35 év alatt tökéletesre csiszolt terepalkalmasságát a legmodernebb technológiai és biztonsági tartalmakkal egészítette ki a Toyota 4Runner, a márka legkisebb terepjárója.
A 2020-as modellévre a hangvezérelt digitális asszisztenstől az automatikus, gyalogosfelismerő vészfékrendszerig rengeteg új funkcióval gazdagodó Toyota 4Runner gyakorlatilag az autózás minden aspektusát lefedi.
A 4Runner a Toyota crossoverek mindennapi praktikumát és robusztus eleganciáját az alvázas terepjárók elnyűhetetlenségével és sokoldalúságával ötvözi. Az új generációs RAV4-est megihlető vonalak mögött a legendás Land Cruiser Prado műszaki alapjait találjuk; a 4,8 méteres, hétüléses szabadidőjármű kiviteltől függően akár felezővel, kúszóprogrammal vagy zárható központi differenciálművel is felszerelhető, ami a 244 milliméteres szabad hasmagassággal és a teljes méretű pótkerékkel együtt kiemelkedő terepalkalmasságot ígér. Mindehhez a kategóriában egyedülállóan tágas belső tér társul: a második sori lábtér éppúgy kimagasló, mint az alaphelyzetében 1337 literes csomagtartó – utóbbi optimális kihasználását motorosan leereszthető hátsó szélvédő, valamint 200 kilóval terhelhető, opciós kihúzható csomagtérpadló segíti elő. Mindössze két terület volt, ahol a 4Runner elmaradt a szegmens legjobbjaitól: az egyik a modern biztonsági funkciók kínálata, a másik a multimédiás és online szolgáltatások. Elsősorban ezekre hoz megoldást a modellfrissítés.
Az új generációs Toyota modellekhez hasonlóan a következő modellévtől fogva a 4Runner is alapfelszerelésként kínálja a Toyota Safety Sense csomagot. Ez olyan, ultramodern vezetőtámogató technológiákkal egészíti ki az autó tudástárát, mint a gyalogosfelismerő, ütközés előtti biztonsági rendszer, a sávelhagyásra és csóválásra figyelmeztető funkció, az automatikus távfény-szabályozás vagy az adaptív tempomat. Ehhez társulnak a megszokott aktív biztonsági rendszerek, köztük az újonnan bevezetett, véletlen gázadást megakadályozó vezérlő technológia.
Még látványosabb a multimédiás szolgáltatások fejlődése. A vadonatúj, 8 colos érintőképernyő modern technológiai tartalmat sejtet, és a 4Runner nem is okoz csalódást: az Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció mellett az Amazon Alexa digitális asszisztenssel is kompatibilis a rendszer. A digitális rádió, a hangfelismerés és a beépített mobil hotspot mellett hangfelismerést és távolból szinkronizálható navigációs rendszert is kaphatunk, a kor kihívásaira pedig a második üléssornál kialakított, dupla USB töltőaljzat ad választ. Ezek mellett szinte jelentéktelenek azok az apró esztétikai módosítások, amelyek naprakészen tartják a 4Runner megjelenését. Megújult a hűtőmaszk rajzolata, projektorosak a fényszórók, a hátsó lámpák LED-esek, a színválasztékot pedig a klasszikus katonai zöld (Army Green) és az ipari hatású mágnesszürke fényezés egészíti ki. Ez utóbbiak ahhoz a TRD Pro csúcsváltozathoz választhatók, amely újdonságként sportkipufogóval is rendelhető: ez haragos morgássá mélyíti a 270 lóerős V6-os benzinmotor hangját.
A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje a Kárpátokat keresztülszelő Transzfogarasi úton bizonyította, hogy legalább annyira rátermett hegymászó, mint egy szupersportautó. Sőt!
Mondjuk ki nyíltan: a vezető és a navigátor is felhők feletti extázisba került, amikor a Căpățănenii Ungureni névre keresztelt, idilli kis román falucskában beültek a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) volánja mögé. A háromajtós újdonság jellegzetes, alig hallható bizsergéssel adta a legénység tudtára, hogy az összes fedélzeti rendszer indulásra készen áll, a padlólemezbe „T” alakban beépített, újratölthető akkumulátor pedig a töltöttségi szint digitális kijelzője szerint 250 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantált. Biztos ez? Itt, Románia legmeredekebb, hegyi hágóhoz vezető útján? Jeremy Clarkson, a legendás Top Gear autós műsor sztárja a Transzfogarasi utat nemes egyszerűséggel „a világ legjobb útjának” titulálta, miután a rövid szakaszokon belüli 1 400 méteres szintkülönbség-váltakozásokat egy telivér szupersportautóval habzsolta. Hogy jön ahhoz az ikonikus brit márka tisztán elektromos újdonsága, hogy egy ilyen élmény nyomdokaiba eredjen?
Könnyedén! A 2019-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon bemutatott MINI Cooper SE számára a Romániában húzódó Transzfogarasi út – amely mintegy 90 kilométeren keresztül szeli ketté a Dél-Kárpátokat – kínálja a lehető legjobb terepet arra, hogy megvillantsa kvalitásait. Az igazság ugyanis az, hogy a magashegységek és az elektromos autók kiválóan kiegészítik egymást, épp úgy, mint a hegyek és a völgyek. A MINI Cooper SE első és hátsó tengelye közötti szinte tökéletes, 54:46 arányú terhelés-elosztásnak köszönhető úttartás és a padlólemezbe épített akkumulátor következtében rekord alacsonyra került súlypont kettőse valóságos vidámparkká varázsolja a megszámlálhatatlan hajtűkanyarral vívott harcot.
Az elektromos motor ráadásul kikezdhetetlen tapadás mentén továbbítja az úttestre 135 kilowattnyi / 184 lóerőnyi maximális teljesítményét és 270 Newtonméternyi típus-specifikus forgatónyomatékát, amely a vezető és a navigátor számára már az első kanyarban nyilvánvalóvá vált, és kanyarról kanyarra igazolta önmagát. És miközben a Transzfogarasi út egyre meredekebbé és egyre vadabbá vált, a MINI Cooper SE magabiztos vágtáját sem viaduktok, sem alagutak, sem vízesések és egyenetlen kavicsos lejtők nem törték meg.
A festői panorámával és vérpezsdítő vezetési élménnyel kecsegtető úton az első 30 kilométert pihenő követte – nem a MINI, sokkal inkább a vezető és a navigátor számára, akik letértek az épített útról és egy hamisítatlan hegyvidéki faluba tettek kitekintést. Az utak itt jellegzetesen kelet-európaiak és néhol szinte járhatatlanok. Olyanok, amelyeken módfelett problémázik a legtöbb Nyugat-Európában gyártott gépkocsi – de nem a MINI Cooper SE! A nagyfeszültségű akkumulátor ellenére a tisztán elektromos meghajtású újdonság mindössze 145 kilogrammal nehezebb, mint a MINI Cooper S modell, hiszen az elektromos motor jelentősen könnyebb egy benzinüzemű erőforrásnál.
És vajon miként fogadták a túrázókat az út mentén legelő tehenek? Hiszen ez az a vidék, ahol még a lovas kocsik és a kiöregedett traktorok is csak nagy ritkán fordulnak meg. A MINI Cooper SE előadása valódi ritkaságnak számított, a négylábú nézelődők pedig kíváncsi tekintetekkel fürkészték az újdonságot.
A MINI Cooper SE az egyik hegyi hajtűkanyarban karnyújtásnyi távolságra haladt el egy birkanyáj mellett, a hajtáslánc pedig olyan csendesen dolgozott, hogy még a gyapjas állatok bégetését is lehetett hallani. És ha egyikük hirtelen a gépkocsi elé ugrott volna? Pánikra semmi ok, hiszen a MINI Cooper SE manőverezhetősége páratlanul agilis, fékrendszere pedig abszolút megbízhatósággal operál. Készen álltunk, bármi történjék is – ember és gép egyaránt.
A kalandtúra tagjait temérdek hely várta a Vidraru Dam gát előtti parkolóban, ahol a magával ragadó kilátás újabb megállóra csábította a legénységet. A csapat elővette a piknikes kosarat a csomagtartóból – amelynek alapesetben 235 liter, a hátsó ülések ledöntésével azonban egészen 731 literig bővíthető térfogata pont olyan tágas, mint a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodelleké –, majd készített néhány emlékezetes fényképet, háttérben a hegységgel és a felszálló köddel – amely valójában nem is köd, sokkal inkább felhőfoszlány. Nem hiába hivatkoznak a Transzfogarasi útra „a felhőkbe vezető útként”.
A 2042 méteres magasságban fekvő hágócsúcs előtt már a MINI Cooper SE hőmérője alig kúszott 0 Celsius fok fölé, így okkal vetődött fel a kérdés: ideje óvatoskodni és visszavenni a tempóból? Szó se róla, hiszen ha nem tapossuk padlóba a gázpedált, nincs ok az aggodalomra. A tisztán elektromos meghajtású újdonság forradalmi kipörgésgátló technológiája már az első kerekek legenyhébb kipörgésére is azonnal közbeavatkozik és meggátolja az autó megcsúszását.
A gyengén megvilágított Bâlea alagút belseje még Drakula koporsójánál is komorabb, a MINI Cooper SE LED-technológiás menetfényei azonban száműznek minden szellemet és sötét gondolatot. A hágót követő látványos, kellően meredek lejtőkön a hajtáslánc olyan sok fékezési és lassulási energiát táplált vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba, hogy a völgybe érkezve annak töltöttségi szinte ismét megközelítette a maximumot. Az intenzív emelkedőket követő meredek lejtők ilyen jótékony hatással vannak az elektromos hajtásláncra. A MINI Cooper SE vezetője ráadásul az energia-visszatáplálás intenzitását is meghatározhatja: a brit prémiumgyártó fejlesztőmérnökei egy olyan exkluzív, kétállású kapcsolót építettek be a MINI újdonságába, amellyel az ügyfelek szabályozhatják a fékezéskor felszabaduló energia visszatáplálásának intenzitását, és mint ilyen, a fékhatás erősségét is.
A több mint 90 kilométernyi kalandtúra után a MINI Cooper SE a korábban Hermannstadt néven ismert romantikus kisvárosban, Sibiu-ban fordult vissza. Az akkumulátor töltöttségi szintje még csak felére sem csökkent, így a visszaút is intenzív vezetési élményekben gazdagon telt. Egy dolog pedig azonnal nyilvánvalóvá vált az út végén: a MINI Cooper SE számára játszi könnyedségű túra volt. A modell így hasonlóképpen megteheti például a Hamburg – Travemünde (81 kilométer), a München – Chiemsee (87 kilométer) és a Frankfurt – Heidelberg (90 kilométer) retúr utakat, vagy egyhuzamban elutazhat Hamburgból Warnemünde-be (192 kilométer), Kölnből Frankfurtba (190 kilométer), Stuttgartból Friedrichshafenbe (206 kilométer), Münchenből Passauba (192 kilométer) vagy akár Berlinből Drezdába (192 kilométer) is.
A bajor prémiumgyártó számos modellsorozatát frissíti 2019 őszén: az 5-ös BMW 48V-os indítógenerátorral szerelt mild-hibrid technológiája mellett az új BMW 1-es sorozat BMW M Performance felszereltségi csomagja, a BMW 330e limuzin, a BMW 530e limuzin és a BMW 530e xDrive limuzin elektromosan működtethető vonóhorogja, a BMW 8-as Gran Coupé szénszálból készült teteje, a Driving Assistant Professional csomag háromdimenziós leképező technológiája, valamint a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 opcionális extrafelszereltségi palettájának vadonatúj tételei is bemutatkoznak.
2019 őszén a BMW egy jövőbe mutató mild-hibrid technológia bevezetésével fokozza tovább aktuális modellpalettája vezetési élményét és hajtáslánc-hatékonyságát: a BMW 5-ös sorozatban bemutatkozó, 48 Volt kapacitású indítógenerátor azon túl, hogy javítja a belsőégésű erőforrás maximális teljesítményét, jelentősen csökkenti a hajtáslánc üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. A BMW 330e limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,6 – 1,9 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 15,4 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 37 – 43 gramm / km), a BMW 530e limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,6 – 1,8 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,6 – 14,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 36 – 41 gramm / km) és a BMW 530e xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 – 2,2 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,1 – 15,4 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 – 49 gramm / km) sokoldalúsága és hétköznapi használhatósága mindeközben újabb szintre lép, a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával hajtott modellhármas opcionális extrafelszereltségi palettáján 2019 novemberétől ugyanis az elektromosan működtethető vonóhorog is megjelenik.
A sportos vezethetőséget és a kikezdhetetlen menetkomfortot 2019 őszétől számos másik modellsorozat esetében is vadonatúj opcionális extrafelszereltségi tételek fokozzák. A portfólió legvonzóbb újításai között a BMW M135i xDrive modellhez (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,8 – 7,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 155 – 162 gramm / km) megrendelhető BMW M Performance felszereltségi csomag, a BMW 5-ös sorozathoz elérhető BMW Laserlight lézerfény-technológia, valamint a BMW 8-as Gran Coupé szénszálból készült teteje is megtalálható. Az új BMW X5, az új BMW X6 és az új BMW X7 személyre szabhatósági lehetőségeit ráadásul egy sor karosszéria- és utastér-kiegészítő opció fokozza.
BMW 5-ös sorozat: mild-hibrid technológia az intenzívebb gyorsulás és a nagyobb hatékonyság érdekében
Plug-in hibrid hajtáslánc-technológiái folyamatos továbbfejlesztése mentén a BMW 2019 őszén a hajtáslánc-villamosítás újabb alternatíváját vezeti be a piacra: a mild-hibrid technológia a BMW 5-ös sorozatban ünnepli világpremierjét, csökkentve a belsőégésű erőforrás terhelését és növelve a maximális teljesítményt, amely nem csupán minden korábbinál kimagaslóbb hajtáslánc-hatékonyságot, de intenzívebb menetteljesítményt is eredményez. A rendkívül erőteljes, 48V-os indítógenerátorral és második akkumulátorral dolgozó technológia jelentős mértékben fokozza a fékezés közben visszatáplált energia funkcionalitását, hiszen azt nem csupán a fedélzeti elektromos rendszerek működtetésére, de a belsőégésű erőforrás teljesítményének növelésére is fordítja. Utóbbi esetben a 48 Volt kapacitású indítógenerátor az erőforrást kiegészítő elektromos egységként működik, a belsőégésű erőforrás így minden vezetési szituációban az alacsonyabb és hatékonyabb fordulatszám-tartományban dolgozhat. Padlógáznál az indítógenerátor extra teljesítménnyel fokozza a gyorsulás intenzitását, és így a vezetés élményét.
Aktivált Auto Start Stop funkció esetén, a 48V-os indítógenerátor közreműködésével a belsőégésű erőforrás érezhetően finomabban áll le és minden korábbinál simábban indul újra, sőt mi több, a jövőbe mutató technológia azt is lehetővé teszi, hogy vitorlázás közben az erőforrás ne csupán lekapcsolódjon a hajtásláncról, de teljes mértékben le is álljon. 2019 novemberétől a mild-hibrid technológia az alapfelszereltség részeként válik elérhetővé a BMW 520d limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,1 – 4,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 108 – 112 gramm / km), a BMW 520d xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 4,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 117 – 123 gramm / km), a BMW 520d Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,3 – 4,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 114 – 118 gramm / km) és a BMW 520d xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,7 – 4,9 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 124 – 128 gramm / km) modellekhez. A 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményű négyhengeres dízelmotorral hajtott kvartett üzemanyag-fogyasztását a jövőbe mutató technológia átlagos 100 kilométeren mintegy 0,3 literrel csökkenti.
A BMW 5-ös sorozat innovációinak sorát az újabb modellváltozatokhoz megrendelhető BMW Laserlight lézerfény-technológia folytatja, amely akár 650 méter megvilágítási tartományt garantál. 2019 novemberétől a technológia a BMW M550d xDrive limuzin és a BMW M550d xDrive Touring modellpároshoz is elérhetővé válik.
A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt 3-as és 5-ös BMW-k opcionális extrafelszereltségei között a vonóhorog is megjelenik
A BMW 3-as sorozat és a BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatait a márkára jellemző sportos vezetési élmény, a kivételes hatékonyság és a zéró emissziójú mobilitás harmóniája jellemzi. A BMW 330e limuzin, a BMW 530e limuzin és a BMW 530e xDrive limuzin opcionális extrafelszereltségeket egyesítő portfóliója szinte megegyezik a belsőégésű erőforrással hajtott modellekével, lehetővé téve, hogy a bajor prémiumgyártó ügyfelei minden tekintetben személyes preferenciáik mentén éljék át a lendületes vezetés élményét és az utazás abszolút kényelmét. A lista 2019 őszén az elektromosan működtethető vonóhoroggal bővül, amely még tovább fokozza a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek hétköznapi használhatóságát. Mindhárom modell maximális vonóhorog-terhelése 750 kilogramm.
BMW 1-es sorozat: BMW M Performance felszereltségi csomag a BMW M135i xDrive modellhez
A BMW M135i xDrive modell sportos kvalitásait már álló helyzetben is típus-specifikus stílusjegyek nyomatékosítják. A portfólió csúcsán trónoló, 225 kW / 306 lóerő maximális teljesítményű élsportoló tulajdonosai azonban a BMW M Performance felszereltségi csomag innovációinak köszönhetően mostantól még tovább fokozhatják a rendhagyó négykerekű kivételes kisugárzását. A 2019 novemberétől elérhető opció 18” méretű, V-küllődizájnú BMW M könnyűfém keréktárcsákat, feketére fényezett külső visszapillantó-házakat és kipufogóvégeket, valamint hálódizájn szerint megrajzolt, magasfényű fekete hűtőrácsot tartogat.
BMW 8-as Gran Coupé: szénszálból készült tető a további tömegcsökkentés érdekében
A BMW 8-as Gran Coupé utasai négy teljes értékű ülésben élhetik át a bajor prémiumgyártó által fémjelzett, legendás vezetési élményt. A modell piaci bevezetésétől elérhető M Carbon külső felszereltségi csomag precíz részletekkel hangsúlyozza ki a luxuskupé dinamikus karakterét, 2019 novemberétől pedig az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető tételek sora a szénszálból készült M Carbon tetővel gazdagodik – a BMW M850i xDrive Gran Coupé egyedi kiegészítőjeként, a többi modellváltozat esetében pedig az M Sport felszereltségi csomag részeként. A versenyautókra emlékeztető megoldás tovább fokozza a modell sportos kiállását és csökkenti saját tömegét. A BMW 8-as Gran Coupé utasterébe ezzel párhuzamosan most először a szénszálból készült dekorbetétek is megrendelhetővé válnak.
BMW X5, BMW X6, BMW X7: vadonatúj személyre szabhatósági opciók
A vadonatúj extrafelszereltségi opcióknak köszönhetően a bajor prémiumgyártó ügyfelei mostantól még inkább személyre szabhatják az új BMW X5, az új BMW X6 és az új BMW X7 kisugárzását, utastéri hangulatát és kényelmének színvonalát. A multifunkciós BMW M első ülés csupán egy a luxuskategóriájú, exkluzív BMW X modellekhez 2019 decemberétől megrendelhető újdonságok közül: a kivételes kényelmet garantáló első ülések minden irányban elektromosan állíthatók, a leghosszabb utazásokat pedig masszázs-funkció és exkluzív ülésszellőztetés teheti még kényelmesebbé.
A BMW a felülmúlhatatlan exkluzivitásra vágyó ügyfelek igényeit a BMW Individual Composition csomaggal kívánja kielégíteni, amely 2019 decemberétől az új BMW X5, az új BMW X6 és az új BMW X7 számára egyaránt elérhetővé válik. Az exkluzív felszereltségi csomag kivételes anyagokból, kivételes mestermunkával készült karosszéria- és utastér-kiegészítőket tartogat, miközben a hamisítatlan stílust 22” méretű BMW Individual könnyűfém keréktárcsák és BMW Individual karosszériafényezési árnyalatok nyomatékosítják. Az utastér luxus minőségét a BMW Individual Merino bőrkárpitozás, az Alcantara BMW Individual tetőkárpit és a Piano Finish Black tónusú BMW Individual dekorbetétek harmóniája teremti meg.
Az új BMW X6 opcionális extrafelszereltségeit egyesítő palettán a csomagtér-összeállítás is megjelenik, amely állítható rögzítősíneket, csúszásmentes csomagtérpadlót és típus-specifikus rögzítőhálókat tartogat. Az utastér személyre szabhatóságát Ash Grain Brown vagy Fineline Stripe árnyalatú dekorbetétek, valamint Ivory White színű, Vernasca-dizájn szerint lyuggatott bőrkárpit fokozza. A kategóriateremtő Sports Activity Coupé látványos kiállását idén ősztől Sapphire Black metál, ragyogó Sophisto Gray metál, BMW Individual Tanzanite Blue metál és BMW Individual Ametrine metál árnyalatokkal emelhetik új szintre a bajor prémiumgyártó ügyfelei, akik a modell sportosságát M Carbon hátsó légterelő szárnnyal és M Carbon külső visszapillantó-házakkal fokozhatják tovább.
Az új BMW X5 opcionális extrafelszereltségként megrendelhető BMW M Professional adaptív futóműve minden vezetési szituációt vérpezsdítő élménnyé varázsol. Az aktív borulásgátló rendszerrel, M Sport differenciálművel és aktív hátsókerék-kormányzással (Integral Active Steering) dolgozó technológia 2019 decemberétől a BMW X5 xDrive40i és a BMW X5 xDrive30d modellekhez is megrendelhetővé válik. A Driving Assistant Professional csomag funkcionalitása az új BMW X5 és az új BMW X6 fedélzetén egyaránt az új sávváltó asszisztenssel (Lane Change Assistant) bővül, amely előzés közben automatikus kormánymozdulatokkal segíti a vezetőt.
A Driving Assistant Professional csomag valós időben a műszerfalra vetíti a jármű háromdimenziós környezetét
Az intelligens vezetést támogató rendszerekkel dolgozó Driving Assistant Professional csomag mindegyik vezetési szituációban átfogó segítségéről és támogatásáról biztosítja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit, miközben a jármű közvetlen környezetét is folyamatosan figyeli. A modern technológiai innovációkkal felvértezett csomag legfrissebb újítása a jármű közvetlen környezetének háromdimenziós leképezése, amelynek élőképét 2019 júliusától a BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés szerint kialakított modellek műszerfalán valós időben képes mutatni. A technológia a jármű kameráinak és szenzorjainak adatait dolgozza egybe a háromdimenziós élőkép megalkotásakor. A műszerfal közepére vetített élőkép nagymértékben segíti a vezetőt a jármű körüli forgalmi helyzet feltérképezésében, kiváltképp a többsávos autópálya-bevezetőkön. A technológia ráadásul akkor is figyeli a jármű környezetében közlekedő résztvevőket, amikor a vezető a kilométerórára vagy a fordulatszámmérőre pillant.
BMW Intelligent Personal Assistant önálló iDrive menüponttal és személyre szabható lehetőségekkel
A BMW BMW Intelligent Personal Assistant újabb funkciókkal bővült: 2019 júliusa óta a bajor prémiumgyártó ügyfelei a BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziójával felszerelt modellek esetében önálló menüpontból érhetik el az iDrive főbb beállításait, amelynek égisze alatt a BMW Intelligens Személyi Asszisztens funkcióit is az adott vezetési szituációhoz hangolhatják. A technológia intelligens és proaktív funkciói például könnyedén be- és kikapcsolhatók, több utas esetén pedig az értesítések és a bejövő telefonhívások igény szerint anonimizálhatók is.
Aki a hétvégén az Alkotmány utca felé járt igencsak meglepődhetett. Nem elsősorban azért, mert a délután folyamán sokszor tíz percekre lezárták a Parlament előtti kétszer kétsávos utcát, hanem azért, mert az üres utcán egy új Opel Corsa és egy kamerával felszerelt különleges monstrum száguldozott. A hatodik generációs Corsa ezidő tájt hivatalosan még csak az éppen futó Frankfurti Autószalonon volt látható, a hagyományos motorokkal szerelt új Corsa csak november második felében érkezik a magyarországi márkakereskedőkhöz (a Corsa-e jövő tavasszal) – mit kerestek tehát itt az új Corsák?
Az Opel központi marketinges csapata a magyar fővárosban forgatta az Opel Corsa reklámfilmjét, erre hoztak ide egy piros „GS line” benzines Corsa modellt és egy narancssárga elektromos Corsát. A két autóhoz, két történetet, két külön reklámfilmet forgattak, de mindkettőhöz Budapesten készültek a menet közbeni felvételek.
Ez a valóságban úgy nézett ki, hogy az üres Alkotmány utca elejére beállt valamelyik Corsa, elé a darus kamerával felszerelt különleges stáb kocsi, majd közel padlógázzal nekilódult a „szerelvény” és végig nyomták az utca végéig. Majd ugyanez történ újra, meg újra úgy, hogy közben a kamera más és más szögből vette az autót.
Ez már a negyedik Opel reklámfilm, ami részben vagy egészben Budapesten készült. Az Opel központból érkezett marketing szakértő elmondta, hogy a magyar főváros kiváló lehetőségeket biztosít egy ilyen forgatáshoz, meg van a műszaki és szakmai infrastruktúra és ami „jó egy hollywood-i produkció forgatásához, az természetesen jó egy profi reklámfilmhez is”.
A műszaki felszereltség egyetlen – igaz nagyon különleges – darabja érkezett külföldről, ez a „Russian Arm”, a matt feketére matricázott darus kamerával szerelt stáb kocsi, amelyben menet közben egyszerre négyen dolgoznak a felvételeken. A „Russian Arm” név onnan jön, hogy a rendszert egy orosz mérnök fejlesztette ki és az egész világon alig pár tucat létezik belőle. Az autóban külön helyet foglal el az operatőr, aki a kamerát kezeli, mellette a hátsó ülésen egy kolléga, aki a daru mozgatását irányítja, a csomagtartóban kialakított helyet pedig a fókuszért, a kép élességéért felelős szakember foglalja el.
A Corsa és a Corsa-e reklámjával majd csak novembertől találkozhatunk, a történetekről, a részletekről most még semmit nem árultak el, de ha valaki jól oda figyel majd a mozira felismerheti egyik-másik budapesti utcarészletet. Az Alkotmány utca mellett Corsa felvételek készültek többek között a Megyeri hídon, a pesti alsó rakparton és a Nyugati Pályaudvar előtt is.
A Toyota a hidrogén üzemanyagcellás, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó Mirai modell abszolút zöld rendszerén alapuló, statikus üzemanyagcellás generátort telepített a Japánban található Honsha üzembe. Elkezdődött a próbaüzem, hogy felmérjék, hogyan alkalmazható a generátor különféle munkahelyeken és üzemekben. Később akár cél lehet a lakossági felhasználás is.
A Toyota kifejlesztett egy statikus hidrogén üzemanyagcellás generátort (FC generátor), aminél a Mirai hidrogén üzemanyagcellás elektromos járműben (FCEV) alkalmazott üzemanyagcellás rendszert használják. Az FC generátort az Aichi prefektúrában található Honsha üzem területére telepítették, a próbaüzem már el is kezdődött. Az FC generátorhoz két darab, a Miraiban már alkalmazott FC rendszer elemeit használták fel – beleértve ebbe az üzemanyagcella-köteget, a vezérlőegységet (PCU) és a másodlagos akkumulátort. A Toyota a Mirai FC rendszer elemeinek felhasználásával szeretne egy megfizethető árú, nagy teljesítményű generátort létrehozni. A fejlesztést a Toyota és a Toyota Energy Solutions Inc. közösen végezte.
A próbaüzemhez kapcsolódó tesztelésnél az FC generátor által előállított áramot a Honsha üzemen belül használják majd fel; a generátor napi 24 órában üzemel és 100 kilowatt névleges teljesítményt ad le. A tesztelés során felmérik a generátor energiahatékonyságát – ami az egységnyi hidrogénből előállított áram mennyisége –, az áramleadás egyenletességét, a berendezés tartósságát, illetve karbantartási igényét. A próbaüzem eredményeitől függően a Toyota egyre több üzemében szeretne FC generátorokat alkalmazni saját energiaforrásként. A generátorok az FC rendszer elemeinek gyártása során, illetve a tesztelési-kiértékelési folyamat során kibocsátott hidrogénnel üzemelnek majd.
A Toyota célja ugyanis az, hogy olyan technológiákat fejlesszen és alkalmazzon, amelyek hatékonyan felhasználják a hidrogént, mint alapanyagot. A Toyota 2015-ben tette közzé Toyota Environmental Challenge 2050 nevű programját, melynek egyik eleme a ’Nulla CO₂-kibocsátású gyártás’ megvalósítása. Annak érdekében, hogy a vállalat elérje ezt a célt, tovább dolgoznak a jövőbeni gyártási folyamatok során kibocsátott CO₂-mennyiség csökkentésén. Az FC rendszer alkalmazásának kibővítéséhez a Toyota alaposan górcső alá veszi az FC generátor gyakorlati alkalmazását. Ezt a célt szolgálja a cég kutatási-fejlesztési tevékenysége, illetve olyan üzleti modellek kidolgozása, amelyek a generátort, mint terméket vonzóbbá teszik. Az előnyös tulajdonságokra alapozó vizsgálat tárgya az energiahatékonyság, a tartósság, a méret, illetve a csökkentett üzemeltetési költségek.
A J. D. Power idei értéktartási felmérésén mindenkit megelőzve a Lexus végzett az első helyen. A Toyota abszolút értelemben és a tömegpiaci márkák között egyaránt dobogós helyezést ért el.
A Lexus hat, a Toyota négy kategóriagyőzelemmel zárta a J. D. Power 2019-es Resale Value Awards felmérését. A több mint 630 ezer tranzakció alapján felállított rangsor a 2016-ban gyártott autók jelenlegi értékét vizsgálta Észak-Amerikában.
A J. D. Power értéktartást elemző Resale Value Awards díja 26 szegmensben vizsgálta meg, három év használat után mennyit érnek egyes típusok. A számítás alapját nem a magánemberek közötti tranzakciókra, hanem a használtautó-kereskedők felvásárlási áraira, illetve a kereskedések beszámítási áraira alapozták. Az így kapott értéket az eredeti vételárral elosztva kapták meg azt a viszonyszámot, ami végül meghatározta az egyes típusok helyezését.
A Lexus minden más márkánál több szegmensben, nem kevesebb mint hat kategóriában végzett az élen. A prémium kisautók között a Lexus CT, a középkategóriás prémium autók mezőnyében a Lexus GS, míg a prémium kompakt méretosztályban a Lexus RC léphetett fel a dobogó legfelső fokára. A márkának három szabadidőjárműve (NX, RX és LX) is aranyéremmel térhetett haza. A Toyotánál a Prius (kompakt buszlimuzin), a Tacoma (középkategóriás pickup), a 4Runner (középkategóriás szabadidőjármű) és a Tundra (nagy pickup) modellek végeztek az élen, ezzel a harmadik legerősebb márka az egész piacon. Technikailag ide lehetne számítani a Scion tC győzelmét is a kompakt sportautók között: az azóta megszűnt Scion a Toyota fiatalos almárkája volt 2003 és 2016 között.
A kategóriagyőzelmek mellett bőségesen szereztek érmes helyezéseket a két márka típusai. A Toyotánál a Scion iA/Toyota Yaris ikerpár (városi kisautó), a Camry (középkategória), a Prius (kompakt autó), a Scion FR-S (a GT86 átnevezett klónja, kompakt sportautó), az Avalon (nagyautó), a Sienna (buszlimuzin), valamint a márka összes szabadidőjárműve (RAV4, Highlander és Sequoia) végzett a dobogó valamelyik fokán. A Lexus IS az RC-vel azonos kategóriában lett harmadik, a GX pedig az RX mögött szorult a második helyre.
A Lexus idén nem csupán megismételte tavalyi győzelmét, de erősíteni is tudta pozícióját: a Resale Value Awards első évében, 2018-ban öt típusa (IS, NX, LS, GS és GX) hozott el kategóriaelsőséget. A Toyota egy évvel ezelőtt ugyanúgy négy modell győzelmét ünnepelhette, mint idén.
Előző cikkünkben megírtuk, hogy a folyamatosan megújuló W140-es Mercedes S420 vadonatúj ULO lámpaburaszettet kapott. Most összefoglaljuk, hogyan zajlott a csere, s mely dolgokra kellett ügyelnünk közben.
…ilyen lett
Első lépésként érdemes a csomagtérvilágítás izzóit kiszedni, hogy a szerelés folyamata alatt ne merítsék az akkumulátort. Ehhez kihajtjuk a bal és a jobb oldali kárpitrészt a burák hátuljánál (pont úgy, mintha izzót cserélnénk), és puha ronggyal megfogjuk, kipattintjuk a helyükről az izzókat.
Ezután a csomagtér peremén húzódó műanyag leszorítóelemet távolítjuk el, úgy, hogy a tartó patentokat kiszedjük először. Ehhez megfelelő méretű csavarhúzót használunk, a belső leszorítódugót kipattintjuk, figyelve arra, hogy a tartóaljzatok benn maradjanak. Ha van háló is a csomagtartó pereménél, leakasztjuk a kampókról, majd azokat is kicsavarozzuk (ugyanolyan patenttalj tart itt is, mint a dugóknál).
Ha megvan az összes – 2-2 darab a zárszerkezet körül, a többi az oldalíven, leemeljük a műanyag leszorítóelemet, ügyelve a patentaljakra.
Így máris felszabadul a csomagtérperem kárpitja. Ezt azért fontos lehajtani, hogy a középső prizmacsík 4 felfüggesztő csavarját elérjük belülről – kezdjük is ezzel a leszerelési folyamatot. 3 csavar jól hozzáférhető, 1 viszont a zárnál van közvetlen, itt ügyeljünk arra, hogy ne sértsük fel a kábelezés burkolatát, valamint a zár működéséért felelős vákumcső is itt fut.
Amint megvannak a csavarok, óvatosan emeljük ki a középső prizmaelemet. A sorrend azért fontos, mivel a prizmacsík fogja közre a két, balos és jobbos burát, amelyek sarkai méretpontosan illeszkednek a prizmaösszekötő alá, tulajdonképpen lenyomva a lámpamodulok sarkait.
Jöhetnek a lámpaburák: mielőtt nekifogunk, az oldalkárpitot hajtsuk félre. Figyeljünk mindkét oldalon a felfogató fémekre, óvatosan pattintsuk ki a kárpitszegélyeket, és vigyázzunk arra, hogy a túlzott behajlítások törést, repedést okozhatnak a kárpit anyagában.
Kezdődhet a kicsavarozás. A W140-es hátsó lámpatestei két részből állnak, egymáshoz vannak fogatva belülről. A belső rész maga az izzók foglalatának háza, tehát a kicsavarozás belülről ezt oldja. Mivel két patent fogja az izzóházat a burához, nem kell tartanunk attól, hogy a kicsavarozás után lepottyanna a szabadon maradt bura.
Ha elkészültünk a kicsavarozással, egyszerre, párhuzamosan nyomjuk le a felső, illetve húzzuk felfelé az alsó fület a foglalatház hátulján. Enyhe kattanás után le is választható a buráról, itt arra ügyeljünk, hogy az izzók, illetve a foglalat kábelezése ne sérüljön a kiemelésnél.
Célszerű az izzóházat alaposan megtisztítani, mielőtt visszarakjuk. A foglalatokat, magát a felületet, de az izzókat is – bár tanácsos új izzókészletet berakni.
A lámpaburák kiszerelése jöhet is. Nyilván úgy áll a régi bura a helyén, mint a cövek, bár ez nagyban függ attól, mikor volt, vagy egyáltalán volt-e már cserélve. A gumitömítések rendben rá tudnak nőni a kasznira, azaz a lámpaburafészek körvonalára. Ettől sem kell megijedni, óvatos, de határozott nyomással próbáljuk kifelé tolni a burát.
Ha minden sikeres, akkor kinn is van a bura. Kezdődhet a tisztítás procedúrája: alaposan töröljük le a frame-et, távolítsunk el minden szennyeződést (például gumimaradék, por). Nem ritka itt a korrózió sem, nálunk – hála az égnek – nem volt taoasztalható ilyesmi.
Amint készen vagyunk tisztítással, és meg is száradt a felület, kezdődhet az új bura beépítése. Figyelni kell arra, hogy a bura keretére felhelyezett gumicsík-tömítés kövesse a bura vonalát, igazítsunk rajta szükség szerint, hogy rendben felfeküdjön a felületre.
Adja magát a bura behelyezése, ugyanis a számos csavarvég csak egy helyre tud passzolni. Óvatosan nyomjuk leendő helyére a buraelemet, pattintsuk vissza a már megtiszított, készre installált (izzók behelyezve) izzópanelt, majd az anyákat csavarozzuk fel kézzel. Amint megvan, kezdhetjük a csavarok meghúzását – ajánlott először a négy sarkon kezdeni, majd utána haladni a többi irányba.
Ahogy csavarozzuk egyre szorosabbra, úgy kezd illeszkedni végleges helyére, pozíciójába a bura. Vigyázzunk arra, hogy túlságosan ne szorítsuk meg a csavarokat, ugyanis a műanyag könnyen elrepedhet, illetve a csavarmenetek is átszakadhatnak.
Miután a helyére került a lámpabura, célszerű várni pár órát – mi az ULO lámpák esetében majd’ 1 napot vártunk – s ráhúzhatunk a csavarokra újra. Ezt azért kell megtenni, mert a gumitömítés, hogy összenyomódik, és felveszi a keret formáját, ad ráhagyást még, így az illeszkedés még jobban elérhető lesz.
Mindkét lámpabura modul esetében ugyanaz a folyamat, ahogy fentebb vázoltuk.
A középső prizmacsíkot pedig hasonlóképp helyezzük fel, mint a lámpaburákat: amint helyére került a bal és jobb oldali elem, záróelemként jöhet a prizmacsík.
Hol máshol tehetnénk remekül próbára egy belevaló hot hatchet, mint a Hungaroringen? A vadonatúj Ford Focus ST esetében nem is volt kérdés a helyszínválasztás, de azért a Focus Active is remekül teljesített.
Igaz, utóbbit egyelőre országúti, “nyugodt” viszonyok közti autózásra használtuk: a program ugyanis a Ford Solymár M3-ból startolt, a Hungaroringre pedig a szokott M3-as szakaszon autóztunk.
A pálya több szakaszra lett felosztva, így a szakújságírókból álló csapatok folyamatosan rotálva tesztelhették a Ford Focus ST remekbeszabott képességeit.
Alapvetően gyorsításra, kanyarstabilitásra kihegyezett pályamodulok álltak rendelkezésre, a zökkenőmentes lebonyolításért pedig a Groupama Tanpálya szakavatott instruktorai feleltek.
Egyedül azt sajnáltuk, hogy a pályán teljes köröket nem lehetett levezetni, mondjuk egymás után hárommal már biztosan kiegyeztünk volna – ám az élményfaktorból egyáltalán nem vett el a tematika összességében. Ami biztos: az új Focus ST rendkívül agilis, stabil konstrukció, olyan masszív kanyarképességekkel, hogy az állunk leesett több ízben.
Hamarosan érkezik az új Ford Focus ST-ből tesztre szerkesztőségünkhöz, akkor majd részletesen kivesézzük az autó tulajdonságait – most pedig nézzük a konkrét adatokat, tényeket!
A Ford Performance vezetésével kifejlesztett, vadonatúj Focus ST egyszerre stílusos, kényelmes, praktikus családi autó és borzongatóan izgalmas izomautó.
A vadonatúj Focus ST a kategóriaelső menetteljesítményt kínáló, negyedik generációs Focus ötajtós és kombi változataira épül. A Ford új C2 architektúráját különleges futóművel, fékrendszerrel és hajtáslánc-konfigurációkkal fejlesztették tovább, hogy megszülessen minden idők legdinamikusabb és legagilisabb Focus ST-változata, ami országúton és versenypályán egyaránt élvezetesen vezethető.
Az új motorkínálat 12 százalékkal nagyobb teljesítményt és 17 százalékkal magasabb forgatónyomatékot kínál, mint az előző ST-generáció esetében. A Ford 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotorja és 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue dízele széles fordulatszám-tartományban adja le teljesítményét és nyomatékát, így versenypálya-használat közben is remek erőforrásnak bizonyulnak.
A Ford most először alkalmazott egy elsőkerékhajtású autóban elektronikus vezérlésű részlegesen záró differenciálművet (eLSD), ami javítja az EcoBoost-motoros változat ívmeneti jellemzőit és menetstabilitását, mivel a számítógép-vezérlésű szerkezet gyorsabban reagál a változó tapadási viszonyokra és a vezető parancsaira.
A vásárlók egyaránt kérhetnek hatfokozatú manuális és gyorsan kapcsoló hétfokozatú automata sebességváltót, és a Focus ST kínálatában most a válaszható üzemmódok is megjelennek, amivel a jármű viselkedése a pillanatnyi vezetési helyzethez igazítható. A Performance Csomagban elérhető Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés (CCD) rendkívül kifinomulttá teszi az eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt (SLA) független hátsó felfüggesztés működését az ötajtós EcoBoost-változatokon. Ebben a modellben sofőrök a Versenypálya-üzemmódot is kipróbálhatják.
“Az olyan intelligens technológiák, mint az eLSD és a CCD egyfajta ‘Jekyll és Hyde’ karakterrel ruházzák fel a vadonatúj Focus ST-t, amely így kellemes utazóautóból egyetlen gombnyomásra igazi izomautóvá változik,” mondta el Leo Roeks, a Ford Performance európai igazgatója. “A Ford GT szupersportkocsi és a legendás Focus RS fejlesztése során megszerzett tudásunk segítségével sikerült olyan autót építenünk, amelynek sokoldalúsága egyedülálló a szegmensben.”
A vadonatúj Focus ST a Ford németországi Saarlouis üzemében készül, ahol a vállalat 600 millió dolláros beruházással biztosította a legkiválóbb összeszerelési minőséget.
Gyors teljesítményleadás
A Ford 2,3 literes, tisztán alumíniumból készített EcoBoost blokkjának új generációja a Focus ST eddigi legerősebb motorja. A fejlett turbótechnológiának köszönhetően a teljesítmény 280 lóerő 5500-as fordulatszámnál, a forgatónyomaték pedig 420 Nm a 3000 és 4000 közti fordulatszám-tartományban, így ez az erőforrás 5,7 másodperc alatt gyorsítja az autót állórajttal 100 km/órás sebességre az ötajtós modellváltozatot.
A gázreakciókat egy kis tehetetlenségű, kettős megfúvású turbófeltöltő javítja, amely a külön erre kialakított csatornák révén hatékonyabban hasznosítja a kipufogógáz energiáját, minimálisra mérsékelve a gázlengésekből adódó interferenciát. Az elektronikus működtetésű megkerülőszelep pontosabban adagolja a töltőnyomást, tovább javítva ezzel a motor teljesítményét. A blokk gázcseréjét az ellennyomást csökkentő különleges kipufogórendszer, egyedi szívórendszer és optimalizált közteslevegő-hűtő tökéletesíti.
Az eredetileg a Ford GT szupersportkocsihoz és az F-150 Raptor pickuphoz kifejlesztett innovatív turbólyuk-kiküszöbölő technológia (ALS)immár a Focus ST-ben is megjelenik, azonnali teljesítmény-leadás biztosítva a Sport és a Versenypálya üzemmódokban. Amikor a vezető felengedi a gázpedált, a rendszer nyitva tartja a pillangószelepet, mérsékelve ezzel a turbófeltöltőből származó ellenirányú levegőáramlást, fenntartva így a turbinakerék fordulatszámát, hogy szükség esetén gyorsabban épülhessen fel a töltőnyomás.
A 2,3 literes EcoBoost benzinmotoros Focus ST legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 179 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 7,9 l/100 km.
A Ford 190 lóerős, 2,0 literes EcoBlue motorja a legerősebb dízel, ami valaha megjelent egy Ford Focusban; teljesítménygörbéje 3500-as fordulatnál éri el a csúcspontot, miközben már 2000-4000 fordulatszám-tartományban leadja legnagyobb, 400 Nm forgatónyomatékát; sőt már 1500-as fordulattól 350 Nm áll a vezető rendelkezésére, így az autó késedelem nélkül és egyenletesen gyorsít. Állórajttal az ötajtós kivitel 7,6 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet.
Csekély tehetetlenségű turbófeltöltő, kisebb hőtágulású acél dugattyúk, optimális égést biztosító tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakítás – ezek a technológiák segítenek abban, hogy a dízelmotor 10 százalékkal nagyobb teljesítményt és közel kétszer akkora forgatónyomatékot biztosítson, mint az első generációs Focus ST 2,0 literes Duratec ST benzinmotorja.
A 2.0 EcoBlue dízelmotoros kivitel legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 125 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 4,8 l/100 km.
A Focus ST hatfokozatú manuális sebességváltójával 7 százalékkal gyorsabban kapcsolhatók a sebességfokozatok, mint a vadonatúj Focus standard változatában. Az új Ford Mustangban bemutatott, és az opcionális Performance Csomag részeként kínált fordulatszám-szabályozó technológia ezentúl a 2,3 literes EcoBoost manuális sebességváltós modellekben is elérhető lesz.
A simább és gyorsabb fokozatváltások érdekében a technológia egy váltásra figyelmeztető fényjelzést is tartalmaz, és a motor elektronikus vezérlésével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz.
A fordulatszám-szabályozó technológia segítségével a kevésbé gyakorlott vezetők úgy kapcsolhatnak vissza, hogy közben mindvégig fenntarthatják a motor magas fordulatszámát – mint egy autóversenyző, aki a jobb lábfejének első részével fékez, de közben a sarkával a gázpedált is nyomja.
A Ford legújabb intelligens automata sebességváltó-családjának hétfokozatú változata is jó választás a pörgős és sportos 2,3 literes EcoBoost motorhoz. Az idei év végétől megrendelhető váltóban a sebességfokozatok kiosztását a teljesítményhez igazították a mérnökök, az Adaptív Kapcsolási Ütemezést pedig (ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását) továbbfejlesztették, hogy a vezetési érzet még határozottabban elkülönüljön az országúton és a versenypályán. A kormánykerék mögött elhelyezett karokkal a vezető manuálisan is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.
“Bár az EcoBoost benzinmotor és az EcoBlue dízelmotor meglehetősen különbözőek, mindkét erőforrás lenyűgöző,” vélekedett Roeks. “A Focus ST sportos motorhangja tökéletesen illik az autó magával ragadó erejéhez, így a hangzás is az ST-élmény szerves része.”
Intuitív menetdinamika
A Ford Focus közismerten jó menetdinamikájára építve a Focus ST az örömautózás, a versenypálya-használat és a hétköznapi használati érték olyan ötvözetét kínálja, ami egyedülálló a szegmensben.
Az SLA futómű a kényelem csorbulása nélkül is gyors és pontos kormányreakciókat biztosít, a kombi változathoz pedig külön geometriát dolgoztak ki a Ford mérnökei, akiknek a lengéscsillapítók áthelyezésével sikerült elérniük, hogy az autó még teljesen megpakolt csomagtérrel is készségesen reagál a kormánymozdulatokra. Az eredeti rugó-specifikációk megtartásával továbbra is megmaradt a standard Focus agilis és energikus jellege, ám a lengéscsillapítók elöl 20, hátul pedig 13 százalékkal merevebbek, a hasmagasság pedig 10 mm-rel csökkent, hogy tovább javuljon az autó úttartása és reakciókészsége.
Az ötajtós EcoBoost modellváltozatok Performance Csomagjában megjelenik a Ford kifinomult CCD technológiája is, amely 2 ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítva kiváló rugózási komfortot és menetdinamikát biztosít.
A vezetési élményt még magasabb szintre emeli a Focus ST 2.3 EcoBoost modellek eLSD technológiája. A sebességváltóba beépített rendszer a hidraulikus működtetésű tengelykapcsolókkal a rendelkezésre álló forgatónyomaték akár 100 százalékát is képes a jobban tapadó kerékre irányítani, hatásosan kiküszöbölve ezzel a kerekek kipörgését, ami ívmenetben alukormányzottságot eredményezne, vagy a kanyarból kihajtva rontaná a gyorsítást.
A Borg Warner cég által kifejlesztett technológia gyorsabban és precízebben működik, mint a hagyományos, mechanikus LSD-rendszerek. A hajtásláncból érkező információk és a járműdinamikai szenzorok jelei alapján a rendszer már előre képes módosítani a vonóerő elosztását, vagyis nem közvetlenül a kerekek kipörgésére reagál, emellett pedig a fokozatos differenciálmű-összezárás révén finomabban képes átadni a teljesítményt.
A Focus ST 2.0 EcoBlue modellekben Nyomatékvektor Szabályozás működik, ami ívmenetben az első ívbelső kerék fékezésével javítja az autó úttartását, és mérsékli az alulkormányzottságot.
A vadonatúj Focus ST elorozza a ‘leggyorsabb kormányreakció’ címét a legendás Fiesta ST-től. Az elektromos szervokormány (EPAS) rendszer 15 százalékkal gyorsabban működik, mint a standard Focusban, így a két végállás között mindössze kettőt kell fordítani a volánon.
A kategóriaelső kormányérzethez az egyedi kormánycsukló-geometria is hozzájárul: a rúd csatlakozási pontja 9 mm-rel előrébb és 6,5 mm-rel magasabbra került. Az új Kormányzási Nyomaték Zavarcsökkentő szoftver is segít a nyomaték optimalizálásában, hogy a Focus ST teljesítménye és vonóereje még hatékonyabban jusson az útfelületre az egyedi specifikációjú Michelin Pilot Sport 4S gumiabroncsokon keresztül.
A nagy teljesítményű fékrendszer hatékonyabb megállító erejét és csekélyebb mértékű fáradását nagyobb méretű fékalkatrészek biztosítják. A 330 mm x 27 mm-es első féktárcsát kétdugattyús féknyergek markolják. A hátsó féktárcsa mérete 302 mm x 11 mm. A Focus ST fékteljesítményét ugyanolyan szigorú teszteken értékelték, mint a Ford GT szupersportkocsiét, és sikerült elérni, hogy a fékek fáradása majdnem négyszer annyi idő után következzen be, mint az előző generációs Focus ST esetében.
A C2 architektúra Elektronikus Fékrásegítésének (EBB) előnyei még egyértelműbben megtapasztalhatók a Focus ST-ben. Ez a technológia gyorsabban építi fel a féknyomást, mint a hidraulikus rendszerek, így közvetlenebb, magabiztosabb és egyenletesebb pedálérzetet biztosít. A Focus ST esetében ez azt jelenti, hogy a rendszer nemcsak a nagy teljesítményű autózás közben tapasztalható fékerő-változásokat képes minimalizálni, hanem a versenypályákon előforduló extrém helyzetekhez és terhelésekhez is képes hozzáigazítani a fékteljesítményt.
A Csúszós/Vizes út, Normál, Sport és (a Performance Csomaggal felszerelt modellekben) Versenypálya beállítások a mindenkori vezetési helyzetnek megfelelően hangolják át az eLSD, a CCD, az EPAS, a gázpedál, az automata sebességváltó, az elektronikus stabilitásvezérlés, az elektronikus hangzásjavítás (ESE) és a klímarendszer beállításait. Az alul lapított karimájú kormánykeréken elhelyezett ‘Sport’ gombbal közvetlenül is kapcsolható a Sport üzemmód, az ‘Üzemmód’ gomb megnyomásával pedig a vezető gyorsan végigpörgetheti az üzemmódválasztó rendszer opcióit.
“AVersenypálya beállítás kiválasztásával a felkeményedő kormány jobb visszajelzéseket ad; a gázadás agresszívebb lesz; az eLSD maximális tapadást biztosít; az ESC rendszer pedig nagyobb szabadságot biztosít a vezetőnek” – magyarázta el Roeks. “Az autósok biztosak lehetnek benne, hogy a versenypályán tökéletesen kiaknázhatják a Focus ST képességeit.”
A hagyományos Focus ST műszeregység modernizálásához a Ford GT szupersportkocsi adott ihletet. A turbó töltőnyomását, az olajnyomást és az olajhőfokot jelző digitális műszerek most a Ford Performance műszeregység-kijelző 4,2 colos, színes TFT-képernyőjén jelennek meg. A 2,3 literes EcoBoost motorral szerelt változatban a Performance Csomag részeként kínált Rajtautomatika biztosítja a gyors és egyenletes állórajtot.
Szép formák, fejlett funkciók
A fejlesztők arra törekedtek, hogy vadonatúj Focus ST ugyanolyan kényelmes legyen, mint amilyen élvezetes a vezetése, ezért a standard Focus kategóriaelső térkínálatára és kivételes kifinomultságára alapozva alkották meg az autó utasterét, tökéletes egyensúlyt teremtve a mindennapos használhatóság és a hamisítatlan sportautó-élmény között.
A Ford Performance mérnökei milliméteres pontossággal állították be a remek tartást kínáló Recaro első üléseket, hogy a vezető még tökéletesebben eggyé válhasson az autóval, miközben a Sport és Versenypálya üzemmódokban az ESE technológia élvezetesen felerősíti a motor és a kipufogó hangzását. A hanghatás nemcsak a sportos vezetési érzetet fokozza, hanem jobb visszajelzést is ad.
A tökéletesített motorfelfüggesztés és a rezgéseket csillapító segédkeret (valamint a CCD technológia) az összes utas komfortérzetét növeli. A tágas első válltér és a kategóriaelső hátsó térdtávolság mellé 1653 literes maximális rakodótér társul a kombi változatban – és akkora csomagtér, amelyben még egy nagyméretű kutyaszállító ketrec is elfér.
A sport kormánykerék és az ébenfekete Recaro ülések mellett a vásárlókbőr- vagy a részleges bőrkárpitozás és Miko Dinamica anyagokat élvezhetik felszereltségtől függően. A Focus ST utasterének sportos hangulatát dombornyomású ST-emblémával díszített alumínium váltógomb és küszöbdíszléc fokozza, és ugyanezt a célt szolgálják az alumínium pedálok, a hatszögletű mintájú, selyemfényű dekorációs elemek, illetve az ülések, az ajtóbetétek és a párnázott térdtámaszok metálszürke varrásai.
A Focus ST tervezői finom, funkcionális stíluselemekkel és különleges könnyűfém keréktárcsákkal dobták fel a Focus egyébként is sportos látványát. Az áttervezett alsó és felső hűtőrács javítja a hűtő kapacitást, és az első sárvédő alsó részének látványos módosítása hatékonyan javítja a légáramlást.
A nagyméretű, meredekebben álló hátsó tetőlégterelő komolyabb leszorító erőt biztosítva javítja a Focus ST menetdinamikáját. Az agresszív stílusú hátsó diffúzor kettős kipufogóvégződést keretez; ez a megoldás egyben praktikus is, hiszen az autóval vontatni is lehet, ami a középen kivezetett kipufogó miatt az előző Focus ST-generációval nem volt lehetséges. A Performance Csomag vörösre fényezett féknyergeket is tartalmaz.
A karosszéria színkínálata érzékletesen hangsúlyozza a Focus ST dinamikus stílusát: a vásárlók a Ford Performance Blue és Orange Fury, a Frozen White, a Magnetic Grey, a Race Red, a Ruby Red és a Shadow Black árnyalatok közül választhatnak. A mutatós keréktárcsák kínálatában szerepel a 18 colos Dark Sparkle és Magnetite változat, valamint a Magnetite keréktárcsa 19 colos kivitele is.
A Ford Focus ST-ben rendelkezésre áll a kifinomult Ford vezetéssegítő technológiák széles kínálata, amelyek 2018-ban jelentek meg a vadonatúj Focusban.
A modern, szinte észrevétlenül működő technológiák segítségével a vásárlók ösztönösen, stresszmentesen és kényelmesen vezethetik az autót. A Focus ST kínálatában többek közt a következő új vezetősegítő technológiák szerepelnek:
Az Adaptív Sebességtartó Automatikát ezentúl Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban
Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására
Az Aktív Parkolóasszisztens 2 immár maga választja ki és kapcsolja a megfelelő sebességfokozatot, illetve kezeli a gázt és féket, így teljesen automatikusan végzi el a parkolási manővert – egyetlen gombnyomásra
Megjelenik a Ford első Head-up display rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról
A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel
A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben a 8 colos központi érintőképernyőn keresztül, illetve hangutasításokkal kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, sőt az elérhető funkciók közt 2021-től a FordPass Connectfedélzeti modem-technológia is megtalálható lesz, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót.
“Az volt a célunk, hogy egy vadonatúj Focus ST-t alkossunk, ami ugyanolyan könnyen használható a mindennapok során, mint a Focus-család többi tagja” – nyilatkozta Roeks. “Ugyanakkor a modell átfogó technológiai fejlesztése révén sikerült elérnünk, hogy az autósok bármikor átadhassák magukat a hamisítatlan ST-élménynek.”
Most pedig nézzük az új Ford Focus Active részleteit összefoglalva:
A vadonatúj Ford Focus Active modell SUV-os sokoldalúsággal gazdagítja az új Focus magabiztos, ösztönös és élvezetes vezethetőségét.
Az ötajtós és kombi karosszéria-változatokban készülő, kemény külső stílusjegyeket hordozó Focus Active az emelt hasmagasság ellenére is megőrzi a Focus kategóriaelső menetdinamikáját, ami többek közt az egyedi futómű-konfigurációnak is köszönhető; ugyanakkor az autó remekül teljesít a rossz minőségű utakon, magasabb üléshelyzete pedig mind a városi forgalomban, mind az országutakon magabiztossággal tölti el vezetőjét.
Az egyre nagyobb számú európai SUV- és crossover vásárlók aktív életstílusához hasznos eszköz a Focus Active két új kapcsolható üzemmódja (Csúszós út és Lendület), akárcsak az alapáron kínált tetősínek, amelyekhez kerékpártartók és egyéb sportos kiegészítők rögzíthetők.
Az autóhoz a Ford erős és üzemanyag-takarékos 1,0 literes és 1,5 literes EcoBoost benzinmotorjai rendelhetők 182 lóerőig terjedő teljesítménnyel, illetve a Ford 1,5 literes és 2,0 literes EcoBlue dízelei 150 lóerőig terjedő teljesítménnyel. A vásárlók hatfokozatú manuális és nyolcfokozatú automata sebességváltók között választhatnak.
A vadonatúj Focusban a modern vezetéssegítő rendszerek még fejlettebb változatai mutatkoztak be, és ezek most az Active kivitelben is megjelennek: ilyen például a továbbfejlesztett Adaptív Sebességtartó Automatika, Adaptív Fényszórórendszer és Aktív Parkolóasszisztens.
“A Ford SUV-modellek októberi értékesítése több mint 19 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, és jelenleg az Európában eladott Fordok több mint egyötöde SUV,” nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „A vadonatúj Focus Active nemcsak stílusában illeszkedik ehhez a trendhez, hanem olyan szolgáltatásaival is, mint az Üzemmódválasztó új opciói, amelyek révén az aktív életmódú családok immár a rosszabb utakat is meghódíthatják autójukkal.”
A vadonatúj Focus Active – az idén bemutatott Fiesta Active és a KA+ Active mellett – immár a harmadik modell a Ford új Active termékcsaládjában.
A rossz utakat is legyűri. Élvezetesen vezethető
Az ötajtós és kombi karosszériához alapáron kínált, kifinomult Ford futómű-konfiguráció, az eltérő hosszúságú lengőkarokkal szerelt (SLA) független hátsó felfüggesztés a Focus Active modellben is megjelenik, méghozzá egyedi méretezésű rugókkal, lengéscsillapítókkal, kanyarstabilizátorokkal és első-hátsó gömbcsukló-geometriával, amit kifejezetten az emelt hasmagassághoz terveztek a Ford mérnökei (a hasmagasság elöl 30, hátul 34 mm-rel magasabb a standard Focusnál).
A rezgéseket csillapító segédkerethez csatlakozó SLA rendszer optimális rugózási kényelmet és kormányreakciókat biztosít, kiváló egyensúlyt teremtve az első és a hátsó futómű teljesítménye közt, miközben a kerekek nagyobb úthibákon gördülnek át. A heterogén anyagösszetételű perselyek merevségi karakterisztikája eltérő, amikor más és más irányokból éri őket terhelés, és hatékonyabban szűrik ki a kisebb felütéseket, javítva az NVH (zaj, rezgések és nyersesség) értékeket. A kombi modellváltozatok SLA futóműve egyedi geometriát mutat: a lengéscsillapítók áthelyezésének köszönhetően az autó még teljesen megpakolt csomagtérrel is készségesen reagál a kormánymozdulatokra, ugyanakkor ezzel a megoldással sikerült a lehető legnagyobb csomagteret és szélesebb raktérpadlót kialakítani.
A rossz utak hatékony legyűrése és a strapabírás érdekében a 17 colos könnyűfém keréktárcsákon magasabb oldalfalú, 215/55 R17 méretű gumiabroncsok feszülnek, de az autóhoz 18 colos keréktárcsák is rendelhetők 215/50 R18 méretű gumikkal. A Focus modellből már ismert Normal, Sport és ECO kapcsolható üzemmódok mellett a Focus Active változatban két új beállítás is megjelenik:
A Csúszós út üzemmód megváltoztatja az ESC és a Kipörgésgátló beállításait, hogy a vezető a rossz tapadású útfelületeken, például havon vagy jégen is magabiztosan uralhassa az autót; ilyenkor a kerekek még kevésbé hajlamosak a kipörgésre, különösen amikor a jármű álló helyzetből indul el. Ebben a beállításban a rendszer passzívabbra hangolja a jármű gázreakcióit
A Lendület üzemmód segít mozgásban tartani az autót a lágy és képlékeny útfelületeken, például homokon; a rendszer a blokkolásgátló áthangolásával több csúszást engedélyez a kerekeknek; a Kipörgésgátló kevésbé aktív, hogy a gumiabroncs barázdáiból kipöröghessen a beletapadt homok, hó vagy sár.Ebben a beállításban a rendszer passzívabbra hangolja a jármű gázreakcióit
Kemény, tágas és sokoldalú
Az autó egyedi külső-belső stíluselemei hatásosan hangsúlyozzák ki a Focus Active különleges és kemény karakterét. A hálómintás, sötét színű hűtőrácsot sötét keret szegélyezi, és a jármű oldalát az első lökhárítótól a kerékíveken át a hátsó részig végigfutó, látványos védőelemek burkolják.
A Focus Active első és hátsó lökhárítója is egyedi kialakítású, akárcsak az ezüstszínű első-hátsó alsó védőelemek és a könnyűfém keréktárcsák. Az autó élénk színpalettáján az új Metropolis White és Orange Glow fényezések is megjelennek, és a vásárlók – a kiválasztott színárnyalattól függően – akár más színű tetőfényezést is rendelhetnek.
Az utastér kiváló minőségérzetéről bőrborítású kormánykerék és váltógomb, ragyogóra fényezett műszerfal- és ajtópanel-betétek, valamint Active küszöbdíszlécek gondoskodnak. A magas oldalpárnázású üléseket különleges Active szövetkárpit borítja, amit – a szőnyegek szegélyéhez hasonlóan – kék öltések díszítenek.
A vadonatúj Focus jóval tágasabb belső teret kínál, mivel tengelytávolsága több mint 50 mm-rel hosszabb a kifutó modellénél, padlója pedig sík kialakítású. Az elöl ülők rendkívül bőséges, 1421 mm-es válltérrel gazdálkodhatnak, és a műszerfal formája is tovább növeli a teret. A keskenyebb középkonzol, az elektromos parkolófék és a nyolcfokozatú automata sebességváltó forgókapcsolója szintén olyan megoldások, amelyek sok helyet szabadítanak fel a vezető és az első utas körül.
A hátsó utasok kategóriaelső lábtere több mint 50 mm-rel nagyobb, mint az előző Focusban, és a hátsó válltér is majdnem 60 mm-t gyarapodott. A térérzetet tovább erősíti a hátsó ajtó dizájnja: az oldalablakok belenyúlnak a hátsó oszlopba, így a kabin még nyitottabbnak tűnik.
A Focus Active számos praktikus és kényelmi megoldást kínál a kalandvágyó családok számára. A Ford kézhasználat nélküli csomagtérajtó-technológiájával a kombi változat hátsó ajtaja úgy is kinyitható, hogy az ember egyszerűen meglendíti a lábát a lökhárító alatt, így akkor is egyszerű pakolni, ha valakinek mindkét keze tele van kempingfelszereléssel.
A kalandozásból természetesen a család legjobb barátja sem maradhat ki: a kombi csomagterét úgy alakították ki a mérnökök, hogy elférjen benne egy nagyméretű, akár 1653 literes kutyaketrec. A Ford a használaton kívüli kalaptartó elhelyezésére új megoldást dolgozott ki: ez az elem ezentúl pontosan befér az új csomagtérpadló alá, és az új, egyszerű húzófülekkel egyszerűen kiemelhető a helyéről.
A SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerben a 8 colos központi érintőképernyőn keresztül (ami a kétujjas csippentés és végigsimításos mozdulatokkal is használható), illetve hangutasításokkal kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, emellett pedig a prémium minőségű B&O PLAY hangrendszer is elérhető, ami koncerttermi zenei élményt kínál az autó utasai számára.
A Focus Active vásárlóinak immár a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is rendelkezésére áll, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót. A műszerfal alatt elhelyezett vezeték nélküli töltő révén az autósok folyamatosan kapcsolatban maradhatnak a külvilággal; a berendezés automatikusan felismeri a kompatibilis készülékeket, és azonnal tölteni kezdi az akkumulátorukat.
Kellemes autózás: fejlett motorok és technológiák
A vadonatúj Focus Active kínálatában is megtalálhatók azok a fejlett vezetéssegítő rendszerek, amelyek a vadonatúj Focusban mutatkoztak be. E technológiáknak köszönhetően a vásárlók ösztönösen, stresszmentesen és kényelmesen vezethetik az autót.
Az Adaptív Sebességtartó Automatikát immár Stop & Go rendszer, Sebességkorlátozásra Figyelmeztető rendszer és Sávközép technológiák egészítik ki, segítve a vezetőt az araszoló forgalomban
Az Adaptív Fényszórórendszerben az új, kamerával működő Prediktív kanyarfény és a Jelzőtábla-felismerő világítás már előre a helyes irányba állítja a fényszóró sugárnyalábját. A rendszer felméri az autó előtti útszakaszt, és – az iparában egyedülálló módon – a jelzőtáblák információit is felhasználja a látási viszonyok javítására
Az Aktív Parkolóasszisztens 2 immár maga választja ki és kapcsolja a megfelelő sebességfokozatot, illetve kezeli a gázt és féket, így teljesen automatikusan végzi el a parkolási manővert – egyetlen gombnyomásra
Megjelenik a Ford első Head-up display (HUD) rendszere az európai piacon, ami segít, hogy a vezetőnek minél ritkábban kelljen elfordítania tekintetét az útról
A Kikerülő Kormányzási Asszisztens a szegmensben elsőként bevezetett technológia, amely segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az ütközést az előtte hirtelen megálló vagy erősen lassító járművel
A Focus Active vásárlói a modern Ford EcoBoost benzinmotorok és az erős, de finom járású Ford EcoBlue dízelek kínálatából válogathatnak. Az erőforrásokhoz alapáron járó Auto Start-Stop rendszer tovább csökkenti az autók üzemeltetési költségét; a simán kapcsoló hatfokozatú manuális, illetve az új nyolcfokozatú automata sebességváltó pedig erőlködés nélkül továbbítja a vonóerőt a kerekekhez. A kifinomult nyolcfokozatú egység mindig az autós vezetési stílusához igazítja a fokozatváltásokat.
A Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes, 125 lóerős EcoBoost blokkjával az autó legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 107 g/km. Az 1,5 literes EcoBoost motor 150 lóerős teljesítménnyel, 5,3 l/100 km üzemanyag-fogyasztással és 121 g/km CO₂-kibocsátással áll rendelkezésre. A Ford 120 lóerős, 1,5 literes EcoBlue dízelének legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 3,5 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 93 g/km. A 150 lóerős, 2,0 literes EcoBlue esetében ugyanezek az értékek 4,4 l/100 km és 114 g/km.
A vadonatúj Ford Focus Active már megrendelhető a márkakereskedésekben. Az autó a németországi Saarlouise üzemben készül, az iparágban élenjáró gyártási technológiák alkalmazásával.
Korábbi írásunkban nagyvonalakban bemutattuk az ULO-t, mint MB aftermarket genuine disztribútort. A stuttgarti székhelyű cég elsősorban világítástechnikával, azon belül is első- és hátsó lámpákkal foglalkozik.
Mivel a W140 projektautónk nem rendelkezett autentikus hátsó lámpaburákkal és prizmacsíkkal (így teljes a facelift utáni három részes szett), ezért az ULO-hoz fordultunk. Fontos volt a genuine megközelítés, így egyértelmű volt, hogy őket választjuk.
A W140-es hátsó lámpaburáinak kiszerelése és beépítése nem túl bonyolult feladat. Nyilván kell hozzá azért némi érzék, s persze az sem hátrány, ha már csináltunk hasonlót. Ugyanakkor nyilván a legjobb megoldás az, ha hozzáértő szakemberrel végeztetjük el a munkafolyamatot, így megkíméljük magunkat némi esetleges kellemetlenségtől.
Ilyen volt…
Így hát az S420 hátulja alapbetően teljesen megújult, azaz visszanyerte eredeti formáját.
…ilyen lett
Első nekifutásra megkaota a gyári S420 feliratot, majd a rendszámtáblakeret következett, miután valamilyen okból fogva ragasztott csupasz rendszámtáblát hordozott az autó. S most, stílszerű záróakkorként megkapta a remek ULO hátsó lámpaburákat is (Bal oldal ULO gyári szám: 5693-09, Jobb oldal, ULO gyári szám: 5693-10).
Következő cikkünkben részletesen leírjuk, hogyan célszerű lámpaburát cserélni a facelift utáni Mercedes-Benz W140 S osztályon.
A Continental, mint a világ egyik vezető autóipari beszállítója partnerségre lépett a Smaggal és a Michelinnel annak érdekében, hogy fenntartható megoldásokkal tegyék zöldebbé a természetes gumi teljes ellátási láncát.
Ennek érdekében a Continental közös céget alapít a Michelinnel, amely vezető szerepet tölt be az abroncsgyártásban és a fenntartható mobilitásban, valamint a Smaggal, a mezőgazdasági szoftverek vezető fejlesztőjével.
A tervek szerint a közös vállalat még idén megkezdi működését, a trösztellenes hatóságok jóváhagyásától függően. A közös cégbe kerül a Rubberway® digitális platform, amely a természetes gumi előállításban monitorozza és kiértékeli a gyártás során alkalmazott gyakorlatokat és kockázatokat – a kaucsukfa-ültetvényektől kezdve egészen a gumi feldolgozó üzemekig. A fejlesztés a kiértékelés során számos környezetvédelmi, technológiai, valamint a társadalmi felelősségvállalás során alkalmazott szempontot figyelembe vesz. A Rubberway® az összegyűjtött adatokat valamennyi felhasználónak (illetve gumiabroncs-gyártónak) megküldi, így lehetővé téve számukra, hogy beazonosítsák és még magasabb szintre emeljék a fenntarthatóságot a természetes gumi ellátási láncában.
A természetes gumi ellátási lánca – amely hatmillió farmert, 100.000 közvetítőt és 500 gumigyárat is magában foglal – rendkívül komplexnek tekinthető. A Rubberway® a Smag szoftverfejlesztő céggel közösen születhetett meg és már 2017 óta használatban van néhány fontosabb gumitermelő országban, mint például Thaiföldön, Indonéziában, Nigériában, Brazíliában, Ghánában, vagy éppen Elefántcsontparton. A három cég által alapított közös vállalatban a Michelin a felhasználási és kitermelési jogokat, valamint a felhasználók visszajelzéseit teszi elérhetővé a partnerek számára.
A Continental a vállalkozásba fektetett tőkével fejezi ki elköteleződését a megoldás mellett, és egyúttal a többi gumiabroncs- és autóalkatrész gyártó előtt is megnyitja a szélesebb körű alkalmazás lehetőségét, hozzájárulva a fenntartható gyakorlatok elterjesztéséhez a természetes gumi iparágában. A Smag pedig a mezőgazdaságban használt digitális megoldások terén szerzett technológiai és szektor-specifikus szakértelmével támogatja a projektet. A közös vállalkozás során a partnerek célja az, hogy a Rubberway® egy olyan független megoldássá váljon, amelyet bármelyik természetes gumi iparágban érdekelt szereplő felhasználhat, illetve, hogy az ellátási lánc még átláthatóbbá váljon.
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...