Főoldal Blog Oldal: 288

CES 2018: a Toyota újgenerációs önvezető autója

Új generációs önvezető kísérleti járművet mutatott be a Toyota a CES informatikai szakkiállításon.

A Toyota Kutatóintézet által leleplezett Platform 3.0 elnevezésű kísérleti jármű 360 fokban, 200 méteres távolságban érzékeli környezetét. A kísérleti járműveket a Toyota Prototípusfejlesztő Központja építi, míg az érzékelő komponensek kompakt kialakítása – amely kihangsúlyozza az autó karcsú formáját – a CALTY Dizájn Kutatóintézet munkája.

A Toyota Kutatóintézet (TRI) a Las Vegasban megrendezett CES Szakkiállításon mutatta be a Platform 3.0 nevű új generációs önvezető kísérleti járművet. A Lexus LS 600hL modellből kialakított új platform nemcsak fejlettebb, mint elődei, hanem külső megjelenése is harmonikusabb, mivel az önvezető technológiákat sikerült összehangolni az LS dizájnjával. Az autó a Las Vegasi Kongresszusi Központ északi csarnokában található Toyota-standon tekinthető meg élőben.

“Csapatunk ismét a várakozásokat meghaladó tempóban fejlesztette tovább önvezető kísérleti autónk képességeit” – fogalmaz nDr. Gill Pratt, a TRI vezérigazgatója. “Abban, hogy tesztplatformunkat új szintre emeljük, nagy segítségünkre volt a Toyota dizájnereinek és mérnökeinek tapasztalata, így olyan vadonatúj platformot alkothattunk, ami mind funkcióiban, mind stílusában mércét állít az önvezető technológiák kutatásában.”

A TRI három alapelvet szem előtt tartva fejlesztette ki új kísérleti járművét:
1. Az iparágban eddig példátlan szintre kell emelni az autó érzékelési képességeit
2. Az érzékelő berendezéseket úgy kell összehangolni az autó dizájnjával, hogy a jármű formás és elegáns maradjon
3. Az önvezető technológiákat úgy kell egységbe foglalni, hogy a megoldás flottaszinten is reprodukálható legyen.

Érzékelő technológia

A Platform 3.0 a TRI önvezető technológiai kutatásainak kiforrott egysége. Az intézet hosszan kísérletezett azzal, hogy olyan technológiai csomagot alkosson, amely kifinomultabb szenzor-konfigurációt és jobb teljesítményt biztosít, s aminek révén az autó jobban átlátja és megérti környezetét. A Platform 3.0 járművet bőségesen felszerelték szenzorokkal, így jelenleg ez az egyik legjobb érzékelési képességekkel bíró önvezető tesztautó. A 200 méteres hatótávolságú Luminar LIDAR rendszer a TRI előző kísérleti járművében még csak a menetirányban működött, most viszont már teljes, 360 fokos képet alkot az autó környezetéről. Mindezt négy darab nagy felbontású LIDAR szkenner-fejegységgel sikerült elérni, amelyek precízen felderítik a jármű körül feltűnő tárgyakat – még azokat a sötét színű objektumokat is, amelyek szabad szemmel nehezen észrevehetők. Az autó négy oldalán, a talajhoz közelebb négy darab rövidebb hatótávolságú LIDAR szenzor kapott helyet; kettő a jármű két első sárvédőjén, egy-egy pedig az első és a hátsó lökhárítón. Ezek érzékelik az alacsony és közeli útakadályokat, például a gyerekeket vagy az útfelületen heverő törmeléket. Az új platformot úgy alakították ki, hogy a közeljövőben megjelenő új technológiákat is képes legyen majd befogadni.

Dizájn

A TRI a michigani Ann Arborban működő CALTY Dizájn Kutatóintézet és a Toyota Motor North America kutatási-fejlesztési részlegének (TMNA R&D) szakembereit kérte fel arra, hogy kompakt kialakítású és rejtett egységekbe “csomagolják” a szenzorokat és a kamerákat. A tervezők egy új, az időjárás viszontagságainak és a hőhatásoknak ellenálló tetőelemet is készítettek, sőt az eredetileg a napfénytető számára kialakított helyet is kihasználták, hogy a jármű magassága a lehető legkevésbé változzon. Ügyes ötletekkel sikerült megoldani, hogy az utólag beépített eszközök jórészt rejtve maradjanak, így az autót többé nem csúfítják el a karosszériára felcsavarozott külső függelékek, és sikerült megszüntetni a LIDAR érzékelők “vödörszerű” kialakítását is, ami mindezidáig az önvezető kísérleti járművek meghatározó látványeleme volt. A CALTY a tetőpanel harmonikus vonalait az intelligens minimalizmus alapelve alapján tervezte meg, amihez a terepmotorosok bukósisakja adta az ötletet. A tetőelem első része határozottan technikai jellegű, majd hátrafelé haladva az egész egyre karcsúbbá és áramvonalasabbá válik, egybeolvadva az LS kontúrjával. A panelt krómozott léc díszíti.

“Az autóipari dizájnerek fontos feladata volt, hogy alaposan gondolják át, hogyan önthetjük olyan formába az önvezető technológiát, ami az autósok és utasaik számára is elfogadható és használható.” – avat be Scott Roller, a CALTY Dizájn Kutatóintézet vezető formatervezője, aki maga is dolgozott a projekten. “Nagyon izgalmas volt ezeket a komponenseket harmonikusan ötvözni az autó kiforrott dizájnjával.”

Az autó önvezető komponenseit vezérlő számítógépes rendszert – ami korábban majdnem a teljes csomagteret elfoglalta – szintén sikerült lekicsinyíteni. Az elektronikai infrastruktúra és a kábelezés immár egy kisméretű dobozban is elfér, amit LED-világítású TRI-embléma díszít.

Gyártás

A Platform 3.0 gyártása idén tavasszal kezdődik. A TMNA R&D Michiganben működő prototípusfejlesztő központja nagy tapasztalattal bír a kis szériás járművek építésében, így ők építik majd át a sorozatgyártású Lexus LS modelleket Platform 3.0 autókká. A kísérleti autókból szándékosan készítenek kevés darabot, mert a TRI gyors ütemben fejleszti az önvezető technológiát, ami miatt folyamatosan frissíteni kell a tesztautó-parkot. Az intézet kevesebb mint egy év leforgása alatt már eddig is három komoly fejlesztést hajtott végre (köztük két új generációs tesztautót is megalkotott), és a TRI arra számít, hogy a fejlődés üteme továbbra is gyors marad. Az új kísérleti autók egy részébe azt kettős kialakítású műszerfali vezérlőegységet építik be, amit a TRI tavaly nyáron mutatott be. Ez a megoldás a TRI ‘Őrangyal’ elképzelésének tesztelésére szolgál, aminek lényege, hogy a járművet az autós vezeti, akit a technológia a háttérből segít. A szimpla műszerfali vezérlőegységgel kialakított járművek – mint a CES-en kiállított autó is – a ‘Sofőr’ funkció, vagyis a teljesen automatizált vezetés tesztelésére szolgálnak.
Mind az Őrangyal, mind a Sofőr tesztautókban ugyanaz a technológiai egység (érzékelők és kamerák), valamint hasonló szoftver működik.

Alabamában létesít üzemet a Mazda és a Toyota

Kay Ivey, Alabama kormányzója, és Tommy Battle, Huntsville polgármestere csatlakozott a Mazda (MZDAF) és a Toyota (NYSE:TM) vezetőihez, hogy együtt jelentsék be, hogy a két cég által létrehozott vegyesvállalat üzemének telephelyeként Huntsville-t választották Alabamában.

Az új üzem kapacitása 300.000 db lesz évente, a gyártást egyenlően osztják meg a két vállalat két modellje között: a Mazda új, crossover modelljét fogja itt előállítani, mely később mutatkozik be az észak-amerikai piacon, a Toyota a Corollát gyártja majd itt.

A vegyesvállalat 1, 6 milliárd dolláros beruházást jelent, melyhez a Mazda és a Toyota egyenlő arányban járul hozzá. Az üzem telephelye Huntsville-ben lesz, mely 14 mérföldre fekszik a Toyota korábbi alabamai gyárától (Toyota Motor Manufacturing, Alabama, Inc.). A gyárban 4000 új munkahelyet hoznak létre, és a gyártás kezdetét 2021-re jelzik előre.

„A Mazda és a Toyota közötti partnerség bővíti az innovatív autógyártást Alabamában” – mondta Ivey kormányzó. „Az, hogy az új üzemet idehozzák Huntsville-be, állásfoglalás államunk tehetséges munkaereje mellett. Büszkék vagyunk erre az együttműködésre, amely a dinamikusan változó, globális iparágban Alabamát előtérbe helyezi.”

„Ezzel a bejelentéssel egy csapásra megváltozik az életünk” – mondta Tommy Battle, huntsville-i polgármester. „A Mazda és a Toyota, a világ két leginnovatívabb autógyártója olyan projektet indított el, amely több tíz évre munkát kínál a Huntsville-be érkezőknek. Ez Alabamát vezető ipari állammá teszi a következő generációs autók gyártásában, melyek nemzetünk sorsát irányítják.”

Masamichi Kogai, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója, és Akio Toyoda, a Toyota Motor Corporation elnöke csatlakozott Ivey kormányzóhoz és Battle polgármesterhez a bejelentéskor.

A Mazda számára az üzem nyitása fontos évben történik, amely fémjelzi a vállalat második 100 évének kezdetét, illetve 50 éves történetét az USÁ-ban. Az autógyártó ezzel bizonyítja kötődését az észak-amerikai piachoz, fókuszálja figyelmét a gyártásra és a növekvő értékesítésre.

„A Mazda tiszta vízióval rendelkezik arról, hogy autóival hogyan akarja inspirálni az embereket, hogy akar hozzájárulni a társadalmi fejlődéshez és hogy kívánja megőrizni a Föld szépségét. Azzal, hogy Alabamában ilyen autókat építünk majd, reméljük, hogy különleges helyet foglalunk el a dolgozók és az itteni emberek szívében. Azzal, hogy a gyár a helyi közösségi élet része lesz, együtt dolgozunk, tanulunk, és fejlődünk együtt Alabama és Huntsville lakosaival” – mondta Kogai.

A Toyota számára ez a vegyesvállalat a 11. gyár lesz Észak-Amerikában, amely újra bizonyítja a márka kötődését, amellett, hogy 2017 januárjában már bejelentettek egy 10 milliárd dolláros befektetést, mely a következő 5 évben fog megvalósulni.

„Új beruházásunk a Mazdával karöltve arra a sikerre épül, melyet már elértünk Alabamában, ahol motorokat gyártunk az észak-amerikai piacra” – mondta Toyoda. „2021-től biztos vagyok benne, hogy az új üzem versenyképes lesz, egyesíti a Toyota és a Mazda szakértelmét az itteni kiváló munkaerővel. Határozott célunk, hogy a legjobb cég legyünk Huntsville városában és Alabama államban, a Mazda és a Toyota új otthonában.”

Alabama az ötödik legnagyobb autó és kishaszon-jármű gyártó országosan, erős autóipari jelenléttel, melybe beletartozik a huntsville-I Toyota üzem, ahol a Toyota 1400 embert foglalkoztat. Több mint 150 autóipari beszállítóval az egész államban kb. 57.000 autóipari munkahely van.

A következő hónapokban a versenyhivatali engedélyek megszerzése után az új vegyesvállalatot létrehozzák, és megkezdik az üzem létesítésének munkálatait, hogy 2021-ben elkezdődhessen a termelés.

3 literes Power Stroke dízelmotort kap a Ford F-150

A Ford új, 3 literes Power Stroke dízelmotorja – amit a Ford Európa gyárt – kategóriaelső forgatónyomatékkal, vontatási kapacitással és hasznos teherbírással ruházza fel az F-150 pickupot, amelynek dízelváltozatát már idén megrendelhetik az amerikai vásárlók.

A Ford angliai Dagenham Motorgyárában összeszerelt dízel erőforrás az értékesítési csúcsokat döntő F-150 modellben 253 lóerőt ad le, és az autó 596 Nm forgatónyomatéka már 1750 1/perc fordulatszámtól rendelkezésre áll. Ezekkel az adatokkal az autó minden más dízelmotoros pickupot felülmúl a saját szegmensében.

Részben az alacsony fordulatszámon leadott maximális forgatónyomatéknak is köszönhető, hogy az F-150 vontatási kapacitása 5171 kg, hasznos teherbírása pedig 916 kg, miközben az autó tervezett országúti üzemanyag-fogyasztása csupán 7,8 l/100 km (az amerikai mérési módszerek szerint).

“A 3 literes Power Stroke V6-os motort jó szívvel ajánljuk minden olyan pickup-tulajdonosnak, akiknek fontos, hogy járművük vontatás közben vagy nehéz rakománnyal terhelve is keveset fogyasszon” – nyilatkozta Dave Filipe, a globális motortervezési részleg alelnöke. “Minél többet vontat vagy szállít valaki, annál jobban értékeli majd ezt az erőforrást, amikor megáll tankolni.”

A Dagenham Motorgyárban, a Ford világszinten is legnagyobbnak számító ilyen üzemében 3000 ember dolgozik, és a gyárban tavaly 800.000 erőforrás készült a brit piacra és a globális exportpiacokra.

“Egy dízelmotor vonóereje verhetetlen, így ez a blokk tökéletesen illik a legendás F-150 pickuphoz, amit az F-sorozat amerikai rajongói hamarosan személyesen is megtapasztalhatnak” – vélekedett Stephen Gill, a Ford Európa hajtáslánc-tervezési részlegének igazgatója. “A Ford Európa dízelmotoros tapasztalatai messze túlmutatnak a puszta gyártástechnológián. Az angliai Dagenham Dízelközpont egy olyan tudományos és mérnöki bázis, ahol számos kifinomult dízel erőforrást fejlesztettünk már ki, köztük a 2,0 literes Ford EcoBlue és a vadonatúj, 1,5 literes Ford EcoBlue blokkokat is.”

Az új 3 iteres Power Stroke erőforrás szilárdabb és kisebb tömegű, mint elődje volt; ezt olyan megoldásokkal sikerült elérni, mint a motorblokk kompakt grafitos vasöntési technológiája, vagy a kovácsolt acélból készült főtengely alkalmazása.

A gyorsabb gázreakciók és a kisebb turbólyuk érdekében a motort nagy hatékonyságú, változó geometriájú turbótöltővel szerelték fel. A közös nyomócsöves üzemanyag-befecskendezési rendszer precízen szabályozza a teljesítményt és az üzemanyag-fogyasztást, és a 29.000 psi (2000 bar) befecskendezési nyomás simább, halkabb működést és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményez.

A motor kettős üzemanyagszűrőt és alumíniumöntvény olajteknőt kapott, s az energiaveszteséget – és az ezzel járó többlet üzemanyag-fogyasztást – kétlépcsős olajpumpa mérsékli. A motor által mechanikusan meghajtott hűtőventilátor és a radiátorlezáró lamellák javítják az autó teljesítményét a magas hőmérsékleten vagy nagy tengerszint feletti magasságban végzett munka során; ez a megoldás komoly előnyt jelent a versenytársak elektromos hűtőventilátoraihoz képest.

Ha az autóval kevésbé kemény körülmények közt vontatnak vagy szállítanak, az F-150 motorvezérlő rendszere egy folyadékos tengelykapcsoló segítségével csökkenti a ventilátor terhelését, és lezárja a két hűtőrács-lamellát, javítva ezzel a jármű légellenállását, és tovább csökkentve a motor energiaveszteségét.

Az üzemanyag-fogyasztást és az emissziót jelentős mértékben csökkenti a különleges kalibrálású SelectShift® tízfokozatú automata sebességváltó és az Auto Start-Stop rendszer.

A Ford a 2017-es évben 896.764 darab F-sorozatú haszongépjárművet értékesített az USA piacán, ami 9,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és 2005 óta a legjobb értékesítési eredménynek számít. Az F-sorozat tavaly már 41. alkalommal kapta meg az Amerika Legkelendőbb Pickupja címet.

Európa vezető régiónak számít a Ford globális dízelmotor-fejlesztéseiben, hiszen a vállalat legjobb dízel-szakemberei az angliai Dagenhamban és a Dunton Műszaki Központban, a németországi Merkenich Műszaki Központban, valamint az ugyancsak németországi Ford Európai Kutatási és Innovációs Központban dolgoznak.

[TESZT] Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid – vonzó lehetőségek netovábbja

Benzinest szeretnénk, mert elment a kedvünk a dízeltől? Fontos az alacsony fogyasztási átlag? Teljes mértékben környezettudatosak vagyunk? Nem ártana egy zöld rendszám, kiaknázva a lehetőségeket? Nagy, erős, prémium áthallású családi kombira vágyunk? Nincs kétség: a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid lehet a megfelelő választás, feltéve, ha leszurkoljuk érte a meghatározott milliókat. Teszteltük.

Korábban már több ízben tesztre fogtuk a Passat verzióit, nem titkoltan a kedvencünk a 2 literes dízellel szerelt darab volt. Valamelyik VW Találkozón leplezték le az új konnektoros hibrid Passatot, és már akkor izgatottan vártuk, hogy 1 hetes tesztre foghassuk a teljes mértékben környezettudatos elképzelést.

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid elsősorban olyanoknak remek választás, akik előnyben részesítik a prémiumjelleget, a nagy belső tereket, a tartósságot, értékállóságot, valamint kifejezetten környezettudatos szemlélettel bírnak. Ennek persze lehet több irányvonala is, lehet ténylegesen környezettudatosnak lenni, de lehet az előnyökből is pluszt szerezni.

Ugyanakkor előremutató alternatíva is lehet egyben egy Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid, ismerve a jelenlegi benzines-dízel párharc állását; meg amúgy is, a hibrid technológia manapság iszonyúan menő, még akkor is, ha nem figyeljük részleteiben a lényegiséget.

Teljes értékű családi variáns

A Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid mindent egyesít tehát ahhoz, hogy teljes értékű kombit használhassunk: 483 literes csomagtere valamivel ugyan elmarad a hasonszőrű (akár házon belüli) megoldásoktól, de azért nincs ok panaszra. 4767 milliméteres hossza illusztris, 2791 milliméteres tengelytávja pedig jó Passathoz méltóan jelen esetben is hatalmas belteret sejtet.

Teljes összhang a külsővel: a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid ugyanazt a letisztult, modern, lényegre törő formavilágot hordozza, mint jó ideje, vagy legalább 2015-ös debütálása óta – ez fontos is, hiszen a konszern modellportfóliójából talán pont ez az egyik domináns tényező, amely kiemeli.

Ráadásul rendkívüli sportos jelleget is kap a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid azzal, hogy a kocsiszekrény magassága csak 1477 milliméter, hiszen így ténylegesen lapos sportkombis a tálalás, amelyhez a 17 colos keréktárcsák is jócskán hozzátesznek pár lapáttal.

Ez tipikus VW

Ugyanaz a minimalista karakterisztika jellemzi a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid belterét, amely a külcsínt is alaposan meghatározza: minden lényegre törő, ennyi, pont. Nincsenek túlgondolva a kialakítás részletei, perfekt anyaghasználatot és komfortfaktort kapunk az utaskabinban.

Fejedelmi a férőhely, mind elöl, mind hátul. A hátsó traktus nyilván fontosabb tényező (elöl általában, nagy százalékban mindig úgy lesz a kialakítás véglegesítve, hogy ne legyen túl nagy kompromisszum – persze ez kategória és modellfüggő), ennek megfelelően nagy lábtér, fejtér és válltér áll rendelkezésre.

Három átlagos testalkatú felnőtt utas remekbeszabottan elfér itt, hosszabb utazáshoz is kitűnő a helykínálat. A Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid hamisítatlan utazóautó is tud lenni, ha épp azt szeretnénk tőle elvárni.

Jól eltalálták a hajtásláncot

Számtalanszor fejtegettük már a hibrid hajtás előnyeit. A plug-in-hybrid, azaz a konnektoros hibrid hajtás pedig szintén remek, ha lehet, valamivel praktikusabb is véleményünk szerint, mint a hagyományos értelemben vett verzió. A Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid egy töltéssel tisztán teljesítette tesztjeink szerint a pontosan 42 kilométert, amely főként városi környezetben ideális – így szinte emissziómentesen közlekedhetünk a belvárosi szűk utcácskákon, tereken át, és a többi.

Igaz, gyári adatok szerint 50 kilométer is kihozható a rendszerből vegyes használattal, nekünk ez nem sikerült.

Hozzá kell persze számítanunk azt is, hogy télvíz idején sokkal komplikáltabb egy elektromos, vagy egy hibrid hajtású autóval közlekednünk: a tisztán elektromos hatótáv növekedésére, vagy épp csökkenésére jelen esetben is kihatással van a klíma, vagy a fűtésrendszer használatának aránya.

1.4 literes, soros 4 hengeres benzinmotor adja a középpontját a hibrid hajtásnak, amelyet a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid-be applikáltak a gyártás során. Az autóba 9.9 kWh-s lítium-ion akkumulátort helyeztek, amely ugyanaz tulajdonképp, mint ami a Golf GTE-ben található, csak jelen esetben a teljesítmény magasabb.

Erőssége a fogyasztás? Nézzük!

Gyári adatok szerint a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid 1.6 liter benzinnel beéri 100 kilométerre. Erre sajnos rá kell cáfolnunk, nálunk az átlagfogyasztás városi-elővárosi és országút környezetekre lebontva kicsit magasabb érték született.

Összteljesítmény tekintetében 218 lóerőt kapunk (400 Newtonméter össznyomatékkal), az elektromotor szólóban 115 lóerő leadására (330 Newtonméterrel) képes. Nagyszerű opció, hogy a Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid esetében folyamatosan ellenőrzésünk alatt tarthatjuk a hajtáslánc működését. Ez azt jelenti, hogy válthatunk tisztán elektromos és benzines üzemmód közt, tehát például városban teljesen kiiktathatjuk a benzinmotor jelenlétét, és kizárólag elektromos hajtással gurulhatunk. Ha annyira elszántak vagyunk, hogy például autópályázáshoz is villanyt használnánk, semmi akadálya, maximum annyi, hogy pillanatonként kereshetünk egy Type 2 kompatibilis töltőoszlopot.

2017 Volkswagen Passat Variant GTE TSI Plug-in-Hybrid specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzinmotor hibrid hajtással

Lökettérfogat: 1395 cm³

Maximális teljesítmény: 218 LE (teljes rendszer), 115 LE (elektromotor)

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm (elektromotor: 330 Nm)

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4767 mm

Szélesség: 1832 mm

Magasság: 1477 mm

Tengelytáv: 2791 mm

Első gumik mérete: 215/55 R17

Hátsó gumik mérete: 215/55 R17

Tömeg, üresen: 1660 kg

Megengedett össztömeg: 2250 kg

Csomagtartó mérete: 483 liter, bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 225 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.6 s (gyári), 7.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 3.1 l/100 km

Országúti: 3.1 l/100 km

Vegyes: 3.1 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 1.6 l/100km

Országúti: 1.6 l/100km

Vegyes: 1.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 37 g/km

Bővebb információ a Volkswagen magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon, Matei Bence / Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Kategóriájában a legjobb Euro NCAP eredményt érte el az Opel Crossland X

Az Euro NCAP nyilvánosságra hozta, hogy melyek voltak 2017 osztályelső autói, és az Opel Crossland X egyike ezeknek.

Sikeres rajtja után, a Best in Class Car 2017 cím elnyerésével kategóriájában a biztonság királya lett a villámos márka crossovere. Az Euro NCAP tavaly novemberben közreadott legfrissebb törésteszt-eredményei alapján az adható maximális öt csillaggal ismerték el az Opel Crossland X jellemzőit: mind a négy biztonsági vizsgálaton – felnőtt, illetve gyermek utasok védelme, gyalogosvédelem és vezetőtámogató asszisztensek – jó osztályzatokat kapott. Különösen példamutató az oldalütközés-védelme: ebben mind a felnőttek, mind a gyermekek megóvásáért maximális pontszámot ért el.

Az alapfelszereléshez tartozó berendezések mellett, amilyen például a fáradságra figyelmeztető vagy a sávtartó asszisztens, további első osztályú biztonsági rendszereket is kínál az Opel Crossland X. Ilyen többek között a frontális ütközésveszélyre figyelmeztetés, automatikus vészfékezéssel és gyalogos-felismeréssel, a modern, teljesen LED-es fényszóró, a 180 fokos panoráma-tolatókamera vagy a holttér-figyelmeztető.

A kívül zömök és kompakt, ám belül annál tágasabb és flexibilisebb, trendi kétszínű fényezésével és laza SUV-jellegével remekül mutató Opel Crossland X máris több mint 80 ezer európai vevőt győzött meg kvalitásairól az értékesítés tavalyi kezdete óta.

CES 2018: itt a Hyundai NEXO, a hidrogén-üzemanyagcellás elektromos járművek következő generációja

A Hyundai a CES 2018 sajtókonferenciáján jelentette be, hogy a vadonatúj, kifejezetten erre a célra fejlesztett hidrogén-üzemanyagcellás elektromos járművének neve NEXO lesz, és fejlett vezetéstámogató rendszereket (ADAS) mutatott be, amelyek kibővítik az autó önvezető (autonóm) képességeinek lehetőségeit.

A NEXO a Hyundai egyre nagyobb öko-autó flottájának technológiai zászlóshajója és további jele annak, hogy a Hyundai a jövőben is nagy lendülettel építi az iparág legváltozatosabb hajtásláncú városi terepjáróinak (CUV) legváltozatosabb kínálatát.

A NEXO modell fog élen járni a Hyundai alacsony kibocsátású járművek kifejlesztésének felgyorsítására vonatkozó terveinek megvalósításában. A cégcsoport legújabb célkitűzése 18 környezetbarát modell bevezetése a világpiacon 2025-ig. Ez az új fejlesztési elképzelés egyúttal újabb lépés a Hyundai számára, hogy megvalósítsa végső célját, a tisztább környezet megteremtését környezetbarát járművek létrehozásával.

Holttér-figyelő monitor (BVM)

A Hyundai által alkalmazott holttér-figyelő monitor világelső technológia az iparágban. A vezető egy központi képernyő csoport képein láthatja sávváltás közben a NEXO kamerái által felvett, az oldalsó és hátsó kilátást közvetítő képet, bármely irányba kíván is sávot váltani. A rendszer széles látószögű környezetérzékelő monitorokat (SVM) használ a jármű mindkét oldalán, amelyekkel a hagyományos visszapillantó tükörben nem látható holttér is megfigyelhető. A Hyundai az első olyan autógyár, amely a vezetők számára a jármű mindkét oldaláról közvetít videó felvételt.

Sávtartó asszisztens (LFA) és Autópálya asszisztens (HDA)

A sávtartó asszisztens a Hyundai számára teljesen új technológia, ami a NEXO-ban fog bemutatkozni. Az LFA automatikusan igazít a kormánykeréken, hogy segítsen a járművet a haladási irány szerinti forgalmi sáv közepén tartani. Az LFA 0-145 km/óra sebességig képes a NEXO-t a sáv közepén tartani autópályán és városi utakon egyaránt. Ha a Hyundai autópálya asszisztensével együtt alkalmazzák (Highway Driving Assist, HDA), amely a biztonságos haladás érdekében érzékelőket és térkép adatokat használ, illetve automatikusan a sebességkorlátozáshoz igazítja a jármű sebességét, a vezetők nagy távolságokat tehetnek meg még nagyobb kényelemben és a biztonságban.

Távvezérlésű (távirányítós) intelligens parkoló asszisztens (RSPA)

Az RSPA lehetővé teszi a NEXO számára, hogy automatikusan leparkoljon, vagy kiálljon egy parkolóhelyről vezetővel vagy anélkül. Az RSPA akár önállóan hátramenetben is be tud állni a NEXO-val a parkolóhelyre, a vezetőnek csak egy gombot kell megnyomnia. Akármilyen szűk helyre is kell beállni, a NEXO vezetői teljes magabiztossággal és pontossággal képesek lesznek rá.

A Hyundai NEXO

„A hidrogén a kulcsa a fenntarthatóbb társadalom építésének. A Hyundai Motor Company már eddig is vezető szerepet töltött be a hidrogén-technológia területén a hidrogén-üzemanyagcellás Tucson modell bevezetésével” – mondta Dr. Woong-chul Yang, a Hyundai Motor Company elnökhelyettese. „Büszke vagyok rá, hogy földmentő törekvésünk újabb eredményeként a mai napon bemutathatom Önöknek hidrogén-üzemanyagcellás elektromos járműveink második generációját, amely egyesíti magában legfejlettebb technológiáinkat.”

A NEXO a Hyundai kereskedelmi forgalomban is kapható hidrogén üzemanyagcellás elektromos járműveinek második generációja, amely 2018 elejétől lesz kapható bizonyos piacokon szerte a világon. A nagysikerű Tucson FCEV továbbfejlesztésével a NEXO immár megközelítőleg 595 kilómétert tud megtenni egyetlen töltéssel (NEDC becslés), 170 kilométerrel többet, mint elődje. Gyorsulása és teljesítménye is megnőtt, ezzel az összteljesítménye is nagyobb lett.

A NEXO-t szélsőséges környezeti körülmények és hőmérsékleti viszonyok melletti működésre tervezték, és tesztelése során bebizonyosodott, hogy a jármű képes -28°C-os hőmérsékleten eltöltött éjszakát követően is beindulni. A NEXO hidegindulási képessége kevesebb mind 30 másodperc, amivel az iparágban vezető hellyel dicsekedhet és az üzemanyagcellás rendszer is hamarabb melegszik fel a legnagyobb teljesítmény eléréséhez. A NEXO-nak kiváló a hűtőképessége, meredek lejtőkön és 49 °C-ot meghaladó hőmérsékleten is.

A levegő adagoló rendszeren végzett fejlesztések, a nagy magasságokban is elérhető teljesítmény, a tankolás, valamint az összesített hatásfok és gazdaságos üzemanyag felhasználás a NEXO-t egy teljesen új kategóriába helyezi. Mindezeken túl a NEXO a dízel üzemű járművekhez képest nagyobb tartóssággal és nagyobb teljesítmény sűrűséggel rendelkezik.

Célorientált tervezés

Ez az első alkalom, hogy a Hyundai hidrogén-üzemanyagcellás járművét célorientáltan tervezték és építették meg. Ez a szerkezet egyebek mellett az alábbi előnyökkel rendelkezik:
• Könnyebb súly
• Jobb teljesítmény/súly arány
• A Tucson FCEV-nél jobb gyorsul 0-100 km/óra sebességre
• Tágasabb az utastér
• Lehetővé vált az akkumulátor áthelyezése a csomagtartóba
• A hidrogén-üzemanyagcellás rendszer jobb elrendezése

A NEXO vs. Tucson hidrogén-üzemanyagcellás rendszerének kialakítása

• A NEXO üzemanyagcella telepe és akkumulátora nagyobb nettó teljesítményt nyújt, ezért erősebb motort lehet vele meghajtani
• A NEXO hajtáslánca könnyebb, elhelyezkedése jobb
• Jobbak a hidrogén tárolására szolgáló tartályok

Fejlesztések a hajtásláncban

• A NEXO hajtáslánca könnyebb és kevesebb helyet foglal el a Tucson FCEV-hez képest
• Hatékonyabb
• A modulok integrálása teljesebb
• Kisebb
• Könnyebb

Vezethetőség

• A maximális gyorsulás 25%-kal növekedett a Tucson FCEV-hez képest
• A NEXO 20%-kal hamarabb gyorsul 0-100 Km/órára, mint a Tucson FCEV
• A NEXO-nak nagyobb forgatónyomatéka, mint a Tucson FCEV-nek

Hatótávolság

• A NEXO-nak 40%-kal nagyobb a hatótávolsága, mint a Tucson FCEV-nek
• A NEXO hatótávolsága a NEDC becslése szerint 595 kilométer, a Tucson FCEV 426 kilométeres hatótávolságához képest

Csendes és kényelmes vezetési jellemzők

• A NEXO megtartotta a Tucson FCEV csendes és kényelmes vezetési jellemzőit
• A NEXO minden mozgó alkatrésze a motortérben található, amely a zajokat erre az egy területre korlátozza

Tartósság

• A NEXO ugyanolyan tartós, mint a hagyományos belső égésű motorokkal szerelt gépjárművek

Hidrogén tárolás

• A NEXO tároló rendszere könnyebb, mint a Tucson FCEV rendszere
• A NEXO tároló rendszere világelső a tárolási sűrűség terén
• A NEXO öt percen belül feltankolható.

Brüsszeli Autószalon 2018: bemutatkoznak a megújult Ford Tourneo személyszállítók

A Ford teljesen megújította a Tourneo személyszállítók modellcsaládját, ami a Brüsszeli Autószalonon mutatkozik be először a nagyközönségnek. A három új jármű még látványosabb külső és belső stílusjegyeket, kifinomult technológiát és modern erőforrásokat kínál az európai vásárlók számára.

A kínálat csúcsát jelentő nyolc/kilencüléses Tourneo Customot új, látványos orrkialakítás jellemzi; az autó vadonatúj, prémium kivitelű kabinjában – a szegmensben egyedülálló megoldásként – a hat különálló hátsó ülés akár konferencia-elrendezésben is beállítható. A legnagyobb méretű Tourneo személyszállító már megrendelhető a márkakereskedésekben.

Az öt- és hétüléses változatokban is megvásárolható Tourneo Connectben jelenik meg először a vadonatúj, üzemanyag-takarékos 1,5 literes EcoBlue dízelmotor és a nyolcfokozatú automata sebességváltó kombinációja, akárcsak az 1,0 literes EcoBoost benzinmotor hengerlekapcsolási technológiája. A manuális kapcsolású változatokba alapáron hatfokozatú sebességváltó kerül. Az autó hangulatát kívül az új, stílusos orrkialakítás, belül pedig a megújult utastéri kárpitozás teszi különlegessé.

A kompakt, ötüléses Tourneo Courier megújult motorokat, hatfokozatú manuális sebességváltót, SYNC 3 technológiát és frissebb orrkialakítást kínál. Az új Tourneo Courier és Tourneo Connect modellek 2018 közepétől lesznek kaphatók.

“A Tourneo modellek friss kínálata bebizonyítja, hogy a személyszállítók dinamikusak és stílusosak is lehetnek” – nyilatkozta Hans Schep, a Ford Európa haszongépjármű üzletágának ügyvezető igazgatója. „Kimagasló térkínálatukkal, rugalmasságukkal és olyan technológiáikkal, mint a SYNC 3 kapcsolódási rendszer, a három Tourneo-változat hasznos segítséget kínál vásárlóinknak, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki vállalkozásukból és aktív életstílusukból.”

Íme, az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio

A MINI egyedi stíluselemekkel és átfogó technológiai fejlesztésekkel fokozza tovább a kisautó-szegmens megalapítójának progresszív karakterét és magával ragadó varázsát.

A háromajtós MINI, az ötajtós MINI és a MINI Cabrio új nemzedéke hamisítatlan dizájn-megoldásokkal, vadonatúj hajtáslánc-innovációkkal, egyedi testreszabási lehetőségekkel, a MINI Connected széleskörű szolgáltatás-palettájának részeként pedig egyre több digitális szolgáltatással érkezik meg a márkakereskedésekbe.

A kisautó-szegmens megalapítójának új modellfrissítése a MINI által kidolgozott koncepció érettségét és egyedülálló kvalitásait hangsúlyozza, amely most először három különböző, mégis egységes karosszéria-változatban kínálja fel a brit prémiumgyártó ügyfeleinek a vezetés nagyvárosokban is átélhető, abszolút élményét. Mindez elsősorban az új motor – váltó kombinációknak, a még gazdagabb alapfelszereltségnek, az újratervezett első fényszóróknak és az összetéveszthetetlenül egyedi hátsó lámpáknak, a friss színeknek, valamint a menetkomfort és az információ-szolgáltatás érdekében továbbfejlesztett, csúcstechnológiás járműkapcsolati megoldásoknak köszönhető.

Áttekintő: az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio legújabb innovációi

A távolsági fény automatikus, Mátrix fényvezérlő funkciója az adaptív LED-technológiás fényszóró esetén.

LED-technológiás hátsó lámpák most először britzászló-motívummal.

Új MINI-logó, új karosszéria-fényezési árnyalatok és Piano Black Exterior külső felszereltségi csomag.

Vadonatúj könnyűfém keréktárcsa-garnitúrák.

Vadonatúj bőrkárpitok, utastéri betétek és színkompozíciók.

Névre szóló MINI modellek a MINI Yours Customised innovációcsomag tételeinek köszönhetően.

Továbbfejlesztett, minden korábbinál hatékonyabb erőforrások.

Hétfokozatú, duplakuplungos Steptronic automataváltó és nyolcfokozatú Steptronic automataváltó.

Multifunkciós kormánykerék, 6,5” képernyő-átmérőjű rádió, USB-aljzat és Bluetooth-kapcsolat már az alapfelszereltség részeként.

Opcionális extrafelszereltségként érintőképernyő a rádióhoz és a központi navigációs rendszerhez.

Vezeték nélküli okostelefon-töltés.

MINI alsó kivetítés a vezetőoldali külső visszapillantó-házból.

A MINI Connected és a MINI Connected XL vadonatúj funkciói.

Fényes, mégsem vakít: Mátrix funkcióval dolgozó távolsági fényszóró az adaptív LED-technológia részeként

A jellegzetes, kör alakú első fényszórók átfogó módosításai még erőteljesebb karakterré emelik az új háromajtós MINI-t (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,9–6,1 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 102–139 gramm/km), az új ötajtós MINI-t (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,9–6,3 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 103–143 gramm/km) és az új MINI Cabrio-t (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2–6,4 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 111–146 gramm/km).

Az alapfelszereltségként kínált halogén izzók esetében a fényszórókat fekete panelek hangsúlyozzák, az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető LED-technológia esetében pedig a teljes fényszóró új felosztásban dolgozik. Utóbbi esetben a tompított fényért és a távolsági fényért is a legkorszerűbb LED-technológia felel, amely minden korábbinál nagyobb fényerőt garantál. A LED-technológiás nappali menetfények és az első irányjelzők ezúttal is teljesen körbefogják az adott oldali fényszórót.

Az ugyancsak opcionális extrafelszereltségként elérhető, adaptív LED-technológiás fényszóró mindezeken felül már az útviszonyok szerint képes állítani a megvilágítás erősségét. Városban autózva és korlátozott látási viszonyokat előidéző időjárási körülmények közepette ráadásul a technológia lehetővé teszi, hogy az első fényszórók mellett a halványabban világító kanyarfények is bekapcsoljanak, ezzel fokozva az úttest szélének hatékonyabb megvilágítását. Autóúton és autópályán eközben a minden korábbinál erősebb tompított fény gondoskodik az optimális megvilágításról.

Az adaptív LED-technológiás fényszóró leginnovatívabb újítása a távolsági fény automatikus fényvezérlő funkciója. A távolsági fény felkapcsolásával a Mátrix funkció jelentős mértékben megnövelt látótávolságot biztosít, miközben gondosan ügyel arra, hogy se a szemből érkező, se pedig az utolért autósokat ne vakítsa el. A távolsági fényszóró ennek érdekében négy, vízszintesen elrendezett egységre osztva világít, 70 km/órás sebesség fölött pedig a technológia ezeket egymástól függetlenül aktiválja vagy deaktiválja. A távolsági fény megvilágítási tartománya a többi közlekedőtől függ: amint a MINI első kamerája szemből érkező vagy hamarosan utolérhető autóst észlel, a Mátrix funkció az elvakítás elkerülése érdekében automatikusan kitakarja a távolsági fényből a többi közlekedő dinamikusan mozgó tartományát, és ide csak tompított fényt vetít. A távolsági fény kitakaratlan megvilágítási tartománya eközben továbbra is aktív.

Egyértelmű brit gyökerek: sorozatgyártásban a zászló-motívummal világító hátsó lámpák

A LED-technológiás és az adaptív LED-technológiás első fényszórók mellett a hátsó lámpák kialakítása is megváltozik: a brit gyökerekre való egyértelmű utalásként az új háromajtós MINI, az út ötajtós MINI és az új MINI Cabrio függőlegesen elrendezett hátsó lámpája mostantól a brit zászló motívumaiban világít, a tömegtermelésben kínált MINI modellek között elsőként.

A zászló-motívum a fényforrások elrendezését is átalakítja: amíg az irányjelzők vízszintesen, addig a féklámpák függőlegesen helyezkednek el, a haladás közben látható hátsó világítás pedig a brit zászló átlós motívumait veszi fel. A kiváltképp harmonikus elrendezésen túl a különböző LED-technológiás fényforrások együttesen a brit zászló főbb grafikáját rajzolják ki.

Új MINI-logó, amely csak a lényegre összpontosít

A brit prémiumgyártó márkalogója mostantól letisztult formában, a jól ismert szimbólum újragondolt, kétdimenziós értelmezésében látható a motorháztetőn, a csomagtérajtón, a kormányközépen, a központi kijelzőn és a távvezérlőn. Az új MINI-logó így hűen tükrözi a márka új arculatának legfőbb irányelvét, amely csak a lényegre, nevezetesen a vezetés élményére, az exkluzivitásra, a prémium minőségre és az érzelmi kötődésre összpontosít.

Három új karosszéria-fényezés és a Piano Black Exterior külső felszereltségi csomag premierje

Az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio karosszéria-fényezési palettájára három új szín kerül fel: az Emerald Grey szürkés-smaragd metál, a Starlight Blue kékmetál és a Solaris Orange narancssárga metál árnyalat.

Sőt mi több, a karosszériára megrendelhető extrafelszereltségi opciók listája egy újabb tétellel gazdagodik: a Piano Black Exterior külső felszereltségi csomag a krómozott megoldás alternatívájaként magasfényű fekete keretekbe foglalja az első fényszórókat, a hátsó lámpákat és a hűtőrácsot.

Az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető könnyűfém keréktárcsák portfóliója ugyancsak tovább bővül. A kéttónusú, rulett küllő-dizájnú (Roulette Spoke) és a szintén kéttónusú, propeller küllő-dizájnú (Propeller Spoke), 17” méretű felnik az új MINI mindhárom karosszéria-változatához elérhetővé válnak. A kéttónusú, sínpár küllő-dizájnú (Rail Spoke), 17” méretű könnyűfém keréktárcsa-garnitúra ugyancsak újdonságként érkezik meg a palettára.

Vadonatúj bőrkárpitok, utastéri betétek és színkompozíciók

Az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio utasterének hamisítatlanul egyedi stílusát vadonatúj bőrkárpitok, dekorbetétek és színkompozíciók fokozzák. A Malt Brown malátabarna árnyalatú Chester bőrkárpitozás és színkompozíció ugyancsak újdonságként válik elérhetővé az új háromajtós MINI-hez és az új ötajtós MINI-hez.

Sőt mi több, az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető MINI Yours Interior Style Piano Black felszereltségi csomag tételei mostantól hangulatos háttérvilágítással is elérhetők. A műszerfal jobb első ülés előtti része mellett már a középkonzol és az ajtókárpitok is világítanak. Az elemek mindegyike Piano Black magasfényű fekete fényezést visel, a műszerfal jobb első ülés előtti részén pedig egy elegáns britzászló-motívum látható. A háttérvilágítás árnyalatát a sofőr a MINI Excitement Package hangulatvilágításához hasonlóan változtathatja.

Jönnek a névre szóló MINI modellek: bemutatkozik a MINI Yours Customised

A MINI által fémjelzett exkluzivitás új szintre lép: a brit prémiumgyártó a MINI Yours Customised névre keresztelt innovációcsomag képében 2018-tól minden ügyfelének felkínálja a lehetőséget, hogy saját maga által megtervezett, egyedi stílusú, személyre szabott dizájnelemekkel varázsolja minden korábbinál exkluzívabbá négykerekű kedvencét. A MINI Yours Customised termékpaletta az oldalsó irányjelző panelektől, a jobb első ülés előtti műszerfal-betéteken és a világító küszöbtoldatokon át, egészen a LED-technológiás alsó kivetítésig terjed.

Az innovatív stíluselemek megtervezésére a MINI egy önálló online felületet hozott létre, ahol az ügyfelek kiválaszthatják, részletekbe menően személyre szabhatják és meg is rendelhetik a MINI Yours Customised termékportfólió bármelyik elemét. Az ügyfelek megannyi színárnyalat, minta, felületkezelés és stíluselem közül választhatnak, sőt mi több, egyes kiegészítőket saját feliratokkal és aláírásukkal is elláthatják. Az autó átalakításának effajta határtalan szabadsága lehetővé teszi, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei a saját ízlésüknek megfelelően, kreativitásukat kiélve, tökéletesen a saját képükre formálják négykerekű kedvencüket. A rendelés leadása után az utólagosan felszerelhető alkatrészeket innovatív gyártási technológiákkal, így többek között háromdimenziós nyomtatással és lézergravírozással készítik el.

Felfokozott vezetési élmény, kimagasló hatékonyság és alacsonyabb saját tömeg

Az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio motorházteteje alá választható erőforrások részletekbe menően korszerűsített technológiája minden korábbinál intenzívebb vezetési élményt garantál a brit prémiumgyártó ügyfeleinek. A finomhangolt motorok emellett megegyező üzemelési körülmények közepette elődeiknél mintegy 5 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el és károsanyag-kibocsátásuk is hozzávetőlegesen 5 százalékkal alacsonyabb, és mint ilyen, már a jövőbeni, egyre szigorodó emissziós szabványoknak is maradéktalanul megfelelnek. Az átfogó fejlesztések ezen felül a motorblokkra, a MINI TwinPower Turbo technológiára, a motorvezérlő elektronikára, a kenési- és levegő-ellátó rendszerre, a hűtőkörökre, illetve a kipufogórendszerre is kiterjedtek. Sőt mi több, a mérnökök az erőforrás saját tömegét is csökkentették, a BMW i modellek számára kifejlesztett szénszál-erősítésű műanyag (CFRP – Carbon Fibre Reinforced Plastic) alkalmazásával pedig még a motorburkolat is könnyebb lett elődjénél.

A benzinmotorok üzemanyag-ellátásáért felelős közvetlen befecskendező rendszer maximális nyomását 200-ról 350 barra emelték, a turbófeltöltők turbinái pedig extrém hőálló anyagból készülnek. A dízelüzemű erőforrások Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszere eközben minden korábbinál precízebb üzemanyag-ellátást garantál. A MINI Cooper D modell orrában dolgozó háromhengeres dízelmotor maximális befecskendezési nyomását ezért 2 200 barra, a MINI Cooper SD négyhengeres dízelmotorja esetében pedig 2 500 barra növelték. Az erősebb dízelmotor ráadásul mostantól kétlépcsős turbófeltöltési technológiával dolgozik.

Hétfokozatú, duplakuplungos Steptronic automataváltó és nyolcfokozatú Steptronic automataváltó

Az alapfelszereltségként kínált hatfokozatú manuális váltó alternatívájaként a MINI Cooper, a MINI Cooper S és a MINI Cooper D modellek mostantól a brit prémiumgyártó vadonatúj, hétfokozatú, duplakuplungos automataváltójával is felszerelhetők. A két tengelykapcsolóval dolgozó technológiát rendkívül gyors sebességváltás jellemzi, amely anélkül gyorsítja fel az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio egyes modellváltozatait, hogy egy pillanatra is megszakítaná az erőforrásból érkező teljesítmény és forgatónyomaték leadását. A brit prémiumgyártó ügyfele a duplakuplungos automataváltót egy vadonatúj fejlesztésű, elektronikus előválasztó karral vezérelheti. A MINI Cooper S modellhez a hétfokozatú Steptronic sport automataváltó is elérhető, amely kormány mögötti váltófülekkel teszi még intenzívebbé a duplakuplungos szerkezettel is kivitelezhető manuális sebességváltást.

A MINI Cooper SD modell már az alapfelszereltség részeként megkapja a brit prémiumgyártó nyolcfokozatú Steptronic automataváltóját, amely a kisautó-szegmens páratlan innovációjaként kivételes sportossággal, harmonikusan továbbítja az első tengely felé a legerősebb dízelmotor teljesítményét és forgatónyomatékát. A nyolcfokozatú Steptronic automataváltó ugyancsak az új fejlesztésű, elektronikus előválasztó karral vezérelhető, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban a modellhez a kormány mögötti váltófülek is megrendelhetők.

Az új háromajtós MINI-hez, az új ötajtós MINI-hez és az új MINI Cabrio-hoz elérhető Steptronic automataváltók a hajtáslánc MID és GREEN vezetési üzemmódokban elérhető vitorlázó funkciójával, illetve az erőforrás legkorszerűbb Start / Stop opciójával is kiválóan együttműködnek. Utóbbi összehangolt működését a központi navigációs rendszer és a MINI első kamerája is segíti: amennyiben az adott modell mindegyik felszereltségi opcióval rendelkezik, a technológia idejekorán képes észlelni azon forgalmi szituációkat, amelyekkor jobb nem lekapcsolni az erőforrást. Ilyen például a kanyarodás vagy körforgalomba hajtás előtti rövid kivárás, vagy amikor torlódáshoz érkezve a sor láthatóan néhány másodpercen belül megindul.

Az új háromajtós MINI-hez elérhető négyféle motorváltozat

Háromajtós MINI Cooper: 100 kW / 136 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,9 másodperc alatt (automataváltóval 7,8 másodperc alatt), végsebesség 210 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,0–5,2 liter (automataváltóval 4,8–5,0 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 114–118 gramm (automataváltóval 109–114 gramm).

Háromajtós MINI Cooper S: 141 kW/192 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 6,8 másodperc alatt (automataváltóval 6,7 másodperc alatt), végsebesség 235 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0–6,1 liter (automataváltóval 5,2–5,3 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 138 – 139 gramm (automataváltóval 119–120 gramm).

Háromajtós MINI Cooper D: 85 kW / 116 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 9,2 másodperc alatt (automataváltóval 9,3 másodperc alatt), végsebesség 205 km/óra (automataváltóval 204 km/óra), 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,9 liter (automataváltóval 3,8 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 102–103 gramm (automataváltóval 99 – 100 gramm)*

Háromajtós MINI Cooper SD: 125 kW/170 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,2 másodperc alatt, végsebesség 225 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 110–111 gramm*

Az új ötajtós MINI-hez elérhető négyféle motorváltozat

Ötajtós MINI Cooper: 100 kW/136 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 8,2 másodperc alatt (automataváltóval 8,1 másodperc alatt), végsebesség 207 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,1 – 5,2 liter (automataváltóval 4,8–5,0 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 116–120 gramm (automataváltóval 110 – 115 gramm).

Ötajtós MINI Cooper S: 141 kW/192 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 6,9 másodperc alatt (automataváltóval 6,8 másodperc alatt), végsebesség 235 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,2–6,3 liter (automataváltóval 5,4 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 141–143 gramm (automataváltóval 123-124 gramm).

Ötajtós MINI Cooper D: 85 kW/116 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 9,4 másodperc alatt (automataváltóval 9,6 másodperc alatt), végsebesség 203 km/óra (automataváltóval 202 km/óra), 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,9–4,0 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 103–104 gramm.

Ötajtós MINI Cooper SD: 125 kW/170 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,3 másodperc alatt, végsebesség 223 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 125 – 126 gramm.

Az új MINI Cabrio-hoz elérhető négyféle motorváltozat

MINI Cooper Cabrio: 100 kW/136 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 8,8 másodperc alatt (automataváltóval 8,7 másodperc alatt), végsebesség 208 km/óra (automataváltóval 206 km/óra), 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,2–5,4 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 119–123 gramm (automataváltóval 118–123 gramm).

MINI Cooper S Cabrio: 141 kW/192 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,2 másodperc alatt (automataváltóval 7,1 másodperc alatt), végsebesség 230 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,3–6,4 liter (automataváltóval 5,5 – 5,6 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 144 – 146 gramm (automataváltóval 126–127 gramm).

MINI Cooper D Cabrio: 85 kW/116 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 9,9 másodperc alatt, végsebesség 195 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2–4,3 liter (automataváltóval 4,1–4,3 liter), kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 111 – 112 gramm (automataváltóval 109 – 113 gramm).

MINI Cooper SD Cabrio: 125 kW/170 lóerő maximális teljesítmény, gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,7 másodperc alatt, végsebesség 218 km/óra, 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,3–4,4 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátás: 114–115 gramm.

Multifunkciós kormánykerék és 6,5” képernyő-átmérőjű rádió már az alapfelszereltség részeként

Az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio vadonatúj kialakítású, háromküllős kormánya multifunkciós gombokat is kap. A bal kézre eső vezérlőpanelről a sebességtartó automatika (Speed Limit Device) felső sebességhatára aktiválható, míg jobb kézzel a fedélzeti zene- és kommunikációs eszközök vezérelhetők. Az opcionális extrafelszereltség részeként sport bőrkormány, MINI Yours sport bőrkormány és MINI John Cooper Works bőrkormány is elérhető alternatíva.

A széleskörű alapfelszereltség része a 6,5” képernyő-átmérőjű, színes központi kijelzővel dolgozó zenerendszer, valamint a Bluetooth-kapcsolat is. Az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető MINI Visual Boost rádió és a navigációs rendszer esetében a központi kijelző érintőképernyőként is működik.

Vadonatúj opciók: vezeték nélküli okostelefon-töltés és MINI logó kivetítés

Az új háromajtós MINI-hez, az út ötajtós MINI-hez és az új MINI Cabrio-hoz elérhető extrafelszereltségi paletta egyik legújabb innovációja a vezeték nélküli okostelefon-töltés, amelyet kérésre a MINI az első ülések közé integrált könyöktámasz tárolórekeszébe épít be. Az opcióval a brit prémiumgyártó ügyfelei egy második USB-aljzatot is kapnak a középkonzol első felébe.

Az ugyancsak opcionális extrafelszereltségként elérhető MINI Excitement Package mostantól a vezetőoldali logó-kivetítést is magába foglalja. A sofőrajtó kinyitásakor és zárásakor a bal oldali külső visszapillantó-ház a MINI új logóját vetíti ki az aszfaltra, a nyitástól és a zárástól számított húsz másodpercig, vagy egészen addig, amíg az ajtó nyitva áll.

MINI Connected: megannyi digitális szolgáltatás, amelyek egyedülállóak a kisautó-szegmensben

Az új MINI Connected égisze alatt a brit prémiumgyártó számos olyan intelligens, digitális szolgáltatást kínál fel ügyfeleinek, amelyek párjukat ritkítják a kisautók mezőnyében. Újdonságként érkezik meg a palettára a valós idejű forgalmi információkat kínáló funkció (RTTI – Real Time Traffic Information), a központi navigációs rendszer mobiltelefon-kapcsolaton keresztül lehívott automatikus térképfrissítése, a személyre szabott Concierge Service szolgáltatás, valamint a legfrissebb hírekkel, aktuális időjárás-előrejelzésekkel és pontos üzemanyag-árakkal szolgáló, gépkocsiba épített MINI Online internetes portál. Sőt mi több, a MINI modelljeiben is megjelenik az Apple CarPlay előkészítés.

A többi újdonságot három csomagra bontva érhetik el a brit prémiumgyártó ügyfelei. A MINI Visual Boost rádió esetében megrendelhető Connected Media csomag a MINI központi navigációs rendszerét intelligens, hálózatba kapcsolt információ-szolgáltató központtá fejleszti fel. A Connected Navigation Plus csomagot is magába foglaló opció a MINI Connected XL összes funkcióját a brit prémiumgyártó ügyfelének kezébe adja.

A személyes mobilitás digitális segédjeként is működő MINI Connected mostantól az új háromajtós MINI, az új ötajtós MINI és az új MINI Cabrio tulajdonosainak is felkínálja a lehetőséget arra, hogy négykerekű kedvencük minden okosfunkcióját a napi rutinjukhoz igazítsák. A MINI Connected okostelefon-alkalmazás eközben a felhasználó összes okoseszközét, így például az okostelefont és a táblagépet is játszi könnyedséggel csatlakoztathatja a MINI központi operációs rendszeréhez. Csatlakoztatott okoseszközökkel például a MINI Connected automatikusan átemeli a központi operációs rendszerbe a felhasználó okostelefonjában elmentett naptárbejegyzéseket és kontaktokat, majd miután magától megtervezte a legoptimálisabb napi útvonalat, a valós idejű forgalmi információk elemzése alapján minden esetben indulásra figyelmeztető jelzést küld. A Send to Car elnevezésű funkció használatával a brit prémiumgyártó ügyfelei mindezt manuálisan is megtehetik, a Remote Services szolgáltatáscsomagnak köszönhetően pedig a felhasználók mostantól nem csupán a leparkolt gépkocsi pontos helyzetét, üzemanyag-szintjét és más aktuális információját tudják lekérdezni csatlakoztatott okoseszközeiken keresztül, de a távolból bekapcsolhatják a reflektorokat, aktiválhatják a kürtöt, elindíthatják a belső levegő-keringetést és ellenőrizhetik a lezárt ajtók állapotát is.

A MINI-be integrált SIM-kártya mostantól 4G mobilkommunikációs sebességű intelligens járműkapcsolatot kínál. A SIM-kártyán keresztül a MINI TeleServices szolgáltatások és az Intelligens Segélyhívás (Intelligent Emergency Call) funkciói is elérhetők, utóbbi ráadásul baleset esetén automatikusan tárcsázza a segélyhívó központot, megadja a jármű pontos tartózkodási helyét és felbecsüli a sérülések súlyosságát.

Az új háromajtós MINI-hez, az új ötajtós MINI-hez és az új MINI Cabrio-hoz most először válik elérhetővé a MINI Find Mate funkció, amely képes a brit prémiumgyártó ügyfelének leggyakrabban használt hétköznapi tárgyait és utazási kellékeit, így például a táskákat, a pénztárcákat és a kulcscsomókat úgynevezett digitális címkékkel megjelölni, majd azokat stabil vezeték nélküli hálózat vagy Bluetooth-kapcsolat esetén folyamatosan követni. A rendszer ráadásul a rögzített tárgyak helyzetét nem csupán a MINI központi kijelzőjén, de a MINI Connected alkalmazásnak köszönhetően a felhasználó okostelefonján is képes megjeleníteni, a keresett tárgyak és kellékek megtalálását pedig külön hangjelzésekkel segíti.

Bécsi Autókiállítás 2018: a Honda újdonságai

2018. január 11-e és 14-e között kerül megrendezésre a 2018. évi Bécsi Autókiállítás, a Messecentrum területén, ahol a nagyközönség találkozhat az új Honda Jazz-zel, a Honda Civic-kel valamint az alapjaitól megújult Honda Gold Wing TOUR-ral és a Honda CB1000R+-szal.

Frissített, sportosabb formavilággal kerül kiállításra az új Honda Jazz, melynek a motorválasztéka is kibővült, így elérhető egy új, Dynamic felszereltségi szint is, azaz a Jazz – története során először – 130 LE-s (96 kW), 1,5 literes, négyhengeres, i-VTEC benzines erőforrással is rendelhető. Az autó továbbra is utánozhatatlan variálhatóságot és kategóriaelső helykínálatot nyújt, amely márciustól már elérhető a hazai márkakereskedésekben.

Nyáron kerül a forgalomba a továbbfejlesztett és dízel erőforrással bővült új Honda Civic. Az 1.6 i-DTEC teljesítménye 120 lóerő, míg legnagyobb forgatónyomatéka kereken 300 Nm. 2018 nyarától – a kétkerékhajtású autókban először alkalmazott, – kilencfokozatú, automatikus erőátvitel is választható a Honda Civic modellekhez. Az tizedik generációs Civicek négy- és ötajtós változataihoz egyaránt elérhető lesz az új erőforrás.

Bemutatásra kerül még a BBC Top Gear magazin Car of the Year nyertes, a vadonatúj és alapjaitól újratervezett Honda Civic Type R, amely a legátütőbb vezetési élményt nyújtja, mind közúton, mind a versenypályákon a hot hatch-kategóriában. A továbbfejlesztett és kifinomultabbá vált 2.0 VTEC TURBO motorja 320 LE-s csúcsteljesítményt ad le 6500-as percenkénti főtengelyfordulaton, 2500 és 4000 között jelentkező legnagyobb forgatónyomatéka pedig eléri a 400 Nm-t. Álló helyzetből mindössze 5,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, és végsebessége is lenyűgöző: 272 km/h. Hihetetlen menetteljesítményeiről árulkodik, hogy minden idők leggyorsabb elsőkerék-hajtású szériaautójának bizonyult a Nürburgring Nordschleifén – 7 perc 43,8 másodperc alatt ért körbe.

A Honda elkötelezett az alternatív meghajtású járművek iránt, legfőbb törekvése pedig, hogy 2025-re az Európában eladott Hondák két harmada alternatív meghajtással menjen, legyen az hibrid (konnektoros vagy akkumulátoros) vagy üzemanyagcella. A programot az Electric Vision névvel látták el. A Clarity Fuel Cell a világ legfejlettebb üzemanyagcellás járműve, 650 kilométeres hatótávolságával kategóriájának abszolút legjobbja. A modell szerves része az Európában útjára indított HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles) programnak, amelynek célja, hogy megismertesse az emberekkel az üzemanyagcellás járművek előnyeit és a teljes régióban kiépüljön a hidrogénutántöltéshez szükséges infrastruktúra.

Nem csak az autó, hanem a motorok szerelmeseit is szeretettel várjuk a kiállításon, hiszen bemutatásra kerül az új Gold Wing TOUR és a CB1000R+.
A Honda Gold Wing már a 999 cm3-s ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, és azóta is a túramotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet. Tekintettel a változó felhasználói igényekre és az átalakuló motorkerékpár-piacra, a fejlesztőcsapat teljesen újragondolta a típus koncepcióját, és a 2018-as GL1800 Gold Wing személyében olyan modellt alkotott, ami hű maradt felmenői örökségéhez, de a maximális kényelem és az átütő vezetési élmény érdekében új irányt vett.

A 2018-as CB1000R elegánsan kombinálja a visszafogottságot és az extravaganciát. Kimagasló teljesítményt és szupersportos kezelhetőséget nyújt, viszont a minimalista stílus teljesen új személyiségjegyekkel ruházza fel.

Az új nemzedék fejlesztésekor a Honda mérnökei megőrizték a sport-naked-streetfighter kategóriák legjobb tulajdonságait, ugyanakkor jelentősen fokozták a csúcsteljesítményt és olyan fűszerrel tették különlegesebbé a receptet, amire senki nem számított. Ez nem más, mint a Neo Sports Café ultraminimalista, egyszersmind retró stílusa, ami a korábbi RR-t idéző vonalvezetést váltotta, és különleges textúrájú fémfelületekkel varázsolja még különlegesebbé az összhatást. Az eredmény egy olyan motorkerékpár lett, amelynek egyedülálló személyisége van, és a sportnakedek, illetve café racerek stílusjegyei egyaránt felfedezhetők rajta.

A 2018-as modellévben a CB1000R egy új, még vonzóbb változata, a CB1000R+ is megjelenik a Honda kínálatában. Ehhez egyebek mellett gyorsváltót, fűthető markolatot ad a gyártó.

Az emberi agyat a járművel összekapcsoló Nissan technológia új irányt ad a vezetés jövőjének

A Nissan egy olyan kutatást hozott nyilvánosságra, mely szerint lehetővé válhat, hogy a járművek értelmezzék a vezető agyából érkező jeleket – így átalakítva az emberek és autóik interakcióját.

Az emberi agyat a járművel összekapcsoló (Brain-to-Vehicle vagy B2V) Nissan technológia lehetővé tenné a vezetők reakcióidejének felgyorsítását, továbbá az autók képesek lennének a folyamatos alkalmazkodásra a vezetési élmény javítása érdekében.

A Nissan Las Vegasban, a 2018-as CES kiállításon mutatja be ennek az egyedülálló technológiának a képességeit. A B2V a Nissan Intelligent Mobility legújabb fejlesztése. Az Intelligent Mobility a Nissan azon jövőképe, mely összefoglalja a vállalatnak az autóhasználattal, az alkalmazott hajtásrendszerekkel, valamint az autók társadalmi integrációjával kapcsolatos fejlesztési terveit.

„A legtöbb ember egy kifejezetten személytelen jövőt társít az önvezetéshez, ahol az emberek átadják az irányítást a gépeknek. Azonban a B2V-technológia pont ellentétes ezzel – a vezető agyából érkező jelek felhasználásával még érdekesebbé és élvezetesebbé teszi a vezetést” – mondta el Daniele Schilacci, a Nissan Ügyvezető alelnöke. „A Nissan Intelligent Mobility-vel egy jobb, nagyobb önállóságot kínáló, még inkább az elektromosságra épülő és még jobban összekapcsolt világ felé törekszünk.”

A Nissan áttörése az agy jeleit dekódoló kutatásra épül, mely lehetővé teszi a vezető cselekedeteinek előrejelzését és a kellemetlenségek észlelését:

Előrejelzés: A vezetéstámogató technológiák gyorsabban avatkozhatnak be azáltal, hogy értelmezik az agy arra vonatkozó jeleit, hogy a vezető valamilyen mozdulatra készül – például a kormánykerék elfordítására vagy a gyorsítópedál lenyomására. Ez javíthatja a reakciót és hatékonyabbá teheti a vezetést.

Észlelés: Önvezető módban a vezető kellemetlen érzéseit felismerő mesterséges intelligencia képes a vezetési konfiguráció és a vezetési stílus módosítására.

„Egy másik lehetséges alkalmazási mód a jármű belső környezetének módosítása” – mondta Dr. Lucian Gheorghe, a Nissan japán kutatóközpontjának vezető innovációs kutatója, aki a B2V-kutatási programot vezeti. Például az autó a kiterjesztett valóság alkalmazásával módosíthatja mit lát a vezető, így pihentetőbb környezetet hozhat létre.

„A technológiában rejlő potenciális alkalmazási lehetőségek egyedülállóak” – mondta el Gheorghe. „Ez a kutatás a jármű belső terét érintő további fejlesztések alapjául szolgál majd a Nissan számára.”

A Nissan B2V technológiája az első ilyen jellegű rendszer a világon. A vezető egy olyan eszközt visel, mely méri az agyhullámok aktivitását, majd ezeket az információkat autonóm rendszerek elemzik. A mozgási szándék előre jelzésével a rendszerek a vezetőnél 0,2-0,5 másodperccel gyorsabban megkezdhetik a műveleteket – pl. elfordíthatják a kormánykereket vagy lelassíthatják az autót – mindezt szinte észrevétlenül.

A Nissan egy szimulátor segítségével mutatja be a technológia egyes elemeit a CES-en, ahol Gheorghe is jelen lesz, hogy válaszoljon a kérdésekre. A Nissan a Las Vegas Convention Center északi csarnokának 5431-es standján állít ki.

LEGFRISSEBB

Komoly kihívó érkezik a RAM középméretű pickupjának személyében

0
A Stellantis vezérigazgatója, Antonio Filosa egy párizsi konferencián bejelentette, hogy a RAM 2027-ben egy vadonatúj középméretű pickupot dob piacra. Ez a lépés azt jelenti,...

TESZTJEINK