Főoldal Blog Oldal: 169

Bring on Tomorrow: a Ford új filozófiája az elektromos autók izgalmas, emberközpontú jövőjét vetíti elénk

A Ford látványosan újszerű ’Bring on Tomorrow’ márkafilozófiája egyértelműen jelzi, hogy a vállalat nagy váltásra készül európai személyautó üzletágában.

Az autóipar hatalmas mérvű átalakulásában vezető szerepre törekedve a Ford 2020 végéig 14 elektromos hajtástechnológiájú modellből álló kínálatot alakít ki, és a jövőben bemutatott új személyautói mindegyikéhez választható lesz majd valamilyen elektromos hajtási opció.

“Ez az új irányvonal messze túlmutat egy marketing-kampány keretein; sokkal inkább irányadó filozófia a Ford munkatársai számára, ami hűen tükrözi napjaink gyors ütemű változását és a Ford vezető szerepét ebben az új korszakban” – nyilatkozta Anthony Ireson, a Ford Európa marketing-kommunikációs igazgatója. „Rendkívül vonzó termékpalettát kínálunk, olyan innovatív és új technológiákkal, amelyeket imádni fognak a vásárlók – és e megújulás éllovasa a briliáns Mustang Mach-E.”

Az első “Bring on Tomorrow” TV-reklámban a kifejezetten elektromos hajtásra tervezett Mustang Mach-E szerepel, felidézve a Mustang szabadsággal, haladó szemlélettel, száguldással és lázadással fűszerezett szellemiségét, és megtestesítve a Ford erős elkötelezettségét az elektromos hajtás jövője iránt.

https://www.youtube.com/watch?v=yUxciROK00M&feature=emb_title

A második, itthon is bemutatott televíziós szpotban – amit január hátralevő részében és februárban egész Európában sugározni kezdenek – feltűnik az új Ford Puma crossover, amelynek látványos karosszériája már a Ford fejlett, üzemanyag-takarékos mild hibrid hajtási technológiáját rejti. 

https://www.youtube.com/watch?v=_1Sb_nDLfTc&feature=emb_title

Egy áprilisban megjelenő harmadik TV-reklám főszereplője a vadonatúj Kuga SUV, a Ford legtöbb különféle (plug-in, full és mild hibrid) elektromos hajtását kínáló modell lesz. Mindhárom reklámfilm alatt Kanye West “Power” című száma szól, amit a zene energiája és egyszerűsége, valamint a meggyőződésről, az elszántságról és a modernségről szóló dalszöveg miatt választottak a filmkészítők.

A Ford progresszív szellemiségét és az elektromos technológia iránti elkötelezettségét érzékletesen kihangsúlyozó reklámfilmeket az AMV BBDO készítette, rendezőjük pedig Nicolai Fuglsig, aki több mint 175 díjat nyert már a reklámfilmrendezői munkásságáért, és négyszer jelölték Emmy-díjra. Korábbi híres munkái között szerepelnek a Sony “Balls”, a Guinness “Sapeurs”, és a Nike “Possibilities” című reklámklipek.

Kipróbáltuk a Ford Transit PHEV és MHEV palettáját

Egész napos program keretein belül próbálhatta ki a hazai szaksajtó a Ford plugin hibrid és mild hibrid kishaszonjármű-palettáját a Transit PHEV és MHEV felhozatal révén.

A Ford az első autógyártó, amely plug-in hibrid technológiát – ezzel együtt pedig nulla károsanyag-kibocsátású fuvarozási lehetőséget – kínál az 1 tonnás haszongépjárművek szegmensében az új Transit Custom Plug-In Hybrid modellel.

A kategóriaelső Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító akkumulátora a hálózatról tölthető, amivel az autó akár 56 kilométert is megtehet tisztán elektromos hajtással (NEDC ciklusban mért adat); ezáltal jelentősen csökken a jármű helyi kibocsátása, és az autóval fuvarokat lehet végezni azokban a belvárosi zónákban is, ahová csak az ultra-alacsony emissziójú járművek hajthatnak be. Ez többek közt azért is fontos szempont, mert Európa nagyvárosaiban egyre növekszik az ilyen körzetek száma.

A Transit Custom Plug-In Hybrid első kerekeit kizárólag egy 92,9 kW teljesítményű elektromotor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik, menet közben töltve az akkumulátort. A benzinmotor rásegítésével 500 kilométerre nő az autó hatótávolsága, miközben üzemanyag-fogyasztása 2,7 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 60 g/km. (NEDC ciklusban mért adat)*

Az új áruszállító 1.130 kg hasznos teherbírást és 6.0 m3 rakodóteret kínál; ez utóbbi érték annak ellenére is változatlan maradt, hogy a kompakt akkumulátor-csomag a raktérpadló alatt kapott helyet. Az autót üzemeltető vállalkozások biztonságérzetét növeli, hogy az akkumulátor-csomagokra alapáron nyolc éves/160.000 kilométeres garancia vonatkozik.**

“Vásárlóink szeretnének elektromos hajtású autókat használni, de tudjuk, hogy fenntartásaik vannak az infrastruktúra és a hatótávolság miatt. A Transit Custom Plug-In Hybrid kompromisszumok nélküli használati értéket kínál, hiszen a nulla károsanyag-kibocsátással működő elektromos hajtás mellett is szabadon használható a hosszabb fuvarokhoz” – nyilatkozta Ian Porter, a Ford Európa Transit Custom-programját vezető főmérnök.

A várhatóan májustól megrendelhető új Transit Custom Plug-In Hybrid praktikus megoldást kínál a vállalkozások számára, amelyek szeretnék támogatni a nagyvárosok levegőtisztasági törekvéseit, ugyanakkor olyan hatótávolságú áruszállítókra van szükségük, amit eddig csak a hagyományos, belsőégésű motoros modellek kínálatában találtak meg.

Az alapáron kínált FordPass Connect fedélzeti modem-technológia segítségével az üzemeltetők maximális hatékonysággal használhatják ki járműveiket. A 2020 tavaszán bevezetendő – és az addig eladott autókba utólag is beszerelhető – új Geofencing modul automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér. A technológia segítségével a vállalkozások képesek lesznek megfelelni az előírásoknak és elkerülni a bírságokat.

A Ford az áruszállító változat mellett az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcüléses személyszállítót is bemutatja, amit ugyanezzel a fejlett hajtáslánc-technológiával szerel fel. A szegmensben egyedüliként egymással szembefordítható hátsó üléssorokat is kínáló Tourneo Custom Plug-In Hybrid ideális a személyszállító vállalkozások számára, amelyek így olyan helyekre is vállalhatnak fuvarokat – például belvárosokba vagy repülőterekre –, ahol a helyi hatóságok igyekeznek mérsékelni a levegőszennyezést.

Nulla emisszió. Nulla aggodalom

Az első lökhárítóba épített töltőcsatlakozó használatával a Transit Custom Plug-In Hybrid 240 voltos, 10 amperes háztartási elektromos hálózatról is feltölthető (a teljes töltés 4,3 órát vesz igénybe), illetve professzionális 2 AC töltőre is csatlakoztatható (a feltöltés ideje ilyenkor 2,7 óra). Az akkumulátort menet közben is árammal látja el a lassításkor vagy fékezéskor működésbe lépő regeneratív töltés.

A vezetőnek négy választható EV üzemmód áll rendelkezésére, hogy eldönthesse, hogyan és mikor szeretné hasznosítani az akkumulátorban tárolt energiát:

  • EV Auto: a teljesítmény és a takarékosság optimális kombinációjára hangolt beállítás. A jármű vezérlő algoritmusa figyeli az energia szintjét és az aktuális forgalmi helyzetet (pl. hogy a jármű autópályán vagy éppen araszoló forgalomban halad), és ennek alapján dönti el, hogy aktiválja-e a hatótáv-hosszabbító benzinmotort
  • EV Most: az emissziómentes haladás érdekében ez a beállítás az akkumulátorban tárolt energia használatát tekinti prioritásnak, és csak akkor indítja be a hatótáv-hosszabbító benzinmotort, ha az akkumulátor töltöttségi szintje már a minimumra csökkent
  • EV Később: ebben a beállításban a rendszer arra törekszik, hogy megőrizze az akkumulátor töltöttségi szintjét, ezért a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használatát és a regeneratív töltést tekinti prioritásnak, hogy az elektromos hatótávolság később teljes mértékben kihasználható maradjon
  • EV Töltés: ebben a beállításban a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használata az elsődleges, hogy a rendszer teljesen feltöltse az akkumulátort egy későbbi EV Most üzemmódhoz

A választókar Drive vagy Low fokozatba kapcsolásával a vezető kiválaszthatja a regeneratív töltőrendszer energiavisszanyerési vagy fékezési szintjét is. A Low fokozatban a gázpedál felengedésekor erőteljesebben érvényesül a lassító hatás, és a féklámpa automatikusan felvillan, figyelmeztetve a mögöttes forgalmat. Az erőteljesebb lassítással nagyobb mennyiségű mozgási energia alakul át elektromos árammá, amit az akkumulátor tárol, meghosszabbítva ezzel az elektromos hatótávolságot.

Az utastérben a hagyományos fordulatszámmérő helyén egy hajtás/töltés műszer kapott helyet. A Ford egy éven át tesztelte London sűrű forgalmában a Transit Plug-In Hybrideket, és a résztvevők visszajelzései alapján tökéletesítette a műszert, ami már egyértelműen, valós időben mutatja az energia-visszanyerés mértékét, hogy a vezető a lehető legjobban kihasználhassa az autó elektromos hatótávolságát.

A motor hőfokmérője helyén egy kisebb műszer látható, ami az akkumulátor töltöttségi állapotát mutatja. A fedélzeti számítógép funkcióit kifejezetten a hibrid hajtáslánchoz konfigurálták, így a képernyőn olyan információk is megjelennek, mint az EV üzemmód-kijelző, az esedékes karbantartás időpontja, illetve egy figyelmeztető jelzés, ha a jármű éppen csatlakoztatva van egy feltöltő ponthoz. A rendszer mind az akkumulátor kimerüléséig, mind pedig az üzemanyagtartály kiürüléséig kiszámítja és megjeleníti a még megtehető távolságot.

Az alapáron beszerelt FordPass fedélzeti modemhez járó FordPass okostelefon-alkalmazás segítségével a vezető a távolból is ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségi szintjét. A Ford 2020 tavaszán a FordPass Pro alkalmazást is bevezeti – kifejezetten a kisebb cégek és az egyszemélyes vállalkozások számára –, amivel maximum öt autó töltöttsége ellenőrizhető.

A Ford emellett egy új okostelefon- és tablet-alkalmazást is bemutat majd, ami megkönnyíti a plug-in hybrid autók tulajdonosai és operátorai számára a töltőpontok megtalálását és a fizetést. A NewMotion céggel kialakított együttműködésnek köszönhetően a Ford az egyik legszélesebb európai lefedettségű feltöltő hálózathoz biztosít csatlakozási lehetőséget. Az új alkalmazással a Ford ügyfelei 30 ország több mint 118.000 töltőpontjára számíthatnak.

Vállalkozásbarát felszereltség

A Transit Custom Plug-In Hybrid L1 H1 (rövid tengelytávolságú, standard tetőmagasságú) Van (dobozos áruszállító) és Kombi (üvegezett személyszállító) kivitelben lesz kapható. A Van modell egyaránt megrendelhető a Base, a Trend és a legmagasabb szintű Limited felszereltséggel. Minden autóban alapfelszereltség lesz a kabin klímaberendezése és a fűthető szélvédő, a választható tételek listáján pedig a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer is szerepel, amit a vezető egyszerű hangutasításokkal, vagy a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható 8 colos érintőképernyőn keresztül kezelhet.

Ugyancsak az alapfelszereltség része a FordPass Connect beépített modem-technológia, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy javítsák járműveik kihasználtságát, és optimalizálják az üzemeltetési költségeket. 

A rendelhető vezetéstámogató technológiák közt olyan rendszerek szerepelnek, mint az Aktív Parkolóasszisztens és a Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer, amelyek működését a szintén alapáras elektromos szervokormány teszi lehetővé; ez utóbbit arra optimalizálták a Ford mérnökei, hogy segítse a zsúfolt ipari vagy városi környezetben történő manőverezést.

2020 májusától két új, praktikus és fontos fejlesztés is elérhető lesz a Transit Custom Plug-In Hybrid vásárlói számára.

Az egyik ilyen megoldás az új, alapáras Geofencing modul, ami automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér, vagy belép egy olyan körzetbe, amit a felhasználó előre meghatározott.

A modul egy alkalmazással kezelhető, és a rendszer titkosított információkat tárol arról, hogy a jármű a megadott zónákban tisztán elektromos hajtással haladt, és ezeket biztonságos adatforgalmon keresztül meg is lehet osztani a helyi hatóságokkal, így igazolva, hogy a vállalkozás betartotta a zónákra vonatkozó előírásokat. A Geofencing használatával elkerülhető, hogy az autó véletlenül a benzinmotort is használva lépjen be egy ilyen zónába; ezzel csökkenthető a vezetőt terhelő stressz, és elkerülhetők a bírságok.

A másik fejlesztés az opcióként megrendelhető 12 voltos Epower Csomag lesz, ami lehetővé teszi, hogy a nagy fogyasztású elektromos eszközök (pl. szerszámgépek vagy külső világítótestek) a jármű nagyfeszültségű akkumulátoráról kapjanak áramot. Ehhez egy maximálisan 6 kW teljesítményű, könnyen elérhető csatlakozás áll rendelkezésre.

Tourneo Custom Plug-In Hybrid

Ugyancsak még az év második felében lesz megrendelhető a Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállító, amelyben szintén a Transit Custom Plug-In Hybrid modellből ismert fejlett hibrid hajtás működik. A 3,1 l/100 km üzemanyag-fogyasztású, 70 g/km CO₂-kibocsátású és 53 km tisztán elektromos hatótávolságú (NEDC ciklusban mért adat) Tourneo Custom Plug-In Hybrid akkumulátor-csomagjára is a Ford 8 éves/160.000 kilométeres garanciája vonatkozik.

A gazdag Titanium felszereltséggel árusított új, nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid kimagasló kényelmet és kifinomult működést kínál – különösen akkor, amikor tisztán elektromos üzemmódban halad. Az autó tágas utasterének belső méretei pontosan ugyanolyanok, mint a 2,0 literes EcoBlue dízelmotoros változat esetében, így ideális választás lehet a személyszállító vállalkozások számára.

A Tourneo Custom Plug-In Hybrid ráadásul egy olyan képességgel is bír, ami egyedülálló a szegmensben: a két hátsó üléssor szembe fordítható egymással, hogy a ‘konferencia’ elrendezésű kabinban kényelmesebb legyen a beszélgetés, de az üléssorok úgy is beállíthatók, hogy a három-három hátsó ülés a menetirányba nézzen.

“Az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nemcsak egyedülállóan innovatív és sokoldalú, hanem az az előnye is megvan, hogy behajthat az alacsony emissziójú autók számára fenntartott zónákba” – mondta Porter. “Akár reptéri transzferre, akár nagycsaládok utazására használják, a Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyugalmas és kifinomult környezetet biztosít utasainak, közben pedig a zsúfolt nagyvárosok levegőminőségének javításához is hozzájárul.”

A felhasználók tesztelték

A Ford egy éven át vizsgálta valós körülmények között a Transit Custom Plug-In Hybrid modellek működését Londonban, és az eredmény azt sugallja, hogy a plug-in hibrid hajtású haszongépjárművek jelenthetik a legpraktikusabb és legkézenfekvőbb lehetőséget arra, hogy az üzleti vállalkozások is hozzájáruljanak a nagyvárosok levegőminőségének javításához.

A kísérletben részt vevő 20 darab Ford Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító-prototípus több mint 240.000 kilométernyi távot teljesített 12 hónap alatt. A kísérlet célja az volt, hogy a résztvevő vállalatok kis környezeti terhelésű járművekkel oldják meg az eddig tipikusan dízelautókkal végzett napi feladatokat, és közben a lehető legjobban kihasználják a nulla károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos üzemmód előnyeit.

A program során a flotta London belvárosában a teljes futásteljesítmény 75 százalékát, a Greater London nevű körzetben pedig futásteljesítménye 49 százalékát teljesítette tisztán elektromos hajtással. Ez az eredmény jól mutatja, hogy bár az elektromos járművek feltöltő hálózatának teljes kiépítése még csak későbbre várható, a hibrid haszongépjárművek már így is drámai mértékben mérsékelhetik a belvárosi áruszállítással járó kipufogógáz-szennyezést, hiszen benzinüzemű kiegészítő hajtásuk csak akkor indult be, amikor arra szükség volt – például a hosszabb utak alkalmával.

Kölnben és Valenciában is folynak hasonló kísérletek, amelyek hasznos adatokkal szolgálnak az eltérő piaci szokásokról, városi körülményekről és felhasználó-típusokról; ezekben a projektekben egyaránt szerepelnek Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállítók és Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállítók.A Ford nemrégiben jelentette be, hogy a vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Ford Transit áruszállító várhatóan 2021-ben jelenik meg a Transit-család kínálatában. A vállalat azt is közzétette, hogy ezentúl minden új személyautójához kínál majd valamilyen elektromos opciót (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid vagy tisztán elektromos hajtást), hogy európai vásárlói az egyik legátfogóbb ilyen palettáról választhassanak.

* Az üzemanyag/energiafogyasztási, CO2-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatait az Európai Unió 715/2007/EC számú szabványa által előírt technikai kívánalmak és műszaki adatok alapján, illetve a legfrissebb EC/692/2008 direktíva alapján regisztrálták. Az üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok egy járműtípusra, nem pedig egy adott járműre vonatkoznak. Az alkalmazott tesztelési eljárás lehetővé teszi a különféle járműtípusok és különféle gyártmányok összehasonlítását. A közúti üzemanyag/energiafogyasztási, CO2-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatai eltérhetnek az itt közölt adatoktól, mivel ezeket befolyásolhatja a vezetési stílus, akárcsak egyéb, nem műszaki jellegű tényezők is. A CO2 egy üvegházhatású gáz, ami a legnagyobb mértékben felelős a globális felmelegedésért.

2017. szeptember 1-től kezdve egyes új autók típusbizonyítványát már a legújabb (EU) 2017/1151 direktíva alapján, a Világszinten Összehangolt Könnyűgépjármű-Vizsgálati Eljárással (WLTP) készítik, ami egy új, életszerűbb vizsgálati módszer az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás mérésére. 2018 szeptemberétől kezdve a WLTP elkezdi felváltani a jelenleg használatos Új Európai Vezetési Ciklus (NEDC) eljárást. A NEDC kivezetésének időszakában a WLTP által mért üzemanyag-fogyasztási és CO₂-értékeket visszaszámítják az NEDC szabvány szerinti értékekre; ez lesz a ‘korrelációs eljárás’. Az új értékek némileg különböznek majd a korábbi fogyasztási és emissziós értékektől, mivel a vizsgálat néhány eleme is megváltozik, így előfordulhat, hogy ugyanazon járműhöz különböző üzemanyag-fogyasztási és a CO2-kibocsátási adatok tartoznak majd.

** A garancia részleteiről a Ford márkakereskedések nyújtanak majd tájékoztatást

Az új Toyota C-HR minden korábbinál biztonságosabb

A Toyota C-HR új generációja, hasonlóan a modell korábbi változatához az aktív és passzív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák egyedülállóan széles tárháza révén a legmagasabb szintű biztonságot nyújtja utasai és a forgalomban résztvevő többi szereplő számára.

Az ezeket a rendszereket  csokorba fogó Toyota Safety Sense az alapfelszereltség részét képezi az új C-HR valamennyi modellváltozatában, míg a a magasabb szintű felszereltségekkel adaptív fényszórórendszer (AFS), intelligens akadályelkerülő radar (ICS) és fékező funkcióval rendelkező hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA) is jár.

A Toyota új, forradalmi globális padlólemezre, a TNGA, és a kiemelkedő biztonság egymástól elválaszthatatlan fogalmak – a padlólemez kialakításánál elsődleges szempont volt a legmagasabb szintű aktív és passzív biztonság elérése. A Toyota új platformjai és formatervei a világ legjelentősebb független töréstesztjeinek szigorú elvárásait célozzák meg, ehhez járul hozzá a Toyota Safety Sense csomag funkciói nyújtotta védelem is. Annak az elkötelezettségnek a részeként, hogy a haladó biztonsági rendszereket egyre szélesebb körben elérhetővé tegye, a Toyota alapfelszerelésként kínálja a Toyota Safety Sense rendszert az új Toyota C-HR összes modellváltozatában. A csomag gyalogos-felismeréssel kiegészített ütközést megelőző biztonsági rendszert (PCS), adaptív sebességtartó automatikát (ACC), sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LDA) (kormányerő rásegítéssel) valamint automatikus távolságifény-vezérlést (AHB) és jelzőtábla felismerést (RSA) tartalmaz. A magasabb felszereltségi szinteken a biztonságról a fentieken kívül az adaptív fényszórórendszer (AFS), az intelligens akadályelkerülő radar (ICS) és a fékező funkcióval kiegészített hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA) is gondoskodik. Amellett, hogy az ütközések kockázatát csökkenti, a Toyota Safety Sense számos szempontból megkönnyíti a vezető dolgát és segít fenntartani éberségét is.

A Toyota Safety Sense elemei

  • Ütközést megelőző biztonsági rendszer: 10 km/h és a jármű végsebessége közötti tartományban a rendszer egy elöl elhelyezett egylencsés kamera és rövidhullámú radar segítségével érzékeli az autó előtt haladó gyalogosokat és járműveket. Ha ütközésveszélyt érzékel, automatikusan hangjelzéssel és a multi-információs kijelzőn megjelenő figyelmeztetéssel riasztja a vezetőt. Emellett az ütközés előtti fékasszisztens extra fékerőt biztosít már abban a pillanatban, amikor a vezető megnyomja a fékpedált. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy igen nagy a valószínűsége a frontális ütközésnek vagy annak, hogy az autó elgázolja az előtte haladó gyalogost, a fékek automatikusan működésbe lépnek, hogy az ütközést/gázolást megakadályozzák illetve annak hatását mérsékeljék. A Toyota technológiai újításai révén a rendszer éjjel-nappal érzékeli a gyalogosok és a járművek jelenlétét és reagál azokra, emellett a korábbinál szélesebb sebességtartományban működik.
  • Adaptív sebességtartó automatika: Az új Toyota C-HR adaptív sebességtartó automatikája (ACC) – amelyet a teljes sebességtartományban működő követő funkció egészít ki – az ütközést megelőző biztonsági rendszernél alkalmazott radart használja ahhoz, hogy az autó biztonságos távolságot tartson az előtte haladótól. Ha arra van szükség, a rendszer akár álló helyzetig lassít, majd amint újra szabaddá válik az út, finoman visszagyorsít a beállított sebességre.
  • Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer: A sávelhagyásra figyelmeztető rendszernél (LDA) a szélvédőn elhelyezett kamera figyeli, hogy az autó a hosszirányú burkolati jelek között halad-e. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy az új Toyota C-HR épp elhagyni készül a sávot anélkül, hogy vezetője indexelt volna, hangjelzést és a multi-információs képernyőn megjelenő figyelmeztetést küld. Ha a jármű továbbra is a sávon kívül halad, enyhe kormányrásegítéssel tereli vissza a helyes irányba.
  • Automatikus távfény-vezérlés: Az automatikus távfény-vezérlés (AHB) ugyanazzal a szélvédőre elhelyezett kamerával dolgozik, mint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. A szembejövő járművek és az autó előtt haladó kocsisor világításaira reagálva a funkció önműködően átkapcsol távolsági fényről tompítottra, hogy a többi autóst ne vakítsa el, majd ha szabad az út, visszakapcsol a távolsági fényre. Így éjszaka a vezető a lehető legjobb látási viszonyok között autózhat.
  • Jelzőtábla-felismerés: A jelzőtábla-felismerés (RSA) az elülső kamera segítségével ismeri fel a főbb közúti jelzőtáblákat, amelyeket a multi-információs képernyőn jelenít meg, így csökken a veszélye annak, hogy a vezető figyelmen kívül hagyjon sebességkorlátozást, sávlezárást vagy más fontos információt.

További haladó biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák az új Toyota C-HR-ben

Az új Toyota C-HR most még több olyan funkciót vonultat fel, amelyek aktívan támogatják a biztonságos vezetést és tökéletesebb valós idejű információt szolgáltatnak a vezetőnek. Ezek között szerepel a(z):

  • Adaptív fényszórórendszer: Az újonnan kifejlesztett adaptív első világítás (AFS) lényege, hogy a fényszórók követik a kanyar ívét sötétben. Azzal, hogy az AFS már a kanyarhoz közeledve annak irányába állítja a fénycsóvát, jóval szélesebb lesz a megvilágított terület, ezáltal a vezető sokkal jobban belátja a kanyart. A fényszórók elfordulásának iránya a kormánykerék elmozdulásától és a jármű sebességétől is függ.
  • Intelligens akadályelkerülő radar: Mostantól elérhető az intelligens akadályelkerülő – vagy távolságtartó – radar (ICS), amely a legmagasabb szintet képviseli a parkolási érzékelők körében. Ha parkoláskor bármilyen jellegű akadályt észlel, azonnal megállítja az autót. Ha alacsony sebességű ütközés fenyeget, a fékek szintén azonnal működésbe lépnek.
  • Holttérfigyelő rendszer: A holttérfigyelő (BSM) az autó hátsó szélein elhelyezett radar segítségével érzékeli a holttérben lévő, szomszédos sávban haladó járműveket, és a megfelelő oldali külső visszapillantó tükörbe integrált LED-ekkel figyelmezteti a vezetőt. A LED-es jelzőfény addig világít, amíg a jármű a holttérben van. Ha pedig a vezető a másik jármű felőli irányjelzőt is használja, a LED-es jelzés villogással figyelmeztet a veszélyre.
  • Hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet: A holttérfigyelő rendszer szenzorai hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet (RCTA) funkcióval is rendelkeznek, és észlelik, ha parkolóhelyről kitolatáskor valamelyik irányból autó vagy motorkerékpár közeledik. A rendszer újabb változata nemcsak figyelmeztet, hanem fékez is, ha ütközésveszélyt észlel.
  • Egyszerű intelligens parkolássegítő rendszer: Az egyszerű intelligens parkolássegítő rendszer (S-IPA) több szenzor segítségével méri fel a lehetséges parkolóhelyeket és a környező tárgyakat. Miután a vezető megáll a parkolásra alkalmas hely mellett és egy gombnyomással működésbe hozza a S-IPA funkciót, a rendszer automatikusan megteszi a tolatáshoz szükséges kormánymozdulatokat. A S-IPA az oldalakon elhelyezett ultrahangos radarok segítségével működik.

Új értékesítési rekordot ért el a BMW M GmbH

2019-ben a BMW nagyteljesítményű sportautókat építő divíziója 135 829 darab új autót adott el világszerte, amellyel beállította mintegy 50 éves fennállása eddigi legjobb értékesítési mutatóját és piacvezető pozíciót vívott ki a prémium sportautókat gyártó vállalatok mezőnyében.

A BMW M GmbH új értékesítési rekorddal zárta a 2019-es pénzügyi esztendőt. A bajor prémiumgyártó nagyteljesítményű sportautókat építő divíziója 32,2 százalékkal felülmúlva az előző évi teljesítményét, világszerte 135 829 darab új modellt adott át ügyfeleinek. A BMW Group független gyártóként működő leányvállalata ezzel piacvezető pozíciót vívott ki a prémium sportautó-gyártó vállalatok szegmensében, a mezőny legsikeresebb értékesítési mutatójával büszkélkedve. Sőt mi több, a 2019-es pénzügyi esztendő az M Sport csomag és az exkluzív BMW Individual felszereltségi opciók iránt mutatkozó ügyfélkereslet terén is jelentős fejlődést hozott. „Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy a vállalat közel 50 éves fennállása során először sikerült kivívnunk a piacvezető pozíciót a nagyteljesítményű prémium sportautókat gyártó vállalatok mezőnyében” – mondta Markus Flasch, a BMW M GmbH vezérigazgatója. „Ez a siker a szisztematikus fejlődésre összpontosító vállalati stratégiánk eredménye, amely kiválóan mutatja, hogy a BMW M modellek egyedülálló karaktere és hamisítatlan vezetési élménye a világ minden táján lenyűgözi a teljesítmény szerelmeseit” – tette hozzá.

A BMW M GmbH 2019-es értékesítési sikertörténetének alapja a vállalat újdonságainak és modellfrissítéseinek példátlan mértékű piaci premierje, hiszen az elmúlt mintegy 50 év egyikében sem érkezett annyi új és továbbfejlesztett BMW M modell az utakra, mint tavaly. A BMW X3 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 239 gramm / km), a BMW X4 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 239 gramm / km) és a két Competition kivitel érkezésével a közép-méretosztálybeli Sports Activity Vehicle (SAV) és Sports Activity Coupé (SAC) szegmensekben is elérhetővé vált a sportautós menetteljesítmény, a BMW M8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km), a BMW M8 Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,6 – 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241– 246 gramm / km) és a két Competition kivitel bemutatkozásával pedig napvilágot látott a nagyteljesítményű luxus sportautók új generációja is.

A vállalat legnagyobb piaca 2019-ben is az Egyesült Államok volt, ahol a tavaly január és december között eltelt időszakban 44 442 darab új BMW M modell talált gazdára. A BMW M GmbH második legnagyobb piaca ismét Németország lett, ahol a bajor prémiumgyártó ezúttal 26 110 darab nagyteljesítményű sportautót értékesített. A harmadik legnagyobb piacként Nagy-Britannia zárt, ahol a vadonatúj BMW M modellek 17 688 ügyfél garázsába parkoltak be. A BMW M GmbH értékesítési mutatója évről évre nagyobb szeletet követel a BMW globális eladási diagramján, Észak-Amerikában például már minden hetedik kék-fehér emblémás új autót BMW M modellként rendelnek meg az ügyfelek. A nagyteljesítményű sportautók Svájcban élvezik a házon belüli legnagyobb piaci részesedést, itt a BMW összes eladásának több mint 22 százalékát teszik ki. A BMW M modelleket övező ügyfél-érdeklődés töretlen növekedésével párhuzamosan az elmúlt 5 évben a BMW M modellek globális márkakereskedői hálózata is több mint 90 százalékkal bővült. A BMW M modellek értékesítésére és háttérszolgáltatásaira szakosodott munkatársak világszerte már körülbelül 1 200 hivatalos márkakereskedésben szolgálják ki a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek igényeit.

A sikertörténet folytatódik: újabb piaci- és világpremierek 2020-ban

2020-ban a BMW M8 Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 240 – 244 gramm / km), a BMW M8 Competition Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 240 – 244 gramm / km), az új BMW X5 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 12,8 – 13,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 291 – 296 gramm / km), az új BMW X6 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 12,5 – 12,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 284 – 289 gramm / km), a két Competition kivitel és a BMW M2 CS (átlagosüzemanyag-fogyasztás: 9,4 – 10,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 214 – 238 gramm / km) is megérkezik a márkakereskedésekbe.

Sőt mi több, idén az új BMW M3 limuzin és az új BMW M4 Coupé is világpremierjét ünnepli. „Modellpalettánk új tagjaival újabb célcsoportok képviselőinek kínáljuk a nagyteljesítményű sportautók összehasonlíthatatlan vezetési élményét. Biztosak vagyunk abban, hogy idénre tervezett számos újdonságunk bevezetésével 2020-ban tovább folytatjuk sikertörténetünket” – fogalmazott Thomas Felbermair, a BMW M GmbH értékesítési- és marketingigazgatója.

A 2019-es értékesítési rekordhoz nagymértékben hozzájárult a BMW M GmbH nagyteljesítményű BMW M Performance modelljeit övező, kimagasló ügyfél-érdeklődés is. A divízió gyakorlatilag mindegyik járműszegmensben kiszolgálja közönségét, a BMW 1-es sorozattól kezdve, a BMW X modelleken és a BMW Z4 roadsteren át, egészen a luxuskategóriáig. A BMW M135i xDrive (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,8 – 7,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 154 – 162 gramm / km), a BMW X2 M35i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,8 – 7,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 154 – 163 gramm / km), a BMW Z4 M40i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 168 gramm / km), a BMW M340i xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,0 – 7,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 160 – 168 gramm / km ) és a BMW M340i xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,2 – 7,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 163 – 172 gramm / km) a BMW M Performance modellek jellegzetes karakterisztikájával varázsolja el a bajor prémiumgyártó ügyfeleit.

A BMW M GmbH mindezek mellett a BMW 2-es sorozat, a BMW 5-ös sorozat, a BMW X3, a BMW X4, a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 műszaki alapjaira is kínál nagyteljesítményű hajtáslánc-technológiát. A luxusszegmensben a BMW M850i xDrive Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 9,9 – 10,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 224 – 227 gramm / km) és a BMW M850i xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,0 – 10,2 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 228 – 231 gramm / km) modellpárosa mellett a BMW M850i xDrive Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 9,9 – 10,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 226 – 229 gramm / km) és a BMW M760Li xDrive (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 12,4 – 12,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 282 – 285 gramm / km) is a menetdinamika, az agilitás és a mérnöki precizitás hármas egységével kecsegtet.

A négy-, hat-, nyolc- és tizenkét hengeres benzinmotorok mellett a nagyteljesítményű sportautók portfólióján soros hathengeres dízelmotorok is megtalálhatók, amelyeknek BMW M TwinPower Turbo technológiája kivételesen nagy maximális teljesítmény és csúcs forgatónyomaték leadására képes. A technológia a hamisítatlan BMW M élmény leghatékonyabb formáját váltja valóra a BMW X3 M40d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,3 – 6,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 164 – 171gramm / km), a BMW X4 M40d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,2 – 6,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 162 – 169 gramm / km), a BMW M550d xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,1 – 6,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 160 – 166 gramm / km) és a BMW M550d xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,3 – 6,6liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 166 – 172gramm / km) modellben.

A BMW közel egymillió darab új autót értékesített M Sport csomaggal, a BMW Individual felszereltségi opciók iránt mutatkozó ügyfélkereslet pedig 50 százalékkal nőtt

A 2019-es pénzügyi esztendőben az összes BMW modellsorozathoz elérhető M Sport csomag értékesítési mutatója is új rekordon zárt. A látványos opciót, amely mindegyik járműkategóriában aerodinamikai, kerékfelfüggesztési, illetve karosszéria- és utastéri kiegészítőkkel fokozza a vezetés élményét, a tavalyi évben először közel egymillió ügyfél rendelte meg új BMW modelljéhez, amely a 2018-as számok tükrében több mint 25 százalékos fejlődést jelent.

Az exkluzív BMW Individual felszereltségi opciók iránt mutatkozó ügyfélkereslet eközben több mint 50 százalékkal nőtt: a kivételesen magas minőségű opcióval tavaly világszerte a bajor prémiumgyártó több mint 330 000 ügyfele szabta személyre autója karosszériáját és utasterét.

A KAMAZ-master csapata Goodyear abroncsokon szerezte meg 17. Dakar-győzelmét

A KAMAZ-master csapat tizenkettő kihívásokkal teli szakasz után az 1. és 2. helyeket is megszerezte, így 17. DAKAR-győzelmüket aratták idén, ami egy újabb fantasztikus teljesítmény a csapat és hivatalos abroncsszállító partnerük, a Goodyear számára.

A rendkívül kemény idei verseny megmutatta, hogy a Goodyear karkasz-technológiája ilyen kihívások mellett is képes tartósan helytállni. A csapat következő megmérettetése a Kínában július 3. és 16. között megrendezésre kerülő Selyemút rali lesz.

A Dakar hosszú évek óta a világ legkeményebb ralijaként ismert. A verseny idén új terep, Szaúd-Arábia felé vette az irányt. A 7500 km-es táv – amelyből 5000 km speciális gyorsasági verseny – előtt álló csapatok nem tudták, mire számítsanak az új földrészen. 

A január 5-én elrajtoló verseny nem kegyelmezett a csapatoknak. A kamionoknak minden egyes szakaszon változatos kihívásokkal kellett szembenézniük; a köveket rejtő, alattomos sivatagi pályáktól a sziklás kanyonokon át az éles tárgyakkal teli folyómedrekig. Ilyen körülmények között kulcsfontosságú nyomon követni az abroncsok hőmérsékletét. A fülkében a versenyzőknek jól kell dönteniük, hogy megőrizzék sebességüket, és a célvonalig egyben tartsák az abroncsokat. A pilótáknak folyamatosan vezetési tudásuk legjavát kell nyújtaniuk, és óvatosan kell kezelniük az abroncsnyomást is, hogy megfelelő egyensúlyt teremtsenek a tapadás/húzóerő, a sebesség és a tartósság között. Mint kiderült, az idei verseny még az elmúlt évek dél-amerikai ralijainál is nehezebbnek bizonyult. 

„A táj odakint lenyűgöző volt, a kamionban azonban minden egyes másodpercben összpontosítanunk kellett, és keményen dolgozni” – fejtette ki Andrej Karginov, a KAMAZ-master győztes 511-es stábjának pilótája. „Az idei verseny veszélyes homokdűnés szakaszokat és éles kövekkel borított, becsapós labirintusokat is tartogatott. Számos kockázatos helyzettel kellett szembenéznünk, de a Goodyear abroncsok kitartottak, kimagasló tapadást biztosítottak a dűnékre való felhajtás során, és rendkívül robusztusnak bizonyultak” – tette hozzá. 

Verhetetlen teljesítmény

17 győzelmével a KAMAZ-master csapat továbbra is veretlen a DAKARon. A csapat az évek során óriási mennyiségű műszaki know-how-t halmozott fel. Bár a környezet teljesen új volt számukra, a versenyzők minden egyes szakaszon a lehető legtöbbet hozták ki a KAMAZ kamionok teljesítményéből. Padlógázt adva és akár 140 km/h-s sebességgel száguldva az egyenes szakaszokon, számos látványos ugratással a sivatagban, a kockázatokkal teli helyeken pedig mérsékelve a sebességet, a győztes csapat egyszer sem hibázott, és mindössze 46 óra 33 perc 36 mp alatt fejezte be a versenyt. A csapat nagy megelégedésére az abroncsok nagyszerűen bírták a 12 napos hihetetlen utat.

„A Goodyearnél úgy tervezzük termékeinket, hogy verhetetlen teljesítményt nyújtsanak partnereink számára. Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy a győztes KAMAZ-master csapat ismét számíthatott termékeink kivételes jellemzőire, amelyek a világ talán legkeményebb versenyén bizonyítottak” – mondta Maciej Szymanski, a Goodyear haszongépjárműabroncs-ágazatának európai marketingigazgatója. „Ez tovább bővíti a Goodyear OFFROAD ORD abroncsainak kiváló eredményeit a tartósság, a sziklás és homokos talajon tanúsított húzóerő és a nagy sebesség okozta hatalmas kihívásokkal szemben.” A dobogó eléréséhez kulcsfontosságú a kamion optimális beállítása is. Ehhez a kamionnak és az abroncsoknak tökéletesen kell együttműködniük. Az elmúlt években a Dakaron jellemzően kevesebb mint egy óra különbséggel értek célba a csapatok a 12 teljes napnyi szoros verseny után. Minden perc számít, és bármilyen probléma eldöntheti, hogy dobogós lesz-e a csapat vagy sem. 

A Goodyear fejlett karkasz-technológiája segíti a kamionversenyzést 

Az ASO, a Dakar rali szervezője előírja, hogy minden kamionos csapat köteles sztenderd abroncsokon versenyezni. Az abroncsokat mindennapos rendes használatra kell kifejleszteni, és ezeknek bármely flottamenedzser számára elérhetőnek kell lenniük a piacon. A szélsőséges körülmények miatt a Dakar és a hasonló versenyek a legnehezebb tesztpályát jelentik a Goodyear OFFROAD ORD számára. A győztes KAMAZ-master csapat által választott abroncsok az üzemidő maximalizálására lettek kifejlesztve a nehéz terepi munkák során, például bányákban és kőfejtőkben dolgozó gépjárművek számára. Masszív blokkokat tartalmazó futófelületi mintázatuk és optimalizált futókeverékük nagyfokú ellenállást biztosít a szakadással és vágásokkal szemben.

A Goodyear a FIA Kamion Európa-bajnokságban való részvétele okán is kiemelten kezeli a termékfejlesztést. A szélsőséges tesztkörülmények között a karkasznak meg kell birkóznia az alakváltozással és a Dakaron is előforduló nagy ugratások, valamint a kamionversenyzésre jellemző gyors kanyarodás miatt az abroncsra nehezedő erőkkel. Mindezek eredménye a Goodyear fejlett karkasz-technológiája, amely fokozza a tartósságot és robusztusságot, illetve pozitívan hat az üzemanyag-hatékonyságra a teljes portfólióban, így az országúti távolsági és regionális fuvarozásban használt, a vegyes használatú, illetve a terep-, valamint buszabroncsok esetében is.

A Goodyear és a motorsport közös története hosszú és sikerekben gazdag időszakot ölel fel. A vállalat rendkívül büszke arra, hogy vezető csapatok választják hivatalos abroncsszállító partnerüknek. Ezek a csapatok a legnagyobb kihívást jelentő ralikon vesznek részt a világ minden táján, és számítanak sztenderd termékeink elsőrangú teljesítményére. Az abroncsoknak mindenkor készen kell állniuk a váratlan helyzetekre, legyen szó nagy sebesség melletti magas ugratásról vagy csúszós, saras lejtők leküzdéséről a mindennapos munkavégzés során. 

Már Magyarországon is elérhető az új Ford Puma

Az új Ford Puma hatásosan egyesíti a lenyűgöző külső formaterv, a kategóriaelső praktikum és a fejlett, üzemanyag-takarékos mild hibrid hajtáslánc előnyeit.

A Ford 48 voltos EcoBoost Hybrid technológiája élvezetes teljesítményt, gyors gázreakciókat és kedvező üzemanyag-fogyasztást biztosít. A mild hibrid hajtás észrevétlenül egyesíti az elektromos nyomaték-rásegítést és a csekély súrlódású, háromhengeres, akár 155 lóerős 1,0 literes EcoBoost benzinmotor működését.

Karizmatikus stíluselemeivel – például a sárvédők tetejére épített fényszórókkal és a karosszéria atlétikus, lendületes vonalaival – az új Ford Puma új fejezetet nyit a Ford formatervezési filozófiájában. A kompakt crossover jellegzetes kiállását hatásosan hangsúlyozza a magas üléshelyzet, ráadásul az autó kategóriaelső, 456 literes csomagteret kínál.

Az autó vezetési élményét fejlett technológiák varázsolják még egyszerűbbé és stresszmentesebbé:

  • A Stop & Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés és a Sávközép funkció ugyanolyan hasznos az országúton, mint az araszoló városi forgalomban
  • Az új Vészhelyzet Előrejelzés tájékoztatja a vezetőt az autó előtti útszakaszon kialakult veszélyes szituációkra – még azelőtt, hogy akár a vezető, akár a jármű szenzorai érzékelhetnék azokat

Mindemellett a Puma a szegmens első modellje, amely kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtót és Derékmasszázs Ülés technológiát is kínál – és mindkét rendszer alapáras a prémium Titanium X változatban. A Ford Performance autóinak stílusát idéző Puma ST-Line olyan sportos kiegészítőket kap, mint a 19 colos, matt fekete könnyűfém keréktárcsák, a sportfutómű vagy az alul lapított karimájú kormánykerék. Az új Puma ST-Line X Vignale utasait a Windsor bőr üléskárpitozás és prémium B&O hangrendszer kényezteti.

“Vásárlóinktól megtudtuk, hogy egy kompakt terepes járműre vágynak, ami kitűnik a tömegből, és okos megoldásokat kínál a mindennapi használathoz. Így született meg az új Ford Puma, ez a karizmatikus és praktikus autó, amelyben olyan technológiák működnek, mint a masszázsülés vagy a mild hibrid hajtás,” nyilatkozta Szabó Attila, a Ford Magyarország ügyvezetője.

Fejlett hajtáslánc-technológia

A Ford a tavalyi évben jelentette be, hogy az új Focus után bemutatott összes új modelljéhez kínál majd valamilyen elektromos hajtáslánc-opciót.

A Puma vásárlói az elsők közt élvezhetik a Ford kifinomult mild hibrid hajtásának előnyeit, amelynek magasabb teljesítménye és élénk gázreakciói alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett is biztosítják a Fordok jól ismert vezetési élményét.

Az EcoBoost Hybrid technológia egy szíjhajtású, 11,5 kW teljesítményű integrált indítómotor/generátorral (BISG) egészíti ki a Puma 1,0 literes EcoBoost benzinmotorjának erejét. A hagyományos generátor helyett alkalmazott BISG képes elektromos árammá alakítani a fékezés és egyenletes sebességű haladás közben többnyire veszendőbe menő energiát, és az így termelt áramot egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.

A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a csekély súrlódású, háromhengeres benzinmotor mellett, normál haladás és gyorsítás közben felhasználva az akkumulátorban tárolt energiát, valamint meghajtva az elektromos segédberendezéseket.

A 125 és 155 lóerős változatokban kínált intelligens, önvezérlő mild hibrid rendszer folyamatosan ellenőrzi, hogyan használja a vezető a járművet, és ennek alapján dönti el, mikor és milyen intenzitással töltse az akkumulátort, és hogy mikor használja fel az abban tárolt energiát, a következő két stratégia alapján:

  • Forgatónyomaték-helyettesítés, ami a BISG elektromotor-funkcióját felhasználva akár 50 Nm forgatónyomaték leadására is képes, csökkentve ezzel a benzinmotor terhelését; a WLTP-alapú mérések szerint ez akár 9 százalékos üzemanyag-megtakarítást is jelenthet. A forgatónyomaték-helyettesítés hatékonyan hozzájárul ahhoz, hogy legmagasabb CO₂-kibocsátás értéke 124 g/km, az üzemanyag-fogyasztás pedig 5,4 l/100 km legyen a 125 lóerős változatnál (NEDC: 96 g/km és 4,2 l/100 km), illetve a 127 g/km és 5,6 l/100 km a 155 lóerős kivitelnél (NEDC: 99 g/km és 4,4 l/100 km)1
  • Forgatónyomaték-kiegészítés, ami a BISG elektromotor-funkcióját felhasználva akár 20 Nm-rel magasabb forgatónyomatékot biztosít annál, mint amit a benzinmotor egyedül leadhat teljes terhelés mellett, illetve akár 50 százalékkal több nyomatékot produkál alacsony motorfordulatszám mellett, így ideális teljesítményt és élvezetes vezetési élményt kínál.

A BISG alkalmazása azt is lehetővé tette, hogy a mérnökök alacsonyabbra vegyék az 1,0 literes EcoBoost motor sűrítési arányát, és nagyobb turbótöltővel tornásszák fel a blokk teljesítményét, mivel a forgatónyomaték-kiegészítés jelentősen mérsékli a turbólyuk-hatást, így a motor gyorsabban pörög fel.

A benzinmotort egy szempillantásnyi idő, azaz mintegy 0,3 másodperc alatt újraindító BISG azt is lehetővé teszi, hogy a Puma EcoBoost Hybrid modell Start-Stop technológiája a további üzemanyag-takarékosság érdekében még több helyzetben működhessen, például amikor az autót 15 km/órás sebességnél kisebb tempóról fékezik állóra – még akkor is, ha váltó fokozatba van kapcsolva, de a kuplungpedált már lenyomták.

“1,0 literes EcoBoost motorunk már eddig is bebizonyította, hogy egyszerre erős és takarékos. EcoBoost Hybrid technológiánk most mindezt új szintre emeli,” nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Biztosak vagyunk benne, hogy a vásárlók imádják majd az EcoBoost Hybrid hajtás sima és azonnali teljesítmény-leadását – akárcsak azt, hogy ezentúl ritkábban kell tankolniuk.”

A vásárlók emellett további modern Ford EcoBoost benzinmotorok és Ford EcoBlue dízelek közül választhatnak majd, amelyekhez alapáron jár az üzemanyag-fogyasztást tovább csökkentő Auto Start-Stop technológia. Ezek az erőforrások rövid úton, gyorsan kapcsolható hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakoznak.

A Puma 125 lóerős 1,0 literes EcoBoost motorjának üzemanyag-fogyasztása 5,7 l/100 km, míg CO₂-kibocsátása 131 g/km (NEDC: 103 g/km és 4,5 l/100 km)1. Az idei év későbbi végében egy hétfokozatú, dupla tengelykapcsolós automata sebességváltó is megjelenik majd a Puma kínálatában, zökkenőmentes váltásokat és még takarékosabb autózást biztosítva.2

Az 1,0 literes EcoBoost és EcoBoost Hybrid hajtásláncokban hengerlekapcsolási technológia is működik, amit a Ford elsőként kínál egy háromhengeres erőforráshoz. Ez a technológia 14 ezredmásodperc alatt automatikusan leállítja az egyik henger működését, amikor a motor nem teljes terheléssel üzemel, például amikor az autó egyenletes sebességgel halad, szükség esetén pedig ugyanennyi idő alatt újra visszakapcsolja azt.

Még idén kapható lesz egy 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue dízelmotoros változat is, ami nemcsak kifinomult teljesítmény- és nyomatékleadást kínál, hanem csekély, várhatóan 117 g/km CO₂-kibocsátást és 4,5 l/100 km üzemanyag-fogyasztást is (NEDC 99 g/km és 3,8 l/100 km NEDC).2

A dízelmotor innovatív technológiái:

  • Integrált szívócső a motor optimális levegőellátáshoz
  • Kis tehetetlenségű turbótöltő a gyorsabb és kiszámíthatóbb turbóreakcióhoz
  • Nagy nyomású üzemanyag-befecskendező rendszer, ami gyorsabb gázreakciókat, finomabb működést és precízebb adagolást biztosít

A vezetési élményt tovább javítja a Ford üzemmódválasztó technológiája, aminek segítségével a vezető áthangolhatja az autó gázreakcióit, ESC-rendszerét, kipörgésgátlóját és az automata váltó kapcsolási karakterisztikáját, hogy az autó teljesítménye jobban illeszkedjen a mindenkori vezetési helyzethez.

A Normal, Eco, Csúszós út és Ösvény üzemmódok kiválasztásával az autós biztosan megtalálja az adott út-, időjárási- vagy terepviszonyokhoz való beállítást, ami a bekapcsolás után egyedi grafikával jelenik meg a műszeregységen.

A Puma tervezői tovább tökéletesítették a Ford B-padlólemezét, ami már a Ford Fiestát is kategóriaelső menetdinamikával ruházta fel. Az új, merevebb hosszlengőkaros hátsó futómű, a nagyobb lengéscsillapítók és a merevebb futómű-bekötések csökkentik a súrlódást és javítják az egész szerkezet merevségét, így a Puma a kategória legélvezetesebb menetdinamikáját ígéri.

Egyedi karakterű modellváltozatok és kategóriaelső praktikum

Az új Puma a Ford B-padlólemezére épül, amelynek optimalizált tengely- és nyomtávja kiváló alapot biztosít az ideális SUV-arányok megteremtéséhez. A mélyre húzott, ereszkedő tetővonal karakteres és azonnal felismerhető sziluettel ruházza fel az autót, elrugaszkodva az ’ék alakú’ crossover-trendtől, sőt egyfajta ’anti-ék’ dizájnt megformálva, amelyben a laposabb övvonal kiegyensúlyozottabb arányokat biztosít. 

A Puma sportos karakterét erősítik a karosszéria oldalán végigfutó látványos vonalak és az erőteljes kerékjárati ívek. A hatásos kialakítású orr-rész ’kenu alakú’ fényszórói magasan, a sárvédők tetején kaptak helyet, alattuk pedig a LED ködfényszórók láthatók; ezeket a tervezők azokba a légbeömlőkbe integrálták, amelyek átvezetik a légáramlatot az első kerekeken, csökkentve a turbulenciát és javítva az aerodinamikát. 

https://www.youtube.com/watch?v=PwEZ6_kWHtQ&feature=emb_title

A karosszéria kiegyensúlyozott arányainak szépségét még inkább kihangsúlyozza az A-oszlop “lebegő” kialakítása. Ez a megoldás vizuálisan hátrébb tolja a kabin tömegét, így az autó sziluettje még erőteljesebb és elegánsabb lett.

A Puma különböző modellváltozatai: a sportos Puma ST-Line, a stílusos Puma Titanium, a gazdagon felszerelt Puma Titanium X és a Luxuskivitelű Puma ST-Line X Vignale hűen tükrözik a vásárlók sokféle elvárásait.

A sportos Puma ST-Line változatra épülő Puma ST-Line Vignale selyemfényű alumínium felső hűtőrácsot, ébenfekete alsó légbeömlőt, a karosszéria színére fényezett hátsó-alsó légterelőt és nagyméretű hátsó légterelőt kap. Az autó alapfelszereltségének része a LED fényszóró, a Windsor bőr üléskárpitozás, a Manacor bőrrel borított kormánykerék, a prémium B&O hangrendszer és a Ford KeyFree rendszer.

A Puma Titanium X kivitel exkluzív Pearl Gray fényezésű 18 colos, 10 küllős könnyűfém keréktárcsákat kap, és magas fényű fekete, illetve krómozott elemek díszítik a méhsejtmintás hűtőrácsot és a ködfényszórókat. Az oldalsó légterelő szoknyák dekorációja ugyanilyen, a hátsó diffúzor és az alsó védőlemez pedig metálszürke. A karosszéria színére fényezett, fűthető külső tükrökben nemcsak az irányjelző, hanem a kilépő fény is helyet kapott.

A Puma Titanium X utasterében találkozhatunk először a levehető és mosható üléshuzatokkal, amelyekkel könnyebben megőrizhető az utastér újszerű állapota. A vásárlók így a saját ízlésükhöz igazíthatják a kabin stílusát, és a cipzáras kárpitokat egyszerűen, akár egy kézzel is lehúzhatják az ülésről. Az utasok emellett elgyönyörködhetnek a bőrhatású kormánykerék látványában is, akárcsak a műszeregység és a műszerfal fahatású betétjeinek és az ajtóburkolatok különleges, modern dizájnú szövetbetéteinek szépségében.

“Azt akartuk, hogy a Puma Titanium X kabinja hasonlóan hívogató és kényelmes legyen, mint tulajdonosai otthona, ezért olyan színeket, anyagokat és igényes kidolgozást alkalmaztunk, ami az otthoni környezetet idézi,” magyarázta el Sonja Vandenberk, a Ford Európa színekért és anyagokért felelős vezető dizájnere.

A Ford Performance autóinak stílusát idéző Puma ST-Line alapáron 18 (opcióként 19) colos, matt fekete könnyűfém keréktárcsákat kap, a sportfutóműben pedig speciális hangolású rugók és lengéscsillapítók vannak. Az ST-Line matt fekete hűtőrácsát fényes fekete keret öleli körül, ahogy a ködfényszórók peremét és az opcióként rendelhető nagyobb, funkcionális tetőlégterelőt is ragyogó fényezés díszíti.

Az ST-Line kivitel látványos sárvédőelemei a légfüggöny beömlőihez irányítják a levegőt. A Puma ST-Line utasterében lapos alsó karimájú kormánykereket találunk, valamint látványos vörös varrással díszített kárpitokat, amelyek részlegesen bőrből is készülhetnek. A modellváltozat sportos karakterét alumínium pedálsor és sebességváltó, valamint fekete tetőkárpitozás hangsúlyozza ki.

Az autó 10 élénk külső fényezéssel rendelhető meg, Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic és Metropolis White színekben.

Innovatív megoldások

A Puma lenyűgöző stílusához szinte példátlan praktikum társul; ennek egyik legfontosabb eleme a mindennapos pakolási problémákra gyakorlatias megoldásokat kínáló, innovatív kialakítású csomagtér, amely a kategória legnagyobb, 456 literes térfogatával büszkélkedhet. A rugalmasan alakítható csomagtartóban – a második üléssort síkba döntve – kényelmesen elfér egy 112 cm hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas doboz.

A praktikus rakodási lehetőségek nemcsak kielégítik, hanem túl is szárnyalják a vásárlók elvárásait, hiszen a Ford MegaBox mély és sokoldalúan használható, 80 literes teret kínál. A 763 mm széles, 752 mm hosszú és 305 mm mély rekeszben kiválóan elhelyezhetők akár 115 cm magas dolgok is (például szobanövények), ha állítva rakják be őket. Ha pedig lezárják a fedelét, akkor a rekesz jó szolgálatot tehet a piszkos sportruházat vagy a sáros gumicsizmák szállításánál. A szintetikus anyaggal bélelt, és alul leengedő dugóval kiegészített Ford MegaBox vízzel is könnyen tisztítható.

Szintén praktikus megoldás, hogy a Puma csomagterének padlója akár egy kézzel is egyszerűen beállítható, hogy a hátsó traktus tökéletesen igazodjon a pillanatnyi igényekhez:

  • A legalsó pozícióba állítva maximális a csomagtér, miközben a Ford MegaBox rejtve marad
  • A felső helyzetbe állítva a lenti padlófelület egy szintbe kerül a síkba döntött hátsó ülésekkel
  • A csomagtérből kiemelve a padló függőlegesen rögzíthető a második sor üléstámlájának hátuljához, és ilyenkor teljes egészében kihasználható a 456 literes tér

Az állítható csomagtérpadló strapabírását és szilárdságát ugyanaz a méhsejt-konstrukció biztosítja, mint a repülőgépeknél és szupersportkocsiknál alkalmazott hatszögletű cellaszerkezet.

A ki- és bepakolást még inkább megkönnyíti, hogy a Ford a szegmensben most először kínál kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtót. Az autós így akkor is hozzáfér a csomagtérhez, ha mindkét karja tele van szatyrokkal, gyerekekkel vagy sportfelszereléssel, hiszen a nyitáshoz elég, ha meglendíti a lábát a hátsó lökhárító alatt.

Ráadásul mindezt egy innovatív kalaptartó is kiegészíti, ami megoldást kínál azokra a helyzetekre, amikor az autós ki- vagy berakodik a csomagtérbe, vagy nagyméretű tárgyakat szállít. A csomagtérajtóhoz rögzített kalaptartó együtt mozog az ajtóval, így nincs szükség oldalsó támasztékra, vagyis akadálytalanul hozzá lehet férni a rakodótérhez. A rugalmas kalaptartó egyszerűen rásimul a terjedelmesebb csomagok tetejére.

“A fejlesztés során arra törekedtünk, hogy minden eddiginél praktikusabb autót tervezzünk – méghozzá kompakt méretekben” – mondta Norbert Steffens, a Puma programvezető főmérnöke. “A Puma egyedi Ford MegaBox megoldása és csomagtérpadlója jó példa arra az innovatív szemléletre, amivel a stílus csorbítása nélkül is rugalmasan alakíthatóvá formáltuk a csomagteret.”

Technológia, ami magabiztossá tesz

A Pumában 12 ultrahangos szenzor, három radar és két kamera figyeli a környezetet, információkkal látva el a kifinomult Ford Co-Pilot360 technológiákat, amelyek fokozott védelmet, könnyebb vezetést és parkolást kínálnak, miközben kényelmesebbé, biztonságosabbá és kevésbé fárasztóvá varázsolják az autózást.

A Stop & Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés és a Sávközép funkció segítségével az autó kényelmesen távolságot tart az előtte haladó járművektől, így a hosszú utakon kevesebb stresszt jelent az autó sávban tartása. Ráadásul a rendszer azt is biztosítja, hogy a jármű ne lépje túl a megengedett sebességhatárt, mert figyeli az úttest fölötti kijelzőket és az út szélén elhelyezett jelzőtáblákat, és ezeket összeveti a fedélzeti navigációs rendszer információival. A Stop & Go és a Sávközép funkciók csak a hétfokozatú automata sebességváltóval szerelt modellekben állnak rendelkezésre.

A Stop & Go funkció segítségével az Adaptív Sebességtartó Automatika az araszoló forgalomban akár állóra is fékezi az autót (amihez akár a teljes fékerő 50 százalékát is felhasználhatja), majd automatikusan újra elindítja, ha a megállás nem tartott 3 másodpercnél tovább. Az ennél hosszabb egyhelyben állás után a vezető a kormánykeréken elhelyezett gombbal aktiválhatja újra a rendszert, vagy úgy, hogy finoman a gázpedálra lép.

A FordPass Connect beépített modem segítségével az új Vészhelyzet Előrejelzés tájékoztatja a vezetőt az úton kialakult veszélyes szituációkról, még akkor is, ha a baleset helyszíne még nem látható egy kanyar miatt, vagy a többi járműtől.

A Vészhelyzet Előrejelzés figyelmeztetései függetlenek a műholdas navigációtól, mivel azokon a percenként frissített információkon alapulnak, amelyeket a helyi hatóságok, mentőszolgálatok és a „felhőhöz” csatlakozó más járművek szolgáltatnak.

A vészhelyzeti figyelmeztetések közt egyaránt szerepelnek az útjavítási munkálatok, a meghibásodott járművek, az úttesten feltűnő állatok, gyalogosok vagy tárgyak, sőt még a veszélyes útviszonyok is, így az autósok időben felkészülhetnek azokra a helyzetekre, amelyek rájuk várnak, de egyelőre nem észlelhetők.

Most először jelenik meg egy B-szegmensű Ford-modellben a 180 fokos látószögű tolatókamera, ami az utastéri érintőképernyőn jeleníti meg az autó mögötti terület képét, így könnyebben észrevehetők a gyalogosok, a kerékpárosok vagy más járművek, miközben a vezető kitolat egy parkolóhelyről vagy egy kocsibeállóról. 

Szintén a tolatást könnyíti meg a Keresztirányú Forgalomfigyelővel kiegészített Holttérfigyelő rendszer (BLIS), ami hátramenetbe kapcsolva figyelmezteti a vezetőt, ha az autó nyomvonalát egy másik jármű keresztezheti. Ha az autós nem reagál a jelzésre, a rendszer fékez, hogy elkerülje az ütközést, vagy mérsékelje a baleset súlyosságát.

Az Aktív Parkolóasszisztens segít felmérni a megfelelő méretű parkolóhelyet, majd a vezető kormányzása nélkül is elvégzi a párhuzamos vagy a merőleges parkolást. Az Automatikus Távfény-vezérlés önállóan tompított világításra kapcsol, hogy a Puma fényszórója ne vakítsa el a szembejövő autósokat.

A Ford fejlett Sávtartó rendszerét még tökéletesebbé csiszolja az Útpadka Érzékelés, ami felismeri a határt az aszfaltozott útburkolat és a járhatatlan felületű padka között – még akkor is, ha ez a határvonal nem egyértelmű, mert a padka kavicsos vagy füves. A rendszer finom kormányzási nyomatékkal akadályozza meg, hogy az autó lesodródjon az úttestről.

A Puma technológiái a sűrű városi forgalomban is hasznos segítséget jelentenek. Az Aktív Fékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer felfedezi az úton vagy az úttest közelében tartózkodó embereket, illetve azokat is, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát. A Ford mérnökei arra tervezték a rendszert, hogy csökkentse bizonyos frontális ütközések súlyosságát (más járművekkel és gyalogosokkal egyaránt), illetve hogy segítségével a vezető akár teljesen el is kerülhesse az ütközést. A Pumába már a technológia továbbfejlesztett változatát építették be, amely a szélesebb látószögű kamera révén jobban nyomon tudja követni a gyalogosok mozgását.

Ha mégis baleset történne, az Ütközés Utáni Fékezés az első becsapódás észlelése után a féknyomás automatikus csökkentésével mérsékli a lehetséges másodlagos ütközés hatását; az autó lelassítása kisebb sérülési kockázatot jelent az utasok és a jármű számára.

További technológiák, amelyek segítenek a Puma vezetőjének, hogy elkerülje a baleseteket:

  • Kikerülő Kormányzási Asszisztens: A városi és országúti sebességtartományokban egyaránt működő berendezés radarral és kamerával érzékeli a Puma előtt lassan haladó vagy álló járműveket, és kiegészítő kormányzási nyomatékkal segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést

“A Puma annyi technológiát kínál, ami példátlan ebben a szegmensben,” mondta Steffens. “A vezeték nélküli töltőtől kezdve a Stop & Go technikáig minden megoldásunk azt szolgálja, hogy a Puma észrevétlenül, mégis tökéletesen szolgálja tulajdonosát.”

A Puma a lehető legmagasabb, 5 csillagos értékelést kapta az autók törésbiztonságát vizsgáló Euro NCAP független szervezettől, teljes pontszámmal teljesítve a teljes fedésű oldalütközéses vizsgálatot, illetve azt a meg keményebb tesztet, amikor az autó egy oszloppal ütközik oldalról. Az értékelésben külön kiemelték a Puma technológiáit, köztük az Aktív Fékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszert, az Intelligens Sebességhatárolót és a Sávtartó rendszert.

Innovatív és hívogató

A Puma a szegmensben elsőként kínál derékmasszírozó első üléseket, amelyek az elfáradt izmok felfrissítésével kellemesebbé varázsolják az utazást. A hárompontos rendszerben nemcsak a masszázs erőssége állítható (három fokozatban), hanem a masszírozó mozgás iránya is.

Az első üléstámlák vékony kialakításával sokkal több hely jut a hátul ülők térdének, a második üléssor ülőlapjának formája pedig segíti a ki- és beszállást. A vezető ülésének magassága állítható. Az utastér teljes hosszúságában – és szinte teljes szélességében – végigfutó, nyitható panorámatető két edzett, színezett üvegfelületének köszönhetően a kabin még tágasabbnak és levegősebbnek érződik.

Vezeték nélküli okostelefon-töltő gondoskodik arról, hogy az autó utasai menet közben is mindig kapcsolatban maradhassanak a külvilággal, ráadásul ez a megoldás azt is lehetővé teszi, hogy a töltőkábel ne foglalja le a Puma két USB-portjának egyikét. A töltőpad a műszeregység alatt kapott helyet; a rendszer automatikusan felismeri a kompatibilis készülékeket, és azonnal tölteni kezdi az akkumulátorukat.

A készülékek természetesen a vezeték nélküli töltés ideje alatt is Bluetooth-kapcsolatban maradnak a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerrel. A kétujjas csippentés és végigsimításos mozdulatokkal is használható 8 colos központi érintőképernyőn keresztül – illetve hangutasításokkal – kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, amelyek felár nélkül rendelkezésre állnak.

A FordPass Connect beépített modem segítségével a Puma olyan WiFi-hotspottá válik, ami akár tíz mobileszköz számára biztosít vezeték nélküli csatlakozást. A rendszer számos kényelmi szolgáltatást kínál a FordPass mobil alkalmazáson keresztül, például a Járműkeresőt, a Járműállapotot, amivel ellenőrizhető az üzemanyagszint, a riasztó állapota, az olaj élettartama és sok más egyéb, a Távnyitás/zárást, illetve a Távindítást, ami a hétfokozatú automata sebességváltóval felszerelt változatokban áll rendelkezésre.4

Opcióként a B&O PLAY hangrendszer is megrendelhető az autóhoz, amelynek dinamikus hangolása bármilyen menetkörülmények között prémium audioélményt biztosít. A rendszerben 10 hangszóró található, köztük egy 150×200 mm-es külső mélynyomó; ezt úgy építettek be a csomagtérbe, hogy ne raboljon el hasznos teret a poggyásztól. A magashangsugárzókat úgy helyezték el, hogy azok az ülések magasságában ’terítsék’ a hangokat, és így minden utas számára kiváló zenei élményt biztosítsanak. A rendszer lelke egy 575 wattos digitális jelerősítő, ami az equalizert és az audio keverést (beleértve a választható Surround hangzást) is szabályozza.

A 12,3 colos, teljes mértékben konfigurálható digitális műszeregységen az autósok a saját ízlésükhöz igazíthatják – és fontossági sorrendbe állíthatják – a vezetéssegítő technológiák és a műholdas navigáció információit. A műszeregység szabadformázású technológiával készül, ezért a felső élét le lehetett kerekíteni, hogy belesimuljon az utastér dizájnjába. A szabadformázású panelben az áramkörök a kijelzőbe vannak beágyazva, ami lehetővé teszi a tervezők számára, hogy – túllépve a hagyományos téglalap formátumon – más alakúra formálják a képernyőt. 

A 24 bites ’true colour’ digitális műszeregység részletgazdagon, nagy felbontásban, könnyen felismerhetően, teljes színskálában és nagy fényerővel jeleníti meg a vizuális információkat, így azok könnyebben felismerhetők, és leolvasásuk kevésbé fárasztja a szemet.

Az új Puma tovább gazdagítja a Ford folyamatosan bővülő európai SUV- és crossover-kínálatát, amelyben olyan modellek szerepelnek, mint a Fiesta Active, a Focus Active, az EcoSport, a vadonatúj Kuga, az Edge és a vadonatúj Explorer Plug-In Hybrid.

A Puma gyártásához a Ford újabb 1700 embert alkalmaz és mintegy 200 millió eurót ruház be világszínvonalú üzemében a romániai Krajovában, amit 2008 óta folyamatosan, több mint 1,5 milliárd eurónyi befektetéssel modernizál.

“Biztosak vagyunk benne, hogy a Puma nagy hatással lesz az európai autósokra” – vélekedett Roelant. “Mindent megtettünk ezért, hogy biztosíthassuk a vásárlók által elvárt sokoldalúságot, akárcsak azt, hogy beülhessenek életük eddigi legmutatósabb autójába.”

Komoly az érdeklődés a tisztán elektromos Volvo XC40 Recharge P8 AWD iránt

Immár hivatalosan is megrendelhető a Volvo XC40 Recharge P8 AWD, a Volvo Cars első tisztán elektromos járműve. A vállalat legnépszerűbb szabadidőjárművén alapuló modell kezdetben csak bizonyos piacokon lesz elérhető. (Magyarországi bevezetése 2021. nyarára várható.)

Több tízezer ügyfél mutatott komoly érdeklődést a tisztán elektromos XC40 iránt: már az értékesítés hivatalos kezdete előtt több ezer megrendelés futott be a vállalathoz. Az XC40 Recharge P8 AWD gyártása még ebben az évben megkezdődik, ahogy az első ügyfelek is az év vége előtt átvehetik autójukat.

A kezdeti érdeklődés jól szemlélteti, milyen nagy a kereslet a Volvo Recharge modellcsaládja iránt – a jövőben a márka minden tisztán elektromos és hálózatról tölthető hibrid hajtáslánccal szerelt típusa ezzel a névvel kerül majd forgalomba. A vállalat célkitűzése, hogy a tisztán elektromos autók 2025-re a cég globális eladásainak 50 százalékát tegyék ki – a fennmaradó 50%-ot plug-in hybrid és mild-hybrid modellek adják majd.

A Volvo Cars az európai régióban 2019 során csaknem 46 000 plug-in hybrid gépkocsit értékesített, 23 százalékkal többet, mint 2018-ban, és több mint kétszer annyit, mint 2017-ben. A régióban 2019 utolsó negyedévében a plug-in hybridek a Volvo globális eladásainak több mint 20 százalékát tették ki.

A vállalat szintén erőteljes és tartós növekedésre számít a Recharge modellek online konfigurálása terén: 2019 utolsó negyedévében ezek tették ki a konfigurált modellek harmadát.

„Egyértelmű, hogy ügyfeleinknek tetszik mindaz, amit a Recharge modellcsalád kínálni tud.” – mondta Björn Annwall, az EMEA régió és a globális kereskedelmi tevékenységek igazgatója. „A Recharge modellek minden szempontból megfelelnek az ügyfelek Volvóval szemben támasztott elvárásainak; ezen kívül a márka alapértékeit ultramodern tisztán vagy részben elektromos, hálózatról tölthető hajtáslánccal egészítik ki.”

Az XC40 Recharge P8 AWD a legelső a tisztán elektromos Volvo modellek sorában. A típus túlzás nélkül mérföldkőnek számít a Volvo Cars történetében: egyrészt, mert a vállalat első, tisztán elektromos járműve; másrészt, mert az első olyan Volvo, amely megkapta a márka vadonatúj, Google Android operációs rendszerű infotainment rendszerét.

Az autó annak a rendkívül keresett XC40 szabadidőjárműnek a tisztán elektromos kivitele, amely elsőként nyerte el a Volvo számára a nagy becsben tartott Európai Év Autója (COTY) díjat. Az XC40 Recharge P8 AWD a Geely-csoporttal közösen kifejlesztett, fejlett CMA kompakt, moduláris padlólemezre épül.

Az összkerékhajtású XC40 Recharge P8 AWD maximális hatótávolsága meghaladja a 400 kilométert (WLTP norma szerint), a csúcsteljesítmény 408 LE. Az akkumulátor gyorstöltővel mindössze 40 perc alatt 80 százalékos szintre tölthető.

Az Android operációs rendszerre épülő  új infotainment rendszer minden korábbinál teljesebb mértékben testre szabható és ösztönösebben kezelhető, valamint olyan új, beágyazott Google technológiákat és szolgáltatásokat kínál, mint a Google Asszisztens, a Google Térképek vagy a Google Play Áruház. Az XC40 Recharge P8 AWD ezen kívül vezeték nélküli kapcsolaton keresztül képes frissíteni operációs rendszerét és az arra telepített szoftvereket.

Az eredeti XC40 kimagasló biztonsági színvonalából kiindulva a Volvo Cars biztonságtechnikai mérnökei teljes mértékben áttervezték és megerősítették a Recharge P8 AWD elülső szerkezetét, hogy kompenzálják a belső égésű motor hiányát, hogy teljesítsék a Volvo Cars házon belüli, szigorú biztonsági elvárásait, és hogy ugyanolyan magas szintű biztonságot nyújtsanak az utasok számára, mint bármely más Volvóban.

Az akkumulátort a karosszéria közepén kialakított biztonsági cella óvja a sérülésektől. Azzal, hogy az akkumulátor a padlóban kapott helyet, mélyebbre került a jármű tömegközéppontja, így csökkent a borulásveszély.

A modell ötletes, funkcionális belső kialakításának köszönhetően az XC40 rengeteg praktikus tárolóhelyet kínál – például az ajtókban, az ülések alatt vagy a csomagtartóban. Mivel a Rechage P8 AWD nem rendelkezik belső égésű motorral, az orrban kiegészítő csomagtartót alakíthattak ki, így a modell tárolókapacitása a klasszikus XC40-esét is meghaladja.

[TESZT] Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 – minden megfelelő arányban

Úgy hírlik, a Ford jövőre vonatkozó terveibe nem nagyon fér bele egy újabb RS fejlesztése és piacra dobása. Ez szomorú. ismervén a mára már klasszikussá lett nagyjából önálló grandként is helytálló hothatch mivoltát (főként a korábbi, 5 hengeres, 305 lóerős verzióra gondolunk akkor, amikor klasszikusnak tituláljuk). De annyi baj legyen, itt van a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6, amely minden bánatot elhessent. Teszt.

Az újragondolt, most futó Focus-generáció remek, több ízben teszteltük különböző modellek terén a portfóliót. Legutóbb az Active verziót veséztük ki, tetszett, szerettük, igazi családi mindenesként könyveltük el. Azonban a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 nyilvánvalóan más ligában versenyez, szó szerint.

A küllem egyértelműen morcosabb, dinamikusabb lendületet sugalló elegy, mint a hagyományos értelemben vett Focus-társaknál. A frontoldali fényszórók egyébként alapból is sportosak, itt is azok; a ködlámpafészkek viszont hangsúlyosabb kialakítással domborítanak, ügyesen közrefogva a stílszerűen fókuszba került hűtőmaszk légbeömlőjét.

Ugyan elölről is látszik a gyári ültetés, oldalnézetből jön ki igazán: a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 sportos mivolta egyrészt a klasszikus értelmében vett 5 ajtós fazon-vonalvezetésnek köszönhető, másrészt a szemgyönyörködtető felnik azok, amelyek instant vonzzák a tekintetet. Még akkor is, ha nem vagyunk nagy streetracerek: önmagában véve is figyelemreméltó az új ST tálalása.

A legdögösebb dolog: sportkombi!

Hátulról alapvetően nem sokban különbözik mezei társaitól a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6, nyilván a kiemeltebb felső légterelő a csomagtérajtón, valamint a dupla oldali kipufogóvégek azok, amelyek feltűnést kelthetnek az első szemlélődések alkalmával. Egyébiránt minden más részlet letisztult, néha visszafogottnak hat, önmagában szimpla, mégis komplex értelmezéssel.

Szintén erőt sugároz a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 enteriőrje, bár túl nagy különbséget itt sem véltünk felfedezni az ST-Line balteréhez képest. Vagy ha az RS-t vesszük alapul (vagy akár egy korai ST-Line modellt), a kedvenc hármas műszeregységünk is nagy hiányt jelent középről, van helyette viszont infotainment tabletünk, ami végülis minden funkciót egyesít, elérhetővé tesz.

Erőteljesen és masszívan tartanak a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 sportülései. Veszettül jók ezek, bár bizonyos testmagasság/testalkat után már szűkösnek érezhetjük minden bizonnyal (de gondoljunk arra, hogy annál jobban tartanak kanyarban).

Minden a lendületé és a dinamizmusé a Ford Focus ST-ben

Fehér varrást kapott a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 kormánybőrözése, ami szintén exkluzívabbá teszi az egész légkört az utaskabinban. Mindehhez a hatgangos manuális váltókar fémes berakásai tesznek hozzá sokat, meghagyva azért a Focus-jelleg minden aprólékos darabkáját.

Természetesen a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 szinte teljes értékű 5 személyes autóként is használatba vehető, eltekintve az első ülések keménységétől – az viszont biztos, hogy ha családi irányba visszük az ST-t, a vezetőállást nagy valószínűséggel úgyis mindig sportos lelkületű apukák vagy anyukák fogják elfoglalni, a jogbegyben pedig hasonló életérzésre hajazó utasokat fognak szállítani. A hátsó traktus hasonlóan a hagyományos Focusokhoz közepesen kemény tömésű ülő- illetve hátfelületeket kapott, átlagos utazási komforttal kategóriájában.

Elég lesz 284 lóerő?

Nyilván a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 erőssége erejében rejlik: a tesztautóba egy 2261 köbcentis sornégyes turbós benzinmotor került beépítésre, 284 lóerő teljesítménnyel (5500 1/min). Mindehhez vaskos forgatónyomaték társul, 420 Newtonméter személyében (3000-4000 1/min), amely kellemes élményautózást tesz lehetővé. Talán kicsit többet is, ugyanis a remek módválasztó tárcsának köszönhetően sport- illetve versenymód is rendelkezésre áll.

Sportmódban minden a teljesítményre koncentrál, keményített felfüggesztéssel, direktebb, szintén keményebb kormányzással, hangosabb kipufogóval (leömlők szelepeinek változtatásával).

Versenymódban tulajdonképp ugyanazt kapjuk, mint sportban, azzal a különbséggel, hogy az összes menetstabilizáló kikapcsol, így ténylegesen dobálhatjuk az autó fenekét, illetve feszegethetjük korlátait – természetesen szigorúan csak versenypályán, közúti orgalom elől elzárt területen – ahogyan azt mi is tettük korábban az autó hazai sajtóbemutatóján, a Hungaroringen.

Twinscroll: azonnali gázreakciók

Remek menettulajdonságokat produkál tehát a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6, nagyjából 5 perc után folyamatos mosoly ül az ember arcára, és nem annyira ildomos abbahagyni az élvezetek hajszolását. A remekbeszabott gyorsulás egyik fő pontja az azonnali gázreakciók elősegítése és azok optimalizált szintentartása a Twinscroll elnevezésű turbótöltés-technológia kapcsán.

Ennek lényege, hogy a gázadás, majd gázlevétel után a trubinalapátok továbbra is forgásban maradnak, így a következő gázadásnál nem kell újra meg újra felpörögniük, felvenni az épp preferált fordulatszámot, így jelentősen kiküszöbölhető a turbólyuk jelensége.

Ráadásul a fel- és visszaváltásoknál a rendszer apró, automatikus gázadásokkal is segíti a vegytiszta gyorsulást, így pont úgy érezhetjük magunkat a pályán, mintha egy magasabb kategóriás veresnygépben ülnénk.

Nem hazudtolja meg magát az EcoBoost technológia: a Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 100 kilométeren sportos használat mellett sem kért többet 12 liternél (kerek 12 liter/100 kilométer), városi lebontásban 8.8, országúti tempónál pedig 5.5 literig is le lehetett redukálni az értékeket.

Árcédula

A Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 alapáron közelít a 11 millióhoz (10.7), tesztelt modellünk körülbelül 12.2 millió forintos árra lett felkonfigurálva.

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost M6 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 2261 cm³

Maximális teljesítmény: 175 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 420 Nm @ 3000-4000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 sebességes manuális kézváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4567 mm

Szélesség: 1830 mm

Magasság: 1474 mm

Tengelytáv: 2648 mm

Első gumik mérete: 235/35 R19

Hátsó gumik mérete: 235/35 R19

Tömeg, üresen: 1450 kg

Megengedett össztömeg: 1915 kg

Csomagtartó mérete: 500 liter, bővíthető 1520 literig

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.7 s (gyári), 5.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.8 l/100 km

Országúti: 5.5 l/100 km

Vegyes: 7.1-12.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.5 l/100km

Országúti: 5.4 l/100km

Vegyes: 7.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 179 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó:

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

Lexus GX luxusterepjáró kalandoroknak

Ha valahol, Kanadában pontosan tudják, milyennek kell lennie egy túlélőjárműnek. A Lexus helyi importőre a GX luxusterepjáróból épített igazi kalandorautót.

Miért kellene lemondanunk a kényelemről egy kis extrém túrázás kedvéért – vagy a terepalkalmasságról, csak azért, mert a mindennapokban is tökéletesen használható járműre vágyunk? A Lexus kanadai képviselete megépítette a márka eddigi talán legsokoldalúbb típusát, a GX Overland modellt.

Tavaly nyáron nagy port vert fel a Lexus GX Off-Road tanulmánya. A teljesen átépített jármű egyrészt továbbfejlesztette az alapmodell szériaállapotában is kiváló terepalkalmasságát, másrészt a Lexusra jellemző, magas fokú kényelmi és funkcionális felszereltség révén eddig ismeretlen módon kombinálta a glamping (luxuskempingezés) és az Egyesült Államokban oly divatos overlanding (tereptúrázás) műfajait, ezzel vadonatúj stílust teremtve.

Ami extrém az USA-ban, az bizony kevés lehet itt fenn, északon – gondolhatták a márka kanadai képviseleténél, ezért továbbfejlesztették a GXOR koncepciót. Megmaradt az emelt Icon felfüggesztés, a bütykös Toyo terepabroncsok, a módosított lökhárító (és az alá felszerelt, masszív futómű- és motorvédő lemez) valamint a tetőre szerelt csomagtartókeret. Utóbbi két oldalán egy-egy kinyitható árnyékoló, illetve egy vászon zuhanyfülke kapott helyet.

Ahelyett, hogy amerikai kollégáikhoz hasonlóan offroad lakókocsival oldották volna meg az utazók elszállásolását, a kanadai importőr egy rugalmasabb, helytakarékosabb és költséghatékonyabb megoldást választott. Az Alu-Cab tágas tetősátra zárt állapotában viszonylag szorosan a tetőlemezhez simul, így áramvonalasabb a hasonló megoldásoknál – illetve, ami terepen fontosabb, kevésbé fog beleakadni kósza ágakba, kinyúló sziklatömbökbe. A sátor gázteleszkóppal emelhető tetején további keresztrudakat találunk, amelyekre a kerékpártól a szolárcellákig sok mindent rögzíthetünk. A sátor egyébként három bejárattal rendelkezik, a kényelemről 75 milliméter vastag szivacsmatrac gondoskodik, a XXI. századi kalandorok elektronikus igényeit pedig USB és 12 voltos töltőaljzatok elégítik ki.

Egy másik, esztétikai és gyakorlati szempontból egyaránt lényeges módosítást is eszközöltek a kanadai mérnökök: klasszikus terepjárós stílusban hátul, kívül helyezték el a pótkereket. Az oldalra kihajtható tartószerkezet a leszerelhető vonóhorog tokmányába rögzíthető, a pótkerék és a csomagtér ajtaja között pedig még egy rakományrögzítő polcot is találunk.

A GX egyetlen fődarabja, amihez nem nyúltak, a hajtáslánc. A 4.6 literes V8-as benzinmotor (301 LE, 446 Nm) a zárható központi differenciálzár és terepváltó (felező) segítségével gondoskodik a körülményektől független előrejutásról. És bár Kanadában viszonylag ritka a sivatagi hőség, az előrelátó tervezők a biztonság kedvéért váltófolyadék-hűtőt is beépítettek – így már tényleg nincs akadálya egy föld körüli luxusexpedíciónak.

Öt éve folyamatosan rekordot dönt a Hyundai Motor éves értékesítési eredménye

A Hyundai eladásai 2019-ben 3.8 százalékkal haladták meg az előző év eredményét. Eközben az európai autópiac csupán 1.2 százalékkal nőtt, így a Hyundai túlteljesítette a piaci átlagot. A legnagyobb éves növekedést Németország (+13%) és Franciaország (+14%) mutatta fel. 2019-ben a Tucson, a Kona, valamint i modellcsalád tagjai: az i10, az i20 és az i30 voltak a legkeresettebb modellek. A Hyundai alternatív hajtású típusai szintén jól teljesítettek, igazolva, hogy a vállalat készen áll az új hajtáslánc-technológiák iránti, fokozódó kereslet kielégítésére. A második generációjában járó IONIQ család oldalán megjelent a Kona Electric, valamint az üzemanyagcellás NEXO: ezzel a Hyundai minden versenytársánál szélesebb villamosított modellpalettával rendelkezik. „A Hyundai sorban ötödik alkalommal ünnepelhetett éves eladási rekordot Európában. Ezúttal is nagyobb ütemben növekedtünk, mint a piac, miközben az autóipar jelentős változásokon megy át” – mondta Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékekért felelős alelnöke. „A jövőben is odafigyelünk ügyfeleink kívánságaira, hogy az igényeiknek megfelelő modelleket és szolgáltatásokat kínálhassuk számukra. Ezzel folytatjuk márkánk fenntartható növekedését, amely egyre intenzívebben fordul a villamosítás irányába.” A Hyundai sikeréhez jelentős mértékben hozzájárult, hogy a márka az elmúlt néhány évben több vadonatúj modellt vezetett be a piacon. A vállalat az autóipar egyik legfiatalabb modellkínálatával rendelkezik. A következő 12 hónap során számos modellünk megújul: ezzel a Hyundai palettájának átlagéletkora két év alá csökken. Idén a Hyundai modellek több mint háromnegyede elérhető lesz részben vagy teljesen villamosított kivitelben. A Hyundai Motor Group 2025-re 44 villamosított modellt vezet be a világpiacokon, köztük 23 akkumulátoros elektromos (BEV) járművet. Ezzel tovább erősíti az elektromosjármű-platformok és fődarabok fejlesztését. A Hyundai feltett szándéka, hogy az elkövetkezendő évek során az akkumulátoros elektromos járművek piacán a világ három legnagyobb gyártója közé emelkedjen. Az elektromos járművek folyamatos fejlesztésével és a minőségi növekedés előtérbe helyezésével a Hyundai meg kívánja szilárdítani az alternatív hajtástechnológiák terén elért vezető szerepét.

Az ACEA

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) az európai kontinensen tevékenykedő tizenöt legnagyobb személygépkocsi-, haszonjármű-, teherjármű- és buszgyártó vállalatot képviseli. Az ACEA a hasonló érdekeltségű iparági szervezeteken kívül a legkülönfélébb intézményi, kutatási és civil partnerekkel működik együtt.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK