Főoldal Blog Oldal: 441

Nissan: a jövő töltőállomása

A Nissan, a világ vezető elektromosjármű-gyártója újabb betekintést ad a jövő töltőállomásáról alkotott elképzelésébe, amelyet az innovatív Foster + Partners építészirodával közösen tervezett. A 20 másodperces videóban az a végleges koncepció látható, mely jövő márciusban kerül majd bemutatásra.

nissan-jovo-toltoallomasa-autoaddikt

David Nelson, a Foster + Partners vezető tervezője a következőket nyilatkozta: „Az elkövetkező 10 évben az épített környezet rendkívüli mértékben meghatározza az emberek életét. Az önvezető autók, a mesterséges intelligencia és a hálózatba kapcsolt megoldások rohamos elterjedése várható, nekünk, építészeknek pedig az a feladatunk, hogy inspiráljuk és támogassuk ezt a változást.

Ha olyan városokat szeretnénk alkotni, melyek bennünket szolgálnak, meg kell ragadnunk ezeket a fejlesztéseket, és integrálnunk kell azokat a technológiákat, amelyek megkönnyítik a városlakók életét.”

A Nissan a múlt hónapban bemutatott egy olyan 7 kW-os járművet, amely könnyűszerrel képes egy nagyobb akkumulátorcsomag (például a japán Atsugiban található kutatási és fejlesztési központban fejlesztés alatt álló, 500 km-es, 60 kW-os csomag) egy éjszaka alatt történő feltöltésére.

Richard Candler, az innovatív termékstratégiáért felelős ügyvezető igazgató elmondta: „2010 óta a zéró-emissziós autózás élvonalában vagyunk, és számunkra ez a projekt arról szól, hogy ösztönözzük az embereket: csatlakozzanak hozzánk ezen az úton.

A minket körülvevő világ folyamatosan változik, és szerintünk ez a változás különlegesen izgalmas dolog. Úgy véljük, hogy a hálózatba kapcsolt városok elterjedésével az üzemanyag-feltöltés a napi életünk szerves részévé válhat – a szigetszerű kialakítás a múlté.”

A Nissan ezen a héten Párizsban az ENSZ éghajlat-változási konferencián (COP21) bejelentette az innovatív Vehicle to Grid (V2G) rendszer kifejlesztését és a használt akkumulátorok felhasználására vonatkozó kutatás eredményeit, amely lehetővé teszi, hogy a tulajdonosok önálló „energia-elosztó központként” használják autójukat, vagyis elektromos áramot tároljanak az autó akkumulátorában, vagy visszatáplálják az áramot az elektromos hálózatba.

Autobest 2016 díjat kapott az új Fiat Tipo

A 2001-ben létrehozott független szervezet, az Autobest nemzetközi zsűrije a Fiat Tipo-nak ítélte az Autobest 2016 díjat.

fiat-tipo-autobest-2016

Az eredmény újabb igazolása a modell kiemelkedő funkcionalitásának: a Tipo vásárlója a lehető legtöbbet kapja a pénzéért, a Fiat funkcionális modellcsaládjának meghatározó koncepciójával összhangban. A Tipo pontosan azt kínálja, amit az ügyfelek leginkább nagyra értékelnek az egyszerű felszereltségi struktúra és áttekinthető pénzügyi ajánlat mellett.

A 26 európai országot (és ezzel a földrész lakosságának 91 százalékát) képviselő 26 autós újságíróból álló zsűri összesen 1492 pontot adott a Fiat Tipo-nak. Az értékelés 13 különböző szempont szerint zajlott, beleértve a formatervet, a komfortot, az üzemeltetés költséghatékony voltát, a vezethetőséget, a vételárat, a szervizhálózatot, az alkatrész-ellátást, a sokoldalúságot és a használtpiaci értéket. Röviden összegezve: az az autó nyerheti el a díjat, amelyik a legjobb ajánlatot testesíti meg az európai vásárlók számára

Az idei évben az új Fiat Tipo végzett az élen, megelőzve a másik négy döntős modellt: az új Opel Astrát, az új Hyundai Tucsont, a Honda CRV-t és a Mazda CX-3-at. A zsűri értékelése szerint a Fiat Tipo kiemelkedő jellemzőkkel bíró termék, amely az átlagos európai vásárló számára elengedhetetlen összes értékkel rendelkezik, a formatervtől a motorokon át az érzékelhető minőségig; a komforttól a sokoldalúságon át a kiemelkedő ár/érték arányig.

Az új Fiat Tipo kiemelkedő eredménye egyben új rekordot jelentett az Autobest díjak történetében: a Panda (2003) és a Linea (2008) után, a Tipo a harmadik Fiat modell, amely a nagypresztízsű díjban részesült. A díjátadó ünnepségre 2016 februárjában, Milánóban kerül sor. Idén első alkalommal szavazott kibővített zsűri az Autobest jelöltjeire: az értékelés során tizenegy új tag képviselte Ausztriát, Belgiumot, Franciaországot, írországot, Olaszországot, Hollandiát, Norvégiát, Portugáliát, Spanyolországot, Svédországot és az Egyesült Királyságot.

A Fiat Tipo értékesítése decemberben megkezdődött Olaszországban. A modell fogadtatása rendkívül kedvező volt, a legelső hétvégén több mint ezer megrendelést vettek fel az új autóra. A modellt jövő tavaszig az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) térség minden piacán – összesen negyven országban – vezetik be, hazánkba február közepén érkezik.

Ami a részleteket illeti, az új modell a tágas csomagteret (520 liter) kompakt befoglaló méretekkel kombinálja: 4,53 méter hosszú, 1,79 méter széles, és 1,50 méter magas. A 2,64 méteres tengelytáv nagyban hozzájárul a kiemelkedő térkínálathoz. Mindezen értékeket kívül-belül hamisítatlan olasz formaterv teszi még hangsúlyosabbá, így a Tipo túlzás nélkül egyedülálló ajánlat a kategóriában.

Az új modell elöl független McPherson rugóstagokat, hátul csatolt hosszlengőkarokat alkalmazó, kiforrott felfüggesztése precíz vezethetőséget, kiemelkedő úttartást és kiváló rugózási komfortot biztosít. Mindkét konfiguráció a lehető legkönnyebb kialakítást kapta, így maguk is hozzájárulnak a takarékos üzemhez.

Hamisítatlan Fiathoz illő módon az új Tipo egy sor olyan, ötletes megoldást vonultat fel, amelyek minden utasa számára élvezetesebbé teszik a fedélzeten töltött időt. Ilyenek a bőséges alapfelszereltség, vagy a külön megrendelhető Uconnect rendszer, amely 5 colos színes érintőképernyőt, Bluetooth mobiltelefon kihangosító rendszert, audio streaming funkciót, szöveges üzenet felolvasást és hangfelismerést, AUX és USB csatlakozókat, iPod integrációt, valamint a kormánykeréken elhelyezett kezelőszerveket kínál; emellett külön kérésre tolatókamerával és TomTom 3D Touch műholdas navigációs rendszer is választható.

A típusnév legendásnak számít a Fiat háza táján: a márka több mint egy évszázados fennállása alatt számos alkalommal használta már a patinás Tipo elnevezést. A nagy becsben tartott nevet viselő modellek egyike az a típus volt, amelyből 1988 ás 1995 között csaknem kétmillió darab talált gazdára, és amelyik 1989-ben elnyerte az Év Autója címet, nem utolsó sorban sokoldalúságának, tágas helykínálatának és kompakt méreteinek köszönhetően. Ugyanezekkel a győztes jellemzőkkel találkozhatunk az új Tipo esetében: a praktikus, funkcionális modell a Fiat legjobb hagyományaival összhangban a létező legkiválóbb ár / felszereltség arányt kínálja, ami végső soron minden autó legfontosabb értékmérője.

A Fiat Tipo-t Olaszországban, a Fiat formatervezési központjában tervezték; Törökországban, az FCA csoport egyik legnagyobb kutatás-fejlesztési központjával: a  Tofaş R&D-vel együttműködésben fejlesztették; és a világ egyik legkiválóbb autóipari gyártólétesítményében, a világszínvonalú gyártási folyamataiért aranyéremmel jutalmazott bursai (Törökország) Tofaş üzemben gyártják.

Már Ferihegyen is tudunk elektromos autót tölteni

Újabb elektromos autó töltőállomással bővült a hazai hálózat, miután átadták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminál parkolójában létesített egységet. A beruházás az ELMŰ és partnere, az ABB közreműködésével valósult meg.

abb-toltopont-elektromos-autozas-budapest-airport-ferihegy-autoaddikt

A jelenlegi legkorszerűbb gyorstöltővel a japán és az európai szabvány szerint gyártott típusok is „megtankolhatók” akár olyan rövid idő alatt, amíg egy utast a gép leszállása után megvárunk az érkezési csarnokban, a Budapest Airport a töltő használatáért nem számít fel külön díjat.

A repülőtéri parkoló legújabb fejlesztése, egy ún. villámtöltő áll mostantól az elektromos autót használók rendelkezésére a 2. Terminálhoz tartozó Terminál parkolóban. A jelenleg kapható legkorszerűbb töltő, amivel egyszerre két autó tölthető egyen- vagy váltóárammal, a svájci ABB magyarországi gyártó üzeméből érkezett a repülőtérre, a telepítéshez szükséges infrastruktúra kiépítését pedig az ELMŰ biztosította és az üzemeltetést is ők látják el. A töltőoszlop erős napsütésben is jól olvasható 8 hüvelykes kijelzőjén könnyen nyomon követhető a töltés állapota, a működtetéshez nem kell szaktudás vagy külön regisztráció, csak csatlakoztatni kell az autóhoz és a töltés elindul.

A villámtöltő különlegessége, hogy akár 15 perc alatt is 30-ról 80 %-ra feltölthető egy 24 kWh-s akkumulátorral szerelt autó (pl. a leggyakoribb típus, a Nissan Leaf) amivel újabb 100-120 kilométer tehető meg. Ez az idő pedig éppen elég, ha egy utast kísérünk ki a repülőtérre, vagy várunk meg a járat leszállása után. A repülőtér a parkolási díjon felül egyelőre nem számít fel plusz díjat a vételezett áramért. A töltő támogatja a jelenleg legelterjedtebb, egyenárammal működő CCS és CHAdeMO szabványokat, de normál hálózati váltóárammal is tud tölteni – ebben az esetben a töltés kicsit lassabb, igaz, a töltőoszlopról még így is rövidebb idő alatt tölt fel, mint egy otthoni fali konnektorból.

Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára méltatta, hogy az új elektromos töltőállomás átadása szervesen illeszkedik a kormány Jedlik Ányos Tervének megvalósításába és kifejtette: „A hazai e-mobilitás program megvalósítása érdekében a jövőben összesen 150 hasonló elektromos autótöltő állomás átadását tervezzük az országban. A célunk az, hogy e program révén Magyarország teljes egészében keresztülautózható legyen a korszerű, elektromos meghajtású járművekkel. Látni kell, hogy  mindenki csak nyerhet az ilyen járművek elterjedésével, hiszen csökken a környezetszennyezés, a károsanyag-kibocsátás és a zajártalom. A magyar gazdaság számára pedig új, a növekedést támogató, innovatív fejlesztéseket tesz lehetővé.”

„Bízunk benne, hogy utasaink is örömmel fogadják majd legújabb környezetbarát szolgáltatásunkat, amely a nyáron indított e-mobilitás programunk egyik leglátványosabb eleme. Fontosnak tartjuk, hogy tovább folytassuk szolgáltatásaink színvonalának fejlesztését, hiszen ez is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy megőrizzük pozíciónkat, mint a régió legjobb repülőtere” – hangsúlyozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója.

Az ELMŰ-ÉMÁSZ az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is úttörő szerepet kíván betölteni a fenntartható közlekedés magyarországi feltételeinek megteremtésében, folyamatosan fejlesztve hálózatát, amely a most átadott berendezéssel együtt országszerte immár 41 állomást számlál. „Az általunk létrehozott infrastruktúra mára olyan kiépítettségi szintet ért el, hogy eljött a pillanat, amikor érdemes a részleteit is kidolgozni annak az üzleti modellnek, amivel a további bővítést piaci alapon lehet finanszírozni. A repülőtér talán a legalkalmasabb helyszín, ahol a töltőállomások működtetése kereskedelmi alapokra helyezhető, hiszen a Ferihegy és a belváros közti távolság oda-vissza kényelmesen megtehető a ma forgalomban lévő elektromos autókkal.”

A most üzembe helyezett gyorstöltő referencia is egyben az együttműködésre az ABB-vel. Velük közösen várjuk azt a fair versenyen történő megmérettetést, amellyel – a meglévő városi töltőinfrastruktúránk bővítése mellett – a Jedlik Ányos Terv keretében hozzájárulhatunk egy országos gyorstöltő-hálózat kiépítéséhez is.” – mondta beszédében Dr. Friedrich Wilhelm Knebel, az ELMŰ-ÉMÁSZ hálózati ügyekért felelős igazgatósági tagja.

„Nagy örömmel fogadtuk a Budapest Airport felkérését a gyorstöltőállomás létesítésére. Az ABB jelentős nemzetközi és hazai tapasztattal rendelkezik a gyorstöltő infrastruktúra telepítése és üzemeltetése terén legyen szó akár töltőoszlopok gyártásáról vagy egy egész országot lefedő hálózat létrehozásáról” – mondta el Balogh Attila, az ABB e-mobilitás szakértője.

Az ABB gyorstöltői már több mint 25 országban, például az USA-ban, Chile-ben, Hollandiában, Nagy-Britanniában, Ausztriában, Svájcban, Észtországban és Magyarországon is megtalálhatók. Az egyik legnagyobb volumenű megbízást az észt kormány adta, ahol az ABB 165 darab gyorstöltőt telepített, teljesen lefedve a balti ország területét. Az ABB 2014. elején együttműködésre lépett a kínai Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Ltd.-vel, amelynek keretében a következő hat évben az ABB szállíthatja az új DENZA elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstöltőket Kínában.

A múlt héten a klímakonferencia ideje alatt Párizsban is bemutatták az ABB innovatív busztöltő technológiáját, amely a világ első, nagy teljesítményű, felsővezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására alkalmas. A technológiát első ízben nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon alkalmazták Genfben.

„Magyarország első gyorstöltő-állomását vállalatunk helyezte üzembe az Istenhegyi úton 2012-ben, és az óta több hazai gyorstöltőt telepítettünk. Reméljük, ezzel az e-gyorstöltő állomással is hozzájárulunk a hazai innovatív „zöld” technológiák elterjedéséhez és a Budapest Airport környezetbarát programjának sikeres megvalósulásához” – tette hozzá Balogh Attila.

Az új repülőtéri e-autó töltőállomás jól illeszkedik a Budapest Airport idén év elején elindított e-mobilitás fejlesztési programjába. A repülőtér a program révén szeretné támogatni és ösztönözni a partnereit a környezetbarát elektromos hajtású járművek használatára. Ennek keretén belül a Budapest Airport is vásárolt egy tisztán elektromos üzemű Smartot, új töltőállomásokat létesített a repülőtéri földi kiszolgálásban egyre gyakoribb elektromos vontató járművek számára és a legutóbb kiírt új személyszállítási tenderében már kötelezővé tette a szerződött partner számára az elektromos taxik beszerzését is.

Szalay és Bunkoczi keményen edz az Africa Race-re

Keményen készülnek, és szükség is van rá, hiszen a világ legkegyetlenebb sivatagjába, a Szaharába indulnak december végén. Szalay Balázs és Bunkoczi László a klasszikus Dakarok útvonalán, Marokkóban, Mauritániában és Szenegálban méreti meg magát az Afrika Race-en, s bár ugyanabban az autóban (Opel Mokka) ülnek, fizikailag teljesen másként készülnek.

szalay-bunkoczi-opel-mokka-felkeszules-dakar

A pilóta, Szalay Balázs állóképesség-növelõ és erõsítõ gyakorlatokat végez, miközben a navigátor, Bunkoczi László inkább még gyógytornázik, speciális erõfejlesztést és gerinctornát végez. Igaz, ehhez szorosan kapcsolódik, hogy a legutóbbi Africa Race-en három csigolyája eltörött, amikor nagy sebességgel balesetet szenvedtek az elsõ marokkói szakaszon.

„Január elsõ napjaiban ragasztásos technikával rendbe tették a sérült gerincemet, de a rehabilitációs folyamat során nem volt meg a komfortérzetem, úgyhogy júniusban újra megmûtöttek – titánlemezt tettek a gerincembe és csavarokkal fogták össze. Augusztus közepétõl gyógytornázok, speciális, erõfejlesztõ gyakorlatokat és gerinctornát végzek, erõsítem a mély hátizmokat és a hasizmomat. Most úgy érzem, a gerincem jobb, mint újkorában. Naponta két edzésem van, speciális étrenddel nyolc kilót ledobtam négy hónap alatt, és az orvos azt mondta, visszatérhetek a régi életmódomhoz. Viszek egy speciális kenõcsöt Afrikába, amivel majd minden este bekenjük a hátamat, és bízom benne, hogy minden rendben lesz” – mondta Bunkoczi.

Az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs ezzel szemben erõsít, méghozzá azért, mert pontosan tudja, mely izmokat terheli meg a sivatagi autózás.

„A vállamat, a karomat, az alkaromat és a gerincemet erõsítem leginkább, és állóképességi tréningeket végzek, mert a sivatagban erre van szükség. Sokszor nagyon kell szorítani a kormányt, és amikor nem tudom, mi vár rám a következõ dûne mögött, szorítom is. A maratoni versenyek elsõ néhány napján van, hogy elzsibbad a kezem, úgyhogy néha muszáj belepumpálni a vért, és ezért muszáj nagyobb súlyokat is mozgatni” – tette hozzá Szalay.

Az Opel Dakar Team párosa december 27-én rajtol az Africa Race-en Monacóban, majd december 29-én kezdõdik a valódi száguldás – immár Afrikában.

Előremutató plazmatechnológia a Ford fejlesztésében

A Ford reciklálja az elöregedett motorokat, hogy azok újra használhatók legyenek egy különleges, a Ford által szabadalmaztatott plazmabevonat-technológia révén. Az eljárás 50 százalékkal kevesebb CO₂-kibocsátást eredményez, mint egy új motor gyártása, és természetesen jelentős nyersanyag-megtakarítással is jár.

ford-plazmatechnologia-autoaddikt

“Áttanulmányoztunk egy eljárást, ami eredetileg a vadonatúj Ford Mustang Shelby GT 350R modellhez hasonló, nagy teljesítményű járművek teljesítményének fokozására szolgált, és kiderült, hogy alkalmas az elöregedett motorok felújítására, amelyek egyébként hulladékká válnának. Ez újabb példája annak, hogyan igyekszik a Ford számos innovatív megoldással mérsékelni környezeti terhelését,” nyilatkozta Jürgen Wesemann, a Ford kutatási és fejlett tervezési részlegének jármű- és anyagtechnológiai vezetője.

A plazmasugár-szórásos (PTWA) hőporlasztásos bevonatkészítési eljárást – több más, a fenntarthatóságot szolgáló innovációhoz hasonlóan – Aachenben dolgozták ki a Ford Kutatási és Innovációs Központ mérnökei. A Ford emellett számos kutatást folytat az üzemanyag-fogyasztás és a környezeti terhelés csökkentése érdekében a kis tömegű anyagok – például az alumínium, a szénszál és a nagy szilárdságú acél – nagyobb mérvű felhasználásával kapcsolatban. A vállalat mindemellett a megújuló anyagokból készülő alkatrészek terén is kiterjedt kutatás-fejlesztési munkát folytat; jó példa erre a Heinz Ketchup gyártási melléktermékének számító paradicsomhéjból vagy a fás szárú növényekből készül bio-műanyag előállítása.

Újra felhasználható motorok

A motorokat ma arra tervezik, hogy hosszú évekig, kilométerek százezrein át működjenek, minden elképzelhető körülmény között. Ugyanakkor az is bevett szokás, hogy ha egy motor meghibásodik, egyszerűen új egységre cserélik – különösen akkor, ha a belsejében kellene valamit felújítani.

A plazmasugár-szórásos hengerfal-bevonat technológia segítségével azonban az elhasználódott, kopott motorblokkok újra visszanyerhetik eredeti, gyári minőségüket.

“A hagyományos motorfelújítási technikák megfizethetetlenül drágák, kifejezetten energiaigényesek, ráadásul öntöttvas alkatrészeket és bonyolult megmunkálási folyamatokat igényelnek. A plazmasugár-szórásos bevonatkészítés feleslegessé teszi a nagyobb méretű részegységek felhasználását, és az így megmunkált motorblokk új életre kelhet,” mondta el Mark Silk, az európai vevőszolgálati részleg hajtáslánc-termékcsoport igazgatója. Kis tömegű anyagok

A könnyebb, kisebb tömegű járművek készítése fontos szerepet játszik a Ford Blueprint for Sustainability nevű tervében, s ez a törekvés az új alumíniumgyártási technikákat is magában foglalja, amelyek révén úgy csökkenthető a jármű karosszériájának tömege, hogy szilárdsága nem szenved csorbát.

A Ford F-150 nemrégiben elnyerte a 2016-os Év Zöld Teherautója címet a San Antonioban rendezett Autó és Teherautó Szakkiállításon; ebben a járműben a Ford fenntartható forrásból származó anyagokkal mérsékelte a környezeti terhelést. Az üléskárpitok reciklált műanyagpalackokból származó REPREVE műszálakból készülnek, ami évente több mint 5 millió műanyagpalack újrahasznosítását jelenti. A vállalat számos környezettudatos anyagot használ, például rizspelyvával megerősített műanyagokat az elektromos kábelkötegekben, ricinusolajból készült üzemanyagvezetékeket, vagy éppen szójababból és  reciklált pamutanyagokból készült üléseket.

A Ford az iparágban elsőként alkalmaz különleges újrahasznosítási koncepciót az F-150 gyártása során. Az autó karosszériaelemei hatalmas alumíniumlemezekből készülnek. A sajtolási eljárás után lehulló fölösleget eddig “másodlagos minőségű” alumíniumként kezelték, de ezt az anyagot a Ford ezentúl újrahasznosítja a présüzemben, vagyis nem hulladékként kezeli.

A tömegcsökkentés filozófiája a jelenlegi európai modelleknél – többek között a B-MAX, a Fiesta, a vadonatúj Mondeo és a vadonatúj S-MAX esetében – is érvényesül, így ezek az autók a magasabb szintű fenntarthatóság mellett is szilárdabbak, biztonságosabbak és könnyebbek lettek.

A vadonatúj Mondeoban az iparágban első alkalommal használtak fel az A-oszlopokhoz, a B-oszlopokhoz és a tetősínekhez hidroformázott, nagy szakítószilárdságú acélt. A négy- és ötajtós modellek csomagtérajtajának belső szerkezete magnéziumból készül, körülbelül 40 százalékos tömegcsökkentést eredményezett a hagyományos acélszerkezethez képest.

A vállalat mérnökei most új gyártási eljárásokon dolgoznak, amelyekkel olcsón és nagy mennyiségben állíthatnak elő szénszálas részegységeket a jövő Fordjaihoz. A szénszálas kompozitokat már évek óta használják repülőgépek és versenyautók gyártásához, mivel extrém kis tömegükhöz komoly terhelhetőség társul. A Ford ezen a téren együttműködik a DowAksa vállalattal, s a közös kutatás a szénszál-komponensek gyártásához szükséges energiamennyiség csökkentésére, a nyersanyagok árának mérséklésére és a reciklálási eljárások kidolgozására is kiterjed.

“A Ford és a Dow Chemical már létező fejlesztési szerződésére alapozott új együttműködésnek köszönhetően hamarabb eljöhet az idő, amikor a sorozatgyártású autókban is megjelennek a szénszálas kompozit anyagok,” tette hozzá Wesemann. “A közös munka eredményeképpen hatékonyabbá válik fejlesztési programunk, aminek célja az autóiparban alkalmazható könnyebb kompozit anyagok megalkotása, s ezáltal az autók üzemanyag-fogyasztásának mérséklése – a szerkezetek szilárdságának csökkenése nélkül.”

 Megújuló forrásból származó anyagok – a cserjéktől a ketchupig

Annak érdekében, hogy kiderüljön, hogyan válhatnak az autók még inkább környezetbaráttá, a Ford számos kutatási programot finanszíroz a megújuló forrásból származó anyagok témakörében. Az egyik vizsgált anyag az Arizonában honos guayule-cserje, ami alkalmasnak tűnik az autógyártásban használatos gumi nagy részének kiváltására. A gumi növényi alapú alternatívái közt megtalálható még a pitypang, a napraforgó és a cukornád is.

A Ford és a Heinz kutatói azt is vizsgálják, hogyan dolgozhatnák fel a paradicsom héját (a Heinz Ketchup gyártási melléktermékét) egy környezetbarát anyaggá, ami a járműgyártásban is felhasználható. Így alakulhatna át a szárított paradicsomhéj kábelköteg-konzollá vagy éppen tárolórekesszé, amiben az autós pénzérméket vagy egyéb apró tárgyakat tarthat.

A Ford a Focus modell hűtőrácsát már most is hibrid műanyag-fém keverékből gyártja, és nemrégiben a szizálkenderből készített kesztyűtartó prototípusa is elkészült. A vállalat a Bioplasztik Alapanyag Szövetség alapító tagjaként elkötelezetten támogatja a növényi alapanyagú műanyagok fejlesztését, segítséget nyújtva a bioplasztik-ipar fenntartható jövőjének kialakításához.

Hiteles károsanyag-kibocsátási értékek

Európában és világszerte is egyre erőteljesebb elvárás a levegőminőség megóvása; az új nitrogénoxid-kibocsátási előírások pontosan ezt a célt szolgálják. A Ford szavatolja, hogy dízel- és benzinmotorjai megfelelnek a hamarosan életbe lépő, szigorúbb szabványoknak. A járművek károsanyag-kibocsátásának laboratóriumi tesztje mellett az autóknak a valós vezetési cikluson alapuló (RDE) mérés előírásainak is meg kell felelniük, amely az emissziós vizsgálat és hitelesítés érdekében közúti tesztet is magában foglal. 2016-tól a Ford járműveit 120 percen át vizsgálják majd városi és vidéki utakon, valamint autópályákon.

Már az első hét 2016 Év Autója-jelölt közt az Opel Astra K

22 európai ország 58 tapasztalt szakújságírója dönti el, melyik lesz 2016 Év Autója. Az új Opel Astra K pedig ott menetel az élbolyban.

opel-astra-k-magyarorszag-menetproba-autoaddikt-003

A jelöltek listáján először 35 idei újdonság szerepelt – köztük a teljesen újonnan tervezett Opel Astra K. Dániában már kiállta a próbát a kritikus újságírók könyörtelen Tannis-tesztjén 33 vetélytárs mellett. Az Év Autója választásban nincsenek különböző kategóriák, csupán egyetlen győztest hoznak ki – az illető év legjobb autóját.

Első lépésként a zsűri egyszerű választással kijelölte azt a hét modellt, amely bekerült a 2016 Év Autója döntőjébe. A „Top Seven” egyike az új Opel Astra, amelyet két hónapnál rövidebb idő alatt kitüntettek a legjobb biztonságért járó SAFETYBEST 2015 és az Arany Kormánykerék 2015 nemzetközi elismerést jelentő díjjal. A döntőben pontozással hozza ki a győztest a hét jelölt közül 58 zsurnaliszta, olyan neves médiumok képviseletében, mint a Le Figaro, a Frankfurter Allgemeine Zeitung, a Stern, a La Stampa, az El Mundo vagy a The Daily Telegraph, illetve Magyarországon az Autó Magazin és a Totalcar.

Az „Európai Év Autója” díjat 1964 óta adják ki. Az Opel legutóbb 2009-ben az Insigniával, illetve 2015-ben az Amperával szerezte meg ezt a címet. A jövő év győztesét és címviselőjét a Genfi Autószalon előestéjén, 2016. február 29-én hozzák nyilvánosságra.

Íme, az új Nissan NP300 Navara árazása

A Nissan közzétette az Év Nemzetközi Pick-upja 2016 díjat elnyerő új NP300 Navara árait. A modell 2015. januárjától elérhető a Nissan márkakereskedésekben nettó 5 990 000 forintos kezdő listaáron.

nissan-np300-navara-arlista-autoaddikt

A vadonatúj Nissan NP300 Navara új mércét állít fel az egytonnás pick-upok szegmensében: a Nissan vezető crossovergyártóként szerzett tudását ötvözi azzal a több mint 80 éves tapasztalattal, amelyre a masszív és ötletesen megtervezett pick-upok gyártása során tett szert.

Az új NP300 Navara fülkés alvázas, Extra és Dupla kabinos változatokban érhető el, négy, már ismerős felszereltségi szinten. A Visia, Acenta, N-Connecta és a Tekna szint is kivételes felszereltséget nyújt. Minden változatban már az alapfelszereltség részét képezi:

  • 7 légzsák
  • Elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű
  • Lejtmenet-vezérlő
  • Visszagurulás-gátló rendszer
  • Vészfékező rendszer
  • Elektromos ablakemelők
  • Távirányítású központi zár

Az Extra kabinos változat a 120kW teljesítményű dCi 160 motorral érhető el, melynek kezdő bruttó listaára 7 692 000 Ft, a népszerű Dupla kabinos változat bruttó kezdőára pedig 7 954 000 Ft.

A 140kW teljesítméynű dCi 190 ikerturbós motorral szerelt változat csak az N-Connecta és Tekna felszereltségi szinteken érhető el 6 fokozatú manuális vagy 7 fokozatú automata sebességváltóval.

A teljes árlista: kattintás ide.

November 27-én kezdetét vette a Nissan országos roadshow-ja, melynek során az új NP300 Navara ellátogat a Nissan márkakereskedésekbe. A roadshow követhető ezen a linken.

2015 terepjáró-haszonjárműve a Volkswagen Amarok lett

A Camion Truck & Bus magazin olvasói a terepjáró pick-up kategóriában a Volkswagen Amarok-nak ítélték oda az év haszonjárműve díjat. A Volkswagen sokoldalú járműve immár ötödször nyerte el ezt az elismerést.

volkswagen-amarok-2015-terepjaro-haszonjarmuve-autoaddikt

A Camion Truck & Bus magazin huszadik alkalommal hirdette meg “Az Év Haszonjárműve” pályázatot, amelyen a Volkswagen Amarok első helyezést ért el a terepjáró haszongépjármű kategóriában az olvasói szavazatok alapján. Az Amarok ötödszörre is megnyerte kategóriáját, ezúttal a kétliteres, 180 lóerős dízelmotorral szerelt Canyon Tiptronic 2.0 TDI 4Motion változat volt a szaklap olvasóinál a legkedveltebb. Az autót narancsos-pirosas fényezése, a sötétített fényszórók, a tetőre épített fényszóró sor, a fényezett motorvédő lemez, a fekete bukócső, az egyedi 17 hüvelykes kerekek, a bőrkormány és a bőrülések emelik ki az átlag pick-upok világából, és teszik az Amarok Canyont különlegessé. Olyan hasznosságokkal is felszerelhető, mint a mechanikus differenciálzár vagy a távirányítós állófűtés.

Az állandó 4Motion összkerékhajtás a motor nyomatékát az első és a hátsó tengely között változó arányban elosztó Torsen-differenciálművel még a legnehezebb terepen is biztosítja a haladást. Alaphelyzetében 40:60 arányú első-hátsó nyomatékelosztást valósít meg. 2,8 tonna vontatott tehernél sem okoz gondot az Amarokkal a 12 százalékos emelkedő. A százszázalékos (45 fokos) emelkedőt akár egy tonna rakománnyal is leküzdi az erősebb laprugókkal szerelt változat. Első terepszöge 28 fok, a hátsó 23,6 fok, gázlómélysége 500 milliméter, dőlésszöge 50 fok, rámpaszöge 23 fok. Nyolcsebességes automatikus váltójának első fokozatával feleslegessé válik egy további lassító áttétel, terepre, valamint vontatatás esetén ajánlott. A nyolcadik fokozat hosszabb áttételű, és használata alacsony fordulatszám-tartományban, takarékos vezetéshez célszerű.

A Volkswagen Amarok rakterét a kategória egyik legtágasabb méretei jellemzik. A plató hosszúsága 1555 milliméter, szélessége 1620 milliméter. A kerékjáratok közötti 1222 milliméteres szélesség jóvoltából az Amarokban a raklapokat keresztirányban is rakodhatjuk. Hogy semmi ne csússzon el, négy rögzítő elem garantálja a szállítás biztonságát. Az 508 milliméteres platófalnak köszönhetően az ömlesztett rakomány sem jelenthet gondot.

A Volkswagen Amarok 2010 őszén mutatkozott be, a Volkswagen Haszonjárművek márka első pick-upja hazánkban is nagyon sikeres. Az Amarok Magyarországon nemcsak a magánvásárlók között, hanem a flottaügyfeleknél is igen sikeres, a piacra került offroad haszonjárműveknek a többsége cégekhez és intézményekhez került.

A németországi Auto Bild Allrad magazin májusban ítélt oda a modellnek rangos díjat. A pickup kategóriában a Volkswagen Amarok a szavazatok 38 százalékának begyűjtésével biztosította helyét az élen.

Hyundai Motorsport: bemutatták az új generációs i20 WRC modellt

A Hyundai Motorsport a csapat központjában, Alzenauban (Németország) megrendezett ünnepélyes eseményen, több mint 150 meghívott vendég és újságíró jelenlétében leplezte le vadonatúj autóját, az új generációs i20 WRC-t, és ezzel útjára bocsátotta az FIA rali világbajnokság (WRC) 2016-os évadát.

hyundai_i20_wrc_2016-autoaddikt-1

Az új generációs i20 WRC hivatalos premierje egy izgalmas, új fejezetet nyit a Hyundai Motorsport rövid, két sikeres WRC évadot felölelő történetében. Ezen idő alatt a csapat rendkívül gyors ütemben fejlődve ütőképes ellenféllé nőtte ki magát a rendkívül kemény mezőnyben.

A 2013-as alapozó évet követően a csapat villámgyorsan vadonatúj WRC autót fejlesztett ki a világbajnokságban töltött első, 2014-es szezonjára. Az autó gyorsnak és megbízhatónak bizonyult; első győzelmét Németországban, 2014 augusztusában aratta. 2014. Ezt követően, a második évadban már kiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtott a csapat: négyszer végeztek a dobogón, és egészen a szezon utolsó ralijáig harcban voltak a konstruktőri világbajnoki címért.

2015 elején a csapat egész éves teszt- és fejlesztési programba fogott, hogy megteremtsék az új generációs i20 WRC változatát, amely elsőként a 2016-os Monte Carlo ralin fog rajthoz állni. Az új generációs i20 a mai premiert megelőzően nyolcezer kilométernyi tesztet tudhatott maga mögött, és ezek során gyorsabbnak bizonyult elődjénél. A pilóták a kedvezőbb vezethetőségről is elégedetten nyilatkoztak.

Az új autó a Hyundai Motorsport 2013 óta töretlen evolúciójának gyümölcse. Habár a csapat még mindig fiatalnak számít, a WRC világában máris rangot vívott ki magának. Ugyanezt a növekedést tükrözik a csapat 2016-os évadra kitűzött céljai, azaz hogy minden szakaszon az élbolyban küzdjenek az elsőségért, és az eddigieknél is intenzívebben törjenek a bajnoki címre.

A Hyundai Motorsport a 2016-os rali világbajnokság minden egyes versenyén három autóval áll rajthoz: ezeket Dani Sordo, Hayden Paddon és Thierry Neuville vezeti a teljes évadban. A három pilóta a januári Monte Carlo ralitól a megújult ausztráliai szezonzárásig (beleértve a vadonatúj kínai versenyt is) osztozik a 3., 4. és 20. rajtszámú autókon. Minden ralin máshogy párosítják a pilótákat és az autókat, így a csapat maximális rugalmassággal alakíthatja ki bajnoksági stratégiáját. A csapat Monte Carlóban két darab új generációs i20 WRC-vel, valamint egy előző szériás versenyautóval kezdi harmadik évadát. Később, a Svéd ralitól fogva három egyforma autóval javítják esélyeiket.

Mindhárom pilóta részt vett a mai premieren, ahol a nagyközönség első ízben csodálhatta meg az új generációs ötajtós i20 WRC módosított festését. A csapat két főszponzora, a Shell és a Mobis egyaránt látványosan megjelenik az új autón. A két támogató továbbra is a régi struktúrában, két csapatnak – Hyundai Shell World Rally Team és Hyundai Mobis World Rally Team – adja a nevét; utóbbi festését későbbi időpontban, 2016 elején mutatják be.

A csapat továbbra is igénybe veszi a fiatal holland tehetség, Kevin Abbring szolgáltatásait, aki a következő évadban is tesztpilótaként segíti a Hyundai Motorsport munkáját. Abbring szerződése értelmében egyes WRC futamokon is részt vesz egy negyedik autóval, ám elsődleges feladata az, hogy a 2017-es autó fejlesztéséről, valamint az R5 tevékenységekről gondoskodjon.

hyundai_i20_wrc_2016-autoaddikt-2

Az R5-ös autó alapját az új generációs i20 adja. A néhány héten belül színre lépő versenyautót a Hyundai Motorsport ügyfélprogramjáért felelős részleg gondozza. A 2016 első felében zajló fejlesztési fázist követi az autó homologizációja 2016 derekán. A WRC privát versenyzői az év második felétől rendelhetik meg az autót.

A Hyundai Motorsport elsődleges feladata mindazonáltal az, hogy felkészüljön a 2016 januárjában esedékes Monte Carlo ralira, ahol teljes gőzzel beindul a küzdelem a 2016-os bajnoki címért.

Végleg kivonul a Chevrolet év végéig Magyarországról

Az év végéig lezárul a Chevrolet márka közép- és kelet-európai piaci kivonulása, a további szervizelést és alkatrész-ellátást az Opel Central and Eastern Europe szervezetébe integrálva biztosítja a magyarországi Chevrolet-tulajdonosok számára a General Motors.

chevrolet-logo-autoaddikt

Megyeri György, a Chevrolet Central and Eastern Europe Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: cége január 1-jétől már alkalmazottak nélküli jogi személyként működik tovább. Emlékeztetett arra, hogy a Chevrolet a régióban mintegy 100 embert foglalkoztatott, közülük több mint hatvanan a budaörsi központban tevékenykedtek. Egy részüket az Opel Magyarország szervezetébe csoportosították át, mások elhagyták a céget.

Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta: a Chevrolet-tulajdonosok alkatrészellátása a kivonulást követően is biztosított, garanciális kötelezettségeiért helytáll a cég. Korábbi márkakereskedőik mintegy 80 százaléka márkaszervizként is működött, így több mint 20 szerviz továbbra is ellátja ezt a feladatot. Az alkatrészellátás nincs veszélyben, hiszen a modelleket, amelyeket itt forgalmaztak, a Chevrolet továbbra is gyártja – emelte ki Megyeri György.

A General Motors 2013 decemberében jelentette be, hogy  2015-ig kivonja a Chevrolet márkát Európából. A döntést akkor az európai autópiac kedvezőtlen helyzetével és a beteljesületlen üzleti várakozásokkal indokolták. Egyidejűleg a GM jelezte, hogy Európában a népszerű testvérmárkára, az Opelre fókuszál.

Dános András, az Opel Magyarország PR-igazgatója az MTI-nek arról számolt be, hogy az európai piac visszaigazolta az anyavállalat pénzügyi alapokon nyugvó döntését. A Chevrolet után maradt piaci űrt az Opel részben ki tudta tölteni hasonlóan jó ár-érték arányú modellekkel. Példaként említette a tavaly kifutott Corsát és Zafirát. A válság után bővülő piacon az Opel folyamatosan jól szerepelt, Magyarországon például tavaly több mint 50 százalékkal emelkedtek az eladásai, és az idén is őrzi a márka az első helyét a személyautó-piacon – emlékeztetett.

A Chevrolet 2005-ös  megjelenése óta több mint 35 ezer Chevrolet került magyar vevőkhöz.

Forrás: MTI

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK