Főoldal Blog Oldal: 146

Világszerte vezető piaci szegmensében az Audi e-tron

Világszerte vezető piaci szegmensében az Audi e-tron. Az Audi első tisztán elektromos hajtásrendszerű, sorozatgyártású modellje egyaránt népszerű az ügyfelek és a média körében, amit számos díj és összehasonlító teszt is igazol. e-tron GT, Q4 e-tron és Q4 Sportback e-tron modelljeivel az Audi igazán „felvillanyozó” 2021-es év elé néz.

2020 első felében az Audi 17 641 e-tron gépkocsiját szállította ki ügyfeleinek világszerte, ami a koronavírus-járvány okozta nehéz piaci helyzet ellenére is 86,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi-modell ezzel világszerte vetélytársai előtt jár az akkumulátorhajtású felsőkategóriájú SUV-modellek körében, Európában pedig a legnagyobb darabszámban értékesített elektromos SUV-modell.

Különösen a skandináv piacokon örvend nagy keresletnek az Audi e-tron. Norvégiában, ebben az elektromos mobilitás szempontjából úttörőnek számító országban, például egyenesen az idei első félév legkeresettebb személygépkocsijának számított. Az itt kiszállított Audik 92 százalékát az e-tron tette ki, miközben Izlandon (93 százalék), Svédországban (12 százalék) és Izraelben (14 százalék) is magas részarány jellemezte. Az Amerikai Egyesült Államokban az e-tron eladásai több mint 50 százalékkal emelkedtek január óta az előző évhez viszonyítva. Amint Hildegard Wortmann, az AUDI AG igazgatótanácsának az értékesítés és a marketing területeiért felelős tagja hangsúlyozta: „Számunkra az Audi e-tron igazi ’Game Changer’, egyértelműen mutatva, hogyan képzeljük el a hosszú távon fenntartható és progresszív prémiummobilitást. Első tisztán elektromos SUV-modellünk a színvonalas formatervezést, menetdinamikát és utastérminőséget a legújabb technikával ötvözi – a kompromisszumok nélkül károsanyagkibocsátás-mentes autózás szolgálatában. Az e-tron révén új korszak kezdődik az Audi számára, s folytatni kívánjuk e sikertörténetet.”

Ütőkártyák – gyors töltés és hosszú túrák

Az Audi e-tron sikere nagyrészt kiváló mindennapos használhatóságára vezethető vissza, amelyben tágas térkínálata mellett a hosszú utazásokat is lehetővé tévő hatótávja játszik döntő szerepet: az e-tron Sportback 55** 446 kilométeres (WLTP), illetve az e-tron 55** 436 kilométeres (WLTP) értékével nagyobb távolságok is kényelmesen megtehetők. Az e-tron tulajdonosok emellett a gyors töltés előnyeit is élvezhetik, az akár 150 kW töltőteljesítmény a töltési folyamat jelentős részében rendelkezésre áll. Mintegy 110 kilométerre elegendő töltéshez ideális esetben nem egész tíz percet kell a töltőállomáson várakozniuk az ügyfeleknek, míg a 80 százalékos töltöttségi szintet nagyjából harminc perc alatt éri el az Audi e-tron 55**.

További jelentős előnyt kínál a mindennapos használhatóság terén az e-tron töltőszolgáltatás (e-tron Charging Service). E prémium töltési ajánlat egyetlen töltőkártyával 25 ország mintegy 155 ezer nyilvános töltőpontjához biztosít hozzáférést, s külföldön a helyi árakon, kiegészítő díjak nélkül tölthetnek az ügyfelek. A myAudi-App alkalmazás és az Audi navigációs rendszer különösen könnyű használatot tesz lehetővé, az útvonaltervezés és a töltőpontok aktiválásán túl ugyanis a vezető folyamatos tájékoztatást kap az adott töltőállomás foglaltságáról is.

Kitüntetések számos kategóriában

Az Audi e-tron igazi győztes típus – amit díjai és számos megnyert összehasonlító teszt is igazol, 2019-ben ugyanis az e-tron ezen összevetések több mint kétharmadát a maga javára döntötte el. Az e-tront emellett 2019-ben az „Elektromos és hibrid összkerékhajtású modellek” kategóriában az „Év összkerékhajtású autójává” („Allradauto des Jahres”) választották Németországban az AUTO BILD Allrad magazin olvasói, míg az „Arany Kormánykerék” („Goldenes Lenkrad”) szavazásán belsőégésű motoros vetélytársakkal szemben kerekedett felül a „Nagyméretű SUV-modellek” mezőnyében, az „Év cégautója 2020” („Firmenauto des Jahres 2020”) kitüntetést pedig a „Felső-/luxuskategóriájú elektromos autók” kategóriájában nyerte el.

Külföldön is rendszeresen részesül különböző díjakban az e-tron, nemrég például az Amerikai Egyesült Államokban futurisztikus belterével hódította el a „Wards 10 Legjobb Utastér” („Wards 10 Best Interiors”) kitüntetését, az Egyesült államokbeli Green Car Reports magazin értékelése szerint pedig az Audi e-tron a „Legjobb Autóvétel 2020-ban” („Best Car To Buy 2020”). Az e-tron emellett az Amerikai Egyesült Államok Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) közúti közlekedésbiztonsági intézetének töréstesztje alkalmával is meggyőzte a szakembereket, s világszerte az első elektromos autóként ismerték el „Top Safety Pick+” minősítésükkel.

Az Audi e-tron műszaki fejlesztései is kedvező fogadtatásra leltek a szakértők körében, júniusban például virtuális külső visszapillantó tükrei kifejlesztéséért a Society for Information Display” (SID) szervezet „Display Industry Award 2020” díjában részesült az Audi, amely a szakma legrangosabb elismerései közé tartozik. E technika az ügyfelek körében is népszerű, s eddig a vásárlók mintegy harmada döntött a kameraalapú külső visszapillantó tükrök mellett.

Sportback és S-változatok követik sikermodellt

Az Audi e-tron egy átfogó E-modelloffenzíva nyitánya, amelynek keretében 2025-ig mintegy húsz tisztán elektromos modell érkezik. Április óta az Audi e-tron Sportback egészíti ki az e-tron családot, a modellsorozat csúcsán pedig az e-tron és az e-tron Sportback nemrég bemutatott S-változatai állnak.

„Felvillanyozó” – high-end GT és két Q-modell a rajtvonalnál

A ma sikerei a holnap céljaira ösztönöznek – a Q4 e-tron concept tanulmánnyal a márka első kompakt E-SUV-modelljéről adott ízelítőt a 2019-es Genfi Autószalonon, a Q4 Sportback e-tron concept formájában pedig már SUV-kupéként mutatta be a vállalat e modellsorozat második tagját. Utóbbi 2021-ben kerül sorozatgyártásba, s mindkét modell az elektromos stratégia fontos sarokpillére.

Az elkövetkező év során egy további jelentős különlegességre is számíthatnak az ügyfelek: az Audi e-tron GT érkezik a négy karika jegyében. Kiemelkedő menetteljesítmények és kifejező formavilág az e-tron GT legfontosabb jellemzői, amivel a márka sportosságát hangsúlyozva az elektromos Q-modellekkel közösen írja tovább az Audi e-tron sikertörténetét.

** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

Az említett modellek üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai

(Az üzemanyag -fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a jármű választott felszereltsége függvényeként alakulnak.)

Audi e-tron 55 quattro

Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,4 – 22,4 (WLTP); 23,1 – 21,0 (NEDC)

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 26,0 – 21,9 (WLTP); 22,7-20,6 (NEDC);

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0

Hosszított, gyári építésű Toyota RAV4-et mutattak be

A Toyota gyár dolgozói szabadidejükben is autót építenek – csak egy kicsit másképp. A minőségből és a biztonságból azonban ezúttal sem engedtek.

A Toyotavárosban működő Takaoka a Toyota központi gyáregysége, amelynek két üzeme (egy tradicionális gyártósor és egy rugalmasan átszerelhető csarnok) folyamatosan árasztja magából az autókat. 1966 óta készül itt a Corolla, valamint kisebb darabszámú modellek folyamatosan változó portfoliója. Az üzem legizgalmasabb terméke mégsem a világ legnagyobb darabszámban gyártott alsó-középkategóriás típusa, hanem egy szabadidőjármű – az első, és alighanem az utolsó, ami itt készült.

A kérdéses RAV4-est a gyár dolgozói készítették szabadidejükben. Kétszázan dolgoztak a különleges projekten, amely négy hónapon át tartott, beleértve a tervezést is. A projekt a gyárvezetés és a központ teljes támogatását élvezte, ami nyilvánvalóan a szokásosnál is magasabb minőségű munkára sarkallta a résztvevőket.

Arról nem szól a fáma, hogy hány autót használtak fel ennek az egyetlen limuzinnak a gyártásához. Tekintve, hogy a központi tetőoszlopra a betoldott szakasz mindkét végén szükség volt (ez a belső képen egyértelműen látszik is), legalább kettőre tippelünk.

A RAV4 lendületes vonalvezetése szemmel láthatóan megnehezítette a tervezők dolgát, hiszen az emelkedő övvonal, a finoman ívelő tetőlemez eredeti harmóniáját csak az elemek teljes újratervezésével lehetett volna megőrizni, erre pedig sem ideje, sem pénze nem volt a lelkes stábnak. A gordiuszi csomót nyílegyenesen – azaz egy teljesen egyszerű szakasz betoldásával – vágták át, és bár az autó így úgy néz ki, mintha képszerkesztő szoftverben született volna, a kidolgozás nem hagy kívánnivalót maga után.

A végeredmény több forrás szerint is 7,9 méter hosszú, ám ez csak súlyos tévedés lehet: ehhez minimum meg kellett volna duplázniuk az alaphelyzetben 4,6 méteres autó 2,7 méteres tengelytávját, ez pedig szemmel láthatóan nem történt meg. Mégsem szenved helyhiánytól az autó. Mivel nem építettek be extra üléseket, hátul gigantikus lábtér, valamint két meglepetés: egy harsány lila, bolyhos padlószőnyeg, valamint két puff és egy dohányzóasztal (!) fogadja az utasokat (utóbbiakat az egyik alkotó nappalijából vették kölcsön a projekt idejére.) A vezetői környezet nem változott, egyedül a műszerfalat borító pepita bőrkárpit jelzi, hogy nem hétköznapi RAV4-essel van dolgunk.

A nyújtott limuzinok klasszikusan alvázas konstrukciókra épülnek, a RAV4 viszont önhordó karosszériás, ezért voltak, akikben kétely merült fel a végeredmény biztonságával kapcsolatban. Noha az autó soha nem kerül sorozatgyártásba, végsebességét pedig a biztonság kedvéért 80 km/órában korlátozták, egy Toyotának akkor is masszívnak kell lennie, ha senki nem fogja használni. Mivel a törésteszt szóba sem jöhetett, a mérnökök rögtönöztek: a limuzinnal beálltak egy teherliftbe, amit felhúztak a magasba, majd elengedtek. Az autó váza nem roppant meg, ami annál is lenyűgözőbb, mivel a teljes átépítés csupán egy mázsával növelte a RAV4 tömegét.

A nyújtott RAV4 a hírek szerint a gyárban marad, a dolgozók dicsőségére. Elképzelhető azonban, hogy később átkerül a Toyota központi múzeumába, mivel tökéletesen szemlélteti, mire lehet képes egy vállalat, ha a dolgozók és a vezetők képesek egymást támogatva mindent megtenni ugyanazért a közös célért.

Az építésről és az első megtett méterekről az alábbi videóban többet is megtudhat.

Megkezdődött az új Volkswagen e-Crafter gyártása Wrześniában

Megkezdődött az e-Crafter gyártása a września-i Volkswagen Haszongépjárművek üzemében. Közel két évvel a márka hannoveri fő üzemével való közös gyártás után a lengyel üzem most átveszi a Crafter összes verziójának gyártását.

Dietmar Mnich, a Volkswagen Poznań igazgatóságának elnöke: „A września-i gyár a világ egyik legmodernebb autógyára. Az üzem 2016-ban történt megnyitása óta folyamatosan fejlesztettük szakterületeinket. Mind a września-i üzem, mind a mostantól minden változatában itt gyártott Crafter fontos építőelemei a Volkswagen Poznań és a Volkswagen Haszonjárművek márka számára.”

Az elektromos Crafter gyártási helyének kiválasztását kommentálva az Om NSZZ Solidarność szakszervezet elnöke, Piotr Olbryś azt mondta: „Mint a munkavállalók képviselői hihetetlenül büszkék vagyunk. Az a tény, hogy az e-Crafter-t a września-i gyárban gyártják, kétségkívül sikert jelent a Volkswagen Poznań teljes csapatának. Ez a projekt nagyobb biztonságot nyújt a munkahelyek számára, és biztosítja a jövőben az üzem kapacitásának magas szintű kihasználását. Örülünk annak is, hogy a csapat megszerezte a szükséges know-how-t, és ismét lehetősége van kibővíteni tudását.”

Az e-Crafter ideális megoldás a városi logisztikai szállításokhoz. Hatótávolsága és akkumulátor-kapacitása ideálissá teszi a napi használat során az úgynevezett utolsó kilométeres szállításokhoz. Ugyanakkor az e-Crafter hatalmas előnyökkel jár a környezet számára: nulla kibocsátással rendelkezik, nincs kipufogógáz és az elektromos meghajtórendszere rendkívül csendes. Ez közvetlen, pozitív hatással van a városlakók életkörülményeire, és ezenkívül kellemesebbé teszi a járművezetők munkáját.

Stefanie Hegels üzemvezető: „Nagy siker jelent, hogy az e-Crafter gyártását teljesen egészében az üzemünkben végezzük. Tavaly tavasszal az első MAN eTGE járművek gurultak le itt a gyártósorról. A termelés elindításához ennek megfelelően adaptáltuk a gyártósorokat és átfogó képzésben részesítettük alkalmazottainkat. A feladat most az, hogy mindkét járművet nagy számban állítsák elő Września-ban.”

Kiegészítő képzés a csapat számára

Az elektromos járművek gyártásához az alkalmazottaknak megfelelő szaktudással kell rendelkezniük, és Lengyelországban speciális engedélyekre van szükség az 1 kilovolt feszültségű elektromos rendszereken való munkavégzéshez. Az elmúlt három évben a Volkswagen Poznań több mint 2000 képzést tartott, amelyek felkészítették a csapatot az új munkafolyamatok minden lépésére.

A képesítési folyamat több szakaszból áll: felhívja a figyelmet a munkahelyi biztonságra és a biztonsági szabályokra, valamint általános és speciális képzéseket nyújt a villamossági szerelők számára. A gyártó személyzetének képzéseit a Volkswagen Poznań saját képzési központjában, Swarzędzben tartották.

A września-i üzem 100% -ban zöld energiával üzemel

A Volkswagen Poznań szigorúan végrehajtja a Volkswagen Csoport goTOzero stratégiájának környezetvédelmi céljait. A Volkswagen Poznań 2050-ig CO2 semleges vállalattá válik. A többi lengyel üzemhez hasonlóan a września-i üzem 2019 óta megújuló energiaforrásokból kap energiát. Ennek a döntésnek köszönhetően a keletkező CO2 -kibocsátás csaknem 80% -kal csökkent. A járműgyártáshoz szükséges energiát Lengyelország szél- és vízerőművei termelik.

Formája és teljesítménye mellett az új 2 literes Toyota Supra ára is csábítónak tűnhet

A tavaly 17 év után feltámasztott sportautólegenda Toyota GR Supra mostantól egy kisebb vadonatúj 2,0 literes motorral is megrendelhető, az alig több, mint 17 milliós induló ár pedig alaposan felkavarhatja az állóvizet a sportautó szegmensben. A GR Supra sportautós értékeit a 2.0 literes motor is maradéktalan, letisztult formában őrzi meg, miközben a kisebb, könnyebb erőforrás még menetdinamikai előnyöket eredményez: akár 100 kilogrammal csekélyebb menetkész tömegnek köszönhetően az autó még agilisabb lett.

A Toyota GR Supra említésre méltó piaci eredményeket ért el az értékesítés első évében, megerősítve a modell pozícióját, mint a vezetés örömére tervezett és fejlesztett sportautó fogalmának végletekig letisztult megtestesülése. A TOYOTA GAZOO Racing első globális modelljeként kifejlesztett GR Supra a Toyota sportautók hagyományaiból építkezve vadonatúj távlatok felé tör a vezethetőség és a menetdinamika terén. A modell európai kínálatában az eddigi 3,0 literes, soros hathengeres turbómotor mellett most megjelenik egy új 2,0 literes, soros négyhengeres turbómotor. A GR Supra az új 2,0 literes motor révén szélesebb rétegeket lesz képes megszólítani, ráadásul mivel a motorblokk könnyebb és kisebb, mint a 3,0 literes egység, kedvezőbb tehetetlenségi jellemzőkkel és kiegyensúlyozottabb futóművel ruházza fel a sportautót, s ez még pontosabb és kezesebb vezethetőséget eredményez. Ami a tömeget illeti, a GR Supra 2.0 belépő kivitele 200 kilogrammal nyom kevesebbet, mint a vele azonos, 3,0 literes verzió. Ez a tömegcsökkentés még tovább erősíti az autó menetdinamikai képességeit. A rövidebb motorblokknak köszönhetően annak tömege közelebb került a jármű tömegközéppontjához. Ez ideális tömegeloszlást eredményezett a két tengely között, és javította a modell tehetetlenségi jellemzőit. Noha a motorteljesítmény szerényebb – 258 LE / 190 kW –, az erőforrás erőkifejtését élvezetessé teszi a széles fordulatszám-tartományban elérhető, tekintélyes 400 Nm forgatónyomaték, amely gyorsan kapcsoló, nyolcfokozatú ZF automata sebességváltón keresztül jut el a hajtott kerekekre. A GR Supra rajtautomatikájának köszönhetően az autó álló helyzetből mindössze 5,2 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet. Az elektronikusan korlátozott végsebesség ugyanúgy 250 km/óra, mint a 3,0 literes modellnél. A Toyota GR Supra gyártása már megkezdődött, a model 17.050.000 Forintos induló ártól már idehaza is megrendelhető, az első hazai ügyfelek ősszel vehetik át autójukat.

GR Supra: telivér sportkocsi

A Toyota GR Supra maga a letisztult sportautó, orrmotoros/hátsókerékhajtású hajtáslánccal, kompakt, kétüléses kialakítással és az optimális vezethetőséghez szükséges „aranymetszést” eredményező méretekkel. Tetsuya Tada főmérnök a korábbi Toyota Supra generációk és az eredeti 2000GT sportautó nyomdokain haladva megőrizte a klasszikus elrendezést: az orrban elhelyezett motor a hátsó kereket hajtja. A Toyota GR Supra vezető formatervezője, Nobuo Nakamura egyszerűen határozta meg a feladatot munkatársai számára, hogy kötetlenül és eredeti formában valósíthassák meg a letisztult, egyedi sportautóról alkotott elképzeléseiket. A kulcskifejezés, amit használt, a „sűrített extremitás” volt. A fogalom közvetlenül a jármű fizikai felépítésére utal. Ez három alapvető elemből áll: egyrészt ott a rövid tengelytáv, a nagy kerekek és a széles nyomtáv kombinációja; másrészt a testre szabott, kétszemélyes utastér; harmadrészt a kompakt karosszériához társuló, elnyújtott motortér, amely kihangsúlyozza az orrmotor és a hátsókerékhajtás párosát. A Toyota GR Supra végső dizájnjában – a nagy átmérőjű abroncsok, a rövid tengelytáv és a karosszériahossz arányaiban – egyértelműen nyilvánul meg a ‘sűrített’ formai tematika. Ami az ‘extremitást’ illeti, az a jármű széles kiállásában: a feszesre szabott utastérben és a fokozott manőverezhetőséget és stabilitást eredményező, nagy nyomtávban ölt testet. A 2,0 literes GR Supra csupán két külső formai jegyében tér el a 3,0 literes modelltől: az egyik a 18 colos keréktárcsák, a másik a kipufogórendszer 90 mm-es átmérőjű, fényes króm végcsöve (a nagyobb teljesítményű modell 100 mm-es, csiszolt nemesacél végcsövet kapott.) Az utastérben a hagyományos sportautós elemeket ultramodern funkcionalitással kombináló környezet várja a vezetőt. Az együléses versenyautók kezelőfelületének elrendezését követő kialakítás célja, hogy a felhasználó maximálisan a vezetésre tudjon koncentrálni. A mélyen húzódó, keskeny, vízszintes műszerfal a legcsekélyebb mértékben sem akadályozza az előre tekintést, így a vezető pontosan irányíthatja járművét nagysebességű manőverezés során, míg az elsődleges kezelőszerveket egymáshoz közel helyezték el, így gyorsan és könnyen működtethetők. A műszerfal, a középkonzol és az ajtókárpit harmonikus, egybefüggő kialakítása erőteljes, egységes hatást kelt. A GR Supra üléseinek kialakítását a motorsportból nyert tapasztalatok segítették, így azok minden helyzetben kényelmesek, mégis kiváló megtámasztást biztosítanak, különösen a versenypályán. Az ülőlapon és a háttámlán egyaránt határozott oldalsó párnázat tartja szorosan a testet, a fejtámasz integrált kialakítású. A sportos vezetés hívei a teljesítmény, a dinamizmus és a pontos vezethetőség felemelő kombinációjának örvendhetnek, köszönhetően a rövid tengelytáv, a széles nyomtáv, a csekély tömeg, a mély tömegközéppont és a rendkívül merev karosszéria kombinációjának. Hogy megbizonyosodjon arról, a modell maradéktalanul képes beváltani ígéretét, a Toyota elnöke, Akio Toyoda mesterpilótai minőségében személyesen tette próbára és hagyta jóvá azt a Nürburgringen. A TOYOTA GAZOO Racing kulcsszerepet játszott az új sportautó menetteljesítményeinek tökéletesítésében. A vezethetőséget Németországban, a legendás nürburgringi Nordschleifén és a környező közutakon hangolták a lehető legdinamikusabbra, legstabilabbra és legélvezetesebbre. A fejlesztési programot a világ számos pontján végzett, közúti tesztek egészítették ki.

Meggyőző árazással indul az új Toyota GR Yaris Magyarországon

A vadonatúj Toyota GR Yarisról valóban nem túlzás azt állítani, hogy a Rally Világbajnokság tüzében kovácsolták: a vérbeli, 260 lóerős, négykerekes sportautóban sűrűsödik össze a WRC-be 17 év kihagyás után visszatérő, azóta pedig már egy konstruktőri és egy egyéni világbajnoki címet is behúzó, és az idei szezonban is élen álló Toyota elmúlt éveinek valamennyi tapasztalata, ráadásul ez a modell szolgál majd az autógyártó új WRC versenyautójának homologizációs alapjául is.

Éppen ezért az immár Magyarországon is rendelhető sportautó 11.650.000 Forintos induló ára kifejezetten meggyőzőnek számít, különösen az elképesztően gazdag alapfelszereltség ismeretében. A sportautóhoz a Toyta ráadásul vadonatúj 1,6 literes, háromhengeres 260 lóerős turbómotort fejlesztett, így a különleges, áramvonalas és könnyű karosszériának köszönhetően elképesztően jó, 4,9 kg/lóerő tömeg/teljesítmény arányt értek el, ami szintén külön a GR Yarishoz fejlesztett kis tömegű GR-FOUR összkerékhajtással kombinálva kiemelkedő menettulajdonságokat tesz lehetővé.

A Tommi Mäkinen Racinggel (ami szintén nem rossz ajánlólevél) együttműködésben készülő vadonatúj GR Yaris a GR Supra után a Toyota második globális GR modellje, egy vérbeli sportautó, amely a díjnyertes Toyota csapat Rally Világbajnokságon (WRC) szerzett tapasztalatai alapján készült, így a motorsport-technológia és az ott alkalmazott megoldások most átkerülnek a sorozatgyártású autókba is. Ez egybecseng a TOYOTA GAZOO Racing mottójával, mely szerint egyre jobb és egyre élvezetesebben vezethető autókat kell készíteni. A Yaris modellsorozat csúcsára pozícionált GR modell a TOYOTA GAZOO Racing és WRC partnere, a Tommi Mäkinen Racing autótervezési tapasztalatai alapján született, és az autó – homologizációs modellként – a következő Yaris WRC versenygép alapjául is szolgál. Az új modell minden szempontból képes arra, hogy tulajdonosa sikerrel vegyen részt regionális rallyversenyeken. 

A Toyota a 2020-as Tokiói Autószalonon mutatta be a GR Yarist, ahol a GAZOO Racing elnöke, Shigeki Tomoyama a következőket mondta: „A TOYOTA GAZOO Racing elkötelezetten dolgozik, hogy továbbfejlessze autóit és munkatársait, mégpedig azzal a céllal, hogy világszínvonalú sorozatgyártású sportkocsikat készítsen. Míg az új GR Supra pályaversenyzésre fejlesztett sportkocsi, addig a GR Yarist rallyversenyeken történő részvételre tervezték, és erre már rengeteg rajongónk várt.”

Az autó minden szempontból teljesítmény-központú: vadonatúj platform és motor, új futómű, kis tömegű konstrukció, áramvonalas kialakítás és vadonatúj GR-FOUR állandó összkerékhajtás jellemzik. Nagy teljesítményével és alacsony tömegével ennek a gépnek mindene adott a sikerhez – akárcsak ahhoz, hogy sportos utcai kompakt ferdehátúként lélegzetelállító teljesítményt nyújtson.

Büszke örökség

Az új GR Yaris az 1999-es Celica GT-FOUR óta a Toyota első igazi összkerékhajtású sportkocsija, és az első WRC homologizációs modell. Két generációjának három modelljével a Celica GT-FOUR a Toyota legsikeresebb WRC-autója volt a rally aranykorában. Ez a modell 30 győzelmet, négy egyéni és két gyártói világbajnoki címet szerzett a Toyotának. Neves elődjére és annak hajtásrendszerére való hivatkozásként a GR Yaris csomagtérajtaját GR-FOUR logóval díszítették. A GR Yaris homologizációs modellként alapul szolgál majd ahhoz az új versenyautóhoz, mellyel a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team rajthoz áll a Rally Világbajnokságon (WRC). A Toyota 2017-től indul újra a világbajnokságon, s azóta 2018-ban csapat világbajnoki, 2019-ben pedig Ott Tänakkal egyéni világbajnoki címet is szerzett.

Prioritások a fejlesztés során

A Tommi Mäkinen Racing tapasztalt mérnökei és fejlesztői az aerodinamika és a súlyelosztás tökéletesítésére, illetve a könnyű szerkezetre összpontosítottak. Ez a három tulajdonság létfontosságú a lehető legjobb menetteljesítmények és vezethetőség eléréséhez. Az alacsonyabb tetővonalnak köszönhetően az autó jobban hasítja a levegőt; az új 1,6 literes turbómotor hátrébb helyezésével és az akkumulátor csomagtartóba telepítésével pedig jobb lett az autó balansza. Ez jobb vezethetőségben, stabilitásban, és engedelmesebb viselkedésben mutatkozik meg.A háromajtós felépítmény könnyű anyagokból, például szénszálas polimerből és alumíniumból készült elemeket is tartalmaz, így a tömeg/teljesítmény arány lenyűgöző. A platformnak köszönhetően a hátsó tengelytáv szélesebb lehet, ami helyet ad az új kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek. Az oldalsó szerkezeti elemeket is megerősítették, így lehetővé válik a futómű teljes potenciáljának kihasználása. Annak érdekében, hogy az elmélet a gyakorlatban is működjön, a fejlesztés során a GR Yarist professzionális pálya- és rallyversenyzők tesztel.

Különleges felépítés

Habár az új GR Yaris a vadonatúj Yaris-sorozat csúcsmodellje, a háromajtós karosszéria tetővonala 91 milliméterrel alacsonyabb, ami kupészerű sziluettet kölcsönöz az autónak, és ezt a benyomást tovább erősítik a keret nélküli ajtók. Elölről nézve a látványos hűtőrács és a levegőbeömlők mutatják az autó GR státuszát, míg hátul széles a nyomtáv, és az izmos sárvédők alatt 18 colos könnyűfém keréktárcsák terpesztenek.

Vadonatúj 1,6 literes turbómotor

A GR Yaris vadonatúj turbómotorja háromhengeres, és teljesítményét a motorsportból átvett technológiákkal maximalizálták. Így például multijet olajbefecskendezéssel hűtik a dugattyúkat, a kipufogószelepek nagy átmérőjűek, és a szívócső részben gépi megmunkálású. Hengerűrtartalma 1618 cm3, legnagyobb teljesítménye 261 DIN lóerő (192 kW), nyomatéka pedig 360 Nm. A könnyű és kompakt DOHC 12 szelepes erőforrást egyszeres megfúvású, golyóscsapágyas turbó tölti, és hatfokozatú, nagy nyomaték átvitelére tervezett sebességváltó kapcsolódik hozzá.

Elképesztő tömeg/teljesítmény arány

A GR Yaris fejlesztésénél a jó menetteljesítmények elérése érdekében kulcsfontosságú cél volt a jó tömeg/teljesítmény arány. A karosszéria túlnyomórészt könnyű anyagokból, például egy új szénszálas polimerből készült; ebből állították elő kompressziós formázással a tetőt. A motorháztetőhöz, az ajtókhoz és a csomagtérajtóhoz alumíniumot használtak. Ennek eredményeképpen a GR Yaris teljesítménye a C kategóriás ferdehátúakéval egyezik, de tömege csupán egy B kategóriás ferdehátúé (menetkész tömeg: 1280 kg), vagyis tömeg/teljesítmény aránya mindössze 4,9 kg/DIN lóerő. Így a gyorsulás 0-ról 100 km/órára alig 5,5 másodperc, és az elektronikusan leszabályzott végsebesség 230 km/óra. 

GR-FOUR: új összkerékhajtás rendszer

A GR Yaris teljesítményét az új GR-FOUR összkerékhajtás viszi az útra. Ezt a rendszert úgy tervezték, hogy mind a négy kerékre optimális hajtóerőt juttasson, miközben egyszerű és könnyű is. Az első és a hátsó tengely közt egy nagy érzékenységű tengelykapcsoló osztja el a nyomatékot. Extraként, a versenypálya csomag (részletek lejjebb) részeként két Torsen önzáró differenciál is rendelhető, melyek a bal és jobb oldali kerekek közti nyomatékeloszlást szabályozva segítik az autó irányítását. Az ötletes rendszer kissé eltérő áttételeket használ az első és a hátsó tengelyhez. Elvileg lehetővé teszi, hogy az első/hátsó nyomatékeloszlás 100:0 (teljes elsőkerékhajtás), vagy 0:100 (teljes hátsókerék-hajtás) legyen. Ez a rugalmasság előnyt jelent más – kettős tengelykapcsolós, vagy állandó hajtást biztosító központi differenciálos – összkerékhajtás rendszerekkel szemben, ráadásul a GR FOUR rendszer lényegesen könnyebb is ezeknél. A vezetőnek egy módozatválasztó kapcsoló segítségével lehetősége van ízlése és a menetkörülmények szerint beállítani az összkerékhajtást. Normál módban az alap első/hátsó nyomatékeloszlás 60:40. Sport módban az egyensúly hátra tolódik, és 30:70 arányú lesz a nyomatékeloszlás. Ez élvezetes vezethetőséget tesz lehetővé kanyargós utakon és versenypályán. Versenypálya üzemmódban 50:50 arányú az eloszlás, ami ideális a versenypályák kiélezett helyzeteiben, illetve a speciál szakaszokon. A nyomatékelosztás minden üzemmódban automatikusan alkalmazkodik a vezető és a jármű viselkedéséhez, illetve a pálya állapotához.

Speciális padlólemez és futómű

A GR Yaris a típus számára kifejlesztett speciális platformon alapul, melyet az új, 2020-as Yarishoz tervezett GA-B platform első, és a GA-C platform hátsó részének felhasználásával alakítottak ki. Ez a megoldás lehetővé teszi az újfajta futómű-kialakítást és a GR-FOUR összkerékhajtás használatát. A speciális padlólemez nagy mértékben hozzájárul az autó kitűnő stabilitásához és vezethetőségéhez. Az új Yaris csatolt lengőkaros hátsó futóműve helyett a GR Yarisban kettős keresztlengőkaros rendszer található, melynek minden elemét a nagy igénybevételre optimalizálták. Elöl MacPherson rugóstagokat használnak.

Nagy teljesítményű fékrendszer

A nagy teljesítményű fékrendszer 356 mm átmérőjű, hornyolt féktárcsáit és négydugattyús féknyergeit úgy tervezték, hogy megfeleljenek a nagy sebességű pályaautózásnál és a speciál szakaszokon fellépő kemény igénybevételnek, valamint magas színvonalú hőtűrő képességük legyen.

Versenypálya csomag

A vásárlók extraként versenypálya csomaggal is kérhetik a GR Yarist. A csomag a következőket tartalmazza: önzáró Torsen differenciálmű az első és a hátsó tengelyen, tuningolt futómű és 18 colos kovácsolt keréktárcsák Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18 gumikkal. 

Új GR gyártóközpont Motomachiban

A GR Yaris kifogástalan minősége érdekében a Motomachi üzemben külön gyártósort alakítottak ki a GR sportkocsik összeszerelésére. A hagyományos futószalagos rendszer helyett a karosszériakészítő és az összeszerelő sor különálló cellákból áll, melyeket automatikusan vezérelt járművek kapcsolnak össze. A gyártás során minden autó elkészítése nagyszámú manuális folyamatot igényel, amelyekhez a Toyota tapasztalt szakemberekből álló csapatot alkalmaz. A gyártósor kialakítása és a gondosan kiválasztott munkatársak képességei kivételes pontosságú összeszerelést tesznek lehetővé a nagy merevségű karosszériákon. Ez a pontosság hagyományos gyártósorokon nem lehetne elérhető. Ezekkel az új gyártási módszerekkel a GR üzem képes különböző típusú termékek kis sorozatszámú termelésére – úgy, hogy a produktivitást illetően nem kell kompromisszumot kötni.

TOYOTA GR YARIS MŰSZAKI ADATOK
MOTOR 
TípusSoros háromhengeres
SzelepvezérlésDOHC 12 szelep, VVTi
Üzemanyag-ellátó rendszerdirekt és indirekt befecskendezés
FeltöltésTurbó
Lökettérfogat (cm3)1 618
Furat x löket (mm)87.5 X 89.7
Sűrítési arány (:1)10.5 : 1
Max. teljesítmény (DIN LE/ kW @ ford.)261/192
Max. forgatónyomaték  (Nm @ ford.)360
Emissziós besorolásEuro 6d Temp
ERŐÁTVITELGR-FOUR 4WD rendszer
Típus6 fokozatú manuális
TELJESÍTMÉNY 
Teljesítmény/tömeg arány (kg/kW – kg/DIN LE)6.7 – 4.9
Végsebesség (km/óra)230 (elektronikusan határolt)
FUTÓMŰ 
Első felfüggesztésMcPherson 
Hátsó felfüggesztésKettős keresztlengőkaros
KormányműFogasléces, elektromos rásegítéssel
Legkisebb fordulókör (m)10,8
Fékek 
Elöl (átmérő mm)Hűtött tárcsák (356) 
4 dugattyús fix féknyereg
Hátul (átmérő mm)Hűtött tárcsák (297)
2 dugattyús fix féknyereg
GumiabroncsokDunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s
– méret225/40 R 18
 KÜLSŐ MÉRETEK (mm) 
Teljes hosszúság3 995
Teljes szélesség1 805
Teljes magasság1 460
Tengelytávolság2 558
Nyomtáv elöl1 530
Nyomtáv hátul1 560
TÖMEG (kg) 
Saját tömeg (vezető nélkül)1 280

Letaglózó megjelenéssel, exkluzív kisugárzással érkezik a BMW X7 Dark Shadow különkiadás

A luxusszegmens első Sports Activity Vehicle modelljének különkiadása a BMW Individual egyedülálló, kivételesen magas minőségű stílusjegyeivel és felszereltségi opcióival felvértezve, mintegy félezer példányban gurul le a bajor prémiummárka spartanburgi gyártósoráról, miközben a BMW Individual speciális karosszériafényezési árnyalatai augusztustól most először a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 számára is elérhetővé válnak.

A vezetés luxus színvonalú élménye a BMW X7 modellben új értelmet nyer. A luxusszegmens első Sports Activity Vehicle (SAV) modellje a magával ragadó kiállást a hatalmas utastér által kínált fejedelmi kényelemmel és a bajor prémiummárka által fémjelzett sportossággal ötvözi. A BMW X modellcsalád legnagyobb tagjának letaglózó megjelenése és exkluzív kisugárzása most minden korábbinál koncentráltabb formában ölt testet: a BMW Individual egyedülálló stílusjegyeinek és felszereltségi opcióinak köszönhetően a Dark Shadow különkiadás tovább nyomatékosítja a BMW X7 sportosságát és luxus atmoszféráját. Az újdonság leglátványosabb stílusjegye a BMW Individual speciális, Frozen Arctic Grey metál karosszériafényezési árnyalata. E rendkívül magas minőségű, összetett fényezést most először viszik fel a készítők BMW X modellre. A BMW Individual különleges karosszériafényezési árnyalatának további változatai a BMW X7 Dark Shadow különkiadás piaci premierjétől kezdve a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 opcionális extrafelszereltségei között is megjelennek.

A karosszéria és az utastér gondosan összeválogatott stílusjegyei és funkciói igazi gyűjtői darabbá emelik a BMW X7 modellt. A Dark Shadow különkiadás a bajor prémiumgyártó egyesült államokbeli, Spartanburgben működő üzemében lát napvilágot idén augusztustól, mintegy 500 példányban. A különkiadást a világ minden táján megrendelhetik a BMW ügyfelei, a BMW X7 bármelyik hajtáslánc-változatával.

A BMW X7 Dark Shadow különkiadás lélegzetelállító karosszériafényezését a BMW Individual magafényű Shadow Line külső felszereltségi csomag kibővített tételei egészítik ki: a kétoldali ablaksáv keretei, a B- és a C-oszlopok takaróelemei, valamint a külső visszapillantó-házak mellett a vese alakú hűtőrács kerete és lamellái, az Air Breathers légkivezető nyílások és a kipufogórendszer végei is fekete króm színben ragyognak, elegáns kontrasztot adva a csillogóan matt karosszériafényezésnek, a BMW Individual magasfényű Shadow Line tetősíneknek és a hővédő üvegezésnek. A legnagyobb SAV modell lendületes karakterét az M Sport csomag aerodinamikailag optimalizált karosszéria-kiegészítői fokozzák tovább, amelyek a különkiadás felszereltségi tételeinek egyaránt részei. A BMW X7 Dark Shadow különkiadás exkluzív elemei közé tartoznak még az eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelt, 22” méretű, V-küllődizájnú, Jet Black matt árnyalatú BMW M könnyűfém keréktárcsák is, az erőforrás magabiztos teljesítményét pedig BMW M sport kipufogórendszer szólaltatja meg.

A hat- vagy hétüléses változatban is elérhető különkiadás utasterét a sportosság és a luxus letaglózó harmóniája járja át. A vezető és első utasa memória funkcióval dolgozó, elektromosan állítható komfortülésekben élheti át a luxus SAV modell páratlan adottságait, miközben a BMW M bőrkormány és a BMW Individual rendhagyó felszereltségi tételei – amelyeket kifejezetten a BMW X7 Dark Shadow különkiadáshoz terveztek meg a készítők – a lehető legmagasabb szintű exkluzivitást képviselik. Ilyen többek között a speciális, Night Blue / Black kéttónusú változatban elérhető, kontraszt-varrásokkal ellátott BMW Individual teljes Merino bőrkárpitozás és a Night Blue árnyalatú, Alcantara borítású BMW Individual tetőkárpit is. A műszerfal felső részét és az ajtók kartámaszait Night Blue árnyalatú Nappa bőr borítja, a műszerfal alsó felén és az első ülések háttámláin pedig Black színű Merino bőr húzódik. A különkiadás utasterének magával ragadó atmoszféráját alumínium betétekkel kiegészített BMW Individual Fineline Black dekorbetétek, míg a középkonzol egyedi kialakítását Piano Black árnyalatú BMW Individual dekorbetétek hangsúlyozzák, utóbbiak a különkiadás egyedi emblémájával.

A BMW X7 Dark Shadow különkiadás számára kikevert exkluzív, Frozen Arctic Grey metál karosszériafényezési árnyalat mellett idén augusztustól a Spartanburgben készülő BMW X5, BMW X6 és BMW X7 modellek opcionális extrafelszereltségi palettájára a BMW Individual speciális karosszériafényezési árnyalatai is felkerülnek. Ez azt jelenti, hogy a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 a rendkívül magas minőségű Urban Green és Grigio Telesto metál karosszériafényezési árnyalatokban is megrendelhetővé válik.

Jelenleg a Ford az elsőszámú haszongépjármű-márka Európában

Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke félévértékelő tájékoztatóján kiemelte: “Bár a COVID19 helyzet komoly nehézséget okozott az európai autógyártásban a második negyedévben, az új Ford Puma és Kuga eladásai remekül indultak, és a hibrid változatok az értékesítés több mint 50 százalékát teszik ki. A 3. negyedévben tovább erősítjük a Ford elektromos kínálatát a Fiesta és Focus EcoBoost Hybrid modellekkel.”

A Ford 168.651 (-51,4%) járművet értékesített a 2. negyedévben 20 hagyományos európai piacán*, ami 7,1% piaci részesedést jelent

Az év első felében továbbra is a Ford az 1. számú európai haszongépjármű-márka, és a 2. negyedévben 13,8%-ra növelte piaci részesedését 20 hagyományos európai piacán

A márkakereskedések most Európa-szerte kinyitottak, és az iparág hónapról hónapra erősödik: májusról júniusra 78% volt a növekedés. Ugyanebben az időszakban a Ford növekedése 95% volt, felülmúlva ezzel az iparág átlagértékét

A Ford 59.521 (-40,0%) haszongépjárművet értékesített a negyedévben; a flottaértékesítések magas aránya miatt ezt az üzletágat kevésbé érintette a koronavírus-járvány

A Ford 109.129 (-56,0%) személyautót értékesített a 2. negyedévben

30.668 darabbal a Ford Focus volt a legnépszerűbb Ford-modell a negyedévben, amit a Fiesta (26.015) és a Transit/Tourneo Custom (25.428) követett

Az új Kuga PHEV erősen indított: jelenleg a teljes értékesítés 51,1%-át ez a változat teszi ki. Júniusban a Kuga volt Dánia legnagyobb darabszámban eladott autója

45.891 eladott autóval Németország volt a Ford legerősebb piaca a 2. negyedévben

A Ford továbbra is az Egyesült Királyság legnépszerűbb márkája, mind a haszongépjármű-vek, mind a személyautók tekintetében. Júniusban a Transit volt a brit piac legkeresettebb járműve

Újdonságok

Remek kezdés: 13.080 Ford Kuga kelt el a 2. negyedévben. A vadonatúj Kuga PHEV az eladások 51,1%át tette ki, ami világosan jelzi, hogy a piac jól fogadja az elektromos hajtásláncú autókat.

Az elmúlt negyedévben a Focus volt a legkelendőbb Ford. A modell már az új, kifinomult 48 voltos mild hibrid hajtással is kapható, amivel az újFocus 1.0 EcoBoost Hybrid 17 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt.

Már kaphatók a Transit és a Tourneo új, rossz utakra is alkalmas Trail és Active változatai. A Transit Custom Trail mechanikus részlegesen önzáró differenciálja hatásosan javítja a tapadást a kemény munkaterületeken.

Augusztus 5-én újra rajthoz áll és újabb győzelmekre készül az ABB FIA FORMULA-E-bajnokságon a pilóták és a konstruktőrök versenyében egyaránt címvédő DS TECHEETAH

A Formula-E bajnokság 6. idényét félbe vágó kényszerpihenő után 2020. augusztus 5-én újra rajthoz áll a DS Automobiles és partnere, a TECHEETAH. A Berlinben megrendezésre kerülő 6 zárt kapus futammal (augusztus 5-6., 8-9. és 12-13.) zárul a járványt súlyosan megszenvedő bajnokság. A két DS E-TENSE FE20 volánjánál a 2018/2019-es bajnokság győztesét, a kétszeres címvédő Jean-Eric Vergne-t és a pilóták versenyét vezető Antonio Felix Da Costát üdvözölhetjük. A konstruktőrök versenyében is élen álló DS TECHEETAH csapatának eltökélt szándéka, hogy a szezonzáró versenyeken újabb győzelmeket arasson. 

A koronavírus-járvány miatt kialakult zavaros helyzet ellenére a versenyzők és a csapatok több mint három hónapja aktívan készülnek a bajnokság folytatására.

Az utóbbi néhány hétben a csapat mérnökei elsősorban a DS E-TENSE FE20 fedélzeti rendszereinek az optimalizálására összpontosítottak, de a versenystratégia kidolgozásában is szerepet kaptak, mely ismét kulcsfontosságú lesz az egyéni és a csapatverseny megnyerése szempontjából. A kijárási korlátozások megszüntetése óta pedig a versenyzők is folyamatosan edzenek a versenyszimulátorokon.

A csapat amellett, hogy teljes erőbedobással készül az idényzáró versenyekre, a jövőről sem feledkezik meg, és már megkezdte a vadonatúj hajtáslánc tesztelését, melynek jóváhagyása a következő szezonra várható. 

Xavier Mestelan-Pinon, a DS Performance igazgatója: „Különleges légkörben, szigorú egészségügyi protokoll mellett folytatjuk a versenyzést, de változatlanul arra törekszünk, hogy további bajnoki címeket szerezzünk. A csapat fantasztikus munkát végzett, és mindent meg fogunk tenni azért, hogy a DS ismét beírja magát a Formula-E bajnokság történetébe.”

Jean-Eric Vergne, a DS TECHEETAH pilótája és DS-nagykövet: „Egy kicsit zűrös ez az idényzárás, de már nagyon várom, hogy újra versenyezhessek. Nagyon oda fogunk figyelni, hogy ne hibázzunk, mert még sok pontot lehet szerezni. Mindenesetre minden adott a sikeres versenyzéshez és a további győzelmekhez.”

Antonio Felix Da Costa, a DS TECHEETAH pilótája: „Nagyon örülök, hogy végre újra versenyezhetek. Nagyon furcsa időszakot élünk át az egész világon, de jó visszatérni a versenyzéshez. Vezető pozícióból folytatjuk a bajnokságot, de nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a szezon fele még hátravan, és mindössze 6 napig fog tartani. De tökéletesen felkészültünk, és a megfelelő lelkiállapotban érkezünk Berlinbe ahhoz, hogy nyerni tudjunk.”

A Ford Performance és az RTR tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E 1400 prototípusa új dimenziót nyit a versenyzésben és a driftelésben

1400 lóerős csúcsteljesítmény – és mindez villanymotorral.

Küldetés teljesítve: a Ford bemutatja a Mustang Mach-E 1400 tisztán elektromos hajtású aszfaltrakétát, ami bebizonyítja, micsoda teljesítmény hozható ki egy autóból, egyetlen csepp benzin elégetése nélkül. A szintén elektromos hajtású Mustang Cobra Jet 1400 nyomdokaiban járva az 1400 (1419) lóerős, egyedi gyártású Mustang Mach-E prototípust hét elektromotor hajtja, és hihetetlen leszorító erőt termel, így kiválóan alkalmas arra, hogy a rajtvonalhoz álljon akár egy versenypályán, egy gyorsulási versenyen vagy egy gymkhana-bemutatón, megmutatva, mire képes az elektromos hajtás. 

Az RTR közreműködésével egy Mustang Mach-E GT alapjaira felépített prototípus csúcsteljesítményét 1400 lóerőben határozták meg (1419 LE). A futómű és a hajtáslánc összehangolásához számtalan különleges beállításra volt szükség, hiszen olyan autóról van szó, ami minden más járműnél többre képes.

“Remek alkalom ez arra, hogy új szintre emeljük az elektromos technológiát, tapasztalatokat szerezzünk, majd mindezt beépítsük kínálatunkba” – vélekedett Ron Heiser, a Mustang Mach-E programvezető mérnöke. “Mint minden korábbi Mustang, a Mustang Mach-E is élvezetesen vezethető autó, de a Mustang Mach-E 1400 totális őrület – és mindez a Ford Performance és az RTR kemény munkájának köszönhető.”

A Mustang Mach-E 1400 megszületéséhez 10.000 órányi együttműködésre volt szükség a Ford Performance és az RTR szakemberei között; ennyi munka árán sikerült áthidalni azt a szakadékot, ami az elektromos autók képességeit elválasztja a vásárlók elvárásaitól.

“Egy ilyen gépet vezetve mindent újragondol az ember, amit eddig a teljesítményről és a forgatónyomatékról hitt” – mesélte a motorsport-bajnok Vaughn Gittin Jr, az RTR Vehicles alapítója. “Az élmény semmihez sem fogható… talán csak egy brutális hullámvasúthoz tudnám hasonlítani.”

A Mustang Mach-E 1400 megformálóit nem kötötték szabályok. A Ford és az RTR dizájnerei rengeteg megoldást vehettek át a Ford versenyautóiból és sorozatgyártású járműveiből. Az aerodinamikai elemek formáját és elhelyezését a tökéletességig csiszolták, és a tervezők számára elsőrendű szempont volt a légbeömlők, az első légterelő és a hátsó szárny megformálása.

A Mustang Mach-E 1400-ast hét elektromotor hajtja, vagyis öttel több, mint a Mustang Mach-E GT modellt. Három motor kapcsolódik az első differenciálműhöz és négy a hátsóhoz, olyan elrendezésben, mint az egymásra rakott palacsinták, és az erőforrásokat egy közös hajtótengely köti össze a differenciálokkal, így rengeteg beállítási lehetőség kínálkozik a különböző terhelésekhez – attól függően, hogy az autó egy drift-futamon vagy egy sebességi versenyen lép pályára.

“Komoly kihívás volt, hogyan tarthatjuk kordában a hét motor erejét” – idézte fel Mark Rushbrook, a Ford Performance motorsport-igazgatója. “A Mustang Mach-E 1400 tökéletesen példázza, mit hozhatunk ki egy elektromos autóból.”

A futóművet és a hajtásláncot úgy alakították ki, hogy a Ford mérnökei megvizsgálhassák, hogyan hatnak az egyes hajtási módok az energiafogyasztásra és a teljesítményre, beleértve a hátsókerékhajtást, az összkerékhajtást és az elsőkerékhajtást. A drift- és a versenypálya-beállítások teljesen más konfigurációkat igényelnek; jó példa erre a kormánymű, hiszen a drifteléshez extrém kormányzási szögekre van szükség. A vonóerő egyenlő arányban oszlik meg az első és a hátsó tengelyek között, de akár teljes egészében is átirányítható valamelyik tengelyre. 257 km/órás tempónál az autóra több mint 1000 kg leszorító erő hat.

Az ultranagy teljesítmény és a gyors kisülési sebesség érdekében az 56,8 kilowattórás akkumulátor nikkel-mangán-kobalt cellákból épül fel. Töltés közben az akkumulátor hőmérsékletét dielektromos hűtőközeg csökkenti, így az autónak két szakasz között kevesebb időt kell a boxutcában töltenie.

Elektronikus fékrásegítés gondoskodik arról, hogy a sorozatgyártású, ABS-szel és menetstabilizálóval kombinált energiavisszanyerő fékrendszer optimális teljesítményt nyújtson. A Mustang Mach-E 1400 száguldását Brembo™ fékek tartják kordában, a drifteléshez pedig hidraulikus fékrendszert építettek be a mérnökök, amit a hajtáslánc-vezérléssel is összekötöttek, hogy le tudja kapcsolni a hátsó elektromotorok áramellátását.

A hamarosan egy NASCAR-futamon bemutatkozó Mustang Mach-E 1400 prototípus azonban nemcsak az erődemonstrációt, hanem az újfajta anyagok tesztelését is szolgálja. A motorháztető például természetes kompozitból készül, ami praktikus alternatívát jelent a karbonszál mellett, amiből az autó többi része készült.

A Ford több mint 11,5 milliárd dollárt fektet be világszerte az elektromos autók fejlesztésébe és gyártásába. Ennek nyomán született meg első globális modellje, a Mustang Mach-E. Az európai vásárlók a jövő év elejétől vehetik át az első tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E modelleket.*

Koronavírus-járvány: 2020 első féléve után erőteljes talpra állásra számít a Volvo Cars

A Volvo Cars a mai napon nyilvánosságra hozta 2020 első félévére vonatkozó pénzügyi eredményeit. Ezeket negatívan érintette a koronavírus-járvány, illetve annak a globális gazdaságra gyakorolt hatása.

A Volvo Cars várakozásai szerint az év második felében az újautó-piacok normalizálódásával párhuzamosan a cég üzleti teljesítménye is visszaáll a szokásos szintre. 

A vállalat 2020 első félévében mínusz 989 millió svéd koronás üzemi eredményt könyvelhetett el, miután a vállalat bevételei 14,1 százalékkal 11,8 milliárd svéd koronára csökkentek.

Miközben az év első felében az abszolút mennyiséget tekintve visszaestek az eladások, a Volvo Cars növelni tudta piaci részesedését Kínában és az Egyesült Államokban, valamint Európában, ahol Németország volt az autógyártó egyik legjobban teljesítő piaca. Szintén erősödött, méghozzá jelentős mértékben (+79,8%) a Volvo Recharge márkanév alatt forgalmazott, hálózatról tölthető plug-in hybrid modellek iránti kereslet; valamint komoly növekedés mutatkozott az online értékesítési csatornák iránti ügyfélérdeklődésben.

A vállalat Kínában növelni tudta eladásait a második negyedévben, és jelentős részben pótolni tudta az első negyedévben tapasztalt kiesést: az év első hat hónapjára vetítve mindössze 3,0 százalékkal estek vissza az eladások.

Az Egyesült Államokban júniustól ismét megindult a növekedés, ugyanakkor az első félév egészére nézve 13,7 százalékkal kevesebb autót adott el a vállalat, mint az előző év azonos időszakában. 

Európában 29,5 százalékos volt a csökkenés az év első hat hónapjában.

Ehhez képest ugyanebben az időszakban a piacok átlagosan 26,0 (Kína), 24,0 (Egyesült Államok), illetve 38,1 százalékkal (Európa) estek vissza.

„Az első félévben tapasztalt hanyatlás csupán átmeneti” – mondta Håkan Samuelsson vezérigazgató. „Az év második felében jelentős erősödésre számítunk. Részben vagy teljesen elektromos Recharge modellcsaládunk pedig lehetővé teszi, hogy kihasználjuk a piacon tapasztalható, erősödő trendeket.”

A Volvo Cars globális eladásai 20,8 százalékkal estek vissza az év első hat hónapjában. A vállalat 269 962 autót adott el világszerte, amint a kormányzatok a legfőbb piacokon a fogyasztók mozgásterét korlátozó intézkedéseket vezettek be. Ezek nem csupán az általános gazdasági tevékenységekre voltak kedvezőtlen hatással, de az autókereskedések látogatottságát is radikálisan csökkentették.

A Volvo Cars gyors, megelőző intézkedésekkel igyekezett biztonságosan, pragmatikus módon enyhíteni a világjárvány hatását, elsősorban az állandó költségeket és a készpénz-gazdálkodást tartva szem előtt. Ez a szemlélet lehetővé tette, hogy a vállalat megóvja alkalmazottait és fenntartsa üzleti tevékenységét.

A Volvo Cars átmenetileg beszüntette a termelést gyártóüzemeiben, valamint a kormányzati támogatásokra támaszkodva munkaidő-csökkentést vezetett be. Ezután számos óvintézkedést bevezetve fokozatosan újraindította a termelést; a dolgozók a legteljesebb biztonságban térhettek vissza a munkába. A svédországi Torslanda üzemében összességében mindössze tizenöt napra esett ki a termelés ebben az időszakban.

„A világjárvány megerősítette azon meggyőződésünket, hogy stratégiai célkitűzéseink helyesek, és hogy üzletmenetünk gyors ütemű átalakítása hosszú távú növekedést fog eredményezni” – összegezte Samuelsson úr. „A továbbiakban is kiemelt technológiai és beruházási területként kezeljük a villamosítást, az online értékesítést és a kapcsolódást.”

A Volvo Cars az egyetlen olyan autógyártó, amely modellkínálatának minden egyes tagjához kínál plug-in hybrid hajtásláncot. A vállalat még az év vége előtt gyártásba veszi az XC40 P8 Recharge modellt, a Volvo első tisztán elektromos típusát, amelyet a következő évek során számos további villanyautó követ majd.

„Amennyiben a piac várakozásaink szerint áll talpra, arra számítunk, hogy az eladások visszatérhetnek a 2019 második félévében tapasztalt szintre. Arra törekszünk, hogy a profit és a készpénz-forgalom is hasonló szintet érjen el.”

LEGFRISSEBB

Gyönyörűen fel lett újítva egy legendás Peugeot 203 pick-up

0
Kevés olyan autó akad, amely úgy testesíti meg a francia eleganciát, a technikai előrelátást és a funkcionalitást, mint a Peugeot 203. A népes modellcsalád...

TESZTJEINK