AutóAddikt Autóteszt Nissan Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 Xtronic 2WD Tekna – közel háromezer...

[TESZT] Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 Xtronic 2WD Tekna – közel háromezer kilométer megtétele után

Idén is folytatjuk hagyományainkat, több értelemben – az egyik legfontosabb, hogy az elkövetkezendő, alapvetően nyári időszakban nagyteszt alá vetjük egyes márkák egyes modelljeit. Tavaly barangoltunk az Opel megközelítéseivel (Insignia, Meriva), de csatasorba állítottuk a Ford Tourneo Custom-jét, valamint a Mazda CX-5 crossoverét is.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_001

Megvannak az idei tervek is, jócskán van miből válogatni, egy bizonyos: megpróbáljuk minden esetben a nagyjából 3000 kilométeres távolságot teljesíteni. Mindezt úgy, hogy útba ejtjük Ausztriát, Csehországot, Németországot, Svájcot is, a legkülönfélébb – néhol mostoha – útviszonyok áthidalásával is.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_005

Legutóbb a Nissan X-Trail modellre esett a választás, kizárásos alapon 1.6 literes, 130 lóerős gázolajos erőforrással, fokozatmentes CVT Xtronic váltóművel szerelve. Ilyenkor általában alapkövetelmény az, hogy kifejezetten „utazóautós” legyen a megközelítés, nagy, belakható terekkel, kellemesen kényelmes ülő- és hátfelületekkel, praktikusan pakolható és kihasználható csomagtérrel. Mert ugyebár pakk ilyenkor akad bőven, hasznos, ha nem az utastér kapacitásából vesznek el a bőröndök.

Indul a túra, hosszú lesz

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_002Teletankkal indult a túra természetesen, a 60 literes üzemanyag-mennyiség hozzávetőlegesen 800 kilométeres hatótávot jelzett vissza, Budapestről történő starttal (M1-M7 kivezető). A hajtáslánc hamar magára talált, 130 kilométer/órás tempónál 2400 RPM-et rögzítettünk, viszont a kezdeti pillanatnyi fogyasztás drasztikusnak érződött a viszonyokhoz képest: 7.7-8.5 liter/100 kilométer környékén kereste a fix pontot. Mindez azt is eredményezte gyakorlatban, hogy az üzemanyagszint valamivel nyolcad alá csökkent Győrig, ami – akárhogy is számoljuk – igazolja a computer által megállapított értékeket.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_003Újra teletankoltuk tehát az autót, folytattuk utunkat: érdekes módon Ausztriába átérve a hajtáslánc megemberelte magát, s bár maradt az alig két és félezres percenkénti fordulatszám, a pillanatnyi üzemanyag-felhasználás visszaszorult a már teljesen elfogadható 5.4 liter/100 kilométeres szintre.

Mi lehetett az átmeneti magas fogyasztást kiváltó ok? Nyilván az alacsony üzemi hőmérséklet nem, hiszen az autópályára kiérve (tankolás után) már bőven 90 foknál járt a hűtőfolyadék hőfoka. Talán a dimbes-dombos, emelkedős-lejtős (inkább emelkedős) magyarországi autópálya-szakaszok fejelték meg a fogyasztást? Nem valószínű, ugyanis Ausztriában is találkoztunk nagy arányban hegymenettel.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_004

No de mindegy, lényeg, hogy a distance folyamatosan növekedni látszott 1-2 kilométerrel, valamikor Ausztria háromnegyedénél kezdett stagnálni, majd visszaesni a megtehető kilométerszám. Olyannyira megemberelte magát az X-Trail, hogy a német határnál pár milliméterrel ½ felett mutatott a visszajelző. Németországi végcélunkig sikerült még egy negyed tanknyi gázolajat elégetnünk, így hozzávetőlegesen 15 literünk maradt arra, hogy helyben közlekedjünk még néhány kilométert.

Autópályán, városban is optimális a fogyasztás

Nyilvánvalóan a Nissan X-Trail fogyasztása városi körülmények közt növekszik, ez így is van rendjén. Az átlag így 6.1-6.6 liter köré kúszott 100 kilométerre kivetítve, ami teljesen jó érték, figyelembe véve az autó testes mivoltát. Egyébként a feljebb említett autópályás fogyasztás kapcsán lehet, sokakban felmerül, hogy ekkora méretek mellett miért is sokalltuk az értéket – nos, korábbi Nissan X-Trail tesztjeink során hasonló környezetben is próbára tettük az autót, s a 5 és fél literes átlag volt akkor is meghatározó – ehhez viszonyítottunk. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a 4640 milliméteres hossz, az 1820 milliméteres szélesség, valamint az 1720 milliméteres magasság ellenére az össztömeg mindössze 1595 kilogramm, a légellenállási érték jól becélzott; tehát ezek egyike sem indokolja az irreális fogyasztást.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_009

Korábbi tesztautónk mutatós, 19 colos kerekeket kapott, míg a nagytesztre befogott Nissan X-Trail ballonos gumiabroncsokkal, 17 col átmérőjű keréktárcsákon gördült az aszfalton. Mindez jótékony hatást fejtett ki a menetkomfortra, értelemszerűen a kisebb és nagyobb úthibák könnyedebben voltak vehetők, lágyabb rugózással, elöl, illetve hátul is. Utazáshoz tehát kívánni nem lehet jobbat, főként, ha figyelembe vesszük az utaskabin kényelmét is. Az első ülések hosszában és széltében is optimális helyet biztosítottak, nem beszélve a hátsó traktusról, ahol – mivel a plusz két, hatodik, illetve hetedik ülést a csomagtérpadlóba hajtva hagytuk – gigászi lábtérrel gazdálkodhatott utasunk, úgy, hogy közben a csomagtér 550 liter bruttó kapacitása is megmaradt.

Megpakolva, mégis komfortosan. Kivitelezhető együtt?

Persze nem üresen, kínosan ügyeltünk arra, hogy zsúfolásig megtelítsük mindenféle, az utazáshoz nélkülözhetetlen ketyerével, kiegészítővel, de leginkább bőröndökkel és utazótáskákkal.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_010Jó dolog, ha a csomagtérajtó motorosan nyílik-csukódik, mi mégis kiiktattuk ezt az opciót egyetlen gyors gombnyomással, mivel úgy találtuk, bizonyos esetekben egyszerűbb és instantabb az, ha manuálisan vezényeljük le a folyamatot. A ki- és bepakolás szimpla, igaz, relatíve súlyosabb, 20 kilogrammnál nehezebb poggyászoknál már kell a szufla és lendület ahhoz, hogy a magasan lévő csomagtérpadló-vonalig felemeljük a pakolandót.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_011Vissza az autópályázáshoz. Nem meglepő, hiszen a több száz kilométeres távot egyhuzamban kell(ett) teljesíteni, némi kitérővel, Raststation stoppal. A zajszint elhanyagolható még 130 kilométer/óránál is, ami teljesen jó, az audiorendszert nem kellett maximumra járatni ahhoz, hogy érthető legyen a szöveg, vagy jól hallható legyen a zene alapú háttér.

Akár kétszázzal is utazhatunk, ha van rá mód. Bár felesleges

Németországban ugyebár még mindig nincs az autópályákon sebességkorlát, az ajánlott tempó 130 kilométer/óra annak rendje, s módja szerint. Természetesen kíváncsiak voltunk arra, mit bír végsebesség tekintetében a Nissan X-Trail, úgyhogy kellően higgadtan, de ugyanakkor határozott módon elkezdtük növelni a sebességet.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_012

A gyárilag megadott 180 kilométer/órát mindenféle erőlködés nélkül sikerült túllépni, teljesen egyenes szakaszon, 200 kilométer/óra felett is még érezhető volt erőtartalék jelenléte; a leszabályozás távolinak tűnt (5100 RPM, 8.6 liter/100 kilométer pillanatnyi fogyasztással párosítva). A menetzaj már erősen érezhető volt, menetszél révén, illetve a futómű irányából is. Stabilitás szempontjából sem éreztünk semmiféle negatív jelenséget, a kormányzás ekkora sebességnél már nagyon közvetlen, az oldalszél-lökések is intenzívebben érzékelhetőek. Apropó, kormányzás: hiányoltuk, hogy a kormányszervó túl statikus maradt, a sebesség növelésével a lágyság szinte semmit nem változott, puha maradt a visszajelzés, közvetítés.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_013

Ideális utazóautó tehát a Nissan X-Trail, a downsize motor ellenére nem éri meglepetés a sofőrt és utasait akkor sem, ha országúti, 90 kilométer/órás tempó helyett az átlag 130 kilométer/órás, vagy annál magasabb sebességet irányoznak be, akár hosszabb távú utazáshoz. A hátsó plusz 2 ülőlap nem javallott közel 1000 kilométeres út megtételéhez, de jó, ha van, hiszen bármikor adódhat a kiruccanás ideje alatt egynehány lokális fuvar is. Sarkalatos pont ilyen esetekben a fogyasztás is – a Nissan X-Trail remekül vizsgázott e téren is, ugyanis az átlagos üzemanyag-felhasználás Németország-Ausztria-Magyarország útvonalon hazafelé (Ausztriában, Bécs után egy masszív 1 órán át tartó baleset miatti araszolással egyetemben), 180 kilométer/órás átlagtempóval a németeknél, 130 kilométer/órával az osztrákoknál többé-kevésbé, illetve Magyarországon is 130 km/h-val mindösszesen 5.8 liter/100 kilométer lett.

nissan_x_trail_autoaddikt_nagyteszt_014

Részletes Nissan X-Trail tesztünk itt olvasható:

http://www.autoaddikt.hu/nissan-x-trail-1-6-dci-130-xtronic-2wd-tekna-teszt/

2014 Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 XTronic 2WD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes CVT automata kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4640 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1710 mm

Tengelytáv: 2705 mm

Első gumik mérete: 225/65 R17

Hátsó gumik mérete: 225/65 R17

Tömeg, üresen: 1595 kg

Megengedett össztömeg: 2040 kg

Csomagtartó mérete: 550 liter, 1982 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.4 s (gyári), 11.0 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 4.3 l/100 km

Vegyes: 5.5 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.8 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 135 g/km

Bővebb információ a Nissan hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
88 %
Komfort
89 %
Kezelhetőség
91 %
Biztonság
91 %
Költségek
93 %
Előző cikkIlluzionista segítségével lepleződött le az új Ford Galaxy
Következő cikkÁprilisi tréfa a Ford tálalásában