Külleme alapján sportautó, rendeltetése alapján inkább túraautó. Mi lehet ez? Naná, hogy a Lexus RC 300h. Teszten járt szerkesztőségünknél.
Megszokhattuk, hogy a Lexus modelljei valamilyen formában, valamilyen irányban mindig formabontók. Ez elsősorban az extravagáns fazonnak, vonalvezetésnek köszönhető, nem beszélve a nagyjából egyedileg alkalmazott technológiák tárházáról. Azért nem baj egyáltalán, hogy a Toyota masszívan legyeskedik a háttérben, hiszen ennek (is) köszönhetően születnek remekebbnél remekebb konstrukciók. Pont olyanok, mint a Lexus RC 300h.
Tehát a laikusabbja ha ránéz a Lexus RC 300h-ra, azt állítja: mennyire menő sportautó ez. Aki jobban képben van a szakzsargonnal, az már inkább a túrakupé-vonal felé kacsintgat. Tulajdonképp mindkét állításnak van alapja, maradjunk annyiban: a küllem sportkupés, a belső inkább megfontoltabb, környezettudatos túraautós.
A jellegzetes kupévonalvezetés természetesen jelen van a Lexus RC 300h-nál, relatíve hosszúra nyújtott motorházfedél, gömbölyű tetőív, csapott far-rész.
Minden a helyén
Tökéletes elegy; a hűtőmaszk orsó-formája lenyűgözi a szemlélőt még mindig (pedig nem mostanában kezdte a Lexus ezt a tálalást behozni a köztudatba), a fényszórók burkolata kellőképp aszimmetrikus, de mégis egyedi módon simul környezetébe. Az imént már említett orsóalakzatú hűtőrácsot körbeöleli a krómezüst, közrefogva a hangsúlyos Lexus emblémát, valamint az alcsonyra húzott szoknyát is. A nappali menetfény pedig a jól ismert nyílvég-formát kapta, ami szintén rendkívül illusztris.
Oldalnézetből természetesen a kupé-jelleg dominál nem meglepő módon. Ahogy a bevezető egy részében kifejtettük, a formák aránya lehengerlő, kellő gömbölydedség, kerekített élek, sok-sok fénytörésvonal jellemzik a Lexus RC 300h teljes arculatát.
Pedig azért enyhe módosítást végrehajtottak a japánok a Lexus RC 300h-n, például a hátsó résznél, a farnál: a zárófények lámpaburái új formavilágot kaptak, kiegyenesítettebb, homogenitást tükröző fazonnal. A feliratok alulra kerültek, mármint a csomagtérfedél aljára (ez fotózásnál nem volt előny, ugyanis többnyire belelógott a képbe a rendszámtábla-keret). A kipufugóvégek értelemszerűen balra és jobbra kerültek, követve az autó ív-világát, jól illeszkedve a farkiképzés lényegiségéhez.
Sportkupés jelleg, túraautós tálalás
Kialakításához megfelelően a ki- és beszállás tud nehéz mutatvány is lenni a Lexus RC 300h esetében. Az autó alacsony építésű, így néha úgy is érezhetjük, mászunk, ki- és be; kitámasztunk, homorítunk, és máris ki- vagy bepattantunk. Így van ez rendjén, a feelinghez ez nagyban hozzá kell, hogy tartozzon. Elvégre egy túrakupé nem lehet grasshopperesen magas, vagy egyáltalán: klasszikus értelemben vett személyautós sem.
Jó kinőségű anyaghasználat jellemzi a Lexus RC 300h enteriőrjét, puha tapintású gumis hatású műanyagokkal, optimális markolatú korménykerékkel. A műszeregyság elrendezése, valamint a cockpit kialakítása remek, 10 óra 10 perc kormányfogással szinte belátható minden egy szögből. Természetesen a hinrid hajtáslánc kijelzője van fókuszban, bár a pillanatnyi sebesség visszajelző számlapja ugyanolyan terjedelemben van jelen. Mégis azt vettük észre, hogy haladás közben egyfolytában az ECO monitort lessük, azt, hogy épp mennyi kraft kell a hajtásnak ahhoz, hogy felmenjen az erőkifejtéses zónába a mutató.
Hátrány, hogy a Lexus RC 300h középkonzolja műanyag. Nem csak anyagában, jellegében is, ennek talán olcsóbb hatása lehet, ha az összérzetet vizsgáljuk. Bár ez ízlés kérdése, fel lehet fogni úgy is, hogy a letisztult sportosságot jelképezi az autóban. Mindegy is, annyit nem ront az összhatáson, meg is lehet szokni rövid időn belül – ott van máris a bőrbevonattal futtatott automataváltó karja, ami rögvest pluszt csempészget, sokat tesz hozzá a látványhoz. A többi kezelőegység szintén letisztultságot hordoz, viszont ennek köszönhetően teljes mértékben a lényegre tör, megtartja funkcionalitását.
Lényegre törő dizájnjával nem megy át puritánba
Sportos a beltér is: az ülések mereven fognak, minden irányból, az ülő- és hátlapok méretezése átlagos. Bár tűnhet úgy, hogy a háttámlák keskenyebbek a megszokottnál, alapvetően ez a kagylóülés-jelleg rovására írható.
Mindezek ellenére hosszabb távon is remek kényelmet nyújt a Lexus RC 300h, elöl legalábbis. Hátul már korlátozottabb a helyzet, ide a bejutás nehézkesebb, viszont az első ülések előredöntésével automatikusan előrekúsznak, így biztosítva nagyobb teret a ki- és beszálláshoz.
Belevaló jellegzetésségek: a Lexus RC 300h hibrid hajtáslánca kitűnő
A Lexus RC 300h hibrid hajtáslánca 226 lóerős rendszerteljesítményt állít elő kerek 6000 RPM-nél. Mindehhez 300 Newtonméter forgatónyomaték társul, ez változóan 4200-5400 közt áll rendelkezésre. A nulla-százas sprint megtételéhez 8.7 másodpercre volt szükségünk sportosra húzott profil mellett, ami kellemes eredmény.
Tisztán elektromos módban remekül teljesített a Lexus RC 300h. Voltak olyan útszakaszok, ahol 50-60 kilométer/óra mellett folyamatosan sikerült fenntartanunk az EV-t, ráadásul intenzívebb gyorsítások, majd adagolt visszalassítások után kis gázelvétel után azonnal visszatalált EV módba az autó. Ez külön tetszett, egyrészt az alacsony emisszió miatt, másrészt pénztárcakímélő mivolta miatt is.
Tud sportos és visszafogott is lenni a Lexus RC 300h, így szinte minden korosztály megtalálhatja számításait, ha ilyen autót választ. A fogyasztás is remekbeszabottan alakult, átlagosan 6.8 litert kért a hibrid hajtás környezettől függetlenül.
Ráaádsul a Lexus RC 300h nincsen egyáltalán túlárazva. A tesztautó alig több, mint 16 millió forintba került, de az alapfelszereltséggel felvértezett darabok is elérhetők már 15.9 millió forint környékén (belépő modellek).
1997-es Mercedes W140 S420 projektünk része, hogy lecseréljük a jelenlegi replika felniket autentikus eredetire. Ehhez új gumiabroncsokra is szükség volt, a Hankook-ot választottuk.
Mivel a bálnaprojekt főszereplője, a W140 S420 jelenleg nem túl eredeti/korhű 17-es felniken áll, mindenképp szeretnénk visszaállítani e téren is olyanra, amilyenek lennie kell, 16-osra (eredeti méret: 235/60 R16. A csomagtér (ami egyébként szintén rozsdamentes) felfedte az eredeti pótkereket is, amelyből arra sikerült következtetnünk, hogy a 15 lyukú, facelift után használatos gyári, kasznival azonos színárnyalatú felnin futhatott valaha az autó. Megvan persze az OEM száma is, 140 401 10 02, így talán egyszerűbb a keresés. ET51-es a felni, valamint kapcsolódó adatként fontos még a 71/2Jx16H2 részlet is, ezek tekintetében kerestünk gumiabroncs együttműködő partnert projektünk ezen részéhez.
Végül a választás a Hankook-ra, konkrétan a gyártó nagyszerű nyári gumijára, a Hankook Ventus Prime 2-re esett. A középkategóriás, ugyanakkor csúcstechnológiás gyártással készült, vezetési teljesítményre és kényelmes utazásra fejlesztett Ventus 2 (K115) száraz- és nedves útviszonyokhoz egyaránt javallott. Mindehhez a bionikus mintázati kialakítás egyértelműen kiemelt segítséget ad, ráadásul jobb kezelhetőséget is biztosít.
A W140 S420 eredeti pótkereke egy korabeli, vagy inkább korhű Continental abroncs található, szintén 235/60R16 méretezéssel. Nem véletlen, hogy 16-os kerekeket szeretnénk a Mercedesre, mivel anno a mérnökök jól tudták, mely méretezés ajánlott ehhez a konstrukcióhoz, figyelembe véve a maximális komfortot, valamint a futómű élettartamát is.
Ráadásul korábban már adódott pronléma az előző tulajnál abból, hogy 19-es kereket használt az autóhoz, amely aztán beleért a sárvédőívbe, és ki is fordította sikeresen a belső peremet – -ebből adódott a lepattogott lakkozás korrekciója a Classic Vehicle Hungary-nál.
Jelenleg tehát felni keresésben vagyunk, ahogy feljebb említettük, a 15 lyukú, 140 401 10 02 gyári OEM számű verzió a nyerő, abból is 4 darab. Amint megvan a delikvens, máris hírt adunk róla, és megmutatjuk a gumizást, majd a kerekek felszerelését is.
Nagyjából 2 hónapig keresgéltünk S420 feliratot az Autóaddikt.hu által megújítandó W140-es csomagtérfedelére. Nagy nehezen összehoztuk.
Minél autentikusabb és eredetibb legyen az összhatás: a bálna esetében ez az elsődleges szempont. Ennek megfelelően keressük folymatosan azokat a részegységeket, tartozékokat, amelyek röpke 22 év elteltével lekerültek róla, valami miatt más jellegű-arculatú részmegoldásokat választottak előző tulajai.
Ezen választásokkal nem igazán tudunk azonosulni, de hát ízlések és pofonok ugyebár. Többször írtunk már a kaszni színére fújt hátsó lámpasor alsó prizmacsíkjáról, a replika felnikről, vagy épp az S420 felirat hiányáról.
Több bontót végigtalpaltunk, de semmi eredmény – a legtöbb helyen zéró esély, egyedül Ámon Pál Mercedes bontójában, a Népszigeten jártunk majdnem sikerrel. Neki ugyanis akadt S betűje, kettese, nullása. csak négyese nem. Talán lett volna W220-asról is, de az meg láthatóan kisebb, mint a W140 betűmérete.
Így végül maradt az ebay, ami opció volt amúgy is, de ott is pangás mutatkozott párhuzamosan, mígnem egy floridai bontó meghirdette potom összegért a maga portékáját, egy 1997-es S420 felirat (embléma) személyében.
Lecsaptunk rá, ment is a shipping, és úgy 2 hét alatt nemzetközi trackinggel (USPS az USA-ban, majd Hollandián, Németországon át Magyarországra GLS) meg is érkezett a badge.
Remek állapotban, nagyítóval sem nagyon látható karcokkal, semmilyen leverődéssel, szinte gyári állapotban érkezett az áru, gondosan becsomagolva, annak rendje s módja szerint.
A következő kérdés az volt, hogy mivel, hogyan ragasszuk fel az S420 feliratot, lehetőleg hatékonyan. Végül a Henkel Loctite kétoldalú ragasztószalagja lett a nyerő, ráadásul pont olyan vékonysággal, amit az embléma el is bírt.
Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary vezetője tanácsára papírlapot használtunk, hogy a szintezés megfelelő legyen, tehát ne fussunk bele abba az alaphibába, hogy az egyenként, betűnként-számonként felragasztott S420 felirat ferde legyen. Hozzá még vízmértékeztünk is, s persze eredeti gyári fotók alapján (sablon híján) szemmértékre beállítottuk a megfelelő távolságokat, és mehetett is a ragasztás.
Véleményünk szerint kellemes végeredmény született, most már beazonosítható a W140-es, milyen hajtáslánccal is rendelkezik. Bízunk benne, hogy tartós lesz a ragasztás, egyelőre úgy tűnik – masszívan állja a sarat.
Balatonparti eseményre voltunk hivatalosak: a Ford Magyarország által megrendezett sajtóeseményre meghívott szakújságírók részesei lehettek Litkey Farkas új Ford Edge SUV-ja átadásának.
Litkey Farkas vitorlázó, tizenháromszoros Kékszalag győztes átvehette immár sorrendben második Ford Edge modelljét. Tavaly nagyjából ilyenkor számoltunk be hasonlóképp egy autóátadásról, most pedig illusztris, tóparti helyszínen, Balatonkenesén, a vitorláskikötőben került sor a ceremóniára.
Az autóátadás után Litkey Farkas lehetőséget nyújtott a meghívottak számára, hogy katamaránján “éles” bevetésen vehessenek részt a nyílt vízen. Az edzés szintén része volt egyébként az idei Kékszalagra való felkészülésnek.
A Ford Edge-apropó mellett a vadonatúj Ford Mondeo hybrid kombi is bemutatkozott párhuzamos esemény keretein belül, erről majd egy másik cikkben számolunk be olvasóinknak.
Most pedig összefoglaljuk mindazt, amit tudni ildomos a Ford Edge-ről, valamint a hazai Ford SUV-vonalról.
A Ford tehát tovább erősíti szerepét Magyarország leggyorsabban növekvő szegmensében, a SUV-k piacán, ahol a nagysikerű Kuga, és a kis SUV EcoSport mellett a Ford Edge prémium komfortot, élvonalbeli technológiákat és fejlett menetdinamikát kínál a hazai prémium SUV-vásárlók egyre növekvő táborának.
A stílusos, sportos és gyönyörűen kidolgozott új Ford Edge – a vállalat eddigi legfejlettebb technológiájú szabadidő-járműve – minden eddiginél magasabb szintű komfortot és teljesítményt kínál az európai SUV-vásárlóknak.
Az új Ford Edge vezetőjének munkáját egy átfogó kamera- és szenzor-alapú technológiai rendszer segíti, amit a Ford mérnökei kifejezetten arra terveztek, hogy kellemesebbé és stresszmentesebbé tegye az utazást, valamint hogy segítsen elkerülni a baleseteket, vagy enyhítse azok súlyosságát. Ennek jegyében az autóban olyan berendezések működnek, mint a Stop-and-Go és Sávközép funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC), az Ütközés Utáni Fékrendszer, vagy a Kikerülő Kormányzási Asszisztens.
A stílusos Titanium, a Ford Performance autók hangulatát idéző ST-Line és a prémium felszereltségű Vignale változatokban kapható új Edge-ben modern technológiák biztosítják, hogy az utasok mindvégig kapcsolatban maradjanak a külvilággal; erre szolgál többek közt a FordPass Connect beépített modem és a SYNC 3 fedélzeti kommunikációs és szórakoztató rendszer.
Az autó kínálatában luxusszínvonalú kényelmi és komfortnövelő kiegészítők is szerepelnek, például a személyre szabható digitális műszeregység, a fűthető-hűthető első ülések, a fűtött hátsó üléssor és kormánykerék, a kompatibilis telefonok vezeték nélküli töltése, illetve az 1000 wattos, prémium minőségű B&O hangrendszer.
A Ford új 2,0 literes, 238 lóerős EcoBlue biturbó dízelmotorja egy nagyobb lökettérfogatú blokk teljesítményét kínálja egy nála kisebb motor alacsony üzemanyag-fogyasztásával; az erőforrás az új, nyolcfokozatú automata sebességváltón keresztül erőlködés nélkül, magabiztosan mozgatja az autót.
Az új Edge modellben a Ford továbbfejlesztett Intelligens Összkerékhajtása működik egy vadonatúj összkeréhajtás-szétkapcsoló rendszerrel, ami automatikusan és zökkenőmentesen vált a kétkerékhajtás és az Intelligens Összkerékhajtás között, mindig optimális irányíthatóságot és még csekélyebb üzemanyag-fogyasztást biztosítva.
“Eddigi legmodernebb vezetéssegítő technológiáink segítségével az autósok immár könnyen haladhatnak a sűrű, araszoló forgalomban, a nyílt úton pedig kellemesen suhanhatnak a nyolcfokozatú automatával összekapcsolt új, takarékos és kifinomult 2,0 literes EcoBlue dízelmotorral. Az új Ford Edge a legújabb vonzó ajánlatunk az európai vásárlók számára, akik egyre nagyobb számban váltanak SUV-modellekre” – nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke.
Intelligens SUV egy intelligens világban
Az új Ford Edge kifinomult Ford Co-Pilot360 technológiái fokozott védelmet, könnyebb vezetést és parkolást kínálnak, miközben kényelmesebbé, biztonságosabbá és kevésbé fárasztóvá varázsolják az autózást.
A Stop-and-Go és Sávközép funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) kényelmes követési távolságot tart, közben pedig segít az autót a sáv közepén tartani, csökkentve ezzel a stresszt a hosszú utazások során.
Az ACC új Stop&Go funkciója akár állóra is fékezi az autót a feltorlódott, lassan araszoló forgalomban (amihez akár 50 százalékkal nagyobb fékerőt is használhat), majd automatikusan újra mozgásba hozza az autót, ha a megállás időtartama kevesebb volt, mint 3 másodperc. Ha a jármű ennél hosszabb időn át kényszerült egy helyben állni, a vezető megnyomhat egy gombot a kormánykeréken, vagy finoman ráléphet a gázpedálra, hogy indulási parancsot adjon.
A Sávközép technológia figyeli az útfelületre felfestett vonalakat, és finom, de érezhető kormányzási nyomatékkal segít a vezetőnek a forgalmi sáv közepén tartani az autót, ha az ACC rendszer működik. A 200 km/órás sebességig* aktív technológia fény- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha nem érzékeli, hogy a vezető ilyenkor kormánymozdulatot tesz.
A városi és országúti sebességtartományokban egyaránt működő Kikerülő Kormányzási Asszisztens radarral és kamerával érzékeli a Ford előtt lassan haladó vagy álló járműveket, és kiegészítő kormányzási nyomatékkal segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az elkerülhetetlennek ítélt ütközést.
Az Ütközés Utáni Fékezés az első becsapódás észlelése után a féknyomás automatikus módosításával mérsékli a lehetséges másodlagos ütközés hatását; az autó lelassítása kisebb sérülési kockázatot jelent az utasok és a jármű számára.
A vezetőre ható stresszt számos további, kamerával, radarral vagy szenzorokkal működő technológia mérsékli, például az Adaptív Fényszórórendszer, a Holttérfigyelő rendszer, a Vakításmentes Távfény, az Intelligens Sebességhatároló, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, a Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer és a Közlekedési Tábla Felismerés.
A városi közlekedést és a parkolást nagyban megkönnyítik az olyan megoldások, mint a Keresztirányú Forgalomfigyelő, a Ford Adaptív Kormányzás, a Merőleges Parkolás funkcióval és Oldalsó Parkolássegítő érzékelőkkel kiegészített Aktív Parkolóasszisztens, valamint a parkolóhely elhagyásában segédkező Kiállássegítő rendszer.
Mindig kapcsolatban, mindig kényelemben
Az Edge európai vásárlóinak immár a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is rendelkezésére áll, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót. Amellett, hogy a navigációs rendszer Live Traffic funkciójával a vezető gyorsabb és nyugalmasabb útvonalakat találhat, az utasok pedig menet közben is letölthetnek szórakoztató tartalmakat, a FordPass Connect számos kényelmi szolgáltatást is kínál a FordPass mobil alkalmazáson keresztül:
• A Járműkeresővel könnyen megtalálható az autó a bevásárlóközpontok zsúfolt parkolóiban • A Járműállapot funkcióval ellenőrizhető az üzemanyag szintje, a riasztó működése, az olajcsere esedékessége és még sok egyéb • Az Ajtózárás/nyitás funkcióval a távolból is vezérelhetők az Edge zárjai • Távindítás funkció a nyolcfokozatú automata sebességváltós Edge modellekhez
A vezeték nélküli töltő révén az autósok nemcsak folyamatosan kapcsolatban maradhatnak a külvilággal, hanem végre a középkonzolt elcsúfító vezetékeknek is búcsút inthetnek. A Ford SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató központja segítségével (ami kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto™ rendszerekkel) az autós hangutasításokkal vagy egy 8 colos érintőképernyőn keresztül kezelheti a csatlakoztatott okostelefonokat, illetve az audiorendszert, a navigációt és a klímaberendezést.
Az opciók listáján egy új, prémium B&O PLAY hangrendszer is szerepel, amit kifejezetten az Edge utasteréhez hangoltak. A rendszer egy 10 csatornás Digitális Hangprocesszorral vezérli az összes hangszórót, egyenletesen osztva el a hangot a kabinban, 12 hangszórón keresztül sugározva az 1000 wattnyi hangerőt. A surround hang opció még tökéletesebb zenei élményt kínál.
Az új Edge teljes mértékben konfigurálható új digitális műszeregységén az autósok saját ízlésükhöz igazíthatják a fordulatszámmérő, a sebességmérő és a járműinformációs kijelző megjelenését, sőt ezekhez az elemekhez hét szín közül is választhatnak. A kényelmet szolgáló megoldások sorában megtalálható a kabin teljes hosszában végigfutó panoráma üvegtető, a fűthető/hűthető első ülések, a fűthető hátsó ülések és a fűthető kormánykerék is.
Harmonikus kialakításával, kiváló minőségű anyagaival és modern formavilágával az új Edge utastere prémium hangulatot sugall. Az áttervezett középkonzolon egy stílusos és ergonomikus forgókapcsolóval kezelhető a nyolcfokozatú automata sebességváltó, s az így felszabadult helynek köszönhetően könnyebben elérhető a vezeték nélküli töltő tálcája, ugyanakkor ez a megoldás az autó modern, kifinomult stílusát is hatásosan hangsúlyozza.
A hagyományos kézifékkar helyén most az elektromos rögzítőfék kapcsolóját találjuk; ez a megoldás további helyet szabadít fel, amit a dizájnerek állítható pohártartók és egy mély tárolódoboz elhelyezésére használtak fel. A műszerfal alatt az eddiginél is nagyobb kesztyűtartó található, sőt a műszerfal tetején is további tárolóhelyeket alakítottak ki.
Lehengerlő, mégis kifinomult teljesítmény
A Ford Intelligens Összkerékhajtás segítségével az Edge vezetője magabiztosan autózhat a csúszós utakon; a rendszer folyamatosan ellenőrzi a gumiabroncsok tapadását, és ennek megfelelően észrevétlenül osztja el a vonóerőt a négy kerék között.
Az új Edge modellben mutatkozik be a technológia továbbfejlesztett változata, amelyben az összkerékhajtás szétkapcsolását egyfajta mesterséges intelligencia vezérli az autóban elhelyezett több tucatnyi szenzorból kapott jelek alapján. A rendszer szükség esetén akár 10 ezredmásodperc alatt képes aktiválni az Intelligens Összkerékhajtást.
A Ford új, 238 lóerős, 2,0 literes EcoBlue biturbó motorja optimális üzemanyag-fogyasztással működik, ugyanakkor nagyobb forgatónyomatékot ad le az alacsony fordulatszám-tartományban, és csendesebben, egyenletesebben és finomabban jár.
Egy kisméretű, nagy nyomású turbótöltő és nagyobb méretű, alacsony nyomású turbótöltő párosa gondoskodik arról, hogy az erőforrás kis fordulatszámon is gyorsan reagáljon a gázparancsra, és komolyabb forgatónyomatékkal lendítse meg a járművet. A magasabb fordulatszám-tartományokban már a nagyobb méretű turbó is elegendő töltőnyomást szolgáltat ahhoz, hogy a motor elérje a csúcsteljesítményét. A megoldás eredményeképpen az Edge zökkenőmentesen és egyenletesen gyorsít, és még kellemesebb vezetési élményt nyújt.
A 238 lóerős, 2,0 literes EcoBlue biturbó motor az Intelligens Összkerékhajtással és a Ford új, nyolcfokozatú, gyorsan kapcsoló automata sebességváltójával párosítva 6,7 l/100 km üzemanyag-fogyasztással működik, és a hajtáslánc CO₂-kibocsátása 175 g/km.
A Ford új, gyorsan kapcsoló nyolcfokozatú automata sebességváltóját úgy tervezték, hogy tovább csökkentse az autó üzemanyag-fogyasztását, és gyors gázreakciókat biztosítson, zökkenőmentesen, gyorsan kapcsolva a fokozatokat. A váltómű a középen elhelyezett forgókapcsolóval kezelhető, de a vezető manuálisan, a kormánykerék mögött található váltókarokkal is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.
Az európai autózási szokásokhoz hangolt egység további funkciói:
• Adaptív Kapcsolási Ütemezés, ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását. A rendszer felismeri, ha az autó hegymenetben, lejtőn vagy éles kanyarban halad, és ennek megfelelően állítja be a megfelelő sebességfokozatot a stabilabb haladás és az élvezetesebb vezetési élmény érdekében • Adaptív Kapcsolásvezérlés, ami a jármű és környezete információi alapján az éppen megfelelő tengelykapcsoló-nyomást alkalmazza, hogy a fokozatok kapcsolása mindig sima és zökkenőmentes legyen. A technológia az autós vezetési stílusához is képes hozzáigazítani a fokozatváltás simaságát
Az alapáron Auto Start-Stop rendszerrel felszerelt 2,0 literes EcoBlue motor más változatai is szerepelnek az új Ford Edge kínálatában: • Egy 150 lóerős változat nyolcfokozatú automata sebességváltóval és elsőkerékhajtással; a hajtáslánc üzemanyag-fogyasztása 5,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása 153 g/km. • Egy 190 lóerős kivitel hatfokozatú manuális sebességváltóval és Ford Intelligens Összkerékhajtással; a hajtáslánc üzemanyag-fogyasztása 6,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása 156 g/km.
A Ford Adaptív Kormányzás folyamatosan az autó sebességéhez igazítja a kormány áttételezését, így az új Ford Edge könnyebben manőverezhető kis sebességnél és városi forgalomban, az országúton pedig kényelmesebben irányítható.
Átfogó Ford Edge modellkínálat
A vadonatúj Edge modellt a sportos ST-Line változat mellett a luxuskivitelű Vignale, a stílusos Titanium és a gazdagon felszerelt Trend kivitelekben is megrendelhetik az európai vásárlók.
A modellsorozat vizuális változásai közt azonnal szembetűnik a szélesebb hűtőrács, ami minden modellváltozat esetében más kidolgozású; valamint a felfrissített orr-rész, ami atlétikus, modern benyomást kelt. A Ford alapáron kínálja a LED fényszórókat és hátsó lámpatesteket, s mindez LED nappali menetfénnyel is kiegészíthető. Az áttervezett motorháztető szélesebb, stabilabb kiállással ruházza fel az autót.
A stílusos Titanium kivitel merész megjelenését hatásosan hangsúlyozzák ki a 19 colos könnyűfém keréktárcsák, a krómozott tetősínek, a sportos hátsó légterelő és a megvilágított küszöbdíszlécek.
A sportos Edge ST-Line változatban az ajtók és a sárvédők alsó részét a karosszéria színére fényezett védőelemek burkolják, a hűtőrács felső fele fekete színű, és a vásárló választhat a széria 20 colos alumínium keréktárcsák és az opcionális 21 colos, ragyogó feketére fényezett könnyűfém keréktárcsák között. Az üléseket perforált Miko-Dinamica® részleges bőrkárpit borítja, és a kormánykeréken is perforált bőrhuzat feszül, a manuális sebességváltós modellekben pedig piros varrás díszíti a váltókart. Az új Edge ST-Line modellváltozatok vezetési élményét még izgalmasabbá varázsolja a sportos hangolású futómű.
Az új Edge Vignale tökéletesen összehangolja a kortárs dizájnt és a hagyományos kézműves kidolgozást. Az autó bővelkedik az olyan egyedi megoldásokban, mint a különleges, krómozott ködfényszóró-keretek, vagy a felső hűtőrács jellegzetes, hatszög-mintájú rácsa, aminek sötét, matt fényezését polírozott alumínium keret ellenpontozza. A 20 colos keréktárcsák is polírozott alumíniumból készülnek. Az utastérben hatszögletű tűzéssel díszített Windsor bőrkárpit borítja az üléseket és az ajtópaneleket, és a bőrborítás a középső kartámaszra, a tárolókonzolra és a műszerfalra is kiterjed.
A kompakt EcoSport, a közepes méretű Kuga és a nagyméretű Edge modellekből álló Ford SUV termékcsalád a márka értékesítésének több mint egyötödét teszi ki az európai piacon. 2016-os európai bemutatkozása óta több mint 34.000 darab új Edge modell talált gazdára a kontinensen.
A több mint egymilliárd dollár befektetésével rendszerbe állított üzem az innovatív digitalizációs technológiák és a hosszú távon fenntartható működés területén is új mércét állít fel.
A mexikói kormány és a BMW Group magas szintű képviselői ma hivatalosan is megnyitották San Luis Potosí városában a müncheni központú vállalatcsoport Mexikóban rendszerbe álló, új autógyártó létesítményét.
„A San Luis Potosí városában beindított üzem a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának rendkívül fontos pilléreként kezdi meg működését. Célunk, hogy tömegtermelési és értékesítési tevékenységeinket világszerte egyensúlyba hozzuk, miközben fontos, folyamatosan fejlődő piacainkon tovább kívánjuk erősíteni jelenlétünket. Mexikó jelentős mértékben növeli majd az amerikai régióban felépített gyártási rugalmasságunkat, az új BMW 3-as limuzin helyben készülő modelljeit pedig a világ minden tájára exportáljuk” – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának tömegtermelésért felelős tagja a június 6-i megnyitó ceremónián.
A müncheni központú vállalatcsoport több mint egymilliárd dollárt fektetett be az új üzem felépítésébe. A létesítmény első körben 2 500 szakembernek ad munkát és teljes kapacitás mellett évente 175 000 darab új autó gyártására lesz képes.
San Luis Potosí városában a BMW legsikeresebb modellsorozata készül majd: az új BMW 3-as limuzin. A vállalatcsoport immár több mint száz éve íródó története során a legendás típus a márka központi modelljévé érett, a dinamikus menetteljesítmény, a hatékonyság és a kialakítás terén egyaránt kategóriaetalon mércét állítva riválisai elé.
A mexikói létesítmény megnyitó ceremóniáján Dr. Alfonso Romo Garza, a mexikói kormány elnökségi irodájának vezetője, Dr. Juan Manuel Carreras López, San Luis Potosí állam kormányzója, Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának tömegtermelésért felelős tagja, Milagros Caiña-Andree, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásért és munkaügyi kapcsolatokért felelős tagja, illetve Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésért és beszállítói hálózatért felelős tagja is részt vett.
„A BMW Group San Luis Potosí városában rendszerbe álló, új gyárának szilárd alapját magasan képzett munkatársaink adják, akik garantálják prémium kategóriás termékeink rendkívül magas minőségét. Duális szakmai képzési rendszerünk immár negyedik generációját éli” – mondta Milagros Caiña-Andree, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásért és munkaügyi kapcsolatokért felelős tagja.
A duális szakmai képzési rendszerbe bekerülő munkatársak és gyakornokok az új gyár innovatív oktatási központjában sajátíthatják el a BMW Group legkorszerűbb gyártási technológiáinak folyamatait. A képzés nem csupán a szakmai tudás fejlesztésére, de a motivációra, az elköteleződés fokozására és a csapatszellem kialakítására is figyelmet szentel.
Az üzemben négy technikaképzési labor működik, amelyekben egyszerre 250 hallgató tanulhatja ki a legmodernebb fortélyokat.
„Mexikóban rendkívül erős beszállítói hálózatra támaszkodhatunk, hiszen immár több mint tíz éve vásárolunk a régióból magas minőségű, technológiailag kifinomult, innovatív termékeket. A BMW Group minden egyes gépkocsijában biztos, hogy legalább egy olyan alkatrész dolgozik, amely a kétszázhúsz mexikói beszállítónk egyikétől származik. Az új gyár hatalmas előnyt kovácsolhat a rövid beszerzési utakból és az ebből eredő gyártási rugalmasságból” – nyilatkozta Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésért és beszállítói hálózatért felelős tagja.
A BMW Group 2008 óta működtet saját beszerzés-koordináló irodát Mexikóban. 2017-ben az iroda Mexikóvárosból San Luis Potosí-ba költözött, ahol jelenleg 105 embernek ad munkát. A vállalatcsoport mexikói beszerzéseinek összköltsége a tavalyi évben a 2,5 milliárd dollárt is meghaladta.
Rugalmasság, digitalizáció és hosszú távú fenntarthatóság
„Az új gyárat a kezdetektől úgy terveztük meg, hogy gyorsan és rugalmasan tudjunk alkalmazkodni a jövőbeni modellváltozatokhoz és gyártási mennyiségekhez. A létesítményben az innovatív 4.0 gyártási technológia dolgozik, új automatizálási megoldásokkal és modern támogató rendszerekkel. A fenntarthatóság ugyancsak fontos kitétel volt, már a legelején – és mára már e téren is új mércét állítottunk fel” – mondta Hermann Bohrer, a mexikói gyár igazgatója.
Az innovatív 4.0 gyártási technológia
A BMW Group a mexikói létesítmény felépítésekor és berendezésekor is háromdimenziós tervezési technológiát alkalmazott. Az építők a munkálatok minden egyes fázisában olyan fontos információkat digitalizáltak, mint a pontos elhelyezkedés, a méretek és a teljesítési határidők. A vállalatcsoport itt alkalmazta először a digitális háromdimenziós szkennelés technológiáját, a legmodernebb innovációk egyesítésével pedig olyan valós idejű, költséghatékony szerkezetelemzési modell állt össze, amelyek a tervezési és az építési fázisok alatt mindvégig folyamatos megbízhatóságról biztosították a vállalatot.
A BMW Group új gyára az intelligens karbantartás tekintetében is úttörőnek számít. A vállalatcsoport itt alkalmazza először az Intelligens Karbantartási Asszisztens Szoftvert (Smart Maintenance Assistant Software), amely proaktív számításokkal, idejekorán betervezi az egyes berendezések karbantartási munkálatait és ezzel a gyártás hatékonyságát is fokozza. A technológia nem egy előre beprogramozott szisztéma alapján, hanem az egyes berendezések tényleges használatelemzése szerint dolgozza ki a karbantartási menetrendet, amelyről a munkatársak minden fontos információt táblagépeken és okostelefonokon követhetnek nyomon.
Az innovatív 4.0 gyártási technológia az összeszerelési folyamatokat is leegyszerűsíti, legtöbbször intelligens kijelzőkkel helyettesítve a papír alapú leírásokat. A munkatársaknak munkafázisonként két-két kijelző szolgáltatja az összeszereléshez szükséges releváns információkat, amelyek a múltban még kizárólag papír alapon voltak elérhetők. A BMW Group a mexikói létesítményben integrálta először összeszerelési folyamatba az innovatív 4.0 gyártási technológiát.
Az erőforrások összeszerelését megelőző, előkészítő fázisban robotok és munkatársak vállvetve dolgoznak együtt, egymás munkáját támogatva. A robotok a nehéz fizikai munkát, míg a munkatársak a kézügyességet igénylő, apróbb összeszerelési feladatokat végzik.
Vadonatúj fenntarthatósági mérce
A San Luis Potosí városában működő létesítmény már az első teljes termelési évtől kezdve a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának elsőszámú erőforrás-hatékony üzeme lesz.
A legfontosabb szempont a víz optimális felhasználása volt: a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatában készülő gépkocsik közül a legkevesebb vizet a mexikói gyárban napvilágot látó modellek előállítása igényli, hiszen az új gyár karosszériafényező üzeme is vízveszteség nélkül működik. A fényezéshez szükséges vízmennyiséget a létesítmény folyamatosan újratermelt és újra felhasznált vízből nyeri ki.
A megújuló erőforrások átfogó alkalmazásának köszönhetően a mexikói üzem a jövőben százszázalékosan károsanyag-kibocsátástól mentesen, tiszta elektromossággal működik majd. A gyár a több mint 70 000 négyzetméternyi területen felállított napelemrendszerből nyeri ki a működéséhez szükséges energia nagy részét.
Tömegtermelés a világ minden tájára
A mexikói létesítmény rendszerbe állításával harmincegy tagúra nő a BMW Group nemzetközi gyártási hálózata, amely a vállalatcsoport „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiájának megfelelően biztosítja a nemzetközi termelési hálózat rugalmasságát és hatékonyságát, egyensúlyba állítva az európai, ázsiai és amerikai értékteremtést.
A San Luis Potosí városában beindított üzemmel újabb szintre lép a vállalatcsoport növekedési stratégiája. Mexikó Kanadával és az Egyesült Államokkal együtt az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA – North American Free Trade Agreement) tagja, illetve az Európai Unió tagállamaival és a dél-amerikai piacokkal is szabadkereskedelmi kapcsolatot ápol, amelyek nagymértékben könnyítik a beszállítói hálózat és az újautó-export működését.
Kiemelkedő értékesítési mutatóival a NAFTA régió kulcsfontosságú piac a BMW Group számára. A vállalatcsoport huszonöt évvel ezelőtt állította rendszerbe az egyesült államokbeli Spartanburg városában működő üzemét, amelybe azóta közel kilencmilliárd dollárt invesztált. 2021-ig a BMW Group további 600 millió dollárt fektet be a létesítménybe, hogy felkészítse a gyártósorokat a jövő BMW X modelljeire. A spartanburgi gyárban ma hozzávetőlegesen 11 000 ember dolgozik és a tengerentúlon további mintegy 70 000 embernek ad közvetlenül és közvetetten munkát.
A BMW Group Mexikóban
A BMW Group Mexikóban működő értékesítési leányvállalata idén ünnepli fennállása huszonötödik évfordulóját. A divízió nem csupán a mexikói értékesítésekért, de a huszonnyolc országot lefedő, teljes latin-amerikai régió eladásaiért is felelős. Folyamatos fejlődésével Mexikó a térség legfontosabb piaca a müncheni központú vállalatcsoport számára. 2018-ban a BMW Group összesen 25 090 darab új autót (18 501 darab BMW-t és 6 589 darab MINI-t) értékesített Mexikóban, amely az előző esztendő teljesítményéhez viszonyítva több mint 13 százalékos növekedés.
Közösen fejleszt villanyautót a Toyota és a Subaru Korábbi sikeres együttműködéseit új, minden eddiginél ígéretesebb projekttel folytatja a két japán autógyártó: tisztán elektromos hajtású platform fejlesztésébe fognak.
Leendő zéró károsanyag-kibocsátású személyautók, valamint szabadidőjárművek alapjául szolgáló technológiai platform kifejlesztéséről írt alá együttműködési szerződést a Toyota Motor Corporation és a Subaru Corporation (korábban Fuji Heavy Industries). A közös projekt első terméke várhatóan egy kompakt crossover lesz (az egyetlen hivatalos fotó mellékelve).
A Toyota és a Subaru 2005 óta ápol szoros kapcsolatokat, folyamatosan új területekre terjesztve ki a két vállalat együttműködését. A kooperáció legismertebb eredménye a Toyota GT86/Subaru BRZ sportautó-páros megszületése (2012), de a Subaru XV kompakt crossover plug-in hibrid verziója, az Európában nem forgalmazott Subaru Crosstrek Hybrid is a Toyota Prius PHEV hajtáslánc-komponenseit alkalmazza. Ezekre a sikeres hagyományokra építve kezd most új, napjainkban különösen releváns projektbe a két vállalat.
A régi, bevált üzleti modellek nem alkalmasak arra, hogy az autógyártók lépést tartsanak napjaink egyre gyorsabb ütemben változó piaci elvárásaival és kihívásaival. A különböző térségekben eltérő jogi, infrastrukturális és piaci adottságokhoz kell igazodni, új értékesítési szempontokat és értékrendszereket kell felállítani – indokolta a Toyota az együttműködést, amellyel csökkenteni remélik a fejlesztések és piaci bevezetések időtartamát, illetve költségeit.
A partnerek a Subaru összkerékhajtási technológiáit a Toyota világszerte elismert akkumulátor- és elektromoshajtás-kompetenciájával társítva hozzák létre azt a platformot, amelyre a jövőben a tervek szerint a legkülönfélébb modellek, mindenekelőtt alsó-középkategóriás és középkategóriás szedánok, valamint szabadidőjárművek épülhetnek. Az első közös fejlesztésű modell egy kompakt crossover lesz.
A közelmúltban mindkét márka arról tett bejelentést, hogy hamarosan piacra bocsátja első elektromos típusát. A Subaru a már említett Crosstrek alapjaira, míg a Toyota a C-HR bázisára képzelte el akkumulátoros villanyautóját, utóbbiból Kínában már be is mutatták az elektromos változatot. A megállapodás értelmében a Subaru az új projekt rendelkezésére bocsátja ilyen irányú fejlesztési erőforrásait.
Minden autó formaterve tovább finomítható, ha nagyon pontosan tudja az ember, mit akar. Egy tajvani autótervező pedig tudta, az eredmény pedig lenyűgöző.
Az autótervezés jelentős részben a kompromisszumokról szól. A mérnökök és a dizájnerek munkáját a pénzügyi részleg elvárásai és a pontosan meghatározott célközönség ízlése szorítja keretek közé. A gyárthatóság és az eladhatóság olyan arany középút felé tereli az alkotókat, amelyet rendszerint lemondások, engedmények, meg nem valósult ötletek szegélyeznek. A Toyota Supra fejlesztői szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen az eredeti FT-1 koncepcióautóban vázolt elképzeléseik szinte maradéktalanul megvalósultak az immár Magyarországon is rendelhető szériamodellben.
Az arányok, idomok és vonalak ugyanolyan relevánsak maradtak a sorozatgyártásban, amennyire előremutatók voltak fél évtizeddel ezelőtt, amikor a Toyota először öntötte formába a legendás sportkupé feltámasztásának álmát. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenkinek be kellene érnie a szériaverzióval. Számos radikális elképzelés született már a Suprával kapcsolatban, a terepjárótól kezdve a versenyautóig, ezek azonban rendre elszakadnak a realitásoktól, esélyt sem adva maguknak a megvalósulásra. Ezzel szemben a tajvani Ted Li, akit FlatHat3D néven ismer a digitális közösség, mintha ráérzett volna arra, meddig mehet el a Suprával. Persze időnként ő is túlzásba esik, és kövér hátsó kerekű dragsterként vagy a keményvonalas rajongóknak kedvezve a negyedik generációs Supra soros hathengeres motorjával, a legendás 2JZ blokkal átépítve álmodja újra az év legkívánatosabb sportautó-újdonságát, máskor azonban teljesen életszerű, szerethető autókat képzel el. Mivel azonban a normalitás ebben az esetben tökéletesen szubjektív, úgy helyes, ha mindkét kategóriából bemutatunk egyet-egyet: ami az egyik embernek túlzás, az pont jó a másiknak, és ahol valaki többet szeretne, ott talán mi már megálljt intenénk.
Mit szólnánk például egy hatalmas hátsó szárnyhoz a Supra farán? FlatHad3D korábban több verzióban is elképzelte az A90 csomagtérajtaját díszítő – egyébként fontos aerodinamikai szereppel bíró – kacsafarkát, ám ezzel nem állt meg: grafikáján méteres szárny tornyosul a kupé fölé, a hozzá tartozó szélesítésekkel együtt kifejezetten agresszív, zabolátlan versenyautóként tálalva a Suprát. Hogy ez nem alaptalan elképzelés, arra bizonyíték a tavaly bemutatott GR Supra Racing Concept: a gyár dizájnereit ott ugyanaz a szándék vezérelte, mint Ted Lit, különbség csupán a részletekben van.
De nem kell zárt körpályákra száműzni a Suprát ahhoz, hogy kívánatossá tegyük: a tajvani tervező, a rajongók talán legnagyobb álmát megvalósítva, targatetőt rajzolt a kupénak. A típus előző két generációjában népszerűvé vált, kiemelhető tetőlemez a zárt karosszéria torziós merevségét ötvözi a kabriók szabadságérzetével. Hogy milyen harmonikusan mutatna egy kimetszett tetejű Supra, arra Ted Li terve a bizonyíték: ha eltekintünk a túlzásba vitt futóműültetéstől és a kelleténél vaskosabb kipufogócsövektől, kifejezetten barátságos autót kapunk, amelynek kiegyensúlyozott arányai bizony sorozatgyártásban is jól mutatnának.
Ezt egyébként egy tavasszal adott interjúban elhangzottak tanúsága szerint Tada Tecuja sem gondolja másképp: a Supra-projekt főmérnöke ugyan nem erősítette meg az újságírók azon értesülését, hogy napirenden volna a targa verzió fejlesztése, de nem is cáfolta az erre vonatkozó felvetéseket. Ha pedig a döntéshozóknak nincs elvi kifogásuk az ötlet ellen, van remény, hogy érvényesül a piaci kereslet.
A Mazda közzétette forradalmian új benzinmotorjának, a Skyactiv-X-nek a technikai adatait, mely elsőként az új Mazda3 modellbe kerül beépítésre.
Az európai vásárlók az első Skyactiv-X motorral rendelt új Mazda3-akat3 idén ősszel vehetik majd át.
A kétliteres, négyhengeres, gyertya által vezérelt kompressziós gyújtású benzinmotor az első sorozatgyártású erőforrás, mely egyesíti a benzin- és dízelmotorok előnyeit.
A vezető rögtön érezni fogja a pörgős benzinmotor lendületét, amely a dízelekből ismert gyors válaszkészséggel párosul. Az új Mazda3 Skyactiv-X3 teljesítménye 180 lóerő, nyomatéka 224Nm. Az új Mazda3 Sedan 96g/km-es CO2-kibocsátást ér el, 4,3l/100km-es átlagfogyasztás1,2,3 mellett.
Az új Mazda3 Skyactiv-X4 modellekben alapfelszereltség a Mazda M Hybrid technológia. A 24V-s mild hibrid rendszer minimálisra csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, miközben a fékezésből visszanyert energiát egy villanymotoron keresztül a benzinmotor teljesítményének javítására használja.
Az új Mazda3 Skyactiv-X4 hatchback és Sedan karosszériával érhető el, melyhez hatsebességes kézi, vagy automata váltó társul. Az új Mazda3 Skyactiv-X hatchback Mazda i-Activ négykerékhajtással is rendelhető.
A légszennyezés az egész világban komoly egészségügyi problémát jelent, főleg a városokban.
A jelenség nemcsak az ökoszisztémára káros, hanem közvetlenül az emberi egészségre is: a WHO szerint évente világszerte körülbelül 8 millióan halnak meg olyan okok miatt, ami a légszennyezéshez köthető. Ez közel a duplája a korábbi becsléseknek. Bár a klímaváltozást okozó/felgyorsító üvegházhatású gázok közül a leggyakrabban a CO2-ről hallunk, az egészséget közvetlenül károsító légszennyező anyagok közül a legnagyobb veszélyt az NO2 jelenti. A károsanyagkibocsátásnak ugyan csak egy részét teszik ki a közúti közlekedés során a levegőbe kerülő anyagok, erre a területre jellemzően mégis nagyobb fókusz kerül, tekintettel arra, hogy míg a többi területen a változás hosszadalmas strukturális átalítást igényel, a környezetbarát autók térnyerésével viszonylag gyors eredmények érhetőek el, ráadásul az erre vonatkozó szabályozás kialakítása is egyszerűbb. Jelenleg egyetlen meghatározó autógyártó van, amely érdemi áttörést tudott felmutatni a területen, ez pedig a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, amely nem csupán a dízel személyautók értékesítésével hagyott fel, de eladásaiban európai szinten már közel 50%-ot tesznek ki a környezetbarát hibrid elektromos autók.
A nitrogéndioxid (NO2) az egyik olyan anyag, aminek bizonyíthatóan halmozottam káros hatása van az egészségre. Az EU-ban a legnagyobb nitrogéndioxid-kibocsátó szektorok a közúti közlekedés és szállítmányozás, az ipari tevékenységek és a lakossági égéstermékek. Az EEA (Európai Környezetvédelmi Ügynökség) által megjelentetett 2018-as jelentés szerint az EU-ban 19 olyan tagállam van, amely túllépte a nitrogéndioxid-koncentráció értékhatárát. A nitrogéndioxid nemcsak az ökoszisztémára van káros hatással, hanem komoly egészségügyi problémákhoz is vezet: légzőszervi megbetegedéseket okoz, súlyosbítja az asztmát, sőt hatással van a kognitív képességekre is.
Mivel a levegő minősége egyre nagyobb aggodalomra ad okot, az ESA (Európai Űrügynökség) 2017-ben elindította a Copernicus Sentinel-5P műholdat, hogy feltérképezze a bolygó körüli szennyező anyagokat. A műhold működését az alábbi videó mutatja be:
A Tropomi nevű ultramodern eszköz segítségével a műhold érzékeli az atmoszférában található gázokat és nagyobb térbeli felbontású, pontosabb képet alkot, mint korábban bármi más. A Copernicus Sentinel-5P műhold legutóbb 2018 áprilisa és 2019 márciusa közötti küldetése során gyűjtött adatokat. A mérések alapján a kép komoly nitrogéndioxid koncentrációt mutat Európa fölött. A nitrogéndioxid főleg a (dízel) gépjárműforgalom és az ipari tevékenységek során termelt égéstermék, ami rendkívül káros az egészségre, főleg légzőszervi megbetegedéseket okoz. Az Európai Űrügynökség által készített felvételen jól látható az NO2 szint alakulása: https://www.youtube.com/watch?v=pj_qHF7WXk4
„Annyira jó a műhold a térbeli felbontása, hogy tökéletes pontossággal és részletességgel képes meghatározni a nagyvárosokban a kibocsátást helyszínét, illetve nyomon követni a változásokat.” – avat be Folkert Boersma, a Holland Királyi Meteorológiai Intézet (KNMI) kutató professzora.
A néhány hete Milánóban megrendezett Élő Bolygó Szimpózium keretein belül az ESA lehetővé tette lombardiai és Milánó környéki iskolák számára, hogy felépítsék a saját megfigyelő állomásaikat. Ezzel az volt a céljuk, hogy a gyerekek megismerjék a Föld megfigyelése mögött rejlő izgalmas tudományt és technológiát. Egy Raspberry Pi computer mintájára minden állomást olyan szenzorokkal szereltek fel, amelyek képesek mérni a környező levegő jellemzőit. Az állomások mérik a nitrogéndioxidot, a széndioxidot, a szénmonoxidot, a szilárdrészecske-tartalmat (port), valamint a hőmérsékletet és a páratartalmat is. A cél az volt, hogy bemutassák: a gyerekek és a polgárok is részt vehetnek a levegőminőség paramétereinek megfigyelésében. Szeretnék, ha az emberek betekintést nyerhetnének abba, hogyan segítik a műholdas küldetések a megfigyelést.
Olaszország egyébiránt Európa öt legszennyezettebb országába tartozik; ezen a listán szerepel még Németország, Franciaország, Spanyolország és az Egyesült Királyság is. Az észak-olaszországi Pó völgyének területe sűrűn lakott és iparosított, ezért ezen a síkságon európai viszonylatban az egyik legrosszabb minőségű a levegő. Sajnos ugyanakkor Magyarországon belül elsősorban Budapest és valamivel kisebb mértékben Pest megye és több megyeszékhely területén épp ilyen kritikus a helyzet.
Minden terület szabályozása és ösztönzése fontos, a leggyorsabb eredmény ugyanakkor az autóipartól várható
A döntéshozók szerencsére világszerte felismerték, hogy kulcskérdés a megújuló energiaforrások és a zöld megoldások támogatása a lakossági és ipari energiafelhasználástól a különböző közúti, vízi és légi közlekedési módokig. A leggyorsabb eredmény ugyanakkor a környezetbarát technológiák fejlesztése területén éllovasnak számító autóipartól várható, amely a részben vagy teljesen elektromos meghajtások (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) révén viszonylag hamar komoly környezeti lábnyom csökkenést érhet el. A dízel meghajtású autók értékesítésének drasztikus mélyrepülése az NO2-kibocsátás csökkentésére lesz pozitív hatással, a CO2-kibocsátás csökkentéséhez ugyanakkor elengedhetetlen az is, hogy a dízeltől elforduló ügyfelek ne benzines, hanem a fenti alternatív hajtások valamelyikével működő modellt válasszanak. Az autópiac zöldülésének élharcosa kétségkívül a piac legszélesebb, világszinten 40, Európában 20 modellből álló környezetbarát, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos, károsanyagkibocsátásmentes közlekedést lehetővé tévő hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota. A japán autógyártó az elmúlt két évtizedben összesen már több mint 13,7 millió hibrid elektromos autót (12,2 millió Toyota és 1,5 millió Lexus) értékesített – ebből közel 2,4 milliót Európában. Ez többszöröse annak, mint amennyi részben vagy teljesen elektromos autót az összes többi autógyártó együttesen értékesített. Az Európában már most közel 50%-ban hibrideket értékesítő Toyota 2025-re már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással, és miközben az elkövetkező években folyamatosan érkeznek új plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autói, 2030-ra minimum évi egy millió zéró emissziójú (akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos) autó értékesítésével számol. A Toyota egyébiránt a világ legnagyobb autógyártóit és energetikai vállalatait tömörítő Hidrogén Tanács egyik vezető tagjaként éharcosa a hidrogén alapú társadalomnak, azaz az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia széleskörű térnyerésének, az épületek fűtésétől a közúti, vízi és légi szállítmányozásig. Az világszintű emisszió csökkentésében egyébiránt kardinális szerepe lesz a sosem látott energiahatékonyságot kínáló okosvárosoknak is (a Föld népességének fele már most is városokban él, az elkövetkező évtizedekben pedig ez a folyamat a prognózisok szerint még tovább gyorsul majd is), amelyek fejlesztésében a japán autógyártó szintén élen jár.
Rövidtávon is alapvető a tudatos fogyasztói magatartás
A kedvezőtlen folyamatok, a rohamléptekkel növekvő környezet- és légszennyezés, és az eémúlt években gyorsuló ütemben, a klímakutatók figyelmeztetése szerint beláthatatlan ökoszisztémai katasztrófák rémével fenyegető átlaghőmérséklet megállításához szükség van a tudatos fogyasztói magatartásra, a szelektív hulladékgyűjtéstől az egyszer használatos műanyagok használatának kerülésétől a környezetbarát, részben vagy teljesen elektromos autók vásárlásáig. Érezhető természetesen az előremutató jogalkotói szándék – ilyen például az egyszer használatos műanyagok betiltása az EU-n belül 2021-től (bár ironikus módon nem egy harmadik világbelinek számító afrikai ország már megelőzött bennünket e tekintetben) – vagy épp az új autók flottaszintű CO2-kibocsátásának 95 g/km-re csökkentését előirányzó, szintén 2021-ben életbe lépő szabályozás (amelyik autógyártó ezt nem teljesíti, hatalmas pénzbüntetésekre számíthat). Ez azonban önmagában nem elegendő: jóllehet a szabályozás kétségkívül a fejlesztések felgyorsítására ösztönzi az autógyártókat, jelenleg a korábban említett Toyota az egyetlen, amely flottaszintű európai kibocsátása 100 g/km alatt van, és eséllyel teljesítheti az előírásban foglaltakat. A szabályozások mellett legalább olyan fontos tehát a tudatos fogyasztói döntésre és aktív magatartásra (és persze az ezt elősegítő tájékoztatásra és edukációra). Amennyiben ugyanis a fogyasztók nem vásárolják a környezetszennyező termékeket (legyen szó egyszer használatos csomagolást kapó élelmiszerekről vagy épp magas károsanyagkibocsátású autókról), a vállalatoknak nem lesz más választásuk, mint elébe menni a szabályozásoknak, és zöld termékeket kínálni.
Az Opel demokratizálja az elektromobilitást: először kínál a Corsa teljesen új hatodik generációjával teljesen elektromos, akkumulátoros változatot, 100 kW (136 LE) teljesítménnyel és 330 kilométert (WLTP)1 elérő hatótávval. A rövidesen megrendelhető Corsa‑e a „villámos-villamos” népautó!
A Corsát, legnépszerűbb típusát választotta, hogy végérvényesen kiszabadítsa szűk piaci réséből az elektromobilitást. Az Opel Corsa abszolút bestseller, 1982-es premierje óta több mint 13,6 millió hagyta el a gyárkaput. Emberek sokaságát mobilizálta, most pedig az emissziómentes autózásba kínál belépést.
Ütős adatok: 100 kW (136 LE) teljesítmény, 330 kilométer hatótáv
Az Opel 120 éve gyárt autót, mindig zászlajára tűzve, hogy széles vevőkörnek kínáljon csúcstechnikát. Az új Corsa-e az elektromobilitás legjavát adja. A WLTP-ciklus1 szerint mért 330 kilométeres hatótávjával tökéletesen alkalmas mindennapi használatra az ötajtós jármű. 50 kilowattórás akkumulátorát 30 perc alatt lehet gyorstöltéssel 80 százalékig feltölteni – háztartási konnektorról, faliszekrényről vagy gyorstöltővel. Meggyőző az akkura adott nyolcéves garancia is. A MyOpelApp alkalmazással bárhonnan ellenőrizhető a feltöltöttség, úgyhogy mindig optimalizálhatja a töltés idejét és költségét az ember.
A vezető jelentős mértékben befolyásolhatja a hatótávot. Három menetmód, a Normál, az Eco és a Sport közül választhat. Az utóbbi megváltoztatja az autó reakcióit, és fokozza a menetdinamikát – a hatótáv mérsékelt csökkenésének árán. „Eco“ menetfokozatban csak úgy falja a kilométereket a Corsa-e, észrevehető komfortcsökkenés nélkül jelentősen nő a megtehető út.
Az új Corsa-e hajtóműve nagyfokú vezetési élménnyel ötvözi az emissziómentes utazást. Teljesítménye 100 kW (136 LE), nyomatéka már álló helyzettől 260 newtonméter. Gyorsulása ugrós, dinamikája élénk. Nulláról 50 km/órára mindössze 2,8 másodperc alatt sprintel, a 100-as tempó eléréséhez 8,1 kell – ez már sportkocsi-nívó!
Ám nem csupán hajtóműve jóvoltából dinamikus a Corsa-e, hanem azzá teszi sportos dizájnja is, változatlanul kompakt külső méretekkel. A 4,06 méter hosszú ötüléses kocsi példásan kezes, áttekinthető és praktikus. Kupészerű tetővonala 48 milliméterrel alacsonyabb a típuselődénél – a fejmagasság csökkenése nélkül. A vezetőülés 28 milliméterrel került lejjebb. Az alacsony súlyponthelyzet mind a menettulajdonságokat, mind a vezetési élményt javítja. Az új Corsa direktebb, dinamikusabb lett – öröm vezetni! Modern enteriőrjét teljesen digitális vezetőhellyel és bőrülésekkel lehet még jobban feldobni.
IntelliLux LED mátrixvilágítás, holttér-figyelő és távközradar
Az új Corsa-e technikája és asszisztensrendszerei eddig csak magasabb kategóriákban voltak ismertek. Szó szerint fénypont az adaptív, vakításmentes IntelliLux LED mátrix világítás, amelyet először kínál kiskocsihoz az Opel. Összesen nyolc fénydiódát vezérel nagyfelbontású, legújabb generációs frontkamerája; a fénykéve automatikusan és folyamatosan alkalmazkodik a mindenkori közlekedési helyzethez, illetve környezethez. Jelentős biztonsági plusz a többféle modern asszisztens is. A jelzőtábla-asszisztens új, csúcstechnikájú kamerája több információt gyűjt be, például dinamikus LED-es kijelzésektől. A navigációs készülék a monitoron mutatja a tárolt sebességlimiteket. Újdonság továbbá a holttér-figyelő, a távközradar és a szenzorvezérlésű oldalvédelem. Ezekhez olyan rendszerek járulnak, mint a holttér-figyelő és a beparkolást segítő többféle rendszer.
Multimédia-rendszerek, új „Opel Connect“ telematikai szolgáltatással
A legjobb csatlakoztatást és szórakoztatást kapja utasaival együtt a Corsa vezetője, az új infotainment-kínálattól. A hétcolos, színes érintőképernyős Multimedia Navi és a tízcolos Multimedia Navi Pro csúcskészülék elérhetővé teszi az új Opel Connect“ telematikai szolgáltatást: még megnyugtatóbbá teszi az utazást a valós idejű útinformációkat felhasználó élő navigálás és a közvetlen kapcsolat az autómentővel, illetve a mentőkkel.
Az új Opel Corsa-e kiszállítása 2020. tavaszán indul a vevőkhöz. Ezenkívül máris megrendelhető a Grandland X konnektoros hibrid. 2020-ban két további teljesen elektromos hajtású Opel csatlakozik hozzájuk – az Opel Mokka X utóda és a Vivaro.
A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...