Főoldal Blog Oldal: 285

A Toyota Yaris 5 csillagos Euro NCAP minősítést szerzett

A Toyota idén megújult népszerű kisautója, a Yaris meggyőző eredménnyel vette az Euro NCAP biztonsági tesztjét.

A kiváló 5 csillagos minősítéshez hozzájárult az is, hogy a Toyota Safety Sense névre hallgató, aktív biztonsági rendszereket összefogó csomag alapfelszereltségként kerül az új Yaris modellekbe. A biztonsági csomag része az önálló vészfékezéssel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, az automatikus távfény-vezérlés, a sávelhagyásra figyelmeztetés és az útjelzőtábla-felismerés.A hátsó biztonsági övekhez erőhatároló és előfeszítő is tartozik.

Az idén bemutatott 2017-es Toyota Yaris a legmagasabb, 5 csillagos besorolást kapta az Euro NCAP legutóbbi biztonsági tesztjén. Az eredmény hűen tükrözi, hogy a Toyota mennyire komolyan veszi autói biztonságát: a vállalat fejlett technológiái nem csupán a legnagyobb és leggazdagabban felszerelt modellekhez, hanem a termékkínálat mindegyik tagjához rendelkezésre állnak.

E szemlélet jegyében lett a Toyota Safety Sense alapfelszereltség minden 2017-es Toyota Yarisban. Ennek köszönhetően a modellcsalád összes típusváltozatában olyan technológiák működnek, amelyek segítenek az ütközések elkerülésében, vagy – ha mégis megtörténne a baj – csökkentik a baleset súlyosságát. A Yaris biztonsági csomagjában megtalálható az önálló vészfékezéssel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, az automatikus távfény-vezérlés, a sávelhagyásra figyelmeztetés, és az Entry változatnál magasabb felszereltségi szinteken az útjelzőtábla-felismerés is. A 2017-es Toyota Yaris utasainak testi épségét emellett számos egyéb megoldás is óvja. A hátsó biztonsági övekhez erőhatároló és előfeszítő is tartozik; az áttervezett fejtámlák hatásosabb védelmet nyújtanak az ostorcsapás jellegű nyaksérülések ellen; emellett pedig a Toyota mérnökei a függönylégzsák formáját is tökéletesítették. Az Isofix bekötési rendszer új beállításaival a gyermekülések bekötése is egyszerűbbé vált.

“A Toyotánál hiszünk abban, hogy úgy járulhatunk hozzá leginkább a közlekedés biztonságához, ha alapáron adunk olyan technológiákat, amelyekkel elkerülhetők vagy mérsékelhetők a balesetek, ezért immár majdnem valamennyi európai Toyotát felszereltünk a Toyota Safety Sense rendszerrel” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője. “

Ford Driving Skills for Life: december 14-én vagyunk a legmásnaposabbak?

Jegyezzünk fel egy napot a naptárunkba, és gondoskodjunk elegendő kávéról! A Ford szakértők jóslatai szerint december 14-e olyan nap lesz, amikor rengeteg ember bánja meg, hogy előző este még legurított ‘egy utolsó italt’ – aztán pedig még egyet.

A kutatók a közösségi oldalak gondos elemzésével próbálták megállapítani, melyik az a nap, amikor a legnagyobb valószínűséggel jelenik meg a kiposztolt szövegekben a ‘másnaposság’ szó. Talán senkit nem lep meg, hogy az élen a Karácsony napja végzett, ám az ünnepet megelőző időszakban december 14. volt a legmérgezettebb nap.
A mérések szerint Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban ilyenkor kétszer annyian emlegetik a másnaposságot, mint a hónap elején, ami azt jelenti, hogy az összes beszélgetés 5 százalékát ez a téma fémjelezte.

A Ford elvégzett egy kutatást annak kiderítésére, hogy mekkora veszélyt jelent, amikor egy-egy buli másnapján az emberek autóba ülnek reggel, miközben sokuk véralkoholszintje még mindig a megengedett érték fölött van. Ez egyáltalán nem ritka jelenség, hiszen az Egyesült Királyságban őrizetbe vett ittas vezetők közül minden tizediket reggel 06:00 és 08:00 óra között állítja meg a rendőrség.* Ám másnaposan autózni még akkor is veszélyes, ha az ember véralkoholszintje nem haladja meg a határértéket, hiszen másnaposan gyakran kialvatlanok vagyunk, ami erősen befolyásolja a reakcióidőnket.

“Nincs módszer arra, hogy pontosan megállapítsuk, mennyi idő kell a teljes regenerációhoz egy átbulizott éjszaka után, de biztos, hogy több, mint ahogy azt a legtöbben hiszik” – mondta el Charli Brunning, a legismertebb brit közlekedésbiztonsági szervezet, a Brake szóvivője. “Ha valaki sokat vagy sokáig ivott, reggelre aligha józanodik ki teljesen, úgyhogy jobb, ha előre megszervezi, hogyan közlekedik majd másnap. Köztudott, hogy már egy kevés alkohol vagy drog is nagy mértékben növeli a balesetek kockázatát. És most nem csupán arról van szó, hogy elvehetik a jogosítványát – hanem arról is, hogy az illető elveheti valaki életét.”

A Ford Driving Skills for Life program többek közt erre a veszélyre is felhívja a figyelmet, ezért a tanulók a híres Meyer‑Hentschel Intézet által készített ‘Másnaposság Öltözéket’ is kipróbálják. A felszerelés egy különleges mellényből, csukló- és bokasúlyokból, valamint egy sapkából, szemüvegből és fejhallgatóból áll. Mindez együtt élethűen szimulálja a másnaposság tipikus tüneteit: a fáradtságot, a szédülést, a lüktető fejfájást és nehéz összpontosítást.

“A fiatal autósok évek óta tartó oktatásának köszönhetően az emberek ma már egyre komolyabban veszik, hogy egy buli végén nem autóznak haza ittasan. Másnap reggel viszont sokan már gond nélkül beülnek a volán mögé” – mondta el Györke Orsolya, a Ford Driving Skills for Life hazai programvezetője. “A ‘Másnaposság Öltözék’ azonban jól érzékelteti, milyen dekoncentrált lehet egy másnapos ember, és hogy milyen veszélyt jelenthet magára és a többi közlekedőre.”

Az öltözéket az elsők között próbálta ki Dr. Richard Stephens, a Keele Egyetem pszichológia tanszékének adjunktusa, akinek szakterülete az alkoholfogyasztás és a másnaposság.

“Az emberek többsége fel sem fogja, milyen erősen befolyásolják képességeinket a másnaposság hatásai” – vélekedett Stephens professzor. “A ‘Másnaposság Öltözék’ világosan rámutat erre a problémára.”

Vadonatúj üléskoncepciót mutatott be a Toyota

A Toyota csoport olyan különleges ülésprototípust fejlesztett ki, amely egy célszámítógép és szenzorok segítségével automatikusan az utas testalkatának megfelelő, optimális helyzetet vesz fel.

Minél több irányban, minél kisebb fokozatokban szabályozható egy autó ülése, annál pontosabban állíthatjuk be igényeinknek megfelelően – és annál tanácstalanabb a gyakorlatlan autós, vajon mi is a helyes üléspozíció, a végtelen lehetőségek közül hogyan találja meg azt, amelyik ergonómiai szempontból ideális, hosszú távon kényelmes, nem fárasztó, sőt, lehetőleg elősegíti a koncentrációt.

Ez a dilemma hívta életre a Toyota Boshoku automatikus ülésállító rendszerét. A cég a Toyota-csoport autóbelsők kutatásával és fejlesztésével foglalkozó tagvállalata, élén Shuhei Toyodával, az autógyárat megalapító Kiichiro Toyoda unokatestvérének fiával – ez a szoros családi kapcsolat is jelzi, milyen fontossággal bír a Boshoku tevékenysége és kompetenciája a Toyota-csoport, azon belül is a Toyota Motor Corporation működésében.
A szóban forgó ülés háttámlája 300, egymástól függetlenül mozgatható elasztomer blokkból áll össze, amelyek hajszálpontosan képesek lekövetni az utas hátának görbületét. Ezt egy optikai rendszerrel valósítják meg, amely az autóhoz közeledő utas testalkatát kamera segítségével elemzi ki, majd a beülést követően összetett nyomásérzékelők igazítják helyükre a blokkokat.

A Toyota már dolgozik azon az okostelefonos alkalmazáson is, amelynek segítségével az autó felismeri közeledő utasát, és mire az helyet foglalna, előre testre szabja az ülést, méghozzá attól függően, hogy a felhasználó vezetni fog, vagy csak utas lesz az autóban.
A rendszer egyelőre prototípus állapotban van, de a benne rejlő távlatok lenyűgözőek. Az ülés vezérlése ugyanis összekapcsolható a fedélzeti rendszerekkel, az éberség-felügyelettől kezdve a gyorsulásérzékelőkig, hogy dinamikusan változó megtámasztást alkalmazva, az utas felsőtestét megfelelő pozícióba emelve vagy süllyesztve igazodjon a pillanatnyi forgalmi vagy utazási helyzethez. A rengeteg szabadon mozgó blokk minden eddiginél finomabb és pontosabb, akár orvosi minőségű masszázsra vagy akupresszúrára is alkalmassá tehető, sőt, megfelelő programozással akár a helytelen testtartás is korrigálható vele, ami megint csak a fáradékonyság és a koncentrációvesztés ellenszere lehet.

Nem ez az első futurisztikus üléskoncepció, amit a Toyota az elmúlt években kidolgozott: emlékezzünk a 2016-os Lexus UX tanulmányautó kifeszített szíjakból álló, szellőző, adaptív ülésfelületére, vagy a 2013-as Toyota ME.WE koncepció kerti hintaágyat idéző hátsó üléspadjára, amelyet összehajtva az első ülések alá tolhattunk, vagy kiszerelve kényelmes kempingpadként hasznosíthattunk.

Új Ford EcoSport: tovább javított minőség, kényelem, fejlettebb technológia

Az új, sokoldalúbb és kifinomultabb stílusú Ford EcoSport kompakt SUV most még modernebb technológiákat kínál az európai vásárlók számára.

Az új Ford EcoSport kínálatában most szerepel első ízben a terepen és közúton egyaránt jobb tapadást kínáló Ford Intelligens Összkerékhajtás, amely az új, modern 1.5 literes EcoBlue dízelmotorral, 125 lóerős teljesítménnyel és optimális CO₂-kibocsátással* lesz elérhető.

Ugyancsak először rendelhető meg a Ford Performance autói által ihletett, sportos EcoSport ST-Line modellváltozat, és az új EcoSport vásárlói olyan vezetősegítő technológiákra számíthatnak, mint a SYNC 3 kapcsolódási rendszer, az Állítható Sebességhatárolóval kiegészített Sebességtartó Automatika és a Tolatókamera.

A dinamikusabb, keményebb kisugárzású, mégis kifinomultabb külsővel megjelenő új modell 12 látványos fényezéssel, és minden eddiginél több, a személyre szabhatóságot biztosító opcióval rendelhető meg; ez utóbbiak közé tartozik a kontrasztos árnyalatúra festett tető, tetőoszlop, felső ajtókeret, hátsó tetőlégterelő és külső tükörburkolat. A felhasználó-központú, frissebb hatású kabin komfortját ‘lebegő hatású’ 8 colos érintőképernyő és fűthető kormánykerék fokozza, nem beszélve az intelligens tárolási megoldásokról, amelyek közt a több szinten rögzíthető csomagtérpadló is szerepel.

“A modell 2014-es bemutatása óta a Ford 166.000 darab EcoSport kompakt SUV-t értékesített Európában, és az autó eladásai tavaly 40 százalékkal nőttek” – mondta el Steven Armstrong, a Ford Motor Company csoportszintű alelnöke és az Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnöke. „Az új Ford EcoSport még karakteresebb stílust, még több kényelmet, sokoldalúságot és választási lehetőséget kínál a vásárlóknak – s mindezt egy SUV funkcionalitásával és egy városi kisautó praktikumával ötvözi.”

Az új Ford EcoSportot a romániai Krajova üzemben készül, amit 200 millió eurós befektetéssel készítettek fel a legmodernebb gyártási folyamatokra; az autó most jelenik meg az európai piacokon, kiegészítve a márka Ford Edge és a Ford Kuga modellekből álló SUV-kínálatát. Az év későbbi szakaszában várható még a SUV-hangulatú Fiesta Active crossover bemutatása is, aminek forgalmazása jövőre kezdődik Európában.

Európában az SUV-szegmens növekszik a leggyorsabban. A forgalomba helyezett SUV-k száma egyetlen év leforgása alatt 21 százalékkal nőtt. Magyarországon idén ez a szám még magasabb, 38 százalék. 2016-ban már ezek a típusok tették ki Európában a teljes személyautó-értékesítés több mint egynegyedét. Itthon tavaly az SUV szegmens piacrésze 29 százalék, míg az idén már 33 százalék az össz személyautó piacon. Tavaly a Ford több mint 30 százalékkal növelte SUV-eladásait az európai piacon.

Erős és takarékos

A 2018 közepétől megrendelhető Ford Intelligens Összkerékhajtásnak köszönhetően az új EcoSport még jobb vezetési élményt kínál. A technológiát a vadonatúj 1,5 literes Ford EcoBlue dízelmotor és egy hatfokozatú manuális sebességváltó egészíti ki; az erőforrás teljesítménye 125 lóerő, forgatónyomatéka pedig 300 Nm.

A Ford Intelligens Összkerékhajtása észrevétlenül osztja meg a forgatónyomatékot a négy kerék között, automatikusan javítva az autó úttartását és tapadását a csúszós utakon. A rendszer 20 ezredmásodperc alatt – vagyis az emberi szempillantásnál hússzor gyorsabban – képes egészen 50/50 arányig megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az első és a hátsó kerekek között.

A Ford vadonatúj 1,5 literes EcoBlue dízelmotorját arra tervezték, hogy csekélyebb CO₂-emisszió mellett is magasabb teljesítményt adjon le. A kifinomult négyhengeres blokkban innovatív technológiák működnek:

Alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezetés víz-levegő töltésű hűtőrendszerrel a hatékonyabb égésért és a csekélyebb károsanyag-kibocsátásért

Integrált szívórendszer a motor optimális levegőellátásához

Magas hőmérsékleti tartományokra tervezett rakétahajtóművek anyagából készített, kis tehetetlenségű turbótöltő a gyorsabb és kontrolláltabb turbó-reakciókért

Gyorsabb, csendesebb és precízebb üzemanyag-ellátást biztosító nagy nyomású üzemanyag-befecskendezési rendszer

2018 közepétől jelenik meg a modell kínálatában egy 125 lóerős 1,5 literes EcoBlue dízelből és egy vadonatúj, kis belső súrlódású, hatfokozatú manuális sebességváltóból összeállított elsőkerékhajtású hajtáslánc, ami még csekélyebb CO₂-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást biztosít. Az új EcoSport bemutatásakor ez az elsőkerékhajtású kombináció még a Ford 100 lóerős, 1,5 literes TDCi motorjával lesz megrendelhető, amelynek üzemanyag-fogyasztása 4,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 107 g/km.

Ugyancsak szerepel a kínálatban a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorjának 140 és 125 lóerős változata is 5,2 l/100 km üzemanyag-fogyasztással és 119 g/km CO₂-kibocsátással. A palettán 2018 közepén jelenik meg a 100 lóerős 1,0 literes EcoBoost blokk, amihez hatfokozatú manuális sebességváltó csatlakozik.

A 125 lóerős 1.0 EcoBoost verzióhoz egy hatfokozatú automata is választható lesz, amellyel a vezető kényelmesen, a kormányoszlopra szerelt váltófülekkel is kapcsolhatja a sebességfokozatokat. E változat üzemanyag-fogyasztása 5,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 134 g/km lesz.

Az új EcoSport rugózását és irányíthatóságát kifejezetten az európai vásárlók elvárásaihoz igazították a mérnökök, optimalizálva a rugók, a lengéscsillapítók, a kormánymű, a hátsó csatolt lengőkar és az Elektronikus Stabilitásprogram beállításait és a kormányrásegítés mértékét.

Kemény, mégis kifinomult stílus

Az új Ford EcoSport külső megjelenését a merész és dinamikus SUV-stílus jellemzi, így méltó párja a közepes méretű Kugának és a nagyméretű Edge-nek.

A középen domborúra formált motorháztető letisztultabbá varázsolja az autó orr-részének összhatását; annál is inkább, mert a fűtött ablakmosó-fúvókák a gépháztető alatt rejtőznek. Az EcoSport első részét az új, nagyméretű, trapéz alakú hűtőrács és a látványosan megdöntött fényszórók uralják; ez utóbbiak gázkisüléses technológiával működnek, és a stílusos LED nappali menetfényt is magukban foglalják. A ködfényszórók döntött foglalatának formájához a hátizsákok hevedere adta az ötletet, ami szintén egyértelmű dizájn-utalás az autó kalandkedvelő hangulatára.

A formatervezők az EcoSport hátsó lökhárítóját és hátsó világítását is átalakították, hogy letisztultabb és harmonikusabb látványt teremtsenek. A vásárlók 12 mutatós fényezés közül választhatnak, köztük a Lightning Blue és Ruby Red színeket, illetve egy élénk narancssárga Tiger Eye árnyalatot; ráadásul az új, kontrasztos tetőfényezésekkel még inkább saját egyéniségükhöz alakíthatják az autó megjelenését.

Az EcoSport különleges karakterét hatásosan hangsúlyozzák ki az új 17 és 18 colos könnyűfém keréktárcsák, amelyek sokféle felülettel (Magnetic Low Gloss, Shadow Silver, Flash Grey és High Gloss Black) választhatók. Az autó képe még egyedibbé varázsolható a különleges, csomagtérajtóra szerelt pótkerék-opcióval.

Könnyebben használható kezelőszerveivel és lágy tapintású anyagaival az utastér a kifinomultság új szintjét kínálja, ráadásul az ergonomikus kialakítású középkonzolon is kevesebb gomb található. Az új tervezésű ülések mind az első, mind a hátsó sorban kényelmesebbek lettek, és az opcionális részleges bőrkárpitozás minőségibb benyomást kelt. Az állítható kabinvilágítás segítségével az utasok pillanatnyi hangulatukhoz igazíthatják az utastér fényeit; ehhez hétféle szín közül választhatnak.

Az utastér intelligens tárolási megoldásokat kínál, köztük az állítható magasságú raktérpadlót, amit magasabbra emelve növelhető a rejtett rakodórekesz mérete, lejjebb engedve pedig nagyobb – 334 literes – csomagtér alakítható ki. A különleges, acélnál is szilárdabb méhsejt-szerkezetű csomagtérpadló több mint 300 kilogrammal terhelhető. Az első ülések közti konzol tetején felnyitható és csúsztatható kartámasz található; a konzol ideális helyet kínál a tableteknek vagy a rágcsálnivalóknak, a CD-tartó pedig új helyre, a kesztyűtartó fölé került.

Az új EcoSport kínálatában először jelenik meg a sportos EcoSport ST-Line kivitel, csatlakozva az Edge ST-Line, Fiesta ST-Line, Focus ST-Line, Kuga ST-Line, Mondeo ST-Line és S-MAX ST-Line modellváltozatok sorához. A merész kiállású verzió sportos menetdinamikájáról erős és takarékos EcoBoost benzin- és TDCi dízelmotorok gondoskodnak.

Az EcoSport ST-Line látványos elemei a Ford Performance izomautóinak formavilágát idéző lökhárítók és oldalsó légterelő szoknyák, a feketére fényezett tetősínek és fényszórókeretek, a 17 colos Dark Tarnish könnyűfém keréktárcsák, az ST-Line emblémák, az eltérő színű tető és külső tükörházak; mindez az autó alapfelszereltségéhez tartozik. Az utastérből sem hiányozhatnak az ST-Line megoldások: a bőrborítású és alul lapított karimájú kormánykerék, a vörös ültésekkel varrott, környezetbarát reciklált poliészterből készült Miko®-Dinamica betétekkel díszített részleges bőrkárpitozás, a bőrborítású kézifékkar és váltógomb, az ST-Line emblémával díszített küszöbdíszlécek, valamint a rozsdamentes acélból készített sportpedálok.

Kifinomult vezetősegítő technológia

Az új Ford EcoSport erősségei közé tartozik a magas, SUV-stílusú üléshelyzet és az élvezetes Ford-menetdinamika, ám még ezek az előnyök is tovább fokozhatók a fejlett technológiák segítségével.

A Ford kifinomult SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszere kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel. A SYNC 3 az EcoSport ‘lebegő kialakítású’ 8 colos érintőképernyőjéről vezérelhető, amit a felhasználók a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is kezelhetnek. A SYNC 3 rendszer 6,5 colos színes érintőképernyővel is megrendelhető, és a kínálatban egy 4,2 colos színes kijelző is szerepel Bluetooth-kompatibilitással és két USB-bemenettel.

A zenehallgatás élményét egy új B&O PLAY hangrendszer emeli új szintre; a tíz hangszórót (köztük egy csomagtérben elhelyezett mélynyomót és egy műszerfalba épített középhang-sugárzót) kifejezetten az EcoSport utasteréhez kalibrálták, és a legmodernebb digitális jelerősítővel kötötték össze a precíz kiegyenlítés és hangkeverés, valamint a surround hanghatás érdekében.

Az EcoSport kínálatában most először jelenik meg a sebességkorlátozások betartását segítő Állítható Sebességhatárolóval kiegészített Sebességtartó Automatika, valamint a magabiztos és biztonságos parkolást biztosító Tolatókamera is.

Az automatikus fényszórók és az esőérzékelő ablaktörlők sok terhet levesznek az autós válláról, aki így jobban összpontosíthat a forgalomra, miközben élvezi a fűtött kormánykerék és az Elektronikus Automatikus Hőmérsékletszabályozás kényelmét. A vezetés kényelmét olyan megoldások is növelik, mint az új, 4,2 colos digitális műszeregység, amelyen könnyen áttekinthetők a legfontosabb információk, vagy a motorosan behajtható külső visszapillantók, amelyek fűthetők is, így az autós hamarabb indulhat útnak a fagyos reggeleken.

A vezetősegítő technológiák kínálatában megtalálható még a Holttérfigyelő is, ami jelzi, ha egy autó jelenik meg a Ford holtterében, valamint az alapfelszereltséghez tartozó Borulásvédelem, ami a motor forgatónyomatékának szabályozásával segít, hogy a vezető mindig megőrizze uralmát a jármű fölött.

Az utasvédelem elemei közt fontos megemlíteni a vezető- és utasoldali első légzsákokat, a vezetőoldali térdlégzsákot, az új oldallégzsákot, ami extra védelmet biztosít a mellkasnak, és különleges tervezésével elmozdítja az utasok testét a behatástól, valamint az új függönylégzsákot, ami maximális oldalirányú védelmet biztosít. Az EcoSport védelme is minden eddiginél hatásosabb lett: az alapfelszereltségnek a riasztórendszer is része.

“Még jobb minőség, fejlettebb technológia és még sokoldalúbb szolgáltatások; az új EcoSportot minden szempontból a kompakt SUV-vásárlók legújabb elvárásaihoz formáltuk” – jelentette ki Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója, majd így folytatta: “Az autósok minden eddiginél több SUV-t vásároltak idén, és várakozásain szerint az SUV szegmens jövőre tovább növekszik. Ezért is vagyunk büszkék arra, hogy ebben a szegmensben a prémium Edge és az idén nagyon sikeresen bevezetett megújult Kuga mellé jövőre egy ízig vérig európai kompakt SUV-t vezetünk be B szegmensbe.”

Autonóm vezetési rendszerekhez fejleszt mesterséges intelligenciát a Honda és a SenseTime

Az autonóm vezetési rendszerek közelebb vihetnek a balesetmentes közlekedéshez, ezért a Honda kutatási és fejlesztési részlegeként működő Honda R&D Co., Ltd. ötéves időtartamra szóló együttműködési szerződést írt alá a kínai székhelyű, mesterséges intelligenciára specializálódott SenseTime Group Limiteddel.

A SenseTime képfelismerő, illetve mozgó tárgyakat azonosítani képes rendszerei a cég ún. mélytanulási technológiáján alapszanak, melyet a világ egyik legfejlettebb mesterséges intelligenciájaként tart számon a szakma.

A közös munka során a SenseTime mozgótárgy-azonosító rendszerét ötvözik majd a Honda saját fejlesztésű – mesterséges intelligenciához kapcsolódó – algoritmusaival, hogy a jövő járművei minél pontosabban meg tudják ítélni a különféle közlekedési helyzeteket, egyszersmind kockázatelemzésre és „cselekvési terv” készítésére is alkalmasak legyenek. Ha minden az elképzelések szerint halad, a két vállalat kimagaslóan precíz autonóm vezetési rendszerrel rukkolhat elő, amely a városok összetett forgalmi szituációban is képes eligazodni.

Mindemellett a robotika területén is egyesítheti erőit a két szervezet, így minden szempontból ígéretesnek tűnik a jövő.

A Honda és a SenseTime K+F-együttműködésének területei

Mesterséges intelligenciához kapcsolódó algoritmusok autonóm vezetési rendszerekhez

Helyzetelemzés: Forgalmi környezet elemzése, valamint a többi közlekedő, illetve gyalogos aktuális és várható cselekedeteinek felmérése

Kockázatjóslás: Gyalogosok és járművek jövőbeni pozíciójának megjóslása aktuális cselekedeteik, illetve a környezet alapján

Cselekvési terv kidolgozása: A rendszer minden eshetőséget figyelembe vesz, és mindig úgy irányítja (pl. megállás, elindulás, elkerülés) a járművet, hogy a lehető legkevésbé balesetveszélyes helyzetbe kerüljön

A mesterséges intelligenciához kapcsolódó algoritmusok futtatásához kimagaslóan fejlett számítógépek szükségesek

Mesterséges intelligencia társítása a fedélzeti kezelőszervekkel

Merre tartanak a fogyasztók? A Ford 2018-as trendfigyelő tanulmánya megmondja

Az emberek világszerte azt érzik, hogy egyre inkább polarizálják őket a kulturális és a társadalmi változások. A megkérdezett felnőttek 60 százaléka állítja azt, hogy nyomasztja a világban tapasztalható nyugtalanság – áll a Ford legfrissebb trendfigyelő tanulmányában.

Hogy közelebb kerülhessen a fogyasztók által leírt valósághoz, a Looking Further with Ford 2018 (Tekintsünk előre a Forddal 2018)a Ford trendfigyelő tanulmánya nem csupán a világot kettéválasztó problémákat vizsgálja, hanem az olyan, ezekből eredő megoldási mechanizmusokat is, mint az együttérzés, a bűntudat vagy a fokozott aktivista tevékenység. A hatodik éves jelentés szerint globálisan a felnőttek 76 százaléka állítja azt, hogy a tetteik pozitív irányba befolyásolhatják a változásokat.

„Semmi kétség, izgalmas időket élünk” – nyilatkozta Sheryl Connelly, a Ford globális fogyasztói trendekkel és jövőkutatással foglalkozó munkatársa. „A világszintű prioritások átrendeződése, a féktelen politikai felfordulás és a társadalmi egyenlőtlenségek előtérbe kerülése sok, biztosnak hitt pontot érvénytelenné tett, és sokakat teljesen összezavart. Ám a zűrzavarból és az ellentmondásokból olyan újfajta energia és kreativitás látszik kinőni, amely nagyon lelkesítően hat az emberekre.”

A Ford minden évben alaposan megvizsgálja a világot befolyásoló tendenciákat. Autógyártó és mobilitási vállalatként a Ford továbbra is elkötelezetten dolgozik a világ megváltoztatásán – mint ahogyan már száz éve.

A 2018-as trendfigyelő tanulmány legfontosabb megállapításai:
A felnőttek 68 százalékát rendkívüli módon nyomasztja a világban tapasztalható szenvedés, és 51 százalék bűntudatot érez amiatt, hogy nem tesz semmit azért, hogy javítson a világon.

A felnőttek 81 százaléka azt állítja, hogy aggódik a szegények és gazdagok közötti szakadék növekedése miatt.

A 18-29 év közötti felnőttek 52 százaléka vár a márkáktól politikai állásfoglalást.
A felnőttek 73 százaléka gondolja úgy, hogy jobban oda kellene figyelnie az érzelmi szükségleteire, és 57 százalékuk állítja, hogy kevesebbet alszik éjszakánként, mint amennyire szüksége lenne.

A felnőttek 39 százaléka azt mondja, nincsenek fenntartásai azzal kapcsolatban, hogy személyes adatokat osszon meg a cégekkel, de 60 százalékuk tart attól, hogy személyes adataik nyilvánosan hozzáférhetővé válnak.

A felnőttek 52 százaléka úgy gondolja, hogy a mesterséges intelligencia többet árt majd, mint használ, ám 61 százalékuk hisz az önvezető járművek jövőjében.

A jelen benyomásai alakítják a jövőtA Ford éves jelentése azért készült, hogy megérthessük, miként befolyásolják bizonyos trendek a fogyasztókat és a márkákat 2018-ban és azután. A 10 meghatározó, 2018-as trend a következő:

Ahol véget ér a józan ész: A politikától a popkultúráig globálisan jól látható, hogy a dolgok a fejük tetejére álltak. Ezekre a változásokra az emberek szélsőségesen eltérő módon reagálnak. Ahogy fokozódik a megosztottság, úgy szűkül a nyílt párbeszédek tere, és fokozódik a túlterheltség érzése. A fogyasztók szomjaznak valami újra, ami segít alkalmazkodni és megbirkózni ezzel az állapottal.

Az aktivisták ébredése: A megosztottság kirángatja a fogyasztókat a megelégedettségből. Mivel az emberek most a szükséges változásokról vitatkoznak, a sablonos bölcsességek és megszokott elvárások felett eljárt az idő.

Előtérben a különbségek: Az egyenlőtlenségek világszerte szembeszökőek. Aktivisták és vállalkozások kísérleteznek azzal, miként lehetne mindenki számára elérhetővé tenni a minőségi oktatást, növelni a hatékony foglalkoztatást, kiegyenlíteni a bérek közötti szakadékokat, és mindenki számára biztosítani az alapvető, megfelelő életszínvonalat és infrastruktúrát.

Együttérző lelkiismeret: A hírek mindenhová elérnek, így teljes mértékben tisztában vagyunk azzal, milyen kihívásokkal szembesülnek világszerte a fogyasztók. Az emberek egyre inkább átgondolják társadalmi szerepeiket, és egyre jobban odafigyelnek elköteleződéseikre.

A tudat javítása: A fogyasztók és az állami intézmények egyaránt felismerték, hogy addig nem lehet egészséges a test, amíg a tudat nem egészséges. Ezért a szellemi jóllét olyan elsődleges témává vált, ami elől sem az egyén, sem a kormányok, sem a vállalatok nem térhetnek ki.

Kereskedelmi terápia: A legtöbb fogyasztó végtelenül vadássza az újat és a mást, olyan anyagi javakat és élményeket keresve, amelyek elhozzák számára a boldogságot. Az időmegtakarítást segítő szolgáltatások elterjedésével a fogyasztók végre megvásárolhatják azt is, amit eddig még soha: az időt.

Tehetetlen kiszolgáltatottság: Azt állítják, hogy aBig Data képes interpretálni a viselkedésünket, és ez elvileg a fogyasztók javát szolgálja. Ám a Big Data magában rejti a torzulás lehetőségét is. És amikor a személyes információt útjára bocsátjuk, a fogyasztó csupán reménykedhet, hogy a vállalatok felelősségteljesen használják azt.

Technológiai fordulópont: A virtuális valóság, a mesterséges intelligencia, az önvezető technológia már itt vannak, és napjaink részévé váltak. Az emberek világszerte azon tűnődnek, hogy az intelligens technológia ilyen mértékű rohama milyen hatással lesz a társadalomra, és vajon nem lehetséges-e, hogy a hatás sokkal pozitívabb lesz, mint ahogyan azt sok előrejelzés állítja?

Választás: Vajon még mindig a házasság és a szülővé válás jelenti a boldog élet zálogát? A párok manapság nagyon is másként gondolkodnak az elköteleződésről és a beteljesedésről; több a választási lehetőségük, és az előttük álló élet is hosszabb.

Nagy városok, nagy tervek: 2050-re várhatóan a világ lakosságának csaknem 75 százaléka városban lakik majd. Ahhoz, hogy a városokban rejlő lehető legtöbb lehetőséget kiaknázzuk, azaz hogy azokat olyan boldog és egészséges helyekként tartsuk fent, ahol szeretünk lakni, okosan kell megtervezni a közlekedést, a foglalkoztatást, a lakhatást, a kellemes környezetet, és azt az infrastruktúrát, amely megfelelően alkalmazkodik a robbanásszerűen növekvő népességhez.

A jövő hulláma

A Fordot már több mint 100 éve vezeti az a meggyőződés, hogy az emberi fejlődés lelke a mozgás szabadsága. Ma is ez táplálja azt a szándékot, hogy a Ford a világ legmegbízhatóbb mobilitási cégévé váljon.

Ahhoz, hogy az egyre növekvő városok fenntarthatók legyenek, a társadalomnak foglalkoznia kell az olyan változókkal is, mint a közlekedés szükségessége, és meg kell értenie, hogyan alkalmazkodjon az ehhez hasonló szükségletekhez. Az éves trendfigyelő tanulmány az által segít előre jelezni, illetve irányítani ezeket a témákat, hogy biztosítja a fogyasztók aggályainak, félelmeinek, reményeinek, ambícióinak, valamint megoldási mechanizmusainak mélyebb megértését.

A bizonytalanság és a türelmetlenség korában a Ford továbbra is olyan mobilitási megoldások létrehozására összpontosít, amelyeknek a változó időkben is van értelmük. A fogyasztók elvárásai folyamatosan változnak, így a Ford olyan okos járművek tervezésén és fejlesztésén dolgozik, amelyek megállják a helyüket az új terepen.

„Mai, felgyorsult világunkban nincs időnk a könnyelmű, felszínes dolgokra, ezért a tartalmas, nagy hatású dolgokra összpontosítunk” – tette hozzá Connelly. „A Fordnál pontosan ezt a hangulatot tükrözi a munkánk, hiszen megállás nélkül azon dolgozunk, arra koncentrálunk, hogy olyan megbízható, mobilitást segítő megoldásokat állítsunk elő, amelyek jobbá teszik a fogyasztók életét.”

“Amaroknyi” ajándékot szállított a Das WeltAuto Mikulása a Madarász utcai kórházba

Gyerekek arcára mosolyt csalni mindig örömteli feladat, éppen ezért szervez már több éve Mikulás alkalmából ajándékgyűjtést a Das WeltAuto a Heim Pál Gyermekkórház Madarász utcai telephelyének beteg gyermekei számára. December 6-án egy “amaroknyi” ajándékot vitt a télapó az intézménybe.

Rengetek játékot pakoltak a Porsche Hungaria és a márkakereskedői hálózat munkatársai ezúttal is a Fáy utcai székházban elhelyezett Mikulás puttonyba, a Das WeltAuto a korábbi hagyományokhoz hűen idén is ajándékgyűjtést szervezett a Heim Pál Gyermekkórház Madarász utcai telephelyének betegei számára. Egy hétig gyűltek a játékok, ruhák, édességek a Porsche Hungaria székházában, amit december 6-án egy Volkswagen Amarokkal szállított át a Mikulás a XIII. kerületi intézménybe, ahol a gyerekek nagy örömmel fogadták a sok-sok felajánlást, s betegségüket elfelejtve boldogan vették birtokba a játékokat.

„Ezzel a kezdeményezéssel egy picit szeretnénk kibillenteni a gyerekeket a kórházi légkörből, s még ha meggyógyítani nem is tudjuk a beteg gyerkőcöket, legalább egy pár vidám pillanatot csempészünk az életükbe. Éppen ezért szervezünk évről évre gyűjtést a számukra, hiszen egy mosoly minden gyógyszernél többet ér” – mondta el Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.

A Toyota szervezeti működése még hatékonyabb lesz

A világ leghatékonyabbnak tartott, egyben legnagyobb és legnyereségesebb autógyártója, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota a jövő kihívásaira felkészülve szervezeti működésének átalakítására készül – áll a cég sajtóközleményében.

Az átalakítás célja a Toyota Csoport vállalatai kapacitásának koncentrálása, illetve a Toyotán belüli és azon kívüli magas szakértelmű, diverzifikált munkaerőállományból a megfelelő emberek megfelelő pozícióba helyezése. A vállalat célul tűzte ki emellett az ügyvezető alelnökök feladatainak megújítását, új, „társ” pozíciók felállítását, valamint a vezetői változások időzítésének előmozdítását a vezetők szerepének és ismereteinek átalakítása, illetve a felsővezetési felügyelet felgyorsítása érdekében. Mindettől a Toyota azt várja, hogy sikerül a vállalati szerkezetet olyan módon átalakítania, amely lehetővé teszi a vásárlókhoz és a megvalósításhoz még közelebbi döntéshozást.

2018 januárjában a többek között a Lexus prémium márkát, a Daihatsu budget márkát és a Hino haszongépjármű márkát is jegyző Toyota a vezetői szervezet megváltoztatását és a szervezeti struktúra felülvizsgálatát tervezi a Toyota Csoport cégei együttműködésének erősítése, valamint az üzleti innováció előmozdítása érdekében. A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota, amely mindig szem előtt tartotta a hatékonyabb megoldások elvét, mindenen átívelő céljának tartja a lehető legkiválóbb autók létrehozását, illetve a diverzifikált, tehetséges munkaerő kinevelését, éppen ezért szakadatlanul dolgozik végrehajtói és vállalati felépítésének fejlesztésén. Miután 2011-ben megismerhettük regionális alapú rendszerét, majd 2013-ban üzleti egység rendszerét, 2016 áprilisában a Toyota alapvető, strukturális változásokat vezetett be, hogy olyan vállalatot hozzon létre, amelyet a szerepkör-alapú szerveződésnél sokkal inkább a termékalapú szerveződés határoz meg. Az üzleti innovációt aktívan előmozdító egyik intézkedések sorában 2017-ben létrehozta az EV C.A. Spiritet. Ez a vállalat az alapvető, strukturális technológiák fejlesztését segíti elő elektromos autók létrehozásához egy olyan üzleti konstrukcióban, amely más cégek számára is részvételi lehetőséget biztosít. Vezetői szervezetének tekintetében a Toyota mindig is nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a megfelelő pozíciót a megfelelő ember töltse be. A kort meghaladó gyakorlat részeként, 2015-ben kinevezték az első nem japán ügyvezető elnökhelyettest, valamint 2017-ben az első, technikai háttérrel rendelkező elnökhelyettest.

A Toyota hisz abban, hogy az elektrifikáció, az automatizáció, az összekapcsolhatóság és az egyéb technológiák fejlődése az autógyártásban elérte a „verseny és koordináció” azon szintjét, amely már más iparágak szereplőinek bevonását is érinti. A Toyota Csoport cégei együttműködésének további erősítése, valamint az üzleti innováció előmozdítása érdekében a Toyota elhatározta, hogy 2018 januárjában átalakítja a vezetői szervezetet, illetve felülvizsgálja szervezeti felépítését. A Toyota soha nem tapasztalt sebességű és fokú változások közepette végzi tevékenységét, és tudatában van annak, hogy eljött a pillanat, amikor a „most vagy soha” elvét alkalmazva, lépni kell. A Toyota tehát ez év áprilisában átalakította a vezetői szervezetet, majd júniusban, augusztusban és novemberben újabb szükséges változásokat eszközölt, és úgy döntött, hogy a hagyományosan áprilisban zajló, további vezetői változások terminusát előre hozza januárra.

„Az autógyártás mélyreható átalakulás korszakához érkezett, ilyen százévente csak egyszer van” – magyarázza Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke. „Semmiféle garancia nincs arra, hogy a következő száz évben az autógyártók továbbra is vezető szerepet töltenek be a mobilitás terén. Döntő ütközethez érkeztünk, amely nem arról szól, hogy ki nyer és ki veszít, hanem arról, hogy ki marad életben és ki pusztul el. Mi erősen szorgalmazzuk a szövetséget más vállalatokkal és ágazatokkal. Ám mielőtt ebbe belekezdünk, nagyon fontos, hogy a Toyota Csoporton belül koncentráljuk a kapacitásunkat. Szerkezeti átalakulásunkban az a cél vezérel minket, hogy hatékonyan birkózhassunk meg a mélyreható változásokkal. A változás a nagy szakértelemmel rendelkező munkatársak esetében a „megfelelő embert a megfelelő helyre” elvet tartja szem előtt, függetlenül attól, hogy mennyi időt töltött a vállalatnál vagy milyen korú az illető. Olyan korban élünk, amikor nem ismerjük a helyes válaszokat. Nálunk mindig az ügyfél az első. Ezt szem előtt tartva olyan emberekre van szükségünk, akik kellően átlátják a munkahelyüket ahhoz, hogy képesek legyenek gyorsan véleményt mondani, dönteni, a genchi genbutsu (helyszínen történő tapasztalatszerzés, problémamegoldás) által gyorsan cselekedni és mindenfajta szituációban megfelelő választ találni. Ahhoz, hogy a mobilitásnak olyan formáit teremthessük meg, amelyekhez az emberek szorosan kötődnek, és hogy képesek legyünk minden ember számára biztosítani a mobilitás szabadságát és örömét, itt a Toyotánál közös szellemiségnek kell létrejönnie, és folyamatosan új kihívásokat kell vállalni” – teszi hozzá az elnök.

A vezetői szervezet és a szervezeti felépítés felülvizsgálatában tervezett főbb változások

1. Vezetői szervezet
• A vezetői szintet nagy szakértelmű szakemberekből kell felállítani, akiket a vállalaton belülről, illetve kívülről kell kiválasztani. Mindezt a „megfelelő embert a megfelelő pozícióba” előremutató gyakorlatát szem előtt tartva történik.
A vezetői szint a Toyota Csoporton belüli és kívüli emberekből kell, hogy felálljon, és női vezetők, nem japán vezetők, technikai hátterű vezetők bevonása által összetettebbnek kell lennie.
2. A vezetők pozícionálása
• Az elnök és az ügyvezető elnökhelyettes támogatása mellett vezető munkatársként, a TMC házon belüli vállalatainál elnöki, szervezeti csoportvezetői pozíciójukban közvetlen rálátásuk nyílik a felelősségi körökre, így közelebb kerülnek a TMC vásárlóihoz, valamint a TMC emberi erőforrásának új generációját nevelik ki.
Ez azt a célt szolgálja, hogy a vezetők aktívabb szerepet töltsenek be.
• A „társ” pozíciót a nagy szakértelmű vezetők számára hozták létre.
Ez a vezetők fejlődésének kiterjesztését célozza.
• A vezetői szervezet átalakítása április helyett januárban következik be (annak érdekében, hogy egybeessen a szervezeti átalakítások idejével).
Mindez a felsővezetés munkahely mellé rendelt felügyeletének felgyorsítását célozza.
3. A szervezeti felépítés változásai
• A vállalati felsővezetéshez kötődő részlegeket, és az üzleti tervező és üzemeltetői üzleti egységet újra kell strukturálni.
A vállalati stratégia szerepét csökkenteni kell. (A vállalati stratégiai részleget, valamint a stratégiai felsővezetői tárgyalóirodát át kell strukturálni.)
Ez a regionális sajátosságokban gyökerező működést szolgálja. (A TMC tengerentúli, regionális központokért felelős szervezeti egységeit át kell alakítani.)
• A japán értékesítési üzleti csoportot az értékesítési csatornák alapjáról regionális alapokra kell helyezni.
Ez lehetővé teszi, hogy a tevékenységek az adott régió igényeinek figyelembe vételével történjenek.
• Létrehozzák a TPS csoportot.
Ez egyesíti a Toyota erősségeit azzal a céllal, hogy a Toyota Production System népszerűsítése által azokon a területeken is növelje a produktivitást, ahol nem folyik gyártás.

A világ első elektromos ride sharing-járművével a MOIA bemutatja ride-pooling koncepcióját

A MOIA a Volkswagen-csoport fiatal mobilitási cégeként mindössze egy évvel alapítását követően máris átfogó ride-pooling-koncepciót mutat be, amely már a jövő évtől alternatív mobilitási lehetőséget kínálva mérsékelheti jól érzékelhetően a nagyvárosok forgalmának terhelését.

A vállalat az „Egymillióval kevesebb autó az utakon” („One Million Cars off the Road”) küldetése jegyében a berlini TechCrunch alkalmával mutatja be elsőként a ride-pooling számára kialakított, jövőbeni ökoszisztémáját. Ugyancsak világpremierjét tartja a MOIA saját fejlesztésű járműve is, amely tisztán elektromos hajtású és kifejezetten a pooling-szolgáltatások jegyében született.

Egymillió autóval könnyítené a MOIA a nagyvárosok terhelését

„Egy esztendővel ezelőtt azon vízió jegyében indultunk a londoni TechCrunch alkalmával, hogy a nagyvárosok partnereként növeljük a közúti közlekedés hatékonyságát. Olyan közlekedési problémákra szeretnénk megoldást kínálni, mint a torlódások, a légszennyezés, a zaj és a zsúfoltság, hatékonyan segítve a városokat hosszú távú fenntarthatósági célkitűzéseik megvalósításában. A legrövidebb idő alatt sikerült minden fontos alapfeltételt megteremtenünk ahhoz, hogy új mobilitási komponenssel egészíthessük ki a nagyvárosok közlekedését. Ride-pooling koncepciónk már 2018-tól készen áll a nemzetközi bevezetésre, illetve azon célunk megvalósítására, hogy 2025-ig egymillió autóval tehermentesítsük Európa és az Amerikai Egyesült Államok nagyvárosait” – hangsúlyozta Ole Harms, a MOIA vezérigazgatója.

Egyik első projektünk keretében 2018 végén, Hamburgban áll üzembe a járműveket is magába foglaló, teljes ökoszisztéma. „Immár a teljes értékteremtési láncolatot kínáljuk a ride-pooling területén, vagy igény szerint annak egyes elemeit” – tette hozzá Ole Harms. Mint elhangzott, különböző üzemeltetői modellekre is lehetőség nyílik, amelyek a városokkal és más partnerekkel közösen alakíthatók ki.

A nyilvánosság előtt első ízben a TechCrunch alkalmával bemutatkozó MOIA-jármű alapvető fontosságú, eddig még hiányzó elemként teszi immár teljessé a pooling rendszerét. Utóbbi az ügyfelek számára készült mobiltelefonos alkalmazást is tartalmaz, amellyel kényelmesen rendelhetnek járművet, illetve fizethetik ki utazásukat. Az alkalmazás már a megrendelést megelőzően tájékoztat, mikor állhat rendelkezésre jármű és mennyibe kerül majd az út. Különleges pooling-algoritmus gyűjti össze a hasonló úticélú ügyfeleket, illetve gondoskodik a járművek magas kihasználtságáról és a felesleges kerülőutak megelőzéséről. A teljes rendszer része továbbá egy járművezetői alkalmazás és az átfogó flottamenedzsment is.

Világszerte egyedülálló elektromos ride-pooling-jármű, hat üléssel

A MOIA-jármű tisztán elektromos hajtású gépkocsi, amely akár hat utas számára is kényelmes helyet kínál. Utastere kellemes és tágas környezettel szolgál, önálló ülésekkel, bőséges lábtérrel, valamint ahhoz is kellő hellyel, hogy minden ülés kényelmesen elérhető legyen. A járművet kifejezetten a ride-pooling szolgáltatások jegyében tervezték és alakították ki, így minden út kényelmes és kellemes élmény. Azon utasok is jól érezhetik magukat fedélzetén, akik nem kívánnak kommunikálni a többiekkel. Mindennek szellemében az ülések olyan különböző kényelmi funkciókat is kínálnak, mint például a tompítható olvasólámpa és az okostelefonok töltésére szolgáló USB-csatlakozó. Minden autó gyors WLAN-kapcsolatot is biztosít. A be- és a kiszállást kifejezetten e célra kialakított, automatizált ajtó és kapaszkodó könnyíti. A csomagok a vezető melletti tágas és jól belátható tartóban kaptak helyet.

„Az abszolút kényelem jegyében született jármű a konzisztens szolgáltatási élmény meghatározó eleme. Ennek megfelelően a MOIA Co-Creation folyamat keretében több lépésben potenciális felhasználók minden korosztályra kiterjedő csoportjait is bevontuk a fejlesztésbe. Számos ötletük már e modellben is megjelent, de ezzel párhuzamosan további jövőbeni változatokon is dolgozunk” – fejtette ki Robert Henrich, a MOIA ügyvezetője.

Fejlesztés rekordidő alatt az agilis munkaszervezésnek köszönhetően

A MOIA-jármű tervezése, fejlesztése és legyártása a Volkswagen Haszonjárművek és a Volkswagen Osnabrück szakembereivel közösen rekord ideig, mindössze tíz hónapig tartott. Hatótávja a WLTP-szabvány szerint 300 kilométer felett alakul, akkumulátora pedig mintegy 30 perc alatt tölthető fel kapacitása 80 százalékáig. „A MOIA és a VW Osnabrück csapatával közösen valósággal újraértelmeztük az autógyártást” – véli Eckhard Scholz, a Volkswagen Haszonjárművek elnöke. „Büszkeséggel tölt el minket, hogy mindössze tíz hónap alatt új, s következetesen a ride-pooling céljaira kifejlesztett járművet alkothattunk.” Mint elhangzott, mindezt az osnabrücki gyár agilis munkaszervezése tette lehetővé. A jármű közúti premierjére a jövő év során Hamburgban kerül sor.

A MOIA már 2017 októbere óta teszteli a szolgáltatást Hannoverben, valós üzemi körülmények között fejlesztve tovább az egyes komponenseket, amelynek szintén meghatározó részét képezi a MOIA Co-Creation. A tesztüzem jelenleg húsz Volkswagen T6 Multivan gépkocsival zajlik.

A Lexus LS egy igazi kézzel hajtogatott mestermű

A Lexus új zászlóshajója, a vadonatúj LS nem csupán a prémium kidolgozás és a luxus eddig nem ismert szintjével, vagy épp a forradalmi, világelső aktív biztonsági rendszerek egész sorával igyekszik meghódítani a prémium szegmens csúcskategóriáját.

A modell számos rangos nemzetközi díjjal elismert külső és belső formavilága legalább ennyire markáns szerepet tölt be a már most értékesítési rekordokat döntő modell látványos sikerében. A vadonatúj Lexus LS ajtóborítása bizonyos modellváltozatokban a japán origami-művészet legszebb hagyományait idézi. Ezek a szövetpanelek Kiotó nagy múltú városának egyik apró kézműves manufaktúrájában készülnek, ahol egy különleges tudású takumi mester irányítja a munkát.

A kézi redőzés az ősi japán papírhajtogatás, az origami textilipari megfelelője, amikor egy sima szövetből olyan felületet hajtogatnak, amelynek mintázatát a fények és az árnyékok játéka adja ki. Yuko Shimizu textilművész stúdiójában, a Sankyo cégnél finom anyagokból terveznek és formálnak különleges függönyöket, alkalmi ruhákat és menyasszonyi ruhákat, ez utóbbi egyébként a cég specialitása. Shimizu asszony nap mint nap az őt körülvevő természetből merít ihletet.

„Fölöttünk feszül az égbolt, kavarognak a felhők, folynak a vizek, és ez épp elég” – mondja erről. „Itt van például a mellettünk csordogáló folyó, aminek vize úgy bukik át a kavicsokon, hogy közben izgalmas mintákat formáz. Csak ránézek, és máris támad egy új ötletem.”

A Sankyo cég eredetileg hajtogatógépek gyártásával foglalkozott, ám az évtizedek során Shimizu rengeteg kézműves mesterrel találkozott a szakmában, és lassan megtanulta tőlük a kézi redőzés művészetét. Mindig is arra törekedett, hogy sok különböző forrásból meríthesse tudását, és éppen ez az átlagostól eltérő szemlélet segítette hozzá ahhoz a szakértelemhez, amivel a legmeglepőbb feladatokra is képes megoldást találni – például arra a kihívásra, amellyel a Lexus kapcsán szembesült. Shimizu művészete ugyanis felkeltette a Seiren textilüzem figyelmét, akiknek szöveteiből gyönyörű esküvői ruhákat hajtogatott. A Lexus is használja ezeket a textileket, és amikor az autógyár úgy döntött, hogy az LS modellt a régi japán kézművesség remekeivel díszíti, egyértelmű volt, hogy a textilművész hölgyet kérik fel a hajtogatott ajtóborítás kidolgozására.

A Serien üzem leszállította a hajtogatott panelekhez szükséges szövetet, ami kétségtelenül luxusszínvonalú és tartós anyag volt, csakhogy sokkal vastagabb és sűrűbb szövésű annál, amivel Shimizu általában dolgozni szokott. Éppen ezért komoly kihívást jelentett, hogy olyan ajtópanelt alkosson belőle, ami hűen tükrözi az LS eleganciáját és kézműves kidolgozását, miközben ellenáll minden igénybevételnek, ami egy autóban mindennaposnak számít: a hőmérséklet ingadozásának, a pornak, a dörzsölésnek és még sok egyébnek. Shimizu rugalmas szemlélete szerencsére itt is segítséget jelentett.

„A feladat megoldásához egészen újfajta elképzelésre és a munkamódszerek teljes átalakítására volt szükség” – meséli a művész, aki a korábbi három helyett hat kiválóan képzett munkatárs között osztotta meg az összesen húsz munkafázist.

Így alakult ki az a munkamenet, aminek eredményeképpen három nap alatt elkészül egy ajtópanel. A Sankyo stúdióban általában egyetlen Takumi dolgozik, ám ahhoz, hogy ebből a vastagabb és tartósabb anyagból készíthessék el a paneleket, még egy Takumi segítsége kellett, hogy a két mester együttes munkával, teljes összhangban redőzze a textilt. Ezt az innovációt újabb követte, amikor Shimizu új technikákat alkalmazott, hogy a felületeken szebben érvényesüljön a fény és az árnyék játéka – ehhez pedig az kellett, hogy a hajtások szélessége folyamatosan változzon. Amikor a Nap vagy a kabinvilágítás fénye rávetül a felületre, a fények és az árnyékok térbeli mintákat rajzolnak ki az ajtópanelen, és minden egyes hajtás a Lexus „L” motívumát kelti életre.

Bár Shimizu munkatársai egytől egyig alkalmazottak, mégis úgy tűnik, mintha családtagok lennének. Családtagok, akik energiájuk, törekvésük és tudásuk természetes összhangjával alkotják meg kézzel hajtogatott szövet-költeményeiket. Itt nem egyszerűen termékek készülnek, hanem olyasmi, ami több ennél, és a művésznő azt reméli, hogy mindezt az LS utasai is átérzik majd.

„Rengeteg energiát fektettünk egy igazán gyönyörű dolog elkészítésébe, ami melegséget áraszt magából, hogy az autóban ülők kényelmesen és tökéletes nyugalomban utazhassanak” – fogalmaz Shimizu.

LEGFRISSEBB

Gyönyörűen fel lett újítva egy legendás Peugeot 203 pick-up

0
Kevés olyan autó akad, amely úgy testesíti meg a francia eleganciát, a technikai előrelátást és a funkcionalitást, mint a Peugeot 203. A népes modellcsalád...

TESZTJEINK