Nem igazán illik változtatni azon, ami hibátlan, de olykor megéri tiszteletlennek lenni: a Toyota GT86 tuningolva is megőrzi kivételes harmóniáját.
Ahogy névadó elődje, a legendás AE86, úgy a Toyota XXI. századi sportkupéja is kiegyensúlyozottságával, egyszerűségével és őszinteségével szerzett híveket magának. A csekély tömeg és a remek futómű párosa mellett nem okoz hiányérzetet a viszonylag szerény teljesítmény – de persze mindent lehet még jobban csinálni. Nem véletlen, hogy számos független tuningműhely, de még a Toyota házi sportstúdiója is elkészítette 2019-es átiratát.
Wald International
A Toyota GT86 kiegyensúlyozott meglepetése még a japán Wald rettegett stilisztáit is megérintette: gyakran túlzó alkotásaik helyett egy relatív visszafogott, bár a szériakivitelnél kétségtelenül agresszívabb optikai csomagot készítettek a GT86-oshoz. Viszonylag szerény a hátsó szárny, a küszöbtoldat sem súrolja az aszfaltot, és az első kötény is inkább csak méreteivel, mint arányaival tér el az alapverziótól. Az is igaz persze, hogy a motorházfedélen mintha a Farkas hagyta volna ott a keze nyomát: méretes kürtőkön át cserélődik a motortér levegője, a domborítások a kerékdobra is kiterjednek. A gázok hátul sem képesek diszkréten távozni, a Lexus F modellek stílusában, emeletesen elrendezett kipufogók vezetik el az égéstermékeket.
Az utastérben pirossal varrott, lapos tetejű kormánykerék és bőrborítású műszerfal várja az utasokat. A Wald a GT86 műszaki tartalmát sem hagyta érintetlenül. Kérhetünk nagyobb fékeket, lengéscsillapítókat és rugókat, illetve módosított motorvezérlést, amely „jelentősen nagyobb” teljesítményt biztosít.
TRD tartozékok
A Toyota Racing Development, röviden TRD a márka házi boszorkánykonyhája, és a GT86-oshoz összeállított csomagjukból gyakorlatilag az első csavartól az utolsó csapszegig teljesen új autót építhetünk maguknak. A szabadabb légáramlást biztosító légszűrőn túl akár torlólevegős rendszerrel is több levegőhöz, ezáltal nagyobb teljesítményhez segíthetjük a motort, amelynek egyedi kipufogóval adhatunk markáns hangzást.
A TRD sportfékrendszere fáradásmentesen dolgozik, a lassítás kezdeti fázisában intenzívebb fékerőt produkál. De kérhetők 25 milliméterrel rövidebb, pirosra festett rugók, valamint első és hátsó kanyarstabilizátorok is; az i-re fekete könnyűfém keréktárcsákkal teszi fel a pontot a házi műhely.
TOM’S versenytuning
A Tachi Oiwa Motor Sport (röviden TOM’S) a Toyota által támogatott versenyistálló, valamint a Toyota és Lexus márkák neves tunere. Ennek megfelelően nem érik be az optikai átalakítással, vadonatúj futóművet, fékeket és aerodinamikai rendszert építhetünk saját GT86-osunk köré, méghozzá több szinten, egészen a versenyspecifikációig. A TOM’S mestere a beltér módosításának: nem csupán új kapcsolókat, kormányt, pedálszetteket vásárolhatunk, de kínálnak például térdtámaszt is a gyorsan vett kanyarokhoz.
A legfontosabb tartozék mégis a kompresszor, amit a TOM’S a Toyotához kínálhat. Az is igaz, hogy tiszteletben tartották a modell alapfilozófiáját, és a kiegyensúlyozottság jegyében beérték viszonylag visszafogott teljesítményemeléssel: a feltöltött, kétliteres boxermotor teljesítménye 235 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 307 Nm.
Sziluettjének első képét követően új kompakt típusa nevét is nyilvánosságra hozta a cseh gyártó – Škoda SCALA.
A név eredete a latin „scala” szó, amelynek jelentése „lépcső” vagy „létra”, s a Škoda e piaci szegmensben tett újabb jelentős lépésére utal. Az új SCALA az első sorozatgyártású európai Škoda modellként visel a ŠKODA-logó helyett immár „Škoda” feliratot csomagtérajtaja közepén.
Amint Bernhard Maier, a Škoda AUTO igazgatótanácsának elnöke kiemelte: „Új Škoda SCALA sorozatunkkal új fejezetet nyitunk a Škoda kompakt modelljeinek történetében. Teljes egészében új fejlesztésről van szó, amely technikája, biztonsága és formavilága tekintetében egyaránt mércéül szolgálhat e kategóriában. Meggyőződésünk, hogy a SCALA kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy újraértelmezze az A-szegmenst a Škoda számára.”
SCALA modelljével a Škoda első ízben alkalmazza sorozatgyártásban új, érzelmekben gazdag külső és belső formai nyelvezetét, amely a Škoda VISION RS révén már a Párizsi Autószalonon is nagy figyelmet keltett. A nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka műszakilag is nagy lépést tesz előre, s olyan innovatív felszereléseket is kínál, amelyek korábban csupán a felsőbb kategóriákat jellemezték. A latin eredetű „SCALA” név tökéletesen illik mindehhez, jelentése ugyanis „lépcső” vagy „létra”. SCALA sorozatával a ŠKODA egyszerre több fejlesztési lépcsővel is feljebb lép, s a márka értékrendjének – amit a „Smart Understatement” kifejezés foglal össze találóan – tökéletes megtestesítője is egyben.
Az új Škoda SCALA sorozat tagjait mindemellett egy további új és semmi mással össze nem téveszthető ismertetőjegy is jellemzi, az kompakt újdonság ugyanis a márka első sorozatgyártású európai modelljeként visel a ŠKODA-logó helyett immár „Škoda” feliratot csomagtérajtaja közepén.
Egy hivatalos Facebook-posztból immár biztosan tudhatjuk: a januári Detroiti Autószalonon mutatja be a Supra végleges szériaváltozatát a Toyota.
„Januárban Detroitban lesz a világpremier, már csak egy kis türelmet kérünk” – írta Facebook-bejegyzésében a Toyota Deutschland hivatalos oldala, közvetlenül azután, hogy bejelentették: október 2-án este 8 órától online előrendelhető a márka leginkább várt sportautó-újdonsága. A párbeszédekből az is kiderült, hogy a legnagyobb európai nemzeti piacra pontosan 300 darabot szállítanak az első körben 3.0 literes, soros hathengeres turbómotorral gyártott, majd 2020-tól 2.0 literes, négyhengeressel is elérhető Suprából. (Azt már csak korábbról, egy kiszivárgott beszállítói dokumentumból tudjuk, hogy a nagyobbik motor 340, a kisebbik 265 lóerős lesz.)
A kizárólag a német piacról elérhető foglalási oldalon olyan alapvető információkat is megosztott leendő vevőkörével a Toyota, mint hogy a klasszikus elrendezésű (orrmotoros, hátsókerék-hajtás) autó kevesebb mint öt másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. Tömegelosztása tökéletes 50:50 százalék, így a fordulékonyságot szavatoló, ultrarövid (a GT86 modellénél is kurtább) tengelytáv ellenére semlegesen, kiegyensúlyozottan vezethető az autó, különösen a kisebb motorral szerelt, csekélyebb össztömegű kivitel. Habár a projektet vezető főmérnök, Tada Tecuja nem zárta ki véglegesen a manuális sebességváltó lehetőségét, bevezetésükkor mindkét motor automata sebességváltóval kerül piacra.
A dizájn terén nem sok mindent bíz a képzelőerőre a Toyota: a számtalanszor reflektorfénybe állított Supra Racing Concept az ölnyi széles kerékívtoldatok és a motorsport karakterű lökhárítók (no meg az elmaradhatatlan rejtőfóliázás) ellenére pontosan kirajzolja a leendő szériamodell vonalait, azok pedig meglehetős pontossággal idézik a 2014-es FT-1 koncepcióautót. Egyes részletek persze egyszerűsödni fognak – a motorházfedél alól kitüremkedő szelepfedél például már most sem látható –, de a legfontosabb stíluselem, a negyedikgenerációs elődöt idéző, három egymás mellé sorakoztatott fényforrásból álló fényszóró biztosra vehető.
Bármilyen furcsa, de a japán márka ikonikus zászlóshajója az értesülések szerint nem Japánban, és nem is Észak-Amerikában, hanem Európában fog készülni: habár a Toyota nem erősítette meg, biztosra vehető, hogy a Magna Steyr ausztriai üzemében gyártják majd a hátsókerék-hajtású sportkocsit. Mivel a grazi üzemet általában kisszériás autók összeszerelésére használják az autógyártók, valószínűleg a Supra is korlátozott példányszámú álomautónak ígérkezik – nem mintha másra számítottunk volna. Természetes, hogy az ebből adódó exkluzivitás még kívánatosabbá fogja tenni a gyűjtők körében a modellt.
Immáron két éve halmoz sikert sikerre a haszongépjármű piac egyik legizgalmasabb szereplője, a Toyota Hiace méltó örökösének bizonyuló legújabb generációs Toyota PROACE.
A karosszéria választék és a tengelytávok 12-féle kombinációja, valamint az ajtóváltozatok széles választéka önmagában is népszerűvé teszi a PROACE-t, az autóinak legendás megbízhatóságáról és elnyűhetetlenségéről ismert Toyota ugyanakkor jó érzékkel tapintott rá arra, hogy mi teheti még kedveltebb választássá a trendi kisáru és személyszállítót: az autóhoz immár 5 év vagy 1 millió kilométer Toyota PROACE EXTRA garanciát kínál a gyártó.
A haszongépjárművek és személyszállítók esetében, jóllehet egy-egy vállalkozás ’arcaként’ a dizájn is egyre hangsúlyosabb szemponttá válik, a vásárlók a legfontosabbnak jellemzően az alacsony üzemben tartási költségeket (fogyasztás, szerviz), a különféle igényekhez illeszkedő praktikus kialakítást, és természetesen a megbízhatóságot tekintik. A Toyota hatékony, alacsony fogyasztású és károsanyagkibocsátású meghajtási láncokat kínáló sikermodellje, a kétféle felszereltség szinttel, háromféle karosszériahosszal és kétféle tengelytávval elérhető PROACE VAN áruszállító, illetve az akár 9 személy szállítására is alkalmas, vagy éppen prémium kidolgozású beltérrel, VIP változatban is elérhető PROACE VERSO tökéletesen megfelel ezeknek az elvárásoknak. Mindehhez a Toyota Safety Sence csomagban aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák egyedülállóan széles tárháza társul.
Ha ez nem volna elég, a Toyota mostantól magabiztos lépéssel 3+2 év kilométer korlátozás nélküli garanciát kínál a teljes PROACE modellcsaládra, ami a piacon egészen egyedülálló. A minden új Toyota modellre érvényes 3 év vagy 100 ezer km gyártói garancia a Toyota PROACE modellek esetében ez a garancia kiegészül egy extra garanciával, amely akkor kezdődik, amikor 3 év vagy a 100 ezer km letelik, és a gépkocsi 5 éves kora előtti napon ér véget, kilométer korlátozás nélkül. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy akár a kommunikációban szereplő 1 millió kilométert is meghaladhatjuk ez idő alatt, garanciánk akkor is érvényes marad, ez az ajánlat pedig kétségkívül felkavarja majd a kisáruszállító és személyszállító piacon. A kérdés vélhetően leginkább az lesz majd, tud-e a Toyota eleget szállítani a már eddig is sikermodellnek számító PROACE-ból.
Mi a Toyota PROACE EXTRA garancia?
A Toyota Proace Extra garancia érvényessége a gyártói garancia (3 év vagy 100 ezer km amelyik előbb letelik) lejárati napját követő napon veszi kezdetét, és a gépkocsi 5 éves kora előtti napon ér véget kilométer korlátozás nélkül. Amennyiben bármely, a garancia hatálya alá eső alkatrész meghibásodik, és ennek következtében a gépkocsi javításra szorul, a garancia kedvezményezettje jogosult arra, hogy a kérdéses alkatrészeket hivatalos Toyota márkaszervizben kijavíttassa vagy kicseréltesse.
Milyen alkatrészekre vonatkozik?
A Toyota Proace extra garancia az autó szinte összes részegységére fedezetet nyújt, kivéve a kopó‑forgó alkatrészeket, a fényezést, a belső kárpitot, illetve azokat az alkatrészeket, amelyeknek – a periodikus karbantartások során – rendszeres cseréje vagy tisztítása szükséges.
Milyen követelményeknek kell megfelelni a Toyota PROACE EXTRA garancia által biztosított védelem fenntartásához?
A Toyota szervizkönyvben előírt időszakos karbantartási munkákat maradéktalanul el kell végeztetni, amelyre a hivatalos Toyota márkaszervizek rendelkezésre állnak. A kilométerszámláló bárminemű átalakítása, kijelzett értékének módosítása a garanciális jogok megszűnését vonja maga után. A kilométerszámláló meghibásodását, valamint cseréjét az aktuális óraállással együtt haladéktalanul be kell jelenteni egy Toyota márkaszervizben. Mindenfajta javítási és karbantartási munka csak a márkaszervizben vásárolt üzemi folyadékok és eredeti Toyota alkatrészek vagy azokkal megegyező minőségű anyagok és alkatrészek felhasználásával végezhető el a gépkocsin. Figyelembe kell venni és betartani a gépkocsi használatára vonatkozó, a felhasználói kézikönyvben leírt gyártói utasításokat. Meghibásodás vagy rendellenes működés esetén, kapcsolatba kell lépni egy hivatalos Toyota márkaszervizzel, ahol a garancia hatálya alá eső alkatrészeket díjtalanul javítják vagy cserélik: minden javítás eredeti alkatrészekkel, a gyári előírásoknak megfelelően történik, minden garanciális igényt szakképzett munkatársak kezelnek
A luxus új dimenziója: az új BMW X7 a luxuslimuzinok előkelő megjelenését, páratlan exkluzivitását és bőséges helykínálatát a Sports Activity Vehicle (SAV) modellek sokoldalúságával és agilis vezethetőségével egyesíti. A modell az egyesült államokbeli Dél-Karolina államban, a BMW Group spartanburgi üzemében készül majd. Piaci bevezetés 2019 márciusában.
A BMW X modellcsalád eddigi legnagyobb tagja 5 151 milliméter hosszú, 2 000 milliméter széles és 1 805 milliméter magas karosszériával büszkélkedhet, amely 3 105 milliméteres tengelytávolsággal párosul. A nagyméretű karosszériafelületek és a precíz vonalvezetés harmóniájában megrajzolt formanyelv egy végtelenül magabiztos, tekintélyt parancsoló frontrészben, nagyméretű ablakokban, emelt hasmagassággal, hosszan elnyújtott tetővonallal és két részre osztott csomagtérajtóval kel életre. Az exkluzív stílusjegyek között látványos króm kiegészítők sorakoznak. LED-technológiás első fényszórók alapfelszereltségként és BMW Laserlight lézerfény-technológiával felszerelt adaptív LED fényszórók az opcionális extrafelszereltség részeként.
Bőséges utastéri helykínálat mindhárom üléssorban. Hét ülés alapfelszereltségként. Az opcionális extrafelszereltség részeként a második üléssorba két önálló komfortülés is megrendelhető. Páratlan kényelem a harmadik üléssorban, könyöktámaszokkal, pohártartókkal és USB-aljzatokkal. Mindegyik ülés elektromosan állítható. Vernasca bőrkárpit alapfelszereltségként. Alapesetben 326 liter térfogatú csomagtér, amely a hátsó üléssorok ledöntésével egészen 2 120 literig bővíthető.
Alapfelszereltségként 20” méretű könnyűfém keréktárcsák, amelyek az opcionális extrafelszereltség részeként 21” és 22” méretű garnitúrára cserélhetők.
Design Pure Excellence és M Sport felszereltségi csomag az opcionális extrafelszereltségként elérhető tételek között, a tökéletes személyre szabhatóságról a BMW Individual részleg egyedi kiegészítői gondoskodnak.
Négyzónás automata légkondicionáló, hangulatvilágítás és háromrészes panoráma üvegtető alapfelszereltségként. Az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető tételek között az ötzónás automata légkondicionáló, az Ambient Air légfrissítő csomag, a Sky Lounge funkcióval kiegészített panoráma üvegtető, a prémium minőségű üvegből készült kapcsolók és gombok, a Bowers & Wilkins Diamond Surround System, valamint a hátsó üléssorokban ülő utasok számára kifejlesztett Professional szórakoztató rendszer is megtalálható.
Levegős futómű az első és a hátsó tengelyen, valamint elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó adaptív futómű már az alapfelszereltség részeként. Aktív hátsókerék-kormányzás (Integral Active Steering) és aktív borulásgátló rendszerrel dolgozó Executive Drive Pro kiegészítő futómű-szabályzás az opcionális extrafelszereltség részeként. A BMW M sport differenciálmű a BMW X7 M50d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,0 – 7,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 185 – 193 gramm / km) modell esetében a széleskörű alapfelszereltség része, míg a BMW X7 xDrive50i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 11,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 261 gramm / km) és a BMW X7 xDrive40i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 8,7 – 9,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 198 – 205 gramm / km) modellekhez az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető. Az extrafelszereltségeket egyesítő palettán az Off-Road csomag is megtalálható, amelynek köszönhetően a bajor prémiumgyártó ügyfele egyetlen gombnyomással válthat az xSand, xGravel, xRocks és xSnow üzemmódok között.
Az új BMW X7 modellhez a csúcstechnológiás vezetést támogató rendszerek teljes palettája elérhető (a kínálat az egyes piacokon eltérhet). Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat (Active Cruise Control with Stop & Go), kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant) kiegészített Driving Assistant Professional csomag, sávváltásra figyelmeztető rendszer (Lane Change Warning) és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning), oldalirányú ütközést megelőző aktív rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens (Lane Keeping Assistant with Active Side Collision Protection), kikerülési segédlet (Evasion Aid), keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (Crossing Traffic Warning), elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer (Priority Warning) és rossz haladási irányra figyelmeztető rendszer (Wrong-Way Warning). A BMW Head-Up kijelző legújabb generációja. Vészfékezési Asszisztens (Emergency Stop Assistant, Európában nem elérhető). Parkolóasszisztens (Parking Assistant) már az alapfelszereltség részeként tolatókamerával és tolatási segédlettel (Reversing Assistant).
BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés és a BMW központi operációs rendszer legújabb, 7.0 verziója alapfelszereltségként. Teljes mértékben digitális műszeregység és központi kijelző 12,3” méretű képernyő-átmérőkkel. A BMW központi operációs rendszer legújabb, 7.0 verziójának köszönhetően a bajor prémiumgyártó ügyfele az érintés-érzékeny központi kijelzőn keresztül, az iDrive operációs rendszer vezérlőtárcsájával, a multifunkciós kormánykerék gombjaival, a BMW Gesztusvezérléssel és hangvezérléssel is működtetheti a fedélzeti funkciók széles tárházát.
Bemutatkozik a BMW Intelligens Személyi Asszisztens, amely a tökéletes navigátor és a digitális BMW-szakértő szerepét egyszerre tölti be, miközben az utasok átfogó szórakoztatásáról is gondoskodik. A bajor prémiumgyártó ügyfele hangutasításokkal vezérelheti a jövőbe mutató technológiát. A BMW Digitális Kulcs (BMW Digital Key) lehetővé teszi, hogy a felhasználók okostelefonjukkal aktiválják az új BMW X7 központi zárját és beindítsák az erőforrást. Távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade).
Az új BMW X7 piaci bevezetésekor elérhető motorváltozatok:
BMW X7 xDrive40i
Motor: soros hathengeres benzinmotor
Váltó: nyolcfokozatú Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 2 998 ccm
Maximális teljesítmény: 250 kW / 340 lóerő percenkénti 5 500 és 6 500 főtengely-fordulat között
Csúcsnyomaték: 450 Nm percenkénti 1 500 és 5 200 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,1 másodperc
Végsebesség: 245 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 8,7 – 9,0 liter / 100 km
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 198 – 205 gramm / km
Emissziós besorolás: Euro 6d-TEMP
BMW X7 xDrive50i (Európában nem elérhető)
Motor: V8-as benzinmotor
Váltó: nyolcfokozatú Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 4 395 ccm
Maximális teljesítmény: 340 kW / 462 lóerő percenkénti 5 200 és 6 000 főtengely-fordulat között
Csúcsnyomaték: 650 Nm percenkénti 1 500 és 4 750 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,4 másodperc
Végsebesség: 250 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 11,4 liter / 100 km
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 261 gramm / km
Emissziós besorolás: Euro 6d-TEMP
BMW X7 xDrive30d
Motor: soros hathengeres dízelmotor
Váltó: nyolcfokozatú Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 2 993 ccm
Maximális teljesítmény: 195 kW / 265 lóerő percenkénti 4 000 főtengely-fordulatnál
Csúcsnyomaték: 620 Nm percenkénti 2 000 és 2 500 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 7,0 másodperc
Végsebesség: 227 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,5 – 6,8 liter / 100 km
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 171 – 178 gramm / km
Emissziós besorolás: Euro 6d-TEMP
BMW X7 M50d
Motor: soros hathengeres dízelmotor
Váltó: nyolcfokozatú Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 2 993 ccm
Maximális teljesítmény: 294 kW / 400 lóerő percenkénti 4 400 főtengely-fordulatnál
Csúcsnyomaték: 760 Nm percenkénti 2 000 és 3 000 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,4 másodperc
Végsebesség: 250 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,0 – 7,4 liter / 100 km
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 185 – 193 gramm / km
Emissziós besorolás: Euro 6d-TEMP
Október 14-én célba ért a Német Túraautó Bajnokság 2018-as szezonja, amelyet a BMW a gyártók közötti pontverseny ezüstérmeseként, Marco Wittmann abszolút negyedik helyezésével és az idei év legeredményesebb újoncával zárt.
Tíz versenyhétvége húsz megmérettetése után október 14-én véget ért a Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2018-as idénye, amelynek háromszoros győztese a Mercedes-Benz lett, a pilóták közötti pontverseny dobogójának legfelső fokára pedig Gary Paffett állhatott fel. A BMW 623 ponttal a gyártók közötti pontverseny második helyezettjeként végzett, a csapatok közötti pontversenyben pedig a BMW RMR csapat az ötödik, a BMW RMG csapat a hatodik, míg a BMW RBM csapat a nyolcadik helyen zárta a szezont.
A Hockenheimringen megrendezett szezonzáró hétvége első, szombati futamán a bajor prémiumgyártó dobogós helyezést ünnepelt: Timo Glock a harmadik helyre hozta be a DEUTSCHE POST BMW M4 DTM versenyautót. A BMW Bank M4 DTM volánjánál ülő Bruno Spengler a kilencedik lett, a BMW idei két újonca, az osztrák Philipp Eng és a svéd Joel Eriksson pedig a tizenkettedik és a tizenötödik helyen zárta a futamot a SAMSUNG BMW M4 DTM géppel, illetve a BMW M4 DTM versenyautóval. A BMW Driving Experience M4 DTM volánjánál ülő Marco Wittmann és a Shell BMW M4 DTM versenyautóval induló Augusto Farfus nem tudta befejezni futamot.
Vasárnap azonban fordult a kocka: Marco Wittmann, a bajor prémiumgyártó kétszeres DTM-bajnoka másodikként száguldott át a szezonzáró futam célvonalán, megszerezve ezzel szezonbéli hatodik dobogós helyezését. Őt követte Bruno Spengler a hatodik, Augusto Farfus a hetedik, Philipp Eng a nyolcadik, Joel Erikkson a kilencedik és Timo Glock a tizedik helyen. Mindez azt jelenti, hogy a Német Túraautó Bajnokság 2018-as szezonzáró megmérettetésén a BMW összes pilótája pontszerző helyen ért célba.
A bajor prémiumgyártó ezzel 623 ponttal zárta a szezont, legeredményesebb istállója, a BMW RMR csapat pedig 246 ponttal a csapatok közötti pontverseny ötödik helyén végzett. A BMW RMG csapat 220, míg a BMW RBM csapat 157 pontot szerzett idén. A pilóták közötti pontversenyben Marco Wittmann a negyedik (164 ponttal), Timo Glock az ötödik (144), Philipp Eng a kilencedik (102), Bruno Spengler a tizenkettedik (85), Joel Eriksson a tizennegyedik (72), Augusto Farfus pedig a tizenhatodik (56) helyen végzett. Az idei szezon legeredményesebb újonca a 28 esztendős Philipp Eng lett.
„Izgalmas hajrát tartogatott a hockenheimringi szezonzáró – Marco Wittmann-nal a dobogón és mindegyik pilótánkkal pontszerző helyen. Látványos szezon végére érkeztünk ezzel, voltunk fent és lent is idén. Az egyik legpozitívabb üzenet, hogy mindvégig versenyképesek tudtunk maradni és megszorongattuk ellenfeleinket, hat pilótánk mindegyike legalább egyszer dobogóra állt idén és összesen négy futamgyőzelmet szereztünk. Voltak kimagasló pillanatok, mint például Timo Glock és Gary Paffett fantasztikus küzdelme a szezonnyitón, Marco Wittmann hazai győzelme a Norisringen, majd Alex Zanardi felejthetetlen teljesítménye Misano-ban. Mindent egybevetve, lélegzetelállító szezont nyújtottunk idén is rajongóinknak, a bajnoki címekért pedig a legvégsőkig versenyben voltunk. A számos egyéni siker ellenére azonban a nagy sikerek idén elkerültek minket. Gratulálunk a Mercedes-Benznek és Gary Paffettnek az aranyérmekhez, miközben szomorúan vesszük tudomásul, hogy a gyártó ezzel hátat fordít a sorozatnak és a rajongóknak. Nagyon várjuk már a 2019-es szezont – vadonatúj versenyautóval, új ellenfelekkel, és kétség sem férhet hozzá, hogy a sorozat iránti változatlan rajongással” – nyilatkozta a Német Túraautó Bajnokság 2018-as szezonzáró futama után Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója.
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A 2019-es szezonban ugyanis a főként a GT versenyek világából ismert W Racing Team (WRT) a nemzetközi túraautó bajnokságban is megméreti magát. A csapat igazgatója, Vincent Vosse és alakulata két új Audi RS 5 DTM versenyautóval kíván csatlakozni a sorozathoz.
„Az ITR-rel (a sorozat szervezője) közösen keményen dolgoztunk az elmúlt hónapokban, hogy az ügyfélcsapatok számára ismét kinyíljanak a DTM kapui” – nyilatkozta Dieter Gass, az Audi Motorsport vezetője. „Örömmel mutatjuk be a DTM új korszakának első ügyfélcsapatát. Nagyon jól ismerem Vincent Vosse-t és csapatát a Super Touring sorozatból és a GT világában eltöltött hosszú évek közös munkájából. Tudom, milyen kemény a WRT csapata. Biztosan állíthatom, hogy a WRT csapatának is minden esélye megvan arra, hogy eredményes legyen a DTM-ben.”
A belga Baudour a székhelye a 2009-ben alapított W Racing Team csapatának, amely már az első pillanattól sikert sikerre halmozott. A csapat számos, az Audi R8 LMS GT3 versenyautóval begyűjtött győzelemmel és bajnoki címmel szerzett nevet magának a nemzetközi versenyek világában. Ilyen diadal volt például a 24 órás versenyeken szerzett első hely Nürburgring, Spa, Zolder és Dubai pályáin vagy a Sepangban és Bathurstben rendezett 12 órás versenyeken elért első helyezés. Ezen kívül számos bajnoki címet hódítottak el a Blancpain GT sorozatban is, ahol – többek között – Robin Frijns, Nico Müller és René Rast személyében jelenlegi Audi DTM pilóták is ültek a volánnál.
2016. óta a WRT sikeresen szerepel a TCR túraautó kategóriájában is, ahol jelenleg Audi RS 3 LMS versenyautóval küzdenek a legjobb helyezésekért.
„A DTM-be való előrelépés régi nagy álmunk volt” – nyilatkozta Vincent Vosse. „Az Audi család tagjaként érdeklődve követtük a DTM sorozat alakulását, amely mindig is nagyon erős széria volt. A csatlakozáshoz pedig nem is találhattunk volna jobb időpontot: 2019-ben az új 2.0 literes turbómotorok először szerepelnek a sorozatban. Minden csapat nulláról indul az új erőforrásokkal. A gyári csapatokkal megegyező felszerelés áll majd a rendelkezésünkre. Ettől válik a DTM igazán érdekessé számunkra és természetesen a jövőben más csapatok számára is.”
Brit újságírókkal beszélgetve Szató Kodzsi, a Lexus LC projekt főmérnöke elfelejtett pókerarcot vágni a kérdésekhez, így egyre biztosabb a remény: hamarosan megvalósulhat az LC F szupersportkupé.
A Lexus LC bevezetése óta számolatlanul nyeri az autós szépségversenyeket, ugyanakkor összehasonlító tesztek hosszú során át bizonyította, hogy az időtlenül elegáns idomok alatt egy ütőképes, fókuszált sportautó rejlik. Akio Toyoda cégelnök felügyelete alatt tökéletesre csiszolták a modell menetdinamikáját: kommunikatív kormánymű, az első kerekektől érkező visszajelzések széles spektruma gondoskodik a pontos és élvezetes vezethetőségről.
Nem véletlen, hiszen az LC fejlesztésében közvetlen versenytapasztalatokat is felhasználtak: „A japán Super GT szériában induló autók műszakilag teljesen különböznek az utcai modellektől, ugyanakkor a karosszéria aerodinamikája terén igenis építhetnek a versenypályán tapasztaltakra a mérnökök. Mégis, a GT3 és GT4 szériák jóval közelebb állnak a sorozatgyártású autóhoz. Az LC egyik prototípusával a nürburgringi 24 órás versenyen is elindultunk” – hangsúlyozta Szató, aki szerint a Lexus versenycsapatának különleges felépítése is hozzájárul ahhoz, hogy a pályán bevezetett fejlesztések minél direktebb módon érvényesüljenek a szériamodellnél.
„A boxban nem versenymérnökök, hanem a gyártásban dolgozó szakemberek dolgoznak, így első kézből szerezhetnek benyomásokat. Kipróbáltunk például olyan, sorozatgyártásba szánt alkatrészeket, amelyek teljesen megváltoztatták a modell tömegeloszlását. Ezek nem váltak be az adott körülmények között, viszont rengeteg hasznos adatot gyűjtöttünk, ami felbecsülhetetlen értékű a jövőbeli projektek szempontjából.”
És hogy milyen jövőbeli projektekről van szó? „Az LC projekt még nem ért a végére. Évről évre bevezetünk néhány meghatározó fejlesztést. Folyamatosan haladunk, soha nem ér véget a fejlesztés. A pontos részletekről nem nyilatkozhatok, de annyit elmondhatok, hogy az LC rendkívül fontos modell a Lexus számára. Még nem ért véget a projekt, várhatóak újdonságok” – fogalmazott sejtelmesen az interjú során Szató-szan.
Bízzunk benne, hogy a régóta rebesgetett LC F sportmodell is szerepel a cég tervei között: ennek motorja a várakozások szerint egy 4.0 literes turbómotor lesz, akár 600 lóerővel. Arra ugyanakkor ne számítsunk, hogy kőkemény utcai versenyautót építenének, a Gazoo Racing a Toyota motorsport-részlege, az LC pedig megmarad fényűző luxus modellnek.
Újabb rekordot ért el a SEAT értékesítés: januártól szeptemberig a spanyol márka 415 600 gépkocsit szállított ki, ami 17 %-os emelkedést jelent a tavalyi év azonos időszakának eredményéhez, a 354 900 darabos mennyiséghez képest.
Ez a SEAT törtéletének eddigi legjobb eredménye, jobb mint a 2000 januárja és augusztusa között kiszállított 394 400 darab. A márka értékesítési számai szeptemberben értékesített 31 600 darabos mennyiséggel 20.6 %-os csökkenés mutattak ami az idén szeptember 1-én hatályba lépett WLTP eljárás bevezetésének tudható be, ugyanakkor ezt megelőzően, júliusban és augusztusban az eladások közel 40 %-os emelkedést mutattak.
A SEAT marketingért és értékesítésért felelő alelnöke, Wayne Griffiths ezzel kapcsolatban elmondta: „Szeptemberig az eladások új SEAT rekordot hoztak, mellyel továbbra is a leggyorsabban növekvő márka vagyunk Európában. Mint ahogyan az várható volt, a szeptemberi eredményt befolyásolta a WLTP bevezetése, ami júliusban és augusztusban erősen hozzájárult a gépkocsik regisztrációjának növekedéséhez. Az év utolsó negyedéve újabb kihívást jelent majd minden gyártónak, miután a WLTP hatással lesz az Európában regisztrált gépkocsik mennyiségére is. Mindezzel együtt az idei évből még hátralévő három hónappal jó úton vagyunk a felé, hogy a SEAT története során az eddigi legmagasabb értékesítési mennyiséget értjük el.”
A január és szeptember közötti SEAT kiszállítások a főbb európai piacokon tapasztalható lendület eredményének köszönhetően emelkedtek, e piacokon a növekedés mindenütt kétszámjegyű volt. Továbbra is Németország a SEAT vezető piaca 90 400 kiszállított gépkocsival, és tavalyhoz képest 22,8 %-os növekedéssel, ami a legjobb eredmény hozta a SEAT története során.
Németországot szorosan követi Spanyolország, ahol a második legnagyobb mennyiséget érékesítették 85 900 eladott autóval, és 16.5 %-os növekedéssel. Spanyolországban ezzel a SEAT vezeti a márkák és a regisztrált gépkocsik rangsorát, ahol az egyes típusokat nézve a Leon és az Ibiza az első és a második helyet foglalja el. A többi európai piacot nézve 14,1 %-os növekedéssel és 50 500 eladott gépkocsival az Egyesült Királyság jelenti a márka harmadik legjobb piacát, ahol a SEAT szintén értékesítési rekordot ért el.
A januártól szeptemberig terjedő időszak hasonlóan sikeres volt Franciaországban, ahol a SEAT növekedése 27.7 %-os volt, és 23 400 gépkocsit szállított ki ügyfeleinek. A többi kiemelkedő értékesítési eredményt mutató ország között találjuk Ausztriát (16 000 eladott gépkocsi, 16.8 %-os növekedés) és Svájcot (8 400 gépkocsi, 11.7%-os emelkedés), ami mindkét ország esetében értékesítési rekordot jelentett az első kilenc hónapban. Mindezek mellett a SEAT jelentős növekedést mutatott Lengyelországban (10 300 darab; +24.2%), Belgiumban (8 000 darab; +37.2%) és Portugáliában (7 900 darab; +23.7%), ami egyértelműen hozzájárult a márka pozitív eredményeihez. E piacok mellett jelentős volt a növekedés Algériában, ahol a SEAT értékesítés az ötszörösére emelkedett, és elérte a 15 800 darabot.
A SEAT kész a további növekedésre
Az elmúlt hetekben a SEAT két olyan új modellt mutatott be, amelyek jelentősen hozzájárulhatnak a márka értékesítésének 2019-es növekedéséhez: bemutatkozott a Tarraco, ami az Aronával és az Atecával együtt kiteljesíti a márka szabadidő autóinak (SUV) offenzíváját, illetve az Arona TGI, az első sűrített földgáz hajtással üzemelő összkerék hajtású SUV. A tervek szerint mindkét modell értékesítése még az év vége előtt megkezdődik, a CUPRA Ateca bevezetésével együtt. Ez az új sport szabadidő autó a CUPRA márka első modellje lesz, és kiválóan ötvözi a vezetési élményeket és a kényelmet a mindennapos használatban.
Magyarországon is bemutatkozott a megújult Fiat 500X. A menetpróba, s az azt megelőző prezentáció is a Back to the Future című filmsiker hangulatára, annak elemeire és részleteire építkezett. Az biztosra vehető, hogy kimondottan megszerettük az új Fiat 500X-et, méghozzá az első pár kilométer megtétele után. Nézzük a részleteket!
Az olasz crossover, a Fiat 500X kívül és belül is teljesen megújult. Felejthetetlen megjelenéssel és a legmodernebb technológiával csábítja a dinamikusan növő szegmens ügyfeleit; Európában 2016 óta folyamatosan az öt legkeresettebb modell között tartják számon.
Az új 500X külsejét újragondolták; LED-es nappali menetfényt és Full LED fényszórókat kapott, továbbá utastere is felfrissült, hangsúlyozva az 500-as család stílusjegyeit, megfűszerezve azokat funkcionalitással és kényelemmel. Ráadásul a Fiat modelljei közül elsőként kínálja a vadonatúj három- és négyhengeres motorokból álló erőforrás- családot, amelyek kiemelkedő vezetési élményt garantálnak, emellett akár 20 százalékkal takarékosabbak a korábbi benzinmotoroknál, és 20 százalékkal csendesebbek más turbódízel társaikhoz képest.
A vezetési élmény ugyanolyan kellemes, kényelmes és biztonságos, mint eddig, köszönhetően a minden kivitelnél alapfelszereltségként kínált új vezetéstámogató rendszereknek. A táblafelismerő és az intelligens tempomat segítenek a vezetőnek betartani a sebességhatárokat. A rendszer egyetlen gombnyomásra az út menti jelzőtáblákon látható értékre módosítja a jármű sebességét, míg a szintén felár nélküli sávelhagyásra figyelmeztető funkció magasabb sebességnél segíti a közlekedést.
Az új 500X bevezetésére a Fiat egy bájos rövidfilmet készített. A két és fél perces alkotást a „Vissza a jövőbe” kultuszfilm ihlette, tovább fokozva a márka és a film világa közötti kapcsolatot, amely tavaly az 500-as hatvanadik születésnapjára, az Oscar-díjas Adrian Brody szereplésével készült „Találkozunk a jövőben!” bemutatásával bővült. Az új film egy izgalmas időutazást mutat be, amelyben egy fiatal pár a hatvanas években egy Fiat 600 fedélzetén indul útnak, majd hirtelen a jelenben, az új Fiat 500X volánja mögött találják magukat. A rövidfilm végén Christopher Lloyd amerikai színész is megjelenik; egy rendőrt alakít, aki sokat mondó kacsintással díjazza az időutazást.
Megújult dizájn, markáns személyiség és funkcionalitás hamisítatlan 500-as stílusban
A legkiválóbb Fiat dizájn egyedi stílusjegyeit magán hordozó új 500X most még modernebb, még praktikusabb, funkcióival pedig garantálja a biztonságos és problémamentes utazást az 500-as család jellegzetes stílusában.
Az új Full LED fényszórók a legizgalmasabb designelemek közé tartoznak
Alapfelszereltség az új LED-es nappali menetfény és a szintén LED hátsó fényszóró; ezek az eddiginél vagányabb megjelenést kölcsönöznek, és összhangban állnak az 500-as modellcsalád többi tagjának stíluselemeivel.
Magneti Marelli céggel közösen készített Full LED fényszórók pedig nemcsak stílusosak, hanem az eddiginél is erősebb megvilágítást nyújtanak: fényerejük 20 százalékkal meghaladja a Xenon-okét. Ezzel számottevően javulnak a látási viszonyok, a hagyományos halogén fényforrásokhoz képest haramadannyi energiát felhasználva. Végül, de nem utolsósorban a technológia kíméli a szemet, mivel a nappali fényhez hasonló megvilágítást tesz lehetővé, és szélesebb látómezőt fed le: használatukkal 90 km/óra sebességnél akár 4 másodperccel – azaz 100 méterrel – korábban észlelhetők az akadályok, mint egy hagyományos halogén fényszóró esetén.
A fényszórót keretező LED-es nappali fény adja meg az autó igazi karakterét
Mind az Urban, mind a Cross design új lökhárítókat kapott, ezáltal mostantól élesebben elkülönülnek egymástól. Az Urbannal minden eddiginél könnyedebb a közlekedés a városban, köszönhetően a kompakt méreteknek és a magas üléspozíciónak, míg az akár összkerékhajtással is kérhető Cross változat szabadidős programokra termett. A kívül kompakt modell tágas belterét hamisítatlan olasz, szépen megmunkált prémium anyagok és praktikus tárolórekeszek jellemzik.
A műszerfal könnyebben leolvasható egységekkel, a korány ergonómikusabb fogással csábít
Kétoldalt két analóg kijelző, a sebesség- és fordulatszámmérőkkel, míg a középső, 3,5” TFT kijelző egyszerű, jól értelmezhető formában tárja a vezető elé az információkat.
Új generációs benzinmotorok biztosítják a kategória élvonalába tartozó teljesítményt
Az új 500X az első Fiat modell, amely megkapja a legjobb turbódízel erőforrások menetdinamikáját és örömteli használatát biztosító, de azoknál 20 százalékkal csendesebb, innovatív új Firefly turbómotor-család tagjait, amelyek ugyanakkor 20 százalékkal takarékosabbak a korábbi benzinmotoroknál.
Az új emissziós normákat teljesítő, részecskeszűrővel (GPF) felszerelt Firefly turbómotorok 75 ezer órányi virtuális tesztelés, 60 ezer órányi laboratóriumi vizsgálat, valamint a világ közútjain megtett 5 millió tesztkilométer során bizonyították tartósságukat és megbízhatóságukat.
A 0,33 literes hengerekből álló, moduláris szerkezetre épülő új, benzines turbómotorok között megtalálható a 120 lóerős, 190 Nm maximális forgatónyomatékú, egyliteres, háromhengeres egység hatfokozatú kézi sebességváltóval és elsőkerék-hajtással, valamint a négyhengeres, 1,3 literes motor 150 lóerővel és 270 Nm forgatónyomatékkal, elsőkerék-hajtással és hatfokozatú DCT duplakuplungos sebességváltóval.
A motorok felépítése szavatolja a kiváló hatásfokot, a modularitást, a nagymértékben egységesített alkatrészeket és gyártási folyamatot, a rugalmasságot, valamint a későbbi továbbfejlesztések előre megteremtett lehetőségét. Az új motorok teljes egészében alumínium ötvözetből készültek. Ez teszi őket kiemelkedően könnyűvé (a háromhengeres erőforrás mindössze 93 kilogrammot nyom), míg a Teksiddel közösen kifejlesztett, nagy nyomáson öntött alumínium blokk a tömeg és a szerkezeti teljesítmény legjobb kombinációját nyújtja.
A motorcsaládban alkalmazott, számos innovatív műszaki jellemző hozzájárul a fokozott teljesítményhez és a maximális menetkomforthoz: ilyenek a volumetrikus hatásfokot maximalizáló közvetlen üzemanyag- befecskendezés, vagy az elektromosan működtetett megkerülő szeleppel szerelt, csekély tehetetlenségű turbófeltöltő, ami a szívócsőben elhelyezett, vízhűtésű feltöltő modullal együtt gyorsabb gázreakciót és rendkívül dinamikus gyorsítóképességet biztosít.
Az új turbómotorok másik innovatív jellemzője a harmadik generációs, exkluzív MultiAir technológia (MultiAir III) alkalmazása, ami a szívóoldali szelepvezérlés és- emelés folyamatos módosításával még tökéletesebb égési hatásfokot ér el: a szívó- és kipufogó oldali szelephimbák egyedi profilja révén a szívószelepek előrehozott nyitásával visszavezethető a kipufogógáz az égéstérbe, ami csekély terhelésen takarékosabb üzemet eredményez. Ha nagyobb teljesítményre van szükség, a MultiAir III technológia a szelepzárás késleltetésével csökkenti a tényleges sűrítési viszonyt, szabályozza a kopogást, és a legnagyobb terhelésnél is számottevően javítja az üzemanyag-fogyasztást.
Végül, de nem utolsósorban az új 500X benzinmotor-családjában megtalálható a megbízható 110 lóerős 1.6 E- Torq erőforrás (ötkozatú kézi sebességváltóval és elsőkerék-hajtással), amely mostantól teljesíti az Euro 6/D-TEMP károsanyag-kibocsátási előírást.
A három start-stop technológiával szerelt MultiJet II turbódízel erőforrást is átdolgozták hogy megfeleljenek az Euro 6/D-TEMP emissziós előírásoknak.
Az FCA által kifejlesztett és szabadalmaztatott MultiJet II technológiával felszerelt, három turbódízel erőforrást SCR technológia alkalmazásával készítették fel az Euro 6/D-TEMP norma teljesítésére.
A dízelmotorok három lökettérfogattal: 1,3, 1,6 és 2,0 literrel érhetők el. A 95 lóerős 1.3 MultiJet II erőforrás kézi váltóval és elsőkerék-hajtással kombinálható; a 120 lóerős 1.6 MultiJet II turbódízel motorhoz hatfokozatú kézi vagy DCT duplakuplungos sebességváltó, valamint elsőkerék-hajtás társítható, míg a 150 lóerős 2.0 MultiJet II blokk esetében alapfelszerelés a kilencfokozatú automata sebességváltó és az összkerékhajtás. A fokozott takarékosság érdekében az összes dízelmotor megkapta azt az új rendszert, amely egyetlen egységben tömöríti a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását mérséklő, AdBlue* befecskendezéses SCR technológiát, illetve a koromrészecskéket felfogó, azok kibocsátását mérséklő dízel részecskeszűrőt (DPF).
Ez azt jelenti, hogy az új 500X dízelmotorjai a piacon jelenlegi kapható dízelmotorok által elérhető legmagasabb szintű környezeti teljesítményt nyújtják, változatlan teljesítmény mellett. A MultiJet II motorcsalád kiválóságát igazolják a nyomaték- és teljesítménygörbék; a motorokra ebben a legújabb konfigurációban is jellemző maradt a kis fordulatszámon mutatkozó, optimális nyomatékkifejtés. Az 1,3 literes MultiJet II erőforrás maximális teljesítménye 95 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka nem kisebb mint 200 Nm már 1500/perc fordulatszámon.
Az 1,6 literes MultiJet II motor 120 lóerőre és 320 Nm maximális forgatónyomatékra képes 1750/percnél; míg a 2.0 MultiJet II 150 lóerőt és lenyűgöző 350 Nm-t ad le (utóbbit 1500/perc fordulatszámon.)
A létező leginnovatívabb vezetéstámogató rendszerek szavatolják a biztonságot
Stílusos megjelenésén, gazdag tartalmán és kimagasló belterén túl az új 500X az ügyfelek biztonsággal szemben támasztott igényeit is kielégíti, a szegmens csúcsára jellemző rendszereivel.
Minden kivitelen alapfelszereltségként mutatkozik be a táblafeismerő, amely észleli a jelzőtáblákat, és képes hozzáigazítani az autó sebességét azok korlátozásaihoz. Szintén alapfelszereltség a a sávtartó automatika, míg az opciós tételek között megtalálható a holttér-figyelő, és az adaptív tempomat (ACC) – amely a jármű sebességét a forgalom ritmusához igazítja, betartva a beállított követési távolságot az elöl haladó gépkocsik mögött – valamint az ütközésmegelőző rendszer.
Az új táblafelismerő rendszer (Traffic Sign Recognition) a szélvédő belső felén elhelyezett kamera segítségével észleli az út mellett elhelyezett sebességkorlátozó jelzőtáblákat. Az így leolvasott adatok valós időben megjelennek a műszerfali kijelzőn, figyelmeztetve a vezetőt az aktuális korlátozásra.
Intelligens sebességtartó automatika: a funkció egyetlen gombnyomásra az aktuális sebességkorlátozáshoz igazítja a jármű menetsebességét. Ehhez a jelzőtábla-felismerő rendszer azonosítja az érvényés sebességhatárt, míg az innovatív rendszer a megadott értékre mérsékli a jármű sebességét, ezzel fokozva a menetbiztonságot. A technológia ilyenformán nélkülözhetetlen útitárs.
A sávelhagyást megelőző rendszer (Lane Assist) kamera segítségével határozza meg a járműnek az útfelfestésekhez viszonyított helyzetét. Amennyiben a jármű anélkül lép ki a sávból, hogy a vezető előtte aktiválta volna az irányjelzőt, a rendszer a műszerfalon felvillanó riasztással figyelmezteti a vezetőt, valamint a szervokormányra gyakorolt extra kormányzási nyomatékkal ellensúlyozza a nem kívánatos irányváltást. A sávváltás-támogatás funkció 60 és 180 km/óra sebesség között aktív, amennyiben a vezető bekapcsolja azt. Adaptív tempomat (Safety Distance Manager) automatikusan mérsékli a beállított sebességet, amennyiben a jármű megközelít egy, vele azonos sávban haladó gépkocsit, vagy ha egy másik jármű besorol elé. Az autó visszatér az előre beállított sebességre, amint az elöl haladó gépkocsi gyorsít, vagy elhagyja a sávot. Emellett a rendszer képes tartani az előre beállított követési távolságot. A rendszer 30 km/óra sebességtől aktív.
Az új 500X-hez megrendelhető ütközésmegelőző képes észlelni a jármű útjába kerülő akadályokat, és automatikusan fékezi, amennyiben a vezető nem tesz semmit az ütközés elkerülésére. A féktámogatási rendszer három funkcióból áll: automatikus vészfékrendszerből, fékelőkészítésből, valamint vészfékrásegítésből. Az első – amellett, hogy tiszteletben tartja a vezető szándékát, és meghagyja neki a jármű teljes körű irányítását – automatikusan vészfékezést hajt végre, miután gondosan kiértékelte az akadályok helyzetét és sebességét, a jármű sebességét, az oldalirányú gyorsulást, a kormányszöget, valamint a gázpedálra kifejtett erőt (illetve annak bármilyen mértékű változását.) A fékelőkészítő rendszer előre megnöveli a fékrendszerben a nyomást, így amikor az autonóm vészfékrendszer vagy a vezető fékezni kezd, gyorsabban reagál a fékrendszer. Végezetül a vészfékrásegítés felismeri a vészhelyzeteket, és szükség esetén a fékpedál reakciót módosítva még gyorsabb fékerő-kifejtést biztosít.
Az automatikus távolsági fényszóró-vezérlés a környezeti fényviszonyok függvényében vált át tompított fényszóróra, illetve kapcsolja vissza a reflektort.
A holttérfigyelő és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszerek radar segítségével támogatják a vezetőt sávváltás és előzés közben, illetve ha a látómezőből kieső gépkocsik kezdik meg a Fiat 500X előzését. A holttérfigyelő rendszer a külső visszapillantó tükörben felvillanó ikonnal, valamint hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha jármű halad a holtterében. Ha parkolóhelyről tolat ki, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő rendszer figyelmezteti a vezetőt, amennyiben bármely oldalról közeledő járművet észlel.
Az eső- és szürkület-érzékelő rendszer a belső visszapillantó tükör mögött elhelyezett infravörös érzékelő segítségével észleli a szélvédőre hulló csapadékot. Eső észlelésekor a rendszer automatikusan bekapcsolja az ablaktörlőt. Amennyiben a külső fényviszonyok lecsökkennek, a szürkületi érzékelő automatikusan felkapcsolja a világítást, ezzel javítva a látási viszonyokat és a közlekedés biztonságát.
Az Uconnect rendszer a felszereltségi szinttől függően standard vagy opciós tolatókamera segítségével széles látószögű képen jeleníti meg a jármű mögötti területet, így a vezető könnyen és biztonságosan tolathat. A rendszer dinamikus segédvonalakkal irányítja a vezetőt, megkönnyítve a szűk helyeken történő manőverezést. Amint a vezető megközelíti a járművet, és meghúzza a kilincset, a kulcs nélküli nyitás és indítás rendszer vezérlő egysége ellenőrzi, hogy a közelben található-e a rendszer jeladója, és amennyiben észleli a kulcs által kibocsátott, kódolt jeleket, oldja az ajtózárat. A vezetőnek nincs más dolga, mint helyet foglalni a volán mögött, és a műszerfalon elhelyezett gombot megnyomva beindítani a motort. A rendszer rendkívül kényelmes használatot tesz lehetővé, különösen, ha a vezető mindkét keze tele van, kulcsa pedig a zsebében vagy táskájában lapul.
Az automatikusan sötétedő belső visszapillantó tükör tompítja a hátulról érkező jármű fényszórójának erejét, megakadályozva, hogy az elvakítsa a vezetőt.
Ultramodern online kapcsolatot biztosít a 7’’érintőképernyővel szerelt Uconnect HD LIVE rendszer, amelyet Apple CarPlay integrációval és Android AutoTM kompatibilitással vérteztünk fel.
A Fiat 500-as család minden tagján elérhető a telefontükrözés funkció, Apple CarPlay integrációval és Android Auto kompatibilitással felruházott Uconnect 7’’ HD LIVE érintőképernyős rendszerrel.
Az új generációs UconnectTM rendszer, az UconnectTM 7″HD LIVE nagyfelbontású érintőképernyőt, Bluetooth kihangosítót, zenei streaming és szövegfelismerő funkciókat, hangfelismerést, USB bemenetet (iPod integrációval), valamint a kormányon elhelyezett kezelőszerveket kínál alapáron. Opcióként rendelhető tolatókamera, valamint az új TomTom 3D integrált navigációs rendszer. Ezen túlmenően az ügyfelek online kapcsolatot létesíthetnek a UconnectTM LIVE szolgáltatáson keresztül. Az ingyenes Uconnect LIVE alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból letöltve teljes egészében kihasználhatják annak funkcióit a Deezer és a TuneIn zenei streaming szolgáltatástól kezdve a Reuters hírein át a TomTom LIVE online navigációig, miközben a Facebook, Check-in és Twitter profiljaikkal barátaikkal is tarthatják a kapcsolatot.
Végezetül az eco:Drive és my:Car funkciók révén az ügyfelek minden útjuk során hasznos tanácsokat kaphatnak, ezzel csökkentve a jármű üzemanyag-fogyasztását és fenntartási költségeit.
Apple CarPlay és Android AutoTM funkciók: az UconnectTM rendszer legkülönlegesebb jellemzője az iPhone vezetés közbeni használatára intelligens és biztonságos megoldást kínáló Apple CarPlay, illetve a Google összes funkcióját kínáló Android AutoTM* beépítése.
Az Apple CarPlay révén a vezető a forgalmi helyzetre optimalizált útbaigazításban részesülhet, hívásokat kezdeményezhet és fogadhat, hozzáférhet szöveges üzeneteihez vagy zenét hallgathat, mégpedig úgy, hogy közben mindvégig a vezetésre koncentrálhat. Nincs más dolga, mint csatlakoztatni iPhone-ját, és már indulhat is.
Az Apple CarPlay az iPhone-ra telepített más alkalmazásokkal is kompatibilis, így kedvenc zenelejátszó, üzenetközvetítő és hangfelismerő alkalmazásaival. A CarPlay támogatja a Siri hangvezérlést, azt kifejezetten autóvezetés közbeni használatra optimalizálták.
A rendszer az Android AutoTM-val is kompatibilis, így a felhasználó menet közben is folyamatosan élvezheti az Android élményét: a rendszer a jármű központi kijelzőjére „vetíti ki” a telefon alkalmazásait és szolgáltatásait, lehetővé téve az információk kényelmes és biztonságos elérhetőségét menet közben.
A vezető a Google MapsTM vagy a Waze alkalmazás segítségével juthat útba igazításhoz, valamint könnyedén hozzáférhet a telefonján tárolt zenéhez, multimédiás tartalmakhoz, vagy kedvenc üzenetküldő alkalmazásaihoz. Mivel a rendszer biztosítja a készülékek egyszerű, haladéktalan kezelhetőségét, a vezető menet közben is ugyanazt a megszokott operációs rendszert használhatja, ami a folytonos csatlakoztatás és a biztonságos vezetés garanciája, ezen túl kedvezőbb ergonómiát és általában minőségibb utazási élményt biztosít.
Minden mobilitási igényt kielégítő, teljes modellkínálat
Az 500X megújult modellkínálata három kivitelből áll a legfontosabb EMEA térségekben: ezek az új 500X Urban, a Fiat modell nagyvárosi kiadása; az új 500X City Cross, amely kiszabadítja gazdáját a mindennapi forgalom béklyójából, és az új 500X Cross, a modell csúcskivitele, amely akár havon vagy földúton is izgalmas kalandokra csábít.
A kínálat hat motorból, kétféle hajtásképletből (első- vagy összkerékhajtás) és négyféle erőátviteli rendszerből (ötfokozatú kézi, hatfokozatú kézi, hatfokozatú DTC vagy kilencfokozatú automata sebességváltó) áll.
Az ügyfelek számos különböző színárnyalat közül választhatnak, köztük az új, háromrétegű Elefántcsont és a szintén új Italia-kék és Techno-zöld metálfényezésekből.
Az új 500X modellválaszték belépő szintje az Urban kivitel, amely remek ár/érték arányú felszereltségével kiváló alternatívája a hagyományos alsó-középkategóriás modelleknek. Alapfelszereltségként kínálja a LED-es nappali menetfényt és LED-es hátsó lámpákat, a manuális klímaberendezést, az intelligens tempomatot, az elektromos rögzítőféket és a 60/40 arányban osztott hátsó ülést. A felszereltséget az új táblafelismerő rendszer teszi teljessé, a sávelhagyást megelőző funkcióval, a 6 légzsákkal (első, oldalsó és függönylégzsákok) és az ESC menetstabilizáló elektronikával együtt.
Az erre épülő City Cross kivitel könnyen felismerhető új első és hátsó off-road lökhárítójáról. A terepjárós megjelenést alumínium keréktárcsák, selyemfényű krómozott díszítőelemek, valamint a karosszéria színére fényezett külső tükörházak teszik teljessé. Szintén felár nélküli az első ködfényszóró, valamint az Apple Car Play és Android Auto rendszerekkel kompatibilis, DAB digitális rádióvevővel szerelt 7″ Uconnect rendszer.
A modell csúcskivitele a Cross 17’’ könnyűfém keréktárcsákat, tetősíneket és sötétített üvegeket kapott. Az utastérben a 7” Uconnect rendszerrel találkozunk, műholdas navigációs funkcióval, Apple CarPlay integrációval és Android Auto kompatibilitással. Szintén az alapár része az automata klímaberendezés, a tolatóradar, a tolatókamera és a szürkületérzékelő.
Végül, de nem utolsósorban az ügyfelek számos opciós csomaggal tehetik még egyedibbé autójuk megjelenését, amelyek jóval kedvezőbb árfekvésűek, mint ha külön-külön vásárolnák meg az egyes tételeket.
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...