AutóAddikt Autóteszt Dacia Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 – kimagasló terepes képességek kevés pénzért

[TESZT] Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 – kimagasló terepes képességek kevés pénzért

Korábban már hírt adtunk az új, 2018-as modellévű Dacia Duster debütálásáról. Akkor is éreztük, hogy a román terepes magasra helyezi a lécet a konkurenicával szemben, legalábbis, ami a hegymászó-dagonyázó képességek, valamint az oprimális ár-érték arány tekintetében. Elégedetten adtuk le a tesztautót az eltelt 1 hetes próbavezetés után, véletlenek pedig nincsenek. Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 teszt.

 

Olyannyira beleégett a budapesti (és persze vidéki) megszokott környezeti összképbe a Duster, hogy alapvetően a mélázó, vagy talán kissé elvarázsoltnak jellemezhető járókelők körében nem is váltott ki túlzott érdeklődést az autó. Ha például beparkoltunk az Andrássy úton, vagy akár egy újpesti helyszínen, semmi; ha meg Győrben ment a krúzing, akkor sem. Ez nem is baj, hiszen a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 egyik fő ismérve az általánosság, de van benne visszafogottság, hivalkodásra nem hajazás, és a többi.

Épp ezért remek autó a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 egyebek mellett: ki tud úgy is tűnni a tömegből, hogy nincs hozzátársítva semmiféle extra sallang, nem akar többnek tűnni, mint ami. És abban viszont a maximumot hozza.

Miben változott az új Duster?

Első blikkre is látszik, hogy a külalak kevéssé változott az elődéhez képest. A hűtőmaszk, illetve a frontlámpaburák átrajzolást kaptak, a legjellegzetesebb részlet viszont tagadhatatlanul a kereszt-sziluettet kapott hátsó menetfényburkolatok kiképzése. Ez emlékeztet már-már közhelyszerűen valamire, ami mondjuk Jeep-es áthallás, de nem vészesen, pontosan úgy, hogy belepasszoljon a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 adta tálalásba.

Oldalnézetből igazán klasszikus SUV formát kapunk, relatíve hosszú orr-résszel, csapott fenékkel, jól érzékelhető hasmagassággal és ebből adódóan remek terepszögekkel. Jól kivehető, hogy szegmensében, azaz a mini SUV-ok palettáján magasabb szintre pozícionálható (karosszéria nagysága, beltér), ami szintén pozitív színekben tünteti fel a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4-et.

Mennyire lehet puritán a beltere a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4-nek, főként, hogy tesztautónk a legfullosabban felszerelt verzió volt? Nos, pont annyira, amennyire szükséges. Kemény műanyagok, jó minőségű plüssök és fémes hatású részelemek váltják egymást, a kapcsolók, műszeregységek átgondoltan lettek elrendezve, az elosztás is rendben van. A kormánykerék fogása átlagos, itt is érezhető az olcsóbb anyaghasználat, de strapabírónak, tartósnak tűnt ez a felület is, vezetés közben pedig nem éreztünk semmilyen kevésbé komfortos behatást.

Kényelmesebb lett. Ez egy nagy pirospontot érdemel

Ami nagy változás az előző Dacia Duster generációhoz képest, az minden kétséget kizáróan az újragondolt ülések ergonómiája. Klasszikusan fapados volt az előd-Duster, bár ez sem zavarta nagyon a célvásárlókat, mégis úgy látta a márka, hogy ésszerű lenne egy kicsit komfortosabbá tenni az autót, amolyan globális jelleggel. Ez meg is történt: az ülőlapok és hátlapok is egyöntetűen szélesebbek, hosszabbak lettek, így a combok tartása is jobban kivitelezett az új Dacia Duster 1.5 dCi 4×4-nél; a hát kevésbé fárad, ha hosszabb távot vezetünk le (több száz kilométer is mosolyogva belefér egyhúzamban).

Hátul is jobb lett a helyzet, bár nem annyira érezhetően, mint a vezetőállásban. Az ülő- és hátlapok által bezárt szüg kicsivel nagyobb lett, tehát nincs az a korábbi vigyázzban ülés-érzet, sőt, itt is nagyobbnak, terjedelmesebbnek tűnnek a felületek.

411 literes csomagteret kapott alaphangon az új Dacia Duster 1.5 dCi 4×4, ez átlagos, viszont könnyed mozdulatokkal alakítható át a raktér, s így kapásból kereken 1 köbméter pluszt nyerünk (1444 liter).

A francia alapokon leledző 1.5 literes dCi erőforrásról már többször zengtünk ódákat, miért tennénk újra? Csak ismételnénk magunkat – mindenesetre a Renault által jegyzett közös nyomócsöves dízel most sem vallott szégyent: a maximális teljesítmény 109 lóerő 4000-es percenkénti fordulatszámon, míg a nyomatékcsúcs 260 Newtonméter, 1750-től.

A hajtáslánchoz társított 6 gangos manuális váltó áttételezése tökéletes, az állandó összkerékhajtáshoz jól el lettek találva a fokozatok, minimális turbólyuk-intervallum ugyan van, de megszokás kérdése, és nagyjából észrevehetetlenné válik az utazás során.

Elemében még mindig: az 1.5 dCi kitűnő, úgy ahogy van

Most nem feszegettük tovább a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 terepes képességeit, hiszen a pár héttel ezelőtt lebonyolított hazai bemutatón láttunk-érzékeltünk mindent, ami lényeges momentuma a zseniálisan felépített összkerékhajtásnak. Az biztos, hogy nincs olyan közepesebb nehézségi fokozatú terep, amelyen a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 ne boldogulna el könnyedén, még akkor is, ha utcvai gumiabroncsokkal vágunk neki a kihívásnak. Persze ez nem azt jelenti, hogy mindenhová, felelőtlenül becsapathatunk vele, maradjunk inkább annyiban, hogy nem fog zavarba jönni, ha az aszfaltútról le kell térnünk menet közben.

Az 1.5 dCi egyik fő jellegzetessége a madárétvágy. E téren sem vallott szégyent a Dacia Duster 1.5 dCi 4×4, ugyanis városi környezetben 5.5, országúti viszonyok közt 4.1 liter gázolajat égetett el 100 kilométerre átlagolva.

2018 Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 specifikációk

Motor

Motortípus: soros turbódízel motor

Lökettérfogat: 1461 cm³

Maximális teljesítmény: 109 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 260 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatsebességes manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4341 mm

Szélesség: 1804 mm

Magasság: 1693 mm

Tengelytáv: 2676 mm

Első gumik mérete: 215/60 R17

Hátsó gumik mérete: 215/60 R17

Tömeg, üresen: 1425 kg

Megengedett össztömeg: 2000 kg

Csomagtartó mérete: 411 liter, 1444 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 169 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.4 s (gyári), 12.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.8 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 4.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.7 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 4.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 123 g/km

Bővebb információ a Dacia magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Szóljon hozzá!