Főoldal Blog Oldal: 264

[TESZT] Opel Grandland X 1.6 CDTI Start/Stop AUT Innovation – irány Olaszország!

Beköszöntött a nyaralási szezon, ennek megfelelően mi is nekivágtunk Európának, hogy feltérképezzünk ezt-azt a relatíve nem túl messzi környéket bejárva. Olaszországot céloztuk be, azon belül is Lido di Jesolo-t és Velencét – mindehhez pedig nem is lehetett voplna jobb autóválasztás, mint az Opel Grandland X 1.6 CDTI automataváltós, mindennel felszerelt verziója.

Mint tudjuk, a Grandland X a Crossland X nagytestvére, ha úgy tetszik, és teljes mértékben ideális egy olyan projekt megvalósításához, mint egy hosszabb lére ereszetett (lagelábbis utazás szempontjából) nyaralás levezénylése. Így hát lastminute lefoglatunk egy Lido di Jesolo-ban leledző szállodaszobát, és nekivágtunk a valamivel több, mint 700 kilométeres távnak.

Ha Lido di Jesoloba tervez az ember, érdemes természetesen Velencét is megszemlélni, még akkor is, ha már netán több ízben jártunk arrafelé. Így tettünk mi is, már a tervezés során megtaláltuk a leginkább megfelelő, több ezer férőhelyes parkolóházat, oda foglaltunk is egy helyet előre, biztosra menve, bem bízva semmit a véletlenre. Velence csak Velence, s ha még bőven az előszezonban is járunk, ki tudja, mire számíthat az utazó.

De most kanyarodjunk vissza magához az Opel Grandland X 1.6 CDTI-hez: klasszikus SUV-formavilág, letisztult vonalak jellemzik az autót, amely a szintén PSA által jegyzett Peugeot 3008 alapjaira építkezik (padlólemez).

Külső stílusjegyek tekintetéen le sem tagadhatná a Opel Grandland X 1.6 CDTI, hogy Rüsselsheim gyermeke; elsősorban a hűtőmaszk kialakítása, a LED Intellilux fényszórók rajzolata mind erősíti a jelenlegi Opel-paletta jellegzetességeit.

Az alső felületeken krómberakás húzódik, úgy, hogy kellőképp sikerüljön a dizájnnak kiemelni a prémiumos jelleget, vagy inkább hatást. Úgy, hogy mindez ne menjen a sportosság, fiatalos elán rovására, de túlzott feltűnőskedésbe se csapjon át. Teljesen komplex tehát az összkép, pont olyasmi, mint amire vágyunk, ha középkategóriás SUV-t keresünk családi kiruccanásokhoz.

Belevaló, igazán SUV-s megközelítések

Oldalnézetben tükröződik leginkább az Opel Grandland X 1.6 CDTI szabadidőautós mivolta: a tetővonal már első blikkre is kellőképp magasra lett helyezve (1609 milliméter), így a ki- és beszállás – még ha csak elképzeljük – gördülékenyen brillíroz, az oldalajtók vaskosak, de nem bumfordiak, az üvegezés is megfelelően szellős, az övvonalak nem lettek túl magasra húzva.

Hátulról is nagyon mutatós az Opel Grandland X 1.6 CDTI, a viszonylag C oszlophoz közel tolt hátsó helyzetjelzők burái ismételten sportos attitűdöt sugallnak, középre helyezett, közrefogott Opel logóval,  az alsó szekcióban dupla oldali kipufogóvégződés-imitációval, szintén sok krómberakást alkalmazva.

4477 milliméteres hosszával, 1856 milliméteres szélességével igazi utazóautó az Opel Grandland X 1.6 CDTI, öt személy kényelmesen elfér az utaskabinban közepes távokon. A beltér kialakítása üde, kellemes tapintású anyagokkal találkozunk, jó fogású kormánykerék és könnyedén elérhető kezelőszervek várják a sofőrt a fedélzeten. Sajnos az infotainment összepárosítása valami miatt nem sikerült Apple iPhone X, illetve Apple iPhone 8 iOS rendszerű okostelefonokkal, viszont a Techaddikt IT tesztjére magunkkal vitt ASUS Zenfone 5 legfrissebb Androidja gyönyörűen vette az akadályokat, és nagyjából 35 másodperc alatt megtörtént a szinkronizálás.

Így a Waze, és egyébb úti kötelező applikációk tökéletesen működtek tükrözéssel is, szinte száz százalékos pontossággal például a telepített,  vagy  a random traffipaxok helymeghatározását illetően is.

Meg sem állunk Olaszországig

Utazásunk az Opel Grandland X 1.6 CDTI-vel egy vasárnapi reggelen kezdődött, aznapra a Lido di Jesolo-ba való érkezést, szálloda check-int terveztük.

Az M7-esen végighaladva, Szlovénián keresztül közelítettünk a végcél felé. A szlovén autópályamatrica ára kissé magas a megszokottakhoz képest – míg Magyarország, illetve Ausztria 10 napos turnusban kijön 3000 forint környékén, addig az 1 hetes szlovén verzió majd’ duplájába került.

Cserébe viszont olcsóbban tankoltunk Szlovéniában, mint itthon: az M7 mentén, főként a balatoni régióban találkoztunk közel 450 forintos gázolajárakkal is, míg tőlünk délnyugatra még bőven 400 forint alatt lehetett tankolni literjét az üzemanyagnak.

Olaszországban aztán teljesen átfordult a helyzet: náluk nincs heti, vagy havi autópályamatrica, ők inkább még a fizetőkapus rendszerre voksolnak. Ennek a lényege annyi, hogy amikor felhajtunk egy adott pályaszakaszra, hamarosan belefutunk egy checkpointba, ahol húzunk egy kártyát, ami arra a napra érvényes.

Itt egyébként érdemes arra figyelni (és a pályáról lehajtásnál is), hogy ne a Telepass feliratú kapuhoz álljunk, ez ugyanis a bérlettel rendelkező, nyilván alapvetően helyi autósok szekciója, itt rendszámtábla-leolvasás alapon megy a továbbengedés. Besorol, sorompó nyílik, és ennyi.

Nagyon nincs túlbonyolítva az autópályázás, nyomunk egy nagy piros gombot a sorompónk előtt, máris kezünkben a kártya, majd amikor lehajtunk a pályáról, jöhet a fizetés. Készpénzzel, bankkártyával egyaránt, utóbbi mehet automatánál – mi a kezelőt választottuk.

Az ár itt is magas, közel 8 euró, és ez csak esetünkben egy 80 kilométeres pályaszakaszt jelentett, egyszeri alkalmra szóló kártyával.

Másnap indultunk át Lido di Jesoloból Velencébe. Nem kellett autópályázni – bár lehetett volna, de kerülővel – így a kertek alatti, mindössze 45 kilométeres útvonalat választottuk. Tökéletes parkolót is találtunk Velencében, áthaladva a hosszú, tengeri bekötőhídról lehajtva. Miután leparkoltuk a Grandland X-et, 15 perces séta után máris benn voltunk a velencei forgatagban.

1.6-os turbódízellel is elemében van, annak ellenére, hogy lehetne nagyobb is a teljesítmény

A tesztelt Opel Grandland X 1.6 CDTI 1560 köbcentis, 120 lóerős gázolajos erőforrása kellő lendülettel mozgatta az 1430 kilogrammos kocsiszekrényt. A maximális teljesítményleadás 3750-nél, míg a kerek 300 Newtonméteres nyomaték 1750-től áll rendelkezésre. A hajtáslánchoz társított 6 gangos automataváltó ideális az autó karakterisztikájához, a sebességfokozatok jól hangoltak, a fel- és visszaváltások pontosan akkor érkeznek szinte bármely szituációban, amikor szeretnénk. Tesztautónk elsőkerék-meghajtást kapott, alapjaiban véve nem hiányzott a 4×4, de ez nyilván a felhasználás jellegétől is nagyban függ.

Az Opel Grandland X 1.6 CDTI üzemanyagtankja 53 literes, ami arra engedett következtetni induláskor, hogy a hatótáv nem lesz túl rózsás. Annak ellenére, hogy a fedélzeti computer 920 kilométert mutatott tankolás után, szkeptikusak voltunk – mint kiderült, alaptalanul. Utazásunk során még Szlovéniában, az olasz határ előtt tankoltunk, s így bőven megjártuk Lido di Jesolo-t (helyben is több úttal), Velencét, majd hazafelé jövet, az M7-esen Székesfehérvár környékén álltunk meg tankolni legközelebb.

Mennyire gazdaságos?

Nagyon, s mindez a csökkentett súlynak köszönhető egyértelműen. Fogyasztás tekintetében tehát városi környezetben 5.3-6.1 literes, országúton 3.9-4.4 literes, autópályán 4.4-6.9 literes fogyasztási átlagot rögzítettünk. Így máris levonható a konzekvencia: utazáshoz, túrázáshoz, szabadidő-eltöltéshez, vagy akár napi teendők végzéséhez tökéletes társ az Opel Grandland X 1.6 CDTI.

Hamarosan Svájcba és Németországba utazunk, hogy megvizsgáljuk, miként teljesít az Insignia kombi elsőkerekes, automataváltós, gázolajos verziója.

2018 Opel Crossland X 1.6 CDTI AUT specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4477 mm

Szélesség: 1856 mm

Magasság: 1609 mm

Tengelytáv: 2675 mm

Első gumik mérete: 235/50 R19

Hátsó gumik mérete: 235/50 R19

Tömeg, üresen: 1430 kg

Megengedett össztömeg: 2095 kg

Csomagtartó mérete: 514 liter, 1652 literre bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 53 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 185  km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.2 s (gyári), 12.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.3 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 5.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.1 l/100km

Országúti: 4.2 l/100km

Vegyes: 4.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 118 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Király Viktor a továbbra is a hibridre voksol: Toyota C-HR után RAV4

Hazánk egyik legnépszerűbb zenei előadója, a számos ismert slágert jegyző Király Viktor a napokban jelentkezett vadonatúj, Király utca címre hallgató magyar nyelvű slágerével. Az ennek kapcsán folytatott beszélgetés során azonban nem csak a dalról mesélt, hanem arról is, mennyire átformálta mindennapjait a környezetbarát gondolkodás.

Viktor alig másfél évvel ezelőtt, egy Toyota C-HR-ben ült először sofőrként környezetbarát hibrid elektromos autóban, ami első látásra szerelemnek bizonyult. A magában akkor már egy ideje a zöld autóra váltás gondolatát érlelő, nemzetközi szinten is egyre elismertebb énekes és a Toyota egymásra találását hamarosan márkanagyköveti felkérés is követte, Viktor több, a környezetbarát hibrid elektromos hajtást minden korábbinál népszerűbbé tevő C-HR megismertetését célzó kampányban is szerepet kapott, láthattuk TV-szpotokban, óriásplakátokon, és hallhattuk rádióban egyaránt. Az üzenetek hitelességét nagyban alátámasztotta az, hogy Viktor az elmúlt másfél évben meggyőződéses zöld autós lett, mint mondja, nem is tudna már elképzelni más meghajtású autót.

Király Viktor „Király utca” című szerzeménye a Budapest Dal 2018 pályázatára íródott, amellyel a számos slágert jegyző népszerű előadó ismét egy lüktető ütemű, fülbemászó dallammal szólítja meg a közönséget. A sármos énekes-dalszerző a Fővárosi Önkormányzat által meghirdetett Budapest Dal 2018 pályázatán belül felkért előadók egyike volt, ahol a feladat az volt, hogy a szerzők igyekezzenek megragadni egy számukra emlékezetes budapesti élményt, hangulatot. A nyári életérzést árasztó „Király utca” abszolút slágergyanús szerzemény, amelynek klipjében Viktor a Európa legnépszerűbb bulinegyedének ikonikus utcáján és annak környékén andalog.

„A Király utcához mindig is kötődtem, már jóval azelőtt, hogy a fiatalok centrumává vált volna Budapesten. Valamiért vonzott az onnan áramló kissé hipszter hangulat, a pezsgő élet. Nagyon örülök, hogy felfedezték ennek az utcának a szépségét és ilyen közkedvelt része lett a fővárosnak” – meséli a soul-funk-pop műfajban alkotó Viktor, akinek karrierje az elmúlt nyolc évben folyamatosan felfelé ível – kicsit több, mint egy hónapja a Papp László Budapest Sportarénában James Blunt előtt lépett színpadra egy akusztikus szettel.

A szemfüles nézőnek észre veheti, hogy a klipben egy pillanatra feltűnik az egyik környékbeli épületen jó ideje látható „I love hybrid’ üzenetet hordozó Toyota fényreklám. A kérdésre, hogy ez mennyire volt tudatos/szándékos, Viktor így felel:

„Nem titok, hogy sikeres együttműködésünk a Toyotával immáron másfél évre tekint vissza, ami különösen izgalmas számomra, mert eddig sosem köteleztem el magam ilyen szinten egyetlen márka mellett sem. Ismert előadónak, egyfajta véleményvezérnek lenni egyben felelősség is, nem mindegy milyen értékek mellett áll ki az ember. A Toyota környezetbarát hibrid elektromos technológiája, amelyet napi szinten is alkalmam van megtapasztalni azonban olyan üzenet, amelyet büszkén vállalok fel – az elmúlt időszakban személyes baráti és ismeretségi körömben és szélesebb körben is igyekeztem a felelős, környezettudatos gondolkodás és a zöld értékek szószólójává válni. Néhány hete egyébként el is fogadtam a Toyota felkérését, így immáron nem csak a C-HR modell, hanem a Toyota hibrid elektromos technológiájának nagyköveteként teszek meg mindent annak érdekében, hogy felhívjam a figyelmet ezeknek az értékeknek a fontosságára. A klipben ugyanakkor nem terveztem eredetileg szerepeltetni semmilyen erre utaló motívumot, a messziről látható Toyota hibrid fényreklám, ami egy ideje az ottani városkép részét képezi, a forgatás során, az utcán tűnt fel, akkor viszont azonnal arra gondoltam, jó ötlet volna egy snitt erejéig belevenni a klipbe.”

Viktorral beszélgetve az ember egyébiránt egyértelműen érzi, hogy valóban a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás és fogyasztás mentesen futást lehetővé tevő hibrid elektromos technológia híve lett. A fentiek egyúttal megmagyarázzák azt is, hogy miért volt az utóbbi időben többször a világ legzöldebb autógyártójának tartott, és a hazai zöldautó értékesítéseket is vezető Toyota egy másik modelljében, egy RAV4-ben látható. Az erre vonatkozó kérdésre válaszul Viktor elmondta, hogy bár imádta a trendi és futurisztikus vonalvezetésű C-HR-t (amelynek népszerűsítéséért, és a fiatalabb célközönséggel való megismertetéséért a Toyota és a Lexus márkák magyarországi kommunikációs vezetője, Varga Zsombor elmondása szerint is nagyon sokat tett), a gyakori fellépésekre való, zenekarral történi utazásokhoz praktikusabb számára a nagyobb méretű SUV.

„A hazai környezetbarát hibrid elektromos értékesítések 80%-át jegyző Toyota és a Lexus kínálja a piac legszélesebb, 16 modellből álló hibrid elektromos modellporfólióját, így márkáink meghatározó, vezető szerepet játszanak a magyarországi újautó piac zöldülésében. Éppen ezért azzal, hogy a jövőben Viktor nem csupán az egyébiránt 75%-ban hibrid változatban értékesített C-HR, hanem általánosságban a világ legfejlettebb hibrid elektromos technológiáját kínáló Toyota hibrid nagykövete lesz, még szélesebb közönség figyelmét hívhatja fel a környezettudatos, felelős gondolkodás fontosságára” – fogalmaz Varga Zsombor.

„Viktor szerénysége, hitelessége, és a zöld értékek iránti elköteleződése sokakat megszólíthat. Amikor jeleztük neki, hogy örülnénk, ha a jövőben egy másik modellünkkel, a RAV4-essel is megismerkedne, első kérdése az volt: ’Ugye ez is hibrid’? Ez önmagáért beszél, ahogyan az is, hogy míg együttműködésünk megkezdésekor, másfél évvel ezelőtt nagyon szerényen megkérdezte, hogy lehetséges-e az, hogy ne legyen felmatricázva a rendelkezésére bocsátott C-HR (mi pedig jeleztük, hogy fel sem merült bennünk, hogy felmatricázzuk), addig most ő maga ragaszkodott hozzá, hogy saját logója mellé a RAV4-re felkerüljön az ’I love hybrid’ felirat. A RAV4 egyébiránt még a C-HR-nél is népszerűbb hibrid változatban, az ügyfelek 85%-a így rendeli, így azonnal megnyugtattuk Viktort, hogy természetesen mi is hibridre gondoltunk” – meséli a kommunikációs szakember.

Egész napos, átfogó túrázás: főszerepben az új, 2018-as Ford Mustang

Egy álló napon keresztül tettük próbára a legkülönbözőbb útviszonyok közt a megújult, 2018-as modellévű Ford Mustang-ot. A felhozatalban szerepelt természetesen az újragondolt, V8 5.0 immár 450 lóerővel, de nem hiányozhatott a gazdaságosabb 2.3 EcoBoost verzió sem. Volt GT Fastback, és Convertible változat is a felhozatalban.

A szentendrei Ford központból indult a túra korán reggel – alapvetően azért korán, hogy ténylegesen beleférjen minden mozzanat a tervezett programba. A kötelező briefing és az autók kiosztása után beirányoztuk Tordast, azon belül is egy kellemes élményt nyújtó western falut – a termékismertető itt zajlott; majd máris indultunk tovább Köveskálra, a program következő checkpointjához.

Ahogy írtuk feljebb, rendkívül változatos útszakaszokon tehettük próbára a teljesen megújult Ford Mustangot. A menetpróbán nem vezettük a 2.3-as változatot, idézőjelben kénytelenk voltunk beérni az 5.0-ás, V8-as motorral szerelt modellekkel – köztük próbáltuk a kabrió, azaz a Convertible változatot.

Első blikkre a V8 sokat fejlődött, ami alapvetően nem a 29 lóerő többletnek, hanem a hangolásnak, és a javított karakterisztikának köszönhető. Érezhetően agilisabb, robbanékonyabb lett az 5.0, a kipufogórendszert pedig végre sikerült sportosabbá, harsányabbá tenni – ez nyilván akusztikai szempontból volt érezhető elsődlegesen, de a teljesítménynövekedéshez is hozzátesz.

Manuális és automataváltóval szerelt Ford Mustangokat vezettünk – ezek közül a legfontosabb az a 10 sebességes automata, amely új fejlesztést jelent a Mustangnál, és rendkívül kifinomult. Megfelelő vezetési profillal remekül ki lehet autózni a sebességintervallumokat és áttételezéseket, ugyanakkor jó, hogy van mód manuális megközelítésekre is.

Alább összefoglaljuk mindazt, amit az újonnan bemutatkozott, 2018-as Ford Mustangról érdemes (és illik) tudni.

Atlétikusabb stílus, továbbfejlesztett motorok, fejlettebb vezetősegítő technológiák

● A legendás modell szenvedélyes európai rajongói hamarosan megismerhetik a karcsúbb formavilággal, élvezetesebb menetdinamikával és fejlettebb vezetősegítő technológiákkal érkező új Ford Mustangot

● Az autó atlétikusabb stílusát hatásosan hangsúlyozza ki az éles és tiszta fényű LED világítás, valamint a merész karosszériaszínek és mutatós könnyűfém keréktárcsák megújult választéka. A felfrissített kabinban lágy tapintású anyagok és alumínium felületek várják az utasokat

● A továbbfejlesztett 5,0 literes V8-as blokk teljesítménye 450 lóerő; a 10 fokozatú automata sebességváltó egyaránt javítja a gyorsulást és az üzemanyag-fogyasztást; a hatfokozatú manuális sebességváltó fordulatszám-szabályozó technológiája simább és gyorsabb visszakapcsolásokat biztosít

● A vezetési élményt a MagneRide® felfüggesztés mellett a személyre szabható My Mode üzemmód is fokozza. Az új Aktív Szelepes Kipufogó az innovatív Jó Szomszéd üzemmódban is működhet

● A fejlett vezetősegítő technológiák közt olyan tételek sorakoznak, mint a Gyalogosészlelés, a Sávtartó Asszisztens és a felhasználó igényeihez alakítható 12 colos digitális műszeregység

A Ford bemutatta tehát az új Ford Mustang karcsúbb, gyorsabb és modernebb változatát, ami megújult külsővel, továbbfejlesztett hajtásláncokkal és futóművel, fejlettebb vezetősegítő rendszerekkel és még több személyre szabási lehetőséggel nyűgözi majd le a legendás modell európai rajongóit.

A Fastback és Convertible karosszériaváltozatban egyaránt megrendelhető, jellegzetes megjelenésű, erőteljes Mustang még kifinomultabb aerodinamikai megoldásokkal, LED világítástechnológiával, 11 látványos külső fényezéssel és új könnyűfém keréktárcsákkal nyár elején jelenik meg a hazai Ford márkakereskedésekben.

Az új Mustang továbbfejlesztett 5.0 V8 blokkja immár 450 lóerőt ad le az új 10 fokozatú automata sebességváltón keresztül, és 4,3 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót. A hatfokozatú manuális sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

Az európai igényeknek megfelelő tuningnak köszönhetően a Mustang eddig is élvezetes vezetési élményét tovább fokozza a kifinomult MagneRide® futómű és a választható Üzemmódok választéka, amelyben az új, személyre szabható My Mode beállítás is megtalálható. Szintén újdonság az Aktív Szelepes Kipufogó, amelynek innovatív Jó Szomszéd üzemmódja jól jöhet kora reggel és késő éjjel.

A Mustang vezetőjének nyugodt autózását olyan technológiák támogatják, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer és a Sávtartó Asszisztens. A modern stílusban újragondolt kabin leginkább szembe ötlő újdonságai a lágy tapintású anyagok és a 12 colos, digitális műszeregység.

“Az európai vevők rajongása a Mustang iránt minden várakozásunkat felülmúlta: az automobilizmus egyik legnagyobb legendájából már több mint 33.000 darab fut a kontinens útjain,” mondta el Steven Armstrong, a Ford Motor Company csoportszintű alelnöke és az Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnöke. „Nem sok olyan autót találni, ami ilyen tökéletesen ötvözi a hagyományt, a stílust és a teljesítményt. Az új Ford Mustang pedig mindezt még vonzóbb csomagolásban kínálja.”

Telivér Mustang

Az új Mustang karosszériája karcsúbb és atlétikusabb lett, ugyanakkor a tervezők ügyeltek arra, hogy megőrizzék az autó első pillantásra felismerhető karakterét, amely a gyártás több mint 50 éve során egyfajta védjeggyé vált. A beépített légbeömlő nyílásoknak köszönhetően a motorháztető laposabb lett; ez, és az áttervezett hűtőrács céltudatosabb, agresszívebb hatást kelt, miközben az autó aerodinamikáját is javítja.

A Ford mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak az orr-rész aerodinamikájára: az itt elhelyezett, nagyobb légterelő megnövelt leszorító ereje érezhetően javítja az autó menetstabilitását. Az első kerékjárati ívek mögül hátrafelé nyújtózó küszöbidomok optimalizálják a Mustang alatti légáramlatokat, mintegy 3 százalékkal javítva az autó légellenállását.

A Mustang hatásos hátsó részét még mutatósabbá varázsolja az új lökhárító és diffúzor, nem beszélve az 5,0 literes V8-as változat négyszögletes kipufogó végeiről, amelyek erőt és teljesítményt sugallnak. Az új Mustang oldalnézetét egy új, opcionális csomagtartó-légterelő teszi még sportosabbá.

A fényszórók, a nappali menetfények, az irányjelzők és az ikonikus, hármas osztású hátsó lámpatestek immár a tiszta fényű és energiatakarékos LED technológiával működnek az európai kivitelekben, sőt a vásárlók LED ködfényszórót is rendelhetnek. A fényszórók áttervezett fészkeinek formájában a felső hűtőrács trapéz alakja ismétlődik.

A Mustang európai vásárlói most még több opció segítségével formálhatják autójukat a saját egyéniségükhöz. A kínálatban három új metálfényezés is megjelent: a Kona Blue, az Orange Fury és a Need for Green, amelyek fehér vagy fekete versenysávokkal is kiegészíthetők. A vevők új, 19 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat is rendelhetnek, amelyek mindegyike többféle – Nickel, Ebony Black és Polished Aluminium – felülettel választható.

Az új Mustang utastere kifejezetten prémium benyomást kelt. Az ajtóbetéteket lágy tapintású anyag borítja, a belső kilincsek alumíniumból készülnek, és a középkonzolt is új, kézzel varrott, kontrasztos színű öltésekkel díszített, lágy tapintású burkolat fedi. A műszeregyüttes keretéhez négy új alumíniumfelület közül választhatnak a vásárlók.

Az új motorindító gomb már ajtó kinyitásának pillanatától kezdve vörös fénnyel villog – egészen addig, amíg a vezető életre nem kelti a Mustang motorját. Az indítógomb harmincat villan percenként, ami pontosan megegyezik egy nyugodtan pihenő musztáng pulzusával.

A mindegyik Mustang-változathoz megrendelhető Carbon Sport utastéri csomagban Alcantara ajtó- és ülésbetétek találhatók, valamint karbonszálas műszerfalbetét és váltógomb. A bőrkárpitozású, fűthető és hűthető ülések és a fűthető kormánykerék immár szintén mindegyik változat extralistáján szerepel. A bőrborítású Recaro versenyülések most háromféle (Show Stopper Red, Midnight Blue és Ebony) árnyalatban készülhetnek.

Lenyűgöző teljesítmény

A lelkesítő erő és az élvezetes vezetési élmény már a modell 1964-es bemutatása óta bele van kódolva a Mustang génjeibe. Az új modell természetesen ezen a téren is jó néhány újdonságot felvonultat, hiszen megújult a hajtáslánc és felfüggesztés, és a Mustang vezetője még fejlettebb technológiák segítségére számíthat.

A mérnökök tökéletesítették a Ford 5,0 literes V8-asát, hogy nagyobb teljesítményt adjon le, és minden eddiginél magasabb fordulatszámon működhessen. A blokk csúcsteljesítménye 450 lóerő, nyomatékcsúcsa pedig 529 Nm, amit a Ford új, kettős rendszerű (nagy nyomású közvetlen és alacsony nyomású port) üzemanyag-befecskendező rendszerével sikerült elérni, ami nemcsak a teljesítményt, hanem az alacsony fordulatszám-tartományban leadott forgatónyomatékot is növeli. A blokk a Ford 10 fokozatú automata sebességváltójához kapcsolódik; ezzel a hajtáslánccal az új Mustang üzemanyag-fogyasztása 12,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 270 g/km.*

Az új Mustang 290 lóerős és 440 Nm forgatónyomatékú 2,3 literes EcoBoost motorjának üzemanyag-fogyasztása 9,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 199 g/km a hatfokozatú manuális sebességváltóval. A blokk sokkal közvetlenebbül reagál a gázparancsra, és a turbótöltő ideiglenes túltöltés funkciójának köszönhetően – ami minden felkapcsolás után extra vonóerőt ad – még lenyűgözőbb vezetési élményt nyújt.

A mindkét motorváltozathoz megrendelhető 10 fokozatú automata váltó elektronikus vezérlőrendszere optimális teljesítményt állít be az egyes Üzemmódokhoz, és minden helyzetben a megfelelő fokozatot kapcsolja, legyen szó akár kellemes suhanásról, akár gyorsulási versenyről. Természetesen a vezető bármikor átveheti az irányítást a kormánykerék mögé épített váltókarokkal.

“Köztudott dolog, hogy a fokozatváltással időt veszítünk” – magyarázta el Matthias Tonn, a Ford Európa Mustang-programjának főmérnöke. “A Mustang új 10 fokozatú sebességváltójával a motor a teljesítmény- és nyomatékcsúcson járhat felkapcsoláskor, így a gyorsítás lendületesebb és zökkenőmentesebb.”

A Ford a hatfokozatú manuális sebességváltót is továbbfejlesztette, hogy az immár strapabíróbb és gyorsabban kapcsoló egység a kéttárcsás tengelykapcsolóval és kettős tömegű lendkerékkel hatékonyabban kezelje az 5,0 literes V8-as blokk erejét. Ezt a sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami a motor elektronikus vezérlésének segítségével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

A maximális tapadásról és az egyenletes gyorsításról a Startvezérlés gondoskodik. Egy másik rendszer, az Elektronikus Startzár mind a V8-ashoz, mind pedig a 2,3 literes EcoBoost motorhoz alapáron jár. A Startzár lényege, hogy álló helyben lefékezi az első kerekeket, miközben a hajtott hátsó kerekek elpörögnek, hogy a gumik átmelegedjenek, s így tökéletesebben tapadjanak a rajt pillanatában.

A még lelkesítőbb vezetési élmény érdekében a Ford mérnökei tovább tökéletesítették a Mustang menetdinamikáját. Az új kalibrációjú lengéscsillapítók növelik a kanyarstabilitást, a hátsó futómű merevségét pedig egy keresztlengőkar-csatlakozás javítja, ami a kanyarokban mérsékeli a nem kívánatos kilengéseket, s ezzel csökkenti a karosszéria csavarodását. A vastagabb stabilizátorrudak szintén a jobb irányíthatóságot szolgálják, mivel kanyarodás közben hatásosabban kontrollálják a karosszéria oldaldőlését.

Az új, opcionális MagneRide® lengéscsillapítók villámgyorsan alkalmazkodnak az útviszonyok pillanatnyi változásaihoz. A lengéscsillapítót különleges hidraulikafolyadék tölti ki, s ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke azonnal megváltozik. A rendszert a kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok vezérlik.

Az új Üzemmódok segítségével az autós a mindenkori vezetési körülményekhez igazíthatja az elektronikus stabilitásvezérlés, a gázpedál, az automata sebességváltó, a kormánymű és az Aktív Szelepes Kipufogó beállításait. A Normál, Sport, Versenypálya és Havas/Vizes út beállításokat a következő üzemmódok egészítik ki:
• A Gyorsulási Verseny üzemmód, amely álló helyből maximális gyorsulást biztosít a hagyományos negyedmérföldes pályán
• A My Mode beállítás, amelyben az autós a saját ízlése szerint hangolhatja a teljesítményt, a menetdinamikát, sőt még a kipufogóhangot is

Az új Aktív Szelepes Kipufogó technológia segítségével a vezetők immár a Mustang kipufogóhangjának erősségét is a hangulatukhoz vagy az autózás körülményeihez igazíthatják. Az innovatív Jó Szomszéd üzemmód az előre beprogramozott napszakokban erősen visszafogja a hangerőt, hogy a Mustang ne zavarja a szomszédok pihenését, miközben tulajdonosa kora reggel bemelegíti a legendás 5,0 literes V8-as blokkot.

Intelligens technológiák a biztonság és a kényelem szolgálatában

Az európai vásárlók számára kínált új Ford Mustang a vezetősegítő technológiák átfogó kínálatával érkezik, többek közt olyan megoldásokkal, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, ami mérsékli a frontális ütközések és a gyalogosgázolások súlyosságát, sőt bizonyos esetekben teljesen meg is előzi az ilyen baleseteket.

A Mustangban most először jelenik meg az Adaptív Sebességtartó Automatika és a Követési Távolságra Figyelmeztető rendszer, ami segít a vezetőnek, hogy megfelelő távolságot tartson a Mustang előtt haladó jármű mögött; illetve a Sávtartó Asszisztens, amely kiegészítő kormányzási nyomatékkal tereli vissza az autót a megfelelő forgalmi sávba. E kifinomult technológiák ahhoz is hozzájárulnak majd, hogy a Mustang még kedvezőbb besorolást kapjon az Euro NCAP biztonsági vizsgálatán.

A személyre szabható, teljesen digitális, 12 colos LCD műszeregység a Ford GT szupersportkocsihoz hasonlóan az éppen kiválasztott üzemmódnak megfelelően jeleníti meg az információkat. Az adott üzemmód szerint megjelenő műszerek színét a vezető választhatja ki hét árnyalat közül. A Ford tervezői az iparágban elsőként alkalmazták azt a megoldást, hogy az Elektronikus Startzár aktiválásakor egy videojátékra emlékeztető animáció fut le a 12 colos kijelzőn.

A Mustang tulajdonosai a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer szolgáltatásait is élvezhetik, amellyel a hangutasításokkal vagy a mobiltelefonokon megszokott mozdulatokkal is használható 8 colos központi érintőképernyőn keresztül kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel.

A Mustang kínálatában most egy különleges változat, a Ford Mustang BULLITT is megjelenik, egyfajta tisztelgésként a Warner Bros. legendás „Bullitt”, magyarul „San Franciscoi zsaru” című filmje előtt, amelynek főszereplője, Steve McQueen egy Mustang GT-vel mutatta be minden idők egyik leghíresebb üldözési jelenetét. A Shadow Black vagy klasszikus Dark Highland Green fényezésekkel megrendelhető Mustang Bullitt modellt egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 464 LE, forgatónyomatéka pedig 526 Nm lesz.

„Semmi sem tükrözi jobban a Mustang szellemiségét és energiáit, mint a ‘Bullitt’ legendás üldözési jelenete” – vélekedett Steven Armstrong. „Feltuningolt teljesítményével és olyan új rendszereivel, mint a fordulatszám-szabályozás vagy a B&O PLAY audio, az új Mustang Bullitt ugyanolyan menő lesz, mint annak idején maga Steve McQueen volt.”

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Toyota Gazoo Racing, Le Mans, Fernando Alonso

Egy nemzeti hős nyomában – egy világbajnok a Toyota Gazoo Racing csapatában. Fernando Alonso a spanyolországi Asturia tartomány Oviedo városából származik, 36 éves, kétszeres Formula 1-es világbajnok. Mielőtt a volán mögé ült volna élete első Le Mans 24 órás futamán – a világ három leghíresebb autóversenyének egyikén –, arról kérdeztük Fernandót, hogy miben különbözik a FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) a Formula 1-től (F1), milyen nehézségekre számít, mik voltak gyermekkori álmai, és hogyan látja új társait a TOYOTA GAZOO Racing csapatnál?

“Egy LMP1 autót akarok vezetni. Indulni akarok Le Mans-ban. Győzni akarok” – mondta egyszer Fernando Alonso. 2018. január 30-án a TOYOTA GAZOO Racing bejelentette, hogy Fernando Alonso, a Formula 1 kétszeres világbajnok spanyol pilótája a csapat színeiben áll rajthoz a WEC 2018-19-es idényében, beleértve a Le Mans 24 órás futamot.

„Nagyon felvillanyoz, hogy első alkalommal indulhatok a Le Mans 24 órás futamon. Ez egy olyan verseny, amit régóta figyelemmel követek, és mindig is szerettem volna rajthoz állni itt. A hosszútávú versenyzés más világ, mint az együléses autóké, és nagyon élveztem a Daytonában kapott ízelítőt. Nagyon várom, hogy együtt dolgozhassak Sebastiennel és Kazukival, és hogy tanulhassak tőlük, hiszen mindketten nagyon rutinos hosszútávú pilóták. Ez igen intenzív tanulási folyamat lesz számomra, de készen állok a kihívásra, és alig várom, hogy belevágjunk” – fogalmazott akkor Fernando.

Fernando több autógyártó színeiben is versenyzett már, köztük a Renault, a McLaren, a Ferrari, és a Honda csapatában, de ez az első alkalom, hogy a TOYOTA GAZOO Racing pilótájaként áll rajthoz. Alonso először gyerekként figyelt fel a Toyotára, méghozzá a Rally Világbajnokságon (WRC) induló Celica miatt, amit Fernando honfitársa, egy spanyol nemzeti hős vezetett.

„Spanyolként és motorsport-rajongóként nagyon jól emlékszem Carlos Sainzra, aki egy Toyotával indult a WRC-ben, és többször is világbajnok lett. Ez az első emlékem a Toyotáról”– meséli Alonso. „Hálás vagyok Akio Toyoda elnöknek. Szeretném, ha a közeljövőben találkozhatnék és beszélhetnék vele” – teszi hozzá.

Carlos Sainz kétszer nyerte meg a WRC-t a Toyota Celicával. Ő volt az első spanyol rally világbajnok. Több mint negyedszázaddal később a Toyota-csapat tagjaként valóra válik Fernando gyermekkori álma, hogy rajthoz állhasson a Le Mans 24 órás futamon – méghozzá azokban a színekben, melyekben gyerekkori hőse is világbajnok lett.

„Fernando Alonsónak: Nagyon köszönöm, hogy a Toyotát választotta partneréül ahhoz, hogy megvalósítsa Le Mans-i álmát. Nagyon örülök, hogy a számos győztes csatát megélt Fernando – aki sok olyan dolgot látott már, amit rajta kívül senki a csapatunkban – a TOYOTA GAZOO Racing csapatban versenyez majd. Hiszek abban, hogy Fernandóval a sorainkban még jobban mennek majd az autóink. Nagyon várom már, hogy láthassam, mennyit fejlődik a TOYOTA GAZOO Racing, amikor ötvözzük Fernando tapasztalatait és mindazt, amit pilótáink és csapattagjaink megtanultak eddig a hosszútávú versenyzésről. Az egész csapatot felvillanyozza ez a fejlődési lehetőség” – üdvözölte Akio Toyoda, a Toyota elnöke – más néven ‘Morizo’ –Fernandót a TOYOTA GAZOO Racing csapatánál.

Megtiszteltetés és hála. Ezek a szavak jutottak Fernando eszébe, amikor megkapta a fenti üzenetet. Nagyon várja már a napot, amikor végre találkozhat Toyodával, és osztozhat vele az autókkal és a versenyzéssel kapcsolatos szenvedélyében: „Nagy megtiszteltetés volt számomra ezt az üzenetet olvasni, de nekem kell köszönetet mondanom azért, hogy tagja lehetek a Le Mans-ban rajthoz álló Toyota-csapatnak. Remélem, hogy hamarosan alkalmam lesz találkozni Toyoda úrral. Úgy hallottam, hogy ő maga is autóversenyző, ezért biztos vagyok benne, hogy sok közös témát találunk majd.”

Gyermekkora óta Le Mans-ról álmodik

„Úgy tűnik, valóra válik gyermekkori álmom a Le Mans-i versenyről.” Fernando gyerekkora óta arról álmodozott – már jóval a Formula 1 előtt –, hogy egyszer rajthoz állhat Le Mans-ban. „Kétségtelen, hogy ez az egyik legfontosabb verseny a világon. Spanyolországban Le Mans számít az egyik olyan futamnak, amit már gyerekként is megnézünk, és e nagy versenyt bűvöletében növünk fel.”

Fernando 2014-ben látogatott el Le Mans-ba, és ő indította el a 24 órás futamot. Ekkor kezdett el arról gondolkodni, hogy mi lenne, he tényleg rajthoz állhatna ezen a futamon.

„Évek óta szeretnék rajthoz állni Le Mans-ban. Amikor a Ferrarinál voltam, ellátogattam Le Mans-ba és én indítottam a futamot. Pár alkalommal már nagyon közel jártam ahhoz, hogy indulhassak itt, amikor még a Ferrarinál voltam, de nem örültek annak, ha más gyártó színeiben is versenyeztem volna. Tavaly év végén úgy láttam, hogy adódhat erre lehetőség, és beszéltem a TOYOTA GAZOO Racing vezetőivel.”

A különbség az F1 és a WEC között

Az F1 egy sprint-verseny. A WEC hosszútávú futamokból áll. Ez a két fő jellemzője ennek e két kategóriának. Fernando szerint – aki az idei idénytől kezdve mindkét versenyen indul – milyen különbségek vannak a két kategória között? Az F1 teljes egészében a támadásról és minden egyes milliszekundum kihasználásáról szól. A WEC-ben a hatékonyság és gazdaságos vezetés számít, hogy jó állapotban sikerüljön eljutni a futam végéig.

„Az LMP1-H kategóriában magasabb szinten áll a kifinomultság, mert a szabályok több mindent tesznek lehetővé, például a kipörgésgátló és összkerékhajtás alkalmazását is. Ezek az autók nagyon kifinomultak, ezért egyértelműen az a különbség, hogy a legtöbb ilyen technológia használata tilos a Formula 1-ben.”

A tavalyi év elején Fernando rajthoz állt a Rolex 24 DAYTONA versenyen, ami egyike a legendás észak-amerikai IMSA WTSC futamoknak, vagyis már végigcsinált egy 24 órás hosszútávú futamot. A DAYTONA versenyen megtapasztalta, hogy milyen nehéz tud lenni egy hosszútávú verseny.

„A Formula 1-ben általában az egész futam azonos körülmények között zajlik le. A hosszútávú futamokon viszont az egyik körben lehet 30 fokos hőség, a másikban meg éjszakai hideg, ami olyan, mintha két külön GT-autóban ülnénk. Minden kör más, szóval alkalmazkodni kell. Ez nagyon erősen próbára teszi az embert.”

A világon másodikként teljesíteni egy hatalmas kihívást

Az utóbbi években valószínűleg nem volt más pilóta, aki annyi versenyen állt volna rajthoz a világ különböző pontjain, mint Fernando. Idén az év 52 hetének több mint felében, összesen 27 alkalommal áll majd rajthoz. Egyszerűen szeret versenyezni.
Legvégső célja pedig nem más, mint elnyerni a motorsport világának tripla koronáját, ami három futamot jelent:
• F1 Monaco Grand Prix
• Indy 500
• Le Mans 24 órás futam

Olyan kihívás ez, amit idáig csupán egyetlen pilóta, Graham Hill teljesített: a 60-as és 70-es években aktív brit pilóta volt idáig, akinek sikerült elnyernie a motorsport tripla koronáját. Fernando megnyerte a Formula 1-es Monaco Grand Prix-t (2006-ban és 2007-ben) és tavaly rajthoz állt első Indy 500 futamán. Idén életében először indul Le Mans-ban, újabb lépéssel közelebb kerülve ambiciózus célja eléréséhez.

Az Opel rüsselsheimi fejlesztőközpontja felel a PSA új négyhengeres benzinmotor-generációjáért

Az Opel rüsselsheimi fejlesztőközpontja veszi át világviszonylatban a műszaki felelősséget a PSA csoport valamennyi márkájának (Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel és Vauxhall) következő generációs benzinmotorjaiért. A négyhengeres motorokat villanymotorokkal közös működésre optimalizálták, és hibridrendszerek hajtóművében alkalmazzák majd. A piaci bevezetés 2022-ben indul.

Az új motornemzedéket a PSA csoport mindegyik márkája alkalmazza Kínában, Európában és Észak-Amerikában, ezért megfelel az illető piacok jövőbeli kipufogógáz-szabványainak. Technikájuk abszolút modern, közvetlen befecskendezéssel, turbófeltöltéssel és változó szelepvezérléssel. Hatásfokuk magas, fogyasztásuk és CO2-kibocsátásuk csekély.

„Globális motorprojektek már akkor Rüsselsheim illetékességébe tartoztak, amikor még a GM része voltunk. Az új generációs, négyhengeres benzinmotorok kifejlesztésével egyik alapvető kompetenciánkat tudjuk érvényesíteni. A takarékos, közvetlen befecskendezésű motorok hibrid-technológiával kombinálva megszilárdítják a PSA csoport eddig is erős pozícióját a CO2-emisszió leszorításában“ –  jelentette ki az Opel fejlesztési vezetője, Christian Müller.

A rüsselsheimi fejlesztőközpont több évtized alatt jelentős tapasztalatot halmozott fel benzinmotorok fejlesztésében. A mérnökök most a PSA csoport aktuális PureTech négyhengeres családjának alapján dolgozzák ki az új motorgenerációt. A teljesen alumíniumépítésű, 1,6 literes gépek hatékonysága és élénk reagálása már most is meggyőző – lehet építeni ezekre az erényekre.

A jövő négyhengeresei képezik 2022-től a PSA csoport második benzinmotor-családját. Emellett továbbra is megmaradnak az ismert, háromhengeres PureTech turbók, amelyeket épp most tüntettek ki negyedszer az „Év Motorja“ címmel. Rüsselsheimi mérnökcsoportok vezetik továbbá a teljes PSA csoport könnyű haszonjárműveinek fejlesztését – a padlóvázaktól és a moduloktól a szériagyártásig. Ezenkívül 15 globális tudásközpontot telepített a vállalat Rüsselsheimbe, a tüzelőanyagcellától az ülésekig.

MINI LIVING Urban Cabin: nagyvárosi mikrolakás-koncepció, amely beutazza a világot

A június 7-10 között megrendezett Los Angeles-i Dizájnfesztiválon a MINI valós körülmények között mutatta be, miként képzeli el a kifogástalan minőségű nagyvárosi életvitelt, a lehető legkisebb alapterületen.

A MINI a június 7-10. között megrendezett Los Angeles-i Dizájnfesztiválra a MINI LIVING Urban Cabin névre keresztelt mikrolakás-koncepció premierjével készült. A brit prémiumgyártó a méretarányos innovációt az angyalok városában alkotó építészduó, a FreelandBuck közreműködésével hívta életre egy Los Angeles belvárosában álló épület használaton kívüli tetőteraszán.

A Los Angelesben bemutatott Urban Cabin a MINI LIVING koncepciósorozat ötödik tagja, amely rendkívül sokrétű átrendezhetőségével és megannyi lehetőségével mindössze 15 négyzetméternyi alapterületen biztosít átmeneti életteret. A koncepció egyik legegyedibb sajátossága, hogy kialakítása és hangulata az adott város arculatához és kultúrájához igazítható. London, New York és Los Angeles után a MINI az idei év második felében Pekingben és Tokióban is fel kíván építeni egy-egy nagyvárosi élettér-koncepciót.

Az innovatív megoldások realizálásával a MINI fontos lépéseket tesz a jövő nagyvárosaira jellemző, kreatív élettér-megoldások globális elterjedése érdekében, azon legfőbb vezérelv mentén, hogy a lakások a metropoliszok atmoszférájától függetlenül, a világ minden táján otthonos környezetet teremtsenek. „A nagyvárosi élettér-koncepciók és a jövőbeni közösségi együttélések hamisítatlanul egyedi értelmezését váltjuk valóra. Célunk, hogy megőrizzük a közösségek összetartó erejét, új távlatokat nyissunk és közösségi tereket teremtsünk” – fogalmazott Esther Bahne, a MINI márkastratégiai és vállalatfejlesztési vezetője. „Installációink és jövőbe mutató koncepcióink a kreatív helykihasználás merőben új lehetőségeit tárják fel előttünk, az újabbnál újabb megoldásokat pedig a gyakorlatba is átültetjük. 2019 áprilisára például Sanghajban egy olyan élettér-együttest építünk fel, amely a nagyméretű közösségi terek mellett több mint ötven lakást is magába foglal” – tette hozzá. Az Urban Cabin a valóra váltott MINI LIVING koncepciók elrendezési és berendezési lehetőségeit vetíti előre.

Zajlik az élet. Minimális alapterületen.

A MINI LIVING Urban Cabin a minimális alapterületen elérhető legjobb minőségű életteret váltja valóra. A koncepció három fő modulból áll: a két külső elem a hálószobává alakítható nappalinak, illetve a fürdőszobát és konyhát egyesítő helyiségnek ad otthont. Mindkettőt a MINI LIVING tervezőcsapata álmodta meg. A harmadik, összekötő modult – amely az installáció karaktere szerint alakítható egyfajta közösségi tér – a MINI tervezői üresen hagyták, hogy a világ különböző nagyvárosaiba ellátogató koncepciót a helyi építészek és tervezők a saját arculatuk és kultúrájuk szerint formálhassák képükre. A két külső élettér lyuggatott fémből készült homlokzatot kapott, hogy a részbeni átláthatóságnak, a kívülről érkező fényeknek és a fényjátékok adta térbeli hatásoknak köszönhetően az életterek minden napszakban más és más hangulatot áraszthassanak. Odabent a fa és a modern anyaghasználat meglepően harmonikus egysége dominál, miközben a MINI „kreatív helykihasználásra” koncentráló alapelvét a legutolsó részletekig helytakarékos, ötletes megoldások éltetik: a berendezések az eltérő napszakok és élettér-funkciók szükségletei szerint tologatható, hajtogatható és forgatható mechanikai megoldásokkal formálhatók át. Az elzárható ablakok és a falból kihajtható berendezések segítségével a lakók könnyedén válthatnak a privát és a közösségi életterek között. Az Urban Cabin feltárja a nagyvárosi élettér-lehetőségekben rejlő kapukat, amely a MINI LIVING koncepciók legfőbb alapelve.

A brit prémiumgyártó jövőbe mutató élettér-koncepciói nem csupán az egyre szűkülő nagyvárosi életterek, az ezzel párhuzamosan növekvő árak és az életminőség romlása adta kérdésekre keresik a választ, de az egyre szélesebb körben terjedő, homogén építészeti stílus globális színesítését és a kulturális egyediség fenntartását is szorgalmazzák.

A természet érintése a nagyváros közepén

Los Angeles lakossága kivételesen nagy jelentőséget tulajdonít a természettel kialakított viszony ápolásának, a belvárosi tetőteraszon felépített MINI LIVING Urban Cabin összekötő moduljába ezért a FreelandBuck építészduó egy függőkertet is tervezett, amelynek a lyuggatott homlokzat garantál elegendő mennyiségű levegőt és fényt. A tervezők az élettér-koncepció tetejére két, kaleidoszkópszerű vizuális hatást keltő kockát is integráltak, amelyek a francia trompe l’oeil vizuális ábrázoláshoz hasonló, látványos fényjátékba öltöztetik az élettereket. A függőkert és a kellemes árnyalatú fényjáték kettőse a természet érintésének érzésével ajándékozza meg a lakókat – miközben a nagyváros közepén élnek.

Bepillantás a jövőbe a MINI LIVING kezdeményezésével

London, New York és Los Angeles után a MINI az idei év második felében a pekingi House Vision csarnokában és a tokiói Design Art kiállításon is fel kíván építeni egy-egy nagyvárosi élettér-koncepciót. Mindkét esetben helyi építészek és tervezők formálják majd saját képükre a MINI LIVING Urban Cabin élettér-koncepcióját. A MINI LIVING koncepciósorozat öt tagja a Sanghajban jövő áprilisban megnyíló, végtelenül összetett élettér-együttes változatos funkcióit és élettereit vetíti előre. A MINI LIVING kezdeményezései a jövő nagyvárosaira jellemző, kreatív élettér-megoldások egyik lehetséges aspektusát hozzák el a jelenbe.

A Volvo Cars közétette új, ambiciózus üzleti célkitűzéseit

A prémium autókat gyártó Volvo Cars nyilvánosságra hozta azokat az új pénzügyi és üzleti célkitűzéseit, amelyek a következő évtized derekára a világ vezető autóipari szereplői közé emelik a vállalatot.

Ami az operatív tevékenységeket illeti, a vállalat várakozásai szerint eladásainak felét a tisztán elektromos üzemű járművek fogják adni, minden harmadik eladott autója képes lesz autonóm közlekedésre, továbbá az ügyfelek 50 százaléka előfizetéses konstrukcióban fogja használni járművét.

A Volvo Cars várakozásai szerint ezek a kezdeményezések alapvetően alakítják majd át a kapcsolatot a vállalat és annak ügyfélbázisa között. Erre alapozva a következő évtized derekára összesen több mint ötmillió közvetlen ügyfélkapcsolatot kíván kiépíteni a cég, ezzel megteremtve az ismétlődő bevételek új forrásait. Mindez a vállalat számára is jóval nagyobb lehetőséget teremt a csatlakoztatott (online) és egyéb ügyfélszolgáltatások fejlesztésére.

„Ügyfeleink elvárásai gyorsan változnak, éppen ezért a Volvo Cars is gyorsan változik. Ezek a kezdeményezések elősegítik a Volvo átalakulását: míg jelenleg tisztán autógyártók vagyunk, a jövőben közvetlen ügyfélszolgáltatóként fogunk fellépni” – mondta Hakan Samuelsson elnök-vezérigazgató.

Ami a pénzügyi terveket illeti, a Volvo Cars a többi prémium autógyártóval összevethető, prémium profitszintet kíván elérni. Ennek alapját a három globális értékesítési régió növekvő eladásai és bevételei, valamint a modellek szélesebb választéka teremti meg, beleértve egy vadonatúj piaci szegmens: az autonóm személyszállító vállalkozások részére eladott járműveket.

A vállalat kedvezőbb pénzügyi helyzetét a jövőben egyre nagyobb mértékben segítik majd elő a társult vállalatokkal megvalósítandó ipari szinergiák.

A Volvo Cars várakozásai szerint a prémium elektromos sportmodelleket fejlesztő Polestar márkával, valamint a Volvo Cars 30%-os tulajdonában álló új globális márkával, a Lynk & Co-val közösen fellépve alacsonyabb beszerzési költségekre, a fejlesztési költségek megoszlására, valamint méretgazdasági előnyökre lehet számítani.

„Ez megteremti a Volvo Cars számára a feltételeket ahhoz, hogy a következő évtized derekáig folytassa gyors ütemű növekedését.” – tette hozzá Mr Samuelsson. „A vállalat 2010 óta globális prémium autógyártó vállalattá alakult át. Most itt az ideje, hogy ebből az átváltozásból tovább lépjünk a többi prémium márkához mérhető, fenntartható jövedelmezőség időszakába.”

A Volvo Cars az értékesítés és a profit terén egyaránt új rekordot ért el 2017-ben: világszerte 571 577 darab gépkocsit adott el, üzemi eredménye pedig 27,7 százalékkal emelkedett. Ezek a nagyszerű eredmények a negyedik éve szakadatlanul tartó, rekord mértékű növekedés eredményei, és rávilágítanak arra, hogy a Volvo pénzügyi szerkezete és operatív tevékenységei sikeresen alakultak át a Geely Holdings tulajdonossá válása óta. A vállalat emellett az elmúlt néhány évben globális gyártói jelenlétét is kiterjesztette, valamint teljesen megújította termékportfolióját.

A Ford felkészült egy minden eddiginél keményebb 24 órás futamra Le Mans-ban

A héten (június 16-a és 17-e) zajló Le Mans-i 24 órás versenyen a Ford Chip Ganassi Racing csapat minden eddiginél komolyabb kihívásra készül.

A GTE Pro géposztályban – ahol a Ford GT is versenyez – most a világ 17 legjobb GT-gépe és a sportág 51 leggyorsabb pilótája gyűlik össze, vagyis a csapat minden eddiginél keményebb küzdelemre számíthat.

A Ford Chip Ganassi Racing magabiztosan tekint erre kihívásra, hiszen az idei szezon immár a Ford GT versenyprogram harmadik éve, amelyből az első, 2016-os Le Mans futamot győzelemmel, a 2017-es versenyt pedig egy második helyezéssel tette emlékezetessé a csapat.

“Nagyon jó érzés látni, hogy Le Mans-ra minden évben összegyűlik mind a négy autónk, hogy közös csapattá kovácsolódva versenyezzenek” – mondta el Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsport globális igazgatója.

“Le Mans mindig is a legizgalmasabb esemény, ám most e téren is sikerült szintet lépni, hiszen sosem volt még ilyen népes és kemény a mezőny. Már alig várjuk, hogy összemérhessük erőnket a Ferrari, a Porsche, az Aston Martin, a Corvette és a BMW legjobbjaival. Pontosan ez az, amiért érdemes versenyezni.”

Le Mans vastag betűkkel szerepel Chip Ganassi versenynaptárában, aki idén is elszánta magát, hogy győzelemre viszi a Fordot.

“Ez az a futam, amit lehetetlen kihagyni” – nyilatkozta Ganassi. “Ez a verseny mindent megtestesít: a legendás francia pályán rendezett hosszútávú futam a világ egyik leglátványosabb motorsport-eseménye. Aki itt győzni tud, az már elmondhatja magáról, hogy elért valamit. Itt gyűlnek össze a világ legjobb pilótái, csapatai és autógyártói. Már alig várom, hogy újra győzni lássam az autóinkat!”

A 66-os rajtszámú gép pilótái, Stefan Mücke (GER), Olivier Pla (FRA) és Billy Johnson (USA) már a FIA Hosszútávú Világbajnokság nyitó futamán, Spa-ban megszerezték első győzelmüket. Az elmúlt két évben nem voltak ugyan túl szerencsések Le Mans-ban, de remélhetőleg Spa most azt jelzi, hogy fordul a szerencse.

A 67-es számú Ford GT legénységét Andy Priaulx (GB) és Harry Tincknell (GB) alkotja, akikhez most az Indycar sztárja, Tony Kanaan (BRA) csatlakozik. A trió egyértelműen a dobogó legfelső fokát célozza meg.

A 68-as rajtszámú gép pilótái már idén is begyűjtöttek egy dobogós helyezést, és ők azok, akik történelmet írtak 2016-ban, győzelemre vezetve a Fordot, amikor a márka visszatért Le Mans-ba, Joey Hand (USA), Sébastien Bourdais (FRA) és Dirk Müller (GER) mindennél jobban vágynak arra, hogy most ráduplázzanak erre az eredményre.

A 69-es számú Ford GT pilótái a lehető legjobban kezdték a 2018-as idényt, győzelmet aratva a Rolex 24 Daytona futamon. Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GB) és Scott Dixon (NZ) kiválóan felkészültek egy újabb 24 órás versenyre.

A Ford GT-k összes pilótája pontosan tudja, mi a dolga Le Mans-ban. Most néhány mondatban összefoglalják az elmúlt két év tapasztalatait és az idei futammal kapcsolatos gondolataikat.

“Az első Le Mans-i évünk kemény volt a 66-os rajtszámú GT-vel, mert két kört is veszítettünk a bokszutcában, ahol cserélni kellett az ajtó világító panejét” – mesélte Olivier Pla. “Ugyanolyan tempóban autóztunk, mint a többi Ford, így nem véletlen, hogy a késlekedés miatt lecsúsztunk a dobogóról. A második évben egészen hajnali egy óráig jónak tűnt a dolog, de akkor meghibásodott a hátsó futómű, ami majdnem hét kör hátrányt jelentett. A harmadik évben ugyanaz a célunk, ami eddig: győzni akarunk! A GTE Pro mezőnye még sosem volt ilyen erős, így hihetetlenül nehéz lesz nyerni. De erős csapat vagyunk, erős autóval és remek pilótákkal. Nem kell más, mint hogy mindent tökéletesen csináljunk, és hogy legyen némi szerencsénk. Minél többet teszünk bele, annál jobbak leszünk!”

“2016-ban, a Ford első Le Mans futamán akadtak nehézségeink: a rajtrácson elromlott a váltó, így a versenyünknek már majdnem azelőtt vége szakadt, hogy egyáltalán elkezdődött volna” – emlékszik vissza Andy Priaulx. “A második év viszont remekül sikerült, mert jó iramot diktáltunk, és az utolsó körben a szerencse is segített, így végül második helyezettek lettünk.”

Az idei év keménynek ígérkezik, de éppen így szép nyerni. Nagyon szeretnék a dobogó legfelső fokán állni Le Mans-ban, hiszen már van itt egy harmadik és egy második helyezésem, pár éve pedig a 24-ből 23 órán át én autóztam az élen. Lesz itt még 16 másik GTE Pro versenygép, és mindegyikhez három pilóta, akik mind ugyanezt mondják, úgyhogy izgalmas lesz a dolog! Le Mans-ban mindig tanul valami újat az ember. Ez egy olyan verseny, amire nagyon fel kell készülni. Ez már az ötödik itteni futamom, és minden évben egyre jobbak az eredményeim, de még így sem könnyű!”

“Az első év emlékezetes marad számomra, hiszen győztünk. A Ford lenyűgöző történelmet írt Le Mans-ban, és ebben mi is szerepet kaptunk. Beírhattuk a magunk fejezetét ebbe a történelemkönyvbe, ami elég komoly dolog; amikor majd megöregszem, és nem vezetek többé, ez a fejezet még mindig ott lesz. Tavaly nem volt esélyünk a győzelemért autózni, ezért idén mindent megteszünk azért, hogy mi nyerjünk. Ráadásul az ember sosem tudhatja, hányszor állhat még életében rajthoz Le Mans-ban, ezért aztán minden lehetőséget ki kell használni. A csapat évről évre jobb, és ha az ember jól érzi magát, az a teljesítményén is látható. Ma már többet tudunk erről a futamról, mint kezdetben: tudjuk, mit hol találunk, hogyan működik a gépátvétel, szóval rutinosabbak lettünk. És minél magabiztosabb az ember, annál kevésbé izgul azon, hogy mi lesz pár perc vagy pár óra múlva. Mindig is azt vallottam, hogy a jó eredményhez jó közérzet és magabiztosság kell” – vélekedett Joey Hand.

“Az első év hihetetlen volt: kezdő csapatként is nagyon kemény iramot diktáltunk, végül pedig a dobogóra álltunk – szinte szürreális érzés volt. De emlékszem a második évre is, amikor nem volt elég a teljesítményünk a győzelemhez, így aztán idén újra győzni akarunk! Az első évben elég magasra került a mérce, így ami ez alatt marad, többé nem elfogadható. Az idényt mindenesetre sikerült remekül nyitnunk, hiszen a Daytona 24 futamot megnyertük, és a 66-os autónk is másodikként ért célba. Már harmadik éve jövök el ide Le Mans-ba, de még mindig ugyanolyan érzés. Mindig ugyanúgy viszonyulok ehhez a futamhoz, ahogy a felkészülés is ugyanaz, és minden más is. Nem tudok relaxáltan hátradőlni, és azt mondani magamnak: nyugi, már harmadik éve csinálod! Szerintem La Mans – mint minden komoly verseny – mindig képes valami sosem látott meglepetéssel előrukkolni, nekünk pedig számítanunk kell erre. Az első év hihetetlen volt: a várakozás, az 1966-os győzelem ötvenedik évfordulója, a Ford visszatérése a hosszú kihagyás után… Emlékszem, milyen különleges érzés volt ez az egész” – mondta Ryan Briscoe.

Az Euro 6d-TEMP szabványt már most hetvenkilenc új Opel motor teljesíti

14 hónappal az Euro 6d-TEMP kipufogógáz-norma életbe lépése előtt máris 79 Opel-motor teljesíti a jövőbeli szigorú határértékeket.

Ezzel vezető szerepet játszik a márka annak a szabványnak a teljes körű átvételében, amely 2019 szeptemberétől kötelező az újonnan forgalomba állított járművekre, és figyelembe veszi a valóságos közlekedés menethelyzeteit is (RDE – Real Driving Emissions). Már most rendelkezésre állnak az Euro 6d-TEMP-nek megfelelő benzines és gázüzemű motorok az Opel teljes modellpalettájában – az ADAM-tól, a KARL-tól és a Corsától az Astrán, a Cascadán és az Insignián keresztül a Mokka X-ig, a Crossland X-ig, a Grandland X-ig és a Zafiráig. Ezek mellett sorakoznak fel az SCR-szabályozású (Selective Catalytic Reduction – szelektív katalitikus redukció) dízelek, amelyek szintén már most teljesítik a határértékeket.

„A gyors átállás az Euro 6d-TEMP szabványra része az Opel stratégiának, amely szerint vezető pozíciót foglalunk el a járműemisszió csökkentésében“ – mondta Christian Müller fejlesztési vezető. „Következő lépésként négy villamosított modell jön 2020-ig, köztük a Corsa akkumulátoros villanyautó és első konnektoros hibridünkként a Grandland X. 2024-re teljes körűen elektromosok leszünk – valamennyi személyautó-típusunkhoz kínálunk hibrid- vagy akkumulátoros változatot.“

Az Euro 6d-TEMP-nek megfelelő kipufogógáz-kezelést nemcsak számos újonnan kifejlesztett motorral valósítja meg az Opel, hanem meglevő, hatékony erőforrásokat is átállít a legmodernebb technológiára. A benzines oldalon például a Zafira kapott új 1.6-os közvetlen befecskendezéses motort, ezáltal a típus valamennyi erőteljes hajtóműve részecskeszűrős – a benzineseket is beleértve.

Az új 100 kW/136 LE teljesítményű benzinmotor hatfokozatú manuális vagy automatikus váltóművel kapható (az ötajtós fogyasztása: városban 10,1-8,8 l/100 km, országúton 6,6-5,9 l/100 km, kombináltan 7,9-7,0 l/100 km, 182-160 g/km CO2). A finompor kibocsátását motorközeli benzines részecskeszűrő szorítja le minimumra, oxidálva a szemcséket.

A kompakt SUV Grandland X új dízelmotorral gazdagítja az Opel hajtómű-portfólióját. A legszigorúbb követelményeket az oxidációs katalizátor/NOx-elnyelő és az SCR-szabályozás innovatív kombinációjával teljesíti. Az SCR-rendszer AdBlue (karbamid vizes oldata) befecskendezésével ártalmatlan nitrogénné és vízgőzzé bontja le a kipufogógáz nitrogénoxid (NOx) tartalmát. Ezáltal az Opel dízelje kielégíti a jövőbeli Euro 6d-TEMP normát, az autók mentesülnek egyes városok esetleges későbbi kitiltásai alól.

A Grandland X 96 kW/130 LE teljesítményű 1,5 literes turbódízeljének maximális nyomatéka 300 newtonméter 1750/percnél. Az új négyhengeres hatfokozatú sebességváltóval (fogyasztás[1]: városban 4,7 l/100 km, országúton 3,9-3,8 l/100 km, kombináltan 4,2-4,1 l/100 km, 110-108 g/km CO2) vagy nyolcfokozatú automatával kombinálható (fogyasztás[1]: városban 4,5-4,4 l/100 km, országúton 4,0-3,9 l/100 km, kombináltan 4,2-4,1 l/100 km, 109-108 g/km CO2). Az utóbbi nemcsak nagyon simán és gyorsan vált fokozatot, hanem kis súrlódásának köszönhetően csökkenti a fogyasztást és az emissziót is.

SCR-technikát kapott az Insignia 1.6-os dízelje is (fogyasztás[1] 81 kW/110 LE 1.6 Diesel Grand Sport: városban 5,2 l/100 km, országúton 3,9 l/100 km, kombináltan 4,4 l/100 km, 116 g/km CO2; Sports Tourer: városban 5,4 l/100 km, országúton 4,2 l/100 km, kombináltan 4,6 l/100 km, 121 g/km CO2; fogyasztás[1]100 kW/136 LE 1.6 Diesel Grand Sport: városban 7,0-5,8 l/100 km, országúton 4,6-4,2 l/100 km, kombináltan 5,5-4,8 l/100 km, 144-126 g/km CO2; Sports Tourer: városban 7,0-6,0 l/100 km, országúton 4,7-4,5 l/100 km, kombináltan 5,5-5,0 l/100 km, 146-132 g/km CO2). Mérsékelt fogyasztással nagyon jól megy 1,6 literes dízelmotoros Opel Insignia: 10,5 másodperc alatt gyorsul százra és 212 km/órás csúcssebességet ér el.

A kompakt kategória bestsellere, az Astra folytatja az Opel Euro 6d-TEMP-offenzíváját. A 147 kW/200 LE teljesítményt és dízeles 300 newtonméter nyomatékot kifejtő, részecskeszűrős 1,6 literes benzinmotor választhatóan hatfokozatú manuális váltóval vagy hatfokozatú automatával kapható az ötajtós Astrához, illetve a Sports Tourerhez. A csúcssebesség eléri a 235 km/órát, a nulláról százra gyorsulás ideje 7,8, illetve 7,9 másodperc (fogyasztás[1] ötajtós: városban 8,4-8,2 l/100 km, országúton 5,4-5,0 l/100 km, kombináltan 6,5-6,2 l/100 km, 151-144 g/km CO2; fogyasztás[1] Sports Tourer: városban 8,5-8,3 l/100 km, országúton 5,5-4,9 l/100 km, kombináltan 6,6-6,2 l/100 km, 154-144 g/km CO2).

A 100 kW/136 LE teljesítményű és 320 newtonméter nyomatékmaximumú Astra 1.6 Turbodiesel (fogyasztás[1] ötajtós hatfokozatú sebességváltóval: városban 5,5-5,3 l/100 km, országúton 4,1-3,9 l/100 km, kombináltan 4,6-4,4 l/100 km, 121-116 g/km CO2; fogyasztás[1]ötajtós hatfokozatú automatával: városban 6,1-5,9 l/100 km, országúton 4,2-3,9 l/100 km, kombináltan 4,9-4,6 l/100 km, 130-122 g/km CO2) nitrogénoxid-emisszióját SCR-rendszer csökkenti minimumra. Az új 1,6 literes dízel hamarosan kapható lesz az Astra Sports Tourerhez is.

A közölt CO2-emissziós és fogyasztási adatokat az előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) mérési eljárással állapítottuk meg, hogy a VO (EG) Nr. 715/2007, VO (EU) Nr. 2017/1153 und VO (EU) Nr. 2017/1151-nek megfelelően biztosítsuk az összehasonlíthatóságot más járművekkel. A motor teljesíti az Euro 6d-TEMP kipufogási szabványt.

Bécsi kéményseprőé a világ talán legnagyobb Volkswagen Golf gyűjteménye

Ki mondta azt, hogy a szeretetet nem lehet számokban kifejezni? A Volkswagen esetében ez a szám 114.

Az osztrák Josef Juza imádja a Golfot, ezért tart 114-et belőle. Azonban ez csak a jelenlegi állapotot tükrözi, ez a szám ugyanis még mindig nőhet. A gyűjtő már nem kutat új különlegességek után, de néha olyan Golfokat ajánlanak neki, amelyeknek nem tud ellenállni.

“Amikor életemben először ültem Golfban, úgy éreztem, ez az autó egyedül nekem készült. Az ülés, a vezetési élmény, a használhatóság, minden tökéletes volt nekem” meséli Josef Juza.

A kéményseprő munkába egy Caddyvel járt, nyáron egy Golf Cabrio, télen egy Country volánja mögé ült, GTI-t vezetett ha kocsikázni akart, a családi utakra pedig egy normál Golfot használt. “Ez volt a mottóm: minden alkalomra a megfelelő Golfot” – mondta Juza. Az első gyűjtői Golfot a kilencvenes évek elején vásárolta, egy oldtimer bemutatón szeretett bele a régebbi modellekbe.

Josef Juza kollekciójának van néhány különleges darabja, melyek igazi autócsodának számítanak. Ezek közé tartozik egy sorozatgyártás előtti darab 1974-ből, amelynek vezető oldali ajtaja tolóajtó. Egy másik egy kézzel készült, mindössze 71 példányban gyártott 210 lóerős Golf G60.

Juza egy Rally Golffal is büszkélkedhet, amely a Golf második szériájából készült, mindössze 5000 példányban. Juza tulajdonában van egy CitySTROMer is, amely egy RWE nevű energiacég közreműködésével készült 1981-ben. Ez a modell volt az egyik első mindennapi használatra alkalmas elektromos autó, körülbelül 25 darab készült belőle. A gyűjtemény értékes darabja egy olyan Golf is, amellyel már egymillió kilométert tettek meg.

Josef Juza jövőbeli terve az, hogy az autókat ne csak ő, hanem mások is megcsodálhassák. Juza ugyanis egy Golf múzeumot tervez nyitni gyűjteményéből, melynek ő lenne az igazgatója. A múzeum a tervek szerint 2019 tavaszán nyílik majd meg a látogatóknak.

LEGFRISSEBB

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

0
A Škoda dizájnerei ismételten visszanyúltak a múlt egy ikonikus modelljéhez, és modern formában álmodták újjá a legendás 110 R faros kupét. Az eredeti típus...

TESZTJEINK