Ünnepélyes keretek között érkeztek meg 2020. április 30-án Kecskemétre a helyi közösségi közlekedési szolgáltatást ellátó Inter Tan-Ker Zrt. 45 darabos vadonatúj autóbusz flottájának első gépjárművei. Az első ütemben összesen hét autóbusz gördült be saját lábon a Bács-Kiskun megyei telephelyre a debreceni gyárból, köztük egy hazai fejlesztésű és gyártású Mercedes-Benz Reform 500 LE, továbbá hat – jelentős hazai hozzáadott értékkel készült – szóló Mercedes-Benz Conecto Next Generation. A rendezvényen beszédet mondott Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét Megyei Jogú Város polgármestere, valamint Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Vadonatúj, hazai autóbuszok gurultak be Kecskemétre 2020. április 30-án Debrecenből, amelyek a helyi közlekedési közlekedésben szolgálnak majd. Az első lépcsőben összesen 7 gépjármű állhat forgalomba Bács-Kiskun megye megyeszékhelyén.
Mint ismert, 2020. január 1-je óta a helyi közösségi közlekedést – Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatának megbízásából – az Inter Tan-Ker Zrt. látja el a Kecskeméti Közlekedési Központtal együttműködésben, akik korábbi terveik alapján láttak hozzá az átmeneti járműállomány lecseréléséhez.
Az Inter Tan-Ker Zrt. a szerződésben vállaltaknak megfelelően két lépcsősre tervezte a buszok üzemeltetését a városban: az év elejétől MAN-buszokkal utazhattak a kecskemétiek, április végén pedig megkezdték a járműpark teljes megújítását. Ennek keretében összesen 45 darab vadonatúj, a kor környezetvédelmi és technológiai elvárásainak megfelelő autóbusz – köztük 20 darab, EURO 6-os dízelmotorral szerelt Mercedes-Benz Reform 500 LE és 25 darab, szintén EURO 6-os szóló Mercedes-Benz Conecto – érkezik Kecskemétre.
Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója beszédében hangsúlyozta – „Rendkívül rövid idő állt rendelkezésre a városhoz méltó, korszerű és fenntartható autóbuszflotta biztosítására. A szükséges óvintézkedések bevezetésével sikerült a gyártási folyamatokat újraindítani Debrecenben, így ma örömmel adjuk át az első új autóbuszokat Kecskemétnek. Természetesen ehhez az eredményhez elengedhetetlen volt a város bizalma és támogatása, a munkatársaim megfeszített munkája, valamint az az összefogás, amely nélkül egészen biztosan nem tartanánk itt a jelenlegi helyzetben.”
Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere beszédében felidézte azokat a kihívásokat, amelyekkel közösen kellett megküzdeni ahhoz, hogy átalakulhasson a helyi közösségi közlekedés. Ezek között a legnagyobb kihívás a járvány bekövetkezte volt, ám a cég gyorsan újraindította a gyártást. „Köszönöm elnök úrnak, hogy ugyanúgy gondolkodik, ahogyan sok felelős vezető: ha megvédjük a munkatársakat, és ők is önmagukat, akkor lehet a normálishoz közelítően élni, dolgozni” – fogalmazott a polgármester.
A látássérült emberek mindennapjait a legváltozatosabb módokon segítő Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége lesz a Toyota vadonatúj, slágervárományos modellje, a Proace City Verso első magyarországi példányának tulajdonosa. Az április 30-án átadásra került új autó a koronavírus-járvány miatt megnövekedett teendők végrehajtásában most különösen nagy szolgálatot tehet, de az általános működés során is rengeteg feladatot lát majd el.
A Toyota Central Europe Kft. támogatásával április 30-án az Emil Frey Toyota Autócentrum budapesti telephelyén került átadásra a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége (MVGYOSZ) részére a vadonatúj Toyota Proace City Verso városi kisautó első magyarországi példánya. A látássérült emberek számára nyújtott online távsegítő szolgáltatástól kezdve a vakvezetőkutyák kiképzésén, a jogi tanácsadáson, a vak és gyengénlátó emberek önálló életvitelét megkönnyítő segédeszközök beszerzésében, karbantartásában és használatuk elsajátításában történő segítségnyújtáson és az akadálymentesítési tanácsadáson át az ingyenes Braille- és hangoskönyvtár üzemeltetéséig a szolgáltatások elképesztően széles tárházát nyújtó MVGYOSZ számára nagyon jól jön a támogatás. Az autó a mindennapi teendők ellátása során is folyamatos használatban lesz, a koronavírus-helyzet miatt megnövekedett logisztikai feladatok (legyen szó akár a segítő szolgáltatások biztosításáról, akár a kutyakiképzés támogatásáról) azonban még komolyabb igénybevételt jelentenek majd. Éppen ezért, amint arra dr. Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke rámutatott, az autó biztonságossága, tágassága és praktikus használhatósága, helykihasználása mellett fontos szempont volt a kiválasztásakor az ahhoz sztenderden járó 250.000 km-es garancia is.
„Nagyon hálásak vagyunk a Toyota Central Europe és az Emil Frey Toyota Autócentrum támogatásáért, amely hihetetlenül fontos segítséget nyújt majd nekünk a mindennapokban, a jelenlegi helyzetben pedig még inkább felértékelődik. Különösen örülünk annak, hogy a jövőben ilyen megbízható, biztonságos és nem utolsósorban praktikus helykihasználást lehetővé tévő autóval végezhetjük a látássérült emberek szolgálatát, ezek ugyanis a logisztikai feladataink ellátásában kiemelten fontos szempontok” – fogalmazott dr. Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke.
A nagycsaládos autóvásárlási program jövőbeni nagy favoritjának tartott vadonatúj Toyota Proace City Verso beszerzését támogató Toyota számára egyébiránt nem idegen a társadalmi felelősségvállalás, néhány hete a koronavírus elleni védekezést koordináló országos szervek, mentőszolgálatok és segélyszolgálatok részére bocsátott rendelkezésre mintegy 20 személygépkocsit, kisbuszt és teherautót.
„A Toyota büszke arra, hogy a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége mobilitási partnere lehet, és úgy gondoljuk, jobb helyre nem is kerülhetett volna a vadonatúj Proace City Verso modellünk első magyarországi példánya. Bízunk benne, hogy jó szolgálatot tesz majd, és sok százezer kilométeren keresztül segíti a látássérült emberek mindennapjainak támogatását” – tette hozzá László Richárd, a Toyota Central Europe Kft. magyarországi országigazgatója.
Március 2-i bemutatkozását követően, a Giulia GTA azonnal óriási érdeklődést váltott ki az autózás szerelmeseinek körében.
A felfokozott figyelem nem titkolt büszkeséggel tölti el a 2020-ban alapításának száztizedik évfordulóját ünneplő Alfa Romeo csapatát, valamint az olasz stílus, teljesítmény, formatervezés, illetve „know-how” iránt elkötelezettek táborát. A márka születésnapja kitűnő alkalom, hogy az ünneplés jegyében az Alfa Romeo visszatérjen gyökereihez, és megidézze a nemzetközi motorsport ikonikus legendáját. Újjászülessen a Giulia GTA.
Feltámad a történelem, kategóriájában a legjobb teljesítmény-tömegarány
Az új Giulia GTA műszaki tartalma és koncepciója egyaránt az 1965-ös Giulia GTA-ra vezethető vissza: arra a „Gran Turismo Alleggerita” modellre, amelyet az Autodelta fejlesztett ki a nemzetközi sportsikereknek örvendő Giulia Sprint GT alapjain. A Giulia Quadrifoglio modellre épülő, újkori Giulia GTA az Alfa Romeo 2,9 V6-os biturbó erőforrásának erősebb, 540 lóerőre hangolt kivitelét kapta meg. Az ultrakönnyű anyagok széleskörű alkalmazásának köszönhetően, az új modell 100 kilogrammal könnyebb a Giulia Quadrifogliónál, és ezzel a kategória legkiválóbb tömeg/teljesítmény arányát (2,82 kg/LE) nyújtja. Külső és belső megjelenése egyaránt kifejezi híres történelmi elődje koncepcióját, tükrözi a márka műszaki kiválóságát, vezetési élményét.
Giulia GTA és GTAm: az ötszáz testreszabott
A Giulia GTA és a GTAm modellek ötszáz szerencsés tulajdonosa számára az Alfa Romeo olyan megoldásokat kínál, amelyek révén az exkluzív sorozat minden példánya több lesz egy páratlanul tökéletes autónál. A Giulia GTA és a GTAm megvásárlásával a hamisítatlan Alfa Romeo élmény is megszerezhető.
A siker érdekében a Centro Stile Alfa Romeo csapata rendkívül sokat dolgozott a különleges modell ideális külső és belső kialakításán. A cél az volt, hogy a Giulia GTA egyszerre legyen méltó történelmi elődje szelleméhez és jellegéhez, ugyanakkor maradéktalanul feleljen meg napjaink szigorú követelményeinek is.
Mert mi lehet jobb, mint egy Alfa Romeo Giulia GTA? A válasz egyszerű. Csupán egyetlen dolog: egy olyan Giulia GTA, amely tulajdonosa álmai köré épült, és az Alfa Romeo páratlan vezetési élménye mellett esztétikai megjelenésével is rabul ejti használóját. Megszületett a Giulia GTA, és az eredmény önmagáért. Az Alfa Romeo különleges modellje különleges lehetőségeket tartogat. A külső és a belső dizájn testreszabása révén a vásárlók egyedi, egyúttal páratlan élmény részesei lehetnek.
Elérhető történelem és kreativitás
A Centro Stile Alfa Romeo stábjának kreativitása és elkötelezettsége megmutatkozott a GTA tervezését kísérő, a modell történetére összpontosító széleskörű kutatásában is. A versenysportban eredményesen szereplő, a győzelmek terjedelmes listáját gyarapító modellek megjelenésének elemzése azt mutatta, a Giulia GTA számos egyedi stílusjegyet mondhatott magáénak pályafutása során. Az autó orrán meghatározó szerephez jutott például a jellegzetes maszk. A minden mástól egyértelműen megkülönböztető elem, kombinálva az autó oldalán végigfutó csíkokkal, megdobogtatta a márka szerelmeseinek szívét.
Ugyancsak egyedi jellegzetességnek számítanak a motorháztetőt beborító, az Alfa Romeo logó elemeire építkező ábrázolások, köztük a Biscione és az olasz zászló képe. A történelmi külső fényezések sorában szerepel az okker- fehér, valamint a vörös-sárga szín kombinációk alkalmazása.
Az okker az 1750 GTAm-re és a 2000-es GTAm-re emlékeztetheti a szemlélőt. Ezek azok a modellek, amelyekben Toine Hezemans 1970-ben és 1971-ben megnyerte a Túraautó-Európa-bajnokságot. A motorháztetőn ábrázolt Biscione, az oldalsó vonalakkal együtt a GTA 1300 Junior jellemzője volt. A hosszanti csíkozás, valamint az autó orrának vörös és a sárga színűre festése, az azonos modellel rajthoz álló versenyzők megkülönböztetését szolgálta.
A Centro Stile Alfa Romeo a fejlesztés során következetesen támaszkodott a márka sokszínű történetére. Figyelembe vették például, hogy az 1965-1968-as Sprint GTA festett eleje nem volt szimmetrikus, szemben a GTA 1300 Junioréval. A sárga elülső rész jelölte az autót, amely megnyerte az 1971-es és az 1972-es Túraautó-Európa-bajnokságot, míg egyes 1971-es versenyeken Gianluigi Picchi alul sárgára festett versenygépet vezetett. A különleges színezésű modellek mindegyike hozzájárult a GTA legrangosabb győzelmeihez.
A Centro Stile Alfa Romeo kutatásainak eredményei megjelennek az új Giulia GTA dizájnjában is. A vásárlók speciális színvariációk között válogathatnak. Az olasz zászlót tiszteletben tartó GTA vörös, Trofeo fehér és Montreal zöld fényezések mellett kiválaszthatják autójuk oldalszámát, illetve Goodwool autóponyvájukat. Az exkluzív modelleken variálható a féknyergek, valamint a belső térben a bukócső, a biztonsági övek, és a kárpit öltéseinek színe.
Egyedi vevői élmény
Az Alfa Romeo nem csak a Giulia GTA és a Giulia GTAm vezetését, exkluzív modelljei megvásárlását is egyedi élménnyé teszi. Az ötszáz szerencsés tulajdonos egyedülálló kiszolgálásban részesül. A GTA világához csatlakozókat különleges értékesítési folyamat várja, amelynek során a megrendeléstől az autó átadásáig szakértő „márkanagykövet” követi az ügyfeleket. A vásárlók személyes élménycsomagjukban értékes kiegészítőket találnak. Autójukhoz speciális színezésű Bell sisakot, a garázsban pihenő GTA és a GTAm védelmére Goodwool takaróponyvát kapnak. Ezen felül részt vehetnek egy az Alfa Romeo Autós Akadémia által kidolgozott vezetéstechnikai tanfolyamon is. A GTAm tulajdonosok autójukhoz teljes, overált, kesztyűt, cipőt magában foglaló Alpinestars versenyruházatot kérhetnek.
És ez még nem minden! A vásárlók kérésére a GTA és a GTAm modelleket az Alfa Romeo történetének egyik ikonikus helyszínén, az Autodelta műhelyében, Baloccoban adják át. A cél az, hogy az egyediség és az exkluzivitás meghatározó tényező maradjon valamennyi Alfa Romeo rajongó és gyűjtő számára.
Azt már álmunkból felkelve is tudjuk, hogy 7 Celsius fok alatt a téli, felette pedig a nyári gumi a kötelező az autónkon. De vajon miért kell a téli gumit 7 Celsius fok felett nyári gumira cserélni?A Classic Vehicle Hungary szakemberei elmagyarázzák a lényeget.
A nyári és a téli gumiabroncs között több komoly különbség van, az egyik ezek közül a mintájuk. A téli gumi úgy tartja biztonságosabban az autót az alapvetően hideg és csúszós úton, hogy a rengeteg apró lamellából és mély kapaszkodóblokkokból álló a mintázat elősegíti a stabilitást. A téli gumiabroncsunk mintáját tulajdonképpen úgy alakították ki, hogy az úgynevezett vonóerőre az oldalirányú erőre, és az ilyenkor elengedhetetlenül fontos fékezőerőre koncentráltak. Emellett ezek a minták úgy készültek el, hogy az autónk úttartását nagyban segítsék.Az téli gumiabroncson a hosszanti, és az oldalirányú minták egyszerűen kilökik a kerékből a havat, így nincs eltömítődés, kvázi kevésbé csúszkálhat az autó.
A téli gumiabroncs további előnye az is, hogy a hidegebb időben sem válik merevvé, viszont ezzel szemben a nyári abroncs télen merevvé válhat, ráadásul a barázdái nem olyanok, mint a télié: ha télen használjuk, és megfigyeljük, jól észrevehető, hogy ezek egyáltalán nem vetik ki a havat, s nem olyan mélyek. A nyári gumiabroncs előnye az is, hogy míg a téli abroncs nyáron hajlamos felpuhulni, és nagyon gyorsan kopni addig a nyári verzió nyáron nem ”puhul fel”, emiatt nem kopik olyan gyorsan, és egyenletlenül mint a téli.
Most, hogy már ismerjük a gumik tulajdonságait, nézzük meg, hogy miért kell mindenképpen le cserélnünk a télit nyárira, ha eljön az ideje.
Afő okok, miért kell a nyári gumiabroncs
Más a mintázata
Azt már vázoltuk feljebb, hogy a téli gumiabroncs mintázata kitolja a gumiból a havat, nem engedi megtapadni azt. De mit tud a nyári abroncs? Nos, a nyári gumiabroncsunk mintája úgy készült, hogy a homok, a por, azaz inkább a szilárd és apró (néha nagyon aprócska) akadályokkal teli úton tudja tartani az autónkat a legnagyobb tapadással.
Forró aszfalt
Biztosan tapasztaltuk már azt, hogy néha milyen forró tud lenni az aszfaltfelület nyáron. Ilyen esetekben nem ritka, hogy az aszfalt legalább 60 Celsius fokra hevül, de szélsőségesebb esetekben lehet magasabb az érték – elérheti a 80-100 Celsius fokot is. A nyári abroncs „kemény” fajta. Ilyen meleg sem gond neki (a téli már szinte ráolvad), ezért fontos, hogy nyáron kizárólag nyári gumiabronccsal közlekedjünk. Ha viszont téli abronccsal közlekednénk mégis, akkor megeshet, hogy egyetlen szezon alatt akár 2-3 millimétert is kophat a gumiabroncs a meleg aszfaltfelület negatív hatásaitól.
A fogyasztás sem elhanyagolandó
Az már ismeretes, hogy a nyári gumiabroncsnak más a mintázata, a téli pedig egyenesen „elolvad” a forró aszfalton. Ebből az következik, hogy téli gumival szimplán magasabb lesz az autó üzemanyag-felhasználása. Lehet, hogy a fogyaasztástöbblet elenyésző lesz 100 kilométeren, ami nem tétel, de ha hozzávesszük, hogy a nem megfelelő gumi tönkre is megy: így összességében ez már nem ússzuk meg olcsón a nyári időszakot.
Biztonság
Kanyarodjunk vissza újra ahhoz a szerencsétlen szituációhoz, hogy nem cseréltük le időben a gumiabroncsot, és még úliusban a télivel közlekedünk. Ilyenkor a lágyabb anyagú téli gumabroncs képes annyira felpuhulni, hogy drasztikusan csökkenhet az autó teljesítménye is. Növekedhet a fékút, könnyebben kisodródhatunk, s a menetteljesítmény globálisan romolhat. Érezhetően nem stimmel valami az autóval – a helyes gumiabroncs használatával mindez nem történhet meg.
Még nem késő az aktuális gumiabroncs-csere: a Classic Vehicle Hungary-nél gyors, szakszerű szolgáltatást kapunk.
A Hyundai Kona Electric legutóbbi modellfrissítései várhatóan növelik a modell használtpiaci értékét, derül ki az Autovista Intelligence független értéktartási útmutatóban közölt új adatokból. A várható átlagos használtpiaci érték három év és 60 000 kilométer után most 6,4 százalékkal magasabb, mint az előző modellévben volt*.
Az új modellévre érvényes, a közelmúltban gyártásba került módosítások keretében a Kona Electric új, 10,25 colos infotainment rendszert kapott Bluelink telematikai és csatlakoztatott jármű szolgáltatásokkal kiegészítve, míg a rövidebb töltési időről az új 10,5 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltő gondoskodik. Az új modellévben a gumiabroncsok specifikációi is módosultak, aminek köszönhetően akár 8%-kal nő az egy feltöltéssel megtehető távolság (484 km, WLTP norma).
A várakozások szerint a Kona Electric az öt legnagyobb európai piacon eredeti értékének** átlagosan 47,2 százalékát tartja meg; a konkrét használtpiaci érték piactól függően 37,5 és 59,7 százalék között változik. Ezek az előzetes, becsült értékek a vételár, az értékesítési csatornák összetétele, a felszereltségi szintek, valamint számos további szempont figyelembe vételével születtek, és azt mutatják meg, hogy három év, illetve 60 000 kilométer elteltével várhatóan milyen beszámítási értéket képvisel majd a típus új autó vásárlásakor. A vonatkozó adatokat Németországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban gyűjtötték. Az adatok arra is rámutatnak, hogy a Kona Electric várhatóan magasabb használtpiaci értékkel bír majd, mint legfontosabb elektromos (EV) vetélytársainak többsége.
Kona Electric várható használtpiaci érték (residual value, RV), piacok szerint **
Az Egyesült Királyságban várható, piacvezető becsült értéktartási értéket a CAP Automotive által közölt adatok is megerősítik: az ő előrejelzéseik szerint egy hároméves Kona Electric beszámítási értéke eléri az eredeti vételár 52,3 százalékát.
„A Kona Electric a kategória egyik legkiválóbb hatótávolsága mellett fejlett kapcsolódási és biztonsági szolgáltatásokat kínál, mindezt egy merész formatervezésű városi szabadidőjármű karosszériájában. Ezek a jellemzők mind hozzájárulnak a kategóriaelső értéktartáshoz.” – mondta Olivier Ferry, a Hyundai Motor Europe céges értékesítésekért és remarketingért felelős igazgatója. „Az ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garancia, valamint a nagyfeszültségű akkumulátorra vonatkozó, nyolc éven vagy 160 000 kilométeren át érvényes garancia mellett az értéktartásra vonatkozó előrejelzés még kedvezőbbé teszi az eleve vonzó vásárlási ajánlatot az ügyfelek számára.”
A hosszú hatótávolság és a divatos formaterv is hozzájárul a Kona Electric sikeréhez
A Kona Electric sikerének egyik legfontosabb pillére a modell hosszú hatótávolsága: elektromos autó vásárlásakor ez ugyanis az egyik elsődleges szempont az ügyfelek számára. A legújabb generációs Kona Electric 64 kWh akkumulátorral szerelt kivitele egyetlen feltöltéssel akár 484 kilométert tud megtenni, míg a 39 kWh-os modell hatótávolsága eléri a 305 kilométert.
Nem kevésbé jelentős szempont, hogy szabadidőjárműről, méghozzá merész, erőtől duzzadó formatervű szabadidőjárműről van szó. Soha nem volt ekkora a kereslet a szabadidőjárművek iránt, és ezen belül kifejezetten vonzóvá teszik a Kona Electric modellt plasztikus vonalai, LED-es lámpatestei, valamint áramvonalas, 17 colos könnyűfém keréktárcsái. A fejlett biztonsági és kapcsolódási szolgáltatások biztosítják az ügyfelek jelentős része által elvárt technológiai tartalmat. Ehhez társul a Hyundai ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciája, valamint a nagyfeszültségű akkumulátorra vonatkozó, 8 éven vagy 160 000 kilométeren át érvényes garancia. Mindezek együtt kimagasló hosszú távú értéktartást biztosítanak.
A Hyundai városi crossovere bemutatása óta folyamatosan gyűjti a szakmai elismeréseket. 2019-ben felkerült a WardsAuto ’10 legjobb motor’ listájára, majd az Auto Express Újautó-díjain elnyerte az ’Év megfizethető elektromos járműve’ címet. 2019 decemberében a Which? magazin az ’Év termékének’ választotta meg a Kona Electric-et; a Hyundai elektromos járműve az összes kategória (a technológiai termékektől a háztartási cikkekig) 3500 terméke közül diadalmaskodott.
A Hyundai 2020-ban Európában, a Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) üzemében is megkezdte a Kona Electric gyártását. A csehországi gyár, valamint a koreai Ulsanban működő üzem együttes termelése lehetővé teszi, hogy a Hyundai a tavalyinál nagyobb darabszámban biztosítsa a Kona Electric modellt európai ügyfelei számára, és ezzel már 2020 során a károsanyag-kibocsátás nélküli járművek legnagyobb forgalmazójává váljon Európában.
Fontos lehet a családcentrikus- és környezetbarát alternatíva? Persze, hogy létezik ilyen, még akkor is, ha nem a szó szoros értelmében vett alacsony emissziójú alternatívákat vetjük számításba. Nyilvánvalóan releváns az optimális fogyasztás is a megfelelő kényelem és praktikum mellett – amit, mint tudjuk, sok autógyártó modellpalettáján megtalálhatunk a megfelelő kategóriák terén – de az tény, hogy hibrid megoldások terén meglehetősen visszafogott a választék még mindig.
Tehár remek opció a tesztben is szereplő Toyota Prius+. Most alapvetően nem kezdjük kifejteni részletekbe menően, hogy mekkora presztízst tudhat magáénak a Toyota Prius, meg azt sem boncolgatjuk, hogy a technológia elsőszámú úttörője a Toyota – megtettük már elégszer hasonló hajtáslánccal bíró Toyota variációkat bemutató tesztjeinkben itt, az Autóaddikt.hu-n, illetve a Napimagazin.hu-n.
Hordozza a jól megszokott és megkedvelt tradíciókat
Most fókuszáljunk a cikk főszereplőjére, konkrétan a Toyota Prius+ modellre, mely a szokásos teszthét után újra elnyerte a tetszésünket (több ízben járt már nálunk több Prius-verzió az évek során). Jöjjenek is a részletek.
Ugyebár ha látható a „+” jelzés a Prius plakett után folytatólagosan, akkor azt azt jelenti, hogy nem a hagyományos öt üléssel bíró személyautóról, hanem annak az 5+2 utast befogadni bíró egyterű változatáról szól a fáma. Ez önmagában véve is remek, hiszen manapság kifejezetten divatos nagy, jó befogadóképességű családbarát megoldást vásárolni, még akkor is, ha az különösképp nem is indokolt (gyerekek). Jó, ha van férőhely, tágasak a terek, optimálisra hangolt a praktikum. No és persze nem árt, ha a külső is trendszerető, passzol a jelenlegi megítélési normákhoz, vagy netán még több pluszt ad esetleges formabontó(bb) megjelenésével.
Vélhetően a Toyota Prius+ hordozza is a fentieket, már első ránézésre is. A hűtőmaszk egyértelműen határozza meg autó karakterisztikáját, félreismerhetetlen Toyota-stíluselemekkel, mint a nyújtott V alakot formázó felső beömlőcsík, a szintén csík jellegű, vékonyra húzott vízszintes ködlámpafészkek, vagy a morcos tekintetet kölcsönző fényszóró-tokozások. Auris, Yaris – egyremegy, megvan a párhuzam annak rendje, s módja szerint. Ami persze manapság már szinte kötelező jellegű, hiszen ismerjük bármely autógyártó portfóliójának nemes képviselőit szegmenstől és kategóriától függetlenül. Nyilván azért sokban különbözik a Toyota Prius+ kisebb, vagy hasonszőrű márkatársaitól, ez leginkább oldalnézetben látszik, alapvetően a hosszított tengelytávot, illetve emelt tetővonalat figyelembe véve.
Jól észrevehető tehát, hogy a Toyota Prius+ már-már kisbuszos jellege dominál, a méretes oldalajtók ellenére megőrizve személyautós rajzolatát (enyhén domborodó tetőív, csapott hátsó traktus a C oszlopig lezárva). Toyota Prius+ tesztautónk a legmagasabb jelenleg elérhető felszereltséget kapta, ennek megfelelően egybe lett gyúrva az elegancia és a sportosság is: illusztris, arányaiban jól eltalált átlójú felnikkel, szolid tetőszpoilerrel a hátsó, ötödik ajtón, robosztus, sokat sejtető far-kialakítással egybeöntve. Mindezt úgy, hogy az ős-Prius stílusjegyei is felismerhetők legyenek, annak ellenére, hogy jelentős méretbeli és kialakításbeli különbségek azért akadnak.
Így teljes tehát az összkép. Nem túlzás, hogy a Toyota Prius+ az egyik legizgalmasabb formatervet kapta a kategóriában, klasszisokkal emészthetőbbé és emberközelibbé vált az egész tálalás. Előny, ha szeretjük a japán letisztult körítéseket, az egyáltalán nem túlzó és túlzásokba eső formaiságot.
Hogy puritán lenne-e? Egyáltalán nem helyénvaló az állítás. Sokkal inkább lényegre törő, egységes, igazán céleszközként lehetne jellemezni a Toyota Prius+ összes részletében kifinomult projektjét.
Élhető, tágas és praktikus: a Toyota Prius+ derekasan állta a sarat. Azaz a tesztünket
Minőségi anyaghasználattal, jól illeszkedő pontokkal és egyben barátságos beltérrel találkozunk az első ülésekbe huppanva, s nem utolsó sorban a szemnek kellemes látvány fogadja az érdeklődő tekinteteket.
Leginkább a kormánykerék kialakítása, az enyhén döntött középkonzol aszimmetriája, valamint a CVT váltó aprócska karja vonja magára a figyelmet. Kifejezetten jó, hogy rendhagyó megoldások születtek az enteriőr tervezésénél, hiszen a Toyota Prius+ mégiscsak egy korszakalkotó, meghatározó dolog, aminek muszáj valamennyire különböznie a párhuzamoktól. Sikerül is, megfelelő módon.
A központi infotainment fejegysége középre került, a konzol felső részére, de megmarad bőven a vezető látómezejében a kijelző. Így minden olyan lényeges, vagy kevésbé lényeges információ jól leolvasható, ami szükséges a biztonságos és kényelmes utazás lefolytatásához.
Elegendő helykínálat bőven akad; az első székek ülőfelülete és hátlapja az átlagos testalkattal rendelkezőknek megadja az elvárt komfortszintet, s bár a cockpit középső nyúlványa szélesnek mondható, nem tapasztaltuk, hogy redukált láb- illetve térdtér állna rendelkezésre.
Egyébként a jó üléspozícióknak és állíthatóságnak köszönhetően a kitekintés is remek a Toyota Prius+ utasfülkéjéből, a hatalmas panorámaszélvédő, illetve a csökkentett vastagságú A, B és C oszlopok is sokat nyomnak a latba nyilvánvalóan (meg az eleve magas üléshelyzet).
Szinte teljes értékű hátsó plusz üléssor
Mivel három sor ülés állhat rendelkezésre a Toyota Prius+ belterében, ezért folytassuk értelemszerűen a középső sorral. Itt a három ülés egyenként állítható, dönthető, mozgatható vízszintesen, természetesen mindegyik rendelkezik ISOFIX pontokkal, az ergonómia teljesen rendben van, jó tartással rendelkeznek oldal- és hosszirányban egyaránt. Kitűnően szabható testre mindhárom ülés tehát, testalkattól és magasságtól függően, beállítás kérdése, hogy mekkora lesz a láb- illetve térdtér.
A fejtér hatalmas, ahogyan annak lenni illik egy családi egyterűben, így igazán szellős lehet az utazás.
Mindaddig, amíg fel nem nyitjuk a csomagtartóba integrált hátsó plusz két ülőpadot. Ahhoz, hogy a harmadik sorban is relatíve kényelmesen elférhessen két közepes, vagy inkább apró testalkattal bíró felnőtt (de leginkább két gyerek), jelentős kompromisszumot kell kötnünk már a középső üléssor pozícionálásánál is, ugyanis a síneken jócskán előbbre kell tologatni a székeket. Kvázi a láb- és térdterek drasztikusan csökkennek, főként annak érdekében, hogy a hátsó, utolsó sor emészthető maradjon.
Viszont még akkor is jócskán kell kompromisszumkötés, ha a tűréshatárig bezárólag szökkentjük előbbre a középső sort. Természetesen a hátsó két pótülésre értve, mivel még a maximumot kihozva sem garantálható a teljes értékű kényelem itt. Ami nem is meglepő, hiszen jelenleg a piacon tulajdonképp nincs is olyan 5+2 személyes MPV, amellyel a 7 főt – 7 felnőttet – teljes értékűen lehetne utaztatni.
Lehet vészmegoldásnak is jellemezni tehát a plusz két főre szóló helykínálatot, de ez túlzás lenne, inkább amolyan „jó, ha van, mert növeli a praktikumot és kihasználhatóságot” megközelítésben kell látnunk a helyzetet. Főként, ahogyan az lenni szokott: 7 fővel a csomagtér méretei is korlátozottá válnak (öt személlyel viszont gigantikus a méretezés), úgyhogy kisebb vagy nagyobb utazásoknál is jól át kell gondolnunk, hogy miből mennyit vigyünk magunkkal.
Nem egy versenygép a maga 136 lóerős rendszerteljésítményével, de nem is ez a cél
A tesztben szereplő Toyota Prius+ hajtásláncát egy 136 lóerős, 1.8 literes Atkinson ciklusú VVT-i benzinmotor (142 Newtonméter csúcsnyomaték 4200 percenkénti fordulatszámon), illetve egy váltóáramú állandó mágneses szinkronmotor jelenti, 81.6 lóerővel és 207 Newtonméteres nyomatékcsúccsal – a rendszerteljesítmény 136 lóerő.
Mint mindegyik hibridhajtás esetében a Toyota-nál, a Toyota Prius+ modellnél is a hagyományos módszerek szerint vezetünk: indulás után (ha megfelelőek az üzemeltetés körülményei) a villanymotor kezd, majd kisebb-nagyobb időintervallumok után éled a benzines. Puszta elektromos hajtásra is van lehetőség, ilyenkor az EV (Electric Vehicle) üzemmódválasztóval adjuk a hajtás tudtára, mit is óhajtunk.
A nagyfeszültségű, 201.6 Voltos, 5Ah-s lítium-ion akkumulátor kellően jól biztosítja az energiahátteret, igaz, a fékerő-visszatáplálásból érkező többlet rövidke időkre bírja csak életre kelteni a tisztán károsanyag-kibocsájtás nélküli elektromos módot. Olyan esetekben, ha városi környezetben araszolunk lámpától lámpáig, vagy egyéb, hozzávetőlegesen 40 kilométer/óra alatti tartományban, visszafogottan autózunk, úgy jelentősen kitolható a környezet- és pénztárcabarát üzemmód, akár több személlyel is, közepes plusz terheléssel (mi 5 felnőtt utassal méricskéltünk).
Fogyasztás: jeles!
Apropó, fogyasztás: a hibrid hajtású járművek, ez esetben a Toyota Prius+ egyik sarkalatos pontja is ez. Mondhatni, átlagos, vagy inkább attól feljebbi értékeket sikerült rögzítenünk, alaphangon igen finom gázpedál-kezelésekkel, sok lejtővel, és több tekintélyes dugóval megspékelve.
Hozzátennénk, hogy mindehhez társítottuk azt az 5 személyt, akikről már szót ejtettünk feljebb – városi haladással tehát az átlag felülmúlta a gyárit, 6.9 litert sikerült regisztrálnunk átlagosan 100 kilométerre lebontva, 67.7 kilométer megtétele után (város, előváros). Országúti viszonyok közt annak ellenére javult a helyzet, hogy az átlag nagyjából meg szokott egyezni a hibrideknél városi helyszínek, illetve 90 kilométer/órás sebességek közt – itt 5.6 liter jött ki 100 kilométeren.
2019 Toyota Prius+ specifikációk
Motor
Motortípus: teljes hibrid hajtás lítium-ion akkumulátorral
Lökettérfogat: 1798 cm³
Maximális teljesítmény: 99 LE + 82 LE (rendszerteljesítmény: 136 LE)
A Ford tegnap megerősítette, hogy tervei szerint május 4-től újraindítja a kontinentális Európában jármű- és motorgyártási tevékenységét.
A következő Ford-létesítmények kezdik meg újra május 4-én a tevékenységüket, egyelőre szakaszosan: Németországban a Saarlouis jármű-összeszerelő üzem és a Cologne összeszerelő üzem és motorgyár, Spanyolországban a Valencia jármű-összeszerelő üzem, Romániában pedig a Craiova jármű-összeszerelő üzem és motorgyár.
A spanyol Valencia motorgyár május 18-tól működik majd újra, a brit Dagenham és Bridgend motorgyárak újraindításának időpontját pedig a későbbiekben erősíti meg a vállalat.
“Az európai koronavírus-járvány kezdeti csúcspontján túljutva egy újfajta környezetet kell teremtenünk, ezért a ‘vissza a munkába’ tervünk legfőbb prioritása, hogy a munkahelyeken meghonosítsuk a Ford globális szabványait, garantálva az emberek közti távoltartást, illetve a fokozott egészségvédelmi és biztonsági intézkedések bevezetését. Dolgozóinknak tudniuk kell, hogy megtesszük a megfelelő lépéseket a munkahelyi biztonságuk érdekében” – nyilatkozta Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke.
A gyártás egyelőre kis volumenben kezdődik meg; az elsődleges cél a már szerződött gépkocsik leszállítása a márkakereskedőknek. A következő hónapokat a termelés fokozatos felfuttatása jellemzi majd, míg a vállalat újra visszaáll a teljes volumenű gyártásra. A gyártási terv ugyanakkor mindenkor tekintetbe veszi a beszállítók rendelkezésre állását, az egyes országokban érvényes mozgáskorlátozásokat, a Ford-márkakereskedések újranyitásának ütemét a legfontosabb piacokon, és természetesen a vásárlók részéről tapasztalható keresletet.
“A legfontosabb szempont a munkahelyek biztonsága lesz, amikor újraindítjuk a gyártást, és visszatérünk a munkához” – mondta el Martin Henning, a Ford Európai Üzemi Tanács elnöke. “Szakszervezeti vezetőink minden európai üzemünkre kiterjedően elfogadták azokat a kötelezően alkalmazandó intézkedéseket, amelyek a munkavállalók lehető legmagasabb szintű védelmét szolgálják, akár túlmutatva az egyes országok által előírt szabályozásoknál.”
A Ford átfogó intézkedés-sorozatot honosít meg emberek közti távolságtartás, illetve a dolgozók egészségét és biztonságát szolgáló szabályok hatékony betartására a vállalat európai gyáraiban és egyéb létesítményeiben. Íme néhány példa:
A Ford létesítményeibe belépő emberek kötelesek viselni a vállalat által biztosított arcvédő maszkot; ezen túlmenően arcvédő pajzsot kell használniuk azokon a gyártási helyszíneken és egyéb helyeken, ahol az emberek közti távolságtartás nem oldható meg
A Ford létesítményeibe belépő emberek testhőmérsékletét már a bejáratnál egy olyan szkennelő berendezéssel kell megmérni, ami megfelel minden helyi és országos szintű rendeletnek
A dolgozók közérzetét és munkára való alkalmasságát felmérő, napi szintű önértékelő folyamat bevezetése; erre még azelőtt sor kerül, hogy a dolgozó belépne a Ford-létesítménybe
A munkaállomások átalakítása az emberek közti megfelelő távolságtartás érdekében; a munkahelyre való fokozatos visszatérés megszervezése, hogy elkerülhető legyen a nagyobb embercsoportok kialakulása az épületekben
Emellett a vállalat minden, a munkába visszatérő alkalmazott számára személyes “védőcsomagot” biztosít. A csomag egyszer használatos arcvédő maszkokat, többször használható lázmérőt és egyéb higiéniai eszközöket tartalmaz.
A Ford arcvédő maszkokat gyárt az európai létesítmények dolgozói számára. A Ford globális előírásainak megfelelően a vállalat által biztosított arcvédő maszkok használata mindenkinek kötelező, aki a Ford létesítményeiben dolgozik vagy odalátogat. A saját használatra szánt arcvédő maszkok gyártásával a Ford segít tehermentesíteni az egyéni védőfelszerelésekre szakosodott ellátási láncokat, amelyek így könnyebben teljesíthetik az egészségügyi intézmények és egyéb iparágak megrendeléseit.
A munkavállalók egy szűk csoportja az elmúlt hetek során is folyamatosan dolgozott a vállalat létesítményeiben, biztosítva a legszükségesebb folyamatok működését. Május 4-től e tevékenységek fokozatos felfutása is megkezdődik, hogy idővel beállhasson a megszokott szintre.
Május 4-től a nem termelő területeken dolgozó alkalmazottak is fokozatosan elkezdenek majd visszatérni munkájukhoz; elsősorban azok, akik kulcsszerepet játszanak az újraindítás megtervezésében és a legfontosabb üzleti folyamatokban, illetve azok, akiknek munkaköre megköveteli, hogy a kizárólag a Fordnál elérhető speciális berendezéseket (például a járműtesztelő készülékeket) használják. A nem termelő tevékenységet végző, jelenleg távmunkában dolgozó munkatársak továbbra is távolról dolgoznak majd, ideértve a részmunkaidőben foglalkoztatott alkalmazottakat is.
“Példa nélkül álló időszak ez az iparág történetében, de a legjobbat hozta és hozza ki a Ford munkatársaiból, akik közül sokan az Európa-szerte elindított kezdeményezéseink révén értékes támogatást tudnak nyújtani helyi közösségeik számára. Amint megint megkezdődik üzemeinkben a termelés, ezt a pozitív elkötelezettséget és magabiztos szellemiséget újra meghonosítjuk a munkahelyeken, hogy vásárlóink még több hasznát lássák e szemléletnek,” jelentette ki Rowley.
Az otthonmaradásra és az önmérsékletre biztató üzenetek megjelenése óta hosszú hetek teltek el, időnként nehezebb pillanatokat, periódusokat hozva mindannyiunk életébe. E kihívásokkal teli időszakban rendkívül fontos, hogy pozitív gondolatok kerekedjenek felül még a borúsnak látszó helyzetekben is. A MINI márka hazai barátai őszintén számoltak be a mindennapjaikat meghatározó érzéseikről, inspirációt adó kapaszkodóikról és jövőbeli terveikről.
Gere Andrea és férje Csizmadia Kristóf, a Gere Attila Pincészettől, Jókuti András, világutazó, gasztronómiai szakíró és Leblanc Gergely a Magyar Állami Operaház balettművésze – sikeres személyiségek, akiknek az élete március közepén ugyanúgy kitért a megszokott kerékvágásból, mint mindannyiunké és az új helyzet hozzánk hasonlóan tőlük is megköveteli az alkalmazkodást. Vajon hogyan tudnak túllendülni az embert próbáló pillanatokon? Milyen változásokra készülnek és számítanak, ha „újraindulhat” a világ?
A MINI márka hazai barátainak inspiráló gondolatait otthonaikban forgatott videókban ismerhetjük meg. A kezdeményezés első három kisfilmje után további ismert emberek üzenetei is várhatóak.
Az új helyzetek alkalmazkodást és új megoldásokat követelnek, miközben sokszor a gyors fejlődés lehetőségével kecsegtetnek. Az „újraindított” világ egyik legfontosabb kihívása továbbra is a fenntarthatóság megteremtése lesz. A nagyvárosi mobilitás egyik úttörőjeként a MINI legutóbb az első teljesen elektromos meghajtású modelljének bemutatásával tett nagy lépést a tisztább jövő felé. A MINI Cooper SE a vezetés felhőtlen élményét hosszú távon fenntartható módon váltja valóra, és mindezt a brit prémiummárka hamisítatlanul egyedi megjelenésével és minőségével párosítja.
„A MINI mindig is egy inspiráló, érzelmes és őszinte márka volt, így a kezdeményezésünkben természetesnek éreztük, hogy a MINI márka barátai saját, személyes gondolataikat osszák meg a nagyvilággal. Bízunk benne, hogy személyes üzeneteik talán segíthetik enyhíteni a hosszú hetek óta tartó nehéz helyzetet” – mondta el a MINI magyarországi csapata az ötlet kapcsán.
Előreláthatóüan szeptemberben érkezik a hazai márkakereskedésekbe, de már megrendelhető a vadonatúj Toyota Yaris. A trendi kisautó nem csupán a Toyota legfontosabb európai és második legkelendőbb magyarországi modellje, de szegmensében is igazi slágermodellnek számít, hazánkban például minden negyedik eladott kisautó Toyota Yaris.
Az új generációnak tehát komoly elvásároknak kell majd megfelelnie, a Toyota ezért nem is bízott semmit a véletlenre. A vadonatúj Toyota Yaris nem csupán stílusosabb, kényelmesebb és tágasabb, mint valaha, de a vadonatúj padlólemeznek köszönhetően minden korábbit túlszárnyaló vezetési élményt ígér, míg arról, hogy a világ legbiztonságosabb kisautója legyen, az aktív és passzív biztonsági rendszerek, valamint vezetéstámogató technológiák egyedülállóan széles tárháza gondoskodik. Ha ez nem volna elég, a vadonatúj Yaris megkapta a Toyota legújabb, negyedik generációs 1,5 literes öntöltő hibrid elektromos rendszerét is, ami kiemelkedően alacsony fogyasztást és károsanyagkibocsátást ígér. Jó hír emellett, hogy a továbbra is elképesztően népszerű jelenlegi generációt a Toyota egyelőre továbbra is a kínálatában tartja, Yaris Classic néven, kedvező árfekvéssel.
Magyarország kedvenc kisautója, a kivonásoktól tisztított magyarországi újautópiacon szegmensében az első negyedévben 27,8%-os piaci részesedéssel első helyet szerző Toyota Yaris értékesítései január és március között 130%-os növekedést értek el – azaz több, mint megduplázódtak. Ilyen elképesztő sikerre modellciklusának vége felé kevés autó képes – az elmúlt években egyedül talán csak a Toyota RAV4 mostanit megelőző generációja mutatott be hasonló bravúrt, miután megkapta az öntöltő hibrid elektromos hajtást. Vélhetően ez az oka annak, hogy jóllehet immáron megrendelhető az ugyancsak sikervárományos vadonatúj Yaris, a Toyota úgy döntött, hogy idén még a mostani generáció is a kínálatban marad Yaris Classic néven. Utóbbi a kedvezőbb árfekvésű modelleket kereső ügyfelek számára lesz majd kiváló választás, míg az új Yaris mellett vélhetően azok döntenek majd, akik a piac legtrendibb, formabontó dizájnt, high-tech technológiákat, elképesztő vezetési élményt és hihetetlenül alacsony fogyasztást és károsanyagkibocsátást kínáló kisautóját szeretnék megvásárolni.
Az új Yaris azonnal felismerhető, igazi jelenség lesz az utakon, amelynek tökéletes arányai kétségkívül magukra vonzzák majd a tekinteteket. Az új modell teljes hossza 5 milliméterrel kisebb, mint a jelenlegi generációé, miközben a tengelytáv és a szélesség 50-50 milliméterrel, a nyomtáv 57 milliméterrel növekedett. Ennek köszönhetően még könnyebbé vált a parkolás, miközben tágasabb lett a belső tér és még stabilabb lett az autó úttartása, az autó kiállása pedig karakteresebb lett, mint valaha. A modell elérhető lesz 1 literes és 1,5 literes benzinmotorral is, a legizgalmasabb azonban az új Yarishoz fejlesztett vadonatúj 1,5 literes Hybrid Dynamic Force rendszer lesz, ami a jelenlegi generációhoz elérhető hibrid hajtáshoz képest több, mint 20%-os fogyasztás- és károsanyagkibocsátás-csökkentést tesz lehetővé, 15%-al megnövekedett teljesítmény mellett. Az új öntöltő hibrid rendszer 116 lóerős teljesítmény mellett (16 lóerős növekedést) 86 g/km-es károsanyagkibocsátást (26 g/km-es csökkenés) és 10,3 másodperces 0-100km-es gyorsulást (2 másodperces csökkenés) kínál. Legalább ilyen fontos ezen felül, hogy az új Yaris öntöltő hibrid elektromos rendszere akár 80%-ban tisztán elektromos közlekedést tesz lehetővé (szemben a korábbi 50%-al), akár 130 km/órás sebesség mellett (korábban ez 75 km/óra volt). Mindennek köszönhetően a szerint az új Yaris esetében a hibrid változatot választó ügyfelek száma a korábbi 30% körüli szintről akár 50% közelébe is emelkedhet.
Az új Yaris már most megrendelhető, az első darabok várhatóan szeptemberben érkeznek majd a márkakereskedésekhez és az előrendelő ügyfelekhez. Amennyiben a koronavírus helyzet ezt lehetővé teszi, a Toyota még a nyár folyamán tervez egy országos roadshowt is, amelynek során az előrendelő ügyfelek élőben is megismerkedhetnek az új autóval. Az új Yaris induló ára az 1 literes benzinmotorral 4.800.000 Ft, az 1,5 literes benzinmotorral 5.240.000 Ft, míg a vadonatúj öntöltő hibrid elektromos rendszerrel 6.290.000 Ft.
Az új Opel Vivaro-e a német márka első tisztán elektromos áruszállítója. Épp idejében jelenik meg ez a könnyű haszonjármű, hiszen mind több település szeretné emissziómentesen megoldani az áruszállítást azon a bizonyos „utolsó kilométeren” – azaz a városközpontokban. A Vivaro-e háromféle hosszúságban és többféle karosszéria-változatban készül, így munkaeszközként a legmagasabb igényeket is kielégíti – a hagyományos hajtású furgonokhoz képest is kompromisszumok nélkül. Rendelése nyár elejétől indul, ősszel pedig meg is érkezik az első vevőkhöz.
„Az új Opel Vivaro-e az első tisztán elektromos haszonjármű a közepes furgonok D-szegmensében, WLTP szerinti 330 kilométert elérő hatótávval. Magasra helyezi a mércét a könnyű kezelhetőségben, a megbízhatóságban és a professzionális felszereltségben” – mondta az Opel vezérigazgatója, Michael Lohscheller.
Az új elektromos furgon éppolyan variálható és flexibilis, mint bármelyik egyéb Vivaro is. Maximális teherbírása alig marad el az összehasonlítható hagyományos könnyű haszonjárművekétől: a Vivaro-e 1275 kilogrammot képes elvinni, majdnem annyit, mint a Cargo S kétliteres dízelmotoros testvére (1405 kg). Ezenkívül a Vivaro-e a szegmens egyetlen elektromos áruszállítója, amely opcionálisan rendelhető gyári vonóhorgával utánfutót is vontathat – egy tonna súlyig. A vevő kétféle méretű lítiumion-akkumulátor közül választhat, igényei szerint: a 75 kWh kapacitású akár 330 kilométerre elegendő, az 50 kWh-s pedig 230-ra, a WLTP1 szerint.
Az akkumulátorok 18, illetve 27 modulból állnak. A rendszer vízhűtéses, a vezetőfülke vízköre temperálja – a hosszú élettartam és a nagy hatótáv érdekében. A Vivaro esetében már a tervezéskor gondoltak az elektromos változatra is, így az akkukat úgy lehetett beépíteni a raktér alá, hogy ne korlátozzák a raktérfogatot. Az új Vivaro-e különösen hatékony, mert lassításkor motorfékezéssel nyer vissza energiát.
100 kW (136 LE) teljesítményével és már álló helyzettől kifejtett 260 newtonméteres nyomatékával a Vivaro-e jobban motorizált a szegmens legtöbb elektromos furgonjánál. Csúcssebességének korlátozása 130 km/órára óvja a hatótávot, ugyanakkor megfelel az autópályák tempójának is. A raktér alatt elhelyezett akkumulátor lejjebb viszi a súlypontot, ezáltal javítja a menettulajdonságokat, ami különösen akkor ér aranyat, ha teljesen megterhelték a gépkocsit.
E-mobilitás egyszerűen: okosautó-szolgáltatások az OpelConnect-től
Az új Vivaro-e iparosok és kereskedők mellett művészek és futárok ideális partnere, megfelel kis és nagy flottákba is. Kezelése rendkívül egyszerű, akkumulátora feltölthető hagyományos konnektorról, fali töltőről (wallbox) vagy töltőoszlopról is. Mindegyik Vivaro-e az alapfelszereltség részeként képes 100 kW-os egyenáramú gyorstöltő-oszlop használatára, mely az 50 kWh-s akkut 30 perc alatt képes 80 százalékig feltölteni, de a nagyobb, 75 kWh-s akkuhoz is csak 45 percre van szükség. Váltóáramú töltőoszlopokról az alapfelszereléshez tartozó 7,4 kW-os, egyfázisú fedélzeti töltőegységgel, vagy az opcionális 11 kW-os, háromfázisú fedélzeti töltőegységgel vehetünk fel energiát. Mindegyik töltési folyamat hatékony és kíméletes, így az Opel nyolcéves, illetve 160 ezer kilométeres garanciát ad az akkumulátorokra.
Az Opel ráadásul teljes mértékben digitalizálta a Vivaro-e használatát: a május folyamán érkező OpelConnect és a myOpel alkalmazás egész sor okosautó-szolgáltatást kínál, mindezt akár okostelefonról.
Az OpelConnect-funkcióknak köszönhetően az ügyfél okostelefonjáról is ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségével kapcsolatos aktuális adatokat, illetve távoli elérréssel kényelmes hőmérsékletet állíthat be a járműben indulás előtt. Az OpelConnect segélyhívás illetve műszaki hiba hívás funkciót is kínál, utóbbi az assistance elérését hozza gombnyomásnyi közelségbe. A beépített navigációra elérhető, szintén az OpelConnect szolgáltatások között érkező Élő navigáció2 szolgáltatás valós idejű adatokkal gazdagítja a térképeket: figyelmeztet a közlekedés eseményeire, és dinamikusan elkerüli a dugókat.
Minden eshetőségre: furgon, duplafülkés, kombi vagy felépítményezhető alváz
Az Opel Vivaro-e tökéletesen megfelel a legtöbb ügyféligénynek. Kapható klasszikus furgon, duplafülkés változat, utasszállításhoz kombi, speciális igényekhez pedig felépítmények sokaságával ellátható padlóváz. 2,8 és 3,1 tonna közötti saját tömeggel a Vivaro-e hasznos teherbírása eléri az 1275 kilogrammot – az akkumulátorok ellenére. A 4,60 méteres hosszúságával különösen kompakt Vivaro-e S kitölti a hézagot a magas tetejű kis haszonjárművek, például az Opel Combo és a furgonok között. Mindössze 11,30 méteres fordulókörével a kis S kivitel nagyon ügyesen mozog a belvárosokban. Akárcsak a legtöbb egyéb változat, ez is csak 1,90 méter magas, így könnyen behajthat mélygarázsokba is.
Az utasoldali ügyes FlexCargo átrakónyílás jóvoltából az S kivitel raktérfogata egy mozdulattal növelhető 4,6 köbméterről 5,1-re. Így akár 3,32 méter hosszú tárgyak is bepakolhatók.
A további hosszváltozatok M (közepes) és L (hosszú), hosszúságuk 4,95 és 5,30 méter. A két hosszabb kivitel raktere 5,8, illetve 6,6 köbméter. Ide már befér létra vagy faanyag 3,67 vagy 4,02 méter hosszúságig. A fülke rakodóhelyeiben mindennek van hely. Az elektromos rögzítőfék kényelmesen, egy ujjal húzható be, vagy engedhető ki.
A szélesre táruló hátsó- és oldalajtók éppúgy megkönnyítik a rakodást, mint a be- és kiszállást. Nagyon praktikus a szenzorvezérlésű elektromos tolóajtó: elég egy lábmozdulat a Vivaro-e mellett, hogy automatikusan kinyíljon vagy becsukódjon.
Asszisztensek a vészféktől a fáradtság-felismerőig
Hagyományos hajtású testvéreihez hasonlóan az új Vivaro-e is vezetéstámogató rendszerek valódi arzenálját kínálja, professzionális biztonsággal. A szemmagasságú kijelző mellett elérhető aktív sávtartó, kibővített jelzőtábla-felismerés, fáradtságjelző, részben adaptív sebességtartó, ráfutásos ütközés figyelmeztetés és automatikus vészfékezés. Parkoláskor elöl és hátul is szenzorok segítik a vezetőt, melyek még a holtteret is felügyelik. A 180 fokos tolatókamera képe a vezetőfülke hétcolos érintőképernyőjén jelenik meg.
A Multimedia és a Multimedia Navi Pro infotainment velejárója a hétcolos színes monitor. Mindkét rendszer képes telefonkivetítésre Apple CarPlay és Android Auto útján, a Multimedia Navi Pro pedig háromdimenziós nézetben navigál egész Európában.
Új villanyfurgonjával a Vivaro sikertörténetét folytatja az Opel, amely 2001-ben, az első generációval kezdődött. A jármű része a márka elektromos offenzívájának, amelyben már jövőre követi a tisztán akkumulátoros-elektromos Opel Combo-e. A „villámosok” 2024-ig villamosítják valamennyi személyautó- és könnyű haszonjármű sorozatukat.
Kevés olyan autó akad, amely úgy testesíti meg a francia eleganciát, a technikai előrelátást és a funkcionalitást, mint a Peugeot 203. A népes modellcsalád...