AutóAddikt Autóteszt Hyundai Hyundai Ioniq hybrid 1.6 GDi Premium – meggyőző érvek

[TESZT] Hyundai Ioniq hybrid 1.6 GDi Premium – meggyőző érvek

2016-ban mutatkozott be Genfben, illetve New Yorkban a Hyundai Ioniq gyártásra kész verziója. Viszonylag tehát újkeletű irányvonalról van szó a dél-koreai márka történetében, már csak azért is, mivel magát a hibrid vonulatot még egyelőre csak kóstolgatja a gyártó; ugyanakkor a Kia Niro hibrid crossover ugyanezt a hajtásláncot kapta – tehát van némi kapcsolódás, ami persze nem meglepő, hiszen a két márka ugyanazon kiindulóponttal rendelkezik. Megérkezett szerkesztőségünkhöz a Hyundai Ioniq hybrid, mi pedig annak rendje s módja szerint tesztre fogtuk.

Nyilván nem túl egyszerű a dolga azon autógyártóknak, amelyek eltökélik magukban, hogy betörnek a hibridek piacára. Ismeretes, hogy ezt a szegmenst alapvetően a Toyota konszern hibridjei uralják (Prius, vagy a Lexus kettős hajtású modelljei), enanek ellenére volt annyi szufla a Hyundai-ban, hogy letett az asztalra egy sikervárományos koncepciót. Egy olyan koncepciót, amely teljes mértékben ütőképes lehet a nemzetközi piacon, elsősorban a célkontinensnek szánt USA-ban.

Ugyanakkor elhamarkodott kijelentés lenne, ha azt állítanánk, hogy Amerika lesz a kiemelt piacháttér, hiszen tudjuk, hogy Európában is hétről-hétre nagyobb keletje van a hibrid meghajtású autóknak, sőt, egyes statisztikák szerint a gázolajosokat is masszívan szorítja vissza az e hajtással felszerelt kategória különböző márka-alternatívái.

A Hyundai Ioniq hybrid küllemre máris megkapónak hat, a mai trendnek és igényeknek megfelelően kissé futurisztikus vonalvezetést és kialakítást kapott mind a küllem, mind pedig az enteriőr tekintetében. Jellegzetes az egész frontrészre kiható fordított trapéz alakzatú hűtőmaszk, króm keresztcsíkozással, hatalmas Hyundai logóval, felfelé húzó lámpabúra sziluettekkel, két, az oldalak legszélére kanyarított ködlámpafészekkel (LED sorok). Mivel a hibridek általános „jelzője” a kék árnyalat, ezért a Hyundai Ioniq hybrid is kapott ebből szép számmal, elsőként az orr szoknyája alsó záróvonalaként kapjuk meg a kékes vonalat, amely egyértelművé teszi a hajtáslánc fajtáját.

Ismerős részletek. Honnan is?

Oldalnézetből látszik egyöntetűen a hasonlóság a már feljebb emlegetett japán márka hibridjéhez, amely elsősorban a klasszikus 5 ajtós karosszéria-kiképzést takarja, valamint a relatíve magasra csapott far jelenléte is igazán „hibrides” megjelenést kölcsönöz a Hyundai Ioniq hybrid-nek. Az oldalajtók termetesek, az üvegfelületek harmados arányban vannak jelen, az övvonalak magasra kerültek, bár ez az autó magasabb építésének egyik velejárója.

Teljes hosszként 4.4 métert ad meg a gyártó, tehát igazán alsó-középkategóriás a méretezés, teljes értékű 5 személyes kocsiszekrénnyel; a szélesség 1.8 méter, míg a magasság 1.4 méternél áll meg. Az adatokból is jól kivehető, hogy a Hyundai Ioniq hybrid teljesen kompakt, klasszikus méretezésű, így bátran felveheti a versenyt bármelyik, hasonló szegmensben versenyző modellel.

Bár a Hyundai Ioniq hybrid elölnézetből is egyedi, hátulról szemlélve is igazán sok különlegességet hordoz. Úgy, hogy közben mégis azért akad némi déja vu, valahol már láttuk ezeket a megközelítéseket (vajon hol is?). A magasra húzott vonalvezetés részeként a helyzetjelzők is magasra kerültek, szinte a hátsó, ötödik ajtó üvegezésének végéhez illesztették, mindössze egy vékony lezáróelem választja el a kettőt egymástól. A Hyundai-ikon itt is megtalálható, alatta a figyelemreméltó IONIQ felirattal – kell is, hogy vonzza a figyelmet valami nem túl hétköznapi. Itt szintén megtalálható a frontrésznél is emlegetett alsó lezáró csík, kék színben, így a jellegzetesség itt is megtalálható bőséggel.

Konszolidált beltér

Érdekes, hogy a Hyundai Ioniq hybrid tervezésénél a beltér dizájnja visszafogottabb lett, mint ahogyan a külső alapján elvárnánk. Semmi sallang, vagy űrhajókabint idéző tálalás, Z-alakú sebességváltókar, vagy épp aprócska, már-már téglalap alakú kormány. Minden tradicionális, akár a központi műszeregység kialakítását, akár az ülések formáját, vagy akár a középkonzol elrendezését nézzük. Lehet persze, hogy pont ez a jó, nem ijeszt el senkit a vásárlástól, mondván, hogy úgyis ez már a jövő technológiája, minek beruházni rá – úgysem értjük. Nyilván ez az idősebb generációs vásárlókra vonatkozna elsősorban, ki tudja; de egész biztos, hogy a dolgok mélyére ásva hasonló filozófiát kell keresni.

Az egyenes aljú, jó fogású kormánykerék túl azon, hogy manapság szinte kötelező kialakítást jelent, könnyíti a ki- és beszállást (elsősorban a termetesebb sofőröknek).

A kijelzők elhelyezése optimális, a közvetített információ is elegendő ahhoz, hogy a Hyundai Ioniq hybrid minden rezzenését figyelemmel kísérhessük, igaz, a hagyományos értelemben vett hibrid visszajelzőkhöz képest igényel azért némi megszokást a rendszer.
Fontos megemlíteni az ülések kényelmi faktorát: a Hyundai Ioniq hybrid első két fotele komfortos, jól testre szabható, közepesen kemény felületekkel rendelkezik, hosszban és szélességben is megfelelőek. A háttámlák jól tartanak, a comboknak pedig nincs is kimondottan szükségük a combtámasz külön használatához.

Hátul is jó eredményeket lehet megélni, 1396 milliméteres válltérrel és 950 milliméteres fejtérrel találkozunk. A lábaknak itt relatív 906 milliméternyi férőhely áll rendelkezésükre, így gyönyörűen kirajzolódik, hogy akár három átlagos testalkatú utazó is remekbeszabottan elfér a Hyundai Ioniq hybrid hátsó hármas ülőpadján.

Szíve-lelke az 1.6 literes Atkinson-ciklusú szívó benzines, no és persze a társított elektromotor

A Hyundai Ioniq hybrid hibrid hajtásláncát egy 1.6 literes Kappa kódnevű Atkinson-ciklusú GDI vezérlésű benzimotor, valamint egy állandó mágneses villany szinkronmotor jelenti. A négyhengeres benzines legnagyobb teljesítménye 105 lóerő 5700-as percenkénti fordulatszámon, 147 Newtonméter nyomatékkal kereken 4000-es percenkénti fordulatszámon, míg a villanymotor 43.5 lóerőt ad le, és 170 Newtonméter forgatónyomatékot tud produkálni már a gázpedál lenyomásától számítva. A rendszerteljesítmény 141 lóerő összesen, ami meggyőző adat, összehasonlítva a konkurenciával meg pláne az.

Külön érdekesség, hogy a hibrideknél megszokott CVT váltó helyett a Hyundai Ioniq hybrid 6 sebességes duplakuplungos DCT automatát kapott. Így a fel- illetve visszaváltások érezhetők, valahogy a vezethetőség simább, hagyományos értelemben vett autózáshoz jobban hasonlítható folyamatot jelent. A gázreakciók közvetlenek, főként, ha EV módban sikerül elstartolnunk egy-egy zöld jelzésnél, az Atkinson-ciklusú benzines pedig szinte észrevétlenül csatlakozik a hajtás folyamatához 50 kilométer/óra környékén.
Lítium-ion polimer akkumulátort kapott a Hyundai Ioniq hybrid, melynek kapacitása 1.56 kWh, teljesítményleadása 42 kW, míg az előállított maximum feszültség 240 Volt. Az akkumulátor-egységre a gyártó 8 év, vagy 200 ezer kilométer futásgaranciát ad, ami szintén meggyőző érv a választás mellett.

Ha ügyesen közlekedünk a Hyundai Ioniq hybrid-del, úgy az átlagfogyasztást sikerülhet 4.5-5 liter közt tartani. Nem vonatkozik ez nyilván a nyílt autópályákra vagy autóutakra – az M0-n 110 kilométer/órás sebességgel végighaladva máris 6.1 literes átlaggal zártunk a Megyeri hídnál, ami végeredményben nem rossz átlag. Figyelembe kell venni, hogy városi araszolgatásnál az általunk említett 4.5 literes alsó érték lejjebb is mehet: a legalacsonyabb átlagfogyasztási alsó határ 3.3 liter lett 100 kilométerre.

2017 Hyundai Ioniq hybrid 1.6 GDi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres, Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor + állandó mágneses elektromos szinkronmotor

Lökettérfogat: 1580 cm³

Maximális teljesítmény: 105 LE @ 5700 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 147 Nm @ 4000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú DTC automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4470 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1450 mm

Tengelytáv: 2700 mm

Első gumik mérete: 225/45 R17

Hátsó gumik mérete: 225/45 R17

Tömeg, üresen: 1370 kg

Megengedett össztömeg: 1870 kg

Csomagtartó mérete: 550 liter, 1505 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 185 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.8 s (gyári), 9.1 s (saját mérés, EV)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 3.3 l/100 km

Országúti: 6.1 l/100 km

Vegyes: 7.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 3.4 l/100km

Országúti: 3.6 l/100km

Vegyes: 4.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 79 g/km

Bővebb információ a Hyundai magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS