AutóAddikt Autóteszt BMW BMW M240i Coupé xDrive – hétköznapi, különleges kihívások

[TESZT] BMW M240i Coupé xDrive – hétköznapi, különleges kihívások

Alapjaiban véve a BMW M240i xDrive nyugodt szívvel definiálható hétköznapi jelenségnek. Bár a 2-es BMW-széria alapvetően az egyszerűség, praktikum, és a mindennapos használat tekintetében fogant, akad némi kivétel. Kiváltképp, ha közelebbről vizsgálódunk.

Nem gondolná szinte senki, hogy a BMW M240i xDrive mire lehet képes. Mindössze azért, mert a külső, az egész tálalás kimondottan visszafogott – igaz, a kupé-kialakítás domináns, jól működő recept alapján; megvannak a hangsúlyos vesék, a morcosra húzott szempár, valamint némi ültetés is szembe köszön.

17-es kerekeket kapott a BMW M240i xDrive, 205-ös gumikkal: itt sincsen semmi extra. Oldalnézetből ez fel sem tűnik egyértelműen, hiszen a méretezés sem tűnik túlzónak. Azért megvan a 4454 milliméteres hossz, de az 1408 milliméteres magasság jócskán elvesz a túlgondolt nagyságból. Eredendően sportautó ez, nem is hot hatch, bár az imént említett definíció eléggé tág szegmensre ragasztható rá.

Ne feledjük, hogy a BMW M240i xDrive egy igazán nehézsúlyú versenyzőnek számít. A szaksajtó több ízben egy lapon említi például a Mercedes-Benz SL 63 AMG-vel, vagy akár a szupersportautó-kategóriába tartozó Lamborghini Gallardo-val.

Szupersportautós teljesítmény és menettulajdonságok

Hogy miért is? Bár a BMW M240i xDrive teljesítményre nagyjából a felét nyújtja a fent említett modelleknek, mégis gyorsaságra odaver bármelyiknek.

A teljesítmény-kérdés tehát jelen esetben nem pusztán a lóerőknek szól, sokkal inkább a dinamizmusnak, nyomatéknak, illetve magának a tényleges gyorsulásnak.

A beltér sportos összhatást kelt, megszokottan minőségi alapanyagokból építkezve. Az első ülések hangolása is ennek megfelelő, azonban a kagylós jelleg ellenére bármikor átlényegülhetünk átlagos autózást előtérbe helyező felhasználóvá – legyen szó túráról, kirándulásról, hosszabb távú út megtételéről. Utaskabinunkban tehát elfér 4 felnőtt, átlagos testalkattal (azért hátul akad némi kompromisszum), ráadásként a csomagok is jól elhelyezhetők a 390 literes csomagtérben.

Súly-lóerő arány: 4.26 kilogramm/LE

340 lóerő, kereken 500 Newtonméter csúcsnyomaték. Leírni is élmény, nem hogy gyakorlatban belemerülni a részletekbe – a BMW M240i xDrive ennyit tud, 5800-as percenkénti fordulatszámon, 1520-nál már rendelkezésünkre bocsátva a maximális forgatónyomatékot. a 2972 köbcentis, sorhatos, turbóval lélegeztetett blokk lenyűgöző sportosságot produkál, a hajtásláncba ékelt 8 sebességes ZF automata pedig most is szuperlatívuszokban mutatja vezetőjének és utasának, hogyan kell komplex autót gyártani napjainkban.

Mért gyorsulásunk 0-ról 100-ra 4.2 másodperc. Nem több, nem kevesebb, több ízben neki is futottunk, száraz, egyenletes aszfalton. A rajtautomatika, és minden egyéb közbeiktatásával (állandó xDrive) az autó parittyaként lendül előre a gázpedál lenyomása után, persze ne felejtsünk el Sport módozatba kapcsolni, ha azonnali, pozitív értelemben letaglózó hatást szeretnénk elérni. A kipufogók annak rendje s módja szerint fel-fel hörrennek, durrognak, búgó alaphanggal, megfelelő körítéssel.

Szempillantás alatt 100-on vagyunk tehát, a gyorsulásérzet kicsit visszafogott, itt ismét képbe jön az xDrive – ez kétségkívül semlegessé tesz. Ugyanakkor áldásos szerepe van az állandó négyszernégynek, főként kanyarstabilitás szempontjából: tesztjeink során egyszer sem sikerült a BMW M240i xDrive-ot kihozni a sodrából, a szó szoros értelmében. Nem volt akkora sebesség, olyan ívű kanyar, amelyben nem állt volna betonstabilan az elöl kettős háromszöglengőkaros, hátul multilink futómű és maga a kaszni, a kerekek bár néhol elbizonytalanodtak, volt némi kipörgés, pici csúszás, de ez kötelező egy ilyen autónál.

Stabil, de ugyanakkor megmarad a gyorsaság is

Ha már ennyiszer emlegettük az xDrive-ot, mindenképp szólnunk kell egyetlen hátrányáról a BMW M240i xDrive esetében. Ez pedig a semlegesnek ható kormányzás, Sport módban. Tapasztalataink szerint a kormányműnek jobban kellett volna közvetítenie az épp aktuális útviszonyokat, a reakcióidőknek talán leheletnyivel jobbnak kellett volna lennie; az egészből hiányzott némi plusz informatív jelleg.

Fontos ez különösképp akkor, ha kihegyezett körülmények közt használjuk az autót, mondjuk versenypályán, s századmásodperceken múlhat egy-egy előre kiszámított kanyar vételezése.

Ne felejtsük el, hogy a BMW M240i xDrive minden tekintetben elsősorban utcai autó, ennek megfelelően bármikor visszaminősíthetjük szelíd, városi társsá. Eco Pro Plus állásban ugyan visszavesz a hajtás a teljesítményből, a futómű lágyul, de az alap vad karakterisztika megmarad. Jól jöhet ez gyors manőverek lebonyolításánál (például előzések), optimális érzetet ad, hogy tudjuk, van erőtartalékunk bőven.

Ha kell, gazdaságos is tud lenni. Csak egy gombnyomás

Fogyasztás tekintetében is remek eredményt mutatott fel a BMW M240i xDrive: Eco Pro Plus-ban az átlag 7.1 liter/100 kilométerre jött ki (Sport mód: 13.7), konkrét városi felhasználással 8.1 (Sport mód: 10.3), 90 kilométer/órás átlagnál pedig 5.2 (Sport mód: 6.8) literes értéket mértünk.

2016 BMW M240i xDrive specifikációk

Motor

Motortípus: hathengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 2979 cm³

Maximális teljesítmény: 340 LE @ 5800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 500 Nm @ 1520 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú ZF automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4454 mm

Szélesség: 1774 mm

Magasság: 1408 mm

Tengelytáv: 2690 mm

Első gumik mérete: 205/50 R17

Hátsó gumik mérete: 205/50 R17

Tömeg, üresen: 1450 kg

Megengedett össztömeg: 1995 kg

Csomagtartó mérete: 390 liter

Üzemanyagtartály mérete: 52 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.4 s (gyári), 4.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.7 l/100 km

Országúti: 5.8 l/100 km

Vegyes: 7.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.8 l/100km

Országúti: 6.0 l/100km

Vegyes: 7.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 169 g/km

Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyEPSON, QNAP, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte