AutóAddikt Autóteszt Citroën Citroën ë-C4 – extravagáns és különösen egyedi

[TESZT] Citroën ë-C4 – extravagáns és különösen egyedi

A Citroën korábban arról volt híres, hogy a világ legkényelmesebb és legmerészebb, legextravagánsabb autóit gyártotta, aztán egy időre ez abba is maradt sajnos. Most azonban ismét erősödik a tendencia, s nem titkoltan a márka nagyon szeretné, ha minden tekintetben kiemelkedő lenne az új E-C4. Teszt.

Nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy a Citroën E-C4 jelenleg a piac egyik leglátványosabb EV-jei. Formaiság, egyediség, klasszikus értelemben vett kivételes dizájnvilág jellemzi. Nagyon ismerős alapokra épül, a specifikációi és maga a teljesítménye is meggyőző.

Az E-C4 a legújabb Citroën C4 elektromos változata, amelyet dízel vagy benzines modellként is megkaphatsz, sőt, kézi váltóval is. De az elektromos változat könnyen a választék legjobbja, hiszen ez a legcsendesebb, és a többletsúlya miatt a legjobb a vezetési minősége is.

De nem fogja felfedezni, hogy az E-C4 valójában mennyire kényelmes, ha nem tud túllépni a kinézetén, és nem mer a fedélzetre lépni. Merészen eltér a régi C4-től, a Peugeot 308-assal rokon, felejthető ferdehátútól, és valójában már nem is ferdehátú. A Citroën a legújabb C4-et egyfajta magasan álló, kupészerű crossoverré alakította át, amely nem tűnik olyan magasnak, mint a legtöbb crossover, bár a hasmagassága elárulja.

Kényelemre hangolva

A felfüggesztésről is sokat nyom a latba nyilván e miodellnél. Nem feltétlenül a magasságáról, hanem arról az érdeméről, hogy a méretéhez hasonló járművek közül valószínűleg a legjobb rugózási minőséget kínálja anélkül, hogy adaptív lengéscsillapítókhoz kellene folyamodnia. A Citroen korábban híres volt hidropneumatikus felfüggesztéséről, de ezt néhány éve megszüntették, és most a gyártó bevezetett egy olyan típusú progresszív lengéscsillapítót, amely a C4-est (és különösen az E-C4-est) varázsszőnyeggé változtatja.

Bármennyire is drámainak tűnik az E-C4 minden szögből, a platform, amire épül, nagyon ismerős és nem is olyan új. Ez a PSA EMP1 platform, amelyet az új tulajdonosok Stellantis alatt STLA Smallnak hívnak majd, és amelyet végül egy egész sor modellben használnak majd, köztük sok olyanban, amelyek Amerikába is eljutnak.

Mint minden EMP1-alapú jármű, amelyek közül néhányat már vezettünk, mint például a Peugeot e-208 vagy a DS3 Crossback E-Tense, az E-C4 is csak elsőkerék-hajtású, és egyetlen (fő) 100 kW-os (134 lóerős) motor mozgatja, amely egy 50 kWh-s akkumulátorcsomagból nyeri a szükséges energiát; a hasznos kapacitás 45 kWh, és a jármű a WLTP szerint 353 km megtételére képes egyetlen töltéssel.

Akad elegendő teljesítmény

A gyorsulás a legjobb esetben is komótos, hiszen az E-C4-nek közel 10 másodpercre van szüksége a 100 km/h eléréséhez, ami vállalható, tekintve, hogy az autó súlya 1636 kg; a végsebesség 150 km/h. Mindezzel együtt az erőből nem igazán érződik hiány, hiszen az E-C4 260 Nm (191 fontláb) nyomatéka azonnal rendelkezésre áll, és a jármű szépen felveszi a tempót akkor is, ha már nagy sebességgel haladva gyorsítunk.

A Citroen annyira szereti a felfüggesztést, hogy az E-C4 felfüggesztését saját… felfüggesztéssel látta el. A vállalat saját fejlesztésű Progressive Hydraulic Cushions (progresszív hidraulikus párnák) alapvetően egy újabb réteg lengéscsillapítás, amely elszigeteli a járművet az út egyenetlenségeitől, és valóban működik. Ez könnyen a legkényelmesebb ilyen méretű autó, amiben valaha is ültem, hiszen szinte bármin átcsúszik.

A plüssös-puha érzetet tovább fokozhatják az opcionális komfortülései, amelyek 15 milliméteres puha párnázással rendelkeznek. Mindezek miatt az E-C4 egyszerűen olyan érzést kelt, mint egy évtizedekkel ezelőtti autó, méghozzá jó értelemben.

A felfüggesztéssel kapcsolatban feltűnt, hogy bár hátul csak félig független megoldással rendelkezik a jármű – költségcsökkentés fókuszban -, a menettulajdonságok, a vezetés minősége figyelemre méltó volt. A nem független felfüggesztés általában érezhetővé teszi jelenlétét a bukkanókon, ami negatívan befolyásolja az utazás mikéntjét, és bizonytalan érzetet ad a hátsó résznek.

Az E-C4-ben azonban nem tapasztaltunk ilyesmit. Pedig számos vacakabb útszakaszon közlekedtünk az autóval. Gyönyörűen kisimította a göröngyöket, még akkor is, ha nagyobb sebességgel vettük a nagyobb úthibákon.

Az E-C4 kormányzása rendlkívül könnyed, de pontos is – volt ellentapasztalatunk sajnos nemrég a márka más modelljénél. Alacsony sebességnél csak egy ujjal kell elfordítani a kormányt végállásróé végállásra.

Egyediségből sincsen hiány

Nem lehet eltekinteni attól a ténytől, hogy az E-C4 nagyon egyedonek számít az utakon. Az orr-rész valamiféle földönkívüli űrhajóra emlékeztet – bármennyi kortárs autónál is felfedezhető a kisérletezezés extravagánsabb külsővel, a különálló nappali menetfénnyel és a homlokfalon lejjebb ülő fényszórókkal, egyszerűen nem tudom megszokni és szépnek nevezni. Biztosan nem csúnya, és a dizájn többi részével is működik, de egy kicsit fura is.

Az oldalról a kedvenc helyem, ahonnan az E-C4-et nézni. Szépek az arányai, nagyon sportos, fastback-szerű az üvegháza, és nagyon tetszik, ahogy a hátsó lámpák felső részét egy kis spoilernek alakították ki. Átmegy a hátsó képernyőn, és bár a vezetőülésből is látszik, ha a visszapillantó tükörbe nézel, nem takarja el annyira a kilátást.

A hátsó lámpatestek is figyelmet érdemelnek. A felső rész a csapóajtóval együtt felemelkedik (az előbb említett kis spoiler), míg az alsó a helyén marad, és nyitott állapotban elég egyedien néz ki. A csomagtartó tér 380 literes, a hátsó ülést leengedve pedig 1250 literes (44,1 köbméteres) térhez juthatunk.

Belül az E-C4 meglehetősen tágas, és a kilátás mindenhol meglepően jó. A C-oszlopban van egy kis negyedlámpa, amely segít abban, hogy a holtterek igazán kicsik legyenek. A vezető üléspozíciója meglehetősen alacsony – egyáltalán nem SUV-szerű -, a kormánykerék pedig kicsi és alul-felül szögletes.

A vezető előtt egy kis 5 colos képernyő található, hasonló méretű, mint az E-C4 fő riválisában, a Volkswagen ID.3-ban, bár a Citroen grafikája nem olyan éles. A 10 colos központi képernyőre azonban nem lehet panasz, mivel az igazán éles, és az érintéses bevitelre is jól reagál – a térkép nagyításához szükséges csippentés elég jól működik, bár nem a kategória csúcsa.

Beltér

Az anyagok nem kivételesek, és bár a műszerfalon található kemény műanyagfelületek nem zavaróak (ami például a japán autókban gyakori), nem értékeltem a középső és az ajtók kartámaszának korlátozott párnázottságát – számomra ezek jelentették a legnagyobb csalódást, mivel ezek miatt a belső tér kényelmi szintje nem volt páratlan.

Kétméteres emberként nem volt gondom azzal, hogy magam mögött üljek az E-C4-ben. Érdekes módon, ellentétben más elektromos járművekkel, amelyek az ICE modellekkel közös felépítésűek, az E-C4 hátsó padlója nem tűnik megemeltnek, ami a térdet felnyomná, amikor hátul ülünk, és így a hosszú utazások kényelmetlenek lennének. Ugyanaz, mint az ICE-változatokban, ahogy a csomagtartó kapacitása is.

Külseje ellenére az E-C4 jó hétköznapi jármű, négy személy számára elegendő hely áll rendelkezésre, és egy feltöltéssel 250 km körüli hatótávolsággal rendelkezik. Ez egyike azoknak a járműveknek, amelyek meghálálják az óvatos, takarékos vezetést, és 300 km (186 mérföld) megtételére is képes lehet, anélkül, hogy túlságosan megerőltetné magát, ha nincs túl meleg vagy túl hideg odakint.

Az elektromos C4 nagyjából egyharmaddal drágább, mint a fosszilis üzemanyagot használó modellek.

…és a konklúzió

Nem a kategória legjobb hatótávolsága vagy teljesítménye, de nem is a legdrágább jármű a kategóriában, így ha el tud vonatkoztatni a konzervatívabb vásárló a küllemtől (értelmetlen dolog lenne, hiszen ott a nagybetűs egyediség), akkor mindenképpen érdemes megfontolni a választás mikéntjét.

2022 Citroën ë-C4 specifikációk

otor

Motortípus: elektromos szinkronmotor

Lökettérfogat: N/A cm³

Maximális teljesítmény: 136 LE @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 260 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4360 mm

Szélesség: 1800 mm

Magasság: 1520 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Első gumik mérete: N/A

Hátsó gumik mérete: N/A

Tömeg, üresen: 1541 kg

Megengedett össztömeg: 2000 kg

Csomagtartó mérete: 380 liter

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 150 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.7 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 11-13 kWh/100 km (ECO)

Országúti: 14-18 kWh/100 km (ECO)

Vegyes: 13-18 kWh/100 km (ECO)

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: N/A l/100km

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a Citroën magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
94 %
Kialakítás
89 %
Kpmfort
90 %
Teljesítmény
84 %
Anyagminőség
86 %
Ár-érték arány
86 %
Előző cikk[TESZT] Suzuki Swift 1.2 Hybrid 12V CVT 2WD GL+ – talán az egyik legélhetőbb konfiguráció?
Következő cikk1997 Mercedes-Benz S420 W140: csomagtérfedél pozícionálása
teszt-citroen-e-c4-extravagans-es-kulonosen-egyediJelenleg az egyik legkülönlegesebb küllemmel megáldott EV a piacon.