AutóAddikt Autóteszt Mercedes-Benz Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC Lang (W223) – a modern luxus...

[TESZT] Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC Lang (W223) – a modern luxus újraértelmezése

A Mercedes-Benz S-osztálya az iránymutató. A Mercedes-Benz S-osztálya az, amelyhez minden más autógyártó viszonyít, hozzáilleszt. Egyfajta innovációs techdemo minden S, és az adott korszak létező összes fejlesztését, megoldását integrálják a modellbe. Messzemenő tökéletesség és iránymutatás – teszteltük a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC-et.

Nyilván van, volt elhívatottság az új, W223-as kódjelű S-osztály iránt, hiszen hőn dédelgetett projektautónk is egy korai, W140-es. Anno pontosan azért választottuk, mert úgy gondoltuk, hogy a 90-es évek korszakalkotó és meghatározó innovációit egybegyűjtötte a W140, s a mai napig korszerű, praktikus megoldásokat vonultat fel. Kérdés, hogy a W223 húsz-harminc év múlva mennyire lesz formabontó, vagy épp egy korszakot meghatározó jelenség, de az biztos, hogy későbbi youngtimerként, oldtimerként hasonlóan helytállhat majd, mint mondjuk a W140, vagy akár a W126.

Ugyanis a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC felvonultatja mindazt, amit a jelenkori technológiai igények megkövetelnek, mindezt csúcsrajáratott komforttal, hozzá konzervatív, ám mégis modern küllemmel. És az sem hanyagolandó, hogy a méretezés is (végre) méltó a korábbi, már fent említett bálna-paraméterekhez. Tévedés azt állítani, hogy a klasszikus W140 nagyobb, nem. Bár nagyobbnak hat a maga homológ formavilágával, pár milliméter, vagy inkább centiméter eltérés taoasztalható a W223 javára.

A jelenkor, és annak minden követelménye

No de lépjünk tovább: jelen cikkünk nem összehasonlítás gyanánt született, ilyen jellegű publikáció már készült az Autóaddikton. Sokkal inkább most az a téma, az a fontos, hogy az új, 2021-es modellévű W223 Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC mit nyújt, mit tud, mit képes produkálni.

Röviden: mindent. Kicsit bővebben: mindent is. A Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC vonalvezetése kecses, miközben ügyeltek a tervezőmérnökök arra, hogy a konzervatív, echte limuzinos formavilág megmaradjon. Meg persze a Mercedes limuzin-vonalára jellemzően meghagyták a domináns, hatalmas hűtőmaszkot, a keresztcsíkos krómrácsozattal, viszont szolídan, a jelen kor szelleméhez passzoló minimalista jelleggel. Vastag, 3 lamellából álló egység ez, ami egyébként kimondottan elegáns és letisztult küllemet kölcsönöz az orr.-résznek.

A lámpatestek szépen íveltek, korszerűen követik az aktuális trendeket. Itt máris egy technológiailag egyedülálló megoldással találkozunk: az izzókialakítás sokezernyi LED-pontból tevődik össze, így az út megvilágítása az átlagosnál jóvalta összetettebb, valamint lehetőség nyílik különböző grafikus kompozíciók, feliratok, emojik kivetítésére. Ez a funkció egyelőre nem certifikált, viszont későbbi szoftverfrissítésekkel hamarosan hozzáférhetővé válik.

Ez az igazi, nagybetűs limuzin-forma 2021-ben

Oldalról szemlélve a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC karakterisztikáját rögvest feltűnik a limuzin klasszikus értelmezése. Ez az autó ténylegesen hagyományhű e téren (is), a nagybetűs, arisztokratikus jelleg féreismerhetetlen és összetéveszthetetlen. Az oldalablakok futurisztikus vonalvezetése megszokott manapság, de valahogy a W223-nál ez is tud konzervatívan hatni, annak ellenére, hogy az övvonalak jóval magasabban vannak, mint a W140-nél, ezáltal az oldalablakok üvegfelületei keskenyebbnek hatnak.

Bár nem forradalmi, de mindenképp újításnak számít a W223 kilincs-kialakítása és megoldása. Távnyitás esetén a kilincsek szervomotorok segítségével emelkednek ki az ajtókból, de természetesen érintésre is nyílnak. A nyitást enyhén magunk felé húzva lehet elvégezni, tehát az analóg hatás azért rendelkezésre áll.

Szolidan bár, de jelen vannak az oldalsziluettnél is a krómberakások a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC-nél, alapvetően a tetőívet követik, valamint az alsó szoknyaszpojleren is találhatók. Mindehhez a tesztautó konfigurációjához tartózó keréktárcsák is remekül passzoltak, ezüst és fekete színárnyalatokkat váltakoztatva.

Hátulról a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC szintén letisztult, lényegre koncentráló. A csomagtérajtó peremén futó krómdíszt a vékonyra húzott zárófény-LED lámpatestek fogják közre, a felület itt már-már ismét a jó öreg homogenitást célozza; az alsó traktus pedig szintén krómcsíkkal lett kiemelve, a talmi-kipufogócsonk díszekkel egyetemben. Remekül fest.

Vége a Sacco-korszaknak. Kár, de így a legkorszerűbb minden kétséget kizáróan

Remekül, ahogy az egész Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC, az utolsó milliméterig. Persze lehet fanyalogni a Sacco-faneknek, hogy műanyag, meg szembemegy a tradíciókkal, és a többi. Tény, hogy az egy klasszikus csúcskorszak volt a Mercedesnél, de azt is el kell fogadni, hogy a kor előrehaladtával az igényekhez és a digitalizációhoz alkalmazkodva megy végbe az autógyártás. És ez nyilvánvalóan a Mercedes-t is érinti.

Pazar belteret villant a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC. Tulajdonképpen belekötni nem lehet (és nem is érdemes) semmibe, mivel a kifinomult elegancia itt is hatékonyan van jelen. A dizájnvilág egyöntetűen a Maybach-stílust idézi, az ülések varrása, mintázata tekintetében például. Az anyaghasználat minőségi, a luxusszintet kitűnően képviseli, az alkalmazott bőrök, műanyagok tapintása lágy. A “van benne anyag” szleng helytálló, mert tényleg össze lett sűrítve itt minden, ami szemnek, szájnak ingere. Pont úgy, ahogyan azt egy S-soztálytól elvárhatjuk kettőezerhuszonegyben.

A kormánykerék fogása rendkívüli, itt a bőrbevonat szintén lágy, selymes hatást nyújt. A kormánykerék közepére biggyesztett Mercedes-logó hatalmas, arányaiban kissé talán túlzó is, de karakteres, és kellemes hatást ad. Mivel a W223 enteriőrjében semmiféle analóg felülettel, műszerrel, egységgel nem találkozunk, ezért nem meglepő, hogy tabletek helyettesítenek mindent. A központi műszerfalat egy hosszúkás, fektetett téglalap alakú LCD, míg az infotainmentet egy gyönyörűen kialakított, hajlított panel képviseli. A W223-nál sikerült úgy tabletet integrálni középre, hogy az egyáltalán ne tűnjön zavarónak az egységesség szempontjából, tehát nincsenek kilógó, kimaradt felületek, a komplexitást nem töri meg semmi, minden vonal, ív, vagy akár görbület egységben vonul. A műanyag felületbe mélyesztett pohártartók után a középső könyöklő következik, amely több irányból nyitható, zárható, multifunkcionális tárolórekeszeket rejt, amelyek természetesen hűthetők.

Csakúgy, mint az ülések, amelyeket darabonként (most az elsőkről beszálünk) majd’ 50 szervomotor mozgat. Ezeknek a szervóknak nagy szerepók van a több opciós-programos masszásfunkciónak is, amely – mint minden egyéb kényelmi, illetve extra funkció – a központi infotainment kijelzőjén keresztül érhető el.

Hey, Mercedes

Ha megszoktuk az Apple SIRI használatát, akkor pillanatok alatt megszokjuk a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC-ben megtalálható hangvezérléses asszisztencia működését. Rengeteg opció és funkció érhető el így: hangparanccsal engedhetjük le az oldalablakokat vezetés közben – hey, Mercedes! Please open windows!, de akár az aktuális időjárásról is kérdezhetjük – hey, Mercedes! Tell me about the actual weather, please!. Masszázst is kérhetünk – hey, Mercedes! Please turn on massage function 1 (itt több profilt is be tudunk állítani és el tudjuk menteni ezeket).

Napestig írhatnánk a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC opcióiról, tudásáról, magáról a hangvezérlésről is – de most kanyarodjunk vissza a további technolóhiák taglalásához, a teljesség igénye nélkül. Nagy kedvencünk a futómű volt még, amely elöl és hátul is adaptív, s a pillanatnyi rugózást fejlett kamerarendszer segítségével állítja, szabja testre az aktuális útviszonyoknak megfelelően. Ez azt jelenti, hogy a kamerák pásztázzák az előttünk lévő utat, szkennelik a felületet, és ahhoz igazítják a felfüggesztés keménységét vagy puhaságát. Így a komfortérzet maximális lesz, tesztünk során nem volt olyan – azért nyilván kisebb, nem oltári nagy kátyúkra kell gondolni – úthiba, amit ne simított volna hibátlanul az autó.

Innovációk széles tárháza – megfelelő iránymutatás

Kormányzott a hátsó kerék is az új W223-ban. Ezáltal a fordulékonyság, manőverezhetőség nagyon jó, még szűkebb városi környezetben is, továbbá a fordulókör átmérője egy kategóriával lejjebbi autókét idézi. Ne feledjük: több, mint 5 méter hosszról van szó esetünkben.

Természetesen az 50 millió forint körüli árcédulával rendelkező Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC roskadásig lett pakolva mindenféle olyan plusz kiegészítőkkel, amelyek az utazás komfortját szolgálják. A hátsó ülésekhez mindkét oldalon – mert a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC 4 személyes – egy-egy LCD kijelzőt kapunk az első ülések fejtámlájához passzintva, de van a hátsó könyöklőben is tablet, amellyel az irányítást, kivetítést el tudjuk könnyedén végezni úgy, hogy ne kelljen az elöl ülőket zavarni menet közben.

A Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC oldalablakait úgy tervezték, hogy szinte teljesen esőlepergető legyen. Ez gyakorlatban is tud működni, és nagyon praktikus, hasznos megoldás. Korábban is voltak már hasonló Mercedes-megoldások, mint például a bordázott hátsó lámpabúrák annak érdekében, hogy kevésbé szennyeződjenek sáros, csapadékos időben. Vagy gondoljunk csak a W140-nél alkalmazott csomagtérajtó kilincsre, amely nyitásnál automatikusan kipattant a helyéről, annak érdekében, hogy ne koszoljuk össze kezeinket használat során.

Ha már ismét felhiztuk a W140-et, nézzük a hangszigetelést. Ezt anno az S-osztálynál dupla rétegű üvegezéssel optimalizálták, amelynek a külső hangok beszűrődésének csökkentése mellett termodinamikai szerepe is volt. Tehát jól benn tudta tartani a meleget, vagy épp hideget, ami szintén előnyt jelentett – a W223-nál szintén speciális üvegezést kapunk, viszont nem több réteggel.

Megmaradtak azok a hagyományos elemek is, amelyektől S-osztály az S-osztály. Az ajtók kárpitjába épített ülésállító funkciógombok, a légbeömlők külleme, valamint a kormányváltó (ez nem digitális), a B oszlopon belüli akasztó kampók, a csomagtérajtó belsejére rögzített elakadásjelző háromszög – soroljuk még? Biztos lenne mit, de ajánljuk, látogassanak el olvasóink a Pappas-hoz, és tapasztalják meg, érezzék a kényegiségét. Megéri, de tényleg.

400-as, de nem négyliteres

2925 köbcentiméter hengerűrtartalmú sorhatos dízelmotort kapott a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC. Az aggregát 330 lóerőt ad le 3600-4200 RPM közt, és masszív 700 Newtonméteres csúcsnyomatékot társít mindehhez már 1200-tól. A több, mint 2 tonnás kaszni leheletfinoman indul meg gázadásra, úgy, hogy szinte csak a körülöttünk mozgásba jövő táj végett vesszük észre az egész procedúrát. Mondani sem kell, hogy az autó dinamikája és agilitása jeles, nincs olyan forgalmi szituáció, amelyben ne állna derekasan helyt. Miközben az autóban utazók nagyjából semmit nem érzékelnek a kinn történtekből.

Ha kell, sportos is tud lenni a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC: méréseink során 5.2 másodperces nulla-száz sprintet is ki tudtunk csiholni a 4MATIC, azaz összkerékhajtásból, ami briliáns eredmény. Így már bizonyos, hogy az S 400 d olyan S-osztály, amely ténylegesen sokoldalú célokra bevethető a protokollterülettől egészen a családos utazásokig.

Fogyasztás tekintetében egyértelműen városon kívül van elemében a Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC. Ez nem meglepő, hiszen az S-osztályt hosszú, végeláthatatlan autópályázásra optimalizálták kezdettől fogva – ennek megfelelően 90, illetve 130 kilométer/órás tempóknál 4.9-5.9, valamint 6.7-7.1 liter gázolajjal is beérte a hathengeres. Városi környezetben sem sikerült nagyon 10 liter fölé vinni a fogyasztást – 8.9-10.7 literes átlagokkal zártunk.

Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezásű hathengeres dízelmotor, turbóval

Lökettérfogat: 2925 cm³

Maximális teljesítmény: 330 LE @ 3600-4200 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 700 Nm @ 1200 ford./perc

Erőátvitel: 4MATIC összkerékhajtás, kilencfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5179 mm

Szélesség: 1954 mm

Magasság: 1503 mm

Tengelytáv: 3106 mm

Első gumik mérete: 255/55 R17

Hátsó gumik mérete: 545/55 R17

Tömeg, üresen: 2070 kg

Megengedett össztömeg: 2770 kg

Csomagtartó mérete: 540 liter

Üzemanyagtartály mérete: 65 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.4 s (gyári), 5.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.9-10.7 l/100 km

Országúti: 4.9-5.9 l/100 km

Vegyes: 6.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 10.2-12.2 l/100km

Országúti: 5.6-6.7 l/100km

Vegyes: 8.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 175-207 g/km

Bővebb információ a Mercedes-Benz magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer