Főoldal Blog Oldal: 442

[TESZT] Suzuki Celerio GL AT – a látszat néha csal

1979-es bemutatása, majd gyártása megkezdése után a Suzuki Alto több szériája is igen nagy népszerűséget vívott ki világszerte, ugyanis a japán gyártó idejekorán felismerte, hogy mekkora lehetőségek rejlenek, az apló, kei car kategóriás alternatívákban. Ennek megfelelően a Suzuki Alto első modellsorozata mindössze 28 lóerős, 548 köbcentiméter összlökettérfogattal és 2 hengerrel rendelkezett, akkori gigászian alacsonynak számító fogyasztási rátával.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-001

A Suzuki Alto legutóbbi, hetedik generációja nemrégiben köszönt le, itt is már kisebb-nagyobb eltérések mutatkoztak a japán belpiacra, illetve az európai szegmensbe szánt verziók között. Tulajdonképpen a legújabb generációs Suzuki Alto az időközben magasabb szintre lépett Suzuki Swift-et volt hívatott helyettesíteni, ugyanis a brand jól érezte, hogy hézagpótlóként mindenképp kell egy „legkisebb” modell a palettára. Persze voltak mindenféle plusz próbálkozások, gondoljunk csak az egyébként minden értelemben tetszetős, azóta szintén leköszönt Splash-re.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-003

Korábban a Genfi Autószalonon láttuk először testközelből a Suzuki Celerio megoldást, tényleg ízléses, almazöld színtónussal, s már akkor is jó értelemben véve érdekesnek találtuk a koncepciót. Némi Alto, némi Splash, és máris kész a recept az új, népszerű és bevállalható kisautóhoz. Vajon tényleg minden klappol, annak rendje sl módja szerint?

Most akkor kisautó, vagy nagyautó?

Kisautónak nagy, nagyautónak kicsi – lehetne így is jellemezni egy tömör mondatban az új Suzuki Celerio-t. 3.6 méter hosszú, 1.6 méter széles, 1.54 méter magas. Pont, mint ahogyan a nagykönyvben meg vagyon írva.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-002Épp ez a varázsa az esztergomi Suzuki konszernben gyártott Suzuki Celerio-nak, pont ettől lesz más kategória, mint a Swift, és pont emiatt váltja tökéletesen az előd Alto-t. Természetesen érkezik déja vu, amikor szemlélni kezdjük a Suzuki Celerio formavilágát: az orr rész nyomokban ugyan, de emlékeztet a korábbi megközelítésre, ugyanakkor a gömbölyded formák eltűnni látszanak, helyettük inkább a markánsabb, ércesebb vonalvezetés érvényesül. Tesztelt modellünknél a hűtőmaszk nem lett színre fújva, ugyanúgy, ahogyan a tükrök sem, valamint a ködlámpafészkek is üresen várakoztak; mindezt úgy, hogy nem keltett sem olcsó benyomást, sem hiányérzetet. Nyilván a Suzuki Celerio-nem is rendeltetése, hogy a prémium felé kacsintgasson, de az bizonyos, hogy a kategóriába remekül illik bele elnyújtott, 2425 milliméteres tengelytávjával, nagy oldalablak-felületeivel és ajtajaival egyaránt.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-004Talán leginkább a far, és annak kialakítása emlékeztethet a korábbi Alto-ra, itt a zárófények buráinak rajzolata, valamint az ötödik ajtó kilincs-elhelyezése hasonló, viszonylag kis szélvédővel, modern törésvonalak előtérbe helyezésével. A csomagtér egyébként 254 literes alaphangon, ez teljesen korrekt érték az autó méretezését tekintve, ráadásként akár 726 literesre is felbővíthető, ha épp úgy érkeznek az igények.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-008

Belül tágasabb

Nem több, nem kevesebb az elvártnál a Suzuki Celerio belterének kilalakítása. Az anyaghasználat átlagos, találkozunk kopogósabb műanyagokkal, érdesebbnek tűnő, ám puhább plasztik felületekkel is. A kormánykerék viszonylag nagy, de inkább a cockpit belső szélessége visszafogott, jó fogással, s rendkívül jó kormányzást garantálva.
A központi műszeregység tulajdonképp kimerül a hatalmas, ebből kifolyólag szinte bármilyen szituációban jól olvasható kilométeróra tekintetében, az üzenetek közvetítése pontos, lényegre törő. Központi infotainment a mai klasszikus értelemben nincsen, viszont a Suzuki Celerio alapfunkcióit, mint például klíma/fűtés, hangrendszer, stb. innen, a középkonzolról jól elérhetjük, és irányíthatjuk.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-009

Jelen tesztünkkel párhuzamosan bizony eléggé mostoha, hűvös téli időjárás zajlott, így például a fűtés funkcióit ténylegesen élesben tudtuk próbálni: az ülésfűtés 5-ből 5 pontot érdemel, ugyanúgy, ahogyan az egész enteriőr felfűtése is, hidegindítás után is hozzávetőlegesen 2 perc után már érezhető a kellemesebb hőfok, úgy, hogy a motor hűtővízhőmérséklet-kijelzője még jócskán az üzemi szint elérése alatt volt.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-010

Apropó, utastér: a Suzuki Celerio kategóriájához mérten hatalmasnak mondható férőhellyel rendelkezik, már ami 4 átlagos testalkatú felnőtt utas szállítására vonatkozik. Az első székek ülő- és hétlapjai optimálisan szolgálják ki az igényeket, míg a hátsó, 60:40 arányban dönthető üléssor is viszonylag kényelmes, keményen tömött jellegével együtt. Elöl, és hátul is a láb, térd, fej- és vállterek mind megfelelőek, tulajdonképpen egy pillanatig sincs olyan (ellen)érzésünk, hogy egy apró, zsugorított, tulajdonképp nem életrevaló autóban múlatjuk az utazásra szánt időt.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-011

1 literes háromhengeres, automataváltóval

Mindenképp rendhagyónak és érdekesnek titulálható a tesztelt Suzuki Celerio hajtásláncába integrált ötfokozatú robotizált váltó. Alapvetően a 68 lóerő összteljesítményű (6000-es percenkénti fordulatszám), 3 hengeres, 1 literes erőforrás összesen 90 Newtonméternyi csúcsnyomatékot generál 6200-on, de ehhez a karakterisztikához passzentos az automata, annak ellenére, hogy tapasztalható megtorpanós, gondolkodós viselkedés alapvetően a felváltások tekintetében.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-014Ez olyankor felettébb kellemetlen tud lenni, amikor egy gyors ötlettől vezérelve próbáljuk pozíciónkat változtatni, például egy előzésnél – viszont ha megszokjuk, és megismerjük az robotváltó működésének mechanizmusét, át lehet hidalni ezt a problémát. Egyébként rendkívül jó és praktikus a megvalósítás, a Suzuki Celerio-nál kifejezetten könnyed dolga lesz még annak is, aki netán pár hetes jogosítvánnyal tévedne be a fővárosi forgalom sűrűjébe. A háromhengeres benzines egyébként tud masszívan dinamikus is lenni, ha magára talál két váltás közt, azaz utána, két-három fővel a lendület még autópályatempónál is megmarad. 130 kilométer/órás sebességnél 3450-et forog a főtengely percenként, azonban ilyenkor már jelentősebb motor- és menetzajjal, valamint megugró fogyasztással is kell számolnunk.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-006

Konkrétan: autópályázzással szinten tartható a 6.3-6.7 literes átlag, míg városi használattal 5.5-6.0 liter környékére kúszott az érték, 100 kilométeres távot tekintve. Természetesen országúti tempónál érzi elemében magát a Suzuki Celerio GL AT, itt beérte mindössze 3.8 literrel, s így a 35 literes összkapacitású üzemanyagtank is kellő hatótávot garantál már. Viszont a károsanyag-kibocsátás 100 gramm alatt marad kilométerenként a gyárilag megállapított adatok szerint.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-012

A legkisebb is képvisel értéket. Sokat

Kellemes, szerethető kisautó lett a Suzuki Celerio GL AT. Aki mindenképp szeretné, hogy városi kisautója automataváltóval – pontosabban robotizált váltóval – legyen felszerelve, válassza ezt az alternatívát, melyért 2 899 000 forintot kell a pénztárnál hagyni. A belépőszintű, szintén 1 literes motorral szerelt és szintén GL csomagos variáció 2 650 000 forintot kóstál, 5 sebességes manuális váltóval felvértezve. Mindkét modell esetében lehet kérni plusz 95 ezer forintért metálfényezést, valamint 44 500 fotintért 12 hónapos, illetve 24 hónapos kiterjesztett garanciát 65 400 forintért. Mindkét garancia egyébként 150 ezer kilométerig érvényes.

suzuki-celerio-gl-at-teszt-autoaddikt-005

2015 Suzuki Celerio GL AT specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 3 hengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 998 cm³

Maximális teljesítmény: 68 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 90 Nm @ 3500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú robotizált váltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3600 mm

Szélesség: 1600 mm

Magasság: 1540 mm

Tengelytáv: 2425 mm

Első gumik mérete: 165/65 R14

Hátsó gumik mérete: 165/65 R14

Tömeg, üresen: 810 kg

Megengedett össztömeg: 1260 kg

Csomagtartó mérete: 254 liter, 726 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 35 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: N/A km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: N/A s (gyári), 17.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.7 l/100 km

Országúti: 3.8 l/100 km

Vegyes: 4.8 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 3.7 l/100km

Vegyes: 4.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 99 g/km

Bővebb információ a Suzuki hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

[TESZT] Opel Mokka 1.6 CDTI ECOTEC 4×4 Cosmo – rendületlen fejlődés, és még suttog is

Az Opel marketing gépezetének egyik fő támpontja a sok-sok egyedinek ható, figyelemfelkeltő szlogen. Nem volt ez másképp annál az 1.6 literes dízel aggregát bevezetésénél sem, amelyre rábiggyesztették a Whisper Diesel, azaz magyarba ültetve Suttogó dízel jelzőt. Sokan megmosolyogják, sokan viszont elégedett biccentéssel summázzák eme kifejezést, miután az első tesztkörök után kiszállnak az ilyen motorral szerelt Opel modellből a márkakereskedés előtt: tény, hogy valami nagyon megváltozott. De mi is pontosan?

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-001

Több ízben bizonyított már szerkesztőségünknél a Suttogó, most, jelen legfrissebb tesztünkben az Opel Mokka aktuális verzióját vizsgáljuk – talán a leginkább élhető és józan választású hajtáslánccal: 1.6-os kozös nyomócsöves turbódízel, több nyomatékkal, redukáltabb fogyasztással, mindez összkerékhajtással nyakonöntve egy mutatós, közepes SUV kaszniban.

Ugyanaz, de mégis más

Ugyanis az Opel Mokka mára teljesen kilépett saját árnyékából, azokból a sztereotip megközelítésekből, amely ötvözte az autó bemutatkozását anno, néhány évvel ezelőtt. Komolyabb probléma nem is akadt, mindössze szkeptikusan közelített az autós társadalom az újonnan megálmodott – tulajdonképp szegmens – irányába. Mert mint ismeretes, az Opel Mokka nem kicsi, de nem is nagy, így, közhelyekkel élve; klasszikus értelemben vett SUV-nak kicsi, de ugyanakkor külső méreteit meghazudtoló beltérrel és kihasználhatósággal rendelkezik.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-004

Mindezek mellé még magasnak is mondható, legalábbis, ami a vezetőállást illeti – itt ismét formabontóvá válik az egész történet. Tehát reméljük, jól érzékelhető a fentebbi sorokból, hogy az Opel Mokka egy igazi egyediség, mely kifejezetten jól irányozza be igényeinket, amennyiben szabadidős, akár hosszabb távú autózásról esik szó.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-002Nem sokban változott a küllem a megjelenés óta, az Opel Mokka hangsúlyos front fényszóró-kialakításokkal, viszonylag nagy hűtőmaszkkal, terepes adottságokat sugalló kartervédővel és műanyag megerősítésekkel bír az oldalak alsó szegélyén. Ehhez szemmel is jól látható emelt futómű társul, mely folyományaként az utasfülkébe bejutás is inkább fellépős érzetet ad, mintsem beülőst: épp emiatt lesz a kilátás, vezethetőség kiemelten komfortos és szimpla.

Akár a nagyok: fefedezhetőek a SUV-sajátosságok

Oldalról nézve is jól látszik: az Opel Mokka belevaló városi terepjáró (divatos kifejezéssel élve), a formavilág ugyanis ténylegesen tükrözi mindezt. Az övvonal a B oszlop után felfelé ível, majd kecsesen zár a C oszlop találkozásánál, kellemes egységet adva az összhatásnak.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-003Az orr-rész alatt kialakított kartervédőt imitáló műanyag kialakítás párhuzamosan helyet kapott hátul is, hangsúlyozandó az Opel Mokka robosztus külalakját. Ez sikerül is egyébként, a körbevezetett oldalerősítések, valamint a szolid, ötödik ajtóra integrált szárny is jelentősen hozzátesz a képhez, persze úgy, hogy a sportosság és üde lendületesség se maradhasson el.

Mivel szabadidőautónak kell definiálni az Opel Mokka-t, ezért nem lényegtelen, hogy a pakolhatóság, a hasznos tárolóhely mekkora, milyen szinten elégíti ki az igényeket. E téren az autó visszafogott, elsősorban a méretekből adódóan: 356 liter áll rendelkezésre alapból a csomagok számára, viszont természetesen bővíthető a tér, egészen 1372 literig. Borúra derű, hogy megszámlálhatatlan tárolórekesz, zseb, kampó és miegymás áll rendelkezésére az utazóknak, úgyhogy visszafogottabban felpakolt kiruccanások kompromisszumoktól mentesen kivitelezhetők az Opel Mokka segítségével.

Mindent bele!

Cosmo felszereltséget kapott Opel Mokka tesztautónk, ez ténylegesen a legmagasabb szint. Értelemszerűen az enteriőr bőrbelsős, minden felület sima, jól ki- és eldolgozott, az illesztések helyükön vannak, még a kopogósabb műanyagok sem keltenek olcsó hatást.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-014

A központi műszerek elrendezése kevés megszokást igényel, a középkonzol viszont még a korábbi, sok gombos az Opel Mokka esetében. Nyilván hamarosan érkezik a nagyobb facelift, amely a belső részleteket is érinti majd, s akkor megkapja ez a modell is a jól bevált IntelliLink alapokra épülő érintős infotainmentet. Úgyhogy még akár deja vu is jelentkezhet, amúgy meg kifejezetten szerettük ezt a kialakítást – kisebb megszokás után tökéletesen lehet használni a sokak szerint az átláthatatlanság mezsgyéjén egyensúlyozó kiosztást.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-015

Külön kedveljük az Opel Mokka kesztyűtartó-megvalósítását, a dupla fel- illetve lenyíló ajtós verziót. Igaz, a felső rekeszbe túl nagy terjedelmű és/vagy mennyiségű dolgot, dolgokat nehézkes behelyezni, viszont az alsó már elnyeli a vaskosabb holmikat is. Szintén számít ez, hiszen szabadidős túránál határtalan számú kisebb és nagyobb kiegészítő lát napvilágot.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-016

Kényelmes ülések fogadják az Opel Mokka-ba ülő utasokat. Az elsők kényelmesek, jól tartanak, megfelelően méretezett ülő- és hátlapokkal. A vezetőüléshez tartozik egy felhajtható könyöklő is, használata esetén a kézifékkar elérése nehézkes, parkolás után mindenképp ajánlott visszahajtani a karfát.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-019Hátul sincs ok panaszra, ide két felnőtt utas tudja magát befészkelni teljes értékben, esetleg középre elfér még plusz 1 fő, inkább gyerek. A leginkább ideális felosztás az elöl két felnőtt, hátul két gyerek lehet, de mint tudjuk, az Opel Mokka leginkább kisebb családok közkedvelt jármű-megoldása lehet. A hátsó ülőfelületek is kényelmesek, a fejtér egy kicsit minimalizált a csapott tetővonal miatt, de ez elenyésző. A kategórián belüli tekintélyes tengelytáv hosszú térdtereket eredményez, melynek következtében közepesen hátra tolt első székekkel sem redukáljuk le a hátul ülők kényelmét – még akkor sem, ha felnőtt, átlagos testalkatú utasokról van szó.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-018

Az Opel Mokka felfüggesztései, rugózása közepesen kemény, az úthibákra intenzívebben reagál, főként, ha magasabb sebességgel érkezünk mostohább útviszonyokkal felruházott szakaszokhoz. Viszont az előny egyértelműen az úttartás irányában keresendő: az Opel Mokka relatíve magas építése ellenére feszesen veszi a kanyarokat, még az erőteljesebb, szélsőségesebb fajtából is. Persze itt nagy segítséget nyújt az állandó összkerékhajtás, amely egyébként mindig úgy osztja szét a nyomatékot a négy keréken, hogy az a leginkább optimális legyen helyzettől függően.

Mit tud a Suttogó dízel-központú hajtáslánc?

Olvasóink egyértelműen a Suttogó dízel köré épülő taglalásra várnak, fogjunk is neki. Az 1598 köbcentiméter hengerűrtartalmú, négyhengeres dízel maximálisan 136 lóerőt tud mozgósítani 3500-as percenkénti fordulatszámon, míg a 320 Newtonméteres nyomatékcsúcs 2000-nél már elérhető, és gyönyörűen kiautózható magasabb tartományokban is – nem fogy el a szufla.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-013

Olyannyira nem, hogy már 1000 1/min környékén is érezhető a motor erőtartaléka, kellő helyre beirányzott felváltásokkal simán 2000 alatt tartható a fordulatszám, tehát igen visszafogottan lehet autózni az Opel Mokka-val, konkrétan az 1.6 CDTI motorral. A hatsebességes váltó áttételezése megfelelően rövid az alsóbb fokozatokban, míg negyediktől felfelé már nyúlik a tartomány, s az ötödik-hatodik valódi utazófokozatokká lesznek. Hatodikban egyébként alapjáraton is gyönyörűen el lehet autózni, 60 kilométer/óra körüli értékekkel.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-009Ég és föld egyértelműen a korábbi 1.7 CDTI-hez hasonlítva az új 1.6 CDTI Suttogó, és ez alapvetően a teljesítményen, aspektuson látszik meg leginkább. A megnövekedett lóerőszám mellett (a 136 lóerőshöz 110 lovas is a repertoár részét képezi) a visszafogott üzemanyag-felhasználás, a dinamikusabb gyorsulás, az egyenletesebb és kiterjedtebb nyomatékgörbe érdemel említést. No és persze a zajkibocsátás, ha már suttog ez az erőforrás. Ténylegesen akad különbség, főként hidegindításnál viselkedik visszafogottabban az 1.6 CDTI az 1.7-es javára, de működés közben, üzemmeleg állapotban is valóban érezni a különbséget. Halkabb, de dízel mivoltát nem tudja teljesen levetkőzni – ez egyértelmű. Ugyanakkor az, aki dízellel választ autót, tudja, mire kell számítani – az Opel Mokka Suttogó dízele esetében viszont kellemes meglepetések érhetik a vásárlót.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-012

No és itt van még a visszafogottság mikéntje a fogyasztás tekintetében. 4×4 hajtás, 1490 kilogrammos önsúly ellenére bőven 6 liter alatt lehet tartani a fogyasztást városban (5.6 liter/100 kilométer), országúton pedig kereken 4 literes átlagot is sikerült kiszorítanunk a hajtásláncból.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-006Bár terepre nyilván nem az Opel Mokka összkerekese ajánlott, az bizonyos, hogy könnyebb földutak, kisebb köves-kavicsos, netán saras útviszonyok leküzdése nem fog gondot okozni. Viszont ne feledjük, hogy jelen esetben az állandó összkerékhajtás leginkább az utazás biztonságát segíti elő, így egy percig sem kell attól tartanunk, hogy például latyakos, havas időjárásban ne tudnánk autózni maximális biztonságban a körülményektől függően.

A tesztben szereplő magas felszereltségű Opel Mokka 7 530 000 forintos alapárat kapott, de lényegében ettől felfelé is bőven rászámolhatunk, ha további kiegészítőket szeretnénk az autóhoz. A dízel induló ár Enjoy felszereltséget és 110 lovas 1.6-os ECOTEC dízelt takar Start/Stop automatikával, hatfokozatú manuális váltóval – az ár ebben az esetben 6 470 000 forint. A tényleges belépőszintet a benzines, 1.6 ECOTEC erőforrással szerelt verzió jelenti, szintén Star/Stoppal, 5 gangos kéziváltóval: 5 080 000 forintot kell a kasszánál hagyni a Selection felszereltségű Opel Mokka-ért.

opel-mokka-1-6-cdti-4x4-teszt-autoaddikt-005

2015 Opel Mokka 1.6 CDTI ECOTEC 4×4 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 3500-4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 2000-2250 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4278 mm

Szélesség: 1802 mm

Magasság: 1658 mm

Tengelytáv: 2555 mm

Első gumik mérete: 215/55 R18

Hátsó gumik mérete: 215/55 R18

Tömeg, üresen: 1490 kg

Megengedett össztömeg: 1959 kg

Csomagtartó mérete: 356 liter, 1372 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 54 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 187 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.3 s (gyári), 10.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.2 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 4.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 124 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

Mercedes-Benz E-osztály: az enteriőr dizájnjának új szintje

A Mercedes-Benz jelentős lépést tesz a jövő irányába az új E-osztály számos innovációjával. Közülük kiemelendő az utastérdizájn, amit alapjaiban meghatároz az újgenerációs, nagyfelbontású dupla képernyő, mely a térben lebegő hatást kelt.

mercedes-benz-e-osztaly-utaster-autoaddikt

A kormánykerék érintés-érzékeny kezelőgombjai az autóiparban itt jelennek meg első ízben, és anélkül teszik lehetővé a sofőr számára a teljes multimédiás rendszer irányítását, hogy a vezetőnek le kelljen vennie kezeit a kormányról. A teljesen új élményt a lenyűgöző grafikai megjelenítés teszi teljessé nagyfelbontású vizualizációkkal és animációkkal, azonban mégis egyszerű, logikus kezelhetőséggel. Mindezek mellett az utasok egy igazán érzéki, tágas és magas minőségű utastérben foglalhatnak helyet.

„Az új E-osztály belső terével új értelmezést adunk a modern luxus koncepciójának”, mondta el Hartmut Sinkwitz, a belső dizájnért felelős részleg vezetője. „Egy tágas és intelligens utasteret terveztünk. A Mercedes-Benz ’érzéki letisztultság’ formatervezési filozófiájának megfelelve a belső tér rendkívül magas szintű technológiai innovációkat és magas szintű felszereltséget képes felmutatni, amit egyedülállóan érzéki hangulat koronáz meg. Az E-osztály nem csupán új mércét állít fel kategóriájában, hanem a privát környezet és a munkahely mellett egy harmadik helyet foglal majd el tulajdonosainak életterében, ahol az utasok átélhetik a modern luxust.”

A széles dupla kijelző a személyes preferenciák szerint konfigurálható

Az új E-osztály komfort-orientált, luxushangulatú utasterében igazi látványosság a két óriási központi kijelző, amelyek egyenként 31,2 cm (12,3 col) átmérőjűek és 1920 x 720 pixel felbontásúak. A műszerfal központi elemét képező két, egymáshoz illesztett képernyő vizuálisan szélesvásznú hatást kelt, és hangsúlyosan hozzájárul az új E-osztály horizontális belső kialakításához. A műszercsoport szerepét is az egyik kijelző tölti be, a sofőr szemei előtt virtuális módon, nagy méretben megjelenítve a fontos műszereket. A másik képernyő a középkonzol tetején kapott helyet. A két megjelenítő egy közös üveg előlapot kapott, ami tovább fokozza a modern megjelenést. A járművezető ízlésének megfelelően három különféle stílusú műszercsoport-megjelenítés közül válogathat: a klasszikus mellett rendelkezésre áll egy sportos és egy modern, progresszív műszercsoport-stílus.

A szélesvásznú műszercsoport opcionálisan a COMAND Online rendszerrel is kombinálható. Az új E-osztály belépőváltozata hagyományos, két körműszeres kialakítású műszercsoportot kap egy 17,8 cm (7 col) átmérőjű, 1000 x 600 pixel felbontású kijelzővel, amely mellett egy 21,3 cm (8,4 col) átmérőjű, 960 x 560 pixel felbontású központi képernyő található. A kerek műszerek a teljes műszercsoporttal és a központi kijelzővel együtt egy közös keretbe vannak foglalva, és magasfényű zongoralakk hatású megjelenítést kapnak.

A központi képernyő tartalmát a vezető a saját preferenciái szerint szabhatja személyre. A navigációs térképet leszámítva (ami minden esetben kitölti a kijelző teljes felületét) a COMAND Online opcióval felszerelt modellek központi képernyőjének grafikai tartalma két részre van osztva: a fő helyet (a képernyő jobboldali kétharmad részét) az információs grafikákat és animációkat megjelenítő felület foglalja el, tőle balra pedig (a képernyő baloldali egyharmad részén) a kiegészítő felület található.

A képernyő éjszakai háttérvilágítása többféle színű hangulatvilágítást tesz lehetővé, amely olyan hatást kelt, mintha a szélesvásznú műszerfal lebegne a térben.

Érintésvezérlés: irányítás ujjmozdulatokkal

Az innovációkat tovább bővítendő, az új E-osztály az első autó, amely a kormánykerék küllőibe integrált érintés-érzékeny gombokkal rendelkezik. A különleges multifunkciós kormány virtuális gombjainak felülete hasonló az okostelefonokéhoz: érintés-érzékenyek, ezáltal pedig precízen reagálnak a vízszintes és függőleges irányú ujjmozdulatokra. A funkció a vezető számára lehetővé teszi a teljes központi rendszer egyszerű, logikus és intuitív kezelését, mintha csak egy okostelefont irányítana, ráadásul mindeközben a sofőrnek egyik kezét sem kell levennie a kormánykerékről. A kívánt funkció aktiválása az érintés-érzékeny gomb megnyomásával történhet meg, melyet az ujjmozdulatokkal érünk el. Mindkét kapcsolópanel mellett további négy-négy gombot találunk, amelyekkel a szokásos funkciókat, például a hangerőt és a telefont vezérelhetjük.

Újabb irányítási lehetőségként a C-osztályhoz hasonlóan az új E-osztályban is elérhető lesz a középkonzoli touchpad. Ez az érintőfelület szintén lehetővé teszi az összes funkció vezérlését, támogatva az egy- és többujjas kezelést (multitouch). A touchpad kézírás-felismeréssel is rendelkezik, így betűket, számokat és speciális karaktereket kézírással egyaránt bevihetünk a rendszerbe. Ilyen esetekben amint felismeri a rendszer a kézzel írott karaktereket, rögtön hangosan fel is olvassa őket, ezzel lehetővé teszi a vakon történő vezérlést. A sofőr mindig arra koncentrálhat, ami az úton történik, és nem szükséges levennie a tekintetét a forgalomról. A touchpad azt is felismeri, amikor csak pihentetjük a kezelőfelületen a kezünket, amivel elkerülhetők az akaratlan parancsok. A touchpad mellett három érintés-érzékeny gomb is helyet kapott, amelyekre dedikált főfunkciók vannak felprogramozva a gyors és közvetlen eléréshez (vissza funkció, váltás a kedvencek menüre, valamint audio gyorsmenü).

Az érintős irányításon felül a járművezetőnek lehetősége van a központi rendszer vezérlésére a jól ismert COMAND controller forgókapcsolón és a LINGUATRONIC hangvezérlésen keresztül. Bármikor tudunk váltogatni a különféle kezelési lehetőségek között.

Az új E-osztály egyes funkciói közvetlen gombokkal is kezelhetők. Dedikált gombokon keresztül állíthatjuk be például a klímaberendezést, valamint a különféle vezetői asszisztens rendszerek be- és kikapcsolását.

A különböző kezelőfelületek és kijelzők tervezése során nem csak az volt a cél, hogy logikusan, tartalmak szerint csoportosítsák a fejlesztők a funkciókat, mellettük a kiváló minőségérzet, és a dizájn is kiemelt szerepet kapott. Fémezett kapcsolófelületek és egyes helyeken valódi fém kezelőelemek hivatottak gondoskodni a lehető legigényesebb összhatásról. A finoman strukturált felületű, fémhatású felületeknek, valamint néhány kapcsoló/gomb különleges kialakításának köszönhetően az érintésnél és a hangzásnál, a beltér összes eleméből sugárzik az odafigyelés, mely a részletekben lelhető fel.

Újfajta vezérlési élmén

A vadonatúj kezelési és kijelző-koncepciónak a célja az volt, hogy a lehető legvonzóbb formai összhatás mellett a lehető legintuitívabb módon össze lehessen hálózni a különféle funkciókat. Mindennek eredményeképp az E-osztály utasai egy teljesen újfajta vezérlési élményben részesülhetnek – a különleges megjelenítésről nagyfelbontású vizualizációk és animációk gondoskodnak. A fejlesztők olyan újfajta megjelenítések kidolgozására koncentráltak, amelyek amellett, hogy intuitívabb kezelést biztosítanak, könnyebben és gyorsabban feldolgozható formában közlik az információkat. Például animált kijelzések mutatják a különféle asszisztens rendszereket, vagy a DYNAMIC SELECT rendszer üzemmódjait. A hasonlóképpen animált ECO kijelző a műszercsoportban segíti a sofőrt a minél gazdaságosabb vezetési stílus kialakításában, ami így még könnyebben elsajátítható.

Az átdolgozott megjelenítés szintén frissebb hatást kelt, a letisztultabb menüstruktúra pedig egyszerűbbé és könnyebbé teszi a kívánt funkciók elérését, aminek köszönhetően hamarabb véghez tudjuk vinni a kívánt műveleteket. A fejlesztés során kulcsfontosságú szempont volt az ergonómia és az intuitív környezet kialakítása.

A felhasználói élmény és a különféle kapcsolódási hálózatok középpontba állításával párhuzamosan a Mercedes-Benz külön erre a célra létrehozott két új divíziót, amelyek a digitális jövőn dolgoznak: az egyik a „Digitális Grafikai & Vállalati Dizájn”, a másik pedig a „Felhasználói Interakció”. A két központ kéz a kézben együtt dolgozik a különféle irányítási és megjelenítési koncepciókon, vagyis az úgynevezett felhasználói felületeken mind a jelenlegi, mind pedig a jövőbeli modellek esetében. Erre azért van szükség, mert az utasok privát környezete és munkahelye mellett az autó belsejében eltöltött idő egy teljes értékű harmadik helyet foglal el, vagyis ez is egy életkörnyezet, amiben szintén élvezni szeretnénk a luxust és a kényeztetést. A Daimler a két új szervezeti egységgel kíván reagálni a digitális és hálózati élet globális trendjeire, vagyis az életünk rendkívül gyors digitális fejlődésére.

A belső tér, mint az érzelmek és az intelligencia kifejezője

A formaterv iránti elkötelezettség és a remek térkínálat révén az új E-osztály belső tere egyesíti a luxuskategória eleganciáját és kényelmét a C-osztály sportos hangulatával. Az új üzleti limuzin belső formanyelvét a határozott kialakítású elemek, a szoborszerű kialakítású felületek, az avantgárd letisztultság, valamint a kijelző- és kezelőfelületek összjátéka határozza meg. Ez az összjáték teszi lehetővé az érzelmek és az intelligencia magas szintű kifejezését, és a Mercedes-Benz teljesen egyedi, kontrasztokban bővelkedő formanyelvének kialakítását, ami tökéletesen beleillik a márka „érzéki letisztultság” dizájnfilozófiájába

A műszerfal vízszintes tagolású, alacsonyan húzódó kialakítása elegánsan futó formáival és érzéki vonalvezetésével növeli a térérzetet és nyugalmat sugároz. A lágy hullámzás az ajtókban folytatódik, tovább fokozva a tér szélességének érzetét, mellyel egyedülálló formai hatást kelt. Ez a kialakítás a C-osztálytól egészen az S-osztályig jellemző a Mercedes-Benz új limuzin sorozataira. Az S-osztályhoz hasonlóan négy kerek levegőbeömlő kapott helyet a középkonzolon, ami szintén egyértelműen jelzi, hogy az új E-osztály szorosan fókuszál a luxuskategóriára.

Az alacsonyan húzódó műszerfaltól a tervezők hangsúlyosan elkülönítették az alatta található határozott formájú, sportosságot idéző középkonzolt – a szeparált kialakítás révén a műszerfal felső része olyan hatást kelt, mintha lebegne a térben. A szélesvásznú központi képernyő különálló, mégis ügyesen integrálták a műszerfal felső részébe. A kijelző a legmodernebb trendeknek megfelelően rendkívül lapos, és egy teljesen sima üveg előlapot kapott, sugárzik belőle a prémiumérzet. Az óriási képernyők avantgárd stílust varázsolnak a klasszikus, luxushangulatú enteriőrbe, és bebizonyítják, hogy mennyire jól harmonizálhatnak egymással a hagyományos formák a jövőbe mutató elektronikai megoldásokkal. Az emocionális formanyelv, az intelligens belső koncepció, a lehető legmodernebb kezelési rendszer, valamint a modern kijelzők révén az új E-osztály tökéletes példája két ellentétes pólus, az érzelem és az intelligencia kiváló szintézisének.

Az erőátvitelek függvényében az új E-oszály két eltérő kialakítású középkonzollal érkezik. Az automataváltóval szerelt változatok egy hosszan végighúzódó, sportosan felfelé ívelő középkonzolt kapnak, ami harmonikusan, egy ’Black Panel’ üveghatású felülettel kapcsolódik a műszerfal alsó részébe. A ’Black Panel’ felület több helyen is visszatér, például az ajtók kezelőegységeiben. Az automata kivitelekkel szemben a manuális váltóval szerelt modellek középkonzolja két külön elemből áll.

Intelligens anyaghasználat

Az egyszerre elegáns és sportos stílust a formaterven felül a csúcsminőségű anyagok is meghatározzák. A díszítőbetétek tárháza igencsak széles, a kínálatban találunk például nyílt pórusú fabetéteket, yacht-stílusú faberakásokat, valamint alumíniumot és egyéb modern anyagokat. Az exkluzivitást tovább fokozandó, egyes felszereltségi szinteken a műszerfal és az ajtók felső része igényes bőrborítást kap. A Mercedes-Benzre jellemző rendkívül magas szintű összhatás a minden részletre kiterjedő tervezésen felül az aprólékos kidolgozásnak is köszönhető.

 

A különféle színkombinációkat is épp olyan gondosan válogatták össze a szakértők, akárcsak az anyagokat. A fokozott eleganciáról a barna szín különböző árnyalatai gondoskodnak: olyan vonzó és különleges kombinációk kerültek be a kínáltba, mint például a barna/macchiato vagy a nyeregbarna/macchiato. A személyre szabhatóságnak szinte csak a fantáziánk szabhat határt.

Hangulatvilágítás 64 színben

Az utastér-világításról kivétel nélkül tartós és egyben energiatakarékos LED fényforrások gondoskodnak. Ugyanez vonatkozik az opcionálisan elérhető, kibővített hangulatvilágításra, amely a rendelkezésre álló 64 szín révén a személyre szabhatóság új dimenzióját nyitja meg. Nem csak a színek terén jelent többet, de a plusz fényforrások révén finoman megvilágítja például a díszbetéteket, a központi kijelzőt, a középkonzol első tárolóját, a belső ajtókilincseket, az ajtózsebeket, az első és hátsó lábtereket, a tetőkonzolt, az ajtók tükörháromszögeit, valamint a magassugárzókat (amennyiben az autóban a csúcsminőségű Burmester® 3D hangrendszer található).

Üléskomfort: first class

Az új E-osztály további fénypontjai az ülések, amelyek ergonomikus, aprólékosan kidolgozott kialakításukkal és a hátgerinc vonalát tökéletesen követő háttámlájukkal a Mercedes-Benz autóira jellemző rendkívül magas színvonalú üléskomfortot biztosítanak még a leghosszabb utakon is, ráadásul mindemellett sportos megjelenéssel büszkélkedhetnek. Az ülések kialakítása a felszereltségi szintek szerint különböző:

  • Már az alapváltozat szériában járó szövetülései is kihangsúlyozzák az új E-osztály luxushangulatát.
  • Az AVANTGARDE line ülései a sportosság jegyében hangsúlyosabb kialakításúak; az ülés-középrészek keresztirányú varrásokkal vannak ellátva, az oldaltámaszok magasabbak, és az ülések különösen jó szellőzéssel rendelkeznek.
  • Az AMG line új fejlesztésű ülései még sportosabb háttámlákkal és rendkívül hangsúlyos oldaltámaszokkal, valamint szélesebb vállrésszel rendelkeznek a hiánytalan megtámasztás érdekében.
  • Az EXCLUSIVE line modellek üléseinek középrésze hosszirányú varrásokkal van ellátva, színük tökéletesen harmonizál a belső színvilággal. Kárpitozásuk szövet és bőr kombinációja, vagy nappa bőr lehet.

Akárcsak az S-osztályhoz, az új E-osztályhoz is elérhetőek a gyémántformákat idéző varrásokkal ellátott, perforált designo ülések, amelyek megkapják a sportülések hangsúlyosabb oldaltámaszait is.

3D-s hangzás egy koncertterem hangzásélményével

Az új E-osztály Frontbass rendszere már szériában különleges hangélménnyel ajándékozza meg az utasokat. Az egyedi megoldás a karosszéria hossz- és keresztirányú elemeinek üregeit használja a mélysugárzók rezonáló dobozaként. Amennyiben az autót felszereljük az opcionális, csúcsminőségű Burmester® 3D surround hangrendszerrel, az utasoknak a koncerttermekhez hasonló akusztikai élményben lehet részük. Ez annak köszönhető, hogy az új, immár második generációs Burmester® high-end 3D surround hangrendszer (az első generáció az S-osztályhoz elérhető) négy, tetőbe épített hangsugárzóval is rendelkezik – kettő az elöl ülők, kettő pedig a hátul ülők feje felett kapott helyet. A hatás: azok a felharmonikusok és reflektált hangok, amelyek egy koncertterem mennyezetéről verődnek vissza a füleinkbe, hiteles módon reprodukálhatók az E-osztályban. Az új megoldással ellentétben, a többi 3D-s hangrendszer nem rendelkezik tetőhangszórókkal, így a térhangzást csak különféle szoftveres algoritmusokkal szimulálják.

A 3D surround térhangzáson felül négy másik hangzásbeállítás is kiválasztható, a saját ízlésnek és a hallgatott zeneforrásnak megfelelően:

  • Pure (tiszta): teljesen tiszta, audiofil hangzásvilág bármiféle kiegészítő effekt nélkül, a hamisítatlan zenei élvezetért.
  • Live (élő): vonzó, dinamikus háttérhangzás, ami a koncerthangulatot és az élő zenét idézi.
  • Easy Listening (könnyen hallgatható): lágyabb, kevésbé dinamikus háttérhangzás hosszú, nyugodt zenehallgatáshoz.
  • Surround (térhangzás): virtuális surround térhangzás.
  • 3D Surround (3D-s térhangzás): valódi 3D hangzásélmény, amit a tetőhangszórók biztosítanak.

A Burmester® high-end 3D surround hangrendszer -összesen 23 darab- csúcskategóriájú hangszórói üvegszál-erősítésű szövet membránokkal rendelkeznek a magas szintű stabilitás, az alacsony tömeg és a nagyobb teljesítmény érdekében. A tetőhangszórókat kimondottan erre a célra tervezték, ennek megfelelően extrém kicsik, laposak, és minden irányban sugározzák a hangot. A rendszert egy 25 literes mélyláda egészíti ki, amelynek saját 400 wattos erősítője a csomagtartóban kapott helyet. A dinamikus mély-/középtartományt 2-2 hangsugárzó szolgálja ki az első ajtókban, a hangzást pedig összesen 7-7 közép- és magassugárzó teszi teljessé. A speciális magassugárzók alumíniumból készülnek a lehető legpontosabb hangzás érdekében. Az első tükör-háromszögeiben elhelyezett magassugárzók nem csupán a kiváló hangzásélményről gondoskodnak, de lenyűgöző dizájntárgyak is egyben: amikor bekapcsoljuk az audiorendszert, előbújnak a tükör-háromszögekből, és elfoglalják optimális hangsugárzási helyzetüket. Egyedülálló megjelenésük az opcionális hangulatvilágítással tovább fokozható. A két, együttesen 1450 watt teljesítményű erősítő mindegyik hangszórót külön-külön csatornával és aktív crossoverrel hajtja meg.

A digitális és analóg erősítők kombinációja egyedülálló hangzásélményről gondoskodik. Az analóg technológia meleg, kerek és telt hangzást biztosít, míg a külön tápegységgel ellátott digitális megoldás kiváló csúcsokat szolgáltat, rendkívül magas szintű dinamikát kölcsönözve mind a leghalkabb, mind pedig a leghangosabb tónusok számára. Akárcsak az S-osztály esetében, az úgynevezett VIP beállításoknak köszönhetően a hangzás az igényeknek megfelelően optimalizálható az összes ülésre.

Új fényszórók

Az új E-osztály intelligenciája a fényszórókra is kiterjed. A teljesen friss formát öltött első fényszórók jellegzetessége a kettős szemöldök. Az autó orr-részének megjelenését alapjaiban meghatározzák a részletesen kidolgozott fényszórók, amelyek letisztult lencse-dizájnnal büszkélkedhetnek. Az opcionális nagyteljesítményű, kettős lencsével és még részletgazdagabb kialakítással ellátott LED High Performance fényszórók nappal és éjszaka méltóságteljes, és egyben összetéveszthetetlen megjelenést kölcsönöznek a modell számára.

A márkára jellemző arculatot tovább fokozzák a MULTIBEAM LED főfényszórók. A belső kontúrt fokozva jellegzetes formát ölt bennük az irányjelző, a Coming Home hazakísérő fény, az oldalsó helyzetjelző fény és a nappali menetfény. Mindennek eredményeképp a Mercedes-Benz modellek mind nappal, mind pedig sötétben már messziről könnyen felismerhetőek, és ezáltal vizuálisan is könnyen megkülönböztethetőek a többi autótól.

Az összes fényszórófunkció egyetlen tiszta üvegű, karcálló borítással ellátott polikarbonát búra alá van csoportosítva. Számos egyéb dizájnelemhez hasonlóan a szegélyek feketék, ami növeli a mélységérzetet, valamint minőséget sugall.

Nagyfelbontású MULTIBEAM LED technológia

Az új E-osztályhoz opcionálisan elérhető a MULTIBEAM LED fényszórórendszer ILS intelligens világításrendszerrel és Adaptív távfény-asszisztenssel. A MULTIBEAM LED főfényszórók azonnal beazonosíthatók. Ők jelentik a formatervezés egyik fénypontját passzívan megvilágított kékszínű világítási felületüknek is köszönhetően, és ők biztosítják az E-osztály fáklya-hatású fényeit. Függetlenül attól, hogy a nappali menetfény, a tompított fény vagy a távolsági fény van aktiválva, a sejtelmes kékes szín lenyűgöző hatást kelt, és a MULTIBEAM LED fényszórókkal felszerelt modelleket a fénydizájn területén összetéveszthetetlen karakterrel ruházza fel.

Az egyedülálló, karakteres megjelenés a fényszóró-technológia új dimenzióját takarja: a MULTIBEAM LED fényszórók oldalanként 84 darab, egyenként vezérelhető nagyteljesítményű LED fényforrással rendelkeznek. Ennek köszönhetően rendkívül világosak és precízen irányíthatóak, és automatikus vezérlésük révén soha nem látott precizitással világítják meg az autó előtti úttestet – anélkül, hogy a szembejövőket elvakítanák.

A LED főfényszórókra és a bennük világító LED-ek számára ugyanaz érvényes, mint egy monitorra a pixelszám tekintetében: minél nagyobb az egyedileg vezérelhető pixelek száma, annál nagyobb a felbontás és így annál részletgazdagabb a kép. Mindezeken felül a nagy pixelszám nagyobb dinamikát szavatol. A gyakorlati előnyökre vetítve a különleges technológia révén egyértelműen javítható a világítás precizitása és fényessége.

A fényelosztás eddig nem látott pontosságának köszönhetően a rendszer sokkal többet tudja használni az irányított, részleges távolsági fényt, ami fokozott biztonsághoz vezet, hiszen a vezető jobban és nagyobb területen megvilágított útfelületnek örvendhet. A hagyományos rendszerekkel összehasonlítva a MULTIBEAM főfényszórók részleges távfény-funkciója 2,5-ször nagyobb fényt biztosít.

Új biztonsági funkciók

A teljesen szabadon irányítható, nagyfelbontású fényelosztásnak köszönhetően az intelligens világításrendszer összes tompított és távfény funkciója tisztán digitálisan kialakítható. A dinamikus kanyarodási fény funkció például a világon először pusztán elektronikus vezérléssel dolgozik. Mindezeken felül számos új adaptív fényfunkció teszi még biztonságosabbá a közlekedést mind az autóban ülők, mind pedig a forgalom többi résztvevője számára. Ezek közé tartozik az új fejlesztésű rossz idő világításfunkció, a városi világítás, valamint a navigációs adatokon alapuló csomóponti fény.

Hátsó Csillagfény

Az újgenerációs Mercedes-Benz limuzin modellek újabb vizuális jellemzői az egyrészes hátsó lámpatestek. A hátsó lámpák fáklyaszerű fénydizájnja nem csupán az egyedi, könnyen felismerhető megjelenést szolgálja éjjel és nappal: a hátsó lámpák jellegzetes formája egyaránt fokozza a biztonságot.

Az opcionálisan elérhető speciális hátsó lámpatestek teljesen egyedi fényjátékot biztosítanak: csillagfényt, a tejutat, vagy egy sugárhajtóművet idéznek. Ezt a csillagfény-hatást a hátsó lámpa rengeteg aprócska fényvisszaverő lencséje idézi elő. Ezek az úgynevezett Lambert-reflektorok biztosítják a kiterjedt, nagyon homogén és ragyogó megjelenést. Az opcionális hátsó lámpatestek teljes LED technológiával dolgoznak.

Az új fejlesztésű hátsó lámpák a biztonság tekintetében is brillíroznak. A féklámpák fényintenzitása folyamatosan változik a nappali és az éjszakai értékek között a törvényileg megengedett határértékeken belül (ún. multi-level funkció). Továbbá az irányjelző, amely szintén rendelkezik a multi-level funkcióval, a hátsó lámpatestek alsó részének teljes szélességében kiterjed.

Škoda tartozékok a hideg, téli időjáráshoz hangolva

A téli időszak sajátos kihívásokat tartogat az autósok számára, a Škoda kínálatában azonban minden helyzetre találhatunk megfelelő kiegészítőt. Ezen kívül a márka modelljei számos olyan Simply Clever megoldással rendelkeznek, amelyek megkönnyítik a hétköznapokat, különösen a téli hónapokban. Lehet havazás vagy napsütés, jég vagy fagy, a Škoda modellek vezetői és utasai biztonságosan és kényelmesen utazhatnak.

skoda-superb-teli-kiegeszito-autoaddikt

Minden autós ismeri azt a bosszantó érzést, amikor 0 fok alá csökken a hőmérséklet éjszaka és az ablakok befagynak. Ekkor persze kezdetét veszi a jégkaparó utáni kutatás. Ez azonban a Škoda Fabia, Fabia Combi, Rapid, Rapid Spaceback, Octavia, Octavia Combi, Superb és Superb Combi tulajdonosok számára nem lehet probléma, ezek a modellek ugyanis a szériafelszereltség részeként az üzemanyagtank sapkájában elhelyezett jégkaparóval gördülnek le a gyártószalagról.

További hasznos társ a téli időben a márka összecsukható hólapátja. Ez az alumínium ötvözetből készült praktikus eszköz három részre szedhető és így könnyen tárolható. A téli kikapcsolódásnál jól használható kiegészítő a sízsák, amely gondoskodik a sílécek tiszta tárolásáról és szállításáról az autóban. Az Octavia és a Superb modellek ezen felül rendelkeznek praktikus, a csomagtér felől is kireteszelhető, lehajtható üléstámlákkal. Amennyiben a síléceket nem a belső térben kívánjuk szállítani, az alumínium profilból készült, tetőcsomagtartóhoz rögzíthető, zárható sí- és snowboardtartó a tökéletes megoldás. Ugyanígy a tetőcsomagtartóhoz erősíthető a tágas, zárható sí- és snowboard szállítására alkalmas tetőbox, amely 380 literes űrtartalmával akár öt pár síléc vagy négy snowboard tárolására is tökéletes.

És hogy a csomagtér is tiszta maradjon a havas csizmák és sílécek után, a Škoda modellre szabott csomagtér-szőnyegeket kínál minden típushoz. A gumi csomagtér-szőnyeg alakja követi a csomagtér formáját és nem igényel külön rögzítést, könnyedén eltávolítható és tisztítható.

A kétoldalú gumi és kárpit bevonatú csomagtér szőnyeg pedig a Škoda Rapid, a Rapid Spaceback, a Yeti, az Octavia, az Octavia Combi és a Superb modelleknél garantálja, hogy a csomagtér mindig tiszta maradjon. A kétoldalú szőnyeg egyik felén kárpitozott borítás, míg a másik oldalon egy kosz- és víztaszító anyaggal bevont felület található. Az összes Škoda modellben megtalálható erős és szintén kosztaszító gumiszőnyegek szintén ebből az anyagból készülnek.

Az őszi és téli évszakban való biztonságos közlekedésért a Škoda vonzó komplettkerék illetve gumiabroncs garnitúrákat kínál minden modellsorozatához. A kínálatban szerepel továbbá a kerekek tárolására alkalmas zsák is, amely a használaton kívüli kerekek és abroncsok tiszta és rendezett elhelyezését biztosítja. Az extrém időjárási körülményekre gondolva a márka manuálisan felhelyezhető hóláncot is kínál a Škoda tulajdonosoknak.

Az összkerékhajtású járművek különösen nagy előnnyel indulnak csúszós talajon vagy durva, egyenetlen terepen. A kompakt illetve középkategóriában a Škoda büszkélkedhet az egyik legtetszetősebb összkerékhajtású flottával Európában. A márka 4×4 hajtású kínálata jelenleg kilenc modellt és modellváltozatot ölel fel: a Škoda Octavia 4×4, a Škoda Octavia Combi 4×4, a Škoda Octavia RS 4×4, a Škoda Octavia Combi RS 4×4, a Škoda Octavia Scout, a Škoda Yeti 4×4, a Škoda Yeti Outdoor 4×4, a Škoda Superb 4×4 és a Škoda Superb Combi 4×4 szerepel a választékban. A márka modern összekerékhajtási rendszerében egy többlamellás, hidraulikus működtetésű tengelykapcsoló garantálja az ideálistól eltérő körülmények esetén a kiemelkedő tapadást és a nagyszerű kormányozhatóságot.

Továbbra is élen járó Ford-eladások Magyarországon

A magyar autópiac novemberben folytatta az idei évben tapasztalt pozitív trendet, és az elmúlt hónapok rekord darabszámainak köszönhetően év végére megközelítheti a régen látott 100 ezer darabos álomhatárt. A Ford ebben a fokozott versenyben is meg tudta őrizni, sőt növelni tudta idei elsőségét, több mint 1500 autóval előzi meg a második helyezettet – áll a gyártó magyarországi képviseletének sajtóközleményében.

ford_mondeo_2_0_scti_teszt_autoaddikt_015

A piac élénkülésének, a megújult termékpalettánknak, és az idén bevezetett új Focus-nak, Mondeo-nak, de leginkább a megújult haszonjármű palettának és a Növekedési Hitel Programnak köszönhetően a Fordnak ismét sikerült megőriznie piacvezető pozícióját. Az autógyártó az év első 11 hónapjában 10792 db új autót értékesített hazánkban, ami 1192 darabbal múlja felül a tavalyi év hasonló időszakát, és 12 százalékos piaci részesedést jelent.

„Novemberben ismét – idén immár ötödször sikerült meghaladnunk a havi 1000 db-os álomhatárt, és főleg a rendkívül kedvező hitelprogramnak és a jól tervezett raktárkészletnek köszönhetően 1057 db új Ford-ot regisztráltunk Magyarországon” – mutat rá Szamosi Viktor, a Ford magyarországi ügyvezető igazgatója.

„Kiemelendő a haszonjármű palettánk, és ezen belül is a Ranger sikere, melyből idén a legtöbbet – 164 darabot – novemberben értékesítettünk. Márkakereskedői hálózatunk rendkívül sikeresen vett részt a falubusz programban is, melynek keretében 219 Transit Custom, és 83 darab M1es Transit talált gazdára, tehát 302 kistelepülési önkormányzat és non-profit szervezet élvezi majd a jövőben a Ford személyszállító haszongépjárműveinek technológiai újdonságait” – avat be Dalos Attila, a Ford magyarországi kereskedelmi igazgatója.

BMW Concept Compact Sedan: új szegmenst álmodott meg a bajor gyártó

„A BMW Concept Compact Sedan tanulmánnyal egy modellbe sűrítettük a kompakt méretű limuzinokban rejlő lehetőségeket. Azon túl, hogy kompakt méretei ellenére vezetőjének és utasainak egyaránt tágas helykínálatot biztosít, eme tanulmány a BMW márkára jellemző sportos képességeket és a nagyobb BMW modellsorozatok eleganciáját örökölte. Páratlan minőségével és megannyi egyedülálló értékével a BMW Concept Compact Sedan egy ízig-vérig prémium autó” – mondta Adrian van Hooydonk, a BMW Group dizájn-részlegének vezető tervezője.

bmw-compact-sedan-koncepcio-autoaddikt

A következő generáció autója

A prémium kompakt járművek kínai piacán tapasztalható ugrásszerű érdeklődésre adott válaszként a BMW mélyreható elemzéseket és kutatásokat folytatott a kategóriát vezető irányvonalak és célcsoportok körében. A BMW Concept Compact Sedan a Kínában felnövő következő generáció széleskörű világszemléletének négykerekű tükörképe: a modell potenciális vásárlói tisztában vannak képességeikkel, dinamikus életet élnek, kivételesen magas igényeket támasztanak a minőséggel szemben, miközben jó érzékkel közelítenek az esztétikai szépséghez. „A BMW Concept Compact Sedan karakteres dizájnnyelvezete a minimalizált külső méretek mögött rejlő sportos vezetési élményt testesíti meg. A modell épp annyira jellegzetes, mint amennyire lényegre törő – és mint ilyen, új dimenziót varázsol a kompakt szegmensbe. Eme négyajtós limuzin minden tekintetben megfelel a BMW modelljeivel szemben támasztott elvárásoknak” – fogalmazott Karim Habib, a BMW modellek tervezéséért felelős részleg vezetője.

Hamisítatlanul BMW, minden szögből: a külső kialakítás

A BMW Concept Compact Sedan kompakt méretekkel dolgozó, agilis külső kialakítása a jól ismert limuzin sziluettben ölt testet, amely három főbb részre osztható. A tanulmányt a BMW által fémjelzett karosszéria-arányok elegáns dinamizmusa járja át, amely egyedülálló a kompakt szegmensben. Az ívelt motorháztető és a hosszú tengelytávolság vizuálisan megnyújtja a karosszériát, miközben az enyhén hátratolt utastér a modell sportos énjét hangsúlyozza. A tradicionális BMW-elemek okos alkalmazása, így a hosszan elnyújtott, emelkedő övvonal, a dinamikus karosszéria-vonalvezetés és a letisztult felületek együttese oldalnézetből az autó atletikus karakterét és a hamisítatlan BMW-örökséget tükrözi. A négy ajtót a modell arányaival harmonizálva alakították ki a tervezők, a vezetőnek és az utasoknak egyaránt könnyű be- és kiszállást kínálva. Az övvonal alatt található diszkrét kilincsek már érintésre kinyitják az ajtókat.

Az elegáns felületek erőteljes összhangja

A BMW Concept Compact Sedan precízen meghúzott élei és kontrasztos formái dinamikusan kidolgozott felületeket alkotnak, amelyeknek egyszerre elegáns és lendületes fény-árnyék játéka művészi alkotásokat idéz, miközben egy erőtől duzzadó karakter képét varázsolja az utakra. Az erőteljes kerékjárati ívek kifelé domborodnak a karosszéria síkjából, tovább nyomatékosítva a tanulmány sportos benyomását. A Liquid Metal Bronze névre keresztelt, folyékony bronzmetál színű külső fényezés valósággal áthatja a karosszéria minden egyes pontját, különleges pigmentjei pedig aszerint játszanak az árnyakkal, hogy miként találkoznak a fénnyel. A modell látványos fényezése tökéletesen kihangsúlyozza a páratlan dizájnnyelvezet figyelemfelkeltő elemeit. Az ablakkeretek és a karcsú visszapillantó-házak szárainak polírozott alumínium felülete klasszikus BMW-örökség, miközben a 20 coll méretű, kéttónusú, összetett küllő-kialakítású könnyűfém keréktárcsák a karakteres jármű-sziluett ékei.

Ugrásra kész dinamizmus elöl- és hátulnézetből egyaránt

A tanulmány frontrészének megrajzolásakor a tervezők a lapos orr-kialakítás szélességét kívánták hangsúlyozni, amely a jármű sportos sziluettjének kiindulópontja. Az összetéveszthetetlen, vese alakú hűtőrács és az első fényszóró-pár szemkápráztató ikergyűrű-motívumai azonnal felismerhetővé teszik a BMW Concept Compact Sedan tanulmányt. A hűtőrács ismerős kialakítása és mérete a modell jellegzetes karakterét hirdeti: az agilitás, a sportosság és az elegancia páratlanul egyedülálló összhangját. A LED-optikás első fényszórók hatszög alakú, dinamikusan „levágott” ikergyűrű-motívumai a hűtőrácsra terelik a tekinteteket, vizuális kapcsolatot teremtve ezzel a fényszórók és a hűtőrács között, megalapozva a tanulmány szigorú tekintetét. A „V” alakú központi légbeömlő vonalvezetése a karosszéria egészét átjárja, miközben három részre tagolja a frontrészt, szélesebb megjelenést láttatva. A karosszéria letisztult elemei egy elegáns műalkotássá állnak össze, a látványosan rajzolt vonalvezetés pedig sportos dinamizmussal ruházza fel a különleges modellt.

Ahogyan a frontrész, úgy a vízszintesen elrendezett hátsó kialakítás is a sportosság jegyében készült. Az elnyújtott vonalak és a mélyre húzott felületek élénk fény-árnyék játéka egyszerre vizuálisan szélesített és alacsonyabb jármű-kialakítást sugall. Az „L” alakú hátsó lámpák keskeny, elnyújtott fénycsíkjai is ezt a hatást erősítik tovább. A LED-optikás hátsó lámpatestek kontrasztos fényjátéka nem csupán éjjel, de nappal is tökéletesen látható. A hátsó lökhárítót úgy rajzolták meg a tervezők, hogy ránézésre csökkentse az út és a jármű közötti távolságot, miközben a klasszikus króm betétek a külső élek felé terelik a tekinteteket, ezzel is tovább szélesítve a kompakt tanulmány kiállását.

Sportos könnyedség és modern exkluzivitás: az utastér

A BMW Concept Compact Sedan utasterébe pillantva azonnal egyértelművé válik, hogy a tanulmány a bajor gyártó széleskörű modellcsaládjának tagja. A műszerfal kialakítása teljes mértékben a vezetőre összpontosít: a vonalvezetés motívumai, a formák és a vezérlőpanelek egytől egyig a volán mögött helyet foglaló felé fordulnak, s mindezt az utastéri betétek kormányoszlopnál összefutó ívei hangsúlyozzák még tovább. A műszerfal efféle „kúpos elrendezése” megadja a kormány mögötti hangulat méltó alapját. A vízszintesen megrajzolt légbefúvók és kialakításuk eme rendhagyó műszerfal-elrendezést erősítik tovább. A „kúpos elrendezés” csúcsa a sokrétű Head-Up kijelző, amely a vezetéssel kapcsolatos összes lényeges információt közvetlenül a vezető látómezejébe vetíti.

A műszerfal vízszintesen elnyújtott vonalvezetése és felület-kialakítása nagymértékben fokozza az utastér bőséges helykínálatát, miközben ellensúlyozza a műszerfal vezetőre összpontosító elrendezését. Az első utasülés előtti műszerfal-kialakítás például elegáns, vízszintes vonalakkal áramlik át az ajtókárpitra, amely otthonos környezetet teremt. A műszerfal egészét a Nappa bőrözés, a nyitott pórusú fabetétek és a szálcsiszolt alumínium elemek exkluzív hármasa járja át, a kontrasztos varrású, bőrborítású felső rész pedig ugyancsak a felsőkategóriás luxuslimuzinok sajátja. A műszerfalat polírozott alumínium keret foglalja elegáns keretbe, amelynek narancssárga kontrasztos háttérvilágítása a tanulmány éjszakai énjének egyik legfőbb utastéri jellegzetessége.

Az ajtókárpitok a műszerfal vonalvezetésének motívumait és exkluzív felületkezelési eljárásait örökölték meg, tovább erősítve a modell egyszerre elegáns és dinamikus megjelenését. Az első ajtókárpitok például folyamatosan szélesednek a B-oszlopok felé, amelyek még tovább növelik az utastér tágasságát, és mint ilyen, a BMW Concept Compact Sedan kategóriájában egyedülálló helykínálattal és utastéri hangulattal büszkélkedhet. A sportos kialakítású ülések – amelyek természetesen puha, elefántcsont, szürkésbarna és melegbarna árnyalatú Nappa bőrözésükkel a hátsó üléssorban is két ember számára biztosítanak kényelmet – még tovább erősítik ezt a benyomást. A halvány narancssárga betétek vonalvezetése a kagylóülésekből kifejlesztett üléskialakítás sportosságát hangsúlyozza, miközben az ülések egy vérbeli prémium modell kényelmét kínálják. A hatalmas panoráma üvegtető napközben mindezek mellett természetes fényárba öltözteti az utasteret, tovább növelve az utasok fejterét és nyomatékosítva a tanulmány tágasságát.

Műszaki kifinomultság

A BMW Concept Compact Sedan utasterében fellelhető technológiai arzenál minden egyes elemét fényesre polírozott formában, végletekig finomított módszerekkel építették be a tervezők. A mechanikusan működtethető funkciókat a tökéletes ergonómia jegyében alkották meg – így a légkondicionáló vezérlőit, a váltókart és az iDrive rendszer kezelőpaneljét is –, természetesen lágy érintőfelületeket alkalmazva. A kormányon, a műszerfalon, a középkonzolon és az ajtókárpitokon található többi funkció kivétel nélkül elegáns háttérvilágítású, érintésérzékeny felületet kapott, amelyek kikapcsolva magasfényű fekete színben ragyognak. A sokrétű Head-Up kijelző és a 8,8 inch méretű központi kijelző mindeközben gyönyörű színekkel operálva jeleníti meg a vezetéshez szükséges és a kikapcsolódáshoz kívánt információkat.

Tágas hátsó utastér-kialakítás

A tanulmány utasterének hátsó részét a magasfokú utazási komfort jegyében alakították ki a tervezők. Kompakt méretei ellenére a BMW Concept Compact Sedan hátsó utastere – amely egyszerre két embernek biztosít szokatlanul nagy kényelmet – fényes és tágas helyet kínál utasainak. Az exkluzív anyaghasználat, a prémium minőségű kialakítás, valamint a halvány narancssárga betétekkel megrajzolt, elefántcsont, szürkésbarna és melegbarna árnyalatú Nappa bőrülések a hátsó sorban is otthonos környezetet teremtenek. A hátsó üléssor – két emberre kialakított – ülésformái az első ülések vonalvezetését örökölték meg. A hatalmas panoráma üvegtetőnek és az elefántcsont színű tetőkárpitnak köszönhetően a hátsó üléssorban ülőket is természetes fényár fogadja, amely tágas atmoszférát teremt. Éjszaka az érintésérzékeny kezelőfelületek narancssárga háttérvilágítása nyomatékosítja az egyes funkciókat, így a kilincsek, az ablakvezérlők és a hangszórók helyét is eme kontrasztos színek jelzik. A hátsó utastér-kialakítás színvonalát a középkonzol hátrafelé néző, különálló légkondicionáló-vezérlőpanelje zárja, amely ugyancsak magasfényű fekete színben, narancssárga háttérvilágítással hangsúlyozza a BMW Concept Compact Sedan páratlan eleganciáját a kompakt méretű prémium limuzinok szegmensében

A Hungaroring pályacsíkjának közel fele új aszfaltozást kapott

A Hungaroring megújul – legalábbis az aszfaltcsík mindenképpen: senki számára sem titok, hogy Formula–1-es pályán az utóbbi hetekben, hónapokban építkezés folyik, ám eddig a kevésbé látványos munkák zajlottak (úgy, mint csatornázás, szegélycsere, a rázókövek lerakása), most azonban a felújítás elérkezett talán a legizgalmasabb részhez, a kopóréteg cseréjéhez, vagyis az aszfaltozáshoz.

hungaroring-aszfaltozas-felujitas-autoaddikt

A munkálatokat végzõ Swietelsky Magyarország Kft. munkatársai az elmúlt hetek évszakhoz képest kedvezõ időjárását kihasználva a 12-es kanyar bejárati egyenesétõl kezdve a 2-es kanyar bejáratáig felmarták a régi kopóréteget (ez azt jelenti, hogy négy centimétert felmartak a régi aszfaltból), és a pálya teljes szélességében meg is építették az új aszfaltot ezen a szakaszon, illetve a boxutcában is.

Mindez számszerûsítve azt jelenti, hogy a pálya 45 százalékán, vagyis mintegy két kilométeren készen van az új aszfalt.

„Hatalmas szakmai kihívást jelent számunkra, hogy hazánk Formula–1-es pályáján dolgozunk, ilyen feladattal nem minden nap találja szembe magát az ember” – nyilatkozta Szabó Martin, a Swietelsky Magyarország projektvezetõje, majd arra a kérdésre is válaszolt, vajon mennyi idõt vett igénybe az aszfaltozás: “Kollégáink három nap alatt marták fel az aszfalt négy centis rétegét, és további három nap alatt rá is került a pályacsíkra az új kopóréteg. Két, esetenként három aszfaltbedolgozó géplánc dolgozott a pályán, összesen pedig körülbelül ötven ember tevékenykedett az aszfaltozás során. A hagyományos útépítésen felüli követelményeknek és elvárásoknak kellett megfelelnünk – így azután lézer-szkennelést használtunk az építkezés megkezdése elõtt. Idõarányosan jól állunk a munkálatokkal, hiszen nem csupán az aszfaltozási munka felét végeztük el, hanem például a szegélyek is majdnem a teljes szakaszon elkészültek. ”

A mûszaki paraméterek egy versenypálya építésénél ugyanolyanok, mint például az autópálya építésnél – prémium alapanyagokból dolgoznak. A különbséget az jelenti, hogy itt egyedi szegélyeket használnak (ilyenek a hagyományos útépítésnél nincsenek), illetve más a vonalvezetés. A rázókövek is megnehezítik a munkát némiképp, hiszen ezek darabja 400 kilogramm súlyú – nehezen kezelhetõek és a lerakásuk is nagy figyelmet igényel, hiszen fontos a pontos illeszkedés az íveken. Eddig azonban egyik extra feladat megoldása sem ütközött különösebb nehézségbe.

„Az aszfaltozás már igazán látványos változást eredményezett a pályacsíkon, s bár az építkezés folyamatosan zajlik, én már most látom, mennyire más lesz a Hungaroring az új pályacsíkkal. A kivitelezõ vállalkozótól úgy tudom, a ködös, esõs idõ nem kedvez a további aszfaltozásnak, így az elkövetkezõ körülbelül két hónapban a tereprendezési munkák zajlanak majd, és idõjárástól függõen február közepén-végén tudják majd folytatni a kopóréteg cseréjét. Idõben vagyunk a munkákkal, hiszen az elsõ nemzetközi verseny április 24-én, a túraautó-világbajnokság magyar futama lesz a Hungaroringen” – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Néhány szóban a vadonatúj luxusszínvonalú Ford Edge-ről

A stílusos és kifinomult Ford Edge nagyméretű SUV kétféle motorral jelenik meg az európai márkakereskedésekben: az egyik a hatfokozatú manuális sebességváltóval párosított 180 lóerős, 2 literes TDCi blokk, a másik pedig a hatfokozatú PowerShift automata sebességváltóval összekapcsolt 210 lóerős, 2 literes TDCi biturbó dízel.

ford-edge-2015-autoaddikt

Az Auto-Start-Stop technológia alkalmazásának köszönhetően mindkét erőforrás üzemanyag-fogyasztása 5,8 l/100 km, CO₂-kibocsátásuk pedig 149 g/km.*

Az Edge alapfelszereltségének az Intelligens Összkerékhajtás is része lesz, ami észrevétlenül vált a két- és négykerékhajtás közt, biztonságosabb tapadást nyújtva, különösen a csúszós útfelületeken.

A vadonatúj Ford Edge számos új Ford-technológát kínál, többek közt az Adaptív Kormányzást, a Széles Látószögű Első Kamerát, és a szegmensben elsőként ebben az autóban jelenik meg a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer.

Kiváló minőségű anyagaival, a műszerfal és a középkonzol lágy tapintású burkolatával, a kapcsolópanelek zongoralakk fényezésű kereteivel, valamint a belső kilincsek, a légbefúvó nyílások, a kesztyűtartó és a kormánykerék selyemfényű dekorációs betéteivel az Edge kabinja luxusszintű komfortot kínál. Az autó tágas belső terében fűthető/hűthető első ülések és fűthető hátsó ülések várják az utasokat.

A BMW Motorsport teljes erőbedobással készül 2016-ra

A BMW motorsport-részlege (BMW Motorsport) a következő szezonban felejthetetlen győzelemszériával hajtana fejet a bajor gyártó százéves jubileuma előtt: a négy kontinens legrangosabb futamait magába foglaló programsorozat középpontjában a Német Túraautó Bajnokság, számos hosszú távú megmérettetés és a BMW M6 GT3 versenyautó világpremierje áll.

bmw-motorsport-2016-autoaddikt

A BMW Motorsport idén is a BMW Múzeumban megrendezett, hagyományos évértékelő ünnepségén jelentette be következő évi versenysport-programját: a Német Túraautó Bajnokság (DTM) változatlan BMW-felállása mellett a 2016-os idény nagy durranása a BMW M6 GT3 és a BMW M6 GTLM versenyautók debütálása lesz. A bajor gyártó legkeményebb pályagépe a világ legerősebb GT versenyautóival néz majd farkasszemet Európa, Észak-Amerika, Ázsia és Ausztrália aszfaltcsíkjain, a több futamból álló szériákon és a hosszú távú megmérettetéseken egyaránt.

Miközben a BMW Sports Trophy pilótái és csapatai jövőre ismét versenybe szállnak a futamgyőzelmekért, címekért és pontokért a világ minden táján, a korszerűsített BMW Motorsport Junior program immáron harmadik szezonjába lép. A BMW legendás márkanagykövete, Alessandro Zanardi 2016-ra egyetlen fő célt tűzött ki maga elé: hogy megvédje aranyérmét a Rio de Janeiro-ban megrendezendő nyári paralimpiai játékokon.

„2016-ban minden kétséget kizáróan izgalmas motorsport-szezon elé nézünk” – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója a divízió idei évértékelő ünnepségén. „A BMW egyfelől fennállása százéves jubileumához érkezik, ami egészen különleges ösztönzőként hat arra, hogy annyi versenygyőzelemmel tegyük emlékezetessé ezt az évfordulót, amennyivel csak lehetséges. Másfelől, megannyi, intenzív teszteléssel töltött hónap után a BMW M6 GT3 és a BMW M6 GTLM végre világpremierjéhez érkezik, és biztos vagyok benne, hogy ügyfeleinket és rajongóinkat lebilincselő élménnyel ajándékozza majd meg, szerte a világon. Nagy örömömre szolgál, hogy a BMW népes családjának új tagjaként köszönthetem a ROWE Racing csapatát, aki jövőre ugyancsak a BMW M6 GT3 versenyautóval áll majd rajthoz a hosszú távú megmérettetéseken. A visszatérésünket követő ötödik DTM-szezont pedig a folytonosság jegyében hozzuk lendületbe. „Győztes csapaton ne változtass” – ez a mottónk 2016-ra, amikor is változatlan istállóinkkal és jól bevált pilótáinkkal szállunk majd versenybe a győzelmekért és a címekért” – fogalmazott a bajor gyártó motorsport-részlegének első embere.

A BMW Motorsport 2016-os programsorozatának részletei

DTM: „Győztes csapaton ne változtass”

2015-ben a BMW egy rendkívül nehéz szezonkezdés után végül a gyártók közötti pontverseny győzteseként zárta a Német Túraautó Bajnokságot, az idény során tanúsított rendkívüli csapatszellemnek és az egyre sikeresebb teljesítménynek köszönhetően. A tavalyi szezon kilenc versenyhétvégéjének tizennyolc futama során a DTM mindegyik BMW-csapata legalább egyszer futamgyőzelmet ünnepelt, a nyolc pilótából öten pedig a dobogó legfelső fokára is felálltak. Mint ilyen, a BMW Motorsport sikeresen teljesítette a Német Túraautó Bajnokság 2015-ös idényére kitűzött azon célját, hogy a BMW M4 DTM versenyautóval a 2014-esnél összességében sikeresebb szezont zárjon. Miután 2012-es visszatérése óta a tizenkét elnyerhető DTM-címből hetet bezsebelt, a sikertörténet folytatása érdekében a BMW Motorsport jövőre is a 2015-ös istállókkal és pilótákkal gurul fel a sorozat rajtrácsaira. A BMW RMG csapat színeiben Marco Wittmann (német) és Maxime Martin (belga), a BMW Schnitzer csapattal pedig Martin Tomczyk (német) és António Félix da Costa (portugál) versenyez majd. A BMW RBM csapat overállját ezúttal is Augusto Farfus (brazil) és Tom Blomqvist (brit) ölti magára, a BMW MTEK csapat versenyautóinak volánjánál pedig újfent Bruno Spengler (kanadai) és Timo Glock (német) foglalnak majd helyet.

WTSCC: jól bevált csapatok és pilóták a világpremierjét ünneplő versenyautóval

Az Észak-Amerikai IMSA WeatherTech Sportscar Championship (WTSCC) 2016-ban megrendezendő tizenkét futamán a BMW M6 Coupé versenysport-kiadásának két változata is debütál majd. A GTLM osztályban ezúttal a BMW M6 GTLM versenyautóval áll majd rajthoz a BMW RLL csapat, aki jövőre sorozatban nyolcadik szezonjában élvezi a BMW Motorsport támogatását. A vadonatúj versenyautó volánjánál a 2015-ös kvartett foglal majd helyet: Bill Auberlen (amerikai), Dirk Werner (német), John Edwards (amerikai) és Lucas Luhr (német). A Daytona-i 24-órás megmérettetésen Augusto Farfus és Bruno Spengler DTM-pilóták egy futam erejéig a BMW RLL csapat színeiben szállnak majd versenybe, az amerikai Graham Rahallal és a kanadai Kuno Wittmerrel kiegészülve, aki 2014-ben megnyerte a GTLM kategória pilóták közötti pontversenyét, 2016-ban pedig Daytona után Sebring és a Georgia-i Road Atlanta aszfaltcsíkján is volán mögé ül. Az amerikai Will Turner csapata, a Turner Motorsport ezúttal két BMW M6 GT3 versenyautóval áll rajthoz a WTSCC GTD osztályában. A BMW német pilótáját, a tizenkét futam során a csapat színeiben induló Jens Klingmann-t a hosszú távú megmérettetéseken a BMW Motorsport Junior program finn felfedezettje, Jesse Krohn fogja erősíteni. A duóhoz a Daytona-i 24-órás futamra Marco Wittmann és Maxime Martin DTM-pilóták csatlakoznak majd.

24-órás megmérettetések: új csapat és tapasztalt pilóták

2016-ban ismét a Nürburgringen és a Spa-Francorchamps versenypályán megrendezett 24-órás futamok állnak majd az európai megbízhatósági versenyek középpontjában. A BMW Z4 GT3 Zöld Pokolban megszerzett második helyezése és belgiumi aranyérme 2015-ben a BMW M6 GT3 versenypályás debütálása iránti felfokozott várakozást vetítette előre. Akárcsak az előző években, a BMW Schubert csapat 2016-ban ismét a BMW Motorsport támogatásával áll rajthoz a nürburgringi hosszú távú versenyen. A két ikonikus megmérettetésen a ROWE Racing a BMW családjának új tagjaként versenyez majd. A németországi St. Ingbert városában székelő csapat jelentős versenytapasztalatot halmozott fel az elmúlt évek GT- és megbízhatósági futamain, a BMW M6 GT3 versenyautóval így kiemelkedő teljesítményre készülnek 2016-ban. A ROWE Racing csapat a nürburgringi és a Spa-Francorchamps-i 24-órás megmérettetések mellett a Blancpain GT Sprint széria futamain is elindul. Ahogy az lenni szokott, a BMW Motorsport jövőre is volán mögé ülteti elsőszámú pilótáit a 24-órás megbízhatósági versenyeken: 2016-ban Bruno Spengler, Augusto Farfus, Marco Wittmann és Maxime Martin DTM-pilóták, Dirk Werner, Lucas Luhr és Jens Klingmann WTSCC-pilóták, valamint Jörg Müller (német), Alexander Sims (brit), Richard Westbrook (brit), Nick Catsburg (holland) és az újonc Philipp Eng (osztrák) segítik majd a hosszú távú megmérettetéseken rajthoz álló gyári csapatokat.

Privát csapatok BMW versenyautói, négy kontinensen

A vadonatúj BMW M6 GT3 versenyautó a 24-órás megbízhatósági megmérettetések mellett a világ számos versenysorozatában győzelemre tör majd 2016-ban. Ilyen többek között az ADAC GT Masters széria, a tengerentúli WTSCC (IMSA WeatherTech Sportscar Championship), a VLN Endurance Championship hosszú távú versenysorozat, a Blancpain GT Sprint széria, az Ázsiai Le Mans Sorozat, az International GT Open, valamint az Ausztráliai GT és a Japán Super GT Bajnokság. Mint ilyen, a vadonatúj BMW M6 GT3 jövőre négy kontinensen is versenybe száll, az eddig BMW Z4 GT3 versenyautóval versenyző, illetve az újoncként debütáló privát csapatok színeiben. 2016-ban mindeközben a BMW M235i Racing Cup versenysorozat immáron harmadik idénye is elrajtol, a versenyautókat érintő átfogó finomhangolásoknak köszönhetően pedig a BMW M235i Racing modellek a korábbinál jóval kiszámíthatóbb viselkedésűek lesznek: a hátsó légterelő szárny felszerelése és a gömbcsuklósra változtatott kerékfelfüggesztés mellett a versenyautó tartósabb fékrendszert is kapott, amely jelentősen csökkenti a modell üzemeltetési költségeit. A bajor gyártó BMW Sports Trophy néven futó versenyprogramjának középpontjában ezúttal is a BMW M235i Racing Cup áll majd.

BMW Motorsport Junior program: tovább a megkezdett úton

A széles körben korszerűsített BMW Motorsport Junior program az elmúlt két évben kiugró sikerekkel bizonyította létjogosultságát. Két ígéretes tehetségét, a finn Jesse Krohn-t és a svájci Louis Delétraz-t a BMW Motorsport idén még tovább támogatja pályafutásuk következő lépésében. 2016-ban eközben újabb tehetséges fiatalok kapnak lehetőséget arra, hogy átfogó motorsport-tréningen vegyenek részt, versenyautós, erőnléti, pszichés és szimulátoros képzések formájában.

Alessandro Zanardi: felkészülés a 2016-os nyári paralimpiai játékokra

A BMW olasz márkanagykövete, Alessandro Zanardi jövőre minden erejével a Rio de Janeiro-ban megrendezendő 2016-os nyári paralimpiai játékokra készül majd, hogy megvédje aranyérmét: a legendás sportoló eltökélt szándéka, hogy Brazíliában megismétli a 2012-es londoni paralimpián kézihajtású kerékpárjával elért sikerét. Paralimpiai felkészülése miatt Alex Zanardi az elkövetkező hónapokban semmiféle motorsport-projektben nem vesz részt.

Döntős lett az új Hyundai Tucson a 2016. Év Zöld Szabadidőjárműve versenyben

A vadonatúj, 2016-os Hyundai Tucson bejutott a Green Car Journal által szervezett 2016. Év Zöld Szabadidőjárműve díj döntőjébe.

hyundai_tucson_menetproba_driving_camp_2015_autoaddikt_014

Évről évre öt modell vív meg azért a nagy becsben tartott címért, amely a piac legtakarékosabb szabadidőjáművét illeti meg, elismerve annak környezetvédelmi vezető szerepét az autóiparon belül. A 2016. Év Zöld Szabadidőjárműve verseny győztesét jövő év január 21-én, a Washingtoni-i Autószalonon hirdetik ki.

A Green Car Journal az elbírálási folyamat során számos szabadidőjárművet megvizsgál, kielemezve azok környezetvédelmi teljesítményét és technológiai újdonságait, majd öt modellre szűkíti le a mezőnyt. A díj legvégső célja, hogy megtalálják azokat a járműveket, amelyek a személyes közlekedést környezeti szempontból kedvezőbb irányba mozdítják el, anélkül, hogy megfosztanák tulajdonosukat a vezetés élményétől vagy a szabadidőjárművekre jellemző funkcionalitástól. A folyamat során olyan jellemzőket vesznek figyelembe, mint az üzemanyag-fogyasztás, a tömegcsökkentés, a fejlett hajtáslánc-technológiák, az alternatív vagy tiszta üzemanyagok használata, és így tovább. Csak olyan modell juthat be a döntőbe, amely a díj évének legelső napján (2016. január 1.) már megvásárolható.

„A Hyundai Tucson bebizonyította, hogy az új generációs szabadidőjárművek képesek kívánatos teljesítményt és rendkívül sokoldalúságot kínálni, lenyűgözően kedvező üzemanyag-fogyasztás mellett” – mondta Ron Cogan, a Green Car Journal és a CarsOfChange.com szerkesztője és kiadója. „A szabadidőjárművek vezetői jellemzően szeretnének mindent egyszerre megkapni: stílus, funkcionalitás, fejlett szolgáltatások, takarékos üzem. Az új Tucson egyik téren sem okoz csalódást.” A vadonatúj Tucson kétféle motorral és váltóval rendelhető. Az alapmodelleket a Hyundai Motor 2,0 literes, közvetlen üzemanyag-befecskendezéses, négyhengeres erőforrása hajtja, 164 lóerővel és 205 Nm forgatónyomatékkal; a motorhoz hatfokozatú automata sebességváltó csatlakozik. Az Eco, Sport és Limited kivitelekben a Hyundai Motor új, 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses, négyhengeres turbómotorja található Az új erőforrás a kategóriában elsőként hétfokozatú EcoShift® duplakuplungos sebességváltót (DCT) kapott, amely gyors és takarékos váltásokat, valamint még kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást kínál. A Tucson első- és összkerékhajtással egyaránt megvásárolható.

„Az, hogy bekerültünk az Év Zöld Szabadidőjárműve verseny döntőjébe, elismerése a Hyundai Motor azon célkitűzésének, hogy áldozatok nélküli fogyasztáscsökkentést érjünk el” – mondta Mike O’Brien, a Hyundai Motor America vállalati és terméktervezésért felelős alelnöke. „Ebben a viszonylag nagy étvágyú járművekkel teli szegmensben büszkén kínálunk ügyfeleinknek egy olyan lehetőséget, amely a méret, a funkcionalitás és az üzemanyag-fogyasztás terén egyaránt mentes a kompromisszumoktól.”

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK