Főoldal Blog Oldal: 233

Új BMW Performance alaktrészek az X5-höz

A BMW X modellcsalád alapítójának negyedik generációját a motorsport élvonalában kifejlesztett technológiák és látványos kiegészítők színesítik tovább.

Ahogyan elődei és a BMW X modellcsalád összes aktuális tagja, úgy a BMW X5 negyedik nemzedéke (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0 – 11,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 158 – 264 gramm / km; előzetes értékek)* is a magával ragadó terepjáró képesség és a kimagasló közúti menetteljesítmény párosával kecsegtet. A Sports Activity Vehicle (SAV) szegmens új etalonjához megrendelhető BMW M Performance alkatrészek széles palettájával a bajor prémiumgyártó azon ügyfeleinek kedveskedik, akik részletekbe menően szeretnék tovább fokozni autójuk sportos karakterét és dinamikus megjelenését. Az eredeti BMW tartozékok részeként megrendelhető BMW M Performance alkatrészek már 2019 márciusától, az új BMW X5 piaci premierjétől kezdve elérhetőek lesznek.

A BMW M Performance alkatrészek kifejlesztése minden esetben a nagyteljesítményű sportautókat építő BMW M GmbH évtizedes motorsport-tapasztalatára épül, amelynek köszönhetően minden elem tökéletesen illeszkedik az adott modellsorozat aktuális típusaihoz. Az alkatrészek nem csupán markánsabb megjelenést és dinamikusabb kiállást kölcsönöznek a kiválasztott négykerekűeknek, de funkcionális célt is szolgálnak: a látványos karosszéria-kiegészítők jelentős mértékben javítják az adott BMW modell aerodinamikáját és a könnyűszerkezetes járműépítési megoldásokhoz is hozzájárulnak.

Szénszálból készült karosszéria-kiegészítők a markánsabb megjelenésért

A BMW M Performance alkatrészek szénszálból készült karosszéria-kiegészítői rendkívül hatásosan fokozzák a motorsport élvonalában megszerzett szaktudás kiaknázásával megtervezett, új BMW X5 kisugárzását. Az elemek a szénszál-erősítésű műanyag jellegzetes méhsejt-mintázatát viselik, a kézzel felvitt átlátszó lakkozás pedig magasfényű, mélyhatású felületkezelést garantál. Az első lökhárító légbeömlőjének betétje és az első koptatók például nem csupán a frontrész dinamikus kiállását nyomatékosítják, de az új SAV modell szélességét is erősítik – ahogyan hátulnézetből a diffúzor és a két alsó koptató is. Az új BMW X5 modellhez megrendelhető BMW M Performance karosszéria-kiegészítők listáját a szénszálból készült visszapillantó-házak zárják.

Oldalnézetből matt fekete fóliával bevont BMW M Performance küszöbtoldatok hangsúlyozzák a modell sportosságát, amelyek az első kerékjárati ívektől egészek a hátsó kerékívekig futnak, klasszikus „M Performance” felirattal díszítve.

Terepjáró kerekek a BMW M Performance alkatrészek palettájáról, most először

Azon ügyfeleinek, akik nem csupán kihangsúlyoznák, de maradéktalanul ki is használnák az új BMW X5 terepjáró képességét, a bajor prémiumgyártó 20” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákkal kedveskedik: a BMW X modellcsalád alapítójának negyedik generációja alá megrendelhető, csillagküllő-dizájnú, 748 M kódú felnikre a BMW most először terepjáró gumiabroncsokat szerel. A matt feketére fényezett, sportos megjelenésű keréktárcsákon kiváltképp látványosak a BMW M GmbH logójának trikolor árnyalatai, miközben a fekete felnikre húzott terepjáró abroncsok jellegzetes futófelülete egyszerre masszív és stabil kisugárzást eredményez. A vadonatúj keréktárcsa / gumiabroncs kombináció nem csupán jó menetkomfortot, de kiváló téli használhatóságot is garantál.

Az új BMW X5 modellhez elérhető BMW M Performance keréktárcsák élén a 22” méretű felnik gurulnak, a csillagküllő-dizájnú, 749 M kódú tárcsákat pedig Flow-Form előállítási módszerrel gyártják le, amelyek így körülbelül egy kilogrammal könnyebbek, mégis erősebbek és strapabíróbbak, mint hagyományos eljárással készült, hasonló méretű társaik. A Flow-Form felnikkel felszerelve az új BMW X5 rugózatlan tömege mintegy négy kilogrammal csökken, amely a modell dinamikus vezethetőségére és kormányreakcióira is jótékony hatást gyakorol.

A BMW M Performance sport fékrendszert ugyancsak a súlyoptimalizálás jellemzi: az első kerekek mögé szerelt, négydugattyús féknyergek például alumíniumból készültek. A belső szellőzésű, lyuggatott BMW M Performance féktárcsák – amelyek nagyobbak (19” méretűek), mint a sorozatgyártásban kínált fékrendszer esetében – a legintenzívebb hőterhelésnek is ellenállnak, így még a legextrémebb vezetési szituációk közepette is kivételes fékerőt garantálnak. A BMW M Performance sport fékrendszert vörösre fényezett féknyergek hangsúlyozzák ki – amelyek a Flow-Form előállítási módszerrel legyártott BMW M Performance keréktárcsák mögött kiváltképp hatásos benyomást keltenek.

Szénszálból készült kiegészítők és motorsportos extrák az utastérben is

Az új BMW X5 modellhez megrendelhető BMW M Performance alkatrészek palettáján számos olyan utastéri kiegészítő is megtalálható, amelyek ugyancsak a motorsport élvonalában születtek. Ezen elemek nem csupán a vezetés élményét hirdetik, de gyakorlati hasznuk is van. A BMW M Performance sportkormány például minden vezetési szituációban tökéletes irányíthatóságot garantál, köszönhetően az optimális hüvelykujj-kiképzéssel ellátott, extrém stabil markolatú Alcantara bevonatnak és a kiegészítő megoldások sokaságának: a kormánykerék felső közepét vörös „12-órás” varráscsík jelzi, a belső kialakítás sportosságát pedig ezüstszürke cérnával öltött, kézzel felvitt keresztvarrások fokozzák. A BMW M Performance sportkormány mindezeken felül szénszálból készült kormánybetétekkel, „M Performance” felirattal és Alcantara béléssel is megrendelhető. Sőt mi több, a kormány mögötti váltófülek a krómozott megoldás helyett szénszálból is kérhetők.

A motorsport élvonalát BMW M Performance szőnyegek is idézik, amelyek „M Performance” felirattal, a BMW M GmbH logójának trikolor árnyalatával és kontraszt-színű, bőrhatású szegélyvarrással érkezhetnek meg a lábterekbe. Az alap pedálsort a bajor prémiumgyártó ügyfele rozsdamentes acélból készült BMW M Performance pedálsorra és lábtámaszra cserélheti, amelynek aszimmetrikus kialakítása még tovább erősíti az utastér sportos kisugárzását.

Vezetéselemző a vezetési stílus átfogó elemzéséért

A BMW M Performance alkatrészek között megrendelhető vezetéselemzőt a bajor prémiumgyártó azon ügyfeleinek fejlesztették ki a mérnökök, akik nem csupán az új BMW X5 beállításain keresztül, de személyes vezetési stílusuk kielemzésével is optimalizálnák teljesítményüket. A rendszer egy okostelefon-alkalmazásból és egy fedélzeti stickből (OBD – On-Board Diagnostic) áll, amelyet a számára kialakított fedélzeti aljzatba kell csatlakoztatni. A motorsport élvonalából érkező technológia professzionális mérést és átfogó elemzési lehetőséget garantál, a vezetéssel kapcsolatos összes releváns adatot a sofőr rendelkezésére bocsátva. A technológia lehetővé teszi, hogy a bajor prémiumgyártó ügyfele okostelefonja kamerájával rögzítse az elemezni kívánt vezetést, amelyhez az adott útszakasz adatait és GPS-koordinátáit is eltárolja.

A motorsport és a BMW M Performance alkatrészek iránti rajongást azonban a BMW ügyfelei olyan termékekkel is kifejezhetik, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül az új BMW X5 vezetési élményéhez. Az ajtók aljába épített kivetítők be- és kiszálláskor a BMW M GmbH logóját és számos BMW M motívumot vetítenek az új BMW X5 melletti útfelületre, a kiváló minőségű Alcantara és szénszál kettőséből készült BMW M Performance kulcstartó pedig az autón kívül is a vezetés élményét hirdeti. A kulcstartó a hatszögletű csavarrögzítési megoldásnak köszönhetően állandó helyet biztosít az új BMW X5 slusszkulcsának, a BMW M almárka halványkék színébe csomagolva óvva azt a karcolásoktól és a sérülésektől. Ugyanez igaz a BMW M Performance kerékzsákokra is, amelyek látványos BMW M Performance feliratokkal csempészik be a motorsport élvonalának hangulatát a bajor prémiumgyártó ügyfelének garázsába.

Fejlett technológiát hordoz az új Ford Focus adaptív fényszoró-rendszere

Sokan nem szeretnek sötétben vezetni, és a hétvégén esedékes óraátállítás miatt bizony már 6-kor is sötét lesz. A Ford által bemutatott új világítástechnológia azonban éppen arra készült, hogy sötétedés után még azok is jól érezzék magukat a volán mögött, akik sötétben bizonytalanabbak a forgalomban, és nagyobb biztonságban autózhassanak.

A vadonatúj Ford Focusban bemutatott megoldás révén a Ford az első autógyártóként kínál olyan technológiát, ami az útjelzések és a felezővonalak alapján irányítja a fényszórók sugarát, jobban megvilágítva az autó előtti útszakaszt. Egy körforgalomhoz érve a fénycsóva szétterül, így a vezető könnyebben megláthatja a járdaszegélynél feltűnő kerékpárosokat és gyalogosokat.

Az ehhez hasonló megoldások eddig a GPS-térképek alapján működtek, amelyek nem mindig ‘tudják’, hogy egy út nyomvonala időközben megváltozott – az új rendszer viszont mindig a valós idejű állapotot veszi figyelembe. A kamerával és fejlett világítástechnikai megoldásokkal működő új Adaptív Fényszórórendszer folyamatosan figyeli a felfestett sávokat, hogy még a kormánykerék elfordítása előtt megvilágíthassa a kanyarokat.

“Éjszaka mindig nehezebb dolog autót vezetni, mint nappal. Legújabb világítástechnikánkat azért fejlesztettük ki, mert szeretnénk ezt megkönnyíteni” – mondta el Michael Koherr, a Ford Európa világítástechnikai kutatómérnöke. “Európában minden évben megváltozik az utak 15 százalékának nyomvonala. Így bármilyen hasznos is a GPS-navigáció, a legfrissebb információ mégiscsak az útjelzések leolvasásából nyerhető.”

A Ford Focus előre tekintő kamerája már eddig is kiszolgálta az olyan technológiák működését, amelyek segítettek az autót a sáv közepén tartani, kényelmes és biztonságos követési távot tartani, vagy figyelmeztetni a vezetőt, ha a forgalommal szemben próbál felkanyarodni az autópályára. A szélvédő belső oldalán, a visszapillantó tükör alá felszerelt kamera az autó előtt akár 65 méterrel is képes észlelni az útjelzéseket és a sávfelfestéseket, így a rendszer dinamikus kanyarfelismerő funkciója már jóval a kormánymozdulat előtt aktiválódik.

A Ford felmérése szerint az autósok 81 százaléka nem szeret éjszaka vezetni.* Egy másik közvélemény-kutatás azt vizsgálta, hogy a német autósok mitől tartanak éjszaka az utakon; a megkérdezettek 53 százaléka attól fél, hogy “nem vesz észre egy gyalogost vagy egy kerékpárost”, 43 százalék attól, hogy “későn észlel egy útakadályt”, 23 százalékuk pedig attól, hogy “nem látja, merre kanyarodik az út”.

A szakértők szerint éjszaka háromszorosára nő a halálos kimenetelű baleset veszélye. 2006 és 2015 között az Európai Unióban jelentősen növekedett a kerékpárosokat érő balesetek száma (a többi közlekedőhöz képest), és a gázolások negyede az útkereszteződésekben történt. Ugyanakkor a körforgalmak száma is nőtt, hiszen egyedül 2016 és 2017 között 16 százalékkal több körforgalom létesült az EU 19 országában.

Az Adaptív Fényszórórendszer további funkciója a Vakításmentes Távfény, ami megakadályozza a szembejövők véletlen elvakítását, miközben segít, hogy az autós minél nagyobb útszakaszt lásson át éjszaka. A különleges fejlesztésű fényszóró egyszerűen blokkolja a fényt, ami elvakíthatná a többi közlekedőt. Több tanulmány is kimutatta, hogy az automata távfényt tízszer nagyobb gyakorisággal használják az autósok, mintha manuálisan kellene kapcsolgatniuk a tompított fény és a reflektor között.

Számos világítástechnikai kutatásuk közt Koherr és csapata egy olyan spotfény-megoldáson is dolgozik, ami infrakamera segítségével már 120 méteres távolságban felfedezi az embereket, a kerékpárosokat vagy a nagyobb méretű állatokat.

A kutatást a Ford megbízásából az Opinion Matters készítette 5030 német, francia, olasz, spanyol és brit autós bevonásával.

Honda Racing Corporation: Marc Márquez ötödször is világbajnok a királykategóriában

Újabb szenzációs sportsikert könyvelhetett el a Honda Racing Corporation (HRC), Marc Marquez ugyanis magabiztos győzelmet aratott a MotoGP vasárnapi, japán futamán, így ötödjére is megszerezte a világbajnoki címet.

A MOTUL Grand Prix of Japan névre keresztelt, Motegiben megrendezett versenyhétvége a 2018-as FIM MotoGP World Championship 16. fordulójaként szerepelt a naptárban, s ahogy azt sejteni lehetett, elképesztő izgalmakat tartogatott a nézők számára.

Az esélyes Márquez volt, hiszen az egykoron Repsol Honda Team-színekben debütáló spanyol már négyszer zárt a tabella élén – 2013-ban, 2014-ben, 2016-ban és 2017-ben is ő emelhette magasba a planéta legjobb motorosát megillető trófeát.

Az idei év kissé döcögősen, egy második és egy 18. helyezéssel indult, ezt követően azonban magasabb fokozatba kapcsolt, és háromszor nyert zsinórban, közöttük a Grand Prix of The Americas viadalon is. Szárnyalása 2018 második felében is folytatódott, erről árulkodik, hogy ötször indulhatott a legjobb rajtpozícióból és hétszer verekedte fel magát a pódium legmagasabb fokára.

A győzelem kapcsán Marc Márquez elmondta: „Nagyszerűen érzem magam, hiszen minden tökéletesen alakult a versenyen. Csak a hatodik rajtkockáról indultam, de az első kör végére felküzdöttem magam a második helyre, és megkezdtem Dovi támadását. Ugyanez történt Thaiföldön, ahol szintén a verseny vége felé sikerült előznöm és az élre állnom. Mikor a boxutcánál láttam a jeleket, hogy Dovi elesett, őszintén sajnáltam őt, de tudtam, hogy újfent világbajnok lettem, és ez nagyon-nagyon boldoggá tett.”

Takahiro Hachigo, a Honda Motor Company elnök-vezérigazgatója hozzáfűzte: „Tiszta szívemből gratulálok Marc Márqueznek az ötödik világbajnoki címhez, és persze ahhoz, hogy megőrizte helyét a motorkerékpár-versenyzés csúcsán. Különösképp boldoggá tesz, hogy hazai pályán, a Honda rajongói és támogatói előtt biztosította be előkelő helyezését, óriási élmény volt mindannyiunknak. Számunkra a szurkolók a legfontosabbak, nagyon köszönöm támogatásukat szerte a világon.”

Yoshishige Nomura, a Honda Racing Corporation elnöke szintén megosztotta gondolatait: „A nagy nyomás ellenére Marc Márquez egész évben kimagasló teljesítményt nyújtott, szinte megbabonázta a szurkolókat. Szeretnék jómagam is gratulálni, remek munka volt! Emellett szeretném megköszönni a csapatnak és a szponzoroknak a Marqueznek nyújtott támogatást, s hálával tartozom a MotoGP-rajongóknak is, amiért ilyen nagy lelkesedéssel követik nyomon a versenyeket.”

Új ügyvezető a Nissan Sales Central & Eastern Europe élén

2018. október 1-től a Nissan Europe Tomasz Latała Goliszt nevezte ki a Nissan Sales Central and Eastern Europe ügyvezető igazgatójának.

Tomasz több mint 20 éve dolgozik az autóiparban, melyből a Renault csoportnál töltötte a leghosszabb időt. Legutóbb a Renault Lengyelország Ország igazgatójaként, a Renault és Dacia kereskedelmi stratégiájának megvalósításával foglalkozott. Előtte az RCI Bank Lengyelország ügyvezető igazgatója volt. A regionális márkavezetésben, valamint a gyorsan fejlődő lengyel piacon szerzett széleskörű tapasztalata nagy mértékben támogatni fogja a Nissan CEE helyzetét a közép-kelet európai piacon.

“A Nissan egy nagyon erős márka, mely vezető szerepet tölt be a crossover piacon, valamint az elektromos mobilitásban és innovatív technológiákban egyaránt. Nagy örömömre szolgál, hogy csatlakozhatok a Nissanhoz és elkezdhetem a közös munkát a budapesti és más országbeli csapataimmal hogy tovább építhessem a márka sikertörténetét a közép-kelet európai régióban” – fogalmazott a szakember.

Tomasz székhelye Nissan Sales Central & Eastern Europe budapesti régiós irodájában lesz, amely tavaly óta 5 ország – Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország és Ukrajna – értékesítési képviselete. Munkáját Ken Ramirez, a Nissan Europe értékesítési-és marketing alelnökének iránymutatásával fogja végezni.

[TESZT] BMW i8 Roadster – a jövő techdemója

Elképesztő, de már négy éve gyártásban van a BMW i8. Azért elképesztő, mert a mai napig lenyűgözi az autórajongókat (és nem autórajongókat) a koncepció formavilága, kiállása, s maga a megvalósítás. Mondhatni, időtálló modellt alkottak a bajorok, telepakolva az összes lehetséges innoatív megoldással. A BMW i8 Roadster pedig a maximumot hívatott bemutatni. Teszteltük.

Régi álmunk vált valóra nem titkoltan akkor, amikor végre a BMW i8 volánja mögé pattanhattunk. Persze a “bepattanás” amolyan sallang és túlzás is egyben, hiszen nem annyira szimpla a ki- és beszállás az autóból, noha könnyű rutint szerezni ebben is. Az első pár óra után már szinte észre sem vettük, hogy nagyjából fekvő pozíciót kell felvennünk, ha haladunk, és azt sem, hogy majd’ négykézlábas mutatvány a kiszállás. Persze elő lehet adni mindezt elegánsan és sikkesen is. Sikerült.

No de vissza a tesztcikk alapvető arculatához, felépítéséhez, magához a BMW i8 Roadster bemutatásához. Nehéz a dolgunk, hiszen az autó bekategorizálása bonyolult feladat. Nyilván azért, mert nem sportautó, nem supercar, nem túraautó, s nem is személyautó. Illetve az papíron és hivatalosan, maximum a gyakorlati felhasználásnál akadnak kételyeink.

Minden, csak nem hétköznapi

Ugyanakkor tisztában kell lennünk azzal, hogy a BMW i8 Roadster nem hétköznapi jelenség. Sem küllemében, sem hangulatában, sem pedig az árazását illetően. Valami olyan, ami talán nem is létezik, de mégis előttünk van, elérhetetlen, de közben mégsem az. Gyönyörű formavilággal, megszámlálhatatlan dizájnmegoldással, részlettel, beömlővel, törésvonallal – s még sorolhatnánk napestig.

Természetesen a BMW-sablon mutatja magát, előirányozza igazi énjét: ez legfőképp elölnézetben látszik igazán. Tehát ha szemben állunk a BMW i8 Roadster-rel, az orr-kialakítás máris egértelművé teszi, hogy BMW ez, nem valami Ferrari, Lamborghini (random ami eszünkbe jut, bár sok járókelő szerint ez olyan, meg persze versenyautós), hiszen itt vannak azok a legendás, jól ismert vesék. Szigorú tekintettel közrefogva, most még osztottan, mert ugye a BMW pedzegeti az egybeolvasztott vesék bevezetését a hűtőmaszkokra.

A lámpatestek vékonyra húzottak, a LED kialakítás megvan, az alsó részeknél tekintélyes méretezésű légbeömlők kaptak helyet, sötétebb tónussal. Ugyanez a színvilág van jelen a motortérfedél közepére biggyesztve, karbon hatással, remekül beleolvadva környezetébe.

Ha már roadster, legyen olyan a forma is, nem igaz? Bár hamarosan kézzelfogaható státuszt kap a BMW Z4, ami ugye a klasszikus példánya a BMW-nek ebben a szegmensben, meg jön a 8-as széria is – tekintsük amolyan előfutárnak az i8 Roadstert, bár totálisan más mezőnyben játszik, ez nyilvánvaló.

The future is here

Oldalnézetben, lehajtott tetővel jön meg az igazi roadster-hatás: a BMW i8 Roadster már-már leírhatatlanul tökéletes e téren is, mármint ami a dizájnhűséget és magát a stílus tálalását jellemzi. Tehát nem szabad “lekabriózni”, vagy convertible-nek tituálni (bár az USA-ban az utóbbi jelzőt aggatják rá), ő egy igazi, hamisítatlan aszfaltszaggató roadster, és pont.

Minden egyes részletet, részelemet a maximálisan perfekt légellenállás megvalósítása jegyében kreáltak meg a tervezőmérnökök, erre sok egyéb mellett élénk példa az oldalajtók mellett, a B oszlop alá helyezett elvezető nyílások. Ezek amellett, hogy rendkívül illusztrisak, kifejezetten hasznosak is, hiszen al legoptimálisabb menetteljesítményt – figyelembe véve a fosszilis üzemanyaggal működő hajtáslánc-részt, valamint a zéró emissziót produkáló elektromos részt – így lehet csak optimálisan kiaknázni ls elérni azt.

Klasszikusan 2 személy befogadására képes a BMW i8 Roadster, ahogyan a kupéverzió i8 is. Viszont itt – unalomig ismételve a roadster-hatást – az összképet az ülések fejtámlájával egyvonalba helyezett hátsó, B oszlop mögá nyúló idomok teszik teljessé, ezek formavilága nagyszerűen beleolvad a tetővonalba, úgy, hogy a kettő közt még kisebb “kémlelőnyílás” is kivitelezésre került. A parányi hátsó szélvédőmodul egyébként le- és felengedhető, így teljes mértékben testre szabhatjuk a tető nélküli élményt.

Minden részletében ízig-vérig hozza kategóriájának jellegzetességeit a BMW i8 Roadster

Kemény vászontetőt kapott a BMW i8 Roadster, ezt egy gombnyomással küldhetjük hátra. A lehajtás folyamata úgy 15 másodperc (nem mértük), viszont a ténykedéshez szükséges gombot a könyöklő egyik felhajtható rekeszébe rejtették. Csakúgy, mint az USB aljzatot, így a mobileszközök menet közbeni töltése, csatlakoztatása körülményes, mert a fedelet rá kell csukni a kábelre, ami nem túl szerencsés.

Hátulról is egy műalkotás a BMW i8 Roadster. Szimplán az, ugyanis a formaterv, a kialakítás, és maga a dizájn is olyannyira jövőbemutató, hogy a négy éve tartó modellciklus ellenére még mindig tud példaértékű lenni, ha a futurisztikus megjelenést kell definiálni. A lámpatestek felső része a kaszni oldalvonalába lett integrálva, az egységet az imént már említett légelvezető-nyílás vége töri meg; a lámpatest-ívek alá egy-egy fordított kérdőjel-sziluettre hasonlító alakzat került, krómcsík berakással, közrefogva a fényes felületű lakkfekete részeket.

De mi a helyzet az enteriőrrel? Vajon legalább annyira futurisztikus, jövőképet vizionáló, mint a külső?

Szimplán megválaszolva: nem igazán. Valahogy többre számítunk, többet várunk, vagy inkább többet, még maximálisabbat akarunk. A baj az, hogy a külső dizájn annyira magasra teszi a lécet, hogy onnantól kezdve elsiklunk a már megszokott, konzervatívan BMW-s kialakítás tálalása mellett, és már-már olyasmit várunk, hogy repülőgép-botkormány legyen a hagyományos lenkrad (stílszerűen) helyett, vagy teljes LCD középkonzolt kapjunk.

Nyilván ez utópia, ha nem is annyira távoli, úgyhogy szarkasztikusan szólva elegendő beérnünk ennyivel, így, ahogy van.

Alapvetően az i3-mal érdemes párhuzamot vonni, noha az egy teljesen más koncepcicó és kategória, bár a helyzet az, hogy még talán ott is több egyedi (vagy akkor, amikor piacra került, egyedibbnek tűnő) megoldást találunk – gondoljunk csak a kormányoszlopra helyezett irányváltókarra, hogy egyet említsünk).

Tehát a BMW i8 Roadster enteriőrje szokványos BMW-belsőnek hat: a kivitelt olyan egyedi részletek dobják fel, mint a kormánykerék ívét kiemelő világos színű mintázat (csík), a középkonzol süllyesztett, lekerekített mivolta, s természetesen a felfelé nyíló oldalajtók, amelyek lényegében a leginkább meghatározó elemei a BMW i8 Roadster-nek.

A jót könnyű megszokni. A be- és kiszállást is

A beszállás megszokást igényel, ahogyan a kiszállás is. Ha valaki hivatásos versenypilóta, akkor nagy valószínűséggel nagyobb rutinnal ugrik be a volán mögé, mint mondjuk mi, de az tény, hogy könnyű megszokni a magas küszöböt, könnyedén át lehet csusszanni felette, s máris a volán mögött ülünk. Az oldalajtók nyitása-zárása a végletekig egyszerű, elektromos retesz oldja a csatlakozást, és a beépített ajtóemelő teleszkóp segítségével máris megnyílik a belső világ.

Lecsukásnál, vagy inkább behúzásnál közepes erőkifejtés szükségeltetik, arra viszont figyelni kell, hogy egy szűkebb parkolóházban, két autó közé ne nagyon préselődjünk be, mert blokkolva lesz a kiszállás. Ugyanis egy hagyományos ajtót ki tudunk nyitni akár pár centis résre is, ahol jobb esetben kipréseljük magunkat, itt viszont legalább kell 30-40 centi, hogy ténylegesen ki lehessen szállni az autóból.

Két főre tervezve, minimalizált csomagtérrel

Menetkomfort tekintetében a BMW i8 Roadster remek, két fő kényelmesen elfér s tud utazni akár hosszabb távok megtétele esetén is. Az ülések tömöttsége átmenetet képez a kagylóülések és hagyományos komfortra kihegyezett ülések közt, a tartásuk remek. Mindezek mellett az összes műszeregység, maga a cockpit és a középkonzol is remekbeszabottan értelmezhető, minden kézre esik, az anyaghasználat prémiumminőséget képvisel, ahogyan ezt egy ebbe a kategóriába rangsorolt BMW modelltől el is lehet várni.

Akkoriban, amikor a BMW i8 megjelent, a plug-in hybrid hajtáslánc még enyhén szólva gyerekcipőben járt. Mára már sokkal elterjedtebb és úgymond megszokottabb, ezért akkorát már nyilván nem szól, mint annakelőtte. Viszont maga a kialakítás, a konnektoros hibrid hajtás alkalmazásának egyedisége mindenképp a mai napig elismerésre ad okot.

Plug-in hibrid, három felvonásban

A BMW i8 Roadster hajtáslánca összesen három részre oszthatjuk, ezen belül két kategóiára. Adott egy középre helyezett, benzines, sorhármas, 1.5 literes turbótöltött aggregát 231 lóerővel, mely mellé egy előre helyezett, 143 lóerős, 250 Newtonméter nyomatékot leadó villanymotor, illetve hátra egy 20 lórőt teljesítő, 50 Newtonmétert produkáló villanymotor került beépítésre.

Az egész hajtáslánc rendszerteljesítménye 374 lóerő, a mozgósítható forgatónyomaték-csúcs pedig 320 Newtonméter.

Ahogyan azt minden hibrid, vagy konnektoros hibrid esetében is megszokhattuk, alapvetően az elektromos hajtás azokat a periódusokat hívatott áthidalni, amelyek indulásnál, lassú haladásnál jönnek képbe. A BMW i8 Roadster esetében az első és a hátsó elektromotorok a nyomatékeloszlást szabályozzák indulásnál, lassú haladásnál, de az intenzív, sportos gyorsításoknál, teljesítménycentrikus használatnál is folyamatosan biztosított jelenlétük.

Fogyasztás tekintetében első blikkre soknak tűnhet a 7.5-8 literes átlag, kiváltképp, hogy plug-in hybridről szól a fáma esetünkben. Azonban ha figyelembe vesszük, hogy egy sportautó teljesítményével operálunk, és nagyköbcentis alternatívák teljesítményszintjét kapjuk high-tech körítéssel, kimagaslóan környezetbarát tálalással.

2018 BMW i8 Roadster specifikációk

Motor

Motortípus: soros, 3 hengeres benzinmotor turbóval+elektromotor, plug-in hibrid hajtáslánc

Lökettérfogat: 1499 cm³

Maximális teljesítmény: 231 LE @ 5800 ford./perc + 143 LE, 250 Nm elektromotor elöl + 20 LE, 50 Nm villanymotor hátul. Rendszerteljesítmény: 374 LE

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 3700 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú automataváltó hátul + kétfokozatú automatavéltó elöl

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4689 mm

Szélesség: 1942 mm

Magasság: 1291 mm

Tengelytáv: 2800 mm

Első gumik mérete: 215/45 R20

Hátsó gumik mérete: 245/40 R20

Tömeg, üresen: 1595 kg

Megengedett össztömeg: 1900 kg

Csomagtartó mérete: 88 liter

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:4.6 s (gyári), 4.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.6 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 4.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Vegyes: 2.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 46 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Hosszú távú életciklussal rendelkező akkumulátorokat fejleszt a BMW, a Northvolt és a Umicore

A három vállalat együttműködéséből egy felelős nyersanyag-kitermelésre és innovatív gyártási technológiákra épülő, több lépcsőben újrahasznosítható akkumulátorfejlesztő és -előállító termelési hálózat jön létre, amely hosszú távon biztosítja a tisztán elektromos mobilitás környezetbarát működését.

A BMW Group, a Northvolt és a Umicore egy közösen létrehozott technológiai konzorcium keretében dolgozza ki Európában a hálózatról tölthető gépkocsik nagyfeszültségű akkumulátorainak minden részletre kiterjedő értékláncát és hosszú távon fenntartható életciklusát.

Az úttörő partnerség célja, hogy a tagvállalatok vegyipartól induló, tömegtermelésen átvezető és egészen az újrahasznosításig terjedő, rendkívül széleskörű szaktudását egyesítve újabb lendületet adjon az öreg kontinens akkumulátortechnológiai iparágán belül szorgalmazott fenntarthatóságnak. A páneurópai konzorcium fejlesztési tevékenységei kivételesen magas technológiai pályafutásokat váltanak valóra, az akkumulátortechnológia szüntelen fejlesztését előirányzó EU Battery Alliance átfogó támogatása mentén.

„Az egyre tisztább mobilitás hosszú távú fenntarthatóságának és az egyre zöldebb energetikai rendszerek folyamatos fejlesztésének az alapja az akkumulátortechnológia, amelynek teljes értéklánca minden szegmenséből részt vesznek a kimagasló piaci szereplők annak érdekében, hogy Európa eme iparág stratégiai iránymutatójává váljon. Nagy szeretettel köszöntöm az akkumulátortechnológia összes olyan képviselőjét, aki az akkumulátoripar közös európai innovációjának és tömegtermelésének jövőjén munkálkodik” – fogalmazott Maroš Šefčovič, az Európai Bizottság biztosa, az EU Battery Alliance alapítója. Az iránymutató partnerség célja egy felelős nyersanyag-kitermelésre és innovatív gyártási technológiákra épülő, több lépcsőben újrahasznosítható akkumulátorfejlesztő és -előállító termelési hálózat létrehozása, amelynek első lépése egy újrahasznosítható akkumulátorcella-kialakítás, majd a főként megújuló energiából táplálkozó tömegtermelési folyamat kifejlesztése. A következő lépés a hálózatról tölthető gépkocsikba szerelt nagyfeszültségű akkumulátorok élettartamának növelése, amely után jó eséllyel megkezdődik az akkumulátorok fix energiatároló egységként funkcionáló, második élete. Életciklusuk végén az elhasznált akkumulátorokat és a nyersanyagokat új akkumulátorokként hasznosítják újra, amellyel bezárul a fenntarthatósági kör.

Tekintettel a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt gépkocsik megállás nélkül növekvő mennyiségére, az autógyártók számára egyre nagyobb jelentőséggel bír egy teljes körű akkumulátorbázis létrehozása. A hosszú távon fenntartható tömegtermelésre koncentráló Northvolt és az autóipari iránymutatóként újító, évek óta saját akkumulátortechnológiát fejlesztő és gyártó BMW Group együttműködése e tekintetben óriási lehetőségeket tartogat. A nagyfeszültségű akkumulátorok létfontosságú erőforrásokat és anyagokat tartalmaznak, a hálózatról tölthető modellek elterjedésével pedig ezek ismételt kinyerése és az újabb egységekbe való visszatáplálása egyre fontosabbá válik. Az akkumulátorcellákban használt aktív anyagok kifejlesztése és tömegtermelése, valamint az erőforrások újrahasznosítása terén nemzetközi iránymutatóvá érett Umicore és a BMW Group hatalmas szakmai tapasztalatra tett szert az anyag- és cellatervezés területén, így a két vállalat e téren kialakított partnersége is jelentős technológiai eredményekkel kecsegtet. A Umicore a hosszú távú fenntarthatóságra és a hatékonyságra ugyancsak központi tényezőként tekint.

Fejlesztés

Az akkumulátorcella-fejlesztés felgyorsítása, valamint a vegyészeti innovációk és a cellakialakítás területén kitűzött fejlesztések elérése érdekében a BMW Group 2019 nyarán új akkumulátor-fejlesztő központot állít rendszerbe. A Münchenben felépített létesítmény nem csupán az akkumulátorcella-fejlesztésre összpontosító szakterületeknek, de a technológián dolgozó számos másik fejlesztőcsapatnak is jövőbe mutató munkakörnyezetet teremt, az akkumulátorcella-gyártás innovációit kifejlesztő részlegtől kezdve, egészen a beépítési megoldásokkal foglalkozó divízióig. A BMW Group vadonatúj fejlesztőközpontja, amely az akkumulátorcellák előállításának összes munkafolyamatát egyesíti, a jövő leghatékonyabb energiatárolási megoldásainak megalkotását és tömegtermelési folyamatokba integrálását tűzi ki célul: a fejlesztőmérnökök számos kémiai összetétel és alapanyag kipróbálásával kísérleteznek majd a jövő járműveinek lehetséges akkumulátor-prototípusain, hogy megvizsgálják azok szélsőséges körülmények között mutatott viselkedését, tölthetőségi hajlandósságát és fáradékonyságát. Eme házon belül megszerzett, átfogó szakmai tapasztalat a jövő személyautóiban alkalmazott akkumulátortechnológiák folyamatos fejlődését eredményezi, amely minden korábbinál jobb teljesítményt garantál. A BMW Group hosszú évek óta nagymértékben invesztál be értékláncába, amelynek köszönhetően az iparágon belül abszolút fenntarthatósági úttörővé lépett elő: mint ilyen, a müncheni központú vállalatcsoport garantálja, hogy az akkumulátortechnológiájában alkalmazott nyersanyagok környezetbarát kitermeléssel, felelős forrásból származnak, miközben beszállítóit az ökológiai lábnyom szisztematikus csökkentésére kötelezi, széles körben használ újrahasznosított anyagokat és jelentős energiát fordít azon akkumulátorkoncepciók kidolgozására, amelyeknek összetevői egyre könnyedebben újrahasznosíthatók. A BMW Group a jövőben még tovább kívánja bővíteni ez irányú tevékenységeit, miközben kifejlesztett innovációit egyre korszerűbb megoldások alkalmazásával váltja valóra.

Tömegtermelés

„Hosszú távú fenntarthatóságra koncentráló megközelítésével a szemünkben a Northvolt egy felettébb vonzó vállalat, amely a mi ötleteinkre is kiváltképp fogékony volt” – mondta Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. A BMW Group és a Northvolt éppen ezért már együttműködött néhány alkalommal, egy sor technológiai projekt stratégiai partnereként. A legújabb együttműködés keretében a konzorcium tagjai megbízható műszaki alapként építkezhetnek a Northvolt azon technológiai tudására és kutatási eredményeire, amelyek átfogó kísérleteivel a mérnökök már a tömegtermelés beindítása előtt tesztelhetik az autóiparban bevezetés előtt álló akkumulátorcella-technológiákat, hogy időről időre a legkorszerűbb, leginkább környezetbarát akkumulátorokkal állhassanak elő. A BMW Group és a Northvolt között kiépített partnerséget már a kezdetektől a müncheni központú vállalatcsoport támogatja. A Northvolt üzleti stratégiájának középpontjában a hosszú távú fenntarthatóság áll, amely mentén a vállalat a világ egyik első, teljes mértékben önfenntartó ipari szereplőjévé kíván felfejlődni. Ennek köszönhető, hogy a Northvolt kizárólag olyan elektromos megoldásokat fejleszt ki a jövő tömegtermelésben kínált akkumulátorcellái számára, amelyek megújuló erőforrásokból származnak. A vállalat számára a szükséges nyersanyagok helyi, felelős kitermelése is meghatározó szempont. A fenntarthatóság hosszú évek óta a BMW Group vállalati stratégiájának is egyik alappillére, amely azt jelenti, hogy a két vállalat működése egyazon etikai alapokon nyugszik.

„A BMW és a Northvolt közösen dolgozik a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésén. Amint az akkumulátorok az autógyártók legfőbb stratégiai kérdéskörévé válnak, ez a partnerség nem csupán irányadó mérföldkőként íródik be a Northvolt sikertörténetébe, de az elektromos mobilitás egyre intenzívebb térnyerésével párhuzamosan a fenntartható akkumulátorcella-technológiák fontosságát is reflektorfénybe helyezi” – nyilatkozta Peter Carlsson, a Northvolt társalapítója és vezérigazgatója.

Anyagfejlesztés és újrahasznosítás

A Umicore az aktív anód- és katódanyagok fejlesztéséért, illetve újrahasznosításáért felelős konzorciumtagként veszi ki a részét az úttörő együttműködésből, amely így az újrahasznosított fémekre épülő aktív anyagok innovatív, rendkívül hatékony tömegtermelését teszi lehetővé: a jövőben a mérnökök képesek lesznek szakszerűen szétszerelni az elhasznált akkumulátorokat, feltérképezni az egyes akkumulátorcellák újrahasznosítási lehetőségeit és az újrahasznosított erőforrásokat visszatáplálni az aktív anyagok tömegtermelési folyamataiba. Az elektromos mobilitás térnyerésének intenzitásával az egyre növekvő iparági igények nem csupán a nyersanyagok fenntartható kitermelésére korlátozódnak majd: a nyersanyag-kitermelés okozta nehézségek enyhítéseként a már korábban alkalmazott anyagok visszatáplálása és újrafelhasználása is egyre fontosabbá válik.

„Értékes ajándék, hogy a BMW és a Northvolt közötti együttműködéshez a Umicore tömegtermelési technológiái és újrahasznosítási megoldásai is csatlakoznak. A konzorcium nagyteljesítményű, környezetbarát, EU-szabvány szerint kifejlesztett akkumulátorok hosszú távon fenntartható életciklusát váltja valóra, amely az európai értéklánc fontosságát és jövőbeni lehetőségeit nyomatékosítja, sikerre ítélve a hálózatról tölthető gépkocsik korszakát a régióban” – tette hozzá Marc Grynberg, a Umicore vezérigazgatója.

Az együttműködés

A jövő meghatározó technológiáinak kifejlesztésekor a BMW Group időről időre szakirányú specialistákkal és beszállítókkal, feltörekvő vállalkozásokkal és startup-okkal közreműködik. Az így kiépített partnerségek gyorsabb és eredményesebb megoldások létrejöttét eredményezik. Legújabb, kifejezetten technológiai projektje részeként a BMW Group, a Northvolt és a Umicore az akkumulátorcella-technológia hosszú távon fenntartható tömegtermelési értékláncának európai alapjait fekteti le, a fejlesztéstől kezdve, a tömegtermelésen át, egészen az újrahasznosításig.

Európában a BMW Group külső beszállítótól érkező akkumulátorcellákból állítja össze tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt modelljei nagyfeszültségű akkumulátorait. Akkumulátorcella-gyártási kompetenciájával a Northvolt megteremti a sorozatgyártásban kínált, hálózatról tölthető jövőbeni modellekben alkalmazott akkumulátortechnológiák végső megoldásának műszaki alapját, amellyel egy időben a technológia gyártásakor kibocsátott káros anyagok mennyiségét is lényegesen csökkenti.

A BMW Group már napjainkban is demonstrálja, miként lehet az elhasznált akkumulátorokat akár háztartási, akár ipari méretben fix energiatároló egységekként alkalmazni.

A Umicore nemrégiben bejelentette, hogy hamarosan megkezdi katódanyag-gyártási létesítménye építési munkálatait Európában, miközben az öreg kontinensen már működtet egy lítium-ion akkumulátorok újrahasznosításával foglalkozó üzemet. A Umicore az újrahasznosított erőforrások anyagkitermelési folyamatba való visszatáplálásával folyamatosan fejleszti akkumulátorcella-újrahasznosító technológiáját, amellyel jelentős mértékben hozzájárul a hosszú távon fenntartható mobilitás jövőjéhez.

Nem ma kezdték: 1899 óta gyárt autót az Opel

Az Opel egyike a világ leggazdagabb hagyományú járműgyártóinak, jövőre ünnepli autóépítésének 120-ik évét.

1899-ben – négy esztendővel a cégalapító Adam Opel halála után – indította be Sophie Opel a gépkocsik előállítását, Carl, Wilhelm és Friedrich fiai tanácsára. Ami a Majna melletti Rüsselsheim műhelyében, összesen 65 darab, kézzel előállított Opel „System Lutzmann“ Patent Motorwagennel (szabadalmazott motoros kocsi) kezdődött, tömegjelenséggé nőtte ki magát, máig több mint 70 millió jármű legyártásával.

Az Opel kezdettől fogva azt tűzte a zászlajára, hogy lehetőleg hatékonyan termelve, széles körnek tegye elérhetővé az autót. Így, első német gyártóként, már 1924-ben ráállt a különösen gazdaságos futószalagos gyártásra, miáltal nagy értékesítési siker lett mind az Opel 4/12 PS „Laubfrosch“ (Levelibéka), mind az összes későbbi Opel 4 PS-változat. Az Opel P4 és a Kadett (már önhordó karosszériával) a harmincas évek igazi, műszakilag élenjáró népautói lettek. Megfizethetővé és a mindennapok kincsévé vált a „Made in Germany” és a német mérnöki tudás. E demokratizáláshoz sportautóival is hű maradt a márka: 1968-ban jelent meg az Opel GT, egy csábosan szép álomkocsi, amelyet tényleg meg lehetett vásárolni.

Az ötvenes évek óta valamennyi járműosztályban beindult a márka – az Opel Kadett, Rekord és Kapitän lett az újjáépítés és a gazdasági csoda jelképe. Olyan stílusikonok követték ezeket, mint az Opel GT, a Manta és a Monza. A nyolcvanasokban és kilencvenesekben a Corsa, az Astra és a Zafira lett bestseller, egyben a német újraegyesítés szimbóluma. A Fal leomlása és az eisenachi üzemalapítás után különösen megnőtt a Villámos márka ázsiója. 1991 és 1998 között kijött első generációs Astra 4,2 millió példányban készült – ez minden idők Opel-rekordere!

A rüsselsheimi cég mindmáig központi szereplője az autóiparnak, és olyan technikákat honosít meg valamennyi szegmensben, amelyek egyébként csak drága prémiumautókhoz elérhetőek. Tipikus például az adaptív LED® mátrixfényszóró már a kompakt Astrában (Európai Év Autója 2016), valamint a zászlóshajó Insigniában, nem kevésbé az AGR-minősítésű ergonomikus aktívülés (a Crossland X-től) vagy a biztonságot és a komfortot fokozó asszisztensek arzenálja valamennyi modellcsaládban.

Pionír-évek, a Lutzmanntól a Doktorautóig

Az Opel megvásárolta Friedrich Lutzmann anhalti gépkocsi-gyárát, és ezzel a kifutó 19. század automobil-pionírjai – például Daimler, Benz és Peugeot – közé emelkedett. Az első Opel Patent Motorwagen „System Lutzmann“ 1899 tavaszán készült Rüsselsheimben. 1901-ben egy versenyautóvá átalakított Lutzmann lett az első a Heidelberg-Königstuhl hegyi versenyen, ahol „nagy előnnyel ért fel a csúcsra, maga mögött hagyva a legjelentősebb német automobilgyártók” 16 konkurens járművét. Ugyanilyen tempóban haladt a fiatal vállalkozás fejlődése is. Míg az első modellek lovas kocsik közvetlen leszármazottai voltak, az Opel 1909-ben a vetélytársakat meglepően kedvező árért hozott ki egy nagyon modern kiskocsit. A 4/8 PS Opel Doktorwagent már az Opelnél konstruált és gyártott négyhengeres soros motor hajtotta. Ez lett „orvosok, állatorvosok és ügyvédek” ideális járműve, ahogy az akkori reklám ígérte. A Doktorwagen négy-ötezer márkába került, miközben sok autóért elkértek húszezret is. A tehetősek presztízsjárművei helyett ez elérhető mobilitást ajánlott mindenkinek.

Tömeges mobilizáció a Levelibékától a Kadettig

Az időközben főkonstruktőrré előlépett Friedrich és fivére, Wilhelm vezette be 1924-ben a futószalagos termelést az Opelnél. E költségkímélő nagyipari járműépítést a Ford kezdte el 1913-ban, az Egyesült Államokban. Az Opel éberen figyelte a fejleményeket más országokban. Adam Opel Franciaországban lelkesült fel vándorévei alatt a varrógépért, később pedig a System Darracq adott erős impulzust a rüsselsheimi autógyártásnak. Az Opel-fivérek ezután indították el a 4/12 PS Laubfrosch gyártását. A futószalagnak köszönhetően 4600 márkáért lehetett kapni a 60 km/órás sebességre képes kétülésest. Később már csak 1930 márkába került a „Mindenki autója“. A következő években egész járműcsalád épült a Laubfrosch technikájára. 1931-ig összesen 119.484 darab Opel 4 PS modell készült.

Amilyen forradalmiak voltak ezek az autók a húszas években, olyannak számított a Kadett a harmincasokban. Hétmérföldes léptekkel haladt a gépkocsi fejlődése! A Kadett a sikeres Opel P4 utódaként debütált 1936-ban, önhordó karosszériával, független első felfüggesztéssel, négyhengeres négyütemű motorral és hidraulikus dobfékekkel. Ára jóval a közvetlen vetélytársaké alatt maradt: 1938-ban az Opel Kadett „Normal-Limousine“ könnyen összespórolható 1.795 márkába került.

1962-ben újraéledt a Kadett név. A Kadett A-val ismét jóval magasabbra tette a lécet az Opel. Miközben sok konkurens modell futott még kétüteműként, vagy léghűtéses farmotorral, a Kadett már vízhűtéses négyhengerest, zajtalanul kapcsolható sebességváltót és a Coupétól a Caravanig terjedő karosszériaválasztékot kínált.

A jólét autói az Olympia Rekordtól a KAD-modellekig

A világháború után elsőként teljesen újonnan tervezett Opel az Olympia Rekord. Pontonkarosszériája és krómozott cápa-fogsora új korszakot hirdetett 1953-ban. Designja az amerikai cirkálókat idézte – épp megfelelve a kezdődő gazdasági csodának. Aki sikeres volt, meg is akarta mutatni! Az Olympia Rekord Caravan pedig egy új járműjelleget vezetett be: a családi életstílus-kombit. A siker útján egy teljesen új Opel Kapitän startolt 1954-ben, az Opel Rekord P2 1960-ban jött ki, a Rekord A pedig 1963-ban – tárcsafékkel, és hamarosan hathengeres motorral is. Coupé, Kombi vagy Limousine kivitelben egyaránt a még ifjú Német Szövetségi Köztársaság középosztályának kedvence. 1965-ig 882.433 darab Rekord A készült. Ez aztán megnyitotta a kaput a „Nagy hármas“ előtt: 1964-ban lépett színre a Kapitän, az Admiral és a felső osztályban a Diplomat. Ezen „KAD-modellek” B-generációja a legendás De Dion hátsó híddal nyújtott páratlan komfortot. A biztonsági kormányoszlopot a Rekord C-vel vezette be az Opel, 1968-ban. Innovációk az egyre sűrűbb autóforgalomnak…

Új sportosság az Opel GT-től a Calibráig

1964-ban első európai gyártóként nyitott meg saját designstúdiót Rüsselsheimben az Opel, és már az 1965-ös IAA-n meg is ünnepelhette világpremierjét az Experimental GT, a kontinens első koncepcióautója. Alig három évvel később a kereskedők szalonjában állt a sorozatgyártásig fejlesztett Opel GT – sportkocsi-legenda született! Nagyszériás technikája sokaknak tette elérhetővé, sláger lett. Ezt a mintát folytatva jött ki 1970-ben a Manta, az Ascona technikájával, majd 1989-ben a Vectrára épülő Calibra. Csúcsmodellje, a 204 lóerős Calibra Turbo 4×4 az aerodinamika világbajnokaként (cw 0,26) nyújtott olyan menetteljesítményeket, mint kétszer olyan drága sportautók.

Bestsellerek és trendformálók a Corsától az Amperáig

1982-ben egy kis autóval dobott nagyot az Opel. A Corsa A lefelé bővítette a kínálatot a Kadett alatt, megmutatva, hogyan lehet nagy férőhelyet teremteni kis felületen, anélkül, hogy a vezetés örömének rovására menne, és ráadásul rendben volt a gazdaságosság is. A Corsa generációi (A-tól E-ig) meggyőzően demokratizálták az egyéni motorizálást. Máig csaknem 14 millió Corsa állt forgalomba. 2019-ben indul a következő nemzedék – első ízben teljesen elektromos Corsaként. A történet folytatódik.

Ahogy meghatározta a Corsa a kiskocsik szegmensét, úgy definiálja a Zafira 1999 óta a hétüléses kompakt autókét. Zseniális ötletnek bizonyult a Zafira első generációjának a padlóba süllyeszthető harmadik üléssora; a versenytársakból fáradságosan ki kellett szedni az üléseket. A mindössze 4,32 méteres Zafirában hét utas fért el lazán, vagy pedig néhány kézmozdulattal lehetett 1,56 méter mély és 1,15 méter széles rakodópadlót létrehozni, 1700 liternyi poggyásznak. Átalakuló művész az aktuális Zafira is, amely a Flex7 Plus ülésrendszer jóvoltából másodpercek alatt alakítható át szállítóeszközből guruló klubszobává.

Egy újabb és jelentős trendformáló volt a 2009-es Genfi Autószalonon világpremierjét ünneplő Opel Ampera, amely újra definiálta az elektromos mobilitást. A 2012-es Év Autója elektromos meghajtással megy miközben egy hatótáv növelő motor segítségével nincs limitálva a hatótávja. Az Opel a következő generációs elektromos autóját 2016-ban a Párizsi Autószalonon mutatta be. Az Ampera-e NEDC módszerrel mért hatótávja 520 kilométer köszönhetően a 60 kW órás lithium-ion akkumulátornak. És a 150 kW/204 hp teljesítményű elektromos motorral sportautóhoz mérhető gyorsulást tud produkálni. A következő elektromos Opel Rüsselsheimből jövőre érkezik a Corsa új generációjával. A Corsa-e további elektromos Opelek előfutára.

Új hatékonyság az Astrától az Insigniáig

Az Astra 2015-ös új kiadásával az Opel felfedezte a létezés könnyedségét – a kompakt autó súlya 200 kilogrammal kisebb a típuselődénél. A motorválaszték a downsizing (méretcsökkentés) stratégiáját követi: kis lökettérfogat, turbófeltöltés. Először kapható az Astrához különösen hatékony háromhengeres, közvetlen benzinbefecskendezésű motor, valamint a forradalmi LED® mátrixvilágítás, amely nappallá varázsolja az éjszakát, anélkül hogy elvakítana másokat – egyedülállóan a kompakt osztályban! Az Astra meggyőzte a vevőket és a kritikusokat is, 2016-ban az Év Autójává választották.

Az Insignia A első Opelként ismeri fel 2008-tól a jelzőtáblákat, és kínál AFL+ intelligens világítást. Második generációjában, miként előtte az Astra, a zászlóshajó is következetesen halad tovább a hatékonyság útján: könnyebb, takarékosabb, ugyanakkor jóval tágasabb. Különleges fénypontként kínál a sportos Insignia GSi, a Country Tourer, a Grand Sport és a Sports Tourer adaptív összkerékhajtást Torque Vectoring rendszerrel, amely a másodperc töredéke alatt osztja el a hajtónyomatékot a hátsó kerekek között. Ezt a technikát első tömeggyártóként nyújtja az Opel a középkategóriában.

Egy új jelenség, az SUV, a Mokkától a Grandland X-ig

Korunk varázsigéje az SUV. Az autósok szeretnének egy kicsit magasabban ülni, hogy jól átlássák a forgalmat, ugyanakkor élvezni a nagy utazások és a kalandkeresés hangulatát. Az Opel idejekorán felismerte ezt a trendet, és 2012-től egyedülálló autóként kínálja a B-szegmensben a Mokkát. Az opcionális összkerékhajtással kapható vagány kiskocsi kezdettől óriási siker. 2017-től felsorakozott mellette a Crossland X és a Grandland X a kompakt osztályban. Az X-család valamennyi modelljéhez kapható aktív-ülés, az Egészséges Hát Munkacsoport (Aktion Gesunder Rücken e.V. – AGR) műbizonylatával. Ergonómiailag elsőrangúan és komfortosan ülni régóta magától értetődő az Opelnél – a Patentmotorwagen System Lutzmann már 120 éve is bőrkárpittal büszkélkedett.

Az új Citroën Berlingo és az új Citroën C4 Cactus bekerült az Autobest döntőjébe

Az európai Autobest díj zsűrije több, mint 20 modellt felvonultató mezőnyből választotta ki a 6 döntőst. A Citroënnek két finalistája is van ebben a rangos versenyben: az új Citroën Berlingo és az új Citroën C4 Cactus egyaránt döntősök. A díj 18 éves története során ez az első alkalom, hogy egy gyártó két modellje is a fináléba került. Az Autobest az Európa legjobb vétele 2019 díjának nyertesét december 15-én hirdeti ki.

Az Autobest 2001 óta minden évben megválasztja az év legjobb autóvételét (Best Buy Car of Europe). Az új Citroën Berlingo és a Citroën C4 Cactus a 6 finalista közé jutott, így versenyben vannak a 2019 legjobb autóvétele díjért. A díj fennállása óta a Citroën az első konstruktőr, amelynek 2 döntős modellje van.

A Berlingo 2017-ben 17 országban volt a legkelendőbb Citroën modell. A C3 után ez a márka második legnagyobb számban eladott autója. Európában a második legnépszerűbb modul egyterű, amelynek haszonjármű változata még mindig piacvezető. 1996-os megjelenése óta több, mint 3,3 millió darab Berlingót gyártottak. A legújabb generáció, amelyet az ügyfelek megváltozott elvárásai inspiráltak, tökéletes illusztrációja a márka új « Inspired by you » szlogenjének. A sokoldalú új Citroën Berlingo okos választás a családok, de akár az idősebb vevőkör számára is, akik a tágas és funkcionális utastér miatt ideális társra lelnek benne aktív életmódjukhoz.

A sajátos egyéniségű új C4 Cactus egy szuperkényelmes ferdehátú modell. Ez a kompakt 5 ajtós az előző generációs C4 Cactus továbbfejlesztéseként szintet lép a technológia és a motorválaszték terén is, igazi megkülönböztető jegye azonban kényelme. A Citroën Advanced Comfort® fejlesztési program eredményeként az új C4 Cactus progresszív hidraulikával ellátott komfortfutóművel (Progressive Hydraulic Cushions® – PHC) és Advanced Comfort ülésekkel rendelkezik. A „repülő szőnyeg érzés” ezzel széles kör számára vált elérhetővé.

A versenyben lévő autókat 31 ország 31 szakértő újságírója fogja hamarosan értékelni 13 kritérium alapján, amelyeknek része az ár-érték arány, a dizájn, a kényelem, a technológiai tartalom, valamint a szolgáltatások minősége és az alkatrészek elérhetősége is a kereskedőhálózatban.

A 6 döntőssel november 27-én és 28-án végzett összehasonlító teszteket követően a legtöbb szavazatot kapott modell elnyeri a rangos szavazás díját.

Meghosszabbítják a Ford GT gyártását a nagy érdeklődésre való tekintettel

A Ford Motor Company bejelentette, hogy mintegy két évvel meghosszabbítja az ultranagy teljesítményű Ford GT gyártását, hogy kielégítse a vásárlók minden várakozást felülmúló érdeklődését.

A vállalat így összesen 1350 darab Ford GT megépítését tervezi, és bizonyos piacokon november 8-tól egy hónapon át újra fogadják a szupersportkocsira leadott megrendeléseket.

A leendő vásárlók a FordGT.com honlapon adhatják be jelentkezésüket, amelynek elfogadása után a Ford GT ügyfélszolgálat mindvégig szorosan együttműködik majd velük, hogy a vásárlás élménye kivételes és teljesen személyre szabott legyen.

A Ford korábban azt tervezte, hogy négy év alatt 1000 ilyen jármű készül majd el. Az ikerturbós 3,5 literes V6-os EcoBoost motorral* hajtott, aktív aerodinamikai megoldásokat felvonultató, karbonszálas szerkezetű és 347 km/óra végsebességű autó gyártása 2016 decemberében kezdődött.

Európában eddig 80 vásárló kapta meg a saját igényei szerint kialakított, kifejezetten rá szabott autóját.

A Ford nemrégiben az új Ford GT Heritage Edition kivitelt is bemutatta, ezzel emlékezve meg a GT40 modell 50 évvel ezelőtti, 1968-as és 1969-es Le Mans-győzelmére; a limitált szériás Gulf Oil fényezés az autóversenyzés leghíresebbé vált versenyautó-színeit idézi a Heritage Blue és a Heritage Orange színárnyalatokkal.

A sikeres európai jelentkezők 2020 és 2022 között vehetik majd át megrendelt Ford GT-jüket.

Elkészült az 1 milliomodik Nissan Juke Sunderlandben

Nyolc évvel azután, hogy életre hívta a kompakt crossover szegmenst, legördült az egymilliomodik Juke a Nissan sunderlandi gyárának futószalagjáról. Átlagosan minden 105. másodpercben elkészül egy vadonatúj Juke.

A jellegzetes és sportos megjelenéséről ismert 2018-as Juke számtalan lehetőséget kínál a külső és az utastér testre szabására. Az összes felszereltséggel és a számtalan egyedi kiegészítővel együtt az ügyfelek több mint 23 000 kombináció közül választhatják ki legújabb Juke-változatukat.

A sunderlandi gyár egymilliomodik Juke-ja egy Tekna felszereltségű jármű volt, Élénk kék színben, mely a legújabb szín a kínálatban.

Kevin Fitzpatrick, a Nissan Europe gyártással, ellátási lánc menedzsmenttel és beszerzéssel foglalkozó alelnöke a következőt nyilatkozta: „Az egymilliós mérföldkő elérése hatalmas eredményt jelent a típus történetében. Nyolc évvel ezelőtt még csak a Juke-hoz hasonlót sem láttunk – egy teljesen új szegmenst hívott életre és egy jellegzetes, korábban soha nem látott formát vezetett be a piacra. Ma pedig már egymillió ügyfelet tudhatunk magunkénak és a Juke megőrizte vezető helyét a szegmensben. Fantasztikus érzés látni, hogy a 2018-as modell rengeteg fejlesztésével és egyedi kiegészítőivel ugyanolyan népszerű, mint az első változat, mely 2010-ben gurult ki a gyárból.”

A 2006-ban megkezdett gyártású és a crossoverek piacán a Nissan vezető szerepét megalapozó, úttörő jelentőségű Qashqai után a Juke volt a második crossover, mely ebben a gyárban készült. Immár több mint hárommillió Qashqai került legyártásra Sunderlandben, megelőzve a Micrát (2,4 millió) és a Primerát (1,5) a gyárban egymilliós darabszámot elérő típusok mezőnyében.

Az egymilliós szám magában foglalja a prémium sportváltozatot, a Juke NISMO-t, melynek gyártása 2012-ben indult el a sunderlandi gyárban. Az értékesítési statisztikák szerint a Juke fekete színben a legnépszerűbb az európai vásárlók körében, és ez a legnépszerűbb választás az utastér és a külső egyedi kiegészítők terén is.

A Juke továbbra is rendkívül sikeres, 2017-ben Európában 95 000 példány talált gazdára. Az új változat prémium jellemzői közé tartozik az összetéveszthetetlen, sötét króm színű új V-motion hűtőrács, a sötétített lámpatestek és a visszapillantó tükrök sötétített irányjelzői. A ledes ködlámpa Acenta felszereltségi szinttől most már az alapfelszereltség része.

Három új, 16, illetve 18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsa is bekerült a kínálatba, szintén Acenta szinttől. Akik még több dizájnt vinnének autójuk megjelenésébe, Tekna felszereltségi szinten színes díszítőelemeket is rendelhetnek a felnikhez.

Az utastér további egyedi kiegészítőkkel is felruházható eloxált narancssárga és eloxált kék színekben. Mindemellett választhatók műbőr ülések, kartámasz, valamint műszercsoport-árnyékoló színes dupla varrással. A Juke-hoz elérhető a BOSE Personal hangrendszer is, mely kimagasló minőségű és magával ragadó 360 fokos hangélményt nyújt a vezető fejtámlájába épített hangszórókkal.

A Juke olyan innovatív Nissan-technológiákat is kínál, mint az Intelligens 360 Fokos Parkolókamera, mozgó tárgyak észlelése funkcióval, Sávelhagyásjelzés és Holttér figyelő rendszer.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Honda CR-V (2020) – remek útitárs Los Angelesben is

0
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...

Íme, a Xiaomi YU7 prémium crossover

TESZTJEINK