ megkoronázta kitüntetés-gyűjteményét az új Corsa-e. A Corsa már korábban megkapta az AUTOBEST „Európa legjobb autóvétele 2020“ címet és az AUTO BILD olvasói az „Év cégautójává“ választották. Az elmúlt ősszel frissen bemutatott újdonság megkapta a „Csatlakoztatott autó 2019“ titulust, mint a legjobb csatlakoztatású kiskocsi. Ugyanakkor egy „arany” hagyományt is folytat a Corsa-e: kvalitásaiért lett 18. alkalommal „Arany kormánykerék“ díjazott az Opel.

Az Opel és az „Arany kormánykerék“: Rüsselsheim győztesei

Az Opel Corsa-e a legújabb győztes az Opel „Arany kormánykerék“ díjazottjai közül. Az Axel-Springer-kiadónál 1976 óta megjelenő Bild am Sonntag – és 2009-től az AUTO BILD – kitűntetését az eddigi 44 alkalomból 18-adszor kapta meg a Villámos márka. Először 1978-ban, a díj alapítása után két évvel, az Opel Senator A típussal.

„Arany kormánykerék“Modell
1978Opel Senator A
1979Opel Kadett D
1981Opel Ascona C
1982Opel Corsa A
1984Opel Kadett E
1987Opel Senator B
1990Opel Calibra
1994Opel Omega B
1995Opel Vectra B
1999Opel Zafira A
2002Opel Vectra C
2005Opel Zafira B
2009Opel Astra J
2010Opel Meriva B
2012Opel Zafira Tourer
2015Opel Astra K
2017Opel Ampera-e
2020Opel Corsa-e

1978 – Opel Senator A: az első „Arany kormánykerék

Az 1977-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Senator a legendás felsőkategóriájú Kapitän, Admiral és Diplomat (KAD-modellek) leváltójaként maradt 1993-ig az Opel zászlóshajója. 1978-ban kapta meg először az „Arany kormánykereket“ az Opel a Senatorért, amelyet 2,8 literes hathengeres motorral (103 kW/140 LE), illetve 110 kW/150 LE vagy bivalyerős 132 kW/180 LE teljesítményű háromliteressel kínált.

1979 – Opel Kadett D: díjazott térkihasználás

Egy évvel a Senator A után megint a dobogó legfelső fokára állhatott egy Opel: a márka első fronthajtású kompakt modellje, a Kadett D lett a 2-es számú „Arany kormánykerekes“. Keresztirányban beépített motorjának és a kardántengely hiányának köszönhetően kis felületen nyújthatott utasainak bőséges férőhelyet az új Kadett – annak ellenére, hogy 126 milliméterrel rövidebb volt hátsókerék-hajtású elődjénél. Az 1425 literes csomagtartójú Caravan kombi mellett készült belőle kétféle lejtőshátú limuzin is, majd 1983 januárjában megjelent a sportos Kadett GTE 85 kW/115 LE teljesítményű 1,8 literes négyhengeres motorral, 187 km/órás csúcssebességgel.

1981 – Opel Ascona C: a harmadik

1981-ben folytatta az Ascona C az „Arany kormánykerék“ sikersorozatot. A Kadett D után az Ascona lett a nagyobb középkategóriájú modell, trendi fronthajtással. A limuzint és a kombit 1,3 – 1,6 literes benzinmotor, illetve 1,6-os dízel hajtotta.

1982 – Opel Corsa A: nagyszerű kisautó

Tizenkét hónappal később, 1982-ben a teljesen újonnan kifejlesztett Corsa A típusé lett az „Arany kormánykerék“ a Majna partján. A mindössze 3,62 méteres Corsa pimasz kerékíveivel, sportos vezethetőségével és egy ilyen járműtől kiválónak számító 0,36-os légellenállási alaktényezőjével hódított. A Corsa A elsősorban a „ház urát” vette célba, különösen a 72 kW/98 lóerős Corsa GSi. A háromajtóst 1985-ban követte az ötajtós változat. A kiskocsi bestsellernek bizonyult, 3,1 millió eladott darabbal.

1984 – Opel Kadett E: újabb siker a kompakt osztályban

Öt évvel a Kadett D után utódja folytatta az Opel kompakt modelljeinek sikersorozatát. Az 1984-től 1991-ig kínált Kadett E az „Arany kormánykerék“ mellett megkapta az „Év autója 1984“ címet is. Emellett az aerodinamika bajnokaként tündökölt, a sportos GSi 0,30-as cW-értékkel lepte meg a szakmai világot, de kimagasló volt a lejtőshátú kivitel 0,32-je is. Az áramvonalas típusból 3,78 millió kelt el.

1987 – Opel Senator B: ha győzött az A, győzzön a B is

A Senator B megismételte elődjének sikerét. A hátsókerék-hajtású Opel Omegára épülő új zászlóshajó elsősorban hathengeres motorjaival lett kedvelt – a bársonyosan sima járású 115 kW/156 lóerős sorhatosra működés közben az élére lehetett állítani egy pénzérmét, anélkül, hogy eldőlt volna. Később kijött a négyszelepes változat is, változó Dual-Ram szívórendszerrel és bikás 150 kW/204 lóerővel.

1990 – Opel Calibra: egy sportoló győzelme

Igazi bajnoké lett az „Arany kormánykerék“: egy lélegzetelállító sportkupé kapta meg, világelső, mesés 0,26-os alaktényezővel! Ehhez járultak sportos motorjai 85 kW/115 LE és 150 kW/204 LE között. A csúcsot az Opel Calibra Turbo képviselte, összkerékhajtással és nulláról százra 6,8 másodperces gyorsulással. V6-os, 125 kW/170 LE teljesítményű motor tette teljessé a kínálatot. Az autósportban egy Calibra V6 lett 1996 túrakocsi-bajnoka, megnyerve az ITC-sorozatot.

1994 – Opel Omega B: megőrizte az aranyat a nagy kocsi

Különösen belopta magát a zsűri szívébe az Omega második kiadása. A dinamikus dizájn, a nagy férőhely, és az új alumínium hengerfejű V6-os benzinmotor 155 kW/210 csúcsteljesítménye nagyon tetszett a szakembereknek. Valamennyi ülésnél új légzsák-rendszer gondoskodott példás biztonságról. Az Omega B Caravan a családok és mesteremberek kedvenc kombija lett, a lépcsőshátú pedig reprezentatív üzletember-autó.

1995 – Opel Vectra B: messze földön a legszebb tükörrel

Az új Opel Vectra elsősorban az áramvonalas külső tükreivel vonta magára a tekintetet. Az „Arany kormánykerék“ zsűrije sem tudott neki ellenállni. Persze számítottak a Vectra hatékony, 1,6 – 2,6 literes, 55 kW/75 LE és 125 kW/170 LE teljesítményű benzinmotorjai is, míg a dízelek között megjelent a mintaszerűen kis fogyasztású, közvetlen befecskendezésű 1,7, illetve 2,2 literes kivitel.

1999 – Opel Zafira A: hétüléses átalakuló művész

Ki találta fel? Az Opel! Mármint a kompakt egyterűt, amely egy pillanat alatt változik át teljes értékű hétülésesből óriási csomagterű (maximum 1700 liter) szállítóeszközzé – anélkül, hogy egyetlen ülést is ki kellene venni. A recept neve Flex7, és meghozta az Opel Zafirának az „Arany kormánykerék 1999“ díjat. Zseniális koncepciójának köszönhetően ülései egyszerűen a padlóba süllyeszthetők. Ehhez elsőrangú menetdinamika társul.

2002 – Opel Vectra C: az elektromosság mestere

A harmadik generációjú Vectra megvédte elődjének címét, elhozta az aranyat, miközben átlépett az elektronika korába: rendszereit kábelköteg helyett CAN-Bus kapcsolta össze, kormányműve elektrohidraulikus lett. Motorpalettája 1,6-tól 3,2 literig, illetve 74 kW/100 LE-től 206 kW/280 LE-ig terjedt. A Vectra C 2004-ben megkapta az IDS-Plus rendszert, amely automatikusan igazítja a lengéscsillapítást a pillanatnyi menetviszonyokhoz.

2005 – Opel Zafira B: tucatnyi arany

Továbbfejlesztett Flex7 ülésrendszerével a második generációs Zafira is etalonnak számított, és megint elnyerte az „Arany kormánykereket“. Ráadásul a világ leggyorsabb egyterűje lett! Az OPC-változat faképnél hagyta az autópályán a felső kategóriájú limuzinokat, és mesébe illő 8.54.38 perces időt futott a hírhedt-híres Nürburgring-Nordschleifén. E rekordot 240 fürge paripa és elsőrangú sportfutómű tette lehetővé.

2009 – Opel Astra J: dizájnautó a kompaktok között

A kompakt Opelek harmadik kitüntetését az Astra J kapta. A Kadett D térkihasználása és a Kadett E áramvonalazása után a szoborszerű forma és a németes mérnöki tudás ötvözete győzött. Az új kocsi már megkapta a legmodernebb asszisztenseket, mint az Opel frontkamera és az intelligens AFL+ világítóberendezés, amellyel be lehet látni a sarok mögé. Az adaptív FlexRide futómű mindig a pillanatnyi menetviszonyokhoz alkalmazkodik. Az utasok pedig a kiváló, minősített AGR-üléseken (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) foglalhatnak helyet.

2010 – Opel Meriva B: okos, aranyos

A Zafira kistestvére, a Meriva B 2010-ben arannyal érvényesítette az Opel tudását az egyterű-fronton. Ez a meghökkentően variálható FlexSpace utastér-rendszert kombinálta hátrafelé nyíló hátsó ajtókkal, amit megtapsolt a zsűri. A FlexDoors jóvoltából könnyű kisgyerekeket bekötni az ülésükbe, és magas emberek kényelmesen szállhatnak be a második sorba. A kis lökettérfogatú, de turbótöltésű motorok csekély fogyasztással adtak le 55 kW/75 LE – 103 kW/140 LE teljesítményt.

2012 – Opel Zafira Tourer: a guruló klubszoba

A Zafira mellé felsorakozó prémium-partner, a Zafira Tourer nyert újabb „Arany kormánykereket“. Nagymértékben variálható belső tere mellett klubszobához illő komfortja, panoráma üvegteteje és innovációi szóltak mellette, mint a radaralapú követési távolság mérés, illetve az ütközésveszélyre figyelmeztetés. 

2015 – Opel Astra K: a kvantumugrás

2015 győztese, az Opel Astra K könnyű felépítésű autó, modern, hatékony motorokkal, és az okostelefon integrálásával tesz lehetővé nagyszerű csatlakoztatást. Ezen túlmenően, folytatva az Opel hagyományát, olyan felszereléseket hozott le a kompakt szegmensbe, amelyek addig csak a felső osztályban voltak ismertek. Ez elég is volt az „Arany kormánykerék 2015“ elnyeréséhez.

2017 – Opel Ampera-e: az elektromos hatótáv bajnoka

Az Opel Ampera-e hátsó lámpáját mutatta vetélytársainak: úgy ment, mint egy sportkocsi, és kategóriájában a messze legnagyobb elektromos hatótávval büszkélkedett. 60 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátorának egyszeri feltöltésével akár 520 kilométert tehetett meg az új európai menetciklus (NEFZ) szerint (WLTP szerint 380 kilométer). Az Ampera-e mindössze 3,2 másodperc alatt gyorsul nulláról 50 km/órára. Mindemellett kompakt 4,16 méteres hosszúsággal nyújt bőséges helyet öt utasnak, és 381 literes poggyászteret (előrehajtott hátsó ülésekkel 1274 liter).

2020 – Opel Corsa-e: kisautó-bestseller elektromos hajtással

A Corsa legújabb generációjával elektromos lett az Opel kiskategóriájú bestsellere. 50 kWh-s akkumulátorával a kicsi villanyautó akár 337 kilométert is megtehet utántöltés nélkül (WLTP1 szerint). Öt személynek nyújt helyet, és már alapváltozatát sokféle csúcstechnikájú asszisztenssel látták el – mindezt kerek húszezer eurónál kezdődő attraktív árért (az innovációs támogatás beszámításával). Ezzel teszi megfizethetővé az Opel az elektromos mobilitást. Sikerreceptje nemcsak a vevőket villanyozza fel, hanem meghozta az „Arany kormánykerék 2020“ díjat is.


[1] Az adatokat a WLTP eljárás szerint állapítottuk meg (VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151). A mindennapi használat tényleges hatótávja ettől eltérő lehet, és különböző tényezőktől függ, különösen a személyes vezetési stílustól, az útviszonyoktól, a külső hőmérséklettől, a fűtés és a klímaberendezés használatától, valamint az utastér előkondicionálásától.

Újból előkelő helyen a Toyota a magyarországi újautópiacon

A Toyota 11179 új autó értékesítésével, 12%-os piaci részesedéssel toronymagasan áll az élen a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon: a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert gyártó január és október között 15,4%-al növelte hazai értékesítéseit, miközben a piac 20,1%-al esett vissza. 

A Toyota 2020-ban mindvégig az élen állt a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon, így mára előnye legjobban teljesítő versenytársával szemben nem kevesebb, mint 3438 új autó, ami három havi áltagos idei hazai értékesítésének felel meg. Ezzel az így gyakorlatilag negyed évvel versenytársai előtt járó Toyota 3,7 százalékponttal, 12%-ra emelte magyarországi piaci részesedését. Ez annyit tesz, hogy gyakorlatilag mára minden nyolcadik hazánkban gazdára találó új autót a környezetbarát japán autógyártó adja el (amely egyébiránt Európában értékesített autóinak mintegy 75%-át a kontinensen is gyártja).

A magánvásárlók között a második, a flottapiacon a harmadik, összességében az első

2020 január és október között a magyarországi magánvásárlók körében a Toyota 22,9%-al növelte értékesítéseit, miközben a magán újautóvásárlások 18%-al maradtak el a tavalyi év azonos időszakához képest: ezzel a Toyota a magánvásárlók piacán 13,5%-os részesedésével (4,5 százalékpontos piaci részesedés növekedést elérve) a második legnépszerűbb márkának számított. Ugyanezen időszakban a Toyota a 21,8%-al visszaeső hazai flottapiacon is komolyan előretört, miután 8,2%-os növekedést elérve a harmadik helyezt szerezte meg, 10,7%-os piaci részesedéssel (3 százakékpontos piaci részesedés növekedést elérve). Ezzel a világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota a teljes hazai kivonásokkal tisztított újautópiacon a legnépszerűbb márkának bizonyult.

A szegmenseket egyenként vizsgálva is látványos a Toyota előretörése

A fentiek ismeretében vélhetően nem meglepő, hogy a Toyota modelljei kategóriájukban is hihetetlen eredményeket érnek el. A Yaris 25,5%-os részesedéssel (43,5%-os értékesítést növekedést elérve) áll szegmensének első helyén, ami annyit tesz, hogy minden negyedik Magyarországon gazdára találó kisautó Toyota Yaris. A 39,5%-os értékesítés bővülést elérő Corolla 24,1%-os szegmens részesedéssel vezeti kategóriája értékesítéseit (tehát minden negyedik hazánkban eladott alsó-középkategóriás autó Toyota Corolla), a 11,4%-os eladás növekedést elérő RAV4 21%-os részesedéssel áll az első helyen, a Hilux pedig megdöbbentő, 38,9%-os részesedéssel bizonyult az év első tíz hónapjában Magyarország legnépszerűbb pickupjának. Nincs oka szégyenkezésre a 19%-os részesedéssel a második legnépszerűbb hazai miniautónak bizonyuló Aygónak, a 12,3%-al ezüstérmes C-HR-nek, a 18,1%-al szegmens második Proace Versonak, vagy épp a 16,3%-al bronzérmes Land Cruisernek sem.

Szépen teljesített a Lexus is

Jóllehet abszolút értékben nem tudott növekedést felmutatni (erre a TOP10 márkából is egyedül a Toyota volt képes), a Toyota prémium márkája, a mára hazánkban 99%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus is jó eredménnyel zárta az elmúlt 10 hónapot. A 20,1%-al visszaeső teljes kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piaccal szemben a Lexus értékesítései csupán 7,5%-al maradtak el az előző év azonos időszakához képest, aminek eredményeképp 0,1 százalékponttal, 0,6%-ra tudta növelni piaci részesedését. A kivonásokkal tisztított hazai prémium piacon (ahol egyetlen márka tudott növekedést elkönyvelni) a Lexus így 5,3%-os piaci részesedéssel őrzi ötödik helyét.

A siker kulcsa a környezettudatosság

Az elképesztő siker elsősorban annak köszönhető, hogy a Toyota, és prémium márkája, a Lexus felkészülten várta az idei évet: a két márka együtt a piac legszélesebb, valamennyi fontos személyautó szegmens lefedő öntöltő hibrid elektromos modellportfólióját kínálja. Ennek hála az idén életbe lépő szigorodó európai emissziós normák miatt sem áremelésekre, sem pedig hajtásláncok és modellek megszüntetésére nem kényszerültek, sőt idén is sorban érkeznek a két márka háza tájáról az új modellek, aminek eredményeképp a koronavírus helyzet jelentette piaci visszaesés is jóval enyhébb hatással volt rájuk, mint a piac többi szereplőjére. 

Hozzájárulnak az eredményhez a folyamatosan érkező újdonságok is

A Toyota kínálatában vadonatúj szereplőként idén nyáron meg a Proace City kisáruszállító és nagycsaládos autóvásárlási program egyik favoritjának számító Proace City Verso személyszállító, egy hónapja érkezett meg a márkakereskedésekbe a vadonatúj Yaris, amit hamarosan az új 2.0 literes Supra, az új Land Cruiser és az új Hilux követ majd, és valószínűleg még év vége előtt rendelhető lesz az új plug-in hibrid elektromos RAV4 és a vadonatúj Highlander. Eközben a Lexus sem tétlenkedett: immár a márkakereskedésekben az új Lexus LC Convertible luxus kabrió, immáron digitális visszapillantó tükörrel is rendelhető az ES felsőkategóriás limuzin, és immáron rendelhető a megújult LS zászlóshajó is. 

Elkezdődött az új BMW M3 gyártása

Az új BMW M3 a hétköznapok útjain és a zárt versenypályákon is extrém dinamikus vezetési élménnyel kecsegtet.

A BMW Group müncheni gyárában a héten megkezdődött az új BMW M3 tömegtermelése. Harmincöt esztendővel az első BMW M3 debütálása után a BMW M GmbH idén szeptemberben a prémium középkategória nagyteljesítményű sportautó-párosának legújabb generációjáról rántotta le a leplet: megérkezett az új BMW M3 és az új BMW M4. A héten a bajor prémiumgyártó müncheni üzemében a sportlimuzin sorozatgyártása is megkezdődött. „Megtiszteltetés számunkra, hogy mi gyárthatjuk az új BMW M3 sportlimuzint. A modell egy igazi ikon, amelynek gyárunkban is megannyi rajongója akad. Köztük én is” – mondta Robert Engelhorn, a BMW Group müncheni gyárának igazgatója.

Az új BMW M3 érkezésével teljessé vált Münchenben az új BMW 3-as sorozat, hiszen a prémium középkategória iránymutatójának limuzin és Touring karosszériaváltozatai is itt, egyazon gyártósoron készülnek – legyen szó akár a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával, a benzinmotorral vagy a dízelmotorral szerelt modellváltozatról. „A BMW M3 gyártásba integrálásra rendkívül gördülékenyen sikerült, többek között a korábbi BMW M modellgenerációk gyártása során felhalmozott temérdek tapasztalatnak köszönhetően” – tette hozzá Robert Engelhorn. Mielőtt Dingolfingba költözött, idén tavaszig a BMW M4 is Münchenben látott napvilágot, így a BMW M4 Coupé szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült tetejének egyedülálló összeszerelési folyamata során megszerzett szakmai ismereteket a készítők az új BMW M3 gyártása során is kamatoztathatják. A müncheni gyár házon belüli ülésgyártó részlege – ahol az új BMW M3 vadonatúj fejlesztésű M Carbon kagylóülései is készülnek – ráadásul mindegyik sportülést kézzel szereli össze. Az új BMW M3 motorházteteje és első kerékívei ugyancsak kézzel készülnek.

Az új BMW M3 és az új BMW M4 első példányai jövő márciusban érkeznek meg az utakra. Az egyedülálló, ötszemélyes limuzin-karosszéria és a négyüléses kupé-kialakítás mellett az újdonságok hajtáslánc-technológiája is bőséggel tartogat személyre szabható lehetőségeket: mindkét modell meghajtásáról az M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált, soros hathengeres benzinmotor gondoskodik, amely kétféle teljesítményszinttel érhető el (az új BMW M3 limuzin átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása: 10,8 liter / 100 km és 248 gramm / km; az új BMW M3 Competition limuzin átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása: 10,2 liter / 100 km és 234 gramm / km). Rendhagyó opció a szegmensben, hogy a nagyteljesítményű sportautó-páros hatfokozatú manuális váltóval is elérhető. Az opcionális extrafelszereltségek között a Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú M Steptronic automataváltó is megtalálható, ahogyan a klasszikus hátsókerék-meghajtás alternatívájaként választható M xDrive intelligens összkerékhajtás is. A BMW M3 és a BMW M4 összkerékhajtású hajtáslánc-változata 2021 nyarától válik elérhetővé, a modellpáros történetében először.

1 tonnás teherbírás, kategórián belüli legalacsonyabb fogyasztás: a Ford Transit Connect kifejezetten vonzó a flottaüzemeltetők számára

A Ford a közelmúltban bejelentette, hogy a Transit Connect ezentúl a kategória legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztását kínálja, és az autó most először bekerül az 1,0 tonnás teherbírású járművek körébe is.

A kategóriaelső fogyasztás és a csekély CO₂-kibocsátás révén tovább mérsékelhető az üzemeltetők üzemanyag-számlája, és csökken a jármű üvegházhatású gázkibocsátása.

A Transit Connect kishaszongépjármű egyes változatainak megengedett legnagyobb össztömege immár eléri a 2501 kilogrammot, a maximális terhelhetőség pedig 982kilogrammra nőtt; ez annyit jelent, hogy az üzemeltetők jobban ki tudják használni az autót, mivel ezentúl nehezebb rakományokat szállíthatnak vele.

A Ford bizonyos piacokon, köztük Magyarországon is bevezeti a gazdagon felszerelt Limited kivitelt, amelynek stílusos külső elemei és prémium tartozékai komoly vonzerőt jelentenek majd az exkluzívabb járművekre vágyók számára.

A hidrogénezett növényi olajak (HVO) használatát engedélyező országokban, például Svédországban a flottaüzemeltetők annak is nagy előnyét látják majd, hogy az 1,5 literes EcoBlue dízelmotorok ezentúl HVO-val is működhetnek, tovább csökkentve a flották károsanyag-kibocsátását.

“A Transit Connect Magyarországon népszerű flottajármű, és a legújabb fejlesztéseknek köszönhetően most még jobb ajánlatnak számít,” vélekedett Szabó Attila, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója. “Az emisszió és az üzemanyagköltség mérséklésével, illetve a teherbírás növelésével a flották több árut tudnak szállítani, méghozzá a lehető leghatékonyabban.”

A fenti frissítések a Transit Connect teljes kínálatát érintik; a továbbfejlesztett modellek november közepén érkeznek meg a Ford márkakereskedésekbe.

Optimális üzemanyag-fogyasztás és teherbírás

A kategóriában nincs olyan kishaszongépjármű, amelynek alacsonyabb lenne az üzemanyag-fogyasztása, mint a Transit Connectnek. A megújult modell hatékonyan segít a vállalkozások működési költségének és szénlábnyomának csökkentésében.

A Transit Connect legnépszerűbb kivitele, az L1 Trend 4,1 l üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren, és CO₂-kibocsátása 109 g/km az NEDC metódus szerint mérve (WLTP: 5,1 l/100 km, 134 g/km)2, ha az autót a 75 vagy 120 lóerős változatban megrendelhető 1,5 literes EcoBlue dízelmotor hajtja, amelyhez hatfokozatú manuális sebességváltó kapcsolódik. A kedvezőbb üzemanyag-fogyasztáshoz az új, alacsonyabb gördülési ellenállású gumiabroncsok is hozzájárulnak.

A Ford a vásárlói visszajelzésekre reagálva tovább növelte a Transit Connect hasznos teherbírását, ami immár a 982 kilogrammot is elérheti (ez 79 kilogrammal több, mint a korábbi változatok esetében), ráadásul ez a javulás nem ment a rugalmasság és az üzemanyag-fogyasztás rovására. A keréktárcsa- és gumiabroncs-konfigurációk tökéletesítése, illetve a kétszemélyes utasülés-opció megszüntetése is hozzájárult a szállító képesség fokozásához, ugyanakkor az alacsonyabb megengedett össztömegű modellváltozatokhoz továbbra is rendelhető lesz kétszemélyes utasülés.

A 2501 kg megengedett össztömegű és 982 kg maximális terhelhetőségű változat vásárlói többféle hajtáslánc közül választva állíthatják össze a számukra optimális konfigurációt. Az 1,5 literes EcoBlue dízelmotor 100 vagy 125 lóerős teljesítménnyel is rendelkezésre áll, és az erőforrásokhoz hatfokozatú manuális vagy nyolcfokozatú automata sebességváltó társítható.

Egy átfogó tesztprogramot követően – ami biztosította, hogy a szervizigény és a teljesítmény nem romlik – a Ford hozzájárult, hogy az 1,5 literes EcoBlue dízelmotorokat HVO üzemanyaggal használják.

Megjelenik a Limited változat

A Ford Transit Connect új Limited-sorozata különleges dizájn-elemeket honosít meg a kínálatban: például a 16 colos Sparkle Silver könnyűfém keréktárcsákat, illetve a karosszéria színére fényezett külső tükörburkolatokat, kilincseket és oldalvédő elemeket. A sofőrök komfortérzetét ülésfűtés, automatikus világítás és esőérzékelő ablaktörlő javítja a hosszú műszakok alatt, hogy munkájukat kevésbé érezzék megterhelőnek.

Lexus LC Aviation: a repülés szabadsága, négy keréken

Japán legismertebb műrepülőjének tanácsait követve alakította ki az LC Aviation limitált széria különleges aerodinamikai elemeit a Lexus. Az eredmény egy minden eddiginél kezesebb, könnyebben vezethető luxuskupé.

Legyen szó a CO2-kibocsátás mérsékléséről vagy a menetteljesítmények javításáról, az autótervezők egyre kevésbé hagyhatják figyelmen kívül az autók és az őket körülvevő levegő közötti kölcsönhatást.

A megfelelő mértékű leszorítóerő fokozza az abroncsok tapadását, ezáltal a jármű irányíthatóságát, stabilitását, valamint erőátviteli képességét. Ehhez jöhet még a fékek hatékony hűtésének, a motor oxigénellátásának az igénye, ám egy átlagos autónál nemigen játszanak közre más szempontok az aerodinamika kialakításában.

A Lexus LC kupé azonban a legkevésbé sem átlagos autó, ezért gyártója Japán első számú műrepülő pilótájához, Yoshihide Muroyáhozfordult tanácsért. A levegő 47 éves akrobatája pontosan tudja, hogy a sebesség mit sem ér elegancia nélkül, hogy a könnyedség fontosabb a nyers erőnél – és ezt a tudását most egy hetven darabra korlátozott limitált széria, a stílusosan LC Aviation (azaz „repülés”) névre keresztelt különkiadás megvalósításában kamatoztatta.

Yoshi-szan útmutatását követve kézzel formálták meg azt a szénszálas kompozitból készült hátsó légterelőt, amely különleges kialakításának (a lefelé mutató szárnyvégek a légellenállást és a vibrációkat csillapító, függőleges örvényeket ébresztenek) köszönhetően stabil egyenesfutással, közvetlen kormányreakciókkal és kezes manőverezhetőséggel ruházza fel a kupét – ezek az értékek minden más esetben kizárnák egymást.https://www.youtube.com/embed/b49TigaeQIU?modestbranding=0&html5=1&rel=0&autoplay=0&wmode=opaque&loop=0&controls=1&autohide=0&showinfo=0&theme=dark&color=red&enablejsapi=0

Az alkotók az egyedi, ötküllős, kovácsolt könnyűfém keréktárcsák áramlástani jellemzőit is optimalizálták, így az LC Aviation széria anélkül vált még tökéletesebbé, hogy a futóművet vagy a hajtásláncot módosították volna – az egyetlen mechanikus komponens, amelyet áthangoltak, a Torsen rendszerű, részlegesen önzáró hátsó differenciálmű volt.

A műrepülőgépek könnyed precizitásához tekintélyt parancsoló megjelenés társult. A fehér, ezüst vagy fekete színben rendelhető autó hűtőmaszkja, valamint hátsó lámpatestjei ugyanúgy feketék, mint a beltér. Alcantara borítja a tetőt, a napellenzőt, a kormánykereket, a sebességváltó kart, a padlókonzolt és az ajtópaneleket, így vezetés közben minden felületen egységes tapintási érzet segíti a pilótát az összpontosításban.


Yoshihide (Yoshi) Muroya


A Red Bull Air Race 2017-es világbajnoka, az idén 47 éves Yoshihide Muroya nem ismeri a lehetetlen fogalmát. 18 évesen kezdett vitorlázni, és egyetemi évei során folyamatosan képezte magát.

A műrepüléssel 22 évesen találkozott, és rögtön tudta, hogy egész életében ezzel szeretne foglalkozni. Megtakarított pénzén az Egyesült Államokba utazott, hogy tanulhasson, és amikor kiapadtak a források, hazautazott, és havonta akár 500 órát (!) dolgozva ismét összeszedett annyit, hogy visszatérhessen Amerikába, és befejezhesse a képzést.


Hazájában akkoriban jóformán ismeretlen volt a műrepülés, ezért előbb hihetetlen adósságokba verve magát repülőgépet vásárolt, és csak ezután kezdett szponzorok után nézni.

Állhatatosságát 2007-ben siker koronázta: a Red Bull szárnyai alá vette az elhivatott pilótát, aki két évvel később Ázsiából elsőként vehetett részt a Red Bull Air Race-en. A széria tavalyi, záró szezonjában egyetlen ponttal maradt le az aranyéremről.

Kivételes erőnléte mellett spiritualitásával emelkedett ki a mezőnyből: ő volt az első pilóta, aki rendszeresen meditációval készítette fel magát lelkileg a futamokra. Jelenleg is aktív.

Rendszeresen tart bemutatókat Japán-szerte, szülővárosában, Fukusimában gyerekeket vezet be a repülés varázslatos világába, illetve egyéb társadalmi rehabilitációs tevékenységekben vesz részt, legutóbbi projektje a Discovery Channellel közös repülős műsor elindítása volt.

A Toyotával kezd új kalandba Michael Jordan, a profi kosárlabda élő legendája

Minden idők legjobb kosárlabdázójának tartott Michael Jordan csapattulajdonosként szállt be a Nascarba, ami a szakértők szerint fordulópontot jelenthet a bajnokság történetében. A legendás sportoló a Toyotát választotta partneréül.

Michael Jordan még most, 57 évesen sem lassít. Ellenkezőleg, vadonatúj ötletekkel hozza lendületbe nemcsak saját magát, de az egész világot.

MJ idén szeptemberben jelentette be, hogy a másfél évtizedes Nascar-tapasztalattal rendelkező versenyzővel, Denny Hamlinnelközösen saját csapatot alapít, és azzal már a 2021-es évadban részt vesz a bajnokságban. Azt már akkor lehetett tudni, hogy Bubba Wallace, a széria egyetlen élvonalbeli színesbőrű versenyzője lesz a pilótájuk – logikus döntés, hiszen Jordan az első afro-amerikai csapattulajdonos azóta, hogy 1973-ban feloszlott a Wendell Scott által 1961-ben alapított Scott Racing csapat.

Ekkor még sem a csapat nevét, sem autójuk gyártóját nem lehetett tudni. Most, másfél hónappal később már egyik sem titok, és tulajdonképpen egyik sem okozott nagy meglepetést.
A társtulajdonosok szokásos mez-, illetve rajtszáma után 23XI Racing néven küzdenek majd a bajnoki címért (Hamlin közösségi csatornáin rendszeresen írja római számmal a tizenegyest), az autót pedig a Toyota szállítja.

Ez utóbbi szinte borítékolható volt, hiszen Denny Hamlin immár 12 éve versenyez Toyotával, ráadásul pont annál a Joe Gibbs Racingnél, amely jelenleg az egyik legerősebb csapat a Nascarban, és amelyet szakmai partneréül választott a 23XI Racing. (A történetet az teszi kerekké, hogy Bubba Wallace az évtized elején tesztpilótaként dolgozott a JGR-nél.)

Michael Jordan friss csapata a Toyota Racing Development (TRD) teljes körű technikai támogatását is élvezi majd: ők építik autójuk versenymotorját, valamint biztosítják a szükséges technológiát és adatelemzést.
A megállapodás keretében a futóművet is a TRD biztosítja a csapatnak, egyéb szolgáltatásokkal egyetemben. A Toyota/TRD csapatok hagyományosan jó viszonyt, nyitott munkakapcsolatot ápolnak egymással a Nascarban.

Az autógyártó arra bíztatja partnereit, hogy osszák meg egymással a műszaki információkat, ezzel is lehetővé téve az autógyártó nevével fémjelzett versenyautók, illetve az általuk támogatott pilóták teljesítményének fejlesztését.

A 23XI Racing Toyota Camry-je – ami szinte magától értetődően Michael Jordan mezszámát viseli (bár Jordan korábban azt nyilatkozta, Wallace „nyugodtan választhat magának saját számot”) – 2021. február 14-én, az ikonikus Daytona 500-as futamon áll először rajthoz.

Ez jó ómen, hiszen Hamlin pályafutása során háromszor tudott itt győzni (2016-ban, 2019-ben és 2020-ban), tavaly a Toyota tripla győzelemmel ünnepelt Daytonában. Wallace pedig minden idők legjobb eredményét érte el itt, mint színesbőrű pilóta: 2018-ban, élete első Daytona 500-as versenyén rögtön a második lett, megelőzve az akkor harmadik helyen célba érő Denny Hamlint.

A Toyota 2007 óta vesz részt a Nascarban, de ilyen rövid idő alatt is a széria történetének harmadik legsikeresebb márkájává tudtak válni: 2016 óta legyőzhetetlenek, noha jóval kevesebb autót indítanak, mint a többi nagy autógyártó. Tőlük eltérően a jövőbeli sikereket sem bízza a véletlenre a márka, 2013-ben saját akadémiát létesítettek, ahol ígéretes fiatal pilóták bontakoztathatják ki tehetségüket.

Házon belüli villanymotor tervezésbe-fejlesztésbe kezd a Volvo

A Volvo Cars jelentős beruházással készíti elő az új generációs Volvo modellekbe szánt villanymotorok házon belüli tervezését és fejlesztését, és ezzel újabb fontos lépést tesz a tisztán elektromos autógyártóvá válás felé.

A vállalat a mai napon a kínai Sanghajban megnyitotta vadonatúj villanymotor-laboratóriumát. Ezzel tovább bővítette az elektromos járművek alkatrészeinek fejlesztésére és tesztelésére szolgáló létesítményeinek globális hálózatát. A vállalat jelenleg a svédországi Göteborgban fejleszt villanymotorokat, illetve Kínában és Svédországban üzemeltet ultramodern akkumulátor laboratóriumokat.

Az autógyártásban a belső égésű motorok helyébe lépő elektromotorok a villanyautók alapvető alkotóelemei (az akkumulátor és a teljesítményszabályozó elektronika mellett.) A három komponens közötti összjáték kulcsfontosságú szerepet játszik a prémium villanyautók fejlesztésében.

Azzal, hogy házon belül fejleszti villanymotorjait, a Volvo Cars lehetővé teszi mérnökei számára, hogy tovább optimalizálják azok működését, és ezáltal az új Volvo modellek teljes elektromos hajtásláncát. A mérnökök még tovább fejleszthetik a villanymotorok energiahatékonyságát, valamint teljesítményét.

„A házon belüli tervezés és fejlesztés révén a jelenleginél is pontosabban hangolhatjuk villanymotorjainkat” – mondta Henrik Green, a Volvo Cars technológiai igazgatója. „Folyamatosan egyre takarékosabbá, egyre komfortosabbá tesszük azokat, így olyan egyedi vezetési élményt kínálhatunk ügyfeleinknek, amely megkülönbözteti a Volvót más piaci szereplőktől.”

A villanyautók az elektromotoroknak köszönhetik népszerű jellemzőiket: a késlekedés nélküli gyorsítási képességet, vagy az úgynevezett egypedálos vezethetőséget, ahol a gázpedált lenyomva gyorsul, felengedve pedig lassul az autó.

A frissen megnyitott sanghaji villanymotor-laboratórium októberben kezdte meg működését. Elsődleges feladata a Volvo Cars hamarosan bevezetésre kerülő, új generációs SPA 2 moduláris padlólemezre épülő, tisztán elektromos és hibrid járművekbe szánt villanymotorok fejlesztése lesz.

A villanymotorok tervezését és fejlesztését lehetővé tevő beruházással a Volvo Cars újabb fontos lépést tett klímavédelmi törekvéseinek és villamosítási stratégiájának a megvalósítása felé. A várakozások szerint 2025-re a vállalat globális eladásainak 50 százalékát teszik majd ki a tisztán elektromos járművek, míg a fennmaradó 50 százalékot hibrid modellek adják.

A villamosítás része a Volvo Cars tavaly bevezetett, átfogó klímavédelmi tervének, amely a vállalat tevékenységeinek és termékeinek teljes spektrumában csökkenteni kívánja a karbon-kibocsátást, 2040-re pedig teljes mértékű klímasemlegességet kíván elérni.

A klímavédelmi terv nem éri be annyival, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok alkalmazásával csökkentse a járművek károsanyag-kibocsátását: a vállalat gyártóhálózatának, tágabb értelemben vett tevékenységeinek és beszállítói láncának szénkibocsátását is mérsékelni kívánja, valamint folyamatosan növeli erőfeszítéseit az anyagok újrahasznosítása és újrafelhasználása terén.

A 2020-es célkitűzések megvalósítása felé vezető első, konkrét lépésként 2018 és 2025 között 40 százalékkal kívánja mérsékelni az egy autóra jutó, annak teljes életciklusára vetített szénkibocsátás mértékét.

iSeeCars: 900 ezer adásvétel tükrében a hibrid autók tulajdonosai a legelégedettebbek

Az észak-amerikai használtautó-piac legnagyobb keresőmotorja az iSeeCars legfrissebb ügyfélelégedettségi felmérésében arattak a hibridek, azon belül is a Toyota típusai.

A 2012-es, 2013-as modellévek történelmi fordulópontnak tekinthetők az autóipar szempontjából. A Toyota által útjára indított hibrid forradalomhoz ekkortájt kezdett egyre több gyár csatlakozni. Míg a hibrid autók korábban a bennfentesek és a tudatos fogyasztók titkos kedvencének számítottak, innentől kezdődően egyre szélesebb körben választották a részben elektromos hajtásláncokat az átlagos autóvásárlók is.

Nem véletlen, hogy az észak-amerikai használtautó-piac legnagyobb keresőmotorja, az iSeeCars.com elemzői ezt az évjáratot választották legújabb kutatásuk tárgyául.

A merítés hatalmas volt, hiszen, több mint 900 ezer olyan adásvételt vizsgáltak meg, amelyet 2020 első nyolc hónapjában (januártól kora szeptemberig) kötöttek meg, és amelyben 2012/2013-as modellévi gyártmányok voltak érintettek. 

Az oldal szakértői arra voltak kíváncsiak, hogy ezekben a tranzakciókban milyen számban szerepeltek egyes típusok, és hogy ez a szám hogyan viszonyul az adott időszakban újonnan eladott autók számához – magyarul: mely típusok ügyfelei ragaszkodnak a leginkább járművükhöz.

A jelek szerint a hibridek nagyon népszerűek a vásárlók között: míg a nyolcéves autók tulajdonosainak átlagosan 16,8 százaléka (hatból egy ügyfél) tartja meg járművét, a hibridek körében átlagosan 1,6-szer ennyien (26,9%, azaz hétből ketten) ragaszkodnak bevált autójukhoz.

A teljes piaci kínálatot elemezve kiderült, hogy a leghűségesebb vevők fele hibrid gépkocsival közlekedik. „A hibridek vásárlói jellemzően praktikus gondolkodású, környezettudatos emberek, akik hosszú távon gondolkodnak, és hajlandóak beruházni a környezet védelmébe” – értelmezte az eredményt Karl Brauer, a kutatást végző csoport vezetője.

RangsorModellAz autót megtartó ügyfelek százalékaA piaci átlaghoz (16,8%) viszonyítva
    
1.Toyota Highlander Hybrid38,0%2,3x
2.Toyota Avalon Hybrid36,5%2,2x
3.Toyota Camry Hybrid34,6%2,1x
4.Volkswagen Passat33,8%2,0x
5.Toyota Land Cruiser32,7%2,0x
6.Volkswagen Golf31,3%1,9x
7.Subaru Outback31,2%1,9x
8.Lexus ES 300h31,1%1,9x
9.Honda CR-V30,9%1,8x
10.Toyota Prius30,5%1,8x

Noha 2012/13 táján már más gyártók is kínáltak hibridet, a Toyota-csoport egyértelműen uralja a mezőnyt: mind az öt hibrid modell az ő gyártmányuk (négy Toyota és egy Lexus). Egy hatodik modelljük is felkerült a Top 10-es listára, a Toyota Land Cruiser.

A vérbeli terepjáró jelenleg nem kapható hibrid hajtáslánccal, a következő generációs modell hamarosan aktuális bevezetésekor azonban a gyártó a várakozások szerint ki fogja elégíteni ezt az igényt is. Feltűnő, hogy az „első fecskét”, a Toyota Priust négy másik hibrid is megelőzi a listán: pont ez mutatja, hogy a benzin-elektromos hajtáslánc-technológia már nyolc évvel ezelőtt általánosan elfogadottá vált, és a vevők örömmel választották régi típusuknak az új, immár hibrid hajtású kiadását.

Az elemzők a részben vagy teljesen elektromos járművek között is felállították a rangsort. Erre a listára még egy Lexus, az RX 450h is felfért. Az is látszik ugyanakkor, hogy nem minden hibrid nyűgözte le vásárlóit, a korai villanyautók pedig csak akkor számíthattak tulajdonosuk tartós jóindulatára, ha megfelelően nagy hatótávolságot kínáltak.

RangsorModellAz autót megtartó ügyfelek százalékaA piaci átlaghoz (16,8%) viszonyítva
    
1.Toyota Highlander Hybrid38,0%2,3x
2.Toyota Avalon Hybrid36,5%2,2x
3.Toyota Camry Hybrid34,6%2,1x
4.Lexus ES 300h31,1%1,9x
5.Toyota Prius30,5%1,8x
6.Lexus RX 450h29,8%1,8x
7.Lincoln MKZ Hybrid24,3%1,4x
8.Tesla Model S23,6%1,4x
9.Ford Fusion Hybrid23,3%1,4x
10.Ford Fusion Energi20,4%1,2x
11.Porsche Cayenne Hybrid16,1%1,0x
12.Hyundai Sonata Hybrid16,0%1,0x
13.Kia Optima Hybrid12,6%0,8x
14.Nissan LEAF7,3%0,4x

Az ügyfelek elégedettsége nemcsak a gyártók, de az új autó vásárlását fontolgatók számára is értékes információ. „A nyolc éven túl megtartott autók többsége hibrid, illetve az átlagnál kedvezőbb fenntartási költségeket kínáló, megbízható jármű” – összegezte a tanulmány tanulságait Brauer. „Ez mindenképpen bizalmat ébreszthet azokban, akik most gondolkodnak hibrid autó vásárlásában.”

LEGFRISSEBB

New York utcáin már környezettudatos taxiké a főszerep

0
A New York-i taxik története és jelenlegi állapota sokszínű, változatos képet mutat a város közlekedési kultúrájáról. Napjainkban a taxik főként két színben jelennek meg:...

TESZTJEINK