Főoldal Blog Oldal: 432

Felzárkózott a MINI All4 Racing a negyedik etapra

A címvédő Nasser Al-Attiyah káprázatos előretörését hozta a 2016-os Dakar Rali C. Orlando Terranova és Joan „Nani” Roma a kezdeti sárba ragadás után visszatért az élbolyba – meggyőző MINI All4 Racing eredmény született.

A címvédő Nasser Al-Attiyah káprázatos előretörését hozta a 2016-os Dakar Rali 4. etapja, amelynek végén kilenc MINI ALL4 Racing csapat érkezett be a legjobb húsz közé. Orlando Terranova és Joan „Nani” Roma a kezdeti sárba ragadás után visszatért az élbolyba.

A katari Nasser Al-Attiyah és navigátora, a francia Mathieu Baumel eltökélt és rendkívül magabiztos versenyzéssel a 2016-os Dakar Rali 4. etapjának negyedik helyére hozta be a MINI ALL4 Racing versenyautót (#300), amely összetettben a harmadik helyre lendítette a Dakar-címvédő duót, mindössze 11 perc 09 másodperccel lemaradva az élen autózó Sebastien Loeb mögött. A 429 kilométer hosszú etap az idei Dakar első hegyvidéki terepével kedveskedett a pilótáknak, amelyet holnap a Maraton névre keresztelt szakasz második felvonása követ.

„Nyomtuk neki, ahogy a csövön kifér” – nyilatkozta Al-Attiyah a Maraton első felének leintése után. „Az első szakaszon nagyon gyorsak voltunk, aztán a hepehupás terep némileg lelassított minket. Továbbra is azon vagyunk, hogy a legjobb időt hozzuk ki magunkból és a versenyautóból, de soha nem lehet tudni, mit hoz a holnap. Egy biztos: jó sok napunk van még hátra, így bármi megtörténhet” – tette hozzá a katari pilóta.

A finn Mikko Hirvonen és navigátora, a francia Michel Périn nem teljesített olyan jól a 4. etapban, mint a 2. és a 3. felvonás során, időeredményük csupán a tizenkettedik helyre volt elegendő. A 315-ös rajtszámú MINI ALL4 Racing így az abszolút negyedik helyről a tabella hetedik pozíciójába csúszott vissza, ami ettől eltekintve még mindig lenyűgöző teljesítmény, hiszen a korábbi WRC-pilóta most először versenyez a Dakaron.

„Semmi különös nem történt, bár azt meg kell hagyni, hogy egy kissé unalmas szakaszon vagyunk túl. 200 kilométer sík egyenes, végig hatodikban… úgyhogy nem különösebben élveztem. A bukkanós részeken veszíthettem némi időt, amit újabb 70 kilométer egyenes szakasz követett. Remélem, a holnap már valamivel technikásabb vonalvezetést tartogat” – mondta Mikko Hirvonen.

Tekintve, hogy a 4. etap volt a 2016-os Dakar Rali első teljes távú megmérettetése (az 1. etap eltörlését követően a 2. és a 3. etapot is lerövidítették a szervezők a mostoha időjárási körülmények miatt), a versenyzőknek bőven adódott lehetőségük arra, hogy megdolgoztassák magukat és a technikát. A helyzetet minden bizonnyal az Orlando Terranova – Bernardo „Ronnie” Graue argentin páros (#310) és a Joan „Nani” Roma – Alex Haro spanyol duó (#304) használta ki leginkább, hiszen a 2. etap során elszenvedett sárba ragadásuk után jelentős hátrányból vágtak neki a Dakar Rali nagy részének. A tapasztalt csapatok nem kímélték a versenyautót, a MINI ALL4 Racing pedig nem először bizonyította rátermettségét és megbízhatóságát: amíg Terranova nyolc pozíciót javítva az összetett huszonharmadik helyről a tizenötödikké lépett elő, addig „Nani” Roma a korábbi harmincadikról a tabella abszolút huszonharmadik helyére ugrott fel, hét pozíciót javítva.

„Igen keményen kezdődött a Maraton, mert a rajtot követő harmadik kilométeren elkövettünk egy hibát, ami újabb egy perc hátrányt adott nekünk. Lendületesen mentünk, de újabb perceket veszítettünk, amikor beértünk egy-két versenyzőt: némely előzés rendkívül kockázatos lett volna. Plusz most én sem bírom olyan jól a magaslati levegőt, mint tavaly. Talán a kevesebb oxigén teszi, de elég nehéz most a hegyvidéken autózni” – nyilatkozta Orlando Terranova.

A 4. etap végén nem kevesebb, mint hat MINI ALL4 Racing csapat áll a tizedik és a huszadik pozíció között. A legelőkelőbb helyet az Erik van Loon – Wouter Rosegaar holland páros harcolta ki, 306-os rajtszámú versenyautójuk jelenleg az abszolút tizenharmadik helyet foglalja el. A duónak az elkövetkező napokban nagy szüksége lesz az elmúlt évek során felhalmozott tekintélyes Dakar-tapasztalatra, hiszen a MINI ALL4 Racing géppel versenyző privát csapatok szorosan a sarkukban vannak.

A 2016-os Dakar Rali 5. etapja a Maraton szakasz második felvonásával várja a versenyzőket: San Salvador De Jujuy városából 327 kilométeres versenytáv vezet majd a bolíviai Uyuni településig.

A 2016-os Dakar Rali 4. etapjának MINI ALL4 Racing eredményei

Pilóta Navigátor # Csapat Helyezés Idő
Nasser Al-Attiyah
(katari)
Mathieu Baumel
(francia)
300 AXION X-raid csapat 3 009:56:00 +00:11:09
Joan „Nani“ Roma (spanyol) Alex Haro
(spanyol)
304 AXION X-raid csapat 23 010:45:57 +01:01:56
Orlando Terranova
(argentin)
Bernardo „Ronnie“ Graue
(argentin)
310 AXION X-raid csapat 15 010:28:07 +00:43:16
Mikko Hirvonen
(finn)
Michel Périn
(francia)
315 AXION X-raid csapat 7 010:00:33 +00:15:42
Erik van Loon
(holland)
Wouter Rosegaar
(holland)
306 Van Loon Racing 13 010:24:50 +00:39:59
Boris Garafulic
(chilei)
Filipe Palmeiro
(portugál)
313 X-raid csapat 19 010:35:54 +00:51:03
Harry Hunt
(brit)
Andreas Schulz
(német)
323 X-raid csapat 17 010:31:39 +00:46:48
Adam Malysz
(lengyel)
Xavier Panseri
(francia)
325 ORLEN csapat 18 010:32:58 +00:48:07
Jakub „Kuba“ Przygonski
(lengyel)
Andrei Rudnitski
(belarusz)
327 ORLEN csapat 14 010:26:53 +00:42:02
Stephan Schott
(német)
Holm Schmidt
(német)
331 X-raid csapat
Nazareno Lopez
(argentin)
Sergio Lafuente
(uruguayi)
351 X-raid csapat 20 010:39:12 +00:54:21
Guo Meiling
(kínai)
Min Liao
(kínai)
360 Perfect China Health 100 Yong csapat

[TESZT] BMW 320d Touring – családok józan választása?

1975 óta kereken 40 év telt el. Ez önmagában véve sem kevés idő, 10 év híján fél évszázad: bármilyen hihetetlen, de a BMW 3-as szériájának piaci jelenléte innen számítandó. Ezalatt nem kevesebb, mint 6 generációt sikerült produkálnia a bajor márkának a 3-asból, indulva az E21 „cápa” verziótól, folytatva a talán legsikeresebb E30 generációval – s így tovább.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-001

Jelenleg az F30/F31/F34 kódjelű sorozat modelljei futnak az utakon, legalábbis, ami a legfrissebb szériagyártást illeti. Az F30 kapcsán már írtunk is korábban, ez a szedán, valamint létezik GT variáns is az F34 személyében. Olvasóink máris kitalálhatták, hogy jelen tesztünk alanya, a kombi BMW 320d Touring az F31-es jelzést viseli.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-005

2012 óta van piacon a 6. generáció tehát, azóta kisebb-nagyobb átalakítások, változtatások jellemzik a kifejezetten népszerű modellt. Népszerű, mivel a BMW eladásainak jelentős hányadát a 3-as széria teszi ki, annak ellenére, hogy házon belüli konkurenciának számíthat a 4-es megjelenése: mint ismeretes, a 3-as kupéja már a 4-esé (M verzió is M4-ként létezik, minden esetben azonos padlólemezre építve).

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-004

Alapvetően kiknek is javalott a BMW 320d Touring, vagy csak úgy, magában a 3-as kombi? Mindenkinek, aki elhívatott a márka irányába – ez alapvető, de természetesen minden olyan vásárló is a célréteg szerves részét képezi, akik adnak a minőségre, funkcionalitásra, praktikumra. Józan, ész érvek szolhatnak tehát a BMW 320d Touring megvásárlása mellett – most nézzük részleteiben.

Legyen lendületes. Persze nem csak a szó szoros értelmében véve

Mi kellhet a BMW 320d Touring esetében a kitűnő recepthez? Természetesen a sportosan elegáns külső, úgy, hogy még laikus szemlélődés révén is úgy tűnhessen, hogy az autó ültetett, rendkívül lapos. Pedig nem, a tesztautóban nem volt sportpakett, a Luxury Line felszereltség viszont annál több érdekességet és ékességet tartogatott.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-003

Esztétikum és dinamizmus: a BMW 320d Touring erről szól alapvetően a sportosság mellett, a front kiemelten hangsúlyos megközelítését ismételten a BMW vesék kapják, a mellső lökhárító kialakítása tökéletesen harmonizál a mára teljes LED alapokat kapott adaptív fényszórókkal. Személyes kedvenc a nappali menetfény, amely a tradicionális dupla BMW-lámpatestek köré gyűrűzik fel, összetéveszthetetlen karaktert adva az autónak.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-002

Lehet pakolni bőségesen

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-018Ha már LED, legyen hátul is LED: a far szintén megkapta a kötelező jellegű, ám apró faceliftes részleteket, ennek fő eleme a zárófények tokozása, azok mintázata, s a már imént említett LED csíkok. Ahogyan már megszokhattuk, a Touring-mivolt révén a hátsó, egyébként 495 literes, zsebekkel, rekeszekkel és lezárható kampókkal felszerelt csomagteret záró ajtó üvegezése külön nyitható, amely remek abban az esetben, ha csak gyorsan ki- és be szeretnénk pakolni valamit a csomagtérbe, annak nyitása nélkül.

Egyébként a BMW 3-as kombijához rendelhető a lábmozdulattal nyitható csomagtérajtó: ez különösképp praktikus, amikor tele van mindkét kezünk pakkokkal a bevásárlások végeztével, zsebünkben az indítókulccsal; így ténylegesen elegendő egy gyors lábmozdulat, és máris nyílik a csomagtérajtó.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-020Elkél a Luxury Line a BMW 320d Touring-hoz, kétségtelen. Eleve a 18-as felnik rettentő sokat dobnak az összhatáson, talán ettől lejjebb már nem is az igazi, bár ne legyünk elkényeztetve, mutatós a koncepció minden megközelítésben. Oldalról a klasszikus Touring vonalvezetés köszön vissza, sok gömbölyded, lekerekített részlettel, megoldással, melyek kétségkívül vonzzák a tekintetet. Még akkor is, ha a BMW 320d alapvetően hozzátartozik az utcaképhez, mivel relatíve bő a felhozatal, igaz, inkább a korábbi modellekből.

Mindent a vezetés élményéért

Ismét minden a vezetőről szól a BMW 320d Touring esetében is: a vezetőállás minden apró porcikája a pilóta felé irányul, értve ezalatt a központi műszerek beállítását, a középkonzol kissé balra döntését.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-014

Az alkalmazott anyagok (Luxury Line) minősége kiváló, igényes illesztések, kopogásmentes műanyagok, remek fogású kormány jellemzik. Letisztultság keverve a praktikummal: míg a BMW 320d Touring-ben minden tökélyre hangoltan a kéz alá dolgozik, közben számtalan fiók, rejtett tárolórekesz gondoskodik arról, hogy az utazás kivitelezése a legjobb lehessen.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-015Kategóriáján belül tehát túl is mutat a határokon a BMW 320d Touring Luxury Line-ja, igaz, ennek vaskos árcédula a kiegészítője, de erről majd bővebben a cikk végén. A középkonzol éke egyértelműen a Professional opcionálisan rendelhető 8.8 col képátlós érintőképernyős infotainment, melyhez a részletes járműfunkciók taglalása, fő és kevésbé releváns adatok kijelzése mellett jó navigációs szoftver is tartozik, gyors GPS eléréssel és szinte 100 százalékos pontossággal.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-021

Ahhoz, hogy a prémiumérzet szárnyaljon, a BMW dizájnerei úgy alkották meg az összhangot jelen esetben is, hogy az mindenekelőtt a csillogásra, kifinomult ízlésre összpontosítson. Ennek folyományaként rengeteg krómhatású felület került kialakításra, díszbetétekkel, egyéb berakásokkal.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-017

A BMW 320d Touring kényelme szintén piros pontot érdemel, hiszen az ergonómiai kialakítás ismét sokat tesz le az asztalra: az első fotelek jó tartásuk mellett megfelelő hosszt és szélességet adnak az ülő- és hátlapok tekintetében, igaz, a combtámasz elkelt volna még pluszban a teljes kényelem érdekében.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-016Hátul sem lehet ok a panaszra, igaz, itt a korábbi, E46, de még az E90 szériánál is visszatérő helyszűke a jelenlegi F31-ben is visszaköszön: a hátsó felfüggesztés miatt megjelenő oldalkialakítás az ülőfelületből vesz el, ez leginkább a szélesség leredukálásából vehető észre elsősorban. Hátul két átlagos termetű felnőtt utas tud kompromisszumoktól mentesen helyet foglalni, a fejtér átlagos, a lábtér szintén – optimális beállítás kérdése (első ülések), hogy meddig fokozható a komfortráta.
Sportosnak tűnik kívülről a BMW 320d Touring, a futómű is ennek megfelelően feszesebb, mint az átlag. Viszont túlzás azt állítani, hogy egyértelműen kemény, pattogós; az úthibákat jól simítja, de az is tény, hogy sima felületeken van elemében leginkább. Autópályázáshoz kifejezetten javallott, de kanyarodásnál úttartás tekintetében is példamutatóan viselkedik.

Tekintélyes forgatónyomaték, jól eltalált menettulajdonságok. Nem véletlen, ez egy 20d

Finom, kulturált járású a BMW 320d Touring 20d dízele, a TwinPower Turbo feliratot kapott sornégyes aggregát a BMW EfficientDynamics szemlélet és technológia alapján lett optimalizálva.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-025

A motor legnagyobb teljesítménye 190 lóerő, melyet 4000-es percenkénti fordulatszámon képes leadni, a csúcsnyomaték 400 Newtonméter, 1750-től érkezve, 2500-ig gyönyörűen építkezve. A blokk, és a megmunkált alkatrészek is túlnyomó részt ultrakönnyű alumínium alapanyagokból készültek, erőforrástól függően kettő vagy három változó turbinageometriájú turbófeltöltőt kapnak (esetünkben kettőt).

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-023

Közvetlen gázreakciók, érzet szerint szinte a teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló nyomatékhátteret kapunk, ennek megfelelően a hajtáslánchoz társított 8 sebességes Steptronic automata remekül, hajszálpontosan teszi a dolgát. Még mindig nincs apelláta: a BMW e téren (is) irdatlan magasra tette a lécet.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-013Üzemanyag-fogyasztás tekintetében sincs ok a panaszra, ugyanis a BMW 320d Touring átlagos, városi környezetben kivitelezett használattal 5.9-6.2 liter között teljesített 100 kilométerre, míg országúti viszonyok között le tudtunk menni 4 liter alá 1 tizeddel, így 3.9 liter/100 kilométer is teljesíthető. A reális vegyes átlag azonban 5.8 liter, ami teljesen jó, elvárt érték, főként, ha figyelembe vesszük az automata hajtáslánc jelenlétét.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-011

Úgy tűnik, a jól megalapozott presztízst kiválóan hozza a BMW 320d Touring 2015-ben is, a kicsit szűkös hátsó terek miatt nem száz százalékos csak az összkép. Minőségi, tartós használatra javasolt, s persze nem kell nélkülöznünk a hétköznapi használat során felmerült igényeinket sem.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-008

A tesztben szereplő BMW 320d Touring alap listaára 10 840 000 forint, melyhez egyértelműen hozzátesz a választott felszereltségi csomag – a tesztautó konfigurálásának köszönhetően közelít a 17 millió forintos értékhatárhoz.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-006

2015 BMW 420d Gran Coupé xDrive specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4633 mm

Szélesség: 1811 mm

Magasság: 1429 mm

Tengelytáv: 2810 mm

Első gumik mérete: 225/45 R18

Hátsó gumik mérete: 225/45 R18

Tömeg, üresen: 1605 kg

Megengedett össztömeg: 2125 kg

Csomagtartó mérete: 495 liter

Üzemanyagtartály mérete: 57 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 226 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.4 s (gyári), 7.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 5.0 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.4 l/100km

Országúti: 4.0 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 119 g/km

Bővebb információ a BMW hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

A Dakar két versenynapján két szakaszgyőzelemmel büszkélkedhet a Peugeot 2008 DKR

A hétfői Dakar versenynapon ítéletidő miatt a második szakaszból 123 km-t töröltek a versenybírók, így csak 387 km-t kellett megtenniük a versenyzőknek.

dakar-2016-peugeot-2008dkr-autoaddikt

A Peugeot 2008 DKR megszerezte első Dakar-szakaszgyőzelmét és első kettős győzelmét a Sébastien Loeb-Daniel Elena, valamint az utánuk 2 másodperc 23 másodperccel célba érkezett Stéphane Peterhansel-Jean-Paul Cottret duónak köszönhetően.

A Peterhansel mögött sokáig mindössze 5 másodperccel autózó Cyril Despres és David Castera alkotta páros szintén remekül versenyzett, és a győztestől 4 perccel elmaradva végül a hetedik helyen végzett.

A 112. kilométernél hatalmasat fékező Carlos Sainz-Lucas Cruz páros autójának motorja leállt, és nem sikerült azonnal újraindítani. A spanyol pilóta több mint 13 perc 20 másodperc vesztegelés után folytathatta a versenyt.

Január 5. – Termas de Río Hondo – Jujuy

A hétfői kettős győzelem után, a második versenynapon ismét két Peugeot 2008 DKR végzett az első helyen.

Sebastian Loeb/Daniel Elena ismét remekül teljesített. Megerősítették első helyüket, így az összetett eredményben 5perc 03mp előnnyel az élen állnak.

Carlos Sainz/Lucas Cruz a hétfői bosszúság után, fantasztikus eredménnyel a keddi versenynapon a 2. helyen végzett.

Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret és Cyriles Despres/David Castera jó eredményeiknek köszönhetően, mind a négy Peugeot 2008 DKR az első 10 helyezett között fejezte be a napot.

Kedd este a technikai csapat a szerdai maratoni távra készíti fel a versenygépeket.

Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója:

“Nagyszerű napunk volt, amely megmutatta, hogy miért érkezett a csapatunk a Dakarra. Autóink bebizonyították, hogy milyen nagyszerű eredményekre képesek. Elégedettek vagyunk, ám alázatosnak kell maradnunk és továbbra is nagyon kell összpontosítanunk, hiszen Carlosék esete a sebezhetőségünkre is rávilágított. De ez a másik, amiért itt vagyunk, hiszen a verseny során még biztosan felmerül számos egyéb probléma. Ez a 2008 DKR első Dakar szakaszgyőzelme, ráadásul mindjárt egy kettős győzelem! Mind a négy autónk az élen küzd, és ennek nagyon örülünk.”

Sébastien Loeb (PEUGEOT 2008 DKR n°314), szakasz győztes:

“Ez a szakasz tele volt csapdahelyzetekkel, örülök, hogy sértetlenül megúsztuk. Kicsit csodálkozom, hogy az enyém lett a legjobb futamidő. Volt egy nagyobb vízmosás, amelyen keresztül kellett vergődni, itt többen is elakadtak – na, az meleg helyzet volt. A 2008 DKR ezeken a kanyargós utakon is nagyon jól bírja a gyűrődést. Holnap először autózunk műúton, az egy egészen más történet lesz, de éppen azért vagyunk itt Daniellel, hogy tanuljunk.”

Stéphane Peterhansel (PEUGEOT 2008 DKR n°301), 2. szakasz második helyezett:

“Úgy éreztem, nem vagyok igazán jó, sokat csúszkáltam. Az autóban kissé frusztráltan éreztem magam, nagyon csodálkoztam, hogy második legjobbként értem célba. Cyril is jó helyen van, ez mindenképpen biztató már a verseny elején, Séb teljesítménye pedig egyáltalán nem meglepő számomra.”

Cyril Despres ((PEUGEOT 2008 DKR n°321), 2. szakasz hetedik helyezett:

“Jól teljesítettük a futamot. A 2008 DKR sokat javult. Nagy örömmel autóztunk ma, kockázatvállalás nélkül – igazán elégedettek vagyunk. Nem adtam bele mindent, fel akartam mérni, hogy jobb lettem-e. A nap mérlege egyértelműen pozitív.”

Carlos Sainz (PEUGEOT 2008 DKR n°303), 2. szakasz 14. helyezett:

“Nehéz napunk volt. Remekül mentünk a gyorsasági szakasz elején, de az autó hirtelen leállt. Többször megpróbáltuk újraindítani, és miután mindent végig kellett ellenőrizni, értékes perceket vesztettünk. Azt hiszem, úgy 13-14 percet álltunk, egy perccel Nani Roma után tudtuk csak folytatni a versenyt. A kényszerpihenő után keményen nyomtuk, próbáltuk csökkenteni az időveszteséget, és többeket meg is előztünk. Sajnálom, hogy így alakult, de örömmel állapítom meg, hogy az autónk mindvégig versenyben volt egy olyan gyorsasági szakaszon, amely nem kifejezetten kedvez az elsőkerekes autóknak.”

Bővebb információért látogasson el Twitter oldalunkra: @peugeotsport

A 2. szakasz időeredményei (Villa Carlos Paz – Termas Rio Hondo)

  1. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR 3 óra 45 perc 46 másodperc
  2. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, +2 perc 23 mp
  3. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota Hilux, + 3 perc 01 mp
  4. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini All 4 Racing, + 3 perc 05 mp
  5. Leeroy Poulter (ZAF)/ Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +3 perc 20 mp
  6. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, + 4 perc 00 mp (+1 perc büntetés)
  7. Carlos Sainz (ESP)/Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 2008 DKR, + 11 perc 03 mp

Az összetett verseny állása (a 2. szakasz után)

  1. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR, 3 óra 52 perc 23 mp
  2. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, + 2 perc 23 mp
  3. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota Hilux, + 3 perc 01 mp
  4. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini All 4 Racing, + 3 perc 03 mp
  5. Leeroy Poulter (ZAF)/ Robert Howie (ZAF), Toyota Hilux, +3 perc 40 mp
  6. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, + 5 perc 00 mp
  7. Carlos Sainz (ESP)/Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 2008 DKR, + 10 perc 57 mp
  8. szakasz eredményei (Termas Rio Hondo-Jujuy
  9. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR,  en 2h09min39s
  10. Carlos Sainz (ESP)/Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 2008 DKR, à 1min23s
  11. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Mini All 4 Racing, à 1min25s
  12. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota Hilux, à 2min02s
  13. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini All 4 Racing, à 2min49s
  14. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, à 2min52s
  15. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, à 5min47s

Az összetett verseny állása (a 3. szakasz után)

  1. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR, en 6h01min42s
  2. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota Hilux, à 5min03s
  3. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, à 5min15s
  4. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini All 4 Racing, à 5min52s
  5. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Mini All 4 Racing, à 6 min39s
  6. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, à 10min47s
  7. Carlos Sainz (ESP)/Lucas Cruz (ESP), PEUGEOT 2008 DKR, à 12min20s

CES 2016: komoly startup-támogatást és képzést nyújt a Ford

A 120 ezer dolláros támogatásból és a három hónapos mentorálási-képzési programból akár 12 startup is részesülhet, hogy a Ford Intelligens Mobilitás programmal összhangban fejlesszenek ki új ötleteket és megoldásokat.

ford-logo-2016-autoaddikt

A program célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

”A Techstars Mobility és a Ford együttműködése intelligens, nagyratörő újítókat támogat, akik innovatív megoldásokkal változtatnák meg a világ közlekedési szokásait” – mondta el Ken Washington, a Ford kutatásért és fejlett mérnöki megoldásokért felelős alelnöke. ”Korunk leginnovatívabb ötletei sokszor startupoktól érkeznek, és mi alig várjuk, hogy ezt a gondolkodásmódot meghonosítsuk Detroitban és az autóiparban.”

Ezeknek a startupoknak az alábbi négy, kulcsfontosságú területen kell újításokat felmutatniuk:

  • Fogyasztói élmény
  • Információs technológia és adatelemzés
  • Multimodális közlekedés integráció
  • Rugalmas felhasználói élmény

A programra a mai naptól lehet jelentkezni a www.techstars.com/apply címen. A jelentkezés beküldésének határideje március 22. A résztvevők június 13-án kezdik meg a programot, amelynek eredménye a Demó Nap lesz szeptember 8-án.

A mentoráláson alapuló Techstars Mobility fejlesztési programja 2015-ben született; a projekt következő generációs mobilitási és közlekedési megoldásokra összpontosít. A programot a 2007-ben indult Techstars vállalat vezeti, amely 660 cégnek segített már, és mintegy 5 milliárd dolláros támogatást szerzett számukra. A Techstars Mobility és a Ford Intelligens Mobilitás programjának együttműködése a vállalat vezérigazgatójának, Bill Fordnak köszönhető, akinek vezetésével sikerült a világszerte növekvő közlekedési káosz hosszú távú potenciális következményeire irányítani a figyelmet.

A konzorcium több nagyvállalatot is magában foglal, köztük a Magna International, a Verizon, a Dana, a Honda, a McDonald’s, a Munich Re és a Michelin vállalatokat, amelyek pénzügyi és képzési támogatással járulnak hozzá a program sikeréhez.

A 2015-ös esztendőben 10 startup több mint 3 millió dolláros támogatást gyűjtött össze a program elvégzése óta. Ezek közül heten már berendezkedtek Detroitban, hogy továbbfejlesszék újításaikat:

  • A Cosmos egy utólagos elszámolású (pay-as-you-go) mobiltelefonos platform. Jelenleg a tesztelési fázisban van, és segítségével a felhasználók naponta vagy alkalmanként fizetnének a telefonhasználatért, így nincs szükség a költséges szerződésekre
  • Az Elegus Technologies elem-, és akkumulátor-technológiával foglalkozik, és célja a hagyományos akkumulátorok energiasűrűségének és biztonságának javítása. Az akkumulátorok így kisebb méretben is nagyobb energiát tárolhatnának. A négy éven keresztül fejlesztett technológia megalkotása után hamarosan a gyártás is megkezdődhet.

„Az első év minden várakozást felülmúlt: az egész világon nagy visszhangot keltő projektben 10 elképesztő vállalat, több mint 300 detroiti mentor és 8 nagyvállalat vett részt” – büszkélkedett Ted Serbinski, a Techstars Mobility ügyvezető igazgatója. ”Mindezt Detroit autógyártási hagyományai és az újdonsült detroiti vállalkozói aktivitás tette lehetővé. Nagy reményekkel indítjuk be a programot 2016-ban és azon túl is.”

Értékesítéseit bővítette, piacrészesedését növelte a Suzuki

Nem kevesebb, mint 7500 autót adott el és ezzel közel tíz százalékra növelte részesedését a magyar személyautó-piacon a Suzuki 2015-ben. A siker elsősorban a Vitara kiugró népszerűségének, illetve a bővülő flottaeladásoknak köszönhető.

suzuki_vitara_1_6_gl_plus_autoaddikt_teszt_007

A Datahouse újautó-eladási statisztikái szerint 2015-ben Magyarországon 7500 Suzuki személygépkocsi talált gazdára, ami az összes forgalomba helyezett autó (77 171 db) 9,72 százaléka.

Jóllehet csak március óta gyártják és forgalmazzák, a Vitara 19,14 százalékos piaci részesedéssel toronymagasan vezeti a sport-szabadidő (SUV) kategóriát. A modellből december 31-éig 3733-at helyeztek forgalomba.

Kategóriaelső lett a Swift is a B szegmensben, 1955 darabos értékesítéssel, 17,27 százalékos piaci részt hasítva ki magának a kisautók között.

Szépen teljesített a harmadik Esztergomban gyártott modell – az alsó középkategóriás S-CROSS gépkocsiból 1449 kelt el az év során, ami az ötödik helyet jelenti a C szegmensben –, továbbá a külföldön gyártott Celerio is, amely 194 eladott példánnyal 7,59 százalékos piaci részesedést ért el és második lett az A szegmensben.

A márka a megelőző évhez képest belföldi eladásait 58 százalékkal, piaci részesedését 2,7 százalékkal növelte. A jó eredmények a Magyar Suzuki Zrt. értékelése szerint annak köszönhetők, hogy új modelljeivel a márka – amellett hogy sikerrel őrizte meg népszerűségét a magánvásárlók körében – a vállalati és állami beszerzésekben is erősíteni tudta pozícióit, vagyis bővítette flottaeladásait.

Stabil, ám lassuló piacnövekedésre számítanak a gépjárműimportőrök

A gépjárműimportőrök az idén lassuló, de stabil piaci növekedésre számítanak – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke kedden sajtótájékoztatón, Budapesten.

auto-eladasok-mge-autopiac-autoaddikt

Elmondta, úgy látják, hogy az idén folytatódnak a flottacserék, egyre inkább visszatérnek a magánvásárlók, és a piaci bővülést vetíti előre az is, hogy az ezer főre vetített járműsűrűség, illetve regisztráció alacsonyabb Magyarországon az uniós átlagnál.

Számításuk szerint az idén a személygépjárművek behozatala 4 százalékkal, a nagy haszongépjárműveké 3 százalékkal, a motoroké 5 százalékkal, a buszoké 10 százalékkal növekedhet az előző évihez képest, a tehergépjárművek importja változatlan maradhat.

Dér Péter, az egyesület elnökségi tagja elmondta, hogy a 3,5 tonna feletti nagy haszongépjárművek, illetve a buszok behozatala tavaly közelítette a válság előtti szintet.

Tavaly 5706 új 3,5 tonna feletti haszongépjárművet hoztak be az országba, ennek 92,24 százalék 16 tonna feletti volt. Kifejtette, az idén a piac stabilitására számítanak, és továbbra is a 16 tonna feletti haszongépjárművek dominálnak majd. A fizetési konstrukciókban egyre inkább terjed az eximbankos megoldás, ugyanakkor a gépjárművezetői hiány akadálya lehet a cégek járműbeszerzésének – tette hozzá.

Dér Péter kitért arra, hogy tavaly 546 új autóbuszt hoztak be, szemben a 2014. évi 467-tel. Az autóbusz-piac növekedését vetíti előre, hogy 2016 december 31-én lejár a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződése, és a tenderezés a járműállomány alakulására kedvezően hathat. A Volán-társaságok autóbuszainak átlagéletkora 12 év, a BKK-nál ez 18-20 év között van – mondta.

Ihász János, az egyesület elnökségi tagja elmondta, hogy 2015-ben 2089 új motort értékesítettek, 14 százalékkal többet mint a megelőző évben, és még mindig jelentős arányt képvisel a használt motorok behozatala, amely tavaly 6161 volt.

Az egyesület szeretné elérni, hogy a 125 köbcentis motorok jogosítványszerzését tovább könnyítsék, ezt a baleseti statisztikák alakulása is alátámasztaná, a motorok regisztrációs adóját mérsékeljék, mert jelenleg több, mint a személyautóké, és továbbra is szükségesnek tartják az 50 köbcentis motorok nyilvántartásának bevezetését, amelyre megoldás lehetne a biztosítók által kibocsátott rendszámtábla – mutatott rá Ihász János.

Erdélyi Péter elmondta, hogy a személyautók és kis haszonjárművek importjának piaca bővült az elmúlt évben 187 ezer személygépkocsit hoztak be Magyarországra, ebből 77 ezer volt új, és ez megegyezik az 1999-es szinttel. A kis haszongépjárművek behozatala 2015-ben 17 500 volt, szemben a 2014. 16 ezerrel.

Az elnök úgy vélte, fiatalabb és modernebb használt személyautókat kellene importálni, hiszen az autók átlagéletkora most 12 év.

Erdélyi Péter az egyesület munkájával kapcsolatban kiemelte, az autós nagykoalícióval közösen továbbra is azon dolgoznak, hogy tisztuljon az ágazat, a jogszabályok a legális kereskedők érdekében szülessenek.

Az egyesület elnöke úgy értékelte, hogy 2015-ben az érdekképviseleti munkában előbbre léptek, szorgalmazásukra jelentősen csökkent az adminisztráció a termékdíj átalány bevezetésével, eltörölték a teherautóknál az átírási illetéket, előnyösebb lett a környezetkímélő autók üzemeltetése, bevezették a zöldrendszámot.

Továbbra is szorgalmazzák a kilowatt-adó alakulásában a járművek életkorának figyelembe vételét, a kilométer-óra nyilvánítatásának gyakoribb hivatalos rögzítését, a minősített szervizek nagyobb térnyerését, az autóalkatrészek beépítésének szigorítását, illetve szeretnék elérni, hogy a megsemmisítésre leadott autók után kupon járjon, és ezt számítsák be az új autók vásárlásánál – ismertette Erdélyi Péter.

Forrás: MTI

CES 2016: folytatódik a Ford önjáró autókból álló flottájának fejlesztése, egyéb bejelentések

A Ford megháromszorozza a teljesen automatizált Ford Fusion Hybrid kísérleti járművekből álló flottáját – jelenleg egyik autógyártónak sincs ekkora ilyen jellegű autó flottája – és az önjáró autók fejlesztésének felgyorsítása jegyében egy új generációs szenzoros technológiát is alkalmaz majd.

ford-fusion-onjaro-auto-ces-2016-autoaddikt

A Ford idén 20 darab Fusion Hybrid önállóan működő járművel növeli önjáró autókból álló flottáját, így összesen 30 önjáró autót tesztelhetnek majd Kalifornia, Arizona és Michigan államban.

“A legfejlettebb technológiát alkalmazzuk, és gyarapítjuk a tesztflottánkat is, hogy az önjáró autókat emberek milliói számára juttathassuk majd el” -vnyilatkozta Raj Nair, a globális fejlesztés csoportszintű alelnöke, a vállalat technológiai igazgatója. ”A nagyobb önjáró flotta segítségével felgyorsítjuk az autókat még intelligensebbé varázsoló szoftveralgoritmusok fejlesztését.”

A Ford több mint tíz éve foglalkozik az önállóan működő járművekkel; ez a bővítés kulcsfontosságú része lesz a Ford Intelligens Mobilitás programnak, melynek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést. A legújabb modellek a Ford automatizált autóinak harmadik generációjához tartoznak, amelyek – a második generációhoz hasonlóan – a négyajtós Fusion Hybrid modellekre épülnek.

A Ford nemrég jelentette be, hogy a teljesen automatizált járművek idén jelennek meg Kalifornia közútjain. A vállalat már a saját tesztpályáján és Michiganben is teszteli az autókat. A Ford a világon elsőként tesztelt önjáró autókat az Mcity-ben, a Michigan Egyetem városi forgalmat szimuláló, közel 32 focipálya méretű területén.

Fejlesztések az érzékelők, a szoftverek és a hardverek területén

Harmadik generációs önjáró autóinál a Ford a Velodyne vállalat új, Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto nevű LiDAR szenzorát használja, amely egy jégkorong méretű és formájú érzékelő.

A Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto szenzorok hatótávolsága 200 méterre bővült, így ezek az első, autókra fejlesztett LiDAR szenzorok, amelyek több forgalmi helyzetet is képesek kezelni. Az Ultra Puck felgyorsítja majd a Ford virtuális vezetési szoftverének fejlesztését és engedélyeztetését, amely egyfajta döntéshozó agyként irányítja a jármű elektronikáját.

Könnyű, praktikus kialakítása miatt a Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto optimálisan elhelyezhető az autókban, akár a külső visszapillantó tükrökön is. Az új dizájn lehetőséget nyújt arra, hogy a korábbi négy helyett mindössze két LiDAR szenzort szereljenek be a Fusion Hybrid önjáró autóba, ám ezek a célzottabb látótér miatt ugyanannyi hasznos információt gyűjtenek be.

”A legmodernebb számítógépek és szenzorok – mint a kisebb és kedvezőbb árú Solid-State Hybrid Ultra PUCK Auto – segítenek a Fordnak abban, hogy minél hamarabb forgalomba állítsa a teljesen automatizált járműveket” – mondta el Jim McBride, a Ford önjáró autókkal foglalkozó technológiai vezetője.

Legalább ilyen fontos az autók hardveres rendszere, amely folyamatos kapcsolatban áll a virtuális vezetővel.

A harmadik generációs Fusion Hybrid önjáró változatában dupla huzalozást kapnak a hajtóművek, a kormányrendszer és a fékek is. A megkettőzött vezetékezés szükség esetén biztonságos támogatást nyújt.

A Ford önjáró kalandja

A Ford bő egy évtizede, a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek (DARPA) ügynökségének önjáró autókra kiírt pályázata óta használja a Velodyne LiDAR szenzorait.

A Ford az elsők között alkalmazta a Velodyne LiDAR érzékelőket, amelyek alapjaiban változtatták meg az önjáró autók piacát. A LiDAR másodpercenként több millió lézeres energiaimpulzust bocsát ki magából, hogy felmérje a környezetet, és megbecsülje az egyes tárgyak távolságát. Az önjáró autók így valós idejű, nagy felbontású háromdimenziós képet alkotnak a környezetükről.

A Ford első generációs önjáró autóplatformjához a Ford F-250 Super Duty modellt használták fel, s a vállalat ezzel vett részt a DARPA 2005-ös és 2007-es projektjében. A Ford 2013-ban mutatta a második generációs platformot, amely már a Fusion Hybrid modellre épült.

A Ford egyike volt annak a mindössze hat csapatnak, amelyek a DARPA Sivatagi és Városi kihívásában is részt vettek. A vállalatot ebben négy olyan mérnök segítette, akik ma is a Ford önjáró autó fejlesztési részlegének tagjai.

”Sokat fejlődtünk a DARPA óta” – vélekedett McBride. ”Tíz éve még senki nem tudta, mi lehet a technológia jövője. Ma már gőzerővel dolgozunk azon, hogy a legmerészebb álmainkat is valóra váltsuk.”

Az önjáró autók első generációjának segítségével a Ford megértette, hogy a teljes automatizáltság már a közeljövőben kivitelezhető technológiailag, a folyamatos kutatások során pedig az is kiderült, hogyan.

A második generációhoz azért a Fusion Hybrid modelleket választották ki, mert ezek az autók rendelkeznek a legújabb és legfejlettebb elektronikával. A vadonatúj számítógépes és érzékelős technológiákkal – mint a kisebb, de intelligensebb Velodyne LiDAR HDL-32E szenzor – a Ford egy újabb lépéssel közelebb került ahhoz, hogy forgalomba állítsa az önjáró autókat.

A második generációs flotta célja minél több számítógépes és szenzoros alkatrész tesztelése volt, amelyek a SAE szervezet nemzetközi listájának 4-es szintje szerint a teljesen automatizált vezetéshez szükségesek, vagyis olyan autók irányításához, amelyekben a sofőrnek nem kell beavatkoznia vagy átvennie a jármű irányítását.

Tavaly nyáron a Ford a fejlesztés kutatási szakaszából a továbbfejlesztett mérnöki szakaszba lépett.

A Ford mindeközben egyéb szenzorokat is fejleszt (kamerákat, radart és ultrahangos eszközöket) hogy a mai vásárlókat fejlett félautomata megoldásokkal kényeztesse. Ezek között található az Adaptív Sebességtartó Automatika, a Parkolássegítő rendszer, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, a Sávtartó Asszisztens, a gyalogosérzékelő rendszer, a Pro Trailer Backup Assist utánfutórendszere és a járművek közti kapcsolat technológiája, amelyek több millió Ford modellben megtalálhatók ma is.

Kalandokkal teli 9 és fél ezer kilométer a Peugeot Total csapatával a Dakaron

A négy Peugeot 2008 DKR versenygép és a Peugeot Total illusztris legénysége teljes harci készültségben várta, hogy eldördüljön a rajtpisztoly, és a csapat nekivágjon annak a kalandokkal és porral teli 9583 kilométernek, melyet a január 2-án, szombaton indult Dakar verseny tartogat a számukra.

peugeot-2008dkr-autoaddikt-003

A 95 tagú Peugeot Total csapat, mely a múlt hét elején érkezett Buenos Airesbe, bevetésre készen állt.

A szállító repülőgépből kigördült versenyautókkal azon melegében egy utolsó, néhány kilométeres tesztre indultak a Buenos Airestől észak-nyugatra található Arawak tesztközpontba. Elsőként a rajtszámokat ragasztották fel az autókra: a Stéphane Peterhansel – Jean-Paul Cottret páros a 302-es számot kapta, amely az autó sárga légbeömlőre került; Carlos Sainz – Lucas Cruz autójának kék légbeömlőjét a 303-as rajtszám díszíti; a Sébastien Loeb – Daniel Elena páros a 314-es számot kapta, náluk a légbeömlő fehér; Cyril Despres – David Castera duó autójának piros légbeömlőjére pedig a 321-es szám került. A rajtszámok felragasztását követően a párosok elvégezték a Peugeot 2008 DKR versenygépek utolsó ellenőrzéseit és finomhangolásait.

peugeot-2008dkr-autoaddikt-001

Bár az őrült futam csak vasárnap kezdődött, a versenyzők addig sem ültek tétlenül. Január elsején, pénteken 10.30-kor műszaki és adminisztrációs gépátvételre várták őket, ami feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a négy 2008 DKR zöld utat kapjon a versenybíróktól az induláshoz.

peugeot-2008dkr-autoaddikt-002

A verseny január 2-án szombaton, egy 11 km-es prológgal indult. Ez már nem egy tét nélküli bemelegítés volt, hiszen beleszámít az összetettbe, ráadásul itt dőlt el a január 3-i Rosario és Villa Carlos Paz közötti első gyorsasági rajtsorrendje. A prológgal teljes gőzzel kezdetét vette a 38. Dakar rali!

Stéphane Peterhansel (302-es rajtszámú versenyautó)

“Már tavaly is remek volt a hangulat, idén pedig még összeforrottabb a csapat. Mindenki érzi, hogy van esélyünk, remek a csapatunk. Most mindenki egy kicsit ideges, ez természetes, de sokkal jobb a hangulat, mint tavaly, amikor a rossz időjárás miatt ki kellett hagynunk az utolsó teszteket. Ezúttal minden úgy alakult, ahogy terveztük, az utolsó ellenőrzések is maximális magabiztosságot nyújtottak az autókat illetően, így felszabadultan vágunk neki a versenynek, bár az útvonal nem az lesz, amire eredetileg számítottunk.”

peugeot-2008dkr-dakar-2016-autoaddikt-006

Carlos Sainz (n°303)

“Pillanatnyilag minden a lehető legnagyobb rendben van. Izgatottan várjuk a versenyt. Tanultunk a tavalyi tapasztalatokból, ráadásul az autónk is sokkal jobb. Ez ugyan semmilyen eredményt nem garantál, csupán azt, hogy felkészültebbek vagyunk. A Dakaron a megbízhatóságnak óriási szerepe van, hamarosan meglátjuk, mire is lesz ez elég. A tesztelések jól sikerültek, de óvatosnak kell lennünk, különös tekintettel arra, hogy a verseny eleje nem éppen ideális egy olyan elsőkerékhajtású autó számára, mint a 2008 DKR “.

Sébastien Loeb (n°314)

“Ez az első Dakarom, nem mondhatom tehát, hogy túlzottan bizakodó vagyok. Danielnek és nekem semmilyen tapasztalatunk sincs ebben a versenyben, tudjuk tehát, hogy nem lesz könnyű, elsősorban azért vagyunk itt, hogy tanuljunk. Folyamatosan próbálom enyhíteni magamban a feszültséget. Nem akarunk semmit sem erőltetni, úgy vesszük az eseményeket, ahogy jönnek, aztán meglátjuk, hogy mire jutunk. Izgalmas dolog egy kezdő bőrébe bújni és érezni, hogy az ember semmiben sem lehet biztos. Az autót viszont remekül érzem, és türelmetlenül várom, hogy milyenek is az 500 kilométeres gyorsasági szakaszok és a napi 1000 kilométerek ebben a hőségben, és mindaz, ami ezzel jár. Alig várom, hogy megtapasztaljam!”

peugeot-2008dkr-dakar-2016-autoaddikt-004

Cyril Despres (n°321)

“Csupa zen vagyok, messze nincs bennem az a feszültség, amikor a motoromon a bajnoki cím megőrzése volt a tét. Remekül sikerült a versenyre való ráhangolódás a shakedown-on. Ez nagyon fontos, hiszen sok múlik már rögtön a verseny elején, a szombati prológon. Ott dől el a rajtsorrend, és mivel én tavaly, az első autós Dakaromon rengeteg port nyeltem, idén ezt nem szeretném. No és az új 2008 DKR-t nagyszerű vezetni! Most először versenyzek vele és már nagyon várom, hogy faljam a kilométereket!”

peugeot-2008dkr-dakar-2016-autoaddikt-005

Prológ eredmények:

  1. Bernhard Ten Brinke (NLD)/Tom Colsoul (BEL), Toyota Hilux, en 6’08
  2. Carlos Sainz (ESP)/Lucas Cruz (ESP), Peugeot 2008 DKR, +0’03
  3. Xavier Pons (ESP)/Adrian Torlaschi Ricardo (ARG), Ford, + 0’04
  4. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Mini All 4 Racing, + 0’05
  5. Marek Dabrowski (POL)/Jacek Czachor (POL), Toyota Hilux, + 0’05
  6. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), Peugeot 2008 DKR, + 0’09
  7. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), Peugeot 2008 DKR, + 0’09
  8. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), Peugeot 2008 DKR, + 0’09

Továbbra is első helyen az Opel személyautó eladások terén

Hasonlóan alakult a tavalyi, 2015-ös év volt a tavalyi 2014-hez képest az Opel Magyarország számára. Szinte darabra ugyanannyi Opel kelt el (10 200), mint egy évvel korábban és a márka megőrizte elsőségét – immár sorozatban ötödik éve – a személyautó értékesítésben.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-012

„Örülünk annak, hogy sikerült megőrizni elsőségünket a növekvő magyar autópiacon, ami számunkra ezúttal nagy kihívást jelentett. Az előző évhez képest eltűnt több olyan volumen modellünk – például a régi Zafira vagy a kifutott Antara – amelyek nélkül nehezebb volt pozíciónk megőrzése. Ez sajnos meglátszik a piaci részesedésünk csökkenésén, de a 11,45% a személyautóknál illetve a teljes piacon elért 10,77% még mindig a legmagasabb, amit az Opel bárhol Európában elért az elmúlt esztendőben” – így foglalta össze a 2015-ös esztendőt kereskedelmi szempontból Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója.

Itthon az Opel modellek toplistáját az Astra vezeti (2944 eladás), második a Corsa (1541) és a az előző év  eladásait megismételni tudó Mokka (1237) lett a harmadik. Az Insigniából 682 darab talált gazdára.

koncz-gabor-opel-ugyvezeto-igazgato-autoaddikt

„Az idei év több szempontból különleges: az Opel Magyarország most 25 éves és azzal szeretnénk ünnepelni, hogy megőrizzük elsőségünket a személyautó piacon, mégpedig úgy, hogy növekedjünk. Ebben kulcsszerepe lesz az új Astrának, amelyből a Sport Tourer változat áprilisban érkezik. Az Astra mindig is az Opel húzómodellje volt, kedvelt választás cégek és magánvásárlók körében egyaránt. 2016 második felében további újdonságok érkeznek és folytatódik a motorpaletta megújulása is, amelyben Szentgotthárdnak kiemelkedő szerepe van” – mondta Koncz Gábor.

Az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója hozzátette: „Az Opel számára 2016 sorsdöntő év lesz, a vállalat tervei szerint – hosszú évek után – az idén pozitív mérleggel zár a cég. Ez a célkitűzés nagy felelősséget ró minden egyes nemzeti vállalatra: az Opel Magyarországnak is úgy kell tudni növekedni, hogy közben teljesíti pénzügyi terveit.”

Százhúsz éve a mobiliást szolgálja a Škoda

Ebben a hónapban ünnepli a Škoda a vállalat százhúszadik évfordulóját, amellyel a világ legrégebben alapított járműgyártóinak sorába lépett. Az autógyártó gyökerei egészen a mobilitás hőskoráig nyúlnak vissza.

skoda-120-ev-autoaddikt

A Škoda márka szakértelme és hírneve tizenkét évtized járműgyártásban szerzett hagyományán és tapasztalatán, valamint a cseh ipar minőségi iparos munkáján és mérnöki szakértelmén nyugszik. A Škoda márkát már a vállalat megalapítása óta a mobilitás iránti elkötelezettség hajtja, történetére visszatekintve pedig gazdag hagyományokat és az autógyártás számos kiemelkedő ikonját találjuk. Az elmúlt 25 évben a Volkswagen Csoport részeként a Škoda egy nemzetközileg sikeres tömeggyártóvá nőtte ki magát. 2010 és 2015 között a vállalat történetének legnagyobb modelloffenzíváját valósította meg a cseh autógyártó. Az elkövetkező években a Škoda márka célja, hogy ezt a sikertörténetet folytatva tovább bővítse modellkínálatát.

Bátorság, eltökéltség és jó adag úttörő szellem: ezek vezették Václav Laurint és Václav Klementet, a két alapító atyát, amikor 1895. decemberében lefektették a Škoda márka 120 éves sikertörténetének alapjait Mladá Boleslavban. A mobilitásról szőtt első álmuk a technika iránt érzett szenvedélyükből és a fejlődés útjainak folyamatos kereséséből táplálkozott. Álmok, amelyek meghatározták a Škoda márka nemzetközi elismeréshez vezető útját és lehetővé tették, hogy ma az autógyártás legnagyobbjaival keljen versenyre a cseh autógyártó.

„A Škoda egy nagyszerű autógyártó vállalat egyedülálló történettel, rendkívüli mérföldkövekkel, különösen az elmúlt 25 évből.” – nyilatkozta a Škoda vezérigazgatója, Bernhard Maier. „Az egész vállalat büszke a mi fordulatos és eseménydús történetünkre. A vállalat létrehozása óta a mobilitás iránti elkötelezettségünk és szenvedélyünk szolgált a Škoda márka hajtóerejeként. Egyedülálló örökségünkre és vonzó modellválasztékunkra építve az elkövetkező években folytatni kívánjuk ezt a sikeres utat, újabb és újabb vásárlókat megnyerve a márkának.”

A Škoda márka 120 éve egy elképesztő történetet és számos járműipari ikont ölel fel. A Škoda felemelkedése a járműgyártás úttörő éveire tehető és szorosan összefügg az iparosok és mérnökök technika iránti rajongásával Európa szívében. A Škoda mindenkor olyan járműveket épített, amelyek valamilyen szempontból különlegesek voltak és általuk járműipari álmok teljesedtek be. Ez az örökség hatja át a Škoda csapat munkáját mind a mai napig.

Minden 1895. decemberében kezdődött Laurin és Klement parányi kerékpárjavító műhelyében. Ekkor alapította ugyanis a géplakatos Václav Laurin és az üzletember Václav Klement a Laurin & Klement (L&K) névre keresztelt vállalatát. Az apró kerékpárjavító műhely hamarosan elismert kerékpárgyártó vállalattá nőtte ki magát. A ’Slavia’ márkanéven értékesített kerékpárjaik a hazai piacok mellett külföldön is népszerűek voltak. Az üzlet virágzott. Csupán négy év telt el, amikor Laurin és Klement elindította a motorkerékpárok gyártását.

1905-ben a vállalat döntő fontosságú lépést tett az autógyártás irányába: a Laurin & Klement elkészítette a vállalat első autóját, a legendás Voiturette A típust. A hét lóerő teljesítményű, kéthengeres motorral szerelt jármű maximális sebessége 40 km/óra volt. A modellpaletta gyorsan bővült. 1907-ben 9 modelljével a Laurin & Klement volt az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb autógyártója, kínálatában a kéthengeres autóktól kezdve a négyhengeres versenyautókon át haszonjárművek és buszok is szerepeltek.

Az I. világháború, annak következményei és az 1920-as évek gazdasági válsága jelentős mértékben érintette a Laurin & Klement fejlődési lehetőségeit. Hogy piaci helyzetét megszilárdítsa, Laurin & Klement 1925-ben egyesült a plzeni Škoda Művekkel, amely akkor a legnagyobb cseh vállalatként működött. Egyesítve erejüket a Škoda Művekkel, a vállalatnak sikerült újraindítani a járműgyártást Mladá Boleslavban.

Számos legendás Škoda jármű született az 1930-as években. Az első igazi népautó, amely jelentősen hozzájárult a csehszlovák emberek motorizációjához, a Škoda 420 Popular modell volt. Őt olyan autóipari legendák követték, mint a tekintélyt parancsoló hathengeres zászlóshajó, a Škoda 640 Superb, amely a Škoda korabeli sikereinek megtestesítője volt. A fejlődésnek a II. világháború vetett véget. A Škoda állami tulajdonba került a világháborút követően. A közel 40 évig tartó szovjet tervgazdálkodás nehéz körülményei ellenére számos jelentős modell született a „nép által tulajdonolt vállalatnál.” Ilyen volt a Škoda 1101 ’Tudor’, a Škoda 440 ’Spartak’ és a legendás roadster, a Škoda Felicia. A következő mérföldkőhöz 1964-ben érkezett a vállalat, amikor az első farmotoros, hátsókerék-meghajtású és önhordó karosszériával készült Škoda 1000 MB modellt megalkották. A világ első sorozatgyártású alumínium öntvény motorblokkja az autó hátsó részében kapott helyet.

1987-ben megérkezett a Škoda Favorit, a márka új elsőkerék-hajtású kompakt autója, amelynek formatervét az olasz Bertone stúdió készítette. Két év sem telt el és a szocialista tervgazdálkodás összeomlott. Az 1989-es Bársonyos Forradalmat követően a Škoda márkának erős stratégiai partnerre volt szüksége. A Volkswagen Csoporttal való 1991-es egyesülés döntő fontosságú lépésnek bizonyult és hozzásegítette a márkát a járműgyártás jelenkori történetének egyik legnagyobb sikersztorijához.

A Škoda éves értékesítési eredménye hatszorosára emelkedett 1991 és 2014 között. 2014-ben a márka először lépte át az 1 millió értékesített járművet egy naptári éven belül. Egy modelles márkából a Škoda mára egy közel 40 modellváltozatot felvonultató, vonzó és széles palettával rendelkező gyártóvá nőtte ki magát. A Škoda modellválasztékának bővülésével párhuzamosan a vállalat termelési létesítményei is jelentősen megújultak és kibővültek. A csehországi három termelési helyszín mellett a Škoda modellek számos további üzemben készülnek, így például Kínában, Oroszországban vagy Indiában.

A vállalat célja, hogy sikertörténete az elkövetkező években is folytatódjon. Ennek érdekében tovább bővül a Škoda modellválasztéka, elsősorban a növekvő SUV szegmensre fókuszálva.

LEGFRISSEBB

Egy megfizethető elektromos SUV: új belépő a Lynk & Co-tól

0
A Lynk & Co új elektromos SUV-ja komoly figyelmet kapott a magyar autópiacon, hiszen kiemelkedő hatótávval és kedvező árcédulával igyekszik versenytársai fölé emelkedni. Az...

TESZTJEINK