Főoldal Blog Oldal: 165

Újabb dupla dobogós győzelemet könyvelhet el a Toyota a FIA Hosszútávú Világbajnokság austini futamán

A TOYOTA GAZOO Racing két autója is dobogós helyen végzett a hatórás Lone Star Le Mans futamon, a texasi Austinban, ami a 2019-2020. évi FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) ötödik fordulója volt.

A futamon Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima és Brendon Hartley 8. rajtszámú TS050 HYBRID-je a második helyet szerezte meg 51,524 másodperccel lemaradva a futamgyőztes Rebellion autó mögött, ezzel tovább csökkentve hátrányát a világbajnoki mezőnyben élen álló csapattársaikhoz képest. Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López a 7. rajtszámú TS050 HYBRID-del maximális sikerhendikeppel indult, ezért nem volt reális esélyük megszorítani LMP1-es riválisaikat, de kiegyensúlyozott teljesítményükkel végül a harmadik helyen értek célba, megőrizve ötpontos előnyüket a világbajnoki mezőny élén.

Az izgalmas texasi verseny után a TOYOTA GAZOO Racing továbbra is magabiztos, 33 pontos előnnyel rendelkezik a csapatok versenyében  a Rebellion Racinghez képest, de hátra van még három futam az idényből, így még semmi nem dőlt el. A verseny borús időben és erős szélben rajtolt. José a második helyről indult a 7-es autóval, míg Sébastien a harmadikról a 8-assal. Röviddel a start után, már az első körben helyet cseréltek az eltérő sikerhendikepek okán. Sébastien mindent megtett, hogy lépést tartson az 1-es számú Rebellion autóval, amelyik pole pozícióból indulva biztonságos előnyre tett szert. Amikor 90 perc után Sébastien beállt a bokszutcába, hogy átadja az autót Brendonnak, a második helyen haladó 8-as autó nagyjából fél perccel maradt le az élen haladó egység mögött, míg a harmadik helyezett 7-es gép hátránya 40 másodperccel volt nagyobb ennél. Ekkor adta át José a kormányt Mike-nak. Az erősen kezdő Brendonnak sikerült felvennie az élen haladó autó tempóját, majd a bokszutcában elvégzett gyors munkának köszönhetően 20 másodpercre mérsékelte a hátrányt, így továbbra is nyomás alatt tudta tartani riválisát. A tankolást követően a korábban három austini futamon is diadalmaskodó Brendon továbbra is erős köridőket ment, és versenyben maradt a győzelemért. Nem sokkal a táv fele után, a következő pilótacsere során Kazuki vette át a 8-as autót, és folytatta az üldözést, míg a harmadik helyen álló 7-esbe Kamui ült be. Közben a verseny képe nem sokat változott. A jelentős sikerhendikeppel küzdő 8. rajtszámú TS050 HYBRID-nek nem volt igazán alkalma felzárkózni az élen haladó autó mögé, de Kazuki mindent megtett azért, hogy minimalizálja az időhátrányt Brendon 75 perces utolsó szakasza előtt. Nem sokkal ezután, az utolsó szakaszra Kamui is átadta az immár egykörös hátránnyal versenyző 7-es autót Josénak. Brendon a második helyen ért célba – ez azonos a TOYOTA legjobb korábbi eredményével a Circuit of the Americas pályán –, míg José két körrel lemaradva a harmadik helyen végzett. A két TS050 HYBRID az USA-ban várja meg az idény következő fordulóját, ami az 1000 mérföldes Sebring futam lesz Floridában, március 20-án. Ezt követően a WEC visszatér Európába a legendás Spa, illetve Le Mans futamokra.

Hisatake Murata (a csapat elnöke)

„Gratulálok a Rebellionnak a győzelemhez. Hibátlan futamunk volt, a csapatban mindenki jó munkát végzett, és maximális teljesítményt nyújtott. Sajnos a győztest így sem tudtuk megszorítani, de mindent megtettünk, hogy mérsékeljük a lemaradást, így még jól állunk a világbajnoki esélyeket tekintve. Köszönet mindenkinek, aki nekünk szurkolt Texasban. Örömmel várjuk, hogy ismét ilyen fogadtatásban legyen részünk a következő hónapban, a Sebring futamon. Célunk, hogy ott ismét a dobogó legfelső fokára állhassunk.”

Mike Conway (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nehéz futam volt, az egész szakasz során küzdenem kellett a jó köridőkért, gyakorlatilag önmagunkkal versenyeztünk. A futam elején még reménykedtem, mert José nem volt leszakadva annyira a 8-as autóról, később azonban egyre nagyobb lett a hátrányunk. Nem tehetünk mást, tovább harcolunk az elérhető legjobb eredményekért a bajnoki cím megszerzése érdekében. Még mindig mi állunk az első helyen, ez azért nyújt némi vigaszt.”

Kamui Kobayashi (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Jól éreztem magam ma, élveztem a vezetést. A csapat remek munkát végzett egész héten, mindenki jól teljesített, nagyszerűen sikerültek a kiállások. Ám tekintettel a sikerhendikepre nem remélhettünk a harmadiknál jobb helyezést. Frusztráló érzés ez, hisz hiába tettünk meg mindent, nem volt sok esélyünk. Gratulálunk a Rebellionnak, akik nagyon jól versenyeztek és egyszer sem hibáztak.”

José María López (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nem volt könnyű úgy rajtolni ezen a hétvégén, hogy papíron a miénk volt a leglassúbb LMP1 autó, de igyekeztünk a lehető legtöbb pontot megszerezni. Mindig győzni akarunk, de most a harmadik hely volt a legtöbb, amit elérhettünk. Mindazonáltal voltak pozitívumok is ebben a futamban: nagyon jól éreztem magam az autóban, voltak jól sikerült köreink, így elégedett vagyok a teljesítményemmel. Ráadásul még mindig mi állunk az élen a világbajnoki mezőnyben.”

Sébastien Buemi (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

 „Mindent megtettünk, amit lehetett, gratulálunk a Rebellionnak a győzelemhez. Most egyszerűen nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy behozzuk őket. Sajnos ez egy magányos futam volt az autónk számára, mert a 7-es a nagyobb sikerhendikep miatt nem tudott lépést tartani velünk. Magányosan teljesítettük ezt a futamot, ami egy kicsit furcsa érzés volt.”

Kazuki Nakajima (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nehéz futam volt ez számunkra, bár nem voltunk túlságosan lemaradva a Rebellionhoz képest, ők viszont elég gyorsak voltak a győzelemhez. Gratulálunk nekik, hisz remekeltek, egyszer sem hibáztak. Nem gondolom, hogy pusztán a sebességet nézve lett volna esélyünk a győzelemre, ezért csapatként arra koncentráltunk, hogy a legjobb teljesítményt hozzuk ki magunkból, és csapatként jól szerepeljünk.”

Brendon Hartley (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Sikeresnek érzem a mai napot, hisz egyik pilótánk se hibázott, sőt, voltak jó szakaszaink, és jól sikerült kiállásaink. Tudtuk, hogy mire lett volna szükség ahhoz, hogy legyen valamennyi esélyünk a győzelemre, de a Rebellion hibátlanul versenyzett. Nagyon jól mentek, és egyértelműen gyorsabbak voltak nálunk. Élveztem a vezetést, a forgalmat, az autó fantasztikusan jól feküdt ezen a pályán, csak azt sajnálom, hogy nem sikerült szorossá tenni a versenyt.”

 Lone Star Le Mans eredmények
1.#1 Rebellion (Senna/Menezes/Nato)189 kör
2.#8 TOYOTA GAZOO Racing+51,524 mp
3.#7 TOYOTA GAZOO Racing+2 kör
4.#22 United Autosports (Hanson/Albuquerque/Di Resta)+7 kör
5.#37 Jackie Chan (Tung/Aubry/Stevens)+7 kör
6.#38 JOTA (Gonzalez/Da Costa/Davidson)+8 kör

Az elegancia erejével érkezik a DS 9

A DS 7 CROSSBACK és a DS 3 CROSSBACK bemutatása után egy elegáns limuzin koronázza meg a fiatal francia prémiummárka kínálatát. A DS 9-cel a DS márka megmutatja tudását, stílusát, kifinomultságát és technológiáját. A  márka a DS 9 globális forgalmazására készül.

A lendületes vonalú DS 9 megtestesíti a hagyományok, a szaktudás és a csúcstechnológia tökéletes elegyét. A DS 9 arra invitál, hogy ismét felfedezzük a francia autógyártás legjavát.

A nyújtott sziluett eleganciája

A 4,93 m hosszú és 1,85 m széles DS 9 nagy, 690 mm átmérőjű kerekeken gördül, méretei impozánsabbak, mint kategóriatársaié. A modell az EMP2 padlólemez módosított verzióját használja, amely minden eddiginél nagyobb tengelytávolságot kínál. Ez nagyrészt a hátsó utastér méreteiben mutatkozik meg.  A DS 9 finom vonalú, lejtős tetővonala a fastback modelleket idézi.

A klasszikus lépcsőshátú karosszérián visszaköszönnek a DS Automobiles stílusjegyei, mint a DS WINGS és a parametrikus tervezésű, 3D hatású hűtőrács. A motorháztetőn a « Clous de Paris » mintázatú gilosált díszcsik most először jelenik meg gaz utastéren kívül is.

Visszakacsintva az 1955-ös DS-re, a DS 9 is fényforrásokat visel a tető két szélén. A legendás modell egyik fontos stílusjegye új formában mutatkozik meg, helyet adva az oldalsó helyzetjelzőknek, amelyek mozgás közben is felismerhetővé teszik az elhaladó DS 9-et.

Az autó eleganciáját fokozzák a karosszéria színére fényezett, rejtett kilincsek és a fekete fényezésű tető is.

A tiszta, lendületes vonalakkal megrajzolt hátsó traktus kontrasztos elemei a pikkely-szerűen mintázott, 3D hatású lámpatestek, amelyeknek fémdíszei a 30-as évek francia luxusautóinak dizájnelemeit idézik.

E-TENSE : la hibrid hajtás ereje és kényelme, akár 360 LE-vel

A DS 9 elsőként egy E-TENSE tölthető hibrid hajtáslánccal lesz elérhető, amely egy benzines turbómotorból, valamint egy elektromos motorból áll. A kumulált teljesítmény 225 LE, a DS 9 zéró emisszió üzemmódban 40-50 km-t tud megtenni (WLTP), köszönhetően a 11,9 kWh kapacitású akkumulátornak.

A villanymotort az automata, 8 fokozatú sebességváltóba integrálták. Maximális teljesítménye 80 kW (110 LE) és 320 Nm. Induláskor, intenzív gyorsításkor, vagy zéró emisszió üzemmódban lép működésbe, utóbbi esetben 135 km/h-ig használható. Az elektromos üzemmód minden induláskor aktív. A hibrid üzemmód automatikusan hangolja össze a motorok működését, 100% elektromos, 100% benzines, vagy egyszerre mindkettő, ha a helyzet úgy kívánja. Az utasok számára az átmenetek nem érezhetők. A Sport E-TENSE üzemmód maximálisan kiaknázza mind a benzin-, mind a villanymotor teljesítményét, valamint sportosabb beállítást alkalmaz a gázpedál, a kormány, a sebességváltó és a vezérelt felfüggesztés tekintetében

A DS 9 energia-visszatápláló rendszere azonnal működésbe lép, ha lassítunk, vagy fékezünk, a felszabaduló energiával töltve az akkumulátort. Ráadásként az E-Save funkcióval tartalékolhatunk is energiát az akkumulátorban, így az út egy részét mindenképpen zéró emisszió módban tehetjük meg, például akkor, ha tudjuk, hogy be kell hajtanunk egy városközpontba. A 7,4 kW-os fedélzeti töltővel az akkumulátort másfél óra alatt feltölthetjük a szériában kínált kábel segítségével.

E-TENSE hibrid és benzinmotor

A kínálat nemsokára két újabb motorváltozattal bővül : egy 250 LE-s, megnövelt hatótávolságú E-TENSE-szel, valamint egy 360 LE-s intelligens összkerékhajtású E-TENSE csúcsváltozattal. 

Egy 225 LE-s benzinmotor szintén elérhető lesz. Az összes változatba 8 fokozatú, automata sebességváltó kerül.

DS LOUNGE : a francia luxus az utazás szolgálatában

És ha a hátsó ülések végre ugyanolyan kényelmesek lennének, mint az elsők ? A DS LOUNGE-dzsal a DS Automobiles csúcskomforttal kényezteti a hátul utazókat is.

Hosszú, 2,90 m tengelytávjának köszönhetően a DS 9 hatalmas hátsó lábteret kínál. Az ülések fűthetők, masszázsfunkcióval rendelkeznek és szellőztethetők, ami a kategóriában egyedülálló. 

DS ACTIVE SCAN SUSPENSION

A DS ACTIVE SCAN SUSPENSION vezérelt felfüggesztés kamerája folyamatosan vizsgálja az útfelületet. A jeladók, a gyorsulásmérők és a futómű érzékelői minden mozgást rögzítenek és továbbítják a számítógépnek, amely külön-külön fejti ki hatását a kerekekre. A fokozott biztonság mellett maximális kényelemben utazhatunk. A XXI. század DS felfüggesztése a nagylimuzinok kényelmét ötvözi a GT-k dinamizmusával.

Még több technológia

DS DRIVE ASSIST

Úgy segíteni a vezetőt, hogy az bármikor vissza vehesse az irányítást: ezt kínálja a DS DRIVE ASSIST. Innen már csak egy lépés az önvezető autó. Az autó sebességét az előtte haladó járműhöz igazító (adaptív sebességszabályozó) rendszerrel ellátott innovatív berendezés a vezető választásának és vezetési szokásainak megfelelően, pontosan pozícionálja az autót a forgalmi sávban. A rendszer, melyet 180 km/h sebességig lehet használni (az egyes országok jogszabályi előírásaitól függően), a vezető helyett vezérli a gépkocsi sebességét és iránytartását. A közlekedési dugóban vagy autópályán rendkívül hasznos rendszer biztonságot és nyugalmat biztosít az DS 9 volánjánál ülve. 

DS PARK PILOT

A vezetést segítő új technológiának köszönhetően az autó magától parkol be két gépkocsi közé, vagy áll be a járdaszegélyre merőlegesen, anélkül, hogy a vezetőnek meg kellene fognia a kormányt, vagy kezelnie kellene a pedálokat. A DS PARK PILOT egyszerűen, a parkolóhely mellett, illetve előtt elhaladva észleli az autó méretének megfelelő helyet. A rendszer 30 km/h sebességig működik. Ilyenkor a vezető a gépkocsi érintőképernyőjén jelzi, hogy a járdaszegélyre merőlegesen, vagy két gépkocsi közé szeretne beparkolni. Már csak egy teendője van: megnyomni a Park gombot, és várni, hogy megtörténjen a csoda!

DS NIGHT VISION

A vezetőnek optimális látási viszonyokat biztosító DS NIGHT VISION jobban beláthatóvá teszi az utat. A hűtőrácsba beépített infra kamera 100 m távolságig érzékeli az úttesten a gyalogosokat és állatokat. A vezető a digitális műszercsoport kijelzőjén tudja megjeleníteni a gépkocsi környezetét, ahol a veszélyek sárgával, vagy pirossal bekeretezve láthatók, a veszélyesség függvényében. Az így kapott figyelmeztetésre a vezető időben tud reagálni.          

DS DRIVER ATTENTION MONITORING

A DS 9 modellen rendelkezésre álló technológia segítségével ma már kimutatható a vezető éberségének csökkenése. A DS DRIVER ATTENTION MONITORING a kormány felett elhelyezett infra kamerán keresztül három jelre figyel: a szemekre a fáradtság miatt (pislogás), az arcra (a tekintet iránya) és a fejmozgásokra a figyelmetlenség miatt, valamint az autó iránytartására a sávelválasztó vonalakhoz viszonyítva (az iránytól való eltérések, elkormányzások).

Amint a DS DRIVER ATTENTION MONITORING valamilyen rendellenességet észlel a három tényező egyike tekintetében – nem egyenletes, imbolygó mozgás vagy pislogás, melyek a vezető fáradtságát jelzik –, automatikusan kibocsát egy hangjelzést, és egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a középső képernyőn. A rendszer nappal és éjszaka egyaránt működik.

DS ACTIVE LED VISION

A DS ACTIVE LED VISION modulok, ahogy a nevük is utal rá, egy fő LED-fényszóróból és három forgatható LED modulból állnak. Ez utóbbiak, a kormányállás szögétől és a gépkocsi sebességétől függően balról jobbra, vagy jobbról balra fordulnak el, valamint a dőlésszögüket is tudják változtatni. Ennek megfelelően nő vagy csökken a bevilágított útszakasz hossza. A fénynyaláb szélesebb vagy irányítottabb, hogy jobban vagy kevésbé világítsa meg az út széleit. A DS ACTIVE LED VISION modulok nem csak szépek, hanem egyben nagyon nagy teljesítményűek is. Éjszakai vezetésnél, az általuk kibocsátott fénynyaláb szélessége és a bevilágított útszakasz hossza az útviszonyokhoz és a gépkocsi sebességéhez igazodik. A kifinomultság és a technológia társításának jó példája.

A Franciaországban tervezett és Kínában gyártott DS 9 összeszerelése 2020 második felében kezdődik meg. 

Itt az új Volvo S90 és V90

A Volvo Cars bemutatta az S90 szedán, valamint a V90/V90 Cross Country kombi modellek megújult kiviteleit, amelyek többek között kifinomult külső megjelenéssel és továbbfejlesztett, ultramodern Bowers and Wilkins audiorendszerrel lépnek színre.

A márka modellkínálatának egészét érintő változás, hogy mostantól minden Volvo típushoz megrendelhetők a vállalat 48 voltos mild hibrid hajtásláncai, ami még sokszínűbbé teszi a vállalat villamosított ajánlatait. 

Ami a külső formatervet illeti, az S90 és az V90 elöl és hátul egyaránt módosult. A típusok új ködlámpákat és új kialakítású légterelőt kaptak, illetve az első lökhárító alsó részét is átdolgozták.

A V90 és V90 Cross Country modellek leglátványosabb részlete a vadonatúj hátsó lámpatest: itt teljes LED-es karakterfényeket és szekvenciális irányjelzőket találunk. Az egyedi megjelenést új karosszériaszínek és új rajzolatú keréktárcsák segítik elő.

Az utastérben alapjaiban áttervezett Bowers and Wilkins audiorendszer biztosít még tökéletesebb zenei élményt, köszönhetően az automatikus menetzaj-csillapításnak, valamint a legjobb jazz-klubok hangzásvilágát idéző, új beállítási lehetőségnek.

Szintén új a fejlett légtisztító funkció, amelyet a 2,5 mikrométernél is kisebb részecskéket észlelni képes érzékelővel szereltek fel. Az eredetileg a kínai piacon bevezetett, mostantól azonban világszerte elérhető rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető a központi érintőképernyőről szabályozza az utastéri levegő minőségét. A fejlett légtisztító rendszer mindössze néhány perc alatt képes szinte maradéktalanul megtisztítani a belső teret a parányi szemcséktől.

Az új Bowers & Wilkins audiorendszer és a fejlett légtisztító technológia az SPA átméretezhető padlólemezre épülő 60-as és 90-es szériák összes típusához elérhető.

Ugyancsak mindkét modellszériában dupla USB-C töltőaljzatok váltják fel a hátsó 12 voltos csatlakozókat. Az elsőként a kisméretű XC40 szabadidőjárművön bevezetett, vezeték nélküli okostelefon-töltő funkcionalitás szintén megjelenik a 60-as és 90-es modellcsaládok legtöbb tagján.

Ami a belső anyagválasztást illeti, az elsőként az XC90 fedélzetén, tavaly bevezetett, exkluzív gyapjúkeverék üléshuzatok mostantól a 60-as és 90-es szériák teljes palettájához elérhetők, míg a legmagasabb felszereltségű modellek újdonsága a bőrmentes belső tér.

Szintén fontos fejlesztés, hogy a Volvo Cars jelentős mértékben bővíti a 48 voltos mild hibrid hajtáslánc-variánsok számát, így a technológia immár a márka minden egyes típusához elérhető.

Az eredetileg az XC90 és XC60 szabadidőjárműveken, 2019 során bevezetett mild hibrid hajtástechnológia mostantól az összes 60-as és 90-es típushoz, valamint az XC40 crossoverhez is megrendelhető. A V90 Cross Country mild hibrid variánsa minden idők első olyan Cross Country típusa, amelybe villamosított hajtásláncot szereltünk.

A Volvo Cars mild hibrid típusai a mindennapi használat során akár 15 százalékkal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást kínálnak. A by-wire (elektronikus) fékrendszer az energia-visszanyerő rendszerrel együttműködve visszanyeri a fékezés során felszabaduló mozgási energiát, és ezzel csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

A plug-in hibrid és tisztán elektromos típusokból álló Recharge modellcsalád mellett megjelenő mild hibrid kivitelek révén mostantól minden ügyfél megtalálhatja az igényeinek megfelelő villamosított Volvót.

[TESZT] Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure – a családi autóvásárlás egyik jó alternatívája lehet

Mondanunk sem kell, egyre nagyobb prioritást és figyelmet kap a családi autók szegmense. Nem taglaljuk most (megtettük már több ízben), mennyi lehetőség, kedvezmény várja a ténylegesen komoly szándékkal rendelkező családi megoldást keresőket. Mindenesetre a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure kifejezetten jó alternatíva lehet e téren – teszteltük a lehetőségeket.

Nyilvánvaló, hogy a PSA közös Opel fúziójának köszönhetően Ritter egyenlő Combo és fordítva. Volt már Combo teszt, lesz is, azonban próbáljunk elvonatkoztatni a párhuzamoktól. Még akkor is, ha nem annyira egyszerű.

Ami tény, hogy a Peugeot platformja a kiindulópont, hiszen a szegmensben jelen lévő korábbi verziók (például Partner) egy teljesen különálló vonalat képviseltek – ahogyan a Combo és leszármazottai is a közösködés létrejötte előtt. Tehát tesztalanyunk, a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure számunkra egyedi, tényleges, egyfajta origóként aposztrofálható. Tehát lehet mihez hasonlítani a kategóriában, és ez teljesen rendjén van.

Tesztelt Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure-ünk 7 személyes kivitelben érkezett szerkesztőségünkhöz. Itt visszakanyarodnánk a felvezetésben említett családi kedvezményhez, hiszen ha igénybe vesszük például erre a modellre, rendkívül kedvező árcédulát kapunk; elébe menve a végső konklúziónak: igen, érdemes ezt a lehetőséget választani és kiaknázni.

Természetesen a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure a gyártó jelenlegi stíluselemeit hordozza: morcosabbra húzott frontrészletek, hangsúlyos, krómmal körbefuttatott hűtőmaszk, sportosra hajazó alsó kialakítások a ködlámpafészkeknél és környékükön.

Le sem tagadhatná kategóriáját

Oldalnézetből hagyományos és egyben klasszikus értelemben is dobozforma a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure sziluettje. Mondjuk ha gömbölyűbb, csapottabb lenne a kialakítás, nagy valószínűséggel a beltér komfortja bánná, tehát nem véletlen a tálalás, és nem véletlen az sem, hogy hosszú évek óta a célirány ezt az elképzelést követi.

Meg persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure alapvetően kishaszonjármű alapokra építkezik. Ténylegesen alapokra csak, nyilván a menetkomfort maga az egész kialakítás fényévekre van a dobozos modelltől.

Tény, hogy tetszetős a fazon, egy családi autónak ilyennek kell lennie. Bár már néha az az ember érzése, hogy kisbuszban utazik, vagy kisbusszal manőverezik – az 1882 milliméteres magasság és maga a 2975 milliméteres tengelytáv is ezt az érzetet támasztja alá. Hátulról ugyanakkor kombis jelleget kapott a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, tehát a csomagtérajtó felfelé nyílik egy modulban. Ez visszafog a praktikumból, hiszen egy szűkebb mélygarázsban vagy parkolóházban macerás lehet a ki- és bepakolás, főként, ha tolatva, háttal állunk a falhoz, vagy a mögöttünk álló autóhoz.

Mindent a legjobb és legoptimálisabb vezetési élményért

i-Cockpit található a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure-ben is. Egyedül a 208-asban találkoztunk olyasféle kellemetlenséggel, hogy nagyjából lehetetlen volt testre szabni az amúgy aprócska kormánykerék pozícióját a műszerfal kijelzőihez képest. Ha túlzottan alsó pozícióba adjusztáltuk, nagyjából az ölünkből vezettünk, ha magunkhoz húztuk a kormányoszlopot és a volánt, mellkasból vezettünk. Viszont ha alap, gyári pozícióba állítottuk, úgy pont az aktuális sebességünk számsora tűnt el látómezőnkből, állandó helyezkedéssel lehetett csak megoldani, hogy lássunk is a displayből valamit.

Nos, a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure esetében remek a rálátás mindenre, szinte bármely üléspozícióból. Eleve a kilátás teljesen rendben van, hiszen magasan ülünk, terebélyesen elterpeszkedhetünk, és mindenre van hely – pont annyi, amit testalkattól függetlenül elvárhatunk.

Ezt alapvetően úgy sikerült megoldani a Rifter esetében, hogy a központi műszeregységet feljebb pozícionálták a cockpiten, így a kormányállítás sokkal tágabb intervallumok közt módosítható.

Informatív, 8 col képátlós középső LCD LED kijelzőt kapott a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, innen érhető el az autót érintő összes információ, szolgáltatás, a klíma vezérlését is innen tudjuk megoldani. A hatsebességes manuális váltó karja könyöklőn pihentetett karral is tökéletesen elérhető, csakúgy, mint a profilváltó tárcsa, vagy épp a középkonzolba helyezett tárolórekesz.

Közepesen kemény üléseket kapott a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, a kényelmi faktor átlagos egy személyautóhoz képest, viszont kishaszonjármű-viszonylatban teljesen optimális. Csakúgy, mint a felfüggesztések lágysága, maga a rugózás, menetstabilitás; teherautós jelleg azért van, de nyomokban csak. És teljesen feledhető szinten.

Praktikus felhasználás mindenek előtt?

Funckionalitás szempontjából is ideális a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, hiszen tervezésénél leginkább erre fókuszáltak a mérnökök. A beltér kategórián belül hatalmas, mindemellett rengeteg tárlórésszel, fiókkal, rekesszel, tartóval találkozunk.

Így ténylegesen jó utazóautó, családoknak a Peugeot Riftere, ráadásul az öblös, 1100 milliméter hosszú és 1000 milliméter magas csomagteret még nem is említettük.

Elegendő erő az utazásokhoz, és nem árt az sem, ha gazdaságos

Nagy kérdés, hogy vajon a hajtáslánc milyen társítást jelent a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure esetében? A tesztautóba 1499 köbcenti hengerűrtartalmú, sornégyes dízel erőforrás került, 131 lóerős maximális teljesítménnyel (3750 RPM), 300 Newtonméter forgatónyomatékkal (1750 RPM).

Az autó agilitása és dinamikája kitűnő, turbólyuk minimális a 2000-es fordulatszám-tartományba belépve, kellemes vonóerőt kapunk, szép, felfelé ívelő nyomatékgörbével. Még akkor is, ha nagyjából teljes terheléssel közlekedünk – mindössze a kissé kedvezőtlen légellenállási tényezők szabnak gátat a lineárisan növekvő tempónak.

Fogyasztás tekintetében is kiválóan bizonyított a Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure, ugyanis 6.7 literes átlag született autópálya, autóút, országút és városi viszonylatokban.

S persze az egyik legfontosabb tényező az árazás: a tesztmodell alaphangon 7.9 millió forintról indul, a cikkben szereplő autó 9.1 milliós árcédulát kapott felszereltségi szintjének köszönhetően.

2019 Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure specifikációk

Motor

Motortípus: soros négyhengeres dízelmotor turbóval

Lökettérfogat: 1499 cm³

Maximális teljesítmény: 131 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4753 mm

Szélesség: 1848 mm

Magasság: 1882 mm

Tengelytáv: 2975 mm

Gumiabroncsok elöl: 215/65 R16

Gumiabroncsok hátul: 215/65 R16

Tömeg, üresen: 1540 kg

Megengedett össztömeg: 2320 kg

Csomagtartó mérete: 597 liter, 2126 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 187 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.1 s (gyári), 12.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 6.7 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.4 l/100km

Országúti: 3.9 l/100km

Vegyes: 4.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 108 g/km

Bővebb információ a Peugeot magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Mercedes W140 S73 T AMG kombi, 7.3 literes V12 Pagani Zonda motorral – csak rendelésre!

Mindannyiunk nagy kedvence a mára kultikussá lett Mercedes-Benz W140-es széria, amelyet 1991 és 1998 közt gyártott a stuttgarti konszern. Tipikus szedán/limuzin karosszériával készült a modell, kombi változatban viszont nem dobta piacra. Viszont gyártottak belőle 18 darab egyedi megközelítésű kombiverziót – ebből 15 darabot Brunei szultánja számára – tudósít a TheDrive.com.

Nyilván sokan eljátszadoztunk a gondolattal – főként a virágkorban, a 90-es években – hogy mennyire nagyszerű lenne egy több, mint 5 méter hosszú, nagyteljesítményű Mercedes W140 kombit birtokolni. Nos, Brunei szultánjának hasonló elképzelése lehetett, amikor leadta az egyedi 12 darab W140 kombira vonatkozó megrendelését.

Bár más irányból is érkeztek megkerésesek e témában a Mercedes felé anno, ami biztos, hogy 1996-ban legyártották 18 példányban a V12-es 7.3 literes AMG motorral szerelt (pontosan ezt az erőforrást kapta meg a Pagani Zonda is), 565 lóerővel felruházva.

Haskiaal Bolkiah szultán tehát leadta a rendelést, amelynek lényege az volt, hogy szüksége lenne több darab S73 T AMG modellre, ezeknek sportosságuk mellett praktikusnak és családbarátnak kellett lenniük. Az Affalterbach fejlsztőmérnökei pedig nem ismertek lehetetlent, és a tervezésre-kivitelezésre szánt megfelelő pénzösszeg biztosítása után azonnal megálmodták az S-osztály addig sosem létező kombiját.

Természetesen “hozott anyagból” építkeztek, ugyanis az S73 T AMG a W140-es 600SEC kupéjának alapjait használták a kombi megépítéséhez. Így az orr-rész maradt kupéfazon, maga a kocsiszekrény a hagyományos bálna kivitelét, jellegét és formáját kapta, míg az alvázhoz Mercedes teherautókból átvett technológiát használtak.

A Mercedes-Benz W140 S73 T orrába egy gigászi, szigorúan kézzel összeszerelt 48 szelepes M120 alumínium V12 blokk került. A motor hengerűrtartalmát a szokásos 6 liter helyett 7.3 literesre növelték (hasonlóan a többi, abban az érában piacon lévő AMG 7.3-ashoz). A Pagani Zonda modellekben is használatos (alapvetően a Pagani számára fejlesztett) V12-es 565 lóerőt teljesített, 320 kimoéter/óra végsebességre volt képes, és hasonló konstrukciójú motor volt megtalálható a mindössze 85 példányban gyártott SL 73 AMG kabrióban is például, igaz, ott 10 lüóerővel kevesebb volt a teljesítmény (555 lóerő).

Az AMG brutális, 565 lóerős teljesítménye abban az időben – és valljuk be, most is – kegyetlennek tűnt. Természetesen az S73 T hátsókerék-hajtást kapott, úgyhogy el lehet képzelni, milyen hatást fejthetett ki az irdatlan forgatónyomaték egy-egy elegáns kigyorsításnál. Mindezt 1997-ben, mert ugyebár ebben az évben tudta a szultán használatba venni az 1 évvel korábban megrendelt flottáját.

Az S73 T AMG sportfelfüggesztést kapott, így az úttartással sem lehetett sok probléma. A szénszálas technológiára épülő 5 fokozatú, megerősített automata sebességváltó, a 19 colos monoblokk kerekek, a továbbfejlesztett fékrendszer, valamint a teljesítményhez hangolt sportkipufogó mind csak hab a tortán.

Enteriőr tekintetében hozza az elvárt komfortot és luxust a W140-es S73 T AMG kombi. A felszereltséghez tartozott még egy 10-es CD tárral felvértezett hifirendszer GPS-szel (Blaupunkt) is.

Több verzió is kering arról, hogy végül hány darabot is rendelt a szultán az S73 T AMG kombiból. A leghitelesebb információ szerint 15-öt szeretett volna, azonban csak “szerény” 10 darabot szállítottak le neki.

Az egyedi Mercedesek egyébként annak a több, mint 2500 autóritkaságokból álló gyűjteménynek volt része, amelyet a kilencvenes évek végén bekövetkezett pénzügyi összeomlás után a kormány helyben lefoglalta.

Ugyanakkor egyes források szerint a legendás kollekció – benne a 10 darab S73 T AMG-vel – a mai napig létezhet. 2002-ben Michael Sheehan, a Ferraris Online brókere látta a gyűjteményt, bár arról nem szólt a fáma akkor, hogy ténylegesen milyen állapotban vannak az autók.

Tehát elvileg léteznie kell máig valahol 10 darab megkímélt Mercedes-Benz W140 S73 T AMG modellnek, ám ezek holléte valószínűleg egyhamar nem lesz ismeretes.

Viszont a TheDrive.com nem tétlenkedett, és megkereste a Mercedes AMG részlegét, hogy érdekődjön a maradék nyolc elvileg megmaradt példányról. Az AMG policy-ja szerint viszont nem adhatnak ki semmilyen infót arra vonatkozólag, hogy mi a státusza ügyfeleik autóinak, úgyhogy e vonalon sem jártak sikerrel. Azt a pletykát pedig, hogy áll-e pár darab az S73 T AMG-ből a Mercedes konszern valamelyik titkos garázsában, szintén nem erősítették meg.

Máig nem egyértelmű, hogy mikor és hol készültek a cikkben szereplő képek, de az biztos, hogy számíthatunk rá: egyszer talán szembejön velünk valahol a nagyvilágban egy Mercedes W140-es S73 T AMG kombi.

Mercedes-Benz W140 S420 (1997) Autóaddikt-projektünkkel foglalkozó cikksorozatunk IDE kattintva érhető el.

Az új Ford Kuga kategóriaelső takarékosságot ígér

A Ford bejelentette, hogy a vadonatúj Kuga SUV a kategória legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztási értékével büszkélkedhet majd: a modellcsalád átlagos fogyasztási értéke 28 százalékkal javul.

A Kuga a Ford eddigi legszélesebb elektromos hajtási palettáját kínálja, hiszen az autó egyaránt megrendelhető mild, plug-in és full hibrid hajtáslánccal. A fejlett technológia mellett tovább tökéletesített aerodinamikai és tömegcsökkentési megoldások is segítenek, hogy az autó még takarékosabban működjön.

A Kuga Plug-In Hybrid kínálja a legkedvezőbb fogyasztási értéket, CO₂-kibocsátást és a leghosszabb tisztán elektromos hatótávolságot a közepes méretű SUV-k mezőnyében, hiszen 72 kilométert képes megtenni nulla károsanyag-kibocsátással (NEDC).

A kifutó Kuga-sorozat azonos teljesítményű és konfigurációjú hajtásaival összehasonlítva a vadonatúj modell egyes hajtásláncai akár 28 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak (NEDC).* A vadonatúj Kuga Plug-In Hybrid nulla károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos hajtási képességét is beleszámítva pedig a modellcsalád átlagos fogyasztási értéke 31 százalékkal lett kedvezőbb.

A Kuga Plug-In Hybrid és a Kuga EcoBlue Hybrid (48 voltos mild hibrid) bevezetésével jelentek meg először az elektromos hajtásláncok a Kuga kínálatában, és ezek a modellváltozatok már idén megrendelhetők lesznek, kevéssel utánuk pedig öntöltő hibrid hajtású Kuga Hybrid is színre lép. Emellett a Kugához továbbra is kaphatók lesznek a kifinomult Ford EcoBlue dízelmotorok és EcoBoost benzinmotorok.

Hatékony tervezés

  • A vadonatúj Kuga az első SUV, ami a Ford új, globális elsőkerékhajtású padlólemezére épül; ez a megoldás is hozzájárult az autó jobb aerodinamikájához, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásához és ahhoz, hogy az új modell tömege 80 kilogrammal alacsonyabb a most kifutó Kugáénál.
  • A Ford mérnökei sok helyen alkalmaztak alumíniumot Kuga szerkezetében a súlycsökkentés érdekében: a futómű alumínium részegységei 6,8 kilogrammal, a kompozit-alumínium lökhárító sín 6,1 kilogrammal, a könnyebb fékrendszer pedig 0,8 kilogrammal mérsékelte az autó tömegét.
  • Ugyancsak a tömegcsökkentést szolgálja a könnyebb kárpitok és az üreges lengéscsillapítók alkalmazása, sőt még az audiorendszer neodímium mágneses hangszórói is.
  • A kifutó szériához képest az új modell áramvonalasabb lett – annak ellenére, hogy a külső méretek nőttek. Ugyanakkor az autó optimalizált alsó burkolatával, ajtószigeteléseivel és tetősín-rögzítéseivel közel 4 százalékot sikerült lefaragni a légellenállásból.

Széles hajtáslánc-kínálat

Kuga Plug-In Hybrid

  • Egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotorból, egy elektromotor/generátorból és egy 14,4 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból összeállított rendszer.
  • Az akkumulátor az autó első sárvédőjén kialakított csatlakozón keresztül tölthető fel. Ugyanakkor az akkumulátort menet közben automatikusan újratölti a regeneratív fékrendszer, ami a hagyományos autóknál fékezés közben veszendőbe menő mozgási energiát elektromos árammá alakítja át.
  • A vezető az EV Auto, EV Most, EV Később és EV Töltés üzemmódok közt választva döntheti el, mikor és hogyan szeretné felhasználni az akkumulátorban tárolt energiát. Ha az akkumulátor töltöttsége eléri a megengedett legalacsonyabb szintet, a Kuga automatikusan átvált az EV Auto üzemmódba, hogy a lehető leghatékonyabb üzemanyag-felhasználás érdekében a visszanyert energiával hajtott elektromotorral támogassa a benzinmotor működését.

Kuga EcoBlue Hybrid

  • A 48 voltos mild hibrid technológia még takarékosabbá teszi a Ford 150 lóerős, 2,0 literes EcoBlue dízelmotorjának működését.
  • A normál generátort egy szíjhajtású, integrált indítómotor/generátor (BISG) váltja fel, ami fékezés közben képes visszanyerni az energiát; az így termelt áramot egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.
  • A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a belsőégésű motor mellett, normál haladás és gyorsítás közben felhasználva az akkumulátorban tárolt energiát, valamint meghajtva az elektromos segédberendezéseket. A 48 voltos rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a Start-Stop technológia a további üzemanyag-takarékosság érdekében még több helyzetben működhessen.
  • Kuga EcoBoost
  • Az 1,5 literes EcoBoost blokk 120 és 150 lóerős változatban rendelhető meg; a motor üzemanyag-fogyasztását a hengerlekapcsolási technológia is mérsékli, amit a Ford elsőként kínál egy háromhengeres erőforráshoz. Ez a technológia automatikusan leállítja az egyik henger működését, amikor a motor nem teljes terheléssel üzemel.

Kuga EcoBlue: 

  • A 190 lóerős, 2,0 literes, illetve 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue dízelmotorok üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását nagy nyomású üzemanyag-befecskendezés és integrált szívórendszer mérsékli.

Kuga Hybrid

  • Az idei év későbbi részében érkező Kuga Hybrid öntöltő, tisztán elektromos hajtást is kínáló full hibrid hajtáslánca egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotorból, egy elektromotorból, egy generátorból, egy lítium-ion akkumulátorból és a Ford saját fejlesztésű teljesítménymegosztó automata váltóművéből áll.
  • A Ford azt ígéri vásárlóinak, hogy minden, ezután megjelenő személyautójához kínál majd valamilyen elektromos hajtási módot, és a következő év végére 18 ilyen jellegű modell szerepel majd a kínálatában.

Kategóriaelső üzemanyag-fogyasztás

Kuga Plug-In Hybrid legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 1,2 l/100 km, legalacsonyabb CO₂-kibocsátása pedig 26 g/km NEDC (1,4 l/100 km és 32 g/km WLTP), a tisztán elektromos hajtású hatótávolság 72 km NEDC (56 km WLTP).

Kuga EcoBlue Hybrid legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,3 l/100 km,legalacsonyabb CO₂-kibocsátása pedig 111 g/km NEDC (5,0 l/100 km és 132 g/km WLTP).

Kuga 1.5-litre EcoBoost legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,5 l/100 km,legalacsonyabb CO₂-kibocsátása pedig 125 g/km NEDC (6,6 l/100 km és 150 g/km WLTP).

Kuga 1.5-litre EcoBlue dízel legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,2 l/100 km, legalacsonyabb CO₂-kibocsátása pedig 109 g/km NEDC (5,1 l/100 km és 133 g/km WLTP).

óóóóóA Kuga 2.0-litre EcoBlue dízel legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,8 l/100 km, legalacsonyabb CO₂-kibocsátása pedig 127 g/km NEDC (5,9 l/100 km és 155 g/km WLTP).

Volvo Cars: az ENSZ foglalkozzon a közlekedésbiztonság terén tapasztalható, mélyen gyökerező egyenlőtlenségekkel

A Volvo Cars arra szólította fel a világ kormányzatainak és szabályozó hatóságainak a figyelmét, hogy keressenek megoldást a fejlett és fejlődő gazdaságok közlekedésbiztonsági színvonala között mutatkozó, jelentős mértékű különbség orvoslására.

A hivatalos számadatok azt mutatják, hogy az elmúlt évtizedekben elért fejlődés ellenére továbbra is számottevő eltérés mutatkozik a kétféle kategóriába tartozó országokban előforduló, halálos kimenetelű közlekedési balesetek számában.

A becslések szerint évente mintegy 1,35 millióan hunynak el világszerte közlekedési balesetben. Ez a szám már önmagában is lépésekért kiált, ám az Egészségügyi Világszervezet, a WHO arra hívja fel a figyelmet, hogy a fejlődő országokban több mint háromszor magasabb a halálos közlekedési balesetek kockázata, mint a fejlett országokban.

A Volvo Cars meggyőződése, hogy a közlekedésbiztonság globális fejlesztése érdekében minden országnak törvényben kellene előírnia az első és hátsó biztonsági övek használatát, ezzel támogatva a védelmi eszköz szélesebb körű elterjedését. Ugyancsak kiemelt figyelmet kellene fordítani az olyan, alapvető úthálózat kiépítésére, ahol a forgalom sérüléseknek fokozottan kitett résztvevői a motorizált forgalomtól elkülönítve haladhatnak.

A Volvo Cars felhívása ahhoz a harmadik alkalommal megrendezett, globális közlekedésbiztonsági miniszteri konferenciához kapcsolódik, amelyet Svédország és a WHO közösen szervezett meg, és amely ezen a héten veszi kezdetét Stockholmban. A konferencián az ENSZ több mint nyolcvan tagországának képviselői vitatják meg a 2030-ig tartó, illetve azon túlmutató időszakokra vonatkozó, stratégiai közlekedésbiztonsági irányokat.

„A globális adatok egyértelműen rámutatnak, hogy a közlekedésbiztonság terén súlyos egyenlőtlenség tapasztalható a világban” – mondta Malin Ekholm, a Volvo Cars biztonsági központjának alelnöke. „Ezeket a különbségeket egyfelől technológiai megoldásokkal, másfelől egy globális biztonsági kultúra kialakításával és fejlesztésével kell áthidalnunk. Meg kell ismernünk a biztonsági öv használatában mutatkozó különbségeket, és megoldást kell keresnünk ezekre. A közlekedési infrastruktúrát pedig olyan módon szükséges fejleszteni, hogy minél magasabb fokú védelmet biztosíthassunk a forgalom sérüléseknek fokozottan kitett résztvevői: a kerékpárosok és a gyalogosok részére.”

A Volvo Cars feltett szándéka, hogy széles körű utas- és gyalogosvédelmi ismereteivel ezúttal is ugyanúgy hozzájáruljon a globális közlekedésbiztonsági kezdeményezések megvalósításához, ahogy azt teszi évtizedek óta, együttműködve a kormányzatokkal, tudományos szervezetekkel és szabályozó hatóságokkal. A tavalyi évben például ebben az adatbázisban szabadon hozzáférhetővé tette a közlekedésbiztonság terén végzett, több évtizednyi kutatásainak eredményeit.

„A Volvo Cars régóta igyekszik együttműködéseken keresztül hozzájárulni a közlekedés biztonságának fejlesztéséhez. Jelentős részben ennek is köszönhető, hogy ezen a téren a világ első számú szakértőjének számítunk” – tette hozzá Malin Ekholm. „Létfontosságú, hogy pontosabban megértsük, milyen fontos és nélkülözhetetlen egy alapvető védelmi színvonal biztosítása. Az ENSZ-nek és a nemzeti törvényhozó testületeknek releváns jogszabályok és kellő színvonalú tájékoztatás biztosításával kell megoldást keresnie a problémára. A Volvo Cars a legnagyobb örömmel és lelkesedéssel várja, hogy tevékenyen részt vehessen ebben a folyamatban.”

A modern hárompontos biztonsági öv, amelyet a Volvo Cars 1959-ben elsőként vezetett be, a gépkocsik egyértelműen legfontosabb utasvédelmi rendszere. Ha az utasok nem használnak biztonsági övet, a legfejlettebb biztonságtechnológiai megoldások is jobbára hatástalanná válhatnak. Az automatikus vészfékező rendszer például jóval kevésbé hatékony, ha nincs a biztonsági öv, ami az ülésekben tartaná az utasokat. Ugyanez érvényes a gyermekülésekre, amelyek a testi fejlődés különböző fázisaiban járó gyermekek számára biztosítanak védelmet.

Mindezek dacára a világ mindössze százöt országa szabályozza törvényben az első és hátsó biztonsági övek kötelező használatát. A Volvo Cars ezért felszólítja az ENSZ-t, hogy a világ jogalkotóira nyomást gyakorolva segítse elő, hogy az összes jármű összes utasára vonatkozóan jogszabályban rögzítsék és írják elő a biztonsági övek használatát.

A világszerte előforduló, halálos kimenetelű közlekedési balesetek több mint 50 százalékában gyalogosok, kerékpárosok vagy motorkerékpárosok veszítik életüket. Ezért a Volvo Cars azt javasolja az ENSZ tagországainak, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztése során biztosítsanak elsőbbséget a gyalogosok és kerékpárosok számára egyértelműen kijelölt, a motorizált forgalomtól fizikai akadállyal elválasztott útvonalak kialakításának, amelyek hatékonyan óvhatják a forgalom ezen sérülékeny résztvevőinek épségét.

A Volvo Cars meggyőződése, hogy számos életet meg lehetne menteni olyan megfizethető, egyszerűen megvalósítható infrastrukturális fejlesztésekkel, amelyek a gyalogos és kerékpáros forgalmat elválasztják a motorizált járművek forgalmától.

A Volvo Cars az 1960-as, 70-es évektől kezdődően bocsátja a svéd közlekedési hatóságok rendelkezésére a valós közlekedési balesetek elemzéséből nyert adatait, és ezzel olyan új biztonsági megoldások kifejlesztéséhez és megvalósításához járult hozzá, mint a deformálódó lámpaoszlopok, az optimalizált kialakítású szalagkorlátok, vagy az úttesttől elválasztott járdák.

Szerkesztői jegyzetek: a WHO globális közlekedésbiztonsági kutatásairól további információ található a szervezet legújabb Globális Közlekedésbiztonsági Jelentésében. A WHO közlekedésbiztonsági adatai  szervezet interaktív weboldalán keresztül is hozzáférhetők.

A Toyota új gyorsítást szabályozó funkciót mutatott be: 2020 nyarán kezdődik a bevezetés

Az aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák fejlesztésében és azok széleskörű elterjesztésében vezető szerepet betöltő Toyota új biztonsági funkciót mutatott be, amely a hálózatba kapcsolt autókból nyert big data segít felismerni az atipikus gyorsítást és kontrollálja a gyorsulási folyamatot. Az új techológia először Japánban debütál majd, azt követően azonban világszerte bekerül a Toyota és Lexus modellek által kínált biztonsági funkciók közé.

A Toyota egy új, úgynevezett Gyorsításszabályozó Funkciót mutatott be, amely a hálózatba kapcsolt autókból nyert big data adatfolyam alapján felismeri az atipikus működést, és kontrollálja az autó gyorsulását. A Toyota ez év nyarától Japánban vezeti be új autóiban ezt a funkciót, és kifejleszt egy átalakító megoldást is, amelynek segítségével bizonyos, már forgalomba állított járművekben is működik majd ez a szabályozás.

A Toyota – a gyorsítási funkciók helytelen működése által okozott komoly balesetek elleni erőfeszítései részeként – már 2012-ben bemutatta intelligens távolságjelző radar (ICS) rendszerét. Ez jelenleg világszerte 32 Toyota és Lexus modellben, a gyártó portfoliójának 83 százalékában üzemel. A közelmúltban, 2018-ban pedig a márka egy újítással több, már meglévő modelljében működésbe állított egy, a gázpedál helytelen használatát figyelő egységet. Ez jelenleg 12 Toyota modellben működik. Csakhogy ezek az eszközök és rendszerek csak akkor aktiválódnak, ha érzékelőik akadályt, pl. egy másik járművet vagy falat észlelnek. A Toyota újonnan kifejlesztett rendszere azonban azt célozza, hogy a gyorsítási funkciók helytelen működéséből eredő hibákat az új változat akkor is kontroll alatt tartsa, amikor nem bukkannak fel akadályok a jármű útjában. A Toyota a fejlesztési szakasz kezdetén olyan baleseteket vizsgált, amelyeket a gázpedál helytelen kezelése okozott, különös tekintettel azokra az esetekre, ahol padlógázzal közlekedtek. Ezen események jellemzőit aztán összevetették a hálózatba kapcsolt autók által szolgáltatott big data elemzésekkel. Kiszűrve azokat az alkalmakat, amikor a vezetők helyesen avatkoztak közbe, és szándékosan dinamikusan gyorsítottak (pl. jobbra fordulásnál vagy átmeneti megállás után), a Toyota képes volt azonosítani és rendszerezni azokat az eseteket, ahol a gyorsító funkció atipikusan működött. Mindezek alapján ki lehetett alakítani azt a beállítást, amely egyéb akadályok hiányában is kontrollálja a gyorsulást. 

A helytelen pedálhasználat elemzése

A Toyota úgy véli, hogy a már működő ICS és az új Gyorsításszabályozó Funkció kombinálásával tovább tudja csökkenteni a helytelen pedálhasználatból eredő balesetek számát a parkolóhelyeken és más helyszíneken. Tervei szerint a Toyota aktívan terjeszti majd ezt az új, összetett funkciót, és átadja külső partnereknek, köztük más autógyártóknak is. Japánban egyre kevesebb az emberéletet követelő baleset, ennek ellenére továbbra is évente több mint 3000 ember hal meg az utakon. A Toyota szándéka, hogy hozzájáruljon a közlekedési közösség végső céljához, vagyis a halálos kimenetelű, vagy sérüléssel járó közúti balesetek teljes megszüntetéséhez, ezért három pillérre támaszkodó megközelítést alkalmaz:

  1. az autók biztonsági felszereltségének fejlesztése ennek az új funkciónak a bevezetésével és a legfrissebb Toyota Safety Sense csomag használatával;
  2. a vezetők képzésének megerősítése, pl. a Support Toyota programon keresztül, amely segíti a biztonsági funkciók és rendszerek működésének és fontosságának megértését; és
  3. olyan aktivitásokkal és fejlesztésekkel, amelyeknek célja a közutak környezetének javítása.

A Toyota Safety Sense preventív biztonsági rendszer, amelyet 2015-ben mutattak be. Japán, egyesült államokbeli és európai baleseti adatok vizsgálata alapján három alapfunkciót tartalmaz, hogy segítsen elkerülni a komoly közlekedési balesetek által okozott sérüléseket és károkat: az ütközést megelőző biztonsági rendszert (PCS), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LDA) és az automatikus távolságifény-szabályozást (AHB). A Toyota célja a halálos és súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetek teljes kiküszöbölése. E cél érdekében a vállalat folyamatosan fejleszti a Toyota Safety Sense technológiáit. A Toyota 2017 végére szinte az összes, Japánban, az Egyesült Államokban és Európában futó járművébe beépítette a Toyota Safety Sense funkciót. A Toyota 2018-ban mutatta be a továbbfejlesztett, második generációs Toyota Safety Sense csomagot. A szenzorok emelt szintű érzékelő képességeinek köszönhetően, ez már éjszaka is azonosítja a gyalogosokat, nappali fényben pedig az úton átvágó kerékpárosokat is. A Toyota az új sávkövető asszisztens (LTA) bevezetésével tovább gazdagította vezetéstámogató funkcióit is. A februárban piacra kerülő új Yarisban már megjelenik az ütközést megelőző biztonsági rendszer, amely a balra kanyarodás közben megjelenő autók és a jármű kanyarodása közben az úttesten átkelő gyalogosok észlelésének segítségével kiküszöböli az útkereszteződésekben történő baleseteket, vagy mérsékli azok súlyosságát. A biztonsági csomag további elterjesztésével ma már Japánban 4,3 millió autóban, világszerte pedig 108 ország több mint 16 millió járművében működik a Toyota Safety Sense. Annak érdekében, hogy a halálos kimenetelű és sérüléssel járó baleseteknél a rendszer működése még hatékonyabb legyen, a Toyota továbbfejleszti annak funkcióit. Így a 2017-ben a Lexus LS modellekben bevezetett Lexus Safety System +A rendszer több eleme is bekerül majd a Toyota Safety Sense csomagba. Ilyen a  Vészhelyzeti kormányrásegítés PCS: amikor a rendszer az útra váratlanul kilépő gyalogost észlel, ez a funkció aktív kormányzással segít, hogy a jármű a sávjában maradjon, mégis elkerülje az ütközést.

Három modellel tér vissza az Opel márka Japánba

Japánba visszatéréssel egy fontos piacon folytatja exportoffenzíváját az Opel. Jövő évtől, kezdetnek, három modellel indul a villámos márka: a bestseller Corsa mellett, amely Japánban más néven futhat, kapható lesz a multifunkciós, magas tetejű Combo Life kombi és a sikeres kompakt SUV, a Grandland X, amelyeket később további modellek követnek majd.

„A japán autópiac a világ egyik legnagyobbja. Az Opelnek ott, német gyártóként, nagyon jó a híre. Visszatérésünk az országba nagyon fontos lépés nyereséges exportunk jelentős növelése felé – amit megígértünk a PACE!-tervben. Globális lesz az Opel, és itt van erre az újabb bizonyíték“ – mondta az Opel elnök-vezérigazgatója, Michael Lohscheller.

Az Opel Japánban a PSA csoport országos értékesítési szervezetének része lesz, így hasznosíthatja a meglevő infrastruktúrát és a felhalmozódott tapasztalatokat. Ez jelentősen megkönnyíti a feladatot.

A PSA csoport eddig a Peugeot, a Citroën és a DS Automobiles márkákkal van jelen Japánban, ahol 2019-ben több, mint 15.600 járművet adott el. Az Opel bevezetése segít a PSA csoportnak bővíteni szigetországi kínálatát, illetve új ügyfeleket megnyerni. A japán vevők profitálhatnak az Opel villamosítási stratégiájából: választhatnak egy-egy autó belsőégésű motoros vagy elektromos hajtású változata közül. A Corsa1 kapható lesz tisztán elektromos kivitelben, a Grandland X pedig konnektoros hibridként. 

A következő hónapokban az Opel kiépíti kereskedőhálózatát az ország metropoliszaiban, majd fokozatosan egyre jobban bővítik a kört, hogy 2023-ra lefedjék a piac több mint 80 százalékát. A lépésről lépésre fejlődés Japánban is a nyereséges növekedésre és a vevők elégedettségére fókuszál.

Az átfogó exportoffenzíva fontos pillére az Opel/Vauxhall PACE! stratégiai tervének. A következő évtized közepére az Opel értékesítési volumenének több, mint tíz százalékát kívánja Európán kívül értékesíteni. Ennek elérése érdekében a márka erősíti jelenlétét Ázsiában, Afrikában és Dél-Amerikában, ahol már eddig is képviseltette magát, de 2022-ig további húsz piacot nyit meg. A legfrissebb példák a visszatérés Oroszországba, vagy a belépés Kolumbiába, Ecuadorba.

A BMW 3-as sorozat új hibrid modellekkel bővül

Az új BMW 330e limuzin sikeres piaci premierje után 2020 nyarán a BMW 330e Touring is megérkezik az utakra, majd mindkét modell BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is elérhetővé válik.

A BMW újabb világpremierekkel fokozza tovább a prémium középkategóriában a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia jelentőségét és varázsát: a BMW 3-as sorozat egyetlen hálózatról tölthető modelljéhez az elkövetkező hónapokban egy csapásra három újdonság csatlakozik. Az új BMW 330e limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,6 – 1,7 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 15,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 36 – 38 gramm / km)* sikeres piaci premierje után 2020 nyarán az első BMW 330e Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,7 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 15,7 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 39 gramm / km; előzetes értékek)* is megérkezik az utakra, majd a hátsókerék-meghajtású modellpáros alternatívájaként idén nyártól mindkét karosszériaváltozathoz elérhetővé válik a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás is.

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt 3-as BMW-k mindegyikében a legkorszerűbb BMW eDrive hajtáslánc-technológia dolgozik, amely a belső hatékonyság mellett a károsanyag-kibocsátás nélkül megtehető hatótávolságot és a vezetés élményét is fokozza. A modellkvartett vérpezsdítő karakterét az elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása emeli új dimenzióba, hiszen nem csupán álló helyzetből történő kigyorsításkor, de nagyobb tempóról indított sprintek esetén is látványos teljesítmény-többletet garantál. Az elektromos motor ellátásáért felelős nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorban a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia kapott helyet, amelynek köszönhetően az új BMW 3-as sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai egyetlen feltöltéssel 55 – 68 kilométert (előzetes értékek)* képesek megtenni tisztán elektromos meghajtással.

A három újdonság piaci bevezetésével a BMW Group 2020-ban is tovább folytatja hálózatról tölthető modellpalettája szisztematikus bővítését. Az elektromos mobilitás iránymutató úttörőjeként a vállalatcsoport 2019 végére több mint félmillió darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellt értékesített világszerte, 2021 végére pedig célja, hogy ezt a számot egymillióra tornázza fel. Két éven belül a BMW Group Európában eladott új autóinak egynegyede hálózatról tölthető modellként gurul le a gyártósorokról, majd ez az arány 2025-re minden harmadik, 2030-ra pedig minden második modellre módosul. 2023-ra a BMW Group huszonöt tagúra bővíti fel hálózatról tölthető modellportfólióját.

„A választás szabadsága”, avagy a hajtáslánc-technológiákban rejlő végtelen lehetőség

A BMW Group arra törekszik, hogy a világ minden táján maradéktalanul kiszolgálja ügyfelei mobilitási igényeit. „A választás szabadságát” páratlanul széles hajtáslánc-portfólió élteti – a rendkívül hatékony benzines és dízelüzemű erőforrásoktól kezdve, a forradalmi plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákon keresztül, egészen a tisztán elektromos meghajtású modellekig –, amely minden országban a helyi szabályozásoknak megfelelve, az ügyféligények maximális kiszolgálását figyelembe véve élteti a vezetés élményét. A technológia fejlődésével párhuzamosan a hálózatról tölthető autók száma és sokszínűsége is fokozódik, a BMW 3-as sorozat új plug-in hibrid modellváltozataival pedig a bajor prémiumgyártó ügyfelei újabb lehetőségeket kapnak a hosszú távon fenntartható személyes mobilitás és a személyes preferenciák egyedülálló harmóniájának kiteljesítésére. A hálózatról tölthető Touring modellek minden korábbinál nagyobb utastéri helykínálattal párosítják a hajtáslánc maximális hatékonyságát, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással társított plug-in hibrid hajtáslánc-technológia pedig még a havas, hegyvidéki és épített utakon túli közlekedéseket is könnyedebbé teszi.

2020 nyarán érkeznek a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt Touring modellek

Touring karosszériaváltozatba csomagolva a BMW 2020 nyarán kínálja fel először ügyfeleinek a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákban rejlő páratlan lehetőségeket – ráadásul rögtön két modellváltozat képében. A forradalmi hajtáslánc-technológia progresszív karakterét a sportos vezetési élmény és a korlátlan hétköznapi funkcionalitás kettőse mentén kifejlesztett járműkoncepció egyedi jegyei és kvalitásai fokozzák. A BMW 3-as Touring modellek formanyelvét hosszú tetőív, precízen megrajzolt vonalvezetés és erőtől duzzadó karosszériafelületek jellemzik. A sokoldalú utastér még a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia ellenére is a belsőégésű erőforrással szerelt modellváltozatok helykínálatával és öt ülésen átélhető menetkomfortjával rendelkezik, a hátsó üléssor alá épített nagyfeszültségű akkumulátor pedig csupán néhány litert vesz el a csomagtér térfogatából. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssor ledöntésével a BMW 330e Touring 1 420 literes csomagteret kínál.

A BMW 330e Touring plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája egy 2.0 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres, BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba épített elektromos motor párosából áll. A belsőégésű erőforrás 135 kW / 184 lóerő, az elektromos motor pedig 83 kW / 113 lóerő maximális teljesítményre képes, amely együttesen 185 kW / 252 lóerő maximális rendszerteljesítményben teljesedik ki. Intenzívebb rendszerterhelés esetén mindezt az alapfelszereltségként kínált XtraBoost teljesítménynövelő funkció maximum 10 másodpercen keresztül jelentkező, 30 kW / 40 lóerő teljesítmény-többlettel képes megtoldani –azonban kizárólag a vezetési élménykapcsolóról (Driving Experience Control) aktiválható SPORT vezetési üzemmódban. A funkció így átmenetileg 215 kW-ra / 292 lóerőre növeli a BMW 330e Touring plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájának maximális rendszerteljesítményét, mit sem veszítve a 3-as BMW legendáját övező, vérpezsdítően sportos vezetési élményből. A BMW 330e Touring plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájának csúcs rendszer-forgatónyomatéka 420 Nm.

Az XtraBoost funkció a gázpedál lepadlózására és az automataváltó előválasztó karjának szekvenciális állásba (M/S) kapcsolására is előhívható. A BMW 330e Touring sportos karakterét típus-specifikus hajtáslánc-orgánum, rendkívül érzékeny gázpedál és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó speciális karakterisztikája nyomatékosítja. Intenzív lassítás esetén utóbbi automatikus visszakapcsolásokkal fokozza a sportos vezethetőséget.

A BMW 330e Touring 6,1 másodperc alatt (előzetes érték)* gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebessége pedig 220 km/óra (előzetes érték)*. HYBRID vezetési üzemmódban a modell akár 110 km/órás sebességig képes fenntartani a tisztán elektromos meghajtást – vagyis a zéró emissziójú mobilitást. A belsőégésű erőforrás csak magasabb sebességnél vagy intenzívebb rendszerterhelés esetén kapcsolódik be a hajtásba. A BMW eDrive gombról aktiválható ELECTIC vezetési üzemmódban a BMW eDrive hajtáslánc-technológia egészen 140 km/órás tempóig képes fenntartani a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedést. A csúcstechnológiás akkumulátorcella-technológiának köszönhetően a BMW 330e Touring nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátora egyetlen feltöltéssel akár 65 kilométer (előzetes érték)* tisztán elektromos hatótávolságot is garantál.

Hatékony és sokoldalú: a BMW eDrive hajtáslánc-technológia és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás együttműködése

A BMW 330e Touring piaci premierjével párhuzamosan a BMW 3-as sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával elérhető két modellváltozatának BMW xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt modellváltozatai is világpremierjüket ünneplik, a hátsókerék-meghajtású változatokkal mindenben megegyező plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával. A BMW 330e xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 16,7 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 gramm / km; előzetes értékek)* és a BMW 330e xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km; előzetes értékek)* modellpárosában a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor mind a négy kereket hajtja. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás innovációival egyesül, a példaértékű hatékonyság és az abszolút sokoldalúság iránymutató szimbiózisát váltva valóra.

Elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolójával a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás minden pillanatban az adott vezetési szituáció igényei szerint osztja el a két motorból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Köszönhetően annak, hogy a technológia szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control), a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás a másodperc törtrésze alatt képes elosztani az egyes kerekek között a forgatónyomatékot, amellyel minden vezetési szituációban és mindenféle időjárási körülmények közepette maximális tapadást és tökéletes menetstabilitást garantál, miközben a limuzin és Touring karosszériaváltozatok plug-in hibrid hajtáslánc-technológiáinak sportos vezethetőségét is fokozza. A BMW 330e xDrive limuzin 5,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebessége pedig 224 km/óra (előzetes értékek)*. A BMW 330e xDrive Touring esetében ezen értékek 6,2 másodpercre és 214 km/órás végsebességre módosulnak (ugyancsak előzetes értékek)*. A limuzin karosszériaváltozat 58 kilométeres (előzetes érték)* és a Touring karosszériaváltozat 55 kilométeres (előzetes érték)*, egyetlen feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolságával az új BMW 3-as sorozat összkerékhajtású plug-in hibrid hajtáslánc-technológiái is kiváló feltételeket teremtenek ahhoz, hogy a bajor prémiumgyártó ügyfelei üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nélkül abszolválják az otthon és a belváros közötti napi ingázások jelentős részét.

Nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával

Az új BMW 3-as sorozat hálózatról tölthető modellváltozatainak kimagasló tisztán elektromos hatótávolságát a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával dolgozó nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorok garantálják. Az energiatároló egységeket a BMW Group házon belül, külön-külön az egyes modellek karakterisztikájához hangolva fejlesztette ki és gyártja le, 12,0 kilowattóra bruttó energiateljesítményű és 34 amperóra tárolókapacitású változatban. Méretét és saját tömegét tekintve az akkumulátor kiváltképp nagy mennyiségű energia tárolására képes, hiszen a BMW Group szigorú szabványai szerint előállított akkumulátorcellákat kivételesen nagy energiatároló kapacitással vértezték fel. A nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor ráadásul nem csupán az elektromos motort, de a fedélzeti rendszereket is táplálja energiával. Mindez azt jelenti, hogy így nincs többé szükség a belsőégésű erőforrásról meghajtott generátorra, amely még tovább fokozza a hajtáslánc-technológia hatékonyságát. A 40 literes üzemanyagtartály a hosszabbra nyúló utazásokhoz is elegendő üzemanyagot tárol, amelynek köszönhetően a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW modellek utazóautóként is kiváló szerepet töltenek be.

Menet közben a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia kiváltképp hatékony módon, a fékezéskor felszabaduló mozgási energia visszatáplálásával tölti a nagyfeszültségű akkumulátort. Az energiatároló egység azonban hagyományos háztartási aljzatról és a BMW i Wallbox fali töltőn keresztül is feltölthető. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt 3-as BMW-k alapfelszereltségének a háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábel is része, amellyel a teljesen lemerült akkumulátor 4,2 óra alatt 80 százalékos töltöttségi szintre tölthető. A 100 százalékos töltöttség 5,7 órát vesz igénybe. A BMW i Wallbox fali töltő közreműködésével ezen értékek 2,4, illetve 3,4 órára csökkennek. Az akkumulátor töltőnyílása mindegyik modell esetében a bal első kerékjárati ívben, egy különálló ajtó mögött kapott helyet.

Széleskörű alapfelszereltség kiegészítő légkondicionálóval

Az új BMW 3-as sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai már alapfelszereltségként akusztikus gyalogosfigyelmeztető rendszerrel érkeznek meg az utakra, amely a hajtáslánc-technológia szinte hangtalan működése miatt, 30 km/órás sebességig egy jellegzetes hanggal figyelmezteti a jármű környezetében közlekedőket az autó jelenlétére. Mindezt anélkül, hogy megzavarná az utasok menetkomfortját. A hálózatról tölthető 3-as BMW-k alapfelszereltségének része továbbá a háromzónás automata légkondicionáló és a kiegészítő légkondicionáló is. Hidegebb időben utóbbi már indulás előtt képes az előre beállított hőmérsékletűre fűteni az utasteret, akkor is, ha az akkumulátor töltöttségi szintje egészen alacsony. Kánikulában a kiegészítő légkondicionáló éppen ellenkezőleg, a kívánt hőmérsékletűre tudja hűteni az utasteret az indulás idejére. A bajor prémiumgyártó ügyfelei a folyamatot akár távolról, a BMW Connected okostelefon-alkalmazáson keresztül is vezérelhetik.

Az új BMW 330e limuzin, a BMW 330e Touring, a BMW 330e xDrive limuzin és a BMW 330e xDrive Touring alapfelszereltségének a középső visszapillantó tükör automatikus elvakítás-mentes funkciója, valamint az első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control) is része. Sőt mi több, a szinte végtelen szolgáltatás-palettát kínáló ConnectedDrive, a BMW Intelligens Személyi Asszisztenssel (BMW Intelligent Personal Assistant) érkező BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés, a navigációs rendszer, a távolról vezérelhető szolgáltatások (Remote Services), az Apple CarPlay-előkészítés és a Service Connected Music streamszolgáltatás is. A modellkvartetthez az alapfelszereltség alternatíváiként Sport Line, Luxury Line és M Sport felszereltségi csomagok is elérhetővé válnak.

Az új BMW 3-as sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozataihoz gyakorlatilag az új BMW 3-as limuzin és az új BMW 3-as Touring opcionális extrafelszereltségi palettájának összes tétele megrendelhető. A portfólión olyan extrák sorakoznak, mint a változó áttételű sport kormányművel (Variable Sports Steering) és BMW M sport fékrendszerrel dolgozó adaptív M futómű, valamint megannyi kényelmet és biztonságot fokozó, innovatív vezetést támogató rendszer – a kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant) dolgozó Driving Assistant Professional csomagtól kezdve, egészen a tolatási segédletet (Reversing Assistant) is magába foglaló parkolóasszisztensig (Parking Assistant). 2020 nyarától ráadásul az opcionális extrafelszereltség részeként a modellekhez az elektromosan működtethető vonóhorog is megrendelhetővé válik, amelynek maximális terhelhetősége 1 500 kilogramm.

Hibrid-specifikus digitális szolgáltatások a BMW Connected jóvoltából

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt 3-as BMW-k piaci premierjekor új digitális szolgáltatások is világpremierjüket ünneplik a BMW Connected szolgáltatás-palettáján, minden korábbinál egyszerűbbé és kényelmesebbé téve a modellekben dolgozó nagyfeszültségű akkumulátorok töltését. Utazás közben, a nyilvános járműtöltő állomások keresésekor a navigációs rendszer automatikusan felkínálja a bajor prémiumgyártó ügyfelének az egyes járműtöltő állomások közelében található hotelek, éttermek, kávézók, turistalátványosságok és kulturális intézmények listáját. Az autó a központi kijelzőn eközben folyamatosan mutatja az egyes járműtöltő állomások elérhetőségét és foglaltságát, a forgalmi adatok egyeztetése után pedig az érkezés becsült idejét is megjeleníti. A BMW ügyfeleinek a közeljövőben arra is lehetőségük lesz, hogy korlátozott ideig lefoglalják a kijelölt járműtöltő állomást.

2020 nyarától a BMW az összes plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellben az alapfelszereltség részeként teszi elérhetővé ügyfelei számára a vadonatúj BMW eDrive Zones funkciót: azokban a nagyvárosokban, ahol már korábban kijelölték, a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW modellek geofencing technológiája automatikusan felismeri a teljes mértékben emisszió-mentes mobilitás „zöld zónáit”. Amint a gépkocsi egy ilyen zónába érkezik, a hajtáslánc automatikusan tisztán elektromos meghajtásra vált át. A BMW ezzel a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek előtt is utat nyit az eredetileg tisztán elektromos meghajtású gépkocsik számára kialakított „zöld zónákba”, ahol éppúgy, zéró emisszió mentén közlekednek. Eme merőben újfajta működési stratégia jelentős mértékben fokozza a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek emissziócsökkentő tevékenységeiben rejlő lehetőségeket, hiszen a tisztán elektromos meghajtás intenzívebb alkalmazása nem csupán a hatékonyságot optimalizálja, de a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek mobilitási költségeit is csökkenti – főként a nagyvárosi forgatagokban, ahol a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák sokkalta hatékonyabbak, mint a belsőégésű erőforrással hajtott autók.

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával dolgozó BMW modellek előnyei a hétköznapokban

A különféle plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal felvértezett BMW modellek számos hozzáadott értékkel kecsegtetnek a hétköznapokban:

  • Költséghatékonyság: a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia otthoni vagy munkahelyi feltöltése költséghatékonyabb nagyvárosi közlekedést tesz lehetővé, mint a benzinmotorral vagy dízelmotorral szerelt hajtásláncok.
  • Az utastér már indulás előtt a kívánt hőmérséklettel várja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit: a kiegészítő fűtés és a kiegészítő légkondicionáló berendezés az alapfelszereltség része.
  • A fékezés hozzáadott előnye: fékezés közben a hajtáslánc a felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza. A belsőégésű erőforrással szerelt modellek esetében a fékezés csupán hőt és fékport termel.
  • Két világ legjobbjai: a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt BMW modellek a nagyvárosokban a vezetés tisztán elektromos meghajtású élményét, hosszabb utazások alkalmával pedig a márkára jellemző, sportos vezetési élményt ígérik.
  • Út a jövőbe: tekintve, hogy a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt BMW modellek képesek emisszió nélkül közlekedni, az egyes nagyvárosok „zöld zónáiba” is jogosultak behajtani, ráadásul parkolási- és útdíj-kedvezményekben is részesülnek.
  • Jobb életminőség: a tisztán elektromos meghajtás alkalmazásával a bajor prémiumgyártó ügyfelei nagymértékben hozzájárulnak a nagyvárosok légszennyezettségi értékének és forgalmi zajának csökkentéséhez.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK