Főoldal Blog Oldal: 211

Magyarországon az új Ford Mondeo hybrid kombi verziója, próbáltuk

Egészen Balatonkeneséig autóztunk a Ford Mondeo hibridjeivel, ráadásul kombikkal: rég váruk már a frissült kombiverziós hybrideket, mivel egyrészt nagy kedvenc a Mondeo kombi, másrészt a hibrid hajtás mindig izgalmakat hordoz.

Remek menettulajdonságok, korrekt úttartás, és nem utolsó sorban elegendő férőhely jellemzi az új Ford Mondeo hybrid kombit. Az utastér kellően tágas, a csomagtér szintúgy, bár ott némi kompromisszumot kell kötnünk a hagyományos kombi Mondeokkal szemben a hajtáslánchoz tartozó kiegészítők végett.

Litkey Farkas új Ford Edge-ének átadójára érkeztünk Kenesére a Mondeo hibridekkel, így az importőr összekötötte a két programot. Az átadó után lehetőség volt kisebb-nagyobb próbakörökre vinni a különböző felszereltségű tesztautókat (természetesen volt Vignale is), így nagyjából minden lényeges dolgot megtapasztalhattunk első körben. Hamarosan lesz nagyteszt is, ott majd szokásunkhoz híven minden részletre kitérünk majd.

A cikket folytassuk az új Ford Mondeo kombi hybrid bemutatásával, így már előzetesen is kiderülhetnek részletek.

A Ford bemutatta tehát az elegáns, új külső-belső dizájnelemekkel megújított, és most először kombi változatban is elérhető Mondeo Hybridet.

Finoman működő automata sebességváltójával, nagy teljesítményű, de alacsony fogyasztású és alacsony CO₂-kibocsátású benzinmotorjával és kombi csomagterével a Mondeo Hybrid kifejezetten egyedi ajánlatnak számít a szegmensben. Emellett a Mondeo hagyományos hajtáslánc-kínálata is nagymértékben megújult:

• Az üzemanyag-takarékos Mondeo Hybrid benzinmotoros-elektromos hajtása sokkal kifinomultabban működik

• A Mondeoban is megjelenik a Ford fejlett 2,0 literes EcoBlue dízele, ami egyetlen tankolással nagy távolságot képes megtenni

• A Ford a Mondeo modellben is bevezeti intelligens, nyolcfokozatú automata sebességváltóját, ami a kifinomultabb működés érdekében képes a vezető stílusához igazítani a fokozatváltások ütemezését; az új váltómű egy stílusos és ergonomikus forgókapcsolóval kezelhető Az Adaptív Sebességtartó Automatika a Stop & Go funkcióval is kiegészül, és a kínálatban az Intelligens Sebességhatároló is megjelenik, még inkább megkönnyítve a közlekedést az autópályákon és az araszoló nagyvárosi forgalomban.

“Az új Mondeo Hybrid kombi változatának bevezetésével arra számítunk, hogy a hibrid változat akár a Mondeo-eladások 30 százalékát is kiteheti majd” – nyilatkozta Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

„Ugyanakkor bevezettük a modell kínálatában vadonatúj dízelmotorjainkat és az SRC (szelektív katalizátor) technológiát is, így a Mondeo megfelel a legszigorúbb Euro 6d Temp károsanyag-kibocsátási normáknak. A vásárlók emellett vadonatúj, nyolcfokozatú automata sebességváltónkat is megrendelhetik az autóhoz” – tette hozzá.

A Ford legmodernebb üzemében, a spanyolországi Valenciában gyártott Mondeoból a vállalat már 250.000 darabot adott el Európában a negyedik generációs változat 2015-ös bemutatása óta. Egy kombi sokoldalúsága. Egy hibrid takarékossága A nagyobb szállító képességet igénylő vásárlók számára az új Mondeo Hybrid kombi a hagyományos hajtású autók nagy hatótávolságát és szabadságát, valamint az elektromos hajtás takarékosságát és kifinomultságát nyújtja.

A kombi karosszériához és a kupés stílusú négyajtós kivitelhez egyaránt megrendelhető öntöltő hibrid rendszer tisztán elektromos hajtással is képes mozgatni az autót; a csendes indulás és a finom haladás különösen a városi utakon és az araszoló forgalomban bizonyul majd hasznosnak. A hibrid hajtás szükségtelenné teszi az elektromos hatótávolság miatti aggodalmat, ráadásul az akkumulátort sosem kell külső áramforrásról újratölteni. A legújabb generációs Mondeo Hybrid hajtáslánc-vezérlő szoftvere finom, egyenletes gyorsítást biztosít.

A továbbfejlesztett szoftver hatékonyabban hasznosítja a motor forgatónyomatékát, egyszerre javítva a rendszer üzemanyag-fogyasztását és teljesítményét, mindig zökkenőmentesen kapcsolva az ideális sebességfokozatot a lehető legmagasabb forgatónyomaték és a legalacsonyabb motorfordulatszám eléréséhez. A 187 lóerős hibrid rendszer legfontosabb elemei egy különleges tervezésű 2,0 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor, egy elektromotor, egy generátor, egy 1,4 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátor, valamint egy, a Ford által kifejlesztett teljesítményelosztó automata sebességváltó, ami a fokozatmentes váltóművek teljesítményét kínálja.

Az energiavisszanyerő féktechnológia a hagyományos fékezés közben veszendőbe menő energia akár 90 százalékát is képes hasznosítani, és az ebből nyert elektromos áramot az akkumulátor tárolja. Ez a megoldás hatékonyan járul hozzá a kedvező CO₂-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási adatokhoz, ami a négyajtós modell esetében várhatóan 96 g/km és 4,2 l/100 km, a kombinál pedig 101 g/km és 4,4 l/100 km.

Az autósok számára további technológiák is rendelkezésre állnak a hatékonyság fokozására:

• A SmartGauge interfész folyamatosan felügyeli az üzemanyag- és energiafogyasztást, illetve megjeleníti az olyan rendszereket, mint a Fékezési Segéd, ami arra ösztönzi a vezetőt, fokozatos fékezéssel a lehető legtöbb energiát nyerje vissza

• A motor terhelését jelentősen csökkenti az elektromos szervokormány, valamint az elektromos klímarendszer, hajtáslánc-hűtés és vákuum-rendszer

• A kipufogógáz hőjének visszanyerését szolgáló speciális fejlesztésű rendszer segítségével gyorsabban befűthető az utastér

Az új kombi karosszéria 403 liternyi csomagteret kínál a kalaptartó alatt, amikor a hátsó üléstámlák a helyükön vannak, és 1.508 litert a hátsó üléssor ledöntése után; ez utóbbi esetben sík padlófelület alakítható ki, ami megkönnyíti a nagyobb tárgyak ki- és bepakolását. A csomagtér padlója alatt további tárolórekesz található. Ezentúl a kínálat csúcsát jelentő Mondeo Hybrid Vignale is megrendelhető lesz kombi és négyajtós kivitelben.

Erős és kifinomult A Ford Mondeo vásárlói a 2,0 literes EcoBlue dízelmotort is megrendelhetik, ami egy nagyobb lökettérfogatú erőforrás teljesítményét, forgatónyomatékát és menetdinamikáját kínálja – egy kisebb blokk üzemanyag-fogyasztása és CO₂-kibocsátása mellett.

A 2,0 literes EcoBlue motor a következő változatokban lesz elérhető Magyarországon:

• 150 LE, 118 g/km legalacsonyabb CO2-kibocsátással és 4,5 l/100 km üzemanyag-fogyasztással

• 190 LE, 130 g/km legalacsonyabb CO2-kibocsátással és 4,9 l/100 km üzemanyag-fogyasztással

A tükörszimmetrikus szívónyílás-kialakításnak köszönhetően optimális légszállítást biztosító, integrált szívórendszer, az alacsony fordulatszám mellett is magas forgatónyomatékot biztosító, csekély tehetetlenségű turbófeltöltő és a nagy nyomású üzemanyag-befecskendezési rendszer révén a motor megfelel a legszigorúbb Euro 6d Temp károsanyag-kibocsátási normáknak. Az alapáron kínált szelektív katalizátor a kipufogógázok utánkezelésével hatásosan csökkenti a motor NOX-kibocsátását. A 150 és 190 lóerős EcoBlue motorokhoz megrendelhető új, nyolcfokozatú automata sebességváltót úgy tervezték, hogy tovább csökkentse az autó üzemanyag-fogyasztását, mégis gyors gázreakciókat és sima, gyors fokozatváltásokat biztosítson.

A váltómű legfontosabb jellemzői:

• Adaptív Kapcsolási Ütemezés, ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását. A rendszer felismeri, ha az autó hegymenetben, lejtőn vagy éles kanyarban halad, és ennek megfelelően állítja be a megfelelő sebességfokozatot a stabilabb haladás és az élvezetesebb vezetési élmény érdekében

• Adaptív Kapcsolásvezérlés, ami a jármű és környezete információi alapján az éppen megfelelő tengelykapcsoló-nyomást alkalmazza, hogy a fokozatok kapcsolása mindig sima és zökkenőmentes legyen. A technológia az autós vezetési stílusához is képes hozzáigazítani a fokozatváltás simaságát

A 2,0 literes EcoBlue motorokhoz hatfokozatú manuális sebességváltó is rendelhető, és az extrák listáján az Intelligens Összkerékhajtás is szerepel, ami észrevétlenül osztja meg a forgatónyomatékot a négy kerék között, automatikusan javítva az autó úttartását és tapadását a csúszós utakon. A rendszer 20 ezredmásodperc alatt – vagyis az emberi szempillantásnál hússzor gyorsabban – képes egészen 50/50 arányig megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását a négy kerék között.

A Ford 165 lóerős, 1,5 literes EcoBoost benzinmotorja továbbra is megmarad a kínálatban. Az erőforrás CO2-kibocsátása 150 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 6,5 l/100 km; ezekhez a kedvező értékekhez az integrált kipufogó-leömlő és a vízhűtéses töltőlevegő-hűtő alkalmazása is hozzájárul. Stílus, elegancia és kiváló minőségű kidolgozás A Mondeo külső és belső dizájnjának elegáns megújítása tovább fokozza a négyajtós, ötajtós és kombi változatok prémium jellegét, és még egyértelműbben kihangsúlyozza az egyes kivitelek (Titanium, ST-Line és Vignale) közti vizuális különbségeket.

Az autó orrkialakítása határozottan modernebb lett:

• A trapéz alakú felső hűtőrács megújult formája erőteljesebb vizuális hatást kelt: a Titanium változatokon ezt az elemet krómozott, vízszintesen futó díszléc, az ST-Line modelleken pedig technikai stílusú metszések díszítik, míg a Vignale kiviteleken exkluzív, selyemfényű ezüst “repülő V” kidolgozással készül

• A Titanium és Vignale modellek alsó hűtőrácsában új keretet kaptak a ködfényszórók, az ST-Line kiviteleken pedig sportos szárnyak díszítik

• Megújult a ködfényszórók és a LED nappali menetfények formája

• A sportos, új lökhárítón hangsúlyosabb lett az alsó légterelő elem

Az autó hátsó részén a leglátványosabb változást az hozta, hogy az új, C-alakú hátsó lámpatesteket teljes szélességükben keresztezi egy stílusos, selyemfényű ezüst vagy króm színű díszléc.

A tervezők megőrizték a Mondeo karcsú, “vizuális könnyedséget” sugalló profilját, erőteljes motorháztető-kialakítását és elegánsan keskeny fényszóróit. A Mondeo vásárlói most még több opcióval formálhatják saját ízlésükhöz autójukat. Az extrák listáján új 17 és 18 colos könnyűfém keréktárcsák jelentek meg, sőt a 19 colos kerékhez a prémium Liquid Aluminium felületkezelés is megrendelhető. A karosszéria új színei közt megtalálható a kizárólag a Vignale kivitelhez kérhető Blue Panther, az ST-Line kivitelhez rendelhető Stealth Grey és a teljes Mondeo-családhoz rendelkezésre álló Urban Teal árnyalat is.

A Mondeo megújult utasterében új üléskárpitok és új kilincs-kidolgozások érhetők el, és külön dekorációs elemek rendelhetők a Titanium, ST Line és Vignale változatokhoz. A Ford nyolcfokozatú automata sebességváltójának forgókapcsolója sok helyet szabadít fel a középkonzolon, így egy USB-port immár kényelmesen elérhető helyre került, hogy még egyszerűbb legyen a mobileszközök vagy a hordozható médiaeszközök töltése. Az utastér kidolgozása is magasabb színvonalú: tökéletesebb lett a középkonzol és a műszerfal egymáshoz csatlakozó részegységek illeszkedése és megmunkálása, ezért a kabin még inkább prémium hangulatot sugall, és masszív, sportos benyomást kelt. Autózás – fáradtság nélkül A Mondeohoz Adaptív Sebességtartó Automatika is kérhető, ami automatikusan biztonságos és kényelmes követési távolságot tart az elöl haladó jármű és a Ford között; a rendszert Stop & Go funkció egészíti ki.

A nyolcfokozatú automata sebességváltó előnyeit kihasználva a Stop & Go rendszer szükség esetén akár állóra is fékezi az autót, majd automatikusan újra elindítja, ha a megállás nem tartott 3 másodpercnél tovább. Az ennél hosszabb egy helyben állás után a vezető a kormánykeréken elhelyezett gombbal aktiválhatja újra a rendszert, vagy úgy, hogy finoman a gázpedálra lép. Ez a megoldás különösen az araszoló nagyvárosi forgalomban növeli érezhetően a vezető komfortérzetét. A SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer segítségével Mondeo vezetője egyszerű hangutasításokkal is kezelheti az audiorendszert, a navigációt, a klímaberendezést és a csatlakoztatott okostelefonokat.

A SYNC 3 színes, 8 colos érintőképernyője a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható, és a berendezés kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto™ rendszerekkel. A Mondeo kínálatában is jelent az Intelligens Sebességhatároló, ami a Ford két technológiája, a Sebességhatároló és a Közlekedési Tábla Felismerés előnyeit egyesítve a mindenkori sebességkorlátozásokhoz igazítja az autó legnagyobb sebességét.

A rendszer a szélvédő mögé beépített kamera segítségével ismeri fel a jelzőtáblákat, és ha a megengedett sebességhatár alacsonyabb, mint az autóban beállított utazósebesség, csökkenti a Mondeo tempóját. Ha sebességhatár magasabb, a rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető az előzőleg beállított sebességre gyorsítson, elkerülve ezzel a gyorshajtást.

“Az új Mondeoban számos fél-önvezető funkciót is bevezetünk. Akad köztük olyan, ami az elöl haladó jármű automatikus követésével csökkenti az autóvezetés stresszét a feltorlódott forgalomban, vagy olyan, amely segít elkerülni a gyorshajtásért járó bírságokat – és mindegyik azt a célt szolgálja, hogy a még modernebbé vált Mondeo használata egyszerűbb, relaxáltabb és élvezetesebb legyen” – tette hozzá de Waard. “A Mondeo Hybrid fontos alternatívát jelent a dízel hajtás mellett a magán- és flottavásárlók számára, ráadásul immár mind a négyajtós, mind a kombi változathoz megrendelhető.”

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotók: Autóaddikt.hu

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.

Együttműködő partnereink: AcerCamera Kft.

[TESZT] Lexus RC 300h – zöld túraautóval teljes a boldogság?

Külleme alapján sportautó, rendeltetése alapján inkább túraautó. Mi lehet ez? Naná, hogy a Lexus RC 300h. Teszten járt szerkesztőségünknél.

Megszokhattuk, hogy a Lexus modelljei valamilyen formában, valamilyen irányban mindig formabontók. Ez elsősorban az extravagáns fazonnak, vonalvezetésnek köszönhető, nem beszélve a nagyjából egyedileg alkalmazott technológiák tárházáról. Azért nem baj egyáltalán, hogy a Toyota masszívan legyeskedik a háttérben, hiszen ennek (is) köszönhetően születnek remekebbnél remekebb konstrukciók. Pont olyanok, mint a Lexus RC 300h.

Tehát a laikusabbja ha ránéz a Lexus RC 300h-ra, azt állítja: mennyire menő sportautó ez. Aki jobban képben van a szakzsargonnal, az már inkább a túrakupé-vonal felé kacsintgat. Tulajdonképp mindkét állításnak van alapja, maradjunk annyiban: a küllem sportkupés, a belső inkább megfontoltabb, környezettudatos túraautós.

A jellegzetes kupévonalvezetés természetesen jelen van a Lexus RC 300h-nál, relatíve hosszúra nyújtott motorházfedél, gömbölyű tetőív, csapott far-rész.

Minden a helyén

Tökéletes elegy; a hűtőmaszk orsó-formája lenyűgözi a szemlélőt még mindig (pedig nem mostanában kezdte a Lexus ezt a tálalást behozni a köztudatba), a fényszórók burkolata kellőképp aszimmetrikus, de mégis egyedi módon simul környezetébe. Az imént már említett orsóalakzatú hűtőrácsot körbeöleli a krómezüst, közrefogva a hangsúlyos Lexus emblémát, valamint az alcsonyra húzott szoknyát is. A nappali menetfény pedig a jól ismert nyílvég-formát kapta, ami szintén rendkívül illusztris.

Oldalnézetből természetesen a kupé-jelleg dominál nem meglepő módon. Ahogy a bevezető egy részében kifejtettük, a formák aránya lehengerlő, kellő gömbölydedség, kerekített élek, sok-sok fénytörésvonal jellemzik a Lexus RC 300h teljes arculatát.

Pedig azért enyhe módosítást végrehajtottak a japánok a Lexus RC 300h-n, például a hátsó résznél, a farnál: a zárófények lámpaburái új formavilágot kaptak, kiegyenesítettebb, homogenitást tükröző fazonnal. A feliratok alulra kerültek, mármint a csomagtérfedél aljára (ez fotózásnál nem volt előny, ugyanis többnyire belelógott a képbe a rendszámtábla-keret). A kipufugóvégek értelemszerűen balra és jobbra kerültek, követve az autó ív-világát, jól illeszkedve a farkiképzés lényegiségéhez.

Sportkupés jelleg, túraautós tálalás

Kialakításához megfelelően a ki- és beszállás tud nehéz mutatvány is lenni a Lexus RC 300h esetében. Az autó alacsony építésű, így néha úgy is érezhetjük, mászunk, ki- és be; kitámasztunk, homorítunk, és máris ki- vagy bepattantunk. Így van ez rendjén, a feelinghez ez nagyban hozzá kell, hogy tartozzon. Elvégre egy túrakupé nem lehet grasshopperesen magas, vagy egyáltalán: klasszikus értelemben vett személyautós sem.

Jó kinőségű anyaghasználat jellemzi a Lexus RC 300h enteriőrjét, puha tapintású gumis hatású műanyagokkal, optimális markolatú korménykerékkel. A műszeregyság elrendezése, valamint a cockpit kialakítása remek, 10 óra 10 perc kormányfogással szinte belátható minden egy szögből. Természetesen a hinrid hajtáslánc kijelzője van fókuszban, bár a pillanatnyi sebesség visszajelző számlapja ugyanolyan terjedelemben van jelen. Mégis azt vettük észre, hogy haladás közben egyfolytában az ECO monitort lessük, azt, hogy épp mennyi kraft kell a hajtásnak ahhoz, hogy felmenjen az erőkifejtéses zónába a mutató.

Hátrány, hogy a Lexus RC 300h középkonzolja műanyag. Nem csak anyagában, jellegében is, ennek talán olcsóbb hatása lehet, ha az összérzetet vizsgáljuk. Bár ez ízlés kérdése, fel lehet fogni úgy is, hogy a letisztult sportosságot jelképezi az autóban. Mindegy is, annyit nem ront az összhatáson, meg is lehet szokni rövid időn belül – ott van máris a bőrbevonattal futtatott automataváltó karja, ami rögvest pluszt csempészget, sokat tesz hozzá a látványhoz. A többi kezelőegység szintén letisztultságot hordoz, viszont ennek köszönhetően teljes mértékben a lényegre tör, megtartja funkcionalitását.

Lényegre törő dizájnjával nem megy át puritánba

Sportos a beltér is: az ülések mereven fognak, minden irányból, az ülő- és hátlapok méretezése átlagos. Bár tűnhet úgy, hogy a háttámlák keskenyebbek a megszokottnál, alapvetően ez a kagylóülés-jelleg rovására írható.

Mindezek ellenére hosszabb távon is remek kényelmet nyújt a Lexus RC 300h, elöl legalábbis. Hátul már korlátozottabb a helyzet, ide a bejutás nehézkesebb, viszont az első ülések előredöntésével automatikusan előrekúsznak, így biztosítva nagyobb teret a ki- és beszálláshoz.

Belevaló jellegzetésségek: a Lexus RC 300h hibrid hajtáslánca kitűnő

A Lexus RC 300h hibrid hajtáslánca 226 lóerős rendszerteljesítményt állít elő kerek 6000 RPM-nél. Mindehhez 300 Newtonméter forgatónyomaték társul, ez változóan 4200-5400 közt áll rendelkezésre. A nulla-százas sprint megtételéhez 8.7 másodpercre volt szükségünk sportosra húzott profil mellett, ami kellemes eredmény.

Tisztán elektromos módban remekül teljesített a Lexus RC 300h. Voltak olyan útszakaszok, ahol 50-60 kilométer/óra mellett folyamatosan sikerült fenntartanunk az EV-t, ráadásul intenzívebb gyorsítások, majd adagolt visszalassítások után kis gázelvétel után azonnal visszatalált EV módba az autó. Ez külön tetszett, egyrészt az alacsony emisszió miatt, másrészt pénztárcakímélő mivolta miatt is.

Tud sportos és visszafogott is lenni a Lexus RC 300h, így szinte minden korosztály megtalálhatja számításait, ha ilyen autót választ. A fogyasztás is remekbeszabottan alakult, átlagosan 6.8 litert kért a hibrid hajtás környezettől függetlenül.

Ráaádsul a Lexus RC 300h nincsen egyáltalán túlárazva. A tesztautó alig több, mint 16 millió forintba került, de az alapfelszereltséggel felvértezett darabok is elérhetők már 15.9 millió forint környékén (belépő modellek).

2019 Lexus RC 300h specifikációk

Motor

Motortípus: soros, 4 hengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor, hibrid hajtáslánc

Lökettérfogat: 2494 cm³

Maximális teljesítmény: 226 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 4200-5400 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes e-CVT automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4700 mm

Szélesség: 1840 mm

Magasság: 1395 mm

Tengelytáv: 2730 mm

Tömeg, üresen: 1725 kg

Megengedett össztömeg: 2170 kg

Csomagtartó mérete: 340 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 190 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.6 s (gyári), 8.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 6.8 l/100km

Gyárilag mért eredmények.

Városi: 7.0 l/100km

Országúti: 5.9 l/100km

Vegyes: 6.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 131.7 g/km

Még több információ a Lexus magyarországi honlapján található.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.

Együttműködő partnereink: AcerASUSPanasonicCamera Kft.

Utómunka hardver: ASUS, Acer

Megérkeztek a Hankook Ventus Prime 2 abroncsok a Mercedes-Benz W140 S420-hoz

1997-es Mercedes W140 S420 projektünk része, hogy lecseréljük a jelenlegi replika felniket autentikus eredetire. Ehhez új gumiabroncsokra is szükség volt, a Hankook-ot választottuk.

Mivel a bálnaprojekt főszereplője, a W140 S420 jelenleg nem túl eredeti/korhű 17-es felniken áll, mindenképp szeretnénk visszaállítani e téren is olyanra, amilyenek lennie kell, 16-osra (eredeti méret: 235/60 R16. A csomagtér (ami egyébként szintén rozsdamentes) felfedte az eredeti pótkereket is, amelyből arra sikerült következtetnünk, hogy a 15 lyukú, facelift után használatos gyári, kasznival azonos színárnyalatú felnin futhatott valaha az autó. Megvan persze az OEM száma is, 140 401 10 02, így talán egyszerűbb a keresés. ET51-es a felni, valamint kapcsolódó adatként fontos még a 71/2Jx16H2 részlet is, ezek tekintetében kerestünk gumiabroncs együttműködő partnert projektünk ezen részéhez.

Végül a választás a Hankook-ra, konkrétan a gyártó nagyszerű nyári gumijára, a Hankook Ventus Prime 2-re esett. A középkategóriás, ugyanakkor csúcstechnológiás gyártással készült, vezetési teljesítményre és kényelmes utazásra fejlesztett Ventus 2 (K115) száraz- és nedves útviszonyokhoz egyaránt javallott. Mindehhez a bionikus mintázati kialakítás egyértelműen kiemelt segítséget ad, ráadásul jobb kezelhetőséget is biztosít.

A W140 S420 eredeti pótkereke egy korabeli, vagy inkább korhű Continental abroncs található, szintén 235/60R16 méretezéssel. Nem véletlen, hogy 16-os kerekeket szeretnénk a Mercedesre, mivel anno a mérnökök jól tudták, mely méretezés ajánlott ehhez a konstrukcióhoz, figyelembe véve a maximális komfortot, valamint a futómű élettartamát is.

Ráadásul korábban már adódott pronléma az előző tulajnál abból, hogy 19-es kereket használt az autóhoz, amely aztán beleért a sárvédőívbe, és ki is fordította sikeresen a belső peremet – -ebből adódott a lepattogott lakkozás korrekciója a Classic Vehicle Hungary-nál.

Jelenleg tehát felni keresésben vagyunk, ahogy feljebb említettük, a 15 lyukú, 140 401 10 02 gyári OEM számű verzió a nyerő, abból is 4 darab. Amint megvan a delikvens, máris hírt adunk róla, és megmutatjuk a gumizást, majd a kerekek felszerelését is.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

1997 Mercedes-Benz W140 S420: helyére került a felirat is

Nagyjából 2 hónapig keresgéltünk S420 feliratot az Autóaddikt.hu által megújítandó W140-es csomagtérfedelére. Nagy nehezen összehoztuk.

Minél autentikusabb és eredetibb legyen az összhatás: a bálna esetében ez az elsődleges szempont. Ennek megfelelően keressük folymatosan azokat a részegységeket, tartozékokat, amelyek röpke 22 év elteltével lekerültek róla, valami miatt más jellegű-arculatú részmegoldásokat választottak előző tulajai.

Ezen választásokkal nem igazán tudunk azonosulni, de hát ízlések és pofonok ugyebár. Többször írtunk már a kaszni színére fújt hátsó lámpasor alsó prizmacsíkjáról, a replika felnikről, vagy épp az S420 felirat hiányáról.

Több bontót végigtalpaltunk, de semmi eredmény – a legtöbb helyen zéró esély, egyedül Ámon Pál Mercedes bontójában, a Népszigeten jártunk majdnem sikerrel. Neki ugyanis akadt S betűje, kettese, nullása. csak négyese nem. Talán lett volna W220-asról is, de az meg láthatóan kisebb, mint a W140 betűmérete.

Így végül maradt az ebay, ami opció volt amúgy is, de ott is pangás mutatkozott párhuzamosan, mígnem egy floridai bontó meghirdette potom összegért a maga portékáját, egy 1997-es S420 felirat (embléma) személyében.

Lecsaptunk rá, ment is a shipping, és úgy 2 hét alatt nemzetközi trackinggel (USPS az USA-ban, majd Hollandián, Németországon át Magyarországra GLS) meg is érkezett a badge.

Remek állapotban, nagyítóval sem nagyon látható karcokkal, semmilyen leverődéssel, szinte gyári állapotban érkezett az áru, gondosan becsomagolva, annak rendje s módja szerint.

A következő kérdés az volt, hogy mivel, hogyan ragasszuk fel az S420 feliratot, lehetőleg hatékonyan. Végül a Henkel Loctite kétoldalú ragasztószalagja lett a nyerő, ráadásul pont olyan vékonysággal, amit az embléma el is bírt.

Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary vezetője tanácsára papírlapot használtunk, hogy a szintezés megfelelő legyen, tehát ne fussunk bele abba az alaphibába, hogy az egyenként, betűnként-számonként felragasztott S420 felirat ferde legyen. Hozzá még vízmértékeztünk is, s persze eredeti gyári fotók alapján (sablon híján) szemmértékre beállítottuk a megfelelő távolságokat, és mehetett is a ragasztás.

Véleményünk szerint kellemes végeredmény született, most már beazonosítható a W140-es, milyen hajtáslánccal is rendelkezik. Bízunk benne, hogy tartós lesz a ragasztás, egyelőre úgy tűnik – masszívan állja a sarat.

Litkey Farkas átvette új Ford Edge SUV-ját

Balatonparti eseményre voltunk hivatalosak: a Ford Magyarország által megrendezett sajtóeseményre meghívott szakújságírók részesei lehettek Litkey Farkas új Ford Edge SUV-ja átadásának.

Litkey Farkas vitorlázó, tizenháromszoros Kékszalag győztes átvehette immár sorrendben második Ford Edge modelljét. Tavaly nagyjából ilyenkor számoltunk be hasonlóképp egy autóátadásról, most pedig illusztris, tóparti helyszínen, Balatonkenesén, a vitorláskikötőben került sor a ceremóniára.

Az autóátadás után Litkey Farkas lehetőséget nyújtott a meghívottak számára, hogy katamaránján “éles” bevetésen vehessenek részt a nyílt vízen. Az edzés szintén része volt egyébként az idei Kékszalagra való felkészülésnek.

A Ford Edge-apropó mellett a vadonatúj Ford Mondeo hybrid kombi is bemutatkozott párhuzamos esemény keretein belül, erről majd egy másik cikkben számolunk be olvasóinknak.

Most pedig összefoglaljuk mindazt, amit tudni ildomos a Ford Edge-ről, valamint a hazai Ford SUV-vonalról.

A Ford tehát tovább erősíti szerepét Magyarország leggyorsabban növekvő szegmensében, a SUV-k piacán, ahol a nagysikerű Kuga, és a kis SUV EcoSport mellett a Ford Edge prémium komfortot, élvonalbeli technológiákat és fejlett menetdinamikát kínál a hazai prémium SUV-vásárlók egyre növekvő táborának.

A stílusos, sportos és gyönyörűen kidolgozott új Ford Edge – a vállalat eddigi legfejlettebb technológiájú szabadidő-járműve – minden eddiginél magasabb szintű komfortot és teljesítményt kínál az európai SUV-vásárlóknak.

Az új Ford Edge vezetőjének munkáját egy átfogó kamera- és szenzor-alapú technológiai rendszer segíti, amit a Ford mérnökei kifejezetten arra terveztek, hogy kellemesebbé és stresszmentesebbé tegye az utazást, valamint hogy segítsen elkerülni a baleseteket, vagy enyhítse azok súlyosságát. Ennek jegyében az autóban olyan berendezések működnek, mint a Stop-and-Go és Sávközép funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC), az Ütközés Utáni Fékrendszer, vagy a Kikerülő Kormányzási Asszisztens.

A stílusos Titanium, a Ford Performance autók hangulatát idéző ST-Line és a prémium felszereltségű Vignale változatokban kapható új Edge-ben modern technológiák biztosítják, hogy az utasok mindvégig kapcsolatban maradjanak a külvilággal; erre szolgál többek közt a FordPass Connect beépített modem és a SYNC 3 fedélzeti kommunikációs és szórakoztató rendszer.

Az autó kínálatában luxusszínvonalú kényelmi és komfortnövelő kiegészítők is szerepelnek, például a személyre szabható digitális műszeregység, a fűthető-hűthető első ülések, a fűtött hátsó üléssor és kormánykerék, a kompatibilis telefonok vezeték nélküli töltése, illetve az 1000 wattos, prémium minőségű B&O hangrendszer.

A Ford új 2,0 literes, 238 lóerős EcoBlue biturbó dízelmotorja egy nagyobb lökettérfogatú blokk teljesítményét kínálja egy nála kisebb motor alacsony üzemanyag-fogyasztásával; az erőforrás az új, nyolcfokozatú automata sebességváltón keresztül erőlködés nélkül, magabiztosan mozgatja az autót.

Az új Edge modellben a Ford továbbfejlesztett Intelligens Összkerékhajtása működik egy vadonatúj összkeréhajtás-szétkapcsoló rendszerrel, ami automatikusan és zökkenőmentesen vált a kétkerékhajtás és az Intelligens Összkerékhajtás között, mindig optimális irányíthatóságot és még csekélyebb üzemanyag-fogyasztást biztosítva.

“Eddigi legmodernebb vezetéssegítő technológiáink segítségével az autósok immár könnyen haladhatnak a sűrű, araszoló forgalomban, a nyílt úton pedig kellemesen suhanhatnak a nyolcfokozatú automatával összekapcsolt új, takarékos és kifinomult 2,0 literes EcoBlue dízelmotorral. Az új Ford Edge a legújabb vonzó ajánlatunk az európai vásárlók számára, akik egyre nagyobb számban váltanak SUV-modellekre” – nyilatkozta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke.

Intelligens SUV egy intelligens világban

Az új Ford Edge kifinomult Ford Co-Pilot360 technológiái fokozott védelmet, könnyebb vezetést és parkolást kínálnak, miközben kényelmesebbé, biztonságosabbá és kevésbé fárasztóvá varázsolják az autózást.

A Stop-and-Go és Sávközép funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) kényelmes követési távolságot tart, közben pedig segít az autót a sáv közepén tartani, csökkentve ezzel a stresszt a hosszú utazások során.

Az ACC új Stop&Go funkciója akár állóra is fékezi az autót a feltorlódott, lassan araszoló forgalomban (amihez akár 50 százalékkal nagyobb fékerőt is használhat), majd automatikusan újra mozgásba hozza az autót, ha a megállás időtartama kevesebb volt, mint 3 másodperc. Ha a jármű ennél hosszabb időn át kényszerült egy helyben állni, a vezető megnyomhat egy gombot a kormánykeréken, vagy finoman ráléphet a gázpedálra, hogy indulási parancsot adjon.

A Sávközép technológia figyeli az útfelületre felfestett vonalakat, és finom, de érezhető kormányzási nyomatékkal segít a vezetőnek a forgalmi sáv közepén tartani az autót, ha az ACC rendszer működik. A 200 km/órás sebességig* aktív technológia fény- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha nem érzékeli, hogy a vezető ilyenkor kormánymozdulatot tesz.

A városi és országúti sebességtartományokban egyaránt működő Kikerülő Kormányzási Asszisztens radarral és kamerával érzékeli a Ford előtt lassan haladó vagy álló járműveket, és kiegészítő kormányzási nyomatékkal segít, hogy a vezető egy elkerülő manőverrel megakadályozza az elkerülhetetlennek ítélt ütközést.

Az Ütközés Utáni Fékezés az első becsapódás észlelése után a féknyomás automatikus módosításával mérsékli a lehetséges másodlagos ütközés hatását; az autó lelassítása kisebb sérülési kockázatot jelent az utasok és a jármű számára.

A vezetőre ható stresszt számos további, kamerával, radarral vagy szenzorokkal működő technológia mérsékli, például az Adaptív Fényszórórendszer, a Holttérfigyelő rendszer, a Vakításmentes Távfény, az Intelligens Sebességhatároló, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, a Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer és a Közlekedési Tábla Felismerés.

A városi közlekedést és a parkolást nagyban megkönnyítik az olyan megoldások, mint a Keresztirányú Forgalomfigyelő, a Ford Adaptív Kormányzás, a Merőleges Parkolás funkcióval és Oldalsó Parkolássegítő érzékelőkkel kiegészített Aktív Parkolóasszisztens, valamint a parkolóhely elhagyásában segédkező Kiállássegítő rendszer.

Mindig kapcsolatban, mindig kényelemben

Az Edge európai vásárlóinak immár a FordPass Connect fedélzeti modem-technológia is rendelkezésére áll, ami akár 10 készülék csatlakoztatására is alkalmas mobil WiFi-hotspottá alakítja az autót. Amellett, hogy a navigációs rendszer Live Traffic funkciójával a vezető gyorsabb és nyugalmasabb útvonalakat találhat, az utasok pedig menet közben is letölthetnek szórakoztató tartalmakat, a FordPass Connect számos kényelmi szolgáltatást is kínál a FordPass mobil alkalmazáson keresztül:

• A Járműkeresővel könnyen megtalálható az autó a bevásárlóközpontok zsúfolt parkolóiban
• A Járműállapot funkcióval ellenőrizhető az üzemanyag szintje, a riasztó működése, az olajcsere esedékessége és még sok egyéb
• Az Ajtózárás/nyitás funkcióval a távolból is vezérelhetők az Edge zárjai
• Távindítás funkció a nyolcfokozatú automata sebességváltós Edge modellekhez

A vezeték nélküli töltő révén az autósok nemcsak folyamatosan kapcsolatban maradhatnak a külvilággal, hanem végre a középkonzolt elcsúfító vezetékeknek is búcsút inthetnek. A Ford SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató központja segítségével (ami kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto™ rendszerekkel) az autós hangutasításokkal vagy egy 8 colos érintőképernyőn keresztül kezelheti a csatlakoztatott okostelefonokat, illetve az audiorendszert, a navigációt és a klímaberendezést.

Az opciók listáján egy új, prémium B&O PLAY hangrendszer is szerepel, amit kifejezetten az Edge utasteréhez hangoltak. A rendszer egy 10 csatornás Digitális Hangprocesszorral vezérli az összes hangszórót, egyenletesen osztva el a hangot a kabinban, 12 hangszórón keresztül sugározva az 1000 wattnyi hangerőt. A surround hang opció még tökéletesebb zenei élményt kínál.

Az új Edge teljes mértékben konfigurálható új digitális műszeregységén az autósok saját ízlésükhöz igazíthatják a fordulatszámmérő, a sebességmérő és a járműinformációs kijelző megjelenését, sőt ezekhez az elemekhez hét szín közül is választhatnak. A kényelmet szolgáló megoldások sorában megtalálható a kabin teljes hosszában végigfutó panoráma üvegtető, a fűthető/hűthető első ülések, a fűthető hátsó ülések és a fűthető kormánykerék is.

Harmonikus kialakításával, kiváló minőségű anyagaival és modern formavilágával az új Edge utastere prémium hangulatot sugall. Az áttervezett középkonzolon egy stílusos és ergonomikus forgókapcsolóval kezelhető a nyolcfokozatú automata sebességváltó, s az így felszabadult helynek köszönhetően könnyebben elérhető a vezeték nélküli töltő tálcája, ugyanakkor ez a megoldás az autó modern, kifinomult stílusát is hatásosan hangsúlyozza.

A hagyományos kézifékkar helyén most az elektromos rögzítőfék kapcsolóját találjuk; ez a megoldás további helyet szabadít fel, amit a dizájnerek állítható pohártartók és egy mély tárolódoboz elhelyezésére használtak fel. A műszerfal alatt az eddiginél is nagyobb kesztyűtartó található, sőt a műszerfal tetején is további tárolóhelyeket alakítottak ki.

Lehengerlő, mégis kifinomult teljesítmény

A Ford Intelligens Összkerékhajtás segítségével az Edge vezetője magabiztosan autózhat a csúszós utakon; a rendszer folyamatosan ellenőrzi a gumiabroncsok tapadását, és ennek megfelelően észrevétlenül osztja el a vonóerőt a négy kerék között.

Az új Edge modellben mutatkozik be a technológia továbbfejlesztett változata, amelyben az összkerékhajtás szétkapcsolását egyfajta mesterséges intelligencia vezérli az autóban elhelyezett több tucatnyi szenzorból kapott jelek alapján. A rendszer szükség esetén akár 10 ezredmásodperc alatt képes aktiválni az Intelligens Összkerékhajtást.

A Ford új, 238 lóerős, 2,0 literes EcoBlue biturbó motorja optimális üzemanyag-fogyasztással működik, ugyanakkor nagyobb forgatónyomatékot ad le az alacsony fordulatszám-tartományban, és csendesebben, egyenletesebben és finomabban jár.

Egy kisméretű, nagy nyomású turbótöltő és nagyobb méretű, alacsony nyomású turbótöltő párosa gondoskodik arról, hogy az erőforrás kis fordulatszámon is gyorsan reagáljon a gázparancsra, és komolyabb forgatónyomatékkal lendítse meg a járművet. A magasabb fordulatszám-tartományokban már a nagyobb méretű turbó is elegendő töltőnyomást szolgáltat ahhoz, hogy a motor elérje a csúcsteljesítményét. A megoldás eredményeképpen az Edge zökkenőmentesen és egyenletesen gyorsít, és még kellemesebb vezetési élményt nyújt.

A 238 lóerős, 2,0 literes EcoBlue biturbó motor az Intelligens Összkerékhajtással és a Ford új, nyolcfokozatú, gyorsan kapcsoló automata sebességváltójával párosítva 6,7 l/100 km üzemanyag-fogyasztással működik, és a hajtáslánc CO₂-kibocsátása 175 g/km.

A Ford új, gyorsan kapcsoló nyolcfokozatú automata sebességváltóját úgy tervezték, hogy tovább csökkentse az autó üzemanyag-fogyasztását, és gyors gázreakciókat biztosítson, zökkenőmentesen, gyorsan kapcsolva a fokozatokat. A váltómű a középen elhelyezett forgókapcsolóval kezelhető, de a vezető manuálisan, a kormánykerék mögött található váltókarokkal is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.

Az európai autózási szokásokhoz hangolt egység további funkciói:

• Adaptív Kapcsolási Ütemezés, ami az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását. A rendszer felismeri, ha az autó hegymenetben, lejtőn vagy éles kanyarban halad, és ennek megfelelően állítja be a megfelelő sebességfokozatot a stabilabb haladás és az élvezetesebb vezetési élmény érdekében
• Adaptív Kapcsolásvezérlés, ami a jármű és környezete információi alapján az éppen megfelelő tengelykapcsoló-nyomást alkalmazza, hogy a fokozatok kapcsolása mindig sima és zökkenőmentes legyen. A technológia az autós vezetési stílusához is képes hozzáigazítani a fokozatváltás simaságát

Az alapáron Auto Start-Stop rendszerrel felszerelt 2,0 literes EcoBlue motor más változatai is szerepelnek az új Ford Edge kínálatában:
• Egy 150 lóerős változat nyolcfokozatú automata sebességváltóval és elsőkerékhajtással; a hajtáslánc üzemanyag-fogyasztása 5,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása 153 g/km.
• Egy 190 lóerős kivitel hatfokozatú manuális sebességváltóval és Ford Intelligens Összkerékhajtással; a hajtáslánc üzemanyag-fogyasztása 6,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása 156 g/km.

A Ford Adaptív Kormányzás folyamatosan az autó sebességéhez igazítja a kormány áttételezését, így az új Ford Edge könnyebben manőverezhető kis sebességnél és városi forgalomban, az országúton pedig kényelmesebben irányítható.

Átfogó Ford Edge modellkínálat

A vadonatúj Edge modellt a sportos ST-Line változat mellett a luxuskivitelű Vignale, a stílusos Titanium és a gazdagon felszerelt Trend kivitelekben is megrendelhetik az európai vásárlók.

A modellsorozat vizuális változásai közt azonnal szembetűnik a szélesebb hűtőrács, ami minden modellváltozat esetében más kidolgozású; valamint a felfrissített orr-rész, ami atlétikus, modern benyomást kelt. A Ford alapáron kínálja a LED fényszórókat és hátsó lámpatesteket, s mindez LED nappali menetfénnyel is kiegészíthető. Az áttervezett motorháztető szélesebb, stabilabb kiállással ruházza fel az autót.

A stílusos Titanium kivitel merész megjelenését hatásosan hangsúlyozzák ki a 19 colos könnyűfém keréktárcsák, a krómozott tetősínek, a sportos hátsó légterelő és a megvilágított küszöbdíszlécek.

A sportos Edge ST-Line változatban az ajtók és a sárvédők alsó részét a karosszéria színére fényezett védőelemek burkolják, a hűtőrács felső fele fekete színű, és a vásárló választhat a széria 20 colos alumínium keréktárcsák és az opcionális 21 colos, ragyogó feketére fényezett könnyűfém keréktárcsák között. Az üléseket perforált Miko-Dinamica® részleges bőrkárpit borítja, és a kormánykeréken is perforált bőrhuzat feszül, a manuális sebességváltós modellekben pedig piros varrás díszíti a váltókart. Az új Edge ST-Line modellváltozatok vezetési élményét még izgalmasabbá varázsolja a sportos hangolású futómű.

Az új Edge Vignale tökéletesen összehangolja a kortárs dizájnt és a hagyományos kézműves kidolgozást. Az autó bővelkedik az olyan egyedi megoldásokban, mint a különleges, krómozott ködfényszóró-keretek, vagy a felső hűtőrács jellegzetes, hatszög-mintájú rácsa, aminek sötét, matt fényezését polírozott alumínium keret ellenpontozza. A 20 colos keréktárcsák is polírozott alumíniumból készülnek. Az utastérben hatszögletű tűzéssel díszített Windsor bőrkárpit borítja az üléseket és az ajtópaneleket, és a bőrborítás a középső kartámaszra, a tárolókonzolra és a műszerfalra is kiterjed.

A kompakt EcoSport, a közepes méretű Kuga és a nagyméretű Edge modellekből álló Ford SUV termékcsalád a márka értékesítésének több mint egyötödét teszi ki az európai piacon. 2016-os európai bemutatkozása óta több mint 34.000 darab új Edge modell talált gazdára a kontinensen.

Mexikóban nyitotta meg legújabb gyárát a BMW

A több mint egymilliárd dollár befektetésével rendszerbe állított üzem az innovatív digitalizációs technológiák és a hosszú távon fenntartható működés területén is új mércét állít fel.

A mexikói kormány és a BMW Group magas szintű képviselői ma hivatalosan is megnyitották San Luis Potosí városában a müncheni központú vállalatcsoport Mexikóban rendszerbe álló, új autógyártó létesítményét.

„A San Luis Potosí városában beindított üzem a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának rendkívül fontos pilléreként kezdi meg működését. Célunk, hogy tömegtermelési és értékesítési tevékenységeinket világszerte egyensúlyba hozzuk, miközben fontos, folyamatosan fejlődő piacainkon tovább kívánjuk erősíteni jelenlétünket. Mexikó jelentős mértékben növeli majd az amerikai régióban felépített gyártási rugalmasságunkat, az új BMW 3-as limuzin helyben készülő modelljeit pedig a világ minden tájára exportáljuk” – fogalmazott Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának tömegtermelésért felelős tagja a június 6-i megnyitó ceremónián.

A müncheni központú vállalatcsoport több mint egymilliárd dollárt fektetett be az új üzem felépítésébe. A létesítmény első körben 2 500 szakembernek ad munkát és teljes kapacitás mellett évente 175 000 darab új autó gyártására lesz képes.

San Luis Potosí városában a BMW legsikeresebb modellsorozata készül majd: az új BMW 3-as limuzin. A vállalatcsoport immár több mint száz éve íródó története során a legendás típus a márka központi modelljévé érett, a dinamikus menetteljesítmény, a hatékonyság és a kialakítás terén egyaránt kategóriaetalon mércét állítva riválisai elé.

A mexikói létesítmény megnyitó ceremóniáján Dr. Alfonso Romo Garza, a mexikói kormány elnökségi irodájának vezetője, Dr. Juan Manuel Carreras López, San Luis Potosí állam kormányzója, Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának tömegtermelésért felelős tagja, Milagros Caiña-Andree, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásért és munkaügyi kapcsolatokért felelős tagja, illetve Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésért és beszállítói hálózatért felelős tagja is részt vett.

„A BMW Group San Luis Potosí városában rendszerbe álló, új gyárának szilárd alapját magasan képzett munkatársaink adják, akik garantálják prémium kategóriás termékeink rendkívül magas minőségét. Duális szakmai képzési rendszerünk immár negyedik generációját éli” – mondta Milagros Caiña-Andree, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásért és munkaügyi kapcsolatokért felelős tagja.

A duális szakmai képzési rendszerbe bekerülő munkatársak és gyakornokok az új gyár innovatív oktatási központjában sajátíthatják el a BMW Group legkorszerűbb gyártási technológiáinak folyamatait. A képzés nem csupán a szakmai tudás fejlesztésére, de a motivációra, az elköteleződés fokozására és a csapatszellem kialakítására is figyelmet szentel.

Az üzemben négy technikaképzési labor működik, amelyekben egyszerre 250 hallgató tanulhatja ki a legmodernebb fortélyokat.

„Mexikóban rendkívül erős beszállítói hálózatra támaszkodhatunk, hiszen immár több mint tíz éve vásárolunk a régióból magas minőségű, technológiailag kifinomult, innovatív termékeket. A BMW Group minden egyes gépkocsijában biztos, hogy legalább egy olyan alkatrész dolgozik, amely a kétszázhúsz mexikói beszállítónk egyikétől származik. Az új gyár hatalmas előnyt kovácsolhat a rövid beszerzési utakból és az ebből eredő gyártási rugalmasságból” – nyilatkozta Dr. Andreas Wendt, a BMW AG igazgatótanácsának beszerzésért és beszállítói hálózatért felelős tagja.

A BMW Group 2008 óta működtet saját beszerzés-koordináló irodát Mexikóban. 2017-ben az iroda Mexikóvárosból San Luis Potosí-ba költözött, ahol jelenleg 105 embernek ad munkát. A vállalatcsoport mexikói beszerzéseinek összköltsége a tavalyi évben a 2,5 milliárd dollárt is meghaladta.

Rugalmasság, digitalizáció és hosszú távú fenntarthatóság

„Az új gyárat a kezdetektől úgy terveztük meg, hogy gyorsan és rugalmasan tudjunk alkalmazkodni a jövőbeni modellváltozatokhoz és gyártási mennyiségekhez. A létesítményben az innovatív 4.0 gyártási technológia dolgozik, új automatizálási megoldásokkal és modern támogató rendszerekkel. A fenntarthatóság ugyancsak fontos kitétel volt, már a legelején – és mára már e téren is új mércét állítottunk fel” – mondta Hermann Bohrer, a mexikói gyár igazgatója.

Az innovatív 4.0 gyártási technológia

A BMW Group a mexikói létesítmény felépítésekor és berendezésekor is háromdimenziós tervezési technológiát alkalmazott. Az építők a munkálatok minden egyes fázisában olyan fontos információkat digitalizáltak, mint a pontos elhelyezkedés, a méretek és a teljesítési határidők. A vállalatcsoport itt alkalmazta először a digitális háromdimenziós szkennelés technológiáját, a legmodernebb innovációk egyesítésével pedig olyan valós idejű, költséghatékony szerkezetelemzési modell állt össze, amelyek a tervezési és az építési fázisok alatt mindvégig folyamatos megbízhatóságról biztosították a vállalatot.

A BMW Group új gyára az intelligens karbantartás tekintetében is úttörőnek számít. A vállalatcsoport itt alkalmazza először az Intelligens Karbantartási Asszisztens Szoftvert (Smart Maintenance Assistant Software), amely proaktív számításokkal, idejekorán betervezi az egyes berendezések karbantartási munkálatait és ezzel a gyártás hatékonyságát is fokozza. A technológia nem egy előre beprogramozott szisztéma alapján, hanem az egyes berendezések tényleges használatelemzése szerint dolgozza ki a karbantartási menetrendet, amelyről a munkatársak minden fontos információt táblagépeken és okostelefonokon követhetnek nyomon.

Az innovatív 4.0 gyártási technológia az összeszerelési folyamatokat is leegyszerűsíti, legtöbbször intelligens kijelzőkkel helyettesítve a papír alapú leírásokat. A munkatársaknak munkafázisonként két-két kijelző szolgáltatja az összeszereléshez szükséges releváns információkat, amelyek a múltban még kizárólag papír alapon voltak elérhetők. A BMW Group a mexikói létesítményben integrálta először összeszerelési folyamatba az innovatív 4.0 gyártási technológiát.

Az erőforrások összeszerelését megelőző, előkészítő fázisban robotok és munkatársak vállvetve dolgoznak együtt, egymás munkáját támogatva. A robotok a nehéz fizikai munkát, míg a munkatársak a kézügyességet igénylő, apróbb összeszerelési feladatokat végzik.

Vadonatúj fenntarthatósági mérce

A San Luis Potosí városában működő létesítmény már az első teljes termelési évtől kezdve a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatának elsőszámú erőforrás-hatékony üzeme lesz.

A legfontosabb szempont a víz optimális felhasználása volt: a BMW Group nemzetközi gyártási hálózatában készülő gépkocsik közül a legkevesebb vizet a mexikói gyárban napvilágot látó modellek előállítása igényli, hiszen az új gyár karosszériafényező üzeme is vízveszteség nélkül működik. A fényezéshez szükséges vízmennyiséget a létesítmény folyamatosan újratermelt és újra felhasznált vízből nyeri ki.

A megújuló erőforrások átfogó alkalmazásának köszönhetően a mexikói üzem a jövőben százszázalékosan károsanyag-kibocsátástól mentesen, tiszta elektromossággal működik majd. A gyár a több mint 70 000 négyzetméternyi területen felállított napelemrendszerből nyeri ki a működéséhez szükséges energia nagy részét.

Tömegtermelés a világ minden tájára

A mexikói létesítmény rendszerbe állításával harmincegy tagúra nő a BMW Group nemzetközi gyártási hálózata, amely a vállalatcsoport „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiájának megfelelően biztosítja a nemzetközi termelési hálózat rugalmasságát és hatékonyságát, egyensúlyba állítva az európai, ázsiai és amerikai értékteremtést.

A San Luis Potosí városában beindított üzemmel újabb szintre lép a vállalatcsoport növekedési stratégiája. Mexikó Kanadával és az Egyesült Államokkal együtt az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA – North American Free Trade Agreement) tagja, illetve az Európai Unió tagállamaival és a dél-amerikai piacokkal is szabadkereskedelmi kapcsolatot ápol, amelyek nagymértékben könnyítik a beszállítói hálózat és az újautó-export működését.

Kiemelkedő értékesítési mutatóival a NAFTA régió kulcsfontosságú piac a BMW Group számára. A vállalatcsoport huszonöt évvel ezelőtt állította rendszerbe az egyesült államokbeli Spartanburg városában működő üzemét, amelybe azóta közel kilencmilliárd dollárt invesztált. 2021-ig a BMW Group további 600 millió dollárt fektet be a létesítménybe, hogy felkészítse a gyártósorokat a jövő BMW X modelljeire. A spartanburgi gyárban ma hozzávetőlegesen 11 000 ember dolgozik és a tengerentúlon további mintegy 70 000 embernek ad közvetlenül és közvetetten munkát.

A BMW Group Mexikóban

A BMW Group Mexikóban működő értékesítési leányvállalata idén ünnepli fennállása huszonötödik évfordulóját. A divízió nem csupán a mexikói értékesítésekért, de a huszonnyolc országot lefedő, teljes latin-amerikai régió eladásaiért is felelős. Folyamatos fejlődésével Mexikó a térség legfontosabb piaca a müncheni központú vállalatcsoport számára. 2018-ban a BMW Group összesen 25 090 darab új autót (18 501 darab BMW-t és 6 589 darab MINI-t) értékesített Mexikóban, amely az előző esztendő teljesítményéhez viszonyítva több mint 13 százalékos növekedés.

Közös villanyautót fejleszt a Toyota és a Subaru

Közösen fejleszt villanyautót a Toyota és a Subaru
Korábbi sikeres együttműködéseit új, minden eddiginél ígéretesebb projekttel folytatja a két japán autógyártó: tisztán elektromos hajtású platform fejlesztésébe fognak.

Leendő zéró károsanyag-kibocsátású személyautók, valamint szabadidőjárművek alapjául szolgáló technológiai platform kifejlesztéséről írt alá együttműködési szerződést a Toyota Motor Corporation és a Subaru Corporation (korábban Fuji Heavy Industries). A közös projekt első terméke várhatóan egy kompakt crossover lesz (az egyetlen hivatalos fotó mellékelve).

A Toyota és a Subaru 2005 óta ápol szoros kapcsolatokat, folyamatosan új területekre terjesztve ki a két vállalat együttműködését. A kooperáció legismertebb eredménye a Toyota GT86/Subaru BRZ sportautó-páros megszületése (2012), de a Subaru XV kompakt crossover plug-in hibrid verziója, az Európában nem forgalmazott Subaru Crosstrek Hybrid is a Toyota Prius PHEV hajtáslánc-komponenseit alkalmazza. Ezekre a sikeres hagyományokra építve kezd most új, napjainkban különösen releváns projektbe a két vállalat.

A régi, bevált üzleti modellek nem alkalmasak arra, hogy az autógyártók lépést tartsanak napjaink egyre gyorsabb ütemben változó piaci elvárásaival és kihívásaival. A különböző térségekben eltérő jogi, infrastrukturális és piaci adottságokhoz kell igazodni, új értékesítési szempontokat és értékrendszereket kell felállítani – indokolta a Toyota az együttműködést, amellyel csökkenteni remélik a fejlesztések és piaci bevezetések időtartamát, illetve költségeit.

A partnerek a Subaru összkerékhajtási technológiáit a Toyota világszerte elismert akkumulátor- és elektromoshajtás-kompetenciájával társítva hozzák létre azt a platformot, amelyre a jövőben a tervek szerint a legkülönfélébb modellek, mindenekelőtt alsó-középkategóriás és középkategóriás szedánok, valamint szabadidőjárművek épülhetnek. Az első közös fejlesztésű modell egy kompakt crossover lesz.

A közelmúltban mindkét márka arról tett bejelentést, hogy hamarosan piacra bocsátja első elektromos típusát. A Subaru a már említett Crosstrek alapjaira, míg a Toyota a C-HR bázisára képzelte el akkumulátoros villanyautóját, utóbbiból Kínában már be is mutatták az elektromos változatot. A megállapodás értelmében a Subaru az új projekt rendelkezésére bocsátja ilyen irányú fejlesztési erőforrásait.

Toyota Supra virtuális variációk

Minden autó formaterve tovább finomítható, ha nagyon pontosan tudja az ember, mit akar. Egy tajvani autótervező pedig tudta, az eredmény pedig lenyűgöző.

Az autótervezés jelentős részben a kompromisszumokról szól. A mérnökök és a dizájnerek munkáját a pénzügyi részleg elvárásai és a pontosan meghatározott célközönség ízlése szorítja keretek közé. A gyárthatóság és az eladhatóság olyan arany középút felé tereli az alkotókat, amelyet rendszerint lemondások, engedmények, meg nem valósult ötletek szegélyeznek. A Toyota Supra fejlesztői szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen az eredeti FT-1 koncepcióautóban vázolt elképzeléseik szinte maradéktalanul megvalósultak az immár Magyarországon is rendelhető szériamodellben.

Az arányok, idomok és vonalak ugyanolyan relevánsak maradtak a sorozatgyártásban, amennyire előremutatók voltak fél évtizeddel ezelőtt, amikor a Toyota először öntötte formába a legendás sportkupé feltámasztásának álmát.
Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenkinek be kellene érnie a szériaverzióval. Számos radikális elképzelés született már a Suprával kapcsolatban, a terepjárótól kezdve a versenyautóig, ezek azonban rendre elszakadnak a realitásoktól, esélyt sem adva maguknak a megvalósulásra. Ezzel szemben a tajvani Ted Li, akit FlatHat3D néven ismer a digitális közösség, mintha ráérzett volna arra, meddig mehet el a Suprával. Persze időnként ő is túlzásba esik, és kövér hátsó kerekű dragsterként vagy a keményvonalas rajongóknak kedvezve a negyedik generációs Supra soros hathengeres motorjával, a legendás 2JZ blokkal átépítve álmodja újra az év legkívánatosabb sportautó-újdonságát, máskor azonban teljesen életszerű, szerethető autókat képzel el. Mivel azonban a normalitás ebben az esetben tökéletesen szubjektív, úgy helyes, ha mindkét kategóriából bemutatunk egyet-egyet: ami az egyik embernek túlzás, az pont jó a másiknak, és ahol valaki többet szeretne, ott talán mi már megálljt intenénk.

Mit szólnánk például egy hatalmas hátsó szárnyhoz a Supra farán? FlatHad3D korábban több verzióban is elképzelte az A90 csomagtérajtaját díszítő – egyébként fontos aerodinamikai szereppel bíró – kacsafarkát, ám ezzel nem állt meg: grafikáján méteres szárny tornyosul a kupé fölé, a hozzá tartozó szélesítésekkel együtt kifejezetten agresszív, zabolátlan versenyautóként tálalva a Suprát. Hogy ez nem alaptalan elképzelés, arra bizonyíték a tavaly bemutatott GR Supra Racing Concept: a gyár dizájnereit ott ugyanaz a szándék vezérelte, mint Ted Lit, különbség csupán a részletekben van.

De nem kell zárt körpályákra száműzni a Suprát ahhoz, hogy kívánatossá tegyük: a tajvani tervező, a rajongók talán legnagyobb álmát megvalósítva, targatetőt rajzolt a kupénak. A típus előző két generációjában népszerűvé vált, kiemelhető tetőlemez a zárt karosszéria torziós merevségét ötvözi a kabriók szabadságérzetével. Hogy milyen harmonikusan mutatna egy kimetszett tetejű Supra, arra Ted Li terve a bizonyíték: ha eltekintünk a túlzásba vitt futóműültetéstől és a kelleténél vaskosabb kipufogócsövektől, kifejezetten barátságos autót kapunk, amelynek kiegyensúlyozott arányai bizony sorozatgyártásban is jól mutatnának.

Ezt egyébként egy tavasszal adott interjúban elhangzottak tanúsága szerint Tada Tecuja sem gondolja másképp: a Supra-projekt főmérnöke ugyan nem erősítette meg az újságírók azon értesülését, hogy napirenden volna a targa verzió fejlesztése, de nem is cáfolta az erre vonatkozó felvetéseket. Ha pedig a döntéshozóknak nincs elvi kifogásuk az ötlet ellen, van remény, hogy érvényesül a piaci kereslet.

A forradalmi Mazda Skyactiv-X motor részletes adatai az értékesítés kezdetén

A Mazda közzétette forradalmian új benzinmotorjának, a Skyactiv-X-nek a technikai adatait, mely elsőként az új Mazda3 modellbe kerül beépítésre.

Az európai vásárlók az első Skyactiv-X motorral rendelt új Mazda3-akat3 idén ősszel vehetik majd át.

A kétliteres, négyhengeres, gyertya által vezérelt kompressziós gyújtású benzinmotor az első sorozatgyártású erőforrás, mely egyesíti a benzin- és dízelmotorok előnyeit.

A vezető rögtön érezni fogja a pörgős benzinmotor lendületét, amely a dízelekből ismert gyors válaszkészséggel párosul. Az új Mazda3 Skyactiv-X3 teljesítménye 180 lóerő, nyomatéka 224Nm. Az új Mazda3 Sedan 96g/km-es CO2-kibocsátást ér el, 4,3l/100km-es átlagfogyasztás1,2,3 mellett.

Az új Mazda3 Skyactiv-X4 modellekben alapfelszereltség a Mazda M Hybrid technológia. A 24V-s mild hibrid rendszer minimálisra csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, miközben a fékezésből visszanyert energiát egy villanymotoron keresztül a benzinmotor teljesítményének javítására használja.

Az új Mazda3 Skyactiv-X4 hatchback és Sedan karosszériával érhető el, melyhez hatsebességes kézi, vagy automata váltó társul. Az új Mazda3 Skyactiv-X hatchback Mazda i-Activ négykerékhajtással is rendelhető.

A Mazda Skyactiv-X benzinmotor technikai adatai
Hengerűrtartalomcm31.998
Sűrítési arány 16,3:1
Max. teljesítménykW (LE) /fordulat/perc132 (180) /6.000
Max nyomatékNm/fordulat/perc224/3.000
Javasolt üzemanyag 95 RON

Toyota: 19 EU országban rekordszintet ért el az NO2 koncentráió

A légszennyezés az egész világban komoly egészségügyi problémát jelent, főleg a városokban.

A jelenség nemcsak az ökoszisztémára káros, hanem közvetlenül az emberi egészségre is: a WHO szerint évente világszerte körülbelül 8 millióan halnak meg olyan okok miatt, ami a légszennyezéshez köthető. Ez közel a duplája a korábbi becsléseknek. Bár a klímaváltozást okozó/felgyorsító üvegházhatású gázok közül a leggyakrabban a CO2-ről hallunk, az egészséget közvetlenül károsító légszennyező anyagok közül a legnagyobb veszélyt az NO2 jelenti. A károsanyagkibocsátásnak ugyan csak egy részét teszik ki a közúti közlekedés során a levegőbe kerülő anyagok, erre a területre jellemzően mégis nagyobb fókusz kerül, tekintettel arra, hogy míg a többi területen a változás hosszadalmas strukturális átalítást igényel, a környezetbarát autók térnyerésével viszonylag gyors eredmények érhetőek el, ráadásul az erre vonatkozó szabályozás kialakítása is egyszerűbb. Jelenleg egyetlen meghatározó autógyártó van, amely érdemi áttörést tudott felmutatni a területen, ez pedig a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, amely nem csupán a dízel személyautók értékesítésével hagyott fel, de eladásaiban európai szinten már közel 50%-ot tesznek ki a környezetbarát hibrid elektromos autók.

A nitrogéndioxid (NO2) az egyik olyan anyag, aminek bizonyíthatóan halmozottam káros hatása van az egészségre. Az EU-ban a legnagyobb nitrogéndioxid-kibocsátó szektorok a közúti közlekedés és szállítmányozás, az ipari tevékenységek és a lakossági égéstermékek. Az EEA (Európai Környezetvédelmi Ügynökség) által megjelentetett 2018-as jelentés szerint az EU-ban 19 olyan tagállam van, amely túllépte a nitrogéndioxid-koncentráció értékhatárát. A nitrogéndioxid nemcsak az ökoszisztémára van káros hatással, hanem komoly egészségügyi problémákhoz is vezet: légzőszervi megbetegedéseket okoz, súlyosbítja az asztmát, sőt hatással van a kognitív képességekre is.

Mivel a levegő minősége egyre nagyobb aggodalomra ad okot, az ESA (Európai Űrügynökség) 2017-ben elindította a Copernicus Sentinel-5P műholdat, hogy feltérképezze a bolygó körüli szennyező anyagokat. A műhold működését az alábbi videó mutatja be:


A Tropomi nevű ultramodern eszköz segítségével a műhold érzékeli az atmoszférában található gázokat és nagyobb térbeli felbontású, pontosabb képet alkot, mint korábban bármi más. A Copernicus Sentinel-5P műhold legutóbb 2018 áprilisa és 2019 márciusa közötti küldetése során gyűjtött adatokat. A mérések alapján a kép komoly nitrogéndioxid koncentrációt mutat Európa fölött. A nitrogéndioxid főleg a (dízel) gépjárműforgalom és az ipari tevékenységek során termelt égéstermék, ami rendkívül káros az egészségre, főleg légzőszervi megbetegedéseket okoz. Az Európai Űrügynökség által készített felvételen jól látható az NO2 szint alakulása: https://www.youtube.com/watch?v=pj_qHF7WXk4

„Annyira jó a műhold a térbeli felbontása, hogy tökéletes pontossággal és részletességgel képes meghatározni a nagyvárosokban a kibocsátást helyszínét, illetve nyomon követni a változásokat.” – avat be Folkert Boersma, a Holland Királyi Meteorológiai Intézet (KNMI) kutató professzora.

A néhány hete Milánóban megrendezett Élő Bolygó Szimpózium keretein belül az ESA lehetővé tette lombardiai és Milánó környéki iskolák számára, hogy felépítsék a saját megfigyelő állomásaikat. Ezzel az volt a céljuk, hogy a gyerekek megismerjék a Föld megfigyelése mögött rejlő izgalmas tudományt és technológiát. Egy Raspberry Pi computer mintájára minden állomást olyan szenzorokkal szereltek fel, amelyek képesek mérni a környező levegő jellemzőit. Az állomások mérik a nitrogéndioxidot, a széndioxidot, a szénmonoxidot, a szilárdrészecske-tartalmat (port), valamint a hőmérsékletet és a páratartalmat is. A cél az volt, hogy bemutassák: a gyerekek és a polgárok is részt vehetnek a levegőminőség paramétereinek megfigyelésében. Szeretnék, ha az emberek betekintést nyerhetnének abba, hogyan segítik a műholdas küldetések a megfigyelést.

Olaszország egyébiránt Európa öt legszennyezettebb országába tartozik; ezen a listán szerepel még Németország, Franciaország, Spanyolország és az Egyesült Királyság is. Az észak-olaszországi Pó völgyének területe sűrűn lakott és iparosított, ezért ezen a síkságon európai viszonylatban az egyik legrosszabb minőségű a levegő. Sajnos ugyanakkor Magyarországon belül elsősorban Budapest és valamivel kisebb mértékben Pest megye és több megyeszékhely területén épp ilyen kritikus a helyzet.

Minden terület szabályozása és ösztönzése fontos, a leggyorsabb eredmény ugyanakkor az autóipartól várható

A döntéshozók szerencsére világszerte felismerték, hogy kulcskérdés a megújuló energiaforrások és a zöld megoldások támogatása a lakossági és ipari energiafelhasználástól a különböző közúti, vízi és légi közlekedési módokig. A leggyorsabb eredmény ugyanakkor a környezetbarát technológiák fejlesztése területén éllovasnak számító autóipartól várható, amely a részben vagy teljesen elektromos meghajtások (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) révén viszonylag hamar komoly környezeti lábnyom csökkenést érhet el. A dízel meghajtású autók értékesítésének drasztikus mélyrepülése az NO2-kibocsátás csökkentésére lesz pozitív hatással, a CO2-kibocsátás csökkentéséhez ugyanakkor elengedhetetlen az is, hogy a dízeltől elforduló ügyfelek ne benzines, hanem a fenti alternatív hajtások valamelyikével működő modellt válasszanak. Az autópiac zöldülésének élharcosa kétségkívül a piac legszélesebb, világszinten 40, Európában 20 modellből álló környezetbarát, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos, károsanyagkibocsátásmentes közlekedést lehetővé tévő hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota. A japán autógyártó az elmúlt két évtizedben összesen már több mint 13,7 millió hibrid elektromos autót (12,2 millió Toyota és 1,5 millió Lexus) értékesített – ebből közel 2,4 milliót Európában. Ez többszöröse annak, mint amennyi részben vagy teljesen elektromos autót az összes többi autógyártó együttesen értékesített. Az Európában már most közel 50%-ban hibrideket értékesítő Toyota 2025-re már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással, és miközben az elkövetkező években folyamatosan érkeznek új plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autói, 2030-ra minimum évi egy millió zéró emissziójú (akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos) autó értékesítésével számol. A Toyota egyébiránt a világ legnagyobb autógyártóit és energetikai vállalatait tömörítő Hidrogén Tanács egyik vezető tagjaként éharcosa a hidrogén alapú társadalomnak, azaz az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás technológia széleskörű térnyerésének, az épületek fűtésétől a közúti, vízi és légi szállítmányozásig. Az világszintű emisszió csökkentésében egyébiránt kardinális szerepe lesz a sosem látott energiahatékonyságot kínáló okosvárosoknak is (a Föld népességének fele már most is városokban él, az elkövetkező évtizedekben pedig ez a folyamat a prognózisok szerint még tovább gyorsul majd is), amelyek fejlesztésében a japán autógyártó szintén élen jár.

Rövidtávon is alapvető a tudatos fogyasztói magatartás

A kedvezőtlen folyamatok, a rohamléptekkel növekvő környezet- és légszennyezés, és az eémúlt években gyorsuló ütemben, a klímakutatók figyelmeztetése szerint beláthatatlan ökoszisztémai katasztrófák rémével fenyegető átlaghőmérséklet megállításához szükség van a tudatos fogyasztói magatartásra, a szelektív hulladékgyűjtéstől az egyszer használatos műanyagok használatának kerülésétől a környezetbarát, részben vagy teljesen elektromos autók vásárlásáig. Érezhető természetesen az előremutató jogalkotói szándék – ilyen például az egyszer használatos műanyagok betiltása az EU-n belül 2021-től (bár ironikus módon nem egy harmadik világbelinek számító afrikai ország már megelőzött bennünket e tekintetben) – vagy épp az új autók flottaszintű CO2-kibocsátásának 95 g/km-re csökkentését előirányzó, szintén 2021-ben életbe lépő szabályozás (amelyik autógyártó ezt nem teljesíti, hatalmas pénzbüntetésekre számíthat). Ez azonban önmagában nem elegendő: jóllehet a szabályozás kétségkívül a fejlesztések felgyorsítására ösztönzi az autógyártókat, jelenleg a korábban említett Toyota az egyetlen, amely flottaszintű európai kibocsátása 100 g/km alatt van, és eséllyel teljesítheti az előírásban foglaltakat. A szabályozások mellett legalább olyan fontos tehát a tudatos fogyasztói döntésre és aktív magatartásra (és persze az ezt elősegítő tájékoztatásra és edukációra). Amennyiben ugyanis a fogyasztók nem vásárolják a környezetszennyező termékeket (legyen szó egyszer használatos csomagolást kapó élelmiszerekről vagy épp magas károsanyagkibocsátású autókról), a vállalatoknak nem lesz más választásuk, mint elébe menni a szabályozásoknak, és zöld termékeket kínálni.

LEGFRISSEBB

Ingyenes pörgetések vagy cashback: melyik bónuszt válasszam?

0
Az online kaszinók világában a bónuszok adják a játékosélmény egyik legizgalmasabb részét. A platformok nemcsak játékokkal, hanem extra ajánlatokkal is próbálják magukhoz csábítani a...

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

TESZTJEINK