AutóAddikt Exkluzív 1997 Mercedes-Benz S420 W140 projekt Légszűrőház kiszerelése (M119) – alany: 1997 Mercedes-Benz W140 S420

Légszűrőház kiszerelése (M119) – alany: 1997 Mercedes-Benz W140 S420

Bár első blikkre egyszerűnek tűnik, annyira mégsem az: jelen cikkünkben elmagyarázzuk, hogyan fussunk a légszűrőcserének, a légszűrőház tisztításának W140-es M119 motor (S420, S500) esetében.

Az apropót alapvetően az adta, hogy projektaunktónk M119-es V8-asánál felfedeztük, hogy a légszűrőház szemből bal oldali felfogató rögzítő rugója hiányzik. Nagy valószínűséggel kilazulhatott az idők során – a szűrőház így enyhén instabilnak tűnt.

Első körben be kellett szereznünk a megfelelő alkatrészt. Rákeresni a neten sem volt túl szimpla, „valve cover”, „spring”, „holder” kifejezések jutottak elsősorban az eszünkbe. Majd a Mercibolt.hu segítségével sikerült rálelnünk a megfelelő darabra, melynek cikkszám: A1190940093. Meg is rendeltük, majd amint megérkezett, nekiláttunk a komplett légszűrőház kiszerelésének.

Első lépésként a motorburkolat műanyagát kell kivennünk. Ez a legszűrőház meghosszabbítása, a mellső rész. Egyszerűen kipattintható, alul, és felül is 2-2 patenttel rögzül a blokkot körülölelő tartócsőre. A fedél jobb oldalán apró vájat látható, ez az oldalról érkező vákuumcsőnek lett kialakítva; gumialátéttel is rendelkezik, ebbe pontosan belepasszol a burkolat U alakú oldalkialakítása. A vákuumcsövön el tud csúszni a gumialátét, ezt könnyedén beállíthatjuk úgy, hogy passzoljon a fedélhez.

Miután leszedtük a motortakaró műanyagot, maga a szűrőház következik. Sokan állítják, hogy a kiszerelés úgy a legjobb, ha az aljakat bennhagyjuk, a patentkapcsokat kipattintjuk, majd a szűrőházfedelet levesszük, és ennyi.

Ez nem annyira jó, ugyanis a szűrőháztartó bakok sérülékenyek, könnyedén elhajlanak, rosszabb esetben el is törhetnek. Ezért az egyben kiszerelés a javallott.

Elsőként a bal és jobb oldali műanyag szívócsöveket kell eltávolítanunk. A csövek illesztése körülbelül háromnegyed résznél található, s mivel harmonikaszerűen összenyomható a felső traktusuk, ezért könnyedén lehúzhatók a szűrőház csonkjairól. Közben vigyázzunk a keresztirányú vákuumcsövek rengetegére, nehogy széthúzzuk valamelyiket.

Miután lecsatlakoztattuk a légszűrőház csonkjairól az air intake csöveket, pattintsuk ki a hűtőmaszk mögötti foglalatokból is. Ezek konkrétan az első lámpaburák mögött található műanyag keretek, ezekre vannak felfogatva a szívócsövek.

A csöveket tegyük félre, jöhet az M119 légszűrőház kiszerelése. A modult hátul kettő gumis bak tartja, a szűrőház tartófülei 2-2 gumikorong közé illeszkednek. Elöl kettő rugó fogja a modul alját (ezen rugók egyikét kellett pótolni a fentebb leírtak szerint).

Kiemelésnél első lépésként az alsó, felénk közelebb eső szűrőházrészt emeljük meg óvatosan, úgy, hogy kipattanjon a bal és jobb oldali rugók tartásából. Arra is ügyeljünk, hogy kicsi erőkifejtést alkalmazzunk, ugyanis az tartórugók elpattanhatnak, vagy kiugorhatnak a helyükről, a hátsó bakok pedig eltörhetnek.

Miután megvan az alsó rész emelése, a rugók felett magunk felé kell húznunk a légszűrőházat. Ez fontos, semmiképp sem szabad felfelé kiemelni – a hátsó tartóbakok sérülése miatt.

Ha mindent jól csináltunk, kezünkben az M119 legszűrőház. Felépítés szerint bal- és jobb oldalon (mindkét hengersorhoz tartozik egy) találhatjuk a levegőszűrő-betéteket. Ezek eltávolításához ki kell pattintanunk a ház 4 oldalán található csatokat, majd óvatosan elválasztjuk a fedelet az aljaktól.

Célszerű a művelet előtt elfektetni a légszűrőházat, tehát a Mercedes logót fele nézzen lefelé. Azért érdemes így eltávolítani az aljakat, mert fezesetben nem pottyannak le a talajra, ugyanis ha a csatokat meglazítjuk, semmilyen ellentartása nincs a felépítménynek.

Készen is vagyunk: a levegőszűrő-betéteket távolítsuk el. Készüljünk fel rá, hogy a betétek oldalgumizása feltapadhat a műanyag falakra, peremekre – ez nyilván nagyban függ a használattól, illetve a legutóbbi légszűrőbetétek cseréjétől eltelt időtől is.

Opcionálisan megtisztogathatjuk a szűrőházak járatait, sarkait, beszögelléseit a lerakódott szennyeződésektől. Szappanos, langyos vizet érdemes használni, majd összeszerelés előtt teljesen szárazra kell törölni a felületeket.

Visszahelyezés és összeszerelés tekintetében a feljebb leírt kiszerelési procedúra fordítottja lehet releváns.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Victor’s Customs, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer