Főoldal Blog Oldal: 366

Jude Law verhetetlen improvizációban – lezajlott a nézők által rendezett Lexus-film forgatása

Jude Law és a Lexus közösen mutatták be élő adásban közvetített, improvizáción alapuló produkciójukat, amelynek helyszíne a londoni színházi világ, és amelynek kiindulópontja a Lexus RX luxus crossover vezetőülése. A színpadi legenda és filmsztár egy sajátságos kaland során bejárta a Soho utcáit, méghozzá a rendező és a nézők valós idejű narratívája alapján, hatalmas színészi rutinjára támaszkodva.

jude-law-lexus-rx-forgatas-2-interaktiv-autoaddikt-masolata

A történet a népszerű kabarészínház, a The Box színpadán kezdődött: a függöny felgördült, és Law lépett a közönség elé, hogy elmondja: élete következő 45 percét a világ különböző tájain élő nézők irányítják majd, akik élő adásban követik az eseményeket, és szavazatokkal döntik el, hogy a lehetséges változatok közül melyik irányban haladjon tovább a történet. Attól a pillanattól kezdve, hogy elhagyta a színpadot, mindent a nézők – és persze a színész intuíciói – irányítottak.

Innentől fogva minden egy interaktív forgatókönyv szerint történt, és Law egészen a végkifejletig úgy játszott, mintha egy színház élő közönsége előtt szerepelne. A különbség csupán annyi volt, hogy egy ‘guruló’ színpadon kellett játszania, és útközben folyamatosan a nézők változó rendezői utasításai tették próbára művészi és gasztronómiai tudását.

Az egyenes online közvetítés és instruálás mellett forgatott filmben Law tehát beül a rá váró Lexus RX volánja mögé, és elhajt egy régi szeszcsempész-stílusú étterembe, ahol csatlakozik hozzá a stáb egy tagja. Utána találkozik egy orosz séffel és tévészereplővel, Alekszej Ziminnel, aki szakértő tanácsokkal látja el az út következő állomására, hogy kiszabadíthassa kollégáját. Ezután újabb megálló következik Ronnie Scott Jazzklubjában, ahol felveszi zeneszerzőjét, az utolsó előtti állomáson pedig – próbára téve művészi képességeit – begyűjti az est díszlettervezőjét, a spanyol utcai művészt, Jorge Rodriguez-Geradát. Az utazó performansz akkor éri el csúcspontját, amikor Law visszatér a The Boxba a csapatával és a stábbal, hogy levezesse a művészeti ágakon átívelő drámai fináléját. Az előadást a közismert énekes-dalszerző zárja Jude és csapata oldalán, előadva legújabb, Overcome című slágerét.

Az élő közvetítés narratívájának alapját az ‘RX Életérzés’ képezi – vagyis az a különleges luxus-életstílus, izgalom és csillogás, amit érzékletesen testesített meg a 2016-os Lexus RX legutóbbi televíziós reklámja, amelynek ugyancsak Jude Law volt a főszereplője. A márka és a színész közti művészi együttműködés keretében egyébként idén év elején már született egy különleges interaktív színházi produkció.

“Az embernek ritkán nyílik alkalma arra, hogy teljesen spontán játszhasson el egy olyan sztorit, ami töredékes jelenetekből épül fel. Megpróbáltam mindent megtenni azért, hogy olyan újszerű élményt teremtsek, aminek az emberek örömmel válnak részévé. Azt hiszem, azzal, ahogyan a történet szinte magától bontakozott ki, sikerült valami igazán lenyűgöző dolgot alkotnunk” – mondja Jude Law az élő közvetítésről.

jude-law-lexus-rx-forgatas-autoaddikt-masolata

“Csodálatos érzés volt, hogy részt vehettem egy ilyen különleges produkcióban, és hogy Jude oldalán szerepelhettem. Nagyon feldobott, hogy mindezt Európa-szerte élőben közvetítették, mert ez igazán különleges atmoszférát teremtett” – lelkendezik Laura Mvula, aki láthatóan szintén élvezte az élő adást:

“Ez év elején, a Lexus RX bevezető kampányában ugyancsak Jude segített nekünk egy példátlan, interaktív színházi élmény megteremtésében. Szinte mindenkinek torkára forrott a szó, amikor látták, milyen újszerű módszerrel söpörtük félre a hagyományos reklámfilmek stílusát. A kérdés már csak az volt: hogyan tovább? Jude szerencsére ugyanolyan szenvedélyes újító és merész úttörő, mint a Lexus, így aztán nem telt sok időbe, hogy előrukkoljunk a következő lenyűgöző – és még sosem látott – ötlettel” – teszi hozzá Spiros Fotinos, a Lexus Europe marketing-vezetője.

toyota-varga-zsombor-autoaddikt

“Az új RX egész világon egyedülálló kommunikációs kampánya épp olyan innovatív, formabontó megközelítést alkalmazott a marketing területén, mint amit a Lexus a forradalmi, jövőbemutató technológiák és a dizájn területén képvisel, Jude Law zseniális improvizatív készségének és színészi képességeinek köszönhetően pedig mindez egy különleges élmény keretében minden korábbinál izgalmasabban szólította meg az ügyfeleinket, ami hihetetlenül inspiráló. Bízunk benne, hogy a közös filmforgatás élménye sokak számára hozta közelebb a Lexus életérzést, és sokan lesznek olyanok, akik ellátogatnak a hazai márkaképviseletünkbe, hogy személyesen is átélhessék azt” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota Central Europe Toyota és Lexus márkák PR kommunikációjáért felelős vezetője.

[TESZT] Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T – tetszetős megközelítésű munkagép

1978-as első megjelenése óta rengeteget változott a gyémántos márka pickupja annak rendje s módja szerint – a 2016-os modellév pedig pedig tovább növelte a presztízst. Szerkesztőségünkél járt a csúcsfelszereltséget és csúcshajtásláncot kapott Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-001

Sokban változott, ám az alapkoncepció megmaradt: a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T küllemében és karakterisztikájában sok irányban hajaz a korábbi modellekre, legfőképp az elmúlt évek variációira – mindezt úgy, hogy mai, modernebb felfogással is jól emészthető legyen a teljes összkép.

Természetesen megmaradt a hagyományosan klasszikus, igazi pickup-szellemiség, ami kell is, hiszen az L200 tulajdonképp minden további nélkül nevezhető kategóriateremtő modellnek: a japán márka modellje a kezdetektől fogva masszívan színesíti a nemzetközi mezőnyt. Igaz, a gyökerek alaphangon az USA-ban keresendők, de a távol-keleti márkák közül (is) élenjáró koncepciót hordozott a Mitsubishi az elmúlt évtizedekben.

Noha az alapok olybá tűnnek, ugyanazok, mint a korábbi megközelítések révén, az új Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T formaterve próbál teljes mértékben integrálódni a huszonegyedik századi elvárások tekintetében. Az orr-rész kialakítása legömbölyített, húzott első lámpaburákat, szélesre gondolt, keskeny hűtőmaszkot kapott, mindehhez nagy arányú krómozással (ez dominál a felületek nagy részén). A ködlámpafészkek szokás szerint az alsó részleteket emelik ki, közrefogva a hasmagasságot kihangsúlyozó, ám terepes mivoltot is jól visszaadó mattezüst idomot.

Megmaradtak a hagyományos részletek, mégis sok a változtatás

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-003Oldalnézetben látszik leginkább az, hogy a dizájnerek visszanyúltak a korábban már jól bevált sémához: hosszúkás, dupla utaskabin, viszonylag nagy oldalablak felületekkel, gyakorlatban is jól használható fellépővel, mely segítségével könnyedebb a bejutás az utastérbe; a különválasztott, de mégis az autó szerves részeként jelen lévő raktérfelület, az elmaradhatatlan fémrudazással. S mindehhez a hatalmas sárvédőívek, az emelt hasmagasság, s ahogyan már feljebb említettük: megannyi csillogó krómezüst felület.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-004

Talán ennyi elegendő is ahhoz, hogy kész legyen a tradicionális pickup-recept, nem igaz? Ugyanis ez a kategória leginkább arról szól, hogy gyakorlati felhasználás révén mit tud nyújtani az adott modell. A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T tehát tálalás tekintetében teljesen a helyén van, a mai hétköznapok divatos kisteherautói közt nagyszerűen megállja a helyét.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-002De mi a helyzet a praktikummal? Mennyire számít céleszköznek a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T? Elsőként nézzük a rakodótér kihasználhatóságát. A plató kedvező méretezésű, igaz, a Club Cab, tehát a szimpla kabinos változatéhoz képest rövidebb a felület, 1520 milliméter (1850 mm-hez képest). A szélesség megegyezik a kisebb utasfülkés modellével, 1470 milliméter, a magasság pedig 475 milliméter mindkét esetben.

Megpakolni, azt lehet

Kedvező, közel 1 tonnás tiszta terhelhetőséget biztosít a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T. A gyári adatok szerinti saját tömeg 1875 kilogramm, a teljes össztömeg pedig 2910 kilogramm, ebből máris jól ki lehet következtetni az adottságokat.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-008

A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T letisztult, egyszerűségre törekvő, sallangmentes környezetet ad a sofőrnek és utasainak. Az anyaghasználat jó, prémiumhatással is találkozhatunk, például a kormánykerék kialakítását és bőrözését tekintve, a központi műszeregység informatív, ideálisan tájékoztat, a kezelőegységek kézre esnek. Talán kicsit szokatlan lehet a balra helyezett gyújtáskapcsoló gomb, mindenesetre növeli az autó egyediségét e tekintetben is.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-012

Az új Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T 5 sebességfokozatú automataválójának karja követi a korábbi trendet, miszerint aszimmetrikus kialakításban kell a módokat kapcsolnunk, ez szintén megszokást igényelhet.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-016

Helykínálat terén nincs hiányérzet, az első, illetve a hátsó ülések is maradéktalanul hozzák a kategóriától elvártat. Bőséges ülőlap- és hátlapfelületek várják az utazókat, az első fotelek az átlagosnál termetesebb testalkattal rendelkezőket is optimálisan szolgálnak ki, bő térd- és fejterekkel. A középkonzol nem lóg a képbe, szellősen, tágasan el lehet férni az első traktusban, az utaskabinba fellépést pedig az A oszlop belső részére elhelyezett fogantyú segíti kiegészítőként.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-011

Hátul sem rossz a helyzet, nagyobb személyautós kényelemmel bír a hármas ülőpad, kényelmes, bár közepesen kemény felületekkel. Három fő kompromisszumok nélkül elfér itt, szintén bőséges helykínálattal gazdálkodva.

Jó menetkomfort. Ne feledjük, egy kisteherautóról van szó

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-007A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T felfüggesztése amolyan kisteherautósan kemény, elsősorban a hátsó merevtengelyes-laprugós felfüggesztésnek. Magától értetődően a hátul helyet foglalók érzik majd az úthibákból, göröngyökből fakadó kellemetlenségeket, ugyanis a felépítmény hajlamos az erőteljes pattogásra – kiváltképp, ha nem kapja meg a plató a megfelelő terhelést. Már 100 kilogrammos terhelt súly esetében is érezhető a lágyabb hangoltság, és nyilvánvalóan felfelé haladva a skálán egyre szerethetőbb lesz az összkép. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T kényelmetlen lenne üresen, de az is bizonyos, hogy nem árt szállítmányozni vele aktívan – főként, ha konkrétan erre lett kitalálva.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-005

Kitűnő terepes képességekkel lett felruházva a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T. Élénk példája ennek a 205 miliméteres hasmagasság, a szimpla kabinoséhoz képest 5 milliméterrel többet kapunk. Ez persze gyakorlatban túl sokat nem nyom a latba, viszont a közepesen nehéz terepviszonyokat gond nélkül küzdi le az autó. A kapcsolható összkerékhajtás és felező opciók is garantálják az agilitást, igaz, elkél négy jófajta terepgumi is ahhoz, hogy teljes mértékben elégedettek lehessünk a tulajdonságokkal.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-013A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T mozgatásáért egy 2442 köbcentiméteres, soros elrendezésű turbótöltött dízelmotor gondoskodik, 181 lóerőt mozgósítva 3500-as percenkénti fordulatszámon, valamint 430 Newtonmétert küldve a hajtott kerekekre 2500-tól. A súly-lóerőarány 10.3 kg/lórerő, úgyhogy ne várjunk kirobbanóan tempós gyorsulást, itt más kerül fókuszba. Például a magas forgatónyomaték-csúcs, ami tán az egyik legfontosabb ismérve egy korrektül összerakott pickupnak. Így jól érzékelhető, hogy az autó mindenféle gond és probléma nélkül játszi könnyedséggel elhúz egy termetesebb motorcsónakot, vagy akár egy lószállító utánfutót is.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-014

Kimondottan erős, ugyanakkor gazdaságos is

Közvetlen gázreakciókkal jelez vissza a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T aggregátja vezetés közben, mellé a kifinomultnak ható, bár kissé elavult rendszerű 5 sebességes automataváltó is kellően jól teszi a dolgát. Nem tapasztaltunk elszökő teljesítményt magasra járatott fordulatszámtartományokkal, valamint az üzemanyagfogyasztás is a vártnál kedvezőbben alakult: városi haladási átlaggal 7.9 litert, míg országútival 5.9 litert mértünk 100 kilométerre, három fővel, minimális terhelést adó rakománnyal.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-006

2016 Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres soros dízelmotor, turbóval

Lökettérfogat: 2442 cm³

Maximális teljesítmény: 181 LE @ 6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 430 Nm @ 2500 ford./perc

Erőátvitel: kapcsolaható összkerékhajtás, 5 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5205 mm

Szélesség: 1815 mm

Magasság: 1780 mm

Tengelytáv: 3000 mm

Első gumik mérete: 245/65 R17

Hátsó gumik mérete: 245/65 R17

Tömeg, üresen: 1875 kg

Megengedett össztömeg: 2910 kg

Üzemanyagtartály mérete: 75 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 177 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9 l/100 km

Országúti: 5.9 l/100 km

Vegyes: 7.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.4 l/100 km

Országúti: 6.5 l/100 km

Vegyes: 7.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 189 g/km

Bővebb információ a Mitsubishi hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Érkezik a MINI első plug-in hibridje

A MINI modelljei által fémjelzett vezetési élmény zéró emissziójú mobilitással párosul, s a brit gyártó első plug-in hibrid modelljének piaci bevezetésével mindez hamarosan kézzelfogható valósággá válik.

mini-plug-in-hibrid-2-autoaddikt

A forradalmi járműtechnológiai innováció sorozatgyártás előtti fejlesztési folyamatai lezárultak, így minden adott hozzá, hogy a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor kettősének köszönhetően a MINI immáron tisztán elektromos meghajtással is kiguruljon az utakra, a brit márka történetében először. A MINI több mint öt és fél évtizedes sikertörténetében ezzel új fejezet veszi kezdetét, amely csordultig van energiával és a hibrid hajtáslánc nyújtotta vezetési élmény vérpezsdítő izgalmával kecsegtet.

A MINI igazgatója, Sebastian Mackensen és a márka sorozatgyártásért felelős vezetője, Peter Wolf egy sorozatgyártás-közeli tesztautó segítségével enged bepillantást a MINI jövőjébe, miközben arra is fény derül, hogy a hibrid hajtáslánc sajátos járműkaraktere hogyan emeli új szintre a MINI hamisítatlan, gokartos vezetési élményét.

„A modell elsődleges célja, hogy meggyőzzük a MINI ügyfeleit a hibrid meghajtás nyújtotta előnyökről és lenyűgözzük mindazokat, akik a MINI egyedülálló vezetési élményét már a hibrid hajtáslánccal is átélték” – mondta Sebastian Mackensen. A kulcs az intelligens energiamenedzsment, amely tökéletes harmónia szerint hozza összhangba a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor működését. Mint ilyen, a MINI első plug-in hibrid modellje a maximális hatékonyság mellett a lélegzetelállító vezetési élményre helyezi a hangsúlyt.

mini-plug-in-hibrid-autoaddikt

A tesztautóról első ránézésre senki nem mondaná meg, hogy a lemezek alatt egy plug-in hibrid hajtáslánc dolgozik. És ez nem csupán az álcázó karosszéria-fóliának köszönhető, a tervezők ugyanis a bal első kerékív mögé helyezett irányjelző-panelbe rejtették a nagyfeszültségű akkumulátor töltőaljzatát. Az utastérben a jól ismert elemeket találjuk, annyi különbséggel, hogy a hajtásláncot életre keltő és leállító Start / Stop gomb itt nem pirosan, hanem sárga színben világít. Az indításhoz ezúttal is mindössze egy diszkrét gombnyomásra van szükség, mivel azonban a hibrid modell minden esetben elektromos üzemmódban kel életre, az indítás hangtalan. A kormányoszlopra helyezett műszerfalon a fordulatszámmérő helyét a plug-in hibrid hajtáslánc teljesítmény-kijelzője vette át, amely már az indulást követően pontos információval szolgál arról, hogy optimális járműhasználat esetén mennyi zéró emisszióval megtehető, teljesen elektromos kilométer áll még előttünk a belsőégésű erőforrás beindulásáig. Ez utóbbit a nagyfeszültségű akkumulátorban eltárolt energia mennyiségén kívül a jármű aktuális sebessége és a gázpedál állása is befolyásolja.

„A vezető nagyon gyorsan ráérez a rendszer működésére” – ígéri Peter Wolf, s eme rendhagyó technológia egészen egyedülálló vezetési élményt garantál. Azáltal, hogy a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI elektromos motorjának csúcsnyomatéka már álló helyzetben is a vezető rendelkezésére áll, az autó katapultáláshoz hasonló gyorsulásra képes. A rendszer ráadásul a városhatárhoz érkezve sem hagyja hátra a zéró emissziójú mobilitás lehetőségét, elegendő energia esetén ugyanis a hátsó üléssor alá épített nagyfeszültségű akkumulátor még autóúton és autópályán is képes a tisztán elektromos meghajtásra. A plug-in hibrid MINI az alapbeállításként szolgáló AUTO eDRIVE üzemmódban 80 km/órás sebességig, MAX eDRIVE üzemmódban pedig egészen 125 km/órás sebességig képes tisztán elektromos haladásra. Sebastian Mackensen szerint mindez a jármű hamisítatlanul egyedülálló karakterének köszönhető: „Egy hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI modellben az elektromos meghajtás is a vezetés magával ragadó élményét szolgálja. A tisztán elektromos meghajtás végsebességét ezért nem 30 vagy 40 km/óránál maximáljuk, hanem csak jóval a nagyvárosi forgalom tempója felett” – mondta a márka igazgatója.

A tesztautó vezetése közben Sebastian Mackensen mindegyik sebességtartományban első kézből tapasztalta ki a plug-in hibrid MINI viselkedését, és hogy az egyes tempóknál milyen határozott gázpedál-érintésre van szükség ahhoz, hogy a belsőégésű erőforrás is beszálljon a hajtásba. És ha kell, mindez a másodperc törtrésze alatt végbemegy, a megszokott, belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellekhez képest pedig a két motor együttes teljesítménye összehasonlíthatatlan erőtöbbletet és menetdinamikát kínál.

A MINI gokartos vezetési élménye azonban nem csupán a letaglózó gyorsulásból áll, a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt autónak ezért még a legkacifántosabb hegyi szerpentineket is éppen olyan agilisan és lendületesen kell végigfűznie, ahogyan azt a rajongók a modelltől mindig is elvárták. És itt lép be a képbe a vadonatúj fejlesztésű MINI következő aduásza: „A futómű és a kerékfelfüggesztés tekintetében semmit sem változtattunk a hagyományos hajtáslánccal felszerelt modellekhez képest, sőt. A technika a hibrid meghajtás sajátosságai okán még intenzívebb járműkaraktert garantál” – jelentette ki Peter Wolf. Azáltal ugyanis, hogy az innovatív eDrive hajtáslánc-technológia alkatrészeit alacsonyan, a hátsó tengely közelében építették be az alvázba, a modell súlypontja még tovább csökkent, az első és a hátsó tengely közötti súlyelosztás pedig még kiegyenlítettebb lett – még tovább fokozva ezzel a MINI modelljeire jellemző legendás agilitást.

A plug-in hibrid hajtáslánc ugyanakkor még egy óriási előnyt kínál: nevezetesen, hogy az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, miközben a belsőégésű erőforrás továbbra is a kormányzott kerekek sajátja. Ha pedig a két motor optimális együttműködéséért felelős intelligens energiamenedzsmenthez a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) is csatlakozik, a tapadást és a menetstabilitást egyaránt a hajtáslánc visszajelzéseihez igazítja a rendszer. „Amint megcsúszás vagy tapadásvesztés kockázatát érzékeli, a menetstabilizáló rendszer a másodperc törtrésze alatt bekapcsolja a hajtásba a készenlétben álló másik motort (bármelyikről legyen is szó), hogy ezzel növelje az elinduláshoz szükséges tapadást vagy a nagyobb kanyarsebességet” – tette hozzá a MINI sorozatgyártásért felelős vezetője.

Az intelligens energiamenedzsment az AUTO eDRIVE és a MAX eDRIVE mellett egy harmadik üzemmódot is kínál a két motor hatékony együttműködésére: a SAVE BATTERY üzemmód ugyancsak egy billenőkapcsolóval aktiválható és kizárólag a belsőégésű erőforrás működtetését jelenti. Amíg ez utóbbi az autó meghajtását végzi, a generátor igyekszik minél magasabb szintre tölteni a nagyfeszültségű akkumulátor energiaszintjét, az így elért töltöttséget pedig egészen addig fenntartja, amíg a MINI ügyfele másik vezetési üzemmódot nem választ. A SAVE BATTERY üzemmódban megtett hosszabb utazások alatt a hajtásláncban keletkező energiák visszatáplálásával a rendszer képes a nagyfeszültségű akkumulátort maximálisan feltölteni, amely energiát a modell később, például nagyvárosi forgalomba érkezve hasznosíthatja.

Miután SAVE BATTERY üzemmódban haladt, a MINI visszatér a városba a tesztciklus végeztével és a kijelző figyelmezteti a sofőrt az elektromos töltés szükségességére. Mindazonáltal a tankolás szinte szükségtelen, hiszen az autó alig használt üzemanyagot tesztköre során, megmutatva a széleskörű MINIMALISM technológia hatékonyságát és használhatóságát a mindennapok során.

2017 elejétől állnak szolgálatba Japánban az üzemanyagcellás Toyota buszok

Jövő év elejétől a Toyota megkezdi az üzemanyagcellás (FC) buszok értékesítését.

toyota-uzemanyagcellas-busz-ertekesites-2017-japan-autoaddikt

A buszokat, amelyek közúti tesztek során már többször bizonyították praktikus felhasználhatóságukat, Tokió Város Önkormányzatának Közlekedési Hivatala állítja forgalomba: a két darab Toyota FC Bus menetrend szerinti járatként, fix útvonalon fog közlekedni.

A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni, elsősorban a tokiói térségben. Ezzel összhangban az FC buszok már 2017 elejétől megvásárolhatók Japánban, hogy a nagyközönség minél szélesebb körben megismerje a tömegközlekedésben részt vevő FC buszokat.  Ezen túlmenően a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékok közeledtével növekvő arányban vezetik be az FC buszokat. A Toyota ezzel együtt arra törekszik, hogy folyamatosan támogassa az új FC buszok 2018-tól kezdődő bevezetését célzó fejlesztéseket, és ezáltal hozzájáruljon a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.

A Toyota FC buszt a Toyota fejlesztette ki, felhasználva a Hino Motors, Ltd (Hino) vállalattal közös FC buszfejlesztési tevékenységek során szerzett tapasztalatokat. A Toyota üzemanyagcella rendszert (TFCS), amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más káros anyagot.

A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként is szolgálhat például természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben), vagy az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.

A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett. A jövőben a csoport célja, hogy egységesített formában gyorsítsa fel a fejlesztéseket, hogy hozzájárulhasson a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.

A Toyota FC busz főbb műszaki adatai

Jármű Hosszúság / szélesség / magasság 10 525 / 2 490 / 3 340 mm
Férőhelyek száma (ülő, álló, sofőr) 77 (26+50+1)
Üzemanyagcella köteg Név Toyota üzemanyagcella köteg
Típus Szilárd polimer elektrolit
Maximális teljesítmény 114 kW × 2 egység (155 LE ×2 egység)
Villanymotor Típus Szinkron váltóáram
Maximális teljesítmény 113 kW × 2 egység (154 LE ×2 egység)
Maximális forgatónyomaték 335 Nm× 2
Nagynyomású

hidrogén tartály

Tartályok száma 10
Névleges üzemi nyomás 70 MPa (kb. 700 bar)
Tank tárolási sűrűség 5,7 wt%
Tartály belső térfogata 600 liter
Hajtó akkumulátor Típus Nikkel-metál hidrid
Nagykapacitású külső energiaforrás Maximális teljesítmény 9 kW
Kapacitás 235 kWh

 

Sikeres nyarat könyvelt el 2016-ban a Honda

A főbb autógyártók közül továbbra is a Honda növekszik leggyorsabban az európai piacon – derült ki, miután a járműipari szereplőket tömörítő ACEA közzétette a 2016 első kilenc hónapjára vonatkozó értékesítési adatokat.

honda-hr-v-2016-eladasok-autoaddikt

Az EU és az EFTA országaiban 127 655 új Honda talált gazdára szeptember végéig, ami 27,5 százalékos növekedést jelent 2015 azonos időszakához mérten. Ez főként a HR-V visszatérésének volt köszönhető, hiszen a szabadidő-autóból eddig 28 213 példányt helyeztek forgalomba, de jól teljesített a Jazz is, tekintve, hogy szeptember végéig 24,4 százalékkal több fogyott belőle, mint tavaly ugyanebben a periódusban. A szupermini elképesztően közkedvelt például Olaszországban, a helyi kereskedések 146,4 (!) százalékos keresletbővülést mértek a vizsgált időtartamban. A Civic-paletta sikere (+4,9%) szintén sokat nyom a latban, különösképp, hogy az új Type R iránt is óriási az érdeklődés.

A Honda mind az öt főbb európai piacon (Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolország) szárnyal, Olaszországban például 118,3 százalékos növekedést regisztrálhatott a márka, így a Honda harmadik legnagyobb európai piacává lépett elő. Mindemellett jól teljesítenek a többiek is, tudniillik Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Finnország, Hollandia, Lengyelország, Magyarország, Portugália, Svájc és Szlovákia területén több mint 30 százalékkal fogyott több Honda.

Jean-Marc Streng, a Honda Motor Europe autós üzletágának vezetője elmondta: „Örömmel tölt el bennünket, hogy a legtöbb piacon szép számmal fogynak modelljeink. A célunk, hogy idén átlépjük a 160.000 autós határt, jövőre pedig tovább növekedjünk. Ez utóbbiban alighanem nagy segítségünkre lesz az új, Európában gyártott ötajtós Civic, melynek forgalmazása 2017 elején indul.”

Az ACEA hivatalos értékesítési adatai (2016.01.01.-2016.09.30)
Honda Europe (kivéve Oroszország, Törökország és Ukrajna) 127 655 +27,5%
 
A Honda saját értékesítési adatai (2016.01.01.-2016.06.30)
Egyesült Királyság 49 690 +14,0%
Németország 19 869 +31,4%
Franciaország 6 643 +32,5%
Olaszország 7 235 +118,3%
Spanyolország 7 043 +28,5%
Magyarország 1 040 +55,4%

 

A Volkswagen Golf világsikerének egyik kulcsa a dizájn

A Volkswagen Golf semmi mással össze nem téveszthető, hamisíthatatlan dizájn-ikon. Az autók formatervezésének immár hét generáció óta folyamatosan tökéletesített mesterművéről van szó, amely valóban egyedi jelenség.

volkswagen-golf-ii-1983-autoaddikt

A Golf ugyanis a világ azon kevés, széles körben elérhető autóinak egyike, amely nem árulkodik feleslegesen tulajdonosa bankszámlájáról. A Golf történetének legnagyobb jelentőségű eseménye – s ebben a szakértők is egyetértenek – az a hetvenes évek végén született döntés volt, amely a Golf I formai génjeinek továbbfejlesztéséről, illetve ezen alapokon a Golf II megalkotásáról született. Ezzel létrejött a „Golf-jelenség”, amely szinte maga a Volkswagen, a márka tükörképe – olyan kompakt modell, amely az egyes kategóriákon átívelő karakterével a társadalom minden rétegét megszólította.

Visszatekintés – 1983: egész Németország lelkesen követi, amint a német Ulf Merbold a Columbia űrrepülőgép fedélzetén kilép a világűrbe. Michael Jackson „Thriller” című albuma mindaddig elérhetetlennek hitt eladásokat produkál, és a világ legnagyobb példányszámban értékesített LP-je és CD-je lett. Az Apple bemutatja az első sorozatgyártású számítógépes egeret – ősszel pedig bemutatkozik a Golf második generációja.

A Golf II egyszerre lett nagyobb és aerodinamikusabb. A formatervezők következetesen megőrizték a Golf I alapvető génjeit, ugyanakkor új és progresszív részletekkel egészítették ki azokat. Merőben újszerű a hátsó rész kialakítása: míg a Golf I hátsó lámpái alul, a lökhárítóra illeszkedve kaptak helyet, a Golf II hátulján jóval feljebb kerültek, ami 1983-ban egészen egyedülálló megoldásnak számított. A nemzedékek között mindeközben a C-oszlopok mindmáig jellegzetes formája biztosított kapcsolatot. Amint a Volkswagen 1983-ban fogalmazott: „A Golfnak mindenképpen Golfnak kellett maradnia, vagyis semmi olyan új konstrukciót nem tartalmaz, amely ne a Golf koncepciója jegyében született volna – mégis minden részletében új autó, amelynek mottója: a folytonosságot jelentő koncepció valamint a továbbfejlesztett részletek és minőség.” Ez a világsiker receptje.

Opel Mokka X menetpróba: terepen, sárban is jól elboldogul

Magyarországra is megérkezett az új, frissített Opel Mokka X. Ki is próbáltuk egy tökéletesen szervezett, Balaton-felvidéket becélzó program keretein belül.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-008

 

A túra felépítése a szokásos volt: az Opel hazai képviseletének székházából indult a konvoj, majd kisebb kitérőkkel érkeztünk a végcélhoz, a Liszkay Borkúriához. A szervezés – ahogy már a bevezetőben is említettük – tökéletes volt, ugyanis a lényegre koncentrált, legyen szó a program kiosztásáról, vagy épp az útfajták megválasztásáról; országút, autóút, autópálya, és természetesen földút is szerepelt a felhozatalban.

No de ne rohanjunk ennyire a dolgok elébe, nézzük a részleteket sorjában. Az új Opel Mokka X alapvetően egy masszívabb faceliftet takar, az kicsiny városi hobbiterepes orrát teljesen átszabták, megkapta a jelenlegi Opel-dizájn alapjaira helyezett hangsúlyos hűtőmaszkot, valamint az AFL LED alapú fényszórókat is hordozza.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-001

Ez utóbbi alapja az adaptív LED rendszer, amely a gyártó állítása szerint 30 százalékkal jobban világítja meg az utat, ha összehasonlítjuk egy általános halogén fényszóróval. Akár 9 autózási helyzethez képes alkalmazkodni, mindezt kanyarkövetővel, automatikus távfénnyel, vagy épp városi profillal megfejelve. Sajnos mindezt nem volt módunk kipróbálni a kiruccanás során, de annyi baj legyen, majd a teszt keretein belül oldjuk meg.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-009

Épp ennek folyományaként most nem térünk ki részletesen az Opel Eye szenzorrendszerre sem (részletes beszámoló hamarosan globálisan az egész autóról), viszont azt mindenképp hozzá kell tennünk, hogy az érzékelők kitűnően tették a dolgukat, nem tapasztaltunk túlérzékenységet, vagy reakciókésést egyetlen esetben sem.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-015

Kellett, ugyanis az Opel Mokka X-eket – miután megérkeztünk a Liszkayhoz – alávetettük egy kisebbfajta tereptúrának, köztvetlenül a birtokon belül, illetve annak szoros külterületén. Volt kisebb és nagyobb szögű emelkedő, göröngy, hepehupa, kátyú és miegymás, itt is jó volt a teljesítmény. Leszámítva a már extrémebbnek számító gödröket, s ha nem kerültük előrelátóan ki azokat, bizony közbeszólt az autó emelt, ám nem elég combos hasmagassága. Hangsúlyozzuk, ez már inkább a terepjárós felszín, egy hagyományos felépítésű személyautóval egész biztos, hogy nem lett volna megoldható könnyedén a feladat.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-013

Nehezítette dolgunkat (vagy inkább az Opel Mokka X dolgát) a felázott talaj, a megelőző napok esőzése miatt. Közepesen képlékeny, kissé sáros-pocsolyás részeken szintén elemében volt az Opel Mokka X, annak ellenére, hogy a felszerelt utcai gumiabroncsok inkább száraz-nedves aszfaltburkolaton érzik, érezték jól magukat. Ez nagy dolog, hiszen az átlagos Mokka X-vásárló egészen biztos, hogy nem fog speciális terepgumikat vásárolni az autójára, így akkor sem kell kétségbe esnie, ha ténylegesen offroad irányba tér le az útról egy esős éjszakán azért, hogy rövidítse a hátralévő távot.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-012

Ha dinamikusabban közlekedünk terepen, az Opel Mokka X akkor sem esik kétségbe, ilyenkor érezhetően bekapcsolnak a szükséges elektronikák, a virtuálisan jelen lévő sperr-hatás azonnali, az intelligens négyszernégy azonnal teszi a dolgát, ott, ahol kell. Ténylegesen: hol a bal elsőről, hol a jobb hátsóról került vissza a nyomatékeloszlásból, érezhetően stabilizálva az autó helyzetét. Leginkább a sáros, meredekebb útszakaszon érződött mindez, ami plusz biztonságérzetet adott a vezetéshez.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-016

Az új Opel Mokka X beltere felszereltség tekintetében a maximumot hozta, tehát bőr, finom tapintású anyaghasználat, ergonómia volt a jellemző. Kényelmes fotelekkel elöl, hátul szintén kényelmes hármas üléstaggal, optimális fejterekkel.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-002

A vezetőállás a korábbi Mokkáktól megszokott magas pozícióval bír, ebből adódóan korrekt vezetési élményt kapunk ebből a megközelítésből is. Próbált modellünk hatgangos manuális váltót kapott, ez az egyetlen módozat, ami jelenleg elérhető az 1.6 literes CDTI motorral társított összkerekes hajtáslánchoz – igazából nem is hiányzott az automata, pedig akadt a flottában egy ilyen is (1.4 literes benzines turbó).

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-003

Az 1.6 literes gázolajos 136 lóerős teljesítményt adott lett papírforma szerint, azonban ez teljes egészében nem érződött az autó visszajelzéseiből. Valószínűleg a sebességfokozatok hangolása lehetett az, ami visszafogottabbá tette az érzetet, a karakterisztika tehát dinamikusabb is lehetett volna. Viszont az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy az adott sebességtartományokban rendelkezésre álló, egyenletesen épülő nyomatékgörbe hátterében bőségesen elegendő teljesítmény áll rendelkezésre. S amint jeleztük: közelítsünk átlagos felhasználói szemszögből.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-018

Kitűnően sikerült tehát az Opel Mokka X hazai bemutatója, s ennek az autó kiváltságai mellett nagy szerepet adott a helyszín megválasztása. A Liszkay Borkúria a Balaton-felvidék gyönyörű vonulatai közt fekszik, több hektárnyi szőlőbirtokkal, fogadóépülettel.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-011

A háziak vendégszeretete is lenyűgöző volt, maga Liszkay Mihály, a Borkúria és pincészet tulajdonosa látta vendégül az egybegyűlteket, mesélt kalandos életútjáról, valamint az első nap estéjének lezárásaként megkapó zongorajátékot is prezentált.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-014

Az új Opel Mokka X tehát megérkezett, 5 090 000 forint az induló ár, Selection felszereltséggel, 1.6 literes ECOTEC Start/Stop rendszerű benzinmotorral, 115 lóerős összteljesítménnyel. A csúcsfelszereltséget az Innovation csomagos, 1.6 literes CDTI ECOTEC motoros variáció jelenti, Start/Stop rendszerrel, intelligens összkerékhajtással (ilyen megközelítésű modellel közlekedtünk a hazai menetpróba során is), 7 610 000 forintos listaáron.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-006

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Bővíti a Toyota hajtáslánc-részegység és benzinmotor gyártását, a helyszín: Lengyelország

A Toyota lengyelországi motorgyára mintegy 150 millió Eurós beruházás keretében 2018 végén kezdi meg a hybrid hajtáslánc-részegység gyártását, emellett a gyártási portfóliójában 2017-ben és 2019 végén új benzinmotorok is megjelennek.

toyota-gyartosor-lengyelorszagban-autoaddikt

A Toyota bejelentette, hogy 2018 végén megkezdődik a hybrid hajtáslánc-részegység gyártása a Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) walbrzychi üzemében, emellett pedig két új benzinmotor – 2017-ben egy 1,5 literes, 2019 végén pedig egy 2,0 literes erőforrás – jelenik meg a Toyota Motor Industries, Poland (TMIP) Jelcz-Laskowicei üzemének portfóliójában. Az új projektek beindítása összesen mintegy 150 millió eurós beruházást jelent azon a több mint 950 millió eurón felül, amit a Toyota 2002 óta fektetett be lengyel gyártási tevékenységeibe.

“Nagy örömünkre szolgál, hogy további benzinmotorokkal és a hybrid hajtáslánccal bővíthetjük gyártásunkat Európa szívében, azaz itt Lengyelországban, a TMIP és a TMMP üzemeiben, amelynek munkatársai kiemelkedő szakértelemről tettek tanúbizonyságot, és kiváló minőségű termékeket készítenek” – fogalmaz Johan van Zyl, a Toyota európai elnök-vezérigazgatója. “A fenntartható növekedést szem előtt tartva a Toyota mindig a helyi hozzáadott értékre törekszik, és a piaci trendekhez igazodik.”

A TMMP-nél készülő hybrid sebességváltó-differenciálmű egység a Toyota hybrid hajtásláncának fontos része, és az 1.8 ZR benzinmotorhoz csatlakozik majd. Ez a hybrid erőforrás működik minden, Európában forgalmazott Toyota Auris és Auris Touring Sports Hybrid modellben, és ez hajtja majd az új Toyota C-HR crossovert is. Az Aurishoz készülő hybrid sebességváltó-differenciálmű egységet jelenleg Japánban gyártja a Toyota. A gyártás mellett néhány, a termeléssel kapcsolatos anyagvizsgálati kutatás-fejlesztési funkció is a TMMP feladata lesz.

A Toyota egyik fontos megkülönböztető terméke az európai piacon a hybrid hajtás. A Toyota Motor Europe célkitűzése, hogy az általa értékesített autók között a jelenlegi 31 százalékról 2020-ig 50 százalékra növelje a hybridek arányát.

“Arra törekszünk, hogy tovább erősítsük jelenlétünket Lengyelországban” – avat be Eiji Takeichi, a Toyota Manufacturing Poland elnöke. “A hybrid részegységek gyártása biztosítékot jelent a jövőre nézve – mind munkatársaink, mind pedig a helyi közösség számára.”

A TMIP termékeinek sorában a jelenlegi 1,4 és 2, literes dízelmotorok mellett két benzinmotor is megjelenik majd. Az 1,5 literes benzines egység összeszerelése 2017 februárjában kezdődik (ez az erőforrás a Toyota Yarisba kerül), a 2,0 literes benzinmotor gyártását pedig 2019 végén kezdi meg az üzem.

“Igaz ugyan, hogy a TMIP jelenleg csak dízelmotorokat gyárt, ám az európai piac egyre inkább igényli a benzines, hybrid és elektromos autókat” – magyarázza Kazunori Masuoka, a Toyota Motor Industries Poland elnöke. “Ebből következik, hogy fontossá vált termékskálánk diverzifikálása, és persze a benzinmotorok gyártásához szükséges szaktudás fejlesztése is.”

FIA Rallycross világbajnoki címet kapott Mattias Ekström

Mattias Ekström az Esteringen szerzett ötödik helyével már szezon közben bebiztosította magának a FIA Rallycross Világbajnokságának bajnoki címét. A 2016-os szezon utolsó előtti versenyén részt vevő svéd úgy állt rajthoz, hogy a párhuzamosan zajló hockenheimi DTM finálét kihagyta, amely eddig egyszer sem fordult elő 16 éves DTM karrierje során.

mattias-ekstrom-audi-fia-rallycross-2016-autoaddikt

„Azt hiszem, ez motorsportos karrierem legjobb napja” – nyilatkozta Ekström, majd így folytatta: „Annyi csodás pillanatot élhettem át az Audi Sporttal a DTM-ben, de ez a mostani valóban különleges. A nulláról indultunk három évvel ezelőtt. 2013 októberében még semmink sem volt. Csupán néhány ember tudja elképzelni azt, amit a csapatom és én alkottunk azóta. Nyilvánvalóan óriási hálával tartozom a munkaadómnak, az Audi Sport csapatának. A vezetők engedélyezték, hogy versenyezzek itt az Esteringen, bebiztosítva ezzel az esélyemet a bajnoki cím elnyerésére. Nem lehettünk biztosan a sikerben, éppen ezért különösen hálás vagyok nekik a lehetőségért. Remélem, hogy a bajnoki cím elnyerésével sikerült mosolyt csalnom az arcukra.”

A világbajnoki cím elnyerésével Ekström újra bebizonyította, hogy ő a világ egyik legsokoldalúbb autóversenyzője. 2001 óta az Audi Sport Team Abt Sportsline színeiben összesen 177 DTM versenyen állt rajthoz, amelyeken 22 győzelmet aratott és begyűjtött két bajnoki címet is (2004 és 2007). Ezzel Ekström a DTM történetének legsikeresebb Audi pilótája. Karrierje során a 38 éves versenyző négyszer állhatott fel a Bajnokok Tornája (Race of Champions) dobogójának legfelső fokára. 2005-ben a Tom Kristensennel alkotott csapatuk diadalmaskodott, 2006-ban, 2007-ben és 2009-ben pedig az egyéni versenyben végzett az élen, többek között olyan legendás versenyzők előtt, mint a hétszeres Forma-1 világbajnok Michael Schumacher. Versenyzői karrierje során sikerrel szerepelt a Svéd Túraautó Világbajnokságban (Swedish Tourinc Car Championship – STCC), a Rali Világbajnokságban (World Rally Championship – WRC), a NASCAR és az ausztrál V8 Supercars sorozatban is.

A világbajnoki cím elnyerése az Audi Sport számára is különleges jelentőséggel bír, hiszen a Rallycross Világbajnoki cím a Forma-1, a WRC, a WEC és a WTCC mellett egyike az öt FIA világbajnoki elismerésnek. A World Endurance Championship (WEC) megbízhatósági versenyein legutóbb 2012-ben és 2013-ban ünnepelhettek győzelmet az Audi csapat pilótái. Egyéni Audi versenyző bajnoki címének 32 évvel ezelőtt örülhettek utoljára, 1984-ben ugyanis Ekström honfitársa, Stig Blomqvist nyerte a Rally Világbajnokságot. „Stig bajnoki címét a quattro hajtással nyerte. A WEC sorozatban az Audi R18 e-tron quattro igen sikeresen szerepelt és most én is hozzátehetek egy fejezetet ehhez a sikertörténethez az Audi S1 EKS RX quattro versenyautóval elért bajnoki címemmel.” – tette hozzá Ekström.

A rallycross tulajdonképpen a svéd versenyző vérében van. Édesapja, Bengt az 1980-as és 1990-es Európa Bajnokságon versenyzett, utóbbit pedig az előkelő harmadik helyen zárta. „Kisfiúként mindig ott voltam ezeken a versenyeken, de valahogy nem igazán vonzott ez a sportág” – nyilatkozta Ekström. „A rallycrosst túl piszkosnak találtam, én inkább a tiszta és rendezett dolgokat kedvelem.” Ekström és a rallycross viszonya 2013-ban változott meg, amikor vendég versenyzőként részt vehetett a Rallycross Európa Bajnokság höljesi futamán. „Másodikként végeztem és teljesen magával ragadott a verseny hangulata. Hazafelé menet azon gondolkodtam, hogy 2014-ben visszatérek és győzni fogok. Majd hozzáláttam az ötlet megvalósításához, amelyben barátaim, partnereim és régi társaim segédkeztek.”

Az EKS 2014. június 14-én született meg. Egészen pontosan 857 nappal ezelőtt Ekström először állt rajthoz a Rallycross Világbajnokságon 560 lóerős Audi S1 EKS RX quattro versenyautójával. Három héttel később a svéd pilóta már a dobogó legfelső fokán állt a hazai futamnak számító höljesi versenyen, valóra váltva ezzel az egy évvel korábbi célját. 2015-ben megismételte sikerét Höljesben, az évad végén pedig hatodik helyen végzett a pilóták versenyében. Az idei szezon nagyszerűen indult Ekström számára. Az évad elején begyűjtött sorozatban három győzelmet, köztük egy igen emlékezetes kettős diadalt, amelyet csapattársával, Toomas Heikkinennel aratott a DTM sorozat első fordulójával együtt megrendezett versenyen a Hockenheimringen. Ezzel elindult a bajnoki cím felé vezető úton, amelyet Barcelonában egy további győzelem, majd a norvégiai Hellben és a lettországi Rigában egy dobogós helyezés követett.

Az Esteringen megszerzett ötödik helye után Ekströmöt már senki sem taszíthatja le az első helyről a szezonzáró futamon az argentin Rosarioban. A csapatok versenye azonban még mindig nyitott, így november 26-27-én Ekström és Heikkinen várhatóan nagy harcot vív majd a 17 ponttal mögöttük álló második Peugeot Hansen gyári csapattal.

A Ford Transit a világ leginkább kelendő globális áruszállítója

A földkerekség flottavásárlói és kereskedői világszerte egyre nagyobb számban választják munkájukhoz a Fordot, s ezáltal a Ford Transit modellcsalád mára a bolygó legnagyobb darabszámban értékesített áruszállítójává vált.

ford-transit-usa-autoaddikt

2015-ben a Ford Transit volt a legnagyobb eladásokat produkáló áruszállító-család a világon; az újautó-értékesítéseket regisztráló IHS Markit adatbázisa szerint a 2015-ös év végéig közel 400 ezer darab ilyen haszongépjármű kelt el.

“Folyamatosan arra összpontosítunk, hogy vezető pozíciót szerezzünk a világ teherautó-, áruszállító- és haszongépjármű-piacán” – nyilatkozta Raj Nair, a Ford globális termékfejlesztésért felelős alelnöke és műszaki vezetője. „Míg más gyártók regionálisan forgalmazzák haszongépjárműveiket, a Ford kifejlesztette globális haszongépjármű-családját, amit a helyi igényeknek megfelelően módosít az egyes piacokon.”

A Transit több mint 50 éves múltra tekint vissza Európában, és az IHS Markit adatbázisa szerint 1984 óta a szegmens legkeresettebb járműve az Egyesült Királyságban. Az elmúlt 25 hónap során a Ford 10,8 százalékról 12,9 százalékra növelte részesedését az európai haszongépjármű-piacon.

A teljes egészében megújított és kibővített Transit kínálat (Transit, Transit Custom, Transit Connect és Transit Courier) iránti folyamatosan növekvő keresletnek köszönhetően a Ford 18 éve először piacvezető haszongépjármű-márkává vált Európában.

2016 első háromnegyed évében a Transit Custom európai értékesítése 89.800 darab volt, ami 23 százalékos növekedést jelentett az elmúlt év azonos időszakához képest, a Transit pedig 17 százalékos (64.800 darab) növekedést produkált ugyanebben az időszakban.**

“A Ford több mint 247.000 haszongépjárművet értékesített 2016 első háromnegyed évében (ami 18,6 százalékos növekedést jelentett az elmúlt év azonos időszakához képest), és e siker alapját a Transit-modellek képezik” – mondta el Hans Schep, a Ford Európa haszongépjárművekért felelős vezérigazgatója. “A vadonatúj, erős Ford EcoBlue dízelmotorokkal hajtott Transit és Transit Custom immár még nagyobb szállítókapacitást kínál, méghozzá alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és csekélyebb üzemeltetési költségek mellett.”

A Transit sikere az USA áruszállító-piacán is első helyre röpítette a Fordot; szeptemberben a teljes méretű áruszállítók amerikai piacán a márka 40 százalékos részesedést tudhatott magáénak – és ez az érték már 2015-ben is 36 százalék volt. A Transit iránti erős keresletnek köszönhetően a Ford – a vállalat által közzétett adatok szerint – olyan erős évet zár az amerikai áruszállító-értékesítésben, amire 1978 óta nem volt példa. Az iparágban regisztrált értékesítési adatok alapján a Transit még Amerika legkelendőbb minivan-modelljének eladásait is felülmúlja.

Az USA-ban és Mexikóban továbbra is növekedésre lehet számítani az 1-3 kategóriájú áruszállítók piacán – erről számol be az NTEA, a régió haszongépjármű-ipari szövetsége, amelynek előrejelzése szerint az iparág 2016-os értékesítési eredményei 10 százalékkal múlják felül a 2015-ös eladásokat.

A China Insurance Information Technology Company adatai szerint a Transit Kínában is piacvezető lett a kisméretű buszok és az áruszállítók szegmensében, és ezt a pozícióját előre láthatóan 2016-ban is megőrzi.

Magyarországon a Transit modellcsalád népszerűsége és piacvezető pozíciója évek óta töretlen, 2016 első háromnegyedévében az amerikai autógyártó haszonjármű családja 3021 darabbal, közel 20 százalékos piacrészesedéssel vezeti a magyarországi hasznjármű eladási listát.

A Ford hosszú sikertörténete

A Ford haszongépjárműveinek diadalmenete 1965. augusztus 9-én kezdődött, amikor az angliai Langley üzem gyártósoráról legördült az első Transit. Az 50. születésnapját nemrégiben ünneplő modell gyorsan Európa kedvencévé vált.

Kínában a Ford 1995 augusztusában lépett együttműködésre a Jiangling Motors Corporation vállalattal, és az első kínai Ford Transit 1997 decemberében készült el. A vadonatúj Transit Kombi gyártása szeptemberben kezdődött.

Eddig több mint 8 millió Transit és Transit Custom készült, és az elmúlt fél évszázad során a kezdetben egyetlen modellből álló kínálat komplett haszongépjármű-termékcsaláddá fejlődött. Ha az elmúlt 50 év alatt legyártott Transitokat egymás mögé állítanánk, a kocsisor körbeérné a Földet. A Ford értékesítési és gyártási statisztikái szerint a világon minden 180 másodpercben megvásárolnak egy új Transitot.

A Transitban bemutatkozik a Ford EcoBlue dízelmotor

A Ford idén mutatta be az új Transit és Transit Custom modelleket, amelyekben a legmodernebb Ford EcoBlue dízelmotor-technológia nagyobb teljesítményt biztosít, miközben az üzemanyag-fogyasztás akár 13 százalékkal csökkent, az alacsony fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló forgatónyomaték pedig 20 százalékkal nőtt.

Az új modellekben kifinomult vezetősegítő rendszerek is rendelkezésre állnak:

  • A szegmensben elsőként alkalmazott Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer szükség esetén vészfékezéssel mérsékli a frontális ütközések vagy a gázolások súlyosságát, illetve segítségével a vezető akár teljesen meg is előzhet bizonyos ütközéseket
  • A továbbfejlesztett Elektronikus Stabilitásvezérlés tovább javított funkciói révén fokozza a jármű menetstabilitását extrém helyzetekben. Jó példa erre az Oldalszél Stabilizálás, amely a jármű egyik oldalán aktiválja a fékeket, hogy csökkentse egy váratlan oldalirányú széllökés hatását, s így a kijelölt nyomvonalon tartsa az autót

A Transit és a Transit Custom vásárlói egy új, hatfokozatú automata sebességváltót is megrendelhetnek, és a Transit kínálatában a fejlett összkerékhajtás mellett a modern SYNC 3 csatlakozási rendszer is szerepel.

LEGFRISSEBB

New York utcáin már környezettudatos taxiké a főszerep

0
A New York-i taxik története és jelenlegi állapota sokszínű, változatos képet mutat a város közlekedési kultúrájáról. Napjainkban a taxik főként két színben jelennek meg:...

TESZTJEINK