Főoldal Blog Oldal: 374

Az új BMW 5-ös sorozat 2017 februárjában mutatkozik be Magyarországon

A világpremierrel egyidőben, 2017. február 11-én Magyarországon is bemutatkozik a BMW 5-ös sorozatának hetedik modellgenerációja.

bmw-5-magyarorszag-premier-2017-02-11-autoaddikt

A lélegzetelállítóan sportos, ellenállhatatlanul elegáns és magával ragadóan stílusos felső-középkategóriájú limuzin elődjeihez képest még dinamikusabb menetteljesítménnyel, a vezetést támogató rendszerek páratlanul széleskörű palettájával, minden korábbinál átfogóbb járműkapcsolati rendszert kínáló intelligens hálózattal és egy vadonatúj, innovatív operációs rendszerrel biztosítja be kategóriaelső pozícióját az üzleti járművek szegmensében.

A modell piaci bevezetésekor elérhető kétféle benzines (BMW 530i és BMW 540i) és kétféle dízelüzemű (BMW 520d és BMW 530d) erőforráshoz 2017 márciusában további három modellváltozat csatlakozik: a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt BMW 530e iPerformance, valamint a sorozat két legzöldebb változata, a BMW 520d EfficientDynamicsEdition és a palettán a csúcsmodell szerepét átvevő BMW M550i xDrive.

Nézzük az árlistát:

Modell Bruttó ár (Ft)
530i 15 209 000
530i xDrive 16 045 000
540i 17 380 000
540i xDrive 18 221 000
520d 13 649 000
520dxDrive 15 189 000
530d 16 645 000
530d xDrive 17 507 000

 

Felejthetetlen vezetési élmény és lélegzetelállító alaktényező

A BMW EfficientLightweight stratégia könnyűszerkezetes járműépítési alapelveinek szigorú alkalmazásával, valamint az alumíniumból és nagyszilárdságú acélból készült elemek módszeres integrálásával az új BMW 5-ös limuzin saját tömege mintegy 100 kilogrammal csökkent a megegyező motorváltozatú, hajtásláncú és felszereltségű elődmodelljéhez képest. A vadonatúj fejlesztésű alváz, az alacsony súlypont, a BMW modelljeire jellemző kivételesen tökéletes súlyelosztás és a példaértékű torziós merevséget garantáló könnyűszerkezetes járműstruktúra egysége a BMW 5-ös sorozattól megszokott módon, lenyűgözően agilis és káprázatosan dinamikus vezetési élménnyel, s mindemellett hosszú távú menetkomforttal ajándékozza meg a bajor gyártó ügyfelét. A világ elsőszámú üzleti limuzinjának széleskörű hajtáslánc-változatai a hetedik modellgeneráció bemutatkozásával az aktív hátsókerék-kormányzás (Integral Active Steering) opciójával bővülnek, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is társítható, újabb járműtechnológiai innovációval garantálva, hogy a vezetés maximális élménye szerint megtervezett 5-ös BMW ismét kategóriája élén érkezzen meg a piacra. Az új, 4 935 milliméter hosszú BMW 5-ös limuzin légellenállási alaktényezője (Cd = 0,22 a leghatékonyabb modellváltozat esetében) ugyancsak új mércét állít fel a felső-középkategóriájú járművek szegmensében.

Újabb lépés az automatizált járművezetés felé

Az új BMW 5-ös sorozat kormánya mögött megannyi vezetést támogató rendszer gondoskodik a BMW ügyfelének páratlan minőségű és színvonalú kiszolgálásáról – nem csupán a kritikus helyzetekben, de az olyan, kevésbé összetett forgalmi szituációkban is, mint a közlekedési dugókban és a lassú tempójú forgalomban való araszolás, vagy a hosszú autópályás szakaszok monoton utazásai. Az új BMW 5-ös sorozatot a bajor gyártó éppen ezért már az alapfelszereltség részeként sztereo kamerával szereli fel, amelyek az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető radar- és ultrahang-szenzorokkal együttműködve teljes mértékben képesek feltérképezni az autó 360°-os környezetét. Az 5-ös BMW hetedik modellgenerációjában mutatkozik be a kikerülési segédlet (Evasion Aid), a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (Crossing Traffic Warning), a minden korábbinál pontosabb sávváltást segítő asszisztens (Lane Change Assistant), valamint az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens (Lane Keeping Assistant with Active Side Collision Protection) is. Ez utóbbi utazás közben folyamatosan figyeli az útburkolat sáv-felfestéseit és az autó körüli aktuális forgalmat, egy esetleges ütközés kockázatát érzékelve pedig korrigáló kormánymozdulatokkal segít a vezetőnek elkerülni a balesetet.

Az új BMW 5-ös sorozat az extrafelszereltségként elérhető aktív tempomat (Active Cruise Control), illetve az opcionális kormányzási és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Keeping Assistant) kibővített funkcióival ugyancsak újabb lépést tesz meg az automatizált járművezetés felé. Ezek közé tartozik a vezetést támogató rendszerek sebességkorlátozáshoz igazodó működése is, az opcionális extrafelszereltségként elérhető intelligens sebességfigyelő (Intelligent Speed Assist) például utazás közben folyamatosan kommunikál a tempomattal (és a vezető 15 km/órás lépésekben állíthatja be annak aktuális határértékét). Eszerint 0 és 210 km/óra között az új 5-ös BMW képes a vezető helyett gyorsítani, fékezni és kormányozni is, vagyis akár álló helyzetből elindulni és újra megállni a forgalom tempójában. Az erőforrás automatikus leállítását és újraindítását vezérlő Intelligens Auto Start/Stop funkció (Intelligent Auto Start Stop function) működés közben mindeközben már az útvonal, a vezetési szituáció és a jármű körüli forgalom sajátosságait is számításba veszi, amellyel még tovább növeli az üzleti limuzinok etalonja által kínált páratlan menetkomfortot.

Intuitív kezelhetőség és átfogó menetkomfort

A valaha kínált legkényelmesebb és leginkább felhasználóbarát kezelhetőség érdekében az új BMW 5-ös sorozatot az iDrive operációs rendszer legújabb generációjával szereli fel a gyártó. A csúcsfelszereltségű modellváltozatok esetében a navigációs rendszer, a telefonfunkciók és a szórakoztató alkalmazások mellett már a jármű aktuális beállításai és jellemzői is megjelennek a 10,25 inch átmérőjű, nagyfelbontású központi kijelzőn. A rendszert a BMW ügyfele az érintés-érzékeny iDrive Controllerrel, hangutasításokkal és a vadonatúj BMW 7-es sorozatban bemutatott gesztusvezérléssel is működtetheti, de ha úgy tartja kedve, közvetlenül az érintőképernyőn is aktiválhatja az egyes funkciókat. A felhasználó az átlátható, szellősen megtervezett csempe-ikonokat a saját ízlése szerint szabhatja át és rendezheti el a képernyőn, az operációs rendszer az egyes ikonok mögött futó alkalmazások állapotát pedig a fő képernyőn is folyamatosan frissíti. A színes BMW Head-Up kijelző legújabb generációja immáron 70 százalékkal nagyobb kivetítő-felületen dolgozik és a forgalmi jelzéseken, az operációs rendszerrel összekapcsolt okostelefon kontaktlistáján, a rádióállomásokon és a zeneszámokon kívül a navigációs rendszer utasításait, valamint a vezetést támogató rendszerek figyelmeztetéseit is képes a vezető látómezejébe vetíteni.

A BMW 5-ös sorozat hetedik modellgenerációja által kínált utazási komfortot a kibővített tárolási lehetőségek, a hátsó üléssor előtt kialakított nagyobb lábtér, a masszázs funkcióval ellátott komfortülések, az ionizátorral és kellemes illatosítóval kiegészített négyzónás légkondicionáló, valamint az ülések érintés-érzékeny állítógombjai emelik minden korábbinál magasabb szintre. Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív SYNTAK (Special Synergy Thermoacoustic Capsule) technológia hivatott még tovább csökkenteni. Ez utóbbi a motor leállítását követően akár 36 órán keresztül képes megtartani az erőforrás optimális működéséhez szükséges hő nagy százalékát, az újabb hidegindítás így sokkal kevesebb zajjal és rezgéssel jár, a motor hamarabb bemelegszik, a légkondicionáló pedig ezáltal sokkal hamarabb képes felmelegíteni az utasteret is. A bajor gyártó az új BMW 5-ös limuzint eközben már az alapfelszereltség részeként LED-technológiás első fényszórókkal szereli fel, amelyhez opcionális extrafelszereltségként akár 500 méteres fényszóró-tartományt kínáló, adaptív kanyarfénnyel és elvakítás-mentes távolságifényszóró-asszisztenssel (BMW Selective Beam) kiegészített adaptív LED fényerő-elosztás (Adaptive LED Headlights) is kérhető.

A vezető, a jármű és a környezet közötti eddigi legintelligensebb kapcsolat

Az új BMW 5-ös sorozat az intelligens járműkapcsolatok terén is piacvezető pozíciót tölt be. A BMW ConnectedDrive széleskörű szolgáltatás-palettájához vadonatúj funkciók és alkalmazások társulnak, amelyek még tovább növelik a világ elsőszámú üzleti limuzinjában helyet foglaló ügyfelek menetkomfortját és még több időt takarítanak meg számukra. Ilyen többek között a digitális parkolóhely-keresést, -foglalást és -fizetést kínáló új ParkNow technológia, az On-Street Parking Information intelligens felszíni parkolóhely-kereső szolgáltatás, valamint az opcionális parkolóasszisztens (Parking Assistant) is, amely immáron magától is képes megtalálni az üres parkolóhelyeket és beparkolni oda az autót. Sőt mi több, a vadonatúj Microsoft Exchange szolgáltatás már azt is lehetővé teszi, hogy a BMW ügyfelei az autóban ülve, a központi kijelzőn nyissák meg és szerkesszék tovább a jármű operációs rendszerével szinkronizált e-mailjeiket, naptárbejegyzéseiket és kontaktlistájukat, a Microsoft Office 365 segítségével. A BMW 5-ös sorozat hetedik modellgenerációjának opcionálisan elérhető extrafelszereltségi listájára a vadonatúj BMW 7-es sorozatban bemutatott távvezérlésű parkolás (Remote Parking) is felkerül, amelynek segítségével a bajor gyártó ügyfelei a jármű okoskulcsáról már nem csupán a zászlóshajókat, de az új 5-ös BMW-ket is anélkül vezethetik be a legkeskenyebb parkolóhelyekre (majd természetesen onnan kifelé is), hogy beülnének az autó volánja mögé. Az új BMW 5-ös sorozat ráadásul minden korábbinál átfogóbb okostelefon-integrálási lehetőségeket is kínál – az Apple CarPlay-től kezdve (amelynek teljes mértékben vezeték nélküli technológiája most először jelenik meg sorozatgyártású autómodellben), az induktív okostelefon-töltési funkción keresztül, egészen az egyszerre akár tíz okoskészülék csatlakoztatását is lehetővé tevő WiFi hotspot beépítéséig.

Személyre szabott digitális tartalom a vadonatúj BMW Connected Onboard szolgáltatás-palettájának köszönhetően

A bajor gyártó teljes körű mobilitási szolgáltatása, a BMW Connected 2016 augusztusában ünnepelte európai premierjét, a rendszer továbbfejlesztett, innovatív kiegészítő szolgáltatásokkal felvértezett változata pedig az új BMW 5-ös sorozatban mutatkozik be a nagyközönség előtt. A BMW Connected Onboard elnevezésű szolgáltatás-paletta csokorba rendezi a személyes mobilitáshoz kapcsolódó alkalmazások és szolgáltatások összes információját, hogy átfogó képet kínálva járuljon hozzá a lehető legegyszerűbb és legkényelmesebb utazáshoz. A rendszer az okostelefon naptárjában eltárolt legfontosabb adatokat, így például az úti célokat és a szükséges érkezési időpontokat egyszerűen átemeli a jármű operációs rendszerébe és a személyre szabott központi kijelzőn jeleníti meg. Az autó kameráinak köszönhetően a Remote 3D View funkció mindeközben képes a leparkolt 5-ös BMW háromdimenziós, 360°-os élőképét a jármű operációs rendszerével összekapcsolt okostelefonra továbbítani, hogy a bajor gyártó ügyfele egy percre se tévessze szem elől autóját és még a távolból is figyelemmel kísérhesse a jármű közvetlen környezetét.

BMW 530i és BMW 540i: az új benzinmotorok

Az új BMW 5-ös limuzin motorpalettáját alkotó erőforrások egytől egyig a vadonatúj fejlesztésű, moduláris felépítésű BMW EfficientDynamics motorcsalád tagjai. A hetedik modellgeneráció motorházteteje alá kínált benzines és dízelüzemű erőforrásokat kivétel nélkül a BMW TwinPower Turbo technológia lélegezteti, kimagasló menetteljesítményt és példaértékű hajtáslánc-hatékonyságot garantálva. Az új 5-ös BMW piaci bevezetésekor a modell motorpalettájára kétféle benzines és kétféle dízelüzemű erőforrás kerül fel, amelyek a hátsókerék-meghajtás mellett a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is felszerelhetők.

A BMW 530i meghajtásáról gondoskodó kétliteres, soros négyhengeres benzinmotor 185 kW / 252 lóerő maximális teljesítmény és 350 Nm csúcsnyomaték leadására képes. Az erőforrás 100 kilométerre vetített 5,5 – 5,9 liter* átlagos üzemanyag-fogyasztása és kilométerenkénti 126 – 136 gramm kombinált károsanyag-kibocsátása eközben azt jelzi, hogy az új modellváltozat több mint 11 százalékkal környezetkímélőbb, mint elődje. A BMW 530i limuzin 6,2 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességét pedig 250 km/óránál szabályozza az elektronika.

2017 februári piaci bevezetésekor az új 5-ös BMW csúcsmotorja a 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítmény és 450 Nm csúcsnyomaték leadására képes, 3.0 liter hengerűrtartalmú soros hathengeres benzinmotor lesz, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással együttműködve mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órás sebességre a BMW 540i modellt. Az erőtöbblet és a dinamikusabb menetteljesítmény ellenére a modell átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként 6,5 – 6,9 liternél*, kombinált károsanyag-kibocsátása pedig kilométerenként 149 – 159 grammnál megáll.

BMW 520d és BMW 530d: az új dízelmotorok

A BMW 520d motorházteteje alatt dolgozó négyhengeres dízelmotor 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményt és 400 Nm csúcsnyomatékot képes a hátsó tengelyre küldeni, miközben az alapfelszereltség részeként kínált manuális váltóval felszerelt modell 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztása mindössze 4,2 – 4,5 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátása pedig csupán 109 – 119 gramm, amely értékek a BMW 520d modell esetében opcionális extrafelszereltségként elérhető nyolcsebességes Steptronic automataváltóval 4,1 – 4,5 literre és 108 – 118 grammra csökkennek. A BMW 520d limuzin 7,7 másodperc alatt (automataváltóval 7,5 másodperc alatt) futja meg a 0-100 km/órás sprintet, végsebessége pedig 238 km/óra (automataváltóval 235 km/óra).

Az új BMW 530d ugyancsak kiválóan teljesít a menetdinamika és a hajtáslánc-hatékonyság terén. 195 kW/265 lóerő maximális teljesítményre és 620 Nm csúcsnyomatékra képes soros hathengeres dízelmotorja minden tekintetben felülmúlja elődjét. A 100 kilométerenkénti 4,5 – 4,9 liter átlagos üzemanyag-fogyasztáshoz kilométerenkénti kombinált 118 – 128 gramm károsanyag-kibocsátás párosul, amely értékek hozzávetőlegesen 13 százalékkal környezetkímélőbbek, mint a leköszönő BMW 530d hasonló számai. Az új 5-ös BMW hathengeres dízelmotorral felszerelt hetedik modellgenerációja 5,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 km/óránál szabályozza.

Érkezik a modellpaletta emisszió-bajnoka, a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt változat és a nyolchengeres élsportoló

Az új BMW 5-ös limuzin piaci bevezetése után nem sokkal a világ legsikeresebb üzleti modelljének motorpalettája három új hajtáslánc-változattal bővül. A BMW 520d EfficientDynamics Edition motorházteteje alatt a 140 kW/190 lóerő maximális teljesítmény leadására képes négyhengeres dízelmotor még hatékonyabb kiadása dolgozik majd, nyolcsebességes Steptronic automataváltóval társítva. A modell kilométerenkénti kombinált 102 gramm károsanyag-kibocsátása a legalacsonyabb érték a felső-középkategóriájú limuzinok szegmensében (100 kilométerre vetített 3,9 liter* átlagos üzemanyag-fogyasztás mellett).

2017 márciusában ünnepli világpremierjét az új BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt modellváltozata is, a BMW 530e iPerformance modell. A négyhengeres benzinmotor és az elektromos motor alkotta innovatív BMW eDrive hajtáslánc-technológia 185 kW/252 lóerő maximális rendszerteljesítményre és extrém alacsony, kilométerenkénti mindössze 46 gramm kombinált károsanyag-kibocsátásra képes (amelyhez 2,0 liter/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztás párosul).

Az új 5-ös BMW héttagúra bővülő modellkínálatának két legzöldebb képviselőjével egy időben érkezik meg az utakra a BMW M550i xDrive is, amely átveszi a csúcsmodell szerepét a palettán – legalábbis egy időre. 340 kW/462 lóerő maximális teljesítményt és 650 Nm csúcsnyomatékot előállító V8-as benzinmotorjával az összkerékhajtású élsportoló nem csupán vérpezsdítő menetdinamikát, de kimagasló hajtáslánc-hatékonyságot is garantál (8,9 liter/100 km átlagos üzemanyag-fogyasztással és 204 gramm/kilométer kombinált károsanyag-kibocsátással). A BMW M550i xDrive kereken 4 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

3D nyomtatással előállított járművet mutatott be a Honda és a Kabuku

A kis hatótávolságú Micro Commutert (mikroingázót) a japán Toshimaya cégnek fejlesztette a Honda és a Kabuku Inc., méghozzá egy szabadon felhasználható innovációs modellből, ami a Variable Design Platformot is magában foglalja. Az autót a 2016-os CEATEC kiállításon leplezték le, Japánban.

honda-kabuku-3d-nyomtatott-auto-autoaddikt-1

Karosszériáját merev, de kis tömegű csövekből állították össze a Honda mérnökei, erre szerelik fel a 3D-nyomtatóval készített külső panelgarnitúrát és a csomagtartót.

honda-kabuku-3d-nyomtatott-auto-autoaddikt-3

A Micro Commutert az a Honda által fejlesztett, megközelítőleg 80 kilométeres hatótávolságú elektromos hajtáslánc mozgatja, amivel az ultrakompakt MC-β-ban ismerkedhetett meg a közönség.

honda-kabuku-3d-nyomtatott-auto-autoaddikt-7

Ez a modell eltér a Honda többi elektromos mikrojárművétől, utasterében ugyanis csak a vezetőnek alakítottak ki helyet, a fennmaradó részt teljes egészében a csomagtartóhoz rendelték.

honda-kabuku-3d-nyomtatott-auto-autoaddikt-6

Feladata az lesz, hogy házhoz szállítsa a Toshimaya Japán-szerte közkedvelt sütijét, a galamb formájú „Hato sablé”-t.

honda-kabuku-3d-nyomtatott-auto-autoaddikt-2

A Ford egy fenntarthatóbb jövő megformálásán ügyködik

Egy fenntarthatóbb holnap megformálása – avagy hogyan hasznosítja újra a Ford a formázó gyurmát, hogy csökkentse hulladék-kibocsátását? Cikkünkből kiderül.

ford-fenntarthato-fejlodes-clay-autoaddikt
A gyurmafigurák készítése sok gyerek kedvenc időtöltése, akik éveken át gyúrják és újra meg újra felhasználják a képlékeny anyagot. Kissé fejlettebb formában a Ford ugyanezt az ötletet alkalmazta az agyagnál is, amiből a holnap autóit mintázzák meg: megformázzák, újra átformázzák, majd újra feldolgozzák, és ez utóbbi lépéssel évente mintegy 2.500 kilogrammnyi gyurmát takarítanak meg.

Bár a Ford digitális formatervezést és egyéb modern technológiákat is alkalmaz, az autók életnagyságú modelljének elkészítése még mindig kulcsfontosságú lépés a kreatív tervezési folyamatban, hiszen a dizájnerek ennek révén könnyebben azonosítják az esetleges apró hibákat a jármű karosszériáján és utasterében.

“Folyamatosan használjuk az új technológiákat, de ha már a fejlesztés korai szakaszában valós, kézzel fogható benyomást akarunk kapni az autóról, akkor a gyurmához folyamodunk” – magyarázta Lloyd VandenBrink, a Ford dearborni tehergépjármű-stúdiójának vezető modellezője. “Amikor a formaterv még kiforratlan, az gyurmamodellt látva azonnal kiderül, hol tökéletesíthetünk rajta.”

Csakhogy e modellek megformázásához rengeteg anyag kell. A Ford évente akár 100.000 kilogrammnyi agyagot is elhasznál az életnagyságú modellek megalkotásához. Régebben ezt az anyagot sosem használták fel újra, ám az elmúlt öt évben a vállalat egy szabadalmaztatott gép segítségével több mint 100.000 kilogramm agyagot újrahasznosítottak – vagyis ennyivel is csökkentette hulladéktermelését.

Ez a mennyiség egy tucatnyi életnagyságú modellhez is elég. Az új Raptor megformázásához például 877 kilogramm agyagra volt szükség – nem beszélve arról a 20.000 munkaóráról, amit a dizájnerek az elmúlt négy évben a modellezéssel töltöttek.

Innováció a reciklálásban

A Ford által újrahasznosított agyag túlnyomó része a marási folyamatból származik, amikor a dizájnerek egy gép segítségével faragják ki az autó kontúrjait. Mivel a modell felületének tökéletességét még egy homokszem is tönkreteheti, a formázás közben lehulló agyagforgácsokat gondosan összegyűjtik.

A forgácsok ezután egy feldolgozó gépbe kerülnek, ami kizárólag a Ford különleges összetételű agyagjának feldolgozására készült, és semmilyen más anyaghoz nem használható. A gép keverőfejei összepréselik, és homogén anyaggá keverik az agyagot, kiszorítva belőle az összes légbuborékot. Az agyag ezután áthalad egy csövön, amit pontosan annyira melegítenek fel, hogy a rajta átpréselt anyag elég képlékennyé és masszívvá váljon a további formázáshoz.

Bár a digitális szoftver és az új szkennelési technológia látványosan forradalmasította a formatervezést, még mindig az agyag a legjobb megoldás arra, hogy apró változásokat eszközöljenek egy autó dizájnján. Egy kicsinyített vagy digitális modellen bizonyos dolgok egyszerűen nem látszanak elég jól, ám egy életnagyságú modellen még az apróbb problémás területek is jól azonosíthatók – például az övvonal élének mélysége vagy a motorháztető domborításának mértéke.

Közös gyurmázás

Az agyag a formatervezési folyamat kiegészítésére szolgál. A Ford számítógéppel tervezi meg új modelljeit; az így kialakított formákat agyagba faragják, majd kézi munkával tökéletesítik, aztán az új formát beszkennelik, és visszatáplálják a gépbe.

“A számítógépek általában egy-egy önálló felhasználó ötletén dolgoznak, ám az agyagmodellek formázásához több ember együttműködése kell” – mondta el VandenBrink. “A csoportos beszélgetés, a közös ötletelés mindig remek módszer az együttműködéshez, és az agyagmodellezés ugyanezt jelenti a dizájnerek számára. A modellt mindenki láthatja, és a tervezők együtt találhatják ki, hogy formálhatnák még tökéletesebbé az autó külsejét.”

ÉRDEKESSÉGEK:

  • Az elmúlt öt évben a Ford annyi agyagot reciklált, amennyivel több mint 26.000 darab 0,33 literes üdítős dobozt lehetne megtölteni. A reciklált agyag körülbelül annyit nyom, mint három ázsiai elefánt.
  • Régebben a kén is az agyag fontos adalékai közé tartozott, ám a melegítés hatására ez elillan, és elektronikai problémákat okozhat. Éppen ezért a 2000-es években már nem használtak ként.
  • A Ford által a modellezéshez használt anyag nem kizárólag agyagot tartalmaz, hanem különféle gyanta- és olajalapú töltőanyagokat is, viszont egyáltalán nincs benne víz, mint a keramikusok által használt hagyományos agyagban.
  • A bálnavadászat betiltása óta a bálnazsírt agyaggal helyettesítik.

Jude Law verhetetlen improvizációban – lezajlott a nézők által rendezett Lexus-film forgatása

Jude Law és a Lexus közösen mutatták be élő adásban közvetített, improvizáción alapuló produkciójukat, amelynek helyszíne a londoni színházi világ, és amelynek kiindulópontja a Lexus RX luxus crossover vezetőülése. A színpadi legenda és filmsztár egy sajátságos kaland során bejárta a Soho utcáit, méghozzá a rendező és a nézők valós idejű narratívája alapján, hatalmas színészi rutinjára támaszkodva.

jude-law-lexus-rx-forgatas-2-interaktiv-autoaddikt-masolata

A történet a népszerű kabarészínház, a The Box színpadán kezdődött: a függöny felgördült, és Law lépett a közönség elé, hogy elmondja: élete következő 45 percét a világ különböző tájain élő nézők irányítják majd, akik élő adásban követik az eseményeket, és szavazatokkal döntik el, hogy a lehetséges változatok közül melyik irányban haladjon tovább a történet. Attól a pillanattól kezdve, hogy elhagyta a színpadot, mindent a nézők – és persze a színész intuíciói – irányítottak.

Innentől fogva minden egy interaktív forgatókönyv szerint történt, és Law egészen a végkifejletig úgy játszott, mintha egy színház élő közönsége előtt szerepelne. A különbség csupán annyi volt, hogy egy ‘guruló’ színpadon kellett játszania, és útközben folyamatosan a nézők változó rendezői utasításai tették próbára művészi és gasztronómiai tudását.

Az egyenes online közvetítés és instruálás mellett forgatott filmben Law tehát beül a rá váró Lexus RX volánja mögé, és elhajt egy régi szeszcsempész-stílusú étterembe, ahol csatlakozik hozzá a stáb egy tagja. Utána találkozik egy orosz séffel és tévészereplővel, Alekszej Ziminnel, aki szakértő tanácsokkal látja el az út következő állomására, hogy kiszabadíthassa kollégáját. Ezután újabb megálló következik Ronnie Scott Jazzklubjában, ahol felveszi zeneszerzőjét, az utolsó előtti állomáson pedig – próbára téve művészi képességeit – begyűjti az est díszlettervezőjét, a spanyol utcai művészt, Jorge Rodriguez-Geradát. Az utazó performansz akkor éri el csúcspontját, amikor Law visszatér a The Boxba a csapatával és a stábbal, hogy levezesse a művészeti ágakon átívelő drámai fináléját. Az előadást a közismert énekes-dalszerző zárja Jude és csapata oldalán, előadva legújabb, Overcome című slágerét.

Az élő közvetítés narratívájának alapját az ‘RX Életérzés’ képezi – vagyis az a különleges luxus-életstílus, izgalom és csillogás, amit érzékletesen testesített meg a 2016-os Lexus RX legutóbbi televíziós reklámja, amelynek ugyancsak Jude Law volt a főszereplője. A márka és a színész közti művészi együttműködés keretében egyébként idén év elején már született egy különleges interaktív színházi produkció.

“Az embernek ritkán nyílik alkalma arra, hogy teljesen spontán játszhasson el egy olyan sztorit, ami töredékes jelenetekből épül fel. Megpróbáltam mindent megtenni azért, hogy olyan újszerű élményt teremtsek, aminek az emberek örömmel válnak részévé. Azt hiszem, azzal, ahogyan a történet szinte magától bontakozott ki, sikerült valami igazán lenyűgöző dolgot alkotnunk” – mondja Jude Law az élő közvetítésről.

jude-law-lexus-rx-forgatas-autoaddikt-masolata

“Csodálatos érzés volt, hogy részt vehettem egy ilyen különleges produkcióban, és hogy Jude oldalán szerepelhettem. Nagyon feldobott, hogy mindezt Európa-szerte élőben közvetítették, mert ez igazán különleges atmoszférát teremtett” – lelkendezik Laura Mvula, aki láthatóan szintén élvezte az élő adást:

“Ez év elején, a Lexus RX bevezető kampányában ugyancsak Jude segített nekünk egy példátlan, interaktív színházi élmény megteremtésében. Szinte mindenkinek torkára forrott a szó, amikor látták, milyen újszerű módszerrel söpörtük félre a hagyományos reklámfilmek stílusát. A kérdés már csak az volt: hogyan tovább? Jude szerencsére ugyanolyan szenvedélyes újító és merész úttörő, mint a Lexus, így aztán nem telt sok időbe, hogy előrukkoljunk a következő lenyűgöző – és még sosem látott – ötlettel” – teszi hozzá Spiros Fotinos, a Lexus Europe marketing-vezetője.

toyota-varga-zsombor-autoaddikt

“Az új RX egész világon egyedülálló kommunikációs kampánya épp olyan innovatív, formabontó megközelítést alkalmazott a marketing területén, mint amit a Lexus a forradalmi, jövőbemutató technológiák és a dizájn területén képvisel, Jude Law zseniális improvizatív készségének és színészi képességeinek köszönhetően pedig mindez egy különleges élmény keretében minden korábbinál izgalmasabban szólította meg az ügyfeleinket, ami hihetetlenül inspiráló. Bízunk benne, hogy a közös filmforgatás élménye sokak számára hozta közelebb a Lexus életérzést, és sokan lesznek olyanok, akik ellátogatnak a hazai márkaképviseletünkbe, hogy személyesen is átélhessék azt” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota Central Europe Toyota és Lexus márkák PR kommunikációjáért felelős vezetője.

[TESZT] Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T – tetszetős megközelítésű munkagép

1978-as első megjelenése óta rengeteget változott a gyémántos márka pickupja annak rendje s módja szerint – a 2016-os modellév pedig pedig tovább növelte a presztízst. Szerkesztőségünkél járt a csúcsfelszereltséget és csúcshajtásláncot kapott Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-001

Sokban változott, ám az alapkoncepció megmaradt: a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T küllemében és karakterisztikájában sok irányban hajaz a korábbi modellekre, legfőképp az elmúlt évek variációira – mindezt úgy, hogy mai, modernebb felfogással is jól emészthető legyen a teljes összkép.

Természetesen megmaradt a hagyományosan klasszikus, igazi pickup-szellemiség, ami kell is, hiszen az L200 tulajdonképp minden további nélkül nevezhető kategóriateremtő modellnek: a japán márka modellje a kezdetektől fogva masszívan színesíti a nemzetközi mezőnyt. Igaz, a gyökerek alaphangon az USA-ban keresendők, de a távol-keleti márkák közül (is) élenjáró koncepciót hordozott a Mitsubishi az elmúlt évtizedekben.

Noha az alapok olybá tűnnek, ugyanazok, mint a korábbi megközelítések révén, az új Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T formaterve próbál teljes mértékben integrálódni a huszonegyedik századi elvárások tekintetében. Az orr-rész kialakítása legömbölyített, húzott első lámpaburákat, szélesre gondolt, keskeny hűtőmaszkot kapott, mindehhez nagy arányú krómozással (ez dominál a felületek nagy részén). A ködlámpafészkek szokás szerint az alsó részleteket emelik ki, közrefogva a hasmagasságot kihangsúlyozó, ám terepes mivoltot is jól visszaadó mattezüst idomot.

Megmaradtak a hagyományos részletek, mégis sok a változtatás

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-003Oldalnézetben látszik leginkább az, hogy a dizájnerek visszanyúltak a korábban már jól bevált sémához: hosszúkás, dupla utaskabin, viszonylag nagy oldalablak felületekkel, gyakorlatban is jól használható fellépővel, mely segítségével könnyedebb a bejutás az utastérbe; a különválasztott, de mégis az autó szerves részeként jelen lévő raktérfelület, az elmaradhatatlan fémrudazással. S mindehhez a hatalmas sárvédőívek, az emelt hasmagasság, s ahogyan már feljebb említettük: megannyi csillogó krómezüst felület.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-004

Talán ennyi elegendő is ahhoz, hogy kész legyen a tradicionális pickup-recept, nem igaz? Ugyanis ez a kategória leginkább arról szól, hogy gyakorlati felhasználás révén mit tud nyújtani az adott modell. A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T tehát tálalás tekintetében teljesen a helyén van, a mai hétköznapok divatos kisteherautói közt nagyszerűen megállja a helyét.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-002De mi a helyzet a praktikummal? Mennyire számít céleszköznek a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T? Elsőként nézzük a rakodótér kihasználhatóságát. A plató kedvező méretezésű, igaz, a Club Cab, tehát a szimpla kabinos változatéhoz képest rövidebb a felület, 1520 milliméter (1850 mm-hez képest). A szélesség megegyezik a kisebb utasfülkés modellével, 1470 milliméter, a magasság pedig 475 milliméter mindkét esetben.

Megpakolni, azt lehet

Kedvező, közel 1 tonnás tiszta terhelhetőséget biztosít a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T. A gyári adatok szerinti saját tömeg 1875 kilogramm, a teljes össztömeg pedig 2910 kilogramm, ebből máris jól ki lehet következtetni az adottságokat.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-008

A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T letisztult, egyszerűségre törekvő, sallangmentes környezetet ad a sofőrnek és utasainak. Az anyaghasználat jó, prémiumhatással is találkozhatunk, például a kormánykerék kialakítását és bőrözését tekintve, a központi műszeregység informatív, ideálisan tájékoztat, a kezelőegységek kézre esnek. Talán kicsit szokatlan lehet a balra helyezett gyújtáskapcsoló gomb, mindenesetre növeli az autó egyediségét e tekintetben is.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-012

Az új Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T 5 sebességfokozatú automataválójának karja követi a korábbi trendet, miszerint aszimmetrikus kialakításban kell a módokat kapcsolnunk, ez szintén megszokást igényelhet.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-016

Helykínálat terén nincs hiányérzet, az első, illetve a hátsó ülések is maradéktalanul hozzák a kategóriától elvártat. Bőséges ülőlap- és hátlapfelületek várják az utazókat, az első fotelek az átlagosnál termetesebb testalkattal rendelkezőket is optimálisan szolgálnak ki, bő térd- és fejterekkel. A középkonzol nem lóg a képbe, szellősen, tágasan el lehet férni az első traktusban, az utaskabinba fellépést pedig az A oszlop belső részére elhelyezett fogantyú segíti kiegészítőként.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-011

Hátul sem rossz a helyzet, nagyobb személyautós kényelemmel bír a hármas ülőpad, kényelmes, bár közepesen kemény felületekkel. Három fő kompromisszumok nélkül elfér itt, szintén bőséges helykínálattal gazdálkodva.

Jó menetkomfort. Ne feledjük, egy kisteherautóról van szó

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-007A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T felfüggesztése amolyan kisteherautósan kemény, elsősorban a hátsó merevtengelyes-laprugós felfüggesztésnek. Magától értetődően a hátul helyet foglalók érzik majd az úthibákból, göröngyökből fakadó kellemetlenségeket, ugyanis a felépítmény hajlamos az erőteljes pattogásra – kiváltképp, ha nem kapja meg a plató a megfelelő terhelést. Már 100 kilogrammos terhelt súly esetében is érezhető a lágyabb hangoltság, és nyilvánvalóan felfelé haladva a skálán egyre szerethetőbb lesz az összkép. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T kényelmetlen lenne üresen, de az is bizonyos, hogy nem árt szállítmányozni vele aktívan – főként, ha konkrétan erre lett kitalálva.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-005

Kitűnő terepes képességekkel lett felruházva a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T. Élénk példája ennek a 205 miliméteres hasmagasság, a szimpla kabinoséhoz képest 5 milliméterrel többet kapunk. Ez persze gyakorlatban túl sokat nem nyom a latba, viszont a közepesen nehéz terepviszonyokat gond nélkül küzdi le az autó. A kapcsolható összkerékhajtás és felező opciók is garantálják az agilitást, igaz, elkél négy jófajta terepgumi is ahhoz, hogy teljes mértékben elégedettek lehessünk a tulajdonságokkal.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-013A Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T mozgatásáért egy 2442 köbcentiméteres, soros elrendezésű turbótöltött dízelmotor gondoskodik, 181 lóerőt mozgósítva 3500-as percenkénti fordulatszámon, valamint 430 Newtonmétert küldve a hajtott kerekekre 2500-tól. A súly-lóerőarány 10.3 kg/lórerő, úgyhogy ne várjunk kirobbanóan tempós gyorsulást, itt más kerül fókuszba. Például a magas forgatónyomaték-csúcs, ami tán az egyik legfontosabb ismérve egy korrektül összerakott pickupnak. Így jól érzékelhető, hogy az autó mindenféle gond és probléma nélkül játszi könnyedséggel elhúz egy termetesebb motorcsónakot, vagy akár egy lószállító utánfutót is.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-014

Kimondottan erős, ugyanakkor gazdaságos is

Közvetlen gázreakciókkal jelez vissza a Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab Instyle Navi A/T aggregátja vezetés közben, mellé a kifinomultnak ható, bár kissé elavult rendszerű 5 sebességes automataváltó is kellően jól teszi a dolgát. Nem tapasztaltunk elszökő teljesítményt magasra járatott fordulatszámtartományokkal, valamint az üzemanyagfogyasztás is a vártnál kedvezőbben alakult: városi haladási átlaggal 7.9 litert, míg országútival 5.9 litert mértünk 100 kilométerre, három fővel, minimális terhelést adó rakománnyal.

mitsubishi-l200-2-4-di-d-teszt-autoaddikt-006

2016 Mitsubishi L200 2.4 DI-D Double Cab specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres soros dízelmotor, turbóval

Lökettérfogat: 2442 cm³

Maximális teljesítmény: 181 LE @ 6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 430 Nm @ 2500 ford./perc

Erőátvitel: kapcsolaható összkerékhajtás, 5 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5205 mm

Szélesség: 1815 mm

Magasság: 1780 mm

Tengelytáv: 3000 mm

Első gumik mérete: 245/65 R17

Hátsó gumik mérete: 245/65 R17

Tömeg, üresen: 1875 kg

Megengedett össztömeg: 2910 kg

Üzemanyagtartály mérete: 75 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 177 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9 l/100 km

Országúti: 5.9 l/100 km

Vegyes: 7.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.4 l/100 km

Országúti: 6.5 l/100 km

Vegyes: 7.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 189 g/km

Bővebb információ a Mitsubishi hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Érkezik a MINI első plug-in hibridje

A MINI modelljei által fémjelzett vezetési élmény zéró emissziójú mobilitással párosul, s a brit gyártó első plug-in hibrid modelljének piaci bevezetésével mindez hamarosan kézzelfogható valósággá válik.

mini-plug-in-hibrid-2-autoaddikt

A forradalmi járműtechnológiai innováció sorozatgyártás előtti fejlesztési folyamatai lezárultak, így minden adott hozzá, hogy a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor kettősének köszönhetően a MINI immáron tisztán elektromos meghajtással is kiguruljon az utakra, a brit márka történetében először. A MINI több mint öt és fél évtizedes sikertörténetében ezzel új fejezet veszi kezdetét, amely csordultig van energiával és a hibrid hajtáslánc nyújtotta vezetési élmény vérpezsdítő izgalmával kecsegtet.

A MINI igazgatója, Sebastian Mackensen és a márka sorozatgyártásért felelős vezetője, Peter Wolf egy sorozatgyártás-közeli tesztautó segítségével enged bepillantást a MINI jövőjébe, miközben arra is fény derül, hogy a hibrid hajtáslánc sajátos járműkaraktere hogyan emeli új szintre a MINI hamisítatlan, gokartos vezetési élményét.

„A modell elsődleges célja, hogy meggyőzzük a MINI ügyfeleit a hibrid meghajtás nyújtotta előnyökről és lenyűgözzük mindazokat, akik a MINI egyedülálló vezetési élményét már a hibrid hajtáslánccal is átélték” – mondta Sebastian Mackensen. A kulcs az intelligens energiamenedzsment, amely tökéletes harmónia szerint hozza összhangba a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor működését. Mint ilyen, a MINI első plug-in hibrid modellje a maximális hatékonyság mellett a lélegzetelállító vezetési élményre helyezi a hangsúlyt.

mini-plug-in-hibrid-autoaddikt

A tesztautóról első ránézésre senki nem mondaná meg, hogy a lemezek alatt egy plug-in hibrid hajtáslánc dolgozik. És ez nem csupán az álcázó karosszéria-fóliának köszönhető, a tervezők ugyanis a bal első kerékív mögé helyezett irányjelző-panelbe rejtették a nagyfeszültségű akkumulátor töltőaljzatát. Az utastérben a jól ismert elemeket találjuk, annyi különbséggel, hogy a hajtásláncot életre keltő és leállító Start / Stop gomb itt nem pirosan, hanem sárga színben világít. Az indításhoz ezúttal is mindössze egy diszkrét gombnyomásra van szükség, mivel azonban a hibrid modell minden esetben elektromos üzemmódban kel életre, az indítás hangtalan. A kormányoszlopra helyezett műszerfalon a fordulatszámmérő helyét a plug-in hibrid hajtáslánc teljesítmény-kijelzője vette át, amely már az indulást követően pontos információval szolgál arról, hogy optimális járműhasználat esetén mennyi zéró emisszióval megtehető, teljesen elektromos kilométer áll még előttünk a belsőégésű erőforrás beindulásáig. Ez utóbbit a nagyfeszültségű akkumulátorban eltárolt energia mennyiségén kívül a jármű aktuális sebessége és a gázpedál állása is befolyásolja.

„A vezető nagyon gyorsan ráérez a rendszer működésére” – ígéri Peter Wolf, s eme rendhagyó technológia egészen egyedülálló vezetési élményt garantál. Azáltal, hogy a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI elektromos motorjának csúcsnyomatéka már álló helyzetben is a vezető rendelkezésére áll, az autó katapultáláshoz hasonló gyorsulásra képes. A rendszer ráadásul a városhatárhoz érkezve sem hagyja hátra a zéró emissziójú mobilitás lehetőségét, elegendő energia esetén ugyanis a hátsó üléssor alá épített nagyfeszültségű akkumulátor még autóúton és autópályán is képes a tisztán elektromos meghajtásra. A plug-in hibrid MINI az alapbeállításként szolgáló AUTO eDRIVE üzemmódban 80 km/órás sebességig, MAX eDRIVE üzemmódban pedig egészen 125 km/órás sebességig képes tisztán elektromos haladásra. Sebastian Mackensen szerint mindez a jármű hamisítatlanul egyedülálló karakterének köszönhető: „Egy hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI modellben az elektromos meghajtás is a vezetés magával ragadó élményét szolgálja. A tisztán elektromos meghajtás végsebességét ezért nem 30 vagy 40 km/óránál maximáljuk, hanem csak jóval a nagyvárosi forgalom tempója felett” – mondta a márka igazgatója.

A tesztautó vezetése közben Sebastian Mackensen mindegyik sebességtartományban első kézből tapasztalta ki a plug-in hibrid MINI viselkedését, és hogy az egyes tempóknál milyen határozott gázpedál-érintésre van szükség ahhoz, hogy a belsőégésű erőforrás is beszálljon a hajtásba. És ha kell, mindez a másodperc törtrésze alatt végbemegy, a megszokott, belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellekhez képest pedig a két motor együttes teljesítménye összehasonlíthatatlan erőtöbbletet és menetdinamikát kínál.

A MINI gokartos vezetési élménye azonban nem csupán a letaglózó gyorsulásból áll, a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt autónak ezért még a legkacifántosabb hegyi szerpentineket is éppen olyan agilisan és lendületesen kell végigfűznie, ahogyan azt a rajongók a modelltől mindig is elvárták. És itt lép be a képbe a vadonatúj fejlesztésű MINI következő aduásza: „A futómű és a kerékfelfüggesztés tekintetében semmit sem változtattunk a hagyományos hajtáslánccal felszerelt modellekhez képest, sőt. A technika a hibrid meghajtás sajátosságai okán még intenzívebb járműkaraktert garantál” – jelentette ki Peter Wolf. Azáltal ugyanis, hogy az innovatív eDrive hajtáslánc-technológia alkatrészeit alacsonyan, a hátsó tengely közelében építették be az alvázba, a modell súlypontja még tovább csökkent, az első és a hátsó tengely közötti súlyelosztás pedig még kiegyenlítettebb lett – még tovább fokozva ezzel a MINI modelljeire jellemző legendás agilitást.

A plug-in hibrid hajtáslánc ugyanakkor még egy óriási előnyt kínál: nevezetesen, hogy az elektromos motor a hátsó kerekeket hajtja, miközben a belsőégésű erőforrás továbbra is a kormányzott kerekek sajátja. Ha pedig a két motor optimális együttműködéséért felelős intelligens energiamenedzsmenthez a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) is csatlakozik, a tapadást és a menetstabilitást egyaránt a hajtáslánc visszajelzéseihez igazítja a rendszer. „Amint megcsúszás vagy tapadásvesztés kockázatát érzékeli, a menetstabilizáló rendszer a másodperc törtrésze alatt bekapcsolja a hajtásba a készenlétben álló másik motort (bármelyikről legyen is szó), hogy ezzel növelje az elinduláshoz szükséges tapadást vagy a nagyobb kanyarsebességet” – tette hozzá a MINI sorozatgyártásért felelős vezetője.

Az intelligens energiamenedzsment az AUTO eDRIVE és a MAX eDRIVE mellett egy harmadik üzemmódot is kínál a két motor hatékony együttműködésére: a SAVE BATTERY üzemmód ugyancsak egy billenőkapcsolóval aktiválható és kizárólag a belsőégésű erőforrás működtetését jelenti. Amíg ez utóbbi az autó meghajtását végzi, a generátor igyekszik minél magasabb szintre tölteni a nagyfeszültségű akkumulátor energiaszintjét, az így elért töltöttséget pedig egészen addig fenntartja, amíg a MINI ügyfele másik vezetési üzemmódot nem választ. A SAVE BATTERY üzemmódban megtett hosszabb utazások alatt a hajtásláncban keletkező energiák visszatáplálásával a rendszer képes a nagyfeszültségű akkumulátort maximálisan feltölteni, amely energiát a modell később, például nagyvárosi forgalomba érkezve hasznosíthatja.

Miután SAVE BATTERY üzemmódban haladt, a MINI visszatér a városba a tesztciklus végeztével és a kijelző figyelmezteti a sofőrt az elektromos töltés szükségességére. Mindazonáltal a tankolás szinte szükségtelen, hiszen az autó alig használt üzemanyagot tesztköre során, megmutatva a széleskörű MINIMALISM technológia hatékonyságát és használhatóságát a mindennapok során.

2017 elejétől állnak szolgálatba Japánban az üzemanyagcellás Toyota buszok

Jövő év elejétől a Toyota megkezdi az üzemanyagcellás (FC) buszok értékesítését.

toyota-uzemanyagcellas-busz-ertekesites-2017-japan-autoaddikt

A buszokat, amelyek közúti tesztek során már többször bizonyították praktikus felhasználhatóságukat, Tokió Város Önkormányzatának Közlekedési Hivatala állítja forgalomba: a két darab Toyota FC Bus menetrend szerinti járatként, fix útvonalon fog közlekedni.

A Toyota a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékokra készülve több mint 100 db FC buszt kíván bevezetni, elsősorban a tokiói térségben. Ezzel összhangban az FC buszok már 2017 elejétől megvásárolhatók Japánban, hogy a nagyközönség minél szélesebb körben megismerje a tömegközlekedésben részt vevő FC buszokat.  Ezen túlmenően a 2020-as Tokiói Olimpiai és Paralimpiai Játékok közeledtével növekvő arányban vezetik be az FC buszokat. A Toyota ezzel együtt arra törekszik, hogy folyamatosan támogassa az új FC buszok 2018-tól kezdődő bevezetését célzó fejlesztéseket, és ezáltal hozzájáruljon a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.

A Toyota FC buszt a Toyota fejlesztette ki, felhasználva a Hino Motors, Ltd (Hino) vállalattal közös FC buszfejlesztési tevékenységek során szerzett tapasztalatokat. A Toyota üzemanyagcella rendszert (TFCS), amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás gépkocsi (FCV) számára fejlesztettek ki, azzal a céllal alkalmazták, hogy a belső égésű motoroknál kedvezőbb energetikai hatásfokot biztosítson, valamint hogy kivételesen jó környezetvédelmi teljesítményt nyújtson: a rendszer ugyanis működése közben egyáltalán nem bocsát ki CO2-t, sem más káros anyagot.

A busz ezen felül nagykapacitású külső energiaforrásként is szolgál. A 9 kW maximális kimenő teljesítményre és összesen 235 kWh kapacitásra képes FC busz ilyenformán elektromos áramforrásként is szolgálhat például természeti katasztrófák esetén, evakuációs központokban (pl. iskolai tornatermekben), vagy az általa megtermelt elektromos energia háztartási gépek működtetésére is alkalmas.

A Toyota csoport a jövő rendkívül ígéretes energiaforrásának tekinti a hidrogént. A Mirai FCV piacra bocsátása mellett a Toyota üzemanyagcellás buszok és villás targoncák fejlesztésében, valamint háztartási célú, telepített üzemanyagcellák fejlesztésében is részt vett. A jövőben a csoport célja, hogy egységesített formában gyorsítsa fel a fejlesztéseket, hogy hozzájárulhasson a hidrogén alapú társadalom megvalósításához.

A Toyota FC busz főbb műszaki adatai

Jármű Hosszúság / szélesség / magasság 10 525 / 2 490 / 3 340 mm
Férőhelyek száma (ülő, álló, sofőr) 77 (26+50+1)
Üzemanyagcella köteg Név Toyota üzemanyagcella köteg
Típus Szilárd polimer elektrolit
Maximális teljesítmény 114 kW × 2 egység (155 LE ×2 egység)
Villanymotor Típus Szinkron váltóáram
Maximális teljesítmény 113 kW × 2 egység (154 LE ×2 egység)
Maximális forgatónyomaték 335 Nm× 2
Nagynyomású

hidrogén tartály

Tartályok száma 10
Névleges üzemi nyomás 70 MPa (kb. 700 bar)
Tank tárolási sűrűség 5,7 wt%
Tartály belső térfogata 600 liter
Hajtó akkumulátor Típus Nikkel-metál hidrid
Nagykapacitású külső energiaforrás Maximális teljesítmény 9 kW
Kapacitás 235 kWh

 

Sikeres nyarat könyvelt el 2016-ban a Honda

A főbb autógyártók közül továbbra is a Honda növekszik leggyorsabban az európai piacon – derült ki, miután a járműipari szereplőket tömörítő ACEA közzétette a 2016 első kilenc hónapjára vonatkozó értékesítési adatokat.

honda-hr-v-2016-eladasok-autoaddikt

Az EU és az EFTA országaiban 127 655 új Honda talált gazdára szeptember végéig, ami 27,5 százalékos növekedést jelent 2015 azonos időszakához mérten. Ez főként a HR-V visszatérésének volt köszönhető, hiszen a szabadidő-autóból eddig 28 213 példányt helyeztek forgalomba, de jól teljesített a Jazz is, tekintve, hogy szeptember végéig 24,4 százalékkal több fogyott belőle, mint tavaly ugyanebben a periódusban. A szupermini elképesztően közkedvelt például Olaszországban, a helyi kereskedések 146,4 (!) százalékos keresletbővülést mértek a vizsgált időtartamban. A Civic-paletta sikere (+4,9%) szintén sokat nyom a latban, különösképp, hogy az új Type R iránt is óriási az érdeklődés.

A Honda mind az öt főbb európai piacon (Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolország) szárnyal, Olaszországban például 118,3 százalékos növekedést regisztrálhatott a márka, így a Honda harmadik legnagyobb európai piacává lépett elő. Mindemellett jól teljesítenek a többiek is, tudniillik Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Finnország, Hollandia, Lengyelország, Magyarország, Portugália, Svájc és Szlovákia területén több mint 30 százalékkal fogyott több Honda.

Jean-Marc Streng, a Honda Motor Europe autós üzletágának vezetője elmondta: „Örömmel tölt el bennünket, hogy a legtöbb piacon szép számmal fogynak modelljeink. A célunk, hogy idén átlépjük a 160.000 autós határt, jövőre pedig tovább növekedjünk. Ez utóbbiban alighanem nagy segítségünkre lesz az új, Európában gyártott ötajtós Civic, melynek forgalmazása 2017 elején indul.”

Az ACEA hivatalos értékesítési adatai (2016.01.01.-2016.09.30)
Honda Europe (kivéve Oroszország, Törökország és Ukrajna) 127 655 +27,5%
 
A Honda saját értékesítési adatai (2016.01.01.-2016.06.30)
Egyesült Királyság 49 690 +14,0%
Németország 19 869 +31,4%
Franciaország 6 643 +32,5%
Olaszország 7 235 +118,3%
Spanyolország 7 043 +28,5%
Magyarország 1 040 +55,4%

 

A Volkswagen Golf világsikerének egyik kulcsa a dizájn

A Volkswagen Golf semmi mással össze nem téveszthető, hamisíthatatlan dizájn-ikon. Az autók formatervezésének immár hét generáció óta folyamatosan tökéletesített mesterművéről van szó, amely valóban egyedi jelenség.

volkswagen-golf-ii-1983-autoaddikt

A Golf ugyanis a világ azon kevés, széles körben elérhető autóinak egyike, amely nem árulkodik feleslegesen tulajdonosa bankszámlájáról. A Golf történetének legnagyobb jelentőségű eseménye – s ebben a szakértők is egyetértenek – az a hetvenes évek végén született döntés volt, amely a Golf I formai génjeinek továbbfejlesztéséről, illetve ezen alapokon a Golf II megalkotásáról született. Ezzel létrejött a „Golf-jelenség”, amely szinte maga a Volkswagen, a márka tükörképe – olyan kompakt modell, amely az egyes kategóriákon átívelő karakterével a társadalom minden rétegét megszólította.

Visszatekintés – 1983: egész Németország lelkesen követi, amint a német Ulf Merbold a Columbia űrrepülőgép fedélzetén kilép a világűrbe. Michael Jackson „Thriller” című albuma mindaddig elérhetetlennek hitt eladásokat produkál, és a világ legnagyobb példányszámban értékesített LP-je és CD-je lett. Az Apple bemutatja az első sorozatgyártású számítógépes egeret – ősszel pedig bemutatkozik a Golf második generációja.

A Golf II egyszerre lett nagyobb és aerodinamikusabb. A formatervezők következetesen megőrizték a Golf I alapvető génjeit, ugyanakkor új és progresszív részletekkel egészítették ki azokat. Merőben újszerű a hátsó rész kialakítása: míg a Golf I hátsó lámpái alul, a lökhárítóra illeszkedve kaptak helyet, a Golf II hátulján jóval feljebb kerültek, ami 1983-ban egészen egyedülálló megoldásnak számított. A nemzedékek között mindeközben a C-oszlopok mindmáig jellegzetes formája biztosított kapcsolatot. Amint a Volkswagen 1983-ban fogalmazott: „A Golfnak mindenképpen Golfnak kellett maradnia, vagyis semmi olyan új konstrukciót nem tartalmaz, amely ne a Golf koncepciója jegyében született volna – mégis minden részletében új autó, amelynek mottója: a folytonosságot jelentő koncepció valamint a továbbfejlesztett részletek és minőség.” Ez a világsiker receptje.

Opel Mokka X menetpróba: terepen, sárban is jól elboldogul

Magyarországra is megérkezett az új, frissített Opel Mokka X. Ki is próbáltuk egy tökéletesen szervezett, Balaton-felvidéket becélzó program keretein belül.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-008

 

A túra felépítése a szokásos volt: az Opel hazai képviseletének székházából indult a konvoj, majd kisebb kitérőkkel érkeztünk a végcélhoz, a Liszkay Borkúriához. A szervezés – ahogy már a bevezetőben is említettük – tökéletes volt, ugyanis a lényegre koncentrált, legyen szó a program kiosztásáról, vagy épp az útfajták megválasztásáról; országút, autóút, autópálya, és természetesen földút is szerepelt a felhozatalban.

No de ne rohanjunk ennyire a dolgok elébe, nézzük a részleteket sorjában. Az új Opel Mokka X alapvetően egy masszívabb faceliftet takar, az kicsiny városi hobbiterepes orrát teljesen átszabták, megkapta a jelenlegi Opel-dizájn alapjaira helyezett hangsúlyos hűtőmaszkot, valamint az AFL LED alapú fényszórókat is hordozza.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-001

Ez utóbbi alapja az adaptív LED rendszer, amely a gyártó állítása szerint 30 százalékkal jobban világítja meg az utat, ha összehasonlítjuk egy általános halogén fényszóróval. Akár 9 autózási helyzethez képes alkalmazkodni, mindezt kanyarkövetővel, automatikus távfénnyel, vagy épp városi profillal megfejelve. Sajnos mindezt nem volt módunk kipróbálni a kiruccanás során, de annyi baj legyen, majd a teszt keretein belül oldjuk meg.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-009

Épp ennek folyományaként most nem térünk ki részletesen az Opel Eye szenzorrendszerre sem (részletes beszámoló hamarosan globálisan az egész autóról), viszont azt mindenképp hozzá kell tennünk, hogy az érzékelők kitűnően tették a dolgukat, nem tapasztaltunk túlérzékenységet, vagy reakciókésést egyetlen esetben sem.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-015

Kellett, ugyanis az Opel Mokka X-eket – miután megérkeztünk a Liszkayhoz – alávetettük egy kisebbfajta tereptúrának, köztvetlenül a birtokon belül, illetve annak szoros külterületén. Volt kisebb és nagyobb szögű emelkedő, göröngy, hepehupa, kátyú és miegymás, itt is jó volt a teljesítmény. Leszámítva a már extrémebbnek számító gödröket, s ha nem kerültük előrelátóan ki azokat, bizony közbeszólt az autó emelt, ám nem elég combos hasmagassága. Hangsúlyozzuk, ez már inkább a terepjárós felszín, egy hagyományos felépítésű személyautóval egész biztos, hogy nem lett volna megoldható könnyedén a feladat.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-013

Nehezítette dolgunkat (vagy inkább az Opel Mokka X dolgát) a felázott talaj, a megelőző napok esőzése miatt. Közepesen képlékeny, kissé sáros-pocsolyás részeken szintén elemében volt az Opel Mokka X, annak ellenére, hogy a felszerelt utcai gumiabroncsok inkább száraz-nedves aszfaltburkolaton érzik, érezték jól magukat. Ez nagy dolog, hiszen az átlagos Mokka X-vásárló egészen biztos, hogy nem fog speciális terepgumikat vásárolni az autójára, így akkor sem kell kétségbe esnie, ha ténylegesen offroad irányba tér le az útról egy esős éjszakán azért, hogy rövidítse a hátralévő távot.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-012

Ha dinamikusabban közlekedünk terepen, az Opel Mokka X akkor sem esik kétségbe, ilyenkor érezhetően bekapcsolnak a szükséges elektronikák, a virtuálisan jelen lévő sperr-hatás azonnali, az intelligens négyszernégy azonnal teszi a dolgát, ott, ahol kell. Ténylegesen: hol a bal elsőről, hol a jobb hátsóról került vissza a nyomatékeloszlásból, érezhetően stabilizálva az autó helyzetét. Leginkább a sáros, meredekebb útszakaszon érződött mindez, ami plusz biztonságérzetet adott a vezetéshez.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-016

Az új Opel Mokka X beltere felszereltség tekintetében a maximumot hozta, tehát bőr, finom tapintású anyaghasználat, ergonómia volt a jellemző. Kényelmes fotelekkel elöl, hátul szintén kényelmes hármas üléstaggal, optimális fejterekkel.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-002

A vezetőállás a korábbi Mokkáktól megszokott magas pozícióval bír, ebből adódóan korrekt vezetési élményt kapunk ebből a megközelítésből is. Próbált modellünk hatgangos manuális váltót kapott, ez az egyetlen módozat, ami jelenleg elérhető az 1.6 literes CDTI motorral társított összkerekes hajtáslánchoz – igazából nem is hiányzott az automata, pedig akadt a flottában egy ilyen is (1.4 literes benzines turbó).

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-003

Az 1.6 literes gázolajos 136 lóerős teljesítményt adott lett papírforma szerint, azonban ez teljes egészében nem érződött az autó visszajelzéseiből. Valószínűleg a sebességfokozatok hangolása lehetett az, ami visszafogottabbá tette az érzetet, a karakterisztika tehát dinamikusabb is lehetett volna. Viszont az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy az adott sebességtartományokban rendelkezésre álló, egyenletesen épülő nyomatékgörbe hátterében bőségesen elegendő teljesítmény áll rendelkezésre. S amint jeleztük: közelítsünk átlagos felhasználói szemszögből.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-018

Kitűnően sikerült tehát az Opel Mokka X hazai bemutatója, s ennek az autó kiváltságai mellett nagy szerepet adott a helyszín megválasztása. A Liszkay Borkúria a Balaton-felvidék gyönyörű vonulatai közt fekszik, több hektárnyi szőlőbirtokkal, fogadóépülettel.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-011

A háziak vendégszeretete is lenyűgöző volt, maga Liszkay Mihály, a Borkúria és pincészet tulajdonosa látta vendégül az egybegyűlteket, mesélt kalandos életútjáról, valamint az első nap estéjének lezárásaként megkapó zongorajátékot is prezentált.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-014

Az új Opel Mokka X tehát megérkezett, 5 090 000 forint az induló ár, Selection felszereltséggel, 1.6 literes ECOTEC Start/Stop rendszerű benzinmotorral, 115 lóerős összteljesítménnyel. A csúcsfelszereltséget az Innovation csomagos, 1.6 literes CDTI ECOTEC motoros variáció jelenti, Start/Stop rendszerrel, intelligens összkerékhajtással (ilyen megközelítésű modellel közlekedtünk a hazai menetpróba során is), 7 610 000 forintos listaáron.

opel-mokka-x-magyar-bemutato-2016-autoaddikt-006

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

LEGFRISSEBB

Legendás filmek, ikonikus autók – mutatunk tizet belőlük

0
Ghostbusters – Ecto-1 A Ghostbusters 1984-ben megjelent klasszikusában az Ecto-1, a fehér, látványos Cadillac ambulancia, a szellemirtók hivatalos járműve lett. A tetőn elhelyezett eszközök, az...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK