Főoldal Blog Oldal: 338

87. Genfi Nemzetközi Autószalon: 200 lóerő, 3 henger, 1.5 liter – itt a Ford Fiesta ST új generációja

A Ford Performace team bemutatta az új generációs Ford Fiesta ST modellt, amit egy vadonatúj háromhengeres 1.5 literes EcoBoost motor hajt. Hivatalos érkezés-ismerkedés az idei, 87. Nemzetközi Genfi Autószalonon.

A nagyközönség először a jövő hónapban, a Genfi Autószalonon láthatja az új generációs Fiesta ST-t, amelynek 200 lóerős teljesítménye és 290 Nm forgatónyomatéka 6.7 másodperc alatt gyorsítja fel az autót álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

A Fiesta ST harmadik generációs változata lesz az első Ford Performance modell háromhengeres motorral, és az első Fiesta ST választható üzemmódokkal; a Normal, Sport és Versenypálya beállítások áthangolják a motor, a kormánymű és a stabilitásvezérlés működését, hogy az autó a közúton és a versenypályán egyaránt kimagasló vezetési élményt biztosítson.

A kiválasztott üzemmódtól függően működik majd a Fiesta ST Elektronikus Hangzásjavítás (ESE) technológiája és az aktív kipufogószelep is, még magasabb szintre emelve a vezetés élvezetét. E technológiák kiemelik az új 1,5 literes EcoBoost erőforrás egyébként is sportos hangszínét; emellett a motorban hengerlekapcsolásos technológia is működik (amit az iparágban a Ford alkalmazott elsőként egy háromhengeres blokkban), várhatóan 114 g/km értékre mérsékelve az autó CO₂-kibocsátását.

A 2018 elejétől három- és ötajtós változatban megrendelhető új generációs Fiesta ST kínálatában minden eddiginél többféle belső kialakítás és az autó személyre szabását segítő opció szerepel; a merész és egyedi külső stíluselemek között például versenyautós ihletésű, hálómintázatú hűtőrácsot és exkluzív, 18 colos könnyűfém keréktárcsákat is találunk.

“Az új generációs Fiesta ST hű maradt ahhoz a filozófiánkhoz, hogy a Ford Performance futóművei és hajtásláncai minden tekintetben a legmodernebb technológiákkal működjenek” – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke. “A választható üzemmódok és a vadonatúj EcoBoost motor párosa remek harmóniát teremt a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás között, és hihetetlen sokoldalúsággal ruházza fel az új Fiesta ST-t.”

Vadonatúj 1,5 literes EcoBoost motor

A Ford EcoBoost benzinmotor-kínálatának – amelyben a többszörös díjnyertes 1,0 literes EcoBoost blokk is szerepel – legújabb tagja az 1,5 literes EcoBoost erőforrás. Az új motorban nagy nyomású közvetlen befecskendezés, Kettős Független Változó Szelepvezérlés és turbótöltés optimalizálja a teljesítményt és az üzemanyag-fogyasztást.
A blokk háromhengeres kialakítása már alacsony fordulatszám-tartományban is nagy forgatónyomatékot biztosít. A teljesítményt tovább fokozza az új turbófeltöltő, amelynek optimalizált formájú turbinája gyorsabban építi fel a töltőnyomást, minimumra csökkentve ezzel a turbólyukat, hogy az autó még közvetlenebbül reagáljon a gázparancsra.
A szívócső-befecskendezés és a közvetlen üzemanyag-befecskendezés új kombinációja alacsonyabb CO₂-kibocsátás* mellett is nagyobb teljesítményt és gyorsabb gázreakciókat kínál, és – különösen az alacsonyabb terhelési tartományokban – tovább csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

A Ford az 1,0 literes EcoBoost blokkban vezette be elsőként a hengerlekapcsolásos technológiát, ami most a Fiesta ST tulajdonosai számára is alacsonyabb az üzemeltetési költségeket kínál, lekapcsolva az egyik henger üzemanyag-ellátását és szelepvezérlését, amikor nem szükséges a teljes motorteljesítmény használata; például amikor az autó egyenletes sebességgel, csekély motorterheléssel halad. A technológia 14 ezredmásodperc – vagyis a szempillantásnál hússzor rövidebb idő – alatt képes kikapcsolni vagy beindítani az égést a hengerben.

A tisztán alumíniumból készített blokk integrált kipufogócsonkja is a teljesítmény növelését szolgálja, mivel a motor így hamarabb éri el optimális üzemi hőmérsékletét. Ez a megoldás a kipufogógázok útját is lerövidíti a hengerek és turbótöltő között, így hamarabb áll rendelkezésre a forgatónyomaték. Az erőforrás korom-emisszióját részecskeszűrő technológia csökkenti.

Új üzemmódok

A választható üzemmódok még rugalmasabbá teszik az új generációs Fiesta ST-t, mivel a beállítások segítségével a vezető a pillanatnyi helyzethez igazíthatja a vezetési élményt:

Normal üzemmódban a motorvezérlés, a kipörgésgátló, az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC), az ESE, a kipufogóhang és az elektromos szervokormány (EPAS) beállításai természetes reakciókat és irányítási érzetet biztosítanak.

Sport üzemmódban a motorvezérlés és a gázparancs közvetlenebb lesz, az EPAS beállításai pedig közvetlenebb kormányvisszajelzéssel és finomabb irányíthatósággal segítik a lendületes közúti autózást. Az aktív hangvezérlő szelep kinyílik és az ESE intenzív beállításra vált, sportosabb kipufogó- és motorhanggal töltve meg az utasteret
Versenypálya üzemmódban minden járműdinamikai jellemző a lehető leggyorsabb köridő elérését szolgálja; a kipörgésgátló kikapcsol, és az ESC kisebb mértékben avatkozik be
Az agilis és közvetlenül reagáló Ford Performance futóművet fejlett Nyomatékvektor Szabályozás egészíti ki, kanyarodás közben az ívbelső első kerék fékezésével javítva az autó úttartását és csökkentve az alulkormányzottságot. A háromféle üzemmódba kapcsolható ESC használatával a vezető megválaszthatja, hogy teljes, korlátozott, illetve nulla beavatkozást engedélyez a rendszernek.

Remekül személyre szabható

Az új generációs Fiesta ST személyre szabását minden eddiginél több opció és technológia szolgálja. A vásárlók a díszítő elemek széles kínálatából választva alakíthatják egyéni ízlésükhöz a váltókart, a kormánykereket, az ajtóbehúzókat és a műszerfalat, emellett pedig több különleges stílus-csomag is szerepel az autó kínálatában.

A Fiesta ST ergonomikus utasterében lapított alsó karimájú kormánykerék és kiváló megtámasztást nyújtó Recaro ülések találhatók. A külső fényezések listáján az új Liquid Blue árnyalat is megjelenik, és a Fiesta ST-hez exkluzív 18 colos könnyűfém keréktárcsák is rendelhetők.

“ST modellünket arra terveztük, hogy a Ford Performance vezetési élményét kínálja – függetlenül a vásárlók életstílusától” – mondta el Matthias Tonn, a Fiesta ST program főmérnöke. “Már a forgalmazás első napjától kezdve három- és ötajtós karosszériával, valamint különleges stílus-opciókkal kínáljuk majd az autót, hogy az új generációs Fiesta ST minden eddiginél szélesebb vásárlóközönséget szólíthasson meg.”

A Fiesta ST tulajdonosai a Ford SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszerén keresztül egyszerű, szokványos hangutasításokkal kezelhetik az audiót, a navigációt és csatlakoztatott okostelefonokat. Az Apple CarPlay és az Android Auto™ rendszerekkel kompatibilis SYNC 3 kezelőfelülete egy ‘lebegő’ kialakítású, tablet-stílusú, akár 8 colos színes érintőképernyő, ami a kétujjas csippentés és végigsimításos mozdulatokkal is kezelhető.

Az új generációs Fiesta ST kínálatában a high-end minőségű B&O PLAY hangrendszer is szerepel, amit a Ford tavaly mutatott be először az új generációs Fiestában.

A Ford Performance

A Ford Performance egy globális szervezet, amely egyfajta innovációs laboratóriumként és tesztelési területként szolgál a különleges, nagy teljesítményű járművek, alkatrészek és tartozékok, valamint az egyedi vásárlói élmény megalkotásához.

Itt születnek meg azok az innovációk, amelyek később a Ford teljes termékkínálatában megjelennek, tovább javítva az autók technológiáit, aerodinamikáját, tömegét, elektronikáját, teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását.

“Az új generációs Fiesta ST vásárlói is élvezhetik azokat az innovatív megoldásokat, amelyeket a Ford Performance a Ford GT szupersportkocsihoz és a Focus RC izomautóhoz fejlesztett ki; például a nagy teljesítményű EcoBoost motort vagy a választható üzemmódokat” – mondta Dave Pericak, a Ford Performance globális igazgatója, majd hozzátette: “A Ford Performance csapat összehangolt munkája révén minden vásárlónk számára elérhetővé válnak a teljesítményt növelő megoldások.”

[TESZT] Suzuki SX4 S-Cross GLX 4WD AT és Suzuki SX4 S-Cross GL+ 2WD – komoly evolúció, szükség volt rá

Korrábban már jelentkeztünk használtautó teszttel, most folytatjuk: sorozatunk legfrissebb cikke a méltán közkedvelt Suzuki SX4 utódjáról, az SX4 S-Cross-ról szól alapvetően; tehát nem is használtteszt, maximum annyiban, hogy visszanyúlik a korábbi SX4 modellhez. A 2000-es évek második fele Magyarországon egyértelműen a Suzuki eladások növekedéséről szólt, volt időszak, hogy még a Fordot és Opelt is leelőzte.

Nos, a régi és új SX4-et nem lehet egy lapon említeni az új verzióval. Én magam is 10 hónapig tulajdonosa voltam egy SX4 fapados, 2006-os példánynak. Azért volt fapados, mert direkt az kellett. Imádtam! Tekerős ablak, manuális klíma, no távirányító, bizony bele kellett tolni a kulcsot minden reggel. Sőt, központi zár sem volt benne és minden teljesen minimalista stílusban. Talán én vagyok az utolsó mohikán aki ilyet tudott venni 2006-ban.

A legfontosabb, hogy ne romoljon el semmi. Nos, nem is romlott, sőt még vagy 20 évig így lett volna, ha nem válok meg tőle. Egyetlen dologgal nem tudtam megbarátkozni, de tényleg csak eggyel: a kicsi csomagtartóval. Egy ilyen, a mai napig gyönyörű és egyébként kifogástalan családi autót minimum 7-8 centivel hosszabbra faraghattak volna! Igazán nagyjából 50 ezer forintot spóroltak vele, de egyúttal sok potenciális vevőt elszalasztott a „legújabb mi autónk” – amely egyébként mindenki kedvence.

A Suzuki SX4 S-Cross 2-3-4 fő részére minimális csomaggal ideális városi és utazóautó, a minőségét tekintve verhetetlen áron a magyar piacon. Utódja pedig a tavaly ősszel megjelent már nem 5 hanem 6 sebességes manuális, vagy éppen automata SX4 S-Cross (például a tesztben szereplő is). Normálisan nyomva a gázt az összkerékhajtású Suzuki SX4 S-Cross hozta a gyári adatokat, 5,4 fölé nem ment az átlagfogyasztása, pedig főleg városban teszteltük, mínusz 10 fokban. Mi kell több? Pont ez kell. Magasan ülsz, jól kilátsz, jól fogyaszt és még szép is.

Alkatrész árak a magyar pénztárcához igazítva, minősége viszont japános. Abszolút tökéletes útitárs. Az összkerekes változat pusztán 1,5 literrel fogyaszt többet, nem is értem hogy lehet ilyen autót megtervezni, életre kelteni. Japánban valamit nagyon tudnak. És most már Esztergomban is. Szívem szerint tesztelném még vagy egy évig, hogy centiliterre megtudjam a fogyasztását százon.

És nézzük tovább a tényeket: Egy mondatban nem lehet megfogalmazni a mondandót, zongorázni lehet a különbséget a régi SX4 és az utód között. Ha nem látnám a Suzuki emblémát, azt gondolnám ez valami 11 milliós kocsi. De nem, már ennek feléért is hozzá lehet jutni. Minden pozitív dologból hozza az előd tulajdonságait: Magas has magasság, elől sem és hátul sem lehet összekarcolni az alját, mert bármilyen magas parkolóban is magasabb a padkánál. Kényelmesek és jól beállíthatók az üléspozíciók, ez már nem a régi Swift stílus, ahol 100 km megtétele után gerincsérv gyanúval orvoshoz mentünk.

Gyönyörű az orra és a popsija is. Igazán csak egy versenytársa akad, de azt is ez a vállalat gyártja: igen, a Vitara! Így lett az, hogy az emberfia nehezen tud döntést hozni, Vitara vagy SX4 S-Cross? De valószínűleg a Suzukinak mindegy mit veszünk, lényeg, hogy így övék a két első hely a kategóriában. Az egyik talán férfias a másik talán nőies autó. Ki-ki döntsön szíve szerint.

És akkor jöjjön a lényeg, mindaz, ami ebben az autóban megfog.

A kijelző panelen tökéletesen el lehet igazodni, négy részre van osztva a középkonzol kijelzője:

1: hallgatás, 2: hívás, 3: vezetés, 4: kapcsolódás. Értelemszerűen az első a médiát és a rádióhallgatást és beállításait tartalmazza.

A rádiónál még olyan beállítás is van, hogy a menetzajtól függően automatikusan hangosabb vagy halkabb legyen az előadás. A hívás menü a vezeték és kéz nélküli telefonálásra való. Ehhez persze kell előbb a kapcsolódás. Pár másodperc alatt bluetooth összeköttetést lehet varázsolni a telefonunk és a kocsi között. A telefonunkat gyorsan felismeri, ad egy véletlenszerűen generált kódot, amit a kijelzőn megjelenít. Ha elrontottuk a beütést vagy visszalépünk, új gondot generál. Telefonunkba ütve a kapott kódot máris működik a kéz nélküli telefonálás.

A kapcsolatot legközelebb még rövidebb idő alatt fel lehet építeni, hiszen a telefon típusa elmentődik a kijelző panelen, így gyorsabb a felismerés. A vezetés menü alatt pedig egy jópofa és nagyon élvezhető navigáció rejtőzik szintén sok, személyre szabható beállítási lehetőséggel.

A sebességeket a nagyon szép, kék szegélyekkel keretezett jól áttekinthető és jól olvasható műszerfalon folyamatosan jelzi, sőt felfelé nyíllal jelzi, ha célszerű felkapcsolni és lefele nyíllal ha érdemes visszakapcsolni.

Az automata váltós, bőrüléses, összkerék meghajtásúban nyilván ez nincs, ott viszont van kormányról vezérelhető manuális kapcsolási lehetőség. Ehhez persze a sebességváltó állását ’M’-be kell tenni és nem ’D’-be.

Nagyon jó, hogy a külső hőmérsékletet folyamatosan is láthatjuk. Egyedül a fűtési kezelőszervek maradtak tekerősek és nyomósak, de lényegesen jobb megoldással, mint elődjében volt. Itt már nem a puritánság a jellemző, hanem az egyszerűen és érthetően kezelhető fűtő-hűtő-páramentesítő megoldások.

Térjünk kicsit vissza a külsőre. A Vitarához hasonlóan óriásit fejlődött az SX4 S-Cross is – főként ez most, a legfrissebb facelift kapcsán tűnik szembe Kívülről közepes gépjárműnek tűnik (tehát már nem kicsi, mint elődje volt) de belül mégis óriási terekkel rendelkezik! És a hőn áhított csomagtartó! Egek, hát ez 440 literes! Végre olyan, hogy mindenkinek megfeleljen. 60:40 arányban osztott hátsó üléstámláit lehajtva pedig máris 875 liter! Igazán pont a csomagtartó méretnövekedéssel nőtt a kocsi mérete. Azaz igazi mérnöki munka. De ez nagyon kellett neki, ezzel abszolút ideális családi autóvá lépett elő akár a többgyermekes családok részére is.

És akkor még hozzájön a nagyon pofás gyári tetősín, amire könnyedén rászerelhetőek a kereszttartók. A sok-sok felsorolt hasznos dolgon túl néhány további még hasznosabb: adaptív tempomat (ACC), ahol radaros vészfék asszisztens radarérzékelőivel méri fel kocsink előtt haladó jármű távolságát.

A vezető által beállított hosszú, közepes vagy rövid követési távolságnak megfelelően a rendszer automatikusan szabályozza az SX4 S-Cross sebességét). Radaros vészfék asszisztens (RBS). Ez az ütközés-megelőző rendszer az autó elejébe épített, milliméteres hullámhosszú radar segítségével érzékeli az akadályokat, és funkciókat aktivál úgy, hogy például érzékeli az elöl haladó járművet, és ütközésveszély esetén figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen.

A figyelmeztetés „távoli” és „közeli” időzítéssel állítható be. Ráadásul ütközésveszély esetén a rendszer egy fényjelzés felvillantásával figyelmeztet, hogy fékezzünk. Ha az ütközés veszélye nagy és a vezető erősen lenyomja a fékpedált, a rendszer megnöveli a fékerőt. Továbbá, ha a rendszer elkerülhetetlennek ítéli az ütközést, automatikusan fékez, ezzel elkerülve vagy nagymértékben lecsökkentve egy lehetséges ütközés mértékét.

Már eddig is annyi különleges dolgot találtunk a kocsiban, hogy 30 év alatt nem volt ennyi fejlesztés Suzukiban. De lássuk csak tovább: kulcs nélküli ajtónyitás (nyomógombos vagy távirányítós), kulcs nélküli indítás (nyomógombos), kétzónás automata klíma (GL és GLX esetén), továbbá hegymeneti elindulás segítő (addig nem gurul vissza amíg a fékről a gázra lép az ember). ESP menetstabilizáló rendszer, TPMS abroncsnyomás figyelő rendszer és a sort hosszasan lehetne sorolni. A hátsó utasoknak a lehajtott kartámaszban 1-1 üveg víz vagy pohár kényelmesen elfér. A full extrásban óriási, 2 részes üvegtető, bőr ülés, ülésfűtés (low és high fokozatválasztás lehetőségével) és minden, ami egy luxusautóban található.

Miközben ez nem számít luxusautónak, ráadásul egy ugyanígy felszerelt Jaguar vagy BMW töredékéért megkaphatjuk. Elsősorban a biztonsági berendezések terén óriási a suzukis előrelépés.

Ezekkel a rendszerekkel az autó abszolút belépett a minden igényt kielégítő kategóriába, csinos kinézetével pedig bizonyára az elkövetkezendő időszak slágerautója lesz, ahogy testvére a Vitara pár hónappal ezelőtt berobbant és szintén az lett. Jó utat, Suzuki!

2016 Suzuki SX4 S-Cross GLX 4WD AT és Suzuki SX4 S-Cross GL+ 2WD specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor (GL+), négyhengeres turbótöltött benzinmotor (GLX)

Lökettérfogat: 988 cm³ (GL+), 1373 cm³ (GLX)

Maximális teljesítmény: 112 LE @ 5500 ford./perc (GL+), 140 LE @ 5500 ford./perc (GLX)

Maximális forgatónyomaték: 160 Nm @ 1800-4000 ford./perc (GL+), 220 Nm @ 1500 (GLX)

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval (GL+), összkerékhajtás automataváltóval (GLX)

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4300 mm

Szélesség: 1785 mm

Magasság: 1580 mm

Tengelytáv: 2600 mm

Első gumik mérete: 215/55 R17

Hátsó gumik mérete: 215/55 R17

Tömeg, üresen: 1150 kg

Megengedett össztömeg: 1730 kg

Csomagtartó mérete: 430 liter, 1260 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.1 s (gyári), 9.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal – GLX)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 6.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.6 l/100km

Országúti: 5.2 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 127 g/km

Bővebb információ a Suzuki hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSON, QNAP, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Talmácsi Gábor lesz a Shell üzemanyagok nagykövete

A Shell Hungary a MotoGP-világbajnok Talmácsi Gábort választotta a Shell V-Power üzemanyagok hivatalos nagykövetének Magyarországon.

Talma és a Shell együttműködésük során a megfelelő üzemanyag megválasztásának fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet, annak érdekében, hogy kiváló teljesítményt lehessen kihozni az autókból.

Talma a prémium Shell V-Power üzemanyagok nagykövete lesz Magyarországon. Tapasztalt versenyzőként tisztában van azzal, hogy a motor megfelelő működésében és karbantartásában milyen fontos szerepet játszanak a minőségi üzem- és kenőanyagok. Talma elsősorban a vásárlókkal, valamint a Shell dolgozókkal történő kommunikációt fogja támogatni, különös tekintettel a Shell V-Power üzemanyagokra, amelyek segítenek megvédeni az autó motorját a korróziótól és lerakódástól.

“A minőség és a teljesítmény szeretete – valamint a legjobb vezetői élményre való törekvés – a versenyzői múltamból jön. A Shell-lel sok versenyen és szakmai eseményen találkoztam, és a Ducatival való együttműködésük során a MotoGP-ben is láthattam, milyen elhivatottság, folyamatos fejlődés, és élvonalbeli technológia jár együtt a Shell üzemanyagokkal. Magánemberként is különösen figyelek, mit tankolok, és milyen termékeket használok, nemcsak a motoromnál, de az autómnál is” – mondta Talma.

“Nagyon várjuk, hogy egy olyan elismert szakemberrel dolgozhassunk együtt, aki valóban megérti, milyen fontos szerepet játszik az üzemanyag az autónk életében, valamint miért fontos, hogy a megfelelő üzemanyagot válasszuk, és ezt az üzenetet hitelesen képviseli a vásárlóink felé is” – mondta Juhász Péter kiskereskedelmi üzemeltetési igazgató.

Talmácsi Gábor 2007-ben lett világbajnok a MotoGP 125 köbcentis kategóriájában, mostanra pedig megalapította a Talmácsi Groupot. Csoporton belül, most elsősorban a nagyköveti szerepei és a Spíler Tv MotoGP közvetítései foglalják le legtöbb idejét, de mellette a Talmácsi Racinggel kapcsolatos feladatai legalább annyira fontosak számára, mivel fiatal magyar tehetségek toborzásával, képzésével és menedzselésével szeret foglalatoskodni.

87. Genfi Nemzetközi Autószalon: az új Volkswagen Arteon világpremierje

A Volkswagen tovább bővíti modellkínálati skáláját az új avantgard grand turismo autóval: itt az új Arteon. A Passat fölé pozícionált új lépcsőshátú autót a nagyközönségnek március 9 és 19 között nyitva tartó Genfi Nemzetközi Autószalonon mutatják be első alkalommal.

Az Arteon tervezői és fejlesztői számára az alapvető célkitűzés az avantgard formaterv és a magas szintű sokoldalúság vegyítése volt. Ennek eredményeként olyan belső kialakítású autó jött létre, amelynek nagy tere elegendő fej- és a lábteret ad valamennyi ülés esetében, és ami egyedülálló az ilyen formájú karosszéria esetében.

A karizmatikus Arteon formatervezési kulcselemei magukba foglalják a teljesen új orr-részt, amelyen a LED fényszórók és a nappali világítás egybeolvad a hűtőrács króm díszléceivel és a motorháztetővel. Az új Volkswagen karosszéria formájának másik meghatározó eleme az erőteljes oldalsó vonalvezetés.

Számos felszereltségi elem az Arteonnál mutatkozik be először, ezek magukba foglalják a vezetői asszisztens rendszerek legújabb nemzedékét. Az Arteon felszereltségi kínálatát olyan tulajdonságokkal bővítették, melyek eddig a luxusautókat jellemezték. Ez az egyedüli kialakítás az Arteont kategóriájának egyik legvonzóbb gépkocsijává teszi.

A Mobileye világelső forgalomfigyelő technológia elérhető lesz a BMW összes modellsorozatában

A HERE rendkívül nagy pontosságú helymeghatározó szolgáltatását 2018-tól a BMW új fejlesztésű modelljeiben a Mobileye valós idejű forgalmi információi egészítik ki, amelyek az intelligens vezetést támogató rendszerekkel együttműködve karnyújtásnyi közelségbe hozzák az automatizált járművezetés korszakát.

Miután 2016. július 1-jén a BMW Group, az Intel és a Mobileye közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy úttörő együttműködésük gyümölcseként 2021-re sorozatgyártásba küldik a világ első, teljesen önálló mobilitásra képes autóját, a BMW Group és a Mobileye közötti partnerség most újabb szintre lépett: megállapodásuk értelmében 2018-tól a BMW Group összes új fejlesztésű, sorozatgyártásban kínált modelljében a Mobileye REM™ (Road Experience Management) forgalomfigyelő technológiája dolgozik majd. Az intelligens, kamera-alapú vezetést támogató rendszerekkel felszerelt modellekben a HERE nagyfelbontású térképe és a valós idejű forgalmi információkat szolgáltató technológia együttműködése az automatizált járművezetés szempontjából elengedhetetlen, mérnökien precíz hely- és helyzet-meghatározás lehetőségét teremti meg, amely nem csupán biztonságosabbá, de átláthatóbbá és fennakadás-mentesebbé is teszi a jövő közlekedését.

Azzal, hogy úttörő partnerségüket két éven belül a bajor gyártó új fejlesztésű, sorozatgyártásban kínált modellsorozataira is kiterjesztik, a BMW Group és a Mobileye a maximálisan biztonságos, teljes mértékben automatizált járművezetés megvalósulását készíti elő. A Mobileye világelső forgalomfigyelő technológiájának adatai a forgalomban résztvevő járművek gyártmányától függetlenül a vállalat globális méretű Roadbook™ vezetést támogató alkalmazásában egyesülnek, a több tízmillió forrás így együtt egy rendkívül pontos, szinte azonnal frissülő, HD felbontású, élő hely- és helyzet-meghatározó térképet alkot. Az automatizált járművezetés korszakát elhozó, teljes mértékben önállóan gondolkodó járművek mobilitásához a nagyfelbontású térkép, a valós idejű forgalmi információk és az azonnali helyzet-meghatározás stabil, tökéletesen összehangolt egységére van szükség, hogy az önmagát vezető gépkocsik a forgalom hibamentes résztvevőivé váljanak.

A Mobileye forradalmi technológiája folyamatosan figyeli, tárolja és elemzi az intelligens vezetést támogató rendszerekkel felszerelt modellek kameráinak élőképét, amelyeknek tömörített információ-halmazát a vállalat szabadalmazott, EyeQ® processzorokkal és intelligens szoftverekkel dolgozó algoritmusa egy közös felhőben dolgoz fel (10 kilobájt / kilométer tömörítéssel). Az algoritmus a forrásokból érkező aktuális információkat valós időben, egyfajta digitális rétegként húzza rá az élő kamerakép által belátott térkép-területre, amely így a jármű és a forgalom mozgásával párhuzamosan folyamatosan változik. A technológiának köszönhetően a BMW Group ügyfelei a minden korábbinál pontosabb hely- és helyzet-meghatározás, illetve a valós idejű forgalmi információk együttes előnyeit élvezhetik, amely időben figyelmeztet a torlódásokra, a dugókra és az esetleges forgalmi akadályokra, jelzi a változó időjárási körülményeket és a felszínen található parkolóhelyek alakulását, valamint számos egyéb segítő információval szolgál.
A tökéletes hely- és helyzet-meghatározás, illetve a folyamatos, HD minőségű frissítés érdekében a BMW Group és a Mobileye mindehhez a HERE rendkívül nagy pontosságú intelligens térképét és helymeghatározó szolgáltatását veszi alapul, amely már önmagában is támogatja a járművekben dolgozó kamerák élőképének folyamatos, nagyfelbontású frissítését, a részben, nagymértékben és teljes mértékben automatizált járművezetéshez elengedhetetlen információ-felhő futtatását, továbbfejlesztett Open Location Platformjának köszönhetően pedig a forgalom aktuális változásainak tökéletes, összehangolt digitalizálását is. A Mobileye és a HERE szakemberei már jó ideje tökéletesítik az REM forgalomfigyelő technológia és a HERE nagyfelbontású élő térkép azonos platformon futó, párhuzamos működését, a legkiválóbb megoldások érdekében pedig a BMW Group mindig is nyitott volt a saját szakterületén úttörő, iránymutatónak számító kezdeményezésekkel és vállalkozásokkal való társulásra.

A BMW Group és a Mobileye innovatív együttműködésének 2017. február 21-én bejelentett bővítése a bajor prémiumgyártó teljes mértékben automatizált járművezetés iránti szisztematikus, átfogó elköteleződését nyomatékosítja. A forradalmi technológiákat felölelő, világméretű partnerség célja, hogy a BMW Group, a HERE, az Intel és a Mobileye a BMW iNEXT modell képében 2021-re sorozatgyártásba küldje a világ első, teljes mértékben önálló mobilitásra képes autóját. A mérnökien precíz hely- és helyzet-meghatározás, valamint a tökéletes navigációs képességek megteremtése mellett a vállalatcsoport a maximális gyalogos- és utasbiztonság, illetve az önállóan gondolkodó járművezérlési szoftverek területén is világelső partnerségeket hív életre, hogy a közösen kifejlesztett innovációk együtt hozzák el a jelenbe a teljes mértékben automatizált járművezetés sorozatgyártásának korszakát.

„Iparágakon átívelő, világméretű együttműködéseink lehetővé teszik számunkra, hogy a legfejlettebb technológiai innovációkat villámgyorsan ügyfeleink kezébe adjuk” – fogalmazott Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „A BMW Group és a Mobileye közötti úttörő partnerség a HERE újabb szolgáltatásai előtt nyitja meg az utat, a jövő BMW modelljeiben pedig így minden korábbinál átfogóbb hely- és helyzet-meghatározási szolgáltatások segítik ügyfeleinket. Sőt mi több, ezzel az együttműködéssel a teljes mértékben automatizált járművezetés korszaka felé is újabb lépést teszünk, hogy 2021-re sorozatgyártásba küldhessük a BMW iNEXT modellt, amely a HERE több tízmillió forrásból dolgozó adatbázisára építve önálló mobilitásra lesz képes” – tette hozzá.

„Nagy örömmel mondunk igent a BMW Group oldalán megkötött együttműködés további bővítésére. Az intelligens, kamera-alapú vezetést támogató rendszerek már önmagukban is jelentősen biztonságosabb közlekedést garantálnak, a Roadbook™ pedig mindezt egy globális egységben, mérnöki pontossággal, nagyfelbontású élő térképek alkalmazásával emeli új szintre. Úttörő partnerségünkkel járműtechnológiai mércét állítunk fel, hogy a teljes mértékben automatizált járművezetés néhány éven belül valósággá váljon” – jelentette ki Prof. Amnon Shashua, a Mobileye elnök-vezérigazgatója.

Toyota: kirobbanóan növekszik a hibrid autók piaca Magyarországon

Az elmúlt három évben négyszeresére nőtt a környezetbarát hibrid autók értékesítése Magyarországon – áll a Toyota sajtóközleményében.

Míg 2014-ben még csupán 537 hibrid gépjármű talált gazdára hazánkban, 2016-ra ez a szám elérte a 2072 darabot, és az idei évre további, hasonló ívű növekedés prognosztizálható. A húzó márkának a hibrid piacon egyébiránt egyértelműen a technológiát pont idén 20 éve kifejlesztő Toyota, és prémium márkája, a Lexus bizonyult: a tavaly Magyarországon eladott hibrid autók 82,2%-át ez a két márka tette ki.

2014-ben még csupán 537, a következő évben már 847 új környezetbarát hibrid autót értékesítettek a Magyarországon, míg 2016-ra exponenciális növekedéssel elérte a 2072-őt az idehaza eladott új hibridek száma. A teljes piachoz mérten egyelőre még mindig csak kis szeletet hasít ki a városi közlekedés során a környezeti terhelést drasztikusan csökkentő, és nem utolsósorban látványos üzemanyag megtakarítást lehetővé tévő technológia, hiszen tavaly még csupán 2,1%-ot hasítottak ki a hibrid eladások a hazai piacból, a fejlődés íve és dinamikája azonban mindenképpen ígéretes.

A technológiát éppen idén 20 éve kifejlesztő, és a hibrid eladásokat világszinten és hazánkban azóta is vezető Toyota hazai személyautó értékesítéseiből ugyanakkor 20,4%-ot, míg a gyártó prémium márkája, a Lexus értékesítéseiből 95,7%-ot tettek ki a hibrid értékesítések tavaly Magyarországon. Ez természetesen nem véletlen: a világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójaként számon tartott Toyota világszintű hibrid értékesítései nemrégiben haladták meg a 10 milliót a technológia bemutatása óta, és egyetlen gyártó sem forgalmaz annyi hibrid modellt mint a Toyota és a Lexus: szám szerint 33-at világszerte. Hazánkban ebből egyébiránt 16 elérhető, a városi kisautó Toyota Yaristól Hybridtől a trendi, kategóriateremtő új kupé-crossover Toyota C-HR-en át prémium sportautók csúcsát jelentő, hamarosan a kereskedésekbe érkező Lexus LC500h-ig. Ennek köszönhetően a legnagyobb magyarországi hibrid autó forgalmazó a Toyota (1241 darabbal tavaly a hibrid piac 59,9%-át tette ki) és a Lexus (462 darabbal a hibrid piac 22,3%-át vitte el 2016-ban), amivel a két márka együtt 1703 darabos értékesítéssel 82,2%-os részesedést szerzett a hibrid piacon a tavalyi évben.

A magyarországi újautó piac TOP3 hibrid modellje a Toyota Auris (458 db, 22,1%-os részesedés), a Toyota Yaris (346 db, 16,7%-os részesedés) és a Toyota RAV4 (325 db, 15,7%-os részesedés) volt 2016-ban. Utóbbi várhatóan idén még előbb végez a gyártáskapacitás piaci igényekhez történt igazítását követően, illetve új, és várhatóan vezető szereplő lesz a vadonatúj Toyota C-HR is. A vezető prémium gyártó a hibrid piacon a Lexus: az NX (203 db, 9,8%-os részesedés) és az RX (177 db 8,5%-os részesedés) révén.

Jellemző adat, hogy bár elektromos autók értékesítése is szépen nőtt az elmúlt három évben (a 2014-es 21 darabról 163 darabra 2016-ra), jelenlétük még mindig marginálisnak tekinthető, és igazi áttörés az elkövetkező pár évben sem várható ezen a területen. Izgalmas fejlemény ugyanakkor a plug-in hibridek (PHV) értékesítésének – nem utolsó sorban a zöld rendszámnak köszönhető – növekvő részaránya a hibrid piacon belül: ez 2014-ben még csak 2%, 2016-ban már 14,9% volt, abszolút értékben pedig 28-szoros volt a növekedés, hisz 2014-ben 11, 2015-ben 87, 2016-ban 309 darab plug-in hibrid autó talált gazdára összesen idehaza. A Plug-in hibrid technológiát is jegyző Toyota természetesen e tekintetben is résen van: várhatóan áprilisban érkezik a hazai márkakereskedésekben a vadonatúj Toyota Prius Plug-in Hybrid, ami kimagasló ár-érték arányával szép szeletet hasíthat majd ki a szegmensből. Jóllehet a zöld rendszám odaítélésének újraszabályozása várható, hogy kiszűrésre kerüljenek a nagy fogyasztású és károsanyag-kibocsátású ám plug-in hibrid technológiával működő modellek, az új Prius Plug-in Hybrid mindössze 1 literes kombinált fogyasztásával, 22 gramm/100 km-es rendkívül alacsony károsanyag-kibocsátásával, és 50 kilométeres (napelemes tetővel 55 km) tisztán elektromos hatótávjával minden várhatóan továbbra is jogosult lesz rá, ami egyebek mellett ingyenes parkolást, a regisztrációs adó, a forgalomba helyezési illeték és a cégautó adó megspórolását jelenti majd tulajdonosa számára.

A következő évek slágere ugyanakkor várhatóan továbbra is a full hibrid meghajtás lesz, amiben, bár egyre több versenytárs jelentkezik hibrid meghatású modellekkel, a Toyota és a Lexus verhetetlennek tűnik. A japán gyártó hibrid dominanciája egyébiránt a használt autó piacon is megjelenik: csak tavaly 816 Toyota Prius (köztük 115 darab korábbi generációs Prius Plug-in Hybrid érkezett használtan hazánkba.

„A Toyota és a Lexus a piac legszélesebb hibrid portfólióját kínálja, ami számottevő versenyelőnyt jelent számunkra azon a piacon, ahol a magán és vállalati ügyfelek egyaránt egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra és az üzemben tartási, így az üzemanyag és szervizköltségekre” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Üdvözöljük ugyanakkor, hogy versenytársaink is megjelentek hibrid modelljeikkel a magyarországi piacon – amelyek közül nem egy a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi hibrid technológiát használja – hiszen közös cél az, hogy a teljes újautó értékesítésből mind nagyobbra növeljük a környezetbarát hibrid eladások arányát. A Toyota elkötelezte magát, hogy 2020-ra teljes világszintű értékesítésének mintegy 50%-át tegyék ki a hibrid meghajtású autók, amely célt néhány modellünk, így a hihetetlenül népszerű RAV4, illetve vadonatúj, a piaci status quo-t teljesen felkavaró C-HR kupé crossoverünk már most meghaladja: előbbi esetén 55%, utóbbi esetén 75% körül alakul a hibrid értékesítések aránya. Ennél is látványosabb az eredmény Lexus márkánk esetén, ahol a teljes portfólióra vetítve ez az arány már ma meghaladja a 95%-ot” – teszi hozzá Varga Zsombor.

Kiderült, mely területen dolgozik együtt majd a Toyota és a Suzuki

A világ vezető hibrid gyártója, a Toyota, és jövőbeni partnere, a Suzuki a környezetvédelem, a biztonság, az informatika, valamint a termékek és az alkatrészek közös szállítása terén tervezi együttműködését.

A Toyota és a Suzuki azon cél érdekében állapodtak meg, hogy a jövőbeni együttműködésük során több területen közös választ adjanak a gépjárműközpontú társadalom kihívásaira, valamint elősegítsék a fenntartható fejlődést. A Toyota és a Suzuki 2016. október 12-én jelentette be, hogy kölcsönösen feltérképezik együttműködési, üzleti partnerségi lehetőségeiket. A két vállalat az azóta eltelt időben a tisztességes, szabad verseny fenntartását szem előtt tartva megosztotta egymással tapasztalatait, és részletes tárgyalásokat folytattak az együttműködés lehetséges területeire vonatkozóan. A mostani megállapodás szerint a két cég partnerségük első lépéseként közös vizsgálatokat kezdeményez környezetvédelmi, biztonsági és információs technológiák, valamint a termékek és az alkatrészek közös beszerzése területén. A Toyota és a Suzuki közös célja a partneri együttműködés mielőbbi létrejötte. Ennek megvalósulása érdekében rövid határidővel a végrehajtását tartalmazó kerettervet dolgoznak ki.

„Osamu Suzuki elnök szavait idézve, amik az elmúlt év októberében tartott közös sajtótájékoztatón hangzottak el: ’Egy cég irányítása során újabb és újabb kihívásokkal kell szembe néznünk. Mindeközben a vállalatnak a társadalom javát kell szolgálnia, és ez mindig is így marad.’ Ezzel mélységesen egyetértettem, és gondolata nagy hatást gyakorolt rám. Úgy éreztem, ez egy olyan felvetés, amibe bele kell vágnunk! Mindkét vállalat gyökerei Enshu-ig (Shizuoka tartomány nyugati része) nyúlnak vissza, és teljes mértékben magukénak vallják a „Csináljuk meg!” mottó szellemiségét. Együttműködésünk célja, hogy a világon minden ember, valamint a jövő társadalma is átélhesse a mobilitás örömét. Nagyon hálás vagyok azért, hogy egy olyan vállalattal működhetünk együtt, mint a Suzuki, amelyet minden tekintetben a kihívás szelleme hajt előre. A Toyota bizonyára sokat fog tanulni tőlük” – fogalmaz a Toyota elnöke, Akio Toyoda.

„Az Akio Toyoda elnök vezette Toyota töretlen lelkesedést tanúsított a Suzuki által kezdeményezett együttműködésről szóló egyeztetések során, amik a fejlett technológiákkal voltak kapcsolatosak. Szívből hálás vagyok a pozitív hozzáállásukért! A Toyota lelkesedése a Suzukit is arra ösztönözte, hogy hasonló elkötelezettséggel vegyen részt a tárgyalásokon, így mostanra eljutottunk odáig, hogy megkezdhetjük a tényleges együttműködéshez szükséges kapcsolat kiépítését. Személy szerint mindent meg szeretnék tenni azért, hogy olyan eredmények szülessenek, melyek meggyőzik a Toyotát a Suzukival folytatott együttműködés eredményességéről” – teszi hozzá Osamu Suzuki, a Suzuki elnöke.

A teljes fenntartási költségek csökkentését célozza a Goodyear EfficientGrip Cargo

A Goodyear új könnyű tehergépkocsi-abroncsa több mint 21 ezer kilométerrel tovább tart, mint két versenytársa – áll a márka szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményében.

A DEKRA ellenőrzőtestület által végzett független vizsgálatok kimutatták, hogy a Goodyear EfficientGrip Cargo futásteljesítménye átlagosan 21 475 km-rel túltett két konkurens termék teljesítményén.

A vadonatúj EfficientGrip Cargo üzemanyag-takarékosabb, ami az abroncs extra élettartamával ötvözve jelentős megtakarítást eredményezhet a flottaüzemeltetők számára.

Az EfficientGrip Cargo kialakításához a Goodyear mérnökei technikai fejlesztéseket végeztek az abroncsokban használt korábbi futókeverékeken, hogy fokozzák kopásállóságát durva útfelületeken. Emellett nagyobb mennyiségű gumi alkalmazásával fejlesztették az abroncs szerkezetét a robusztus bordamerevség optimalizálásához, ami a kezelhetőség fokozása mellett az abroncs élettartamát is növeli.

Martijn de Jonge, a Goodyear fogyasztói PBU EMEA márkaigazgatója így nyilatkozott: „A DEKRA vizsgálatai során elért lenyűgöző eredmények a Goodyear mérnökeinek elkötelezettségét bizonyítják” – majd folytatta: „Az ő elkötelezettségük eredményeképpen sikerült kidolgoznunk az Extra Mile technológiát, mely nem csupán az abroncsok futásteljesítményét javítja, hanem a nedves utakon tanúsított teljesítményüket, tartósságukat, és teljes tulajdonlási költségüket is.”

A vizsgálat 2016 júliusa és októbere között zajlott, egy 215/65 R16C 109/107T méretű abroncsokkal felszerelt, elsőkerék-meghajtású kistehergépkocsival.

Már készül a Milánói Dizájn Hétre, Neri Oxman is részt vállal a történésekben

Neri Oxman, az MIT médialaboratóriumának munkatársa és csapata, a Mediated Matter Group egy interaktív, többdimenziós fény-árnyék installációval jeleníti meg a Lexus ‘Yet’, azaz ‘Ugyanakkor’ filozófiáját. A Lexus április 4-e és 9-e között a La Triennale di Milano-ban megrendezett kiállításán emellett a 2017-es Lexus Design Award formatervezési versenyének 12 döntős pályamunkája is látható lesz.

A Lexus a világ legnagyobb formatervezési kiállításán, a 2017-es Milánói Dizájn Héten (más néven Salone Del Mobile) mutatja be ’LEXUS YET’, azaz „UGYANAKKOR” installációját. A Lexus kiállítása április 4. és 9. között tekinthető meg a Parco Sempione parkban álló ipar- és képzőművészeti múzeumban, a La Triennale di Milanóban, a Milánói Dizájn Hét központi helyszínén A Lexus idén tizedik alkalommal vesz részt a Milánói Dizájn Héten, megerősítve a márka formatervezés és innováció iránti szenvedélyes elkötelezettségét. Ennek a jelentős mérföldkőnek a tiszteletére a Lexus együttműködésre lépett az MIT média laboratóriumának docensével, Neri Oxman építésszel és formatervezővel, valamint kutató és tervezőcsapatával: a Mediated Matter Grouppal. A kreatív úttörőként ismert Oxman mindig is az építészet és a formatervezés élvonalába tartozott, dizájn-innovációi a természeti világból építkeznek, abból merítenek ihletet. Oxman szerint a „természet” és a vele látszólag ellentétben álló „technológia” között igenis teremhető harmónia, ami tökéletesen egybevág a Lexus „YET” filozófiájával.
A YET filozófia készteti a Lexust arra, hogy a látszólag ellentmondásos elemeket egymással ötvözve kiterjessze a kreativitás határait. Kompromisszumok helyett harmónia – így szól a márka jelmondata, és az ebből fakadó szinergiák forradalmi eredményeket tesznek lehetővé, miközben korábban elképzelhetetlen lehetőségeket tárnak fel.

„Ha azt a célt tűzzük ki magunk elé, hogy egyesítsük az egymással első pillantásra összeegyeztethetetlen elemeket, képesek leszünk maximálisan kiaknázni a bennünk rejlő kreatív erőt, és feltérképezni a formatervezés és a technológia új határait” – fogalmaz Yoshihiro Sawa, a Lexus ügyvezető alelnöke.

A Lexus és Oxman csapata egyaránt arra törekszik, hogy a formatervezés és az innovatív anyaghasználat révén jobb hellyé tegyék világunkat. A Lexus által szervezett eseményen Oxman és a Mediated Matter Group egy olyan többdimenziós installációval jeleníti meg a „YET” filozófiát, amely a csapat által kifejlesztett, újszerű technológia segítségével társítja a fényt az árnyékkal.

A nézőt az események középpontjába bevonó, lenyűgöző élmény kiegészítéseként a Lexus felvonultatja a Lexus Design Award 12 döntős pályamunkáinak prototípusait, illetve tablóit, amelyeken a vendégek megismerhetik, hogy az alkotók milyen eredeti, innovatív módokon alkalmaznák a YET filozófiát. A Lexus emellett a formatervezés iránt érzett szenvedélyét egy olyan látványos, ötletes retrospektív kiállítással teszi még hangsúlyosabbá, amelyen azt ismerhetjük meg, hogy az elmúlt tíz évben mivel készült a Milánói Dizájn Hétre a márka.

Oxman asszony építészként, formatervezőként, feltalálóként és nem utolsó sorban az MIT média laboratóriumának docenseként úttörő szerepet betöltve fedezte fel az anyagi ökológia területét, amely a formatervezés szerves alkotóelemeiként tekint a számítástechnikára, a gyártásra, a környezetre és magára az anyagra. Oxman kutató és tervező csapata, a Mediated Matter Group a számítógépes tervezés, a digitális gyártás, az anyagtudományok és a szintetikus biológia mezsgyéjén tevékenykedik, ismeretanyagukat pedig a műfaji határokon átívelő, léptéktől függetlenül (a mikromérettől az épületekig) létező formatervezés szolgálatába állítja. A Mediated Matter csoport munkái számos múzeum, így a Cooper Hewitt, a MoMA, az SFMOMA, a Centre Georges Pompidou, az MFA Boston, vagy a FRAC Orléans állandó kiállításain megtalálhatók. Oxman munkássága során számtalan elismerésben és díjban részesült, többek között a Graham Foundation Award (2008), az Earth Award (2009), a Vilcek Prize (2014) és a BSA Women in Design Award (2014) birtokosa. 2014-ben kitüntették a Carnegie Pride of America díjjal, 2015-ben pedig felkerült a ROADS kiadó „A világ 100 legmerészebb, műfaji határokon átívelő gondolkodója” listájára. Oxman munkái és újításai a Világgazdasági Fórumon és a Fehér Házban is elismerésben részesültek. Az MIT média laboratóriuma olyan egyedülálló, diszciplína-tagadó kultúrát igyekszik meghonosítani, amely átlépi az ismert határokat és műfaji korlátokat, és ezáltal az egymással látszólag ellentétben álló kutatási területek merőben szokatlan kombinálására és keverésére buzdít. A csapatot alkotó formatervezők, nanotechnológiai szakértők, adatmegjelenítéssel foglalkozó szakemberek, gépészmérnökök, anyagkutatók, ipari kutatók és a számítógépes csatolások úttörői vállvetve dolgoznak azon, hogy feltérképezzék és újraalkossák azokat a folyamatokat, amelyek mentén az emberek megtapasztalják a technológia létezését, illetve amelyek mentén az utóbbi mindannyiunk segítségére lehet.

Virtuális személyi asszisztensek lesznek a jövő autói a Ford szerint

Már ma is használunk olyan autókat, amelyek megértik, amit mondunk. Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk – áll a Ford sajtóközleményében.

 

2022-re alighanem az új autók közel 90 százalékában lesz hangvezérlés. Ám a holnap autóiban e rendszerek új generációi akár arckifejezésünk vagy hangszínünk apró változásait is képesek lesznek érzékelni, hogy ennek alapján próbálják kellemesebbé tenni vezetési élményünket.

Az érzékeny mikrofonokkal és fedélzeti kamerákkal kiegészített fejlett rendszerek megtanulják majd, milyen zenéket szeretünk hallgatni, amikor feszültek vagyunk, vagy hogy milyen helyzetekben szeretjük élvezni a csendet. Ráadásul pillanatnyi hangulatunkhoz az utastér világítását is képesek lesznek hozzáigazítani.

“Jó úton járunk az empatikus autó kifejlesztése felé, ami viccet mesél, hogy felvidítsa vezetőjét, szükség esetén tanáccsal szolgál, emlékezteti a születésnapokra, és ébren tartja a hosszú utakon” – mondta el Fatima Vital, a Nuance Communications autóipari részlegének igazgatója. Ez a vállalat fontos szerepet játszott a Ford SYNC hangvezérlési rendszer kifejlesztésében.

2022-re várhatóan már az új autók 75 százaléka számára válik elérhetővé a felhő-alapú hangvezérlés, és a jövőbeli rendszerek várhatóan egyfajta személyi asszisztenssé fejlődhetnek, ‘aki’ megszervezi a találkozókat vagy éppen vacsorát rendel elvitelre, miközben az autós egy dugóban araszol.

A mozirajongók biztosan emlékeznek A nő című filmre, amiben Scarlett Johansson játszotta Samanthát, aki teljesítette Theodore Twombly minden utasítását, lenyűgöző pontossággal ismerve fel a férfi hangulatait, igényeit és vágyait – mindössze a hangja alapján. Talán nincs is olyan messze az idő, amikor autóink is képesek lesznek ilyesmire.

A Ford fedélzeti kapcsolódási rendszere, a SYNC 3 már ma is képes összekötni a vezetőt Alexával, az Amazon virtuális asszisztensével, és 23 különféle nyelven – sőt ezen belül sok helyi nyelvjárásban is – tud kommunikálni. A felhő-alapú forrásokhoz kapcsolódva a jövő járművei egyre több ember számára teszik majd lehetővé, hogy anyanyelvükön beszélhessenek autójukhoz, ami jó hír mindazok számára, akik ma megünneplik az Anyanyelv Nemzetközi Napját.

“Az olyan hangutasítások, mint hogy ‘éhes vagyok’ vagy ‘kellene egy kávé’ már ma is jól érzékeltetik, hogy a SYNC 3 egyfajta személyi asszisztensként is működik” – nyilatkozta Mareike Sauer, a Ford Európa kapcsolódási alkalmazásokon dolgozó csapatának hangvezérlési mérnöke. “A következő lépés az lesz, hogy az autósok már ne csupán anyanyelvükön, saját nyelvjárásukban, hanem saját szóhasználatukkal, még természetesebb módon beszélhessenek.”

Az Apple CarPlay egyszerűbbé teszi az iPhone használatát, megjelenítve az autó érintőképernyőjén a telefon kezelőfelületét, és összekötve az autóst a Siri Eyes-Free hangvezérlésen keresztül az Apple Maps, az Apple Music, a Telefon és Üzenetek szolgáltatásokkal és számos külső cég alkalmazásával. A másik hasonló rendszer az Android Auto, amely ugyancsak a jármű fedélzeti képernyőjén jeleníti meg a Google Maps szolgáltatásait és a zenéket, miközben hangvezérléssel kezelhetők a telefonhívások és az üzenetek.

A Ford egyik, az RWTH Aachen Egyetemmel közösen futó kutatásában több mikrofon egyidejű használata javítja a beszédfeldolgozást, és csökkenti a külső zajok és lehetséges zavaró tényezők hatásait. A Nuance szerint a következő két év során a hangvezérlési rendszerek már ilyesmiket kérdezhetnek tőlünk: “Szeretne virágot rendelni az édesanyjának Anyák Napjára?” “Keressek egy kevésbé zsúfolt, de lassabb útvonalat hazafelé?” “Kezd elfogyni a kedvenc csokija, de az ön által kedvelt üzletben van még belőle raktáron. Szeretne megállni és vásárolni?”

A kézmozdulatokat és a szemmozgásokat figyelő rendszerek a jövőben azt is lehetővé teszik, hogy az autós fejbólintással válaszoljon, rövid tekerő mozdulattal állítsa a hangerőt, vagy hogy úgy állítsa be a navigációt, hogy röviden rápillant a térképen a célállomásra.

De vajon nem fenyeget-e a veszély, hogy – akárcsak A nő című filmben – mi is beleszeretünk egy fejlett hangvezérlő rendszerbe?

“Sokan már most is imádják az autójukat, és tényleg nem elképzelhetetlen, hogy az új, tanulni és alkalmazkodni képes fedélzeti rendszerek megjelenésével ez a vonzalom még inkább elmélyülhet” – vélekedett Dominic Watt, a York Egyetem nyelvi és nyelvtudományi tanszékének docense. “Autónk nemsokára már nemcsak asszisztensünkké, hanem útitársunkká és rokonszenves hallgatónkká válik, akivel bármit megbeszélhetünk és akitől bármit kérdezhetünk – így aztán nem lehetetlen, hogy sokan hajlamosak lesznek megfeledkezni arról, hogy egy géppel beszélnek.”

A Ford a jövő héten Barcelonában megrendezett Mobil Világkongresszuson mutatja be legújabb mobilitási és kapcsolódási fejlesztéseit.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK