Kiemelten fontos az általunk birtokolt gépjármű megfelelő alkatrészellátása. Viszont egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora költséget jelent mondjuk egy nagyobb lélegzetvételű beruházás – nem feltétlenül biztos, hogy minden esetben a gyári alkatrész jelenti az egyedüli, kizárólagos megoldást. A német székhelyű Stark Automotive által gyártott aftermarket alkatrészek például optimálisak, és remek alternatívát jelenthetnek.
A Stark Automotive hét évvel ezelőtt, 2013-ban csatlakozott az európai autóalkatrész-piachoz. Legelőször fékberendezés-alkatrészekkel voltak jelen a kínálatban, majd széleskörűen kibővült a cég által biztosított termékkínálat.
Így nem meglepő, hogy mára a legkülönbözőbb kategóriákban és szegmensekben is képviselteti magát a Stark Automotive. Így hát legyen szó levegő- illetve olajszűrőről, a legsokrétűbb motoralkatrészekről A-tól Z-ig, vagy épp szíjakról, láncokról, felfüggesztés-összetevőkről, futómű alkatrészekről, kardán- és differenciálművet érintő alkatrészekről, kormányműről és autóvillamossági összetevőkről – a Stark Automotive derekasan állja a sarat.
Jó választást jelenthetnek a Stark szűrők minden kategóriában
Fontos a megfelelő alkatrész az autónkba, ezt tudjuk mind. Ha azonban nincs kimondott keretünk a gyári megoldásokra, olyan eredetivel egyező alkatrészt kell keresnünk, amely megfelel minden kívánalomnak. A Stark Automotives pontosan ilyen, és kitűnő szűrőket kínálnak minden kategóriában.
Így hát ha levegőszűrőre, üzemanyagszűrőre, utaskabin szűrőkre, vagy épp olajszűrőre lenne szükség – nem utolsósorban költséghatékony megközelítéssel – akkor optimális választás lehet a Stark Automotive kapcsolódó termékpalettáján körbenézni.
Ráadásul a német pedantéria és precizitás teljes mértékben visszaköszön a Stark Automotives szűrőinél, ezt kellőképp igazolják a legújabb innovatív fejlesztések, amelyeket a gyártó folyamatosan véghez visz. A Stark szűrők alapanyaga elsősorban cellulóz és textil, melyek révén akár 99 százalékos hatékonyság is elérhető. A kialakítás olyannyira masszív ezeknél a szűrőknél, hogy könnyedén ellenállnak a külső behatásoknak, kiiktatva a deformáció lehetőségét.
A Ford Mondeo Hybrid anélkül kínál tisztán elektromos hajtást, hogy az autósnak külső áramforrásról kellene feltöltenie az akkumulátort. A full hybrid technológia egyike azoknak a megoldásoknak, amelyek segítségével a Ford vásárlói bármiféle aggodalom nélkül tekinthetnek az elektromos hajtásláncokra, és kifejezetten előnyös azok számára, akiknek fontos a kifinomult és üzemanyag-takarékos működés, de sem otthonukban, sem a munkahelyükön nem tudják megoldani autójuk töltését.
A Mondeo Hybrid már az év első hét hónapjában 25 százalékkal nagyobb részt tett ki az európai Mondeo-eladásokból, mint a teljes 2019-es évben, és jelenleg ez a modell adja a teljes Mondeo-értékesítés több mint egyharmadát.
Ez idő alatt a Mondeo Hybrid népszerűsége több mint 50 százalékkal nőtt az Egyesült Királyságban és mintegy 40 százalékkal Olaszországban, ahol a Mondeo-vásárlók 75 százaléka választotta ezt a modellváltozatot 2020 első hét hónapjában. Magyarországon idén az első háromnegyed évben a Mondeo eladások 40 százalékát tették ki a hibrid hajtású modellek.
A Ford tavaly kibővítette a Mondeo Hybrid kínálatát, bevezetve a szegmens első kombiját, illetve a Ford Performance által inspirált, sportos stílusú Mondeo Hybrid ST-Line kivitelt, akárcsak a stílusos Titanium és a gazdagon felszerelt Vignale változatokat. A négyajtós és kombi Mondeo vásárlói ezentúl az üzemanyag-takarékos full hybrid hajtás és a 2,0 literes EcoBlue dízelmotorok közül választhatnak.
“Azzal, hogy a benzinmotoros Mondeo modelleket 100 százalékban full hibridekre cseréljük, hatalmas lépés a Ford számára az elektromos hajtásláncok bevezetésében,” mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. “Az évi 20.000 kilométernél kevesebbet autózó vásárlók számára átgondolt döntés a Mondeo Hybrid, ami ilyenkor jobban megéri, mint egy dízel, de sosem kell aggódni az akkumulátor lemerülése miatt, és külső áramforrásról sem kell tölteni az autót.”
Egy lábbal már a jövőben
A Mondeo Hybridben egy elektromotor támogatja a különleges tervezésű 2,0 literes Atkinson-ciklusú benzinmotort a kerekek hajtásában, és egy generátor gondoskodik a hátsó üléssor alá beépített, 1,4 kWh teljesítményű lítiumion akkumulátor töltéséről. Az autó a hagyományos belsőégésű motor szabadsága mellett az elektromos hajtás kifinomult és takarékos működését kínálja.
Az energiavisszanyerő féktechnológia a hagyományos fékezés közben veszendőbe menő energia akár 90 százalékát is képes hasznosítani, és az ebből nyert elektromos áramot az akkumulátor tárolja. Az elektromos hajtás különösen a városi környezetben és a gyakori elindulásokkal-megállásokkal tarkított forgalmi helyzetekben bizonyul hasznosnak, emellett pedig hatásosan egészíti ki a benzinmotor erejét, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást.
A Ford által kifejlesztett teljesítményelosztó automata sebességváltó zökkenőmentesen kombinálja a különböző erőforrások vonóerejét, simán és egyenletesen gyorsítva az autót.
A SmartGauge interfész folyamatosan felügyeli az üzemanyag- és energiafogyasztást, illetve megjeleníti az olyan rendszereket, mint a Fékezési Segéd, ami arra ösztönzi a vezetőt, hogy fokozatos fékezéssel a lehető legtöbb energiát nyerje vissza. Ezek már olyan technológiák, amelyek a tisztán elektromos hajtású autózás jövőjébe nyitnak kaput.
A Mondeo Hybrid a Ford szupermodern Valencia üzemében készül, ahol a vállalat a jövő év elején megkezdi az S-MAX és a Galaxy full hybrid változatainak gyártását is.
2021 évégig a Ford 17 új, elektromos hajtásláncú modellt vezet be az európai piacon, ahol 2022 végére az elektromos autók teszik majd ki a vállalat értékesítésének több mint 50 százalékát, túlszárnyalva a hagyományos benzin- és dízelmotoros modellek együttes eladásait.
A Nissan egy középiskola művésznövendékeivel társult, hogy megünnepeljék azt a fajta kreativitást, amit a Halloween képvisel és hogy megismertesse a tanulókkal az autóipari dizájn nyújtotta karrierlehetőségeket.
Miközben a közösségi távolságtartás irányelvei hatással lehetnek a halloweeni tervekre idén, új autós elfoglaltságok, mint például a kísértetjárta autós vendéglők, egyre népszerűbbek, így miért is ne dekorálnánk idén az autónkat is az otthonunk mellett?
A Nissan a „vásznat” biztosította a projekthez a Hillsboro középiskola haladó művésznövendékeinek, egy két tónusú narancssárga – fekete színű 2020-as Nissan Sentrat, továbbá, dekorációs tippeket és felszerelést is.
Kilenc megfontolandó tanács mielőtt belefognánk autónk halloweeni dekorálásába:
Tisztítsuk meg az autót a dekoráció felhelyezése előtt.
Autóra való, lemosható eszközöket válasszunk és kis felületen először teszteljük is őket.
A szélvédőt, hátsó szélvédőt, szenzorokat, kamerákat, fényszórókat és féklámpákat ne dekoráljuk. A szenzorok és kamerák pontos helye a kézikönyvben található.
Ne erősítsünk fel olyan dekorációt, ami akadályozhatja a kilátást, amit a földön húznánk, illetve olyat, ami a kerekek mozgását befolyásolhatja.
Ne hagyjuk a dekorációt túl sokáig az autón. Kímélő tisztítószerrel maradéktalanul távolítsunk el minden nyomot.
Használjunk sablonokat.
Rögzítsük azokat a dekor elemeket, amelyek meglazulhatnak vezetés közben.
Vonjuk be az egész családot a dekorálásba.
Legyünk kreatívak és közben érezzük jól magunkat!
A tanulók, akik virtuálisan folytatják tanulmányaikat, októberben találkoztak, hogy egyesítsék művészi kvalitásaikat a Sentrán.
„A szín a művészetben nagyon fontos. Vizuálisan fejezi ki azt, akik vagyunk és érzelmeket ébreszt” – mondta Briana Burtsell tanárnő. „Izgatott vagyok, hogy lehetőségünk volt a Nissannal dolgozni ezen a remek és kreatív halloweeni projekten, amely tudatosítja a tanítványaimban is a színek alkalmazását osztálytermen kívül is.”
A különleges, tanulók által dekorált halloweeni kiadása a 2020-as Nissan Sentranak a cég észak-amerikai székházának előcsarnokában lett kiállítva.
A tanulók virtuálisan találkozhattak Nicole Fonsecaval is, aki senior design managere a Nissan Design America-nak és megvitathatták az autóipari dizájn nyújtotta karrierlehetőségeket. Fonseca alkotta a naracssárga színű exteriőrt a Nissan számára.
„Miközben a Halloween egy nagyszerű idő arra, hogy fortélyosak legyünk, a tanulóknak ennél több hasonló lehetőségre van szükségük, hogy kiéljék a kreativitásukat” – mondta Fonseca. „Általános iskolásként én nem tudtam, hogy a szín dizájn, vagy akár az autó dizájn létező karrierút. Szóval, küldetésemmé tettem, hogy ezekről a lehetőségekről tájékoztassam a tanulókat.”
A MINI tovább erősíti fenntarthatóságot és hatékonyságot éltető, alapvető értékeit, miközben a modell- és hajtáslánc-paletta bővítésével minden ügyfelének megadja a „választás szabadságát”. A brit gyártó hamarosan a prémium kompaktok és crossover modellek szegmensében is új fejezetet nyit, kínai jelenlétét pedig helyi gyártás beindításával fokozza.
A MINI a jövő hajtáslánc-technológiáit, járműszegmenseit és szolgáltatásait szem előtt tartva szervezi újra modellpalettáját.
Az átszervezés középpontjában az elektromos mobilitás térnyerésének támogatása, a prémium kompaktok és crossover modellek iránti fokozott elköteleződés, valamint a Kínában betöltött piaci pozíció erősítése áll. „A MINI mindig is a személyes mobilitás speciális kihívásaira adott választ. A lehetőség pedig, hogy átszervezzük modellpalettánkat, naprakészen tartja a márkát” – fogalmazott Bernd Körber, a MINI vezetője. „A MINI jövőjének az elektromos mobilitás mellett az újabb célcsoportok és értékesítési piacok meghódítása is meghatározó tényezője” – tette hozzá.
Húsz év telt el azóta, hogy a hagyományokkal átitatott brit prémiummárka újraélesztését követően bemutatkozott a MINI második generációja. Azóta az oxfordi üzem gyártósoráról mintegy négymillió darab új MINI gurult le, amelyeket a gyártó a világ több mint száz országában adott át ügyfeleinek. A MINI fejlesztéseit az elmúlt két évtizedben nagymértékben meghatározták az ügyfelek szükségletei és igényei.
2015-ben az új MINI Clubman sikeresen vezette be a márkát a prémium kompakt szegmensbe, amelybe két évvel később az új MINI Countryman is megérkezett. Ma a brit prémiumgyártó globális értékesítési eredményének hozzávetőlegesen 40 százalékát ez a szegmens adja. Ráadásul a MINI modellpalettája ma szélesebb, mint valaha. A rendkívül sportos MINI John Cooper Works modellek a brit prémiummárka egész éves eladásainak mintegy 5 százalékát teszik ki, a hálózatról tölthető modellek pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
A MINI mélyen gyökerező hagyományainak egyik legfőbb pillére a hatékony műszaki megoldások mentén kínált abszolút vezetési élmény. A hatvanegy esztendővel ezelőtt bemutatott klasszikus Mini nem csupán forradalmi helytakarékossága, de egyszerre sportos és gazdaságos vezethetősége okán is osztatlan elismerést váltott ki. A 2000-ben debütált, második generációs MINI új dízelmotorokkal optimalizálta tovább a vezetési élmény és az üzemanyag-hatékonyság kettősét, majd 2008-ban a márka az elektromos mobilitás tekintetében a BMW Group úttörőjévé lépett elő. A kisszériában gyártott MINI E értékes információkkal gazdagította a tervezőmérnököket arra vonatkozóan, hogy milyennek kell lennie egy nagyvárosi forgalomban használt, tisztán elektromos meghajtású modellnek.
Az emisszió-mentes mobilitás ma már a MINI modellpalettájának egyik meghatározó alappillére. 2019-ben a márka a MINI Cooper SE Countryman ALL4 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,7 – 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 – 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 40 – 45 gramm / km) plug-in hibrid modellnek köszönhetően minden huszadik új autóját hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelve adta el, majd a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) piaci premierjével ez az arány minden tízedik autóra változott.
A rendkívül hatékony belsőégésű erőforrásokkal és hálózatról tölthető modellekkel a MINI megteremti a „választás szabadságát”
A MINI a közeljövőben világszerte egy átfogó, hálózatról tölthető modellpalettával kínálja fel ügyfeleinek a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés lehetőségét. A brit prémiumgyártó eközben továbbra is garantálja rendkívül hatékony benzines és dízelüzemű erőforrásainak elérését azon célcsoportjai és régiói számára, amelyek mobilitási szükségleteit a tisztán elektromos meghajtású modellek egyelőre nem képesek kielégíteni. „Fejlett benzines és dízelüzemű motorjainkkal, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiánkkal és tisztán elektromos meghajtásunkkal a BMW Group által fémjelzett „választás szabadságát” adjuk meg ügyfeleinknek, a világ minden pontján kielégítve mobilitási szükségleteiket és vágyaikat” – mondta Bernd Körber. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy tovább növekedjünk a globális piacon” – tette hozzá.
A MINI jövőbeli, tisztán elektromos meghajtású portfóliójának középpontjában a háromajtós MINI, a kisautó-szegmens új crossover modellje és egy új kompakt crossover áll. A márka prémium kompakt crossover modellje és kisautói belsőégésű erőforrásokkal is megrendelhető lesznek.
Új MINI modellek a crossover és prémium kompakt szegmensben
Hogy előnyt kovácsoljon a crossover modellek iránt világszerte mutatkozó, egyre átfogóbb ügyféligényekből, a MINI egy vadonatúj, az ügyfelek igényeit maximálisan szem előtt tartó crossover modellel bővíti kínálatát ebben a szegmensben.
A hatalmas sikernek örvendő MINI Countryman mellé érkezik egy újabb crossover modell, amely kizárólag tisztán elektromos meghajtással lesz elérhető. A MINI Countryman következő generációja mindeközben belsőégésű erőforrásokkal és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával is megrendelhető lesz, maradéktalanul kielégítve a világszerte eltérő ügyféligényeket.
A MINI modellpalettájának folyamatos fejlesztése lehetővé teszi a márka számára, hogy egy újabb prémium kompakt modellel elégítse ki ügyfelei helykínálat és sokoldalúság terén jelentkező, egyre átfogóbb igényeit. A kreatív helykihasználás, amely a MINI modelljeit mindig is jellemezte, eközben mit sem csorbul. A brit prémiumgyártó összes új autója hamisítatlan MINI modellként érkezik meg az utakra, a koncepciótól, a szegmenstől és a hajtáslánc-technológiától függetlenül. Az újdonságokat éppúgy a maximális utastéri helykínálat, az izgalmas vezethetőség és a lehető legkisebb alapterületen megvalósított egyediség jellemzi majd, mint a MINI összes eddigi modelljét.
„A márka és a közösségünk iránt érzett felelősségünk része, hogy megőrizzük a MINI egyedi karakterét. Jövőbeni összes új modellünk éppen ezért hamisítatlanul MINI lesz” – nyilatkozta Bernd Körber.
Fokozott elköteleződés a kínai piac mellett
A világ legnagyobb piacának számító Kína dinamikusan növekszik, és mint ilyen, a jövőben egyre fontosabbá válik a MINI számára. Ma a márka által értékesített új autók mintegy 10 százaléka Kínában talál gazdára. Ahhoz, hogy tovább erősítse piaci jelenlétét és jelentős mértékben javítsa kínai értékesítési eredményét, a MINI importált márkából hamarosan helyben készülő autógyártóvá érik.
2023-tól a MINI a Great Wall Motor oldalán kezdi meg Kínában az új járműszerkezetre épülő, kifejezetten tisztán elektromos meghajtásra tervezett, nagyfeszültségű akkumulátorról táplált modellek sorozatgyártását. Ez lehetővé teszi a brit prémiumgyártó számára, hogy maradéktalanul kielégítse az emisszió-mentes mobilitás iránt Kínában és világszerte mutatkozó, egyre intenzívebb ügyféligényeket. A MINI kínai partnerrel megkötött együttműködésének egyértelműen meghatározott alapelve a piaci igényeket követő gyártás. A helyben készült modellekkel a MINI nem csupán a kínai piac egyre növekvő igényeit szolgálja ki, de a többi régió gyártását is stabilizálja.
A Dakar ralin tökéletesített technológiák felhasználásával építheti meg a Land Cruiser különösen sportos kivitelét a Gazoo Racing.
„Modellkínálatunk egyetlen tagjánál sem zárjuk ki kategórikusan a GR változatok fejlesztését. Nincs elvi akadálya annak, hogy sportverziót építsünk a Hiluxból vagy a Land Cruiserből – sőt, a GR Hilux típusnevet már le is védettük” – nyilatkoztaa napokban az ausztrál Motoring magazinnak a Toyota helyi sajtófőnöke.
Ez meglehetősen merész kijelentés lenne, ha nem tudnánk, hogy a Toyota már jövőre megkezdi azoknak az új generációs, öszkerékhajtású modelleknek a bevezetését, amelyek a cégcsoport vadonatúj TNGA-F (F1) padlólemezére épülnek.
Ez a hírek szerint a létravázak merevségét és teherbírását kombinálja az önhordó architektúrák kényelmi és biztonsági jellemzőivel, és ami még ennél is fontosabb, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok beépítését is lehetővé teszi.
A Toyota teljes globális haszonjármű-portfoliója mellett a Land Cruiser is ezt a platformot kapja majd meg, a 2021-re ígért LC300 szériában egyedülálló módon ötvöződik így a közúti alkalmasság a terepképességekkel. Ami pedig a címben említett, feltételezett sportmodellt illeti, a modern padlólemez a futómű és a hajtáslánc megválasztásában is szabadabb kezet ad a Gazoo Racing mérnökeinek.
A GR Land Cruiser ugyanis nem dinamikus közúti jármű, hanem kvázi terepversenyautó lesz, amely azonban – éppen a fejlett rendszerkomponenseknek köszönhetően – országúton is könnyen vezethető marad.
Nagy kérdés ugyanakkor, hogy milyen motort kaphat a sársportra tervezett modell. Míg az LC300 alaptípusai a jelenlegi V8-as dízelnél modernebb, erősebb és tisztább üzemű V6-osokkal, valamint a modell történetében először hibrid hajtáslánccal kerülnek forgalomba, a GR Land Cruiser biztosan erősebb motort kap.
A Toyota márka típusaiba elvileg nem szerelnek többet V8-as erőforrást, a Land Cruiser azonban testvérmodellje, a Lexus LX révén mégis csak hozzáférhet egy különleges nyolchengereshez: ahhoz a régóta rebesgetett, 4.0 literes, ikerturbós egységhez, amely az LC F sportkupé orrában debütálhat.
Egy 600 lóerős, állandó összkerékhajtású luxusterepjáró persze túlzásnak hangzik, de a hírek szerint a Gazoo Racing mérnökei a csúcsteljesítmény helyett inkább nyomatékra hangolják a blokkot, mely így még inkább megfelelhet a 4×4-es modell igényeinek.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy projektautónk, az 1997-es Mercedes S420 W140 mellső lökhárító felfogató csavarjait renováltattuk, pótoltattuk. Most teljes lett az összkép, ugyanis az oldalsó felfogató síneket is kicseréltettük. Mindezt Hamza Csabánál, a CVH Autószerviz és karosszériaműhelyben.
A W140-es mellső lökhárítóját összesen 4 db csavar tartja elöl. Kettő a felső résznél, a motorházfedél hűtőmaszk-része alatt, bal- és jobb oldalon, míg újabb kettő az alsó résznél, a vonószemtakaróknál, szintén bal- és jobb oldalon. Pluszban oldalt, a szegélyperemeknél 1-1 csavar rögzít, azaz tartja megfelelően a sínekben a lökhárítóelemet.
A sínek szintén mindkét oldali elhelyezkedéssel lettek beépítve a 140-esbe. Ennek alapvetően annyi a szerepe, hogy a lökhárítót szintben tartsa, itt, az oldalsó részeknél nincs csavarozás, csak a sínek. Ugyanakkor a síneknek van 2-2 állítócsavarja, amelyekkel a sínek, ezáltal a lökhárító oldalsó hézagjait, magasságát lehet finomhangolni.
Nem egyszerű a feladat egyáltalán, rendkívül sziszifuszi munka. Az autó gyári oldalsó felfüggesztései korrodáltak voltak erősen, ezért cserére írtuk ki az alkatrészeket az előzetes terminusban – viszont be kellett szerezni a donor alkatrészeket is. Ámon Pál bontójából sikerült előkaparni kettő jó állapotú darabot (ugyanabból az USA nyugati partjairól származó S600-ból, amelyből egyebek mellett a kürtök is származnak), amelyek jó cserealapnak bizonyultak.
Az eredeti, gyári felfogató sínek gyatra mivoltuk ellenére relatíve könnyen eltávolíthatóak voltak, viszont a korrodált tartócsavarok egy részét sikerült beletörni a menetbe kiszerelésnél. Ez szinte törvényszerű is volt, hiszen a rozsda enyhén szólva beleette magát a vasba minden ponton. A CVH-nak természetesen nem jelentett akadályt, hogy a csavarmaradványokat eltávolítsák, és a menetek ismét eredeti fényükben pompázhassanak.
Mindezek után helyükre kerültek az új felfüggesztő sínek, és a két-két pozicionálócsavarral sikerült is szinte végleges állást elérni. Így az S420 W140 mellső lökhárítója most stabilan, már szinte gyári megközelítésben áll, viszont szinte teljesen bizonyos, hogy még további hézagszint-állítást kell végezni, elsősorban a vezetőoldali első sárvédő kapcsán (rések nlhány részen aszimmetrikusak, a motorháztetőnél szintén van 1-2 mm eltérés az illesztéseknél.
Nemrégiben teszteltük az Opel Vivaro Cargo 150 lóerős verzióját, LWB kivetelben. Most a kisebb telhesítményű, 122 LE-s modellt mutatjuk be olvasóinknak. Teszt.
Tehát nemrég járt szerkesztőségünknél a kitűnő Opel Vivaro Cargo L 2.0D kisáruszállító. Alapvetően minden amellett szól, hogy szerethető és nem utolsó sorban élhető legyen hátköznapi felhasználás során.
Pedig nem nevezhető igazán kompakt méretezésűnek az Opel Vivaro Cargo L 2.0D: 5.3 méteres hosszával a hosszított tengelytávú limuzinok paramétereit hozza, nem beszélve 2 méteres szélességéről, pláne nem beszélve 1.89 méteres magasságáról. Utóbbi egyébként roppant praktikus, hiszen ha mélygarázsba óhajtunk beparkolni vele, gond nem nagyon lesz – ismerve az átlag 2-2.1 méteres magasságkorlátozásokat.
Teljes mértékben megfelel az irányába támasztott elvárásoknak
Küllem tekintetében az Opel Vivaro Cargo L 2.0D modern, követi a rüsselsheimi gyártó aktuális arculat-karakterisztikáját. E téren is elmegy a márka ezen kategóriája személyautós irányba, hiszen az orr kialakítása-rajzolata hamisítatlanul olvad bele a palettába, beleértve a duplaprotektoros fényszórók, valamint a hangsúlyos csíkrajzolatú hűtőmaszk meglétét.
Mindez robosztus és dinamikus megközelítést ad az Opel Vivaro Cargo L 2.0D-nek, azzal együtt, hogy oldalnézetből semleges az összkép. Hasonlóan a korábbi Vivaro dobozos elődökhöz, a kialakítás inkább téglalap-jelleget hordoz, viszont ezáltal kecsesebb, karcsúbb lesz máris a vonalvezetés. S itt ismételten vissza lehet kanyarodni a feljebb már emlegetett személyautós mivolthoz.
Talán leginkább a farrész mutat közeli hasonlóságot az eddigi Vivaro-modellekkel. A zárófények burkolatkialakításai a hátsó záróívekre kerültek (legyen C oszlop), ezen felül semmi más kapcsolódó jellegzetesség nincs, csak a raktér egymásba záródó dupla ajtómegoldása.
Hosszú tengelytávval az igazi?
Tesztmodellünkön csak a jobb oldalon található oldalajtó, ami nem feltétlenül gond, viszont biztos, hogy szerencsésebb és egyben praktikusabb is a kétoldali megoldás. Ezzel együtt könnyedén pakolható az Opel Vivaro Cargo L 2.0D raktere, melyben számos rögzítési pontot találunk. Így az olyan áruk, mint például az egymásra pakolt, csúszkálásra hajlamos dobozok egy szempillantás alatt rögzíthetők gumipókkal, vagy egyéb leszorító megoldással.
Pazar komfortot sugároz az Opel Vivaro Cargo L 2.0D – legalábbis a tesztautó felkonfigurálása fullosra sikerült. Aminőségi bőrkárpit, nem kimondottan kopogós műanyag felületburkolatok váltják egymást, remek pozicionálással.
Mivel jó magasan ülni, ezért az Opel Vivaro Cargo L 2.0D által nyújtott vezetési kényelem minden tekintetben osztályelső. Az A oszlopok méretezése optimális, így a sofőr látómezeje majd’ 100 százalékos lehet. Az ülések jól állíthatók, viszonylag széles skálán mozgathatók előre és hátra, az ülőlapok dönthetők 2:1 arányban.
Nagyon nem vesszük észre, hogy kisteherautót vezetünk
Ahhoz képest, hogy az Opel Vivaro Cargo L 2.0D teherautó, az elöl MacPherson, hátul torziós futómű csodákra képes, mindenféle elfogultság vagy felesleges hype nélkül. Még akkor is, ha a raktér nulla terheléssel bír: nincs eszeveszett patoggás, instabilitás. Van viszont szögegyénes kanyartartás, SUV-okat és SAV-okat megszégyenítő menetstabilitás. De tényleg, érdemes kipróbálni, és érdemes átélni személyesen, elsőkézből.
Jöjjön az agillitás, és maga a dinamizmus. Mert mindkettőből kijutott bőségesen az Opel Vivaro Cargo L 2.0D-nek; olyannyira, hogy elébe menve a hajtás taglalásának, 10.9 másodperces nulla-százas sprintet futottunk meg vele. Ez kitűnő érték, lássuk be, ha üres a raktér, ha nem – mert ha nem lett volna az, akkor is úgy öt tizeddel lett volna mínuszban az eredmény saccolásaink szerint.
Megvan a lendület és a dinamika is
Soros, négyhengeres, common-rail dízelmotort kapott az Opel Vivaro Cargo L 2.0D, 1997 köbcentis hengerűrtartalommal. A gázolajos egység 122 lóerőt ad le kerek 4000 RPM-en, míg a masszív 370 Newtonméter forgatónyomaték már 2000-től rendelkezésre áll, a görbe szépen csúcsosodik, csekély turbólyuk-érzettel. A gázreakciók közvetlenek, fulladásra való hajlam egy szál se, viszont a kuplung lehetne egy kicsit közvetlenebb, úgy még kevesebb idő kellene a rutinosabb kezeléshez. Azzal együtt, hogy számunkra nagyjából 1.5 perc kellett ahhoz, hogy érezzük az autót, annak határait és korlátait is beleértve.
A hajtáslánchoz remekül illik a rövid áttételezéseket kapott hatfokozatú manuális váltó. Így máris sokkal jobban értelmezhető az Opel Vivaro Cargo L 2.0D menetdinamikája, és jól eltalált vezetési stílussal nincs és nem lesz olyan forgalmi szituáció, amelyből ne lehetne fölénnyel kijönni, dagadó mellel. Bizony, mivel ez “csak” egy kishaszonjármű, nem igaz?
Tovább is lehet fokozni a személyautós párhuzamokat, az utolsó előtti állomás legyen az üzemanyag-fogyasztás. Kíméletes, visszafogott vezetési stílussal országúti környezetben simán tartható a 3.8-4.3 literes átlag (természetesen 100 kilométerre átlagolva), míg városi- és elővárosi miliőben sem fogyasztott az autó többet 5.5 liternél. Írd és mondd: ezek az értékek születtek, amely még briliánsabbá teszi az egész Vivaro Cargo-jelenséget.
Talán az egyetlen fájó pont az Opel Vivaro Cargo L 2.0D esetében az árcédulája – és itt jön az utolsó személyautós-hasonlítgatós állomás. Ugyanis az ellenérték is tipikusan személyautós, ráadásul nem is az alacsonyabb árfekvésből: a cikkben szereplő tesztautó felszereltségének (is) köszönhetően 10.2 millió forintba kerül, szemben az induló, 9.09 millió forintos árcédulával.
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) biztonsági tesztjeit, a vizsgáztatók ugyanis minden kritérium szerint – a felnőtt és gyerekutasok, illetve a védettség nélküli közlekedők védelme, valamint a vezetői segédrendszerek terén – egyaránt kedvező minősítéssel ismerték el a Moduláris elektromos platform (MEB) műszaki alapjaira épülő első modellt.
„Nagyszerű siker teljes ID.-csapatunk számára” – hangsúlyozta Dr. Frank Welsch, a Volkswagen márka igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Autóink magas színvonalú biztonsága mindenkor különösen fontos számunkra, ezért az MEB-koncepcióban is már a kezdetektől tekintetbe vettük – amint az ID.3 öt csillaga is meggyőzően bizonyítja.”
A felnőtt utasok védelmének értékelése többek között frontális és oldalirányú ütközések, valamint az ostorcsapás-jellegű mozgások okozta traumák tesztjeire épül. Ezen ütközési vizsgálatok, illetve a gyors és biztonságos mentést és kiszabadítást szolgáló biztonsági megoldások értékelése alapján az ID.3 esetében 87 százalékos védelmi fok adódott a vezető és felnőtt utasai, valamint 89 százalék a gyerekutasok számára.
Utóbbi értékelés három fontos szemponton alapul: a gyerekvisszatartó biztonsági rendszerek frontális vagy oldalirányú ütközés során nyújtott védelme mellett a különböző méretű gyermekülések beépítésének lehetőségei, illetve a jármű által a gyerekek biztonságos szállításához kínált felszerelések álltak a középpontban.
A bennülők védelme mellett az Euro NCAP azt is vizsgálja, milyen hatékonyan védik gázolásveszély esetén az Automatikus vészfék-rendszerek (Automatic Emergency Braking; AEB) a közlekedés védettség nélküli résztvevőit. A tesztelők a szériafelszereltséghez tartozó további vezetői segédrendszerekre is nagy hangsúlyt fektettek. Pozitívum, hogy a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist) és a Vészfékasszisztens (Front Assist) az ID.3 mindegyik felszereltségi változatában rendelkezésre áll a fedélzeten.
Első ízben a Volkswagennél, az ID.3 úgynevezett Középső légzsákot (Center Airbag) is tartalmaz első ülései között, amely például oldalirányú ütközés esetén megelőzheti a vezető és az első utas esetleges fejkontaktusát.
Extrafelszerelésként a Volkswagen további high-end vezetői segédrendszereket is kínál. Ilyen a követési távolságot tartó és előretekintő sebességérzékeléssel kiegészített Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC), míg a Menetasszisztens (Travel Assist) egészen 160 kilométer/órás sebességig lehetővé teszi a támogatott vezetést. A Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam assist), a parkolóhelyről kiállást segítő funkcióval (Rear Traffic Alert) kiegészített Holttér-érzékelés (Blind Spot Sensor), a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) és a Parkolási asszisztens (Park Assist) szintén nagyban hozzájárul a biztonságos, nyugodt vezetéshez.
Ötcsillagos értékelésével az ID.3 folytatja a Volkswagen Euro NCAP sikersorozatát, amelyben legutóbb az új Golf és a T-Cross érte el a legmagasabb minősítést. Az Európai Újautó-értékelési Program (European New Car Assessment Programme) immár 1997 óta szolgál az új gépkocsik biztonsági színvonalának szigorú mércéjéül, naprakész tájékoztatást nyújtva az autóvásárlóknak a népszerű új modellek biztonságáról. Az elmúlt évek során a vizsgálati eljárások, valamint a szériafelszereltséghez tartozó vezetői segédrendszerekre és a passzív biztonságra vonatkozó követelmények egyaránt szigorúbbá váltak. A részletek nyilvánosan is elérhetők a www.euroncap.com oldalon.
Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és a gettók nyers valósága? Szentségtörés vagy mennybe menetel egy Liberty Walk-féle Lexus LC500?
Ha valóságshow-t szerveznének autódizájnerek számára, ez lehetne az egyik legérdekfeszítőbb párosítás. A Lexus formatervezői heteket, hónapokat töltenek el azzal, hogy egy új modell legkisebb részletébe, legfinomabb ívébe is belecsempésszék a márka teljes filozófiáját, az évszázados kézműves tradíciók hagyatékától az űrtechnológiák hangulatáig.
Oldalakon át lehet értekezni a felhasznált anyagok eredetéről, a felületek textúrájáról, a robotizáció korában megőrzött manufakturális jegyekről. A Liberty Walk tuningműhely rajzolóinak tusceruzáját viszont mintha pókméreggel töltötték volna meg tinta helyett, autóik eltúlzott formavilága pedig egy 18+os besorolású animében is otthonosan mutatna.
Mégsem választja el egy világ a két alkotótábort: nemcsak azért, mert mindketten mélyen japán esztétikai elveket vallanak, hanem mert mindkettő a minőségre, a következetességre és az egységes megjelenésre való, szigorú törekvés jellemzi – hol ilyen, hol olyan formában.
Amikor tehát a Liberty Walk hozzányúlt a Lexus (vagy talán az egész luxuskupé-szegmens) legszebb típusához, az LC-hez, nem végezhettek félmunkát. És nem is tették.
Először is jelentősen kiszélesített kerékíveket, megtoldott küszöböket szereltek fel az autóra. Elöl eltéveszthetetlen stílussal nyit a történet, a slusszpoén pedig egy kompromisszumokat nem ismerő kötény, amelyet a veszélyesen mélyre nyúló lökhárítóba integráltak.
Minden aerodinamikai elem festetlen, lakkozott karbon kompozitból készül, és míg ezek finoman simulnak bele az autó egészébe, a hasas kerékdob-idomokat a Liberty Walk szokása szerint látható csavarokkal rögzítették.
Mivel az LC 500 ilyen mélyre ültetve alkalmatlan volna a közlekedésre, a Liberty Walk műszaki mágusai digitálisan vezérelt AirREX légrugókat szereltek a kupé alá. A szénszálas optikai csomag 1,7 millió japán jenbe, azaz kis híján ötmillió forintba kerül.
Ennek a harminc százalékát megspórolhatjuk, ha lemondunk a harsány kerékdobokról; a különbözetből pont kijön a légrugózás ára. Ebben azonban még nincsenek benne a matt fekete keréktárcsák, sem a titánból formált, dupla ikerkipufogó – sem pedig az átépítés költsége.
Az optikai csomag az 5.0 literes V8-as szívómotorral szerelt LC500-hoz és a 3.5 literes V6-os hibrid hajtásláncot alkalmazó LC500h-hoz egyaránt megrendelhető. Az előbbi a magától értetődő választás egy ilyen harsány jelenséghez, de ha már a kontrasztok meséjét írjuk, talán érdemes megfontolni a fenntarhatóbb változatot.
Idén is kiadta meghatározó, a világ száz legértékesebb márkáját tartalmazó listáját az Interbrand. A Toyota az első helyen áll az autógyártók között, ahogy 17 éve mindig.
Megdöbbentő változásokat hozott a világgazdaságban a koronavírus-járvány és annak áttételes hatásai. Ha csak a nyers számokat nézzük, kiválóan állunk, hiszen az Interbrand által listázott 100 legértékesebb globális vállalat kilenc százalékkal növelni tudna összértékét (amely elérte a 2336,5 milliárd dollárt). A valóság azonban az, hogy ezt a növekedést egy maroknyi gigavállalat hozta össze. A Top 3 vállalat ma már a teljes százas lista értékének 30 százalékát (!) teszi ki, míg 2010-ben ez az arány „csupán” 16 százalék volt.
Interbrand TOP 10 legértékesebb vállalat
Márka
Abszolút helyezés (2020)
Abszolút helyezés (2019)
Márkaérték (mrd dollár) 2020
Márkaérték (mrd dollár) 2019
Márkaérték változás 2019 -> 2020
Apple
1
1
322,999
234,241
37,9%
Amazon
2
3
200,667
125,263
60,2%
Microsoft
3
4
166,001
108,847
52,5%
Google
4
2
165,444
167,713
-1,4%
Samsung
5
6
62,289
61,098
1,9%
Coca-Cola
6
5
56,894
63,365
-10,2%
Toyota
7
7
51,595
56,246
-8,3%
Mercedes-Benz
8
8
49,268
50,832
-3,1%
McDonalds
9
9
42,816
45,362
-5,6%
Disney
10
10
40,773
44,352
-8,1%
Átélve a karantént, a távolságtartást, az érintésmentességet, egy csöppet sem csodálkozhatunk azon, hogy a világ 100 legértékesebb vállalatát elemző Interbrand listán az online kereskedelemmel foglalkozó Amazon növelte a legnagyobb mértékben az értékét (+60%), a legtöbbet pedig két streaming szolgáltató, a Spotify (+22 hely) és a Netflix (+24 hely) lépett előre a rangsorban.
Miközben a vásárlás, a szórakozás, a kommunikáció új módjait támogató szolgáltatók szárnyaltak, az autóipar újabb nehéz évet könyvelhetett, könyvelhet el.
A küzdelmes második negyedév után ugyan kezdenek magukra találni a gyártók, a visszaesés így is drámai mértékű. Jól látható, hogy csak a lista élén álló, eleve erős márkák (a Toyota 2004 óta minden évben a legértékesebb autógyártónak számít) tudták megőrizni relatíve jó pozíciójukat a Top 100-as listán. A Tesla két év távollét után tért vissza a listára.
Interbrand TOP 15 legértékesebb autógyártó
Az Interbrand márkaérték-felmérése a vállalat pénzügyi teljesítménye és versenyképessége mellett számos egyéb szempontot is figyelembe vesz. Ilyenek a vállalatok globális hatását és a fenntartható fejlődést előirányzó tevékenységei, a márka vásárlásra motiváló ereje, de meghatározó szerepet játszik benne az ügyfélhűség, a tehetséges munkaerő csábítási és megtartási képessége is.
A New York-i taxik története és jelenlegi állapota sokszínű, változatos képet mutat a város közlekedési kultúrájáról. Napjainkban a taxik főként két színben jelennek meg:...