Főoldal Blog Oldal: 187

Peugeot 3008 GT Hybrid4: mindössze 29 gramm CO₂ kibocsátás

A Peugeot 3008 GT Hybrid4 SUV-nak az új WLTP szabvány szerint megállapított C0₂-kibocsátása 29 g/km, teljesen elektromos üzemmódban mért hatótávolsága pedig 59 km.

Ez a hibridek között szuperalacsony C0₂-kibocsátással rendelkező, 300 lóerős (220 kW teljesítményű) összkerék-meghajtású SUV arról tanúskodik, hogy a Peugeot számára az energetikai átállás mellett az intenzív vezetési élmény is fontos.

A Franciaországban már rendelhető 3008 GT HYBRID4 Európa többi részén 2019 októberétől lesz elérhető.

Peugeot 3008 GT HYBRID4: mindig, mindenhol

A 2016-os bevezetése óta több mint 700 000 példányban eladott (és sok országban kategóriaelső) PEUGEOT 3008 SUV sikertörténetében új dimenzió nyílik a HYBRID4 változattal, mely a sorozatban gyártott PEUGEOT-k közül a valaha volt legnagyobb teljesítménnyel büszkélkedhet. A felsőkategóriás modell négykerék-meghajtással bír, és 300 lóerő teljesítmény (220 kW) leadására képes.

Ezt az eredményt egy 200 lóerős (147 kW) PureTech benzinmotor és két villanymotor társításával sikerült elérni: ebből az első az e-EAT8 sebességváltóhoz kapcsolódik és 110 lóerő (81 kW) leadására képes, a másik a hátsó futóművön helyezkedik el és 112 lóerős (83 kW).

Az autó – ha csak a vezető tartózkodik benne – álló helyzetből 100 km/h sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsul. Az akkumulátor kapacitása 13,2 kWh, a teljesen elektromos üzemmódhoz kapcsolódó hatótáv pedig 59 km(2) (a WLTP protokoll szerint mérve).

Az akkumulátor könnyen és gyorsan tölthető: a maximális töltésszint gyorstöltés és Wallbox(3) használata esetén mindössze 1 óra 45 percet vesz igénybe.
A 4WD üzemmód nehéz terepen jobb meghajtást biztosít. A tapadás is kifogástalan: nedves, sáros, havas vagy kanyargós úton is egyformán oszlik el a teljesítmény a négy keréken.

A Peugeot 3008 HYBRID4 így a nagy teljesítmény és a négykerék-meghajtás mellett a piac egyik legjobb emissziós értékével rendelkezik: C0₂-kibocsátása 29 g/km a WLTP protokoll szerint mérve).

A hatékony EMP2 (Efficient Modular Platform) padlólemez és az új többlengőkaros hátsó futómű kombinálásával kiváló komfortszintet és rendkívüli úttartást sikerült elérni. A hátsó futómű beépítése nincs hatással a helykínálatra, és a csomagtérszőnyeg fölötti csomagtartó-kapacitás is változatlan.

A HYBRID4 motor csak GT változat esetén áll rendelkezésre, melyben az exkluzív Gréval-szürke Alcantara® kárpit valódi antikolt tölgyből készült „Grey Oak” dekorelemekkel társul. A képet az új Peugeot 508-tól átvett vezetéssegítő rendszerek teszik teljessé: ilyen a Stop & Go funkcióval ellátott adaptív tempomat és a sávtartó rendszer.

Néhány hónappal a HYBRID4 változat bevezetése után a modellválaszték egy 225 lóerős (165 kW) elsőkerék-meghajtású HYBRID változattal is kiegészül majd. A 2020 tavaszán forgalomba kerülő modellben a 180 lóerős (132 kW) PureTech benzinmotorhoz egy 110 lóerős (80 kW) villanymotor társul, mely a gépjármű elején az e-EAT8 sebességváltóhoz kapcsolódik majd.

1997 Mercedes-Benz W140 S420: hiányzott a csavarhúzó (A0005810117), pótoltuk

Folytatódik a 97-es Mercedes S420 W140 gyári állapotának visszaállítása. Bár az autó alapjaiban véve sem volt egy leamortizált darab, mégis sok apróságot kell javítani, pótolni.

Mivel az autó gyári szerszámkészlete hiányos volt (csavarhúzó), ezért mihamarabb pótolnunk kellett, hogy teljes legyen az összkép. Először Ámon Palhoz mentünk, hiába – rég, sőt: idén egyáltalán nem bontott bálnát, és korábbról sem maradt ilyesmije.

Így felhívtuk a Mercibolt.hu-s kontaktunkat, létezik-e szóló csavarhúzó, mondjuk (természetesen) gyári verzióban. Jelezték: igen, A0005810117 OEM cikkszámmal. Úgyhogy instant le is adtuk a rendelést.

A W140 szerszámkészletében kettő, egymás alatti üres rekesz éktelenkedett, ugyanis a hiányzó csavarhúzó csomagban alapból két szárat tartalmaz, összesen négy végződéssel (két csillag, két hagyományos). A műanyag nyélben cserélhetők a szárak, meg lehet fordítani ezeket, így teljes mértékben kombinált eszközről van szó.

Alapállásban a csillagcsavarhúzóvégeket kell a nyélhez illeszteni, ez kerül a felső fakkba, majd alá a szimpla, két tompa végződésű szár; be is biggyesztettük az üres helyekre, így a szerszámkészlet most teljes, 100 százalékos. Túl azon, hogy így sokkal jobban mutat esztétikailag (és végre teljes a létszám), nagy segítséget nyújthat, ha van nálunk csavarhúzó-szett is úton-útfélen.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Frankfurti Nemzetközi Autószalon 2019: bemutatkozik a Honda e, itt a sorozatgyártásra kész verzió

Nyilvánosságra hozta vadonatúj elektromos autójának első hivatalos fényképeit a Honda.

A fotók immáron a szériagyártásra érett változatról készültek, és kétséget kizáróan bizonyítják, hogy a japán gyártó továbbra is elkötelezett a környezetvédelem mellett, s beváltani látszik ígéretét, miszerint 2025-ben már minden Európában értékesített Honda képes lesz elektromos (alternatív) üzemmódban közlekedni. A modell a 2019-es Frankfurti Autószalonon gurul majd elsőként a nagyközönség elé, méghozzá a Honda további elektromos és sportos járműveinek társaságában.

Bővebben a Honda e formatervéről

A modern, integrált kommunikációs rendszerekkel felszerelt, kivételes vezetési élményt nyújtó Honda e-t egyszerű, letisztult formavilág és kimagasló használati érték jellemzi, így remekül passzol a modern városi életmódhoz és valódi megoldást kínál az urbánus közlekedés különféle problémáira.

Minimalista megjelenéséhez nagyban hozzájárul a hagyományos visszapillantó-tükrök helyett alkalmazott Oldalsó Kameratükör Rendszer, ami két hatcolos képernyőn jeleníti meg az autó mögött zajló eseményeket. Ez a technika elsőként jelenik meg a kompaktok szegmenségben, és a stílust illetően éppúgy komoly előrelépést jelent, mind a menetbiztonságra, az aerodinamikára és a kifinomultságra nézve.

Az elegáns, mondhatni, előkelő stílus nemcsak a kifinomult vonalvezetésnek és a jellegzetes kontúrnak köszönhető, hanem a karosszériába simuló, igény esetén kipattanó, süllyesztett kilincseknek is. A hangulatos, modern kabinban kizárólag kellemes tapintású, kortárs anyagokat használtak a fejlesztők, az – öt digitális kijelzőből összeállított – műszerfal pedig a belsőtér teljes szélességében végigfut az utasok előtt.

A Honda e digitális műszerfalának nagy részét két 12,3 colos LCD-érintőképernyő foglalja el, ezek intelligens alkalmazások, illetve szolgáltatások teljes sorát kínálják fel, hogy az autó minél hatékonyabban szolgálhassa tulajdonosát a modern, városi környezetben. Ennek eredményeként – parkolás, töltés és menet közben – egyaránt a végsőkig kiélvezhető a Honda e nyújtotta kényelem és mobilkapcsolat, s az utasoknak éppúgy egyedülálló élményben lehet része, mint a vezetőnek.

A Honda e főbb műszaki adatai

A Honda e nagy teljesítményű villanymotorja 136 vagy 154 lóerőt* ad le, s forgatónyomatéka is lenyűgöző, nem kevesebb, mint 315 Nm*. A 35,5 kWh-s akkumulátorcsomag a kategória egyik legkisebbje, így a mindennapos ingázásra tervezett Honda e kifejezetten kis tömeggel büszkélkedhet. Nem mellesleg hatótávolsága elérheti a 220 km-t*, ami bőven elég a hétköznapokra, és hihetetlenül rövid idő alatt menetkésszé tehető – a villámtöltővel 30 perc alatt 80%-ra* tölthető az akkumulátorcsomag. A vezetési élmény közvetlen, sportos és szórakoztató, amiért a hátsó kerekeket meghajtó erős villanymotor a felelős. A menetteljesítményről sokat elárul, hogy állórajtnál sem szükségeltetik több, mint 8 másodperc* a 100 km/h-s tempó eléréséhez.

A Honda e mobilkommunikációra és mesterséges intelligenciára épülő elektronikai rendszere

Az érintőképernyő interfészén keresztül különféle szolgáltatások és alkalmazások hangutasítással is elérhetők a Honda Személyi Asszisztens (Honda Personal Assistant) segítségével. Az ösztönösen kezelhető Honda Személyi Asszisztens egy egyedülállóan fejlett, mesterséges intelligencia (AI) így tulajdonképpen kötetlenül beszélgethetnek vele az utasok és megannyi internetes (online) szolgáltatást vehetnek igénybe.

Az egyedülálló Honda Személyi Asszisztens az „OK Honda” kifejezés kimondásával aktiválható, ezt követheti valamilyen parancs vagy kérdés a vezető részéről. Mivel a mesterséges intelligencia folyamatosan tanul, napról napra egyre többet ért a hozzá intézett szavakból és egyre pontosabb válaszokat ad.

A Honda e tulajdonosok akkor is nyugodtak lehetnek, ha eltávolodnak autójuktól, a My Honda+ elnevezésű okostelefon-alkalmazással ugyanis mindig kapcsolatban maradhatnak a járművel.

Ez a 2017-ben már bemutatott, és azóta jelentősen továbbfejlesztett szoftver lehetőséget ad az autó helyzetének nyomonkövetésére, nem mellesleg minden fontos adatot közöl a kocsiról, így a töltöttségi szintről és a megtehető kilométerek számáról is. Mindemellett mobilról is küldhetők adatok az autónak (pl. töltőpont, cím stb.), tehát kétirányú az adatforgalom.

További érdekesség, hogy a Digitális Kulcs (Digital Key) az okostelefonos alkalmazáson keresztül is képes nyitni, illetve zárni a Honda e-t.

Az első rendeléseket az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban és Norvégiában vette föl a Honda, a magyar vásárlók a Honda honlapján jelezhetik érdeklődésüket a modell iránt.

Alapfelszereltséggel is prémium kényelmet kínál a Ford Puma Titanium X

A Ford bemutatta a stílusos, gazdagon felszerelt Puma Titanium X modellt, röviddel azt megelőzően, hogy az autó a jövő héten reflektorfénybe áll a Frankfurti Autószalonon.

A Puma SUV-ihletésű crossover-stílusát prémium kényelmi technológiákkal kiegészítő új Puma Titanium X modellben jelenik meg először a Ford levehető és mosható üléshuzata – aminek segítségével az autó tulajdonosai könnyen megőrizhetik a kabin újszerű állapotát –, valamint a szegmens első derékmasszírozó ülése.

A jármű alapfelszereltségében olyan technológiák szerepelnek, mint a vezeték nélküli okostelefon-töltő, a szegmensben elsőként kínált, kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó és a prémium B&O hangrendszer. A Puma Titanium X tervezői emellett exkluzív külső és belső stíluselemekkel is kiegészítették a modell egyébként is csábító dizájnját.

“A korábban bemutatott új Ford Puma ST-Line X modellhez hasonlóan a Puma Titanium X-nek is saját, jellegzetes karaktere van” – mondta el Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Az autó kivételes kényelmi technológiákat kínál alapáron, amelyek eddig inkább a nagyméretű felsővezetői limuzinokat jellemezték, most azonban a kompakt crossoverek vásárlói számára is elérhetővé váltak.”

Az új Ford Puma hatásosan egyesíti a lenyűgöző külső formaterv, a kategóriaelső csomagtér és a kifinomult mild hybrid hajtáslánc előnyeit.

Prémium szintű stílus és felszereltség

Az autó prémium szintű alapfelszereltsége a luxus új szintjét honosítja meg a kompakt crossoverek szegmensében, így a Puma Titanium X vásárlói páratlan kényelemben élvezhetik az autó magas üléshelyzetét és magabiztos vezetési élményét.

Az ülések huzata levehető és mosható; ez a családbarát megoldás lehetővé teszi, hogy a kárpitokból könnyű legyen kitisztítani az üdítő italok vagy a házi kedvencek nyomait, így az utastér mindig újszerű marad. A különféle színek és dizájnelemek közül válogatva a vásárlók a saját ízlésükhöz igazíthatják a kabin stílusát, és a cipzáras kárpitokat egyszerűen, akár egy kézzel is lehúzhatják az ülésről.

A Puma a szegmensben elsőként kínál derékmasszírozó első üléseket, amelyek az elfáradt izmok felfrissítésével kellemesebbé varázsolják az utazást. Az elektromosan állítható ülésekhez kínált, gombokkal kezelhető, hárompontos rendszerben nemcsak a masszázs erőssége állítható (három fokozatban), hanem a masszírozó mozgás iránya is. A támlába beépített felfújható elemekkel tökéletesen beállítható a hát felső, középső és alsó részének megtámasztása, hogy a vezető és az első utas kifogástalan kényelemben utazhasson.

A Puma Titanium X kormánykerekét bőrhatású anyag borítja, a műszerek körül és a műszerfalon fahatású dekorációs betétek láthatók, a belső ajtóburkolatokat pedig modern mintázatú szövetbetétek díszítik.

“Azt akartuk, hogy a Puma Titanium X kabinja hasonlóan hívogató és kényelmes legyen, mint tulajdonosai otthona, ezért olyan színeket, anyagokat és igényes kidolgozást alkalmaztunk, ami az otthoni környezetet idézi,” magyarázta el Sonja Vandenberk, a Ford Európa színekért és anyagokért felelős vezető dizájnere.

Vezeték nélküli okostelefon-töltő gondoskodik arról, hogy az autó utasai menet közben is mindig kapcsolatban maradhassanak a külvilággal, ráadásul ez a megoldás azt is lehetővé teszi, hogy a töltőkábel ne foglalja le a Puma két USB-portjának egyikét. A műszeregység alatt elhelyezett töltőpad automatikusan felismeri a kompatibilis készülékeket, és azonnal tölteni kezdi az akkumulátorukat.

A készülékek természetesen a vezeték nélküli töltés ideje alatt is Bluetooth-kapcsolatban maradnak a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerrel. A csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés egyszerű hangutasításokkal kezelhetők. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel, amelyek felár nélkül rendelkezésre állnak, a zenék kifogástalan hangzásáról pedig az 575 wattos, 10 hangszórós B&O hangrendszer gondoskodik, amelynek dinamikus hangolása mindegyik ülésen prémium audioélményt biztosít.

Szintén az alapfelszereltség része a kétzónás Elektronikus Automatikus Hőmérséklet-szabályozás, az esőérzékelő ablaktörlő és a tolatóradar is.

Az új Puma Titanium X külső megjelenését úgy alakították ki a dizájnerek, hogy még karizmatikusabbá váljon a Puma egyébként is látványos formavilága. A Ford B-padlólemezének optimalizált tengely- és nyomtávja kiváló alapot biztosít az ideális SUV-arányok megteremtéséhez, amit hatásosan hangsúlyoznak ki az erőteljes sárvédők és a kerékjárati íveket kitöltő 18 colos, 10 küllős, Pearl Grey fényezésű exkluzív könnyűfém keréktárcsák.

A Puma mutatós orr-kialakításához jól illik a Titanium X modellváltozat méhsejtmintás hűtőrácsának ragyogó fekete fényezése és krómdíszítése; ugyanilyen dizájnt kaptak a ködfényszórók keretei is, amelyeket a funkcionális légfüggöny-beömlőkbe integráltak a tervezők.

A hátsó diffúzor és az alsó védőlemez metálszürke fényezéssel készül. A fűthető külső tükrök burkolata ugyanolyan színű, mint a karosszéria; a tükörborításban kapott helyet az irányjelző, valamint a kilépő fény is, ami az ajtók nyitásakor kapcsolódik be, megvilágítva az útfelületet.

Mild hybrid technológia

A Puma vásárlói az elsők közt élvezhetik a Ford kifinomult mild hybrid hajtásának előnyeit, amelynek magasabb teljesítménye és élénk gázreakciói alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett is kategóriaelső menetdinamikáját kínálnak.

Az EcoBoost Hybrid technológia egy szíjhajtású, 11,5 kW teljesítményű integrált indítómotor/generátorral (BISG) egészíti ki a Puma 1,0 literes EcoBoost benzinmotorjának erejét. A BISG képes elektromos árammá alakítani a fékezés és egyenletes sebességű haladás közben többnyire veszendőbe menő energiát, és az így termelt áramot egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.

A BISG ugyanakkor elektromotorként is működik, zökkenőmentesen kapcsolódva be a hajtásba a csekély súrlódású, háromhengeres benzinmotor mellett, normál haladás és gyorsítás közben felhasználva az akkumulátorban tárolt energiát, valamint meghajtva az elektromos segédberendezéseket.

A 125 és 155 lóerős változatokban kínált intelligens, önvezérlő mild hybrid rendszer kétféleképpen használhatja fel az akkumulátorban tárolt energiát. Az egyik mód a forgatónyomaték-helyettesítés, ami csökkenti a benzinmotor terhelését, és így (a WLTP-alapú mérések szerint) akár 9 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető; a másik mód pedig a forgatónyomaték-kiegészítés, ami még élvezetesebb vezetési élményt biztosít.

Technológia, ami magabiztossá tesz

Az alapáron kínált, vezetést segítő technológiák még kényelmesebbé, biztonságosabbá és kevésbé fárasztóvá varázsolják az autózást. Ilyen például a Sávtartó rendszer, amelynek működését tovább tökéletesíti az Útpadka Érzékelés, ami felismeri a határt az aszfaltozott útburkolat és a járhatatlan felületű padka között – még akkor is, ha ez a határvonal nem egyértelmű, mert a padka kavicsos vagy füves. A rendszer finom kormányzási nyomatékkal akadályozza meg, hogy az autó lesodródjon az úttestről.

A Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer felfedezi az úton vagy az úttest közelében tartózkodó embereket, illetve azokat is, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát. A Ford mérnökei arra tervezték a rendszert, hogy csökkentse bizonyos frontális ütközések súlyosságát (más járművekkel és gyalogosokkal egyaránt), illetve hogy segítségével a vezető akár teljesen el is kerülhesse az ütközést. A Pumába már a technológia továbbfejlesztett változatát építették be, amely a szélesebb látószögű kamera révén jobban nyomon tudja követni a gyalogosok mozgását.

A Stop & Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés, a Sávközép funkció ugyanolyan hasznos az országúton, mint az araszoló városi forgalomban. A felszereltség része az új Vészhelyzet Előrejelzés is, ami a FordPass Connectbeépített modem segítségével tájékoztatja a vezetőt az úton kialakult veszélyes szituációkról, még akkor is, ha a baleset helyszíne még nem látható egy kanyar miatt, vagy a többi járműtől.

“A Puma annyi technológiát kínál, ami példátlan ebben a szegmensben” – vélekedett Norbert Steffens, a Puma programvezető főmérnöke. “A vezeték nélküli töltőtől kezdve a Stop & Go technikáig minden megoldásunk azt szolgálja, hogy a Puma észrevétlenül, mégis tökéletesen szolgálja tulajdonosát.”

Innovatív és praktikus

A Puma lenyűgöző stílusához hibátlan praktikum társul; ennek egyik legfontosabb eleme a mindennapos pakolási problémákra gyakorlatias megoldásokat kínáló, innovatív kialakítású csomagtér, amely a kategória legnagyobb, 456 literes térfogatával büszkélkedhet.

A rugalmasan alakítható csomagtartóban – a második üléssort síkba döntve – kényelmesen elfér egy 112 cm hosszú, 97 cm széles és 43 cm magas doboz. A praktikus rakodási lehetőségek nemcsak kielégítik, hanem túl is szárnyalják a vásárlók elvárásait; jó példa erre az új Ford MegaBox, ami mély és sokoldalúan használható teret kínál, amelybe két golftáska is beleállítható.

Ha a MegaBox fedelét lezárják, akkor a rekesz jó szolgálatot tehet a piszkos sportruházat vagy a sáros gumicsizmák szállításánál. A szintetikus anyaggal bélelt, és alul leengedő dugóval kiegészített Ford MegaBox vízzel is könnyen tisztítható.

A csomagok ki- és bepakolást nagyon megkönnyíti, hogy a Ford a szegmensben most először kínál kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtót, aminek a nyitásához elég, ha az ember meglendíti a lábát a hátsó lökhárító alatt. Ráadásul mindezt egy innovatív kalaptartó is kiegészíti, ami automatikusan elmozdul, hogy akadálytalanul hozzá lehessen férni a rakodótérhez.

“A fejlesztés során arra törekedtünk, hogy minden eddiginél praktikusabb autót tervezzünk – méghozzá kompakt méretekben” – mondta el Steffens. “A Puma egyedi Ford MegaBox megoldása és kalaptartója jó példa arra az innovatív szemléletre, amivel a Puma Titanium X exkluzív és vonzó stílusának csorbítása nélkül is rugalmasan alakíthatóvá formáltuk a csomagteret.”

A MINI, mint stílusikon: a legenda 60 éves életútjának mérföldkövei

A klasszikus Mini már egészen a kezdetektől a társadalmi élet aktív, meghatározó szereplője volt: a Királyi Család tagjai, rajongott filmsztárok, világhírű zenészek és stílusteremtő hírességek egytől egyig a brit kisautó hatása alá kerültek. Hatvanadik születésnapját a MINI egy hamisítatlan stílusikonnal is megünnepli.

John Lennon az utakon, Peter Sellers a filmvásznon vezette, a Queen pedig a Windsori kastély parkját szelte vele keresztül: a hatvan évvel ezelőtt bemutatott klasszikus Mini rajongótáborát számtalan híresség erősíti. Egyedi kialakítása, meglepően tágas helykínálata és agilis vezethetősége egy csapásra ajtót nyitott a forradalmi kisautónak a társadalom legfelsőbb körébe, kiváltképp otthonában, Nagy-Britanniában. Számos exkluzív fénykép tanúsítja, hogy világhírű zenészek, ünnepelt filmsztárok és stílusteremtő divatikonok választották kedvenc közlekedési eszközüknek a klasszikus Minit, amely így kora meghatározó legendájává vált.

Fennállása hatvanadik évfordulóján a MINI kivételesen exkluzív modellekkel emlékezik meg a dicső múltról: a háromajtós MINI és az ötajtós MINI műszaki alapjaira megálmodott MINI 60 Years Edition sikeres piaci bevezetése után most ismét a klasszikus Mini kerül előtérbe. A mámorító ’60-as évek hangulatát egy ízlésesen felújított, egyetlen példányban elkészített, különlegesen klasszikus Mini idézi fel, a MINI 60 Years Lifestyle Kollekció darabjait meghatározó színes csíkokkal megfűszerezve.

A világszerte ismert hírességek a brit prémiummárka 2001-es felélesztése után is azonnal rátaláltak a modern MINI által kínált hamisítatlan vezetési élményre, amely minden tekintetben az elődje által kijelölt úton haladt tovább. A prémium szegmens első kompaktjaként a MINI azon nyomban iránymutató modellé érett, szokatlan járműkoncepciója pedig nem csupán filmkészítőket, de zenészeket, divattervezőket és más művészeti ágak neves képviselőit is megihlette. Osztatlan népszerűségével, extravagáns karakterét nyomatékosító újításaival és lélegzetelállító vezetési élményével a MINI számos hollywoodi alkotásban feltűnt, amelyet követően a fény, a csillogás és a pompa világában jártas társadalmi réteg privát garázsaiba is beparkolt.

A Királyi Családnak Lord Snowdon mutatta be a klasszikus Minit

A klasszikus Mini idejekorán beindult londoni sikertörténetében hatalmas szerepet játszott a Királyi Család egyik tagja, Lord Snowdon – fényképész, tervező, a Minit megálmodó Alec Issigonis barátja és Margit grófné férje –, aki az elsők között vásárolta meg a klasszikus Minit. Egy 1965-ben készült családi portré, amelyen Lord Snowdon Margit grófnéval és fiukkal, Daviddel látható, a Minivel megtett londoni utazásokat ábrázolja.

Lord Snowdonnak köszönhetően a klasszikus Mini előtt már az 1960-as évek elején út nyílt a Királyi Család hétvégi rezidenciájára: sógornőjét, II. Erzsébet királynőt Alec Issigonis autóztathatta át a Windsori kastély parkján. A kisautó számára ez felért egy lovaggá ütéssel – amellyel a legmagasabb királyi kitüntetésként kilenc évvel később a klasszikus Mini tervezőjét is elismerték.

A The Beatles, a The Monkees, a Beach Boys, Spencer Davis, Mick Jagger, Eric Clapton és David Bowie: a Mini mindegyikük számára telitalálat volt

Az elkövetkező években a Mini nem csupán Londonban, de a divatvilágban és a zenei szcénában is bebiztosította helyét. Nemzetközi hírnevét nem utolsósorban a The Beatles tagjaitól kapott rajongásnak köszönheti. John Lennon 1964-ben úgy rendelt magának egy klasszikus Minit, hogy még vezetői engedélye sem volt. A legendás dobos, Ringo Starr történelmi fényképeken pózolt az 1964-es Monte Carlo Ralin indult egyik Mini Cooper S modellel, Paul McCartney garázsába pedig 1967-ben egy privát Mini is beparkolt. George Harrison gitáros egy Mini de Ville büszke tulajdonosa volt: a különleges modell a híres karosszériaépítő, Radford finomhangolási munkásságát dicsérte. Amikor 1967-ben a The Beatles a Kent megyei West Malling repülőtéren forgatta a „Magical Mystery Tour” című album dokumentumfilmjének egy részletét, John Lennon egy pszichedelikus színekbe öltöztetett Minivel száguldott keresztül a kifutópályán.

A klasszikus Minit övező rajongás évtizedeken át töretlen volt a világhírű zenészek körében, és idővel ez a Brit-szigeteken is túlnőtt: a márka globális népszerűségére tengerentúli popegyüttesek és rockbandák is felfigyeltek. 1966-ban a nemzetközi turnéra induló Beach Boys Nagy-Britanniában egy Mini Moke előtt pózolt, a kaliforniai együttesről készült egyedi fénykép pedig bejárta a világot – a Mini márkanevével együtt. Az egyesült államokbeli The Monkees is ekkortájt érkezett fel pályafutása csúcsára. Az énekes-gitáros Michael Nesmith-ről és barátnőjéről, Phyllis-ről egy klasszikus Miniben is készült közös fénykép, amint az elhúzható tetőn keresztül pózolnak a kamerának. George Harrisonhoz hasonlóan Michael Nesmith is magáénak tudhatott egy exkluzív, Radford keze által egyedivé varázsolt Mini Cooper S modellt, amely nem csupán elhúzható tetővel, de 100 lóerős motorral és fából készült műszerfallal is büszkélkedett.

A Londonban született zenészt, David Bowie-t nem csupán a klasszikus Mini vezethetősége, de parkolási képessége is lenyűgözte. A legenda meggyőződéssel vallotta, hogy a nagyvárosi közlekedésre nincs a Mininél alkalmasabb eszköz. 1999-ben, a kisautó negyvenedik születésnapja alkalmából Bowie egy egyedi klasszikus Minit álmodott valóra, amely tökéletesen tükrözte környezetét – mint egy ezüstből készült, ragyogó brit teáskanna. 1994-ben Nina Hagen német énekesnőt szintén egy Mini Cooper oldalán fényképezte a Paris Match magazin a francia fővárosban.

Négykerekű főszereplő: a filmsztárnak született klasszikus Mini

Hol díszletként, hol főszerepben: a klasszikus Mini immár hat évtizede visszatérő vendég a televíziók képernyőjén és a filmvásznon. A négykerekű egyéniség 1966-ban vállalta el első szerepét a „Nagyítás” („Blow Up”) című moziban, majd a „Kaleidoscope” című krimiben, amelyben az akkor még szerényebb ismeretségű Warren Beatty játszotta a főszerepet. A Brigitte Bardot nevével fémjelzett „A Coeur Joie” című alkotást ugyancsak 1966-ban tűzték műsorra: a filmben divatmodellek élvezik a Mini Cooper kvalitásait. A francia színésznő magánéletében is szoros kapcsolatot ápol a brit kisautóval, amelyet egy 1980-ban készült fényképsorozat is kiválóan igazol: ezeken Bardot kutyái társaságában látható egy Mini Moke modellben.

A „The Bionic Woman” című televíziós sorozat az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is kitörő népszerűségnek örvendett. 1976-ban a sorozat főszereplője, Lindsay Wagner színésznő egy klasszikus Minivel pózolt Londonban: a gépkocsit egy fém kerettel emelték fel, a fényképeken mégis úgy tűnt, hogy a színésznő egy kézzel tartja az autót a levegőben – ahogyan sorozatbéli, szuperképességekkel megáldott karaktere is tenné.

A klasszikus Mini Blake Edwards filmrendező és Peter Sellers brit színész párosának köszönhetően is hasonlóan szokatlan és humoros jelenetekben tűnt fel: Edwards és Sellers a „Rózsaszín párduc” („The Pink Panther”) folytatásaként készítette el a „Felügyelő életveszélyben” című filmet („A Shot in the Dark”), amelyben a brit színész Clouseau felügyelő bőrébe bújva ült be egy felettébb szokatlan Mini Cooper volánja mögé. Peter Sellers a magánéletben is imádta a klasszikus Mini extravagáns változatait, utóbbi szerepével is ez irányú rajongását támasztotta alá: a filmben használt Mini de Ville ugyancsak Radford munkáját dicsérte, végig fonott mintázattal az oldalelemeken. Az évek során Peter Sellers tucatnyi egyedileg átalakított klasszikus Mini büszke tulajdonosa volt, többek között egy olyané, amellyel egykori feleségét, Britt Eklandot köszöntötte fel 1965-ben, a Radford londoni bemutatótermében, egy óriási születésnapi tortába rejtve.

A klasszikus Mini leglátványosabb szerepét minden bizonnyal az 1969-ben bemutatott „Olasz meló” („The Italian Job”) tartogatta, amelyben a Michael Caine alakította Charlie Croker és bandája a fürge kisautók volánjánál hajszol több mázsányi aranyat Torinóban. A film négykerekű főszerepét három Mini Cooper játssza – egy piros, egy fehér és egy kék –, amelyek csomagterét a szereplők dugig tömik arannyal, hogy csatornaalagúton, parkokon és kereszteződéseken át tempózzanak velük keresztül a városon. Harmincnégy esztendővel később az „Olasz meló” ismét megérkezett a mozikba, immár Charlize Theron, Jason Statham és Mark Wahlberg főszereplésével. A 2003-as alkotás még tempósabb és még látványosabb jeleneteket hozott, a négykerekű főszerepekre pedig – természetesen – az új MINI Cooper S modelleket választották. Az akciódús jeleneteknek ezúttal Los Angeles utcái adták a hátteret.

Egyenes út a divatvilágba

Az 1960-as évek Londonjában nem csupán a zenei szcénában, de a divat világában is új irányzatok kaptak szárnyra – a klasszikus Mini pedig mindig a középpontban volt. Lesley Hornby színésznő – közismertebb nevén Twiggy – egy klasszikus Mini volánjánál szerezte meg vezetői engedélyét 1968-ban.

Mary Quant, a miniszoknya feltalálója kora meghatározó divattervezőjeként tevékenykedett, munkáihoz pedig nagymértékben merített ihletet a klasszikus Miniből. Röviddel vezetői engedélye megszerzése után egy fekete Minit vásárolt magának, amelyet később egyedi dizájn szerint öltöztetett fel – többek között fekete-fehér csíkos üléshuzatokkal. A brit tervező az új MINI-re is rajongással tekint. „Divatos, vidám, mosolygós autó” – mondta róla.

Az 1990-es évek végén Paul Smith, Nagy-Britannia egyik leghíresebb divattervezője elkészítette a klasszikus Mini speciális limitált szériáját. Az antracit-árnyalatú könnyűfém keréktárcsákat saját keverésű kék karosszériafényezéssel dobta fel. A márka negyvenedik születésnapjára Smith a klasszikus Mini egyedi verzióját is megálmodta, amely a limitált szériához hasonló népszerűségnek örvendett: a jubileumi modell jellegzetes, többszínű csíkozást viselt.

1997 Mercedes-Benz W140 S420: új hátsó lámpabura-szett az ULO-tól

Hosszas keresgélés után megtaláltuk a legmegfelelőbb hátsó lámpabura-szettet a teljes megújuláson áteső Mercedes-Benz S420 W140-eshez. Az ULO-t választottuk.

Elsősorban azért választottuk az ULO-t, mint beszállító partnert, mert egyedül ők gyártanak még jelenleg a Mercedes W140 szériához eredeti (genuine) lámpabura-szettet. A minőség, kialakítás, certificate – minden – teljes mértékben megegyezik a gyári Mercedes termékkel, ráadásul az ULO székhelye Stuttgartban, nem messze a MB-től található.

Nem volt egyszerű feladat tehát olyan buraszettet találni a 97-es W140-es Mercedesre, amely egyszerre eredeti, jó állapotú, és megfelel a kívánalmaknak.

Nyilván faceliftes modellről van szó (1995 utáni példány), így itt már a három részre tagolt szettet kell beépíteni: balos és jobbos lámpaburák, fehér irányjelzőkkel, valamint a középső, összekötő prizmacsík. A korábbi, 1991 és 1995 közt gyártott elsőszériás modellek esetében az alsó prizma egyben volt, és a hátsó lámpaburák alatt futott végig, egészen a sarkokig.

Miután felvettük a kapcsolatot az ULO-val, kiderült, hogy már out of stock van az összekötő prizmából, így csak a bal- és jobboldali lámpabura létezik gyártásban.

A rend kedvéért nézzük a MB gyári OEM számokat, valamint az ULO gyári számokat a buraszetthez:

Bal oldal, MB gyári szám: A1408207566, ULO gyári szám: 5693-09 Jobb oldal, MB gyári szám: A1408207666, ULO gyári szám: 5693-10 Közép, MB gyári szám: A1408205764, ULO gyári szám: 5696-01

Megrendeltük tehát a balos és jobbos lámpaburákat. A középső prizmacsík beszerzését a Mercibolt.hu vállalta, így teljes lett/lesz az összkép.

Az izzótartó frame-et nem cseréljük, felesleges, teljesen gyári és kitűnő állapotnak örvend. Az izzókat viszont mind egy szálig újakra váltjuk, így ezzel sem lesz gond. Az izzók beszerzését szintén a Mercibolt.hu-ra bíztuk.

Mint ahogyan korábbi, kapcsolódó cikkeinkben már megírtuk, azért vált szükségessé a W140-en a hátsó lámpaszett cseréje, mert az előző tulaj valamilyen okból kifolyólag színre fújatta a lámpasor alsó részét mindhárom elemen. Mivel ez alapvetően ugyan nem vészesen csúnya, de nem autentikus, s kissé fura, 124-es jelleget kölcsönöz az autó hátuljának – úgy döntöttünk, mennie kell, és ildomos az eredeti megközelítést visszaállítani.

Ilyen jelenleg, de hamarosan visszanyeri eredeti mivoltát

Az ULO egy kiterjedt műszaki portfólióval rendelkező németországi cég, elsősorban Mercedes-Benz világítástechnikai és egyéb kiegészítő termékeket (például oldaltükrök) gyárt, aftermarket jelleggel, OEM gyári minőségben. Jelenleg ők az egyetlenek, akiktől a gyárival azonos minőségű, hasonló, a MB által védjegyzett tanúsítvánnyal rendelkező hasonszőrű termékeket lehet beszerezni, akár öregebb Mercedesekhez is.

Mercedes-Benz hátsó lámpaburák: https://ulo.de/sites/default/files/attachment/ulo_assortment_rear_lights.pdf

Az ULO honlapja: https://ulo.de/en

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

CUPRA Tavascan: a sportosság fogalma, újragondolva

Ahogy eltávolodunk a hagyományostól és belépünk az elektromos járművek világába, szembe találjuk magunkat a CUPRA teljesen újraértelmezett teljesítmény fogalmával. Az idei évben már bemutatkozott CUPRA Formentor tanulmány után a CUPRA még merészebben fogalmazza meg az elektromos teljesítmény fogalmát a CUPRA Tavascan koncepcióval.

Az egyedi és különleges autómárka ebben a tanulmányban egyesíti nagy teljesítményű génjeit, a legkorszerűbb hajtáslánc technológiát és kifinomult, érzelemgazdag és kifejező formai nyelvezetét.

Ennek eredményeképpen jött létre a CUPRA Tavascan elektromos tanulmány, amely a tisztán elektromos kupéterepjárók piacának igényeit hivatott kielégíteni, amelynek várható növekedése eléri az évi 15 százalékot.

Egy négyajtós crossover modell körvonalát egyesítve egy SUV modell megjelenésével és a sportos kupék áramvonalas formavilágával: ez a CUPRA Tavascan tanulmány formaterve. Ez a koncepció az első utcai CUPRA, amely tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkezik, arányait elektromos szíve határozza meg és emeli ki, teszi mindezt kipufogócsőből származó károsanyag kibocsátása nélkül.

A CUPRA Tavascan tanulmány nevét egy a Pireneusokban található faluról kapta, amely az őt körülvevő lélegzetelállító tájnak és környezetnek köszönhetően igazán különleges település.

„A 2020-ban két további, nagy teljesítményű hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellel együtt bemutatkozó CUPRA Formentor mellett már bebizonyítottuk, hogy rendelkezünk azokkal a műszaki ismeretekkel, amelyek a világ első, tisztán elektromos túraautójának, a CUPRA e-racer modellnek a kifejlesztéséhez szükségesek. A tisztán elektromos CUPRA Tavascan tanulmány bemutatásával ezt a vonalat visszük tovább egy utcai modellnél, bizonyítva, hogy a teljesítmény és az elektromos meghajtás kéz a kézben jár.” – nyilatkozta a CUPRA vezérigazgatója, Wayne Griffiths.

Külső megjelenés

A jármű külső formavilága elegyíti a teljesítményt és a hatékonyságot, erőt és dinamikát csempészve a szegmensbe, egyúttal sikeresen csökkentve a modell környezetre gyakorolt hatását. A tanulmány orr része a jármű elektromos karakterét hangsúlyozza, az alacsonyan elhelyezett, megvilágított CUPRA embléma pedig egy teljesen különböző középpont érzetét kelti. Minden légbeömlő a teljesítmény fokozását támogatja a levegőnek a karosszéria mentén történő finom elvezetésével vagy az akkumulátor csomag belső hűtésével.

A levegő áramlása kulcsfontosságú szempont a CUPRA koncepcióautójánál. Erőteljes kiállást kölcsönző kerékjárati ívei 22 col peremátmérőjű, turbinát formázó könnyűfém keréktárcsáknak adnak helyet. Az ő feladatuk a levegő akadálytalan áramlásának biztosítása, és a kupéterepjáró – minimális ellenállás mellett történő – gördülésének támogatása.

A tanulmány hátsó részén található diffúzor aerodinamikai szempontból tölt be fontos szerepet, egyben tovább erősíti a teljesítmény érzését. A jármű teljes szélességében húzódó, elegáns hátsó világítás még inkább kiemeli ezt a CUPRA emblémát is magába foglaló elemet.

A CUPRA Tavascan elektromos tanulmány külső megjelenését egy modern, folyékony fém fényezés teszi hangsúlyossá, kiemelve a külső formavilág elemeit, amelyek az ízlésesen alkalmazott szénszálas és réz elemekkel összhangban erősítik a koncepció figyelemre méltó megjelenését.

A TOYOTA GAZOO Racing kettős győzelmét Akio Toyoda személyesen kommentálta

A Toyota az elmúlt években sikert sikerre halmozó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing kettős győzelemmel kezdte a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) 2019-2020-as évadát – ennél jobban nem is indulhatott volna az új idény a címvédő csapat számára. Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke – aki maga is mesterpilóta – személyesen kommentálta a nem mindennapi sikert.

Az elmúlt években sikert sikerre halmozó (a 2018-as Rally Világbajnokságot, a 2019-es Dakart és a 2018/2019-es Hosszútávú Világbajnokságot egyaránt megnyerő TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló talán legnagyobb rajongója nem más, mit Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke. Abban, hogy a cégvezér ilyen nagy jelentőséget tulajdonít az öntöltő hibrid elektromos modelljeinek elképesztő sikere révén a környezetbarát autózás szinonimájának számító autógyártó által elért motorsport sikereknek, kétségkívül szerepe van annak is, hogy Toyoda maga is mesterpilóta. Ezáltal nem csupán az autózás iránti szenvedélyében osztozik a versenyistálló pilótáival, de személyesen tapasztalatainak köszönhetően különösen értékelni tudja az általuk az asztalra letett teljesítményt is. A versenypályákon csak ’Morizo’ becenéven ismert Toyoda az alábbi szavakkal emlékezett meg az újabb Toyota bravúrról:

„Hat pilótánk és csapatunk tökéletesen kezdte a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) új idényét ezzel a kettős győzelemmel. Hogy őszinte legyek, ez nem magától értetődő dolog. Valójában a pénteki szabadedzésen súlyosan megrongálódott a 7. rajtszámú TS050 Hybrid, és jelentős javításokat kellett elvégezni rajta, beleértve a monocoque cseréjét is. Emlékszem, hogy hasonló helyzetben voltunk az legutóbbi Le Mans 24 órás futamon is júniusban. Tekintettel a rendelkezésre álló idő szűkösségére, nagy nyomás volt a csapaton és ezért hibáztunk is, ami miatt a 24 órás futam legvégén a 7. rajtszámú TS050 Hybrid legénysége lemaradt a győzelemről. Biztos vagyok benne, hogy ez az élmény elevenen élt szerelőink emlékezetében a Silverstone futam alatt. Most viszont sikerült higgadtan és precízen megjavítani az autót, így a pilóták keményen és magabiztosan küzdhettek a futam során. Szeretnék köszönetet mondani szerelőinknek és mérnökeinknek, akik a “kaizen” szellemében folyamatosan javuló teljesítményt nyújtanak még Le Mans után is. Emellett örömmel látom, hogy a TGR csapat összes tagja folyamatosan fejlődik és tanul minden egyes futam során. Mike, Kamui és Jose, köszönöm nektek az idény első győzelmét. Mike, úgy hiszem, te mindenki másnál boldogabb vagy a hazai pályán elért diadallal. Gratulálok! Szintén szeretném megköszönni minden szurkolóinknak a támogatásukat. A következő fordulót hazánkban, Japánban rendezik majd. Kérjük, buzdítsák csapatunkat a helyszínen!”

30 éves a Lexus

Sokan nem tudják, de az idén harmincéves Lexus valójában első kudarcának köszönhette felemelkedését. A márka korai kríziskezelési bravúrját ma egyetemeken oktatják, így nekünk is érdemes átismételni, mi különbözteti meg a kivételeset a szimplán nagyszerűtől. Összeállításunkból a márkával kapcsolatos néhány kevésbé ismert részletet is megtudhat.

Amikor a Lexus 1989. december 4-én sajtóközleményt adott ki, az európai és észak-amerikai konkurensek megkönnyebbülten dőltek hátra: mégiscsak nekik volt igazuk. Alig két hónap telt el azóta, hogy piacra lépett a Toyota új luxusmárkája, és lám, máris visszahívási kampányt kezdeményezett. Igaz, önkéntesen, és egy nevetségesen kis arányban jelentkező hiba miatt, de akkor is: ők sem tökéletesek.

Valójában persze az sem lett volna megbocsáthatatlan, ha ennél több baki merül fel a sorozatgyártású LS400 korai példányainál, hiszen a legnagyobb titokban, hat éven át fejlesztett típusba több évtizedre elegendő innovációt sűrítettek bele a Toyota mérnökei. Gyártástechnológiai, biztonsági és kényelmi világújdonságok hosszú sorával debütált a nagy limuzin, amelynek fejlesztési célkitűzései nemcsak a konkurensek képességeit, de a Toyota addigi legjobb teljesítményeit is meghaladták. A 1983-ban útjára bocsátott Circle F fejlesztési projekt nem kevesebbet követelt meg minden egyes résztvevőtől, mint hogy saját magukat túlszárnyalva kvázi az elképzelhetetlent valósítsák meg.

Az eredeti elképzelés, amit Togo Jukijaszu, a Toyota frissen kinevezett észak-amerikai vezetője az igazgató tanács elé terjesztett, kísértetiesen egyszerű és logikus, éppen ezért elképzelhetetlenül ambiciózus volt. Felnőtt egy nemzedék, amelyik iskolaévei alatt, majd pályakezdőként Toyotával járt, mert az megfizethető és megbízható volt. Ezek az emberek most örömmel ülnének át egy elegánsabb, fényűzőbb autóba, ugyanakkor megszokták a kiváló minőséget: adjon hát nekik a Toyota egy luxusautót! Tojoda Eidzsi cégelnök támogatta az ötletet, így Szuzuki Icsiro főmérnök vezetésével 1983-ban megkezdődhetett a munka – pontosabban a tanulás.

A projekt felelősei hosszasan tanulmányozták az észak-amerikai vásárlók elvárásait és szokásait, majd az így szerzett benyomásokat a japán tervezési és gyártási filozófiákkal ötvözve láttak hozzá a tervezéshez. Szuzuki-szan szabadon rendelkezhetett a Toyota dolgozói állományával és költségvetésével – a hat éven át tartó fejlesztés során 60 formatervező, 1400 mérnök, 2300 szerelő és további 200, egyéb területeken tevékenykedő munkatárs dolgozott azon, hogy megalkossa minden idők legtökéletesebb automobilját.

A Lexus LS400 fejlesztése során több száz prototípust készítettek – a vadonatúj, nyolchengeres erőforrás fejlesztési prototípusainak száma megközelítette az ezret! –, és olyan minőségi elvárásokat támasztottak a leendő modellel (valamint általában minden későbbi Lexus modellel szemben), amelyekre nemhogy az egyébként megszállottan maximalista japán autóiparban, de egyáltalán sehol a világon nem volt példa. Ezeket mind felsorolni képtelenség volna, de jól érzékelteti a Toyota hozzáállását a feladathoz Szuzuki-szan öregedésgátló programja: a Lexus LS400 minden egyes elemének tervezése és gyártása, valamint a teljes összeszerelési folyamat során olyan minőségre kellett törekedni, hogy a modell 90 ezer kilométer megtétele után olyan állapotban legyen, mint bármelyik konkurense vadonatújan.

Minden elővigyázatosság, igyekezet és felkészültség ellenére mégis bekövetkezett az elkerülhetetlen – ahogy 1989 decemberében Dave Illingworth, a Lexus ügyvezető igazgatója fogalmazott: „Mindig a tökéletességre törekszünk. Kétlem, hogy valaha is elérjük, de soha nem adjuk fel a próbálkozást.” Amikor a Lexus vezetői tudomást szereztek arról, hogy az addig eladott 8000 eladott autóból (a versenytársak már abban sem hittek, hogy ennyit el tudnak adni mindössze két hónap alatt) mindössze kettő darabon apró hibát észleltek a sebességtartó automata működésében, villámgyorsan dönteniük kellett. Talán elég lett volna, ha a két érintett ügyfél járművén orvosolják a hibát, ők azonban a szükségből erényt kovácsoltak.

Így aztán személyesen felkeresték vásárlóikat – mind a nyolcezret. Akik viszonylag közel laktak egy Lexus márkaszervizhez, azoknak beszállították az autóját a műhelybe, a javítás időtartamára csereautót biztosítottak nekik, majd a hiba elhárítása után teletankolva, kívül-belül kitakarítva vitték vissza a szedánt, és még egy apró ajándékot is átnyújtottak, bocsánatkérésként. Ha az ügyfél lakhelye túlságosan messze esett a márkakereskedésektől, műhelyt béreltek a közelben, és ott cserélték ki a hibás alkatrészeket. Az egyik vásárlójuk történetesen Alaszkában használta autóját, így egy szerelő repülőre szállt, és több órát utazott, hogy kiköszörülje a márka becsületén esett „csorbát”. Az egész folyamat húsz nap alatt lezajlott.

A nagyközönséget teljesen lenyűgözte az őszinte felelősségvállalásnak és a nagyvonalúságnak ez a gáláns kombinációja. Az ügyfelek többsége azonban nem lepődött meg, mert már megtapasztalták az omotenasit – a vendéglátás művészetét. A „felülmúlni minden elvárást” filozófiája több volt hangzatos szlogennél. A Lexus észak-amerikai bevezetésekor a több ezer érdeklődőből mindössze 121 kereskedőt talált méltónak arra, hogy licenszjogot kapjon. Amikor pedig a márka Japánban is megjelent, illemtanórára küldték a teljes személyzetet, a szerelőktől az értékesítőkig. Az az Ogaszawara család tanította meg nekik, hogyan kell ajtót nyitni, pontosan milyen távol álljanak meg az ügyféltől, és hogyan mosolyogjanak, amelyik az 1300-as évek óta oktatja etikettre a japán társadalom krémjét. Ma pedig már kívülállók is megtapasztalhatják ennek a különleges szemléletnek a varázsát: a világ legelőkelőbb városaiban megnyitott Intersect by Lexus kulturális közösségi tereken bárki átélheti, milyen érzés Lexus-tulajdonosnak lenni.

Így utólag még nyilvánvalóbb az, amit már 1989 telén is érezni lehetett: ahelyett, hogy lerombolta volna az újszülött márka hírnevét, a visszahívási kampány még erősebbé tette azt. A japán szolgáltatási szemléletet az amerikai hatékonysággal kombináló hozzáállás hatására végképp leomlott az ellenállás fala: a Lexus az év fennmaradó néhány napjában ugyanannyi autót adott el, mint az előző két hónapban együttvéve. Így sikeresen teljesítették azt a tervezett mennyiséget, amelyet a márka dolgozóin kívül senki nem gondolt megvalósíthatónak. Az LS400 bemutatása óta eltelt pontosan három évtizedben új modellek és modellgenerációk tucatjai jelentek meg a kínálatban. A Lexus globális eladásai pedig idén januárban átlépték a tízmillió darabot. Ma már senki nem kérdőjelezi meg a japán luxusautó koncepcióját, a Lexusnak pedig legfeljebb saját maga előtt kell bizonyítania, amint lépésről lépésre közelebb kerül a tökéletességhez.

Kiss Gergely, a Ford Mustang hazai márkanagykövete elbúcsúzott profi sportolói pályafutásától

A világ egyik legjobb balkezes vízipólósaként számon tartott dr. Kiss Gergely, háromszoros olimpiai, világ és Európa bajnok látványos és megható gálamérkőzésen búcsúzott a Duna Arénában.

Kiss Gergely sportpályafutását 7 évesen a BVSC színeiben kezdte, és 35 éves kimagasló sportpályafutása alatt volt a Tungsram, a Kordax, a Ferencváros, a Posillipo Napoli, az Újpest, a Canottieri Napoli, a Bologna, a Domino-Honvéd, a Primorac Kotor, a Vasas és végül megint a Honvéd játékosa is. Elért eredményeit felsorolni is nehéz, a háromszoros olimpiai bajnok, világbajnok, kétszeres Európa-bajnok, kétszeres Világliga-győztes, Világkupa-aranyérmes, háromszoros BL-győztes, LEN-kupa-aranyérmes, európai Szuperkupa győztes, valamint hatszoros magyar bajnok és kétszeres Magyar Kupa-győztes Kiss ma régi barátai csapattársai társaságában int búcsút az aktív játéknak.

„Kiss Gergely legendás, és mára sok fiatalnak is példát mutató karrierje, sportpályafutása olyan legendává tette őt a magyar sport és az egyetemes vízilabdázás terén, amely előtt a Ford is tisztelegni kívánt. Ezért is megtiszteltetés számunkra, hogy 2016 óta, immár 4. éve Kiss Gergellyel Mustang leghitelesebb magyar nagyköveteként dolgozhatunk együtt” – fogalmazott Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

Gergő további civil pályafutásához a Ford Magyarország  sok sikert kíván.

Gergő legendás highland green fényezésű manuális váltós Ford Mustang Bullitt-ját egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 460 LE, forgatónyomatéka pedig 529 Nm.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Honda CR-V (2020) – remek útitárs Los Angelesben is

0
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...

Íme, a Xiaomi YU7 prémium crossover

TESZTJEINK