A Kia c’eed 1.0 TGDI GT Line élénk példája annak, hogy a downsizing – ahogyan már nem egyszer megjegyeztük – fénykorát éli. Sokan szkeptikus hozzáállással közelítik a témát, pedig mostanra már egyre biztosabb: ténylegesen létezik a hatékony, ám kis hengerűrtartalmú motorok esetében a pozitív megközelítés.
Korábban, úgy 2-3 évvel ezelőtt még igen gyermekcipőben járt a downsizing, legalábbis az a plusz nem volt eléggé kiforrott, ami a teljesítmény-gazdaságosság mérlegét úgy jó középállásba billenthette volna. Tehát az 1 literes, háromhengeres benzinesek dinamizmus hiányában még csak nem is voltak a takarékosság mintaképei, ugyanakkor kifejezetten divatosnak tűnt már akkor is, ha a környezettudatosság került előtérbe. Igaz, hasonló fogyasztási és CO2 értékekkel, mint a nagyobb köbcentik esetében.
Mára eme sztereotípiák ténylegesen elfeledhetők. Jó néhány pozitív példa létezik, s ezek közé nyugodt szívvel beskatulyázható a Kia c’eed 1.0 TGDI GT Line is. 3 hengeres, 1 literes, turbótöltött erőforrással járt szerkesztőségünknél a már több ízben kivesézett dél-koreai márka alsó-középkategóriás modellje.
Ki mondaná meg, hogy 1 literes motor dolgozik a gépháztető alatt?
Mivel a cikk tárgyát képező tesztautó külleme igen sportosra sikeredett, ezért nem tűnt meglepőnek a lassító forgalom haladás közben, vagy az elismerő tekintetek a járdákon sétáló gyalogosoktól. Mi több, fotózás közben is nem kevesebb, mint három alkalommal lassított autó (prémiummárka ebből két esetben) mellettünk, és beható kérdezősködésbe kezdett a sofőr az árat, illetve konfigurációt illetően. Amikor kifejtettük a lényeget, valamint hozzácsaptuk, hogy ebben az autóban bizony ezer köbcentiméteres, 3 hengeres aggregát dolgozik, bizony, leesett állal gurultak tova mind. Mert tény, hogy a Kia cee’d 1.0 TGDI letaglóz, főként, ha ilyen küllemmel lesz felvértezve, relatíve kis motor ide, vagy oda.
Bár a kaszni kialakítása 5 ajtós, a felnik, valamint a morcos orr-rész jelentősen hozzátesznek a lendületességet sugalló külcsínhez. A Kia esetében már megszokott négy apró LED-ből álló bal- és jobb oldali menetfények dominálnak a frontrészen, a dupla elosztású, méhsejt-mintázatú hűtőmaszk együttese tovább fokozzák a vizualitást.
Ízléses választás lehet konfigurálásnál az oldalszoknya idoma, ami tulajdonképp egy viszonylag jelentősebb toldás a küszöbökhöz, azt az érzetet keltve, hogy a Kia cee’d 1.0 TGDI megkapta az elmaradhatatlan ültetést. Pedig a futómű teljesen kommersz hétköznapi verzió, az oldalnézetet viszont megdobja a 17 colos felniátmérő.
A Kia tervezőmérnökei szigorúan ügyeltek arra, hogy a far részleteinél is messzemenően stimmeljen minden. Igaz, mint minden dél-koreai modellnél, a Kia-nál is érezhető sok esetben áthallás, amolyan déja vu, hogy „ezt már láttuk-éreztük-tapintottuk valahol.” Nos, a Kia cee’d 1.0 TGDI esetében is ugyanez a koncepció, viszont a hátsó rész jellegzetessége azért megmarad, követve az orr alsó szeleteire integrált nappali menetfény kialakítását; itt is megjelenik a párhuzam a két oldali szimpla krómozott kipufogóvégződések felett.
Perfekt minőséggel
Nincs apelláta, a Kia felnőtt véglegesen a konkurenciához (mondjuk ez az árképzésben is meglátszik, de erről majd a cikk végén).
Ennek megfelelően az enteriőr kialakítása is kifogástalan, az anyagok használata külön pirospontot érdemel, minden varrás és illesztés a helyén. A központi műszerkonzol jól átlátható, lényegre törő, az információs adatokat nem kell minden alkalommal külön-külön, egyenként kibogarászni.
Az infotainment LCD-je is jól közvetít, bár kissé hajlamos a direkt napsütés által előidézett becsillogásokra, valamint a maszatolódás is jellegzetes. A kormánykerék fogása puha, kellemesen tenyérbe simuló, a kezelőegységek termettől függetlenül – hála a részletes testreszabásnak – kifejezetten jól elérhetők.
Tömött, közepesen kemény ülőfelületekkel találkozunk a Kia cee’d 1.0 TGDI enteriőrjében, elegendő hosszt biztosító ülőlapokkal és ugyanilyen háttámlákkal. Az utazás ennek mefelelően hosszabb távon is kényelmes lehet, a komfortérzetnek maximum a hátsó helykialakítás szabhat határt 185 centiméter testmagasság környékén – itt már a fej- és lábterek is visszafogottabbak ilyenkor.
380 literes csomagtér kapacitás alaphangon: önmagában véve jó érték, főként, ha a kategórián belül végzünk egy gyors vizsgálódást.
A pakolhatóság is rendben van, alacsony a keret, így gyönyörűen csúsztathatók be a csomagok. Ha pedig nem lenne elegendő a 380 liter, a hátsó osztott üléstámlák előre döntésével 1318 literesre növelhető a kapacitás.
…és a lényeg: 1000 köbcentiméter
Rendkívül rugalmas és agilis a 998 cm3 lökettérfogatú, sorhármas turbós benzines motor. Bár a gyári 1279 kilogrammos össztömeg sok lehet első ránézésre, mégis megmarad szinte végig az az egyenletes dinamizmus és nyomatékgörbe, ami szükségeltetik a tényleges teljesítmény kihasználásához.
Apropó, lőerők: a Kia cee’d 1.0 TGDI 1.0 literes benzinese 120 lóerőt produkál 6000-es percenkénti fordulatszámon, ehhez 171 Newtonméter forgatónyomatékcsúcsot társítva, mely már 1500-tól rendelkezésre áll a gyári adatok szerint, és egészen 4000-ig kitart.
Nos, méréseink szerint azért van egy kis különbség: a nyomaték lépcsőzetesen épül fel, 1700 környékén kezd magára találni a hajtáslánc (itt szűnik meg a turbólyuk is), majd egyenletes húzással nagyjából 4500 környékén érezhető, hogy fogyni kezd az a bizonyos szufla. Persze a megfelelő sebességfokozat megválasztásával a lendületes közlekedés szinten tartható, a leszabályozást ajánlatos elkerülni, de így is 6000 RPM még az a határ, ahol lehet mit kezdeni némi erőtartalékkal.
Az 1 literes TGDI motor alapjáraton hozza a kicsit egyenetlen, kiegyensúlyozatlanságból adódó lötyögő érzést, ez 900 környékén dominál, enyhe gázadásokkal meg is szűnik, viszont a kocsiszekrény imbolygása ilyenkor megszokott. No és persze a háromhengeres kialakításnak köszönhető, jellegzetes hangorgánumot is keresni kezdtük, de annyira észveszejtően nem volt jellemző. Ami szintén pozitív jelen esetben, azoknak, akik esetleg e téren támasztottak volna némi előítéletet.
Gazdaságosság a lételeme
Sarkalatos pontja a downsizingnak az üzemanyag-felhasználás, azaz a fogyasztás. A Kia cee’d 1.0 TGDI esetében pozitívak voltak a benyomások, 100 kilométer vegyes profilú autózás után 5.4 literes átlaggal zártunk, ami fél literes pluszt jelent a gyárilag megállapított adattal szemben. Országúti viszonyok közt viszont alulmúltuk 1 deciliterrel a hivatalost, ugyanis 4.1 liter jött ki, míg városban 6.6 lett (0.4 liter plusz).
2016 Kia cee’d 1.0 TGDI GT Line specifikációk
Motor
Motortípus: turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 998 cm³
Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 171 Nm @ 1800-4250 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4310 mm
Szélesség: 1780 mm
Magasság: 1470 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Első gumik mérete: 225/45 R17
Hátsó gumik mérete: 225/40 R17
Tömeg, üresen: 1279 kg
Megengedett össztömeg: 1810 kg
Csomagtartó mérete: 380 liter, 1318 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 53 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.1 s (gyári), 10.9 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.6 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 5.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.2 l/100km
Országúti: 4.2 l/100km
Vegyes: 4.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 115 g/km
Bővebb információ a Kia hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Gigabyte, Sony, Epson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.