AutóAddikt Autóteszt Opel Opel Crossland X 1.2 Innovation – turbómentes apróság

[TESZT] Opel Crossland X 1.2 Innovation – turbómentes apróság

Az Opel Crossland X egyike azon nóvumoknak, amelyek már az Opel-PSA egyesülés égisze alatt láttak napvilágot. Hová is pozícionálhatjuk az autót? Egyértelműen a mini SUV/crossover szegmensbe, s a parányi jelző egyáltalán nem túlzás – legalábbis a külső paramétereket tekintve. 1.2 literes szívó benzinessel teszteltük a Crossland X-et.

Pedig létezik belőle 1.2 turbó, 1.6 turbódízel is, az 1.4-es benzinesek egyelőre hiányoznak a palettáról. Annyi baj legyen, ha már downsizing, akkor kötelező a sorhármas blokk, s hogy még izgalmasabb legyen a helyzet, nem árt, ha a turbófeltöltőt elfelejtjük. Az Opel Crossland X 1.2 esetében minden egyben volt ahhoz, hogy kíváncsiságunk végig csúcsra legyen járatva.

Ugyanis az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Emlékeznek biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve. Az Opel Crossland X 1.2 ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.

Jó lóra tett az Opel: még mindig virágkorukat élik a mini SUV-k

Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland X 1.2 népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.

Tehát a Opel Crossland X 1.2 kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.

Oldalnézetből jól látszik a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.

Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland X 1.2 helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).

Tényleg lehet benne kényelmesen utazni

Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland X 1.2 enteriőrje, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb.

A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.

Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint. A hátlapok is jók, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak. A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően a magasított kaszninak és tetőívnek.

Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland X 1.2 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?

Túrázáshoz lett tervezve  az Opel Crossland X 1.2. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.

Mire elegendő 3 henger? 81 LE? És 118 Nm?

No és mit tud nyújtani az 1.2 literes, benzines, három hengeres szívómotor? Meglepően sokat, első blikkre alig hittük el, hogy nincs turbó felcsatolva. Az egység teljesítménye 81 lóerő, ami igen rendben van ahhoz képest, hogy 3 hengernek turbó nélkül kell előállítania – mindezt 11:1 kompresszióaránnyal, 118 Newtonméteres csúcsnyomatékkal 2750 percenkénti fordulatszámon. A teljesítmény maximuma pörgős, 5750 RPM-nél áll rendelkezésre, a nyomatékcsúcs ennél jóval lejjebb érkezik. Az Opel Crossland X 1.2 motorját tehát nem is kell annyira forgatni ahhoz, hogy elkapja mondjuk a városi közlekedés ütemét, vagy masszívan kigyorsítsunk egy-egy olyan szituációban (például előzés), ahol indokolt lehet.

Tartottunk kicsit a fogyasztás alakulásától, de hamar, úgy 60 kilométer megtétele után máris eloszlottak félelmeink. Ugyanis a háromhengeres egység kifejezetten étvágytalannak bizonyult, a gyári városi 6.4 literes átlagot meg is döntöttük kemény 1 tizeddel (6.3). Országúti tempónál volt leginkább elemében a hajtáslánc, 80-90 kilométer/órás tartományban 3.9-4.2 liter közt váltakozott az átlagfogyasztás.

2017 Opel Crossland X 1.2 specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor, turbóval

Lökettérfogat: 1199 cm³

Maximális teljesítmény: 81 LE @ 5750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 118 Nm @ 2750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4212 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1605 mm

Tengelytáv: 2604 mm

Első gumik mérete: 215/50 R17

Hátsó gumik mérete: 215/50 R17

Tömeg, üresen: 1163 kg

Megengedett össztömeg: 1690 kg

Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 188 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.8 s (gyári), 8.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.2 l/100 km

Országúti: 3.7 l/100 km

Vegyes: 4.7 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.4 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 115 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Apple iPhone X
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS