Főoldal Blog Oldal: 362

Környezetbarát, dinamikus motorok és hajtásláncok a Toyota újdonságai között

A Toyota olyan a vadonatúj, globális padlólemezére épülő motorokat és hajtásláncokat (sebességváltók és hybrid rendszerek) fejleszt, amelyek sima járásukkal és reszponzív működésükkel valódi vezetési élményt nyújtanak, miközben az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást is drasztikusan csökkentik.

Egy autó képességeit alapvetően meghatározza a teljesítménye és károsanyag-kibocsátása. A világ vezető autógyártója által megfogalmazott Közvetlenül reagáló és sima járású fejlesztési koncepció célja átformálni a Toyoták vezetési élményét. A vállalat célkitűzése, hogy a Japánban, az USA-ban, Európában és Kínában évente eladott autók 60 százalékában 2021-re már az új hajtásláncok működjenek, 15 százalékkal vagy annál is nagyobb mértékben* csökkentve a CO₂-kibocsátást. A Toyota a lehető legmagasabb szintű vezetési élmény és környezetvédelmi teljesítmény érdekében, a Toyota Új Globális Platform (TNGA) autószerkezeti reformra építve – amelynek célja az egyre jobb autók megalkotása – új motorokat és sebességváltókat fejlesztett ki, és tovább tökéletesítette hybrid rendszereit. A vállalat azt tervezi, hogy új hajtásláncait 2017-től kezdve gyors ütemben honosítja meg egyre több modelljében.

A TNGA bevezetésével a Toyota alapjaiban formálta át autónak felépítését: az új struktúra által biztosított alacsonyabb motorháztető, mélyebb tömegközéppont és egyéb innovációk jelentősen javítják a járművek menetteljesítményét. A rugózási kényelem, a kanyarstabilitás és fékteljesítmény fokozása érdekében a mérnökök teljes egészében újragondolták a padlólemez kialakítását, és a negyedik generációs Prius 2015-ös bemutatása óta a vállalat elkezdte széles körben alkalmazni az így megalkotott új padlólemezeket. Ezzel együtt megkezdődött az új hajtásláncok kifejlesztése is, amelyek nagymértékben javítják az autók vezetési élményét és környezeti teljesítményét.

A Toyota újonnan kifejlesztett hajtáslánc-elemei kis tömegűek, kompakt méretűek, és hozzájárulnak az alacsony tömegközéppont kialakításához. A mérnökök a teljesítmény kérdésének alapvető újraértelmezésével gyorsabb égésű motorokat és hatékonyabb, többfokozatú váltóműveket alkottak. Mindemellett az új szerkezetek szabványosításával és moduláris, egységes kialakításával sikeresen teremtették meg a jövő “jól megépített” autónak alapjait.

Természetesen alapvető szempont volt az új hajtásláncok magas szintű környezetvédelmi teljesítménye, ugyanakkor az is fontos volt, hogy a “Közvetlenül reagáló és sima járású” fejlesztési koncepció alapján olyan teljesítményt kínáljanak, ami képes “átformálni a Toyoták vezetési élményét”. A Toyota számára az autóépítés kiinduló pontja a “vezetés öröme” – vagyis hogy az autós élvezze a volán mögött töltött időt. A Toyota célja, hogy olyan modelleket alkosson, amelyek megfelelnek az autósok kívánalmainak, egyúttal pedig rendkívül kis fogyasztásúak, és több más szempontból is kímélik a környezetet. A ma bemutatott új hajtásláncok közel 10 százalékkal** nagyobb teljesítményt és mintegy 20 százalékkal** alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás kínálnak. Az új hajtásláncok és az újszerű karosszéria-megoldások (például az aerodinamikai fejlesztések vagy a tömegcsökkentés) párosításával megnyílik az út a még nagyobb teljesítmény és a még kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás felé.

Új 2,5 literes, közvetlen befecskendezéses, soros négyhengeres benzinmotor
A belsőégésű erőforrások új sorozatának a Toyota a Dynamic Force Engines nevet adta. Az új motorokban rejlő lehetőségek tökéletes kiaknázása érdekében a mérnökök a TNGA alkalmazásával teljes egészében átgondolták és megújították a blokkok felépítését, a lehető legmagasabb szintre emelve menetteljesítményüket és környezeti teljesítményüket. A munka azonban nem ért véget ezzel; a Toyota szakemberei jelenleg is dolgoznak az új, még fejlettebb motorok megalkotásán. Az új erőforrások gyors égésű technológiával és változó szelepvezérléssel működnek. Termikus hatásfokukkal együtt teljesítményük is javult, mivel energiaveszteségüket olyan megoldások mérséklik, mint az új kipufogó- és hűtőrendszer, illetve a mechanikus részegységek tökéletesített mozgása

Az új 2,5 literes motor a világ egyik legkedvezőbb termikus hatásfokával működik: a benzinmotoros autókban 40 százalékos, a hybridekben pedig 41 százalékos értékkel. Ez az új, teljes egészében újratervezett és nagy mértékben továbbfejlesztett egység számos új technológiát alkalmaz; jó példa erre a vezérlési rendszer, amely rendkívül gyors gázreakciókat, valamint minden fordulatszám-tartományban bőséges forgatónyomatékot biztosít.

Új 8 fokozatú és 10 fokozatú automata sebességváltók (Direct Shift-8AT és Direct Shift-10AT)

A Toyota két új automata sebességváltót is kifejlesztett: a 8 fokozatú Direct Shift-8AT és a 10 fokozatú Direct Shift-10AT egységeket. Mindkét szerkezetben több megoldás is csökkenti az energiaveszteséget és javítja az erőátvitel hatékonyságát. A fogaskerekek fogazatának felszínét egy új technológiával munkálták meg, ami csökkenti a súrlódást, és a tengelykapcsolóban egymáshoz súrlódó anyagok konfigurációjának tökéletesítésével sikerült mintegy 50 százalékkal mérsékelni a tengelykapcsoló nyomatékveszteségét (a hagyományos 6 fokozatú váltóművekhez képest).

E megoldások és egyéb tökéletesítések révén sikerült elérni a világ egyik legjobb erőátviteli hatékonyságát. Az új automata sebességváltók kompaktabb kialakításúak és kisebb tömegűek, mint a hasonló, hagyományos váltóművek, ami ugyancsak hozzájárul a jármű csekélyebb üzemanyag-fogyasztásához.

Ugyanakkor alacsonyabb tömegközéppontjuk javítja az autó egyenesfutását és kanyarstabilitását. A szélesebb fokozatkiosztás és az új fejlesztésű, nagy teljesítményű, kompakt nyomatékátalakító szélesebb tartományban biztosít közvetlen hajtást. Az eredmény: gyors és zökkenőmentes reakció a gázparancsra, hogy a vezető közvetlenebbnek, “élőbbnek” érezze az autó viselkedését. A Direct Shift-10AT sebességváltóban kettővel több fokozat van, mint a 8 fokozatú Direct Shift-8AT egységben, így az egyes sebességfokozatok optimálisabban használhatók ki, különösen az alacsonytól közepesig terjedő fordulatszám-tartományokban.

Ennek köszönhetően a simán és zökkenőmentesen kapcsoló váltómű a világ leggyorsabban működő sebességváltói közé tartozik, s olyan dinamikát és menetkomfortot biztosít, ami méltó egy prémium hátsókerékhajtású járműhöz. Néhány megoldás olyan mértékben javítja az autó teljesítményét a mindennapos használat során (a városi autózás során ugyanúgy, mint autópálya-menetben), hogy azt a vezető már határozottan megérzi. Ilyen például a sima és azonnali reakció a gázparancsra, ami egy előzés során késedelem nélküli, lendületes gyorsítást eredményez.

A Toyota Hybrid System II (THS-II) továbbfejlesztése

A Prius negyedik generációjából ismert, a méretcsökkentést, tömegcsökkentést és veszteségcsökkentést szolgáló technológiák alkalmazásával a Toyota sikeresen fejlesztette tovább hybrid rendszerét a 2,5 literes motorokhoz, megalkotva az új, nagy teljesítményű többfázisú THS II rendszert hátsókerékhajtású autóihoz. A 2,5 literes motorokkal párosított THS II méretcsökkentő, tömegcsökkentő és veszteségcsökkentő technológiáit hatásosan egészíti ki az új TNGA-alapú benzinmotor kitűnő termikus hatásfoka és nagy ereje, így a hajtáslánc mind a teljesítmény, mint az üzemanyag-fogyasztás tekintetében látványos javulást eredményez. A többfázisú THS II rendszerrel a hybrid autók vadonatúj karaktert kaptak, hiszen minden forgalmi helyzetben élvezetesebb és közvetlenebb vezetési élményt kínálnak. Az új hybrid hajtás a magasabb sebességtartományokban is hatékonyabban működik; a benzinmotor nagy sebességnél sem jár állandóan, ami tovább javítja az autó üzemanyag-fogyasztását. A Toyota a hálózatról tölthető hybridek (PHV-k) hajtását is tovább tökéletesítette. Egy új, kettős üzemmódú hajtási rendszer bevezetésével az elektromotor, ami eddig csak generátorként működött, immár közvetlenül is besegíthet a jármű hajtásába, különösen EV üzemmódban növelve meg ezzel a hajtóerőt. A rendszer további fejlesztései közt szerepel a nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor is, ami jelentős mértékben, 60 kilométerre vagy akár még ennél is többre növeli a hatótávolságot EV üzemmódban.

Az új hajtásláncok bevezetése

A TNGA-alapú tervezés bevezetésével hatékonyabbá vált az új hajtáslánc-egységek alaptechnológiáinak fejlesztése, emellett pedig a minőség is javult, így lehetővé vált a kedvező árú, mégis kiváló minőségű termékek bevezetése. Ennek köszönhetően a Toyota egyre jobb autókat készíthet, és egyre több környezetkímélő, alacsony üzemanyag-fogyasztású modell kínálhat vásárlóinak. A 2021 végéig hátralévő öt év során a Toyota kilenc motor 17 változatát tervezi bemutatni – köztük a ma ismertetett 2,5 literes erőforrást – valamint négy sebességváltó 10 variánsát, köztük sokfokozatú automata váltóműveket és egy újfajta fokozatmentes egységet; emellett pedig a vállalat hat hybrid rendszer 10 változatának piaci bevezetését is tervezi. A TNGA-alapú moduláris termékfejlesztés eredményeképpen a Toyota rövid időn belül számos új hajtáslánc-egységet mutat majd be és alkalmaz különböző autóiban, amelyek közül az első új modell 2017-ben érkezik. A vállalat célkitűzése, hogy a Japánban, az USA-ban, Európában és Kínában évente eladott Toyoták és Lexusok 60 százalékában 2021 végére már az új hajtásláncok működjenek. A Toyota előrejelzései szerint a 2021-es évben az említett piacokon értékesített Toyoták és Lexusok CO₂-kibocsátása már 15 százalékkal vagy annál is nagyobb mértékben alacsonyabb lesz – és ez a számítás egyedül az új hajtásláncok alacsonyabb üzemanyag-fogyasztási eredményein alapul.

A hajtáslánc-részleg fejlesztési struktúrájának áttekintése és megerősítése

A Toyota arra készül, hogy alaposan áttekinti, elemzi és megerősíti hajtáslánc-részlegének fejlesztési struktúráját. A piacot jelenleg a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott járművek uralják, és bár a hybridek és PHV-k népszerűsége látványosan nő, ezekben az autókban is belsőégésű motorok működnek. Az ilyen motorok és a hozzájuk tartozó sebességváltók létjogosultsága még a közeli jövőben is bizonyos, ám a Toyota emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet az elektromos hajtás és a hybrid technológiák, vagyis az elektromotorok, az akkumulátorok és a teljesítményvezérlő egységek (PCU-k) fejlesztésére.

Megosztani a technológiákat, javítva ezzel a Toyota Csoport együttes képességeit

A Toyota hosszú ideje arra törekszik, hogy “házon belül” kutassa és fejlessze legfontosabb technológiáit és rendszereit. A tudás, a know-how és a tapasztalat felhalmozása tette lehetővé, hogy a Toyota egészen újszerű ötleteket dolgozzon ki. Ez a szemlélet alkotta a Toyota kutatás-fejlesztési folyamatainak gerincét, és öltött testet abban, hogy a vállalat képes volt megtervezni egy praktikus hybrid hajtást, s ennek révén megalkotni a Priust, a világ első sorozatgyártású hybrid autóját; vagy hogy ki tudta fejleszteni és gyors ütemben piacra dobni a Mirai üzemanyagcellás járművet. Ugyanakkor a Toyota felismerte, hogy kizárólag saját forrásaira támaszkodva nehéz lenne a kívánt ütemben fejleszteni és elterjeszteni azokat az elektromos hajtási technológiákat, amelyek a CO₂-kibocsátás további csökkenését eredményezik. A vállalat továbbra is gondosan mérlegeli majd, mi az, amit “házon belül” kell fejlesztenie. Mostantól kezdve azonban igyekszik megosztani technológiáit a Toyota Csoporton belül, és növelni azon területek számát, amelyek fejlesztése közös munkával történik. A hatékonyabb együttműködést szolgálja majd az obeya rendszer bevezetése (projekt-termek, ahol a kitűzött célokat, alapelveket, határidőket, eredményeket és problémákat mindenki láthatja és megoszthatja), valamint az erőforrások csoportosítása és a legfejlettebb technológiák gyors meghonosítása három fontos terület fejlesztése érdekében: ezek közül az első a Toyota Csoport együttes képességeinek megerősítése, a második a fejlesztések felgyorsítása, a harmadik pedig a környezetbarát technológiák választékának bővítése.

Megerősíteni a hybrid technológiák fejlesztési struktúráját, mert e technológiák alapvető fontosságúak az elektromos hajtás tökéletesítésében

Az elektromotorok, akkumulátorok és PCU-k legfontosabb hybrid technológiái alapvető fontosságúak az elektromos hajtású járművek, vagyis a PHV-k, az FCV-k és az EV-k működésében is. Az elektromos hajtás elterjedését jelentős mértékben felgyorsítja a hybrid technológiák fejlesztése, amit a Toyota alaptechnológiaként határoz meg a környezetbarát hajtások fejlesztése tekintetében, ezért a vállalat azt tervezi, hogy növeli az ilyen jellegű kutató-fejlesztő csoportok létszámát. 2017-től a Toyota átszervezi fejlesztési struktúráját, és a következő öt évben mintegy 30 százalékkal – sőt ha szükséges, ennél is nagyobb mértékben – növeli a hybrid technológiák fejlesztésével foglalkozó szakemberek számát. A környezet megóvása érdekében a Toyota azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re 90 százalékkal csökkenti új autóinak CO₂-kibocsátását (a 2010-es szinthez képest). A vállalat alapelve az energia-megtakarítás; ez a szemlélet vezérli a Toyotát környezetbarát technológiáinak fejlesztése során, a HV-k és PHV-k egyre szélesebb körű elterjesztésében és az üzemanyag-fogyasztás – és ezzel párhuzamosan a CO₂-kibocsátás – folyamatos csökkentésében. A jövőbe tekintve és a fosszilis üzemanyagok felhasználásának visszaszorítására törekedve a Toyota végső célja nulla károsanyag-kibocsátású járművek megalkotása. E folyamat egyik legújabb lépése a TNGA-alapú autótervezés, mivel e módszerrel gyorsabban terjedhetnek el az olyan járművek, amelyek egyszerre kínálnak kimagasló vezetési élményt és csekély környezeti terhelést.

A Ford John Lewis driftelős Showkana reklámfilmjével várja a karácsonyt

Hány filmet ismerünk fel? A legújabb Snowkhana animációs film valójában egy teszt, amiben mindenki megpróbálhatja megszámolni, hány karácsonyi filmsiker jelenetein driftel keresztül az apró szupersztár, Mental Block.

A YouTube-on hatalmas nézettséget elért, Ken Block főszereplésével forgatott Gymkhana-videók sikere nyomán született meg a Snowkhana sorozat, amelynek legújabb darabját apró játékfigurákból és LEGO-kockákból keltették életre fáradságos munkával, képkockánként fotózva – egyfajta főhajtásként John Lewis karácsonyi reklámfilmje előtt.

A legújabb epizód, a “Snowkhana 5: Karácsonyi kasszasikerek” már megtekinthető:

Ha kell egy kis segítség az összes filmjelenet beazonosításához, íme, egy kis puskázás:

• Anchorman
• Vissza a jövőbe
• Bullitt (Mustang)
• Gyémántok az örökkévalóságnak (Mustang)
• Mi a manó
• Jégvarázs
• Forrest Gump
• Szellemirtók
• Harry Potter és a titkok kamrája
• Jégkorszak
• Télapu
• Scooby-Doo
• Ágyúgolyó futam
• A birodalom visszavág
• Halálos iramban
• A Lego kaland
• Narnia krónikái – Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény
• Toy Story

 

A stáblistán felvillan még Batman, Ben 10, a Magányos lovas, Raffaello, a tini nindzsa teknőc, valamint a Gru egyik minyonjának neve is. A teljes produkció elkészítése alig több mint egy hónapot vett igénybe, és a forgatás teljes anyagszükséglete 17 LEGO-fa, 11 flakon hó-spray, hét karton-ház és egy nagy flakon purhab volt – ja, és egy pár harisnyanadrág, amit John Lewis karácsonyi filmjében a trambulinhoz használtak.

Íme, az új MINI John Cooper Works Clubman

Miután meghódította a kisautó-kategóriát, a MINI John Cooper Works modellcsalád legújabb generációja most a prémium kompakt szegmens felé veszi útját. Külső méreteit és tágasságát tekintve az új MINI John Cooper Works Clubman az eddigi legnagyobb élsportoló a brit gyártó történetében, miközben az extra helykínálat, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság és a hosszú távú megbízhatóság egysége újabb megközelítésbe helyezi a vezetés élményét.

Bemutatkozik tehát a prémium kompakt szegmens első MINI John Cooper Works modellje; az új MINI John Cooper Works Clubman a vezetés vérpezsdítő élményét a brit prémiumgyártó által valaha kínált legnagyobb utas- és csomagtérrel, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság lehetőségével és a hosszú távú megbízhatóságban rejlő páratlanul egyedülálló értékekkel egyesíti, a MINI modelltörténetében most először; a hajtáslánc és a futómű-technológia a több évtizedes motorsport-szereplés öröksége, miközben az ALL4 intelligens összkerékhajtás az alapfelszereltség része, a legapróbb részleteiben is személyre szabható utastér pedig a vezetés élménye mellett a MINI Clubman funkcionalitását is fokozza.

Letaglózó vezetési élmény és kivételesen exkluzív kisugárzás a motor, a futómű, az aerodinamikailag optimalizált karosszéria és a sportos hangulatú utastér MINI John Cooper Works modellekre jellemző egységének köszönhetően; a hatajtós élsportoló egyedi járműkarakterét a széleskörű alapfelszereltség számos típus-specifikus eleme nyomatékosítja, így többek között a LED-es első fényszórók, a MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes), a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), a kulcs nélküli nyitás, indítás, leállítás és zárás lehetőségét kínáló Comfort Access funkció, a MINI Visual Boost rádió, a multifunkciós kormánykerék és a fékező funkcióval dolgozó tempomat.

A MINI John Cooper Works modellek orrába tervezett 2.0 liter hengerűrtartalmú benzinmotor és az ALL4 intelligens összkerékhajtás legújabb generációja az új MINI John Cooper Works Clubman modellben dolgozik együtt először; négyhengeres benzinmotor MINI TwinPower Turbo technológiával és 170 kW / 231 lóerő maximális teljesítménnyel, amely 29 kW-tal / 39 lóerővel múlja felül a MINI Cooper S Clubman maximális teljesítményét; vadonatúj fejlesztésű, súly- és hatékonyság-optimalizált ALL4 intelligens összkerékhajtás elektrohidraulikus vezérléssel; hatsebességes manuális váltó az alapfelszereltség részeként és nyolcsebességes Steptronic sport automataváltó az opcionális extrafelszereltség részeként; átlagos üzemanyag-fogyasztás az EU-ciklus tesztkörének mérései szerint: 7,4 liter / 100 km (automataváltóval 6,8 liter / 100 km), kombinált károsanyag-kibocsátás az EU-ciklus tesztkörének mérései szerint: 168 gramm / km (automataváltóval 154 gramm / km).

Az új MINI John Cooper Works Clubman lélegzetelállító menetteljesítménnyel, magával ragadó járműkarakterrel és erőteljes hangzással érkezik meg a piacra; tapadásra optimalizált erőelosztás mind a négy keréken; gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 6,3 másodperc alatt (manuális váltóval és automataváltóval egyaránt); sport kipufogórendszer, Brembo sport fékrendszer, 18 collos MINI John Cooper Works könnyűfém keréktárcsák (Black Grip Spoke) és már az alapfelszereltség részeként dinamikus vonóerő-szabályzással (DTC – Dynamic Traction Control), az első differenciálmű elektronikus záró funkciójával (EDLC – Electronic Differential Lock Control) és az optimális kanyarsebességet biztosító Performance Control teljesítményvezérlő rendszerrel kiegészített dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control); az opcionális extrafelszereltség részeként dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás (DDC – Dynamic Damper Control) és 19 collos könnyűfém kerékgarnitúra is elérhető.

A hagyományőrző kombi karosszéria-koncepció egyszerre sportos és modern újraértelmezése, amely egyedülálló a kompakt szegmensben; dinamikusan elnyújtott jármű-sziluett hosszú tetővonallal; négy oldalsó ajtó; csapott hát függőlegesen kettéosztott csomagtérajtóval; a légellenállási együttható módszeres csökkentése érdekében Air Curtains légbevezető és Air Breathers légkivezető nyílások, valamint számos MINI John Cooper Works karosszéria-kiegészítő; hatalmas légbeömlők az első ködlámpa-fészkek és parkolófények helyén; típus-specifikus küszöbtoldatok; széles hátsó lökhárító a sport kipufogórendszer ikervégződésével; MINI John Cooper Works légterelő szárny; hatszög alakú, méhsejt mintázatú hűtőrács vörösre fényezett keresztmerevítéssel; MINI John Cooper Works logó a hűtőrácson, az oldalsó irányjelző-paneleken és a kettéosztott csomagtérajtó jobb oldali felén; Rebel Green lopakodó-zöld karosszéria-fényezés vörösre fényezett tetővel és külső visszapillantó-házakkal, valamint vörös vagy fekete árnyalatú karosszéria-versenycsíkokkal a MINI John Cooper Works modellek kiváltságaként.

Öt teljes értékű ülés; alapesetben 360 literes csomagtér, amely a 40 : 20 : 40 arányban osztott hátsó üléssor támláinak ledöntésével egészen 1250 literig bővíthető; már az alapfelszereltség részeként kéz nélkül nyitható csomagtérajtó; az opcionális extrafelszereltség részeként tárolócsomag, tetősínek és levehető fejű vonóhorog.

Prémium minőségű kijelzők és vezérlőpanelek; kormányoszlopra költöztetett műszerfal; központi műszeregység az alapfelszereltség részeként 6,5 inch, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig 8,8 inch átmérőjű, színes központi kijelzővel; sorba rendezett billenőkapcsolók Start / Stop gombbal a motor kulcs nélküli indításához és leállításához; könyöktámasszal, MINI Controllerrel, elektromos kézifékkel, tárolólehetőségekkel és két pohártartóval felszerelt középkonzol; az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető MINI Head-Up kijelző kizárólagos MINI John Cooper Works kijelző-tartalmakkal.

Hamisítatlanul egyedülálló, sportautó-stílusú utastér-kialakítás; integrált fejtámlákkal szerelt MINI John Cooper Works sportülések szénszál-fekete árnyalatú Dinamica szövetkárpittal; MINI John Cooper Works küszöblécek; antracit tetőkárpit; multifunkciós, bőrözött MINI John Cooper Works sportkormány a nyolcsebességes Steptronic sport automataváltó kormány mögötti váltófüleivel; típus-specifikus váltógomb- / előválasztó kar- és műszerfal-dizájn; rozsdamentes acélból készült pedálsor és lábtámasz.

Súly- és biztonság-optimalizált karosszériaváz; integrált MINI biztonsági koncepció első és oldalsó légzsákokkal, oldalsó függönylégzsákokkal, a hátsó üléssorban alapfelszereltségként, az első utasülésben az opcionális extrafelszereltség részeként ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontokkal, kerekenkénti gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel, Intelligens Segélyhívóval és automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre figyelmeztető rendszerrel; már az alapfelszereltség részeként LED-optikás nappali menetfénnyel és fehér irányjelzőkkel felszerelt LED-es első fényszórók, LED-optikás hátsó lámpák; az opcionális extrafelszereltség részeként adaptív fényerő-elosztás és kanyarfény.

A MINI Clubman modellhez kínált összes vezetést támogató rendszer a MINI John Cooper Works kivitelhez is elérhető: automata fényszóró-vezérléssel kiegészített esőszenzor, parkolóasszisztens (Parking Assistant), tolatókamera és kamera-alapú aktív tempomatot, kezdeti fékező funkcióval dolgozó, gyalogosgázolásra figyelmeztető rendszert, távolságifényszóró-asszisztenst és KRESZ-jelzéseket felismerő rendszert is magába foglaló Driving Assistant csomag.

A széleskörű alapfelszereltség része a légkondicionáló, az USB-aljzattal, AUX-csatlakozóval és 6,5 inch átmérőjű színes kijelzővel szerelt MINI Visual Boost rádió, valamint a Bluetooth-technológiás telefon-kihangosító rendszer is; a vezetési élmény és a menetkomfort fokozása érdekében az opcionálisan elérhető extrafelszereltségek listájára a duplazónás automata légkondicionáló, a panoráma üvegtető, a sportülések szénszál-fekete árnyalatú Dinamica bőrözése, az első ülésfűtés, a központi műszeregység LED-es fénygyűrűjét, az állítható árnyalatú hangulatvilágítást és a bal oldali visszapillantó-házból kivetíthető MINI logó opcióját kínáló MINI Excitement Package, az elektromosan fűthető és behajtható külső visszapillantók, az elvakítás-mentes belső és külső visszapillantók, a szélvédő-fűtés, a Harman Kardon zenerendszer, a tetőantenna vörös LED-állapotjelzőjével kiegészített riasztórendszer, a MINI navigációs rendszer és az érintés-érzékeny MINI Touch Controllert, valamint a 8,8 inch átmérőjű, színes érintőképernyőt is magába foglaló Wired felszereltségi csomag is felkerült.

A brit prémiumgyártó és a MINI John Cooper Works modellek hamisítatlanul egyedi stílusát a következő külső és belső extrafelszereltségi opciókkal fokozhatják tovább a MINI ügyfelei: versenycsíkok, krómozott külső visszapillantó-házak, Chrome Line utastéri felszereltség-csomag, világítás csomag, MINI Yours bőrözött sportkormány és három változatban elérhető MINI Yours Interior Styles opció.

A MINI Connected teljes információ-szolgáltatás palettája; Intelligens Segélyhívó és MINI TeleServices szolgáltatások az alapfelszereltség részeként integrált SIM kártyának köszönhetően; folyamatosan frissülő alkalmazás-paletta az ügyfél okostelefonjának egyre átfogóbb integrálhatósága érdekében; széleskörű MINI Connected alkalmazás, amely az autóban és okostelefonon keresztül egyaránt számos funkcióval támogatja a brit prémiumgyártó ügyfelének személyes mobilitását: figyelmeztet a közelgő találkozókra, az aktuális forgalmi információk elemzésével előre kiszámítja az utazás várható időtartamát, parkolás után az okostelefonon keresztül segít megérkezni az úti célba, navigációs szolgáltatást kínál, megjeleníti az útvonal mentén található töltőállomásokat és parkolókat, sőt mi több, megannyi internet-alapú információ-szolgáltató és szórakoztató szolgáltatást is kínál, mint például a Spotify, a Stitcher, az Amazon Music, a Deezer, az Audible hangoskönyvjei, a Napster/Rhapsody, a TuneIn, a Glympse és a Life360.

A Peugeot Traveller első magyarországi útján nevetést visz a gyermekeknek

A mindig jókedélyű és segíteni vágyó Bohócdoktorok idén is vidámságot visznek beteg gyermekeknek, akik kénytelenek kórházban, otthonuktól távol tölteni az ünnepeket. Az országos program keretében több vidéki kórházba is ellátogatnak, utazásukat pedig az új Peugeot Traveller kisbusz segíti. Az új Peugeot Traveller egy ideális választás, hiszen 9 személy kényelmesen utazhat benne és a Bohócdoktorok számos csomagja is elfér benne.

A Magyar Bohócok a Betegekért Alapítvány bohócdoktorai egyedi nevetésterápiájukkal megalakulásuk óta közel 3000 viziten segítettek már majdnem 150 ezer beteg felépülésében. Az Alapítvány bohócdoktorai Dr. Lala vezetésével útra kelnek, és elviszik a vidámságot és a nevetést a békéscsabai Dr. Réthy Pál Kórházba, valamint az Orosházi Kórházba is. A vizitek előtt és után is fontos, hogy kipihentek legyenek a bohócdoktorok, ezért a nyugodt utazás elengedhetetlen a számukra. A csúsztatható ülések sokféle konfigurációjának és a belső tér rugalmas alakíthatóságának köszönhetően az új Peugeot Traveller kítűnő segítő társ az utazásban.

Az új Peugeot Traveller akár kilenc személynek is kényelmes helyet nyújthat, az 1500 literes csomagtartó térfogata pedig 4900 literre növelhető a kivehető üléseknek köszönhetően. Ez a bohócdoktoroknak kifejezetten előnyös lesz az utazásnál, mivel a Vitézi Rend által életre hívott csokigyűjtésnek hála, meglepik a beteg gyermekeket egy kis finomsággal is.

December 17-én az Alapítvány az Orosházi Kórház látogatása és vizitje után családi programot is tart a helyi Petőfi Művelődési Központban, ahol a kicsiket és a nagyokat egyaránt színes és ingyenes programokkal várják majd, és megismerkedhetnek a bohócdoktorokkal, és a tevékenységükkel is.

„Sokkal könnyebb megnevettetni 200-300 gyereket, mint felvidítani egy beteg gyereket a kórházban. Ezért is fontos, hogy az ünnepek közeledtével minél több helyre elvihessük a gyógyító nevetést” – mondta el az országos eseménysorozat kapcsán Dr. Lala.

„Nagyon örülök, hogy ebben az évben lehetőségünk adódott könnyebbé tenni a Magyar Bohócok a Betegekért Alapítvány tevékenységét. Munkájuk során rengeteg szeretetet, jókedvet, életvidámságot és erőt adnak a beteg gyerekeknek, ezért nagyon örülünk, hogy együtt dolgozhattunk, és egy kicsit megkönnyíthettük munkájukat” – mondta el Bálint Zsófia, a Peugeot magyarországi márkaigazgatója.

Négy különbözó modellváltozattal érkezik az új Ford Fiesta

A Ford a németországi Kölnben, egy különleges Go Further rendezvényen mutatta be az új generációs Ford Fiesta modellt, a világ legfejlettebb technológiájú kisautóját.

Az új generációs Fiesta minden más európai sorozatgyártású kisautónál több vezetősegítő rendszert és kapcsolódási szolgáltatást kínál, emellett pedig a modell 40 éves történelmének legátfogóbb és legsokoldalúbb termékcsaládjával lép piacra.

A Ford négy különféle modellváltozatot mutatott be a Fiestából. A kínálatban megtalálható a stílusos Fiesta Titanium, a Ford Performance izomautóinak hangulatát idéző Fiesta ST-Line, a gazdag felszereltségű Fiesta Vignale és a Fiesta Active crossover; ez utóbbi variáns az új Active modellváltozatok első képviselője, amelyeket a Ford a következő évek során minden modellcsaládjában meghonosít.

A három- és ötajtós változatban készülő Fiesták kimagasló minőséget és kifinomultságot kínálnak, miközben stílusos, új külső dizájnjuk és forradalmian újszerű belső kialakításuk minden eddiginél több opcióval formálható a vásárló egyéni ízléséhez. A Ford arra is nagy figyelmet fordított, hogy tovább javítsa az autó közismerten élvezetes vezetési élményét, mivel részben ennek volt köszönhető, hogy az európai piacon négy éven át a Fiesta volt a legnagyobb darabszámban értékesített kisautó.

“Vásárlóinkhoz hasonlóan mi is rajongunk a Fiestáért; ez az oka, hogy még szerethetőbbé, élvezetesebbé és sportosabbá tudtuk formálni ezt a kultikus kisautót, és hogy sikerült kialakítanunk egy olyan modellcsaládot, amelynek minden tagja más és más egyéniségű” – nyilatkozta Jim Farley, a Ford Motor Company Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős ügyvezető alelnöke és elnöke. „Immár minden autóvezető-típus számára kínálhatunk egy neki megfelelő Fiestát, legyen az a luxuskivitelű Fiesta Vignale vagy akár a Fiesta Active crossover – ráadásul olyan technológiákkal, amelyekről a kisautók vásárlói még néhány évvel ezelőtt is csak álmodozhattak.”

A Fiesta vezetősegítő rendszereit olyan szenzoros technológia támogatja, ami képes felderíteni az autó előtti 130 méteres útszakaszt. E berendezések kategóriaelső kínálatában a továbbfejlesztett Gyalogosészlelő rendszer is szerepel, amely immár éjszaka is képes felismerni a veszélyhelyzetet és elkerülni a balesetet; ugyancsak ebben az autóban jelenik meg elsőként a Ford Aktív Parkolóasszisztensének új változata, amelynek automatikus fékezési funkciója megakadályozza a koccanásokat, amikor az autó a vezető kormányzása nélkül parkol le.

Ugyancsak a Fiesta az első Ford, amelyben megjelenik a prémium minőségű B&O PLAY Hangrendszer és a nyitható panoráma üvegtető. A Fiesta kifinomult SYNC 3 kapcsolódási és fedélzeti szórakoztató rendszeréhez egy akár 8 colos, nagy felbontású érintőképernyő tartozik, s az autó tágas és ergonomikus utasterében közel 50 százalékkal kevesebb gomb található a középkonzolon, így a vezető környezete letisztultabbá és intuitívabbá vált.

A legmodernebb hajtásláncok kínálatában megtalálható a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja, aminek akár 140 lóerős változata is megrendelhető, valamint egy 1,5 literes, 120 lóerős TDCi egység, a Fiesta legelső nagy teljesítményű dízele. A Ford számításai szerint a CO₂-kibocsátás legalacsonyabb értéke 82 g/km lesz, aminek elérésében az innovatív súrlódáscsökkentő technológiákkal működő, vadonatúj hatfokozatú sebességváltó is szerepet játszik.

Kibővített Fiesta termékkínálat

A Ford Fiesta minden idők legátfogóbb modellkínálatával lép piacra, kielégítve a vásárlók egyre magasabb igényeit, akik immár a B-szegmensben is bőségesebb választási lehetőségeket és magasabb szintű minőséget várnak el.

Az új Ford Fiesta lesz az első modellgeneráció, amelyből luxuskivitelű Ford Fiesta Vignale kivitel is készül, s ezzel még gazdagabbá válik a Ford Vignale termékkínálat, amelyben jelenleg a Mondeo, az S-MAX, a Kuga és az Edge Vignale modellek szerepelnek. A Fiesta Vignale egyedi megjelenéséről különleges, 18 colos könnyűfém keréktárcsák, exkluzív külső részletmegoldások és fényezések, valamint hatszögletű mintázattal és szmoking-stílusú öltésekkel díszített bőrülések gondoskodnak.

A Fiesta Active a Fiesta első crossover-változata, amelynek erőteljes SUV-stílusát emelt hasmagasság, tetősínek és kiegészítő védőelemek teremtik meg – és mindezt a ferdehátú karosszéria praktikuma és a Fiesta élvezetes menetdinamikája egészíti ki.

A Ford már idén bevezette az ST-Line modellek új kínálatát, amelyeknek külső és belső kialakítása a Ford Performance izomautók hangulatát idézi. Az erős Ford EcoBoost benzinmotorokkal és TDCi dízelekkel hajtott autók azok számára készülnek, akiket vonz az ST modellek sportos imázsa, de nincs szükségük az ST motorok és futóművek kimagasló teljesítményére és a sportkocsis technológiákra.

A Ford Fiesta ST-Line megkülönböztető külső jegyei az egyedi kialakítású könnyűfém keréktárcsák, hűtőrács, első-hátsó lökhárítók és oldalsó légterelő szoknyák. Az utastérben sportülések, lapított alsó karimájú kormánykerék és alumínium pedálok várják az autóst, aki a sportfutóműnek köszönhetően remek vezetési élményre számíthat.

Szintén most mutatkozik be a stílusos Ford Fiesta Titanium is, gazdag felszereltséget és kiváló minőséget ígérve az európai vásárlók számára. 2016 első 10 hónapjában közel 60 százalékkal nőtt a gazdagabb felszereltségű Ford-modellek értékesítése, és az idén eladott Fiesták 48 százaléka Titanium változatban kelt el. A Fiesta emellett Trend felszereltséggel is kapható lesz.

“A tavalyi év azonos időszakához képest a B-szegmensben 24 százalékkal nőtt a magasabb felszereltségű modellváltozatok iránti kereslet, miközben ugyanez a növekedés a belépő szintű felszereltség esetében mindössze 11 százalékos volt” – mondta el Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „A Ford ezentúl jóval sokoldalúbban jelenik meg a B-szegmensben, ahol a KA+ kivételes ár-érték arányt képvisel, az új generációs Fiesta-család pedig gazdagabban felszerelt, személyre szabott modelleket kínál.”

A világ legfejlettebb technológiájú kisautója

Az új generációs Ford Fiesta modern technológiáinak kategóriaelső kínálata magasabb szintre emeli a kisautó kényelmét és biztonságát. A fejlett vezetősegítő rendszerek működését két kamera, három radar és 12 ultrahangos érzékelő támogatja, amelyeknek összehangolt működésével a jármű teljes környezete 360 fokban ellenőrizhető, akárcsak az autó előtti 130 méteres útszakasz – márpedig ez a távolság nagyobb, mint egy futballpálya hossza.

A Fiesta az első Ford, amelyben megjelenik a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer továbbfejlesztett változata, amely a Fiesta fényszóróiból kibocsátott fény segítségével éjszaka is képes felfedezni az autó előtti útszakaszon vagy annak közelében tartózkodó gyalogosokat, illetve azokat, akik keresztezhetik a jármű nyomvonalát.

A rendszert arra tervezték, hogy mérsékelje bizonyos típusú frontális ütközések vagy gyalogosgázolások súlyosságát, vagy hogy segítségével a vezető biztonságosan elkerülhessen bizonyos fajta baleseteket. A gyalogosok mozgásának hatékonyabb nyomon követését szélesebb látószögű kamera segíti.

Ugyancsak a Fiestában jelenik meg elsőként a Ford Merőleges Parkolás funkcióval kiegészített Aktív Parkolóasszisztense, amely megtalálja a megfelelő méretű parkolóhelyet (akár a járdaszegéllyel párhuzamosan, akár merőlegesen), és a vezető kormányzása nélkül is bemanőverezi oda az autót. A Fiestába épített technológia új funkciója, hogy automatikusan fékez, ha a vezető (előre- vagy hátramenetben) nem reagál a rendszer utasításaira és a másik jármű vagy útakadály közelségére figyelmeztető jelzésre, és emiatt fennáll a koccanás veszélye.

“Automatikus parkolási technológiáink néhány autós számára valamiféle ‘űrtechnológiának’ tűnnek; annyira fejlettek, hogy amikor az emberek először próbálják ki, egyszerűen lenyűgözik őket” – vélekedett Darren Palmer, a Ford Európa kisautó-termékcsaládjának igazgatója. “Az Aktív Parkolóasszisztens automatikus fékezési funkciója már azt is megakadályozza, hogy a parkoló autó a vezető figyelmetlensége miatt nekikoccanjon valaminek, így a parkolás a szűkebb helyeken is stresszmentesebbé válik.”

Egyéb technológiák, amelyek szintén először jelennek meg a Fiesta kínálatában:
• Közlekedési Tábla Felismerés, ami immár egyidejűleg több, az egyes autópálya-sávokra vonatkozó, az úttest fölötti kijelzőkön megjelenített sebességkorlátozás felismerésére is képes, és frissíti a műszerfali kijelző képét, ha a vezető sávot vált
• Automatikus Távfény, amely immár hatékonyabban működik az olyan helyzetekben, amikor a szembejövő sávokat egy kordon választja el egymástól; a rendszer érzékeli, ha egy magas jármű (kamion vagy autóbusz) közelít, és tompítottra vált, hogy az elválasztó elem fölött átvilágító fénycsóva ne vakítsa el a magasan ülő sofőrt. A Fiesta vezetőjének komfortérzetét egy új funkció is növeli, ami fokozatosabb átmenetet biztosít a távolsági fény és a tompított világítás kapcsolása között.

Saját szegmensében a Fiesta az első európai modell, amelynek kínálatában a Keresztirányú Forgalomfigyelő is szerepel, ami jelzi, ha oldalirányból egy másik jármű közelít, miközben az autó kitolat a parkolóhelyről. Ez a rendszer a Fiesta összesen 15 különféle vezetősegítő technológiáinak egyike; a lista emellett olyan berendezéseket tartalmaz, mint a Adaptív Sebességtartó Automatika, az Állítható Sebességhatároló, a Holttérfigyelő, a Követési Távolságra Figyelmeztető Rendszer, a Vezetőfigyelmeztető, a Sávtartó Asszisztens, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer és az Ütközésre Figyelmeztető Rendszer.

SYNC 3 és B&O PLAY: prémium minőségű szórakoztatás

A Ford SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszeren keresztül a Fiesta vezetője egyszerű, hétköznapi szavakkal kezelheti az audiorendszer, a navigáció és a csatlakoztatott okostelefonok funkcióit.

Az autósnak elég megnyomni egy gombot, majd kimondani, hogy kellene egy kávé, tankolni kellene, kellene egy parkolóhely – és a rendszer máris kávézót, benzinkutat vagy parkolót keres, sőt akár vasúti pályaudvart, repteret és szállodát is. A berendezés kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel. A SYNC 3 egyúttal a SYNC AppLink rendszert is magában foglalja, aminek segítségével a vezető menet közben olyan okostelefonos alkalmazásokat kezelhet hangutasításokkal, mint például a Glympse, az Aupeo, a Spotify, az MyBoxMan, a HearMeOut, az AccuWeather és a Los 40 Principales.

A Fiesta tablet-szerű, 8 colos színes érintőképernyője a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is kezelhető. A SYNC 3 rendszerhez egy hasonló kialakítású, 6,5 colos színes érintőképernyő is rendelhető, valamint egy 4,2 colos kijelző a MyFord Dock rendszerrel kombinálva, ami az utasok telefonjainak és navigációs eszközeinek tárolására, rögzítésére és töltésére szolgál. A Fiesta minden képernyője a kategória legjobb felbontását kínálja, valamint a versenytársakénál akár kétszer nagyobb fényerőt, így a vezető még könnyebben olvashatja le róluk a navigációs utasításokat és egyéb információkat.

Mivel a vásárlók egyre szélesebb körben használnak hordozható médialejátszókat, a Fiestához alapáron jár a Bluetooth-csatlakozást és két USB-port, míg a beépített CD-lejátszó opcióként rendelhető meg. A teljes modellkínálathoz rendelhető DAB rádió. Ám bármilyen zeneforrást is választanak a vásárlók, mindig biztosak lehetnek az audiorendszer kiváló hangminőségében – különösen a Ford első B&O PLAY Hangrendszerének kifogástalan hangzásában.

A hangszórók elhelyezése és finomhangolása minden egyes Ford-modellben az adott jármű sajátosságaihoz igazodik, így az új, kizárólag a Ford globális kínálatában szereplő B&O PLAY rendszer személyre szabott zenei élményt teremt. A Fiestában tíz hangszóró található, köztük egy csomagtartóban elhelyezett mélynyomó és egy, a műszerfal tetejére épített központi középhang-sugárzó, amit a B&O PLAY alumínium emblémája és különleges hálómintázata díszít. Az erősítő összteljesítménye 675 watt; a Digitális Jelerősítő és a választható Surround Hangzás telt és erőteljes hangzást biztosít, hogy a zenei élmény mindig és mindenki számára tökéletes legyen – függetlenül attól, hogy ki melyik ülésen ül.

Beépített minőség

Az új generációs Fiesta kimagasló minőséget kínál, ám ez nem csupán az autó gazdagabb felszereltségére vonatkozik, hanem innovatív tervezési módszereire és kifinomult dizájnjára is; ez utóbbira jó példa a Fiestához első ízben rendelhető nyitható, teljes méretű panoráma üvegtető, amely két, csaknem teljes szélességű panel színezett edzett üvegből készül.

A külső felületek kidolgozása egy nagyobb és drágább autó benyomását kelti. A parkolószenzorokat a karosszéria lemezeinek síkjába süllyesztették; a szélvédőmosó fúvókákat egy perem takarja; a hátsó lámpaburákon és a hátsó rész burkolatán nincsenek látható csavarfejek; a tető és a csomagtérajtó közti rés több mint 30 százalékkal keskenyebb lett. Ezek a példák jól mutatják, hogy a Fiesta-csapat a legapróbb részletekre is ügyelt, hogy az autó már első pillantásra minőségi benyomást keltsen.

Az utastérben is egymással pontosan szintben álló, hézag nélkül csatlakozó felületeket találunk. Az egyetlen darabból készített középkonzol feltűnés nélkül olvad egybe a műszerfal alsó részével, és ott sem láthatók rögzítőelemek, ahol a padlóhoz csatlakozik. A Fiestában olyan bevonatkészítő eljárást alkalmaztak, amely nemcsak az autóiparban kiválónak számító minőséget biztosít, hanem bonyolult, háromdimenziós felület-kidolgozást is eredményez.

A Fiesta modellcsalád üléshuzatai és kárpitjai voltak az első anyagok, amelyeket Duntonban, a Ford megújult anyagvizsgáló laboratóriumában teszteltek. Az üléskárpitok strapabírását 60.000 tesztciklus során ellenőrizték. A színtartást időjárásállóság-méréssel vizsgálták, és spektométerrel bizonyosodtak meg arról, hogy a huzatok erős UV-sugárzás hatására sem fakulnak ki. A bőrkárpittal szemben elvárás volt, hogy ellenálljon a kiömlő kávénak és a farmernadrágokból rákerülő festékanyagoknak is. A bőrből készült kormányburkolatok esetében azt is vizsgálták, hogy nyomot hagynak-e rajtuk a napvédő krémek.

A Fiesta újdonságainak egy része a Ford nagyobb és drágább autóiból érkezik; ilyen például a hideg téli napokon extra komfortérzetet adó kormánykerék-fűtés, vagy az új, stílusos műszeregység, amelynek 4,2 colos multifunkciós TFT-kijelzőjén látványos üdvözlő animáció jelenik meg az autó beindításakor.

Merevebb karosszériaszerkezet, a hajtáslánc visszafogottabb rezgése és nyersessége, a hajtás hatékonyabb elszigetelése, akusztikus szélvédő – ilyen és ehhez hasonló megoldások biztosítják a Fiestában ülők prémium utazási élményét. A Fiestáé a kategória legcsendesebb utastere; 100 km/órás sebességnél a kabinban mérhető zajszint mértéke 29,2 son, ami 7 százalékos javulást jelent a most kifutó Fiestához képest.

A vezető azt tapasztalja majd, hogy a Fiesta kezelése egyszerűbbé vált. A vásárlóktól érkező visszajelzések alapján az új Fiesta olyan ablaktörlőket kapott, amelyek 13 százalékkal nagyobb felületet tisztítanak meg; az ajtók bezárásához 20 százalékkal kevesebb erőkifejtés kell; az üzemanyagtöltő nyílás kialakítása csökkenti a kiömlés veszélyét, ha az autós a tanksapka nélküli EasyFuel rendszert használja, amely megakadályozza a nem megfelelő üzemanyag tankolását.

Az Ajtó Élvédő az ajtó nyitása után egy szempillantás alatt védőelemet borít az ajtó peremére, megakadályozva a lemez vagy a fényezés esetleges sérülését, amikor a vezető szűk helyen kényszerül kiszállni az autóból. A tető új kialakítása hatékonyabban vezeti el az esővizet a tető pereméről, hogy ki- és beszálláskor minél kevesebb vízcsepp hulljon az utasok ruhájára.

A gyártás során és után elvégzett kiegészítő tesztek még jobb minőséget garantálnak. Egy új technológia kielemzi a préselés során hallható hangok frekvenciáját, és ennek alapján megállapítható, hogy az adott elem megfelel-e a minőségi előírásoknak – még mielőtt a lemez kikerül a présgépből.

“Nagy figyelmet fordítottunk az olyan részletekre is, amelyeket a vásárlók anélkül is érzékelnek, hogy mindez tudatosodna bennük; például az illesztési hézagokra vagy a pedálérzetre” – magyarázta el Palmer. “A Fiesta az egyik leggyakoribb látvány az utakon, ezért olyan autót akartunk alkotni, ami mindenkiből elismerő pillantásokat vált ki.”

Forradalmian továbbfejlesztett külső formaterv

A Kölnben bemutatott négy Fiesta-változat mindegyikét a most kifutó Fiesta merész stílusának újraértelmezése jellemzi; a formavilág elegánsabb és lendületesebb lett.

Az egyszerűbb, egyenesebb vonalak és letisztultabb felületek több erőt sugallnak. Az eddigi hosszanti domborítás elhagyásával a motorháztető dizájnja nyugodtabbá vált, s így jobban érvényesül az új, szélesebb hűtőrács. A formás fényszórók újszerű kontúrjai révén az autó éjjel és nappal első pillantásra felismerhető.

Oldalnézetből az autó kevésbé mutat ék formát; a 71 milliméterrel hosszabb és 12 milliméterrel szélesebb karosszéria ugyanakkor sokkal inkább prémium hatást kelt. Az övvonal egészen a fényszóróig nyújtózik, és ezzel együtt az ablakvonal is nyújtottabb lett. Még a külső tükörház alsó és felső élét is egyenes vonal köti össze, amit nem tör meg többé az irányjelző burája.

Az oldalsó karosszériaelemeket úgy formálták meg, hogy a nagyváros éjszakai fényei izgalmasan tükröződjenek rajtuk. Az akár 18 colos méretben is megrendelhető könnyűfém keréktárcsák aszimmetrikus dizájnja annyira lendületes, hogy még akkor is a mozgás érzetét keltik, amikor az autó áll. Az új, vízszintesen elnyújtott hátsó lámpatestek hatásosan hangsúlyozzák ki a Fiesta szélesebb kiállását és izmos vállait; a látványt egy jellegzetes, C-alakú fényhatás egészíti ki.

„Vásárlóink túlnyomó részének még mindig nagyon tetszik a most kifutó Fiesta dinamikus dizájnja; többek közt ez lehet az oka, hogy a Fiesta még 7 év után szegmensének legnépszerűbb modellje” – vélekedett Joel Piaskowski, a Ford Európa formatervezési igazgatója. „Éppen ezért a formavilágot úgy fejlesztettük tovább, hogy modernebbé váljon, de ne hiányozzon belőle a ’Fiestaság’ sem, amit a vevők annyira szeretnek. Az autó külseje vizuálisan egyszerűbb lett, így a kibővített modellcsalád egyes tagjainak karaktere erőteljesebben kidomborítható az eltérő orrkialakításokkal, hűtőrácsokkal és egyéb megoldásokkal, amelyek a vásárlók még szélesebb körében keltenek érdeklődést.”

A Ford Fiesta mind a négy változata saját karakterrel bír, ami az egyszerű alap-formavilágra épül; ez a karakter aztán még tovább alakítható az olyan, egyéni ízlés szerint kiválasztott opciókkal, mint a kontrasztos, feketére, fehérre, Bohai Bay Mint színre vagy az új Chrome Copper árnyalatra fényezett tető és külső tükörburkolatok. A karosszériaszínek sorában olyan új árnyalatok is megjelennek, mint a Blue Wave, vagy a Fiesta Vignale változathoz kínált Milano Grigio.

A Ford Fiesta Vignale különleges, selyemfényű Vignale hűtőrács-mintázata, hűtőrács-kerete, ködfényszóró-keretei és hátsó diffúzora igazi luxushangulatot teremtenek. A Fiesta Titanium krómozott díszlécei letisztult, mégis előkelő stílusról árulkodnak. A függőleges ködfényszórók kiemelik a lökhárító ‘mosolyát’, így az autó optimista és barátságos benyomást kelt.

A Ford Fiesta ST-Line egyszerű, hálóval borított hűtőrácsa a Ford Performance autónak világát idézi; ez a dizájn arra szolgál, hogy kihangsúlyozza a hűtőmaszk mögött szunnyadó teljesítményt. A sportos karosszéria szögletesebb és agresszívebb. A funkcionális hátsó légterelő hatásosan járul hozzá az autó stabilabb kiállásához.

A Ford Fiesta Active még erősebben különbözik az alap-dizájntól: futóműve emelt, és az első lökhárítótól a kerékjárati íveken és az autó oldalán keresztül egészen a hátsó részig sötét védőburkolat fut végig. A hatszögletű hűtőrácsot is egy sötét elem varázsolja karakteresebbé, akárcsak a csomagtérajtón elhelyezett rendszámtábla-keretet; a tető és a tetőoszlopok kontrasztos fényezést kaptak, s ezek összhatásaként az autó erőteljesebb benyomást kelt.

Kényelmes utastér, személyre szabott stílusban

A Ford Fiesta felhasználó-központú utasterének kialakítását nagyban befolyásolta az okoseszközök és tabletek széles körben elterjedt használata. Az ergonomikus dizájnú és puha tapintású anyagokkal burkolt tér nemcsak tágasabb lett, hanem már első pillantásra prémium minőséget sugall. A logikus beosztású, mégis kellemes érzelmeket ébresztő kabint a vásárlók könnyedén a saját igényeikhez és egyéniségükhöz formálhatják, amihez egy sor új tartozék és kiegészítő áll rendelkezésükre.

Ezeket a kiegészítőket kifejezetten úgy tervezték meg, hogy még a kabin személyre szabása után is megőrizzék az utastér kiegyensúlyozott, harmonikus jellegét; jó példa erre a középső és utasoldali műszerfal, valamint az ajtóbehúzók és a külső tükörburkolatok dekorációs elemeinek kínálata, amely Race Red, Yellow, Bohai Bay Mint, Deep Impact Blue vagy Chrome Copper fényezéssel is megrendelhető.

“A Ford Fiesta utastere mind a dizájn, mind pedig a kivitelezés szempontjából forradalmi” – mondta Piaskowski. “Mindegyik utastér-változat érzékletesen kihangsúlyozza az egyes modellváltozatok egyéniségét. Az új dizájn minőségi anyagokkal, kézműves minőségű kidolgozással és modern technológiákkal kényezteti a vásárlót – valamint a személyre szabást szolgáló új opciókkal, hogy még egyénibbé, még különlegesebbé varázsolhassa Fiestáját.”

A kellemes környezet kialakításához a könnyen működtethető kezelőszervek is hozzájárulnak. A középkonzol gombjainak száma majdnem a felére csökkent, és számos konnektivitási és szórakoztató funkció vezérlése a 8 colos érintőképernyőn kapott helyet. A kezelőszervek és képernyők legtermészetesebb, ergonomikus elhelyezését tekintetkövető szoftverrel ellenőrizték, és mind a műszeregység, mind pedig a központi képernyő olyan helyre került, ahol egyetlen pillantással leolvashatók róluk az információk.

A hátul utazók térdének 16 mm-rel nagyobb hely jut; ez részben az első ülések új, vékonyabb háttámlájának köszönhető, amelyek az eddiginél is jobb oldaltartást adnak. Az állítható magasságú vezetőülésben új helyre került a deréktámasz, és a fejtámla pozíciója is könnyebben hozzáigazítható az eltérő testalkatú emberek magasságához.

Az új Fiesta csomagtérajtaja szélesebb nyílást tár fel, így a csomagtér hozzáférhetőbbé vált, az apróbb személyes tárgyak pedig jól elférnek a 20 százalékkal nagyobb kesztyűtartóban és a középkonzolban kialakított 1 literes médiatároló rekeszben. A hosszú családi utazásokon jól jön majd, hogy a hátsó ajtózsebekbe 0,6 literes vizespalackok is beférnek.

Intelligensebb, erősebb, biztonságosabb

Aktív és passzív biztonsági rendszereinek, valamint a vezetősegítő technológiák átfogó kínálatának köszönhetően a Fiesta várhatóan a legmagasabb besorolást kapja majd az Euro NCAP biztonsági értékelésén. A Fiesta az első Ford az európai piacon, amely az új, fejlett Végeselemes Analízis technológia alkalmazásával teljesítette az egész járműre kiterjedő számítógépes törésteszt-szimulációkat, aminek révén a mérnökök hatékonyabban finomíthatták a biztonsági elemeket, legyen szó akár a légzsákokról, akár a karosszériaszerkezet megerősítéseiről.

A Ford Fiesta karosszériájában 36 százalékkal több bóracél erősíti a legfontosabb pontokat, például a B-oszlop felső részét, amelynek új, T-keresztmetszetű kialakítása hatékonyabban vezeti el a tetőszerkezet felé az oldalütközés során ébredő erőhatásokat. Az ajtók áttervezett keresztmetszete szintén az oldalütközés hatásaitól védi az autóban ülőket; az ajtókban immár nyomásérzékelők is helyet kaptak, és ezek segítségével a visszatartó rendszerek több ezredmásodperccel gyorsabban aktiválódhatnak. Az oldallégzsákokat úgy terezték, hogy kiemeljék az utas karját az ütközési zónából.

Innovatív biztonsági megoldás a biztonsági öv csatjának kialakítása; a mechanikusan aktiválódó eszköz egy ütközés esetén megakadályozza az öv vízszintes szárának csúszását, így nincs szükség a vezetőoldali légzsákra. A hátsó-szélső ülésekhez tartozó biztonsági övekhez is tartozik erőhatároló és előfeszítő – ez korábban csak az első üléseknél volt – így az övek még hatékonyabban fogják fel az előre lendülő testeket, kiküszöbölve az öv által okozott sérüléseket.

A tervezők a kisgyermekes szülőkre is gondoltak, amikor kikapcsolható első légzsákot építettek be az utasülés elé, így azon gyermekülést is el lehet helyezni. A gyalogosok védelmét szolgálja a fényszórók kialakítása, amelyek ütközés hatására hátrafelé mozdulnak el, valamint az összecsukló motorburkolat és az ablaktörlők tengelycsonkjának elhelyezése is.

Kifinomult hajtásláncok

A leegyszerűsített motorkínálatban kifinomult, az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő erőforrások szerepelnek, amelyeknek dinamikus teljesítménye és csekély üzemanyag-fogyasztása kategóriaelső vezetési élményt és alacsony költségeket kínál a vásárlóknak.

A Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja 100, 125 és 140 lóerős változatban is megrendelhető az autóhoz; a CO₂-kibocsátás legalacsonyabb értéke 97 g/km, amihez az is hozzájárul, hogy a blokk egy új, hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, amelyben hatékony megoldások csökkentik a belső súrlódást. A 100 lóerős változathoz opcióként hatfokozatú, a kormány mögötti váltókarokkal is kapcsolható automata sebességváltó is rendelhető.

A turbótöltésű, háromhengeres 1,0 literes EcoBoost motorban olyan fejlett technológiák működnek, mint a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés és a Kettős, Függetlenül Változó Szelepvezérlés; a blokk kiegyensúlyozott, páratlanul finom járását egy innovatív megoldás, a síkban eltolt főtengely biztosítja.

A Ford 120 lóerős, 1,5 literes TDCi erőforrása a Fiesta első nagy teljesítményű dízele. A teljesítmény, a nyomaték és a csekély fogyasztás egyedülálló kombinációját kínáló motor hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, és tervezett CO₂-kibocsátása 89 g/km. Az 1,5 literes TDCi egység 85 lóerős változatban is elérhető – vagyis 10 lóerővel nagyobb teljesítménnyel, mint a most kifutó Fiesta legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztású változata –, és a Ford új hatfokozatú manuális sebességváltójával párosítva a hajtáslánc tervezett CO₂-kibocsátása 82 g/km.

Az 1,5 literes TDCi motor működésének hatékonyságát optimalizált égéstér-kialakítás, turbótöltés (a 120 lőerős kivitelben változó geometriájú turbótöltő) és kifinomult befecskendező rendszer fokozza. Az üzemanyag-fogyasztást tovább mérsékli az Intelligens Visszatápláló Töltés, ami a generátor szelektív működtetésével tölti az akkumulátort, amikor az autó szabadon fut vagy fékez.

Az 1,0 literes EcoBoost blokkhoz hasonlóan a Ford 1,1 literes benzinmotorja is háromhengeres felépítésű. Ez az új ötfokozatú manuális sebességváltóval összekapcsolt, 70 és 85 lóerős változatban kínált erőforrás váltja le a kifutó modell 1,25 literes szívómotorját; az új blokk magasabb teljesítményt kínál, legalacsonyabb tervezett CO₂-kibocsátása pedig 101 g/km.

Az új Ford Fiesta minden erőforrásának üzemanyag-fogyasztását Auto-Start-Stop technológia javítja, az 1,0 literes EcoBoost és az 1,5 literes TDCi motorral hajtott változatokban pedig Aktív Hűtőrács technológia működik. A manuális sebességváltóval szerelt modellekben egy új Eco gomb található, aminek megnyomásával módosul a motor és a gázadás karakterisztikája, hogy a vezető még több üzemanyagot takaríthasson meg. Az autó légellenállását tovább javítja a padló alatti burkolat.

Még élvezetesebben vezethető

Az új generációs Fiesta kategóriaelső menetdinamikát kínál, nem beszélve a jobb útfogásról, a hatásosabb fékteljesítményről és a tovább javított kormányérzetről; mindehhez jobb rugózási kényelem és kifinomultabb működés társul, mivel a mérnökök az autó minden elemét a vezetési élmény és a kényelem szempontjai szerint optimalizálták.

A bóracél szélesebb körű alkalmazásának, a lézerhegesztésnek, az első segédkeret merevebb bekötési pontjainak és a csatolt lengőkaros futómű hegesztett bekötési pontjainak köszönhetően a torziós szilárdság 15 százalékkal javult. Az első nyomtáv 30, a hátsó nyomtáv 10, a tengelytávolság pedig 4 mm-rel nőtt, így a futómű immár a nagyobb, 18 colos kerekekkel is tökéletes összhangban működik. Az első keresztstabilizátor rúd üreges; az így elért tömegcsökkentés jobb rugózási komfortot és kormányérzetet eredményez. A kormánymű belső súrlódását 20 százalékkal sikerült csökkenteni, a sebességváltóban pedig simábban kapcsolhatók a fokozatok.

A Ford Fiesta futóműve 10 százalékkal jobban tapad kanyarodás közben; ez érezhetően fokozza a vezetés élményét, akárcsak az Elektronikus Nyomatékvektor Szabályozás, ami kanyarodás közben az ívbelső kerekek enyhe fékezésével javítja a tapadást és a menetstabilitást. 100 km/órás sebességről lassítva több mint 8 százalékkal csökkent a féktávolság. A 100 lóerőnél nagyobb teljesítményű modellváltozatokban a hátsó kerekeket is tárcsafék lassítja.

Az új, kettős futómű-bekötési pontok kétszer merevebbek, így az új Ford Fiesta kormányreakciói gyorsabbak és pontosabbak. A bekötési pontok különleges dizájnja jobban védi a szerkezetet az úttest felől érkező behatásoktól, a nagyobb méretű hátsó torziós rúd pedig mérsékli a kisebb úthibákból adódó felütést, és ezzel együtt a kabinba beszűrődő útzajt is.

“Az élvezetes vezethetőség mindig is elsőrendű cél volt a Fiesták fejlesztésénél. Ez alól az új Ford Fiesta sem kivétel, hiszen a vásárlók elvárják, hogy minden generációváltással agilisabb, sportosabb és kiegyensúlyozottabb autót alkossunk” – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztésért felelős alelnöke. “Így van ez most is: új kisautónk még több stílust, minőséget, technológiát és örömöt kínál – vagyis: Fiestább, mint valaha!”

Nissan: elektromos autók töltése, gördülékenyen

Bár a publikus töltőpontok számát illetően Magyarország még elmarad Európa nyugati részétől, de a jelenleg üzemelő számos töltőpont már elég arra, hogy elektromos autónkkal probléma nélkül bejárjuk az országot, és a töltők száma egyre gyorsabban növekszik.

Az elektromos autók töltésének több módja is van; villámtöltőkkel, gyorstöltőkkel, de egy hagyományos konnektorral is elérhetjük, hogy autónk újra szárnyra kapjon.

Villámtöltés – 30 perc alatt

Villámtöltő állomásokon nagyjából 30 perc alatt 80%-ra tölthetjük fel az akkumulátort. Ideális megoldás, ha éppen úton vagyunk, és rá akaruk tölteni egy keveset.

Gyorstöltés – 4 óra alatt

Hagyjuk éjjel tölteni a Nissan LEAF-et: otthoni töltőberendezéssel az akkumulátor nagyjából 8 óra alatt tölthető fel. A választható 6,6 kW-os töltővel ez az idő mindössze 4 órára  – az új, nagy teljesítményű 30 kWh-s akkumulátor esetében pedig 5 és fél órára csökkenthető.

Konnektoros töltés – 12 óra alatt

A Nissan Leaf töltésének legegyszerűbb módja, ha a 10 amperes kábellel hagyományos elektromos hálózatra csatlakoztatjuk. Ezáltal gyakorlatilag bárhol tölthető, ahol rendelkezésre áll hagyományos konnektor.

Benzinkút helyett otthoni töltés

A Nissan LEAF mellett a töltés új értelmet nyer. Csupán csatlakoztassuk az autót a töltőre, és a 24 kWh-s modellel 100–160 kilométert, a 30 kWh-s modellel 125–200 kilométert vezethetünk.*

A Nissan LEAF-hez hagyományos töltőkábelt is biztosít a gyártó – jól jöhet, ha nincs otthoni töltőberendezésünk, vagy éppen úton vagyunk és nincs a közelben gyorstöltő állomás. Ugyan a többi módszernél lassabb, de ezzel bárhol tölthetjük az autót, ahol hagyományos konnektort találunk. A Nissan LEAF alapfelszeltségéhez egy további kábel is tartozik, amelyet a nyilvános gyorstöltő állomásokon használhatunk.

Ha azonban rendelkezünk otthoni töltőberendezéssel, a választható 6,6 kW-os töltővel Nissan LEAF-jét saját garázsunkban is feltölthetjük. Csupán csatlakoztassuk rá, és a 24 kWh-os modell akkumulátora nagyjából 4 óra alatt, a 30 kWh-os modellé pedig 5 és fél óra alatt teljesen feltöltődik.

A NissanConnect EV alkalmazással az otthoni töltőberendezést távolról is vezérelhetjük okostelefonunkról, táblagépünkről vagy számítógépünkről. Ezzel tehát magunk szabhatjuk meg, hogy mikor induljon, illetve álljon le a töltés, kihasználva az áramszolgáltatók csúcsidőszakon kívüli, alacsonyabb tarifáit.

Ha otthonunkba szeretnénk töltőberendezést beszereltetni, mindössze a Nissan helyi szolgáltató partneréhez, az EQOS Energie-hez kell fordulni.

Töltés útközben

Mivel a nyilvános töltőállomások nagyfeszültségű egyenárammal működnek, ezeken a pontokon a Nissan LEAF nagyon gyorsan – és gyakran ingyen – feltölthető. Ráadásul, mivel a töltőpontok száma napról napra nő, nem is gondolná, hogy milyen messzire juthat egyetlen nap alatt.

Merre van a következő töltőállomás?

A töltőállomás-hálózat gyorsan bővül, hogy ki lehessen szolgálni az utakon közlekedő egyre több elektromos autót.

*Becsült hatótávolság,  mérsékelt használat mellett. A tényleges hatótávolság a vezetési stílustól, az útviszonyoktól, külső hőmérséklettől és a klímaberendezés használatától függően változhat.

Legördült a hárommilliomodik MINI is Oxfordban a gyártósorról

A MINI elsőszámú üzeme az elmúlt tizenöt évben megháromszorozta teljesítményét. A jubileumi modell egy MINI John Cooper Works Clubman.

A kisautó-szegmens megteremtőjének újbóli sorozatgyártása 2001-ben indult be a MINI oxfordi létesítményében, ahol 2016. december 2-án a hárommilliomodik négykerekű gurult le a gyártósorról.

A jubileumi modell egy MINI John Cooper Works Clubman – a brit prémiummárka első autója, amely a MINI John Cooper Works modellek megnövelt teljesítményét a továbbfejlesztett ALL4 intelligens összkerékhajtás előnyeivel egyesíti.

Amíg az oxfordi üzem 2001-ben napi szinten átlagosan mintegy 300 új autót termelt, addig mára ez a szám hozzávetőlegesen napi 1 000 darabra nőtt, amely azt jelenti, hogy a 4 500 embert foglalkoztató létesítményben majdnem minden percben új MINI modell születik. A brit prémiumgyártó az Oxfordban készülő négykerekű modellek 80 százalékát exportálja, és a világ több mint 110 országában értékesíti. 2001-es feltámasztása óta a MINI az ügyfelek és a rajongók körében is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a világ minden táján. A kifogástalan minőségű autók sikertörténetében központi szerepet tölt be a gyártósorok mellett dolgozó munkaerő szenvedélyes elkötelezettsége, amelyet a hárommilliomodik MINI modell is nyomatékosít.

Az elmúlt tizenöt évben a MINI nagy-britanniai és nemzetközi értékesítése figyelemre méltó fejlődésen ment keresztül: amíg az első évben a brit prémiumgyártó világszerte mintegy 40 000 új autót értékesített, addig ez a szám 2015-ben már 340 000 darabra emelkedett. Nagy-Britanniában a MINI modellek gyártása három üzemben oszlik el: a Birmingham melletti Hams Hall üzemben az erőforrások, míg Swindon városában a MINI részegységei és préselt karosszériaelemei készülnek, majd az alkatrészek végül Oxfordban találkoznak.

A karosszériaváz-előállító létesítmény mellett Oxfordban található a brit prémiummárka elsőszámú fényező- és összeszerelő üzeme is. A MINI szigetországi gyártási háromszöge több ezer ember megélhetését alapozta meg, a beszállítói- és értékesítői hálózatnak köszönhetően nem csupán közvetlenül, de közvetetten is.

A 2000 óta eltelt tizenhat évben a BMW Group 1,75 milliárd fontot fektetett be a Nagy-Britanniában működő három gyárába, amelyek közül Oxfordban csúcstechnológiás fényezőüzem, professzionális karosszériaépítő létesítmény, vadonatúj összeszerelő csarnok és logisztikai központ, valamint minőségellenőrző és továbbképző részleg is létesült. A vállalatcsoport a MINIcademy névre keresztelt oxfordi akadémián képzi tovább a brit prémiummárka üzemeibe jelentkező gyakornokokat.

A MINI gyártási hálózatának középpontjaként ismert, és a brit prémiumgyártó otthonaként híressé vált Oxford, kivételesen nagy gyártási múltra tekint vissza. A városban az autók sorozatgyártása már 1913-ban beindult, amikor a híres tervezőmérnök és vállalkozó, William Morris (későbbi nevén Lord Nuttfield) elkészítette első négykerekűjét, a „bikaorrú” Morris-t, a MINI mai gyárának közvetlen közelében.
A Sir Alec Issigonis által tervezett klasszikus Mini 1959-ben mutatkozott be a nagyközönség előtt, egy csapásra forradalmasítva az iparágat. A kisautó-szegmens megteremtőjét egészen 1968-ig gyártották Oxfordban, amely 1966-ban és ’67-ben érte el akkori termelési csúcsát, összesen 94 889 darab autóval.

Ma a három- és ötajtós MINI modellek, a MINI Clubman, a MINI Clubman ALL4, valamint a MINI John Cooper Works paletta sportos képviselői is Oxfordban készülnek.

Quattro rendszerrel is rendelhető az Audi TT 2.0 TDI

Világszerte eddig minden második eladott Audi TT a quattro összkerékhajtással készült. Mostantól a kínálatban a TT harmadik generációjának megjelenése óta elsőkerékhajtással szereplő, nagysikerű kétliteres dízel is rendelhető e hajtásrendszerrel.

Az erőátvitel feladatát itt a hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltó látja el. Ez a kombináció a Coupé és a Roadster számára egyaránt kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett biztosít agilis menettulajdonságokat.

A quattro összkerékhajtás elektrohidraulikus lamellás tengelykapcsolót használ a forgatónyomaték első és hátsó kerekek közötti optimális elosztására, a mindennapos menethelyzetek többsége során túlnyomórészt az első kerekekre irányítva azt. Amennyiben csökkenne az első kerekek vonóerő-átadási képessége, a tengelykapcsoló a nyomaték egy részét mindössze néhány ezredmásodperc alatt fokozatmentesen a hátsó kerekekre küldi.

A menetdinamikai határtartományokban a quattro összkerékhajtás az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) intelligens szoftverfunkciójaként működő kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás technikájával is együttműködik, amely a belső kanyaríven gördülő kerekek célzott és finom fékezési beavatkozásaival biztosít még lágyabb és stabilabb irányíthatósági tulajdonságokat. Kis súrlódási tényezőjű útfelületen az állandó összkerékhajtás még az ellenőrzött, biztonságos driftre is lehetőséget kínál.

A tengelykapcsoló az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszerbe integráltan működik, amellyel a vezető igény szerint a comfort, auto, dynamic, efficiency és individual üzemmódok szerint határozhatja meg TT-modellje alapvető karakterét. Az Audi drive select az összkerékhajtás mellett a gázpedál, a kormányrásegítés és az S tronic sebességváltó karakterisztikáit is befolyásolja. Mindemellett számos, extrafelszerelésként kínált technika irányítását is magában foglalhatja, mint például az Audi magnetic ride adaptív csillapítás-szabályozás vagy éppen a komfort automatikus légkondicionáló berendezés.

Az Audi TT dinamikus menetteljesítményeiről quattro összkerékhajtása mellett négyhengeres dízelmotorjának tekintélyes ereje gondoskodik, amely 1968 köbcentiéter összlökettérfogatából 135 kW (184 LE) teljesítményt, illetve az 1750 és 3250 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 380 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. A közös nyomócsöves (common-rail) befecskendezőrendszer nyolclyukú fúvókáin át akár 2000 bar nyomáson juttatja az üzemanyagot az égésterekbe. E magas nyomásszint a gázolaj finom porlasztásával gazdaságos és csekély károsanyag-kibocsátású égésfolyamatról gondoskodik. A töltőlevegő-hűtő a szívócsatorna-modulban kapott helyet, kompakt beépítési méretek mellett biztosítva rövid gázáramlási utakat és minőségi szabályozási lehetőséget, illetve ezek eredményeképpen érzékeny gázadási reakciókat és magas hatásfokot.

A TT Coupé 2.0 TDI quattro S tronic álló helyzetből mindössze 6,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/óra tempóra, végsebessége pedig 234 kilométer/óra, míg a Roadster megfelelő értékei 7,0 másodperc és 230 kilométer/óra. A 2.0 TDI quattro S tronic hajtásrendszerrel szerelt TT Coupé az NEDC mérési eljárás szerint 5,2 literrel is beéri 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 137 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul. A TT Roadster* fogyasztása ezzel a motorral 5,4 l/100 km, szén-dioxid-emissziója pedig142 g/km.

A 2.0 TDI quattro S tronic piaci bevezetésével immár hét motor/sebességváltó-változat szerepel az Audi TT palettáján, közöttük öt benzines erőforrással. Az elsőkerékhajtású kétliteres dízel a hatfokozatú manuális sebességváltóval továbbra is szerepel a programban. Az S tronic váltóművel készülő összkerékhajtású kivitel máris megrendelhető, a TT Coupé esetében 13.422.000,- Ft, míg a TT Roadster sorozatban 14.368.000,- Ft ajánlott fogyasztói bruttó alapáron. Az első kiszállításokra várhatóan 2017 elején kerül sor.

Meggyőző eredményt ért el a Toyota és a Lexus biztonsági teszteken

A Toyota Safety Sense P és a Lexus Safety System + csomagokkal felszerelt négy Toyota és Lexus modell ASV++ besorolást kapott a preventív biztonságot értékelő japán teszten. A világ legnagyobb és leginnovatívabb autógyártója így a legjobb teljesítményt érte el az automata gyalogosvédelmi vészfékezéssel kiegészített új JNCAP vizsgálati eljáráson.

A Toyota a legmagasabb ASV++* besorolást kapta a Toyota Safety Sense P ütközésmegelőző csomaggal felszerelt, Európában nem forgalmazott Toyota Crown és az idehaza is népszerű Prius modellekre, valamint a Lexus Safety System + csomaggal felszerelt Lexus GS és RX modellekre. A JNCAP biztonsági vizsgálaton 2016-ban vezették be a legmagasabb értékelést jelentő AVS++ besorolást. A hagyományos pontozási rendszert kiegészítették a gyalogosok nappali védelmét szolgáló automatikus fékfunkció értékelésével, és az e téren magas pontszámot szerző járműveket jutalmazzák az ASV++ jelzéssel. A Toyota és a Lexus tervei közt szerepel, hogy egyre több modellben jelennek majd meg az ütközések és gázolások megelőzését szolgáló funkciók.

Japánban mintegy 37 százalék a gyalogosok aránya a halálos közlekedési balesetek***** áldozatai között. A halálos kimenetelű gázolások megelőzésére a Toyota 2015 óta folyamatosan vezeti be modelljeiben a Toyota Safety Sense P és Lexus Safety System + csomagokat, amelyek nemcsak a járművekkel, hanem a gyalogosokkal történő ütközés elkerülésében is segítséget nyújtanak. Az autógyár úgy határozta meg a csomagok árát, hogy ezzel elősegítse e rendszerek széles körű elterjedését. Japánban jelenleg kilenc modell felszereltségében szerepelnek ezek a csomagok, és a gyár tervei szerint hamarosan sokkal több modellben válnak elérhetővé.

A Toyota az ‘integrált biztonsági rendszer’ koncepció alapján egyre biztonságosabb járműveket és technológiákat fejleszt. Hosszú távon a vállalat arra törekszik, hogy az emberek, a járművek és a forgalmi környezet integrálásával teljesen kiküszöbölhetők legyenek a sárüléssel járó vagy halálos kimenetelű közúti balesetek.

Energetikai cégekkel működik együtt a Toyota

A környezettudatos autózás és energiafelhasználás előmozdítása érdekében a világ vezető autógyártója, a környezetbarát technológiáiról ismert Toyota öt japán energetikai vállalattal működik együtt az új Toyota Prius Plug-in Hybrid bevezetését követően, így maximalizálva a modell mindennapi használata jelentette potenciális környezeti lábnyom csökkentést.

A Toyota öt japán energetikai társasággal – Tohoku Electric Power Co., Ltd., TEPCO Energy Partner, Inc., Chubu Electric Power Co., Inc., Kansai Electric Power Co., Inc., és Shikoku Electric Power Company, Inc. – köt szövetséget azért, hogy biztosítsa az Plug-in Hybrid járművek Összekapcsolt Energia Szolgáltatását. Ez a szolgáltatás több előnyt is biztosít az új Prius PHV vásárlói számára, pl. az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolságától, az otthoni töltés mennyiségéig.

A megoldás csökkenti a jármű környezeti hatásait azáltal, hogy arra ösztönzi az új Prius PHV vásárlóit, hogy hosszabb távolságokra használják az elektromos üzemmódot. Ez az egyik legfontosabb része a Toyota koordinációs feladatának a többi céggel való együttműködésben, ami alapeleme a vállalat együttműködési stratégiájának. A szolgáltatása kimondottan az elektromos üzemmódban megtehető távolságot, az otthoni töltésre használt elektromos áram mennyiségét, valamint más információkat monitoroz, melyeket az új Prius PHV-ba beépített adat kommunikációs modul (DCM) gyűjt, és amit a Toyota biztosít a cégek azon vásárlóinak, akik ezt a szolgáltatást használják.

A vásárlók maguk is ellenőrizhetik az információkat a megfelelő weboldalon és a tartalomtól függően az energetikai cégek képesek pontokkal jutalmazni a vásárlókat. Az ügyfelek pedig cserébe felhasználhatják ezeket a pontokat, hogy befizessék áramszámlájukat, vagy beváltsák azokat különböző termékekre.

A PHV összekapcsolt energiaszolgáltatás információit egy erre kialakított weboldalon keresztül fogják biztosítani az ügyfelek számára, ami párhuzamosan fog elindulni az új Prius PHV értékesítésével, ezenfelül, a márkakereskedők olyan információs anyagokat fognak biztosítani, melyek bemutatják az egyes energiacégek által nyújtott szolgáltatások bővebb tartalmát. A Toyota minden esetben vásárlói maximális biztonságára és megelégedésére törekszik. Lehetséges együttműködéseket keres más iparágakkal és cégekkel, hogy hasznosíthassa a járművekből nyert adatokat azért, hogy még vonzóbb termékeket fejleszthessen, és a vásárlás utáni időszakban is megfelelő szolgáltatásokat nyújthasson.

„A Toyota újabb egészen egyedi kezdeményezéssel igyekszik a mindennapok részévé tenni a jelen alternatív meghajtásait, ez esetben az új Prius Plug-in Hybrid technológiáját. Rendkívül inspiráló látni, hogy öt japán energetikai óriásvállalat is a projekt mögé állt, amely így lehetővé teszi, hogy a felhasználók valóban széles szerezzen gyakorlati tapasztalatokat arról, hogyan használható ki optimálisan a plug-in hybrid technológiában rejlő potenciál. Amennyibe a kezdeményezés beváltja a hozzá fűzött reményeket, nem kizárt, hogy a hazai energetikai szolgáltatók részéről is kedvező fogadtatásra találhat egy hasonló megmozdulás” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

LEGFRISSEBB

Véget ért a Volvo V90 pályafutása

0
A Volvo V90 végső gyártási ciklusa is lezárul, ezzel a márka egyik leghosszabb, több mint hat évtizedes kombis hagyománya ér véget. Az első Amazon...

Bugatti Chiron: az autóipar ikonikus mesterműve

TESZTJEINK