Főoldal Blog Oldal: 349

Ismét ingyenes GreenGo-regisztráció a szmogriadó ideje alatt

Megint szmogriadó van a fővárosban, ismét magas a légszennyezettség. Ezt a saját bőrünkön is érezzük: többet köhögünk, tüsszögünk, fújjuk az orrunkat. A GreenGo segít.

A mérőállomásokon a porszennyezettség szintje meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket, ezért Tarlós István főpolgármester elrendelte a szmogriadó tájékoztatási fokozatát. A Fővárosi Önkormányzat azt kérte a budapestiektől, hogy a további romlás elkerülése érdekében a kertvárosi peremkerületekben lehetőség szerint mérsékeljék a szilárd- és olajtüzelésű berendezések használatát, továbbá lehetőség szerint szüneteltessék az egyéni gépjárműhasználatot, részesítsék előnyben a közösségi közlekedést.

Felelős és tudatos szolgáltatóként kötelességünknek érezzük, hogy a mi szerény eszközeinkkel megint hozzájáruljunk ahhoz, hogy a kialakult helyzetben is élhető(bb) maradjon Budapest. Ezért mostantól azoknak, akik személyesen véglegesítik irodánkban a regisztrációjukat – amíg vissza nem vonják a magas légszennyezettség miatti riasztási fokozatot a fővárosban – a GreenGo elengedi a 4900 forintos regisztrációs díjat, azaz mostantól bárki ingyen csatlakozhat az első elektromos e-car sharing szolgáltatásához.

Három DTM csapattal áll rajthoz az Audi, cél a bajnoki cím

Három hónappal a DTM 2017-es szezonnyitója előtt az Audi bemutatta csapatait. A prémiummárka egyedüliként indul három csapattal a versenysorozatban, amely május 5-én, a Hockenheimringen veszi kezdetét.

Dieter Gass, az Audi versenyigazgatója a csapatok kialakításakor a tapasztalt versenyzők és az ígéretes tehetségek kombinációját tartotta szem előtt: „Mattias Ekström az ABT, Jamie Green a Rosberg, míg Mike Rockenfeller a Phoenix csapatában áll rajthoz, így mindhárom gárda rendelkezik top-versenyzővel. Az ilyen csapatbeosztás korábban is igen ütőképesnek bizonyult. A fiatal Nico Müller most Edoardo Mortara nyomdokain folytathatja, de két új DTM-igazolásunk, Loïc Duval és René Rast is sokat profitálhat csapattársa tapasztalataiból” – hangsúlyozta Gass.

Nico Müller első ízben indul Mattias Ekström oldalán az Audi Sport Team Abt Sportsline csapatban. A svájci pilóta tavaly az allgäui gárdával ünnepelhette első DTM-győzelmét. A francia Loïc Duval az Audi Sport Team Phoenix együttesében lesz Mike Rockenfeller csapattársa, s az Audi LMP-programjából már jól ismerik egymást. René Rast az idén Jamie Green mellett az Audi Sport Team Rosberg színeiben indul, akikkel tavaly első DTM-futamán állhatott rajthoz.

„Mattias (Ekström) már családtag az ABT-nál, de Nico (Müller) is kiválóan beilleszkedett első szezonja során” – mondta Hans-Jürgen Abt, az Audi Sport Team Abt Sportsline csapatfőnöke. „Meggyőződésem, hogy az idősebb svéd és a fiatal svájci pilóta személyében az egyik legerősebb gárdával állhatunk fel.”

„Rocky (Mike Rockenfeller) 2013-ban már mesterit alkotott a Phoenix csapattal a DTM-ben, s most együtt szeretnénk visszatérni a csúcsra” – nyilatkozott Ernst Moser, az Audi Sport Team Phoenix csapatfőnöke. „Loïc (Duval) az Audi Sport téli edzőtáboraiból ismerős. Már több kategóriában is jól szerepelt, s remélem, friss lendületet hoz a csapatba és a DTM-ben is sikeres lesz.”

„Jamie (Green) kétségkívül az egyik leggyorsabb DTM-pilóta, akinek immár több mint esedékes első bajnoki címe” – emelte ki Arno Zensen, az Audi Sport Team Rosberg csapatfőnöke. „René (Rast) tavaly jól teljesített első DTM-futamain és igazán megnyerő személyiség. Most megmutathatja, hogy egy egész szezonon át is hasonlóan jó tud lenni.”

Az Audi DTM-projektjében február 20-23-án szerepelnek a következő tesztek, mégpedig Portimão (Portugália) pályáján, az Audi RS 5 DTM egy átmeneti verziójával. Az új Audi RS 5 DTM március 7-én, a Genfi Autószalonon tartja majd világpremierjét, s március 13-16-án Vallelungában (Olaszország) látható az első nyilvános teszteken. A szezonnyitó előtti zárótesztre április 3-6-án, Hockenheimben kerül sor.

A DTM-idény ugyancsak Hockenheimben, május 5-7-én veszi kezdetét. A 2017-es szezonra szóló jegyek és szurkolói csomagok már megrendelhetők az audi.com/dtm oldalon.

Audi Sport DTM-csapatok – 2017

Audi Sport Team Abt Sportsline
#5 Mattias Ekström (Svédország) Red Bull Audi RS 5 DTM
#51 Nico Müller (Svájc) Playboy Audi RS 5 DTM

Audi Sport Team Phoenix
#77 Loïc Duval (Franciaország) Castrol EDGE Audi RS 5 DTM
#99 Mike Rockenfeller (Németország) Schaeffler Audi RS 5 DTM

Audi Sport Team Rosberg
#33 René Rast (Németország) AUTO BILD MOTORSPORT Audi RS 5 DTM
#53 Jamie Green (Nagy-Britannia) Hoffmann Group Audi RS 5 DTM

Rekordnövekedés tapasztalható az autópálya-matrica vásárlásokban

Jelentősen nőtt a mobilon értékesített autópálya-matricák aránya az év első hónapjában a 2016-os eredményekhez képest – derül ki az OTP Mobil frissen nyilvánosságra hozott adataiból. A legnépszerűbb útdíj típus a megyei matrica, ami az országos és megyei vignetták volumenének 47,7%-át tette ki. Jellemzően az utolsó pillanatra hagyják a vásárlást a Simple alkalmazás felhasználói.

Az OTP Mobil adatai szerint 2017. február elejéig összesen 23 513 országos és megyei autópálya matricát értékesítettek, amit az idei évben már a vállalat weboldalán is megvehettek a vásárlók. Ez a mennyiség már most 60%-kal haladja meg a 2016-os eredményeket, és valószínűleg tovább emelkedik majd. Az eladások 90%-át a Simple alkalmazáson, 10%-át pedig a weboldalon keresztül bonyolították.

Az év első hónapjában döntően a megyei matricák fogytak, mostanáig 20 704 darabot értékesítettek belőlük és arányuk meghaladta a 88%-ot az összes értékesítéshez viszonyítva. A legnépszerűbbek a pest megyei matricák voltak, hiszen ezek adták a típus összes értékesítésének 2/3-át. Az országos autópálya-matricák a teljes forgalom 52%-át tették ki és a vásárlások értéke meghaladta a 120 millió forintot. A cég adatai szerint a tavaly heti vagy havi matricát vásárlók 34%-a idén már éves matricát vásárolt.

Az OTP Mobil összegzéséből az is kiderül, hogy sokan hagyják az utolsó pillanatra az útdíjak megváltását. Az utolsó két hétben közel duplájára nőtt azok száma, akik a Simple alkalmazáson keresztül vásárolták meg a kiválasztott matrica típust. A számok alátámasztják a vállalat és az NRC friss kutatását is, amiből kiderül, hogy az elektronikus úton autópálya-matricát vásárlók 44%-a mindössze percekkel az utazás előtt gondol erre a kötelezettségre.

Ford-beruházás az önvezető autók kapcsán

A Ford Motor Company pénteken bejelentette, hogy következő öt év során 1 milliárd dollárt ruház be a mesterséges intelligenciára szakosodott Argo AI vállalatba; az együttműködés célja egy virtuális autóvezető rendszer kifejlesztése a Ford 2021-ben érkező önvezető autójához. A tervek szerint a technológia licenszét a jövőben más vállalatok is átvehetik.

A Google és az Über korábbi vezetői által alapított Argo AI munkatársai közt a világ legtapasztaltabb robotikai szakemberei és a Ford saját mérnökei is szerepelnek majd. A robotika és a mesterséges intelligencia fejlesztésében jártas szakemberek munkáját az Argo AI alapítói, Bryan Salesky vezérigazgató és Peter Rander ügyvezető igazgató irányítják. Korábban mindketten a Carnegie Mellon Nemzeti Robotikai Központban tanultak, később pedig a Google, illetve az Über önvezető autóit fejlesztő csapatait vezették.

„Az előttünk álló évtized az autók automatizálásáról szól majd, és az önvezető járművek ugyanolyan hatással lesznek társadalmunkra, mint 100 évvel ezelőtt a Ford futószalagja” – vélekedett Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója. „A Ford arra törekszik, hogy autógyártó és mobilitási vállalattá fejlődjön, és bízunk abban, hogy az Argo AI cégbe történő befektetésünk komoly értéket teremt majd; olyan értéket, ami megerősíti vezető szerepünket az önvezető autók megvalósításában, és olyan technológiát eredményez, amelynek licenszét a jövőben mások is átvehetik.”

A Fordnál jelenleg is dolgozik egy csapat a virtuális autóvezető rendszer, vagyis az önvezető autók agyát képező, tanulni képes szoftver kifejlesztésén, és munkájukban ezután az Argo AI robotikai tehetségei és tapasztalt mérnökei is részt vesznek. Az innovatív együttműködés célja a SAE által 4. szintre sorolt önvezető autó virtuális vezető rendszerének elkészítése.

A Ford továbbra is fejleszti saját, kifejezetten önvezetésre tervezett hardveres platformját, emellett pedig előkészíti az egyes rendszerek integrációját, a gyártást, a külső és belső dizájnt, és segédkezik a vonatkozó jogszabályok kidolgozásában.
Az agilis technológiai startup, az Argo AI és a tapasztalt és tőkeerős Ford együttműködésének eredményeképpen felgyorsul az önjáró autók szoftverének fejlesztése, így közelebb kerül a kereskedelmi forgalomban kapható önvezető járművek megjelenése.

„A mesterséges intelligencia fordulóponthoz ért; ez a technológia immár egyre szélesebb körben alkalmazható, és az önvezető autók megjelenésével alapjaiban változtatja majd meg az emberek és árucikkek szállításnak módját” – nyilatkozta Salesky. „Lelkesítő számunkra a Ford elkötelezettsége és elképzelése a jövő közlekedéséről, és bízunk benne, hogy együttműködésünk eredményeként megszületnek azok az önvezető autók, amelyek mindannyiunk számára még szabadabb és még megfizethetőbb mobilitást biztosítanak.”

A két vállalat közti együttműködés hasznos támogatást jelent a Ford számára, hogy 2021-ig kereskedelmi forgalomba hozhassa a SAE által 4. szintre sorolt önvezető autóját, amit közlekedési szolgáltatók használatára szán.

„Az Argo AI vállalattal való közös munka különleges előnyt kínál a Ford számára azon a területen, ahol az autóipar és a technológiai ipar útjai keresztezik egymást” – mondta el Raj Nair, a Ford Motor Company termékfejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke és műszaki főmunkatársa. „Ez a kapcsolat minden más együttműködéstől különbözik, hiszen számunkra egy startup gyorsaságát és lendületét kínálja, amit értékesen egészít ki a technológiai fejlesztésekben, a rendszerek integrálásában és a járműtervezésben való jártasságunk.”

A Ford többségi részvénytulajdonos lesz az Argo AI vállalatban. Fontos hozzátenni, hogy az Argo AI struktúráját a független működésre alakították ki; munkatársai maguk is részvénytulajdonosok, így részeseivé válhatnak a cég sikereinek. Az Argo AI igazgatótanácsában öten foglalnak helyet: Nair, John Casesa, a Ford csoportszintű globális stratégiai alelnöke, Salesky, Rander és egy független igazgató.

Az Argo AI vállalatba történő 1 milliárd dolláros befektetés öt év alatt valósul meg, összhangban a Ford Investor Day tavaly szeptemberi rendezvényén meghirdetett, az önvezető autók fejlesztését célzó tőkebefektetéssel.

Ez év végéig az Argo AI munkatársainak száma több mint 200-ra nő, akik a cég pittsburghi központjában, valamint a Délkelet-Michiganben és a kaliforniai Bay Area-ban működő létesítményekben dolgoznak majd.

Az Argo AI tevékenységének központjában kezdetben a Ford önvezető autóinak kifejlesztése és gyártása áll majd. A jövőben az Argo AI más, az önvezetésben érdekelt vállalatok és szektorok számára is értékesíti majd e technológia licencét.

Élre tört a Toyota Yaris WRC

A Rally Világbajnokságba (WRC) 17 év után visszatérő Toyota első számú pilótája, a Toyota Yaris WRC-vel versenyző Jari-Matti Latvala két forduló után vezeti a Rally Világbajnokságot: az idény-nyitó Monte Carlo Rallyn elért második helyezés, majd a Svéd Rallyn elért első hely után a finn versenyző élen áll a világ legkeményebbnek tartott autóverseny-sorozatában.

Az 1999-es Kínai rali óta először nyert FIA WRC versenyt a Toyota, méghozzá rögtön a vadonatúj Yaris WRC versenyautó második bevetésén. Jari-Matti Latvala a szombati szuperspeciál után lépett az élre, miután az addigi első helyezett kormánymű-törést szenvedett. Latvala ezt követően mindhárom vasárnapo szakaszt megnyerve növelte előnyét, és megszerezte a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team első versenygyőzelmét. Juho Hänninen napját nem nehezítették problémák, így újabb konstruktőri pontokat szerzett. A TOYOTA GAZOO Racing ezzel jelenleg a második helyen áll a csapatrangsorban, míg a pilóták között Latvala áll az élen, köszönhetően pályafutása tizenhetedik futamgyőzelmének. Latvala most negyedszer győzött Svédországban, a 2016-os Mexikói-rali óta első ízben állhatott a dobogó legfelső fokára. Összességében Jari-Matti hat szakaszon (SS1, SS4, SS13, SS16, SS17 és SS18) tudott diadalmaskodni. Latvala mindössze 3,8 másodperces előnnyel az első helyről kezdte a napot, ám ezután mindhárom szakaszon győzni tudott (beleértve a power stage-et), és problémamentes autózással bebiztosította első helyét. Hänninen épp csak kikerült a Top 20-ból, a továbbiakban folytatja a későbbi ralikra szánt beállítások tesztelését.

„Nagyszerű érzés 17 év kihagyás után WRC versenyt nyerni. Mindig erről a pillanatról álmodtam, ám soha nem gondoltam volna, hogy a WRC-be történő visszatérésünk után ilyen hamar eljön. Szeretnék külön köszönetet mondani nem csupán a csapat minden egyes tagjának, de a szurkolóknak is, akik hűségesen várták visszatérésünket, és együtt ünnepeltek velünk. Szeretném mindenkivel megosztani azt a beszélgetést, amelyet a Svéd-rali rajtja előtt az autókkal történő információcseréről folytattam Tommival és Jari-Mattival. Jari-Matti azt mondta, próbál megértéssel és szeretettel kommunikálni velük, és igyekszik gondosan vezetni őket. Tommi azt mondta, pontosan tudja, hogyan teheti még gyorsabbá őket, hiszen imádja az autókat. Szavaik az autók iránti szeretetről tanúskodtak, és mélyen meghatottak, hiszen magam is így érzek. Azt kívánom tehát mindannyiunknak, hogy minél tovább élvezhessük ezt az érzést, és a kihívásokkal együtt megbirkózva mind jobb autóvá tehessük a Yarist” – fogalmaz Akio Toyoda csapatelnök.

„Nehéz szavakat találni, hogy leírjam, miként is érzem magam, miként érezzük magunkat. Monte-Carlóra nem számítottunk, ez azonban azon is túlmegy. Természetesen szerencsénk volt a győzelemmel, ugyanakkor Jari-Matti tehetségéről és a Finnországban, Németországban és Japánban végzett együttes csapatmunkáról is tanúskodik. Hihetetlen érzés, szeretném megköszönni mindenkinek, aki lehetővé tette, különösen Toyoda elnök úrnak, aki belénk vetette bizalmát, valamint Jari-Mattinak, Miikának, Juhónak és Kajnak. Különleges ez a mai nap, amire hosszan emlékezni fogunk, ugyanakkor két lábbal állunk a földön, nem bízzuk el magunkat és keményen dolgozunk, mint mindig” – teszi hozzá Tommi Mäkinen csapatfőnök.

„Nagyon, nagyon boldog vagyok. Az, hogy egy új csapat, új autóval megnyerje második versenyét: erre nem találok szavakat. Azt hiszem, soha nem vezettem még ilyen jól power stage-en. Hatalmas köszönet illeti az egész csapatot. Most különösen motiváltak vagyunk, hogy ugyanígy folytassuk: alig várom Mexikót. Fantasztikus érzés a győzelem, ugyanakkor sajnálom Thierry Neuville-t, aki tegnap a szuperspeciálon veszítette el az első helyét. A múltban magam is éltem át hasonlót, pontosan tudom, hogy érzi most magát. Tudjuk, hogy most elsősorban szerencsénk volt, a jövőben tehát fejlődnünk kell, és tovább küzdeni célunkért” – avat be a győztes Latvala.

„Hatalmas büszkeséggel és boldogsággal tölt el, hogy ilyen elhivatott, keményen dolgozó emberekkel lehetek egy csapatban. Fantasztikus eredmény ez mindannyiunk számára. Ami minket illet, az egész verseny során a pénteki hibánk következményeit igyekeztük ledolgozni, ugyanakkor rengeteg értékes tesztet hajtottunk végre, több időt tölthettem az autóval, és jobban megismertem” – Juho Hänninen, a Toyota gyári csapatának második számú pilótája.

Hogyan tovább?

A Rally Világbajnokság (WRC) következő, harmadik versenyére, a Mexikó-ralira március 9-12. között kerül sor. Ez lesz az évad első murvás versenye, és az első, amelyet melegben rendeznek, ráadásul a szakaszok nagy tengerszint feletti magasságokon húzódnak, ahol kevés oxigénhez jut a motor. Ezért a futam vadonatúj kihívást jelent majd a TOYOTA GAZOO Racing számára.

SVÉD-RALLY VÉGEREDMÉNY
1 Jari-Matti Latvala/Miika Anttila (Toyota Yaris WRC) 2 óra 36 perc 03,6 mp
2 Ott Tanak/Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) +29,2 mp
3 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +59,5 mp
4 Dani Sordo/Marc Marti (Hyundai i20 Coupe WRC) +2 perc 11,5 mp
5 Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +2 perc 51,2 mp
6 Elfyn Evans/Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) +5 perc 26,6 mp
7 Hayden Paddon/John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) +5 perc 31,2 mp
8 Stephane Lefebvre/Gabin Moreau (Citroen DS3 WRC) +7 perc 14,7 mp
9 Pontus Tidemand/Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) +9 perc 11,1 mp
10 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta R5) +10 perc 02,9 mp
23. Juho Hänninen/Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) +23 perc 05,6 mp

2017 FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG (WRC) EGYÉNI RANGSOR A 2. FUTAMOT KÖVETŐEN
1 Jari-Matti Latvala 48
2 Sebastien Ogier 44
3 Ott Tanak 33
4 Dani Sordo 25
5 Craig Breen 20
6 Elfyn Evans 18
7 Stephane Lefebvre 10
8 Thierry Neuville 8
9 Hayden Paddon 7
10 Andreas Mikkelsen 6
12 Juho Hänninen 3

2017 FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG (WRC) KONSTRUKTŐRÖK RANGSORA A 2. FUTAMOT KÖVETŐEN
1 M-Sport World Rally Team 73
2 Toyota Gazoo Racing WRT 53
3 Hyundai Motorsport 40
4 Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team 26

Jelenleg a Volkswagen Touran Európa legkeresettebb egyterűje

2016-ban a Volkswagen Touran először szerezte meg Európa legsikeresebb egyterűjének járó elismerést.

A tekintélyes IHS Automotive piackutató vállalat által ellenőrzött eredmények szerint a Touran több, mint 112 000 forgalomba helyezéssel az európai kontinens legnagyobb számban értékesített egyterű modellje lett 2016-ban. A sokoldalú modell legújabb generációját innovatív vezetői segédrendszereivel és infotainment megoldásaival világszerte több, mint 40 országban értékesítik. A fold-flat ülésezésnek köszönhetően (akár hét üléssel és 834 literes csomagtérrel) a Touran egyike a legsokoldalúbban variálható egyterű modelleknek, legyen szó bármilyen járműkategóriáról.

A Volkswagen a közelmúltban frissítette a Touran legfontosabb vezetői segédrendszerét, a követési távolság automatikus szabályozását ((Adaptive Cruise Control – ACC), amely magában foglalja a városi vészfékfunkcióval (City Emergency Braking) kiegészített Front Assist rendszert is. A követési távolság automatikus szabályozásának rendszere mostantól a 30 és 210 km/óra sebességtartományban érhető el (korábban ez 30 és 160 km/óra között volt lehetséges).

A kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) szerelt változatnál ez a tartomány még tágabb, 0 és 210 km/óra közötti sebességnél áll rendelkezésre. A követési távolság automatikus szabályozása és a kettős tengelykapcsolós sebességváltó egységével a Touran szinte önműködően közlekedik az araszoló forgalomban, a rendszer ugyanis – működési határain belül – megállásig lassít majd önműködően el is indítja a járművet.

A családi autók specialistája számos műszaki megoldást kínál, mint például a háromzónás Climatronic légkondicionálót, amely az aktív biogén szűrőnek köszönhetően kitűnő levegőminőséget biztosít és a Car-Net Cam Connect kamerarendszert, amellyel a hátsó üléseken GoPro® kamera helyettesítheti a szülő vigyázó tekintetét. A gyerekekről készülő kép ekkor egyszerűen az infotainment-rendszer képernyőjén jeleníthető meg.

30 perc alatt feltölthető a Ford Focus Electric, már rendelhető Magyarországon is

Az új Ford Focus Electric akkumulátora az alkalmazott gyorstöltő technológiával 30 perc alatt tölthető fel nulláról 80 százalékos szintre.

A magyar vásárlók már meg is rendelhetik a zéró károsanyag-kibocsátású, ötajtós ferdehátút, amely még praktikusabbá vált, hiszen immár 225 km-t tesz meg egyetlen feltöltéssel.

“Az autósok most már annyi idő alatt is feltölthetik az új Ford Focus Electric modellt, amennyi egy kávé és egy sütemény kényelmes elfogyasztásához kell” – mondta Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója, majd hozzátette: “Az új gyorstöltő funkciónak és a fejlettebb akkumulátornak köszönhetően a Focus Electric olyan nulla károsanyag-kibocsátású családi autóvá vált, amelynek hatótávolsága és használati értéke valós körülmények közt is figyelemre méltó.”

Az új Focus Electric egyike annak a 13 új, globálisan forgalmazott, elektromos hajtású Fordnak, amelyek a következő öt év során jelennek meg. Egyebek mellett ezek a modellek várhatók:

2020-ig érkezik egy vadonatúj, tisztán elektromos hajtású SUV-modell, amelynek várható hatótávolsága legalább 480 km lesz

Egy új plug-in hibrid Transit Custom, amelynek sorozatgyártása a tervek szerint 2019-ben kezdődik, s ami jelenleg is London utcáit járja, hogy egy több millió font költségvetésű projekt részeseként részt vegyen a levegőminőség javítását célzó kísérletsorozatban

Az új Focus Electric mellett a Ford európai vásárlói a Mondeo Hybrid modellt is megrendelhetik. EV-programjában a Ford elsősorban azokra a területekre koncentrál, amelyek egyébként is erősségeinek számítanak, hogy az elektromos hajtás révén a legnépszerűbb, nagy sorozatban gyártott haszongépjárművei, teherautói és SUV-modelljei, valamint nagy teljesítményű járművei még praktikusabbak és még élvezetesebben vezethetők lehetnek – plusz az üzemanyag-fogyasztásuk is csökken.

Az új Ford Focus Electric ötajtós ferdehátút egy 145 lóerő (107 kW) teljesítményű elektromotor és egy 33,5 kilowattórás akkumulátor hajtja; ez utóbbi energiatároló kapacitása közel 50 százalékkal múlja felül a kifutó modellét. Az akkumulátor és az elektromotor folyadékhűtésű és folyadékfűtésű; ez a megoldás tovább javítja az új Ford Focus Electric energiahatékonyságát, és meghosszabbítja az akkumulátor élettartamát.

Az autósok egy CCS (Combined Charging System) szabványú gyorstöltővel csatlakoztathatják a Focus Electricet az európai úthálózat mellett, illetve a szervizállomásokon és pihenőhelyeken telepített egyenáramú gyorstöltő pontokra, ahol mindössze 30 perc alatt 80 százalékos szintre tölthetik fel autójuk akkumulátorát.

Ha ugyanezt a csatlakozót egy 32 amperes. váltóáramú háztartási konnektorba dugják be, a Focus Electric 225 kilométeres hatótávolságához szükséges energia betöltése 5 óráig tart, ám már 3-4 órányi töltéssel is 150 kilométerre elegendő áramot ‘tankolhatnak’.

A felmérések szerint az emberek 90 százaléka 100 kilométernél kevesebbet autózik naponta, és az autókkal megtett távolság napi átlaga mindössze 45 km.

A Ford több más autógyártóval együtt aláírt egy együttműködési szerződést, amelynek célja a legfejlettebb töltőállomás-hálózat kiépítése Európában; már a kezdeti célkitűzés is 400 ultra-gyors töltőpont létesítése a régióban.

A nagyobb hatótávolság és a gyorsabb feltölthetőség mellett az új Focus Electric SYNC 3 csatlakozási rendszert is kínál, amelynek segítségével a vezető egyszerű, hétköznapi hangutasításokkal kezelheti az audiorendszert, a navigációt és a csatlakoztatott okostelefonokat. A berendezés kompatibilis az Apple CarPlay és Android Auto™ rendszerekkel.

Az okosórával rendelkező autósok a MyFord Mobile okostelefonos alkalmazáson keresztül egyszerűen, a csuklójukra pillantva ellenőrizhetik az akkumulátor töltöttségi szintjét. Az alkalmazással a tulajdonosok könnyen vissza is találnak leparkolt autójukhoz, távirányítással nyithatják-zárhatják az ajtókat, megnézhetik, hány kilométert tehetnek még meg, és legutóbbi útjuk legfontosabb információit is lekérdezhetik.

Az új Ford Focus Electric jelenleg Belgiumban, Finnországban, Németországban, Magyarországon, Norvégiában, Svájcban és az Egyesült Királyságban rendelhető meg. Az első darabok várhatóan április elején érkeznek meg Magyarországra.

[TESZT] Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD – komforttal teli szabadidőtárs

Anno még a Napimagazinnal fogtuk menetpróbára, később tesztre a Honda újragondolt crossover-ét: a CR-V már akkor különleges autónak bizonyult. Természetesen tűkön ülve vártuk, hogy minél előbb nagyító alá vethessük – azóta eltelt bő 4 év, jöttek faceliftek, újragondolt motorok is bekerültek a gépháztető alá. A CR-V még mindig népszerű: 1.6 literes gázolajossal és automataváltóval teszteltük.

Tulajdonképp 1995-től datálható a CR-V autópiaci jelenléte, igaz, akkoriban még csak Japán utcáin lehetett többnyire felfedezni a hobbiterepjáróból. Nem sokkal később az Egyesült Államokban is bevezetésre került, míg szépen lassan, 2001-ben a második generáció érkezése után már beszivárgott Európába a típus. Érdekes módon a CR-V leginkább a 2007-től kapható harmadik szériájával lett közismert és népszerű világszerte, ebből adódóan nem véletlen, hogy ebből az eresztésből adták a legtöbbet – állapítható meg, szintén globális értékeket vizsgálva. A tavalyi évben bejelentették a típusfrissítést, szám szerint a negyedik generációt, melynek egyik jeles képviselője járt szerkesztőségünknél. Nézzük, mit tud, nyújt a legújabb Honda crossover, a CR-V legjobban felextrázott csúcsmodell változata!

Különbségek vannak, az arculat viszont megmaradt

Óhatatlan az összehasonlítgatás – nem is baj, hiszen házon belüli típusokról szól az értekezés. S bár igaz, hogy a 2007-ben debütált hármas széria kapott egy facelift-et 2010-ben, ez mégsem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy hosszabb távon megőrizze karakterisztikáját. Azaz mégis, hiszen a legfrissebb CR-V nyomokban ugyan, de emlékeztet elődjére, méretekben és formavilágban mindenképp. A hangsúlyos hűtőmaszk megmaradt, igaz, jelen esetben három részre tagolva érkezik a tálalás, szigorúan krómmal futtatott csíkozással, több műanyag felhanggal. A fényszórók tokozása elnyújtottabb, ezáltal vékonyabb lett az elődéhez képest, elhagyták az index rész kontrasztját, mindkét esetben alkalmazkodva az aktuális Honda-vonulathoz.

A ködlámpák szintén kiemelt vizuális szerepet kaptak, a karosszéria alsó oldalvonalain kevlár jellegű műanyag díszcsíkozás kapott helyet, ami praktikus, hiszen óvja a fényezést a kavicsfelverődésektől, és egyéb sérülések lehetőségétől. Máris itt tükröződik az autó offroad mivolta, hozzá persze alap kiegészítő a szabad szemmel is jól látható emelt, 165 milliméteres hasmagasság. Nyilvánvalóan az Executive csomaghoz mellékelt 18 collos felnigarnitúra nem sarkallja majd nagyon a CR-V tulajdonosát terepes használatra, mindenestre a peremes és viszonylag vastag külfelületű gumik erősítik a szélsőségesebb körülmények közt történő közlekedést is. Oldalirányban a megújult CR-V hasonul a korábbi hármas szériához, a B oszlop szélessége például szinte milliméterre megegyezik, míg a C tag vaskosabb lett, a hátsó ajtó mögötti kicsiny háromszög sziluett alsó vonala csapottabb formát kapott.

Mivel az egész autóra jellemző a rendkívül sok törésvonal alkalmazása (melyik jelenlegi autónál nem?), ezért az oldalak vizsgálatakor máris kettővel találkozhatunk, ízléses párhuzamban alul és feljebb, kilincsmagasságban is. A hatalmas, optimálisan állítható tükrökbe természetesen integrálásra kerültek az irányjelzők is, ez is változás a korábbiakhoz képest – így mutatósabb is mindamellett, hogy a biztonságos közlekedés szempontjai az elsődlegesek.

Karakteres hátsó: mindennel összhangban

A far kiképzése is kifinomutabb lett, a már korábban elindított hátsó lámpatestek ívelése megmaradt, tehát a hozzávetőlegesen középtájt kezdődő műanyagok egészen a tető kezdetéig kúsznak fel – tesztmodellünk esetében némi optikai csalódást adott az alkalmazott hátsó légterelő szárny, ez valamelyest kitakart az ezzel együtt sportosnak egyáltalán nem mondható összhatásból. A csomagtérajtó kilincse elsőre szokatlan helyen található, tízből kilencen egész biztos a rendszámvilágítás környékén keresgélnek, ugyebár siker nélkül. Kétoldali ködlámpák kerültek kialakításra a hátsó lökhárító alján, míg az egycsöves kipufogóvég jobb oldalon helyezkedik el, mindenféle sallangtól (például krómozás) nélkül. Az oldalvezetésnél már felemlegetett törésvonalak itt is visszaköszönnek, az asszimetrikusba hajló lámpatestek kihangsúlyozzák azt a három fő motívumot, amelyek az ötödik ajtón futnak. Nem beszélve a korábban megjelölt kavicsfelverődés ellen kialakított műanyag szegélyekről – nos, itt is akad szép számmal belőlük; teljesen új megközelítésbe helyezve a CR-V formavilágát.

Kényelem, mellé az elvárt minőség, felhangok

Executive felszereltséghez méltóan minden földi jósággal fel van vértezve az utastér, tulajdonképpen innentől kezdve a CR-V legcombosabb opcióival inkább protokollautónak kategorizálható be, mintsem SUV-nak.

Vagy inkább protokoll SUV-nak? Tény, hogy aki (akár divatból, akár más hóbortból adódóan) kívánja a luxust, és nem rest beruházni az élvezetekre, egészen biztosan elégedett lesz, lehet a CR-V ezen alternatívájával.

A burkolat prémium szintű, az ülések magasra járatottan kényelmesek, ergonómiai szempontok alapján is a maximumot hozzák. Természetesen adott az első fotelekhez járó több fokozatú ülésfűtés, amely bár jelen van, mégsem érezhető, ugyanis nagyjából 5 perc kellett ahhoz, hogy indulás után érezni lehessen a működését. Tudvalévő, hogy a bőrülés mennyire kellemetlen tud lenni télen is, nyáron is, mindig más és más miatt, pont ezért lett kifejlesztve a szellőztetés/hűtés, vagy akár az imént említett fűtés. Viszont ha egyszer magára talál, akkor még egyes fokozatra visszakapcsolva is melegít, igen intenzíven.

A keringetés viszont remek, alacsony hűtővíz hőmérsékletnél is langyos levegőt fúj az enteriőrbe, szinte azonnal a motor beindítása után. Az összeszerelés egyébként jó minőségű, a harmatos futott kilométerszám ellenére néhányszor tapasztaltunk zörgést, nyikorgást, melyeket aztán mindig valamilyen módon meg is szüntettük (kesztyűtartó célzottabb visszacsukása, a könyöktámasz és az ülések közti hézag újboli kialakítása, mivel hajlamos a kárpit arra, hogy a erőteljesebben összeérjen a többi felülettel – és a többi).

Hátul ülve teljesedik ki a komfortérzet még inkább, ugyanis nyoma sincs a keményebb ülőlapoknak, vagy épp háttámaszoknak: hasonlóan az első két üléshez, itt is teljes mértékű kényelmet kaphat akár három átlagos testalkatú felnőtt – köszönhetően az 1820 milliméteres szélességnek és a 2650 milliméteres tengelytávnak. Mivel szabadidőautónak aposztrofálható a CR-V, ezért egyáltalán nem elhanyagolható a csomagtér befogadóképessége sem: 589 liter, viszont a hátsó ülések előrehajtásával 1146 literesre bővíthető.

Vezethetőségből jeles, felszereltségből szintúgy

A műszerek átláthatóak, nincs túlbonyolítás, a kilométeróra került fő helyre, pontosan a kormánykerék mértani közepét alkalmazva, így mindig szem előtt van az aktuális sebesség. Bal oldalra félkör jelleggel a fordulatszámmérő, míg jobb oldalra a vízhőfok és az üzemanyagszint mutatója került beépítésre. Maga a cockpit sincsen túlbonyolítva, a multifunkcionális navigációs képernyő kapja a hangsúlyt, míg a klíma kezelőszervei közvetlenül az ötfokozatú automataváltó karjával szemben helyezkednek el. A váltó kézre esik, a műszerfal egyfajta nyúlványaként van jelen, könnyedén kapcsolható és kezelhető.

Balra a kormánykeréktől fedezhető fel az ECON feliratú zöld gomb, amely arra hívatott, hogy csökkenthessük közbeiktatásával a jármű fogyasztását. A teljesítmény rovására elvileg nem megy az alkalmazás, mi inkább úgy tapasztaltuk, hogy a rugalmasság, dinamizmus kissé veszít erejéből, ha bekapcsoljuk a funkciót, ugyanakkor a fogyasztásra túlzott pozitív hatással nincsen – de erről majd lejjebb, a hajtáslánc taglalásánál. Lejtmenet asszisztens, ESP, parkolóradar – ezek mindössze töredékét képezik a CR-V csúcsfelszereltségének köszönhető extráknak. Minden tehát megvan ahhoz, hogy egy, a mai kornak megfelelő crossover-t használhassunk. De vajon hogyan teljesít gyakorlatban a 2.2-es iDTEC öngyulladós aggregát, illetve a hozzá kapcsolt hajtáslánc?

350 Newtonméter elegendő, végre kisebb a saját tömeg

1597 köbcentiméteres, DOHC vezérlésű, 16 szelepes i-DTEC technológiájú turbótöltött dízelmotor mozgatja az 1630 kilogramm önsúlyú kocsiszekrényt.

A korábbi felépítést alkalmazó erőforrás 150 lóerőt mozgósít 4000-es fordulatszámon, míg a 350 Newtonméternyi forgatónyomaték már 2000 RPM-nél rendelkezésre áll. Végre sikerült elérni, hogy az előző, még 2.2 literes dízellel szerelt modell esetében kiküszöbölésre került a közel 2 tonnás önsúly, itt most a másfél tonna környékére beirányzott érték dominál (1630 kilogramm üres tömeggel), 2170 kilogrammos teljes terhelhetőséggel. A motor karakterisztikája ugyanakkor nem túlzottan dinamikus, köszönhetően a downsizingolt hengerűrtartalomnak, nehézkesebb indulásnál, de aztán a turbótöltés dolgozni kezd korrektül.

Gyári adatként 9.9 másodperces a 0-100 km/óra sprint, mi 10.1 másodpercet regisztráltunk, alapvetően a hajtásláncba illesztett automataváltó viselkedésének köszönhetően: az első három fokozat viszonylag rendben van, megfelelő fordulatszám-tartományokban tartja a gyorsulást, viszont innen felfelé kiterjesztettebbé válik az arculat. A hatfokozatú automata relatíve csendben dolgozik, intelligens és kulturált működése leginkább a városi közlekedés kapcsán érzékelhető: a rendszer mellőzi a 2000 felett történő kihúzatásokat és felváltásokat, inkább 1500-1700 környékén talál magára, ami igen kedvező érték véleményünk szerint. Az utastér csendes, a motor- és futóműzaj elenyésző , rosszabb minőségű útviszonyok mellett is kiegyensúlyozott futás érzékelhető. Az úttartás remek, csakúgy, mint a kormányzás, az 1685 milliméteres magasság ellenére nem érzékelhető különösebben említésre méltó bedőlés vagy sodródás kanyarokban.

Minden passzolna, ha takarékos(abb) lenne

Sarkalatos pont lehet a fogyasztás, ugyanis az ECON profil aktiválása ellenére nem tudtuk az üzemanyagfelhasználást 8.4 liter alá csökkenteni, 2 felnőtt utassal és minimális plusz terheléssel (három kisebb csomag).ű

Mindezt vegyes üzemmódban, sok országúttal, mérsékelt városi felhasználással – 90 kilométer/óránál 6.1 – 6.7 liter jött ki 100 kilométerre a fedélzeti computer pillanatnyi értékszámításai alapján. A városi átlag nullázás után körülbelül negyed óra elteltével stabilizálódott 8.2 literben – nagyon óvatos gázpedál kezelések alkalmazásával sem ment ezen érték alá. Így hát nem volt túlzottan meglepő, hogy az 57 literes üzemanyagtank szintjének visszajelzője rohamléptékben számolt visszafelé a maga analóg mivoltában.

Bár a jelentősnek tűnő facelift igen jót tett a CR-V palettájának, úgy igazából nem érezhető az a szükséges plusz, ami teljesen új megközelítésbe helyezhetné az amúgy minden téren korrekt crossover-t. Munkál a deja vu, a számos újdonság erejével ható teljes- illetve részmegoldás kellemesen befogadható összképet alkot az autóról. Az állandó négykerékhajtással felvértezett 2 literes dízel verzió csúcsfelszereltséggel ajánlható mindenkinek, akik elszántan voksolnak a japán minőség mellett, amelyet a Honda nyújt, illetve egy viszonylag ritka, a szemnek feltűnő és protokolláris jellegű terepjárónak látszó tárgyból szeretnének kiszállni – mondjuk egy üzleti megbeszélés alkalmával.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC AWD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm3

Maximális teljesítmény: 160 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 350 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, hatfokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4605 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1685 mm

Tengelytáv: 2630 mm

Gumik mérete elöl: 225/60 R18

Gumik mérete hátul: 225/60 R18

Tömeg, üresen: 1630 kg

Tömeg, teljes terheléssel: 2170 kg

Csomagtartó mérete: 589 liter, 1627 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 58 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 202 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári), 10.1 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.2 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 6.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.5 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 133 g/100km

Bővebb információ a Honda hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSON, QNAP, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

10 éves a Nissan Qashqai, nézzük a sikertörténetét számokban!

Nem titkolt tény, hogy a Qashqai egy évtizednyi sikert ünnepelhet a crossover szegmensben, így januárban és februárban a Nissan a 10-es számra koncentrált. A márka most egy új videóval emlékezik meg az évfordulóról, amelyben más, a Qashqai európai piacvezető szerepéhez hozzájáruló számokat is felfed.

Kétségtelen, hogy a 2,3 millió – a modell 2007 februári bevezetése óta ennyi Qashqai-t értékesítettek Európában – az egyik legfontosabb szám.

Érdemes megemlíteni a 21-et is. Ennyi versenytárs modell érkezett a piacra, mióta a Qashqai úttörő módon életre hívta a crossover szegmenst, mely mára az iparág fontos részévé vált. Ez a szám egy teljesen más okból is fontos, később erre is kitérünk.

Akkor lássuk a számokat, melyek a Nissan igazi sikertörténetévé tették a Qashqai-t:

3,3 millió – 2007 februárja, a Qashqai piacra dobása óta ennyi Qashqai-t értékesítettek globális szinten.

2,3 millió – Ez idő alatt ennyi Qashqai fogyott Európában.

75 000 – 2007 óta a Nissan mérnökei ennyi úgynevezett folyamatos minőségbiztosítási ellenőrzést végeztek a Qashqai modelleken.

45 000 – megközelítőleg ennyi munkahely jött létre a Qashqai miatt a Nissan létesítményeiben és a beszállítóknál.

2708 – ennyi alkatrészből áll a Nissan Qashqai második generációja.

2015 – ebben az évben indult el a Qashqai gyártása Oroszországban, a Nissan szentpétervári gyárában, a megnövekedett kereslet kielégítése érdekében.

600 – a fejlesztők ennyi napig működtették teljes hangerőn a Qashqai hangrendszerét, így érhették el, hogy az autó egész élete során kristálytiszta hangélményt nyújt.

226 – ennyi cég szállít alkatrészeket a Nissan Qashqai második generációjához.

99 – jelenleg ennyi országban vásárolható meg a Nissan Qashqai.

81 – ennyi fontosabb díjat nyert el Nissan Qashqai 10 évvel ezelőtti bevezetése óta.

62 – ennyi másodpercenként gurul le egy új Nissan Qashqai a Nissan sunderlandi csúcstechnológiás gyárának futószalagjáról.

21 – ennyi hónap alatt érte el a Qashqai második generációja az 500 000 darab értékesítést. Egyetlen Nagy Britanniában gyártott autó sem érte el korábban ilyen rövid idő alatt ezt a számot.

19 – ennyi országban szavazták meg a Nissan Qashqai-t az év autójának.

10 – tíz év telt el az eredeti Qashqai bevezetés óta.

5 – eddig ennyi féle modellváltozatot vezettünk be: A Qashqai első generációját (2007); a Qashqai+2-t (2008); frissített Qashqai-t (2010); frissített Qashqai+2-t (2010); teljesen új 2. generációs Qashqai-t (2014).

1,5 – a Qashqai legnépszerűbb motorváltozatának mérete literben. Kétkerékhajtással, hatsebességes kézi sebességváltóval, gyöngyházfekete fényezéssel, és N-Connecta felszereltséggel kombinálva a legnépszerűbb modellt kapjuk.

1 – a Qashqai volt az első crossover. A Nissan hívta életre a szegmenst, és azóta is mi gyártjuk Európa legnépszerűbb crossoverét.

Meggyőző 4×4 Toyota-ajánlatok a hétvégi FeHoVa kiállításon

A Toyota 4X4-es modelljeire vonatkozó, a hónap végéig érvényes hazai egyedi ajánlatokkal készült a hétvégi FeHoVa (Fegyver, horgászat és vadászat nemzetközi kiállításra.

Az ezen a területen világszinten vezetőnek tartott Toyota teljes hazai 4×4 meghajtású modellportfólióját kiállítja az e hétvégén megrendezésre kerülő FeHoVa kiállításon. A tavalyi évben Magyarországon rendkívüli sikereket elérő, januárban pedig értékesítéseit megduplázó márka modelljeire kíváncsi látogatók így megtekinthetik a kategóriateremtő, vadonatúj C-HR-t épp úgy, mint a tavalyi évtől már hibrid hajtással is elérhető RAV4, a magyarországi pickup szegmenst 47,3%-os részesedéssel domináló Hilux, valamint a legendás Land Cruiser modelleket egyaránt.
A Toyota ráadásul az említett modellekre vonatkozó egyedi ajánlatokkal is készült a rendezvényre, amelyek egészen a hónap végéig érvényesek, miközben az Országos Magyar Vadászkamara tagjai részére egész évben egyedi kedvezményt kínál a márka.

RAV4

A kategória úttörője két évtizedes pályafutása során a világ egyik legnépszerűbb szabadidőautójává vált. A modell sikere pedig 2017-ben is folytatódik! A kivételes képességű összkerékhajtásnak köszönhetően a RAV4 minden körülmények között magabiztos marad, hiszen a különleges Integrált Menetdinamikai Rendszer (IDDS) akár szélsőséges útviszonyok közt is maximális teljesítményt és tapadást biztosít. Mindemellett a teljesítményt alacsony fogyasztású, korszerű motorok, köztük a tavaly óta elérhető hibrid meghajtás adja.

LAND CRUISER

A Land Cruiser-t a világon mindenütt sokra becsülik, hiszen már hat évtizede bizonyítja minőségét, tartósságát és megbízhatóságát. Terepjáró tulajdonságának kiválóságát a vásárlók töretlen elégedettsége tanúsítja; alvázas építésével, élvonalbeli technológiájával és biztonságával, valamint kompromiszszumokat nem ismerő komfortjával a Land Cruiser mára élő legendává vált.

HILUX

A világ egyik legnépszerűbb pick-up modellje agy hasmagasságának, robusztus futóművének és a kapcsolható hátsó differenciálzárból eredő magabiztos off-road képességeinek köszönhetően
egyszerűen megállíthatatlan. A szilárd alváz tekintélyes erőt és tartósságot kölcsönöz a Hilux-nak, amely bárhová erőlködés nélkül elszállítja rakományát. A munkára, erdőjárásra vagy kalandtúrára egyaránt tökéletes Hilux a világ legkeményebb terepein bizonyított már, amely a modell kiemelkedő értéktartását eredményezi.

C-HR

A Toyota vadonatúj, kategóriateremtő kupé crossovere a formabontó, trendi dizájnt ötvözi a negyedik generációs, forradalmi hibrid technológiával, míg a négykerék meghajtású változat a terepen is megállja a helyét.

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK