AutóAddikt Magazin Pontosan 80 évvel ezelőtt, a Párizsi Autószalonon mutatkozott be a Škoda Popular...

Pontosan 80 évvel ezelőtt, a Párizsi Autószalonon mutatkozott be a Škoda Popular Monte Carlo

A Škoda történetének egyik legkülönlegesebb modellje 80 évvel ezelőtt a Párizsi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek.

skoda-popular-parizsi-autoaszalon

1936. október 1-jén a 20. Párizsi Nemzetközi Autószalon látogatói voltak az elsők, akik megtekinthették a cseh autógyártó Škoda Popular Sport Monte Carlo modelljét. Az azt követő három évben limitált szériás modellek egész sorát dobta piacra a márka. Napjainkban ezek a sportos roadster, nyitható tetős és kupé változatok a Mladá Boleslav-i márka történetének legkeresettebb évjáratú modelljei közé tartoznak.

„A cseh márka kapcsolata a motorsporttal egészen 1901-ig nyúlik vissza, a Popular Monte Carlo típus különleges darabjainak története pedig szorosan összefonódik a Škoda 80 évvel ezelőtti motorsportos sikereivel” – nyilatkozta Andrea Frydlová, a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum igazgatója. „A limitált szériás változat a kifejezetten az 1936-os Monte Carlo Rally-ra épített autóra épül, így az ügyfelek, akik mellette döntöttek, közvetlenül a Škoda versenyrészlegének tapasztalataiból profitálhattak.”
1936 januárjában a Škoda nem mindennapi motorsport sikert ért el: az addig szinte ismeretlen Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman alkotta csapat egy roadster kivitelű Škoda Popular kormánya mögött második helyen zárta a Monte Carlo Rally-t az 1500 köbcentinél kisebb lökettérfogatú autók kategóriájában.

A vállalat a sikert kihasználva megragadta az alkalmat és egy jellegzetes formatervű, limitált szériás sportos modellt dobott piacra Škoda Popular Sport Monte Carlo néven. A modell pontosan 80 évvel ezelőtt mutatkozott be egy kiállítás keretében a nagyközönségnek, ez a premier pedig éppen a Párizsi Autószalonon történt.

A versenyautóhoz hasonlóan ez a limitált szériás modell is a Rapid modellsorozat 1,4 literes, 23 kW (31 lóerő) teljesítményű négyhengeres erőforrásával indult hódító útjára. A háromsebességes váltó a hátsó tengely felett kapott helyet, egy blokkot alkotva a differenciálművel (transaxle elrendezés). A modell legnagyobb sebessége 110 km/óra volt, sportos karakterét pedig hatékony hidraulikus fékrendszere tette teljessé. 1936-ban a ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo alapára 28 500 korona volt, míg a hagyományos, roadster kivitelű 1,0 literes, 16 kW (22 lóerő) teljesítményű erőforrással szerelt POPULAR indulóára 18 700 korona volt.

A Škoda Popular Sport Monte Carlo első két darabja 1936. júliusában készült el, az utolsó példány – egy sötétszürke metál fényezésű kupé – pedig 1939. január 13-án került kiszállításra. A legyártott 70 autó közül 24 volt a könnyebb típusú, egyszerűbben felszerelt roadster kivitel. Ezen kívül további 17 olyan roadster készült, amely nagyobb kényelmet kínált utasainak, így például a fogantyúval nyitható oldalablak luxusát. A sort 23 kupé, 2 nyitható tetős változat, két egyedi karosszéria felépítmény, két felfüggesztés változat és erőforrások egész sora tette teljessé.

Elképesztő luxuskivitelükkel azonban még közülük is kiemelkedett két roadster. Ezt a két járművet a csehszlovák kormány küldte az akkor még 14 éves Petar II. Karađorđević királynak, Jugoszlávia államfőjének 1938-ban.

A kifinomult ízléssel bíró ügyfelek választhatták a kétüléses kupé kivitelt is, amely 35 000 koronába került. A Škoda Popular Sport Monte Carlo ezen változata 4,2 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,37 méter magas volt és 960 kilogrammot nyomott.

1937 októberében a cseh autógyártó megújította a modellt, amely így módosított felfüggesztést illetve hangolást és hosszabb tengelytávot kapott. A modell kompakt megjelenésének számos elemén visszaköszönt az akkori áramvonalas formaterv, a fényszórók pedig részben a sárvédőkbe ágyazva kerültek elhelyezésre.

Napjainkban körülbelül egy tucat autó viseli a Škoda Popular Monte Carlo nevet és a modell egyike a legkeresettebb veterán autóknak a cseh autógyártó kínálatából. 1968-ban az újonnan alapított ŠKODA Múzeum birtokába került egy fekete fényezésű, 1937-es kupé, amelyet a századfordulón körültekintően felújítottak. Azóta a kétüléses modell számos bemutatón vett részt, ahol a Mladá Boleslav-i márka történetét szemléltette, illetve több veterán autós eseményen is feltűnt már. A limitált szériás Popular Sport Monte Carlo modell egy másik példányán jelenleg is óriási körültekintéssel dolgoznak a Škoda Múzeum munkatársai.

Előző cikkMég koncepció, de 2017-től már forgalomba állhat a teljesen elektromos hajtású új Volkswagen e-Crafter
Következő cikkHarmincadik születésnapját ünnepli a legendás BMW M3