AutóAddikt Autóteszt Opel Opel Grandland X 1.6 CDTI Start/Stop AUT Innovation – irány Olaszország!

[TESZT] Opel Grandland X 1.6 CDTI Start/Stop AUT Innovation – irány Olaszország!

Beköszöntött a nyaralási szezon, ennek megfelelően mi is nekivágtunk Európának, hogy feltérképezzünk ezt-azt a relatíve nem túl messzi környéket bejárva. Olaszországot céloztuk be, azon belül is Lido di Jesolo-t és Velencét – mindehhez pedig nem is lehetett voplna jobb autóválasztás, mint az Opel Grandland X 1.6 CDTI automataváltós, mindennel felszerelt verziója.

Mint tudjuk, a Grandland X a Crossland X nagytestvére, ha úgy tetszik, és teljes mértékben ideális egy olyan projekt megvalósításához, mint egy hosszabb lére ereszetett (lagelábbis utazás szempontjából) nyaralás levezénylése. Így hát lastminute lefoglatunk egy Lido di Jesolo-ban leledző szállodaszobát, és nekivágtunk a valamivel több, mint 700 kilométeres távnak.

Ha Lido di Jesoloba tervez az ember, érdemes természetesen Velencét is megszemlélni, még akkor is, ha már netán több ízben jártunk arrafelé. Így tettünk mi is, már a tervezés során megtaláltuk a leginkább megfelelő, több ezer férőhelyes parkolóházat, oda foglaltunk is egy helyet előre, biztosra menve, bem bízva semmit a véletlenre. Velence csak Velence, s ha még bőven az előszezonban is járunk, ki tudja, mire számíthat az utazó.

De most kanyarodjunk vissza magához az Opel Grandland X 1.6 CDTI-hez: klasszikus SUV-formavilág, letisztult vonalak jellemzik az autót, amely a szintén PSA által jegyzett Peugeot 3008 alapjaira építkezik (padlólemez).

Külső stílusjegyek tekintetéen le sem tagadhatná a Opel Grandland X 1.6 CDTI, hogy Rüsselsheim gyermeke; elsősorban a hűtőmaszk kialakítása, a LED Intellilux fényszórók rajzolata mind erősíti a jelenlegi Opel-paletta jellegzetességeit.

Az alső felületeken krómberakás húzódik, úgy, hogy kellőképp sikerüljön a dizájnnak kiemelni a prémiumos jelleget, vagy inkább hatást. Úgy, hogy mindez ne menjen a sportosság, fiatalos elán rovására, de túlzott feltűnőskedésbe se csapjon át. Teljesen komplex tehát az összkép, pont olyasmi, mint amire vágyunk, ha középkategóriás SUV-t keresünk családi kiruccanásokhoz.

Belevaló, igazán SUV-s megközelítések

Oldalnézetben tükröződik leginkább az Opel Grandland X 1.6 CDTI szabadidőautós mivolta: a tetővonal már első blikkre is kellőképp magasra lett helyezve (1609 milliméter), így a ki- és beszállás – még ha csak elképzeljük – gördülékenyen brillíroz, az oldalajtók vaskosak, de nem bumfordiak, az üvegezés is megfelelően szellős, az övvonalak nem lettek túl magasra húzva.

Hátulról is nagyon mutatós az Opel Grandland X 1.6 CDTI, a viszonylag C oszlophoz közel tolt hátsó helyzetjelzők burái ismételten sportos attitűdöt sugallnak, középre helyezett, közrefogott Opel logóval,  az alsó szekcióban dupla oldali kipufogóvégződés-imitációval, szintén sok krómberakást alkalmazva.

4477 milliméteres hosszával, 1856 milliméteres szélességével igazi utazóautó az Opel Grandland X 1.6 CDTI, öt személy kényelmesen elfér az utaskabinban közepes távokon. A beltér kialakítása üde, kellemes tapintású anyagokkal találkozunk, jó fogású kormánykerék és könnyedén elérhető kezelőszervek várják a sofőrt a fedélzeten. Sajnos az infotainment összepárosítása valami miatt nem sikerült Apple iPhone X, illetve Apple iPhone 8 iOS rendszerű okostelefonokkal, viszont a Techaddikt IT tesztjére magunkkal vitt ASUS Zenfone 5 legfrissebb Androidja gyönyörűen vette az akadályokat, és nagyjából 35 másodperc alatt megtörtént a szinkronizálás.

Így a Waze, és egyébb úti kötelező applikációk tökéletesen működtek tükrözéssel is, szinte száz százalékos pontossággal például a telepített,  vagy  a random traffipaxok helymeghatározását illetően is.

Meg sem állunk Olaszországig

Utazásunk az Opel Grandland X 1.6 CDTI-vel egy vasárnapi reggelen kezdődött, aznapra a Lido di Jesolo-ba való érkezést, szálloda check-int terveztük.

Az M7-esen végighaladva, Szlovénián keresztül közelítettünk a végcél felé. A szlovén autópályamatrica ára kissé magas a megszokottakhoz képest – míg Magyarország, illetve Ausztria 10 napos turnusban kijön 3000 forint környékén, addig az 1 hetes szlovén verzió majd’ duplájába került.

Cserébe viszont olcsóbban tankoltunk Szlovéniában, mint itthon: az M7 mentén, főként a balatoni régióban találkoztunk közel 450 forintos gázolajárakkal is, míg tőlünk délnyugatra még bőven 400 forint alatt lehetett tankolni literjét az üzemanyagnak.

Olaszországban aztán teljesen átfordult a helyzet: náluk nincs heti, vagy havi autópályamatrica, ők inkább még a fizetőkapus rendszerre voksolnak. Ennek a lényege annyi, hogy amikor felhajtunk egy adott pályaszakaszra, hamarosan belefutunk egy checkpointba, ahol húzunk egy kártyát, ami arra a napra érvényes.

Itt egyébként érdemes arra figyelni (és a pályáról lehajtásnál is), hogy ne a Telepass feliratú kapuhoz álljunk, ez ugyanis a bérlettel rendelkező, nyilván alapvetően helyi autósok szekciója, itt rendszámtábla-leolvasás alapon megy a továbbengedés. Besorol, sorompó nyílik, és ennyi.

Nagyon nincs túlbonyolítva az autópályázás, nyomunk egy nagy piros gombot a sorompónk előtt, máris kezünkben a kártya, majd amikor lehajtunk a pályáról, jöhet a fizetés. Készpénzzel, bankkártyával egyaránt, utóbbi mehet automatánál – mi a kezelőt választottuk.

Az ár itt is magas, közel 8 euró, és ez csak esetünkben egy 80 kilométeres pályaszakaszt jelentett, egyszeri alkalmra szóló kártyával.

Másnap indultunk át Lido di Jesoloból Velencébe. Nem kellett autópályázni – bár lehetett volna, de kerülővel – így a kertek alatti, mindössze 45 kilométeres útvonalat választottuk. Tökéletes parkolót is találtunk Velencében, áthaladva a hosszú, tengeri bekötőhídról lehajtva. Miután leparkoltuk a Grandland X-et, 15 perces séta után máris benn voltunk a velencei forgatagban.

1.6-os turbódízellel is elemében van, annak ellenére, hogy lehetne nagyobb is a teljesítmény

A tesztelt Opel Grandland X 1.6 CDTI 1560 köbcentis, 120 lóerős gázolajos erőforrása kellő lendülettel mozgatta az 1430 kilogrammos kocsiszekrényt. A maximális teljesítményleadás 3750-nél, míg a kerek 300 Newtonméteres nyomaték 1750-től áll rendelkezésre. A hajtáslánchoz társított 6 gangos automataváltó ideális az autó karakterisztikájához, a sebességfokozatok jól hangoltak, a fel- és visszaváltások pontosan akkor érkeznek szinte bármely szituációban, amikor szeretnénk. Tesztautónk elsőkerék-meghajtást kapott, alapjaiban véve nem hiányzott a 4×4, de ez nyilván a felhasználás jellegétől is nagyban függ.

Az Opel Grandland X 1.6 CDTI üzemanyagtankja 53 literes, ami arra engedett következtetni induláskor, hogy a hatótáv nem lesz túl rózsás. Annak ellenére, hogy a fedélzeti computer 920 kilométert mutatott tankolás után, szkeptikusak voltunk – mint kiderült, alaptalanul. Utazásunk során még Szlovéniában, az olasz határ előtt tankoltunk, s így bőven megjártuk Lido di Jesolo-t (helyben is több úttal), Velencét, majd hazafelé jövet, az M7-esen Székesfehérvár környékén álltunk meg tankolni legközelebb.

Mennyire gazdaságos?

Nagyon, s mindez a csökkentett súlynak köszönhető egyértelműen. Fogyasztás tekintetében tehát városi környezetben 5.3-6.1 literes, országúton 3.9-4.4 literes, autópályán 4.4-6.9 literes fogyasztási átlagot rögzítettünk. Így máris levonható a konzekvencia: utazáshoz, túrázáshoz, szabadidő-eltöltéshez, vagy akár napi teendők végzéséhez tökéletes társ az Opel Grandland X 1.6 CDTI.

Hamarosan Svájcba és Németországba utazunk, hogy megvizsgáljuk, miként teljesít az Insignia kombi elsőkerekes, automataváltós, gázolajos verziója.

2018 Opel Crossland X 1.6 CDTI AUT specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4477 mm

Szélesség: 1856 mm

Magasság: 1609 mm

Tengelytáv: 2675 mm

Első gumik mérete: 235/50 R19

Hátsó gumik mérete: 235/50 R19

Tömeg, üresen: 1430 kg

Megengedett össztömeg: 2095 kg

Csomagtartó mérete: 514 liter, 1652 literre bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 53 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 185  km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.2 s (gyári), 12.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.3 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 5.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.1 l/100km

Országúti: 4.2 l/100km

Vegyes: 4.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 118 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Szóljon hozzá!