1400 lóerős csúcsteljesítmény – és mindez villanymotorral.
Küldetés teljesítve: a Ford bemutatja a Mustang Mach-E 1400 tisztán elektromos hajtású aszfaltrakétát, ami bebizonyítja, micsoda teljesítmény hozható ki egy autóból, egyetlen csepp benzin elégetése nélkül. A szintén elektromos hajtású Mustang Cobra Jet 1400 nyomdokaiban járva az 1400 (1419) lóerős, egyedi gyártású Mustang Mach-E prototípust hét elektromotor hajtja, és hihetetlen leszorító erőt termel, így kiválóan alkalmas arra, hogy a rajtvonalhoz álljon akár egy versenypályán, egy gyorsulási versenyen vagy egy gymkhana-bemutatón, megmutatva, mire képes az elektromos hajtás.
Az RTR közreműködésével egy Mustang Mach-E GT alapjaira felépített prototípus csúcsteljesítményét 1400 lóerőben határozták meg (1419 LE). A futómű és a hajtáslánc összehangolásához számtalan különleges beállításra volt szükség, hiszen olyan autóról van szó, ami minden más járműnél többre képes.
“Remek alkalom ez arra, hogy új szintre emeljük az elektromos technológiát, tapasztalatokat szerezzünk, majd mindezt beépítsük kínálatunkba” – vélekedett Ron Heiser, a Mustang Mach-E programvezető mérnöke. “Mint minden korábbi Mustang, a Mustang Mach-E is élvezetesen vezethető autó, de a Mustang Mach-E 1400 totális őrület – és mindez a Ford Performance és az RTR kemény munkájának köszönhető.”
A Mustang Mach-E 1400 megszületéséhez 10.000 órányi együttműködésre volt szükség a Ford Performance és az RTR szakemberei között; ennyi munka árán sikerült áthidalni azt a szakadékot, ami az elektromos autók képességeit elválasztja a vásárlók elvárásaitól.
“Egy ilyen gépet vezetve mindent újragondol az ember, amit eddig a teljesítményről és a forgatónyomatékról hitt” – mesélte a motorsport-bajnok Vaughn Gittin Jr, az RTR Vehicles alapítója. “Az élmény semmihez sem fogható… talán csak egy brutális hullámvasúthoz tudnám hasonlítani.”
A Mustang Mach-E 1400 megformálóit nem kötötték szabályok. A Ford és az RTR dizájnerei rengeteg megoldást vehettek át a Ford versenyautóiból és sorozatgyártású járműveiből. Az aerodinamikai elemek formáját és elhelyezését a tökéletességig csiszolták, és a tervezők számára elsőrendű szempont volt a légbeömlők, az első légterelő és a hátsó szárny megformálása.
A Mustang Mach-E 1400-ast hét elektromotor hajtja, vagyis öttel több, mint a Mustang Mach-E GT modellt. Három motor kapcsolódik az első differenciálműhöz és négy a hátsóhoz, olyan elrendezésben, mint az egymásra rakott palacsinták, és az erőforrásokat egy közös hajtótengely köti össze a differenciálokkal, így rengeteg beállítási lehetőség kínálkozik a különböző terhelésekhez – attól függően, hogy az autó egy drift-futamon vagy egy sebességi versenyen lép pályára.
“Komoly kihívás volt, hogyan tarthatjuk kordában a hét motor erejét” – idézte fel Mark Rushbrook, a Ford Performance motorsport-igazgatója. “A Mustang Mach-E 1400 tökéletesen példázza, mit hozhatunk ki egy elektromos autóból.”
A futóművet és a hajtásláncot úgy alakították ki, hogy a Ford mérnökei megvizsgálhassák, hogyan hatnak az egyes hajtási módok az energiafogyasztásra és a teljesítményre, beleértve a hátsókerékhajtást, az összkerékhajtást és az elsőkerékhajtást. A drift- és a versenypálya-beállítások teljesen más konfigurációkat igényelnek; jó példa erre a kormánymű, hiszen a drifteléshez extrém kormányzási szögekre van szükség. A vonóerő egyenlő arányban oszlik meg az első és a hátsó tengelyek között, de akár teljes egészében is átirányítható valamelyik tengelyre. 257 km/órás tempónál az autóra több mint 1000 kg leszorító erő hat.
Az ultranagy teljesítmény és a gyors kisülési sebesség érdekében az 56,8 kilowattórás akkumulátor nikkel-mangán-kobalt cellákból épül fel. Töltés közben az akkumulátor hőmérsékletét dielektromos hűtőközeg csökkenti, így az autónak két szakasz között kevesebb időt kell a boxutcában töltenie.
Elektronikus fékrásegítés gondoskodik arról, hogy a sorozatgyártású, ABS-szel és menetstabilizálóval kombinált energiavisszanyerő fékrendszer optimális teljesítményt nyújtson. A Mustang Mach-E 1400 száguldását Brembo™ fékek tartják kordában, a drifteléshez pedig hidraulikus fékrendszert építettek be a mérnökök, amit a hajtáslánc-vezérléssel is összekötöttek, hogy le tudja kapcsolni a hátsó elektromotorok áramellátását.
A hamarosan egy NASCAR-futamon bemutatkozó Mustang Mach-E 1400 prototípus azonban nemcsak az erődemonstrációt, hanem az újfajta anyagok tesztelését is szolgálja. A motorháztető például természetes kompozitból készül, ami praktikus alternatívát jelent a karbonszál mellett, amiből az autó többi része készült.
A Ford több mint 11,5 milliárd dollárt fektet be világszerte az elektromos autók fejlesztésébe és gyártásába. Ennek nyomán született meg első globális modellje, a Mustang Mach-E. Az európai vásárlók a jövő év elejétől vehetik át az első tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E modelleket.*
A Volvo Cars a mai napon nyilvánosságra hozta 2020 első félévére vonatkozó pénzügyi eredményeit. Ezeket negatívan érintette a koronavírus-járvány, illetve annak a globális gazdaságra gyakorolt hatása.
A Volvo Cars várakozásai szerint az év második felében az újautó-piacok normalizálódásával párhuzamosan a cég üzleti teljesítménye is visszaáll a szokásos szintre.
A vállalat 2020 első félévében mínusz 989 millió svéd koronás üzemi eredményt könyvelhetett el, miután a vállalat bevételei 14,1 százalékkal 11,8 milliárd svéd koronára csökkentek.
Miközben az év első felében az abszolút mennyiséget tekintve visszaestek az eladások, a Volvo Cars növelni tudta piaci részesedését Kínában és az Egyesült Államokban, valamint Európában, ahol Németország volt az autógyártó egyik legjobban teljesítő piaca. Szintén erősödött, méghozzá jelentős mértékben (+79,8%) a Volvo Recharge márkanév alatt forgalmazott, hálózatról tölthető plug-in hybrid modellek iránti kereslet; valamint komoly növekedés mutatkozott az online értékesítési csatornák iránti ügyfélérdeklődésben.
A vállalat Kínában növelni tudta eladásait a második negyedévben, és jelentős részben pótolni tudta az első negyedévben tapasztalt kiesést: az év első hat hónapjára vetítve mindössze 3,0 százalékkal estek vissza az eladások.
Az Egyesült Államokban júniustól ismét megindult a növekedés, ugyanakkor az első félév egészére nézve 13,7 százalékkal kevesebb autót adott el a vállalat, mint az előző év azonos időszakában.
Európában 29,5 százalékos volt a csökkenés az év első hat hónapjában.
Ehhez képest ugyanebben az időszakban a piacok átlagosan 26,0 (Kína), 24,0 (Egyesült Államok), illetve 38,1 százalékkal (Európa) estek vissza.
„Az első félévben tapasztalt hanyatlás csupán átmeneti” – mondta Håkan Samuelsson vezérigazgató. „Az év második felében jelentős erősödésre számítunk. Részben vagy teljesen elektromos Recharge modellcsaládunk pedig lehetővé teszi, hogy kihasználjuk a piacon tapasztalható, erősödő trendeket.”
A Volvo Cars globális eladásai 20,8 százalékkal estek vissza az év első hat hónapjában. A vállalat 269 962 autót adott el világszerte, amint a kormányzatok a legfőbb piacokon a fogyasztók mozgásterét korlátozó intézkedéseket vezettek be. Ezek nem csupán az általános gazdasági tevékenységekre voltak kedvezőtlen hatással, de az autókereskedések látogatottságát is radikálisan csökkentették.
A Volvo Cars gyors, megelőző intézkedésekkel igyekezett biztonságosan, pragmatikus módon enyhíteni a világjárvány hatását, elsősorban az állandó költségeket és a készpénz-gazdálkodást tartva szem előtt. Ez a szemlélet lehetővé tette, hogy a vállalat megóvja alkalmazottait és fenntartsa üzleti tevékenységét.
A Volvo Cars átmenetileg beszüntette a termelést gyártóüzemeiben, valamint a kormányzati támogatásokra támaszkodva munkaidő-csökkentést vezetett be. Ezután számos óvintézkedést bevezetve fokozatosan újraindította a termelést; a dolgozók a legteljesebb biztonságban térhettek vissza a munkába. A svédországi Torslanda üzemében összességében mindössze tizenöt napra esett ki a termelés ebben az időszakban.
„A világjárvány megerősítette azon meggyőződésünket, hogy stratégiai célkitűzéseink helyesek, és hogy üzletmenetünk gyors ütemű átalakítása hosszú távú növekedést fog eredményezni” – összegezte Samuelsson úr. „A továbbiakban is kiemelt technológiai és beruházási területként kezeljük a villamosítást, az online értékesítést és a kapcsolódást.”
A Volvo Cars az egyetlen olyan autógyártó, amely modellkínálatának minden egyes tagjához kínál plug-in hybrid hajtásláncot. A vállalat még az év vége előtt gyártásba veszi az XC40 P8 Recharge modellt, a Volvo első tisztán elektromos típusát, amelyet a következő évek során számos további villanyautó követ majd.
„Amennyiben a piac várakozásaink szerint áll talpra, arra számítunk, hogy az eladások visszatérhetnek a 2019 második félévébentapasztalt szintre. Arra törekszünk, hogy a profit és a készpénz-forgalom is hasonló szintet érjen el.”
Az autóipar fennállása óta a legnagyobb átalakuláson megy át az elmúlt és a most következő néhány évben, amelyre válaszul a világ vezető autógyártója, a Toyota jövőképében a világ vezető mobilitási szolgáltatójaként definiálta magát. Ezt a változást fémjelzi a Toyota most debütáló új vizuális megjelenése is, amely abba a digitális korszakba vezeti a vásárlókat, ahol a mobilitás a legfontosabb. A Toyota új vizuális megjelenésének bemutatása már ezen a héten megkezdődik a vadonatúj Toyota Yaris kommunikációs anyagaiban.
A Toyota Európában mutatja be új vizuális megjelenését, amit a vállalat logójának és tipográfiájának átdolgozott változata fémjelez. Mindez markánsan új korszakot jelképez a Toyota történetében: egy olyan időszakot, amikor a cég autóipari vállalatból mobilitási vállalattá alakul át. Az új formanyelv mind digitálisan, mind fizikailag hatásosabban szólítja meg az örökké változó vásárlóközönséget, amely a mobilitási termékek és szolgáltatások egyre bővülő kínálata miatt választja a márkát. Az új vizuális megjelenés lényege az egyszerűsítés, és kialakításában a szakemberek négy alapelvre építettek: legyen előremutató, legyen mobilitásra kész, keltsen prémium benyomást, és teremtsen határozott egységet a Toyota minden üzletága és almárkája között.
A Toyota új logója egy egyszerű kétdimenziós grafika, méghozzá a ‘Toyota’ felirat nélkül, hiszen az embléma már enélkül is közismert egész Európában. A dizájn üzenete a letisztultság, az átláthatóság és a modernség, és tökéletesen beleillik a digitális térbe – ugyanakkor fizikailag megjelenítve is ugyanilyen hatékony. Ezt az új logót használja majd a márka minden kommunikációs kapcsolódási ponton, míg a jelenlegi logó továbbra is megmarad a járműveken. A most használatos márkakereskedői jelzések is megmaradnak, ezeket később, a Toyota 2025-ös Hálózati Stratégiájának keretében dolgozzák át.
Az új vizuális megjelenéshez új, egyedi tipográfia is tartozik: az online és offline környezetben egyaránt jól alkalmazható Toyota Type betűtípus, ami hatékonyabban szolgálja a digitális kommunikációt, összhangban azzal, hogy a vállalat erősíteni kívánja online kereskedelmi tevékenységét Európában. Az új embléma egyértelműbb és következetesebb szemléletet sugall a Toyota különböző üzletágaiban is, amelyeknek – ezzel összhangban – az elnevezésük is megváltozik: a Toyota Insurance Management például mostantól Toyota Insurance Services néven működik, mivel tevékenysége immár kiterjed a csatlakoztatott szolgáltatásokra és az új mobilitási termékekre is, míg a használt autókkal foglalkozó Toyota Plus neve ezentúl Toyota Approved Used lesz.
“Márkánk új vizuális megjelenítését a ‘holnap’ szem előtt tartásával dolgoztuk ki. Az volt a célunk, hogy még hatékonyabb kapcsolódást alakítsunk ki márkánk és ügyfeleink között, lehetővé téve számukra, hogy lépést tartsanak a Toyota gyors fejlődésével az elektromos járművek, a mobilitási szolgáltatások és az online kereskedelem terén. A dizájnt úgy alakítottuk ki, hogy minden lehetséges kapcsolódási ponton hatékonyabban szólítsa meg vásárlóinkat, akik mindezt most tapasztalhatják meg először, amikor bemutatjuk az új Yaris Hybridet, innovatív városi kisautónk vadonatúj, negyedik generációját.”– avat be Toyota európai értékesítésért, marketingért és ügyfélélményért felelős alelnöke.
A tisztán elektromos meghajtás a BMW X modellcsaládba is megérkezett: íme az első BMW iX3. A vezetés zéró emissziójú élménye a bajor prémiumgyártó által fémjelzett sportos vezethetőséggel, valamint a világszerte hatalmas népszerűségnek örvendő BMW X3 kényelmével, sokoldalú funkcionalitásával és bőséges helykínálatával egyesül. A BMW X3 hagyományos kiviteleihez képest lényegesen gazdagabb alapfelszereltséget kínáló BMW iX3 2020 végétől 22 990 000 Ft-os bruttó kiskereskedelmi áron érkezik a hazai kereskedésekbe.
Az első BMW iX3 modell (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km (NEDC), illetve 18,5 – 19,5 kWh / 100 km (WLTP); kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) bevezetésével a bajor prémiumgyártó maradéktalanul teszi elérhetővé ügyfeleinek „a választás szabadságát”: a BMW X3 a bajor vállalatcsoport első olyan modellje, amelyet benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással is rendelhető.
Az első tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle új elektromos rendszerének energiafelvétele és energialeadása 30 százalékkal haladja meg a BMW Group jelenleg elérhető, tisztán elektromos meghajtású modelljeiben használt megoldást. Az elektromos motor hatásfoka elérheti a 93%-ot, míg a hagyományos belsőégésű motorok hatásfok maximuma 40% alatt marad. A hajtáslánc-technológia maximális teljesítménye 210 kW / 286 lóerő, 400 Nm csúcs forgatónyomatékát pedig a legtöbb mai elektromos motorral ellentétben még a legmagasabb fordulatszám-tartományban is képes leadni.
A 80 kWh bruttó kapacitású nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével a WLTP szabvány szerint 460 kilométer, illetve a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) mérései szerint 520 kilométer megtételére képes.
Az első BMW iX3 tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle modellt kétféle felszereltségi szinttel rendelhetik meg a BMW ügyfelei. Az alapfelszereltséget jelentő, a BMW X3 hagyományos kiviteleihez képest jelentősen több szolgáltatást biztosító „Inspiring” szintet a készítők olyan tételekkel ruházták fel, amelyek a vezetés kényelmét, biztonságát és élményét egyaránt fokozzák. Ilyen többek között a LED-technológiás első fényszóró-pár kibővített tartalommal, a 19” méretű „aerodinamikai keréktárcsa-garnitúra”, az adaptív futómű, a metálfényezés, a panoráma üvegtető, az ülésfűtés elöl és hátul, a Sensatec műszerfalborítás, a BMW Individual Exterior Line alumínium csomag, az automata csomagtér-működtetés, valamint a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomattal (Active Cruise Control with Stop & Go), kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant), sávváltásra figyelmeztető rendszerrel (Lane Change Warning), sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (Lane Departure Warning), első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszerrel (PDC – Park Distance Control), gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel és riasztórendszerrel dolgozó Driving Assistant Professional csomag is. Az alapfelszereltség része továbbá a sportkormány, a Tároló csomag, a hangulatvilágítás, az elektromosan állítható ülések (a vezetőülés memória funkciójával), a hőpumpával dolgozó, utastér-előfűtésre és utastér-előhűtésre egyaránt képes, háromzónás automata légkondicionáló, az optimalizált navigációs rendszerrel dolgozó BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés, a Connected Professional Csomag, a BMW Intelligens Személyi Asszisztens, az okostelefon-integrálhatóság Apple CarPlay- és Android Auto-előkészítéssel, a távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade), a BMW Connected Charging digitális szolgáltatásai, a vezeték nélküli okostelefon-töltés és a DAB tunerrel felszerelt audiorendszer.
A bajor prémiumgyártó ügyfelei az opcionális extrafelszereltség részeként az „Impressive” felszereltségi szintet is megrendelhetik a modellhez. Az „aerodinamikai keréktárcsák” ez esetben 20” méretben kerülnek az autó alá, a LED-technológiás első fényszórókat adaptív LED-technológiás első fényszóró-pár váltja, az első ajtók aktív zajcsillapítással ellátott üvegezést kapnak, a beszállást, indítást, leállítást és kiszállást Comfort Access funkció segíti, az utasteret Vernasca bőrkárpit borítja, az első sportülések pedig aktív deréktámasszal fokozzák az utazás kényelmét. A biztonságot BMW Head-Up kijelző, távolságifény-asszisztens és tolatókamerával dolgozó Parking Assistant Plus csomag fokozza. Az első BMW iX3 „Impressive” felszereltségi szintje mindezeken felül BMW Gesztusvezérléssel, Harman Kardon surround zenerendszerrel és fedélzeti WiFi kapcsolattal garantálja az újdonság fejedelmi exkluzivitását.
A japán túraautó-bajnokság királykategóriájának egyik főszereplője volt annak idején az a Toyota Supra, amely most egy hiroshimai raktár mélyéről bukkant elő a feledésből.
Úgy tűnik, életre kel egy legenda: 17 év szendergés után leporoltak, trailerre tettek és elszállítottak egy hiroshimai tuningműhelyből egy régi versenyautót. Hogy ez miért nagy szó? Mert a japán túraautó-bajnokság modern kori történetének egyik első hőséről, a 36-os rajtszámú Castrol TOM’s Toyota Supráról van szó.
A szigetországban a hatvanas évek végétől kezdve rendeztek túraautó-bajnokságokat. A kilencvenes évek elején két nagy széria közös utódaként jelent meg a naptárban az össz-japán túraautó-bajnokság (All Japan Grand Touring Car Championship, JSPC), amelyet 2005 óta Super GT néven ismerünk. A két géposztály 1996-ban vette fel a máig alkalmazott GT300, illetve GT500 elnevezéseket, és a Toyota már egy évre rá uralta a mezőnyt: 1997-ben hét futamból ötben a Supra győzött. Az egyéni bajnokságot végül a 36-os rajtszámú Toyota Supra pilótái, Michael Krumm és Pedro de la Rosa nyerték meg a TOM’S Racing csapat színeiben. Ez autó a mai napig eredeti pompájában hirdeti a márka dicsőségét a Toyota gyári múzeumában.
Ez a mostani 36-os rajtszámú Toyota Supra tehát egy másik példány – minden bizonnyal a következő, 1998-as évadra fejlesztett modell. Abban az évben nem termett sok babér a Nobuhide Tachi és Kiyoshi Oiwa által 1974-ban alapított csapatnak, ám 1999-ben ugyanez az autó – a géposztály aktuális előírásai szerint átalakítva – ismét sikeresen versenyzett. Takuya Kurosawa és Masanori Sekiya pilóták két futamgyőzelemmel végül ezüstéremmel búcsúztatták az évezredet. Kétség sem fér ahhoz, hogy a hiroshimai Leg Sport tuningműhely raktárában legalább 2002 óta porosodó autó ez a ’99-es Supra: míg ugyanis az előző két évben változtatható szélességű hátsó légterelővel szerelték a Suprát, az új előírások értelmében ezt 1999-re egy darabból álló, nagy leszorítóerejű szárnyra cserélték.
Az autót a Leg Sport munkatársa, Koki Kurasako hozta vissza a köztudatba, amikor az online médiában fényképekkel illusztrálta a bevezetőben említett mentési folyamatot. Az internet felbolydult a hírre: többen is jelezték, hogy emlékeznek az autóra a legkorábbi évekből. A rossz hír, hogy az autóból már akkor is hiányzott a sebességváltó és az a kétliteres, 500 lóerős 3S-GT turbómotor, amelyet ugyanúgy a Toyota sikeres raliprogramjából vettek át, mint a főtámogató Castrol harci festését. A jó hír, hogy ennek ellenére minden bizonnyal féltő gondját viselték az autónak, amelyet tulajdonosa, Nobuhide Tachi (igen, a TOM’S Racing alapítója) megbízásából őriztek a Leg Sport raktárában.
A legendás autó további sorsa egyelőre ismeretlen. Legjobb esetben valahol találnak hozzá egy megfelelő hajtásláncot, és hamarosan megkezdődhet a Castrol Supra életre keltése, hogy aztán ismét eredeti pompájában térhessen vissza a reflektorfénybe. A legrosszabb eset sem vállalhatatlan: nevezetesen, hogy egy alapos felújítást követően üres karosszériaként keresnek egy szerető otthont a Super GT széria legendáját megalapozó típus talán utolsó, fennmaradt képviselőjének.
Mivel az egyik oldalon kissé homemade-jelleggel lett megoldva, a másik oldalon pedig enyhén megfáradt a belső sárvédőburkolat tömítése (szélek) a W140-es Mercedes projektautón, ezért elérkezettnek láttuk ezen két apró alkatrész cseréjét. Természetesen a Mercibolt.hu segített beszerezni az eredeti, gyári termékeket.
Az A1406981998 sárvédő-tömítések pótlásához első körben el kellett távolítanunk a lökhárítót. Ezt az elemet 4 csavar, kettő felül (a hűtőnél), kettő pedig alul (vónószemekburkolatok mögött) tartja. A jobb oldali alsó vonószemburkolat eltávolításánál ügyelnünk kellett arra, hogy a külső hőmérő szenzorát is eltávolítsuk a kiszedéshez.
Fontos volt még, hogy a sarkoknál lévő felfogató csavarokat is kiszedjük, csakúgy, mint az alsó műanyag tálca, valamint a bélés összefogó csavarjait is. Miután megvoltunk a procedúrával, jöhetett a lökgárító kiemelése, kicsúsztatása az oldalsínekből. S lőn csoda: rögvest hozzáférhetővé vált a két szél, ahol szerettük volna kicserélni a tömítéseket.
Nem csak szerettük volna, meg is tettük: a kettő darab A1406981998 gumicsík remekül passzolt mindegyik oldalon: így végre teljes szigetelést kapott a sárvédőív felől a balos és jobbos kerékjáríti ív egyaránt.
Összeszerelésnél visszahajtottuk az oldalakat, ügyelve arra, hogy az újonnan felrakott gumicsíkok ne pattanjanak le a szélekről, majd miután a lökhárítóidom a helyére került, szimplán a helyükre pattintottuk a tömítéseket.
Zéró meghibásodással a Lexus felsőkategóriás szabadidőjárműve vezeti azt a megbízhatósági rangsort, amelyet Nagy-Britannia első számú járműgarancia-szolgáltatója állított össze, több mint 131 ezer szerződés alapján.
Használt autó – hibák, gondok és problémák nélkül? A brit Warrantywise tapasztalatai szerint erre egyetlen modell képes: a Lexus RX. A kiterjesztett garanciák terén két évtizedes tapasztalattal bíró, 131 ezer szerződést kezelő szervezet számos szempontot figyelembe véve állította össze a legmegbízhatóbb típusok, illetve márkák listáját; a két legfontosabb tényező értelemszerűen a meghibásodások gyakorisága, illetve a javítások költsége volt.
A vizsgálat során kizárólag azokat a (minimum hároméves) típusokat vették figyelembe, amelyekből legalább száz autóra vonatkozó adatokkal rendelkeztek. A pontszámokat a 2018. január 1. és 2020. április 30. között regisztrált hibabejelentések, illetve végrehajtott javítások alapján határozták meg.
Egy ilyen rangsor összeállítása rendszerint gondos elemzést igényel, ám az első helyezett megállapításához ez esetben nem kellett mérlegelni. A Warrantywise által biztosított, használt Lexus RX-ek ugyanis egyáltalán nem hibásodtak meg, így a modell fölényesen nyerte meg az összehasonlítást. A Top 10-es listára az alsó-középkategóriás CT 200h is felfért – így a Lexus az egyetlen márka, amely két típusával is képviseltette magát a legmegbízhatóbb használt autók között.
A tíz legmegbízhatóbb modell
Helyezés
Modell
1.
Lexus RX
2.
Honda Jazz
3.
Mitsubishi ASX
4.
Dacia Sandero
5.
Mazda2
6.
Volkswagen UP!
7.
Nissan LEAF
8.
Lexus CT
9.
Ford Ecosport
10.
Suzuki Alto
A márkák rangsorában is előkelő helyen végzett a Toyota-csoport: a kettős Top 10-es helyezéssel – kevesebb, mint fél pont különbséggel – a második legmegbízhatóbb márkának bizonyult a Lexus, míg társmárkája, a Toyota a harmadik legjobb választás, ha problémamentes használt autót keresünk.
A tíz legmegbízhatóbb márka
Helyezés
Márka
Átlagos futás-teljesítmény (km)
Átlagos javítási költség (forintra átszámolva)
Pontszám (max. 100)
1.
Honda
91 314
203 000
89,38
2.
Lexus
105 669
353 000
88,96
3.
Toyota
87 201
225 000
87,02
4.
Suzuki
66 437
219 000
81,83
5.
Dacia
65 918
192 000
81,12
6.
Hyundai
91 505
194 500
75,28
7.
Smart
50 267
145 000
74,73
8.
Kia
99 499
198 000
73,65
9.
Fiat
72 725
200 000
72,01
10.
Renault
96 024
216 000
67,82
A japán márkák és modellek TOP10-es megbízhatóságát látva azt gondolhatnánk, egyetlen japán sem szerepel a megbízhatatlanság szégyenlistáján, ám ez nem így van. A legproblémásabb autók mégis Európából, illetve Észak-Amerikából kerülnek ki, ráadásul – ahogy a tizedik legkevésbé megbízható márka, a Tesla példája is mutatja – a high tech megoldások sem jelentenek garanciát a megbízhatóságra. Fájdalmasan sok luxusautóval, illetve -márkával találkozunk a sereghajtók között.
Miközben a magas javítási költségek arányban állnak a járművek csillagászati vételárával, a vásárlóknak nem is annyira a kiadások, mint a meghibásodások gyakorisága miatt okoznak keserűséget ezek a gyártmányok. A legkevésbé megbízható márkánál, a Ferrarinál például 116 autó 36 hibát produkált a vizsgált 28 hónapos időszakban, annak ellenére, hogy a futásteljesítmény jól mutatja: tulajdonosaik alig használják az autókat.
A Goodyear a hétvégén mutatkozik be az európai Le Mans-széria (ELMS) gumiabroncs-szállítójaként: az LMP2- és LMGTE-osztályok legjobb csapatait erősíti a Le Castellet-ben rendezett 4 órás szezonnyitó versenyen.
A Goodyear legújabb abroncstechnológiája az élmezőny öt LMP2-es prototípusán, valamint az LMGTE-mezőny összes autóján mutatkozik be a novemberig tartó, öt versenyből álló ELMS-szezon során. Tavaly óta a FIA World Endurance Championship (WEC) vezető LMP2-csapatai szintén Goodyear abroncsokon vezetik autóikat győzelmekre, de az LMGTE kategória autói a mostani hétvégén versenyeznek első alkalommal Goodyear Eagle F1 SuperSport versenyabroncsokon.
Az ELMS-szériában négy LMP2-csapat használ majd Goodyear abroncsokat: a Panis Racing, a BHK Motorsport, a Thunderhead Carlin Racing és az Algarve Pro Racing. Ez utóbbi csapat két autóval is indul a versenyen, és a közelmúltban partneri kapcsolatra lépett a Goodyearrel, melynek keretében a Goodyear logó jól látható módon megjelenik az autók mindkét oldalán.
Mind az öt autót a korábbi versenyeken már bizonyított gumiabroncstípussal szerelik fel, ahogy a WEC futamain is. Mindez mindkét top bajnokság csapatai számára értékes lehetőséget biztosít, hogy adatokat és visszajelzéseket gyűjtsön a gumikról. A Goodyear azután méretteti meg magát az ELMS szériában, hogy sikeresen szerepel a WEC 2019-20-as szezonjában: partnercsapatai, a Jota Sport és a Jackie Chan DC Racing eddig hat dobogós helyezést szereztek az évadban, a Jota Sport pilótái pedig győzni tudtak a Sanghajban novemberben rendezett 4 órás versenyen.
Mike McGregor, a Goodyear Racing értékesítésért, tesztelésért és a pályán nyújtott támogatásért felelős vezetője hangsúlyozta: „Az ELMS-széria kiváló próbaterep a legújabb nagy teljesítményű versenyabroncsok teszteléséhez: a 600 lóerős LMP2-autók jelentős leszorítóerőt fejtenek ki az öt, az óramutató járásával ellentétes haladási irányú, Forma–1-es minősítéssel is bíró pályán. Ennek köszönhetően az abroncs összetétele és teljesítménye széles keretek között tesztelhető. A szezon folyamán az ELMS-csapatoktól kapott visszajelzések segítséget nyújtanak a WEC-ben versenyző Goodyear csapatok abroncsainak fejlesztéséhez is. Az ELMS-szériában háromféle abroncsot biztosítunk: ezek az A, a B és a C, melyek keménysége rendre lágy, közepes, illetve közepes-kemény. Minden csapat a háromból kettőt használ az egyes versenyeken.”
A Goodyear az LMGTE-osztály kizárólagos beszállítója
Mostantól a Goodyear az LMGTE-osztály kizárólagos abroncsbeszállítója is: közepes-lágy és közepes-kemény specifikációjú Goodyear Eagle F1 SuperSport versenyabroncsokat biztosít a szériaautók számára. Minden versenyen kilenc autó vesz részt, ezen a hétvégén azonban az Aston Martin Vantage AMR csatlakozásával összesen tíz autó sorakozik fel a rajt előtt. A teljes szezonban szereplő többi csapat Porsche 911 RSR vagy Ferrari 488 GTE Evo autókon versenyez.
A Goodyear célja az abroncsok fejlesztése során az, hogy konzisztenciát, teljesítményt és tartósságot biztosítson valamennyi, az LMGTE-re benevezett autó számára; ez fontos szempont, mivel a versenyszabályok szerint épített minden egyes autó egyedi tulajdonságokkal és megoldásokkal rendelkezik.
Az ELMS-szezon július 19-én, vasárnap kezdődik a dél-franciaországi Le Castellet-ben rendezett 4 órás versennyel. Ezt követően a széria további 4 órás futamokkal folytatódik Spa-Francorchamps, Barcelona, Monza és Portimao pályáin. Számos csapat részt vesz majd szeptemberben a világhírű Le Mans-i 24 órás versenyen is.
Az év első öt hónapjának mérlege alapján a Toyota-csoport és a Toyota márka egyaránt vezeti az eladási listákat. Ami a legnépszerűbb típusokat illeti, a Top 5-ben három Toyota is szerepel.
A Toyota birkózott meg a legjobban a koronavírus okozta gazdasági válsággal – ez olvasható ki a globális autópiac 2020 első öt hónapjában mutatott teljesítményére vonatkozó adatokból. A cég autógyártó csoportként és önálló márkaként egyaránt vezeti az eladási listákat, ráadásul a Toyota jegyzi a világ legnépszerűbb alsó-középkategóriás családi autóját, középkategóriás szedánját, valamint szabadidőjárművét.
A világ legnépszerűbb családi kompakt modelljét, legnépszerűbb szabadidőjárművét és legkeresettebb középkategóriás limuzinját egyaránt a Toyota gyártja, derül ki a Focus2Move szervezet frissen közétett globális piacelemzéséből, amely az év első öt hónapjának eredményei alapján állította fel az iparági rangsorokat.
Az alsó-középkategóriás Toyota Corolla győzelme nem váratlan, hiszen a modell hagyományosan vezeti az eladási listát, annak ellenére, hogy az év első öt hónapjában 14,5 százalékkal kevesebbet adtak el belőle, mint tavaly ilyenkor. Az már annál meglepőbb, hogy a Toyota RAV4 – amely már 2019-ben is a világ abszolút legnépszerűbb szabadidőjárművének bizonyult – meg tudta előzni a Ford F-szériás pickup-családját!
A siker titka abban rejlik, hogy a RAV4 eladásai mindössze 4,6 százalékkal estek vissza, míg a Ford F-széria forgalma 20,1 százalékkal csökkent. A negyedik helyen egy másik észak-amerikai pickup-család, a RAM áll, majd az ötösfogatot a Toyota Camry zárja. Mindhárom Toyota modell az utóbbi három év terméke; a típusok sokoldalú TNGA platformja bőséges helykínálatot, kiemelkedő szerkezeti szilárdságot, kiváló vezethetőség és modern, takarékos hibrid hajtásláncokat jelent.
Miközben a világméretű koronavírus-járvány az autóipar összes szereplőjét súlyosan érintette, a Toyota viszonylag szerény veszteségeket szenvedett el. A márka globális eladásai (586 357 autó januártól májusig) „mindössze” 19,4 százalékkal zuhantak a 2019-es eredményekhez képest, de még így is a tavalyi 10,2 százalékról 11,0 százalékra tudta növelni részesedését a világpiacokon.
A Toyota 2010 óta vezeti az autómárkák globális eladási rangsorát. Miközben a japán márka viszonylag csekély veszteségről számolhatott be, a második helyen álló Volkswagen az elmúlt tíz év legrosszabb eredményét mutathatta fel: az év első öt hónapjában 27,1 százalékkal teljesített gyengébben, mint egy éve ilyenkor. Feljött viszont a harmadik helyre a Honda (-17,3%), megelőzve a szabadesésben zuhanó Fordot -36%).
Az autógyártók versenyét szintén a Toyota-csoport nyerte meg, háttérbe szorítva legnagyobb riválisát. A Toyota-csoport piaci részesedése elérte a 12,8 százalékot, miközben a Volkswagen-csoport 30,5 százalékkal kevesebb autót eladva 10,9 százalékos piaci részesedéssel zárta az első öt hónapot. A Hyundai-Kia csoport a világpiac 8,3 százalékát birtokolva lett a negyedik, megelőzve a General Motors-t (-28,1%.) Az év további időszakában érdekes fejlemények várhatók. Csupán a legnagyobb piac, Kína könyvelhetett el pozitív eredményt májusban, itt viszont kétéves zuhanás után fordult emelkedésre a forgalom.
Brazíliában 75, Nagy-Britanniában 90 (!) százalékkal estek az eladások, Európában és Japánban fele annyi autó fogyott, mint 2019 májusában, míg az Egyesült Államokban harmadával esett a piac, derül ki a best-selling-cars.com által közölt VDA-adatokból:
A BMW X modellcsalád első tisztán elektromos meghajtású tagja készen áll az utak meghódítására. A BMW iX3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km (NEDC), illetve 18,5 – 19,5 kWh / 100 km (WLTP); kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) a vezetés zéró emissziójú élményét a BMW által fémjelzett sportosság jegyében váltja valóra, a Sports Activity Vehicle (SAV) modellek páratlan kényelmével, sokoldalú funkcionalitásával és bőséges helykínálatával megfűszerezve.
A károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő prémium modell világpremierjével a BMW Group megnyitja a „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégia modellújítási történetének újabb fejezetét, hiszen a BMW i modellek kifejlesztése, sorozatgyártása, értékesítése és háttértámogatása mentén felhalmozott szakmai tapasztalatokat a mérnökök a BMW márka első tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle modelljében is kiaknázták.
Az első BMW iX3 modell érkezésével ráadásul a bajor prémiumgyártó maradéktalanul felkínálja ügyfeleinek „a választás szabadságát”, hiszen immár a BMW X3 a müncheni központú vállalatcsoport első olyan modellje, amelyet benzinmotorral, dízelmotorral, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhetnek az ügyfelek. A BMW iX3 piaci bevezetése 2020 végén kezdődik Kínában, a modell ráadásul a márka első olyan négykerekűje, amelyet a közös vállalkozásként működtetett senjangi BMW Brilliance Automotive exportra is előkészít.
Az első BMW iX3 jövőbe mutató karaktere az elektromos motor hatékonyságának, valamint a nagyfeszültségű akkumulátor optimalizált energiasűrűségének és kiváló töltési kapacitásának egyedülálló kombinációjában gyökerezik, amely a BMW Group elektromos mobilitás terén véghezvitt, éveken át tartó fejlesztőmunkájának eredménye. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt bevezetése óta felgyülemlett szakmai tapasztalatok és technológiai innovációk mind a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjában egyesülnek, az intelligens vezérlés hatékonyságának további optimalizálásával egyetlen feltöltéssel minden korábbinál nagyobb hatótávolságot garantálva. Mindez azt is jelenti, hogy többé nincs szükség olyan, aránytalanul nagy akkumulátorokra, amelyek a jármű saját tömegére, menetdinamikai adottságaira és tisztán elektromos hatótávolságára is negatív hatással vannak.
A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának világpremierje
Az első BMW iX3 bemutatkozásával párhuzamosan a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációja is világpremierjét ünnepli. A technológia az elektromos motor, a vezérlőelektronika, a járműtöltés és a nagyfeszültségű akkumulátor legfejlettebb nemzedékét egyesíti, amelynek köszönhetően a modell minden korábbinál nagyobb teljesítményre képes, alacsonyabb energiafogyasztás és nagyobb tisztán elektromos hatótávolság mentén. A BMW Group házon belül kifejlesztett innovációit 2021-ben a BMW iNEXT és a BMW i4 is megörökli.
Kivételes kvalitásaival az első BMW iX3 nem csupán a hálózatról tölthető modellek jelenleg elérhető mezőnyében, de a jövőbeni környezetbarát autók számára is iránymutató mércét állít. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja messze túlmutat a piaci riválisokon és kimagasló alapot kínál a hálózatról tölthető modellek hosszú távon fenntartható, gazdaságos tömegtermeléséhez. A BMW iX3 magabiztos, egyedi karaktere ráadásul a tisztán elektromos meghajtású prémium modellek iránt mutatkozó, egyre intenzívebb ügyfélkereslet közepette érkezik meg az utakra, a lehető legjobb piaci pillanatban.
Tökéletesen integrált hajtáslánc-technológia
A BMW iX3 tökéletesen integrált hajtáslánc-technológiája fontos szerepet játszik a hatékonyság és a teljesítmény növelésében. Az elektromos motor, a váltó és a hajtáslánc vezérlőelektronikája egyetlen közös házban kapott helyet. Az elektromos motor, szinkronmotor-elv szerint, mágnesek használata nélkül dolgozik, amely lehetővé teszi az erőforrás ritkaföldfémektől mentes tömegtermelését.
Az első tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle új elektromos rendszerének energiafelvétele és energialeadása 30 százalékkal haladja meg a BMW Group jelenleg elérhető, tisztán elektromos meghajtású modelljeiben használt megoldást. Az elektromos motor hatásfoka elérheti a 93%-ot, míg a hagyományos belsőégésű motorok hatásfok maximuma 40% alatt marad. A hajtáslánc-technológia maximális teljesítménye 210 kW / 286 lóerő, 400 Nm csúcs forgatónyomatékát pedig a legtöbb mai elektromos motorral ellentétben még a legmagasabb fordulatszám-tartományban is képes leadni. Az első BMW iX3 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely már a belsőégésű erőforrással szerelt BMW X3 xDrive30i felségterülete. A modell végsebességét a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikája 180 km/óránál szabályozza le. A hátsókerék-meghajtás a BMW modellek klasszikus vezetési élményét ígéri, a hajtásfüggő kipörgés-korlátozásnak (ARB technológia) köszönhetően maximális tapadás és kimagasló hatékonyság mentén.
A nagyfeszültségű akkumulátorok legújabb generációjában a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia dolgozik, amely jelentősen nagyobb energiatároló kapacitást, könnyebb beépíthetőséget és alacsonyabb saját tömeget eredményez. A BMW iX3 nagyfeszültségű akkumulátora 188 darab akkumulátorcellát egyesít, amelyek gravimetrikus energiasűrűsége mintegy 20 százalékkal nagyobb, mint a BMW Group hálózatról tölthető modelljeiben mostanáig használt akkumulátorcellák energiasűrűsége. Az akkumulátor bruttó kapacitása 80 kWh – amelyből a rendszer 74 kilowattórát hasznosít –, a kimagasló hatékonyság mentén dolgozó hajtáslánc-technológia így az akkumulátor egyetlen feltöltésével 460 kilométer (a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint, illetve 520 kilométer megtételére képes (a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint).
A legújabb technológiai innovációk a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjának zászlaja alatt mutatkoznak be, egy olyan jövőbe mutató járműtöltő megoldás kíséretében, amely a 400 voltos akkumulátort és a 12 voltos fedélzeti rendszert egyaránt ellátja energiával. A modell egyfázisú és háromfázisú töltéssel is táplálható, akár 11 kW töltési sebességgel. Gyorstöltőre csatlakoztatva a nagyfeszültségű akkumulátor akár 150 kW töltési teljesítménnyel is képes felvenni az elektromos áramot, amely azt jelenti, hogy a BMW iX3 energiatároló egysége teljesen lemerült állapotból nem kevesebb, mint 34 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető. A bajor prémiumgyártó ügyfelei így 10 perc alatt tölthetnek az akkumulátorba 100 kilométerre (WLTP) elegendő energiát.
Az optimalizált hajtáslánc-hatékonyság a hosszabbra nyúló utazások során is több lehetőséget rejt
Elektromos motorja kimagasló hatékonyságának és rendkívüli járműtöltési tulajdonságainak köszönhetően a BMW iX3 előtt új távlatok nyílnak. A bajor prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle modelljének egy Münchenből Berlinbe vezető út során például kevesebb időt kell járműtöltéssel töltenie, mint a hasonló teljesítményű, ám jóval nagyobb és nehezebb akkumulátorral szerelt elektromos autóknak. A járműtöltés hatékonyságát és kényelmét ráadásul a BMW Connected Charging továbbfejlesztett digitális szolgáltatásai fokozzák. Útvonaltervezéskor és a célba érkezés idejének kiszámításakor az E-Route funkció a legideálisabb járműtöltő állomásokat is figyelembe veszi, miközben olyan hasznos információkkal szolgál, mint például a kiszemelt járműtöltő állomás elérhetősége és járműtöltési szabványai, vagy a közelben található érdekes látnivalók listája. Vezetés közben adaptív energiavisszatáplálás fokozza a hajtáslánc hatékonyságát és az utazás kényelmét. A fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálását vezérlő technológia folyamatosan elemzi a navigációs rendszer adatait és figyeli a vezetést támogató rendszerek szenzorjait, az energiavisszatáplálás intenzitását így az adott útvonal és a vezetési szituáció sajátosságai szerint állítja be. Kereszteződéshez, sebességkorlátozás alá eső útszakaszhoz vagy forgalmi torlódáshoz érkezve például a technológia maximális intenzitású energiavisszatáplálást alkalmaz, üres úton pedig a vitorlázó funkció azonnal aktiválódik, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. Az adaptív energiavisszatáplálás alternatívájaként a vezető az előválasztó kar D állásában manuálisan is aktiválhatja az intenzív, a közepes és az alacsony mértékű energiavisszatáplálást. A középkonzolon található kar B állásában a BMW Group modelljeire jellemző, egypedálos vezethetőség aktiválódik, amely a lehető legintenzívebb energiavisszatáplálást garantálja.
A BMW iX3 hatékonyság-központú koncepciójának részeként a mérnökök már alapfelszereltségként továbbfejlesztett hőszivattyúval szerelik fel a modellt.
Sportos vezethetőség és maximális tapadás
A nagyfeszültségű akkumulátorok legújabb generációja rendkívül keskeny beépíthetőséget tesz lehetővé. Mélyen a jármű padlólemezébe süllyesztve az energiatároló egység könnyedén integrálható a Sports Activity Vehicle modellek rugalmas járműszerkezetébe. Az akkumulátor mintegy 7,5 centiméterrel alacsonyabbra helyezi a BMW iX3 súlypontját a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellekhez képest, amely érezhetően dinamikusabb oldalirányú gyorsulást garantál. A BMW iX3 típus-specifikus elemei közé tartozik még a hátsó tengely egyedi segédváza, amely lehetővé teszi a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia beépíthetőségét. Az alapfelszereltségként kínált adaptív futómű elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozik, amelyek az útfelület és a vezetési szituáció szempontjai szerint hangolják át karakterisztikájukat. A bajor prémiumgyártó ügyfele így teljes mértékben saját preferenciáihoz igazíthatja az első BMW iX3 menetdinamikáját és kényelmét. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető adaptív M futómű rendkívül sportos lengéscsillapító-reakciókat garantál.
Az elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása és a típus-specifikus futómű-hangolás sportos, agilis vezethetőséggel ruházza fel a BMW iX3 modellt. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktból ismert, innovatív hajtásfüggő kipörgés-korlátozás (ARB technológia) és a kimagasló menetstabilitás párosa még kedvezőtlen időjárási körülmények közepette és laza útfelületen is maximális tapadást biztosít, az egy hajtott tengely ellenére is.
Irányt mutatnak: a BMW Charging termékei és a BMW Connected Charging digitális szolgáltatásai
A BMW Charging széleskörű termékpalettájának tagjai a BMW Group 2013-ban bemutatott BMW 360º ELECTRIC programjának gyümölcsei. Otthoni és út közbeni járműtöltő innovációi bevezetésével a vállalatcsoport egy csapásra az elektromos mobilitás úttörőjévé vált. A vadonatúj fejlesztésű Flexible Fast Charger töltőkábel első ízben a BMW iX3 modellhez válik elérhetővé mellyel a háztartási és ipari aljzatokhoz éppúgy csatlakoztatható lesz az autó, mint a hagyományos töltőkábellel az elektromosautó-töltő állomások töltőihez és gyorstöltőihez. A Smart Wallbox ugyancsak újdonságként mutatkozik be a palettán: az ötletes technológia könnyedén integrálható az okosotthon vezérlőrendszerébe, ahol folyamatosan figyeli a háztartás energiafogyasztási tulajdonságait és eszerint ajánlja fel a csatlakoztatott jármű töltését.
Az első BMW iX3 széleskörű alapfelszereltségének a hamarosan Magyarországon is elérhető BMW Charging Card is része, amely világszerte több mint 450 ezer nyilvános járműtöltő állomáshoz kínál kényelmes hozzáférést.
Az újdonságként bemutatkozó, felhőalapú BMW Maps navigációs rendszer még gyorsabban és még pontosabban képes kiszámolni az úti célba vezető legoptimálisabb útvonalat és meghatározni a célba érkezés idejét. A technológia szolgáltatásai a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktból ismerősek, így többek között a hatótávolság folyamatos kijelzésével dolgozó navigációs rendszer és az olyan információk, mint a járműtöltő állomások címei, elérhetőségei, járműtöltési szabványai, díjszabásai és díjfizetési lehetőségei. Az autóban és a My BMW alkalmazáson keresztül a bajor prémiumgyártó ügyfele további navigációs funkciókhoz fér hozzá. Ilyen a járműtöltő állomásokat ajánló útvonaltervezés, a járműtöltő állomások közelében található látványosságok információi és a gyorstöltők szűrési lehetősége is.
A BMW iX3 fedélzetén már alapfelszereltségként az ID7 operációs rendszer legújabb generációja dolgozik, amely lehetővé teszi a jármű összes szoftverének hálózaton keresztül történő frissítését.
Az első BMW iX3 tömegtermelését rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátási érték övezi: a modellben kimagaslóan hatékony hajtáslánc-technológia dolgozik, az alumínium öntvények és műanyag elemek gyártása során túlnyomó többségében másodlagos nyersanyagokat használnak, a modell előállításához nincs szükség ritkaföldfémekre, a sorozatgyártás teljes folyamata pedig – beleértve a nagyfeszültségű akkumulátorok celláinak tömegtermelését is – javarészt zöld energiával működik. A BMW iX3 emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 30 százalékkal, kizárólag zöldenergia-újrahasznosítással történő járműtöltés esetén pedig mintegy 60 százalékkal alacsonyabb, mint a dízelüzemű erőforrással hajtott BMW X3 xDrive20d esetében.
A Sports Activity Vehicle modellek jellegzetes karosszériaarányai és sokoldalúsága, innovatív „aerodinamikai keréktárcsák”
A BMW iX3 formanyelve a Sports Activity Vehicle modellek jellegzetes karosszériaarányaira építkezik, amely egyúttal azt is jelenti, hogy a BMW X modellek masszív prémium karakterét és sokoldalúságát sugallja. Lemezei alatt azonban egy zéró emissziójú hajtáslánc-technológia dolgozik, szemernyit sem csorbítva a Sports Activity Vehicle modellek kvalitásait. A BMW iX3 aerodinamikai tulajdonságait típus-specifikus karosszériajegyek optimalizálják, miközben a modell hatékonyság-központú koncepcióját hirdetik. Az első lökhárítót és a vese alakú „hűtőrács-párt” szinte teljesen zárt formában, az autó hátsó részét pedig a minél jobb légellenállás-csökkentés érdekében alkották meg a tervezők.
A jármű körüli légáramlat optimalizálásában a vadonatúj fejlesztésű, innovatív „aerodinamikai keréktárcsák” is fontos szerepet játszanak. A könnyűfém felnik a BMW iX3 modell alatt ünneplik világpremierjüket és a BMW X3 belsőégésű erőforrással szerelt modelljeihez képest mintegy 5 százalékkal csökkentik a modell légellenállását. A „V” küllődizájnú keréktárcsák alumínium öntvényét úgy formázzák meg, hogy a légterelő betétek tökéletesen illeszkedjenek a küllők közé és a felnik külső síkjába. Mint ilyen, az újdonságok kiválóan csökkentik a kerékjáratokban kialakuló turbulenciát, és így a modell légellenállását is. Mindez körülbelül 10 kilométerrel (WLTP) nagyobb hatótávolságot eredményez. A jármű körüli légáramlatot továbbá hátsó diffúzor, alvázborítás és aktív hűtőrács lamellák optimalizálják, a bajor prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle modelljének légellenállási együtthatója így mindössze 0,29 (Cd).
Prémium hangulat és BMW IconicSounds Electric az utastérben, kétféle felszereltségi szint
Az első BMW iX3 tisztán elektromos hajtáslánc-technológiáját a karosszérián és az utastérben is a BMW i divízió kék színe jelöli. Az ajtók mögött ráadásul letisztult elrendezés, elsőosztályú anyaghasználat és számos egyedi tervezésű felület fokozza a Sports Activity Vehicle modellekre jellemző prémium hangulatot. A SAV szegmens másik jellegzetes tulajdonsága, a páratlan sokoldalúság a belsőégésű erőforrással szerelt BMW X3 modellel mindenben megegyező helykínálatban érhető tetten. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével a csomagtér alapesetben 510 literes térfogata könnyedén akár 1 560 literesre is bővíthető.
A BMW iX3 modellben ünnepli világpremierjét a BMW IconicSounds Electric hangzásvilág, amely minden korábbinál mélyebb érzelmi töltettel fokozza a hálózatról tölthető autók vezetési élményét. A járműtöltést selymes, az energiavisszatáplálást lágy hangdizájn kíséri, és minden egyes vezetési üzemmódhoz tökéletesen illeszkedő hangzás társul. A Start / Stop gomb megnyomására egy olyan, rövid zenei betét válik hallhatóvá, amely megalapozza a tisztán elektromos meghajtás élményét. E rendkívül egyedi funkciót a bajor prémiumgyártó az alapfelszereltségként kínálja fel ügyfeleinek az első BMW iX3 modellben, az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető „Impressive” felszereltségi szintet pedig további, vezetési funkciókhoz kötött zenei betétek színesítik. A BMW IconicSounds Electric márkanév égisze alatt megalkotott hangzásvilág a világ egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Hans Zimmer és Renzo Vitale zeneművész közös munkásságát dicséri, amelynek gyümölcsei a jövőben az összes hálózatról tölthető BMW modellhez elérhetők lesznek.
Az első BMW iX3 tisztán elektromos meghajtású Sports Activity Vehicle modellt kétféle felszereltségi szinttel rendelhetik meg a BMW ügyfelei. Az alapfelszereltséget jelentő „Inspiring” szintet a készítők olyan tételekkel ruházták fel, amelyek a vezetés kényelmét, biztonságát és élményét egyaránt fokozzák. Ilyen többek között a LED-technológiás első fényszóró-pár, a 19” méretű „aerodinamikai keréktárcsa-garnitúra”, a metálfényezés, a panoráma üvegtető, az automata csomagtér-működtetés, valamint a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomattal (Active Cruise Control with Stop & Go), kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant), sávváltásra figyelmeztető rendszerrel (Lane Change Warning), sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (Lane Departure Warning), első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszerrel (PDC – Park Distance Control), gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel és riasztórendszerrel dolgozó Driving Assistant Professional csomag is. Az alapfelszereltség része továbbá a sportkormány, a Tároló csomag, a hangulatvilágítás, az elektromosan állítható ülések (a vezetőülés memória funkciójával), a hőpumpával dolgozó, utastér-előfűtésre és utastér-előhűtésre egyaránt képes, háromzónás automata légkondicionáló, az optimalizált navigációs rendszerrel dolgozó BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés, a BMW Intelligens Személyi Asszisztens, az okostelefon-integrálhatóság Apple CarPlay- és Android Auto-előkészítéssel, a távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade), a BMW Connected Charging digitális szolgáltatásai, a vezeték nélküli okostelefon-töltés és a DAB tunerrel felszerelt audiorendszer.
A bajor prémiumgyártó ügyfelei az opcionális extrafelszereltség részeként az „Impressive” felszereltségi szintet is megrendelhetik a modellhez. Az „aerodinamikai keréktárcsák” ez esetben 20” méretben kerülnek az autó alá, a LED-technológiás első fényszórókat adaptív LED-technológiás első fényszóró-pár váltja, az első ajtók aktív zajcsillapítással ellátott üvegezést kapnak, a beszállást, indítást, leállítást és kiszállást Comfort Access funkció segíti, az utasteret Vernasca bőrkárpit borítja, az első sportülések pedig aktív deréktámasszal fokozzák az utazás kényelmét. A biztonságot BMW Head-Up kijelző, távolságifény-asszisztens és tolatókamerával dolgozó Parking Assistant Plus csomag fokozza. Az első BMW iX3 „Impressive” felszereltségi szintje mindezeken felül BMW Gesztusvezérléssel, Harman Kardon surround zenerendszerrel és fedélzeti WiFi kapcsolattal garantálja az újdonság fejedelmi exkluzivitását.
A Mazda új mérföldkőhöz érkezett: ma hivatalosan is bemutatta a vadonatúj CX-5-öt, a márka legsikeresebb SUV-jének harmadik generációját. Az új modell vadonatúj formavilággal, fejlett...