Főoldal Blog Oldal: 269

Jön az Opel Connect, az Opel új csatlakoztatási szolgáltatása

Az Opel a PACE! stratégiai tervvel összhangban a jövő évtől Európa-szerte bevezeti az Opel Connect csatlakoztatási szolgáltatását. Az Opel ezzel egyidejűleg megkezdi a GM tulajdonában álló OnStar technológia kifuttatását 2020 végéig.

z OnStar szolgáltatásra regisztrált Opel tulajdonosok ezekben a napokban kapnak vagy már kaptak értesítést a lutoni központból arról, hogy a szolgáltatás 2020. december 31-ig lesz elérhető.

Az Opel modelljeiből kikerül az OnStar, mint alapfelszereltség, opcionálisan az év végéig rendelhető. Az opel.hu oldalon található konfigurátor átállításához néhány nap szükséges, ezért ott még továbbra is szerepelhet alapfelszereltségként feltüntetve az OnStar.

Az Opel Connect elnevezésű új csatlakoztatási szolgáltatás 2019 elejétől jelenik meg az Opel személyautóiban és könnyű haszonjárműveiben. Az Opel Connecttel ellátott első modellek egyike a következő generációs Corsa lesz, amely akkumulátoros villanyautóként is készül majd. A csatlakoztatási ajánlat tartalma többek között járműdiagnosztika, ellopott jármű esetén nyújtott segítség, távhozzáférés az autóhoz, valamint Apple CarPlay és Android Auto lesz. 2024-re az Opel Connect elérhető lesz az Opel teljes modellválasztékában.

Még sportosabb és takarékosabb lett az új Ford C-MAX Sport

A Ford bemutatta az aktív családoknak szánt új, dinamikus C-MAX Sport változatot, amely merész, sportos stílust, felfrissített utasteret és alapfelszereltségként járó fejlett vezetősegítő technológiákat kínál.

Különleges, fekete elemeket is tartalmazó fényezése, jellegzetes világítása, egyedi könnyűfém keréktárcsái és sportos külső-belső kiegészítői révén az új C-MAX Sport látványosan kitűnik a forgalomból. Az autó alapáron kínált kényelmi megoldásai közt olyan technológiák szerepelnek, amelyekkel egyszerűbbé válik az autózás esőben vagy sötétben, vagy amelyekkel például kulcs nélkül is beindítható a motor.

A Ford a családi költségvetést is szem előtt tartotta, ezért az az autóhoz üzemanyag-takarékos EcoBoost benzinmotorok és TDCi dízelek rendelhetők, köztük a többszörös díjnyertes 1,0 literes EcoBoost erőforrás, amit most egy innovatív fogyasztáscsökkentő technológiával is kiegészítettek.

“A családoknak nem kell dönteniük a praktikum és az izgalom között, ha új Ford C-MAX Sport modellünket választják, amely egyszerre mindkettővel szolgál: extra tágas utastérrel, ami rugalmas alakíthatóságával és kivehető hátsó üléseivel tökéletesen konfigurálható, akár több utas, akár több csomag szállítására van szükség – és mindehhez különleges, szemet gyönyörködtető külső megjelenés társul” – vélekedett Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „Gazdag felszereltségű autóink mind több vásárlót vonzanak, s ezzel párhuzamosan a dinamikus stílusú, fejlett technológiájú modellek iránti igény is egyre nő.”

Az ötüléses C-MAX és a hétüléses Grand C-MAX kellemes kifinomultságot, praktikus használati értéket és élvezetes vezethetőséget kínál egy tágas és sokoldalúan variálható karosszériában. A Merőleges Pakolás funkcióval kiegészített Aktív Parkolóasszisztens egyetlen gombnyomásra könnyedén bekormányozza az autót a parkolóhelyekre, a Kézhasználat Nélkül Nyitható Csomagtérajtó úgy is használható, ha az autós mindkét keze tele van csomagokkal, s a nyitáshoz elég finoman meglendíteni a lábát a hátsó lökhárító alatt. Az autóhoz a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer is megrendelhető, amelynek segítségével a vezető egyszerű hangutasításokkal kezelheti az audiorendszert és a navigációt, valamint a berendezéshez csatlakoztatott okostelefonokat.

Dinamikus, sportos stílus

A merész stílusú ötüléses C-MAX Sport még izgalmasabbá alakítja a modell modern dizájnját, méghozzá olyan látványos eszközökkel, mint a nagyméretű hátsó légterelő, vagy az energikus formavilágú 17 colos könnyűfém keréktárcsák, amelyek opcióként 18 colos méretben is megrendelhetők.

A karosszéria egységes fényezését kontrasztos fekete tető és fekete külső tükörburkolat ellenpontozza, s mindezt a karosszéria színére fényezett lökhárító- és küszöbelemek egészítik ki. A fényszórókban jellegzetes LED nappali menetfény is helyet kapott, a ködfényszórókat pedig mutatós fekete keret díszíti.

A látványos oldalpárnázású sportülések szilárdan megtámasztják a vezető és az első utas testét. Mind az öt ülést fekete színű, szürke öltésekkel varrott kárpit borítja, és az ülések borítása olyan anyagból készül, ami könnyedén ellenáll minden megpróbáltatásnak, aminek az autó legifjabb utasai kitehetik őket. A C-MAX Sport két első ülése között kartámasz és tárolókonzol található; ez utóbbi remek helyet biztosít a rágcsálnivalóknak, játékoknak és mobil eszközöknek, miközben a vezető keze kényelmesen markolja az alapáron kínált bőrborítású váltógombot és kormánykereket.

A kényelmet fokozó és a vezetést segítő, kifinomult technológiák minden családi kirándulást kellemesebbé és nyugalmasabbá varázsolnak. A C-MAX Sport alapfelszereltségének része a Ford Power motorindító gomb, ami fölöslegessé teszi az indítókulcs használatát; a fűthető és motorosan behajtható külső tükrök, amelyek még a ködös reggeleken is tiszta képet adnak; az automatikus világítás, ami sötétedéskor önállóan bekapcsolja a tompított fényszórót; az esőérzékelő ablaktörlő, ami akkor kezd működni, ha a szélvédő vizes lesz; és a tolatást megkönnyítő hátsó távolságérzékelő szenzorok.

Takarékos motorok

A családok pénztárcáját kevésbé terhelik meg az üzemanyag-takarékos benzin- és dízelmotorok, amelyek mind megfelelnek a legújabb és legszigorúbb Euro 6 károsanyag-kibocsátási előírásoknak.

Az új C-MAX Sport vásárlói megrendelhetik a Ford kompakt méretű, mégis erős 1,0 literes benzinmotorját, amelynek CO2-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását tovább csökkenti a háromhengeres erőforrásokban elsőként alkalmazott hengerlekapcsolási technológia.

Ez a megoldás automatikusan leállítja az egyik henger üzemanyag-ellátást és szelepmozgatását, amikor a motor nem teljes terheléssel üzemel (például amikor az autó egyenletes sebességgel halad), tovább csökkentve ezzel az egyébként is alacsony üzemanyag-fogyasztást. A rendszer 14 ezredmásodperc alatt, vagyis az emberi pislogásnál hússzor gyorsabban képes lekapcsolni vagy visszakapcsolni egy hengert – anélkül, hogy ez érződne a motor teljesítményében vagy kifinomult működésében.

A 100 lóerős 1.0 EcoBoost üzemanyag-fogyasztása 5,6 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 127 g/km, míg a 125 lóerős változat esetében ugyanezek az adatok 5,7 l/100 km és 129 g/km. Az emissziót részecskeszűrő technológia is mérsékli, és mindkét motorváltozathoz hatfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik.

Az autó kínálatában a Ford 1,5 literes, 150 lóerős EcoBoost benzinmotorja is szerepel, amihez hatfokozatú manuális vagy hatfokozatú automata sebességváltó rendelhető. A hajtáslánc legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 6,1 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 139 g/km. A 180 lóerős motorból és hatfokozatú automata sebességváltóból összeállított verzió üzemanyag-fogyasztása 6,5 l/100 km, és a CO2-kibocsátása 149 g/km.

A dízelek közt megtalálható az 1,5 literes TDCi erőforrás 95 és 120 lóerős változata, egyaránt 4,7 l/100 km üzemanyag-fogyasztással és 125 g/km CO2-kibocsátással, valamint egy új szelektív emisszió-utánkezelő katalizátorral, ami hatásosan csökkenti a NOX-kibocsátást.

A Ford 2,0 literes TDCi egységének 150 lóerős kivitele 5,2 l/100 km üzemanyag-fogyasztással és 138 g/km CO2-kibocsátással működik; a blokk 170 lóerős változatának üzemanyag-fogyasztása 5,1 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 136 g/km. A négy dízelmotorhoz egyaránt párosítható hatfokozatú manuális vagy hatfokozatú automata sebességváltó.

Az új C-MAX Sport már megrendelhető a márkakereskedésekben.

A Toyota szerint történelmi csúcsot dönt Magyarországon a részben vagy teljesen elektromos új autók eladási mutatója

Európa élvonalában vagyunk: 2018 első negyedévében 5,3 százalékot tettek ki a hazai újautó eladásokból (szemben az 5,1 százalékos európai átlaggal) a részben vagy teljesen elektromos autók, azaz a hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) autók eladásai, ami történelmi csúcsot jelent, 2017-ben ez az arány még csupán 3,8 százalék volt – áll a Toyota hazai képviseletének sajtóközleményében.

Az év első három hónapjában Magyarországon gazdára találó 1833 zöld autóból 1535 darab volt a hibrid elektromos és 298 darab akkumulátoros elektromos, amiból jól látszik, hogy a magán és flottavásárlók továbbra is az előbbit tartják a valóban élhető és praktikus környezetbarát megoldásnak. Néhány hónapja nagy szenzációt keltett, amikor a piac öt legnépszerűbb hibrid elektromos autóját jegyző Toyota és Lexus bejelentette, az idei évben 5150 új hibrid eladásával számol Magyarországon, egyetlen év alatt 50%-al növelve az idehaza újonnan eladott, és körülbelül 20%-al növelve az összes a hazai utakon fotó hibrid autó számát. A hazai piac zöldülésének üteme ugyanakkor még a legkörnyezettudatosabbnak tartott autógyártó várakozásait is messze felülmúlja, ráadásul még tovább gyorsulhat a közbeszerzések zöld autók irányba tolódásával.

Ha ma valaki Magyarországon környezetbarát új autó vásárlásában gondolkodik, 21 márka 89 részben vagy teljesen elektromos modelljéből válaszhat: ebből 45 darab a külső töltést nem igénylő, a városi használat során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen üzemelő hibrid elektromos, 30 darab az egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos, és 14 darab a limitált hatótávú, és hosszadalmas töltést igénylő akkumulátoros elektromos modell. Ehhez képest elsőre talán alacsonynak tűnhet az 5,3%-os arány, amit a részben vagy teljesen elektromos autók a magyarországi újautó eladásokból képviseltek (4,4% hibrid elektromos és 0,9% akkumulátoros elektromos) az idei év első negyedévében, ez azonban európai szinten is kimagaslónak számít. Ennél is bíztatóbb ugyanakkor a növekedés dinamikája: 2017-ben még csupán 3,8%-ot tettek ki a részben vagy teljesen elektromos újautó értékesítések hazánkban. Míg tavaly egész évben összesen 4768 részben vagy teljesen elektromos autó talált gazdára hazánkban (ebből 4186 hibrid elektromos és 582 akkumulátoros elektromos), addig idén már az első negyedévben 1833 zöld autó kelt el (ebből 1535 hibrid elektromos és 298 akkumulátoros elektromos). Ha az év hátralévő részében fenntarthatónak bizonyul ez a bővülési ütem, az azt jelentené, hogy 2018-ban több mint 7300 részben vagy teljesen elektromos új autó értékesítésével számolhatunk hazánkban (ebből több mint 6100 hibrid elektromos és közel 1200 akkumulátoros elektromos), ami 53%-os növekedésnek felel meg a zöld autók tekintetében (miközben az első negyedévben a teljes magyarországi újautó piac 28%-al bővült). A magyarországi újautó értékesítések zöldülésének legfontosabb motorja egyébiránt kétségkívül a piac legszélesebb, 16 modellből álló hibrid elektromos modell portfólióját jegyző Toyota, és prémium márkája, a Lexus: a két japán márka 5150 új hibrid autó értékesítésével számol idén Magyarországon.

Európai szinten is az élen járunk a zöld autózás tekintetében?

Hogy lássuk, mennyire élen jár Magyarország a zöld autózásban, elég egy pillantást vennünk az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb jelentésének adataira, amelyekből kiderül, hogy míg a tavalyi évben még hajszálnyira ugyan, de el voltunk maradva az európai átlagtól (0,6%-os akkumulátoros elektromos és 3,3%-os hibrid elektromos, azaz összesen 3,9%-os részben vagy teljesen elektromos részesedés szemben a hazai 3,8%-al), addig az idei első negyedévre már meg is haladtuk azt. Idén január és március között ugyanis Európában az újautó eladások 0,9%-át tették ki az akkumulátoros elektromos, és 4,2%-t a hibrid elektromos autók, azaz összesen 5,1%-ot értek el a részben vagy teljesen elektromos autók az eladásokból. Ezzel szemben Magyarországon az első negyedévben az újautó értékesítések 5,3%-át képviselték a részben vagy teljesen elektromos eladások, 0,9% akkumulátoros elektromos és 4,4% hibrid elektromos megoszlásban. Mindez annak köszönhető, hogy Magyarországon a környezetbarát autók értékesítésének növekedési üteme magasan meghaladta az európai átlagot. Míg európai szinten 47%-al bővültek az akkumulátoros elektromos, és 25,7%-al a hibrid elektromos autók eladásai, addig hazánkban 80%-al több akkumulátoros elektromos és 33%-al több hibrid elektromos autó kelt el.

Ha zöld, akkor hibrid, ha hibrid, akkor Toyota vagy Lexus?

Az 2018 első negyedéves értékesítési statisztikákból mindazonáltal az is kitűnik, hogy a zöld autózás mellett döntő hazai magánvásárlók és vállalati flottafelhasználók jellemzően nem szeretnék feladni a praktikus használhatóságot: a január és március között Magyarországon gazdára találó részben vagy teljesen elektromos autók 84%-át tették ki a hibrid elektromos modellek, azak több mint négyszer annyi hibrid elektromos autó kelt el, mint akkumulátoros elektromos. Ez természetesen érthető: az akkumulátoros elektromos autókra jellemző alacsony hatótáv és hosszú töltési idő csak azon ügyfelek számára teszi őket élhető választássá, akik szinte kizárólag csak a városon belül használják autójukat, lehetőleg úgy, hogy parkolás közben tölteni is tudják azt. Azok a környezettudatos autóvásárlók, akik úgy szeretnének zöld autót, hogy közben nem kell kompromisszumot kötniük a hatótáv és praktikus használhatóság tekintetében, a hibrid elektromos autók mellett döntenek.

Az is jól látszik, hogy az autóvásárlók a zöld autózást gyakorlatilag két márkához, az elektromos meghajtások vezető fejlesztőjeként ismert Toyotához és prémium márkájához, a Lexushoz kötik: a január és március között Magyarországon gazdára találó új részben vagy teljesen elektromos autók 68%-át, és a hibrid elektromos autók 81%-át értékesítette a két japán márka (a hibridek 70%-át jegyezte a Toyota és 11%-át a Lexus), és a Magyarországon legnépszerűbb hibrid autók TOP5-ös listájára sem fér fel más márka modellje. A legnépszerűbb hazai hibrid elektromos autónak az első negyedévben között a vállalati flották nagy kedvencének számító Toyota Auris bizonyult, amely a egymagában a hazai hibrid eladások 22%-át vitte, őt a crossover Toyota C-HR (18%), a szintén crossover Toyota RAV4 (17%), a városi kisautó Toyota Yaris (13%), és a prémium crossover Lexus NX (4%) követte, rajtuk kívül a TOP10-be a még a szintén prémium crossover Lexus RX (2%) is befért a 9. helyen.

„A mértékadó JATO áprilisi tanulmánya szerint is Európa legzöldebb autómárkájának bizonyuló Toyota és a Lexus nem titkolt célja, hogy a piac legszélesebb környezetbarát hibrid elektromos modellporfóliója révén az autózás világszintű, így magyarországi zöldülésének is legfontosabb motorja legyen. Nagy örömmel látjuk, hogy Magyarország mára Európa egyik legkörnyezettudatosabb újautó piacává vált, a Skandináv országokon kívül csupán néhány nyugat-európai ország büszkélkedhet nálunk magasabb részben vagy teljesen elektromos aránnyal az újautó eladások tekintetében a kontinensen. Ehhez nagymértékben sikerült hozzájárulnunk azzal, hogy a Toyota első negyedéves magyarországi értékesítéseinek 41%-át, míg a Lexus esetében 95%-ot tettek ki a hibrid hajtású modellek. Örömmel látjuk, hogy versenytársaink is követnek minket, mára 21 autógyártó 89 (nem ritkán a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs technológiáján alapuló) részben vagy teljesen elektromos modellje érhető el a piacon, és lassan de biztosan valamennyi meghatározó márka eladásaiban növekszik a környezetbarát hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos autók aránya. A teljes hazai újautópiac zöldülése szempontjából hihetetlen izgalmasnak tartjuk ugyanakkor a lehetőséget, amelyet a közszféra beszerzéseinek környezettudatos irányba történő elmozdulása rejthet magában: az állami beszerzések piacon képviselt súlya révén ugyanis elérhető közelségbe kerülhet az, hogy a Skandináv országok után közvetlenül Magyarország következzen a legkörnyezettudatosabb európai autópiacok sorában” – fogalmaz Varga Zsombor, a magyarországi környezetbarát hibrid elektromos értékesítések négyötödét jegyző Toyota és Lexus márkák hazai kommunikációs vezetője.

Tovább javítja majd a helyzetet a zöld autók térnyerése az állami beszerzésekben

Jóllehet, így is az európai élbolyban vagyunk, még tovább javítja majd helyzetünket, ha a részben vagy teljesen elektromos autók az állami beszerzésekben is nagyobb teret kapnak. Az állami vállalatok, közszolgálatok és államigazgatási beszerzéseinek ugyan csak egy részét teszik ki a személyautók ahol széles körben elérhetőek az akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos autók, ez azonban így is hatalmas potenciált rejt magában. (A haszongépjárművek terén is elérhető ugyan már néhány akkumulátoros elektromos modell, a professzionális árufuvarozásban ugyanakkor még kritikusabb szerepet kap a hatótáv kérdése, így az áttörést itt is a hibrid elektromos modellek térnyerése jelenti majd, erre azonban még néhány évet várnunk kell). Ha például a tavaly állami beszerzések keretében gazdára talált mintegy 2326 személyautó mindegyike akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos meghajtású lett volna, már tavaly 3,8% helyett 5,6%-os lett volna a hazai újautó eladásokban a zöld autók aránya. Hasonlóképp, ha az idei év első negyedévében közbeszerzés keretében gazdára találó 820 személyautó mindegyike akkumulátoros elektromos vagy hibrid elektromos lett volna, már most 7,7%-os részben vagy teljesen elektromos aránynál tartanánk.

Mindez nem csupán levegőminőségi és ezáltal egészségügyi, de közgazdasági hasznot is hordoz

Az Európai Bizottság 2017-es levegőminőségi jelentésének Magyarországra vonatkozó kiadványában foglaltak szerint éves szinten mintegy 1500 milliárd forintnyi, azaz Magyarország éves költségvetésének egynyolcadát kitevő kár éri a magyar gazdaságot évente csak a légszennyezettség miatt: ebben benne van a légszennyezettség miatt megbetegedő munkavállalók éves szinten hárommillió kihagyott munkanapja, az emiatt a munkáltatókra háruló 72 milliárd forintnyi többletköltség és az az öt és fél milliárd forint, ami az egészségügyet terheli. Ezenkívül a légszennyezettség éves szinten még 14 000 ember haláláért is felelős. A levegőbe kerülő károsanyagoknak ugyan csupán egy része írható a közúti közlekedés rovására, az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tavaly decemberi jelentése szerint ugyanakkor ez egyáltalán nem elhanyagolható: a szén-dioxid esetén eléri a 20%-ot, a halmozottan egészségkárosító szálló por (PM10 és PM2,5) esetén a 10%-ot, az illékony szerves vegyületek esetén (NMVOC) a 7,3%-ot, a szmogért és savasesőkért nagymértékben felelős nitrogén oxidok (NOx) esetén pedig a megdöbbentő 30%-ot. Éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy a hazánkban forgalomba kerülő új autók mekkora hányada zöld, részben vagy teljesen elektromos autó. A tendencia szerencsére Magyarországon bíztató, a tudatos a zöld autózást támogató jogalkotói tevékenységgel, az azt favorizáló adózási szabályok kialakításával, illetve a zöld autók preferálásával az állami beszerzésekben ez a folyamat pedig tovább gyorsítható.

A Toyota önvezető jármű tesztközpontját idén októberben adják át

A Toyota amerikai fejlesztési központja, a Toyota Kutatóintézet (TRI) egy zártpályás tesztlétesítményt épít az önvezető technológia fejlesztésére.

A vállalat ezen a héten adta be az építési engedélykérelmeket az Ottawa Lake-ben található Michigan Technikai Kutatási Park (MITRP területén fekvő, nagyjából 30 hektáros terület beépítésére. Az októberi átadást követően a létesítményt kizárólag a TRI használja majd, hogy biztonságos környezetben szimuláljon „kiélezett” vezetési helyzeteket, amelyeket túl veszélyes lenne közúton megrendezni.

„Azáltal, hogy építünk magunknak egy kísérleti pályát, azt saját, egyedi tesztelési igényeinknek megfelelően tudjuk kialakítani, és gyorsan kifejleszthetünk rajta adott kapacitásokat, különösen a Toyota Őrangyal önvezető üzemmóddal kapcsolatban” – fogalmaz Ryan Eustice, a TRI önvezetésért felelős alelnöke. „Ez az új létesítmény kellő rugalmasságot biztosít számunkra a technológiánk határait feszegető forgatókönyvek modellezéséhez, ami közelebb visz majd minket egy olyan, ember vezette jármű megalkotásához, amellyel nem lehet balesetet okozni.”

A TRI létesítményét a MITRP 2,8 kilométeres, ovális tesztpályáján belül alakítják ki, zsúfolt nagyvárosi helyszínekkel, csúszós útburkolatokkal, és egy négysávos, osztott gyorsforgalmi úttal, amihez fel- és lehajtók is tartoznak. A területet az MITRP-től bérlő TRI feladata a létesítmény tervezése, kivitelezése és folyamatos fenntartása. Emellett a TRI hozzáférést élvez majd az MITRP tulajdonában álló ovális pályához, illetve más, az MITRP ügyfelei által használt helyszíni létesítményekhez és szolgáltatásokhoz is. Az új telep révén bővül a TRI zártpályás tesztelési kapacitása, kiegészítve a kaliforniai GoMentum Station, illetve a michigani Mcity és az American Center for Mobility által kínált lehetőségeket.

„Nagyon örülünk, hogy együttműködhetünk a TRI-vel” – teszi hozzá Mike Jones, a MITRP elnöke. „Hiszünk abban, hogy ez a kapcsolat egyértelműen nyerőnek bizonyul majd.”

Az MITRP-t egy belső körbe tartozó autóipari beszállító építette 1968-ban, és a létesítményt azóta is járművek tesztelésére használják. A 168 hektáron elterülő technológiai parkot 2010-ben adták el egy ingatlanfejlesztő vállalatnak. Azóta autókat, haszongépjárműveket, terepjárműveket gyártó vállalkozások és alkatrészgyártók használják tesztpályaként és fejlett technológiák fejlesztési bázisaként.

[TESZT] BMW i3S – kívül-belül sportosabb összhatás

Bár a BMW i3 sosem a visszafogottságról volt híres, mostanra sikerült ténylegesen dinamikusabbá tenni a koncepciót. Kívül és belül is jelentős evolúción ment át a modell, s végeredményként megszületett a BMW i3S. Teszteltük.

Nem fogjuk fecsérelni a sorokat a BMW i3 részletezésére küllem, belső részletek terén – számtalanszor megtettük. Inkább azt vizsgáljuk, mennyiben és hogyan tér el a “hagyományos” i3-tól az i3S.

Elsősorban a külső kapott számottevő változtatásokat. A futóművet 15 milliméterrel ültették meg a tervezők, ezáltal a grasshopper-jelleg háttérbe szorul; mindehhez szélesebb, 175/55 R20-as gumiabroncsok lettek társítva. Ez szemmell láthatóan is vastagabb, mint az alapmodell esetében – íme, az első tényleges, kézzel fogható sportos vizuális hatás.

Teljesen új megközelítésbe helyezett felniket kapott a BMW i3S. A jelleg ténylegesen személyautós, vagy inkább sportautós: ötküllős kiosztással, a tesztaitónk esetében lakkfeketére fújt árnyalattal talán a legjobb választás konfigurálásnál.

Ami külcsín, az belbecs is a BMW i3S esetében

Egyébként a BMW i3S esetében szó sincs szimplán optikai tuningról, ugyanis az ültetetés már eleve fizikailag tesz hozzá az összképhez: a futómű nyomtávját is sikerült megnövelni, tehát szélesebb lett, kereken 40 milliméterrel. Itt máris jól kivehető gyakorlatban is a stabilabb úttartás, főként nyári gumik esetében lehet kiváló teszteredményeket produkálni szűkebben bevett, szélsőséges kanyarokban. A kanyartartás tehát remek lett, a tradicionális építésű i3-hoz képest érzetre is sokat javult a tapadás.

Természetesen a BMW i3S kerékjáratai is szélesebbek lettek, ez egyértelmű, hogy a nyomtáv növelése miatt volt szükség a beavatkozásra. Tetszetős, meg kell hagyni, s végre meg tudja mutatni külcsín tekintében is az i3, hogy bizony kimondottan dinamizmust kell sugallnia a megközelítésnek.

Morcosabb, kifejezőbb tekintetet kapott az orr-rész, a lökhárítómodul például újra lett gondsolva. A BMW-vesék alatt egy aláhúzás jellegű vonalat kapunk, fekete berakással. Ráadásként a front fényszórók száz százalékosan LED technológiát használnak.

Szinte minden átalakult. Igaz, a tervezésnél nem estek túlzásokba

A fart is átalakították részleteiben a BMW i3S esetében: Plusz 40 milliméter szélesítést kapott a lökhárítóelem, valamint nagyobb hangsúlyt irányítottak az eDrive i3S plakettre is a jobb szélen.

Oldalnézetben is találhatunk változást: az A oszloptól kiinduló díszcsík is hordozza a feljebb részletezett felnikre jellemző lakkfekete beütést, a szegély végigfut a BMW i3S tetővonalával párhuzamosan, egészen a C oszlop zárásáig. A mindezidáig halogénizzót használó nappali menetfények is teljes LED felszereltséget kaptak, így ténylegesen elmondható, hogy az új i3 és i3S globálisan LED technológiát használ.

Cikkünkből kiderülhetett mostanra, hogy a BMW i3S az egyébként megfrissített BMW i3 sportosított verziója. Egyértelmű tehát, hogy a “sima” i3 is hasonló újításokat hordoz részleteiben, nagyjából ugyanannyit, mint a BMW i3S, az ültetés és a futómű szélesítése kivételével.

Nézzük, mi a helyzet a BMW i3S enteriőrjével. Alapvetően hasonlók maradtak a paraméterek az alapmodelléhez képest, a központi LED LCD kapacitív érintésérzékeny infotainment kijelző 10.2 col képátlója bőségesen elegendő az informatív közvetítéshez. A szoftver, illetve maga a firmware is jelentős upgrade-et kapott, természetes nyelvfelismeréssel, élő menetközbeni parkolás információgyűjtéssel, valamint az Apple CarPlay-jel.

A beltérben alkalmazott anyagok most is minőségiek. A BMW i3S sportos jellegét elsősorban itt a kárpitozás és a színösszeállítás adja, az ülések kagyló-jellegét nagyban kiemeli a borítás, valamint a bordázat elrendezése.

CFRP alapú kocsiszerkrénnyel bír az új BMW i3S, mely amellett, hogy rendkívül áramvonalas, jelentős súlycsökkenést jelent továbbra is. Ehhez alumíniumötvözet váz társul, így a rugalmasság és persze a kellő merevség is megvan az autóban.

Növekedett a teljesítmény, a forgatónyomaték, és a végsebesség is

185 lóerős eDrive technológiát felvonultató elektomos szinkronmotort kapott a BMW i3S. Az egységbe most is integrálva lett az energiavisszatáplálás, amely fékezésnél, valamint motorfékezésnél fejti ki optimális hatását. A csúcsnyomaték 270 Nwetonméter, amely igencsak jelentős menetdinamikát sejtet.

A hajtáslánchoz egy 94 Ah-s lítium-ion akkumulátor társul, hasonló, mint a korábbi, növelt hatótávú, nem REX i3-asok esetében is. Ennek megfelelően az új BMW i3S-sel simán megtehető egy töltéssel 260-280 kilométer, persze ehhez nem árt tudatosan, ECO módban közlekednünk. Tesztjeink során mért átlagos energiafogyasztásunk 14.8 kW/h volt, 100 kilométerre, vegyes használattal.

2016 BMW i3S specifikációk

Motor

Motortípus: 360 V DC szinkronmotor, folyadékhűtéssel

Lökettérfogat: –

Maximális teljesítmény: 185 LE

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 0-4800 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 1 fokozatú irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4006 mm

Szélesség: 1791 mm

Magasság: 1590 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Első gumik mérete: 175/55 R20

Hátsó gumik mérete: 175/55 R20

Tömeg, üresen: 1340 kg

Megengedett össztömeg: 1700 kg

Csomagtartó mérete: 261 liter, 1100 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: –

Menetteljesítmények

Végsebesség: 159 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.9 s (gyári), 6.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Vegyes: 14.8 kWh/100 km

Gyárilag mért eredmények

Vegyes: 12.9 kWh/100km

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyEPSONAOC, PhilipsCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer

Ford Fiesta ST-vel, Guarcinoból Campocitanoba

A Guarcino városától Campocitano síterepéig vezető, 1800 méteres magasságba felkapaszkodó utat minden télen benépesítik a síelés szerelmesei. Ám az év többi részében a Rómától alig 80 kilométerre fekvő Via Campocitano szinte teljesen néptelen, így aztán tökéletes helyszín egy kis örömautózáshoz, például egy Ford Fiesta ST fedélzetén.

“Vegyünk egy csomó Amaretto kekszet Olaszország egyik legrégebbi városában, Guarcinoban, hogy megfelelően felkészüljünk a csúcsra vezető út rengeteg kanyarjára és izgalmára” – javasolta Steve Sutcliffe, aki az Európa legszebb autóstúra-útvonalai című Ford-filmsorozat legújabb részében egy új Ford Fiesta ST volánja mögött autózik végig ezen a vidéken.

A csúcsra érve elénk tárul az északon húzódó Monti Velino természetvédelmi terület látványa és a délkeletre fekvő Lazio festői hegyvidéke, délnyugatra pedig az Örök Város, Róma látható.

“Ha egy felhőtlen éjszakán autózunk fel ide, fölénk borul a csillagos égbolt; az ide vezető úton egy csillagvizsgáló is útba esik, ami a világ sok más ilyen intézményével hálózatba kapcsolva vizsgálja az égitesteket. Az obszervatórium azért épült éppen erre a hegyre, mert itt nagyon kicsi a fényszennyezés” – mondta el Sutcliffe.

Ez a nyolcadik epizód abban a sorozatban, amelyben Sutcliffe a Ford Performance katalógus összes modelljét végigpróbálja, méghozzá lélegzetelállító tájakon: a Ford GT szupersportkocsit a norvég Altanti Úton, vagy éppen a Focus RS-t az angliai Észak-Yorkshire-ben, a Blakey Ridge szerpentinjén. Ez a sorozat első olasz útvonala, ám a Via Campocitano máris maximális pontszámot kapott a szerkesztőktől a látnivalókra, az ételre-italra és az autózás izgalmára. Ezzel 60-ból 53 pontot ért el, s így jelenleg a harmadik helyen áll Európa legszebb autóstúra-útvonalainak listáján.

 

 

Budapesten ünnepelte hazai premierjét az új Volkswagen Touareg

Mindössze pár héttel a világpremier után május 11-én Budapesten is bemutatkozott az új Volkswagen Touareg, így már négy tagúra bővült a Volkswagen SUV kínálata.

A Touaregben minden olyan megoldás megtalálható, ami a XXI. századi autógyártás csúcsát jelenti: konnektivitás, asszisztens rendszerek, komfort szolgáltatások, infotainment, LED-világítás, amelyek a méretes szabadidő autó fedélzetén hálózatba integrálva hozzák el a jövőt a jelenbe.

Hazánkban is bemutatkozott a Volkswagen Touareg legújabb, harmadik generációs változata. A márka zászlóshajója mindössze pár héttel a nemzetközi bemutató után, május 11-én érkezett meg Budapestre. Bemutatkozásával – a T-Roc, a Tiguan, a Tiguan Allspace után – már négy tagúra bővült a Volkswagen SUV kínálata. A teljesen megújult Touareg az elmúlt időszak VW szabadidő-autós offenzívájának fontos részét képezi, ami a piaci igényeknek megfelelően széles spektrumban kínál választási lehetőséget a vásárlók számára.

A piaci trendek ugyanis azt jelzik, hogy jelentősen nőttek a szegmens értékesítési eredményei, 2010 óta hazánkban is 160 százalékkal gyarapodott az SUV értékesítések száma. 2017-ben már 42.111 szabadidő-autó talált hazánkban gazdára, ami az idei évben a várakozások szerint tovább nőhet. A Volkswagen SUV autócsaládjába további modellek is várhatók: 2019 tavaszán a T-Roc-nál kisebb méretű T-Cross, és 2020-tól lesz elérhető az I.D. CROZZ is, a márka első, teljesen elektromos SUV-je.

Innovatív megoldásaival, megújult formájával és szolgáltatásaival az új Touareg a prémium szegmensbe lép be, az autóban minden olyan megoldás megtalálható, ami a XXI. századi autógyártásának csúcsát jelenti: konnektivitás, asszisztens rendszerek, komfort szolgáltatások, infotainment, IQ.Light – LED Mátrixfényszóró, amiknek a hálózatba integrálása hozza el a jövőt a jelenbe a méretes szabadidő autó fedélzetén.

Az új Touareg a Volkswagen-csoport MLB (Modularen Längsbaukasten – hosszmotoros építési technika) platformjára épül, amit a felső-középkategóriánál nagyobb gépkocsik esetében alkalmaznak a hosszában beépíthető motorral és váltóval szerelt autóknál. A harmadik generációs modell az elődhöz képest 44 milliméterrel szélesebb (1.984 mm) és 77 milliméterrel hosszabb, ellenben 7 milliméterrel alacsonyabb lett (1.702 mm). Az új dimenziók természetesen befolyásolják az arányokat és a belső helykínálatot, az autó hosszának növekedésével például 697 literről 810 literesre nőtt a csomagtartó. A vegyes anyagfelhasználásnak köszönhetően, mellyel 48 százalék alumínium és 52 százalék magas minőségű acél elem került az új Touaregbe, elődjénél 106 kilóval könnyebbé vált.

A Volkswagen az új Touareget egyedülálló, hatékony és nagy vonóerővel bíró, 3.0 literes, V6-os turbómotorokkal kínálja. Hazánkban májustól a 231 lóerős, V6-os dízel erőforrással rendelhető a modell, de idén júliustól a 3.0 literes, 231 lóerős TDI, szeptembertől pedig a 3.0 literes, 340 lóerős TSI is választható lesz. és 2019 márciusában érkezik majd a kínálat csúcsát jelentő 4.0 literes, 421 lóerős dízelmotor.

Az új Touareg a harmadik generáció esetében is 4MOTION összkerék-hajtással, és 8 fokozatú automata váltóval kapható széria felszereltségben. Az új Touaregben mutatkozik be az elektromechanikus aktív oldalirányú billenés stabilizálás, ami a karosszéria mozgását figyelve, a futóműnél beavatkozva egyenlíti ki a túlzott billenést. (Ez az extra első ütemben csak Németországban lesz elérhető.) Másrészt megjelenik a kínálatban az opcionális összkerék-kormányzás, amivel – vezetési helyzettől függően – akár egyszerre kormányozhatjuk az összes kereket, jelentősen megkönnyítve ezzel a kocsi irányítását és kisebb sugarú fordulását.

Az új Volkswagen Touareg három felszereltséggel választható: az Atmosphere felszereltség a lounge hangulatot idézi fel, amiben a fa és a natúr anyagok dominálnak. Az Elegance inkább a letisztult high-tech világot idézi, amiben dominálnak a fémes anyagok, s az ahhoz passzoló színek. Az R-Line pedig a sportosságot sugallja mind küldő-, mind pedig belső megjelenésében.

A Touareg harmadik generációjában ünnepli világpremierjét az Innovision Cockpit, amely két, óriási üveg felületű kijelző összeolvadásával kelti életre az SUV kínálat egyik legnagyobb digitális felületét. Igény esetén akár 1.920×1.020 pixel felbontású, 15,0 colos Discover Premium infotainment, és egy vadonatúj, 1.920×720 pixeles digitális műszerfal is rendelhető. Az új platformoknak köszönhetően szinte az összes kapcsoló eltűnik a középkonzolról, a jármű legtöbb funkcióját, asszisztens rendszerét vagy audio beállítását ezeken keresztül lehet beállítani.

A Touareg külső és belső tulajdonságai között megtalálható vezetői segédrendszerek széles skálája is meggyőző, közülük több, első ízben érhető el a Volkswagen kínálatában. Ilyen például a “Nightvision” éjjellátó asszisztens rendszer, amely a sötétedés utáni vezetést segíti. Ezekkel a segédrendszerekkel a Touareg részben automatizált vezetési funkciókkal vértezhető fel.

Fontosabb alapfelszereltségi elemek:
• 18 colos könnyűfém keréktárcsák;
• 2-zónás automatikus klíma;
• Automatikus differenciálzár;
• Discover Pro navigáció 9,2 colos kijelzővel;
• Elektromosan állítható, fűthető és behajtható külső tükrök;
• Esőérzékelős ablaktörlő;
• Hátsó odallégzsák
• LED fényszóró, nappali menetfény és hátsó lámpa
• Multifunkciós borkormány, váltófülekkel;
• Nyomógombos indítás (Keyless Go);
• Parkoló radar elől, hátul;
• Riasztó;
• Sávtartó asszisztens (Lane Assist);
• Távolságtartó tempomat;
• Telefon előkészítés;
• Tologatható hátsó üléssor (160 mm);
• Városi vészfékasszisztens gyalogos felismeréssel;
• Vezetőprofil beállítási lehetőség;
• Vienna borkárpit, elöl ülésfűtéssel.

Három Volkswagen világpremier: progresszív hibrid-, földgáz- és dízelrendszerek mutatkoztak be a Bécsi Motorszimpóziumon

Teljes egészében új fejlesztésű innovatív hajtásrendszerekkel bővíti modellprogramját a Volkswagen.

Ezek között 48 voltos technikával működő, széles körben megfizethető hibridhajtások, új, ugyancsak hibridrendszerként kialakított dízelmotorok és a jelenleg világszerte legkorszerűbb földgázhajtás is szerepel. Az első információkat a Bécsi Motorszimpózium (április 26-27.) alkalmával hozta nyilvánosságra a Volkswagen e fejlesztéseiről. A Bécsben világpremierként bemutatkozó technikák egyaránt meghatározó elemek a Volkswagen progresszív hajtásrendszer-stratégiájában, amely a legkorszerűbb Otto-, dízel és CNG-motorok, valamint új hibridrendszerek és tisztán elektromos hajtások együttese. Az új kombinációkkal a Volkswagen egyebek mellett az Európai Unióban 2020-tól előírt 95 g/km flotta-széndioxid-kibocsátási határértéket is teljesítheti.

Világpremier 1

48 voltos mild-hibrid rendszer: az egyik legfontosabb új hajtásrendszer a 48 voltos mild-hibrid konstrukció, amely első ízben a Golf következő generációjával érkezik a piacra. Új 48 voltos technikájával a Volkswagen igen széles ügyfélkör számára teszi elérhetővé a hibridhajtást. Ezek a műszaki megoldások egyaránt jelentősen csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, boost-funkciójuk és különösen dinamikus elindulási képességeik révén pedig a dinamika és a kényelem terén is jelentős pluszt kínálnak. A Volkswagen lépésről-lépésre teljes járműpalettájára ki kívánja terjeszteni a hagyományos hajtásrendszerek elektromossá alakítását. E világméretű elektromos offenzíva kiindulópontjául a következő Golf-generáció szolgál.

Világpremier 2

az 1.5 TGI Evo (EA211 evo) földgázmotor: további Bécsben bemutatkozó műszaki különlegesség az új 1.5 TGI Evo földgázüzemű motor. A változó turbinageometriával működő, legújabb generációs turbófeltöltéssel szerelt, 1,5 literes, közvetlen befecskendezésű erőforrás az 1.5 TSI ACT BlueMotion1/2/3/4 aggregát műszaki alapjaira épül. Az ugyancsak 96 kW/130 LE teljesítményű földgázmotor szintén a különösen gazdaságos TSI/TGI Miller-ciklust alkalmazza. A Volkswagen számára az új 1.5 TGI Evo motor a márka földgáz-offenzívájának meghatározó eleme. A megfogalmazott célkitűzés itt a gazdaságos és messzemenőkig részecskekibocsátás nélkül üzemelő földgázmotorok mennyiségének további növelése. A német piacon a földgázüzemű erőforrások már ma is a legdinamikusabban növekvő hajtásrendszer-fajtának számítanak. A TGI Otto-motorok mindemellett e-Gas üzemanyaggal, azaz megújuló forrásokból – szél-, nap- és vízenergiával, illetve biomasszából – előállított, metánalapú szintetikus sűrített földgázzal (CNG) is üzemeltethetők.

A 1.5 TGI Evo motor gyártása még ebben az évben megkezdődik. A jelenlegi Golf-sorozat5/6 kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) szerelt modelljeire becsült, 100 kilométerenként mindössze 3,5 kilogramm CNG-átlagfogyasztással az agilis turbómotor éppoly takarékos, mint gazdaságos erőforrás. Földgázüzemben ennek megfelelően 490 kilométer hatótáv adódik, ami a benzin- és a gázüzem közötti automatikus váltással további 190 kilométerrel bővül (minden adat a vonatkozó NEFZ-ciklus szerint). Az új motor kivételes gazdaságossága mellett is dinamikus teljesítmény- és forgatónyomaték-értékekkel szolgál: már 1400-as percenkénti fordulatszámnál 200 newtonméter áll a vezető rendelkezésére (egészen 4500-as percenkénti fordulatig).

Világpremier 3

Ac2.0 TDI (EA288 evo) dízelmotor: a Volkswagen dízeltechnikáját is felkészíti a jövőre, s Bécsben az EA288 evo sorozat teljes egészében új fejlesztésű, 2,0 literes TDI-erőforrásain mutatta be, mekkora potenciált rejt még a dízelhajtás. A Volkswagen-csoport négyhengeres TDI-motorjai első ízben készülhetnek hibridtechnikával, az EA288 evo pedig már eleve 12 voltos szíjhajtású indítógenerátorral szerelt mild-hibrid hajtásrendszerrel mutatkozik be. A lítiumion-akkumulátorral közösen a mild-hibrid rendszer jelentősen mérsékli az üzemanyag-fogyasztást, illetve növeli a kényelmet. Az új TDI-motorokat minden menetciklus során rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátás jellemzi, s természetesen a WLTP/RDE szerinti minden jelenlegi és jövőbeni kipufogógáz-emissziós előírásnak megfelelnek. Teljesítménypalettájuk 100 kW/136 LE és 150 kW/204 LE között ível. A Volkswagen fejlesztésében készülő új TDI-erőforrásokat először a hosszirányban beépített motorral szerelt Audi-modellekbe építik, a jövőben pedig a Volkswagen és a vállalatcsoport további márkáinak MQB-modelljeiben (MQB: modulrendszerű keresztmotoros platform) is megjelennek.

Új EA288 evo motorcsaládjával a Volkswagen olyan TDI-programot fejlesztett ki, amely technikailag vezető pozíciót biztosít számára vetélytársai körében. A motorok átdolgozott égésfolyamata a gazdaságosság és károsanyag-kibocsátás terén egyaránt kedvezőbbnek bizonyul, emellett nőtt a turbófeltöltő hatásfoka és érzékenyebb gázadási reakciók jellemzik. A kipufogógáz-utánkezelő rendszer komponenseit – a dízel-részecskeszűrővel (DPF) és az SCR-rendszerrel (a nitrogén-oxidok (NOx) emissziójának csökkentése szelektív katalitikus redukció (SCR) útján) – egyaránt újraméretezték, s fokozott hatékonyság, illetve öregedésállóság jellemzi őket. A súrlódási veszteségek, a hőveszteségek és a motor saját tömege egyaránt csökkent. A Volkswagen emellett kilométerenként akár 10 grammal is mérsékelte az EA288 evo erőforrások szén-dioxid-kibocsátását az előző generációhoz képest. E megoldásokkal az új TDI-aggregátok károsanyag-kibocsátási paraméterei a jelenlegi emissziós előírások

1983-ban debütált az első Ford Orion, az Escort alváltozata

Idén lesz fél évszázados a Ford Escort; de azt vajon tudjuk-e, hogy a Ford Orion is fontos évfordulót ünnepel 2018-ban?

Az autó 35 évvel ezelőtt, 1983-ban született meg az Escort alváltozataként, mivel 1980-ban leállt a második generációs Escort gyártása, ám a piacon továbbra is erős volt az igény egy hagyományos, négyajtós lépcsőshátú autó iránt.

Elölről nézve kizárólag a hűtőrács különbözteti meg az Oriont az Escort harmadik generációjától. Oldalnézetből viszont már szembeötlő a különbség, hiszen az Orion látványosan hátranyúló csomagteret kapott, míg az Escort ferdehátú vagy kombi karosszériával készült.

A kínálat csúcsán az Orion 1.6i Ghia változat állt, amelybe ugyanaz a motor került, ami az Escort XR3i modellt is hajtotta, ráadásul a lépcsőshátú változat is ugyanolyan vezetési élményt és teljesítményt kínált, nem beszélve a 180 km/órás végsebességről.

1986-ban jelent meg az Orion második generációja, olyan extrákkal, mint a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) vagy az elektromosan fűthető szélvédő, és ebben a változatban mutatkozott be az új 1,4 literes benzinmotor is. 1990-ben érkezett a harmadik modellgeneráció, ami 1992-ben egy ráncfelvarráson esett át, és ekkor jelentek meg a modell kínálatában az új Ford Zetec 16 szelepes erőforrások is.

Az Oriont összesen 10 éven át gyártották a Ford üzemei az angliai Halewoodban, a németországi Saarlouisban, a spanyolországi Valenciában, az argentin Buenos Airesben és a venezuelai Valenciában. Ez idő alatt több mint 3,5 millió Orion talált gazdára világszerte.

Lenyűgöző sikerekkel indult Keszthelyi Vivien GT-s karrierje

Fantasztikus sikerekkel kezdte nagy túraautós (GT) pályafutását Keszthelyi Vivien, aki Audi R8 LMS kupasorozat nyitóhétvégéjén mindkét futamát követően a dobogó harmadik fokán ünnepelhetett. Audi R8 LMS GT3.

A mindössze 17 éves pilóta – aki szintet lépve idén kezdett el versenyezni hátsókerék-meghajtású autókkal – a sportág csúcsának számító DTM első hétvégéjén belül bizonyíthatott az újonnan indított sorozatban, amely során minden helyszínen két teljes értékű időmérőt és két versenyt bonyolítanak le. Vivien már a pénteki szabadedzések során az élbolyhoz tartozott, előbb a negyedik, majd az ötödik időt autózta, ugyanakkor egyértelmű célokat nem fogalmazhatott meg, hiszen a mezőny csak ekkor ismerte meg egymást. Ebben a versenysorozatban minden résztvevőre központilag osztottak szerelőket és versenymérnököt, akik a pilóta intelmei szerint végzik el a beállításokat, ez plusz kihívást jelentett természetesen Keszthelyi Viviennek is, aki karrierje során először teljesen egyedül csinált végig egy versenyhétvégét, ezúttal még szülei is csak Budapestről szorítottak neki.

A szombati első időmérőn úgy tűnt, hogy az Audi Sport versenyző akadémiáján három éve pallérozódó magyar pilótának sikerült eltalálnia a számára megfelelő beállításokat, mivel a negyedik rajtkockát szerezte meg, négy ezreddel lemaradva a harmadiktól, s mindössze fél másodperccel a pole-tól. A nyitófutam rendkívül izgalmas volt, Vivien lengyel riválisával óriási csatát vívott, oda-vissza előzgették egymást, végül a harmadik helyen intette le a kockás zászló. A második futamot az ötödik helyről kezdte és szintén a harmadik helyre hozta be a versenyautóját. Ennek a futamnak az egyik érdekessége, hogy a szabályok szerint a versenyzők csak a használt gumikat vehették igénybe, azaz “gumi menedzselésre” volt szüksége a pilótáknak ahhoz, hogy gyorsak tudjanak maradni, és elkerüljék az idő előtti gumikopásból adódó hirtelen lassulást, esetleges defektet.

“Hatalmas örömmel tölt el az első versenyhétvégén elért két harmadik helyezés. A dobogón állni elképesztő, visszaigazolást jelent számomra arról, hogy a kemény munkának és kitartásnak megvan a gyümölcse, s hogy jó úton haladok a céljaim elérése felé” – mondta Keszthelyi Vivien, aki 26 pontjával a harmadik az összetett pontversenyben, a világ legfiatalabb női pilótájaként versenyez GT-kategóriában, s mostani sikerével természetesten a magyar autósport történetébe is beírta magát.

A sorozat – amely a fiatal pilóta hosszútávú céljának, azaz a DTM-be kerülésnek az egyik fontos lépcsőfoka – két hét múlva a Lausitzringen folytatódik, majd június elején a Hungaroringre látogat, így a magyar közönség is élőben szurkolhat Viviennek.

LEGFRISSEBB

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

0
A Škoda dizájnerei ismételten visszanyúltak a múlt egy ikonikus modelljéhez, és modern formában álmodták újjá a legendás 110 R faros kupét. Az eredeti típus...

TESZTJEINK