AutóAddikt Autóteszt Toyota Toyota Proace City Verso 1.2 – hétüléses családi alternatíva

[TESZT] Toyota Proace City Verso 1.2 – hétüléses családi alternatíva

Egyre nagyobb az idézőjeles kavarodás az egységesített márkák és típusok közt az autóiparban. Kétség kívül az egyik legnagyobb globális gyártó a PSA – Peugeot, Citroen, DS, Opel – így nem meglepő, ha az új, 2020-as Toyota Proace City Verso 1.2 modellhez is ők kölcsönözték az alapokat. Meg mindent. Ugyanis a Proace City Verso Peugeot Rifter vagy épp Opel Combo, átemblémázva. 1.2 literes, háromhengeres benzinmotorral teszteltük.

Nyilván egetrengetően divatos formavilágot ne várjunk egy kishaszonjármű-alapokra épített egyterűtől. Klasszikus dobozforma ez, téglalap-jelleggel, nélkülözve mindenféle sallagot. Az orr-rész jellegzetesen hozza a Toyota stílusvilágát, sportosabb, mint a Rifter. Toyotás szimplán, és pont; a fényszórók ívelése beleolvad a hűtőrácsba, a magasra húzott lökhárító-idomvonal pedig egyértelmű robosztusságot kölcsönöz az autónak. Süllyesztett ködlámpafészkeivel válik igazán sportossá a Toyota Proace City Verso 1.2, máris készen van a meggyőző körítés a frontrészt tekintve.

Hosszú tengelytávos változatban érkezett szerkesztőségünkhöz a Toyota Proace City Verso 1.2-es: 4753 milliméter hosszával tekintélyes méretet hordoz. A tengelytáv egyébként 3050 milliméter, így bőséges hely marad a három sornyi ülésnek a beltérben. A küllem oldalnézetben hozza ki magából alapvetően a kishaszonjárműves jelleget, kiugró orr-résszel, hosszú, egyenes tetőívvel, vágott hátsó felülettel. Az oldalablakoj tagoltak a Toyota Proace City Verso 1.2-nél, mindkét oldalon tolóajtóval, nagy üvegfelületekkel a maximális panoráma-érzet érdekében.

Hátulnézetben tradicionális stílus- és formavilág köszön vissza a Toyota Proace City Verso 1.2 esetében. Az oldal-élekre kanyarított hosszanti helyzetjelző lámpaburák tetszetősek, bennük a LED kialakítást mutató mintázattal, felfelé keskenyedő kiképzéssel. Itt is nagy az üvegfelület, mely nyitható is külön. A tesztautó hátsó ajtaja egy egységként volt nyitható, ami nem túl szerencsés egy szűk pakolóházban, viszont ha random eleredne az eső, és pont pakolnunk kell a csomagtérbe, csomagtérből, könnyedén aláállhatunk és nem fogunk teljes mértékben elázni.

Lehet pakolni, 7 személlyel azért már visszafogottan

Alaphangon 209 literes csomagtér áll rendelkezésre a Toyota Proace City Verso 1.2-ben. Ez nem valami sok, viszont teljes értékű hétüléses családi mobillal közlekedhetünk – a kompromisszum legyen a csomagok mennyiségének leredukálása. Egyébként az utastér tele van különféle rekeszekkel, fiókokkal, zsebekkel – örökségként a leginkább szembetűnő megoldás a teherautós (legyen elbagatelizálva szimplán Kamaz) pakolórekeszek a vezetőállás felett, ide mehet a menetlevél meg a csomagolt tízórai.

Félretéve a viccet: ezek praktikus kieglszítői a Toyota Proace City Verso 1.2-nek, főként, ha családdal utazunk. Mint említettük feljebb, teljes értékű üléseket találunk az autóban, amelyeken ténylegesen elfér 1-1 felnőtt. Az ülések túl kényelmesnek nem mondhatók, itt sajnos egyből visszaköszön a haszonjármű-jelleg. Az oldaltartásuk jó, viszont a háttámlákat nehezen lehetséges testre szabni, a deréktámasz hiánya pedig itt tényleges hiányt jelent.

Tesztünk alkalmával folytattuk a mostanában leginkább a Toyota modelljeire kihegyezett hosszabb-rövidebb távú kirándulássorozatunkat. Pár hete egy 2 literes C-HR modellel mentünk ki Németországba, meg vissza, most azonban a Balatont céloztuk be, kettő alkalommal. Konkrétan Balatonföldvárra mentünk az M7-esen szögegyenesen háztól házig, vizsgálva, hogyan teljesít a hajtáslánc, a felfüggesztés, s persze maga az utaskabin komfort téren.

Vezetési élmény

Vezetni jó a Toyota Proace City Verso 1.2t, mivel magasabban ülünk az átlagnál, a kilátás 360 fokban remek. Jó az A és C oszlopok vékonysága, a B kicsit vaskosabb, de pont holttérbe is esik, ha a tükröket használjuk. Maximum tolatásnál nehézkesebb miatta a szituáció.

Kényelem tekintetében már kifejtettük alapállásunkat, viszont a hely fejedelmi ténylegesen. A magasított fejtér hihetetlen szabadságérzetet hordoz, míg a térd- és lábterek is gigásziak. Válltér is van, rengeteg, a hátsó középső üléssoron utazó 3 utasunk elégedetten szállt ki Földváron.

Lágyabb a futómű egyértelműen, mint a kisteherautó-verzió esetében. Tehát mondhatni, hogy a Toyota Proace City Verso 1.2 könnyedén birkózik meg az úthibákkal, nyilván nem lesz soha személyautós a jellege, de teljes mértékben élhető a helyzet. Menetzaj értelemszerűen van, az is a futóműből, 130-nál még teljesen megfelelő és elviselhető.

Mire elegendő három henger és ezerkétszáz köbcenti?

1199 köbcentiméteres, 3 hengeres soros turbós benzinmotor került a Toyota Proace City Verso 1.2 orrába. Nem elírás, tényleg 1.2-es, három hengerrel. Mindez 110 lóerő leadására képes, 5500-as percenkénti fordulatszámon. A maximum forgatónyomaték érték 205 Newtonméter, papírforma szerint 1750 RPM-nél már elkezdi leadni a hajtás – nos, ezt nem tapasztaltuk. Inkább pörgetve, 2000 felett jön meg a kraft, a relatíve kraft, ami aztán el is fogy szép csendben apró tartományon belül. A hajtáslánchoz adott 6 sebességes manuális kéziváltó áttételezése valahogy úgy lett kialakítva, hogy a nem túl izmos kismotorhoz jól passzoljon – teszi is a dolgát, az egyes és kettes fokozatok rövidek annak rendje s módja szerint, aztán hármastól már elkezd tágulni a spektrum. Viszont ez azt eredményezi, hogy fordulaton kell tartani folyamatosan a rendszert, mivel könnyedén fullad, hajlamos rá. Ugyanúgy, ahogy meg-meg torpan néha, amikor kifogy a szufla, ilyenkor intenzív visszaváltogatás veszi kezdetét.

Mint például az érdi emelkedőnél, 5 fővel, csomagokkal. Mivel nem volt túl nagy az alap lendületünk, ezért háromig vissza is váltottunk hirtelen, hogy ne legyen probléma – lehet, ha nagyobb a svung, meg sem érzi a Toyota Proace City Verso 1.2 hajtáslánca. Így viszont megérezte.

Tanulság: ha már ilyen alulméretezett motort raknak egy vaskos, nagyautónak kategorizált modellbe, akkor bizony nyomni kell neki, pörgetni kell megállás nélkül. Kiváltképp, ha hét fővel megyünk kirándulásra netán, akkor meg aztán pláne.

A pörgetésnek viszont ára van. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztás nem alakul túl barátságosan, hiszen csodák nincsenek. Hiába a downsizing, ha ott az 1600 kilós önsúly, vagy ami még rémísztőbb, a 2240 kilós teljes terhelhetőség. Tesztjeink során a Toyota Proace City Verso 1.2 városi környezetben háromnegyedes terheléssel (körülbelül 1.8-1.9 tonna összsúly) 9.4-10.4 litert kért 95-ösből, míg autópályán is viszonylag magas értékeket produkált a kis köbcenti miatt (7.9-8.4 liter/100 kilométer átlag). 90 kilométer/órás tempónál visszafogottabb lett a viselkedés, így 5.4-5.8 literrel beérte a Toyota Proace City Verso 1.2.

Árazás

Tesztelt Toyota Proace City Verso 1.2 modellünk 8.6 millió forintos listaáron vihető haza, az alap belépőszintű verzió 5.6 millióról indul.

2020 Toyota Proace City Verso 1.2 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1199 ccm

Maximális teljesítmény: 110 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4753 mm

Szélesség: 1848 mm

Magasság: 1812 mm

Tengelytáv: 3050 mm

Első gumik mérete: N/A

Hátsó gumik mérete: N/A

Tömeg, üresen: 1600 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2240 kg

Csomagtartó mérete: 209 liter 7 üléssel, bővíthető 2653 literig

Üzemanyagtartály mérete: 56 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.8 másodperc (gyári), 11.2 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.4 l/100 km

Országúti: 5.4 l/100 km

Vegyes: 10.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A

Országúti: N/A

Vegyes: 5.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 126 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Facebook: ITT

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer