Főoldal Blog Oldal: 170

Itt az új Toyota Yaris GR, a brutálisnak titulált utcai versenygép

Alig hogy bejelentette a Toyota Európa egyik kedvenc kisautója, a Yaris vadonatúj generációjának idei őszi érkezését amelyben a vállalat vadonatúj öntöltő hibrid elektromos hajtáslánca is debütál, máris hír érkezett a modell négykerekes, brutálisan erős utcai sportautó ikertestvérének bemutatásáról is.

A Toyota GR Yaris névre hallgató vadonatúj utca sportautót a Rally Világbajnokság tüzében kovácsolták: a 2018-ban konstruktőri, 2019-ben pedig egyéni világbajnoki címet szerzett Yaris WRC-vel a világ legkeményebb terepein és legizgalmasabb aszfaltos útvonalain szerzett tapasztalatok felhasználásával fejlesztették a Tommi Mäkinen Racinggel együttműködésben. Az új GR Yaris a GR Supra után a Toyota második globális GR modellje lesz, amely a japán autógyártó jövőbeni WRC tevékenységéhez is homologizációs alapul szolgál majd. A GR Yarishoz a Toyota vadonatúj, 1,6 literes, háromhengeres turbómotort is fejlesztett, melynek teljesítménye 261 DIN lóerő/192 kW. A különleges, áramvonalas és könnyű karosszéria révén elképesztő 4,9 kg/lóerő tömeg/teljesítmény arányt sikerült elérni a GR Yarisban, amely új, kis tömegű GR-FOUR összkerékhajtást is kapott a kiemelkedő menettulajdonságok érdekében.

Az új GR Yaris egy vérbeli sportautó, amely a díjnyertes Toyota csapat Rally Világbajnokságon (WRC) szerzett tapasztalatai alapján készült, így a motorsport-technológia és az ott alkalmazott megoldások most átkerülnek a sorozatgyártású autókba is. Ez egybecseng a TOYOTA GAZOO Racing mottójával, mely szerint egyre jobb és egyre élvezetesebben vezethető autókat kell készíteni.  A Yaris modellsorozat csúcsára pozícionált GR modell a TOYOTA GAZOO Racing és WRC partnere, a Tommi Mäkinen Racing autótervezési tapasztalatai alapján született, és az autó – homologizációs modellként – a következő Yaris WRC versenygép alapjául is szolgál. Az új modell minden szempontból képes arra, hogy tulajdonosa sikerrel vegyen részt regionális rallyversenyeken. Bemutatása 2020 második felében várható, és a GR Supra után ez lesz a Toyota második globális GR modellje. 

 „A TOYOTA GAZOO Racing elkötelezetten dolgozik, hogy továbbfejlessze autóit és munkatársait, mégpedig azzal a céllal, hogy világszínvonalú sorozatgyártású sportkocsikat készítsen. Míg az új GR Supra pályaversenyzésre fejlesztett sportkocsi, addig a GR Yarist rallyversenyeken történő részvételre tervezték, és erre már rengeteg rajongónk várt” – fogalmaz Shigeki Tomoyama, a modell fejlesztését vezető TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló vezetője.

Az autó minden szempontból teljesítmény-központú: vadonatúj platform és motor, új futómű, kis tömegű konstrukció, áramvonalas kialakítás és vadonatúj GR-FOUR állandó összkerékhajtás jellemzik. Nagy teljesítményével és alacsony tömegével ennek a gépnek mindene adott a sikerhez – akárcsak ahhoz, hogy sportos utcai kompakt ferdehátúként lélegzetelállító teljesítményt nyújtson.

Nem mindennapi örökség

Az új GR Yaris az 1999-es Celica GT-FOUR óta a Toyota első igazi összkerékhajtású sportkocsija, és az első WRC homologizációs modell. Két generációjának három modelljével a Celica GT-FOUR a Toyota legsikeresebb WRC-autója volt a rally aranykorában. Ez a modell 30 győzelmet, egyéni pilóta világbajnoki címet és egy márkaszintű világbajnoki címet szerzett a Toyotának. Neves elődjére és annak hajtásrendszerére való hivatkozásként a GR Yaris csomagtérajtaját GR-FOUR logóval díszítették. A GR Yaris homologizációs modellként alapul szolgál majd ahhoz az új versenyautóhoz, mellyel a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team rajthoz áll a Rally Világbajnokságon (WRC). A Toyota 2017-től indul újra a világbajnokságon, s azóta 2018-ban csapat világbajnoki, 2019-ben pedig Ott Tänakkal egyéni világbajnoki címet is szerzett.

Prioritások a fejlesztés során

A Tommi Mäkinen Racing tapasztalt mérnökei és fejlesztői az aerodinamika és a súlyelosztás tökéletesítésére, illetve a könnyű szerkezetre összpontosítottak. Ez a három tulajdonság létfontosságú a lehető legjobb menetteljesítmények és vezethetőség eléréséhez. Az alacsonyabb tetővonalnak köszönhetően az autó jobban hasítja a levegőt; az új 1,6 literes turbómotor hátrébb helyezésével és az akkumulátor csomagtartóba telepítésével pedig jobb lett az autó balansza. Ez jobb vezethetőségben, stabilitásban, és engedelmesebb viselkedésben mutatkozik meg. A háromajtós felépítmény könnyű anyagokból, például szénszálas polimerből és alumíniumból készült elemeket is tartalmaz, így a tömeg/teljesítmény arány lenyűgöző. A platformnak köszönhetően a hátsó tengelytáv szélesebb lehet, ami helyet ad az új kettős keresztlengőkaros hátsó futóműnek. Az oldalsó szerkezeti elemeket is megerősítették, így lehetővé válik a futómű teljes potenciáljának kihasználása. Annak érdekében, hogy az elmélet a gyakorlatban is működjön, a fejlesztés során a GR Yarist professzionális pálya- és rallyversenyzők tesztelték. 

Különleges felépítés

Habár az új GR Yaris a vadonatúj Yaris-sorozat csúcsmodellje, a háromajtós karosszéria tetővonala 91 milliméterrel alacsonyabb, ami kupészerű sziluettet kölcsönöz az autónak, és ezt a benyomást tovább erősítik a keret nélküli ajtók. Elölről nézve a látványos hűtőrács és a levegőbeömlők mutatják az autó GR státuszát, míg hátul széles a nyomtáv, és az izmos sárvédők alatt 18 colos kerekek terpesztenek. 

Vadonatúj 1,6 literes turbómotor

A GR Yaris vadonatúj turbómotorja háromhengeres, és teljesítményét a motorsportból átvett technológiákkal maximalizálták. Így például multijet olajbefecskendezéssel hűtik a dugattyúkat, a kipufogószelepek nagy átmérőjűek, és a szívócső részben gépi megmunkálású. Hengerűrtartalma 1618 cm3, legnagyobb teljesítménye 261 DIN lóerő (192 kW), nyomatéka pedig 360 Nm. A könnyű és kompakt DOHC 12 szelepes erőforrást egyszeres megfúvású, golyóscsapágyas turbó tölti, és hatfokozatú, nagy nyomaték átvitelére tervezett sebességváltó kapcsolódik hozzá.

Elképesztő tömeg/teljesítmény arány

A GR Yaris fejlesztésénél a jó menetteljesítmények elérése érdekében kulcsfontosságú cél volt a jó tömeg/teljesítmény arány. A karosszéria túlnyomórészt könnyű anyagokból, például egy új szénszálas polimerből készült; ebből állították elő kompressziós formázással a tetőt. A motorháztetőhöz, az ajtókhoz és a csomagtérajtóhoz alumíniumot használtak. Ennek eredményeképpen a GR Yaris teljesítménye a C kategóriás ferdehátúakéval egyezik, de tömege csupán egy B kategóriás ferdehátúé (menetkész tömeg: 1280 kg), vagyis tömeg/teljesítmény aránya mindössze 4,9 kg/DIN lóerő. Így a gyorsulás 0-ról 100 km/órára alig 5,5 másodperc, és az elektronikusan leszabályzott végsebesség 230 km/óra. 

GR-FOUR: vadonatúj összkerékhajtás rendszer

A GR Yaris teljesítményét az új GR-FOUR összkerékhajtás viszi az útra. Ezt a rendszert úgy tervezték, hogy mind a négy kerékre optimális hajtóerőt juttasson, miközben egyszerű és könnyű is. Az első és a hátsó tengely közt egy nagy érzékenységű tengelykapcsoló osztja el a nyomatékot. Extraként, a versenypálya csomag (részletek lejjebb) részeként két Torsen önzáró differenciál is rendelhető, melyek a bal és jobb oldali kerekek közti nyomatékeloszlást szabályozva segítik az autó irányítását. Az ötletes rendszer kissé eltérő áttételeket használ az első és a hátsó tengelyhez. Elvileg lehetővé teszi, hogy az első/hátsó nyomatékeloszlás 100:0 (teljes elsőkerékhajtás), vagy 0:100 (teljes hátsókerék-hajtás) legyen. Ez a rugalmasság előnyt jelent más – kettős tengelykapcsolós, vagy állandó hajtást biztosító központi differenciálos – összkerékhajtás rendszerekkel szemben, ráadásul a GR FOUR rendszer lényegesen könnyebb is ezeknél. A vezetőnek egy módozatválasztó kapcsoló segítségével lehetősége van ízlése és a menetkörülmények szerint beállítani az összkerékhajtást. Normál módban az alap első/hátsó nyomatékeloszlás 60:40. Sport módban az egyensúly hátra tolódik, és 30:70 arányú lesz a nyomatékeloszlás. Ez élvezetes vezethetőséget tesz lehetővé kanyargós utakon és versenypályán. Versenypálya üzemmódban 50:50 arányú az eloszlás, ami ideális a versenypályák kiélezett helyzeteiben, illetve a speciál szakaszokon. A nyomatékelosztás minden üzemmódban automatikusan alkalmazkodik a vezető és a jármű viselkedéséhez, illetve a pálya állapotához.

Speciális padlólemez és futómű

A GR Yaris a típus számára kifejlesztett speciális platformon alapul, melyet az új, 2020-as Yarishoz tervezett GA-B platform első, és a GA-C platform hátsó részének felhasználásával alakítottak ki. Ez a megoldás lehetővé teszi az újfajta futómű-kialakítást és a GR-FOUR összkerékhajtás használatát. A speciális padlólemez nagy mértékben hozzájárul az autó kitűnő stabilitásához és vezethetőségéhez. Az új Yaris csatolt lengőkaros hátsó futóműve helyett a GR Yarisban kettős keresztlengőkaros rendszer található, melynek minden elemét a nagy igénybevételre optimalizálták. Elöl MacPherson rugóstagokat használnak.

Nagy teljesítményű fékrendszer

A nagy teljesítményű fékrendszer 356 mm átmérőjű, hornyolt féktárcsáit és négydugattyús féknyergeit úgy tervezték, hogy megfeleljenek a nagy sebességű pályaautózásnál és a speciál szakaszokon fellépő kemény igénybevételnek, valamint magas színvonalú hőtűrő képességük legyen.

Versenypálya csomag

A vásárlók extraként versenypálya csomaggal is kérhetik a GR Yarist. A csomag a következőket tartalmazza: önzáró Torsen differenciálmű az első és a hátsó tengelyen, tuningolt futómű és 18 colos kovácsolt keréktárcsák Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18 gumikkal.

Új GR gyártóközpont Motomachiban

A GR Yaris kifogástalan minősége érdekében a Motomachi üzemben külön gyártósort alakítottak ki a GR sportkocsik összeszerelésére. A hagyományos futószalagos rendszer helyett a karosszériakészítő és az összeszerelő sor különálló cellákból áll, melyeket automatikusan vezérelt járművek kapcsolnak össze. A gyártás során minden autó elkészítése nagyszámú manuális folyamatot igényel, amelyekhez a Toyota tapasztalt szakemberekből álló csapatot alkalmaz. A gyártósor kialakítása és a gondosan kiválasztott munkatársak képességei kivételes pontosságú összeszerelést tesznek lehetővé a nagy merevségű karosszériákon. Ez a pontosság hagyományos gyártósorokon nem lehetne elérhető. Ezekkel az új gyártási módszerekkel a GR üzem képes különböző típusú termékek kis sorozatszámú termelésére – úgy, hogy a produktivitást illetően nem kell kompromisszumot kötni.

Continental: ezért fontos figyelembe venni az abroncsok maximális sebességét

Németországban kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a sofőrök tisztában legyenek azzal, hogy milyen gyorsan mehetnek a téli és a négyévszakos abroncsokon.

Mindennek azért van jelentősége, mert a német autópályákon jelenleg nincs érvényben általános sebességkorlátozás, a 130 km/óra csak ajánlott értéknek tekinthető. A Közúti Forgalmi Engedélyezési Törvény bizonyos esetekben viszont előírja, hogy a vezető számára jól látható helyen matricát kell elhelyezni az abroncsok végsebességére vonatkozóan. 

A matricára akkor van szükség, amikor a gépjármű végsebessége nagyobb, mint a rá felszerelt téli-, vagy három hegycsúcs-hópehely (3PMSF) szimbólummal ellátott négyévszakos gumiabroncsoké. Amennyiben a matrica felragasztását elmulasztja valaki, akkor a rendőrség 5 eurós, tehát átszámítva 1670 forintos bírsággal sújthatja. Ha azonban egy autós gyorsabban megy annál, mint amennyi a gumiabroncsainak a maximális sebessége, akkor 25 eurós, vagyis 8400 forintnak megfelelő büntetésben részesülhet. 

A jármű végsebessége a német forgalmi engedély T-sorában található meg. A felszerelt gumiabroncs végsebességét pedig az oldalfalán lévő méretadatokból lehet kiolvasni. Ha például „T” betű áll a méret mögött (pl. 195/65R 15T), akkor az azt jelenti, hogy az abroncs végsebessége 190 km/óra, míg a „H” –betű azt jelenti, hogy a gumiabronccsal akár 210 km/órával is lehet haladni. A nagyobb sebességre tervezett abroncsokat V (240 km/óra), vagy W (270 km/óra) betűvel jelölik, míg a Q-val ellátott gumiabroncsok maximálisan 160 km/órával közlekedhetnek. 

Lexus RX: e modell keltette életre a luxus SUV kategóriát

Az RX prémium crossover a Lexus 30 éves történetének egyik legfontosabb, és máig legnagyobb darabszámban értékesített modellje. Az 1998-ban bemutatott eredeti RX egészen új dimenziót nyitott meg, hiszen luxuskivitelű, kényelmes és könnyen vezethető SUV volt, és a nagyvárosi környezetben is jól lehetett használni, ahol a hagyományos terepjárók nem igazán váltak be.

Nem csoda, hogy az autó azonnal sikert aratott, és új piaci szegmenst teremtett, amelyben mára szinte minden prémium márka képviselteti magát. Néhány hónapja bemutatkozott a modell legújabb generációja, amely minden korábbinál magasabbra teszi a mércét.

A Lexus több, mint két évtizeden át folyamatosan tökéletesítette az RX-et, ami rövid időn belül világszerte a márka legkelendőbb modellje lett: az autó összesített globális értékesítése mára elérte a 3 milliós darabszámot. Az RX fontosságát jól mutatja, hogy 2005-ös bevezetésekor az RX 400h lett a Lexus – és a világ – első öntöltő hibrid elektromos luxusautója. Futurisztikus, érzelmeket ébresztő dizájnjával és élvezetesebb vezethetőségével  a 2015-ben bemutatott negyedik generációs RX még inkább kitolta a luxus-SUV koncepció határait, ráadásul az autó 2018 óta már hétüléses változatban is kapható. A 2020-as RX most számos izgalmas formatervezési, műszaki és menetdinamikai újdonsággal lép színre, hiszen a Lexus most is arra törekedett, hogy túlszárnyalja vásárlói elvárásait.

“Az új modell fejlesztése során arra törekedtem, hogy megőrizzem és tovább gyarapítsam azokat a különleges értékeket, amelyeket csakis az RX nyújthat, és amelyek az első generáció óta jellemzők az autóra.”– fogalmaz Takeaki Kato főmérnök.

A főmérnök és csapata által bevezetett változások egy új stílus kialakulásához vezettek, amely továbbra is az RX erőteljes és sportos megjelenésére helyezi a hangsúlyt, miközben még elegánsabb elemekkel gazdagítja az autó karakterét, egységet sugalló, lendületes vonalvezetéssel kapcsolva össze az orr- és a farrészt. Elöl látványos újdonságot jelent a Lexus klasszikus hűtőrácsának új, L-hálómintázatú kialakítása, ami egyértelmű rokonságot mutat az UX városi crossover hűtőjével; a keskenyebb fényszórók; az első lökhárító lekerekített élei; valamint a küszöböt a hűtőráccsal összekötő vonal, ami az erő és stabilitás érzetét kelti. Hátul a sárvédőkbe beleolvadó lökhárító teremt még elegánsabb és erőteljesebb hatást. A tervezők több elemet is (például a világítótesteket, a fényvisszaverőket, az alsó védőlemezt és a kipufogóvégződéseket) egy vonalban helyeztek el, erősen kihangsúlyozva ezzel az autó szélességét és céltudatos kiállását. Az új LED kombinált hátsó lámpatest egy sor L-motívumot villant fel, amikor a féklámpák, a hátsó zárófények és az irányjelzők működnek.

Az utastérben az ember-gép interfész lelke egy új, 12,3 colos központi kijelző, ami érintőképernyőként is működik. Ehhez az új funkcióhoz a képernyőt előbbre kellett helyezni a középkonzolon, olyan pozícióba, ahol a vezető és az első utas egyaránt könnyen elérheti. A multimédia szolgáltatások emellett a Remote Touch Interface új változatával vagy hangutasításokkal is kezelhetők.

Az új RX zökkenőmentes okostelefon-integrációt kínál az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereken keresztül, sőt az Apple Siri és a Google Assistant segítségével a készülékek hangvezérlés funkciója is használható.

Az RX L változat harmadik üléssora immár két pozícióba is beállítható (motorosan), így az itt utazók lábtere 95 mm-rel tágasabb lehet, ha a helyzet ezt kívánja. Az RX L második üléssorához akár különálló ülések (Captain Seats) is rendelhetők.

A menetdinamikai fejlesztések között fontos megemlíteni, hogy az új RX karosszériáját lézerhegesztéssel, kiegészítő ponthegesztésekkel és nagy szilárdságú ragasztással tették merevebbé. A futómű új, szilárdabb hátsó kanyarstabilizátort kapott, a kerékcsapágyak pedig erősebbek a korábbiaknál, ami eleve javítja a kormányzási pontosságot. A lengéscsillapítók súrlódásszabályzó rendszere tompítja az útfelszín apró egyenetlenségeiből adódó nagyfrekvenciás rezgéseket.  Az új RX-hez megrendelhető adaptív futómű mindegyik keréknél folyamatosan vezérli a lengéscsillapítás mértékét. Az autóban megjelenik az aktív kanyarodást segítő asszisztens is, ami automatikusan mérsékli az alulkormányzottságot, ha a vezető a kanyar közepén járva gázt ad. Az elektromos szervokormány újrahangolásával lineárisabbá vált a kormányérzet, és az autó kezesebben tartja a vezető által kijelölt ívet.

A Lexus Safety System + legújabb változata még magasabb szintű védelmet kínál, megelőzve a baleseteket, vagy csökkentve azok súlyosságát. Az ütközést megelőző biztonsági rendszer nappal és éjjel egyaránt képes érzékelni az autó előtt felbukkanó gyalogosokat, nappali világításnál pedig a kerékpárosokat is felismeri. Igazi világújdonság az új RX-hez megrendelhető BladeScanTM adaptív távfényvezérlő rendszer (AHS), amelynek gyorsan pörgő, penge alakú tükre a megfelelő helyre irányítja a LED fényszórók fénycsóváját. A rendszer pontosabb és mélyebb automatikus megvilágítást biztosít, aminek révén a vezető könnyebben megláthatja az út szélén haladó gyalogosokat – anélkül, hogy elvakítaná a többi közlekedőt vagy a szemből érkezőket. 

42 millió eurós beruházást létesít a Ford Valenciában az új hibrid modellek és az akkumulátorok kapcsán

A Ford bejelentette, hogy 42 millió eurós beruházással fejleszti tovább a Valencia üzemet, tovább erősítve elektromos hajtási stratégiáját egy olyan gyártólétesítménnyel, ahol a legmodernebb akkumulátorok készülnek majd, és előkészítve az új S-MAX Hybrid és Galaxy Hybrid modellek gyártását.

A két új gyártósor alkalmas lesz a fejlett lítium-ion akkumulátorok előállítására, amelyek a vadonatúj Kuga Plug-In Hybrid, a vadonatúj Kuga Hybrid, illetve az új S-MAX Hybrid és Galaxy Hybrid hajtására szolgálnak. A 24 millió eurós költséggel kiépített akkumulátor-gyártó létesítményben idén szeptemberben kezdődik meg a termelés.

A várhatóan 2021 elején megjelenő új S-MAX Hybrid sportos egyterű és a Galaxy Hybrid személyszállító még alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást, csekélyebb CO₂-kibocsátást és még kifinomultabb működést kínál majd. A szegmensben jelenleg egyedülálló hajtási technológia vonzó alternatívát kínál a márka EcoBlue dízelmotoros modelljei mellett – anélkül, hogy kompromisszumot jelentene a belső tér, a komfort vagy a rugalmasság tekintetében.

Az új, öntöltő S-MAX és Galaxy hibrid változatokat egy 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotorból, elektromotorból, generátorból és lítium-ion akkumulátorból álló hajtáslánc mozgatja. E modellek gyártásának előkészítése – vagyis az új szerszámozás, illetve a gyártósor modernizálása – 8 millió eurós beruházást igényel a Valencia üzemben, és további 10 millió eurót jelent a felkészülés a vadonatúj Kuga Hybrid SUV gyártására. 2020 végéig a Ford 14 elektromos hajtású modellt mutat be Európában.

“Mivel a különféle elektromos hajtások gyorsan terjednek a piacon, növeljük beruházásaink mértékét Valenciában, hogy még több elektromos modellt és hajtáslánc-opciót kínálhassunk vásárlóinknak,” nyilatkozta Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke. “Mivel minden eddiginél jobban megkönnyítjük a váltást valamilyen elektromos hajtású autóra, arra számítunk, hogy a 2022-es év végére személygépkocsi-értékesítésünk túlnyomó többségét ilyen modellek teszik majd ki.”

2011 óta a Ford 3 milliárd eurót fektetett be a Valencia üzembe, ezen belül 750 millió eurót a Kuga gyártásába, ami a Kuga Plug-In Hybrid, a Kuga EcoBlue Hybrid (48 voltos mild hibrid) és a Kuga Hybrid** (full hibrid) változatokból álló palettájával a legtöbb különféle elektromos hajtási módot kínáló Ford-modell.

S-MAX Hybrid és Galaxy Hybrid

Az S-MAX Hybrid és a Galaxy Hybrid modellekben ugyanaz a legmodernebb Ford full hibrid technológia működik, ami a vadonatúj Kuga Hybridben; a lehető legjobb térkihasználás érdekében a vízhűtésű lítium-ion akkumulátor a jármű padlója alatt kap helyett egy, az ütközési energiát elnyelő és vízálló szerkezeti elemben.

Az S-MAX Hybrid öt- és hétüléses változatban készül majd, méghozzá ugyanolyan térkínálattal, mint a jelenleg kapható modell, így az ötüléses változatban akár 2200 liternyi poggyász is elfér. A Galaxy Hybrid már alapáron hét ülést kínál, emellett pedig rugalmasabban alakítható kabint, ahol a csomagtér mérete továbbra is 2339 liter.*

Az S-MAX Hybrid és a Galaxy Hybrid teljesítménymegosztó automata váltóművel kiegészített hajtási rendszere várhatóan 200 LE teljesítményt és 210 Nm forgatónyomatékot ad le, és mind álló helyből, mind menet közben jobb gyorsulást produkál, mint a Ford EcoBlue dízelmotoros modellek, miközben az autó 1500 kg vontatására is képes.

A tisztán elektromos hajtással és benzines-elektromos hajtással egyaránt használható, kifinomultan és dinamikusan működő modellek várható CO₂-kibocsátása 140 g/km (WLTP), NOx-emissziójuk pedig jelentősen alacsonyabb lesz az eddiginél.**

További technológiák, amelyek segítségével a vezető a kényelem csorbítása nélkül javíthatja az autó üzemanyag-fogyasztását:

  • Regeneratív fékezés, ami a hagyományos autóknál fékezés közben veszendőbe menő mozgási energiának akár 90 százalékát is elektromos árammá alakítja át, amit az akkumulátor tárol
  • A Ford SmartGuide interfész ellenőrzi az üzemanyag- és energiafogyasztást. A rendszernek a Féksegéd funkció is része, ami arra ösztönzi a vezetőt, hogy fokozatos fékezéssel a lehető legtöbb energiát táplálja vissza az akkumulátorba
  • Elektromos szervokormány és elektromos hajtású klímaberendezés, hajtáslánc-hűtés és vákuum-rendszer, amelyek jelentősen csökkentik a motor terhelését

A Ford S-MAX és a Galaxy jelenlegi generációi 2015-ben mutatkoztak be, és a két modellből azóta 125.000 illetve 69.000 darab kelt el. Az S-MAX értékesítése január és november között 9 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest.

A Ford a Mondeo Hybrid és a Mondeo Hybrid kombi modelleket is a Valencia üzemben gyártja.

2020-ban a Magyar Suzuki száz százalékban hibridet gyárt az európai piacra

A Magyar Suzuki tavaly decemberben megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását esztergomi üzemében, sőt az idei évben kizárólag hibrid meghajtású személygépkocsikat tervez előállítani az Európai Uniós piac számára. A közönségkedvenc hazai gyártású Vitara és SX4 S-CROSS január végétől válnak elérhetővé a Suzuki teljes értékesítési hálózatában, országszerte és az Európai Unió országaiban.

Hibrid fókuszú gyártás kezdődött

Az új bevezetésnek köszönhetően a Magyar Suzuki Zrt. a tervek szerint 70 százalékban hibrid meghajtású autót gyárt esztergomi üzemében 2020-ban, 85 százalékban exportra. A legnépszerűbb hazai gyártású újautók 2019 decembere óta kizárólag hibrid változatban gurulnak le a gyártósorról az EU számára, ezzel a vezető autóipari vállalat az egyetlen hazai gyártó a szektorban, amely kizárólag hibridet készít az uniós országok számára.

A négy éve piacvezető Suzuki a hibrid gyártás esztergomi bevezetésével tovább szeretné erősíteni gazdasági szerepét az országban és a régióban. Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. operatív igazgatója elmondta: „Az energiahatékony járművek iránti egyre növekvő kereslet, valamint autóink kiváló ár-érték arányának köszönhetően nagy érdeklődésre számítunk, és piacvezető pozícióra törekszünk 2020-ban is.”

Töretlenül az elektromobilitás felé

Az új, 48 Voltos ISG technológiával felszerelt Suzuki hibrid modellek a tapasztalatok szerint 15-20 százalékkal csökkentik a fogyasztást és a szén-dioxid-kibocsátás mértékét hagyományos megfelelőjükkel szemben, ugyanakkor könnyebbek és kisebbek, mint más teljes hibrid, illetve plug-in hibrid rendszerek. Ezzel pedig nemcsak gazdaságosabbak, de lendületes teljesítményt is biztosítanak. A fenntartható járműgyártás térhódításával összhangban a Suzuki anyavállalata már hosszú évek óta a hibrid technológia és modellek fejlesztésére összpontosít, a piaci trendekkel, igényekkel és a szabályozási környezettel összhangban. A vállalat mindemellett együttműködést folytat a Toyotával az elektromos autók bevezetésére az indiai piacon. Így a legtöbb közös projekt a Suzuki legnagyobb piacán valósul meg, de Európában is segítik egymást a japán járműgyártók. A két fél többek között az autonóm vezetési rendszerek kifejlesztésén is közösen dolgozik.

Az új Toyota C-HR a nagy eséllyel lehet a piac kedvence

Az elődmodell nélküli Toyota C-HR 2016 év végi bemutatásakor valódi kategóriateremtő újdonságnak bizonyult, amely minden várakozáson felüli sikereket hozott a Toyota számára, és minden korábbinál népszerűbbé tette a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtást.

Az autó magával ragadó, futurisztikus formavilága korosztálytól függetlenül elképesztő népszerűséget hozott a modell, és rengeteg új ügyfelet a Toyota számára.

Az új, 2020-as Toyota C-HR ugyanazt a látványos formanyelvet és rendkívül dinamikus teljesítményt finomítja tovább, amellyel a modell elnyerte különleges helyét a Toyota portfóliójában, számos új technológiával, és egy nagyobb teljesítményű környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtás lehetőségével kiegészítve azt. Mindezek ismeretében vélhetően nem tévednek nagyot azok az autóipari elemzők akik úgy vélik, elődmodelljéhez hasonlóan az új generáció is sikerre van ítélve, és még tovább erősítheti a zöld meghajtások élharcosaként ismert Toyota szerepét az európai és a hazai piacon.

A 2016-ban bemutatott dinamikus crossover, a Toyota C-HR esetében az extravagáns külsőhöz remek kezelhetőség társult, mindemellett szegmense legjobb emissziós mutatóival büszkélkedhetett. Nem csoda, hogy igen erős hatást gyakorolt a C-kategóriás szabadidőautók piacára. Pályafutásának első évében 120 000 Toyota C-HR talált gazdára Európában, és szinte azonnal sikerült elérnie a szegmens tíz százalékos piaci részesedését. Mi több, tízből nyolc darab hibrid hajtáslánccal készült. A sikertörténet folytatódott, ennek bizonyítéka, hogy több mint 400 000 autós vezet jelenleg Toyota C-HR modellt szerte Európában. A legfontosabb hír azonban az, hogy az új, 2020-as Toyota C-HR egy még erőteljesebb hibrid rendszer előnyeit kínálja, ráadásul fokozott menetdinamikával, kifinomultabb külső és belső formatervvel, valamint korszerűsített, a legújabb multimédiás technológiákat felvonultató HMI-kezelőfelülettel érkezik.

Az új hibrid hajtásláncnak köszönhetően a vásárlók két hibridváltozat közül választhatnak, erre ezidáig a szegmensben nem volt példa. A 122 lóerős, 1,8 literes hibridrendszer megmarad, azonban korszerűbb, lítium-ion akkumulátorával a korábbinál kisebb öko-lábnyomot hagy, CO2-kibocsátása pedig jelenleg mindössze 109 g/km (WLTP szabvány szerint). A valódi csúcs az erőteljes, 2,0 literes Hybrid Dynamic Force hajtáslánc. A 184 lóerős rendszer – amelynek legalacsonyabb CO2-kibocsátási értéke csupán 118 g/km (WLTP) – sikeresen ötvözi az energiahatékonyságot és a kiváló menetteljesítményeket; a korszerűsített futómű és a kedvezőbb NVH-értékek pedig zökkenőmentesebb, csendesebb utazást és magasabb szintű menetdinamikát tesznek lehetővé.

Ami a megjelenést illeti, az új Toyota C-HR hű marad eredeti identitásához: merész stílust képviselő kupészerű vonalaival továbbra is élesen elkülönül mind a Toyota modellskálája, mind a C-kategóriás szabadidőautók szegmesének többi tagjától. Az autó első és hátsó részén látható finom változtatások letisztultságot, kifinomultságot, ugyanakkor dinamizmust sugároznak, míg a legújabb LED-technológiával szerelt fényszórók és a hátsó lámpák új formába rendeződtek.

A Toyota 2019-es fedélzeti multimédia rendszere immár teljes okostelefon-integrációt tesz lehetővé az “Apple CarPlay” és az “Android Auto” rendszerek jóvoltából. Ezen felül “over the air” technológiával frissíthetők a navigációs rendszer térképei; új autó vásárlásakor a Toyota ingyenes hároméves előfizetést kínál a félévente kiadott frissítésekre. Az új Toyota C-HR fedélzeti kommunikációs rendszere lehetővé teszi, hogy az utasok zavartalanul élvezhessék a MyT alkalmazás kapcsolt szolgáltatásait. Ráadásul a Toyota C-HR leleplezésekor az applikáció egy vadonatúj szolgáltatásával is megismerkedhetünk majd: ez pedig az ún. hibrid coaching, amely személyre szabott képzést kínál: a vezetők megtanulják, hogyan autózhatnak minél tovább elektromos üzemmódban és hogyan használhatják ki egyre természetesebben a hibrid hajtáslánc előnyeit a mindennapi vezetés során.

2020-ban is a Lexus a legmegbízhatóbb márka a What Car? szerint

A brit What Car? autós folyóirat kihirdette 2020-as év autója szavazásának győzteseit. A megbízhatósági versenyben a Lexus és a Toyota egyaránt dobogóra került, a legkiválóbb hibrideket a Toyota gyártja.

Ahogy 1978 óta minden évben, idén is megválasztotta az év meghatározó autóit a brit What Car? autós szaklap. A 47 éve alapított kiadvány szerkesztői két tucatnyi kategóriában értékelik az egyes modellek, márkák és szolgáltatások értékét. Minden csoportban hárman – három különböző árkategóriából – juthatnak be a döntőbe, ahol az arra leginkább érdemes jelölt lesz az adott szegmens abszolút győztese. Ez utóbbiak aztán külön, immár mérettől és ártól függetlenül is megmérettetnek, és közülük választják ki az Év Autóját.

A Legmegbízhatóbb Márkák versenyében az olvasók közreműködésével ítélték oda a díjakat. 31 márka 218 típusáról, a legkülönbözőbb korú autókról – összesen több mint 18 ezer egyedi járműről – kaptak részletes információkat. A szerkesztők figyelembe vették a javítás költségét, illetve időigényét. Három ársávban három japán gyártó jutott be a legmegbízhatóbbak döntőjébe.

Közülük a Lexus érte el a legjobb eredményt: az öt évnél fiatalabb autók között 99 százalékos hibátlansági arányt érte elmíg a 6-15 év közötti Lexusok lenyűgöző 93,1 százaléka bizonyult hibamentesnek. A felmérés legfontosabb tanulsága, hogy a hibrid technológia nemhogy megbonyolítaná és sérülékennyé tenné az autókat. Éppen ellenkezőleg: a Lexus hibridek összességében 96 százalékos tökéletességi rátával zárták a felmérést. Az öt évnél fiatalabb Lexus CT típusok hibaszázaléka nulla (!), de az NX esetében is 99,7 százalékban eseménytelenül telnek az évek. Idősebb korára is megbízható marad a CT: a felmérésben részt vevő autók mindössze 4 százalékánál tapasztaltak meghibásodást (akkumulátor). Az RX modell viszont olyan, mint a nemes vörösborok: míg újkorában 5 százalékuknál, öt év fölött már csak 4,3 százalékuknál fordult elő apróbb kellemetlenség – jellemzően a fékek környékén.

Habár kiemelkedő teljesítményével a Lexus bizonyult a legmegbízhatóbb márkának, a saját ársávjában győztes Toyotának sem kell szégyenkeznie teljesítménye miatt. A 0-5 éves korosztályban a Yaris 100 százalékot, a Prius 98 százalékot ért el; öt év felett a RAV4 (98%) és az Auris (96%) a legjobb választás. A legfeljebb 60 hónapot futott Toyoták körében 98, a hatévesnél idősebb autóknál 88 százalékos a hibátlansági arány.

Ami a hibrid szegmenst illeti, az üzemeltetési költségek, az adókedvezmények szempontjából fontos, szabványos CO2-kibocsátási értékek, a hétköznapi használati érték, valamint a belső égésű és elektromos motorok közötti váltás simasága számított. Pontosan ezek az utóbbi szempontok emelték ki a mezőnyből és tették kategóriagyőztessé a kisebbik teljesítményű új hibrid Corollát, amelynek ugyan takarékossága (4,5 l/100 km) is örvendetes, a tesztelőket mégis kifinomultságával, kényelmével nyűgözte le. Ha az összesített győzelmet át is engedte fivérének, a megfizethető autók között nem talált legyőzőre a Yaris Hybrid, amely a What Car? tesztjén városi forgalomban mindössze 3,5 l/100 km fogyasztást produkált.

A Toyota további két szegmensben is árkategória-győzelmet ért el: a Corolla a családi autóka Toyota Aygo pedig a „budget” kategóriában bizonyult a legkiválóbb közepes árfekvésű megoldásnak.  Az utóbbi látványos formatervével, takarékos motorjával, dinamikus vezethetőségével és gazdag felszereltségével hódított, míg alsó-középkategóriás márkatársa kényelmes futóművével, igényes kidolgozásával, gazdag felszereltségével, valamint a hibrid hajtáslánc csendes és takarékos üzemével tudott győzni.

Ismételten éves értékesítési rekordot könyvelhet el a BMW Group Magyarország

Folytatódott az utóbbi évek tendenciája, a BMW Group Magyarország 2019-ben is növelni tudta minden márkája éves értékesítési eredményét. A bajor prémiumgyártó 18 százalékkal több BMW és 59 százalékkal több MINI modellt értékesített tavaly, mint 2018-ban. A BMW Motorrad értékesítése 20%-kal bővült.

A BMW Group-hoz hasonlóan a bajor prémiumgyártó hazai képviselete is éves értékesítési rekordot jelentett be: míg a BMW Group globális értékesítése 1,2%-kal, addig a BMW Group Magyarország hazai értékesítése 21%-kal nőtt 2018-hoz képest. A BMW Group fennállása legjobb teljesítményét elérve tavaly 2 520 307 modellt értékesített és a hazai képviselet is rekordévről számolhatott be: 2019-ben 3 714 db BMW és 424 db MINI modellt vásároltak hazánkban. A globálisan szintén rekordévet záró BMW Motorrad – 5,8%-os növekedéssel 175 162 értékesített modell – Magyarországon is remekelt: a 20%-os növekedés 534 eladott motort eredményezett. Tavaly mind a BMW, mind a MINI márka a prémium szegmens növekedési ütemét jelentősen meghaladva tudott bővülni, így új rekordot könyvelhettek el. A BMW 18%-kal, míg a MINI kimagaslóan erős mértékben, 59%-kal gyarapodott.

„Ahogy a BMW AG Igazgatótanácsának elnöke, Oliver Zipse is elmondta, a vállalat a „Power of choice” filózófiában, azaz a választás erejében hisz: abban a lehetőségben, mely szerint különböző ügyféligényekre, különböző meghajtási alternatívákat ajánl, legyen az hagyományos belső égésű, plug-in-hibrid vagy elektromos modell. A 2019-es rekordértékesítésünket a különböző kategóriákban megjelenő számos új modell is hatékonyan támogatta. Bár 2020 további kihívásokat tartogat az autóipar számára, véleményünk szerint a BMW Group kedvező pozícióban van: jelenleg 12 elektromos meghajtást használó modellt kínálunk, melyhez hamarosan csatlakozik a MINI Cooper SE, az X1 és X2 plug-in-hibrid verziója, vagy épp az év utolsó szakaszában piacra kerülő BMW iX3 modell” – mondta el Maciej Galant, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója.

A BMW legsikeresebb modellje hazánkban a BMW X5-ös volt tavaly, 594 db-os értékesítéssel, melyet a BMW 5-ös sorozata (573 db), a megújult BMW 3-as (562 db), az X3-as (340 db) és a BMW 2-es sorozata (311 db) követnek. A BMW szinte minden kategóriában vonzó alternatívát kínál, értékesítése stabil pilléreken alapszik. Kiváltképp sikeresek voltak 2019-ben a BMW X modelljei, melyekből 1 637 db-ot, 17%-kal többet, mint a megelőző évben adott el a vállalat. Az X modellek értékesítésének aránya Magyarországon is pontosan követi a globális trendeket: a márka eladásainak 44%-át képezik.

Tavaly a nagyteljesítményű sportautókat építő BMW M GmbH világszerte 135 826 darab új modellt értékesített, amely 32,2 százalékkal magasabb a 2018-as értéknél. Az M és M Performance modellek hazánkban is remekül teljesítettek: 378 darabbal, közel 50%-kal gyarapodott az értékesítésük, a vérbeli M modellek közül a BMW M5 és M2 állnak az eladási ranglista csúcsán.

A 7-üléses modellek vásárlását ösztönző állami támogatás, a Nagycsaládos kedvezmény a BMW 2-es Gran Tourer modellnél is jelentősen érződött. Tavaly 160 db ilyen egyterű BMW modellt értékesített a cég, mely 493%-os bővülés a korábbi évhez képest.

Az elektromos mobilitás iránymutató úttörőjeként a BMW Group világszerte már több mint félmillió darab hálózatról tölthető autót adott át ügyfeleinek. 2019-ben ez 145 815 darab új BMW és MINI modellt jelentett, amely 2,2 százalékkal haladja meg a 2018-as mutatót. Magyarországon 636 db elektromos és plug-in-hibrid BMW-t és MINI-t adtak el 2019-ben, mely 53%-os gyarapodást jelent 2018-hoz viszonyítva. A hatodik éve piacon lévő BMW i3-asból 223 db-ot (+50% 2018-hoz viszonyítva), az üzleti limuzin 530e-ből pedig 176 db-ot (+56%) adott el a vállalat. Jelentősen bővült a BMW 330e (61 db) és 225xe Active Tourer (76 db) értékesítése is, növekedésben a 7-es BMW plug-in-hibrid verziója brillírozott (+200%), illetve a MINI Cooper SE Countryman ALL4 eladásai is 40%-kal bővültek a megelőző évhez képest. A magyarországi plug-in-hibrid újautó piac (963 db) közel 43%-át a BMW és a MINI konnektrorról tölthető modelljei határozták meg, 413 db-os értékesítéssel.

Tavaly 424 darab MINI talált gazdára, ami rekordértékesítést és 2018-hoz képest 59%-os bővülést jelent. A legkeresettebbek a 3 és 5-ajtós, illetve Cabrio (+66%), valamint a Countryman modellek (+29%), mely eredménnyel a MINI magyarországi történelmi csúcsot ért el.

A BMW Motorrad szintén remekelt hazánkban, az 534 darabos értékesítés 20%-os növekedést takar. Az 500 ccm feletti kategóriában a BMW piacvezető 436 darabbal, az R1250 GS/Adventure modellek továbbra is a legnépszerűbbek, de a további kétkerekű újdonságok is nagy szerepet játszottak a bővülésben. 2020-ban érkeznek az F900 R, F900 XR modellek, jön az S 1000 XR a második negyedévben, és már előjegyezhető az R18 újdonság is.

Idén az első negyedévben folytatódik a BMW és MINI modelloffenzívája: érkezik a vadonatúj BMW X6, a 8-as Gran Coupé és annak M8 verziója, márciusban megérkezik az első elektromos MINI, a Cooper SE, a MINI Cabrio Sidewalk különszéria, a vérbeli BMW M2 CS, valamint a BMW 2-es Gran Coupé modellje, mellyel új szegmensben, új célcsoportot szem előtt tartva indít el egy nóvumot a bajor márka. A második negyedévben jön a BMW X1 és X2 25e plug-in-hibrid verziója, a valaha volt legerősebb 3-ajtós MINI a John Cooper Works GP 306 lóerővel, befut a BMW X5M és X6M páros, illetve a nyár derekán megérkezik az első plug-in-hibrid kombi modell, a BMW 330e Touring.

A BMW Group Magyarország évindító sajtótájékoztatójának Budapesten, a Városliget szívében az Olof Palme sétányon található Millennium Ház adott otthont. A vendégeket a BMW Group elektromos és plug-in-hibrid flottája szállította az esemény helyszínére.

Lassan 1 éve tart az 1997-es Mercedes-Benz S420 W140 megújulása

Közel 1 éve tart projektautónk, a W140-es S420 bálna Mercedes megújulása. Folytatás természetesen lesz, mert nagyjából olyan nincs, hogy ne legyen valami mókerolnivaló az autóval.

Persze hála az égnek, semmi extra. De tényleg, sikerült olyan darabot kifonunk hosszas keresgélés után, amelyen apróbb, elhanyagolhatóbb, és nem utolsó sorban kisebb – még csak nem is neveznénk hibának – javítgatnivalók voltak.

Ezen jelenségek mindegyike olyan, amely nem befolyásolta konkrétan az S420 W140 működését, állapotát, minőségét. Viszont a későbbiekre nézve mindenképp befolyással lehetettek volna ezek (tekintsünk el némi esztétikai beavatkozástól – eredeti állapotra való visszaállítás, autentikus alkatrészek újra beszerzése).

Összegyűjtöttük, mely területeken újult meg az 1997-es évjáratú fachliftes Mercedes-Benz S420 W140.

  1. Olajcsere, szűrőcserék, átvizsgálás – Zöld Autószerviz
  2. Olajátvezető csövek (16 db) cseréje – Zöld Autószerviz
  3. Infrás indítókulcs javítása – Zárkirály
  4. Felületi rozsdák javítása (bal első sárvédő, hűtőmaszk – Classic Vehicle Hungary
  5. S420 autentikus felirat felrakása
  6. Gyári rendszámtábla tartó felrakása – Classic Vehicle Hungary
  7. Külső tükrök kábelköteg javítása – Classic Vehicle Hungary
  8. Jobb oldali repedt külső tükörház cseréje, fényezése – Classic Vehicle Hungary
  9. Utastér hátsó légbefúó-szellőztető lamellák megújítása
  10. Gyári autentikus felnik beszerzése, teljes felújítása – Classic Vehicle Hungary
  11. Méretpontos, vadonatúj gumiabroncsok beszerzése – Hankook Hungary
  12. Autentikus gyári felújított felnik felrakása, gumik felrakása – Classic Vehicle Hungary
  13. Hátsó komplett lámpasor (bal és jobb búra, prizma) eredeti állapot visszaállítása, régiek cseréje gyári újakra
  14. Gyári szerszámkészlet teljessé tétele, hiányzó darab pótlása – Mercibolt
  15. APS fejegység rendbetétele, kopott hangerőszabályzó gomb cseréje gyári újra
  16. Műszerfal burkolat apró hibájának javítása (feltöltés, bőrfestés) – Victor’s Customs
  17. Könyöklő felújítása (feltöltés, bőrfestés) – Victor’s Customs
  18. Vezérlés láncvezető műanyagainak cseréje – Zöld Autószerviz
  19. Légszűrőház tartórugójának pótlása – Mercibolt
  20. Vezetőoldali tükör karcos házának cseréje, fényezése – Classic Vehicle Hungary

Jelenleg itt tartunk, alapjaiban véve azért, mert a mostoha téli időjárás nem nagyon teszi lehetővé, hogy mozgassuk az autót. Egész pontosan nem akarjuk mozgatni, maximum napos, száraz, enyhébb időben 10-20 kilométeres járatások, de most az sem fér bele. Így az sem, hogy elvigyük partnerszervizeink egyikébe.

Idén, 2020-ban is folyamatosan keressük az együttműködési lehetőségeket a W140 megújulási projektje kapcsán. A fent részletezettekhez hasonlóan van/lesz rajta újítgatnivaló, és izgatottan sürgetjük a végkifejletet.

Tehát abszolút nyitottak vagyunk arra, hogy új partnereket bevonjunk a projektbe. Várjuk tehát mindazok jelentkezését, akik úgy érzik, hozzá tudnának tenni gyakorlatban valamint az S420-as Mercedes megújulásához. Természetesen minden történést dokumentálunk a jövőben is, cikkekben számolunk be a folyamat haladásáról, az épp aktívan besegítő cég közreműködésével.

Aki tehát kedvet érez segíteni, és részt kíván venni a projektben, jelentkezzen az info@wiedermannmedia.hu e-mail címen.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld Autószerviz, MerciBolt.huHankook Tire MagyarországULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

[TESZT] Toyota RAV4 2.0 AWD – nem hibrid, de attól még teljesen rendben van

Ha nem hibrid, attól még lehet bevállalós: ha Toyota, akkor hibridre asszociálunk, kösz9önhetően a sokszorosan bizonyított tényeknek, no meg a marketinggépezet koncentrált működésének is. Mindenesetre kíváncsian vártunk egy “antihibrid” Toyotát, megérkezett a Toyota RAV4 2.0 AWD modell személyében. Teszteltük.

Jelentős átalakításon esett át a RAV4, ez kétségtelen. Gondoljunk csak vissza a legelső szériás, holdjárókerekes verziókra, azokhoz képest ég és föld; igaz, abban a korszakban kifejezetten szemgyönyörködtető és különleges volt mindenki számára. A 2000-es évek elején eleve a SUV-vonal még enyhén szólva gyerekcipőben járt, furcsa volt, ugyanakkor kellemes is – talán nem is gondolta volna senki, hogy külön iparággá, önálló szegmenssé fejlődik.

Az új RAV4 termetes, méretes, és jellegzetes. A tesztelt Toyota RAV4 2.0 AWD esetében is jól látszik: a formatervre most kiemeltebb hangsúlyt fektetett a gyártó, ez nem amolyan fwcelift-féle valami, ténylegesen újra lett gondolva az egész koncepció.

Mindez máris jól szembeötlik az orr kialakításánál, a fényszórók íveltek, magasra húznak, míg a trapéz alakzatot követő hűtőmaszk vonala kimondottan maszkulin, már-már agresszív.

A rácsozat némi sportosságot sugall, dinamizmust, ami önmaga megadja a Toyota RAV4 2.0 AWD fiatalos életérzését nagyban – ehhez az alsó beömlő felület dizájnja alaposan hozzátesz, beleértve a két oldalra került aprónak tűnő ködlámpa-fészkeket is.

Klasszikus vonalaival emlékeztet nyomokban a korai RAV4-re

Az egész frontrész magas, homológ felületének köszönhetően inkább kockafazon, mintsem gömbölyded, ami egyáltalán nem gond. Hiszen egy “városi terepjárónak” ilyennek kell lennie pontosan, sugallva azt, hogy bizony egyáltalán nem jelenthet gondot számára, ha le kell térni a műútról sárba, porba, salakba.

Ennek megfelelően a Toyota RAV4 2.0 AWD egész kasznija magasra lett építve, ez oldalnézetből látszhat a leginkább. Ebből a plánból igazán offroados a küllem, vagy inkább családi nagyautós – mindegy is, a lényeg a méret ez esetben. Az pedig van bőven, a 2690 milliméteres tengelytáv is erre enged következtetni egyértelműen, de a 4600 milliméter hossz sem elhanyagolandó. Pont jó így, a manőverezés sem annyira vészes mondjuk egy pláza mélygarázsában, teljes mértékben sofőrbarát a kialakítás.

Hátsó rész-formavilág tekintetében is hozza az elvárásokat a Toyota RAV4 2.0 AWD, alapvetően a jelenlegi Toyota-dizájnnak és arculatnak megfelelően kapjuk meg a frontrészhez hasonlóan magasra húzott hátsó lámpasort a zárófényekkel, valamint a diffúzor-szerű kialakítást az alsó felületen, hozzá két krómozott kipufogóvéggel.

Így teljes a kép tehát. Mivel a Toyota élen jár, járt a városi SUV-ok gyártásában, ezért el is várható tőlük jogosan, hogy a szegmensbéli koncepciót normális úton terelgessék továbbra is – a RAV4 esetében pedig maradtak a jól bevált és működő tradícióknál.

Tipikusan japán: minimalista és a lényegre tör

Letisztultság és a lényegre koncentrálás jellemzi a Toyota RAV4 2.0 AWD enteriőrjét, jó minőségű anyaghasználattal megspékelve.

Amolyan toyotás elrendezést kapunk, tehát minden kézre esik, az első alkalommal pár perc vezetés után teljes rutinnal közlekedhetünk, úgy érezzük: ránk lett szabva-tervezve minden.

A kormánykerék mérete arányos az autó alapméretezéséhez, a fogás remek, a központi konzol infotainment tabletkijelzője pedig minden lényeges információt közvetít. A klíma/fűtés egyszerűen kezelhető, szintén a középkonzolon érjük el, de a menetmód választó tárcsája is könnyedén forgatható, menet közben sem igényel különösebb koncentrált figyelmet.

Elöl optimális kényelem fogadja a sofőrt és utasát, a térdterekből nem vesz el jelentősen a kissé szélesített középkonzol. Az ülések közepesen kemények, bár nekünk inkább a lágyabb, puhább irányba hajazott az egész összkép – ezzel a jelenséggel legelőször a Camry-ben találkoztunk, legalábbis, ha az újabb Toyota-modelleket vesszük górcső alá.

Komfort van, visszafogottan. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne élhetően kihasználható

Hátul is megfelelően nagy lábterek, vállterek várják az utazókat, három átlagos testalkatú felnőtt utas akár hosszabb távon is különösebb kompromisszum nélkül utazhat.

Apropó, utazás: a tesztelt Toyota RAV4 2.0 AWD alaphangon 580 literes csomagtérrel rendelkezik, így a poggyászok, szatyrok elhelyezése egyáltalán nem fog gondot okozni egy hosszabb kiruccanásnál sem. Ráadásul remek pakolhatósággal rendelkezik az autó, mivel a csomagtérperem alacsony, relatíve magasan van, így könnyedén használhatjuk azt minden helyzetben.

Tudjuk, mennyire remek a Toyoták hibrid hajtáslánca, ezért némileg szkeptikusan ülünk be minden alkalommal hagyományos hajtású modelljeikbe. Bár nagyon nem igazolódtak be félelmeink (fogyasztás, menetdinamika, egyebek), azért azt gondoltuk, hibriddel lesz ez az igazi – későbbi tesztünk majd kitér erre is.

Nem hibrid, de madárétkű – mellé megy is rendesen

Viszont kellemesen csalódtunk a Toyota RAV4 2.0 AWD 2 literes, 175 lovas sornégyes benzinmotorjában. A kellő agilitást hozta az egész hajtáslánc, nyilvánvalóan a jól ismert CVT-jelenség megvolt most is – megszokható, főleg, ha hibrid jellegre asszociálunk, vagy megszoktuk már korábban. Tehát a 208 Newtonmért tudó erőforrás nem fogja kivételes gyorsulási képességekkel felruházni a Toyota RAV4 2.0 AWD-t, viszont ahhoz bőségesen elegendő lesz, hogy remek utazósebességgel elvigye az akár 5 tagú társaságot A-ból B-be úgy, hogy ne okozzon gondot menet közben egy esetleges offroad kerülőút, vagy épp egy nyálkásabb, hókásásabb útszakasz.

Ugyanis a Toyota RAV4 2.0 AWD összkerékhajtása zseniális még mindig: tesztjeink során belefutottunk szélsőségesebb időjárási körülményekbe, így élesben bizonyíthatott az állandó összkerékhajtás. A latyakos, hókásás útszakaszokon rezzenés nélkül haladtunk át, még intenzívebb fékezésekkel, masszívabb kanyarvételezésekkel sem sikerült kihoznunk a sodrából a hajtást, sőt, azt sem éreztük igazán, amikor az elektronika közbeavatkozott. A futómű hangolása, valamint a menetstabilizátorok, biztonsági opciók kifinomultak, és magas szintű nyugalmat biztosítanak vezetés közben, legyen szó akármilyen útviszonyról.

Fogyasztás tekintetében sem szaladtak el a lovak a Toyota RAV4 2.0 AWD-nél: a gyárilag előirányzott 7.6 literes átlagot sikerült alulmúlnunk, 7.1 litert rögzítettünk 100 kilométerre.

Árcédula

A tesztelt Toyota RAV4 2.0 AWD alapára közelít a 12 milliós határhoz, viszont a tesztautó felszereltségének köszönhetően 12.4M körüli árcédulával kell kalkulálni.

2019 Toyota RAV4 2.0 AWD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzines szívómotor

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 175 LE @ 6400 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 208 Nm @4000 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, CVT fokozatmentes automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4600 mm

Szélesség: 1855 mm

Magasság: 1735 mm

Tengelytáv: 2690 mm

Első gumik mérete: 225/60 R18

Hátsó gumik mérete: 225/60 R18

Tömeg, üresen: 1480 kg

Megengedett össztömeg: 2080 kg

Csomagtartó mérete: 580 liter, bővíthető 1690 literig

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 9.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.9 l/100 km

Országúti: 5.8-6.5 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.5 l/100km

Országúti: 6.4 l/100km

Vegyes: 7.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 157 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK