Főoldal Blog Oldal: 332

Bejelentették a Lexus RC F GT3 versenyautó idei európai versenyprogramját

Az Emil Frey Lexus Racing csapat ismertette 2017-es terveit a Lexus RC F GT3 versenyautó európai szerepeltetéséről. A tavalyi évhez hasonlóan a csapat idén is egy Lexus RC F GT3 géppel versenyez majd, hogy még alaposabb ismereteket gyűjtsön a fejlesztési programhoz.

Az eredményes tavalyi évad után a japán autógyár nagy erőkkel fejleszti tovább a Lexus RC F GT3-ast. Az új GT3 gép a márka nagy teljesítményű kupéjára, az RC F modellre épül, és arra tervezték, hogy világszerte rajthoz állhasson a GT3-futamokon. A családi tulajdonú svájci Emil Frey Lexus Racing csapat már évek óta értékes partnerként vesz részt az autó fejlesztésében. A cél nem csupán az RC F GT3 tökéletesítése, hanem egy kifejezetten ütőképes versenygép megalkotása, amely 2018-ban jó eséllyel szállhat versenybe a nemzetközi GT futamokon.

A vadonatúj prototípus tavaly rajthoz állt a kilencedik VLN Hosszútávú Bajnokságon a Nürburgringen, ahol a német Farnbacher Racing nyert, így a Lexus lett a legelső ázsiai autómárka, amely összesítettben első helyezett lett a VLN Bajnokságon. Az Emil Frey Lexus Racing alapos fejlesztési- és tesztprogramot tervez a 2017-es évre, aminek első lépése a GT Open Bajnokság portugál futama lesz az Estoril versenypályán. Az idő előrehaladtával további versenyterveiről is beszámol majd a csapat, ám a VLN-futamokon való részvételre nincsenek tervek. Az Emil Frey Lexus Racing továbbra is egy Lexus RC F GT3 géppel versenyez, ám a pilóták felállása változik. Lorenz Frey természetesen továbbra is a csapat tagja, és felváltva vezeti majd a GT3-as gépet az ugyancsak svájci Philipp Frommenwilerrel, akit 2011-ben a Porsche Carrera Kupa legjobb újoncának választottak meg, és aki azóta komoly tapasztalatokat szerzett a hosszú távú versenyeken – például a Nürburgring 24 órás vagy a Sebring 12 órás futamokon –, ahol kevés választotta el attól, hogy felállhasson a dobogóra. A spanyol Albert Costa Balboa eddig a csapat Jaguar-programjában szerepelt, 2017-ben azonban ő is átül a Lexusba.

„Nagy izgalommal várjuk, hogy újra szintet lépjünk a Lexus-projektben, ezért minden erőnkkel az RC F GT3-asra összpontosítunk” – fogalmaz Lorenz Frey, az Emil Frey Lexus Racing csapatfőnöke és pilótája. „Tavaly rengeteg tapasztalatot szereztünk, amit idén remekül felhasználhatunk arra, hogy minden eddiginél jobbá formáljuk ezt a versenygépet. Nincs rajtunk nyomás, így aztán minden futamra tesztként tudunk tekinteni. Persze az is remek lenne, ha egy-két győzelmet is sikerülne elérnünk.”
Az Emil Frey Lexus Racing csapat koordinátora, Hannes Gautschi szintén nagy várakozással tekint az RC F GT3 új szezonja elé. „Az elmúlt évek során a Toyota Technocraft remek munkát végzett az autóval. Erős és versenyképes autónk készen áll arra, hogy fej-fej mellett küzdjön a legkomolyabb európai márkákkal. Nagy öröm számunkra, hogy részesei lehetünk a Lexus globális projektjének, és hogy mi vagyunk a két európai csapat egyike, amely lehetőséget kapott arra, hogy versenyezhessen ezzel a géppel.”

A Lexus európai programjának keretében a második RC F GT3-assal a német Farnbacher Racing áll rajthoz az Európa-bajnokságon. A japán autógyár emellett világszerte számos futamon pályára lép a GT3 kategóriában. Az RC F GT3 idén már bemutatkozott a Daytona 24 órás versenyen; voltaképpen ez volt az autó hivatalos debütálása. Japánban a Lexus két RC F GT3-ast indít a SUPER GT sorozatban, és az amerikai IMSA WeatherTech SportsCar Bajnokságon is versenyez majd egy Lexus GT3. A Lexus első európai futama április 29-30-án lesz a portugáliai Estorilban.

A Nissan innovációs labort nyitott Párizsban

A Nissan bejelentette új innovációs laborjának megnyitását Párizsban, az európai startup cégek egyik legjelentősebb inkubátorában. A kezdeményezés fő célja, hogy a vállalat működésének minden területén serkentse az innovatív projekteket, és egyben fontos mérföldkő a Nissan számára az újítások felfedezése felé vezető úton.

Az ún. akcelerátorszervezetekkel együttműködésben a Nissan innovációs laborja Európa minden részéből magához szeretné vonzani az innovatív startup cégeket. A 50Partners-szel kötött partnerség elsősorban a Nissan energiaforrásokkal kapcsolatos tevékenységeire fókuszál, míg a többi területet a NUMA-val és más akcelerátorokkal kialakított együttműködés fedi le.

A labor lehetőséget kínál a startupoknak, hogy összedolgozzanak a Nissannal, és teret nyújt számukra ötleteik bemutatására, prototípuskészítésre, innovációs tanácsadásra vagy „hackathon” ötletversenyekre. Az innovációs labor erősítése érdekében a Nissan új munkatársakat is felvesz, akiknek kizárólag az itt kidolgozandó innovációs projektek támogatása lesz a feladata.

Az innováció alapérték a Nissan számára, az innovációs labor pedig jól mutatja a vállalat elkötelezettségét az innováció ösztönzésére az iparágon belül és azon kívül is. A Nissan az elmúlt hónapban nevezte meg Elnöki Innovációs Díjának nyertesét – ez a pályázat Európa-szerte lehetőséget kínált a Nissan munkatársainak, hogy innovatív ötleteiket a tervek szintjéről valóra válthassák.

A labor megnyitása kapcsán Paul Willcox, a Nissan európai elnöke elmondta: „A Nissannál szüntelenül törekszünk a számunkra alapvető értéket jelentő kreativitás és innováció ösztönzésére. Innovációs laborunk elindításával ezen elkötelezettségünk megjelenik Párizs pezsgő startupvilágában, illetve a mindig dinamikus európai vállalkozási környezetben is. Az új innovációs központ saját teret biztosít ezen ambícióknak, és segítségével a jövőben is magunkhoz csábíthatjuk, illetve felfedezhetjük a legjobb ötletek gazdáit az iparág egész területén és azon túl is.”

A párizsi központ megnyitását követően újabb innovációs laborok elindítása várható Európa több más nagyvárosában.

Szélsőséges körülmények közt próbáltuk a Ford SUV modelljeit

Rendkívül szórakoztató és összetett eseményre invitálta szerkesztőségünket a Ford hazai képviselete: a Hungaroring területén lévő Groupama Tanpályán, illetve a kapcsolódó offroad pályán a márka jelenlegi SUV kínáltát tehettük próbára.

Mit is takar jelenleg a Ford SUV kínálata? Három modellt, konkrétan az EcoSport-ot, a Kuga-t, illetve az Edge-et. Mindhárom alternatíva remek választás lehet, kiváltképp, ha sokat autózunk, ezen belül is városok-elővárosok körzetében, viszont többszemélyes utazás tervezésekor sem utolsó szempont egy SUV megléte.

A Ford EcoSport a legkisebb a felhozatalból, leginkább városi minikompaktként definiálható, de bőséges hasmagassága, nagy belterei igazán élhető, családi autóvá teszik. Hamarosan teszt is érkezik, ott majd bővebben kitérünk a részletekre.

Közepes nagyságával a Ford Kuga talán a leginkább univerzális választás, a méretezés olyannyira eltalált, hogy alapvetően szinte senkinek nincs hiányérzete vezetése, próbája után – megfelelően tágas enteriőrrel, minőségi anyaghasználattal rendelkezik, a legfrissebb facelift pedig kifejezetten jót is tett neki. Vignale, illetve ST Line verzióban is próbáltuk, meggyőző volt.

Nem kell bemutatnunk különösebben olvasóinknak a Ford Edge-t, több ízben írtunk róla, valamint részletes teszt keretein belül is veséztük már.

Csapatunk egyik nagy kedvencéről van szó, ugyanis a Mustang mellett az Edge tudja igazán megtestesíteni a hamisítatlan USA életérzést, annak ellenére, hogy benne ülve inkább európai autóban érezzük magunkat. Ami nyilván nem probléma, sőt: az Edge igazán kifinomult irányvonal a felhozatalból, rendkívül jól eltalált formatervvel és kidolgozottsággal.

A Ford programja a Groupama Tanpályán, illetve a Hungaroringhez tartozó offroad pályán zajlott.

A mindenre kitérő, ám lényegre törő prezentáció után több csapatra oszlott az egybegyűlt újságírók sereglete, és kezdődött a program: megtapasztalhattuk, hogyan viselkednek az autók vizes, csúszós (műgyanta) körülmények közt, elsősorban a Ford összkerékhajtás-technológiáját vizsgálva; valamint offroad szekció is akadt, hogy teljes legyen a kép.

 

Felhozatalunkból az Edge és a Kuga rendelkezett négyszernéggyel, s bár az EcoSport-ból is létezik, a jelenlegi flottában nem volt ilyen.

Ennek ellenére az EcoSport bőségesen hozta szintjét, túl is teljesítette: hasmagasság tekintetében például erősebbnek bizonyult extrémebbnek jellemezhető terepviszonyoknál, mint az Edge. Pedig azért legyünk őszinték: az Edge inkább terepjáró jellegű, mint az EcoSport, nem igaz?

Szlalomoztunk is masszívan a három rendelkezésre álló modellel, itt az Edge és a Kuga teljesített a legjobban – pontosan erre voltunk kíváncsiak, hogyan is muzsikál az AWD életszerű szituációkban. Mondjuk egy jeges, csúszós útfelületen, olyan jellegűn, mint a Groupama Tanpálya szimulálásában is megtalálható.

Érezhetően megtett mindent az elektronika, hogy az autók a helyükön maradjanak, persze ne feledjük, hogy itt sincsenek csodák: önmagukban az asszisztensek nem tudnak hatékonyan működni, viszont megfontolt, biztonságos vezetés mellett együttműködni remekbeszabottan tudnak.

Tehát egy hirtelen kormánymozdulat, meggondolatlan fékezés, nagyobb sebességgel vett kanyarodás nagy eséllyel jól korrigálható a Ford AWD összkerékhajtás-rendszerének segítségével.

Még több fotó: Autóaddikt Facebook oldal, ITT, ITT, és ITT.

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyEPSON, QNAP, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Elégedettek a Lexus tulajdonosok

A J.D. Power idén tizenhetedik alkalommal készítette el Amerikában a legnevesebb luxusmárkákat vizsgáló Ügyfélszolgálati Index (CSI) felmérését, ahol a újfent a Toyota prémium márkája, a Lexus kapta a legmagasabb pontszámot az ügyfél-elégedettségre.

A J.D. Power 2017-es ügyfél-elégedettségi felmérésén a Toyota prémium márkája, a hazánkban a tavalyi évben és az idei év első negyedévében is értékesítési rekordokat döntögető Lexus összesen 874 pontot szerzett az 1000 pontos skálán, 15 ponttal múlva felül a kategória átlagát. A világ vezető prémium hibrid gyártójaként ismert Lexus így a szegmensektől függetlenül is a legmagasabb pontszámot szerezte a felmérésen.

„A Lexusnál arra törekszünk, hogy lenyűgöző élményt teremtsünk ügyfeleink számára, már jó előre megérezve és kielégítve igényeiket – mind a vásárlás pillanatában, mind pedig az ezt követő évek során” – fogalmazott Jeff Bracken, a Lexus csoportszintű alelnöke és vezérigazgatója. „Szemléletünk egyik központi eleme a hibátlan ügyfélszolgálat, ezért büszkék vagyunk rá, hogy márkakereskedőink folyamatosan arra törekednek, hogy túlszárnyalják vásárlóink elvárásait.”

A 2017-es CSI felmérés azt értékeli, mennyire elégedettek az ügyfelek a márkakereskedések és a független szervizek szolgáltatásával, amikor az 1-5 éves járművek tulajdonosai és lízingelői karbantartásra vagy javításra érkeznek. A felmérés 2016 októbere és decembere között készült. A Lexus már korábban (1991-1995-ben, 1997-2001-ben, 2006-ban és 2009-2013-ban) is a legmagasabb pontszámmal végzett a J.D. Power Márkaszerviz Ügyfélelégedettségi (CSI) felmérésein.

Ilyen lehet a 2030-as évek közlekedése: a Toyota i-TRIL tanulmánya meggyőző jövőkép egyben

A Toyota és a vállalat nizzai formatervező stúdiója, az ED² közösen készítették el az új i-TRIL tanulmányt, amely számos innovatív ötletet mutat be a Toyota egyre jobb és egyre környezettudatosabb közlekedési megoldásaiból.

Az elsőként Genfben bemutatott, Active Lean technológiájú i-TRIL érdekes alternatívája lehet az A- és B-szegmensű autóknak, más elektromos járműveknek, a tömegközlekedésnek és a motorkerékpároknak.

Az i-TRIL több, mint egyszerű árucikk, hiszen arra született, hogy megváltoztassa a közlekedők szemléletmódját. A Toyota elnöke, Akio Toyoda elhatározta, hogy a jövő Toyotáinak izgalmassá kell válniuk, és a vezetés tiszta örömét kell nyújtaniuk; ez a Waku Doki (japánul ‘Szívdobbanás’) filozófia, aminek lényege, hogy a holnap elektromos járművei is hassanak az érzékekre, és dobogtassák meg az emberek szívét. Egy újfajta közlekedési módról van szó azok számára, akik akkor is élvezni szeretnék a vezetést, amikor lassan haladnak a városi forgalomban. A tanulmány érzékletesen mutatja be a jövő mobilitásának legszebb vonásait, amelyek túlmutatnak a pusztán környezettudatos szemléleten.

Új, ’SMESTO’-lakó vásárlói kör

Az i-TRIL egy új gondolkodásmódú vásárlói célcsoport számára készült, amelynek tagjai nyitott szemléletű, egyedülálló, 30-50 éves aktív nők két gyerekkel és lendületes életstílussal. Ezek a nők a SMESTO (Small to Medium Sized TOwn, azaz kicsi vagy közepes méretű települések) lakói. A városok jövőjét kutató Európai Uniós tanulmányok szerint a Londonhoz vagy Párizshoz hasonló metropoliszok további növekedése helyett a kontinensen a mai kertvárosokhoz hasonló, közepesen sűrűn lakott települések folyamatos elterjedése várható. Európában már most is meglehetősen sok SMESTO létezik, és az itt élőknek sokat kell autózniuk, amikor iskolába viszik gyerekeiket, bevásárolnak, étterembe mennek vagy barátaikkal találkoznak. Ehhez a fajta gyakori, sok megállással és elindulással tarkított közlekedéshez kisméretű, agilis és környezetbarát járművekre van szükségük. A Toyota SMESTO-lakó célcsoport körében végzett kutatásából kirajzolódik egy aktív anya képe, akinek gyakran okoz gondot, hogy magára és gyermekeire is szeretne elég időt fordítani, ugyanakkor egyre magabiztosabban éli az egyedülálló nők életét, és aki nem kíván mindenestül gyermekei rabszolgájává válni. Az új i-TRIL tanulmány három funkció segítségével oldja fel ezt a látszólagos ellentmondást: az egyik az Active Lean technológia, a másik a ‘Relaxált Együttlét’, a harmadik pedig a jármű Egy-plusz-Kettes üléselrendezése.

Active Lean Technológia

Az elektromotorral hajtott és csupán 600 kg tömegű i-TRIL 2.830 mm hosszú és 1.460 mm széles. Nyomtávja elöl 1.200, hátul pedig 600 mm; a hátsó tengelyt és a kabint csuklós kapcsolat köti össze, ami lehetővé teszi, hogy a felépítmény és az első kerekek bedőljenek a kanyarban, miközben a meghajtott hátsó kerekek mindvégig a talajra függőlegesen állnak. Az első kerekek és sárvédők teljesen elkülönülnek a karosszéria egészétől, így a kanyarban bedőlve szabadon mozoghatnak, míg az övvonal és külső kilincsek nélkül kialakított kabin egy sima külső burkolatú, gubószerű központi tömeget képez. Mindez mégsem annyira szembetűnő, mivel a karosszéria és a kabin átlátszó üvegezésének egy részét, valamint az első kerékjáratokat ugyanolyan fényezés fedi, kihangsúlyozva ezzel az i-TRIL lendületes sziluettjét, ami erőteljes, előre irányuló mozgást sugall. Az előre-felfelé nyíló ajtók az erősen lejtő A-oszlophoz csatlakoznak, így a lehető legnagyobb nyílást tárják fel, amin keresztül még a hátsó utasok is könnyen ki- és beszállhatnak, és parkolás közben sincs szükség akkora helyre az ajtók nyitásához, mint a hagyományos kialakítású autók esetében. A jármű robusztus felépítése és a kabin hátsó részének kiszélesítése lehetővé tette egy kétszemélyes üléspad beépítését. Az i-TRIL hátsó lámpateste a karosszéria teljes szélességében végigfut, egyértelműen lehatárolva az alatta lévő szegmenst, amiben a hátsó tengely és az elektromotoros hajtás kapott helyet. Az Active Lean technológiáról szerzett korábbi tapasztalataik alapján a Toyota mérnökei felismerték, hogy a 10 fokos dőlési szög ideális megoldást kínál a stabilitás és az útfogás javítására, a vezetési élmény fokozására, valamint arra, hogy az utasok kevésbé legyenek kitéve az ‘autós betegségnek’. Ez a technológia már az első kerekek 25 fokos elfordításával is rendkívül szűk, mindössze 4 méteres fordulókört biztosít (ez megegyezik a Toyota iQ fordulókörével), ezért a jármű még kis sebességgel is nagyon élvezetesen vezethető, és otthonosan mozog a sűrű nagyvárosi forgalomban. A Toyota új tanulmánya a tervek szerint több mint 200 kilométert tenne meg egy feltöltéssel, és önvezető üzemmódban is képes lenne haladni – bár mivel kifejezetten a lelkesítő vezetési élményre tervezték, használói az esetek többségében alighanem maguk akarják majd irányítani.

Relaxált együttlét

A ‘Relaxált Együttlét’ meghatározásához arra kérték a célcsoport tagjait, hogy próbáljanak ki különféle vezetői üléspozíciókat. A megkérdezettek a viszonylag magas, de még relaxált és laza – kicsit gokartos – üléshelyzetet választották, ahonnan könnyen elérhető a kormánymodul. Ez utóbbi azért is fontos, mert az i-TRIL tanulmányban nincsenek pedálok, hogy a vezető kényelmesen kinyújthassa a lábát, és bármilyen stílusú cipőt viselhessen anélkül, hogy az akadályozná a biztonságos közlekedésben. A vezetőülés lapjában húzódó központi borda stabilan megtámasztja a vezető combját. A kormányzás, a gyorsítás és a fékezés drive-by-wire technológiával történik. Az i-TRIL a bal és a jobb kézhez tartozó vezérlőgombokkal irányítható (a számítógép egeréhez vagy a játékkonzolok kontrollereihez hasonlóan), amelyek a manuális vezérlőmodult borító rugalmas szöveten keresztül nyúlnak ki a vezető keze felé. Amikor az i-TRIL önvezető üzemmódban egy sarokhoz ér, automatikusan felvillan a bal vagy a jobb oldali vezérlőpanel világítása, hogy az utasok előre tudják, melyik irányba dől majd velük a kabin. A járműben nincsenek kezelőszervek és sebességváltó, sem pedig központi műszeregység a vezető előtt; manuális vezetés üzemmódban egy head-up display vetíti ki a szélvédőre a szükséges információkat. Az ember-gép interfész (HMI) teljesen újszerű megközelítését jelzi, hogy a rendszer hangvezérléssel működik, vagyis az utasok szóban kommunikálnak a mesterséges intelligenciával, ami a kívánságaiknak megfelelően vezérli a multimédia- és szórakoztató rendszereket.

Egy-plusz-kettes üléselrendezés

Egy-plusz-Kettes üléselrendezésével az i-TRIL újraírja a belső tér és a tágasság fogalmát. A mai autók belsőépítészete azon alapul, hogy mindent a vezető körül kell elrendezni, miközben a hátul ülők kifejezetten elhanyagoltnak érzik magukat. Az Active Lean technológiának köszönhetően az i-TRIL kabinja olyan tér lett, ahol a hátsó üléspadon utazók inkább részeseivé válnak a vezetési élménynek. Ráadásul ezzel a megoldással a gyerekek közelebb ülhetnek édesanyjukhoz, méghozzá anélkül, hogy megtörnék az ő személyes terét. De még ennél is fontosabb, hogy az utasok sokkal jobban kilátnak előre, hiszen nem takarja ki előlük a látvány nagy részét az első ülés fejtámlája. Az első fejtámla egyébként a tetőhöz van rögzítve, és csak az i-TRIL beindításakor nyílik le. Az első ülés mindkét oldalán kényelmes, tágas lábtér nyílik a gyerekek számára, de három felnőtt is jól elfér a kabinban. A tervezők nagy figyelmet fordítottak arra, hogyan tud a vezető a lehető legkényelmesebben ki- és beszállni.Nyitáskor az ajtókkal együtt a padló egy része is szabaddá válik, így sokkal könnyebb kilépni a járműből. Ráadásul ilyenkor az első ülés is 20 fokkal elfordul, hogy a vezető még elegánsabban tudjon kiszállni vagy beszállni.

Az utastér dizájnerei nagyon tudatosan kerülték a már ismert autós megoldásokat; az alcantara- és textilkárpitok, illetve a fa padlóborítás (csupa reciklált anyag) olyan hangulatot keltenek, mintha az utasok saját otthonuk kényelmes és exkluzív nappalijában ülnének. A hátsó üléspad textilborításának bordái kifelé futnak, még szélesebbnek láttatva ezzel az utasteret. Érdekes megoldás, hogy a 19 colos első és 20 colos hátsó gumiabroncsok mintázatát úgy alkotta meg a Goodyear, hogy az a kabin kárpitozásának dizájnját idézi. Annak ellenére, hogy tisztán elkülönül az első (az én időm) és a hátsó (a gyerekek boldogok) traktus, a belső térkialakítás mégis egységet sugall; ezt a hatást erősíti az első ülés alcantara borításának és a hátsó üléspad textilkárpitjának átfedése is, akárcsak a légbefúvó rendszer, amely megosztja a befújt levegősugarakat.

A Sun Aqua Kia Racing Team is ott lesz az AMTS-en

A Sun Aqua KIA Racing Team a 2017-es KIA Lotos Race kupában két magyar lányt indít. A 20-22 fős mezőnyben Vogel Adrienn és Krajnyák Petra az egyetlen női pilóta. Velük is találkozhatunk az idei, 2017-es AMTS-en.

A Kia Lotos Cup – lengyel szervezésű 6 európai állomással rendelkező nemzetközi versenysorozat –, Európa legdinamikusabban fejlődő márkakupája, amely 2016-ban az év sportmarketing díját is elnyerte.

A műszakilag teljesen egyforma Kia Picantók április végén kezdik meg a versenyszezont Németországban, Oschersleben-ben, az ADAC GT Masters betétfutamaként. Két hétre rá Magyarországra látogatnak, ahol a Hungaroringen a WTCC betétfutamaként szerepelnek. Ezt követően Poznan (Lengyelország), Szlovákiaring (Szlovákia), Most (Csehország) és zárófutamként Monza (Olaszország) szerepel a versenynaptárban.

A Kia Picantók 100 lóerős, elsőkerékmeghajtású versenyautók. A kupa szervezői kiemelt figyelmet fordítanak rá, hogy a versenyautók között ne legyenek különbségek, ezért a futóművet kivéve minden széria a Picantókban. Az autóknak meghatározott minimum súlya van, emiatt a túl könnyű versenyzők plusz súlyt kapnak az autóba. Minden versenyt követően a versenybírók mintát vesznek az üzemanyagból és az olajból. Versenyek előtt pedig szúrópróba szerűen motorvezérlő elektronikát cserélnek a Picantókban, így senkinek nem áll érdekében, hogy módosítsa a beállításokat. A gumik utcai E jelzésű abroncsok, melyek felületéből le kell darálni a jobb tapadás érdekében. A szigorú szabályok betartatásával a Kia Lotos Cup a legkiegyenlítettebb versenyt biztosítja, hogy valóban a versenyzők tehetségén múljon az eredményességük.

600 millió eurót fektet be a Ford a németországi Saarlouis üzem működésébe

A Ford 600 millió eurós beruházással fejleszti a németországi Saarlouis Összeszerelő Üzemet, előkészítve az új generációs Ford Focus gyártását.

“Ez a 600 millió eurós befektetés újra megerősíti elkötelezettségünket Németország felé, amit európai tevékenységeink központjának tekintünk” – nyilatkozta Jim Farley, a Ford Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnök-vezérigazgatója, majd így folytatta: “Németországban több mint 25.000 munkatársunk dolgozik, vagyis több, mint bárhol másutt Európában.”

Ezután így zárta gondolatait Farley: “Hatalmas autó- és motorgyártó üzemeink működnek Saarlouisban és Kölnben; ez utóbbi városban folyik formatervező és mérnöki tevékenységünk is, és itteni munkatársaink a globális piacra fejlesztenek autókat. Emellett pedig ott van még az aacheni Ford Kutatási és Innovációs Központ, ahol a jövő technológiái születnek.”

A Ford a közelmúltban is számos fejlesztést végrehajtott már Saarlouisban, javítva az üzem költséghatékonyságát és termelékenységét. Mindez egybecseng a Német Üzemi Tanáccsal 2014 júniusában kötött megállapodással, amely azt is megerősítette, hogy Köln lesz az új generációs Fiesta egyetlen európai gyártási helyszíne. A Ford slágermodellje legújabb változatának sorozatgyártása még idén megkezdődik.

A saarlouisi befektetés legfőbb célja a legmodernebb gyártási eszközök, a logisztikai támogatás és az energiaellátási projektek meghonosítása. Kiemelt jelentőséggel bír a két új présrendszer üzembe állítása, amelyek melegsajtolással munkálják meg a nagy szilárdságú bóracél lemezeket. A technológia révén az acél közvetlenül karosszéria-alkatrészekké dolgozható fel, amelyek csökkentik az autók tömegét.

A hatékonyabb és környezettudatosabb energiaellátás kialakítása is a beruházás része. A STEAG New Energies vállalattal együttműködve a Ford öt új energiatermelő egységet állít munkába, amelyek 20 százalékkal alacsonyabb CO₂-kibocsátással látják el az üzemet elektromos árammal és fűtéssel.

“Kétség sem fér hozzá, hogy Németország nemcsak napjainkban képezi szerves részét a Ford globális üzletmenetének, hanem a jövőben is – amint azt e jelentős, 600 millió eurós beruházás is bizonyítja” – mondta Farley.

Az új Lexus LC augusztusban érkezik az európai márkakereskedésekbe

A már hivatalos megérkezése előtt elképesztő sikernek örvendő Lexus LC szupersportkupé 2017 augusztusában érkezik az európai (és így a hazai) a márkakereskedésekbe.

A világszerte az autózás szerelmeseinek szívét megdobogtató modell full hibrid hajtású változata, az LS 500h ráadásul több szempontból is új mércét állít: üzemanyag-fogyasztása mindössze 6,4 l/100, CO₂-kibocsátása pedig 145 g/km.

A vadonatúj Lexus LC szupersportkupé európai vásárlói idén augusztustól vehetik majd át az első autókat. A kupé fejlesztése során kiemelt cél volt, hogy az autó minél többet megőrizzen az LF-LC tanulmány eredeti stílusából, hűen tükrözve a radikális és jellegzetes Lexus-dizájn karakterét. Ugyanilyen fontos, hogy az új LC volt az első modell, amely a Lexus globális padlólemez – luxus platformra épült; ez a padlólemez alacsony tömegközéppontot és optimális súlyelosztást biztosít. Ez a megoldás nagyban hozzájárul az autó fordulékonyságához és stabilitásához, és olyan élvezetes menettulajdonságokat kínál, amit a vásárlók joggal várnak el egy presztízs-kupétól.

Mind a full hybrid változat, mind pedig a V8-as motorral szerelt LC esetében a Lexus fejlett hajtási technológiái gondoskodnak a hatékony teljesítményről. Az LC 500h üzemanyag-fogyasztása 6,4 l/100, CO₂-kibocsátása pedig 145 g/km, míg a 477 LE/351 kW teljesítményű, 5,0 literes V8-as motorral hajtott LC 500 esetében ugyanezek az értékek 11,5 l/100 km, illetve 263 g/km. A Lexus genfi standjának látogatói az új LC modell Launch Edition kivitelét is megcsodálhatták: ezt a korlátozott példányszámban gyártott modellt a luxuskupé európai bevezetése alkalmából készítette el a gyár.

A full hybrid LC 500h és a V8-as LC 500 Launch Edition változatainak jellegzetessége az F-White külső fényezés és a Szellő Kék utastér. Az autók 21 colos könnyűfém keréktárcsákon gördülnek, amelyek egyébként csak az exkluzív Sport és Sport+ felszereltségű LC modellek kínálatában szerepelnek.

A Toyota Yaris sikertörténete folytatódik

A Toyota 90 millió eurós fejlesztési programmal adott új lendületet népszerű modellje, a Yaris sikerének, frissebb stílussal és megújult felszereltségi szintekkel gazdagítva az autót, továbbfejlesztve irányíthatóságát és biztonságát, emellett pedig bevezetve egy új, rendkívül üzemanyag-takarékos 1,5 literes benzinmotort. A már eddig is rekordszintű eladásokat produkáló Yaris megújult változata így még az eddgiginél is nagyobb sikerekre számíthat.

A jelentős mértékben átdolgozott Yaris megjelenése új fejezetet nyit a Toyota kis ferdehátú modelljének sikertörténetében. Az autó már a harmadik generáció 2011-es bevezetése óta folyamatosan növeli piaci részesedését a nyugat-európai B-szegmensben, amit az is bizonyít, hogy a Yaris eladásai tavaly 6,5 százalékkal, több mint 208.000 darabra gyarapodtak. Ez a teljesítmény olyan stabil alapot teremt, amire támaszkodva tovább javíthatók a Yaris közismert értékei, s így sikeresen szólíthatók meg az újabb és egyre igényesebb vásárlói csoportok is. Dizájn, minőség, teljesítmény és biztonság – manapság ezek a legfőbb vásárlói elvárások, és ezzel párhuzamosan ezek lettek a Toyota fejlesztési programjának legfontosabb szempontjai is.

A hibrid hajtás továbbra is a modell egyedi értékesítési erőssége marad; a Yaris európai vásárlóinak több mint 40 százaléka választotta ezt a hajtásláncot. A Yaris hosszú múltra tekinthet vissza Európában, hiszen a modellt 2001 óta a Toyota Motor Manufacturing France vállalat Valenciennes üzemében gyártják. 2016-ban készült el a hárommilliomodik autó, és az itt összeszerelt Yarisokat nemcsak az európai piacokon értékesítik, hanem Afrikába, Észak-Amerikába és a Közel-Keletre is exportálják.

Globális projekt, európai irányítással

A Toyota komoly feladatokat osztott európai részlegeire az új Yaris kialakításakor, hogy az autó erősségei és minősége garantáltan megfeleljenek az itteni vásárlók elvárásainak. Érdemes megjegyezni, hogy ez az első alkalom, amikor az európai piacra szánt Yaris változásai a Japánban gyártott testvérmodellben, a Vitz-ben is megjelennek. A 90 millió eurós költségvetésű program sokkal átfogóbb volt, mint egy szokványos modellfrissítés, amin az életciklusuk derekán járó autók átesnek; ezt bizonyítja az is, hogy több mint 900 új alkatrész készült az autó dizájnjának, dinamikus teljesítményének és biztonságának tökéletesítéséhez. A Yaris külső megjelenését alaposan átformálta az új orr-rész és hátsó rész, amit a Toyota dél-franciaországi dizájnstúdiója, az ED² tervezett.

Külső formaterv

A B-szegmens vásárlói gyakran a dizájn alapján döntenek, ezért a Toyota európai dizájn-központja, az ED² arra összpontosított, hogy az új Yaris aktívabb és dinamikusabb hangulatot keltsen, ugyanakkor még kifinomultabbnak tűnjön. Ennek érdekében újratervezték az autó első és hátsó részét, amelyeknek határozottabb formái minőséget sugallnak, a hangsúlyosabb vízszintes vonalak pedig az autó szélesebb kiállására és alacsonyabb tömegközéppontjára irányítják a figyelmet. Így született meg az a dinamikus, érzelmeket ébresztő forma, amely még határozottabban tükrözi a márka Keen Look és Under Priority dizájn-alapelveinek értékeit. Az orr-rész átalakításának egyik fontos eleme az új első lökhárító; ez az elem egyfajta “katamarán” formát alkot, mivel nagyméretű, széles felületei látványosan ívelnek át az új fényszók és a szélesebb, trapéz alakú hűtőrács között. Az eredmény egy jóval erőteljesebb háromdimenziós hatás, és az autó szélesebb, határozottabb kiállása. A középen látható Toyota-embléma körülötti terület letisztultabb és egyszerűbb lett, ami tovább erősíti a dizájn dinamikáját.

A Yaris határozottabb külső megjelenéséhez a hűtőrács kialakítása is hozzájárul: a Bi-tone modellváltozaton ez az elem méhsejt-mintás rácsozatot kap, a többi kivitelen pedig “lépcsőzetesen” elrendezett, vízszintes lécek díszítik. A légbeömlők két oldalán látható beépítet ködfényszórókból kifutó függőleges horony lágyan ível, párhuzamosan a lökhárító külső élével; ezt a részt a magasabb felszereltségű változatokon fényes, krómszínű díszléc emeli ki, ami a Mid kivitelekhez opcióként rendelhető.

Az új fényszórók még inkább kihangsúlyozzák a Keen Look dizájn erősségeit, és új, jellegzetes fénystruktúrájuk magabiztosságot és egyéniséget sugall. A LED nappali menetfénnyel is felszerelt modelleken a fényvezető elemek villás keretbe foglalják a központi lámpatestet, majd egyetlen közös vonallá olvadnak össze; ez a vonal aztán túlnyúlik a vetítőlencsés fényszórón, és egy krómozott elemben folytatódik, ami a Toyota-emblémáig fut ki. Ez a megoldás a gazdagabb felszereltségű változatokon látható, míg a Mid és Mid+ kiviteleken a villás mintát egy keskeny króm díszléc alkotja.
Az új Yaris oldalnézetének egyik fontos dizájn-eleme a karosszéria elejétől a végéig futó karaktervonal, ami érzékletesen kihangsúlyozza az autó dinamizmusát. Az új csomagtérajtó és hátsó lámpatest olyan vizuális hatást kelt, ami hosszabbnak mutatja az autót, és feszesen zárja le a sziluettet. Az ajtók védőelemei is megújultak, sportosabb külsővel ruházva fel a Yarist, és szinte észrevétlenül vezetve el a tekintetet az új hátsó lámpatesthez.

Az új Yarishoz megrendelhető keréktárcsák kínálata három darabbal gyarapodott: egy 15 colos, ezüstszínű dísztárcsával a Mid modellhez; egy 15 colos, sokküllős könnyűfém keréktárcsával a Mid+ modellekhez; valamint egy új 16 colos, csiszolt felületű keréktárcsával a Chic hibrid modellváltozathoz.

Az autó hátsó részének átformálásával még inkább sikerült kihangsúlyozni a Yaris kifinomultságát. A látvány központi eleme az új csomagtérajtó, ami a megújult hátsó lámpatestekkel együtt szélesebbnek mutatja a járművet; annál is inkább, mert a lámpák a hátsó sárvédőkből kiindulva benyúlnak az ajtóba. Felszereltségi szinttől függően a LED féklámpák és a hátsó világítás is kiegészülhet fényvezető elemekkel, megerősítve ezzel a Yaris prémium minőségét, és a fényszórókhoz hasonlóan a hátsó lámpatestek is jellegzetes, jól felismerhető fényekkel keretezik az autó sziluettjét.

Az új orrkialakítás koncepcióját megismételve hátul is megjelenik a “katamarán” motívum. Az új formájú lökhárító tökéletesen harmonizál a csomagtérajtó íveivel, azt sugallva, hogy az autó tömegközéppontja mélyen húzódik. A dizájn szembeötlő minőségét a rendszámtábla körüli rész áttervezése is kihangsúlyozza, nem beszélve a lökhárító alsó részének fekete dekorációs elemeiről, amit fényvisszaverők kereteznek, és sűrűn futó vízszintes vonalminta díszít.

A Yaris fényezéseinek kínálatában két új árnyalat (a Hidro Kék és a Tokió Vörös) is megjelenik, így a vásárlók immár 10 különféle fényezés közül választhatnak.

Utastér

A Yaris utasterének átalakításakor a tervezők arra törekedtek, hogy friss és modern hatást keltsenek; ezt új kárpitok, színek és dekorációs elemek alkalmazásával érték el, valamint azzal, hogy felfrissítették az autó műszereit és kezelőszerveit, amivel kiváló ergonómiát és HMI (ember-gép interfész) teljesítményt teremtettek. A vezető előtti műszeregység új, “kettős” elrendezésében két analóg műszer kapott helyet, köztük pedig egy 4,2 colos színes TFT multiinformációs kijelző látható; ez a megoldás a Mid kiviteltől kezdve alapfelszereltség. A háromküllős kormánykerék kapcsolóival kiválaszthatók és kezelhetők a különféle információk és járműadatok; egyébként a fekete zongoralakk fényezésű betétek révén (Mid vagy magasabb felszereltségű modellek) maga a kormánykerék is megújult. A még kifinomultabb hatás kedvéért a műszeregységet új, krómszínű keret szegélyezi.

Az utastérben egyéb változások is felfedezhetők, például az új, légcsavar-stílusú szellőzőnyílások, a hűvös hatású, kék műszer-megvilágítás, a még simábban működő multimédia-képernyő és középkonzoli kezelőszervek; sőt maguk a gombok is újak, letisztultabbak és könnyebben kezelhetők.

A Yaris immár még több különböző utastéri kialakítást kínál. Az új, jól összehangolt kárpit- és színválaszték tökéletesen harmonizál a kabin dizájnjával. A belépő szinten a szürke műszerfalbetéthez fekete szövetkárpitozás társul, amit fekete tyúklábminta díszít az ülőlap és a háttámla középső részén. Az új Mid változatban a szövetet fekete/sötétszürke színátmenet díszíti, a műszerfalbetétek és az ajtók felső részének kárpitozása pedig tónusos sötétszürke; a lágy tapintású burkolaton az állatvilágból vett minták látható. A Mid+ modellek kárpitozása ugyanilyen, de itt a műszerfalbetétek és az ajtókárpitok feketék. Az új Yaris Bi-tone kiviteleihez minden külső fényezés-kombinációhoz tartozik egy hozzáillő belső kialakítás: a kék-feketéhez kék, a vörös-feketéhez burgundi vörös, a bronz-feketéhez meleg árnyalatú szürke, fehér-feketéhez pedig fekete. Ezek a színek megjelennek a műszerfalbetéten és az ajtókárpitokon, az üléstámlák betétein, valamint az üléstámlák és az ülőlapok végein is.

Nagyobb teljesítményű hibrid hajtáslánc

A Yaris változatlanul egyedülálló ajánlatnak számít a B-szegmensben, ahol nemcsak hibrid hajtáslánc-opciót kínál az ügyfeleknek, hanem a Toyota világelső technológiáinak köszönhető kifinomult, pihentető, ösztönös vezethetőséget is – és mindezt kiváló üzemanyag-fogyasztás és a kategória legkedvezőbb károsanyag-kibocsátása (akár 75 g/km CO₂-emisszió) mellett. Az új Yaris kifejlesztése során a Toyota mérnökei a felhasználók visszajelzései alapján határozták meg, mely pontokon kell módosítaniuk a terméket ahhoz, hogy még csendesebb, még komfortosabb utazási élményt kínálhassanak, kedvezőbb vezethetőséggel és pontosabb irányíthatósággal.
A Toyota olyan intelligens adatgyűjtő technológiát vezet be, aminek segítségével az európai értékesítők bemutathatják az ügyfeleknek a hibrid technológia működését, illetve annak kézzel fogható előnyeit. A Driveco dobozt már jelenleg is hét európai országban alkalmazzák hibrid modellek – többek között a Yaris Hybrid – fedélzetén; a technológia hamarosan további kilenc típusban is megjelenik. Az automatikus menetnaplózó rendszer adatokat gyűjt a tesztvezetések során, rögzítve azok hosszát, időtartamát és az átlagsebességet, valamint azt, hogy a hajtáslánc az út hány százalékát tette meg tisztán elektromos (EV) üzemben, azaz üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nélkül. Az így összegyűjtött információ egy alkalmazás segítségével okostelefonra vagy tabletre is letölthető és megtekinthető. Az adatok összevethetők korábbi statisztikákkal, illetve más sofőrök által elért eredményekkel. A Driveco a mai napig 900 Yaris Hybrid és több mint félmillió kilométernyi, a legkülönfélébb környezetekben – a nagyvárostól a hegyi utakig – megtett tesztút adatait rögzítette. Az így nyert adatok összesítéséből kiderül, hogy a járművek az üzemidő több mint 54 százalékában tisztán elektromos üzemben haladtak, ami 5,0 l/100 km valós tesztfogyasztást tett lehetővé. Habár a Toyota hibridek eleve közismerten csendesek, az új Yaris fejlesztése során a mérnökök mindenre kiterjedő vizsgálattal határozták meg, hol lehetne tovább javítani a modell zaj- és rezgésszintjét, különös tekintettel a gyorsítás közben a hajtáslánc felől az utastérbe beszűrődő zajokra. Ennek eredményeként átfogó megoldásokat vezettek be, beleértve a módosított szerkezetű motorrögzítések, a nagyobb motorelmozdulás-gátló, valamint az új első hajtótengelyek és segédvázkeret, valamint a módosított légszűrőház alkalmazását. Ezeken túlmenően a kipufogórendszer új segéd-hangtompítót kapott.

Az új kialakítású motorrögzítésnek köszönhetően az új Yaris Hybrid az eddiginél is kényelmesebb utazást kínál, mivel egyenetlen útfelületen haladva a motor kilendülései kevésbé rázzák meg a karosszériát. A lengéscsillapítók csillapítási erejét, illetve a szelep kialakítását is megváltoztatták, így a felhasználók azonos vezethetőség mellett kedvezőbb rugózási komfortnak örvendhetnek.

Az elektromos szervokormány működési súrlódása is csökkent, így a szerkezet finomabban reagál a vezető kormányparancsaira. Ami az ívmeneti iránytartást illeti, a jármű kormányreakciói közvetlenebbül követik a vezető kormánymozdulatait.

Új 1,5 literes benzinmotor

Az új Yarisban debütál a Toyota új 1,5 literes, négyhengeres benzinmotorja, amely a jelenlegi 1,33 literes erőforrást váltja. Az új motort már a jövőben hatályba lépő Euro 6c károsanyag-kibocsátási norma és a valós körülmények közötti emisszió (RDE) homologizációs rendszer követelményeit szem előtt tartva fejlesztették ki. Az új motort a Toyota Motor Industries Poland gyártja. Az ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion – takarékosság kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motorcsaládba tartozó erőforrás olyan új műszaki megoldásokat alkalmaz, amelyek jobb teljesítményt, élvezetesebb vezethetőséget, ugyanakkor akár 12 százalékkal* kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményeznek a jelenlegi NEDC ciklus szerint. Az új Yarisban az 1496 köbcentiméteres szívómotor legnagyobb teljesítménye 111 DIN LE / 82 kW, maximális forgatónyomatéka 136 Nm 4400/perc fordulatszámon.

A motor robbanékonysága városban és országúton egyaránt kényelmes vezethetőséget ígér. Az 1,33 literes motorhoz képest álló helyzetből 0,8 másodperccel fürgébben gyorsul 100 km/órára (11,8 helyett 11,0 s), míg ötödik fokozatban mért rugalmassága (80-120 km/óra) több mint egy másodperccel kedvezőbb: 18,8 helyett 17,6 másodperc. A Toyota hibrid hajtáslánc-technológiák terén szerzett, világelső tapasztalata igen értékesnek bizonyult az új Euro 6c károsanyag-kibocsátási norma és az RDE homologizációs ciklus követelményeinek teljesítése szempontjából: erről tanúskodik az új motor 38,5 százalékos, azaz a világ abszolút élvonalába tartozó termikus hatásfoka. Ezt olyan megoldások alkalmazásával érték el, mint a nagy, 13,5:1 sűrítési viszony, a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (EGR), vagy a változó szelepvezérlési rendszer kiterjesztése, ami lehetővé tette az átállást az Otto- és az Atkinson-ciklus között, így az erőforrás minden menethelyzetben optimális hatásfokon üzemelhet. A nagyobb sűrítési viszony az égéstér kialakításának, valamint az új dugattyúk használatának köszönhető, amelyek homogén levegő-üzemanyag keveréket és gyors égést tesznek lehetővé. A hűtött kipufogógáz visszavezetés csökkenti az égési hőmérsékletet, és mérsékli a motor kopogási hajlamát. Ezen felül a visszavezetett inert gázok mennyisége kis és közepes terhelés mellett lehetővé teszi a szivattyúzási veszteségek csökkentését, ami szintén javítja a motor általános üzemi hatásfokát.

Az új változó szívószelep vezérlési rendszer (VVT-iE**) alkalmazása lehetővé teszi, hogy a motor a másodperc törtrésze alatt átváltson az Otto-ciklusból az Atkinson-ciklusba, illetve vissza. Az elektronikusan vezérelt rendszer késlelteti a szívószelep zárását, ezzel csökkenti a sűrítési ütemet, és tovább mérsékli a szivattyúzási veszteségeket (Atkinson-ciklus), ugyanakkor késlekedés nélkül képes visszatérni az Otto-ciklusba, ahol nagy terhelésen kedvezőbb teljesítményre képes. A kipufogóoldali vezérműtengely fázisváltását hidraulikusan szabályozza a rendszer.

A mérnökök arra is megoldást kerestek, hogy tartós autópálya-sebesség mellett csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást; így jutottak el (a Toyotánál első ízben) a vízhűtésű leömlőhöz. A gázhőmérséklet mérséklése révén így a keverék dúsítása nélkül is csökkenthető az égési hőmérséklet autópálya-sebességnél. Ez mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A Toyota ESTEC motorcsalád egyéb tagjaihoz hasonlóan az 1,5 literes egységben is a súrlódási veszteségek mérséklését eredményező, legújabb fejlesztések működnek.

Alapfelszerelés a Toyota Safety Sense

A Toyota mind jobb autók építését célzó erőfeszítéseinek kulcsfontosságú eleme a biztonság fejlesztése; ez biztosítja, hogy a fejlett technológiák előnyeit nem csupán a felső kategóriás, gazdagon felszerelt modellek tulajdonosai élvezhetik, hanem a márka minden vásárlója. E szemléletéhez híven a Toyota minden új Yaris modellhez alapfelszerelésként kínálja a Toyota Safety Sense rendszert. Így a modellcsalád minden egyes tagja rendlelkezik azokkal a rendszerekkel, amelyek megelőzhetik a balesetek bekövetkeztét, vagy ha erre nincs mód, mérsékelhetik azok következményeit. A csomag tartalma: autonóm vészfékrendszerrel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, automatikus távfény, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint (az Entry felszereltségi szint felett) jelzőtábla-felismerő rendszer. Az ütközés előtti biztonsági rendszer elöl elhelyezett lézeres érzékelővel pásztázza az utat, figyelmezteti a vezetőt a fenyegető ütközésre, és felkészíti a fékeket, hogy a rendszer a pedál lenyomásakor haladéktalanul vészfékezést tudjon végrehajtani. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a berendezés az autonóm vészfékrendszer aktiválásával lelassítja az autót, ezzel mérsékelve az ütközés súlyosságát.

Az automatikus távolsági világítás észleli a szembejövő járművek fényszóróját, illetve az előttünk azonos irányban haladó járművek hátsó helyzetjelzőjét, és automatikusan úgy vált át a távolsági és tompított világítás között, hogy ne vakítsa el a másik autó vezetőjét, miközben a lehető legintenzívebb megvilágítással biztosít optimális éjszakai látási viszonyokat. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a sávfelfestéseket figyeli, és segít elkerülni a forgalmi sáv elhagyásából adódó baleseteket. Amint a Yaris az irányjelző használata nélkül készül átlépni a sáv határait, a rendszer vizuális riasztással és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

A jelzőtábla-felismerő rendszer folyamatosan tájékoztatja a vezetőt a legfontosabb figyelmeztető és korlátozó jelzésekről, még akkor is, ha egy közúti jelzőtábla véletlenül elkerülte az autós figyelmét. A rendszer felismeri a sebességkorlátozásokat vagy az előzni tilos jelzést, és megjeleníti azokat a vezető előtti műszeregységben elhelyezett, színes TFT multiinformációs kijelzőn. Amennyiben a vezető túllépi a sebességkorlátozást, fény és hangjelzés figyelmezteti őt erre. A fedélzeten utazók maximális védelmét överőhatárolóval és előfeszítővel szerelt hátsó biztonsági övek szolgálják. A fejtámaszok kialakítása jobban óv az ostorcsapás jellegű nyaksérülésektől, és a mérnökök a függönylégzsákok formáját is módosították. A gyermekülések beszerelését az Isofix rögzítő rendszer és a felcímkézés módosításával tették egyszerűbbé.

Hogyan készül egy sebességváltó a SEAT-nál?

A SEAT Componentes üzemét választotta a Volkswagen Csoport az új MQ281 sebességváltó gyártására, a világszerte használt alkatrész így az El Prat de Llobregatban található termelési helyszínen készül majd.

– 27 másodpercenként egy újabb sebességváltó: minden huszonhetedik másodpercben egy új sebességváltó hagyja el a SEAT Componentes gyártósorát, amely a Volkswagen Csoport ötsebességes kéziváltójának gyártási idejét vizsgálva az első helyet jelenti a spanyol üzemnek. A teljes idő egészen pontosan 1 óra és 41 perc.
– Több, mint 13,5 millió sebességváltó: a SEAT Componentes több, mint 13,5 millió darab MQ200 típusú sebességváltót gyártott. Ezek 29, a Volkswagen Csoporthoz tartozó modellben teljesítenek szolgálatot és világszerte exportálják őket. 2016-ban összesen 661 277 darab készült, az idei évre még ennél is valamivel többet várnak.
– Olvasztás 700 °C fokon: a sebességváltók gyártásához évente 15 000 tonna alumínium olvasztására van szükség, amely mennyiség 220 utasszállító repülőgép gyártásához szükséges. Az ingot bekerül a közel 700 °C fokos olvasztókemencébe, majd különböző fröccsöntő gépek gondoskodnak az olvadt alumínium – mindössze 20 másodperc alatt történő – megszilárdításáról.
– 18 millió alkotórész évente: minden sebességváltó 174 részből áll. A SEAT Componentes által helyben legyártott elemek száma évente több, mint 18 millió darab, amelyben benne vannak többek között a tengelyek, a fogaskerekek és az időzítő szerkezetek is.
– 250 000 kilométeres élettartam: az üzemben készülő elemek tartósságát hőkezeléssel biztosítják és akár 14 órát is tölthetnek a 900 °C fokos hőmérsékleten. Ez a folyamat megsokszorozza a sebességváltó élettartamát, amelyet így átlagosan 250 000

kilométerre becsülnek. A váltó teljes élettartama alatt átlagosan 500 000 sebességváltást teljesítenek vele.
– Egy újrahasznosító folyamat: a SEAT Componentes üzemében a felhasznált alumínium 95 százaléka újrahasznosítható, csakúgy, mint a gyártási folyamat során felhasznált olajak és egyéb fogyóeszközök többsége.
– Gépek a gyártási folyamatban: a sebességváltó gyártási folyamatában több, mint 500 gép és robot vesz részt.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK