AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Grand Tourneo Connect Titanium 230 1.5 EcoBoost M6 – remek...

[TESZT] Ford Grand Tourneo Connect Titanium 230 1.5 EcoBoost M6 – remek utazóautó, nagyobb távokra is

Nem először, és nem is utoljára indulunk hosszabb utazásra egy-egy remek modellel, nem titkolva a szándékot, hogy alaposan kivesézzük a célszegmens konkrétan világjárásra tervezett modelljeit. A Ford élen jár a témában, úgyhogy még nagyobb izgalommal vettük kezelésbe a 2023-as modellévű Ford Tourneo Connect-et. Nagyteszt.

Mint tudjuk, a Tourneo Connect ugyanazon a gyártósoron készül Lengyelországban, mint a párhuzamosan futó Volkswagen Caddy. Akár rövid, akár hosszított tengelytávval nézzük, tulajdonképp a „matricázás” tér el, no meg az alapvető dizájnelemek. Persze nem célunk az összehasonlítás, vagy a párhuzamos összevonása, de elég az hozzá, hogy a Ford Tourneo Connect esetében sokkal inkább jellemezhetünk egy sportos, markáns, erőt sugalló tálalást, stílusvilágot, amely remekbeszabottan illik bele az aktuális Ford-portfólióba, minden részetében.

Minden a régi. De mégis teljesen új

Ugyanakkor az is fontos, hogy a 2023-as Ford Tourneo Connect formaisága, tálalása küllem tekintetében vajmi kevés újdonságot hordoz, de ez egyáltalán nem értendő negatív hangvétellel; a már megszokott vonalvezetés, élek, sarkok – minden – stimmel, a helyén van, a régi jót hozza. Nyilván ezt a feelinget alapvetően a megszállottabb, elhívatottabb Fordosok tudják leginkább magukénak, de olyan szempontból is jó, hogy a márka nem kísérletezik teljesen újragondolt arculattal és formavilággal egy-egy jól bevált modell-recept kapcsán.

Fentiek tekintetében tehát egyértelműen látszik, hogy a Ford Tourneo Connect lényege a fazonjában rejlik: magas tető- és övvonalak, húzott szélek, egyszerű, és praktikumra hajazó megközelítések. Minden arra lett kihegyezve, hogy az utazás komfortja nagybetűs lehessen, miközben a kishaszonjárműves áthallásokat teljesen el lehessen feledni.

Irány Németország

Námetországot irányoztuk be a Ford Tourneo Connect-tel. Valamivel több, mint 700 kilométer egyhuzamban. Itt máris elkezdtünk matekozni, és kijött, hogy az 50 literes üzemanyagtank-kapacitás valószínűleg nem lesz elegebdő arra, hogy egy körben letudjuk a távot, ami nem feltétlenül baj, de az még jobb, ha megy egy tankkal. A 70-80 literes tank kapacitás a legoptimálisabb véleményünk szerint egy utazóautóhoz, bár tény, hogy fogyasztásfüggő a sztori. Estetünkben remek fogyasztási értékek születtek egyébként, de erre majd később visszatérünk.

Így hát csordultig tankoltuk a Ford Tourneo Connect-et indulás előtt, 649 kilométeres range-et mutatott a board computer. Ez becsapós lehet, hiszen a rendszer mindig a tankolást megelőző használat mikéntjét veszi alapul a kikalkulálásnál, tehet ha valaki sportosabban, mondjuk 10 liter feletti átlaggal vezetett, akkor értelemszerűen kisebb lesz a range. Ha visszafogottabban használjuk az autót, akkor túlnyomó részt a range növekedni fog, vagy megáll egy bizonyos szinten, amíg utoléri magát az átlagszámítás. Mindez a tesztautókkal hozható leginkább kapcsolatba, hiszen ahány újságíró, annyiféle vezetési habitus.

Tesztelt Ford Tourneo Connect-ünk az 1.5 literes benzinmotor mellé 6 gangos manuális váltót kapott. Kissé szkeptikusan indultunk útnak, mondván, hogy azért a 2 literes dízel, esetleg az 1.5 literes dízel kellene egy ilyen mérvű úthoz, egy ekkora kaszni rugalmas és gazdaságos mozgatásához. Volt bennünk kétely, meg félsz, hogy a tényleges hatótáv inkább a fele lesz a ténylegesen kijelzettnek.

Kell a dízel?

S itt jött az első kellemes csalódás: a Ford Tourneo Connect 1.5 benzinmotorral is simán, gond nélkül tudta hozni a dízel (korábbi) változatok fogyasztási átlagát: méréseink az első 100 kilométer megtétele után, még az M1-en azt mutatták, hogy 6.5-6.8 liternél nem kér többet az autó, még akkor sem, ha az adott útszakaszok többnyire emelkedőkkel tarkítottak, és az utastérben négy felnőtt tartózkodik, ugyanennyi egészen masszívan megpakolt bőrönd, szatyor társaságában. Ez több, mint remek, és máris eloszlatta azokat a negatív, kételkedő sztereotip gondolatokat, amelyeket egy downsizingolt benzines révén gerjeszt az ember.

Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy a madárétvágy hozza magával a visszafogott teljesítményt. A Ford Tourneo Connect 1.5 literes benzinese ugyanis kimondottan nyomatékszegény ötödik és hatodik fokozatban, de 20 százalékos emelkedőnél már a negyedik, de sok esetben a harmadik fokozat segített csak abban, hogy zökkenőmentesen, a forgalom ritmusát valamennyire megtartva tudjunk haladni, például egy sávváltásnál Ausztriában.

Komfort tekintetében az utastér minden jóval és praktikus kiegészítővel fel lett ruházva. Fiókok, rekeszek segítik a pakolást, de a 12V-os aljzatok is negtalálhatók majd’ minden traktusban. Akad még néhány Type-C aljzat is a telefonok, tabletek, eszközök töltéséhez, viszont hagyományos USB 2.0/3.0 már nincs. A vezetőállás cockpitje számtalan pakolási lehetőséget rejt szintén, felnyitható rekeszekbe helyezhetjük apróbb tárgyainkat, úti kellékeinket. Az oldalajtók térképzsebei alkalmasak arra, hogy akár egy 2 literes PET-palackot is tároljunk benne.

Utazni jó, főként, ha Tourneo Connect-tel teszi az ember

Ergonomikus kialakításuknak köszönhetően a Ford Tourneo Connect első ülései remekül tartanak, közepes keménységük végett több száz kilométeres egyhuzamban megtett út után sem szálltunk ki elgémberedett végtagokkal az első Asfinag-nál Bécs után. Hátul hasonlóan jó a helyzet, azzal a plusz pozitívummal, hogy az LWB-kialakításnak hála, gigászi lábtér áll rendelkezésére az utazóknak, amelyet tovább lehet növelni-csökkenteni a síneken tologatható középső üléssor mozgatásával. A háttámlák itt természetesen hajthatók, 2/3-1/3 arányban, tehát a vezető mögötti dupla ülés egyben, az utasoldali jobb ülés pedig szólóban mozgatható. Mindez jól jön akkor, ha a hátsó, hatodik és hetedik ülést kiiktatjuk annak érdekében, hogy megpakoljuk az autót csomagokkal pluszban.

Mindazonáltal a középső üléssor is nagyon jó kényelmet biztosít, az imént említett lábterek mellett jelentős a fejtér a Ford Tourneo Connect magas építésének köszönhetően. Az ülő- és hátlapok itt is megfelelő hosszal, szélességgel rendelkeznek, illetve az oldaltartásuk is teljesen rendben van (erőteljesebb kanyarodásnál visszafogott dűlöngélés-érzet tapasztalható csak).

Mär München térségében jártunk, amikor először megálltunk tankolni, annak ellenére, hogy volt még úgy 100 kilométer range az autóban, és az üzemanyagszint jelzője épp akkor tévedt a piros zónába. Itt volt is egy kevéske nüansz, miszerint a tankolás után derült ki, hogy kártyával átmenetileg nem, csak készpénzzel lehet fizetni. Kápé eurónk nem volt annyi, úgyhogy keresni kellett egy ATM-et a közeli faluban, ami ugyan sqparkasse volt, de legalább funkcióját betöltötte, és tudtunk felvenni végül készpénzt. Ellenérzés volt azért bennünk, mert a benzinkútnál nem írták ki, hogy „nur Bargeld – csak készpénz”, valamint amikor kifizettük, elnézést sem kértek a kellemetlenségért. A műszaki hiba, miszerint nem működtek a bankkártya termináljaik, az átmeneti ítéletidőnek volt betudható, iszonyatos mértékű szélvuhar és esőzés jellemezte aznap a régiót.

Hosszú távra, jó ár-érték aránnyal

Összeségében tehát jól látszik, hogy a Ford Tourneo Connect tökéletes utazóautó, még akkor is, ha kis benzinmotorral van felszerelve. Meglepően jó dízeles fogyasztást produkált az oda-vissza úton, miközben komfortos, csendes és nagyon kellemes kirándulást bírt biztosítani parallel négy személy és rengeteg csomag számára. Parkolásnál, ki- és beszállásnál a hátsó kétoldali tolóajtók pedig zseniálisak, nagyon nagy segítséget tudnak nyújtani.

A cikkben szereplő Ford Tourneo Connect jelentős mennyiségű extrával 16 millió forintos alapár környékén vásárolható meg a Ford márkakereskedéseiben.

2023 Ford Tourneo Connect 1.5 EcoBoost specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres dízelmotor turbóval

Lökettérfogat: 1498 cm³

Maximális teljesítmény: 114 LE @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4868 mm

Szélesség: 1855 mm

Magasság: 1836 mm

Tengelytáv: 2975 mm

Tömeg, üresen: 1627 kg

Megengedett össztömeg: 2350 kg

Csomagtartó mérete: 1529 liter, 2761 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 181 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.9 s (gyári), 12.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9-9.9 l/100 km

Országúti: 4.8-6.2 l/100 km

Vegyes: 6.5-6.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 6.4-6.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 145-152 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu