Főoldal Blog Oldal: 444

Természeti elemek utánzásával keres hatékony megoldásokat a Ford

A Ford teljesen új területre lép azzal, hogy a ragasztóanyagok fejlesztéséhez a gekkót tanulmányozza.

ford-gekko-ragasztoanyag-autoaddikt

A cég együttműködik a Procter & Gamble vállalattal is, amely szintén a biomimikri segítségével szeretne üzleti megoldásokat találni, ezért folyamatosan megosztják majd egymással a kutatási eredményeket.

A Ford kutatói a gekkó tapadós talpának tanulmányozásával szeretnének javítani a ragasztóanyagok minőségén és növelni az autóalkatrészek újrafelhasználhatóságát.

A biomimikri egy olyan innovatív megközelítés, mely a modernkori kihívásokra a természetben keres fenntartható megoldásokat; a biomimetikai újításokkal teljesen átalakulhat a Ford modellek belső kialakítása.

A Ford nemrég a dearborni egyetemvárosban rendezett egy biomimikri fórumot, melyen a Procter & Gamble és a The Biomimicry Institute is részt vett.

”Az ökológiai lábnyomunk csökkentése érdekében megéri holisztikus, biomimetikus megközelítést alkalmazni, mert a természet rendkívül hatékony formákat tervezett minimális erőforrásokkal”, vélekedett Carol Kordich, a Ford globális anyagfejlesztője. ”A természet a legjobb útmutató.”

A Ford formatervezői tovább mélyítenék ezt az elkötelezettséget, és a természet segítségével javítanának az autógyártásnál használt fenntartható alapanyagokon. A gekkó olyan alapanyag-technológiát inspirált, amely a kutatók szerint teljesen átformálhatja a Ford modellek belső kialakítását.

A Ford az egyetlen autógyár, amely az Unifi nagy teljesítményű REPREVE fonalát használja, amelyet teljes mértékben újrahasznosított alapanyagokból, köztük műanyag palackokból készítenek. A Ford öt modell gyártásánál használ REPREVE szálakat: az új F-150, az Explorer, az Edge, a Focus Electric és a Fusion modelleknél. A REPREVE globális alkalmazása hűen tükrözi a Ford elköteleződését az újrahasznosítás és a környezetvédelem mellett. A Ford globális fenntarthatósági stratégiájának része az ökológiai lábnyom csökkentése, amit többek között a felhasznált alapanyagok csökkentésével és az újrahasznosítás növelésével szeretne elérni.

Az újrahasznosításon túl a Ford formatervezői csapata már lassan tíz éve kutat természet ihlette technológiák után, s nemrég az üléshuzatoknál és tetőkárpitoknál használt fonalak gyártásában értek el sikereket.

”A Ford és a P&G az első olyan vállalatok, melyek részt vesznek az új, vállalati-munkavállalói versenyekben,” mondta el Hooker.

A 2006-ban alapított nonprofit szervezet olyan kutatásokat támogat, amelyek a biomimikri segítségével hoznak létre fenntartható termékeket és szolgáltatásokat. Amellett, hogy a Biomimicry Global Network globális hálózatában mozgósítják a téma oktatóit és regionális szakértőit, a szervezet egy platformot is kínál arra, hogy a biomimikrit formatervezési kihívásokon keresztül lehessen megtanulni és gyakorolni. Ezek között találhatók a nyílt innovációs versenyek, az akadémiai-vállalati partneri kapcsolatok és az olyan vállalati-munkavállalói versenyek, ahol az alkalmazottak interaktív képzéseken vehetnek részt, miközben új megoldásokat fejlesztenek ki a vállalati kihívásokra. A szervezet biológiai megoldásokkal foglalkozó online adatbázisa, az AskNature.org ihletet nyújt mindazok számára, akik a biomimikrivel behatóbban szeretnének foglalkozni.

A biomimetikai megközelítés nem új. A japán sinkanszen gyorsvonatot a jégmadár ihlette, a tépőzárat a bogáncsos növények. Az orvostudományban használt tűket a szúnyogok révén fejlesztették tovább. A biomimikri iránt az elmúlt évtizedben megnőtt az érdeklődés, mivel egyre többen veszik komolyan a klímaváltozást és a környezetvédelmi kihívásokat is, mondta Gretchen Hooker, a The Biomimicry Institute formatervezési kihívásokkal foglalkozó projektmenedzsere.

”Nagyon örülünk a lehetőségnek, hogy a Forddal együtt részt vehetünk a The Biomimicry Institute szakmai rendezvényén,” mondta Lee Ellen Dreschler, a Procter & Gamble kutatás-fejlesztési vezetője. ”Régóta érdekel minket a biomimikri, mellyel a kutatási tevékenységben felmerülő kemény kihívásokra találhatunk alternatív megoldásokat.”

A biomimetikai módszereket elkötelezetten kutató Ford nemrég fórumot rendezett a dearborni egyetemvárosban, melyen a Procter & Gamble és a The Biomimicry Institute nonprofit szervezet is részt vett; utóbbi elkötelezetten támogatja azokat a kutatásokat, amelyek a természet segítségével keresnek fenntartható megoldásokat a modernkori kihívásokra. Közel 200 kutató és formatervező csatlakozott az egész napos rendezvényhez, ahol többet is megtudhattak a biomimikri tudományáról és a munkában való alkalmazhatóságáról.

”A probléma megoldásával költségeket takarítanánk meg, és a környezetet is jobban kímélnénk,” mondta Mielewski. ”Egyre több habot és műanyagot hasznosíthatnánk újra, és ezáltal csökkenthetnénk az ökológiai lábnyomunkat.”

A Ford műanyagokkal és fenntarthatósági kutatással foglalkozó technológiai vezetője, Debbie Mielewski szerint a gekkó több olyan innovációt is ihlethet a ragasztási technológia terén, amelyeket világszerte alkalmazhatnak a Ford gyáraiban.

Egy olyan gyíkféléről van szó, amely a talpa kialakításának köszönhetően szinte bármilyen sima felületre képes rátapadni, amin nincsen folyadék vagy felületi feszültség. A hüllő könnyedén leválik ezekről a felületekről, és még csak nyomot sem hagy. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy az átlagosan 70 gramm tömegű felnőtt gekkó akár 132 kilót is képes megtartani.

Itt jön képbe a gekkó.

A Ford kutatói éveken keresztül vizsgálták az autógyártás fenntarthatóbbá tételének lehetőségeit. Az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a műanyagokat és a fémeket olyan hab alapú anyaggal ragasztjákegymáshoz, ami miatt az autóalkatrészeket szinte lehetetlen újrahasznosítás céljából szétszedni.

Önjáró autók, még több elektromos megoldás: Nissan IDS tanulmány, a jövőkép

A 2015-ös Tokiói Autószalonon a Nissan Motor Co., Ltd. egy olyan tanulmányautót mutatott be, amely a Nissan jövőképét testesíti meg az önjáró autók és a zéró-emissziós elektromos járművek terén: ez a Nissan IDS tanulmányautó.

nissan-ids-koncepcio-tokio-autoaddikt

A Nissan elnök-vezérigazgatója, Carlos Ghosn a következőket nyilatkozta a rendezvényen tartott bemutatója során: „A Nissan hamarosan megjelenő technológiái forradalmasítják az autó és a vezető kapcsolatát, valamint a jövő mobilitását.”

Az elektromosjármű-technológia kifejlesztésében és széles körű elterjesztésében vezető szerepet játszó Nissan ismét az autóipar úttörőjének szerepét veszi magára. Az élvonalbeli mesterséges intelligenciával ellátott, fejlett járművezérlési és biztonsági technológiák integrációja révén a Nissan vezető szerepet tölt be az önjáró autózás valós bevezetésének terén.

2013 augusztusában Ghosn azt nyilatkozta, hogy 2020-ra a Nissan innovatív önjáró technológiával tervezi felszerelni számos járművét. A fejlesztések jó úton haladnak e cél eléréséhez.

A Nissan Intelligent Driving (Nissan IDS) a Nissan önjáró technológiákat felvonultató tanulmányautója, amely a Nissan újabb generációs járművekről alkotott jövőképét hivatott bemutatni. „A Nissan Intelligent Driving segíti a vezető észlelését, helyzetfelismerését és reakcióját. Ellensúlyozza az autóbalesetek több mint 90 százalékáért felelős emberi hibákat. Ennek eredményeként a kormány mögött töltött idő biztonságosabb, környezetkímélőbb, takarékosabb és élvezetesebb” – folytatta Ghosn.

A Nissan IDS élmény 

Egyesek szerint az önjáró autózás által kínált megoldás olyan, mintha az embereket futószalagok szállítanák A-ból B-be – a Nissan IDS tanulmányautója azonban egy teljesen más jövőképet kínál. Az autó teljesítménye – legyen szó gyorsulásról, fékezésről vagy kanyarodásról – a vezető saját stílusát és preferenciáit tükrözi akkor is, ha a vezető az Irányított vezetési módot választja, és átadja a kontrollt a járműnek.

A Manuális vezetési üzemmód esetén a vezető irányít. A lineáris gyorsulás és a kanyarodás valódi élményt nyújt. A színfalak mögött ugyanakkor a Nissan IDS továbbra is észrevétlenül segítséget nyújt. Az érzékelők folyamatosan figyelemmel kísérik a körülményeket, és a rendszer segítő funkciói akkor is elérhetők, amikor a vezető irányítja a járművet. Követlen veszély esetén a Nissan IDS segít a vezetőnek a kitérő manőverben.

A tanulás mellett a Nissan IDS tanulmányautó mesterséges intelligenciája figyelmes partnerként kommunikál. A közlekedési viszonyokkal kapcsolatos információk nyújtásától a vezető személyes időbeosztásával kapcsolatos figyelmeztetésekig a Nissan IDS AI rendzsere minden igényt kielégít, hogy kényelmes, élvezetes és biztonságos vezetési élményt nyújtson.

„Együtt utazunk” 

„A Nissan IDS tanulmányautó egyik kulcsfontosságú eleme a kommunikáció. Az önjáró autózás megvalósulásához közösségként nem csak az autó és vezető, hanem az autók és az emberek egymás közötti kommunikációját is figyelembe kell vennünk. A Nissan IDS kialakítása megtestesíti a Nissan önjáró autózásról alkotott jövőképét; ezt fejezi ki az „együtt utazunk” szlogen is – mondta Mitsunori Morita, tervezési vezető.

Az élvezetes autózás érdekében a vezető a belső tér két különböző elrendezése közül választhat 

Az „Együtt utazunk” szlogen által közvetített elv egyértelműen megjelenik a belső kialakításban. „A Nissan IDS tanulmányautó különböző belső térelrendezésekkel rendelkezik attól függően, hogy a vezető az Irányított Vezetés vagy a Manuális Vezetés üzemmódot választja. Ezt feltétlenül szükségesnek találtuk az önjáró autózással kapcsolatos elképzelés formába öltése során” – mondta Morita.

A csapotthátú kivitel ellenére a Nissan IDS nagy tengelytávja lehetővé teszi, hogy négy felnőtt kényelmesen elférjen. Az utastér azonban még tágasabbá válik, ha a vezető az Irányított Vezetést választja. Ebben az üzemmódban a kormánykerék visszahúzódik a műszerfal közepébe, és a helyén egy nagy síkképernyő jelenik meg. A különböző, vezetéssel kapcsolatos utasításokról ilyenkor a mesterséges intelligencia, valamint a vezető általi hang- és gesztusvezérlések gondoskodnak. A természetes anyagokból, például hálós bőrből készült belső teret lágy fény világítja meg.  Mind a négy ülés kissé befelé fordul, elősegítendő a kényelmesebb beszélgetést. Olyanná válik a környezet, mint egy kényelmes nappali szoba.

Amikor a vezető Manuális Vezetésre vált, a tágas belső tér átalakul, hogy a vezető visszavehesse a jármű irányítását. Ilyenkor minden ülés előre néz. Ismét előkerül a kormánykerék, amely stílusjegyeit a lovagláshoz használt gyeplőtől kölcsönözte, megjelennek továbbá a vezetéskor használt műszerek és egy, az útvonalat és más vezetési információkat mutató képernyő is. A belső világítás kékre vált, amely segíti a koncentrálást. A Nissan üreges szerkezetű A-oszlopokat használ, amely a holtterek csökkentésével biztosít kiváló kilátást, valamint hozzájárul a nyitott térérzethez.

„Az a cél, hogy a vezető minden helyzetben több választási lehetőséget és nagyobb irányítást kapjon.  Továbbra is a vezető marad a technológiai fejlesztéseink középpontjában” – mondta Ghosn a rendezvényen.

A Manuális Vezetésre történő átváltás könnyen kivitelezhető egy, az első ülések között található kapcsolóval, amely a PD Commander névre hallgat. Ez az Irányított Vezetés üzemmódban a vezető által manuálisan működtethető egyetlen vezérlő: tehát amikor a vezető kész átvenni a jármű feletti irányítást, akkor ennek kezdeményezéséhez egy manuális beavatkozásra van szükség.

Külső kialakítás – magabiztosságot és harmóniát teremtő kommunikáció  

Ahhoz, hogy az önjáró autózás széles körben elfogadottá váljon, a technológia teljes mértékben el kell, hogy nyerje az emberek bizalmát. Innovatív kommunikációs funkcióinak köszönhetően a Nissan IDS tanulmányautó magabiztosságot és a harmónia érzését nyújtja az autón kívül tartózkodók számára is. Különféle külső fények és kijelzők adnak jelzéseket a gyalogosoknak és más autósoknak az IDS manőverezési szándékairól és arról, hogy az autó érzékeli saját környezetét. Az autó ezüst színű oldalvonala például valójában egy LED sor, amelyet a Nissan Szándékjelzőnek nevezett el. Amikor gyalogos vagy kerékpáros van az autó közelében, akkor a csík piros színnel világít, jelezve, hogy az autó érzékeli őt. Egy másik, a műszerfalról kifelé néző elektronikus kijelző pedig üzeneteket képes megjeleníteni a gyalogosok számára, mint például „Ön után”. A kommunikációs jelek e természetes és harmonikus rendszere egy új jövőt vetít előre az autózásban

Fejlett aerodinamika a nagyobb hatótávolságért 

Mitsunori Morita tervezési igazgató szerint: „Mire a Nissan Intelligent Driving technológia elérhetővé válik a sorozatgyártású autókban, az elektromos járművek igen nagy távolságok megtételére lesznek képesek egyetlen feltöltéssel. Természetesen ennek eléréséhez szükség van az akkumulátorok továbbfejlesztésére, de az aerodinamika is nagyon fontos. A Nissan IDS tanulmányautóba a legfejlettebb aerodinamikai technológiánkat építettük be.”

A teljes mértékben szénszálas karosszéria magasságát 1380 mm-re korlátoztuk, hogy minimalizáljuk a légellenállást. Azáltal, hogy a gumiabroncsokat a karosszéria sarokpontjaihoz közel helyeztük el, a lehető legnagyobb  belső teret alakítottuk ki, és egy körülölelő utastér-kialakítást tettünk lehetővé. A Nissan nagy átmérőjű keréktárcsákat választott a nagy teljesítmény és sportos megjelenés érdekében, ugyanakkor a lehető legkisebb gördülési és légellenállás eléréséhez vékony, 175-ös gumiabroncsokat használt. A kerekeken lévő réteges kialakítás apró lapátokra emlékeztet, amelyek kis légörvényeket hoznak létre a kerék felszínén. Ez is hozzájárul az egyenletes levegőáramláshoz.

A Nissan IDS tanulmányautó hűtőrácsának jégmintája az emissziómentes, tiszta működést szimbolizálja – tökéletesen illik egy elektromos autóhoz. A jégtömbök formavilágát imitáló minta áttetszőnek tűnik. Az autó matt kékesszürke karosszériája tovább fokozza a kényelmes és biztonságos utastér érzetét.

Magasan fejlett elektromosjármű-technológia a hosszú utakhoz 

A Nissan júniusban tartott éves közgyűlésén Hideyuki Sakamoto ügyvezető alelnök a következőket mondta: „Zéró-emisszió stratégiánk középpontjában az elektromos járművek állnak. Törekszünk az egyre jobb elektromos hajtáslánc-technológiák – motorok, akkumulátorok, inverterek – alkalmazására, lehetővé téve olyan elektromos autók tömeggyártását és piacra dobását, amelyek elérik, sőt akár meg is haladják a belső égésű motorral szerelt autók kényelmét.”

A Nissan IDS tanulmányautó a nagy, 60 kWh kapacitású akkumulátorának, a kiváló aerodinamikának, az alacsonyan ülő kialakításnak, az áramvonalas formának és a teljes mértékben szénszálas karosszéria kis súlyának köszönhetően a hosszú utazások iránti igényt is képes kielégíteni. A Nissan IDS tanulmányautó technológiáihoz tartozik az okostelefonról vagy táblagépről vezérelhető Irányított Parkolás, valamint a vezeték nélküli töltési technológiák. Így a vezető az autóra bízhatja a parkolást és feltöltést.

A Nissan célkitűzései – zéró balesetszám és zéró-emisszió 

Autókon alapuló társadalmunk fenntarthatósága érdekében olyan összetett kérdésekkel is foglalkoznunk kell, mint a fenntartható energiaellátás, az éghajlatváltozás, a levegőszennyezés és a közlekedésbiztonság. A Nissannál célként tűztük ki a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számának nullára csökkentését, valamint a zéró-emisszió megvalósítását, mert ez illeszkedik küldetésünkhöz, a fenntartható autózáson alapuló társadalom kialakításához.

A közlekedési balesetek 90%-át emberi hiba okozza. A Nissan IDS tanulmányautó kiterjedt érzékelőrendszerrel és mesterséges intelligenciával rendelkezik, hogy az emberi vezetőkkel összehasonlítva jelentősebb, nagyobb biztonsági teljesítményt nyújtson. Ez a technológia egy lépéssel közelebb visz minket a halálos közlekedési balesetek számának nullára csökkentéséhez.

Az elektromos járművek CO2-kibocsátása nulla, akkumulátoraik pedig képesek a megújuló energiaforrások energiájának tárolására és villamos energiává alakítására akár a háztartások és épületek számára is. Az elektromos járművek számának növekedésével teljes közösségek lesznek képesek kiaknázni ezt az energiát egy fenntartható energiaterv részeként. Amikor majd az elektromos járművek központi szerepet játszanak az energiaellátásban, akkor már sokkal közelebb leszünk a zéró-emissziós társadalom megvalósításához.

A Nissan hisz abban, hogy a Nissan IDS tanulmányautó vezető innovációvá válik a következő generációs mobilitás elérése és a két „zéró célkitűzés” megvalósítása terén.

A Nissan legkorszerűbb, a mesterséges intelligencia által magasabb szintre emelt biztonsági, vezetésirányítási és elektromosjármű-technológiáját magába foglaló Nissan IDS tanulmányautó egy ígéretes jövő lebilincselő demonstrációja.

Gyalogosok veszélyben: a mobilozás első helyen a Ford felmérése szerint

Manapság, az okostelefonok bűvöletében élő gyalogosok korában már egy járda vagy folyosó sem biztonságos. Ennél is aggasztóbb azonban, hogy sokan még akkor is használják okostelefonjaikat és más hordozható eszközeiket, amikor forgalmas utakon kelnek át.

ford-mobilozas-gyalogos-felmeres-autoaddikt

A Ford 10 ezer európai megkérdezésével készíttetett egy felmérést arról, hogy mennyire figyelnek a gyalogosok a közúton való átkelés során – beleértve a nem kijelölt gyalogosátkelőhelyeket is.* A hivatalos adatok szerint 2003 és 2013 között több mint 85.000 gyalogos vesztette életét az európai utakon**, és a 18-24 évesek között az autóbaleset volt a vezető halálozási ok.***

A megkérdezett okostelefon-felhasználók legnagyobb része (57%) elismerte, hogy az utakon történő átkelés közben is használja a telefont – még akkor is, ha nem a kijelölt gyalogosátkelőnél sétál át az úttesten, és nagyjából a felük (47%) ilyenkor beszél a telefonon. A 18-24 évesek között fordul elő leggyakrabban, hogy mobileszközt vagy telefont használnak (86%), beszélnek rajta (68%), zenét hallgatnak (62%), üzenetet küldnek (34%), és volt már, vagy majdnem volt balesetük (22%), az úton való átkelés közben.

“Egy dolog az út mellett sétálni, miközben a fejhallgatón zenét hallgatunk, de üzenetírás, játék, vagy online keresés közben áthaladni az úton rendkívül veszélyes,” mondja Jim Graham, a Ford DSFL igazgatója.

Összességében a gyalogosok 32 százaléka ismerte el, hogy zenét hallgat, 14 százalék, hogy üzeneteket ír, 9 százalék, hogy keres a neten, 7 százalék, hogy közösségi oldalt néz, és 3 százalék, hogy videót néz vagy játszik, miközben átkel az úton. A legtöbb megkérdezett belátta, hogy viselkedésük veszélyes, és 60 százalék érezte magát nagyobb biztonságban abban a tudatban, hogy az önállóan közlekedő járművek, vagy a félautomata technológiával felszerelt járművek képesek beavatkozni egy baleset elkerülése – vagy súlyosságuk mérséklése – érdekében, ha az autóvezető nem reagálna időben a riasztásra.

A Ford a közelmúltban vezetett be egy új gyalogosérzékelő technológiát, ami segíthet az autóvezetőknek csökkenteni a balesetek súlyosságát, vagy elkerülni azokat. A Galaxy, Mondeo és S-MAX modellekhez már megrendelhető Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer bizonyos körülmények között képes érzékelni a gyalogosokat az úttesten (vagy amikor esetleg az autó útjába kerülhetnek) és automatikusan fékez, ha az autóvezető nem reagál a riasztásra.

A rendszer a szélvédőre szerelt kamera és a lökhárítóba épített radar segítségével gyűjt információkat, s ezeket összeveti az adatbázisában tárolt “gyalogos alakokkal”, hogy felismerje az embereket a tipikus forgalmi helyzetekben. Az új rendszer igen hasznos lehet a váratlan szituációkban, ám nem helyettesítheti az autóvezetőt, és vannak korlátai, például az éjszakai sötétség, a gyenge és kedvezőtlen fényviszonyok, bizonyos időjárási viszonyok, valamint a más irányban haladó járművek.

A felmérésben szereplő 10 ország lakói közül a románok kelnek át az úton legnagyobb eséllyel mobiltelefont, vagy más hordozható eszközt használva (83%), s utánuk következnek az olaszok (67%) és a spanyolok (65%). Szintén leginkább a románok hajlamosak ilyenkor is folytatni a telefonhívást (79%) és zenét hallgatni (46%). A dánok a leginkább hajlamosabbak üzenetet írni (21%); míg az olaszok keresnek leggyakrabban a neten (12%), játszanak (5%) és néznek TV-t/videót (4%). A törökök használják ilyenkor leggyakrabban a közösségi médiát (10%).

A legnagyobb brit független közlekedésbiztonsági szervezet, az Institute of Advanced Motorists (IAM) által beszerzett hivatalos adatok szerint 2013-ban az Egyesült Királyságban a gyalogosok sérülésével járó autóbalesetek 23 százalékát a gyalogos gondatlansága vagy sietsége okozta.

“Jelenleg a gyalogosok között emelkedik gyorsabban a halálozási arány, ezért létfontosságú, hogy az autóvezetők jobban odafigyeljenek rájuk, és több megértést mutassanak irántuk vezetés közben” – mondta Sarah Sillars, az IAM vezérigazgatója. “Egyik félre sem kell mutogatni, amikor arról beszélünk, hogyan csökkenthetjük az utakon megsérülő vagy elhalálozó emberek számát; minden közlekedőnek figyelnie kell a többire, és gondoskodni arról, hogy minimalizálja a kiszámíthatatlan magatartás veszélyét, akár a maga, akár mások részéről.”

[TESZT] Toyota Prius+ 1.8 L Style Leather + Safety – környezettudatosan a családdal

Család- és környezetbarát megoldás? Természetesen létezik ilyen, még akkor is, ha nem a szó szoros értelmében vett alacsony emissziójú alternatívákat vetjük számításba. Ugyebár fontos az optimális fogyasztás is a megfelelő kényelem és praktikum mellett – amit ugye, mint tudjuk, sok autógyártó modellpalettáján megtalálhatunk a megfelelő szegmensben -, de az tény, hogy hibrid megoldások terén meglehetősen visszafogott a választék.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-001

Épp ezért nagyszerű irány lehet a Toyota Prius, valamint a tesztben is szereplő Toyota Prius+. Most alapvetően nem kezdjük kifejteni részletekbe menően, hogy mekkora presztízst tudhat magáénak a Toyota Prius, meg azt sem boncolgatjuk, hogy a technológia elsőszámú úttörője a Toyota – megtettük már elégszer hasonló hajtáslánccal bíró Toyota variációkat bemutató tesztjeinkben itt, az Autóaddikt.hu-n, illetve a Napimagazin.hu-n.

Megújult érezhetően és szemmel láthatóan

Most inkább koncentráljunk konkrétan a cikk főszereplőjére, konkrétan a Toyota Prius+ 1.8 L Style Leather + Safety csúcsfelszereltségű modellre, mely az együtt töltött teszthét után vegyes érzéseket keltett bennünk. Jöjjenek is a részletek.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-004

Ugyebár ha látható a „+” jelzés a Prius plakett után folytatólagosan, akkor azt azt jelenti, hogy nem a hagyományos öt üléssel bíró személyautóról, hanem annak az 5+2 utast befogadni bíró egyterű változatáról szól a fáma. Ez önmagában véve is remek, hiszen manapság kifejezetten divatos nagy, jó befogadóképességű családbarát megoldást vásárolni, még akkor is, ha az különösképp nem is indokolt (gyerekek). Jó, ha van férőhely, tágasak a terek, optimálisra hangolt a praktikum. No és persze nem árt, ha a külső is trendszerető, passzol a jelenlegi megítélési normákhoz, vagy netán még több pluszt ad esetleges formabontó(bb) megjelenésével.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-003Vélhetően a Toyota Prius+ hordozza is a fentieket, már első ránézésre is. A hűtőmaszk egyértelműen határozza meg autó karakterisztikáját, félreismerhetetlen Toyota-stíluselemekkel, mint a nyújtott V alakot formázó felső beömlőcsík, a szintén csík jellegű, vékonyra húzott vízszintes ködlámpafészkek, vagy a morcos tekintetet kölcsönző fényszóró-tokozások. Auris, Yaris – egyremegy, megvan a párhuzam annak rendje, s módja szerint. Ami persze manapság már szinte kötelező jellegű, hiszen ismerjük bármely autógyártó portfóliójának nemes képviselőit szegmenstől és kategóriától függetlenül.
Nyilván azért sokban különbözik a Toyota Prius+ kisebb, vagy hasonszőrű márkatársaitól, ez leginkább oldalnézetben látszik, alapvetően a hosszított tengelytávot, illetve emelt tetővonalat figyelembe véve.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-002Jól észrevehető tehát, hogy a Toyota Prius+ már-már kisbuszos jellege dominál, a méretes oldalajtók ellenére megőrizve személyautós rajzolatát (enyhén domborodó tetőív, csapott hátsó traktus a C oszlopig lezárva).
Toyota Prius+ tesztautónk a legmagasabb jelenleg elérhető felszereltséget kapta, ennek megfelelően egybe lett gyúrva az elegancia és a sportosság is: illusztris, arányaiban jól eltalált átlójú felnikkel, szolid tetőszpoilerrel a hátsó, ötödik ajtón, robosztus, sokat sejtető far-kialakítással egybeöntve. Mindezt úgy, hogy az ős-Prius stílusjegyei is felismerhetők legyenek, annak ellenére, hogy jelentős méretbeli és kialakításbeli különbségek azért akadnak.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-007

Így teljes tehát az összkép. Nem túlzás, hogy a Toyota Prius+ az egyik legizgalmasabb formatervet kapta a kategóriában, klasszisokkal emészthetőbbé és emberközelibbé vált az egész tálalás. Előny, ha szeretjük a japán letisztult körítéseket, az egyáltalán nem túlzó és túlzásokba eső formaiságot.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-012

Hogy puritán lenne-e? Egyáltalán nem helyénvaló az állítás. Sokkal inkább lényegre törő, egységes, igazán céleszközként lehetne jellemezni a Toyota Prius+ összes részletében kifinomult projektjét.

Beltér: minőségre és nem utolsó sorban praktikumra hegyezték ki

Minőségi anyaghasználattal, jól illeszkedő pontokkal és egyben barátságos beltérrel találkozunk az első ülésekbe huppanva, s nem utolsó sorban a szemnek kellemes látvány fogadja az érdeklődő tekinteteket.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-014

Leginkább a kormánykerék kialakítása, az enyhén döntött középkonzol aszimmetriája, valamint a CVT váltó aprócska karja vonja magára a figyelmet. Kifejezetten jó, hogy rendhagyó megoldások születtek az enteriőr tervezésénél, hiszen a Toyota Prius+ mégiscsak egy korszakalkotó, meghatározó dolog, aminek muszáj valamennyire különböznie a párhuzamoktól. Sikerül is, megfelelő módon.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-015A központi kijelzőegység középre került, a konzol felső részére, de megmarad bőven a vezető látómezejében a kijelző. Így minden olyan lényeges, vagy kevésbé lényeges információ jól leolvasható, ami szükséges a biztonságos és kényelmes utazás lefolytatásához.

Elegendő helykínálat bőven akad; az első székek ülőfelülete és hátlapja az átlagos testalkattal rendelkezőknek megadja az elvárt komfortszintet, s bár a cockpit középső nyúlványa szélesnek mondható, nem tapasztaltuk, hogy redukált láb- illetve térdtér állna rendelkezésre.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-016

Egyébként a jó üléspozícióknak és állíthatóságnak köszönhetően a kitekintés is remek a Toyota Prius+ utasfülkéjéből, a hatalmas panorámaszélvédő, illetve a csökkentett vastagságú A, B és C oszlopok is sokat nyomnak a latba nyilvánvalóan (meg az eleve magas üléshelyzet).

Öt plusz kettő néha öt marad. A Toyota Prius+ esetében kifejezetten kellemes a helyzet

Mivel három sor ülés állhat rendelkezésre a Toyota Prius+ belterében, ezért folytassuk értelemszerűen a középső sorral. Itt a három ülés egyenként állítható, dönthető, mozgatható vízszintesen, természetesen mindegyik rendelkezik ISOFIX pontokkal, az ergonómia teljesen rendben van, jó tartással rendelkeznek oldal- és hosszirányban egyaránt. Kitűnően szabható testre mindhárom ülés tehát, testalkattól és magasságtól függően, beállítás kérdése, hogy mekkora lesz a láb- illetve térdtér.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-017

A fejtér hatalmas, ahogyan annak lenni illik egy családi egyterűben, így igazán szellős lehet az utazás.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-018

Mindaddig, amíg fel nem nyitjuk a csomagtartóba integrált hátsó plusz két ülőpadot. Ahhoz, hogy a harmadik sorban is relatíve kényelmesen elférhessen két közepes, vagy inkább apró testalkattal bíró felnőtt (de leginkább két gyerek), jelentős kompromisszumot kell kötnünk már a középső üléssor pozícionálásánál is, ugyanis a síneken jócskán előbbre kell tologatni a székeket. Kvázi a láb- és térdterek drasztikusan csökkennek, főként annak érdekében, hogy a hátsó, utolsó sor emészthető maradjon.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-019

Viszont még akkor is jócskán kell kompromisszumkötés, ha a tűréshatárig bezárólag szökkentjük előbbre a középső sort. Természetesen a hátsó két pótülésre értve, mivel még a maximumot kihozva sem garantálható a teljes értékű kényelem itt. Ami nem is meglepő, hiszen jelenleg a piacon tulajdonképp nincs is olyan 5+2 személyes MPV, amellyel a 7 főt – 7 felnőttet – teljes értékűen lehetne utaztatni.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-020

Lehet vészmegoldásnak is jellemezni tehát a plusz két főre szóló helykínálatot, de ez túlzás lenne, inkább amolyan „jó, ha van, mert növeli a praktikumot és kihasználhatóságot” megközelítésben kell látnunk a helyzetet. Főként, ahogyan az lenni szokott: 7 fővel a csomagtér méretei is korlátozottá válnak (öt személlyel viszont gigantikus a méretezés), úgyhogy kisebb vagy nagyobb utazásoknál is jól át kell gondolnunk, hogy miből mennyit vigyünk magunkkal.

136 lóerős rendszerteljesítmény – elegendő?

A tesztben szereplő Toyota Prius+ hajtásláncát egy 136 lóerős, 1.8 literes Atkinson ciklusú VVT-i benzinmotor (142 Newtonméter csúcsnyomaték 4200 percenkénti fordulatszámon), illetve egy váltóáramú állandó mágneses szinkronmotor jelenti, 81.6 lóerővel és 207 Newtonméteres nyomatékcsúccsal – a rendszerteljesítmény 136 lóerő.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-025

Mint mindegyik hibridhajtás esetében a Toyota-nál, a Toyota Prius+ modellnél is a hagyományos módszerek szerint vezetünk: indulás után (ha megfelelőek az üzemeltetés körülményei) a villanymotor kezd, majd kisebb-nagyobb időintervallumok után éled a benzines. Puszta elektromos hajtásra is van lehetőség, ilyenkor az EV (Electric Vehicle) üzemmódválasztóval adjuk a hajtás tudtára, mit is óhajtunk.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-023A nagyfeszültségű, 201.6 Voltos, 5Ah-s lítium-ion akkumulátor kellően jól biztosítja az energiahátteret, igaz, a fékerő-visszatáplálásból érkező többlet rövidke időkre bírja csak életre kelteni a tisztán károsanyag-kibocsájtás nélküli elektromos módot. Olyan esetekben, ha városi környezetben araszolunk lámpától lámpáig, vagy egyéb, hozzávetőlegesen 40 kilométer/óra alatti tartományban, visszafogottan autózunk, úgy jelentősen kitolható a környezet- és pénztárcabarát üzemmód, akár több személlyel is, közepes plusz terheléssel (mi 5 felnőtt utassal méricskéltünk).

Ami miatt hibrid a hibrid

Apropó, fogyasztás: a hibrid hajtású járművek, ez esetben a Toyota Prius+ egyik sarkalatos pontja is ez. Mondhatni, átlagos, vagy inkább attól feljebbi értékeket sikerült rögzítenünk, alaphangon igen finom gázpedál-kezelésekkel, sok lejtővel, és több tekintélyes dugóval megspékelve.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-009

Hozzátennénk, hogy mindehhez társítottuk azt az 5 személyt, akikről már szót ejtettünk feljebb – városi haladással tehát az átlag felülmúlta a gyárit, 6.9 litert sikerült regisztrálnunk átlagosan 100 kilométerre lebontva, 67.7 kilométer megtétele után (város, előváros). Országúti viszonyok közt annak ellenére javult a helyzet, hogy az átlag nagyjából meg szokott egyezni a hibrideknél városi helyszínek, illetve 90 kilométer/órás sebességek közt – itt 5.6 liter jött ki 100 kilométeren.

A tesztben szereplő Toyota Prius+ tesztautó a legmagasabb, Style Leather + Safety felszereltséget kapta. Ilyen formában az autó bruttó listaára 12 690 000 forint, míg a belépő szintet képviselő Power csomagos Toyota Prius+ 10 290 000 forintos árcédulával vihető haza.

2015 Toyota Prius+ specifikációk

Motor

Motortípus: teljes hibrid hajtás lítium-ion akkumulátorral

Lökettérfogat: 1798 cm³

Maximális teljesítmény: 99 LE + 82 LE (rendszerteljesítmény: 136 LE)

Maximális forgatónyomaték: 142 Nm + 207 Nm

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes E-CVT automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4645 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1575 mm

Tengelytáv: 2780 mm

Első gumik mérete: 215/50 R17

Hátsó gumik mérete: 215/50 R17

Tömeg, üresen: 1565 kg

Megengedett össztömeg: 2065 kg

Csomagtartó mérete: 200 liter, 1750 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.3 s (gyári), 12.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.9 l/100 km

Országúti: 5.6 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.3 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 4.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 101 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Biztonságos téli megoldás a Goodyear Ultra-Grip Performance gumiabroncs

A Goodyear új nagy teljesítményű abroncs, az Ultra-Grip Performance piaci megjelenését jelentette be. Az elsőrangú tapadást és kormányozhatóságot biztosító új abronccsal a legkülönbözőbb téli útviszonyok között, havas, saras és jeges útfelületen is helyt állhatnak a járművezetők.

goodyear-ultragrip-performance-autoaddikt

Az UltraGrip Performance abroncs képességei 44 évnyi fejlesztési tapasztalatra és 60 millió eladott UltraGrip abroncs eredményeként kialakult szakértelemre támaszkodnak. Továbbfejlesztett – a blokkok összekapcsolódását elősegítő rendszerrel[1] kiegészített – lamellákkal, minőségi futófelületi mintázattal és számos blokk-aktivátorral büszkélkedhet, hogy tökéletes tapadást és kiemelkedő kezelhetőséget biztosítson a legkülönfélébb téli útviszonyok között.

A hidrodinamikus mintaárkok javítják az abroncs vízen felúszással szembeni és sárkiszorítási képességét nedves és latyakos utakon, a szögletesebb érintkezési felület és egyenletes nyomáseloszlás pedig jobb teljesítményt biztosít száraz és jeges utakon az abroncs teljes élettartama alatt. A futófelület elhasználódásról tájékoztató kopásjelzők segítik a járművezetőt, hogy megfelelő időszakonként végezhesse el az abroncsok cseréjét, és így az abroncsok teljesítőképessége téli útviszonyok között is folyamatosan magas szinten maradhat.

 Legfontosabb tényezőként megemlítendő, hogy az abroncs a vezető versenytársak abroncsaihoz képest 3%-kal rövidebb fékutat biztosít.

 Örömünkre szolgál, hogy a Goodyear UltraGrip termékcsalád hagyományait egy újabb, biztonságra összpontosító abronccsal öregbíthetjük. Elkötelezettek vagyunk, hogy különlegesen jó tapadást biztosítsunk nedves, jeges és havas úton, párosítva ezt a biztonságos vezetéssel és fékezéssel, függetlenül attól, hogy milyen útviszonyokat teremt a téli időjárás. Különösképpen büszkék vagyunk rá, hogy ez az abroncs biztosítja a legrövidebb fékutat, mivel tudjuk, hogy a vevőink kiemelten fontosnak tartják ezt a tulajdonságot” – mondta Hans Vrijsen, a Goodyear EMEA régió lakossági gumiabroncs üzletágának marketing igazgatója.

Az UltraGrip Performance Gen-1 méretválasztékában 38 személygépkocsi-abroncs található, közepes és nagyméretű járműveket megcélozva a következő mérettartományban: SD/195 – 255; AR/40 – 65 és RD/15’’ – 19’’.

Környezettudatos Nissan-jelenlét a COP21 konferencián

A Renault-Nissan Alliance vállalatszövetség a valaha látott legnagyobb, elektromos járművekből álló flottát biztosítja a nemzetközi konferencia számára.

nissan-renault-alliance-ev-cop21-autoaddikt

Az ENSZ párizsi COP 21 klímakonferenciájának hivatalos autóipari partnereként a vállalatszövetség 200 tisztán elektromos járművet biztosít a november 30. és december 11. között megrendezésre kerülő éves csúcstalálkozó résztvevőinek.

A járművek együtt várhatóan több mint 400.000 zéró-emissziós km-t tesznek majd meg a 21. Részes Felek konferenciája (ismertebb nevén a COP21) küldötteinek szállítása során. A COP21-re 195 országból több mint 20 000 ENSZ-résztvevőt várnak.

 „Az elektromos járművek praktikus és olcsó közlekedési eszközök,  ugyanakkor megoldást kínálnak a kipufogó gázokból származó CO2-kibocsátás drasztikus csökkentésére is. Emellett csökkentik a kipufogógázokkal a levegőbe kerülő egyéb szennyezőanyagok jelenlétét is, aminek köszönhetően javíthatjuk a levegő minőségét városainkban. A hivatalos és magánszektorok összefogása felgyorsíthatja a zéró-emissziós társadalomra való átállást” – mondta Carlos Ghosn, a Renault-Nissan vállalatszövetség elnök-vezérigazgatója.

A COP21 résztvevőit szállító flottában megtalálható a Renault ZOE kisautó, a Nissan LEAF kompakt autó, valamint a hétszemélyes Nissan e-NV200 Evalia. A járművek a tömegközlekedést kiegészítve a hét minden napján 24 órában a küldöttek rendelkezésre állnak, ha a Le Bourget konferenciaközponthoz illetve onnan el szeretnének utazni.

Ez lesz az első olyan alkalom, amikor egy klímakonferencián az ENSZ a résztvevők szállítását teljes egészében elektromos vagy zéró-emissziós járműflottával oldja meg.

Az autók vezetésére a Renault illetve a Nissan 200 alkalmazottja jelentkezett önkéntesnek

A 100%-ban elektromos autókat egy 200 professzionális sofőrből és a Renault és Nissan vállalatok 200 önkénteséből álló csapat vezeti majd. Júniusban a Renault-Nissan Vállalatcsoport felhívást tett közzé, amelyben lehetőséget kínált a Párizsban illetve a Párizs környékén dolgozó munkatársainak, hogy önkéntes sofőrként részt vehessenek a COP21-en. A felhívás elsöprő sikert aratott: több mint 450 dolgozó jelentkezett a toborzás ideje alatt. A kiválasztott Renault és Nissan dolgozók 200 fős csoportját, a professzionális sofőrökkel együtt szigorú tréningen készítik fel a rendezvényen való részvételre.

„A Renault és Nissan dolgozók alkotják az elektromos járművek forradalmának élvonalát. Sokan közülük már most is elektromos járművet vezetnek. Ők tudják a legjobban bemutatni ezeknek az autóknak az előnyeit és a zéró-emissziós mobilitás mibenlétét” – mondta Ghosn.

A Renault-Nissan Vállalatcsoport, a francia EDF elektromos közművállalattal együttműködve üzembe helyez egy 90 gyors- illetve normál töltőből álló hálózatot, amely a legfontosabb pontokon alacsony szén-dioxid kibocsátással előállított energiával biztosítja az elektromos járművek töltését. A járulékos kibocsátás ellentételezése az ENSZ által akkreditált szén-dioxid kibocsátást ellentételező programmal történik. A gyorstöltők körülbelül 30 perc alatt képesek 80%-osan feltölteni az elektromos autók akkumulátorait.

A vállalatszövetség több mint 274 000 elektromos járművet értékesített világszerte azóta, hogy első elektromos járműve, a Nissan LEAF 2010 végén megjelent a piacon. Ez az utakon futó összes elektromos jármű felét teszi ki.

A tavalyihoz képest lényegesen nagyobb árbevétel a Volkswagen-csoportnál

A Volkswagen Csoport az idei év első kilenc hónapjában 10,2 (9,4) milliárd euró rendkívüli tételek előtti üzemi eredményt ért el. Az értékesítési árbevétel 8,5 százalékkal 160,3 milliárd euróra nőtt.

volkswagen-csoport-autoaddikt

A rendkívüli tételek előtti üzemi értékesítési nyereségesség 6,4 százalékot tett ki. A harmadik negyedévben a csoport pénzügyi eredményét 6,7 milliárd euróval csökkentették a dízelüggyel kapcsolatosan hamarosan szükségessé váló intézkedések. Ezáltal a rendkívüli tételek utáni üzemi eredmény 3,3 (9,4) milliárd eurót ért el. Az adózás utáni eredmény 4,0 (8,7) milliárd euró. Ennek megfelelően már közzétették az egész évre vonatkozó módosított eredmény-előrejelzést.

„A számok egyrészt a Volkswagen Csoport alapvető pénzügyi erejét tükrözik, másrészt azt mutatják, hogy a jelenlegi helyzet első hatásai már tisztán látszanak. Minden tőlünk telhetőt elkövetünk annak érdekében, hogy megerősítsük vásárlóink bizalmát” – jelentette ki Matthias Müller, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke szerdán Wolfsburgban.

A kínai vegyesvállalatok tevékenységét nem foglalja magában a csoport üzemi eredménye és értékesítési árbevétele, ezt ugyanis tőkemódszerrel számolják el a pénzügyi eredményekben. A kínai vegyesvállalatok részesedése az üzemi eredményben szeptember végéig továbbra is stabil volt, 3,8 (3,9) milliárd euró.

„A Volkswagen Csoport nagyon stabil és masszív likviditási forrásokkal rendelkezik. Ez segítségünkre lesz a dízelügy pénzügyi hatásai okozta, nagy kihívást jelentő helyzet rendezésében.” – mondta Frank Witter pénzügyi igazgató.

Növekvő nettó likviditás az autóipari üzletágban

A csoport masszív üzleti modelljének köszönhetően az autóipari üzletág nettó készpénzáramlása jelentősen, 11,8 (5,5) milliárd euróra nőtt az előző évi szintjéhez képest. Az autóipari üzletág nettó likviditása szeptember végén elérte a 27,8 milliárd eurót (2014. december végén: 17,6). Az autóipari üzletág ingatlanokba, üzemekbe és termelési eszközökbe, befektetési célú ingatlanokba, valamint immateriális javakba való beruházásainak értéke a tőkeberuházások nélkül elérte a 7,3 (6,5) milliárd eurót. A tőkeberuházások és az értékesítési árbevétel aránya az autóipari üzletágban 5,3 (5,0) százalékot tett ki.

Márkák és üzleti területek

A Volkswagen márka dízel üggyel összefüggő rendkívüli tételek előtti üzemi eredménye 2,2  (1,7) milliárd euróra nőtt. A kedvezőbb valutaárfolyamok, az értékesítési árbevétel és a költségek optimalizálása, valamint a hatékonyságnövelő program pozitív hatásai több mint kiegyenlítették a dél-amerikai és az orosz piacok negatív hatásait.

Az Audi a bővülő értékesítés és a modellmix, illetve a valutaárfolyamok pozitív változásai révén 4,0 (3,8) milliárd euróra növelte üzemi eredményét. Az eredményt csökkentették a jelentős mértékű előre teljesített beruházások új termékekbe és technológiákba, valamint a nemzetközi termelési hálózat kiterjesztése.

A ŠKODA üzemi eredménye 734 (651) millió euróra nőtt, főként a modellmix hatásának, az anyagköltségek optimalizálásának és a kedvezőbb valutaárfolyamoknak köszönhetően.

A SEAT márka 12 (-82) millió euróra növelte üzemi eredményét. Ehhez leginkább a nagyobb értékesítési mennyiség, a valutaárfolyamok alakulásának kedvező hatásai, valamint a költségek optimalizálása járult hozzá.

A Bentley a csökkenő járműeladások és a megnövekedett előre teljesített kiadások következtében 57 (125) millió euró üzemi eredményt ért el. A valutaárfolyamok alakulásának hatásai és a költségcsökkentés sem tudta ellensúlyozni ezt a trendet.

A Porsche az értékesítési mennyiség és a valutaárfolyamok kedvező alakulása révén 2,5 (1,9) milliárd euróra javította üzemi eredményét. A világ kulcsfontosságú piacain egyöntetűen növekszik a Porsche. Az eredményt a modellkínálat változásai, a növekvő szerkezeti költségek és a nagyobb fejlesztési költségek csökkentették.

A Volkswagen Haszonjárművek folytatta termékkínálatának megújítását, és 313 (378) millió euró üzemi eredményt ért el.

A Scania 748 (700) millió euró üzemi eredményt könyvelhetett el, és ez a növekedés elsősorban a szolgáltatások üzletágának, valamint a valutaárfolyamok pozitív hatásainak köszönhető.

Az MAN átszervezési kiadások előtti üzemi eredménye 271 (304) millió eurót tett ki. Az eredmény csökkenése a dél-amerikai haszonjármű piac negatív trendjeinek tudható be. Az átszervezési intézkedések okozta rendkívüli tételek értéke elérte a -170 millió eurót.

A Volkswagen Pénzügyi Szolgáltatások üzemi eredménye 1,4 (1,2) milliárd eurót tett ki.  Az eredményre pozitív hatással volt az értékesítési mennyiségek és a valutaárfolyamok kedvező alakulása.

Módosult eredmény-előrejelzés

A Volkswagen Csoport várakozásai szerint a továbbra is kihívást jelentő piaci környezetben az ügyfeleknek átadott járművek mennyisége 2015-ben egy szinten lesz a tavalyi év eredményével.

A gazdasági körülményektől függően a Volkswagen Csoport és üzleti területeinek értékesítési árbevétele 2015-ben várhatóan négy százalékkal túlszárnyalja majd a tavalyi értéket. A Haszonjárművek/Power Engineering üzletág területén folyamatosan figyelemmel kell majd kísérni a latin-amerikai és a kelet-európai gazdasági trendeket.

A bizonyos dízelmotorokhoz használt vezérlőszoftverek rendellenességeivel kapcsolatos kiadások miatt arra számítunk, hogy a csoport és a személyautó-üzletágak üzemi eredménye 2015-ben jelentősen elmarad majd a tavalyi eredménytől. Várakozásaink szerint a rendkívüli tételek előtti üzemi értékesítési nyereségesség az üzemi eredményhez viszonyítva a csoport szintjén 5,5 és 6,5 százalék között, míg a személyautó-üzletágak terén 6,0 és 7,0 százalék között alakul majd.

  2015 2014 % 2015 2014 %
  harmadik negyedév harmadik negyedév   9 hónap 9 hónap  
Mennyiségi adatok            
Kiszállítások ügyfeleknek            
(ezer jármű) 2392 2476 – 3,4 7431 7542 – 1,5
Értékesítés (ezer jármű) 2350 2439 – 3,7 7440 7646 – 2,7
Termelés (ezer jármű) 2125 2404 – 11,6 7438 7638 – 2,6
Alkalmazottak száma            
(ezer, 09.30-án/12. 31-én)       613,9 592,6 + 3,6
             
Pénzügyi adatok            
IFRS szerint millió euróban            
Értékesítési árbevétel 51 487 48 910 + 5,3 160 263 147 718 + 8,5
Rendkívüli tételek előtti            
üzemi eredmény 3206 3230 – 0,7 10 197 9416 + 8,3
Rendkívüli tételek – 6685 X – 6855 X
Üzemi eredmény – 3479 3230 X 3342 9416 – 64,5
az árbevétel százalékában – 6,8 6,6   2,1 6,4  
Adózás előtti eredmény – 2522 3713 X 5142 11 490 – 55,2
az árbevétel százalékában – 4,9 7,6   3,2 7,8  
Adózás utáni eredmény – 1673 2971 X 3990 8687 – 54,1
             
Autóipari üzletág            
Üzemi tevékenységből származó            
készpénzáramlás 7420 6556 + 13,2 18 973 14 942 + 27,0
Befektetési tevékenységből származó készpénzáramlás            
üzemi tevékenységhez kapcsolódóan*) 459 3929 – 88,3 7220 9398 – 23,2
ebből: tőkeberuházások 2688 2904 – 7,4 7340 6482 + 13,2
           az árbevétel százalékában 6,1 6,8   5,3 5,0  
Nettó készpénzáramlás 6962 2627 X 11 753 5544 X
Nettó likviditás            
09. 30-án       27 755 16 785 + 65,4
Nettó likviditás            
09. 30-án/12. 31-én       27 755 17 639 + 57,4

*) Részesedések vásárlása/eladása nélkül: 3. negyedév: 3573 (3845) millió euró, január-szeptember: 10 246  (9694) millió euró.

 

 

 

Adatok márkák szerint 01. 01. és 09. 30. között Értékesítési   Üzemi   Üzemi  
  árbevétel   eredmény   eredmény  
  millió euró   millió euró   százalékban  
             
  2015 2014 2015 2014 2015 2014
             
Volkswagen Személyautók 79 972 73 390 2229 1696 2,8 2,3
Audi 43 695 39 300 4024 3831 9,2 9,7
ŠKODA 9280 8784 734 651 7,9 7,4
SEAT 6388 5622 12 – 82 0,2 – 1,5
Bentley 1364 1259 57 125 4,2 9,9
Porsche *) 16 471 12 241 2546 1927 15,5 15,7
Volkswagen Haszonjárművek 7537 6976 313 378 4,2 5,4
Scania *) 7686 7511 748 700 9,7 9,3
MAN 9981 10 214 271 304 2,7 3,0
Volkswagen            
Pénzügyi Szolgáltatások 19 403 16 058 1381 1215 7,1 7,6

Lezajlott az Arany-Pedál díj második megmérettetés

Tarthatja magát valaki bármilyen rutinos sofőrnek, vehet be bármennyi kanyart a tökéletes íven fordulva, és lovagolhat meg számtalan zöldhullámot, egyénileg jól vezetni és tudatosan, a többi emberre odafigyelve közlekedni két teljesen különböző dolog – ez a 2015-ös Arany Pedál közlekedésbiztonsági verseny legfőbb tanulsága. A kezdeményezés hat hete alatt még a rutinos autóversenyzők is sokat tanulhattak magukról és a közlekedésben betöltött szerepükről.

arany-pedal-dij-autoaddikt

Véget ért az Arany Pedál-díjért folyó második közlekedésbiztonsági megméretés, amelyet a járműflotta követéssel és kezeléssel foglalkozó i-Cell a Groupama Tanpályával közösen, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság szakmai támogatásával, a Groupama Biztosítóval és az Opel Magyarországgal együttműködésben szervezett.

A 2015. szeptember 17. és október 28. között zajló esemény során a résztvevők számára biztosított járműbe szerelt flottakövető fedélzeti egység és kamerás passzív közlekedésbiztonsági eszköz egyfajta „harmadik szemként” folyamatosan figyelte és analizálta a jármű előtt zajló történéseket, közlekedési helyzeteket; hang- és fényjelzéssel pedig azonnal a sofőr tudtára adta, ha hibázott. A „Nagy Testvér” visszajelzései alapján reflektorfénybe kerültek azok az apróságok, amelyekre a városi közlekedés felgyorsult tempója miatt szinte már oda sem figyelünk. A zsúfolt metropoliszban egy helyesen megválasztott követési távolsággal, vagy egy gondosan betartott sebességhatárral a közúti ökoszisztéma szabálykövető és a városi közösségre nézve hasznos tagjai lehetünk.

A 2015-ös Arany Pedál-díj végeredménye:

  • Hoffer Zsolt (rendőr őrnagy, a Hungarian Police Rallye Team pilótája) – 875 pont
  • Vitányi Judit (a TV2 Tények műsorvezetője) – 870 pont
  • Répa Kata (sportújságíró, autóversenyző) – 719 pont
  • Big Daddy Laca (rapper, Ganxsta Zolee és a Kartel) 646 pont
  • Laklóth Aladár (színművész, tereprali navigátor) – 602 pont
  • Böde Dániel (magyar válogatott labdarúgó, a Ferencváros csatára)

Farkas Károly, a főszervező i-Cell operatív igazgatója az 5. Autó+Motor+Sport Expón tartott záró sajtóeseményen elmondta:

„Izgalmas volt figyelni, hogy az integrált közlekedésbiztonsági eszköz napról napra jobb teljesítményre ösztökélte a versenyzőinket. A rendszer visszajelzéseinek köszönhetően, csupán egy hét alatt mindannyian tudatosabb és figyelmesebb sofőrökké váltak, és ez a pontszámok alakulásán is megmutatkozott. Mindez azt támasztja alá, hogy egy kis odafigyeléssel megelőzhetőek lennének kisebb, és olykor nagyobb közúti konfliktusok is. Az Arany Pedál-díjnak épp ezért a tudatos közlekedésre való figyelemfelhívás az elsődleges célja.”

Hogyan zajlott a pontozás? A járműbe épített integrált rendszer az első ütközésveszély, az irányjelzés nélküli sávelhagyás, a követési távolság, a gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzet, valamint a sebességkorlátozások túllépésének felismerésére képes. Heti 1000 pontot kaphatott az a versenyző, aki egyetlen ilyen közlekedési konfliktusba sem került.

Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a heti 1000 pontot a legfigyelmesebb és legprofibb vezető is csak zárt úton, tesztkörülmények között érhetné el. Idén, technikai újításként a járműbe helyezett kameráknak köszönhetően azonnal láthattuk és elemezhettük az adott közúti konfliktust, a pontozás során kiküszöbölve a városi közlekedésben óhatatlanul előforduló, a sofőr önhibáján kívül eső történéseket” – emelte ki Kovács Attila, a Groupama Tanpálya instruktora, aki kollégájával a résztvevők napi és heti összesített értékelését végzi.

A való életben nem pontlevonás jár egy elrontott sávelhagyásért, és a gyalogos vagy biciklis veszélyeztetés sem pusztán ikonként jelenik meg egy kijelzőn. A sietség és a kapkodás valós kockázatokat rejt, különösen a városi közlekedés során. Reméljük, hogy sokan levonják az Arany Pedál-díjért zajló verseny tanulságait” – fogalmazott Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságának főtitkára.

Egyre több BMW i partner Magyarországon

Közel egy éve, 2014 novemberében indult el a BMW i almárka értékesítése Magyarországon.

budapest-motors-bmw-i-autoaddikt

A világszerte is kiemelkedően sikeres BMW i modellek hamar népszerűek lettek a magyar piacon is. Az elmúlt 11 hónapban közel 50 db BMW i modellt adtak át magyar ügyfeleknek is, mely kiválóan jelzi, hogy a hosszú távú fenntarthatóság a hazai vásárlók számára is egyre fontosabb érv az autóvásárlás során.

A BMW i modellek iránti vásárlói érdeklődés és igény még hatékonyabb kiszolgálása érdekében 2015. október végén a Budapest Motors Kft. is csatlakozik a hivatalos BMW i partnerek sorába, így immár a főváros két pontján válik elérhetővé a BMW i almárka.

„A magyar piacon is egyre magasabb igény mutatkozik az elektromos és plug-in-hibrid autók iránt. Az elmúlt 1 év igazolta az elvárásainkat, a BMW i hazai sikerei összhangban állnak a globális térnyeréssel, így számunkra hamar egyértelművé vált, hogy a BMW i értékesítési pontjainak számát bővíteni szeretnénk. A Budapest Motors Kft. régóta partnerünk. A márkakereskedés teljes körű megújítása elhivatottságot, valamint a csapatuk hozzáállását is kiválóan mutatja. Úgy gondoljuk, hogy a megújult bemutatóterem az ügyfelek számára vonzó és értékes környezetet ad, ahol megismerhetik a BMW teljes palettáját, a BMW M modellektől egészen a BMW i jövőbemutató kínálatáig. Ma Magyarországon az első autó, amely zöld rendszámot visel, egy BMW i3-as. Számunkra ez az egyik első látható jele a környezettudatosságnak és a vállalat számára oly fontos, hosszú távú fenntarthatóságnak. A BMW Group Magyarország aktív szerepet kíván betölteni az elektromos mobilitás magyarországi elterjedésében” – mondta el Baudouin Denis, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója.

A BMW i almárka így már két értékesítési partnert számlál Magyarországon, a tavaly indult Wallis Motor Duna Kft. Pesten, a Budapest Motors Kft. Budán kínálja a márka innovatív modellgenerációját. A fenti egységek mellett Budaörsön, Győrött, Pécsett, Szegeden és Debrecenben is találhatóak hivatalos BMW i szervizpartnerek, az ügyfelek lehető leghatékonyabb kiszolgálása érdekében.

A Budapest Motors Kft. 2006 szeptemberében nyitotta meg kapuit és azóta is dinamikusan fejlődik. Az idei év során kb. 600 db jármű értékesítésével számolnak. A nemrég teljesen megújult, kurrens BMW arculati elemeket felvonultató beruházás meghaladta a 800 000,- eurót, így a korábbi 500 négyzetméterről 720-ra bővült a bemutató tér. A BMW i modellek egy külön az erre a célra kialakított 350 négyzetméteres területen kapnak majd helyet. A szalon két szintjén 15 db autót tudnak színvonalasan bemutatni, a galérián rendezik be a BMW i valamint a BMW M modellek különleges hangulatot árasztó egységeit. A beruházás alkalmával az ország egyik legnagyobb BMW kereskedése jött létre. A létesítmény további 250 négyzetméternyi belső iroda-blokkal bővült, mely lehetőséget biztosít speciális értékesítési igények maximális kiszolgálására is.

Az épületegyüttes teljes tároló kapacitása 400 db autó, mely 7 szinten rendezhető el.  A BMW, BMW i és BMW M modellek mellett, MINI bemutatóterem, Premium Selection használt autó részleg, mélygarázs és további 3 szinten gépkocsi-tároló területek találhatóak a lenyűgöző létesítményben.

250 négyzetméteres direkt munkafelvételi zónát alakítottak ki, a gyorsabb, átfogóbb és még színvonalasabb gépkocsi javítási folyamatok elvégzése érdekében.

Megújult a második emeleten, önálló bejárattal is rendelkező MINI bemutatóterem, ahol dedikált MINI értékesítői csapat kezdte meg működését. A MINI szalonban 5 db autó egyidejű kiállítására van lehetőség, ezzel a brit prémium márka legfrissebb újdonságait is kényelmes körülmények között lehet bemutatni.

A BMW i almárka kisebb, mindennapi közlekedésre kialakított városi prémium autója, a BMW i3 alapáron 11 830 000 forinttól érhető el.  Az i3 kétféle verzióban választható, amelyből a teljesen elektromos kiadás 130-160 kilométer hatótávra képes a használat intenzitásának függvényében, míg a hatótáv-növelő megoldással (Range Extender) bővített verzió már összességében 300 kilométer megtételére alkalmas. A márka hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású sportautója, az i8 alapáron 43 594 000 forinttól érhető el a hazai vásárlók számára.

Az új Volkswagen Touran öt csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten

Az új Volkswagen Touran kiemelkedően teljesített az Euro NCAP független európai fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjén. A népszerű családi egyterű ezzel a teljesítménnyel elnyerte a legmagasabb, ötcsillagos minősítést, így ő is Európa legbiztonságosabb autói közé tartozik.

Der neue Volkswagen Touran

Az új Touran által elnyert átfogó ötcsillagos minősítés négy részterület – a felnőtt- és gyermek-utasvédelem, a gyalogosvédelem és a biztonságot támogató rendszerek – értékelésének eredménye.

Az új Touran kitűnő eredménnyel teljesítette az Euro NCAP mindenre kiterjedő tesztsorozatát, köszönhetően ez nem utolsósorban annak az egyedülálló biztonsági csomagnak, amelyet optimalizált karosszériaszerkezete, a biztonsági övek, ülések és légzsákok hatékonyan működő együttese, valamint innovatív vezetői segédrendszerei alkotnak.Az Európai Újautó-értékelési Program (New Car Assessment Program; Euro NCAP) már 1997 óta az autók biztonsága terén az egyik legfontosabb mércének számít. Ebben az évben pedig a korábbinál is szigorúbb követelményeknek kellett megfelelni.

A felnőtt-utasvédelem széles körű vizsgálata során az új Touran az elérhető összpontszám 88 százalékát gyűjtötte be. A teszt egy deformálódó akadálynak vezetett, 64 kilométer/órás, 40 százalék átfedésű frontális ütközés és egy falnak vezetett, 50 kilométer/órás, 100 százalék átfedésű frontális ütközés mellett egy oldalirányú ütközési (a vezetőoldali ajtónál, 50 kilométer/óra tempóval) és egy oldalirányú oszlopnak csapódási tesztet (32 kilométer/óra sebességgel) is magában foglal. Az új családi modell, amely 5 illetve 7 üléses változatban is teljesítette a tesztet, a gyermek-utasvédelem fontos területén is kiválóan teljesített. Köszönhetően a szériafelszereltség részeként elérhető ISOFIX gyerekülés-rögzítő pontoknak és a „Top Tether” tartóknak, az új Touran az elérhető pontok 89 százalékát szerezte meg.

A gyalogosvédelem területén az új Touran az elérhető pontok 71 százalékát szerezte meg. Itt elsősorban azokat a kiváló formatervezési megoldásokat értékelték, amelyek a járókelők sérülésveszélyét csökkentik. A új Touran, mely már a hazai Volkswagen márkakereskedésekben is megrendelhető a szériafelszereltség részeként számos biztonsági segédrendszert kínál. Ez a vezető és az első ülésen helyet foglaló utas védelmét szolgáló (utas oldalon deaktiválható, vezető oldali térdlégzsákkal együtt) légzsákok mellett az első és a hátsó sorban utazókat óvó fejlégzsákok és oldallégzsákok rendszerét is magában foglalja.

Ezen felül rendelkezésre állnak ütközésvédelemre optimalizált fejtámaszok, amelyek egy hátulról érkező ütközésnél a nyakcsigolya sérülésének valószínűségét minimalizálják illetve a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés is. Az új Touran számos további vezetői segédrendszerrel rendelkezik az alapfelszereltség részeként, ilyen például az ellenkormányzás-támogatással kiegészített elektronikus menetstabilizáló berendezés (ESP), a vészfékrásegítővel kombinált blokkolásgátló (ABS), a másodlagos ütközésvédelem rendszere (Automatic Post-Collision Braking System), a gumiabroncsnyomás-figyelő rendszer (Tyre Pressure Monitoring System) és a fáradtságérzékelő rendszer a Comfortline felszereltségtől.

LEGFRISSEBB

Ahol megáll az idő: a Bob’s Big Boy Classic Car Show-n...

0
Burbank szívében, a legendás Bob’s Big Boy étterem parkolójában minden pénteken életre kel az amerikai autórajongók egyik legnagyobb ünnepe: a Bob’s Big Boy Classic...

TESZTJEINK