AutóAddikt Autóteszt Opel Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo – kicsi a terepes, de...

[TESZT] Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo – kicsi a terepes, de erős

Az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo létjogosultsága mindenhol jelen van, ahol van igény az alsó-középkategóriában, vagy ha jobban tetszik: kisautó-szegmensben olyan modellekre, amelyek ténylegesen hobbicélokat szolgálnak ki.

Persze nem hátrány, ha az adott modell azért mindenféle irányban is hasznosíthatóvá válik. Lehet mondjuk kétszemélyes túraautó, egyszemélyes élményautó, de akár a városi szaladgáláshoz is kellő támaszt tud nyújtani. Nos, az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo pontosan ilyen, minden megvan benne, ami egy sportkompakt hot hatchnél alapkövetelmény. És mindezt túlzások nélkül állítjuk.

Apró méretezése ellenére az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo rendkívül csábító, amolyan uniszex fazon, a formaterv eladja önmagát. Mivel Rocks verzióról van szó, a karosszéria megerősített mivolta jól szembetűnik a kerékjárati ívek tekintetében, de a küszöbök feletti részletek, valamint a hűtőmaszk köré húzott sportosan mattfekete berakások a krómkeretbölcsőbe ágyazott ködlámpákkal mind kiemelik a sportosságot is. Annak ellenélre, hogy a címben is megemlítettük a terepes jelzőt, az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo távolról sem terepjáró, az viszont lehetséges, hogy a hagyományos értelemben vett, “sima” ADAM-mal ellentétben itt azért masszívabb, strapatűrőbb a felfüggesztés és a futómű. Meg persze feszesebb, hiszen a S-hangolás az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo minden porcikáján érződik – hiába, no: itt azért sportautóról van  szó, akárhogy is nézzük.

Még mindig a legfőbb ismérv az egyediség

Jól eltalált szellemiségben folytatódik hátulnézetben is a vizuális orgia, sok párhuzamos jellegzetesség fellelhető itt, akárcsak a frontrészletek esetében. A C oszlop zárása tökély, kicsiny krómcsíkokkal meghintve, fényes hatású műanyaggal nyakonöntve a tetővonal tekintetében, majd a far felvonultatja a már elöl megismert mattfekete idomot, benne a két kicsiny lámpatesttel (ködlámpa és tolatólámpa). Diffúzorhatás is van, ez matt ezüstárnyalatot kapott, bal oldalon pedig feltűnik a krómos kipufogóvég.

18-as felniken gurul a kompakt Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo, ami a karosszéria méretezéséhez képest óriásinak hat mind a négy felfüggesztésnél. Ráadásul a tesztautó a nyári, csillogó fekete árnyalatú kerekeket kapta, ami a sárga-fekete színösszeállításhoz remekül passzol – külön dicséret a hazai importőrnek a jól eltalált konfigurálásért.

Apropó, méretek: az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo 3747 milliméter hosszú, 1807 milliméter széles (a hagyományos ADAM 1720 milliméter széles), valamint 1493 milliméter magas. Látszik tehát, hogy a koncepció kimondottan a kisautós irányba néz, annak ellenére, hogy a tengelytávolság 2311 milliméteres.

Szerethető a sportosságot sugalló belbecs. Elegendő ahhoz, hogy népszerű legyen idehaza is

Felfedezve az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo belterét jön az igazi sportosság-érzet: azzal együtt, hogy a kormánykerék véleményünk szerint egész vaskosra, konkrétan nagyra sikeredett az arányokhoz képest, minden egyben van ahhoz, hogy meglegyen a vezetés és utazás alaphangulata, persze pozitív értelemben véve. A Recaro-kagylóülések relatíve kényelmesek, ha nem is pillepuha komforttal vannak felruházva, viszont kíméletlenül tartják a vezető és jobbegy utasa minden testrészét.

Nem is kell tovább ragozni a Recaro ülések minden részletét, azaz magának a klasszikus kagylóüléseknek minden előnyét és hátrányát – az viszont bizonyos, hogy a hátra ki- és beszállással akadhatnak gondok, ugyanis a fotelek előre hajtása kissé nehézkes, akadozó. Ezzel együtt hátra is be lehet préselődni, nem árt, ha testalkatunk átlagos, szálkásabb, s az sem hátrány ebben az esetben, ha testmagasságunk úgy 175-180 centiméter, nagyon maximumon.

Ne tervezzünk sok csomaggal, ha útnak indulunk, ugyanis az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo csomagtere alaphangon mindössze 170 liter kapacitású. Javít a helyzeten, ha lehajtjuk a hátsó üléssort, így két személlyel akár 663 liter felett is rendelkezhetünk, ami már kombis méretezés.

Minden műszeregység, kialakítás az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo utasterében hordozza a sportos stílusirányzatot, kezdve az óralapok skálázási stílusától egészen a fel-fel bukkanó “S” logóig, vagy épp a feláras váltakozó színkarakterisztikájú hangulatvilágításig. A kormánykerék és a sebességváltógomb mind hordozza a kettős színhasználatot, tehát a fekete a domináns tónus, de mellé ízléses sárga berakások is kerültek.

Igazán hot hatch, ultrakompakt méretezéssel

A gyárilag 1178 kilogramm üres tömegű Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo kirobbanó menetteljesítménnyel rendelkezik: 1364 köbcentiméter lökettérfogatú sornégyes turbótöltött benzinese 150 lóerő leadására képes 5000-es percenkénti fordulatszámon, 7.9 kilogramm/lóerő tömeg-teljesítmény aránnyal. A maximális forgatónyomaték-érték 220 Newtonméter, ez 3000-nél már rendelkezésre is áll, méréseink szerint a nulla-százas sprint 8.2 másodpercet vett igénybe száraz, jó minőségű aszfalton.

A hajtáslánchoz társított 6 sebességes manuális váltó áttételezése teljesen eltalált az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo karakterisztikájához, a rövid gyorsítófokozatok még dinamikusabbá teszik a gyorsulás érzetét. A beltér a feszesre húzott futóműnek köszönhetően már 100 kilométer/óra környékén kimondottan zajossá válik, ehhez nagyban hozzátesznek a fentebb már részletezett 18-as papucsok is, valamint a Rocks csomaghoz konfigurált vászontető.

Már-már túl feszes az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve. Viszont kanyarstabilitásban szinte páratlan, legalábbis ebben a kategóriában – annak ellenére, hogy viszonylagos magas az autó építése, enyhe alulkormányozottság mellett nem volt olyan (szélsőségesebb) kanyar, amelyből ne jött volna ki atomstabilan.

Fogyasztás tekintetében is remekelt az Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo, legalábbis, ha megnézzük a teljesítményfaktort, ezáltal a kategorizálást is: városi körülmények közt 7.7, míg országúti környezetben 4.7 literes átlagot mértünk 100 kilométerre kivetítve. Ugyanakkor az üzemanyagtank kapacitása 38 liter mindössze, tehát ha huzamosabb városi felhasználás mellett döntünk, nem árt előre kalkulálni a hatótáv alakulásával.

2016 Opel ADAM Rocks S 1.4 Turbo specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1364 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 5000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ 3000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3747 mm

Szélesség: 1807 mm

Magasság: 1493 mm

Tengelytáv: 2311 mm

Első gumik mérete: 225/35 R18

Hátsó gumik mérete: 225/35 R18

Tömeg, üresen: 1178 kg

Megengedett össztömeg: 1516 kg

Csomagtartó mérete: 170 liter, bővíthető 663 literig

Üzemanyagtartály mérete: 38 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.4 s (gyári), 8.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.7 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: 6.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.6 l/100km

Országúti: 4.9 l/100km

Vegyes: 5.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/km

Bővebb információ az Opel hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS